Veel servers hebben pci-e 2.0 sloten en dan is x8 nodig om de nic te voeden met data. 1 lane pci-e 3.0 Doet ongeveer 950 megabytes/s dus 2 lanes per nic poort is voldoende. Om breed bruikbaar te zijn wordt de nic dus als x8 uitgevoerd.dupondje schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:52:
[...]
Specs van de NIC geven het volgende:
https://ark.intel.com/con...ork-adapter-x710-da2.html
Speed & Slot Width 8.0 GT/s, x8 lanes
System Interface Type PCIe 3.0 (8.0 GT/s)
Dus ik verwacht dat ik minstens x8 PCIe slot nodig heb? Ook al is het bv PCIe 4.0?
Klopt maar PCIe 3 x4 is al 4 GB/sec bidirectional. Je hebt dus als je alle 2 ports fully wilt saturaten genoeg aan PCIe 3 x2 (en dus PCIe 4 x4 is ook goed).
De vraag is of je trouwens allebei die ports volledig wilt saturaten. Dus dat ze allebei 10 gbit moeten kunnen sturen en ontvangen. Waarschijnlijk is half saturaten ook prima. Als je bijvoorbeeld maar 1 van de 2 ports gebruikt dan volstaat zelfs PCIe 3 x1 (PCIe 4 x2), mits het fysiek past.
De vraag is of je trouwens allebei die ports volledig wilt saturaten. Dus dat ze allebei 10 gbit moeten kunnen sturen en ontvangen. Waarschijnlijk is half saturaten ook prima. Als je bijvoorbeeld maar 1 van de 2 ports gebruikt dan volstaat zelfs PCIe 3 x1 (PCIe 4 x2), mits het fysiek past.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
8 lanes op PCIe 3.0 leveren grofweg 60Gbit aan bandbreedte, 4 lanes de helft (dus 30Gbit). Met 2 10Gbit poorten op de NIC hou je nog ongeveer een derde over aan speelruimte over met 4 lanes, en met 8 lanes gebruik je minder dan de helft. Een slot dat PCIe 4.0 kan biedt geen meerwaarde, dat schakelt terug naar 3.0 omdat de kaart niet verder gaat dan dat.dupondje schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 08:52:
[...]
Specs van de NIC geven het volgende:
https://ark.intel.com/con...ork-adapter-x710-da2.html
Speed & Slot Width 8.0 GT/s, x8 lanes
System Interface Type PCIe 3.0 (8.0 GT/s)
Dus ik verwacht dat ik minstens x8 PCIe slot nodig heb? Ook al is het bv PCIe 4.0?
Maar mocht je bijvoorbeeld een DA4 kopen in plaats van de DA2 (zou ik overigens afraden met een case waar die niet in past, maar in theorie), dan zie je dat die ook in een x8-slot gaat, en met een vergelijkbaar sommetje als hierboven kom je uit op te weinig bandbreedte met 4 lanes. Daar hebben de 4 extra lanes wel nut, ten opzichte van de DA2.
edit: En blijkbaar was ondertussen iedereen wakker
Ethernet is toch ook bidirectioneel: dus een 10Gbe nic kan 10Gbit zenden en ontvangen tegelijk. Dus 2 lanes op pci-e 3.0 is bijna genoeg voor 1 NIC poort (ongeveer 18Gbit en nodig is 20Gbit).dcm360 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:13:
[...]
8 lanes op PCIe 3.0 leveren grofweg 60Gbit aan bandbreedte, 4 lanes de helft (dus 30Gbit). Met 2 10Gbit poorten op de NIC hou je nog ongeveer een derde over aan speelruimte over met 4 lanes, en met 8 lanes
PCIe is ook bidirectioneel, dus daar hoef je niet voor te compenseren. Jouw PCIe-lanes zijn echter wel iets sneller dan in de praktijklatka schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:56:
[...]
Ethernet is toch ook bidirectioneel: dus een 10Gbe nic kan 10Gbit zenden en ontvangen tegelijk. Dus 2 lanes op pci-e 3.0 is bijna genoeg voor 1 NIC poort (ongeveer 18Gbit en nodig is 20Gbit).
- mrmrmr
- Registratie: April 2007
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Leicke ULL Power Supply 120 W
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Mini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
/u/216161/crop5daf72732a011.png?f=community)
@dupondje Het gaat hier over zuinige servers, dus krijg je mijn commentaar over 10Gbit NIC's: daar zou ik niet aan beginnen totdat het echt zuinig wordt, het kost nu nog te veel aan energie. Het standaard advies is meerdere 1Gbit NIC's, bijvoorbeeld i210/i211/i219. Maar het moederbord heeft al 2x 2.5 Gbit. Is dat niet voldoende? Ik weet overigens niet of RTL8125BG goed omgaat met ASPM, RTL8125B (zonder G) kan dat wel volgens meldingen in dit topic. ASPM wordt niet genoemd op deze pagina.
Zie ook deze kernel patch. Realtek kan per model ASPM aanzetten.
WD Black's zijn vaak niet zo zuinig in idle, maar je hebt kennelijk een model dat wel zuinig kan zijn volgens Tweaker's tests (5mW).
Ga je er nog hard disks in plaatsen? Draaien die altijd? Daar hangt de keuze van de voeding van af.
Heb je al een 10Gbit apparaat? Het je het verbruik daarvan gemeten?
WD Black's zijn vaak niet zo zuinig in idle, maar je hebt kennelijk een model dat wel zuinig kan zijn volgens Tweaker's tests (5mW).
Ga je er nog hard disks in plaatsen? Draaien die altijd? Daar hangt de keuze van de voeding van af.
Sterker nog, Realtek ondersteund een "platform" flag, waarmee moederbord bouwers de Realtek driver kunnen vertellen om actief ASPM te weigeren omdat de moederbord bouwers dat niet supporten of getest hebben.mrmrmr schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:15:
@dupondje Het gaat hier over zuinige servers, dus krijg je mijn commentaar over 10Gbit NIC's: daar zou ik niet aan beginnen totdat het echt zuinig wordt, het kost nu nog te veel aan energie. Het standaard advies is meerdere 1Gbit NIC's, bijvoorbeeld i210/i211/i219. Maar het moederbord heeft al 2x 2.5 Gbit. Is dat niet voldoende? Ik weet overigens niet of RTL8125BG goed omgaat met ASPM, RTL8125B (zonder G) kan dat wel volgens meldingen in dit topic. ASPM wordt niet genoemd op deze pagina.
*knip*
Dus ookal kan de Realtek het, moederbordfabrikanten zetten het soms actief zelf uit.
Even niets...
Terechtmrmrmr schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 14:15:
De Intel X710 lijkt wel vrij zuinig te zijn.
Het moederbord heeft 1x2.5G, maar dat is eigenlijk suboptimaal.
Want mijn switch (EdgeSwitch Lite 48) heeft geen 2.5G poorten (zou evt nog kunnen met een SFP+ module), maar wel 2 10G poorten.
En mogelijks is ook meer dan 2.5G nodig.
Ik zou echter wel de 2.5G NIC kunnen disablen in BIOS...
Een moederbord met een Intel 1G NIC zou beter zijn, maar zo goed als allemaal hebben ze die Realtek 2.5G's.
Er komen 2 WD RED's erbij, maar bedoeling is (in tegenstelling tot nu), die zoveel mogelijk te laten idle'n en enkel de NVMe actief te gebruiken.
Zoveel mogelijk apparaten consolideren is vaak energiezuinig(er), maar je router virtualiseren op je server vind ik niet echt handig/praktisch. Hou in het achterhoofd dat bij een reboot je hele huishouden geen internet heeft. Geen idee of dat problematisch is, maar ik kan me situaties voorstellen dat het niet wenselijk is.
de WAF was bij mij een stuk minder als het internet niet meer werkte (door te spelen met AdGuard Home).
Sindsdien een reduntante Pi als 2de AdGuard Home, en ik mag rebooten/tweaken zoveel ik wil.
Sindsdien een reduntante Pi als 2de AdGuard Home, en ik mag rebooten/tweaken zoveel ik wil.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Da's dan wel nie meer zo zuinig hebjp schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:29:
de WAF was bij mij een stuk minder als het internet niet meer werkte (door te spelen met AdGuard Home).
de "peace-of-mind" mag wel 3W kosten... spijtig naar nu eenmaal de moeite.
Mijn server was ook onzuinig door de zigbee stick (niet lager dan C3, nu C10, een verschil van >10W), heb hem dus verhuisd naar de Pi. Dus beide _moeten_ nu werken voor mijn zigbee netwerk. Tot dat Intel de chipset fixt.
Ik twijfel om die Pi ook in te zetten als octopi, dat is nu een aparte nog.
Server: 9.5-10W. Pi: 3W.
Mijn server was ook onzuinig door de zigbee stick (niet lager dan C3, nu C10, een verschil van >10W), heb hem dus verhuisd naar de Pi. Dus beide _moeten_ nu werken voor mijn zigbee netwerk. Tot dat Intel de chipset fixt.
Ik twijfel om die Pi ook in te zetten als octopi, dat is nu een aparte nog.
Server: 9.5-10W. Pi: 3W.
[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 12-11-2024 16:42 ]
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Interessant, dat principe zit ik ook al een tijdje over na te denken. Mijn server is nooit echt idle (sterker nog, heb gem. een cpu load van ~50% op 1 core), hij doet altijd wel iets i.v.m. home assistant icm zigbee & rtlsdr enzo. Dus zat er ook over te denken om de meeste 24/7 services naar een systeempje te verplaatsen dat ook zuinig is onder enige load (vooral de rtlsdr zorgt voor een significante cpu load).bjp schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:29:
Heb alleen nog geen tijd gehad om te bedenken hoe je dit goed, betrouwbaar en reproduceerbaar kan testen/meten of het daadwerkelijk beter uitpakt qua stroom verbruik.
- Mars Warrior
- Registratie: Oktober 2003
- Laatst online: 13:37
Earth, the final frontier
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
:strip_icc():strip_exif()/u/94045/crop66c1b4250e8a2_cropped.jpg?f=community)
Als je een server hebt met E-cores en je gebruikt docker, dan gooi je die containers gewoon op zo’n E-core en beperk je de max frequentie van die E-core. Krijg je 3W full loadpimlie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:57:
[...]
Interessant, dat principe zit ik ook al een tijdje over na te denken. Mijn server is nooit echt idle (sterker nog, heb gem. een cpu load van ~50% op 1 core), hij doet altijd wel iets i.v.m. home assistant icm zigbee & rtlsdr enzo. Dus zat er ook over te denken om de meeste 24/7 services naar een systeempje te verplaatsen dat ook zuinig is onder enige load (vooral de rtlsdr zorgt voor een significante cpu load).
Heb alleen nog geen tijd gehad om te bedenken hoe je dit goed, betrouwbaar en reproduceerbaar kan testen/meten of het daadwerkelijk beter uitpakt qua stroom verbruik.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
yup maar de package C-state gaat wel nooit omlaag gaan.
maar beter om ook E-cores van dezelfde groep van 4 te gebruiken, de rest kan tenminste slapen.
maar beter om ook E-cores van dezelfde groep van 4 te gebruiken, de rest kan tenminste slapen.
[ Voor 47% gewijzigd door bjp op 12-11-2024 18:33 ]
Hear hear.pimlie schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:57:
[...]
Interessant, dat principe zit ik ook al een tijdje over na te denken. Mijn server is nooit echt idle (sterker nog, heb gem. een cpu load van ~50% op 1 core), hij doet altijd wel iets i.v.m. home assistant icm zigbee & rtlsdr enzo. Dus zat er ook over te denken om de meeste 24/7 services naar een systeempje te verplaatsen dat ook zuinig is onder enige load (vooral de rtlsdr zorgt voor een significante cpu load).
Was van plan mijn P1 meter op een Pi aan te sluiten zodat de toekomstige server niet continu data binnen krijgt en hopelijk in een lagere C state kan komen.
Heb afgelopen week de Zigbee stick op POE binnen gekregen, tzt stap ik dus over van de Conbee stick.
Zodat aan de ene kant de stick meer centraal in huis kan liggen en aan de andere kant ook weer een seriële usb stick minder in de server.
Plan 1 was ook deze stick op de Pi.
Misschien in het goed om een Unifi/ PiHole/ AdGuard backup daarop te draaien.
Tnx voor het idee en ben benieuwd naar de gegevens.
(Ik heb alleen een Pi3B in bezit, dus niet de sterkste maar daardoor ook niet de meest onzuinige)
Daar kijk ik nu stiekem gezien eigenlijk ook wel naar uit. Ik heb echt nog geen nieuwe server nodig maar het kriebelt hobbymatig wel om met die E cores te stoeien.Mars Warrior schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 18:22:
[...]
Als je een server hebt met E-cores en je gebruikt docker, dan gooi je die containers gewoon op zo’n E-core en beperk je de max frequentie van die E-core. Krijg je 3W full load
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Mijn oude sever was ruim 10 jaar oud, dus die mocht met pensioen.HyperBart schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:12:
[...]
Daar kijk ik nu stiekem gezien eigenlijk ook wel naar uit. Ik heb echt nog geen nieuwe server nodig maar het kriebelt hobbymatig wel om met die E cores te stoeien.
Puur op basis van idle verbruik zou ik 250-300 kWh / jaar besparen, maar de werkelijke besparing is 500-600 kWh / jaar. En dat schrijf ik voornamelijk toe aan de op 2.5Ghz draaiende E-cores, waardoor het totale verbruik van bijv een backup over het internet factoren lager is dan op een P-core.
Er draaien zo’n 30 containers op de 4 E-cores. Interactieve zaken draaien op de 8 P-cores, die afhankelijk van de toepassing ook zijn teruggeklokt. Je hebt voor een goede respons niet altijd 5Ghz nodig
Ik heb nog nooit zo’n krachtige en tegelijkertijd zuinige server gehad.
alex3305 in "Het grote zuinige server topic - deel 3"HyperBart schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:12:
[...]
Daar kijk ik nu stiekem gezien eigenlijk ook wel naar uit. Ik heb echt nog geen nieuwe server nodig maar het kriebelt hobbymatig wel om met die E cores te stoeien.
Hier staat een script om al je vooraf opgegeven programma's naar E-cores te verplaatsen.
Nou.. zover ik kan achterhalen is het verdubbelen met PCI-e 3.0 losgelaten maar inderdaad, de PCI-e express snelheden daar zijn ook voor 1 richting aangegeven terwijl de link bi-directioneel is. Dat geeft de burger moed dus een dual 10Gbit nic op een M.2 slot is niet helemaal gestoord ;-)dcm360 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 13:02:
[...]
PCIe is ook bidirectioneel, dus daar hoef je niet voor te compenseren. Jouw PCIe-lanes zijn echter wel iets sneller dan in de praktijk
Autoneg disablen en 1 gbit forceren. Al kan de mangement interface waarschijnlijk ook af met 100 mbit.dupondje schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 15:21:
[...]
TerechtMaar de server wil ik mogelijks ook gebruiken als router voor internet. En daar is 10G wel nodig (zeker in de toekomst).
De Intel X710 lijkt wel vrij zuinig te zijn.
Het moederbord heeft 1x2.5G, maar dat is eigenlijk suboptimaal.
Want mijn switch (EdgeSwitch Lite 48) heeft geen 2.5G poorten (zou evt nog kunnen met een SFP+ module), maar wel 2 10G poorten.
En mogelijks is ook meer dan 2.5G nodig.
Ik zou echter wel de 2.5G NIC kunnen disablen in BIOS...
Een moederbord met een Intel 1G NIC zou beter zijn, maar zo goed als allemaal hebben ze die Realtek 2.5G's.
Er komen 2 WD RED's erbij, maar bedoeling is (in tegenstelling tot nu), die zoveel mogelijk te laten idle'n en enkel de NVMe actief te gebruiken.
Die EdgeSwitch 48, heb je daadwerkelijk 48 ports nodig? Je zou ook nog eee op NIC en switch aan kunnen zetten.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Schaamteloze crosspost naar het aanbiedingen topic. Het betreft een goedkope N97 barebone. Wordt ook verkocht als Acemagic S1 en die krijgt best goede reviews waarin lage stroomconsumptie gemeld wordt.
Zijn er hier meer mensen bij wie de bestelling bij SOSSolutions eindeloos in backorder blijft? Ik heb wat onderdelen op 26-9 besteld, en de verwachte leverdatum blijft maar opschuiven (inmiddels begin december). Bij navraag bij ze kreeg ik letterlijk als antwoord “geen idee”.
Ik overweeg de bestelling maar bij hun te annuleren en direct bij Hardkernel te bestellen, ook al zijn de bezorgkosten dan bijna net zoveel als de kosten van de bestelling zelf. Of is er nog een andere Nederlandse webshop?
Ik overweeg de bestelling maar bij hun te annuleren en direct bij Hardkernel te bestellen, ook al zijn de bezorgkosten dan bijna net zoveel als de kosten van de bestelling zelf. Of is er nog een andere Nederlandse webshop?
[ Voor 13% gewijzigd door manusjevanalles op 16-11-2024 13:04 ]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Daar staat SOSSolutions toch om bekend?manusjevanalles schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:03:
Zijn er hier meer mensen bij wie de bestelling bij SOSSolutions eindeloos in backorder blijft? Ik heb wat onderdelen op 26-9 besteld, en de verwachte leverdatum blijft maar opschuiven (inmiddels begin december). Bij navraag bij ze kreeg ik letterlijk als antwoord “geen idee”.
Heb nooit eerder bij ze besteld, nu staan ze ook bij mij zo bekend. Ik zie dat alle onderdelen bij Antratek gewoon op voorraad zijn, ik ga daar de bestelling plaatsen.
Succes met je geld terugkrijgen van deze toko.manusjevanalles schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:11:
[...]
Heb nooit eerder bij ze besteld, nu staan ze ook bij mij zo bekend. Ik zie dat alle onderdelen bij Antratek gewoon op voorraad zijn, ik ga daar de bestelling plaatsen.
Bij SOSSolutions geld terugkrijgen bedoel je?Jerie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:13:
[...]
Succes met je geld terugkrijgen van deze toko.
Yep, dat bedoelde ik.manusjevanalles schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:14:
[...]
Bij SOSSolutions geld terugkrijgen bedoel je?
Vanaf PCI-E 3.0 zijn ze van 10/8 naar 130/128-codering gegaan. Daarmee is de overheid van 2 per 8 bits data naar 2 per 128 bits data gegaan. Dus van 25% overhead naar minder dan 2%.latka schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 22:35:
[...]
Nou.. zover ik kan achterhalen is het verdubbelen met PCI-e 3.0 losgelaten maar inderdaad, de PCI-e express snelheden daar zijn ook voor 1 richting aangegeven terwijl de link bi-directioneel is. Dat geeft de burger moed dus een dual 10Gbit nic op een M.2 slot is niet helemaal gestoord ;-)
De uiteindelijke snelheid is dus nagenoeg gewoon dubbel van die van PCI-E 2.0, ondanks dat het aantal transfers van 5 naar 8 GT gegaan is (maar 60% hoger).
We gaan het meemaken.
Werd bij jou de verwachte leverdatum geüpdatet? Bij mij staat die nog steeds op 4 november. Lekker nuttige info die ze gevenmanusjevanalles schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:03:
Ja, bij de componenten schuift de verwachte leverdatum steeds verder op.Danoob schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 23:03:
[...]
Werd bij jou de verwachte leverdatum geüpdatet? Bij mij staat die nog steeds op 4 november. Lekker nuttige info die ze geven
https://www.coolblue.nl/p...ansion-portable-5-tb.html
100 euro voor 5 tb
Plaats hem zo ook wel in het aanbiedingen topic.
100 euro voor 5 tb
Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, ik heb 1x gehad dat een bestelling jaren in de backorder stond omdat ze dat product uiteindelijk nooit hadden binnen gekregen. Ik was die hele bestelling helemaal vergeten, pas toen ik jaren later door mijn mails van SOS zat te kijken kwam ik weer die bestelling tegen.Jerie schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 13:13:
[...]
Succes met je geld terugkrijgen van deze toko.
Gelijk een mailtje gestuurd en de volgende dag kreeg ik antwoord, en toen hadden ze het geld ook al teruggestort. Later heb ik ook nog een keer een deel van een andere bestelling geannuleerd, en dat geld kreeg ik ook vlot weer terug.
Wel wonderlijk hoe een bestelling jaren op backorder kan blijven staan, maargoed..
[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 17-11-2024 13:48 ]
Hmm, minder. Ik wilde juist met Black Friday bij SOSSolutions onderdelen gaan bestellen. 
Ik zag de 5TB schijfjes laatst voor €67 voorbij komen...RedRayMann schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:11:
https://www.coolblue.nl/p...ansion-portable-5-tb.html
100 euro voor 5 tb
[ Voor 63% gewijzigd door GioStyle op 17-11-2024 15:34 ]
Yup, ik heb ze ook goedkoper gezien. Maar het is iets voor de mensen die hem nu nodig hebben.GioStyle schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:32:
Hmm, minder. Ik wilde juist met Black Friday bij SOSSolutions onderdelen gaan bestellen.
[...]
Ik zag de 5TB schijfjes laatst voor €67 voorbij komen...
Het is allemaal anekdotisch, zo ook mijn ervaring. Alleen maar positief.GioStyle schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:32:
Het is al afgehandeld met SOSSolutions. Gisteren geappt naar ze dat ik de bestelling wilde annuleren, vanochtend al reactie en nu het geld al retour. Dus erg netjes afgehandeld!
Onderdelen komen nu vanmiddag aan vanuit Antratek. Iets duurder, maar daar tenminste op voorraad.
Onderdelen komen nu vanmiddag aan vanuit Antratek. Iets duurder, maar daar tenminste op voorraad.
Ik heb begin september een case besteld voor Odroid H4, deze staat ook nog steeds in backorder.
Ik heb er 3 weken geleden over gebeld, toen zeiden ze dat het nog wel ging komen. Maar nu is de levering van week 46 weer uitgesteld naar week 48.
Ik heb er 3 weken geleden over gebeld, toen zeiden ze dat het nog wel ging komen. Maar nu is de levering van week 46 weer uitgesteld naar week 48.
Heeft iemand wel 'ns een analyse gemaakt wat goedkoper is: Pi-Hole of Nextdns subscription (2 EUR p/maand)? Als de NAS verder idle is, zal een Pi-Hole tot gevolg hebben dat de machine de lage C-states niet gaat halen.
Hoeveel DNS verkeer genereer jij dan op een dag?Jerie schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:40:
Heeft iemand wel 'ns een analyse gemaakt wat goedkoper is: Pi-Hole of Nextdns subscription (2 EUR p/maand)? Als de NAS verder idle is, zal een Pi-Hole tot gevolg hebben dat de machine de lage C-states niet gaat halen.
Ik kan mij in ieder geval niet indenken dat het bij mij goedkoper / zuiniger zou zijn als ik het niet zou doen. En dan doe ik het 2x, Unbound met blocking zowel op mijn servertje (nooit idle want draait bv ook Home Assistant en andere zaken op) als mijn zelfbouw router (die toch al niet idle is voor internetverkeer).
Als de belasting laag genoeg is (en pi-hole is érg laag qua load), kan je zeker wel tot C10 gaan, ik heb een systeem met home assistant dat C10 haalt.
PiHole, 3W continu ongeveer (hangt van de Pi vanaf). 3W is 2.16kWh/maand (30 dagen, 24h/dag). Tegen 30c/kWh, kom je aan 0.65eur.
Als je ook engineering tijd nodig hebt, of materiaal (zoals een Pi kopen met voeding/SD-kaart, ...) is mss op lange termijn die 2eur/maand goedkoper.
Je kan ook Quad9 gebruiken, da's gratis.
Als je ook engineering tijd nodig hebt, of materiaal (zoals een Pi kopen met voeding/SD-kaart, ...) is mss op lange termijn die 2eur/maand goedkoper.
Je kan ook Quad9 gebruiken, da's gratis.
@bjp Of je draait PiHole niet op een Raspberry Pi, maar op de (zuinige) server die iedereen in dit topic heeft/ambieert. Ik vermoed zo dat ik de energiemeter aan mijn servertje niet ga zien veranderen als ik PiHole er vanaf haal, met een CPU-gebruik van 0.06% op 1 core.
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Adguard doet bij mij ook bijna niks qua CPU load, en dat met 30.000 DNS requests per dag.Church of Noise schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:51:
Als de belasting laag genoeg is (en pi-hole is érg laag qua load), kan je zeker wel tot C10 gaan, ik heb een systeem met home assistant dat C10 haalt.
Sinds de betere caching is een lookup vaak 0.05 ms. Aardig te verwaarlozen.
Ik gebruik ook (deels) het DHCP deel van Adguard en de DNS herschrijvingen om lokale services via een (lokaal) domein te ontsluiten. Een externe service voldoet dan niet.
Herschrijven van een lokaal domein zit vaak rond de 0.01 - 0.03 ms. Ik moet erg mijn best doen om de load daarvan te zien op de CPU Package Power.
oh ja zeker.dcm360 schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:48:
@bjp Of je draait PiHole niet op een Raspberry Pi, maar op de (zuinige) server die iedereen in dit topic heeft/ambieert. Ik vermoed zo dat ik de energiemeter aan mijn servertje niet ga zien veranderen als ik PiHole er vanaf haal, met een CPU-gebruik van 0.06% op 1 core.
Bij mij draait AdGuard Home voor te verwaarlozen power. Ik heb een backup AdGuard Home op een Pi draaien.
AdGuard Home is efficient. Denk niet dat je het ding hierdoor minder in C10 krijgt, of (bijna) niet te meten.
Dan is de effectieve kost nog veel lager. Tenzij je een hele server opzet _enkel_ voor dit, dan telt je gehele power/hardware cost voor dit. En dan is 2eur/maand mss goedkoper
Als je graag adguard wil gebruiken hoef je nog steeds geen 2eur/maand te betalen, maar kan je ook gewoon de DNS servers die adguard host gebruiken.
Neem een rpi zero of 2 zero, blijft onder de 2W, of draai het op een bestaand systeem.
Pi-Hole is super light.
Pi-Hole is super light.
Tja, het is en blijft lastig meten. Ook ik draai al 24/7 OPNsense (in verleden EdgeOS, en dan was Pi-Hole nog best zwaar op zo'n MIPS machine). Heb maar even Unbound met Quad9 op OPNsense geïnstalleerd, gaat me dan toch bijna 2 EUR/maand schelen. Ook even GeoIP en een paar niet nader te noemen bad actor landen in de firewall gezet. En een NRD DNSBL.
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 13:46
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
Hoe heb je dit gemeten.Mars Warrior schreef op maandag 18 november 2024 @ 17:06:
Herschrijven van een lokaal domein zit vaak rond de 0.01 - 0.03 ms.
(Ik heb vroeger code instrumentatie gedaan, dan meet ik altijd ticks en CPU cycles. Als je eigen code gebruikt, dat je kan aanpassen, kan je misch. ooit die metingen toevoegen)
- Mars Warrior
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Mini-box
- Fujitsu
- Leicke
- Kontron
- FSP
- Mini-box picoPSU 90
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Barebones
- ASRock
Dat houdt Adguard bij in de query log / statistiekenandru123 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:01:
[...]
Hoe heb je dit gemeten.
(Ik heb vroeger code instrumentatie gedaan, dan meet ik altijd ticks en CPU cycles. Als je eigen code gebruikt, dat je kan aanpassen, kan je misch. ooit die metingen toevoegen)
Voorheen waren dit tig milliseconden, nu fracties daarvan.
Met openwrt kan je adguard ook draaien.Jerie schreef op maandag 18 november 2024 @ 21:06:
Tja, het is en blijft lastig meten. Ook ik draai al 24/7 OPNsense (in verleden EdgeOS, en dan was Pi-Hole nog best zwaar op zo'n MIPS machine). Heb maar even Unbound met Quad9 op OPNsense geïnstalleerd, gaat me dan toch bijna 2 EUR/maand schelen. Ook even GeoIP en een paar niet nader te noemen bad actor landen in de firewall gezet. En een NRD DNSBL.
kan je dat ook op een FritzBox?
Sinds kort ben ik me een beetje aan het inlezen voor het bouwen van een server voor thuis, ter vervanging van twee raspberry pi's die ik nu heb draaien. Ik zit te denken aan de volgende onderdelen:
Er zal nog wat extra opslag in gebouwd worden, waarschijnlijk nog een SSD voor persoonlijke bestanden als foto's, en een harde schijf voor Jellyfin materiaal.
Ik denk dat ik Proxmox ga gebruiken met VMs/containers voor deze software:
- Home assistant
- Jellyfin
- pihole/adguard
- Immich
- Syncthing
- de nodige Sonarr/radar apps
- Mealie
Wellicht dat ik ook OPNsense in een VM wil gaan draaien, al krijg ik niet helemaal duidelijk wat de belasting is op de cpu, en of dit niet een te groot nadelig effect heeft op het constante energieverbruik van de server. Misschien dat ik hier dus beter een appart apparaat voor kan aanschaffen, of misschien toch een off the shelve oplossing zoals de ubiquiti cloud gateway ultra. Heeft iemand hier ervaring mee?
Verder ben ik natuurlijk op zoek naar verdere verbeterpunten
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-12400 Tray | € 127,07 | € 127,07 |
1 | Moederborden | ASRock B760M PG Lightning | € 110,73 | € 110,73 |
1 | Behuizingen | Inter-Tech IM-1 Pocket | € 69,09 | € 69,09 |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 | € 25,93 | € 25,93 |
1 | Geheugen intern | Kingston ValueRAM KVR48U40BD8-32 | € 97,95 | € 97,95 |
1 | Voedingen | Mini-box picoPSU 90 | € 36,68 | € 36,68 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (met heatsink) 2TB | € 119,- | € 119,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 586,45 |
Er zal nog wat extra opslag in gebouwd worden, waarschijnlijk nog een SSD voor persoonlijke bestanden als foto's, en een harde schijf voor Jellyfin materiaal.
Ik denk dat ik Proxmox ga gebruiken met VMs/containers voor deze software:
- Home assistant
- Jellyfin
- pihole/adguard
- Immich
- Syncthing
- de nodige Sonarr/radar apps
- Mealie
Wellicht dat ik ook OPNsense in een VM wil gaan draaien, al krijg ik niet helemaal duidelijk wat de belasting is op de cpu, en of dit niet een te groot nadelig effect heeft op het constante energieverbruik van de server. Misschien dat ik hier dus beter een appart apparaat voor kan aanschaffen, of misschien toch een off the shelve oplossing zoals de ubiquiti cloud gateway ultra. Heeft iemand hier ervaring mee?
Verder ben ik natuurlijk op zoek naar verdere verbeterpunten
Misschien een beetje "luie" vraag. Maar gezien de Black Friday aanbieidingen die inmiddels langskomen, dacht ik laat ik eens checken welke NVMe drives ik in de gaten zou moeten houden als ik ook rekening wil houden met de zuinigheid ervan.
Ik wil een NVMe van minimaal 2 TB op de kop tikken als main drive voor mijn DH3644 plank, en eventueel nog een normale SATA SSD drive.
Heeft iemand tips voor welke merken/types ik in de gaten moet houden, en welke te vermijden?
Ik wil een NVMe van minimaal 2 TB op de kop tikken als main drive voor mijn DH3644 plank, en eventueel nog een normale SATA SSD drive.
Heeft iemand tips voor welke merken/types ik in de gaten moet houden, en welke te vermijden?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Wat is de use-case? Wat ga je erop zetten? Als je schijven veel idle zijn dan wil je de nvme schijf met het laagste idle vermogen. Wordt er constant iets vanaf gelezen dan is de schijf niet idle en wil je het laagste leesvermogen.OMX2000 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 00:58:
Misschien een beetje "luie" vraag. Maar gezien de Black Friday aanbieidingen die inmiddels langskomen, dacht ik laat ik eens checken welke NVMe drives ik in de gaten zou moeten houden als ik ook rekening wil houden met de zuinigheid ervan.
Ik heb me ook blindgestaard op idle vermogen maar mijn nextcloud draait op nvme schijven dus de gemiddelde idle time is "korter" dan als je het enkel als data opslag gebruikt.
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
@OMX2000 In Tweakers reviews wordt het idle verbruik gemeten. Alles onder cica 50mW is goed, maar er is wel verschil in kwaliteit en stabiliteit van SSD's met betrekking tot ASPM. Linux kan soms ASPM uitschakelen als er problemen bekend zijn. Daarnaast is de tijd die nodig is om van de ene power state naar de andere te komen van belang. Dat mag niet te langzaam zijn als er een continue belasting is. Meestal ligt het onder 2ms ofwel 2000μs. De APST latencywaarden liggen vaak een stuk hoger, maar het gaat om de praktijk. Helaas is Anandtech al een aantal jaar gestopt met reviews van interne NVMe drives.
Ik zou performance drives vermijden, want die verbruiken (veel te) veel als ze wat doen en daar merk je als persoon toch vaak niets van. PCI 3.0 is in dat opzicht beter dan PCI 4.0 en hoger. Een ouder type kan beter zijn dan een recenter model. Als een model met een koeler besteld kan worden, weet je al hoe laat het is.
Om het verbruik te verbeteren kun je overmatige logging uitschakelen. Als de resultaten weergegeven worden in een grafiek is een keer per 5 minuten veel beter dan een hogere resolutie, omdat die toch niet worden weergegeven over bijvoorbeeld een dag.
Ik zou performance drives vermijden, want die verbruiken (veel te) veel als ze wat doen en daar merk je als persoon toch vaak niets van. PCI 3.0 is in dat opzicht beter dan PCI 4.0 en hoger. Een ouder type kan beter zijn dan een recenter model. Als een model met een koeler besteld kan worden, weet je al hoe laat het is.
Om het verbruik te verbeteren kun je overmatige logging uitschakelen. Als de resultaten weergegeven worden in een grafiek is een keer per 5 minuten veel beter dan een hogere resolutie, omdat die toch niet worden weergegeven over bijvoorbeeld een dag.
[ Voor 23% gewijzigd door mrmrmr op 21-11-2024 04:08 ]
@OMX2000 vermijd de Lexar NM790. Deze heb ik en heeft een ASPM bug, waardoor IDLE ~750mW i.p.v. 50mW is.
Tenzij ze ooit een firmware fix uitbrengen.
Even een vraag tussendoor wat misschien wel in dit topic mag.
Kan ik een uitvoering: WD Red SA500 2,5" (WDS200T1R0A) 2TB gebruiken voor normale data-opslag als soort van dropbox toepassing? Ja het wordt wel een soort van dataserver, maar met wat alternatieve software in elkaar geflanst. Itt hierboven zal er wel geregeld op geschreven worden, sensor-achtige data met dus regelmatige en vrij intensieve intervallen.
Het gaat mij met de vraag om dataveiligheid/robuustheid bij dit gebruik en zo'n schijf. Want eerder had je toch met die HDD's mbt TLER dat je moest opletten, waarbij WD Reds niet overal gebruikt konden worden. Is dat bij dit soort SSD's ook het geval? Of kan ik beter een andere kiezen?
ben vergeten hoe het ook al weer zat en bij SSD's heb ik helemaal geen idee...
Kan ik een uitvoering: WD Red SA500 2,5" (WDS200T1R0A) 2TB gebruiken voor normale data-opslag als soort van dropbox toepassing? Ja het wordt wel een soort van dataserver, maar met wat alternatieve software in elkaar geflanst. Itt hierboven zal er wel geregeld op geschreven worden, sensor-achtige data met dus regelmatige en vrij intensieve intervallen.
Het gaat mij met de vraag om dataveiligheid/robuustheid bij dit gebruik en zo'n schijf. Want eerder had je toch met die HDD's mbt TLER dat je moest opletten, waarbij WD Reds niet overal gebruikt konden worden. Is dat bij dit soort SSD's ook het geval? Of kan ik beter een andere kiezen?
ben vergeten hoe het ook al weer zat en bij SSD's heb ik helemaal geen idee...
Dan neem je toch gewoon goed backups? Ja toch? Doe je toch? 
TLER en die WD Green of Red is niet van toepassing bij SSD's.
[ Voor 33% gewijzigd door HyperBart op 21-11-2024 10:01 ]
Goed tip. Dit helpt zeker in de keus. Het liefst zou ik een Hynix P31 scoren, en helaas heeft de opvolger, P41, een issue dat na een tijd de schrijf snelheid halveert.bjp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:46:
@OMX2000 vermijd de Lexar NM790. Deze heb ik en heeft een ASPM bug, waardoor IDLE ~750mW i.p.v. 50mW is.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Nee het is geen persoonlijke data itt velen hier, dus een wat afwijkende situatie. Daarom komt het op een enkele schijf en zonder backups. Maar het type data lijkt wel een beetje op sensordata gezien het regelmatige interval waarop het geschreven wordt. De externe data zelf is wel gebackupped, alleen het downloaden en installeren duurt vaak 2-5 dagen en dat wil ik dan zoveel mogelijk voorkomen.HyperBart schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:00:
Dan neem je toch gewoon goed backups? Ja toch? Doe je toch?
Het OS biedt ook dropbox- en media-achtige functies meen ik, maar die zal ik in eerste instantie nog niet gebruiken en misschien wel nooit om de data op de server fysiek gescheiden te houden.
Maar bedankt, ook @mrmrmr , dan weet ik al wat meer.
Nog wel 1 vraag. Vroeger hadden we vaak supercapacitors op consumenten SSD's tegen corruptie bij stroomuitval. Is dat tegenwoordig anders opgelost, minder een risico of kan ik bijv. toch nog beter uitwijken naar een HDD als de SSD dat niet heeft?
Hoe heb je dit gemeten of ergens gelezen? Als de NM790 als boot/actieve data disk gebruikt gaat worden, is dat mijn inziens geen ramp.bjp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:46:
er is een kleine Watt bijgekomen (en de random crashes zijn opgelost). Er was ook een artikel gevonden online tussen power bij verschillende ASPM modes dacht ik. Ik zou in de historiek van dit topic moeten doorzoeken.
Net gedaan:
zie : https://gathering.tweaker...message/79817978#79817978
zie: https://gathering.tweaker...message/79818694#79818694
maar ook: https://www.techpowerup.com/review/lexar-nm790-2-tb/7.html
Net gedaan:
[ Voor 38% gewijzigd door bjp op 21-11-2024 13:56 ]
- mrmrmr
- Niet online
- Mini-box picoPSU
- ASRock DeskMini
- Computer accessoires
- Barebones
- Fujitsu
- Kontron
- Leicke
- Mini-box
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3644-B
- Fujitsu D3642-B
- Mini-box picoPSU 90
- ASRock DeskMini 310
- FSP
- Kontron K3843-B
- Kontron K3842-Q
- FSP FSP096-AHAN3
- Voedingen
- ASRock
- Moederborden
Ik denk ook dat corruptie niet altijd gered kan worden met een condensator als de low level schrijfopdrachten niet atomisch (volledig) zijn. Stel dat er maar een deel wordt uitgevoerd, dan heb je alsnog een probleem.
Ik zou het belang van de uptime van je server afwegen tegen de waarde van je data. Als je data de administratie is van een bedrijf met 20 medewerkers die met computers werken, dan kan dat geen downtime velen, want dat kost direct geld aan loon en gemiste uren. Als het voor jezelf thuis is, is zowel het potentieel verlies als de kans op dat verlies zeer klein. De risico-analyse is het product van de kans op een incident en de hoeveelheid verlies.
Als het verlies dusdanig is dat het niet gemist kan worden heb je een backup nodig. Dat lost het potentiële dataverliesprobleem op, want je kan ook een image van de disk bewaren als backup. Wat het niet oplost is de downtime, maar thuis hoef je niemand loon te betalen.
Ik heb overigens nog nooit meegemaakt dat ik een computer na onderbreken van stroom door de opslag niet meer kon herstellen of dat er ergens een onherstelbare fout in is gekomen. Ik heb wel meegemaakt dat computers er compleet mee ophielden na jarenlang aan te hebben gestaan, maar dat lag niet aan storage, wel aan het slijten van onderdelen zoals condensatoren en voedingen. Vroeger was de kwaliteit van condensatoren veel minder dan tegenwoordig.
Ik zou het belang van de uptime van je server afwegen tegen de waarde van je data. Als je data de administratie is van een bedrijf met 20 medewerkers die met computers werken, dan kan dat geen downtime velen, want dat kost direct geld aan loon en gemiste uren. Als het voor jezelf thuis is, is zowel het potentieel verlies als de kans op dat verlies zeer klein. De risico-analyse is het product van de kans op een incident en de hoeveelheid verlies.
Als het verlies dusdanig is dat het niet gemist kan worden heb je een backup nodig. Dat lost het potentiële dataverliesprobleem op, want je kan ook een image van de disk bewaren als backup. Wat het niet oplost is de downtime, maar thuis hoef je niemand loon te betalen.
Ik heb overigens nog nooit meegemaakt dat ik een computer na onderbreken van stroom door de opslag niet meer kon herstellen of dat er ergens een onherstelbare fout in is gekomen. Ik heb wel meegemaakt dat computers er compleet mee ophielden na jarenlang aan te hebben gestaan, maar dat lag niet aan storage, wel aan het slijten van onderdelen zoals condensatoren en voedingen. Vroeger was de kwaliteit van condensatoren veel minder dan tegenwoordig.
- andru123
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 13:46
- Voedingen
- ASRock DeskMini
- FSP
- FSP FSP096-AHAN3
- Kontron K3842-Q
- Kontron K3843-B
- Mini-box picoPSU
- Computer accessoires
- Fujitsu
- Mini-box
- Leicke
- Kontron
- Fujitsu D3643-H
- Fujitsu D3642-B
- Fujitsu D3644-B
- ASRock DeskMini 310
- Mini-box picoPSU 90
- Barebones
@Yelloo de gekozen moederbord heeft iets te weinig PCI slots, lijkt mij. Als je uitbreiding later wilt, wordt het beperkend. Verder, ik hoor dat Asrock socket 1700 borden waren niet echt zuinig, maar dat was 2 jaar geleden, mischien dat is al anders in de tussentijd.
Ja ik vraag dit omdat bij mij al wel eens zo Windows corrupt is geraakt op een SSD, die daarna automatisch naar RAW werd geconverteerd en de data erop ook voor andere OS om te koppelen ontoegankelijk bleef. Heb het toen met een programmaatje weer terug kunnen converteren naar NTFS, maar er was wel wat data verloren. Dat was het gevolg van vastlopers, bsod's, noodzakelijke reboots/hard uitdrukken. In dat laatste soms plotse powerloss dus. De smart bleek niet meer goed, de schijf moest RMA. En een Intel SSD was het, in de basis geen slechte SSD's tov OCZ en dergelijke. We hebben het over de SSD oertijd: 2012-2013, 3e generatie, MLC flash... normaal gesproken geen slechte flash.mrmrmr schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:05:
Dus uitval + SSD's is bij mij nog steeds 1+1=3. Heb er altijd nog wat schrik van als het om data gaat en ben er misschien wat meer vragend over dan gemiddeld. Wellicht is het uitsluitend pech geweest en normaal gesproken geheel onterecht zoals jij dan ook min of meer stelt.
Verder goede punten die je aandraagt. Misschien dat ik de gok maar gewoon moet wagen met zo'n SSD. Het verleden is het verleden en maak ik me nu druk om niks.
Oké thanks mensen!
Blijft vreemd allemaal rond die NM790. Als je de laatste link moet geloven is juist de NM790 een perfecte drive met ASPM support.bjp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:50:
er is een kleine Watt bijgekomen (en de random crashes zijn opgelost). Er was ook een artikel gevonden online tussen power bij verschillende ASPM modes dacht ik. Ik zou in de historiek van dit topic moeten doorzoeken.
Net gedaan:
Ik ga mijn 2x 4TB NM790 maar eens aan de test leggen.
Er is ASPM support. Gewoon niet goed ontwikkeld, dus met bugs.HotSpot79 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 16:54:
[...]
Blijft vreemd allemaal rond die NM790. Als je de laatste link moet geloven is juist de NM790 een perfecte drive met ASPM support.
Ik ga mijn 2x 4TB NM790 maar eens aan de test leggen.
Maar bij mij blijft de drive af-en-toe in sleep hangen, waardoor mijn server crasht. Dus ja random crashes tussen de 1 en 14 dagen uptime, da's vervelend.
Linux kernel kon niet meer aan de drive, kon ook geen logs uitschrijven... Resultaat: de PC reboot na een tijd, en hangt in BIOS scherm te wachten.
Had je zitten zoeken op mijn problemen in deze thread, of gewoon gelezen wat er in die berichten stond...
[ Voor 19% gewijzigd door bjp op 21-11-2024 17:08 ]
Update: er is blijkbaar een andere firmware volgens deze website:
- 2TB https://smarthdd.com/database/Lexar-SSD-NM790-2TB/
- 4TB https://smarthdd.com/database/Lexar-SSD-NM790-4TB/
[ Voor 23% gewijzigd door bjp op 21-11-2024 17:11 ]
ik ga dus mogen upgraden en zien of dan mijn server stabiel draait! Indien wel -> power savings!
[ Voor 17% gewijzigd door bjp op 21-11-2024 17:42 ]
Heb je geen Kingston A2000 met een verkeerd stickertje?bjp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:01:
[...]
Er is ASPM support. Gewoon niet goed ontwikkeld, dus met bugs.
Maar bij mij blijft de drive af-en-toe in sleep hangen, waardoor mijn server crasht. Dus ja random crashes tussen de 1 en 14 dagen uptime, da's vervelend.
Linux kernel kon niet meer aan de drive, kon ook geen logs uitschrijven... Resultaat: de PC reboot na een tijd, en hangt in BIOS scherm te wachten.
Had je zitten zoeken op mijn problemen in deze thread, of gewoon gelezen wat er in die berichten stond...
In mijn toenmalige PC werkte die dan weer wel (IIRC toen ook meerdere dagen met die SSD + HDDs gedraaid vanaf mijn PC moedeebord + CPU + RAM). Maar dat was toen al een ~5 jaar oud systeem en mogelijk niet zo hip in power saving.
Drive vervolgens vervangen. En uiteindelijk ~2 jaar terug in zelfbouwrouter gezet, incl. firmware update (die was er in 2020 nog niet) en in Linux ASPM geforceerd / "de blacklist" waar die intussen op stond uitgeschakeld. Ding draait sindsdien daarin ook prima.
Hmm, waar kan je die firmware downloaden dan? Ik ga het ook eens bekijken.bjp schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:10:
Update: er is blijkbaar een andere firmware volgens deze website:
Ik was aan het hopen dat de schijf effe in een Windows PC te steken (steekt nu in proxmox server) + Lexar DiskMaster installeren (werkt enkel onder windows). In die utility zit er een Firmware Upgrade knop (als ik online zoek). En dan hopen dat hij de upgrade aanbied.HotSpot79 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:57:
[...]
Hmm, waar kan je die firmware downloaden dan? Ik ga het ook eens bekijken.
Update: lijkt idd de procedure: https://community.frame.w...-not-found-on-sleep/57938
[ Voor 15% gewijzigd door bjp op 21-11-2024 18:55 ]
Ook @bjp. Bij NVME lijken de firmware upgrades gestandaardiseerd te zijn? En met nmcli kun je voor zover ik weet de firmwares upgraden. Enige "probleem" is dan inderdaad "waar haal je de echte firmware file vandaan" (zonder "opsmuk" er omheen zoals complete tools om de firmware te installeren).HotSpot79 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:57:
[...]
Hmm, waar kan je die firmware downloaden dan? Ik ga het ook eens bekijken.
je vraagt iemand lief online dat het al heeft om het eruit te halen? xD
ik zie niet direct een download sectie bij Lexar.
ik zie niet direct een download sectie bij Lexar.
[ Voor 27% gewijzigd door bjp op 21-11-2024 21:31 ]
En dan maar afwachten of de bug dan ook opgelost is. Staat er iets in de release noten??
Ik weet dat dit niet het aanbiedingen topic is. Maar wil met jullie mijn vondsten delen.
32gb ddr5 ram sodim
Mijn doel is icm de Odroid H4+
Model is al vaker genoemd in dit topic.
Directe link;
https://www.bol.com/nl/nl...so-dimm/9300000117602600/
Of via Pricewatch, zodat Tweakers een klik verdient
uitvoering: Corsair Vengeance CMSX32GX5M1A4800C40
--edit--
Afgelopen periode (rond 11.11) gezakt naar 75 euro
Nu 65 euro
Geen groot verschil, maar elk tientje kan weer aan iets anders gespendeerd worden.
32gb ddr5 ram sodim
Mijn doel is icm de Odroid H4+
Model is al vaker genoemd in dit topic.
Directe link;
https://www.bol.com/nl/nl...so-dimm/9300000117602600/
Of via Pricewatch, zodat Tweakers een klik verdient
uitvoering: Corsair Vengeance CMSX32GX5M1A4800C40
--edit--
Afgelopen periode (rond 11.11) gezakt naar 75 euro
Nu 65 euro
Geen groot verschil, maar elk tientje kan weer aan iets anders gespendeerd worden.
[ Voor 13% gewijzigd door RedRayMann op 21-11-2024 20:32 . Reden: Typo ]
ik heb er nog geen gevonden (release notes).HotSpot79 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:00:
En dan maar afwachten of de bug dan ook opgelost is. Staat er iets in de release noten??
Nu als je de link uit mijn vorige post leest, lijkt het te helpen voor sleep: https://gathering.tweaker...message/80792546#80792546
[ Voor 24% gewijzigd door bjp op 21-11-2024 21:37 ]
Helaas dat dus wel al een aantal keren meegemaakt.mrmrmr schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:05:
Ik heb overigens nog nooit meegemaakt dat ik een computer na onderbreken van stroom door de opslag niet meer kon herstellen of dat er ergens een onherstelbare fout in is gekomen.
Een EFS partition op Dell high-end storage notabene.
Blijkbaar vind EFS het niet leuk als je meerdere logical volumes uit 1 disk array en deze aan elkaar koppelt (stretched) en dan de stroom uitvalt.
Na lang zoeken lijkt het er op dat het kwam door dat de EFS laag en de storage logigical volume hun eigen write-back cache doen en het OS dus niet zeker weet of alles gecommit is.
Fijn storage met "lage" maximum capacity per logical disk. Waardoor je dus je EFS volumes wel moet stretchen over meerdere logical volumes.
Nu maar meerdere EFS partitions met 1volume per EFS partitione en write-back cache uit geschakeld op de storage array.
Gelukkig maar secondary storage voor backups, maar toch even schrikken als er een halve PB kapot is.
Welke firmware hebben jullie bij de Lexar NM790 4TB?
Ik heb net even gekeken bij de mijne en ik heb firmware versie 12237.
ASPM werkt, geen verhoogd verbruik en laatste reboot van server is enkele weken geleden.
Ik heb net even gekeken bij de mijne en ik heb firmware versie 12237.
ASPM werkt, geen verhoogd verbruik en laatste reboot van server is enkele weken geleden.
ik heb die firmware ook, nog niet kunnen updaten. Gebruikt als bootdisk en met proxmox. Was deze zomer vaak aan het crashen, tot ik ASPM ervan afzette.
Zou het gefixt zijn door een kernel update?
Welke setup heb je en welke IDLE power heb je?
Zou het gefixt zijn door een kernel update?
Welke setup heb je en welke IDLE power heb je?
Ik heb echt geen idee.
Wordt gebruikt als bootdisk.
Verbruik schommelt tussen de 2 en 3W.
code:
1
2
3
4
| OS: Debian GNU/Linux 12 (bookworm) x86_64 Host: ODROID-H3 1.0 Kernel: 6.1.0-23-amd64 Uptime: 11 days, 18 hours, 46 mins |
Wordt gebruikt als bootdisk.
Verbruik schommelt tussen de 2 en 3W.
[ Voor 9% gewijzigd door GioStyle op 23-11-2024 11:26 ]
ik ga eerst een oude i3-2100 pc als "proxmox backup server" instellen, dan een full-backup doen van mijn main server. Dan pas een live-WIndows10 (of 11) USB disk gebruiken om de firmware te upgraden.
Het gaat dus effe duren voordat ik kan testen
Ik zou ook gewoon de grub workaround kunnen afzetten, en zien of hij nog crasht. Maar ik vermoed dat hij nog gaat crashen.
Het gaat dus effe duren voordat ik kan testen
Ik zou ook gewoon de grub workaround kunnen afzetten, en zien of hij nog crasht. Maar ik vermoed dat hij nog gaat crashen.
Ik heb sinds een jaar een Topton N100 systeempje voor dingen als Immich, VaultWarden, *Arr, Jellyfin e.d.
Het systeem is heerlijk zuinig, heeft het genoeg power, maar de hoarder in mij heeft niet genoeg aan de 2x2TB M2 SSDs die nu in het doosje zitten; zeker met fatsoenlijke backup van belangrijke zaken + OS, kom ik op effectief 2,5TB uit.
Nu heb ik zitten kijken naar een zelfbouw systeempje waar meer M2's in kunnen, maar dat valt me niet mee; de hele N-lijn van Intel heeft gewoon te weinig pci-e lanes en verder is mijn kennis gewoon te beperkt.
Tijdens het zoeken viel mijn oog op deze writeup: https://mattgadient.com/7...g-a-low-power-server-nas/
Heeft iemand hier ervaring mee?
Het idee van extra pci-e sloten spreekt me heel erg aan én het lijkt ook erg zuinig te kunnen.
Naast zuinig heb ik niet veel eisen eigenlijk, alleen dat het goede Linux ondersteuning moet hebben voor o.a. video decoding.
Iemand hier hier wijze woorden over kan roepen?
Het systeem is heerlijk zuinig, heeft het genoeg power, maar de hoarder in mij heeft niet genoeg aan de 2x2TB M2 SSDs die nu in het doosje zitten; zeker met fatsoenlijke backup van belangrijke zaken + OS, kom ik op effectief 2,5TB uit.
Nu heb ik zitten kijken naar een zelfbouw systeempje waar meer M2's in kunnen, maar dat valt me niet mee; de hele N-lijn van Intel heeft gewoon te weinig pci-e lanes en verder is mijn kennis gewoon te beperkt.
Tijdens het zoeken viel mijn oog op deze writeup: https://mattgadient.com/7...g-a-low-power-server-nas/
Het idee van extra pci-e sloten spreekt me heel erg aan én het lijkt ook erg zuinig te kunnen.
Naast zuinig heb ik niet veel eisen eigenlijk, alleen dat het goede Linux ondersteuning moet hebben voor o.a. video decoding.
Topton N100 heeft TB3. Zet een enclosure ernaast (kan met USB3, hoeft niet TB3 te zijn), koop twee tweedehands enterprise HDDs voor een prikkie, en gebruik je NVMe als cache voor SATA disks. Zou er wel een UPS aan hangen.
Als je de performance niet nodig hebt kun je ook "gewoon" naar SATA toe. SATA controller die in het M.2 slot gaat (het is immers gewoon PCIe) en je kunt een X aantal SATA drives toevoegen. Bij mijn weten in ieder gevalzAo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:13:
Ik heb sinds een jaar een Topton N100 systeempje voor dingen als Immich, VaultWarden, *Arr, Jellyfin e.d.
En voor (mass) storage is SATA natuurlijk ook goed genoeg. Haalt nog steeds een paar honderd MB/s. Sure, NVME kan vele malen sneller zijn, maar daarvoor heb je waarschijnlijk niet de juiste PCIe versie op deze bordjes, of niet voldoende PCIe lanes, of een combinatie van beiden. En het verbruik gaat fors omhoog net de (snelle) NVME drives. Ja, ook ik gebruik "gewoon" NVME als boot disk. Maar puur opslag gaat gewoon naar een 2,5" SATA SSD. Net vandaag nog de 4TB WD Blue besteld bij Amazon voor €208. Kan ik weer even vooruit.
Mijn ervaringen met een USB enclosure zijn zeer slecht. Het is me letterlijk nog nooit gelukt om een backup via zfs send/receive succesvol af te ronden, na een paar uur krijg ik altijd usb errors. Zelfs nog een goede/losse insteek controller gekocht om het daarmee te proberen maar ook die gaf errors. Misschien dat het aan mijn specifieke enclosure ligt, maar het was een paar jaar terug het meest populaire model (zo'n fantek ding). Misschien dat anderen meer geluk hebben maar toch weescht gewaarschuwdJerie schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 13:19:
Zet een enclosure ernaast (kan met USB3, hoeft niet TB3 te zijn)

Deze ervaring heb ik zelf dus ook met 2 Ugreen enclosures. Ik dacht dat het aan mijn cheap-ness lag om eerlijk te zijn.pimlie schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:20:
[...]
Mijn ervaringen met een USB enclosure zijn zeer slecht. Het is me letterlijk nog nooit gelukt om een backup via zfs send/receive succesvol af te ronden, na een paar uur krijg ik altijd usb errors. Zelfs nog een goede/losse insteek controller gekocht om het daarmee te proberen maar ook die gaf errors. Misschien dat het aan mijn specifieke enclosure ligt, maar het was een paar jaar terug het meest populaire model (zo'n fantek ding). Misschien dat anderen meer geluk hebben maar toch weescht gewaarschuwd
De wat grotere, 4xm2 hebben overigens ook een voeding van 120W+, wat me doet vermoeden dat het veel meer gaan gebruiken dan de server zelf.
Overigens zijn die dingen ook niet echt goedkoop (315,--)
[ Voor 7% gewijzigd door zAo op 23-11-2024 14:42 ]
Dat is meestal omdat ze niet voldoende power krijgen. Die van mij gebruikt een gewone power kabel. Maar ook de USB naar NVMe die power via USB verkrijgt werkt prima met een USB hub die externe power krijgt. Zonder werkt hij ook prima, maar enkel USB2 snelheden. Verder zijn USB3 kabels mogelijk gevoelig, daar moet je mee oppassen.pimlie schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:20:
[...]
Mijn ervaringen met een USB enclosure zijn zeer slecht. Het is me letterlijk nog nooit gelukt om een backup via zfs send/receive succesvol af te ronden, na een paar uur krijg ik altijd usb errors. Zelfs nog een goede/losse insteek controller gekocht om het daarmee te proberen maar ook die gaf errors. Misschien dat het aan mijn specifieke enclosure ligt, maar het was een paar jaar terug het meest populaire model (zo'n fantek ding). Misschien dat anderen meer geluk hebben maar toch weescht gewaarschuwd
Ik heb deze uitvoering: Icy Box IB-3805-C31 Zwart overigens maar twee in gebruik, de andere drie zijn moment een offline backup.
edit:
Eerder raadde ik een UPS aan. Ik gebruik geen UPS want ik ben een bikkel. Ik zet de logs en cache op een enterprise NVMe met capacitor (PLP). Dat is voldoende
wel gebruik ik een stekkerdoos met goede overcharge/surge protection. Als je een 2280 met PLP wilt heb je niet zoveel keuze; bij de 22110 is die er zat.
Eerder raadde ik een UPS aan. Ik gebruik geen UPS want ik ben een bikkel. Ik zet de logs en cache op een enterprise NVMe met capacitor (PLP). Dat is voldoende

[ Voor 12% gewijzigd door Jerie op 23-11-2024 15:21 ]
@Jerie Gebruik je ook zfs send/receive? De Icybox website is dood, hoeveel W is de voeding in dat enclosure?
Maar EUR 270 voor een USB enclosure dan kom je ook al in de buurt van NAS prijzen. Daar heb je dan toch meer aan wat mij betreft.
De mijne is deze: uitvoering: Fantec QB-35U31 Zwart Zit een 60W voeding bij, de hdd's die erin zitten zouden 5W verbruiken voor r/w maar piek opname is 21W. Ansich zou onvoldoende power dus plausibel zijn, alhoewel het raar is dat dat altijd pas na etterlijke uren een probleem wordt en daarna de hele server geherstart moet worden om usb weer werkend te krijgen (drm dacht ik dat het mss aan de interne usb controller lag).
Maar EUR 270 voor een USB enclosure dan kom je ook al in de buurt van NAS prijzen. Daar heb je dan toch meer aan wat mij betreft.
De mijne is deze: uitvoering: Fantec QB-35U31 Zwart Zit een 60W voeding bij, de hdd's die erin zitten zouden 5W verbruiken voor r/w maar piek opname is 21W. Ansich zou onvoldoende power dus plausibel zijn, alhoewel het raar is dat dat altijd pas na etterlijke uren een probleem wordt en daarna de hele server geherstart moet worden om usb weer werkend te krijgen (drm dacht ik dat het mss aan de interne usb controller lag).
OWC is gericht op Mac, dus vaak ietsje duurder. Als je dure prijzen wilt zien, kijk dan naar Sonnet. Dat heeft dan ook wel een premium naam.zAo schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 14:39:
[...]
Deze ervaring heb ik zelf dus ook met 2 Ugreen enclosures. Ik dacht dat het aan mijn cheap-ness lag om eerlijk te zijn.
De wat grotere, 4xm2 hebben overigens ook een voeding van 120W+, wat me doet vermoeden dat het veel meer gaan gebruiken dan de server zelf.
Overigens zijn die dingen ook niet echt goedkoop (315,--)
Deze OWC kan volgens het artikel TB en softRAID. SoftRAID is BS, als je dat al wilt dan kun je dat ook in je OS regelen. JBOD volstaat dus. TB is ook in dit geval niet nodig (al snap ik het wel) wanneer je NVMe de logs/cache bevat en goede PLP heeft (dus niet die van Micron MX series), of je een adequaat UPS gebruikt.
Die WD bijvoorbeeld met 4 TB, klinkt leuk, maar heeft geen PLP. Ook daar kun je omheen werken, door er eentje bij te nemen die dat wel heeft, en dan gebruik je daar de logs en cache voor, of door een UPS te gebruiken.
@pimlie, grappig, die had ik ook bijna gekocht maar deze die ik heb heeft plaats voor 5 disks. Waarom ik voor deze ben gegaan weet ik niet meer (want beide hebben bijv UASP). Tijdens opstarten gebruiken ze de meeste elektriciteit, vandaar de hogere voeding. De HDDs in die Icy Box kun je ook staggered opstarten, dus dat scheelt.
Ja uiteraard gebruik ik ZFS send/receive.
Dat met dat hij pas na een tijdje mee stopt dat herken ik bij mijn Graugear G-M2DK-AC-10G. Na firmware update (!!), diverse USB-C kabels, en externe voeding (via USB hub) werkte hij eindelijk stabiel over USB3. Overigens de NVMe die ik in die Graugear gebruikte had gelukkig PLP
Hier staan nog wat tips: DAS: fouten over USB 3.1 maar niet over SATA
Het energiegebruik heb ik (nog) niet gechecked want ik was m'n PM 231 E kwijt. Ik heb opgegeven dat ik die nog ga vinden (waarschijnlijk uitgeleend, dat is dan de tweede al
), en er onlangs twee aangeschaft en inmiddels ontvangen. Dus ik kan het testen als je daar interesse in hebt.
Via archive.today kon ik helaas geen succesvolle mirror maken van de website, en die van archive.org klopt niet. Bij mij werkt de website (momenteel) wel. Misschien even via een andere verbinding proberen?
Ja uiteraard gebruik ik ZFS send/receive.
Dat met dat hij pas na een tijdje mee stopt dat herken ik bij mijn Graugear G-M2DK-AC-10G. Na firmware update (!!), diverse USB-C kabels, en externe voeding (via USB hub) werkte hij eindelijk stabiel over USB3. Overigens de NVMe die ik in die Graugear gebruikte had gelukkig PLP
Hier staan nog wat tips: DAS: fouten over USB 3.1 maar niet over SATA
Het energiegebruik heb ik (nog) niet gechecked want ik was m'n PM 231 E kwijt. Ik heb opgegeven dat ik die nog ga vinden (waarschijnlijk uitgeleend, dat is dan de tweede al

Via archive.today kon ik helaas geen succesvolle mirror maken van de website, en die van archive.org klopt niet. Bij mij werkt de website (momenteel) wel. Misschien even via een andere verbinding proberen?
@Jerie Dank, ja site doet het weer. 120W voeding als ik het goed zie. Best behoorlijk, vraag me idd af hoe efficient die voeding is.
Maar 54 euro per disk vind ik stevig aan de prijs, dan zou ik eerder uitvoering: TerraMaster F4-423 overwegen of een zelfbouw pc-tje obv een asrock n100 en dan de machine alleen (automatisch) aan zetten om backups te maken zodat het minder uitmaakt hoeveel stroom het verbruikt.
De eerste review op Amazon heeft overigens andere ervaringen dan jij en heeft geen goed woord over voor de 3805-C31. O.a. Also it seems to contain the ASM1051E controller, which under linux had a lot of issues with UAS
Maar 54 euro per disk vind ik stevig aan de prijs, dan zou ik eerder uitvoering: TerraMaster F4-423 overwegen of een zelfbouw pc-tje obv een asrock n100 en dan de machine alleen (automatisch) aan zetten om backups te maken zodat het minder uitmaakt hoeveel stroom het verbruikt.
De eerste review op Amazon heeft overigens andere ervaringen dan jij en heeft geen goed woord over voor de 3805-C31. O.a. Also it seems to contain the ASM1051E controller, which under linux had a lot of issues with UAS
Ik gebruik Proxmox met passthrough naar (momenteel) Ubuntu 24.04 LTS. Dus Proxmox 8.3 (Debian Bookworm) regelt de driver voor de USB controller. Nergens last van. Als dat wel zo was, had ik hem teruggestuurd. De 2x 14 TB zitten in RAID1 ZFS, en de data is gekopieerd van de drie 4 TB HDDs (wat een RAIDZ2 was; dus eentje van de array is overleden in m'n HP MicroServer 10 Plus). Het draait nu een paar maanden stabiel. Het enige waar ik me zorgen om maak is de hitte komende zomer in de meterkast. Dat zien we dan wel weer. En, ik moet eens goed gaan kijken hoe zuinig het spul nou echt is. Maar het is hoe dan ook zuiniger dan de MicroServer daar durf ik m'n hand voor in het vuur te steken.
[ Voor 13% gewijzigd door Jerie op 23-11-2024 18:45 ]
is er niet zoiets als een PCIe expander/bridge?
Zeker dat heet een PCIe Switch, helaas zijn die krengen duur en verbruiken vaak veel stroombjp schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 18:51:
is er niet zoiets als een PCIe expander/bridge?
Ook is het soms best lastig monteren.
Je krijgt er ook niet meer snelheid van, je kan immers niet magisch meer bandbreedte maken.
Even niets...
Dat is niet helemaal het geval. Als je een PCIe 3 x16 slot hebt dan zou je daar prima 4x NVMe M.2 kaartjes op kunnen switchen. Of bijvoorbeeld 3x NVMe M.2 en 1x 10 gbit NIC.FireDrunk schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 19:49:
[...]
Je krijgt er ook niet meer snelheid van, je kan immers niet magisch meer bandbreedte maken.
Vervolgens kan de kaart de specs saturaten en indien nodig bepaalde slots bursten, waarbij PCIe bifurcation niet hoger kan dan de ingestelde bifurcatie. Of dat voordeel het waard is (gezien doelstelling topic), is de vraag. Ondersteunt je machine PCIe bifurcatie (op die slot) kan dat voldoende zijn maar PCIe switches waren/zijn populair op machines die dat niet hebben/kunnen.
Op Ali staan diverse PCIe switches die niet zo ontzettend duur zijn, en die dat goed doen. Je moet even opletten op airflow en op de controller die erop zit.
Je hebt wel gelijk dat ze overhead leveren qua verbruik maar dan moet je ook bedenken wat is het alternatief.
Hallo Allen,
Ik wil graag mijn foto collectie gaan consolideren naar een nas of een server maar ik ben nog in overweging wat te doen. Ik bezit nu een aantal usb hd's met een aantal TB aan data waarvan er flink wat weg kan ivm dubbele foto's en ook 1 tb aan video.
Een belangrijke voorwaarde is dat de server/nas apps kan draaien zoals Emby zodat ik mijn foo;s via diverse apparaten ook kan bekijken. Indexering en dergelijke is ook handig.
Een ander punt is dat er eenvoudig backups gemaakt kunnen worden en dat er vanaf verschillende os-en foto's geplaatst kunnen worden via een share.
Ik heb wel een instap Synology gehad, maar wat is dat ding traag. Alleen al het indexeren. Voorkeur gaat dus uit naar een servertje met docket oid.
Ik kijk nu bijvoorbeeld naar de MS-01. De prijs van dat apparaat bied denk ik meer dan een NAS zoals Synology. Daarnaast kan ik dan ook andere apps installeren.
Heeft iemand hier ook die overweging gemaakt: NAS vs Server voor foto/viseo opslag?
Ik hoor graag tips en of ervaringen.
TIk ben benieuwd naar een dedicated oplossing vs de ms-01 die qua prijs daar een stuk onder zit.
Ik wil graag mijn foto collectie gaan consolideren naar een nas of een server maar ik ben nog in overweging wat te doen. Ik bezit nu een aantal usb hd's met een aantal TB aan data waarvan er flink wat weg kan ivm dubbele foto's en ook 1 tb aan video.
Een belangrijke voorwaarde is dat de server/nas apps kan draaien zoals Emby zodat ik mijn foo;s via diverse apparaten ook kan bekijken. Indexering en dergelijke is ook handig.
Een ander punt is dat er eenvoudig backups gemaakt kunnen worden en dat er vanaf verschillende os-en foto's geplaatst kunnen worden via een share.
Ik heb wel een instap Synology gehad, maar wat is dat ding traag. Alleen al het indexeren. Voorkeur gaat dus uit naar een servertje met docket oid.
Ik kijk nu bijvoorbeeld naar de MS-01. De prijs van dat apparaat bied denk ik meer dan een NAS zoals Synology. Daarnaast kan ik dan ook andere apps installeren.
Heeft iemand hier ook die overweging gemaakt: NAS vs Server voor foto/viseo opslag?
Ik hoor graag tips en of ervaringen.
TIk ben benieuwd naar een dedicated oplossing vs de ms-01 die qua prijs daar een stuk onder zit.
[ Voor 4% gewijzigd door Tomas_ op 25-11-2024 17:37 ]