Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.550.323 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:10
Mulderjari schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:26:
Poh, wat een informatie hier allemaal, echt top, bedankt...

Nog even 2 vragen:

Wij hebben de knoop doorgehakt en gaan over op een all electric warmtepomp, dus volledig van het gas af. Nu zit ik na berekening en ontvangst van verschillende offertes nog met het volgende:

We zijn met 2 volwassen en 2 kinderen. Nu moeten we ook een warmtepomp boiler aanschaffen. We willen liever wat te veel dan te weinig en zitten te denken aan een 500 liter vat. Is dit verstandig of eigenlijk te veel en kan het ook wel met een kleiner vat?

Daarnaast zitten we nog steeds te dubben tussen het merk Daikin en Mitsubitschi. Welke is beter volgens jullie?
Ons gezin bestaat ook uit 2 volwassenen en 2 kinderen. Wij doen het met een 190 liter boiler, wel icm een waterbesparende douchekop, een douchewtw en een Quooker in de keuken. Zonder mogelijkheid tot inbouw douchewtw zou ik opteren voor 300 liter.

500 liter is wel erg veel om warm te maken en te houden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mulderjari
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
@Joris748 Bedankt voor je reactie....

Wij hebben ook nog een bad en geen douchewtw. De meesten gaan uit van 300 liter tot 400 liter. Ik dacht ik wil niet hebben dat we, net als vroeger, ineens hebben dat het warme water op is! Vandaar dat ik zat te denken aan een 500 liter vat. Ik vind het zelf ook wel erg groot...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
Mulderjari schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:02:

Wij hebben ook nog een bad en geen douchewtw. De meesten gaan uit van 300 liter tot 400 liter. Ik dacht ik wil niet hebben dat we, net als vroeger, ineens hebben dat het warme water op is! Vandaar dat ik zat te denken aan een 500 liter vat. Ik vind het zelf ook wel erg groot...
Als je weet hoeveel liter per minuut je huidige douche/bad verbruikt, en hoevaak/lang er gebruik van gemaakt wordt, kun je uitrekenen wat je nodig hebt. Volgens mij is de consensus dat 200L kan, maar dat 300L beter is. Daarboven is het ws voor de extreme gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Met een WP boiler heb ik geen ervaring over het bepalen van de grote.

Bij een boiler die geladen wordt door je WP die je voor verwarming gebruik. Is mijn mening dat de keuze in de grote van je vat afhangt van welke strategie je toepast:
- Op gezette tijden de boiler laden.
Hierbij moet de boiler inhoud voldoende zijn om de warmwater behoefte tussen de laad periodes te kunnen overbruggen. Dus als je het niet erg vindt om 2 keer te laden op een dag dan kan het vat ook kleiner. De thermische massa van je huis en/of vloerverwarming is daarin ook belangrijk.

- Vat pas laden wanneer de boiler in temperatuur is gezakt.
Afhankelijk van plaatsingshoogte van de sensor regel je hiermee de rest hoeveelheid warm water voordat de WP het vat gaat laden. Hoe hoger het vermogen van de WP, hoe kleiner het vat kan zijn. Hierbij moet de inhoud boven de sensor i.c.m. het vermogen van de WP voldoende zijn voor de warmte behoefte tot het vat geladen is door de WP.
Dus een bad vullen vereist een groter vat dan een korte douche i.c.m. een DWTW.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:10
Mulderjari schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:02:

Wij hebben ook een bad. In de afgelopen 2 jaar hebben we 1x koud water gehad. Bij ons gaan de kinderen iedere zaterdag in bad, daarom is de legionellarun vlak daarvoor gepland. Dan heb je nog iets aan je extra warme water.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:50
Andrehj schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:13:
[...]

Heel simpel: Als je een installateur hebt die tijd heeft én een warmtepomp kan leveren (beide zijn nogal schaars momenteel) én een redelijke prijs vraagt (is ook nogal een dingetje in de huidige markt), zou ik in jouw situatie (met een huis wat voorzien is van een geschikt afgiftesysteem) altijd voor een WP gaan.
De terugverdientijd kun je aan de hand van je historisch gasverbruik en je eigen energieprijzen zelf uitrekenen.
Het is een hele goede vriend die qua uur prijs de helft voor mij rekent dan normaal naar zijn klanten. Hij plaatst deze wekelijks op moment, hybride en full elektric en krijg de spullen voor inkoop prijs. Leverancier geeft aan dat de levertijd van deze full elektric modellen op moment nog op 1 a 2 maanden maximaal zit bij NIBE.

Mijn gas verbruik is jaarlijks 1500/1600m3. Plus ik wil graag (minimaal) gaan koelen in de zomer om het wat aangenamer te maken dus leek mij dit een uiterst goede beslissing om in te investeren. Maar ik was erg benieuwd wat jullie advies hierin was.

Dank.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvrooij
olafmol schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:57:
[...]

Als je het geld hebt, direct doen....
Tja ik denk dat het een goede investering is voor de komende 20 jaar, en nu met de onzekerheden betreft gas leek mij dit wel een goede stap met onze woning.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Heeft iemand ervaring met een monoblock in de voortuin plaatsen? En was dit lastig met omgevingsvergunning of...?

In mijn situatie zou een Nefit Bosch Monoblock 7400i 5 T of 7400i 7 T de perfecte oplossing wezen, links naast voordeur en aan de andere zijde het binnendeel met buffervat. (deze buitenunit erg geschrikt i.v.m. geluidsoverlast.)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

DutchWing schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:46:
Heeft iemand ervaring met een monoblock in de voortuin plaatsen? En was dit lastig met omgevingsvergunning of...?

In mijn situatie zou een Nefit Bosch Monoblock 7400i 5 T of 7400i 7 T de perfecte oplossing wezen, links naast voordeur en aan de andere zijde het binnendeel met buffervat. (deze buitenunit erg geschrikt i.v.m. geluidsoverlast.)
Ik heb hem in mijn voortuin(jaren 50 woning met radiatoren) maar niks nagevraagd bij de gemeente, uit de buurt wel vragen en reacties maar na het zien van het eindresultaat eigenlijk alleen maar positief

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7HtTqprOfZ3xydk869oU2YHfwk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNuFI8kz78Z9thUzlGDLMRsf.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJyk4qIGKIEBY0ma1lHCOCXFN7g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0UwAsebEsIQM7mlyCsIIQbm.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-09 17:33
Mulderjari schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:26:
Poh, wat een informatie hier allemaal, echt top, bedankt...

Nog even 2 vragen:

Wij hebben de knoop doorgehakt en gaan over op een all electric warmtepomp, dus volledig van het gas af. Nu zit ik na berekening en ontvangst van verschillende offertes nog met het volgende:

We zijn met 2 volwassen en 2 kinderen. Nu moeten we ook een warmtepomp boiler aanschaffen. We willen liever wat te veel dan te weinig en zitten te denken aan een 500 liter vat. Is dit verstandig of eigenlijk te veel en kan het ook wel met een kleiner vat?

Daarnaast zitten we nog steeds te dubben tussen het merk Daikin en Mitsubitschi. Welke is beter volgens jullie?
Kijk hier: FrancD in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

klump4u schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:58:
[...]

Ik heb hem in mijn voortuin(jaren 50 woning met radiatoren) maar niks nagevraagd bij de gemeente, uit de buurt wel vragen en reacties maar na het zien van het eindresultaat eigenlijk alleen maar positief

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier zijn ze erg oplettend, + als een buur kwaad wilt… Krijg je een hoop gezeur.

Anders kan ik altijd nog de Nefit monoblock 5s of 7s nemen. Kleurt beter bij de tegels.

Ga gewoon aanvragen en kijken wat de gemeente zegt. Niet geschoten altijd mis. O-)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-08 09:13
DutchWing schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Hier zijn ze erg oplettend, + als een buur kwaad wilt… Krijg je een hoop gezeur.

Anders kan ik altijd nog de Nefit monoblock 5s of 7s nemen. Kleurt beter bij de tegels.

Ga gewoon aanvragen en kijken wat de gemeente zegt. Niet geschoten altijd mis. O-)
Ik vraag me af of je met een gemiddelde voortuin wel kan voldoen aan de geluidsnormen op de erfgrens met de buren of openbare weg. Dan moet je er al bijna zo'n dempingskast omheen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:22
Wimhaw schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Thermia is al een zeer oud merk en heeft zich goed bewezen met name in Scandinavië. Goede COP en de nieuwste versies zijn op R32.
Helaas hier op Tweakers.net niet echt bekend.

Die van mij de Danfoss is eigenlijk de Thermia ITEC 9. Moduleerd goed terug en is als het ware plug and play. De nieuwe eco's varianten zijn zelfs beter geworden.

De WAF hier is zeer tevreden. :) En ik ook, heb er geen omkijken na. Loopt als een zonnetje.
Staat bij ons achter de garage en de binnenunit staat in de garage.
Levertijd is misschien beter dan andere merken. Importeur zit in Waalwijk correctie Kaatsheuvel. Hij heeft destijds alles voor mij geregeld. (ook de installatie) https://kleincomforttechniek.nl/
Hoor geregeld hier op het forum dat levertijden een probleem is naast de beschikbaarheid van mankracht.
Bedankt voor de tip. Wat was jij kwijt voor de aanschaf en installatie? Ik heb de prijzen opgevraagd en kwam op €13k voor 12 kW en €14,5k voor 16 kW alleen voor de binnen+buiten unit, ex installatie, ex subsidie. Dat vind ik best fors.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Knutselaar schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:24:
[...]

Ik vraag me af of je met een gemiddelde voortuin wel kan voldoen aan de geluidsnormen op de erfgrens met de buren of openbare weg. Dan moet je er al bijna zo'n dempingskast omheen zetten.
De 7400i AW 5 en AW 7 is speciaal voor deze locatie bedoeld. + heeft een stille nachtmodes.
Andere merken nog niet echt in verdiept.

Ga mij sowieso nog even informeren bij Nefit.

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 15-03-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

DutchWing schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:18:
[...]

Als je onder de meter hoogte blijft en binnen de 2 m2 op. heb je geen omgevingsvergunning nodig. Maar als je je er veiliger bij voelt gewoon informeren bij de gemeente.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:27
@Mulderjari 500 liter? 500 liter op 60 graden, is 700-1000 liter douchen per dag (als je het vat maar 1 keer per dag opwarmt en niet tussentijds). Dat is wel heeeeeeel veeeeeeeeel laaaaaang douchen.
Het merk met de spelfout is de betere

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:21
500 liter op 60 graden
Maar je boiler voorraad , gekoppeld aan een wp is natuurlijk niet in de buurt van de 60° !!, eerder zo'n 45° (dat is het bij mij, en vele anderen)
Maar idd, 500L is wel een beetje erg veel hoor. 300 lijkt me voor een 2+2 huishouden voldoende, hoogstens 400.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mulderjari
Nogmaals dank allemaal voor de reacties, hier kan ik echt wat mee, super. Denk dat we dan toch maar beter voor een 300 of 400 liter warmteboiler kunnen gaan.....

@BarryH Ik heb het even aangepast naar Mitsubishi ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mulderjari
Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben, maar iedereen heeft daarin natuurlijk een eigen mening, maar wat is nou echt het beste merk warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
Mulderjari schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:12:
Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben, maar iedereen heeft daarin natuurlijk een eigen mening, maar wat is nou echt het beste merk warmtepomp?
Meeting is wel echt een topmerk. 😂

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

welke het beste geschikt is voor jouw gebruik. dat is dus bepaalde specificaties, niet een merk. ;)

voor velen is dat practisch gezien de panasonic aquarea J serie vanwege het hoge dhz en zelf-reparatiegehalte en semi-open protocollen om de unit naar jouw pijpen te laten dansen. goedkoop ook.
technisch gezien is het ook goed spul, er is een stuk beter over nagedacht dan het spul waar bijvoorbeeld een CV merk op word geplakt. je kan goed zien bij de gevestigde orde zoals panaosnic en mitsubsidie dat ze al enkele tientallen jaren warmtepompen maken voor de hele wereld die ook veel groter zijn dan het spul wat de doorsnee nederlander naast zijn huis heeft staan. die ervaring en onderdelen van die grotere systemen vind je ook weer terug in de kleintjes....

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 15-03-2022 18:23 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Het merk wat je net gekocht hebt, want wie is er zo eerlijk om toe te geven dat hij een miskoop heeft gedaan? :?
Maar zonder gekheid, ik denk dat flippy het hierboven netjes heeft samen gevat.
Ik ben wel blij met mijn unit, maar nu ik er veel meer van weet, had hij 1 maatje kleiner gekund, hoewel dat niet veel uitmaakt: De nieuwere versies kunnen wat verder terug moduleren, maar ja, dat wist ik 4 jaar geleden ook niet, en als ik daarop gewacht had, dan had ik ook geen 4 jaar veel lagere kosten gehad, zoals nu.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat ik me trouwens ook afvroeg: ik was laatst bij een kennis en die heeft een boiler voor SWW en voor de vloerverwarming. Wat is het voordeel van de 2e boiler voor vvw? Lijkt me niet per se nodig en gezien zijn isolatie (bj 2020 HR+++/WTW etc) al helemaal niet.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:43

timovd

Voorsprong door techniek

@Sport_Life met vloerverwarming heb je niet automatisch SWW. Wat bedoel je precies?
Edit: de tweede is een buffer? Dat is vaak niet nodig met vloerverwarming. Het is om je systeeminhoud te vergroten.

[ Voor 40% gewijzigd door timovd op 15-03-2022 18:58 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

timovd schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:57:
@Sport_Life met vloerverwarming heb je niet automatisch SWW. Wat bedoel je precies?
Nou deze kennis had 2 grote boilers staan. 1 voor de SWW en 1 voor de vloerverwarming. Vond dat wat overdreven maar wellicht zijn er voordelen die ik niet zie?
Was wel vrij grote woning (250m2 +) maar zoals gezegd enorm goede isolatie. Wel 2 baden (tja :P )

Maar als ik het goed begrijp is het niet nodig, dan hoef ik daar niet over na te denken.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 15-03-2022 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb je wel eens in de kroeg gevraagd wat het beste merk auto was? Zo'n vraag is natuurlijk niet te beantwoorden, want iedereen heeft andere eisen en wensen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sport_Life schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:57:
[...]

Nou deze kennis had 2 grote boilers staan. 1 voor de SWW en 1 voor de vloerverwarming. Vond dat wat overdreven maar wellicht zijn er voordelen die ik niet zie?
Was wel vrij grote woning (250m2 +) maar zoals gezegd enorm goede isolatie.
Die tweede is een buffer. Maar die had hij zich kunnen besparen, want die heeft, zeker bij een moderne woning met zeer goede isolatie, wat mij betreft enkel nadelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
Sport_Life schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:55:
Wat ik me trouwens ook afvroeg: ik was laatst bij een kennis en die heeft een boiler voor SWW en voor de vloerverwarming. Wat is het voordeel van de 2e boiler voor vvw? Lijkt me niet per se nodig en gezien zijn isolatie (bj 2020 HR+++/WTW etc) al helemaal niet.
Ik denk dat jij de 2e boiler onjuist benoemd: dat zal een buffer zijn, vermoed ik. Ze kunnen er van buiten identiek uit zien.
En of je een buffer nodig hebt, ligt helemaal aan je set-up.
Als je vloerverwarming èn radiatoren hebt, dan zou het bv. nodig kunnen zijn om een buffer in het circuit te hebben. Dat ligt aan een aantal factoren, en hier al heel vaak besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Sport_Life schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 18:57:
[...]

Was wel vrij grote woning (250m2 +) maar zoals gezegd enorm goede isolatie.
Dat is een buffervat, waarschijnlijk hydraulisch gescheiden circuit met de warmtepomp.

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Claudia_x
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-02-2024
Ik ben een lurker hier, maar wil toch @koevlaas2 even bedanken die vandaag bij me langs is gekomen. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Naalroc schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:20:
[...]

Maar je boiler voorraad , gekoppeld aan een wp is natuurlijk niet in de buurt van de 60° !!, eerder zo'n 45° (dat is het bij mij, en vele anderen)
Maar idd, 500L is wel een beetje erg veel hoor. 300 lijkt me voor een 2+2 huishouden voldoende, hoogstens 400.
Dan heb je toch een fout in je installatie! Want warmwater moet minimaal 55 graden zijn ivm legionella.
Veelal wordt dit opgelost met een elektrisch element.

** Toevoeging:
Je mag alleen afwijken als je wekelijks een legionella opstook protocol aanhoudt. (Zoals ook bij verzorgingstehuizen veelal wordt aangehouden.)

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 16-03-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:26
DutchWing schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:02:
[...]

Dan heb je toch een fout in je installatie! Want warmwater moet minimaal 55 graden zijn ivm legionella.
Daarom heb je zoiets als een legionella run...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Gelukkig groeit legionella enkel in langdurig stilstaand water. En om het laatste risico uit te sluiten draait de WP hier elke twee weken een legionellacyclus. De rest van de tijd staat het SWW gewoon op 47 graden.
Bovendien is het water onderin vat is het sowieso koeler, want zodra er warm water getapt wordt, komt er koud water onderin het vat. Dus ongeacht je SWW temperatuur is er bijna altijd een laag water in je vat die ongeveer rond de 37°C is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-10 18:39
HaTe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:44:
Ik wil graag 32mm meerlagenbuis gebruiken, welke is het makkelijkste zelf te installeren?

Ik denk zelf aan Kekelit buis met steekkoppelingen, waar geen gereedschap voor nodig is:
https://www.comwo.nl/nl/1...is-pe-rtalu-32x3mm-l5mtr/
https://www.comwo.nl/nl/1...ing/?pageCount=1&pos=1530

Echter, moet het spul ook ontbraamt worden, maar die ontbramer kan ik niet zo snel vinden. Is ook de ontbramer (calibreerder?) van een ander merk te gebruiken?

Of heeft iemand anders nog tips?
Ik draai er 1x met een voor koper en staal bedoelde rothenberger ontbramer doorheen en ram het dan in elkaar, gaat al 100den installaties goed.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
[...]

Echt niet. Dan moet helemaal niet, en we leven nog steeds. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-10 07:58
assje schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:44:
[...]

Geluid zit ik iets minder over in, voortuin is toch een beetje loze ruimte en de "blazende kant" staat 6 meter van de erfgrens. Het kleine muurtje dat uitsteekt helpt ook wel iets denk ik.

Het ziet er voor mij uit dat het richting de "SCR-M60V-200D" gaat, buitenunit SUZ-SWM60 VA dus.
Is het zo dat de wp aan de achterzijde minder geluidsdruk geeft?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
RichieB schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:48:
[...]

Eens, maar ik weet niet wat de reden is dat @koevlaas2 voor zijn formule uit gaat van 8 kWh per m3 gas (zo'n 20% verlies tov de officiële waarde van 9,77 kWh) en of @Superbeagle een goede reden heeft om juist met 8,8 kWh (10% verlies) te werken.
Eigenlijk gaat het er niet om hoeveel energie je cv ketel uit een m3 aardgas weet te peuteren maar om hoeveel je daadwerkelijk in je radiatoren/vloerverwarming krijgt. In de meeste cv systemen zitten genoeg componenten die de ongeveer 20% verlies rechtvaardigen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:02
20% verlies die via de schoorsteen je huis verlaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
ASW1 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:47:
20% verlies die via de schoorsteen je huis verlaat?
Gasterra die extra stikstof bijmengt om de zakken te vullen, het kan van alles zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Nou dat zal Gasterra nooit doen, daarvoor moet je bij de Gasunie zijn😏. Maar de kwaliteit is stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thve
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-10 17:26
Hallo,

Ik lees her en der dat er wel ooit geadviseerd wordt om een 2 losse warmtepompen te gebruiken. 1 voor de CV, en 1 voor het warme water. Dit zou de efficiency ten goede komen.

Ik heb op verschillende plekken offertes opgevraagd, maar ze stellen allen voor om een all-in-one te pakken.

Het gaat om een relatief groot vrijstaand huis met de koevlaas formule kom ik op 12 kw uit.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
thve schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:08:
Hallo,

Ik lees her en der dat er wel ooit geadviseerd wordt om een 2 losse warmtepompen te gebruiken. 1 voor de CV, en 1 voor het warme water. Dit zou de efficiency ten goede komen.

Ik heb op verschillende plekken offertes opgevraagd, maar ze stellen allen voor om een all-in-one te pakken.

Het gaat om een relatief groot vrijstaand huis met de koevlaas formule kom ik op 12 kw uit.

Wat is wijsheid?
Die 12 kW kan prima je SWW opwarmen maar ik ben sowieso al een fan van dat de WP dat gewoon doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Vraagje om mijn vermogen te bereken die ik nodig heb gebruik ik ook de @koevlaas2 formule. Ik zit op 1500m3 verbruik dus ik zou uitkomen met 1500m3 x 8 / 1650 = 7,27 dus 8kW. Nu is dit verbruik enkel met de beneden verdieping omdat wij hier wonen en slapen en de boven verdieping "nog" niet gebruikt is (3 slaapkamers en een badkamer). Dit is puur voor de toekomst (lees 2/3 jaar hopelijk)! Nu lijkt het mij dan verstandiger om voor een NIBE S2125-12 te gaan in plaats van een NIBE S2125-8. Of wat denken jullie?

Huis is van 2013, overal vloerverwarming, HR++, Dakisolatie, vloerisolatie, muur isolatie en een rietenkap.
Ik heb 2 badkamers met 2 baden en beide een besparende douchkop dus mijn installateur gaf aan om voor een 400L Boiler te gaan ook met het oog op de toekomst als beide badkamers vaker tegelijk gebruikt gaan worden.

Dank!

[ Voor 5% gewijzigd door mvrooij op 16-03-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:17

ErikVers

e-Duurzaam

Beste mede tweakers, super interessant om ook hier eens wat te "lurken"

Vooral de berichten rond monoblock en split zijn interessant en helaas zijn er nog geen goede praktijk vergelijken gemaakt maar zijn er zo te lezen wel voor en tegenstanders voor split :-)

< >

Aangezien ik rondloop met het idee om dit 1 dag in de week dit ook voor anderen te gaan doen,
Zie mijn vraag in eigen topic om dit mooie topic niet te veel te vervuilen :-)

Monteur E Installatietechniek in F-gassen (stek) toekomst?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamoru
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 10:00
Afgelopen vrijdag getekend voor een HT full-electric WP van Nibe. De spullen zijn inmiddels besteld en deze sla ik op in de garage tot het moment van installeren. Dit zal helaas pas in december zijn, vanwege de enorme drukte (regio Drenthe), maar gezien ik dan alles al heb liggen (afhankelijk van leverdatum) kan het mogelijk eerder ingepland worden. Ben benieuwd! Dit is het lijstje van bestellen (vrijstaande woning, 212m3 waarvan 160m3 verwarmd dient te worden, 2 volwassenen, 3 kids). Op dit moment 20 panelen op het dak (rond de 5000kwh) en ga ik nog uitbreiden naar 32 panelen.

Nibe Fighter S2125-12 (3x400V)
Nibe SMO S40 regelunit
Nibe Modulerende pomp
Nibe RSV 300 boiler
Nibe Wisselklep koeling
Nibe elektrische naverwarmer
Nibe UKV 100 buffervat
Nibe RMU S40 ruimtethermostaat

Iemand hier die ook de S2125-12 recent heeft besteld en een leverdatum weet? Ik kreeg daarover nog geen duidelijkheid, zie via diverse webwinkels oktober 2022 voorbij komen.

"There is only one success--to be able to spend your life in your own way."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Jamoru schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:06:
Afgelopen vrijdag getekend voor een HT full-electric WP van Nibe. De spullen zijn inmiddels besteld en deze sla ik op in de garage tot het moment van installeren. Dit zal helaas pas in december zijn, vanwege de enorme drukte (regio Drenthe), maar gezien ik dan alles al heb liggen (afhankelijk van leverdatum) kan het mogelijk eerder ingepland worden. Ben benieuwd! Dit is het lijstje van bestellen (vrijstaande woning, 212m3 waarvan 160m3 verwarmd dient te worden, 2 volwassenen, 3 kids). Op dit moment 20 panelen op het dak (rond de 5000kwh) en ga ik nog uitbreiden naar 32 panelen.

Nibe Fighter S2125-12 (3x400V)
Nibe SMO S40 regelunit
Nibe Modulerende pomp
Nibe RSV 300 boiler
Nibe Wisselklep koeling
Nibe elektrische naverwarmer
Nibe UKV 100 buffervat
Nibe RMU S40 ruimtethermostaat

Iemand hier die ook de S2125-12 recent heeft besteld en een leverdatum weet? Ik kreeg daarover nog geen duidelijkheid, zie via diverse webwinkels oktober 2022 voorbij komen.
Kijk eens aan, dit gaat exact dezelfde opstelling worden als in mijn woning. Ik heb iets meer oppervlakte (252m2) waarvan ongeveer 180m2 opgewarmd dient te worden.
Mijn installateur (beste vriend van me) gaf aan dat er bij de S2125-12 week 14 stond maar hij kon dat niet helemaal geloven dus hij ging daar nog achteraan. Wel gaf hij aan dat de hybride warmtepompen juist het slechts leverbaar zijn (lees oktober). Hier 18 panelen 400wp (totaal 7200wp). Ben erg benieuwd hoeveel het verbruik zal worden met deze opstelling. Mag ik vragen wat jij voor prijs hebt gekregen voor dit geheel? Mag ook via DM mocht je dat fijner vinden. En als je het niet wil delen dan begrijp ik dat natuurlijk ook.

Heb jij al meer mee kunnen krijgen wat de subsidie gaat zijn op de S2125-12? Volgens mij is dit nog niet bekend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazimierz
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-10 11:46
Hallo allemaal, een vraagje aan Thermia iTec Eco gebruikers. Hoe tevreden zijn jullie over de kwaliteit en gebruik van de Thermia? Ik heb 3 offertes van dezelfde installateur, een Panasonic Kit-WC07J3E5, een Panasonic Monobloc MDC07J3E5 en een Thermia iTec Eco 5Kw. Qua prijs is de Thermia ongeveer €800 duurder. Als ik naar de cijfers kijk, ontlopen deze toestellen elkaar niet zoveel. Maar dat komt waarschijnlijk door mijn beperkte kennis hieromtrent. Misschien 1 punt is, dat de Thermia iets beter moduleert. De Panasonic Bi-Bloc van 7Kw is dadelijk beschikbaar en op de Mono is een wachttijd van 6 maanden. De Thermia redelijk vlot leverbaar volgens de installateur.
Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Kijk eens aan, dit gaat exact dezelfde opstelling worden als in mijn woning. Ik heb iets meer oppervlakte (252m2) waarvan ongeveer 180m2 opgewarmd dient te worden.
Mijn installateur (beste vriend van me) gaf aan dat er bij de S2125-12 week 14 stond maar hij kon dat niet helemaal geloven dus hij ging daar nog achteraan. Wel gaf hij aan dat de hybride warmtepompen juist het slechts leverbaar zijn (lees oktober). Hier 18 panelen 400wp (totaal 7200wp). Ben erg benieuwd hoeveel het verbruik zal worden met deze opstelling. Mag ik vragen wat jij voor prijs hebt gekregen voor dit geheel? Mag ook via DM mocht je dat fijner vinden. En als je het niet wil delen dan begrijp ik dat natuurlijk ook.

Heb jij al meer mee kunnen krijgen wat de subsidie gaat zijn op de S2125-12? Volgens mij is dit nog niet bekend..
Geen idee wat de subsidie gaat worden, maar ik ga volgende week tekenen voor een s2125-8 met een VVMS320. Ik moet nog een paar dingen afgestemmen met de installateur, maar dit gaat hem zeer waarschijnlijk wel worden. Qua levertijden geeft hij aan dat ik moet rekenen op na de bouwvak en een meer exacte datum kan geven na de bestelling. Ik stap over van een Elga en draai met 7945wp aan panelen. Qua oppervlakte zitten we op een 140m² om te verwarmen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamoru
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-10 10:00
mvrooij schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Nice! Ik en de installateur verwacht rond de €3000. Prijs is rond de €17.5k inclusief installatie. BTW en het verwachte subsidie bedrag. Kan mogelijk goedkoper, maar ik heb geen tijd om het allemaal te gaan uitzoeken en kwam op internet soortgelijke prijzen tegen waar je rekening mee moest houden. Enige wat ik belangrijk vind is dat het asap geïnstalleerd wordt door een ervaren installateur. Week 14 lijkt me overigens niet heel realistisch, denk eerder rond de zomer, maar we zullen zien.

"There is only one success--to be able to spend your life in your own way."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:38:
[...]

Geen idee wat de subsidie gaat worden, maar ik ga volgende week tekenen voor een s2125-8 met een VVMS320. Ik moet nog een paar dingen afgestemmen met de installateur, maar dit gaat hem zeer waarschijnlijk wel worden. Qua levertijden geeft hij aan dat ik moet rekenen op na de bouwvak en een meer exacte datum kan geven na de bestelling. Ik stap over van een Elga en draai met 7945wp aan panelen. Qua oppervlakte zitten we op een 140m² om te verwarmen.
Nee volgens mij is het nog niet bekend, ik zag wel dat de website 123klimaatshop aangeeft dat dit waarschijnlijk 4200 gaat worden, vind het erg veel maar dat zal wel komen doordat het een nieuwer en zuinigere type is?

Wat is jou reden om voor de NIBE S2125-8 te gaan? En waarom de VVMS320 en geen losse boiler? Zitten hier voordelen aan naar jou mening of echt dat het netjes in 1 unit zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

De ene zweert bij HT warmtepomp de andere bij LT warmtepomp. Wat zijn de voornaamste redenen om niet voor een HT warmtepomp te gaan? (Rendement of?)

Zit nu nog te oriënteren, Nefit lijkt mij een prima oplossing. (Prijs/kwaliteit.) Nibe ken ik voornamelijk van de hele degelijke boilers. (Wel iets duurder.)

Waarom kiezen jullie voor een specifiek merk?

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 16-03-2022 10:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
DutchWing schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:54:
De ene zweert bij HT warmtepomp de andere bij LT warmtepomp. Wat zijn de voornaamste redenen om niet voor een HT warmtepomp te gaan? (Rendement of?)

Zit nu nog te oriënteren, Nefit lijkt mij een prima oplossing. (Prijs/kwaliteit.) Nibe ken ik voornamelijk van de hele degelijke boilers. (Wel iets duurder.)

Niemand met ook maar enig verstand van zaken zweert bij een HT warmtepomp. Alsof je ‘zweert bij bruinkool’. Wordt het gebruikt? Ja. Is het daarom goed? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 19:57
Heeft hier iemand ervaring met het plaatsen van een buiten-unit in de schuur?

Ik heb er al veel negatieve dingen over gelezen en ik snap dat het niet zomaar kan, maar ik zie ook deze oplossing: Wattz Cube

En dan twijfel ik, zou het misschien toch kunnen? Ik zoek ernaar om nog verder het geluid te kunnen dempen, zonder dure omkasting, zodat ik een iets grotere unit dan 7kw kwijt zou kunnen. Het liefst wil ik all-elektric en dan twijfel ik of ik in de winter genoeg heb. C.a. 1300 m3 gas verbruik. Koevlaas formule zegt dat het kan maar het is op het randje (-7 = 6,2 bij 100% en heb volgens de formule 6,3 nodig).

Ik ben nog wel enigszins handig en kan wel wat moois maken denk ik, geluidsisolerende roosters zijn te vinden en hopelijk minder duur dan een kast. Voorkant monoblock voor het onderste rooster zetten en luchtdicht maken, rooster erboven voor de aanvoer. Heb alleen dus geen idee of zo nog genoeg lucht aangevoerd kan worden en of het niet juist meer herrie maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:48:
[...]

Nee volgens mij is het nog niet bekend, ik zag wel dat de website 123klimaatshop aangeeft dat dit waarschijnlijk 4200 gaat worden, vind het erg veel maar dat zal wel komen doordat het een nieuwer en zuinigere type is?

Wat is jou reden om voor de NIBE S2125-8 te gaan? En waarom de VVMS320 en geen losse boiler? Zitten hier voordelen aan naar jou mening of echt dat het netjes in 1 unit zit?
Mijn installateur heeft hem eerst op 2850 euro gezet omdat dat voor de F2120-8 ook zo is, maar ik ga er ergens ook wel vanuit dat het wat hoger gaat worden omdat hij een betere COP en R290 heeft. Ben alleen wel benieuwd wanneer die subsidies aangepast worden, hopelijk niet pas per januari.

De S2125-8 is me door de installateur aangeboden op basis van de Nibe DIM energieberekening. Ik ga nog wel vragen waarom het deze is en niet de 12, maar we hebben natuurlijk wel minder om te verwarmen dan jij. Een losse boiler heb ik wel naar gevraagd omdat in eerste instantie Nibe problemen had met het verkrijgen van boilervaten en ik dacht dat er mogelijk wel een niet-Nibe boiler aan het systeem gehangen kon worden. Mijn vrouw heeft echter liever de nette all-in-one, dus vandaar toch een VVM S320. Ik ga ervan uit dat dat voldoende is, maar ook die vraag heb ik voor volgende week liggen. De ervaring die ik met deze installateur heb is wel heel erg goed (hij heeft bij mijn ouders ook een Nibe geplaatst en dat loopt als een zonnetje), dus ik heb er alle vertrouwen in dat wat hij adviseert goed is voor onze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
DutchWing schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:54:
Zoals ik het begrijp gaat de efficientie flink omlaag als je warmer wilt stoken met een WP. Kijk eens bij de specificaties voor een LT en HT en dan bij de COP voor A+7/W55 en A+7/W35, je zult zien dat de COP veel lager is bij 55 graden dan bij 35 graden. Hogere COP = efficienter, meer warmte voor minder energie.

Ik twijfel of je met een HT warmtepomp in de winter nog wel beter af bent dan gas qua kosten. Beter zorgen dat je geen HT nodig hebt door isoleren.

Voor mij is dat specificaties en kosten:
* Wat er qua geluid kan
* Hoe goed moduleren ze
* Wat is de efficiëntie bij A+2/W35 (vindt ik de belangrijkste, zo vaak vriest het hier niet)

Voor andere tweakers is hoe makkelijk je kunt monitoren en aansturen ook belangrijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-10 20:44

Superbeagle

Always smile

koevlaas2 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 21:54:
[...]

Eigenlijk gaat het er niet om hoeveel energie je cv ketel uit een m3 aardgas weet te peuteren maar om hoeveel je daadwerkelijk in je radiatoren/vloerverwarming krijgt. In de meeste cv systemen zitten genoeg componenten die de ongeveer 20% verlies rechtvaardigen.
Stel mijn hr-ketel levert 9.000 kWh op jaarbasis af aan de afgiftelichamen(radiatoren, vvw, etc).

Als ik jou dus goed begrijp verlies je vanwege de ‘componenten’ nog eens 1.000 kWh waardoor je nog maar 8.000 kWh aan afgifte hebt, toch?

Als ik op basis van die 8.000 kWh een wp kies, zorgen die ‘componenten’ er dan ineens niet meer voor dat ik die 1.000 kWh verlies enkel omdat er een wp hangt in plaats van een ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dirkdeman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:58:
[...]

Niemand met ook maar enig verstand van zaken zweert bij een HT warmtepomp. Alsof je ‘zweert bij bruinkool’. Wordt het gebruikt? Ja. Is het daarom goed? Nee.
Maar wat is dan de hoofdreden waarom je er beter zo ver mogelijk vandaan kan blijven?

Ik denk dat 5kW ruim voldoende is + 50L buffervat. Ik bedoel als je dag en nacht de temp gelijk laat staan is je piekbelasting nagenoeg verdwenen. Zie dit bij mijn ouders die een inventum spaarpomp hebben. Ketel staat CV technisch uitgeschakeld en de spaarpomp kreeg de gehele winter de woning op temp. (Bj: 2000, niet na geïsoleerd.)

Laat zelf wel een transmissieberekening of warmteverlies berekening nog uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Ik zweer zeker niet bij een HT warmtepomp en toch komt er een die tot 75 graden kan gaan. De redenen daarvoor zijn in mijn geval heel simpel:

- Ik heb Nibe gekozen op basis van de installateur. In het proces van gasloos worden bij mijn ouders heb ik heel wat installateurs en offertes voorbij zien komen en het gros heeft geen idee waar ze over praten. Inmiddels heb ik dat zelf wel aardig en de installateur die ik nu heb heeft er verstand van en denkt mee.

- Ik wil een wp met R290 als koelmiddel en de s2125 serie is de enige dit Nibe daarin heeft, met ook nog eens de hoogste cop van de Nibe l/w wp's. De HT gaan we niet gebruiken, maar hij kan vrijwel net zo ver terug moduleren als de F2120 die het anders was geworden en is net zo duur. Dus vandaar een HT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-10 21:42
op verzoek van @BarryH heb ik een eigen topic gemaakt, indien iemand me hier input zou kunnen geven zou ik dit heel erg waarderen waarvoor alvast dank.

Dit om dit topic niet te veel te vervuilen.

Hybride warmtepomp met radiatoren

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:55
dirkdeman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:58:
Een kWh warmte opgewekt in een CV-ketel op aardgas resulteert in ca. 180 gram CO2. Productie van elektrische energie op basis van huidige energiemix in Nederland zit op ongeveer 400 gram CO2/kWh.

Op dit moment is op basis van uitstoot CO2 het break-even punt voor een warmtepomp bij een COP > 2,2 (180/400). De CO2 uitstoot van elektriciteit wordt ieder jaar lager door toename component hernieuwbare energie, ieder jaar wordt dit break-even punt dus lager.

Met dat tijd verstrijkt wordt de case voor HT warmtepompen dus steeds beter vanuit milieuperspectief. Gezien de uitdagingen m.b.t. energietransitie heb ik er vertrouwen in dat dit zich ook zal vertalen op financieel gebied (gas gaat alleen maar duurder worden).

Uiteraard blijft het wel belangrijk dat de eerste focus moet liggen op het besparen van energie en verbeteren van afgifte. Maar; als er helemaal geen opties zijn is het allicht nog beter dan COP1 elektrisch verwarmen wat op lange termijn het alternatief zal zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door assje op 16-03-2022 11:39 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dirkdeman
DutchWing schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Maar wat is dan de hoofdreden waarom je er beter zo ver mogelijk vandaan kan blijven?

Ik denk dat 5kW ruim voldoende is + 50L buffervat. Ik bedoel als je dag en nacht de temp gelijk laat staan is je piekbelasting nagenoeg verdwenen. Zie dit bij mijn ouders die een inventum spaarpomp hebben. Ketel staat CV technisch uitgeschakeld en de spaarpomp kreeg de gehele winter de woning op temp. (Bj: 2000, niet na geïsoleerd.)

Laat zelf wel een transmissieberekening of warmteverlies berekening nog uitvoeren.
Het rendement is simpelweg niet hoog genoeg om het elektraverbruik te verantwoorden. Als je met 75-80C moet stoken omdat je anders je woning niet warm krijgt moet je eerst andere problemen oplossen: isoleren en afgifte verhogen.

Een LT-warmtepomp is héél goed in het langzaam opwarmen en op temperatuur houden tot een graad of 35C. Daarboven holt het rendement met sprongen achteruit, en vanaf een graad of 60C is de COP ongeveer 1. Oftewel: je hebt een oversized waterkoker.

Voor wat betreft je piekbelasting: dat klopt. MEESTAL zal je WP op laag vermogen draaien. Maar wat als het een keer wél echt koud is (deze winter mag je niet meerekenen, we hebben geen koude dagen/nachten gehad)? Of als je een keer een dag of wat storing hebt gehad en je moet je huis weer opwarmen? Ik zeg niet dat je ALLE scenario's mee moet nemen (horrorwinter en twee weken stroomstoring), maar maak wel een gecalculeerd risico van wat je nodig hebt, en blijf daar ruim boven zitten.

Ik ken jouw situatie niet, maar een HT warmtepomp is eigenlijk nooit de oplossing. Tenzij je de WP zo uitkiest dat je toevallig op een HT-warmtepomp uitkomt omdat die net andere kwaliteiten heeft die je zoekt. Maar als je een HT-warmtepomp uitkiest omdat je jouw huis op 60-80C moet verwarmen dan moet je wel héél veel plezier halen uit een enorme elektra-rekening...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dirkdeman
assje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Uiteraard blijft het wel belangrijk dat de eerste focus moet liggen op het besparen van energie en verbeteren van afgifte. Maar; als er helemaal geen opties zijn is het allicht nog beter dan COP1 elektrisch verwarmen wat op lange termijn het alternatief zal zijn.
Daar is je antwoord al: isoleren en afgifte verbeteren, dan een normale WP erin. Je gaat toch ook geen sterkere motor in je auto leggen omdat de remmen aanlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13
dirkdeman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:40:
[...]

Het rendement is simpelweg niet hoog genoeg om het elektraverbruik te verantwoorden. Als je met 75-80C moet stoken omdat je anders je woning niet warm krijgt moet je eerst andere problemen oplossen: isoleren en afgifte verhogen.

Een LT-warmtepomp is héél goed in het langzaam opwarmen en op temperatuur houden tot een graad of 35C. Daarboven holt het rendement met sprongen achteruit, en vanaf een graad of 60C is de COP ongeveer 1. Oftewel: je hebt een oversized waterkoker.

Voor wat betreft je piekbelasting: dat klopt. MEESTAL zal je WP op laag vermogen draaien. Maar wat als het een keer wél echt koud is (deze winter mag je niet meerekenen, we hebben geen koude dagen/nachten gehad)? Of als je een keer een dag of wat storing hebt gehad en je moet je huis weer opwarmen? Ik zeg niet dat je ALLE scenario's mee moet nemen (horrorwinter en twee weken stroomstoring), maar maak wel een gecalculeerd risico van wat je nodig hebt, en blijf daar ruim boven zitten.

Ik ken jouw situatie niet, maar een HT warmtepomp is eigenlijk nooit de oplossing. Tenzij je de WP zo uitkiest dat je toevallig op een HT-warmtepomp uitkomt omdat die net andere kwaliteiten heeft die je zoekt. Maar als je een HT-warmtepomp uitkiest omdat je jouw huis op 60-80C moet verwarmen dan moet je wel héél veel plezier halen uit een enorme elektra-rekening...
Ik weet niet of ik het hier helemaal Mee eens ben. Natuurlijk is de ideale situatie altijd verwarmen op lage temperatuur, maar als je een huis hebt waar dat niet kan, maar waar je 95% van de tijd prima uitkomt met lagere temperaturen maar soms wat meer nodig hebt, dan kan het best een goede optie zijn. Zolang je er maar over nadenkt, het juist inpast, en weet wat je kiest.

Ik vrees wel dat dit veel als ‘rip and replace’ gepositioneerd gaat worden, en dat is natuurlijk vragen om problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
dirkdeman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:41:
[...]

Daar is je antwoord al: isoleren en afgifte verbeteren, dan een normale WP erin. Je gaat toch ook geen sterkere motor in je auto leggen omdat de remmen aanlopen?
Ik zie ‘t meer als een zwaardere auto kopen omdat je twee keer per jaar de caravan wilt trekken. Ja geen caravan kopen is handiger, want dan bespaar je het hele jaar op een kleinere auto, maar zo werkt de wereld niet altijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
dirkdeman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:41:
[...]

Daar is je antwoord al: isoleren en afgifte verbeteren, dan een normale WP erin.
Ik denk zelf ook over een HT warmtepomp, die 95% van de tijd water van een graad of 40 zal maken.

Ik woon in een huis met deels steens muren. Daar zijn al voorzet wanden voor geplaatst, 95% van de tijd gaat het verwarmen prima op lage temperatuur, in de nieuwere delen ligt vloerverwarming maar op de laatste stukjes wordt dat lastig. Alles vervangen om genoeg flow te krijgen voor 3 dagen in het jaar verwarmen met 35 graden? Doe mij dan maar een slechte COP voor die paar dagen, de rest van het jaar werkt het prima. Daar ga ik niet m’n hele huis voor omgooien.

Zoals eigenlijk alle advies vragen: het enige goede antwoord is: ‘IT depends’ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
overhyped schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:17:
[...]

Ik weet niet of ik het hier helemaal Mee eens ben. Natuurlijk is de ideale situatie altijd verwarmen op lage temperatuur, maar als je een huis hebt waar dat niet kan, maar waar je 95% van de tijd prima uitkomt met lagere temperaturen maar soms wat meer nodig hebt, dan kan het best een goede optie zijn. Zolang je er maar over nadenkt, het juist inpast, en weet wat je kiest.

Ik vrees wel dat dit veel als ‘rip and replace’ gepositioneerd gaat worden, en dat is natuurlijk vragen om problemen.
Er zijn natuurlijk edge cases te bedenken (monumentaal pand met houten vloer en balkenplafond, mooie gietijzeren radiatoren én een weide die je met zonnepanelen vol kan leggen). In verreweg de meeste gevallen is het echter heel simpel: zorg dat die temperatuur naar beneden kan. Als je 95% van de tijd uitkomt met 30-35C ga je niet in de resterende 5% ineens 80C nodig hebben, toch? Isoleren en afgifte vergroten zal op de langere termijn altijd lonen, die rendementen lopen ook na je 2e en 3e en 4e warmtepomp nog gewoon door.

Ik heb daar ook een beetje angst voor: nu worden de hybride warmtepompen massaal geïnstalleerd (ook die zijn zelden rendabeler over langere tijd dan Full Electric), en over 15 jaar als het gas een keer echt op is wordt de CV-ketel één op één vervangen door een HT warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
overhyped schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:24:
[...]

Ik denk zelf ook over een HT warmtepomp, die 95% van de tijd water van een graad of 40 zal maken.

Ik woon in een huis met deels steens muren. Daar zijn al voorzet wanden voor geplaatst, 95% van de tijd gaat het verwarmen prima op lage temperatuur, in de nieuwere delen ligt vloerverwarming maar op de laatste stukjes wordt dat lastig. Alles vervangen om genoeg flow te krijgen voor 3 dagen in het jaar verwarmen met 35 graden? Doe mij dan maar een slechte COP voor die paar dagen, de rest van het jaar werkt het prima. Daar ga ik niet m’n hele huis voor omgooien.

Zoals eigenlijk alle advies vragen: het enige goede antwoord is: ‘IT depends’ :)
40C is geen HT, dat kan mijn Pana ook prima. HT is voor mensen die nog 65C door de radiatoren hebben stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:09
RichieB schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:38:
[...]

Bedankt voor de tip. Wat was jij kwijt voor de aanschaf en installatie? Ik heb de prijzen opgevraagd en kwam op €13k voor 12 kW en €14,5k voor 16 kW alleen voor de binnen+buiten unit, ex installatie, ex subsidie. Dat vind ik best fors.
In 2018 was de prijs zo'n kleine €9k exl instal. en excl. teruggave.
Kwaliteit is echt super. Plug & play. Heb er total geen probleem mee gehad.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
dirkdeman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:27:
[...]

40C is geen HT, dat kan mijn Pana ook prima. HT is voor mensen die nog 65C door de radiatoren hebben stromen.
40 graden is ook de tempratuur die 95% van de tijd voldoet, maar in de paar koudste dagen is meer nodig, voor een deel van 't huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
overhyped schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:31:
[...]

40 graden is ook de tempratuur die 95% van de tijd voldoet, maar in de paar koudste dagen is meer nodig, voor een deel van 't huis :)
Dan is de vraag hoeveel meer (mijn Pana gaat tot 55C, 65C als het echt nodig is). Of je zet voor die paar koudste dagen een straalkacheltje neer, of airco's (meteen lekker koel in de zomer). En dan heb je de rest van het jaar wel een fatsoenlijk rendement. Het werkt allemaal wel, maar er zijn gewoon betere alternatieven. Echt, het aantal use cases voor HT is vrijwel 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-10 11:43
Over HT gesproken: bij een boilervat zit doorgaans een verwarmingselement voor de legionellarun. Wat is bij een HT-pomp dan efficiënter? WP op HT draaien voor die run ipv het element?

Lijkt me wel, maar heb nog nergens hier gelezen dat iemand z'n WP+boiler op deze manier heeft geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Lijkt mij de WP, maar is dat bij een WP die max 65 kan draaien zoals een Pana ook niet het geval? De WP is toch altijd efficiënter dan een element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:47
mnugter schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:59:

Ik heb er al veel negatieve dingen over gelezen en ik snap dat het niet zomaar kan, maar ik zie ook deze oplossing: Wattz Cube
Die oplossing is niet plaatsen in een schuur, maar een 'schuurtje' (lees geluidskast) plaatsen om de buitenunit.

Dan hebben ze nog iets bedacht om aanzuig en uitblaas van lucht boven elkaar te zetten. Mij lijkt de kans groot dat een deel van je koude uitblaas bij het verlaten van de kast zo weer wordt aangezogen. Lijk mij niet echt wenselijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yese10UR8Xr6s7WPg-_tjNHMyvA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gx0GSFPLJ11yxmAijiu5G1NE.png?f=user_large

Jij zou dit willen intergreren in de wand van je schuur?

[ Voor 37% gewijzigd door ArjoK op 16-03-2022 16:39 ]

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:18:
Lijkt mij de WP, maar is dat bij een WP die max 65 kan draaien zoals een Pana ook niet het geval? De WP is toch altijd efficiënter dan een element?
technisch gezien ja, echter is het voor de machine niet briljant. de olie in het systeem gaat gewoon harder achteruit wat de levensduur gewoon verkort of tot sneller falen leid van sensoren en vergelijkbare appendages.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 16:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:31:
[...]

technisch gezien ja, echter is het voor de machine niet briljant. de olie in het systeem gaat gewoon harder achteruit wat de levensduur gewoon verkort of tot sneller falen leid van sensoren en vergelijkbare appendages.
Geldt dat dan ook voor de HT/propaan machines? Die zijn (lijkt mij) toch ontworpen voor het leveren van hogere temperaturen gedurende langere tijd? Ik kan me toch niet voorstellen dat die Nibe S2125 sneller slijt als hij eens in de paar week >55 graden voor een legionella run moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:38:
[...]

Geldt dat dan ook voor de HT/propaan machines? Die zijn (lijkt mij) toch ontworpen voor het leveren van hogere temperaturen gedurende langere tijd? Ik kan me toch niet voorstellen dat die Nibe S2125 sneller slijt als hij eens in de paar week >55 graden voor een legionella run moet maken.
dat geld voor alle machines. propaan heeft er niks mee te maken, dat koelgas zie je alleen omdat het goedkoop is voor de fabrikant. onder de streep is propaan slechter voor de COP dus daar hoef je het niet voor te doen. het gaat om de compressor en olie die er van onder te lijden heeft.

het is ook handiger om gewoon na de 55c terug te schakelen naar regulier verwrmen en de boiler het zelf afmaken.

[ Voor 12% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnugter
ArjoK schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:16:
[...]

Die oplossing is niet plaatsen in een schuur, maar een 'schuurtje' (lees geluidskast) plaatsen om de buitenunit.

Dan hebben ze nog iets bedacht om aanzuig en uitblaas van lucht boven elkaar te zetten. Mij lijkt de kans groot dat een deel van je koude uitblaas bij het verlaten van de kast zo weer wordt aangezogen. Lijk mij niet echt wenselijk.
Ik ben ook bang dat de luchtstroom zo weer teruggaat, dat en of de luchtstroom wel genoeg zal zijn. Maar gezien er wel meerdere dingen te vinden van mensen die het wel gedaan hebben maar inderdaad dan wel een schuur eromheen ipv in een bestaande schuur.
[Afbeelding]

Jij zou dit willen intergreren in de wand van je schuur?
Ik zou het in mijn schuur willen doen inderdaad, die staat aan mijn woning vast. Muur is hout en een gat is zo gemaakt dus in zoverre zou dit systeem makkelijk na te maken zijn denk ik. Het gat zou bij m'n voordeur komen, koude voeten dus ;)

Ik twijfel wel heel erg of het haalbaar zou zijn, had hoop dat er iemand goede ervaringen heeft :) Misschien maar gewoon accepteren en dan voor de 7kw gaan en zien hoe het gaat en bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@flippy Je bent weer erg stellig. Heb je een bron bij je beweringen?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:25:
@flippy Je bent weer erg stellig. Heb je een bron bij je beweringen?
ik vervang vaak olie van compressors die met hoge gastemperaturen hebben lopen draaien doordat er bijvoorbeeld een condensorfan stuk is gegaan en de unit een poos met hoge drukken heeft gepompt. een oliecontrole of zelfs preventief vervangen is dan vrij standaard.
ook geeft de fabrikant van de olie levensduurverkortingen op boven bepaalde olietemperaturen. vergelijkbaar principe als de temperatuurmarkering op condensatoren. de hoger de temperatuur de harder en sneller de olie achteruit gaat. dat geld voor pracitsch elke olie. hoeveel last je ervan gaat hebben is doorgaans pas een discussie over 5~10 jaar. probleem is dat van reguliere warmtepompen de olie niet te vervangen is zoals bij commecriele systemen wel het geval is dus is het extra zorg om in het juiste bereik te blijven en zo min mogelijk erbuiten te treden. net als dat je niet elke keer je motor naar de 7000 toeren trekt als je gasgeeft. dat heeft ook een impact op de levensduur. dat merk jij niet als eerste leaser maar die vent die de auto 10 jaar later 2e hands koopt zal niet happy zijn met die dikke rookwolken.

als je onderbouwing wilt kan je rustig de documentatie van compressieoliesoorten erop nalopen.

vergis je niet dat de capactieiten van een product gebaseerd/ontworpen zijn op het "halen"van de garantie tijdens normaal bedrijf. niet dat het product 24/7 20 jaar zo kan blijven draaien. een gezonde afstand van de limieten (helemaal temperatuur) zorgt altijd voor een langere levensduur. nog afgezien van de efficientie.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Ok, helder. Maar met een HT warmtepomp blijf je dan toch aardig ruimer binnen de limieten dan met een reguliere? Of zie ik dat ook verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:16:
Ok, helder. Maar met een HT warmtepomp blijf je dan toch aardig ruimer binnen de limieten dan met een reguliere? Of zie ik dat ook verkeerd?
het ligt aan de verschillen vaak. HT veries kunnen doorgaans niet koelen en hebben andere kleine verschillen zoals de manier van ontdooien en eventueel andere olie om beter bestand te zijn tegen de hogere temperaturen. sommige merken veranderen ook vrijwel niks en doen gewoon een YOLO omdat de HT versies van en systeem erg weinig verkocht worden en ze de hogere aanvoer van garantieclaims gewoon opeten en doen of hun neus bloed na (en zelfs gedurende) de garantieperiode. (ik kijk nu even naar jou daikin }:| )

maar zelfs ook al is een unit voorzien van andere olie en aanverwante prul is het nog steeds iets wat je moet zien te voorkomen net als dat je raceremblokken nog steeds kan verglazen.
ja het is efficienter maar voor iemand die elke zomer wel een handvol orders moet opschrijven door een kapotgelopen compressor door verzuurde olie (en alle sensoren die in het koelsysteem zitten) is het wel iets waar ik zelf voor heb gekozen om het niet te doen in mijn eigen systeem. en als conument weet je gewoon niet wat de aanpassingen zijn die de fabrikant heeft gedaan. zelfs voor de installateur/monteur is het niet te achterhalen. soms kan het wel als je als gelicenceerde monetur van dat merk achter de schermen mag kijken in de "echte" documentatie maar zelfs dat is vaak een geval naald-hooiberg. en dan nog weet je niet hoeveel verschil het echt maakt.

je doet het niet voor jou, je doet het voor jou 10 jaar in de toekomst.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 18:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mnugter schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:59:

En dan twijfel ik, zou het misschien toch kunnen? Ik zoek ernaar om nog verder het geluid te kunnen dempen, zonder dure omkasting, zodat ik een iets grotere unit dan 7kw kwijt zou kunnen. Het liefst wil ik all-elektric en dan twijfel ik of ik in de winter genoeg heb. C.a. 1300 m3 gas verbruik. Koevlaas formule zegt dat het kan maar het is op het randje (-7 = 6,2 bij 100% en heb volgens de formule 6,3 nodig).

Ik ben nog wel enigszins handig en kan wel wat moois maken denk ik, geluidsisolerende roosters zijn te vinden en hopelijk minder duur dan een kast. Voorkant monoblock voor het onderste rooster zetten en luchtdicht maken, rooster erboven voor de aanvoer. Heb alleen dus geen idee of zo nog genoeg lucht aangevoerd kan worden en of het niet juist meer herrie maakt.
@AUijtdehaag heeft hem in de schuur en blaast naar buiten, ook met demping.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@flippy Ik snap wat je bedoelt. In dit soort gevallen wil ik altijd graag de achtergrond van de bewering/het advies weten.

Overigens ben ik dan wel benieuwd of je de Nibe S2125 onder de reguliere og HT warmtepompen zou moeten scharen. Hij kan 75 graden halen, maar kan ook koelen en de (S)COP wordt gewoon bij 35 en 55 aangegeven. Ze zetten hem ook niet echt als HT in de markt, maar als een machine die zowel voor nieuwbouw als bestaande "radiatorenbouw" geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:04:
@flippy Ik snap wat je bedoelt. In dit soort gevallen wil ik altijd graag de achtergrond van de bewering/het advies weten.

Overigens ben ik dan wel benieuwd of je de Nibe S2125 onder de reguliere og HT warmtepompen zou moeten scharen. Hij kan 75 graden halen, maar kan ook koelen en de (S)COP wordt gewoon bij 35 en 55 aangegeven. Ze zetten hem ook niet echt als HT in de markt, maar als een machine die zowel voor nieuwbouw als bestaande "radiatorenbouw" geschikt is.
practisch gezien kan je alles boven de 55 beschouwen als HT. dat houd het ook makkelijker voor een topic zoals dit. ook commerciele systemen worden doorgaans (tegenwoordig) voor watertemperaturen (ver) onder de 50 ontworpen/gedimensioneerd. dan kan hetzelfde formaat faincoil of warmtewisselaar ook gebruikt worden voor koeling zonder verwarmingscapaciteit of (veel) efficientie in te leveren icm met WAR sturing.

historisch gezien zie ik het niet voor me dat zon nibe (wat al niet de top is qua kwaltieit) het 10+ jaar volhoud als die daadwerkelijk op 70+ graden gaat stoken constant. zulke systemen blijven lapmiddelen voor het weigeren van het onderkennen van het probleem en fabrikanten helpen je maar al te graag met de eerste stap in kubler ross zolang je maar je portemonee trekt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Vanmiddag een gesprek gehad over een nieuwbouwproject waarvoor ik ben ingeloot, eerste keuze. Daar zit een warmtepomp bij werd mij verteld.

Die ben ik verplicht af te nemen van de leverancier en die kost per maand 175 euro :o

What.

Duurzaam, sure. Maar duur? Waarom zou ik 175 euro per maand betalen voor een pomp waar ik geen keuze in krijg?

Ik kan hem ook kopen, de prijs was niet bekend, maar dat zou rond de 25.000 euro liggen.

Momenteel huur ik en betaal ik gemiddeld gezien, op jaarbasis, 40 euro per maand voor stadsverwarming. Nu snap ik dat die warmtepomp ook mijn vloer kan koelen enzo, maar... meestal heb ik de verwarming al niet aanstaan, en een koele vloer zit ik ook niet altijd op te wachten.

Is dit normaal?

Na 12 jaar huren heb ik 25.000 uitgegeven aan dat ding.

Maar als ik hem koop dan kost het 25.000 euro in 1 klap waarna ik vergeleken met stadsverwarming 40 euro per maand "bespaar" zegmaar, dus 625 maanden ofwel 52 jaar. Er vanuit gaande dat hij nooit stuk gaat :+

Ik had serieus het idee dat een warmtepomp geld zou besparen, mogelijk pas na 10 jaar voordat 't zichzelf terugverdient, maar dit is wel extreem stupide.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
Tsja, welkom in de wereld van de projectontwikkelaars. Die willen maar één ding, en dat is aan jou verdienen. Helaas heb je de markt nogal tegen...

Verwarming zelf regelen is geen optie?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blue-eagle schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:27:
Vanmiddag een gesprek gehad over een nieuwbouwproject waarvoor ik ben ingeloot, eerste keuze. Daar zit een warmtepomp bij werd mij verteld.

Die ben ik verplicht af te nemen van de leverancier en die kost per maand 175 euro :o

What.

Duurzaam, sure. Maar duur? Waarom zou ik 175 euro per maand betalen voor een pomp waar ik geen keuze in krijg?

Ik kan hem ook kopen, de prijs was niet bekend, maar dat zou rond de 25.000 euro liggen.

Momenteel huur ik en betaal ik gemiddeld gezien, op jaarbasis, 40 euro per maand voor stadsverwarming. Nu snap ik dat die warmtepomp ook mijn vloer kan koelen enzo, maar... meestal heb ik de verwarming al niet aanstaan, en een koele vloer zit ik ook niet altijd op te wachten.

Is dit normaal?

Maar als ik hem koop dan kost het 25.000 euro in 1 klap waarna ik vergeleken met stadsverwarming 40 euro per maand "bespaar" zegmaar, dus 625 maanden ofwel 52 jaar. Er vanuit gaande dat hij nooit stuk gaat :+

Ik had serieus het idee dat een warmtepomp geld zou besparen, mogelijk pas na 10 jaar voordat 't zichzelf terugverdient, maar dit is wel extreem stupide.
Uiteindelijk gaat het om de totale kosten , het maakt weinig verschil of de VON prijs 500k + 25k wp is of 525k incl wp.

Dus ik zou de wp gewoon afnemen en kijken of de woning dan nog betaalbaar is, zo niet verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hesselbeertje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:31:
Tsja, welkom in de wereld van de projectontwikkelaars. Die willen maar één ding, en dat is aan jou verdienen. Helaas heb je de markt nogal tegen...

Helaas. Ik zei ook al: "Ik ga wel koud douchen en in de winter gewoon warme hoodies dragen."

Maar ik ben verplicht dat systeem af te nemen... geen keuzes, niks.
Sport_Life schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:33:
[...]

Uiteindelijk gaat het om de totale kosten , het maakt weinig verschil of de VON prijs 500k + 25k wp is of 525k incl wp.

Dus ik zou de wp gewoon afnemen en kijken of de woning dan nog betaalbaar is, zo niet verder kijken.
Als het in de hypotheek mee te nemen is dan zou 't een optie zijn inderdaad. Dan is het een meerwaarde bij de uiteindelijke verkoop.

Maar wat een afzetterij zeg. Het hebben van geen enkele keuze vind ik met name belachelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:17:
[...]

historisch gezien zie ik het niet voor me dat zon nibe (wat al niet de top is qua kwaltieit) het 10+ jaar volhoud als die daadwerkelijk op 70+ graden gaat stoken constant. zulke systemen blijven lapmiddelen voor het weigeren van het onderkennen van het probleem en fabrikanten helpen je maar al te graag met de eerste stap in kubler ross zolang je maar je portemonee trekt....
Maar we hebben het niet over constant, he? Eens in de zoveel tijd een legionella run is dan toch wel iets anders. Maar goed, los daarvan: Wat is dan wel de top qua kwaliteit? Bij mijn weten is Nibe kwalitatief toch een goed, premium merk. Met een premium prijskaartje, absoluut, en daardoor misschien wat minder bang for your buck, maar kwalitatief wel heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
Blue-eagle schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:38:
[...]

Helaas. Ik zei ook al: "Ik ga wel koud douchen en in de winter gewoon warme hoodies dragen."

Maar ik ben verplicht dat systeem af te nemen... geen keuzes, niks.

[...]

Als het in de hypotheek mee te nemen is dan zou 't een optie zijn inderdaad. Dan is het een meerwaarde bij de uiteindelijke verkoop.

Maar wat een afzetterij zeg. Het hebben van geen enkele keuze vind ik met name belachelijk...
Ik ben het helemaal met je eens, maar je moet inderdaad jezelf de vraag stellen: "Wat had ik gedaan als het huis 25000 duurder was, maar dan inclusief WP"

Meefinancieren lijkt me geen probleem, want het is onderdeel van de installaties. Net als een HR ketel 'vroeger'

Huren zou voor mij een dikke no-go zijn, bij eventuele verkoop over een jaar of 5 schrikt het enorm af als een een huurcontract a 175/maand bij de koop inbegrepen is.

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 16-03-2022 19:41 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:38:
[...]

Maar we hebben het niet over constant, he? Eens in de zoveel tijd een legionella run is dan toch wel iets anders. Maar goed, los daarvan: Wat is dan wel de top qua kwaliteit? Bij mijn weten is Nibe kwalitatief toch een goed, premium merk. Met een premium prijskaartje, absoluut, en daardoor misschien wat minder bang for your buck, maar kwalitatief wel heel goed.
daarom ligt het ook aan je doelstellingen. geneog mensen vervangen hem toch na 10 jaar ook al werkt ie nog steeds net als een CV. al moet je wel 20 jaar halen met een wartmepomp in normaal bedrijf.
nibe leunt op MHI voor hun comppressors en een stapel andere onderdelen. maar ze gaan vies veel verder qua temperaturen dan de "tegenhanger" van MHI zelf. dat valt mij gewoon niet goed, die zweden zijn zeker niet stom, maar je gaat mij niet wijsmaken dat ze meer weten dan de enginerds van MHI zelf. zonder hard op documentatie terug te vinden wat ze anders doen dan MHI zelf blijf ik terughoudend, helemaal gezien mijn normale ervaringen met de gevolgen van langdurig hoge temperaturen.

daarom heb ik zelf ook gekozen voor een explorer v4. de condensator zit vast op de tank zelf. dus je gastemperturen zijn veel korter en minder heet. met water en een tank 5meter verderop zit je urenlang 55+ graden water te maken in je WP tot je tank warm is. met een "oplossing" zoals een explorer zijn de gastemperaturen lager en pas op het allerlaatst heeft die de hogere temperaturen. dat verlaagt de stress op de compressor en olie veel meer in relatieve termen. en natuurlijk wacht ik op het aflopen van de garantieperiode om zelf aan het knutselen te gaan. O-)

ik zou rustig een nibe neerzetten hoor, maar dan op normale temperaturen ook al kan die heter. het ziet er wel netjes uit. goed voor de WAF. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hesselbeertje schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:31:

Viessmann heeft ook zo'n huurconcept, lijkt mij dat die een stille dood sterft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:35:
[...]

ik vervang vaak olie van compressors die met hoge gastemperaturen hebben lopen draaien doordat er bijvoorbeeld een condensorfan stuk is gegaan en de unit een poos met hoge drukken heeft gepompt. een oliecontrole of zelfs preventief vervangen is dan vrij standaard.
ook geeft de fabrikant van de olie levensduurverkortingen op boven bepaalde olietemperaturen. vergelijkbaar principe als de temperatuurmarkering op condensatoren. de hoger de temperatuur de harder en sneller de olie achteruit gaat. dat geld voor pracitsch elke olie. hoeveel last je ervan gaat hebben is doorgaans pas een discussie over 5~10 jaar. probleem is dat van reguliere warmtepompen de olie niet te vervangen is zoals bij commecriele systemen wel het geval is dus is het extra zorg om in het juiste bereik te blijven en zo min mogelijk erbuiten te treden. net als dat je niet elke keer je motor naar de 7000 toeren trekt als je gasgeeft. dat heeft ook een impact op de levensduur. dat merk jij niet als eerste leaser maar die vent die de auto 10 jaar later 2e hands koopt zal niet happy zijn met die dikke rookwolken.

als je onderbouwing wilt kan je rustig de documentatie van compressieoliesoorten erop nalopen.

vergis je niet dat de capactieiten van een product gebaseerd/ontworpen zijn op het "halen"van de garantie tijdens normaal bedrijf. niet dat het product 24/7 20 jaar zo kan blijven draaien. een gezonde afstand van de limieten (helemaal temperatuur) zorgt altijd voor een langere levensduur. nog afgezien van de efficientie.
Hoe gaat dat vervangen in zijn werk ? Hoe krijg je de olie eruit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Blue-eagle schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:27:

What.

Is dit normaal?

Uit de koop halen en zelf regelen. Gaat nergens over, voor de helft kan het ook met L/W warmtepomp en A merken.

Neem aan dat voorstel is voor W/W Warmtepomp? En als je zelf zou regelen kan mogelijk nog steeds in hypotheek. Is gewoon een factuur net als die van het dak op de fundering.

Kleine toevoeging voor je vergelijk met de prijs voor stadsverwarming, dan heb je ook warmte, nu alleen voor dat bedrag een niet draaiende installatie. Of?

Edit: lees dat eruit halen geen optie is…wel bizar zeg vraag me af of ze dat zo kunnen stellen maar als niet anders is dan kopen ipv huur en wellicht kun je wat met je hypotheek icm groene investering. Of via je gemeente met duurzaamheidslening.

Maar hé t belangrijkste; je bent ingeloot! 👍

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 16-03-2022 20:20 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

delete

[ Voor 98% gewijzigd door ErikVers op 16-03-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-08 09:13
ErikVers schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:03:
[...]

Uit de koop halen en zelf regelen. Gaat nergens over, voor de helft kan het ook met L/W warmtepomp en A merken.

Neem aan dat voorstel is voor W/W Warmtepomp? En als je zelf zou regelen kan mogelijk nog steeds in hypotheek. Is gewoon een factuur net als die van het dak op de fundering.

Maar hé t belangrijkste; je bent ingeloot! 👍
Zo werkt het niet. De woningen moeten volgens de bouwvergunning met een bepaalde energieklasse worden opgeleverd. Dat is de reden dat je het niet zelf kunt regelen. Dat er ook geen opties worden geboden is raar, maar een keuze van de ontwikkelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:54:
[...]

Hoe gaat dat vervangen in zijn werk ? Hoe krijg je de olie eruit ?
bij de systemen waar ik aan werk zit er gewoon een kijkglas en aftapkraan op de compressors als ze hermetisch zijn. meestal piekt dat uit bij ~40A op 400V bij die schreeuwlelijkers (die pieken rond de 100kW koelvermogen per compressor) gaat tussen de 5~10 liter olie. de nog grotere jongens (die zijn ook niet hermetisch meer) hebben gewoon oliesystemen met olieafscheiders, koelers en filters en zijn vaak schroef ipv scroll of zuiger. die vulpoorten/kranen worden ook gebruikt om oliemonsters te nemen voor testen om te zien welke schade er in de compressor zit. als een compressor 20k+ kost ex btw en nog eens 15k voor installatie als die vervangen moet worden wil je er wel zunig op zijn. sommige (goede) gebouwbeheerders kiezen ervoor om gewoon elke 6 jaar de olie te vervangen als de veerveiligheiden toch vervangen moeten worden en het systeem open moet. de meeste gaan gewoon door tot er iets (duurs) stukgaat... :F

voor de hermetische compressors die kleiner zijn en geen aftappunten hebben kan je niet anders dan de compressor eruit branden, leeggieten en opnieuw vullen met olie en burn out filter plaatsen. als er meer schade is of dreigt is het doorgaans gewoon een afschrijver/total loss. units zoals de 5~9kW warmtepompen zijn eigelijk altijd total loss als er problemen zijn met olie, dan is het gewoon doorlopen tot het bittere einde zoals vaak gebeurt omdat men het niet weet/doorheeft of preventief vervangen als je nare geluiden begint te horen.
als het klinkt alsof er een bak stenen in een wasmachine zit ben je te laat zoals een gebouwbeheerder maandag heeft ondervonden, en nee, nieuwe olie helpt dan ook niet meer... :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Knutselaar schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:12:
[...]

Zo werkt het niet. De woningen moeten volgens de bouwvergunning met een bepaalde energieklasse worden opgeleverd. Dat is de reden dat je het niet zelf kunt regelen. Dat er ook geen opties worden geboden is raar, maar een keuze van de ontwikkelaar.
Ik zie dat anders en bij mijnwoning kon het wel. Is een keuze van de ontwikkelaar. Je moet inderdaad aan een norm voldoen en aangeven hoe je dat gaat halen. Ik snap wel dat ze het niet willen omdat ze de positie in 2022 hebben om dat zelf te bepalen.

Dat was in 2012 toen ik mijn huis liet bouwen wel anders, toen vroeg een aannemer nog aan je hoe het met je gaat, en belde een installateur een gemaakte offerte na, of alles duidelijk was, en of ik nog vragen had _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:51
mvrooij schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:08:
Vraagje om mijn vermogen te bereken die ik nodig heb gebruik ik ook de @koevlaas2 formule. Ik zit op 1500m3 verbruik dus ik zou uitkomen met 1500m3 x 8 / 1650 = 7,27 dus 8kW. Nu is dit verbruik enkel met de beneden verdieping omdat wij hier wonen en slapen en de boven verdieping "nog" niet gebruikt is (3 slaapkamers en een badkamer). Dit is puur voor de toekomst (lees 2/3 jaar hopelijk)! Nu lijkt het mij dan verstandiger om voor een NIBE S2125-12 te gaan in plaats van een NIBE S2125-8. Of wat denken jullie?

Huis is van 2013, overal vloerverwarming, HR++, Dakisolatie, vloerisolatie, muur isolatie en een rietenkap.
Ik heb 2 badkamers met 2 baden en beide een besparende douchkop dus mijn installateur gaf aan om voor een 400L Boiler te gaan ook met het oog op de toekomst als beide badkamers vaker tegelijk gebruikt gaan worden.

Dank!
Mijn huis heeft ongeveer hetzelfde. Destijds verbruikte ik ongeveer 1550m3 ook zonder boven op de slaapkamers veel te verwarmen, wat ik overigens ook nog niet echt geprobeerd heb.
Kijk even naar het vermogen bij -10 (of -7 naar smaak). Mij is het niet helder wat de naamgeving van de F2120 serie bepaald heeft. Voor de S serie verwacht ik hetzelfde. Wanneer de bovenverdieping binnen de geïsoleerde schil zit, zal het extra energieverbruik niet heel groot zijn, ik schat 10% oid. Dat kun je berekenen als je de huidige temperatuur weet en welk deel van het warmteverlies boven gebeurt. Waarschijnlijk is de "12" dan de juiste keuze. Van mijn F2120-12 is het maximale vermogen 9.2kW en bij -10 is daar nog 7.6kW over. Ik verwacht niet dat we die -10 gemiddeld nog gaan meemaken en dan zijn er nog wel wat trucs voor een paar dagen.

[ Voor 4% gewijzigd door LangeFries op 16-03-2022 20:34 ]

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-10 11:43
Ok, advies over HT vanuit de WP voor de legionellarun: liever niet ;) Qua kosten maakt het misschien ook niet heel veel uit, voor die eens in de 2 weken dat het vat 10 graden extra opgewarmd moet worden, gezien de lage COP van de WP bij zo'n temperatuur.
Pagina: 1 ... 88 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.