Dit is wat Nefit via hun selectietool aangeeft.
+ langere runs is beter dan kortere runs.
Mijn woonkamer heeft 2880 Watt convector, Gang 1100 Watt en boven is oversized met thermostaatknoppen op stand 2. Totaal: 8300 Watt (75/65/20) alleen boven staat haast nooit aan. + Afgelopen april dakopbouw Met isolatie, voorheen houtdelen met dakpannen. Gasverbruik was hiervoor 1100m3, dus zal nu wel 10-20% lager uitvallen. Laat ik zeggen 1000 - 100m3 warmwater / 200 = 4500 Watt. (Dus kleine buffervat doet geen schade.)
Vermogen 8300 Watt / 2,5x (50/40/20) = 3320 Watt afgifte ongeveer.
+ extra LTV radiator woonkamer ga ik erbij plaatsen, voor vergroot oppervlakte. En convector fans plaatsen ivm convectie stimuleren.
Ik kan de convectorput + hal + extra radiator woonkamer precies afstemmen op elkaar.
Maar ik vermoed dat de unit dan enorm gaat pendelen als de woning elke keer snel op temperatuur is. (Jaren 1960 doorzonwoning met dakisolatie en kunststofkozijnen HR++.) spouwmuur isolatie en vloerisolatie geen optie ivm houten balken. (Toekomst broodjes vloer erin laten leggen met vloerverwarming.)
Maar gezien de onzekerheid met gas, deze stap nu belangrijker… Ook al ben ik normaliter van mening eerst verder isoleren, maar gezien laag gasverbruik en dakopbouw zal dit wel loslopen.
(+ Houten vloerdelen isoleren en spouw met houten vloerdelen is complex en veelal tegenstrijdige adviezen.)
CV aanvoertemp max is 60 graden. (Met nachtverlaging.) Maar zelf met 40-45 graden krijg ik de woning warm. (Zonder nachtverlaging.)
Dag temp: 20/21 graden.
Nacht temp: 16 graden.
Bij >18 graden buitentemp gaat installatie sowieso uit. + nu al wordt met zon inval woning overdag al 21 graden. (Groot raam oppervlak)
Als ik iets verkeerd hebt beredeneerd, dan hoor ik dit graag.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu