Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.550.251 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:21
flippy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:45:
[...]

ik zou rustig een nibe neerzetten hoor, maar dan op normale temperaturen ook al kan die heter. het ziet er wel netjes uit. goed voor de WAF. ;)
De WAF is ook zeker een belangrijk aspect van de keuze voor een VVM ipv losse boiler of Explorer oid. En ik ga me ook braaf aan de handleiding houden, dus als hij sww maakt met het element dan doet hij dat.

Maar wat me nog wel even interesseert (puur hypothetisch) is hoe relevant die afstand tussen vat en compressor is. Je hebt het over 5m vs op het vat, maar mijn buitenunit staat aan de andere kan van de muur van de binnenunit. Beetje afhankelijk van de bochtjes en aansluitingen op de binnenunit en ervan uitgaande dat er geen minimum lengte voor de buizen is, moet dat met 0,5 - 1,5m wel klaar zijn. Heb ik dan ook een betere prestatie van het systeem?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Aziraphale schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:11:
[...]

De WAF is ook zeker een belangrijk aspect van de keuze voor een VVM ipv losse boiler of Explorer oid. En ik ga me ook braaf aan de handleiding houden, dus als hij sww maakt met het element dan doet hij dat.

Maar wat me nog wel even interesseert (puur hypothetisch) is hoe relevant die afstand tussen vat en compressor is. Je hebt het over 5m vs op het vat, maar mijn buitenunit staat aan de andere kan van de muur van de binnenunit. Beetje afhankelijk van de bochtjes en aansluitingen op de binnenunit en ervan uitgaande dat er geen minimum lengte voor de buizen is, moet dat met 0,5 - 1,5m wel klaar zijn. Heb ik dan ook een betere prestatie van het systeem?
nee, want het water die je WP produceert is nog steeds 55 gedurende de hele SWW periode. zoiets als een explorer dumpt het hete koelgas direct "in" de bodem van de tank en hoeft dus ook niet zo heet te zijn.

in het geval van een split ben je compleet afhankelijk van de isolatie van je gasleiding tussen de buiten en binnenunit.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 21:20 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-10 18:39
laat maar...

[ Voor 100% gewijzigd door koevlaas2 op 16-03-2022 21:13 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
flippy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:13:
[...]

nee, want het water die je WP produceert is nog steeds 55 gedurende de hele SWW periode. zoiets als een explorer dumpt het hete koelgas direct "in" de bodem van de tank en hoeft dus ook niet zo heet te zijn.

in het geval van een split ben je compleet afhankelijk van de isolatie van je gasleiding tussen de buiten en binnenunit.
Maar we praten in mijn geval over een monoblock, geen split.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Aziraphale schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:23:
[...]

Maar we praten in mijn geval over een monoblock, geen split.
dat maakt an zich niet uit. je compressor moet harder werken om die hogere gastemperatuur te maken om water op 55c te houden tot de tank opgewarmd is. het is anders als je zoiets hebt als een hygienetank (of hoe iedereen zon ding ook noemt) waarbij de WP al het water in de tank doorstroomt en de verbruikers de warmte uit een spiraal halen. de watertemperatuur is dan lager en hoeft de gastemperatuur van de compressor ook minder heet te zijn. dat laatste is technisch gezien efficienter en minder belastind voor de compressor omdat die lagere temperaturen krijgt te voorduren gedurende de opwarmrun. al is zon type tank weer zwaar vervelend als je daar warm water uit wilt halen doordat die sneller "leeg" is en je dus eerder weer moet opstoken. zo kom je met elke oplossing wel in een circeltje terrecht waar je loopt te zoeken naar efficientie. dat is wat je dus ook moet zien te voorkomen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:28:
[...]

dat maakt an zich niet uit. je compressor moet harder werken om die hogere gastemperatuur te maken om water op 55c te houden tot de tank opgewarmd is. het is anders als je zoiets hebt als een hygienetank (of hoe iedereen zon ding ook noemt) waarbij de WP al het water in de tank doorstroomt en de verbruikers de warmte uit een spiraal halen. de watertemperatuur is dan lager en hoeft de gastemperatuur van de compressor ook minder heet te zijn. dat laatste is technisch gezien efficienter en minder belastind voor de compressor omdat die lagere temperaturen krijgt te voorduren gedurende de opwarmrun. al is zon type tank weer zwaar vervelend als je daar warm water uit wilt halen doordat die sneller "leeg" is en je dus eerder weer moet opstoken. zo kom je met elke oplossing wel in een circeltje terrecht waar je loopt te zoeken naar efficientie. dat is wat je dus ook moet zien te voorkomen.
Omwille van een mooi rendement is 55c natuurlijk een no go.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Omwille van een mooi rendement is 55c natuurlijk een no go.
dat is natuurlijk altijd een factor. daarom probeer ik ook iedereen zover mogelijk van die temperaturen weg te houden en weg te blijven van het idee dat de reden die er is om maar op die hoge temperaturen uberhaupt te moeten stoken opgelost moet worden. dus die radiatoren uit de tijd van agt of lubbers zijn inmiddels wel economisch afgeschreven en mag wel vervangen worden voor iets uit dit millenium ook al vind de WAF het "retro" leuk. en die 200L tank op 55c kan dus ook een 300L tank zijn op 45c

beter voor je materiaal en je portemonee.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-10 20:45
flippy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:45:
[...]

daarom ligt het ook aan je doelstellingen. geneog mensen vervangen hem toch na 10 jaar ook al werkt ie nog steeds net als een CV. al moet je wel 20 jaar halen met een wartmepomp in normaal bedrijf.
nibe leunt op MHI voor hun comppressors en een stapel andere onderdelen. maar ze gaan vies veel verder qua temperaturen dan de "tegenhanger" van MHI zelf. dat valt mij gewoon niet goed, die zweden zijn zeker niet stom, maar je gaat mij niet wijsmaken dat ze meer weten dan de enginerds van MHI zelf. zonder hard op documentatie terug te vinden wat ze anders doen dan MHI zelf blijf ik terughoudend, helemaal gezien mijn normale ervaringen met de gevolgen van langdurig hoge temperaturen.

daarom heb ik zelf ook gekozen voor een explorer v4. de condensator zit vast op de tank zelf. dus je gastemperturen zijn veel korter en minder heet. met water en een tank 5meter verderop zit je urenlang 55+ graden water te maken in je WP tot je tank warm is. met een "oplossing" zoals een explorer zijn de gastemperaturen lager en pas op het allerlaatst heeft die de hogere temperaturen. dat verlaagt de stress op de compressor en olie veel meer in relatieve termen. en natuurlijk wacht ik op het aflopen van de garantieperiode om zelf aan het knutselen te gaan. O-)

ik zou rustig een nibe neerzetten hoor, maar dan op normale temperaturen ook al kan die heter. het ziet er wel netjes uit. goed voor de WAF. ;)
Bedankt voor deze info. Nu was ik uit zuinigheid al voorzichtig met hoge temperaturen en heb die voor verwarming niet nodig. Mijn F2120 zit trouwens geen MHI compressor in, maar een Copeland.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

LangeFries schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:49:
[...]

Bedankt voor deze info. Nu was ik uit zuinigheid al voorzichtig met hoge temperaturen en heb die voor verwarming niet nodig. Mijn F2120 zit trouwens geen MHI compressor in, maar een Copeland.
MHI gebruikt copeland, emerson, mitsubischi natuurlijk en op het grotere spul zie je ook dat ze o.a. carlyle gebruiken. dat soort dingen doen vrijwel alle fabrikanten. het is simpelweg niet ecnomisch om alle maten soorten, geuren en kleuren compressors zelf te maken.

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:48
Blue-eagle schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:27:
Vanmiddag een gesprek gehad over een nieuwbouwproject waarvoor ik ben ingeloot, eerste keuze. Daar zit een warmtepomp bij werd mij verteld.

Die ben ik verplicht af te nemen van de leverancier en die kost per maand 175 euro :o

What.

Duurzaam, sure. Maar duur? Waarom zou ik 175 euro per maand betalen voor een pomp waar ik geen keuze in krijg?

Ik kan hem ook kopen, de prijs was niet bekend, maar dat zou rond de 25.000 euro liggen.

Momenteel huur ik en betaal ik gemiddeld gezien, op jaarbasis, 40 euro per maand voor stadsverwarming. Nu snap ik dat die warmtepomp ook mijn vloer kan koelen enzo, maar... meestal heb ik de verwarming al niet aanstaan, en een koele vloer zit ik ook niet altijd op te wachten.

Is dit normaal?

Na 12 jaar huren heb ik 25.000 uitgegeven aan dat ding.

Maar als ik hem koop dan kost het 25.000 euro in 1 klap waarna ik vergeleken met stadsverwarming 40 euro per maand "bespaar" zegmaar, dus 625 maanden ofwel 52 jaar. Er vanuit gaande dat hij nooit stuk gaat :+

Ik had serieus het idee dat een warmtepomp geld zou besparen, mogelijk pas na 10 jaar voordat 't zichzelf terugverdient, maar dit is wel extreem stupide.
Stadsverwarming kost je toch heel wat meer als €40,- per maand? Het vastrecht is al rond de €550,- per jaar (€45,- per maand) en dan heb je nog niets verbruikt. Dan komt er ongeveer €43,- per GJ bij. Een gemiddeld huishouden verbruikt 35GJ voor verwarming en 7GJ voor SWW.

Dan komen de 2022 kosten uit op ongeveer €200,- per maand. Deze tarieven zullen jaarlijks blijven stijgen. Met zonnepanelen kun je de elektra kosten van je WP drastisch verlagen. Dat is niet mogelijk bij stadsverwarming.

[ Voor 4% gewijzigd door Noord27 op 16-03-2022 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:54

timovd

Voorsprong door techniek

@Blue-eagle ik vraag mij af of zulke koppelverkoop wel mag. 25k voor een warmtepomp is heel veel geld en je hebt dan niet eens mogelijkheid om subsidie te ontvangen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-10 13:58
Er is geen subsidie beschikbaar warmtepompen in nieuwe huizen, dus dat is geen punt
25k is wèl heel veel in een nieuw huis, dat wel! Zelfs als dit inclusief alle vloerverwarming en extra isolatie is.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepelstwan
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-10 19:25
Zijn er mensen die ervaring hebben met de De Jong WPS-200 RVS boiler van Durocan?
https://www.durocan.com/p...200-rvs-boiler-200-liter/
Ik wil deze gaan gebruiken bij een split LG warmtepomp?
Graag hoor ik of mensen hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
pepelstwan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:52:
Zijn er mensen die ervaring hebben met de De Jong WPS-200 RVS boiler van Durocan?
https://www.durocan.com/p...200-rvs-boiler-200-liter/
Ik wil deze gaan gebruiken bij een split LG warmtepomp?
Graag hoor ik of mensen hier ervaring mee hebben.
Dat is onderhuids een DJG boiler, die kan je gerust kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik denk dat ik mijn keuze hebt gemaakt;
Nefit-Bosch Monoblock 7400i 5 E met 50 Liter buffervat en toebehoren zoals aangegeven in hun warmtepomp selectie tool.

Alleen het schema geeft aan dat het buffervat als een kortsluitleiding functioneert.

Dus: Monoblock op Enviline, Leidingwerk op pompgroepunit en tussen Enviline/pompgroepunit op A1 en R1 aanvoer/retour leiding. A2/R2 afdoppen.
Elke installatie afbeelding op Google geeft aan dat ook A2/R2 gebruikt word, zelf icm pompgroepunit, dus dat is alleen vreemd.

Regeltechnisch zal dus de pompgroepunit uitschakelen, waardoor flow over buffervat loopt, wat eventueel ook help bij ontdooien monoblock bij eventueel invriezen. (Vermoed ik.)

CV ketel kan ik eventueel (tijdelijk) behouden voor warmwater en deze later afkoppelen en hier een warmtepompboiler of hybride boiler met PV schakelunit welke rechtstreeks op PV panelen kan aansluiten. (Volgende investering.)

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 16-03-2022 23:46 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:45:
Ik denk dat ik mijn keuze hebt gemaakt;
Nefit-Bosch Monoblock 7400i 5 E met 50 Liter buffervat en toebehoren zoals aangegeven in hun warmtepomp selectie tool.

Alleen het schema geeft aan dat het buffervat als een kortsluitleiding functioneert.

Dus: Monoblock op Enviline, Leidingwerk op pompgroepunit en tussen Enviline/pompgroepunit op A1 en R1 aanvoer/retour leiding. A2/R2 afdoppen.
Elke installatie afbeelding op Google geeft aan dat ook A2/R2 gebruikt word, zelf icm pompgroepunit, dus dat is alleen vreemd.

Regeltechnisch zal dus de pompgroepunit uitschakelen, waardoor flow over buffervat loopt, wat eventueel ook help bij ontdooien monoblock bij eventueel invriezen. (Vermoed ik.)

CV ketel kan ik eventueel (tijdelijk) behouden voor warmwater en deze later afkoppelen en hier een warmtepompboiler of hybride boiler met PV schakelunit welke rechtstreeks op PV panelen kan aansluiten. (Volgende investering.)
Waarom denk je een buffervat nodig te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 00:52:
[...]

Waarom denk je een buffervat nodig te hebben?
Dit is wat Nefit via hun selectietool aangeeft.
+ langere runs is beter dan kortere runs.

Mijn woonkamer heeft 2880 Watt convector, Gang 1100 Watt en boven is oversized met thermostaatknoppen op stand 2. Totaal: 8300 Watt (75/65/20) alleen boven staat haast nooit aan. + Afgelopen april dakopbouw Met isolatie, voorheen houtdelen met dakpannen. Gasverbruik was hiervoor 1100m3, dus zal nu wel 10-20% lager uitvallen. Laat ik zeggen 1000 - 100m3 warmwater / 200 = 4500 Watt. (Dus kleine buffervat doet geen schade.)

Vermogen 8300 Watt / 2,5x (50/40/20) = 3320 Watt afgifte ongeveer.
+ extra LTV radiator woonkamer ga ik erbij plaatsen, voor vergroot oppervlakte. En convector fans plaatsen ivm convectie stimuleren.

Ik kan de convectorput + hal + extra radiator woonkamer precies afstemmen op elkaar.
Maar ik vermoed dat de unit dan enorm gaat pendelen als de woning elke keer snel op temperatuur is. (Jaren 1960 doorzonwoning met dakisolatie en kunststofkozijnen HR++.) spouwmuur isolatie en vloerisolatie geen optie ivm houten balken. (Toekomst broodjes vloer erin laten leggen met vloerverwarming.)
Maar gezien de onzekerheid met gas, deze stap nu belangrijker… Ook al ben ik normaliter van mening eerst verder isoleren, maar gezien laag gasverbruik en dakopbouw zal dit wel loslopen.
(+ Houten vloerdelen isoleren en spouw met houten vloerdelen is complex en veelal tegenstrijdige adviezen.)

CV aanvoertemp max is 60 graden. (Met nachtverlaging.) Maar zelf met 40-45 graden krijg ik de woning warm. (Zonder nachtverlaging.)

Dag temp: 20/21 graden.
Nacht temp: 16 graden.
Bij >18 graden buitentemp gaat installatie sowieso uit. + nu al wordt met zon inval woning overdag al 21 graden. (Groot raam oppervlak)

Als ik iets verkeerd hebt beredeneerd, dan hoor ik dit graag.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-10 20:44

Superbeagle

Always smile

@DutchWing Je zou moeten testen of je de woning ook warm krijgt bij een 35/30/20 °C stookregime.

Je kunt ook het sommetje maken wat voor afgifte je hebt bij 35/30/20 °C. Ik dacht een factor 5 of 6 lager.

Aan de andere kant, je gaat ook vloerverwarming plaatsen dus misschien komt het wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:51
Aziraphale schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:01:
[...]

Mijn installateur heeft hem eerst op 2850 euro gezet omdat dat voor de F2120-8 ook zo is, maar ik ga er ergens ook wel vanuit dat het wat hoger gaat worden omdat hij een betere COP en R290 heeft. Ben alleen wel benieuwd wanneer die subsidies aangepast worden, hopelijk niet pas per januari.

De S2125-8 is me door de installateur aangeboden op basis van de Nibe DIM energieberekening. Ik ga nog wel vragen waarom het deze is en niet de 12, maar we hebben natuurlijk wel minder om te verwarmen dan jij. Een losse boiler heb ik wel naar gevraagd omdat in eerste instantie Nibe problemen had met het verkrijgen van boilervaten en ik dacht dat er mogelijk wel een niet-Nibe boiler aan het systeem gehangen kon worden. Mijn vrouw heeft echter liever de nette all-in-one, dus vandaar toch een VVM S320. Ik ga ervan uit dat dat voldoende is, maar ook die vraag heb ik voor volgende week liggen. De ervaring die ik met deze installateur heb is wel heel erg goed (hij heeft bij mijn ouders ook een Nibe geplaatst en dat loopt als een zonnetje), dus ik heb er alle vertrouwen in dat wat hij adviseert goed is voor onze situatie.
Ja we wachten het maar even af wat de subsidie gaat zijn. Verwachting is dat dit sowieso hoger gaat zijn dan het oude model maar als je dat aanhoud zit je altijd goed natuurlijk.

Duidelijk, als je het netjes afgewerkt wil hebben dan is een VVM S320 een hele mooie oplossing. Ik heb een losse technische ruimte waar alles in komt dus ik ben niet afhankelijk of iets strak en netjes is.

Mijn installateur heeft gisteren nog eens contact gehad met Nibe en de leverancier en die geven aan om sowieso voor de nieuwste S2125-X te gaan. Dat deze ook HT kan/is wil dat niks zeggen volgens NIBE. Ik stook nu met 35/40 graden thuis (40 omdat mijn verdelers niet juist zijn en niet juist mengen) maar op laag temperatuur gaat dit beter presteren dan de F2120 blijkbaar. Ook spreken mij de SmartHome mogelijkheden mij wel aan die blijkbaar uitgebreider is bij deze versie dan de vorige.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:04:
@flippy Ik snap wat je bedoelt. In dit soort gevallen wil ik altijd graag de achtergrond van de bewering/het advies weten.

Overigens ben ik dan wel benieuwd of je de Nibe S2125 onder de reguliere og HT warmtepompen zou moeten scharen. Hij kan 75 graden halen, maar kan ook koelen en de (S)COP wordt gewoon bij 35 en 55 aangegeven. Ze zetten hem ook niet echt als HT in de markt, maar als een machine die zowel voor nieuwbouw als bestaande "radiatorenbouw" geschikt is.
Juist dit is ook mijn reden, NIBE geeft aan dat hij als HT kan functioneren maar dit niet perse de opzet is. Mijn installateur geeft ook duidelijk aan dat de levensduur naar verwachting vele malen langer is op LT wat ook logisch is natuurlijk.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
LangeFries schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 20:32:
[...]

Mijn huis heeft ongeveer hetzelfde. Destijds verbruikte ik ongeveer 1550m3 ook zonder boven op de slaapkamers veel te verwarmen, wat ik overigens ook nog niet echt geprobeerd heb.
Kijk even naar het vermogen bij -10 (of -7 naar smaak). Mij is het niet helder wat de naamgeving van de F2120 serie bepaald heeft. Voor de S serie verwacht ik hetzelfde. Wanneer de bovenverdieping binnen de geïsoleerde schil zit, zal het extra energieverbruik niet heel groot zijn, ik schat 10% oid. Dat kun je berekenen als je de huidige temperatuur weet en welk deel van het warmteverlies boven gebeurt. Waarschijnlijk is de "12" dan de juiste keuze. Van mijn F2120-12 is het maximale vermogen 9.2kW en bij -10 is daar nog 7.6kW over. Ik verwacht niet dat we die -10 gemiddeld nog gaan meemaken en dan zijn er nog wel wat trucs voor een paar dagen.
Ah goed om te horen. Duidelijk! Ik heb zo de berekening ook gemaakt en daarom is de 12 de juiste uitvoering. Mijn boven verdieping zit ook volledig binnen de geïsoleerde schil en zijn 3 slaapkamers plus een badkamer Dus daar zal nooit heel warm worden opgestookt.

Ik zit alleen met het volgende, mijn buiten unit komt op minimaal 20 meter van de binnen unit. Ik krijg dit technisch niet anders voor elkaar. Wel is het zo dat van de 20 meter ongeveer 15 meter van de leidingen via binnen lopen (dit komt achter de aftimmering van de eerste verdiepingsvloer dus ligt binnen de isolatie van het huis). Is het dan erg als dit langer dan 20 meter gaat worden voor het verlies of is dit juist niet zo erg zolang de leidingen geïsoleerd zijn en binnen in een geïsoleerd huis liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door mvrooij op 17-03-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Superbeagle schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 06:51:
@DutchWing Je zou moeten testen of je de woning ook warm krijgt bij een 35/30/20 °C stookregime.

Je kunt ook het sommetje maken wat voor afgifte je hebt bij 35/30/20 °C. Ik dacht een factor 5 of 6 lager.

Aan de andere kant, je gaat ook vloerverwarming plaatsen dus misschien komt het wel uit.
Ga voor nu van jaga een LTV convector/radiator plaatsen voorzijde. + kijken of de JAGA DBH ventilatoren ook werken op andere merk convectoren(put) Misschien boven toch gelijk meepakken en ook aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
xares schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:33:
Iemand praktijk ervaring met complete units van Factory Zero? https://factoryzero.nl/icem-i/
(service lijkt erg slecht te zijn van het bedrijf zelf). Krijg deze in onze nieuwe projectbouwwoning.

Lijkt een Mitsubishi warmtepomp te bevatten.

Ze hebben er zelf een of ander tablet bij voor de bediening met cloud koppeling etc. Hoop dat het e.a. los te koppelen is en niet die tablet gebruikt moet worden (modbus wellicht).
Oude reactie, I know, maar ik zag dat je er nog geen antwoord op had:

Heb hier in (huur)woning een ICEM-i van Factory Zero. Inderdaad een tablet aan de muur, wat gewoon een Raspberry Pi is. Helaas lijkt alle software volkomen dichtgetimmerd 8)7

Cloudkoppeling heb ik nog niets van vernomen, en ik moet het hele systeem regelmatig herstarten omdat het tablet niet reageert op commando's. Op veranderingen reageert het tablet zeer traag of niet, bijvoorbeeld bij overschakelen van voorgeprogrammeerde standen.

Factory Zero reageert niet of nauwelijks op e-mails, dus dat van de slechte service kan ik alleen maar bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:40
Ik heb mijn huis hier al eens beschreven, ben er inmiddels achter dat de grootste uitdaging het vinden van een (competente) installateur wordt. In de tussentijd lees ik mee.

Kort vraagje: onze dakpannen worden deze zomer vervangen met oa een hijskraan. Een boilervat past niet door ons trapgat (58 cm breed) dus ik wil hem graag door het dakraam laten hijsen. Er is een soort 'universeel' boilervat dat ik vast kan bestellen, neerzetten op zolder en dan wachten op offertes en levering van de WP?

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jamoru schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:45:
Nice! Ik en de installateur verwacht rond de €3000. Prijs is rond de €17.5k inclusief installatie. BTW en het verwachte subsidie bedrag.
Dat is dus meer dan 20k voor een warmtepompinstallatie... Het wordt steeds gekker! 8)7

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Aziraphale schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:01:
Mijn installateur heeft hem eerst op 2850 euro gezet omdat dat voor de F2120-8 ook zo is, maar ik ga er ergens ook wel vanuit dat het wat hoger gaat worden omdat hij een betere COP en R290 heeft.
Subsidiebedragen zijn voor zover ik weet alleen afhankelijk van het vermogen. Rendement en koelmiddel doen er niet toe.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Superbeagle schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:08:
[...]
Stel mijn hr-ketel levert 9.000 kWh op jaarbasis af aan de afgiftelichamen(radiatoren, vvw, etc).

Als ik jou dus goed begrijp verlies je vanwege de ‘componenten’ nog eens 1.000 kWh waardoor je nog maar 8.000 kWh aan afgifte hebt, toch?
Dat kan dus helemaal niet. Want die 1000 kWh verdwijnt niet zomaar. Als die verliezen er al zijn, dan zijn die er binnen de geïsoleerde schil en doen ze dus gewoon mee met het opwarmen van je woning.
Je hoeft daar dus bij selectie van een WP geen rekening mee te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:12:
Maar wat is dan de hoofdreden waarom je er beter zo ver mogelijk vandaan kan blijven?
De prijs is hoog, en het rendement bij hoge temperatuur is slecht. Je vervangt dan enkel een hoge gasrekening door een hoge elektriciteitsrekening.
Gewoon eerst zorgen dat je met water van 35°C je keet warm kan houden (door optimalisatie van isolatie en/of afgiftesysteem), en dan pas een WP aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vanmiddag een gesprek gehad over een nieuwbouwproject waarvoor ik ben ingeloot, eerste keuze. Daar zit een warmtepomp bij werd mij verteld.

Die ben ik verplicht af te nemen van de leverancier en die kost per maand 175 euro :o

What.

Duurzaam, sure. Maar duur? Waarom zou ik 175 euro per maand betalen voor een pomp waar ik geen keuze in krijg?

Ik kan hem ook kopen, de prijs was niet bekend, maar dat zou rond de 25.000 euro liggen.

Momenteel huur ik en betaal ik gemiddeld gezien, op jaarbasis, 40 euro per maand voor stadsverwarming. Nu snap ik dat die warmtepomp ook mijn vloer kan koelen enzo, maar... meestal heb ik de verwarming al niet aanstaan, en een koele vloer zit ik ook niet altijd op te wachten.

Is dit normaal?

Maar als ik hem koop dan kost het 25.000 euro in 1 klap waarna ik vergeleken met stadsverwarming 40 euro per maand "bespaar" zegmaar, dus 625 maanden ofwel 52 jaar. Er vanuit gaande dat hij nooit stuk gaat :+

Ik had serieus het idee dat een warmtepomp geld zou besparen, mogelijk pas na 10 jaar voordat 't zichzelf terugverdient, maar dit is wel extreem stupide.
Je wordt genaaid door je projectontwikkelaar. Maar dat heeft in dit geval niets met warmtepompen te maken. Dus eigenlijk is deze post beter op zijn plek in het nieuwbouwprojectentopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 02:00:
[...]

Dit is wat Nefit via hun selectietool aangeeft.
+ langere runs is beter dan kortere runs.
Langere runs met een buffervat van 50 liter, wat in 2½ minuut op temperatuur is.... |:( 8)7
Nefit is met hun buffervatstrategie niet wijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Andrehj schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Dat is dus meer dan 20k voor een warmtepompinstallatie... Het wordt steeds gekker! 8)7
Dat is, helaas, de consequentie van een keuze voor Nibe. Ik zit met een vergelijkbaar bedrag en dat komt puur doordat er voor andere merken hier geen betrouwbare installateur te vinden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:10

What.

Is dit normaal?

Is de WP een WW versie of een L/W versie, want als het een WW versie is is dit een normale prijs? Voor een L/W WP wordt je voor dit bedrag genaaid.
Zit er dan ook op elke verdieping overal vloerverwarming bij of tenminste LT radiatoren?

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 15:05
Hier inmiddels na veel tijd een eerste "all in one" offerte. Een partij stuurde offerte met nog een waslijst aan zelf te organiseren van technische werkzaamheden, wist niet eens waar ik moest beginnen.

Het betreft een All in One electric op basis van Daikin Altherma 3 Daikin EHVH08S23E6V binnendeel met 8kW ERGA08DV buitendeel.

De installateur wil graag een buffervat van 50l installeren, hij gaf al eerlijk aan; vooral om enige kans/twijfel op gezeur te voorkomen.

Wij hebben beneden 7 groepen (+- 70m2) vloerverwarming. 5 staan er altijd max. open. 2 half. Deze wordt vervangen door een pomploze verdeler met debietmeters. Hier kan ik toch zorgen voor een hoog minimaal debiet of verspil ik dan rendement omdat het water dan mogelijk onvoldoende tijd krijgt af te koelen? Op de 1e etage en zolder staan Jaga convectoren.

Mijn gevoel zegt starten zonder buffervat. Er zitten dus geen thermostatische afsluiters of iets dergelijks op. Ook de CV ketel komt met minimaal vermogen 6,8 kW nu nooit in anti-pendel stand. De vloer kan die warmte dus prima kwijt totdat de ruimte op temperatuur is. Als ik het goed lees (maar nog niet heel duidelijk terug gevonden) kan de Daikin bij warmere temperaturen terug tot zo een 4 kW. Dat gaat dus zeker nu en dan aan/uit (low load) opleveren op dagen dat het warmteverlies minder dan 4 kW is (en die zijn er genoeg), die 50L buffer gaat dan ook weinig doen.. of mis ik wat?

Enige is nog dat ik zit met de radiatoren boven, die zijn krapper bemeten en ik heb risico dat deze kamers te weinig warmte krijgen. Volgens mij heeft de Daikin als het moet ook een 2e circuit en dan kan daar altijd nog een buffer tussen?

Verder wordt de koelleiding (van garage naar achtertuin) wel snel 10-15meter. Iemand enig idee wat dit voor rendement betekent? En maakt het nog uit of je het buitendeel in de zon of schaduwkant van je huis zet? Gevoelsmatig niet zoveel want luchttemperatuur is luchttemperatuur, maar met directe zoninstraling is de luchttemperatuur daar misschien weer net iets hoger.

[ Voor 11% gewijzigd door Banjy op 17-03-2022 14:53 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:18
Mijn ketel is ook aan vervanging toe. Dus warmtepomp zou een zeer goede optie zijn bij mij.
Het betreft hier een huis uit bouwjaar 2005 met klasse D ventilatie. Gasverbruik is laag, erg laag (400 m3) dus terugverdientijd is eigenlijk niet echt aan de orde. Ik wil eigenlijk gewoon van het gas af.

Als ik koevlaas gebruik kom ik nog niet eens op 2kW uit, dus dat moet het probleem niet echt zijn. Sowieso zal verwarmen niet echt het probleem zijn. Het is eerder het tapwater voor het douchen wat het probleem zou kunnen zijn. Al zijn we niet echt hele lange douchers.

Enige minpunt is dat we nog gewoon radiatoren hebben en ook geen echt lage temperatuur, maar zelfs op 60 graden is de beneden verdieping snel warm, dus ik zou zelfs nog wel lager kunnen. Door de hoeveelheid glas en de ligging op het zuiden stoken wij eigenlijk alleen maar vanaf half november tot begin Maart. En als we verwarmen is dat eigenlijk alleen op de begane grond en op mijn werkkamer.

Ik zat te kijken naar oa een Bosch-Nefit monoblock omdat die zelfs tot 62 graden zou kunnen verwarmen. Alleen is die unit nog wel wat hoog (1,38m). De unit zou bovenop het platte dak moeten komen en weet niet zeker of ik dit mag doen van de gemeente. Ik heb omgevingsloket al even email gestuurd wat de maximale hoogte mag zijn. En anders kom ik uit op een split unit, er staan meerdere airco units op de daken en die zijn vergelijkbaar qua hoogte. Dan zit je qua gewicht ook wat lager en heb ik misschien ook wat minder problemen wat betreft draagvermogen van het dak.

Zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
WaSteiL schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:26:
Mijn ketel is ook aan vervanging toe. Dus warmtepomp zou een zeer goede optie zijn bij mij.
Het betreft hier een huis uit bouwjaar 2005 met klasse D ventilatie. Gasverbruik is laag, erg laag (400 m3) dus terugverdientijd is eigenlijk niet echt aan de orde. Ik wil eigenlijk gewoon van het gas af.

Als ik koevlaas gebruik kom ik nog niet eens op 2kW uit, dus dat moet het probleem niet echt zijn. Sowieso zal verwarmen niet echt het probleem zijn. Het is eerder het tapwater voor het douchen wat het probleem zou kunnen zijn. Al zijn we niet echt hele lange douchers.

Enige minpunt is dat we nog gewoon radiatoren hebben en ook geen echt lage temperatuur, maar zelfs op 60 graden is de beneden verdieping snel warm, dus ik zou zelfs nog wel lager kunnen. Door de hoeveelheid glas en de ligging op het zuiden stoken wij eigenlijk alleen maar vanaf half november tot begin Maart. En als we verwarmen is dat eigenlijk alleen op de begane grond en op mijn werkkamer.

Ik zat te kijken naar oa een Bosch-Nefit monoblock omdat die zelfs tot 62 graden zou kunnen verwarmen. Alleen is die unit nog wel wat hoog (1,38m). De unit zou bovenop het platte dak moeten komen en weet niet zeker of ik dit mag doen van de gemeente. Ik heb omgevingsloket al even email gestuurd wat de maximale hoogte mag zijn. En anders kom ik uit op een split unit, er staan meerdere airco units op de daken en die zijn vergelijkbaar qua hoogte. Dan zit je qua gewicht ook wat lager en heb ik misschien ook wat minder problemen wat betreft draagvermogen van het dak.

Zie ik nog iets over het hoofd?
Het rendement/COP zakt dan wel flink in. Heb je al zonnepanelen/zonnecollector?
400m3 is snel gerekend 3600 kWh en dus een PV paneel of 9-12. Zolang je kan salderen is dat goedkoper.
Je bent zoals hier te lezen zo €10k-€15k verder. Daar kun je ook andere opties voor verkennen.

Is het goed koel in huis? 2 split airco units in de woonkamer + elektrische cv ketel en boilervat en je bent mogelijk ook een eind. Krijg je nog een hoop comfort voor terug ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Banjy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:30:
Hier inmiddels na veel tijd een eerste "all in one" offerte. Een partij stuurde offerte met nog een waslijst aan zelf te organiseren van technische werkzaamheden, wist niet eens waar ik moest beginnen.

Het betreft een All in One electric op basis van Daikin Altherma 3 Daikin EHVH08S23E6V binnendeel met 8kW ERGA08DV buitendeel.

De installateur wil graag een buffervat van 50l installeren, hij gaf al eerlijk aan; vooral om enige kans/twijfel op gezeur te voorkomen.
Niet doen. Dat vat kost je ruimte en geld, en bovendien heb je ook nog een secundaire pomp nodig, de ook weer geld en COP kost (doordat je de primaire en secundaire flow op elkaar af moet zien te stemmen).
Wij hebben beneden 7 groepen (+- 70m2) vloerverwarming. 5 staan er altijd max. open. 2 half. Deze wordt vervangen door een pomploze verdeler met debietmeters. Hier kan ik toch zorgen voor een hoog minimaal debiet of verspil ik dan rendement omdat het water dan mogelijk onvoldoende tijd krijgt af te koelen? Op de 1e etage en zolder staan Jaga convectoren.
Dat is prima. Minder weerstand is beter. Als er teveel flow is zet je gewoon de pomp een standje lager. Scheelt ook weer stroom.
Mijn gevoel zegt starten zonder buffervat. Er zitten dus geen thermostatische afsluiters of iets dergelijks op. Ook de CV ketel komt met minimaal vermogen 6,8 kW nu nooit in anti-pendel stand. De vloer kan die warmte dus prima kwijt totdat de ruimte op temperatuur is. Als ik het goed lees (maar nog niet heel duidelijk terug gevonden) kan de Daikin bij warmere temperaturen terug tot zo een 4 kW. Dat gaat dus zeker nu en dan aan/uit (low load) opleveren op dagen dat het warmteverlies minder dan 4 kW is (en die zijn er genoeg), die 50L buffer gaat dan ook weinig doen.. of mis ik wat?
Nee. Je hebt het goed begrepen. Op dat soort dagen (deze winter eigenlijk de hele winter) kun je met nachtverlaging werken om zo de WP vooral bij hoge buitentemperaturen te laten draaien om veel stroom te besparen.
Enige is nog dat ik zit met de radiatoren boven, die zijn krapper bemeten en ik heb risico dat deze kamers te weinig warmte krijgen. Volgens mij heeft de Daikin als het moet ook een 2e circuit en dan kan daar altijd nog een buffer tussen?
Je schrijft hierboven dat je daar Jaga's hebt. Dat moet voldoende zijn toch? En waarom wil je een buffer in je tweede circuit?
Meestal is een tweede circuit op hogere temperatuur erg ongunstig, omdat de WP dan altijd op die hoge temperatuur gaat draaien, en voor het deel met lage temperatuur een mengverdeler inzet. Dat moet je dus altijd zien te voorkomen.
Verder wordt de koelleiding (van garage naar achtertuin) wel snel 10-15meter. Iemand enig idee wat dit voor rendement betekent?
Daar verschillen de meningen over (lees dit topic maar eens terug). Ik ben van mening dat die verliezen bij een split een stuk kleiner zijn dan bij een monoblock.
En maakt het nog uit of je het buitendeel in de zon of schaduwkant van je huis zet? Gevoelsmatig niet zoveel want luchttemperatuur is luchttemperatuur, maar met directe zoninstraling is de luchttemperatuur daar misschien weer net iets hoger.
Bij mij staat ie tegen een oost-zuidoostgevel. Daar is het 's ochtends merkbaar warmer dan in de schaduw. Ook met draaiende WP scheelt dat nog zo'n 1.5 graad. Goed voor de COP dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja. Je huis is ongeschikt. Die watertemperatuur moet naar 35 graden. Nu kun je wel van het gas af willen, maar je verdient de WP niet terug.
Waarschijnlijk verbruik je ook nog het meeste gas (200 m³?) voor SWW.
Ik zou een WP-boiler voor SWW kopen.
Dan heb je nog die 200 m3 gas voor verwarming. Is dus ca 1600 kWh aan warmte. Dat is echt de moeite niet voor een WP. Ik zou de radiatoren vervangen door elektrische radiatoren, of desnoods een elektrische CV-ketel installeren. Dat is een pak goedkoper dan een WP, die jij nooit terug gaat verdienen.
Of installeer een airco om de woonkamer te verwarmen. Via de WTW komt de warmte dan ook wel in de slaapkamers, en je kan er in de zomer ook mooi mee koelen, want ik schat zo in dat jouw woning in de zomer aardig warm wordt.

O, en een WP van 1m38 hoog om 2 kW warmte te gaan leveren is ongeveer even doelmatig als met een tank proberen een mug dood te schieten.

[ Voor 20% gewijzigd door Andrehj op 17-03-2022 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@WaSteiL "met 60 graden is het huis snel warm" -> met 40 graden houd je het 24/7 warm?
Neem een Atlantic of Hewalex met CV ondersteuning, dat klopt aardig met je 2 kW berekening.
Of een split-boiler met extra spiraal, bestaat dat?
En eventueel een inverter-monoblockairco ernaast. Dat kan je allemaal zelf doen en dan ben je voor minder dan €3000 klaar, dat betaalt zich al terug in vastrecht.

Met de WTW op max kan je daarnaast een leuke bio-ethanolhaard als backup voor een horrorwinter overwegen.

[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 17-03-2022 17:24 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Andrehj schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:56:
Dat is prima. Minder weerstand is beter. Als er teveel flow is zet je gewoon de pomp een standje lager. Scheelt ook weer stroom.
[...]

Nee. Je hebt het goed begrepen. Op dat soort dagen (deze winter eigenlijk de hele winter) kun je met nachtverlaging werken om zo de WP vooral bij hoge buitentemperaturen te laten draaien om veel stroom te besparen.

[...]

Je schrijft hierboven dat je daar Jaga's hebt. Dat moet voldoende zijn toch? En waarom wil je een buffer in je tweede circuit?
Meestal is een tweede circuit op hogere temperatuur erg ongunstig, omdat de WP dan altijd op die hoge temperatuur gaat draaien, en voor het deel met lage temperatuur een mengverdeler inzet. Dat moet je dus altijd zien te voorkomen.

[...]
Fijn, thanks (y).

Boven is afgiftevermogen in verhouding toch kleiner dan de vloerverwarming. Omdat de warmte stijgt vanaf de vloer is het nu op 1e eerste (nu alles dicht) ook altijd minimaal 15 graden. Zolder is wel kouder en in verhouding dus kleiner bemeten. Daar wordt het wel warm maar het kost meer tijd. Ik denk (met thermostaat in woonkamer) dat er dus niet lang genoeg warm water mogelijk door de radiatoren boven gaat. Dat kan alleen door de vloerverwarmingsverdeler dan te gaan afknijpen maar dat is weer niet handig.

Hierbij speelt bij mij wel; eerst maar proberen. Zeker als de 1e verdieping ook gewoon mee gaat draaien krijgt de zolder al weer een warmteboost (vloerverwarming :P) en hoeft die convector dus minder hard te werken.

Is het nog zo dat bij een pomploze verdeler, straks met debietmeters, deze debietmeters 'relatief' zijn op basis van de flow of zorgen deze dat er altijd maximaal het ingestelde debiet in gaat? Als ik de VV als buffer wil gebruiken wil je liever niet dat deze worden beperkt. Anderzijds, de overige radiatoren/convectoren zullen in veel situatie ook gewoon meedraaien dus zal lang duren voordat de WP zijn warmte niet meer kwijt kan. Dan is waarschijnlijk ook het moment bereikt dat het huis op temperatuur is en het tijd wordt dat de WP een welverdiende pauze neemt :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Banjy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:23:
Is het nog zo dat bij een pomploze verdeler, straks met debietmeters, deze debietmeters 'relatief' zijn op basis van de flow of zorgen deze dat er altijd maximaal het ingestelde debiet in gaat? Als ik de VV als buffer wil gebruiken wil je liever niet dat deze worden beperkt. Anderzijds, de overige radiatoren/convectoren zullen in veel situatie ook gewoon meedraaien dus zal lang duren voordat de WP zijn warmte niet meer kwijt kan. Dan is waarschijnlijk ook het moment bereikt dat het huis op temperatuur is en het tijd wordt dat de WP een welverdiende pauze neemt :P .
Debietmeters meten alleen. Die regelen niks. Maar je kunt met de meeste verdelers op de een of andere manier wel de flow knijpen. Dat is gewoon een beetje leidingweerstand toevoegen. Er wordt niks geregeld dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Andrehj schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:20:
[...]

Debietmeters meten alleen. Die regelen niks. Maar je kunt met de meeste verdelers op de een of andere manier wel de flow knijpen. Dat is gewoon een beetje leidingweerstand toevoegen. Er wordt niks geregeld dus.
Perfect, dat dacht/hoopte ik al. Thanks. Dan is het juist super inregelen. Convectoren wat meer debiet door de VV wat te knijpen. De convectoren dan met thermostaatkranen vanzelf wat dichter. Bij gelijke pompdruk/stand gaat er dan vanzelf meer flow door de VV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:11

Is dat een individuele of een collectieve installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-10 16:06
Hallo,

Zijn er mensen met ervaring van zowel Daikin Altherma 3 of de Atag Energion M plus?
Het lijkt er op dat ATAG echt wel een betere COP haalt bij lagere temperaturen.

Echter is dit wel vanuit de verkoopzijde gecommuniceerd.

Daikin heeft de naam, maar zijn ze ook het meest efficiënt?

Thanks

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-10 16:13
Regeling Elga
Eerdere post over het al 5 jaar durende instabiele gedrag (met regeling)RAR) van de bij mij geïnstalleerde Elga. Nu ik een goed werkend dynamisch programma heb kan ik de regeling simuleren.
Inmiddels heb ik van een forumlid informatie gekregen over de regeling van de Elga. Volgens deze omschrijving uit 2014:

* Het is een proportionele regeling (P-regeling)
* De buitenunit wordt aangestuurd naar een gewenste aanvoertemperatuur Tawens =Tretour+dTaset
* dTaset= A*(Tset-Truimte) A is de versterkingsfactor (zie grafiek)
* Tset-Truimte wordt gestuurd door de kamerthermostaat naar Elga.
* De thermostaat doet er verder niets mee(als het goed is)

De dTaset is evenredig met het gewenste vermogen van de WP immers Pwp=flow*C*(Ta-Tr)=Flow*C*dTaset

Deze regel strategie heb ik voor een eerste benadering in mijn dynamische model geprogrammeerd.
Drie dagen simulatie bij Tb=7 en dagelijks een sinusvormige temperatuur verhoging van 4C gedurende van 5 uur. Schaal verticaal: zwart P(e) 0-1000W Rood Truimte 18-22C
Uit de resultaten blijkt dat de door Techneco ingestelde versterking A=23 instabiel is. Op 50% van deze waarde A=12 wordt het een stabiele regeling die mooi moduleert.

Met de service tool van Techneco kan ik de versterking niet wijzigen. Weet een forumlid hoe ik in het menu "Gevanceerd" kan komen? Het kan zijn dat mijn versie (Toshiba) een I-regeling heeft?
Is er al iemand die dit probleem inmiddels heeft opgelost? Als ik er via het forum niet uit kom zal ik Remeha Techneco benaderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzwNdEc1Nma0y5BA1ANJ11JMvO0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0w5U8e0UPxgKYOutzVzDfZ0t.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:05
TMDC schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Oude reactie, I know, maar ik zag dat je er nog geen antwoord op had:

Heb hier in (huur)woning een ICEM-i van Factory Zero. Inderdaad een tablet aan de muur, wat gewoon een Raspberry Pi is. Helaas lijkt alle software volkomen dichtgetimmerd 8)7

Cloudkoppeling heb ik nog niets van vernomen, en ik moet het hele systeem regelmatig herstarten omdat het tablet niet reageert op commando's. Op veranderingen reageert het tablet zeer traag of niet, bijvoorbeeld bij overschakelen van voorgeprogrammeerde standen.

Factory Zero reageert niet of nauwelijks op e-mails, dus dat van de slechte service kan ik alleen maar bevestigen.
Dank!
Ik vrees voor het ergste, oplevering is in Aug.

Is de warmtepomp niet los aan te roepen via Modbus?
Zijn je zonnepanelen ook gekoppeld op de icem-i?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:36
Banjy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 14:30:
Hier inmiddels na veel tijd een eerste "all in one" offerte.
Kan je aangeven hoe hoog de offerte is? Mag ook in PM. Ik overweeg dezelfde combinatie.
[...]
[...]
Als ik het goed lees (maar nog niet heel duidelijk terug gevonden) kan de Daikin bij warmere temperaturen terug tot zo een 4 kW.
[...]
Volgens dit plaatje is het minimale debiet van de ERGA08DV zo'n 7 l/min. Als we er dan van uit gaan dat de warmtepomp minimaal 3°C deltaT wil, dan wordt het minimale vermogen:

4,2 kJ / liter °C * 7 liter/min * 3 °C / 60 s/min = 1,47 kJ/s = 1,47 kW

[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 17-03-2022 22:04 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
wheli schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 11:33:
Ik heb mijn huis hier al eens beschreven, ben er inmiddels achter dat de grootste uitdaging het vinden van een (competente) installateur wordt. In de tussentijd lees ik mee.

Kort vraagje: onze dakpannen worden deze zomer vervangen met oa een hijskraan. Een boilervat past niet door ons trapgat (58 cm breed) dus ik wil hem graag door het dakraam laten hijsen. Er is een soort 'universeel' boilervat dat ik vast kan bestellen, neerzetten op zolder en dan wachten op offertes en levering van de WP?
Een boilervat is in weze gewoon een grote emmer met een spiraal erin en staat altijd los van de warmtepomp. Sommige merken bieden zowel een WP als boilers aan, maar niets weerhoudt je ervan om een boilervat met de juiste inhoud te kopen en die alvast neer te zetten.

Bedenk wel één ding: iedere keer als je ‘m laat vervangen moet dat dus met de hijskraan. De levensduur van zo’n ding is best lang (15-20 jaar voor een RVS), maar stel dat er wat mis gaat en hij wordt onder garantie vervangen zit je nog wel met de kosten van de kraan. Kies dus wel een kwalitatief goed vat, een DJG bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RichieB schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:02:

Volgens dit plaatje is het minimale debiet van de ERGA08DV zo'n 7 l/min. Als we er dan van uit gaan dat de warmtepomp minimaal 3°C deltaT wil, dan wordt het minimale vermogen:

Maar zo mag je het minimum vermogen niet bepalen!
Dat is vooral afhankelijk van de compressor en de buitentemperatuur en zal voor een 8 kW WP (veel) hoger liggen dan 1.5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Andrehj schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:23:
[...]

Maar zo mag je het minimum vermogen niet bepalen!
Dat is vooral afhankelijk van de compressor en de buitentemperatuur en zal voor een 8 kW WP (veel) hoger liggen dan 1.5 kW.
Ok, hoe bepaal je het dan wel? Want dat plaatje met minimaal debiet komt uit de Daikin handleiding. @tingbrouwer heeft een elektrisch opgenomen vermogen gemeten van 300W. Met een COP van 5 kom je dan ook op 1,5 kW uit.

[ Voor 22% gewijzigd door RichieB op 17-03-2022 22:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Benzine kost ook al enige tijd meer dan 2 euro.

Het is veel geld maar wat is het alternatief? @koevlaas2 heeft ook maar 2 handen :+

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 17-03-2022 22:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 07:35

ErikVers

e-Duurzaam

Sport_Life schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:29:
[...]

Benzine kost ook al enige tijd meer dan 2 euro.

Het is veel geld maar wat is het alternatief? @koevlaas2 heeft ook maar 2 handen :+
Mooi geschreven, aftikken en niet meer naar kijken. Wel zorgen dat je dat geld natuurlijk slim inzet voor de meest logische keuze maar daarom oriënteer je je óók hier 👍

Ik denk dat ik niet 1dag maar fulltime in de techniek moet gaan werken €€€, maar helaas naast de handjes waar je er maar twee van hebt momenteel de spullen ook schaars ….

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

En dan ook nog een niet te begrijpen kutapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
RichieB schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:02:
[...]

Kan je aangeven hoe hoog de offerte is? Mag ook in PM. Ik overweeg dezelfde combinatie.

[...]

Met deze prijzen mag er wel wat worden gedeeld. Dit gaat om net geen 19k incl btw en excl. subsidie. Zit al het leidingwerk in, met name lange koelleiding naar buiten en vervangen vloerverwarmingsverdeler. En dus een buffervat, die moet er nog uit.
Realiseer mij net wel dat er niet in staat of de cv ketel wordt verwijderd..

Grote onzekerheid is en blijft de gasprijs, als die wel wat daalt is de businesscase minder goed en denk ik dat er ook wat druk van de huidige WP gekte afgaat (maar je weet het gewoon niet) We hebben gisteren in ieder geval besloten nog even niet zoveel geld uit te willen geven tot er weer iets meer rust is. De ‘premium’ die we daardoor in de tussentijd betalen accepteren we.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:36:
[...]

Vraagje uit interesse (inzicht hoe gek het op het moment is) en omdat ik nog ooit over wil. Tot wanneer zit jij vol?

[ Voor 7% gewijzigd door Afas op 18-03-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:14
Banjy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:50:
[...]

400m3 is snel gerekend 3600 kWh en dus een PV paneel of 9-12. Zolang je kan salderen is dat goedkoper.
Je bent zoals hier te lezen zo €10k-€15k verder. Daar kun je ook andere opties voor verkennen.

Is het goed koel in huis? 2 split airco units in de woonkamer + elektrische cv ketel en boilervat en je bent mogelijk ook een eind. Krijg je nog een hoop comfort voor terug ook.
Volgens mij maak je een klein foutje in je berekening. 400m3 is onderdaad 3600kwh, maar dat zal een WP niet gaan verbruiken. Dat zal eerder (ruim gemeten) 1200-1500kwh zijn en dat kun je prima afdekken met 6 panelen.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Nu online
Afas schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:24:
[...]

Vraagje uit interesse (inzicht hoe gek het op het moment is) en omdat ik nog ooit over wil. Tot wanneer zit jij vol?
Betere vraag is wanneer kan je leveren? Ik hoor steeds meer dat de installateurs blij zijn dat de zomer er aan komt want dan kunnen ze overschakelen op de levering van aico's.
Verkoop gaat prima, maar de monteurs komen zonder werk omdat de warmtepompen niet leverbaar zijn.
Koop je nu een WP dan is de kans groot dat hij pas volgend voorjaar bij je thuis staat.
De genen die nu besluiten om over te stappen van wege de gasprijs hebben een verkeert motief.
Je kan nu een veel te dure installatie kopen (vanwege de grote vraag) terwijl de gasprijs volgend jaar weer normaal kan zijn.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
xares schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:52:
[...]
Is de warmtepomp niet los aan te roepen via Modbus?
Zijn je zonnepanelen ook gekoppeld op de icem-i?
Durf je helaas niet te zeggen of dat los te doen is - door gebrek aan tijd en het feit dat het een huurhuis is ben ik wat terughoudend met zelf frutselen. Toen de monteur er een keer was en ik opmerkte dat de tablet op een Pi draait, vroeg ik of er mogelijkheden waren om daar bijv. een eigen systeem in te draaien of realtime monitoring van zonnepanelen aan toe te voegen, zei hij dat het gehele systeem afgeschermd was. Of dat echt zo is, weet ik niet.

Zonnepanelen zijn idd gekoppeld! Maar zelfs iets simpels als huidige opbrengst op de tablet laten zien... Vergeet het maar :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pietje555 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:39:
[...]

Betere vraag is wanneer kan je leveren? Ik hoor steeds meer dat de installateurs blij zijn dat de zomer er aan komt want dan kunnen ze overschakelen op de levering van aico's.
Verkoop gaat prima, maar de monteurs komen zonder werk omdat de warmtepompen niet leverbaar zijn.
Koop je nu een WP dan is de kans groot dat hij pas volgend voorjaar bij je thuis staat.
De genen die nu besluiten om over te stappen van wege de gasprijs hebben een verkeert motief.
Je kan nu een veel te dure installatie kopen (vanwege de grote vraag) terwijl de gasprijs volgend jaar weer normaal kan zijn.
Als je net een woning hebt gekocht en verkocht (die volgorde), dan maakt die 10k extra voor een WP ook weinig uit. :P Dat is al de 'winst' tussen aankoop en verkoop.
In ons geval wil ik de (huur)ketel er zsm uit hebben, van binnen wordt alles aangepakt dus een mooi moment om de WP erin te zetten. Anders moeten de leidingen 2x gelegd worden.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-10 09:43
Zwartoog schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:14:
Wat is er te zeggen over dit boilervat: Panasonic PAW-TD30C1E5-A rvs boiler 300L-1ww:
https://www.groene-energi...-rvs-boiler-300l-1ww.html

Het grote voordeel is dat deze voor een 300 litervat lekker smal is (59,5 cm). DJG is dan al 67,5 cm.

Maar niets te vinden over het vermogen van de spiraal. Het lijkt dat deze voor de 200 en 300 liter versies hetzelfde is (1,8 m² tov 2,9 m² bij DJG).
[Afbeelding]

De temperatuursensor is ook een dingetje:

[...]

Geen idee wat voor sensor wel precies. Is deze om te zetten naar een algemene sensor?

Zijn er andere smalle boilervaten in omloop?
Het lijkt erop dat ik op een vergelijkbare zoektocht ben. De Panasonic PAW-TD20C1E5 is mooi smal (595mm), is van RVS en heeft een goed energielabel (10W verschil is met de huidige energieprijzen al snel 30 EUR/jaar).

Ik liep/loop nu tegen twee problemen aan:
  1. Ik heb een circulatie aansluiting nodig (hieronder leg ik uit waarom). Op de website van Panasonic staat een plaatje zonder die aansluiting. In handleidingen van webshops vind ik die wel. Andere webshops tonen ook plaatjes zonder circulatieaansluiting. Heel verwarrend. Weet jij hoe het zit?
  2. De sensor. Na contact met met Panasonic en een webshop begrijp ik dat de sensor te vervangen is door een andere type.
Volgens de Hewalex (de WP die onderweg is) installatie handleiding moet ik de tapwater circuleren en gebruik ik de spiraal niet. Zie hieronder screenshot uit de (vertaalde) handleiding. Dit betekent toch gewoon een hoge dT waardoor ik een laag rendement zou halen? Lijkt me niet heel efficiënt, maar blijkbaar heeft Hewalex er over nagedacht...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/McVaIxh16utCnMx_QIe56HhsCVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ddt8xnecxxpfiXvcEEiys9lY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
[...]
De verwachting is nog boven de 80 cent per kuub kaal, dus meer dan €1,40/m³ voor jou.
Is dat normaal genoeg? :)
https://www.theice.com/pr...a?marketId=5508665&span=1

Mocht een Russische afzwaaier Soyuz raken wordt het nog feest. Dat weet niemand.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:18
Banjy schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:50:
[...]

Er liggen al een totaal van 16 panelen, 4 daarvan zijn alleen inefficient door de plaatsing (liggen plat op een schuurtje). Maar laten we voor het gemak zeggen dat het totaal nog zo'n 4MW per jaar oplevert. Door het huidige salderen heb ik een energierekening van zo'n ongeveer 150 euro op jaarbasis. En met zulke rekeningen is geen enkele oplossing rendabel of terug te verdienen, daar ben ik mij ook maar genoeg bewust van.

Split airco units gaan lastig worden met plaatsing unit(s) en naast het feit dat we het geen conformtabele manier van warmte vinden, vallen ze ook nog eens om estetisch redenen af (met andere woorden : die dingen zijn lelijk).

Het is jammer dat ik 2 jaar geleden mijn WTW al heb vervangen anders zou nu een Inventum Modul-AIR All-E een oplossing kunnen zijn.
Andrehj schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:01:
[...]

Ja. Je huis is ongeschikt. Die watertemperatuur moet naar 35 graden. Nu kun je wel van het gas af willen, maar je verdient de WP niet terug.
Waarschijnlijk verbruik je ook nog het meeste gas (200 m³?) voor SWW.
Ik zou een WP-boiler voor SWW kopen.
Dan heb je nog die 200 m3 gas voor verwarming. Is dus ca 1600 kWh aan warmte. Dat is echt de moeite niet voor een WP. Ik zou de radiatoren vervangen door elektrische radiatoren, of desnoods een elektrische CV-ketel installeren. Dat is een pak goedkoper dan een WP, die jij nooit terug gaat verdienen.
Of installeer een airco om de woonkamer te verwarmen. Via de WTW komt de warmte dan ook wel in de slaapkamers, en je kan er in de zomer ook mooi mee koelen, want ik schat zo in dat jouw woning in de zomer aardig warm wordt.

O, en een WP van 1m38 hoog om 2 kW warmte te gaan leveren is ongeveer even doelmatig als met een tank proberen een mug dood te schieten.
Ik doe ongeveer 10kuub aan SWW per maand, en dan reken ik zo'n beetje de hoogste maand. Van die 400m3 is het overgrote deel verwarming en die 400m3 is vooral zo hoog ( :+ ) door COVID. Daarvoor zat ik op zo'n 330m3.

Nadeel van elektrische radiatoren is natuurlijk dat je geen voordeel behaalt op het gebied van efficientie.
Wat betreft de temperatuur in de zomer heb je gedeeltelijk gelijk. Gelukkig doen de screens en de zonwering meer dan genoeg zijn werk. Zonder die loopt het aardig op inderdaad. Behoefte aan een airco is er alleen niet en zoals ik ook al eerder zei dat de manier van verwarming van een airco voor ons niet comfortabel is.
Ja. Je huis is ongeschikt. Die watertemperatuur moet naar 35 graden.
Deze snap ik alleen niet zo goed. Als ik een warmtepomp heb die 55-60 graden kan aanvoeren en ik hier mijn huis comfortabel kan verwarmen is dat toch geen probleem? Natuurlijk daalt de COP dan tov lagere temperatuur, maar een elektrische CV heeft helemaal geen COP, dus dan heb je hier alsnog een voordeel.
Ik zou altijd nog kunnen kijken naar het vervangen van mijn radiatoren. Maar dat is natuurlijk een extra kostenplaatje boven op de al dure WP.

aaarrrrgghh.. zoveel mogelijkheden, maar geen die perfect is voor mijn situatie. Dank allen in ieder geval voor de extra informatie en daarmee ook meer verwarring. Niet jullie schuld.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
dirkdeman schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:04:
[...]

Een boilervat is in weze gewoon een grote emmer met een spiraal erin en staat altijd los van de warmtepomp. Sommige merken bieden zowel een WP als boilers aan, maar niets weerhoudt je ervan om een boilervat met de juiste inhoud te kopen en die alvast neer te zetten.

Bedenk wel één ding: iedere keer als je ‘m laat vervangen moet dat dus met de hijskraan. De levensduur van zo’n ding is best lang (15-20 jaar voor een RVS), maar stel dat er wat mis gaat en hij wordt onder garantie vervangen zit je nog wel met de kosten van de kraan. Kies dus wel een kwalitatief goed vat, een DJG bijvoorbeeld.
Thanks, hier heb ik wat aan :)
We realiseren ons dat dat de consequentie is, maar 15 jaar is lang inderdaad en een kraan is niet erg duur. Wasmachine en droger zijn ook beide volledig gedemonteerd naar zolder gegaan.
Of ken jij/iemand een boilervat dat minder dan 58cm diameter heeft? Dat zou helemaal geweldig zijn maar ik kon niets vinden. Alles lijkt 60 als standaardmaat te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:29
wheli schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:30:
[...]

We realiseren ons dat dat de consequentie is, maar 15 jaar is lang inderdaad en een kraan is niet erg duur. Wasmachine en droger zijn ook beide volledig gedemonteerd naar zolder gegaan.
Of ken jij/iemand een boilervat dat minder dan 58cm diameter heeft? Dat zou helemaal geweldig zijn maar ik kon niets vinden. Alles lijkt 60 als standaardmaat te hebben.
Kun je die deur niet groter maken? :+

Met die 300 EUR die je uitspaart aan een kraan, heb je daar al een aardig budget voor.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:29
WaSteiL schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:24:
[knip]

Deze snap ik alleen niet zo goed. Als ik een warmtepomp heb die 55-60 graden kan aanvoeren en ik hier mijn huis comfortabel kan verwarmen is dat toch geen probleem? Natuurlijk daalt de COP dan tov lagere temperatuur, maar een elektrische CV heeft helemaal geen COP, dus dan heb je hier alsnog een voordeel.
Ik zou altijd nog kunnen kijken naar het vervangen van mijn radiatoren. Maar dat is natuurlijk een extra kostenplaatje boven op de al dure WP.

aaarrrrgghh.. zoveel mogelijkheden, maar geen die perfect is voor mijn situatie. Dank allen in ieder geval voor de extra informatie en daarmee ook meer verwarring. Niet jullie schuld.. :)
Omdat het onder de streep waarschijnlijk goedkoper is om 55-60 graden water met gasketel te maken, dan met een HT WP.

En nu mag je nog salderen, maar wat ga je doen als dat niet meer kan en het gros van het verbruik valt in de maanden met relatief weinig PV opwek?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 00:36:
[...]

Mijn installateur vindt het juist een heel begrijpelijk topapparaat. Ieder zo zijn ding. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:43
MWDKing schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:10:
[...]

Het lijkt erop dat ik op een vergelijkbare zoektocht ben. De Panasonic PAW-TD20C1E5 is mooi smal (595mm), is van RVS en heeft een goed energielabel (10W verschil is met de huidige energieprijzen al snel 30 EUR/jaar).

Ik liep/loop nu tegen twee problemen aan:
  1. Ik heb een circulatie aansluiting nodig (hieronder leg ik uit waarom). Op de website van Panasonic staat een plaatje zonder die aansluiting. In handleidingen van webshops vind ik die wel. Andere webshops tonen ook plaatjes zonder circulatieaansluiting. Heel verwarrend. Weet jij hoe het zit?
  2. De sensor. Na contact met met Panasonic en een webshop begrijp ik dat de sensor te vervangen is door een andere type.
Volgens de Hewalex (de WP die onderweg is) installatie handleiding moet ik de tapwater circuleren en gebruik ik de spiraal niet. Zie hieronder screenshot uit de (vertaalde) handleiding. Dit betekent toch gewoon een hoge dT waardoor ik een laag rendement zou halen? Lijkt me niet heel efficiënt, maar blijkbaar heeft Hewalex er over nagedacht...
[Afbeelding]
Ik heb naar hetzelfde vat zitten kijken, voornamelijk omdat deze net wat smaller is dan anderen. Ik heb evenzo begrepen dat de sensor makkelijk te vervangen zou zijn door een algemeen exemplaar.

De handleiding is ook raar. Je moet even zoeken naar de volledige handleiding in alle talen, dan is is het eerste stuk (Engels) compleet in de beschrijving. Het bovenste gat vooraan is inderdaad bedoeld voor een eventuele circulatiepomp.

Verder snap ik je post niet. Hoe gebruik je de spiraal niet? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MWDKing je kunt gewoon een T zetten op de koud/warmwateringang.
Dan heb je inderdaad wel tijdens het begin van een SWW run koud water :)
Om dat te voorkomen is een circulatieaansluiting halverwege nodig, zoals op het plaatje staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banjy
PASware schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:32:
[...]

Volgens mij maak je een klein foutje in je berekening. 400m3 is onderdaad 3600kwh, maar dat zal een WP niet gaan verbruiken. Dat zal eerder (ruim gemeten) 1200-1500kwh zijn en dat kun je prima afdekken met 6 panelen.
Ging mij meer om te laten zien dat je het misschien bijna 1:1 elektrisch kan oplossen. Ook een kleine warmtepomp loopt nu snel in de papieren. Als je dan maar zo een laag verbruik hebt te compenseren zijn er misschien ook andere oplossingen te bedenken (bijv. een split airco in de woonkamer en de rest 1:1 elektrisch) i.s.m. de nodige zonnepanelen. Vooral goed om mee te nemen in de overwegingen (en dan natuurlijk ook het wel/niet mogen blijven salderen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
WaSteiL schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:24:
[...]

Volgens mij klopt dat helemaal maar je zit op een forum met mensen die graag het laatste procentje ergens uit halen :P Hetzelfde is dat isolatie maatregelen een langere terugverdientijd krijgen na installatie van een warmtepomp. Zijn maar weinig installateurs niet blijven hameren op isoleren, isoleren en isoleren en dan een warmtepomp. Eens dat het de betere (comfortabelere) route is en je veel betere rendementen kunt halen maar er zijn situaties dat een (wat grotere) warmtepomp gewoon rendabel is en door de lagere energiekosten isolatie maatregelen relatief minder lonen.

Je kan ook gewoon zo beginnen trouwens. En dan met de tijd kijken wat je nog wilt/kan vervangen. Je mag dan een COP winst verwachten. Wij gaan ook voor een krap bemeten WP (met wat bijverwarming) en dan met de tijd nog het dubbelglas en sommige kozijnen vervangen wanneer die end of life zijn. Want een TVT is daarop niet meer te behalen.

PS. Als je die radiatoren gaat 'boosten' (zie speedcomfort of vergelijkbaar) heb je op minder koude dagen vast ook ruimte om met lekkere lage temperaturen het warm te houden. Met zo een gasverbruik woon je bijna in een aardwarmte bunker lijkt het wel :P

Je kan wel denk ik serieus overwegen een zonnecollector op je vat aan te sluiten. Als je dus 120m3 voor SWW hebt kan je een heel groot deel daarvan afvangen. Maar goed dan heeft je warmtepomp nog minder te doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Zwartoog schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:58:
[...]

Ik heb naar hetzelfde vat zitten kijken, voornamelijk omdat deze net wat smaller is dan anderen. Ik heb evenzo begrepen dat de sensor makkelijk te vervangen zou zijn door een algemeen exemplaar.

De handleiding is ook raar. Je moet even zoeken naar de volledige handleiding in alle talen, dan is is het eerste stuk (Engels) compleet in de beschrijving. Het bovenste gat vooraan is inderdaad bedoeld voor een eventuele circulatiepomp.

Verder snap ik je post niet. Hoe gebruik je de spiraal niet? :?
Top, dan ga ik er vanuit dat dat werkt.

Voor de geïnteresseerden; Inmiddels ben ik erachter data de Panasonic een relabeld OSO boiler is (namelijk deze).

De warmtepomp pomp gewoon tapwater rond. Zie het plaatje in mijn post wat de fabrikant voorschrijft. Dit is ook de eerste keer dat ik dat zo zie, maar volgens mij werken all wpb's zo intern. In feite is de Hewalex een wpb zonder boilervat.
Proton_ schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:08:
@MWDKing je kunt gewoon een T zetten op de koud/warmwateringang.
Dan heb je inderdaad wel tijdens het begin van een SWW run koud water :)
Om dat te voorkomen is een circulatieaansluiting halverwege nodig, zoals op het plaatje staat.
Dan heb ik de aansluiting halverwege wel nodig, want als je gaat douchen gaat de wpb aan en heb je een koude douche :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:43
MWDKing schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 10:30:
[...]

Top, dan ga ik er vanuit dat dat werkt.

Voor de geïnteresseerden; Inmiddels ben ik erachter data de Panasonic een relabeld OSO boiler is (namelijk deze).

De warmtepomp pomp gewoon tapwater rond. Zie het plaatje in mijn post wat de fabrikant voorschrijft. Dit is ook de eerste keer dat ik dat zo zie, maar volgens mij werken all wpb's zo intern. In feite is de Hewalex een wpb zonder boilervat.

[...]

Dan heb ik de aansluiting halverwege wel nodig, want als je gaat douchen gaat de wpb aan en heb je een koude douche :9 .
Ah, leuk die OSO boiler. Schept wat meer duidelijkheid :)

Ik snap nu het idee van die hewalex. Maar als je toch geen spiraal gebruikt, kun je dan niet beter voor een SWW-buffervat gaan (dus zonder spiraal)? Lijkt me goedkoper en groter volume, want geen dure spiraal erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-10 21:24
Weet iemand een goede adviseur/installateur in de omgeving van Utrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
@Zwartoog Klopt, het spiraal is niet nodig. Echter mogelijk ga ik mijn 'reguliere' warmtepomp met DHW functie in de toekomst er ook op aansluiten bij wijze van hobby O-) (want die warmt nu een andere vat op én twee worden er uiteraard niet ondersteund in de normale regeling).

En helaas hebben veel boilers zonder spiraal een slechtere isolatie |:( én geen plek om een sensor te monteren.

[ Voor 15% gewijzigd door MWDKing op 18-03-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Aziraphale schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:54:
[...]

Mijn installateur vindt het juist een heel begrijpelijk topapparaat. Ieder zo zijn ding. :)
Had hij het hier nu over de NIBE? Of begrijp ik hem nu verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
mvrooij schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:14:
[...]

Had hij het hier nu over de NIBE? Of begrijp ik hem nu verkeerd.
Jazeker. @koevlaas2 is geen fan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
wheli schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:30:
[...]

Dat ligt een beetje aan de inhoud hè 8)7 ... Maar inderdaad: vanaf 60cm is redelijk standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Ik merk het, snap alleen niet goed waarom. Die vriend van mij heeft er nu 20+ geplaatst (van lucht/water tot water/water) en draaien allemaal als een zonnetje. Tevens heb ik 2 andere installateurs gesproken en die zijn er ook zeer te spreken over. Die plaatsen tevens ook Nefit WP's maar hun voorkeur gaat wel uit naar NIBE. Maar ik heb er 0 verstand van dus ik kan het verder ook niet onderbouwen en neem het advies van mijn installateur aan.

Ik vind zelf vooral heel interessant wat de nieuwe intelligente regelunit kan samen met de app etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:16
@mvrooij Ik ben benieuwd hoe een installateur weet dat de installaties als een zonnetje draaien....

offtopic:
... bij HR gasketels wordt door installateurs nog ca. 25% op 80 graden aanvoertemperatuur ingesteld. Die draaien waarschijnlijk ook als een zonnetje.

Alleen verdwijnt er 15-20% rendement door de schoorsteen.

Was gisteren nog bij een huis met een WATT thermostaat gekoppeld aan een remeha calenta. Men kon per ruimte de temperatuur regelen, dus zuinig. Alleen stond de ketel op 80graden met aan/uit aansturing. Dus ALTIJD 80 graden maken. Terwijl je er ook een stooklijn met buitensensor in kan zetten en dan gaat dezelfde ketel veel beter draaien....

[ Voor 36% gewijzigd door BarryH op 18-03-2022 12:06 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
BarryH schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:03:
@mvrooij Ik ben benieuwd hoe een installateur weet dat de installaties als een zonnetje draaien....

offtopic:
... bij HR gasketels wordt door installateurs nog ca. 25% op 80 graden aanvoertemperatuur ingesteld. Die draaien waarschijnlijk ook als een zonnetje.

Alleen verdwijnt er 15-20% rendement door de schoorsteen.

Was gisteren nog bij een huis met een WATT thermostaat gekoppeld aan een remeha calenta. Men kon per ruimte de temperatuur regelen, dus zuinig. Alleen stond de ketel op 80graden met aan/uit aansturing. Dus ALTIJD 80 graden maken. Terwijl je er ook een stooklijn met buitensensor in kan zetten en dan gaat dezelfde ketel veel beter draaien....
Als je een beetje een betrokken installateur hebt dan controleert hij het verbruik en de werking over langere tijd en hoe 't bijvoorbeeld in de winter gelopen is toch? Of waar slaat deze opmerking op?

Ik weet wel dat toen ik dit huis kocht, ik mijn CV volledig opnieuw heb moeten tunen. Dit heeft mij wel weken/maanden gekost om het optimaal te krijgen.. Alles stond totaal verkeerd ingesteld en had werkelijk niks te maken met hoe een juiste configuratie had moeten zijn voor een huis met enkel vloerverwarming. Dus ik kan je punt misschien wel begrijpen dat niet iedere installateur zo is en het soms gewoon ophangt en als het zijn ding doet dan is 't verder prima. Alleen dan heb je denk ik niet de juiste installateur gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:16
@mvrooij Ik denk dat ik dan met heel andere installateurs te maken heb. In mijn ervaring komen ze wellicht langs voor een onderhoudsbeurt en controleren dan een aantal basics. Alleen hoeft er aan een warmtepomp eigenlijk geen onderhoud te gebeuren.
Hoe een installateur zou moeten bepalen of de COP 'optimaal' of "redelijk" is zou ik niet weten en niet alle WPn hebben een rapportage daarvan.

Dus "als een zonnetje" kan ook betekenen "niemand klaagt". En wel % van de WP bezitters verdiept zich in de performance en de instellingen?

De mensen die ik uitleg wat "HRketel met aanvoertemperatuur op 80" betekent, waren tot op dat moment ook van mening dan hun gasketel "als een zonnetje draaide".

Kortom:
Ik ben heel nieuwsgierig hoe een installateur de performance van een systeem monitort en zou daar graag meer van weten

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Mijn installateur heeft zelf de mogelijkheid om de performance van de Nibe van mijn ouders op afstand te monitoren en heeft dat tijdens de inregelperiode, voor zover ik heb begrepen, ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Nu online
Proton_ schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 09:12:
[...]

De verwachting is nog boven de 80 cent per kuub kaal, dus meer dan €1,40/m³ voor jou.
Is dat normaal genoeg? :)
https://www.theice.com/pr...a?marketId=5508665&span=1

Mocht een Russische afzwaaier Yamal raken wordt het nog feest. Dat weet niemand.
Klopt misschien, maar de elektra prijs giert ook omhoog omdat nog altijd 80 opgewekt wordt door gascentrale en gasturbines.
Ook niet helemaal waar, want ze stoken weer kolen omdat het gas te duur is want iedereen wil goedkope stroom. Daar gaat onze doelstellingen voor 2035.
Zolang we niet direct elektriciteit kunnen winnen zullen we een andere energiebron moeten gebruiken om het op te wekken. Het elektrificeren zal dan nooit een oplossing zijn, alleen de schade beperken (zolang we niet steeds meer gaan gebruiken voor ons comfort wat we nu wel doen).
Alleen een hele hoge energie prijs kan ons gedrag veranderen en ons aanzetten tot daad werkelijk bezuinigen en niet alleen wisselen van energie soort.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-10 11:38

gakkethijs

niks

Ik ben net als vele bezig met een l/w warmtepomp omdat de cv- ketel aan vervanging toe is.

Stappenplan:
  • Meterkast upgrade naar 3x25
  • Warmtepomp installatie + nieuwe vloerverwarming (eentje zonder pomp)
  • verdeler
  • Nieuw energiecontract op na vrouw ivm BTW teruggave
  • Nog eens 12 zonnepanelen plaatsen ( totaal 24)
Ik heb de koevlaas formule gebruikt en kwam uit op 5.4 kWh
1400kub maximaal verbruik over de laatste 3 jr. ~25kub in juni/juli/aug (aanname 300kub gas voor warmwater).
CV-ketel heeft nu een aanvoertemperatuur van 40graden en de begrenzing van de vloerverwarming verdeler is 30 graden. Hierdoor is het boven wel slecht warm te krijgen, dit compenseren we d.m.v. 2 split airco's bij te verwarmen wanneer we in de ruimtes aanwezig zijn.
thermosstaat staat hier thuis eerder op 22gr dan lager.

Opties warmtepomp
  1. Mitsubishi Electric Eco Inverter SUZ-SWM80VA + Mitsubishi Electric Hydrobox Duo ERST30D-VM2ED + PAC-EVP12-E (www.climamarket.eu) en installatie door koevlaas
    voordelen:
    Koevlaas
    R32
    1 grote binnenunit
    nadelen:
    komt uit spanje
  2. FDCW100VNX-A + HSB100 b + PT300 + pomp e.d.
    voordelen:
    meer vermogen (range van 3.5 - 11.0Kw)
    komt van Nederlandse importeur
    nadelen:
    R410a

optie 2 heeft wel allerlei losse componenten. Heeft zowel voor- & nadelen.
    proefkonijn van kameraad (heeft een professioneel airco bedrijf). Ook dit heeft voor- & nadelen.
vragen:
  • waarom lees ik op op tweakers ergens nergens iets over warmtepompen van Mitsubishi Electric heavy industrie? Waarom is dat?
  • Ik zit in de documentatie te zoeken maar ik zal echt blind zijn maar ik kan het modulatiebereik van de SUZ-SWM80VA niet vinden.. Kan iemand mij richting het juiste document willen wijzen?
  • Met beide warmtepompen moeten we het warm kunnen krijgen. Ben eerder bang voor pendelgedrag. Is dit koudwaterangst? We hebben 5 groepen (80-90m per groep 16x2 leiding) vloerverwarming met straks een verdeler zonder pomp en 26mm Henco direct aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@wheli de arostor 150 liter is 53 cm. Naverwarmer eraan en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
BarryH schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 12:25:
@mvrooij Ik denk dat ik dan met heel andere installateurs te maken heb. In mijn ervaring komen ze wellicht langs voor een onderhoudsbeurt en controleren dan een aantal basics. Alleen hoeft er aan een warmtepomp eigenlijk geen onderhoud te gebeuren.
Hoe een installateur zou moeten bepalen of de COP 'optimaal' of "redelijk" is zou ik niet weten en niet alle WPn hebben een rapportage daarvan.

Dus "als een zonnetje" kan ook betekenen "niemand klaagt". En wel % van de WP bezitters verdiept zich in de performance en de instellingen?

De mensen die ik uitleg wat "HRketel met aanvoertemperatuur op 80" betekent, waren tot op dat moment ook van mening dan hun gasketel "als een zonnetje draaide".

Kortom:
Ik ben heel nieuwsgierig hoe een installateur de performance van een systeem monitort en zou daar graag meer van weten
Dit punt kan ik wel geloven, ik denk dat in mijn geval ik ook zelf vooral de fine tuning ga doen d.m.v. alle informatie die ik via dit form en websites kan vinden. Tevens komt iemand van Nibe zelf hem in bedrijfsstellen dacht ik. Ik zal dat eens navragen dit weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheli
dirkdeman schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:27:
[...]

Dat ligt een beetje aan de inhoud hè 8)7 ... Maar inderdaad: vanaf 60cm is redelijk standaard.
Ah ja sorry, nu 2+ baby huishouden en in de toekomst mogelijk meer. We douchen nu kort met een 5,7l/min spaardouche, dus 150 liter (dank @Proton_ ) zouden we nu prima mee uitkomen maar over 15 jaar is mijn zoon een puber en dan kan ik me voorstellen dat het krap wordt. Naverwarmer kan ik me in verdiepen. Alternatief is voor de aankomende 10-15 jaar een wat groter vat dus gewoon door het dakraam hijsen. De installatie hoeft niet super goedkoop te zijn, de motivatie is milieu. Dank voor de tips weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Over 10 á 15 jaar is een warmtepompboiler van nu wel afgeschreven/verouderd, denk ik. Waarschijnlijk is een nieuwe dan zuiniger en wordt hij gratis door de Amazon drone door het dakraam meteen op de goede plek gezet ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:13
gakkethijs schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:26:
• Ik zit in de documentatie te zoeken maar ik zal echt blind zijn maar ik kan het modulatiebereik van de SUZ-SWM80VA niet vinden.. Kan iemand mij richting het juiste document willen wijzen?
Is inderdaad lastig te vinden, dit is 'm (pagina A60 zo snel gezien):
https://www.mitsubishi-le...W_DATABOOK_R32_Vol5.3.pdf

Zie ook het specifieke topic voor Mitsubishi:
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mvrooij schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Ik merk het, snap alleen niet goed waarom. Die vriend van mij heeft er nu 20+ geplaatst (van lucht/water tot water/water) en draaien allemaal als een zonnetje. Tevens heb ik 2 andere installateurs gesproken en die zijn er ook zeer te spreken over. Die plaatsen tevens ook Nefit WP's maar hun voorkeur gaat wel uit naar NIBE. Maar ik heb er 0 verstand van dus ik kan het verder ook niet onderbouwen en neem het advies van mijn installateur aan.

Ik vind zelf vooral heel interessant wat de nieuwe intelligente regelunit kan samen met de app etc.
Het is per merk vooral persoonlijke voorkeur.
Heel veel installateur en gebruikers maken elkaar helemaal gek. Zelfde met airco’s van minder bekende merken, ja die gaan snel stuk etc of heel veel geluid… Mijn ouders hebben 3 airco’s: 2x Hakkie takkie, +/- 10 jaar oud werken nog perfect. 1x Heier (zijn veel installateur niet over te spreken.) werkt ook als een zonnetje. Zelfs een groothandel in airco’s plaatsen deze zelf bij hun eigen vestigingen. (Groot vermogens.) Dus tja…

+ bekende merken hebben vaak een langere onderdelen support plan. Wat vooral voor de installateur een voordeel is bij een defect onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Proton_ schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:51:
Over 10 á 15 jaar is een warmtepompboiler van nu wel afgeschreven/verouderd, denk ik. Waarschijnlijk is een nieuwe dan zuiniger en wordt hij gratis door de Amazon drone door het dakraam meteen op de goede plek gezet ;)
Zou ik wel je dakpannen vastschroeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gakkethijs schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 14:26:
Ik ben net als vele bezig met een l/w warmtepomp omdat de cv- ketel aan vervanging toe is.
Stappenplan:
  • Meterkast upgrade naar 3x25
  • Warmtepomp installatie + nieuwe vloerverwarming (eentje zonder pomp)
  • verdeler
  • Nieuw energiecontract op na vrouw ivm BTW teruggave
  • Nog eens 12 zonnepanelen plaatsen ( totaal 24)
Ik heb de koevlaas formule gebruikt en kwam uit op 5.4 kWh
1400kub maximaal verbruik over de laatste 3 jr. ~25kub in juni/juli/aug (aanname 300kub gas voor warmwater).
CV-ketel heeft nu een aanvoertemperatuur van 40graden en de begrenzing van de vloerverwarming verdeler is 30 graden. Hierdoor is het boven wel slecht warm te krijgen, dit compenseren we d.m.v. 2 split airco's bij te verwarmen wanneer we in de ruimtes aanwezig zijn.
thermosstaat staat hier thuis eerder op 22gr dan lager.

Opties warmtepomp
[list=1]
• Mitsubishi Electric Eco Inverter SUZ-SWM80VA + Mitsubishi Electric Hydrobox Duo ERST30D-VM2ED + PAC-EVP12-E (www.climamarket.eu) en installatie door koevlaas
voordelen:
Koevlaas
R32
1 grote binnenunit
nadelen:
komt uit spanje
Kun je niet gewoon Koevlaas de WP laten leveren? Dan loopt ook de garantie via hem. Lijkt me veel handiger, want dan zit je niet met meerdere partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RichieB schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 22:26:
Ok, hoe bepaal je het dan wel? Want dat plaatje met minimaal debiet komt uit de Daikin handleiding. @tingbrouwer heeft een elektrisch opgenomen vermogen gemeten van 300W. Met een COP van 5 kom je dan ook op 1,5 kW uit.
De flow heeft niets met het minimum vermogen te maken. Dus jouw berekening mag op die manier niet. Voor het minimum vermogen kun je de tabellen van de fabrikant raadplegen (maar de meesten zijn daarmee niet zo scheutig als Mitsubishi Electric).
Het alternatief is gewoon meten. Hang er een warmtemeter aan en je weet het.
Maar je kunt het uiteraard ook uitrekenen met de aanvoertemperatuur, de retourtemperatuur en de flow. Is wel iets minder nauwkeurig dan een Kamstrup, maar geeft een aardige indicatie.
Overigens hoop ik dat je WP bij de huidige buitentemperaturen op minimum vermogen wel beter presteert dan COP 5. Je zou dan eerder COP 6+ verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Andrehj schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:18:
[...]
De flow heeft niets met het minimum vermogen te maken.
[…]
Maar je kunt het uiteraard ook uitrekenen met de aanvoertemperatuur, de retourtemperatuur en de flow.
[…]
Je bent me even kwijt nu. Wat is de formule om uit de Taanvoer, Tretour en de flow het vermogen te berekenen? Is dat niet:

4,2 kJ / liter °C * X liter/min * Y °C / 60 s/min = Z kJ/s = Z kW

Waarbij X de flow is en Y de deltaT? Dus als je het debiet bereik (minimale flow) weet (staat in grafiek in de handleiding) en de minimale deltaT waarmee een warmtepomp kan werken (ervaringscijfer/parameter in handeleidig) dan weet je toch het minimale thermische vermogen dat kan worden afgegeven?
Het alternatief is gewoon meten. Hang er een warmtemeter aan en je weet het.
Uiteraard, maar ik ben me aan het oriënteren voor welke warmtepomp het beste bij mijn situatie past. Dan moet ik het dus hebben van informatie uit specificaties en handleidingen. Of toevallig iemand met een warmtemeter en dezelfde warmtepomp die ik op het oog heb.

[ Voor 18% gewijzigd door RichieB op 18-03-2022 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
RichieB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Je bent me even kwijt nu. Wat is de formule om uit de Taanvoer, Tretour en de flow het vermogen te berekenen? Is dat niet:

Waarbij X de flow is en Y de deltaT? Dus als je het debiet bereik (minimale flow) weet (staat in grafiek in de handleiding) en de minimale deltaT waarmee een warmtepomp kan werken (ervaringscijfer/parameter in handeleidig) dan weet je toch het minimale thermische vermogen dat kan worden afgegeven?

[...]

Uiteraard, maar ik ben me aan het oriënteren voor welke warmtepomp het beste bij mijn situatie past. Dan moet ik het dus hebben van informatie uit specificaties en handleidingen. Of toevallig iemand met een warmtemeter en dezelfde warmtepomp die ik op het oog heb.
Als je warmtepomp een minimum vermogen heeft van 2.5kw dan maakt het niet uit of je nu 17l of 7l per minuut aan het rondpompen bent. Het minimum vermogen blijft 2.5kw.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
LacsapOV schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:35:
[...]

Als je warmtepomp een minimum vermogen heeft van 2.5kw dan maakt het niet uit of je nu 17l of 7l per minuut aan het rondpompen bent. Het minimum vermogen blijft 2.5kw.
Ok, maar bij 7 l/min moet de deltaT een stuk hoger zijn dan bij 17 l/min om 2.5 kW kwijt te kunnen (blijkt ook uit de formule). Maar als die 2.5 kW een spec/gegeven is en de minimale flow niet (waarom niet, staat in een grafiek) dan wordt de deltaT te laag en gaat de warmtepomp uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Afas schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 08:24:
[...]

Ik heb momenteel 11 warmtepompen in bestelling staan, moet nog 10 offertes maken voor mensen waar ik ben wezen kijken. Meestal plan ik maar max. 2 weken vooruit want als ik ziek ben of uitloop met iets dan zou mijn hele planning in de war raken. Voorlopig ben ik dus even 'vol'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
RichieB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:18:
[...]

[...]

Volgens mij denk je veel te moeilijk, wat wil je uit folder gaan halen dan ? Minimale vermogen moet je kwijt kunnen en het vermogen bij -10c moet toereikend zijn meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Mijn prijzen zijn niet vraagafhankelijk, wel afhankelijk van wat ik aan materiaal e.d. moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
RichieB schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:41:
[...]

Ok, maar bij 7 l/min moet de deltaT een stuk hoger zijn dan bij 17 l/min om 2.5 kW kwijt te kunnen (blijkt ook uit de formule). Maar als die 2.5 kW een spec/gegeven is en de minimale flow niet (waarom niet, staat in een grafiek) dan wordt de deltaT te laag en gaat de warmtepomp uit?
Volgens mij zit je jezelf een beetje in de weg. Eerst praat je over het berekenen van het minimum vermogen van een warmtepomp. Dat doe je middels een berekening die is bedoeld voor afgifte. Het minimum vermogen is echter een gegeven van de warmtepomp.
En daarna praat je weer over afgifte en het moment dat de warmtepomp zichzelf uitschakelt omdat die z'n vermogen niet meer kwijt kan. (Te kleine delta)

Als je het systeem even opdeelt in twee delen dan wordt het misschien iets duidelijker.
Enerzijds heb je de warmtepomp die heeft een minimum opgenomen vermogen van 300watt. Bij 10 graden heeft ie een COP van 6. Dat geeft een minimum gegenereerd vermogen van 1800watt. Daar heb je geen enkele invloed op.
Anderzijds heb je je afgifte systeem. Die 1800 watt aan warmte wordt via de wisselaar afgegeven aan je water. Nu kun je daar hogere delta's lagere delta's en van alles en nog wat aan veranderen maar die 1800 watt blijft 1800 watt en die zul je kwijt moeten.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
koevlaas2 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:44:
[...]

Volgens mij denk je veel te moeilijk, wat wil je uit folder gaan halen dan ?
Idealiter het minimale thermisch vermogen van de warmtepomp zodat ik kan berekenen of mijn afgiftesysteem (met studeerkamer en woonkamer op 19 graden, rest van het huis op 15 graden) dat kwijt kan.
Minimale vermogen moet je kwijt kunnen en het vermogen bij -10c moet toereikend zijn meer niet.
Precies, maar omdat Daikin het minimal vermogen niet publiceert probeer ik het af te leiden uit de gegevens die ik wel heb.

Pagina: 1 ... 89 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.