Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-08 11:59
Hybride warmptepomp met radiatoren

Onze CV installatie is aan vervanging toe, en dit vind ik een lastige…. Ik zal eerst de huidige situatie zo goed mogelijk beschrijven om een goed beeld te krijgen.

Huidige situatie
We hebben een Nefit Ecomline HR 30 met een losse (indirect) gestookte boiler 120l die het SWW verzorgd. Deze ketel is volgens mij van 2005 en zal dus ergens tegen zijn einde beginnen te lopen. Qua isolatie is het glas op orde (HR++ en of Triple in de verwarmde ruimtes, spouwmuur is in 2019 gevuld, en kruipruimte is 2021 geïsoleerd met 13 cm schuim).

Aanvoer temperatuur hiervan is 54graden en dit is voldoen, en hij staat op max vermogen (cv) van 15kw. Hiermee houden we de woning prima op temperatuur, enige “probleem” is dat de ketel door zijn hoge minimale vermogen niet constant stook maar bv vandaag 5 minuten op 46 graden en dan 9 minuten niet en dan begint de cyclus weer opnieuw. Verbruik per graad dag ligt rond de 0.55-0.58 kuub per graaddag, wat me verder opvalt is dat als het kouder is het verbruik per graaddag lager lijkt (wellicht dat er dan langere runs gestookt worden en minder opstart/stop verliezen zijn?
  • We wonen met 2 personen in de woning die verwarmd wordt door radiatoren (overal behalve in een kamer ligt een convector put die m.b.v. radiatoren wordt versterkt).
  • Ons gas verbruik over 2020 was 1400 en 2021 (thuiswerken) 1740kuub gemiddeld dus 1550 kuub. In de zomermaanden verstoken we ongeveer 25kuub per maand aan koken en SWW=300 kuub per jaar. Dan blijft er netto voor de verwarming over in een gemiddeld jaar 1550-300=1250 kuub.
  • Verbruik per graad dag ligt rond de 0.55-0.58 kuub per graaddag
Doordat onze ketel aan/uit stuurt (ivm het hoge minimale vermogen) kan ik me voorstellen dat hij eea niet zo efficiënt verstookt, immers kort op stoken is nooit zo efficiënt als constant laag vermogen stoken maar wat hiervan ongeveer het effect is weet ik uiteraard niet.

Volgens Koevlaas betekent dit in een Full Electric situatie 1250*8/1650= 6 kw vermogen, met een beta van 0.4 kom ik op hybride vermogen van 2.4 dus een 4 kw elga moet genoeg zijn.
Op basis van onze zonnepanelen hebben we een 1000kwh over die beschikbaar zijn zonder bestemming😊
Echter op een recente zondag (vroor niet maar was wel rond de 2 graden verstookte ik 0.5 kuub per uur om de woning op temperatuur te houden wat in mijn gedachte neer komt op 0.5*8=4kw en dan zit je dus al aan de limiet van de 4 kw en zou een 6 kw misschien beter zijn.

Als voorbeeld 10/11/12 febr 2021 toen had ik gemiddeld over 3 dagen 24 graaddagen per dag en gemiddeld 15.65 kuub per dag Koevlaas levert dan het volgende.
15.65-(SWW)=300/365)=15.65-0.82=14.83 voor CV *8 =119Kw

Als ik 24/7 zou stoken is dit 119/24=4.94 kw afgegeven vermogen bij buiten temperatuur -6. Dit haalt de elga natuurlijk nooit omdat zijn vermogen redelijk hard zakt zeker bij aanvoer 45 of hoger. IK ga hierbij uit van 24 vollast uren, en ik weet niet of dit reëel is eigenlijk?

Vragen:
• Wat is de betere keuze in dit verhaal een 4 kw of een 6kw (alle installateurs zeggen direct 4kw maar als je vraagt waarom dan komt er meestal een verhaal obv het totale gasverbruik, zonder te kijken naar 24/7 stoken of dag/nachtverlaging enzo).
• Heeft het zin om nu voor de huidige situatie en voor de toekomst alvast in de verwarmde vertrekken dubbel instelbare kranen te laten plaatsen? Dit om de water flow per radiator beter te krijgen, nu is er ingeregeld met voetventielen maar op een paar radiatoren ontbreken deze nog (WC/Badkamer) wat inregelen lastig maakt.
• Heeft bv een TADO systeem zin bij een (hybride) warmte pomp of ga je hiermee alleen maar problemen krijgen?
• Is een buffervat aan te raden zodat de WP minder gaat pendelen?
• Verlies een ketel veel gas/rendement door aan/uit sturing?
• Wie o wie kan iets roepen over het gasverbruik horende bij de stalstand verliezen van een indirect gestookte boiler?
• Ik heb een keer een test gedaan met de Ecomline om de maximale pompstand (stekkertje eruit is 100% pomp vermogen) en toen kreeg ik op de radiatoren een delta t van 5 graden maar toen werd de woning niet meer warm, wellicht dat dit komt doordat deze pompstand gewoon veel te hoog is en eigenlijk is bedoeld om de boiler op te warmen? Maar betekent dit ook dat met een WP die een delta t van 5 probeert te halen dat dit ook een probleem kan zijn? (ik zal hieronder een grafiek plaatsen van de pompgegevens uit de handleiding.

Bonus vragen richting een andere oplossing?
• Is bv een Panasonic monobloc een optie o.b.v. bovenstaande verbruiken? Zie het voorbeeld wat ik noem van Februari 2021 waar ik bij -6 buitentemperatuur een vermogen (enkel verwarming) nodig lijk te hebben van 5kw (berekend door 24 vollast uren in een dag te gebruiken)? Echter het gasverbruik is bij 9 uur verwarmen... dus dan kom je toch nooit toe met 5kw of ben ik nu gek?
• Zijn er hybride oplossingen die je later als Full electric kunt inzetten? Ik lees toch wel van een aantal mensen die hybride hebben die zeggen dat als ze alles hadden geweten dat ze er toch achteraf liever voor hadden gekozen om naar Full electric te gaan, en dan wellicht hybride te beginnen?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
wat me verder opvalt is dat als het kouder is het verbruik per graaddag lager lijkt
Dat kan heel goed. Vaak als het kouder weer is, schijnt er ook meer zon door minder of geen bewolking, als je genoeg glas hebt met zoninval scheelt dat best.

Het beste kijk je naar dagen met veel oostenwind en veel bewolking, regen, en zo laag mogelijke temperatuur. Dat zijn de dagen dat je verwarming echt aan de bak moet.

[ Voor 24% gewijzigd door olafmol op 16-03-2022 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
@Fantastic_fox
Vraag:
1 minimum vermogen bij 4 en 6 is bijna gelijk.
2 WC en badkamer zullen de boel niet echt in de war brengen
3 de Elga werkt het best met een eTwist
4 de Elga moduleert prima tot 300 W en met radiatoren heb je genoeg water om een defrost op te vangen als ik je aantallen goed herinner
5 daar moet je effe de manual bij pakken maar het zou niet veel uit moeten maken na 2000 zijn meeste ketels zelf modulerend.
6 hangt van de boiler af maar reken op 80W per uur
7 hoe lang heb je de test met de dT op 5 laten draaien en wanneer ben je er mee begonnen was toen het huis al op temperatuur?
45 graden is niet echt wenselijk bij de Elga of een andere warmtepomp.
Je afgifte moet hoger met ventilatoren aan je radiatoren of grotere.
@mkleinman heeft de Elga zonder ketel draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
In het L/W WP topic staan gepinde posts. Die beschrijven ook warmteafgifte van radiatoren bij lagere temperaturen.

als ik jou was zou ik gaan beredeneren met welke Ta ik uit kon als ik 24/7 het huis warm zou houden. Dit kan je best tijdens vorstdagen toepassen.
ik heb ook radiatoren. en tot 0 graden daggemiddelde houdt ik het warm met 35 graden en bij -10 heb ik 45-50 graden nodig, dus kan met warmtepomp.

Zeker met je bestaande boiler is een volwaardige WP interessant, want wellicht kan je de boiler gewoon hergebruiken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
n.b. full electric met radiatoren kan goed werken, maar je moet zaken van te voren wel goed uitzoeken. Installateurs zullen dat niet doen, want kost teveel tijd en klant moet ook beseffen hoe die zn systeem moet gebruikern. Dus veel risico voor installateur.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@BarryH boiler uit 2005 met 80 a 120 liter en een klein spiraal zou waarschijnlijk niet echt voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@olafmol we hebben eigenlijk geen glas op het zuiden (helaas) wat de factor zon inval heel klein maakt qua impact. Ik zat meer te denken aan heel vaan aan/uit sturen van de ketel heeft minder efficiency tot gevolg... en dus meer verbruik per graag dag.

Immers op echt koude dagen kan hij misschien wel op laagste stand 10kw constant branden. het voorbeeld wat ik noem in febr 21 dan verbruiken we 15.65 kuubs bij 24 graaddagen = 0.65 kuub per graaddag.

Die dagen waren we thuis aan het werk dus laten we zeggen 14 branduren verwarming? =1kuub per uur ongeveer = 10kw brander dus dan kan de ecomline lekker rustig pruttelen (een van de weinige dagen per jaar dat ie dat kan).

@DeltaT
1. Ik neig zelf naar de 6kw, Heattransformers geeft echter aan dat de 6kw significant meer geluid heeft vergeleken met de 4kw. echter als ik het youtube filmpje van Mkleinman zo hoor is die 6kw eigenlijk best stil...
2. Dubbel instelbare kranen dus nog maar achterwegen laten en straks doen als badkamer en wc aangepakt worden? jij ziet hier niet direct de meerwaarde van? ook niet voor de huidige verwarmde ruimtes?

Het punt van de dubbel instelbare kranen zit hem voor mij ook in het feit dat als ik thuis werk dat alles vaak open staat om zo de "balans niet te verstoren"en dus draai ik vaak niks dicht wat eigenlijk heel duur en zonde is. (vandaar ook de vraag over TADO)

3 Er hangen eigenlijk altijd 5 grote radiatoren open dus circulatie is denk ik het probleem niet zo.

4 stilstand verlies 80w per uur is ((80*24*365)/1000)= 700kw / 8 = 88kuub gas per jaar. Das eigenlijk best wel fors... en dus een direct besparing als ik een ketel neem die geen boiler meer heeft.

Ik heb hem toen een uur of 3 laten lopen maar de woning was niet op temperatuur toen (misschien fout maar de temperatuur bleef niet constant maar liep langzaam terug. (mogelijk dat dit komt doordat hij met 15kw max kon stoken en de stroomsnelheid standje oorlog is (zie onderstaande afbeelding) ik heb er te weinig verstand van maar het was de maximale modulatie lijn en als ik dan even 1300l/h neem is dit wel een behoordelijke sneldheid denk ik.

De aanvoer temperatuur dat is nu net een van de dingen die ik heel lastig vind om in te schatten met name omdat je dit niet echt kunt testen met een ketel. Zie onderstaand overzicht van vandaag (2de afbeelding)

Daarin zie je buitentemp 14 graden cv stook op piek naar 42 graden maar echt maar 1 minuut en stop er dan weer mee, en ik weet bij god niet hoe ik nu moet bepalen wat een WP nodig zou hebben om constant te stoken logica zegt iets van 42max 1 minuut dan 15 minuten niet =30 graden =(1*42+15*(42+30/2)=582/16=36 graden? of wellicht minder.

@BarryH Zie bovenstaande poging om de benadering van de temperatuur te doen, ik hoop dat je hiet iets zinnigs over kunt roepen :-) of me de goede richting op te sturen 8)

De boiler gaat denk ik niet werken (120l oud beest slechte isolatie en er zit een 30kw spoel in dus ik weet niet of die genoeg warmte overdracht kan gaan hebben).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1pw3YAHMY_wxjEUO7qagPMtVro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2qT60AmzEnQzXOY4b3PnWr9m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YY13BSUTMfKO_FihLhYO5cZJ__U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gt6Hd5eLIfpJo0PUSlQNlx6l.png?f=fotoalbum_large

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
For what its worth: Elga Ace 4kW sinds november j.l.; ik heb alleen radiatoren, zwaar overbemeten, 2 onder 1 kap uit 1963, goed geïsoleerd, HR++ 0,8, gasverbruik voorheen (zonder HR++) tussen 1300 en 2000 mr per jaar (wel zijn wij 's winters vaak 1 of 2 maanden weg). Toen het hier op 21 december 's nachts ineens -8 was en de CV niet bijsprong (buitentemp meter dacht dat het een stuk minder koud was) was het 's morgens 18,6 graden in huis. Dat is wat fris, maar viel me eigenlijk nog enorm mee. Wij ( 2 bejaarden) stoken meestal op 21-22 graden, dan is het wel even wennen. Ik ben er dik tevreden mee, sinds 16/11 1,2 m3 gas per dag verbruikt voor koken en SWW met 15 jaar oude Nefit ketel. Het enige minpuntje vind ik dat als het echt koud is ik de badkamer iets te fris vind, ga daar waarschijnlijk een extra electrische verwarmingsunit ophangen.

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 21:37
Fantastic_fox schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:27:

1. Ik neig zelf naar de 6kw, Heattransformers geeft echter aan dat de 6kw significant meer geluid heeft vergeleken met de 4kw. echter als ik het youtube filmpje van Mkleinman zo hoor is die 6kw eigenlijk best stil...
Hier zelfde afweging moeten maken, toevallig ook bij dezelfde installateur. Je kan eventueel langsgaan bij HT in Woerden, ze hebben de 4kw en de 6kw naast elkaar hangen in een proefopstelling. Het verschil tussen de units is klein vond ik. De 6kw geeft wat meer compressor geluid/trilling.
Ik heb gekozen voor de 6kw zodat deze langer door kan zonder CV op de echt koude dagen en voor de rest van de dagen lekker rustig staat te pruttelen. Heel tevreden over de unit en de installatie door HT.
(Ik kom van 1600m3 gas, redelijke isolatie jaren 30 huis, deels vloerverwarming + jaga's)

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Geronimoos hoeveel gas heb je nog over en hoe is je stroom toegenomen? Ik ben in afwachting van de offerte vanuit woerden, ik woon zelf in Limburg dus ff gaan luisteren is niet 123 gedaan.

Tis nog verdomd lastig om iemand te vinden die weet wat hij doet, op een redelijke termijn tijd heeft en niet de hoofdprijs vraagt….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:11
Fantastic_fox schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:12:
• Is bv een Panasonic monobloc een optie o.b.v. bovenstaande verbruiken? Zie het voorbeeld wat ik noem van Februari 2021 waar ik bij -6 buitentemperatuur een vermogen (enkel verwarming) nodig lijk te hebben van 5kw (berekend door 24 vollast uren in een dag te gebruiken)? Echter het gasverbruik is bij 9 uur verwarmen... dus dan kom je toch nooit toe met 5kw of ben ik nu gek?
Dan neem je gewoon een 9kW Panasonic J serie. Die heeft hetzelfde minimale vermogen en kost nauwelijks meer.
• Zijn er hybride oplossingen die je later als Full electric kunt inzetten? Ik lees toch wel van een aantal mensen die hybride hebben die zeggen dat als ze alles hadden geweten dat ze er toch achteraf liever voor hadden gekozen om naar Full electric te gaan, en dan wellicht hybride te beginnen?
Denk ook aan bivalent draaien. Daar heb je een volwaardige WP staan en ook je CV nog hangen. Op de nette manier werken ze samen. Of de simpele manier hang je gewoon beide thermostaten op en bedien je naar behoefte de WP of de CV.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Fantastic_fox Je kan ook op https://duurzamehuizenroute.nl/ kijken of er huizen in de buurt zijn met een WP. Anders natuurlijk gewoon de grote WP topics hier op tweakers. Er zullen er vast een aantal zijn in Limburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 21:37
@Fantastic_fox Gas is vanaf half januari enkel nog SWW gebruik geweest. Echt koud was het ook niet meer.
Elektra voor de WP kan ik niet los meten, maar op de koude dagen voegt ie wel 10-20kwh toe aan t dagverbruik

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Geronimoos das best een nette “omzetting”, blijft wel raar trouwens laag aantal kuubs vervangen door groot aantal kwh!

Maar het gaat om de euro waarde onder de streep en die is lager

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Fantastic_fox schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:50:
@Geronimoos das best een nette “omzetting”, blijft wel raar trouwens laag aantal kuubs vervangen door groot aantal kwh!
Ouder het vriespunt wordt de WP sneller onzuiniger dan stoken op gas. Over de hele linie is een WP dan weer veel zuiniger. Dat is dan ook waar een hybride / bivalent opstelling op teert. Over op gas wanneer dat puur op kosten per m3 zuiniger is (met de oude prijzen). Dat gaat alleen voorbij aan de kosten voor het vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@CurlyMo Dat omslagpunt is best wel bij lage temperatuur. bij -10 vaak cop !2 bij 45 graden -> 4kWh ipv 1m3 gas = break even.
(mijn elga uit 2014, ontwerp 2007-2010, haalt 1,8
dat is dan de cop zonder de standbystand/waterpomp, maar dat heeft een gasketel ook.)

[ Voor 35% gewijzigd door BarryH op 17-03-2022 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Fantastic_fox
deze post is heel relevant voor jou:
PentaClover in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Vanuit je Ta die nu nogal varieert kan je met deze info de vertaling maken naar de temiddelde Ta (en Tr ) die je nodig hebt.

detaildata van dagen met daggemiddelde temperatuur = 0 graden of zoiets is wel belangrijk.
alternatief: zoek je radiatoren op in de tabellen /rekensheets van de/een fabrikant en kijk wat bij verschillende temperaturen de warmteafgifte is.
Die kan je matchen met je gasverbruik op koude dagen-> gasverbruik x ~8 = #kWh warmte nodig per dag.
delen door aantal uren dat je verwarmt geeft kW vermogen nodig aan wat je nodig hebt aan warmteafgifte.

vanuit die warmteafgifte ka nje terugkijken bij welke Ta / Tr (bij WP is Ta-Tr meestal 3-5 graden) je genoeg afgifte hebt.

... te volgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Fantastic_fox schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:27:
@olafmol we hebben eigenlijk geen glas op het zuiden (helaas) wat de factor zon inval heel klein maakt qua impact. Ik zat meer te denken aan heel vaan aan/uit sturen van de ketel heeft minder efficiency tot gevolg... en dus meer verbruik per graag dag.

Immers op echt koude dagen kan hij misschien wel op laagste stand 10kw constant branden. het voorbeeld wat ik noem in febr 21 dan verbruiken we 15.65 kuubs bij 24 graaddagen = 0.65 kuub per graaddag.

Die dagen waren we thuis aan het werk dus laten we zeggen 14 branduren verwarming? =1kuub per uur ongeveer = 10kw brander dus dan kan de ecomline lekker rustig pruttelen (een van de weinige dagen per jaar dat ie dat kan).

@DeltaT
2. Dubbel instelbare kranen dus nog maar achterwegen laten en straks doen als badkamer en wc aangepakt worden? jij ziet hier niet direct de meerwaarde van? ook niet voor de huidige verwarmde ruimtes?

Het punt van de dubbel instelbare kranen zit hem voor mij ook in het feit dat als ik thuis werk dat alles vaak open staat om zo de "balans niet te verstoren"en dus draai ik vaak niks dicht wat eigenlijk heel duur en zonde is. (vandaar ook de vraag over TADO)

3 Er hangen eigenlijk altijd 5 grote radiatoren open dus circulatie is denk ik het probleem niet zo.

4 stilstand verlies 80w per uur is ((80*24*365)/1000)= 700kw / 8 = 88kuub gas per jaar. Das eigenlijk best wel fors... en dus een direct besparing als ik een ketel neem die geen boiler meer heeft.

Ik heb hem toen een uur of 3 laten lopen maar de woning was niet op temperatuur toen (misschien fout maar de temperatuur bleef niet constant maar liep langzaam terug. (mogelijk dat dit komt doordat hij met 15kw max kon stoken en de stroomsnelheid standje oorlog is (zie onderstaande afbeelding) ik heb er te weinig verstand van maar het was de maximale modulatie lijn en als ik dan even 1300l/h neem is dit wel een behoordelijke sneldheid denk ik.

De aanvoer temperatuur dat is nu net een van de dingen die ik heel lastig vind om in te schatten met name omdat je dit niet echt kunt testen met een ketel. Zie onderstaand overzicht van vandaag (2de afbeelding)

Daarin zie je buitentemp 14 graden cv stook op piek naar 42 graden maar echt maar 1 minuut en stop er dan weer mee, en ik weet bij god niet hoe ik nu moet bepalen wat een WP nodig zou hebben om constant te stoken logica zegt iets van 42max 1 minuut dan 15 minuten niet =30 graden =(1*42+15*(42+30/2)=582/16=36 graden? of wellicht minder.

@BarryH Zie bovenstaande poging om de benadering van de temperatuur te doen, ik hoop dat je hiet iets zinnigs over kunt roepen :-) of me de goede richting op te sturen 8)

De boiler gaat denk ik niet werken (120l oud beest slechte isolatie en er zit een 30kw spoel in dus ik weet niet of die genoeg warmte overdracht kan gaan hebben).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uit je tweede afbeelding zou ik zeggen dat je met 30 graden continue dat ook redt zeker met 10 Tbuiten. Bij mij op dit moment Tb 10 Ta 26 en binnen 20 Elga verbruikt 400W.
Afbeelding 1 (zegt mij niks), even gezocht maar die gaat over de maximale hoogte wat de pomp kan bereiken, de maximale aanvoer temperatuur kan je zeker instellen bij de ketel.
Probeer de ketel op een maximum Ta van 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
CurlyMo schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:52:
[...]

Ouder het vriespunt wordt de WP sneller onzuiniger dan stoken op gas. Over de hele linie is een WP dan weer veel zuiniger. Dat is dan ook waar een hybride / bivalent opstelling op teert. Over op gas wanneer dat puur op kosten per m3 zuiniger is (met de oude prijzen). Dat gaat alleen voorbij aan de kosten voor het vastrecht.
Die vastrecht kan je best bij je calculatie meenemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@BarryH Ik denk dat ik met name het tweede deel volg :-)

Volgens mij lokale weerstation waren 10 & 11 jan 2022 18,2 en 18 graaddagen. Ik heb gas *8 gedaan = KW warmte behoefte / uren is KW per uur (of KWh?) Als ik dit even tegen een hoge temp weg zet "43graden" in de elga tabel van Mkleinman dan geeft dit een COP van 2.94.

Nu kijk ik naar de eerste regel (is als iemand thuis is 5.47 output Warmtepomp / cop = 5.47/2.94= 1.86kw stroomverbruik per uur.

Dit lijkt me acceptabel :-)

Als ik het gas per uur bepaal (inc opwarmen na nacht verlaging en SWW = 9.575/14=0.7 per uur *8 =5.6kw.

Als ik dan even kijk naar de woonkamer waar een 2* T22 hang 600*2200 en 600*110 die respectievelijk (75/65/20) doen 3703w en 1851w = 5554w via onderstaande link denk ik te vinden dat 75/65/20(factor 1) naar 45/40/20 factor 2.83 er van deze 5554/2.83=1889w over blijft.

Denk je dat bovenstaande een beetje klopt en gaat werken? 2kw (woonkamer enkel dus) als ik dit doortrek voor de rest van de woning ( kleine radiator op de wc, design vasco dubbel 80 breed 185 hoog in de keuken, een convector dubbel plaats 240cm lang en een badkamer 90 *50) dan denk ik dat ik krap aan aan de 5.6 kw afgifte vermogen ga komen ik denk zelfs dat ik eronder ga blijven.

Dan zou de conclusie dus zijn dat 45 graden aanvoer bij 0 graden buiten niet gaat werken, althans niet bij toepassing nachtverlaging....

Schiet hier eens op als jullie willen want ik weet niet 100% of dit klopt

https://i0.wp.com/energie...6/05/omrekentabel-ltv.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYu2i-Ki6MrKBSG3hEeFtzHcUPU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kWAgnWG186k9aTiNeKiIBIEo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Je zit op het goede spoor. Komt 18 Graaddagen overeen met 0 graden buiten? (soms wordt bij graaddagen van af 20 graden celcius gerekend ipv 18 en soms met gewogen graaddagen, waarbij nov-feb 10% extra krijgen).

Bij ca. 0 graden lijkt 6kW krap, icm de nachtverlaging.

De afgifte capaciteit is idd krap. Je moet het even netjes uitzoeken voor je andere radiatoren, maar lijkt net niet fijn. Maar wel te kunnen als je van plan bent om je afgiftecapaciteit te verhogen

Wat me nog wel opvalt is dat de grafiek hierboven van de Ta laat zien dat je in de avond 1 uur lang op Ta=43 ofzo kan stoken. Dus blijkbaar kan de cvketel dan wel al zn vermogen kwijt bij Ta=43? En dat minimum vermogen ligt hoger dan 6kW geef je aan.......

Ik zou voor 6kW gaan en evt. in de inregeling die iets afknijpen.

Want in de toekomst kan je je warmteafgifte wat verbeteren en meer continu stoken (als je meer thuis bent)

Wat b.v. kan:
-ventilatoren (zie b.v. climatebooster.nl)
- van T22 naar T33 of naar JAGAs

Vervolgens kan je eventueel met wat extra isolatie naar 6kW en geen nachtverlaging op de dagen dat het vriest en dus zonder gasketel.

Als je boilervat spiraal idd 30kW is lijkt het me goed dat even uit te zoeken, bij welke deltaT dat is. Een WP heeft een kleine deltaT (want Ta boven de 55 graden kost veel moeite).
Kortom:
- ELGA ACE 6kW erbij, met het idee dat je nog 2-3 met je gasketel kan doen
- WP boiler ipv je gasboiler
- op termijn of zonder gasketel, of je gasketel vervangen voor de vorst-backup....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
In de overige vertrekken zou ik eventueel thermostaatkranen plaatsen en het verder simpel houden.
Voor buffervat: bereken de waterinhoud van de radiatoren die altijd open staan + de leidingen daar naar toe en terug. Vergelijk dat met de minimale waterinhoud van het systeem (Staat in de wp documentatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@BarryH de waarde van 10/1/2022 zijn inc koken en sww ik zie in de oxxio app dat dit sww ong 0,5 kuub is dus 9,5-0,5/14*8=5,14 kw wat al wat mooier is.

Dat uur op 43 graden is denk ik een aflees fout dit is nl van 16:56 tot 17:08 dus ik denk dat je er daar naast zit.

Ik kan de convector nog vervangen (stond al op de planning een keer voor een flinkere radiator waardoor ik meer warmte zou krijgen in de ruimte liggend aan de woonkamer. En toilet en badkamer staan ook nog op de to-do lijst dus over de tijd de afgifte capaciteit vergroten is zeker mogelijk.

Klopt de berekening van 75->45 graden wel zover jij kunt zien? De vraag is natuurlijk if er nog voldoende snel verwarmd gaat worden bij de nachtverlaging. Dat is uiteraard met fans op te lossen (of de nachtverlaging aan te passen.

Thermostaat kranen op de wc bv zou ook een oplossing zijn (nu altijd aan en raampje open voor het vocht/geurtjes)

Eventueel ook nog via tado te doen door s morgen op een werkdag niet alles te laten aanspringen zoals we nu doen.

Daarbij als de dagen dan het 0 graden is of onder 0 dat ik dan nog wat gasvebruik heb is op zich ook niet het grootste probleem, omdat de ketel er is en hoeveel dagen per jaar hebben we nog van 0graden of kouder…. Dat valt wel mee. Ik wil eigenlijk nu vooral een flinke hap nemen uit het gasverbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YY13BSUTMfKO_FihLhYO5cZJ__U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gt6Hd5eLIfpJo0PUSlQNlx6l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Fantastic_fox op 17-03-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Fantastic_fox De 75 -> 45 graden heb ik nagekeken en die heb je idd goed geinterpreteerd.

Wat nog in je voordeel kan zijn is dat je in de praktijk de 8kWh warmte per m3 gas niet haalt (door alle korte runs).

Je kan in het ELGA boekje (of bij martin kleinman op de site) nog kijken naar minimaal vermogen etc. Het zou toch moeten lukken om aardig wat uren op een Ta ruim onder 45 graden te draaien. B.v. als het 5 of 9 graden is.
Weet je toevallig hoe je gasverbruik verdeeld is over dagen naar daggemiddelde temperatuur? dan kan je er nog wat nauwkeuriger aan rekenen .
Gewoon bestellen kan natuurlijk ook prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@Fantastic_fox Die convector zou ik even de specs van opzoeken. En zeker bij convectoren is ventilatoren ook een alternatief (met natuurlijk geluid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Eigenlijk zeggen we denk ik hetzelfde een flinke hap uit de gashoeveelheden is mogelijk:-) hoeveel precies is vers 2 en is nooit te voorspellen…

Ik denk idd dat ik heel veel uren ga hebben dat hij niet continu op 45 hoeft te draaien aangezien hij nu max 54 diet en echt maar heel even aanspringt dus dan doet hij wel iets meer maar dan wel maar heel kort.

Ik zit wel nog in dubio tussen een nieuwe nefit + elga vs daikin intergas (8kw versie lijkt overkill te zijn dus daar zoubde 5kw mooi passen). Heb jij deze opties ooit vergeleken ?

Nefit + elga (4kw)zal ergens rond de 4700-5000 (heb ik offertes voor liggen)komen en de 6kw is schat ik een 700 extra (meerprijs +1000-300subsidie). Dus feitelijk ontloopt het elkaar helemaal niets.

intergas combi zal wat duurder uitvallen rond de 5500 beide inc installatie na subsidie.

Daikin heb ik qua merk een beter gevoel bij maar dat is wellicht het gevolg van marketing/branding

Thnx iig al zover

[ Voor 26% gewijzigd door Fantastic_fox op 17-03-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:43
Ik last laatst een zinnetje van iemand die zei dat hybride een oplossing is voor mensen die niet all-electric durven. Geen idee meer wie dat was.

Heb je al gekeken naar alternatieven? Overal vloerverwarming die geschikt is voor een warmtepomp, per ruimte de temperatuur regelen. Dat is ook een hele investering, maar als je dit hebt gedaan dan kun je op termijn die hele cv eruit gooien en een volwaardige warmtepomp installeren. Een warmtepomp werkt het efficiëntste met lage temperaturen, dus niet met 45 graden. Liever een maximale temperatuur van 30 graden (als het buiten vriest).

Je kunt dan nu de cv ketel vervangen voor een exemplaar die nog lager instelbaar is dan 15kW. Je zou met een warmtepomp van 6kW of 9kW je hele huis kunnen verwarmen zonder dat er een gasaansluiting nodig is.

Nou ja de kookplaat zou dan een mooie volgende zijn om te vervangen.

Als je nu naar hybride gaat en je wilt later naar een volwaardige warmtepomp dan dien je alsnog de vloerverwarming of ltv radiatoren te hebben in huis.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@DutchKel klopt als een bus wat je zegt! Stiekem heb ik ook al heel vaak naar een monobloc panasonic zitten kijken, maar ook dan geld dat ik het voorlopig met die monobloc ook op 45 graden een beetje warm moet krijgen.

De discussie met @BarryH gaat ook voornamelijk om te zien of 45 graden nu haalbaar is en dat dan een hybride, of monobloc de manier is om het in te zullen. Als het monobloc zou worden is er nl op termijn geen back up meer….

Allemaal lastig dit hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:38
Fantastic_fox schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:20:
@BarryH Ik denk dat ik met name het tweede deel volg :-)

Volgens mij lokale weerstation waren 10 & 11 jan 2022 18,2 en 18 graaddagen. Ik heb gas *8 gedaan = KW warmte behoefte / uren is KW per uur (of KWh?) Als ik dit even tegen een hoge temp weg zet "43graden" in de elga tabel van Mkleinman dan geeft dit een COP van 2.94.

Nu kijk ik naar de eerste regel (is als iemand thuis is 5.47 output Warmtepomp / cop = 5.47/2.94= 1.86kw stroomverbruik per uur.

[...]
Let op je eenheden. Dit zijn de juiste:

X m3 gas * 8 kWh/m3 = Y kWh
energie behoefte (in kWh) / uren = kW
5.47 kW / 2.94 COP = 1.86 kW

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@RichieB helemaal waar, niet heel erg op gelet was al blij dat ik het kon volgen allemaal 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@the_medic je schrijft hier dat ie 0.8 gasverbruik voorheen had.. wat beoel je hiermee 0.8kuub per graaddag?
Welke ketel is de nefit die je nu hebt? is dat er ook zo een die er meteen met 10kw of dergelijk in knalt?
the_medic schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:32:
For what its worth: Elga Ace 4kW sinds november j.l.; ik heb alleen radiatoren, zwaar overbemeten, 2 onder 1 kap uit 1963, goed geïsoleerd, HR++ 0,8, gasverbruik voorheen (zonder HR++) tussen 1300 en 2000 mr per jaar (wel zijn wij 's winters vaak 1 of 2 maanden weg). Toen het hier op 21 december 's nachts ineens -8 was en de CV niet bijsprong (buitentemp meter dacht dat het een stuk minder koud was) was het 's morgens 18,6 graden in huis. Dat is wat fris, maar viel me eigenlijk nog enorm mee. Wij ( 2 bejaarden) stoken meestal op 21-22 graden, dan is het wel even wennen. Ik ben er dik tevreden mee, sinds 16/11 1,2 m3 gas per dag verbruikt voor koken en SWW met 15 jaar oude Nefit ketel. Het enige minpuntje vind ik dat als het echt koud is ik de badkamer iets te fris vind, ga daar waarschijnlijk een extra electrische verwarmingsunit ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22-08 22:06
Fantastic_fox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 19:54:
@the_medic je schrijft hier dat ie 0.8 gasverbruik voorheen had.. wat beoel je hiermee 0.8kuub per graaddag?

[...]
Ik denk zomaar: 0,8 is de U-waarde van het HR++-glas. Gasverbruik staat daarachter: 1300–2000m2 per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Anomi hmz dat zou heel goed kunnen zo had ik het nog niet gelezen. anders zou ik het bespaarde gas erg hoog vinen als het 0.8 kuub per graad dag is geweest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fantastic_fox schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:14:
@DutchKel klopt als een bus wat je zegt! Stiekem heb ik ook al heel vaak naar een monobloc panasonic zitten kijken, maar ook dan geld dat ik het voorlopig met die monobloc ook op 45 graden een beetje warm moet krijgen.
Dan laat je toch naast die WP je CV nog hangen? Die hoeft dan nog maar een paar dagen per jaar te draaien. Met 45 graden is je WP dan wellicht niet (veel) zuiniger dan een CV, maar je bespaart wel je vastrecht als je van het gas gaat én het geeft je de mogelijkheid om in de toekomst als nog die CV te schrappen. Anders zit je weer een decennium vast aan een hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@CurlyMo ik ben misschien een beetje traag maar zeg je nu dat de Panasonic met 45 graden niet goedkoper gaat zijn dan hybride of cv alleen?

En als die niet goedkoper gaat zijn gaat Hybride dit dan wel zijn? (en zo ja ik zou zzeggen 45 = 45 of is de hybride dan wel goed koper omdat bv de elga een open verdeler gebruikt? waarin CV en WP samen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fantastic_fox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:41:
@CurlyMo ik ben misschien een beetje traag maar zeg je nu dat de Panasonic met 45 graden niet goedkoper gaat zijn dan hybride of cv alleen?
Dan CV alleen.
En als die niet goedkoper gaat zijn gaat Hybride dit dan wel zijn? (en zo ja ik zou zzeggen 45 = 45 of is de hybride dan wel goed koper omdat bv de elga een open verdeler gebruikt? waarin CV en WP samen werken?
Wat ik al zei. Als je overstapt op hybride, dan zit je alsnog 10 jaar vast aan gas. Terwijl je met bivalent zo snel van het gas af kan als jij daar aan toe bent. Je hebt immers een volledige WP naast je CV ketel.

Onderschat ook de elektrische radiator van de Blokker niet. Twee van die dingen van 2kW op de hele koude dagen en je kan wel weer even vooruit. Met alleen je vastrecht gas besparing van zo'n € 200,- kan je twee van die dingen 2 dagen 24 uur laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@CurlyMo de COP is toch niet zó beroerd bij 45 graden?
Afhankelijk van je contract is een COP van 2 voldoende. Dat haalt hij ook bij A-7W45 nog wel, denk ik? Mijn WP wel, in ieder geval :)

Voor full electric moet je wel kritischer kijken naar de hele installatie (debiet, totale inhoud etc) en een plan voor SWW maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@CurlyMo snap je opmerking alleen die coo=1 blokker zal ik even vergeten:-).

Probleem is dat als ik monobloc erbij zet (bivalent) dat ik met een 15jaar oude cv door ga. Begeeft die het en heb ik bivalent niet genoeg aan de monobloc dan moet ik de c cv alsnog gaan vervangen-:)

@Proton_ welke wp heb jij? En welk afgifte systeem?

Het excelvestand van @mkleinman (obv elga 5kw) geeft best nog een deftige cop bij 45 graden. Ik denk niet dat hij dit bestand van de 6kw versie heeft maar die zal wss niet veel afwijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Proton_ schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:06:
@CurlyMo de COP is toch niet zó beroerd bij 45 graden?
Misschien niet. Dan pleit dat nog meer voor bivalent :)
Fantastic_fox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:14:
@CurlyMo snap je opmerking alleen die cop=1 blokker zal ik even vergeten:-).
Waarom? Dat is een serieuze suggestie. Hier zit die wel in mijn verwarmingsstrategie.
Probleem is dat als ik monobloc erbij zet (bivalent) dat ik met een 15jaar oude cv door ga. Begeeft die het en heb ik bivalent niet genoeg aan de monobloc dan moet ik de c cv alsnog gaan vervangen-:)
Dan kan je weer de keus maken of je voor een 1,5 tot 2k je CV ketel vervangt of voor datzelfde geld je afgifte systeem verbetert door een paar strategische radiatoren te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Fantastic_fox zie sig, ik heb een Vaillant monoblock. Dit vanwege het koudemiddel en de looks ;) een Pana werd geveto'd.
Maar ik heb alleen vloerverwarming als afgifte, dus onvergelijkbaar. De Ta komt bij mij niet boven de 30.

Voor de break-even COP doe je [€/kWh]*8/[€/m³].
8 kan ook 9 voor een conservatievere schatting.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Fantastic_fox Ik draai met een Panasonic J serie 5kW met enkel radiatoren. Als je voor een J serie gaat, dan zou ik trouwen de 9kW nemen. Die heeft hetzelfde minimale vermogen en geeft je dus voldoende ruimte om je afgifte te verbeteren :)

Volgens draait mij @flippy ook volledig op radiatoren.

[ Voor 48% gewijzigd door CurlyMo op 21-03-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Proton_ 0,3*8/1,43=1,68 of bij 9 =>1,89 dus dat zit wel lekker!

Vaillant heeft wel de looks idd! De prijs is wel redelijk fors van wat ik ervan heb gezien. Heb je hem zelf geplaatst?

@CurlyMo welke aanvoer doe je daarmee? En wat was vroeger je gasverbruik? En heb je bij de overgang je afgifte systeem aangepast?

[ Voor 23% gewijzigd door Fantastic_fox op 21-03-2022 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fantastic_fox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:33:
@CurlyMo welke aanvoer doe je daarmee? En wat was vroeger je gasverbruik? En heb je bij de overgang je afgifte systeem aangepast?
Mijn stooklijn is op dit moment: 14, 32 / -4, 41
Mijn gasverbruik was zo'n 900m3.
Op zolder heb ik een T22 radiator bij gehangen om de WPB beter te bedienen. De woonkamer radiatoren heb ik voorzien van zelfbouw DBE's. Op de thuiswerk kamers wil ik dit jaar de T10 radiatoren nog vervangen voor T22 of T33 radiatoren. In de badkamer komt komende week vloerverwarming. Dus allemaal nadien dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@CurlyMo weet je, ik vind het wp vermogen kiezen gewoon heel lastig. Ik heb tot op heden nog niet echt een methode gevonden waar ik echt 100% van ben overtuigd. En met installateur praten brengt me zelfs vaker in de war dan iets anders

Je kunt het met de cv niet echt testen, en dat maakt het allemaal lastig.

Hoe heb jij dit destijds gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-08 16:03
Hier ook een Panasonic J serie monoblock van 5kW in combinatie met een bestaande ketel. In een milde winter, zoals afgelopen winter, de ketel alleen voor warm tapwater gebruikt. Achteraf liever de 9kW gehad, dan had ik de ketel ook niet meer nodig gehad in de winter.

Met 5kW benodigd bij -6 gemiddeld en 24/7 stoken zit je op een stuk minder warmteverlies dan in ons huis. Ik zit rond de -2 al op 5kW.

En de temperaturen met de ketel zijn door het hoge minimale vermogen en de lagere pompsnelheden veel hoger dan bij de warmtepomp. Als ik de ketel een tijdje laat draaien hier op minimum van 7kW dan kom ik ergens rond de 50 graden aanvoer uit. Terwijl de warmtepomp bij 0 graden maar iets van 38 graden nodig heeft.

Conclusie: koop een 9kW Panasonic monoblock, laat je ketel nog even hangen en kijk na volgende winter of je ofwel je ketel vervangt ofwel de ketel weghaalt en van het gas afgaat met een warmtepomp boiler voor tapwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Fantastic_fox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:48:
@CurlyMo weet je, ik vind het wp vermogen kiezen gewoon heel lastig. Ik heb tot op heden nog niet echt een methode gevonden waar ik echt 100% van ben overtuigd. En met installateur praten brengt me zelfs vaker in de war dan iets anders
Het voordeel met de Panasonic J serie is dat je daar niet echt onzeker over hoeft te zijn, want je neemt gewoon een 9kW, ook als je dat niet strikt nodig hebt. Het minimale vermogen verschilt toch niet met de 5kW.
Hoe heb jij dit destijds gedaan?
Erop vertrouwen dat je dicht genoeg bent gekomen met je tests met je CV en vervolgens op basis van het gasvebruik je waarschijnlijk benodigd vermogen berekenen.
Heronimo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 21:53:
Hier ook een Panasonic J serie monoblock van 5kW in combinatie met een bestaande ketel. In een milde winter, zoals afgelopen winter, de ketel alleen voor warm tapwater gebruikt. Achteraf liever de 9kW gehad, dan had ik de ketel ook niet meer nodig gehad in de winter.
Wat let je om hem alsnog voor een 9kW te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
Ter aanvulling, dit zijn de opgenomen en afgegeven vermogens bij verschillende temperaturen voor de 9kW J serie.

En je ziet dat de COP bij -7 buiten en 45 graden aanvoer zo'n 2.17 is. Bij de huidige gas en elektra prijzen van 2,75 per m3 en 70ct per kWh zit je omslagpunt bij een COP van 2.4. Heb je een zon opwek overschot dan zit het omslagpunt waarschijnlijk ruim onder de 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05ZgkktV9UGwF8TArnyAzPCjIeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYaHrpA519izbfRGVGI7OCSf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:00:
[...]

Wat let je om hem alsnog voor een 9kW te vervangen?
Tijd en energie om weer een kraan te huren, hulp te fixen, oude warmtepomp verkopen etc. om de klus uit te voeren. En loont eigenlijk alleen als ik van het gas af ga en dus ook meteen een warmtepomp boiler installeer. Maar is zeker iets wat ik overweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Heronimo @CurlyMo die vermogens in de tabel is dat zonder het back up element? Ik snap dat de back up voor de moment dat hij gebruikt wordt erg duur gaat zijn.

Alternatief is een airco bijhangen die nog 2kw kan bijstoken bij -10ofzo (weet zo de cop niet maar een daikin kn dit wel met een betere cop dan de 1 van de wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fantastic_fox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:10:
@Heronimo @CurlyMo die vermogens in de tabel is dat zonder het back up element? Ik snap dat de back up voor de moment dat hij gebruikt wordt erg duur gaat zijn.
Klopt, maar ik zou er niet zo negatief naar kijken. Het backup element zorgt juist voor kansen op die spaarzame momenten dat de WP onvoldoende kan leveren op zijn compressor. En dat zal maar sporadisch zo zijn.
Alternatief is een airco bijhangen die nog 2kw kan bijstoken bij -10ofzo (weet zo de cop niet maar een daikin kn dit wel met een betere cop dan de 1 van de wp)
Kan ook inderdaad. Vooral niet zo bang zijn voor die -10. Die komt echt maar sporadisch voor. En dan is het geen schande om eventjes COP=1 bij te stoken.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 21-03-2022 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@CurlyMo wil je me jouw methode van vermogensbepaling eens uitleggen? Koevlaas? Of toch iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fantastic_fox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:12:
@CurlyMo wil je me jouw methode van vermogensbepaling eens uitleggen? Koevlaas? Of toch iets anders?
Ja, gewoon koevlaas en op de adviezen van het forum vertrouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 21-03-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Fantastic_fox schreef op maandag 21 maart 2022 @ 22:10:

Die 9kW doet nog steeds een COP van bijna 2 bij -15 volgens de tabel. En dat is exclusief het element ja.

Maar in een jaar gaat het meestal om maar een paar heel koude dagen. Dat je dan wellicht een paar uurtjes het element nodig gaat hebben kost je misschien een tientje per jaar. Daar ga je geen airco voor kopen.

Overigens, mocht je ook willen koelen, dan is een airco wel een slimme zet. En als je die dan ook gebruikt om mee te verwarmen in combinatie met de monoblock dan hoef je je al helemaal geen zorgen te maken dat je de boel niet warm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Fantastic_fox Zoals ik mijn een na laatste aangepaste reactie al schreef. Maak je niet al te druk om COP 1 verwarming. Voor die enkele uren per jaar dat je het eventueel nodig hebt kost dat echt de kop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@CurlyMo @Heronimo ok jullie hebben me weer aan het denken gezet.

Gasverbruik vorig jaar (extreem veel thuiswerken) was 1750 kuub hierbij de volgende opmerkingen:
- is met een indirect gestoote boiler op leeftijd (extra stilstand verlies)
- cv ketel die niet condenseert bij het maken van dit warme water = extra gasverbruik!
-cv ketel met hoog min vermogen en dus geen lange runs stoken = meer gasverbruik door veel start / stops
- wel met toepassen van nachtverlaging (17graden) en afwezigheidsverlaging als we buitenshuis werken (3 dagen =17graden).

Koevlaas levert dan op 1750*8/1650 = 8,5 kw vermogen bij -10.

Stel ik ga even uit van een temperatuur van 45 graden bij -15 dan lever hij nog 7kw wat met element erbij voldoende moet zijn.

Daarmee zou een 9kw dus een beetje op de rand zijn naar mijn mening. Met de uitgangspunten zoals eerder opgenoemd met name het ketel rendement op warm water is niet om over naar huis te schrijven.

Nu over een andere boeg, ik kan de nefit weersafhankelijk instellen in de nefit easy thermostaat, alleen weet ik niet zo goed wat ik qua instellingen moet meegeven. Zou het nog een optie zijn om de ketel weersafhankelijk te gaan gebruiken om zonde wp weersafhankelijk regeling proberen te simuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ga ook eens 24/7 stoken. Dat is ook belangrijk voor je WP simulatie.

Kan je ook iets zeggen over je afgifte systeem?

[ Voor 27% gewijzigd door CurlyMo op 22-03-2022 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@CurlyMo is dat handig met deze relatief warme temperaturen?

Qua afgifte systeem woon kamer 2 t22 200-60 en 110-60 tuinkamer convector 240*15*15 (geboost) wc kleine t10 50-50 en badkamer t20 90-50.

Of wil je iets anders weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Het lijkt er dan op dat je dan bij 45 / 40 / 20 een afgifte hebt van minimaal 3200W. Dat is inderdaad wel weinig.

Als je beide T22 radiatoren vervangt door een T33, een Jaga met boosters of een fancoil dan kan je terug naar 40 / 37 / 20. Wat prima is voor een WP en relatief een kleine investering vraagt als vloerverwarming geen optie is. Of simpelweg meer radiatoren ophangen.

Ik zou het verder wel aandurven met een 9kW en een aparte WPB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@CurlyMo hoe heb je dat zo snel opgezocht? Wat ik vergeten was is een vasco design in de keuken 180cm hoog (dubbele uitvoering 14 diep) 57 breed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@CurlyMo

Nog 2 vragen ( ik blijf bezig sorry daarvoor :-) en dank voor al je input dat mag ook wel eens gezegd worden!!)

Hoe heb jij je warm water geregeld via de mono bloc of heb je hiervoor ene aparte WP boiler?
Als je een aparte WP boiler hebt hoe groot is dan je buffer tank (ivm de locatie in het systeem en de plaats).

Ik zou nl de buitenunit in de achtertuin kwijt kunnen (9kw aangezien die hetzelfde minimaal vermogen heeft wat je aangeeft) en die bivalent opstellen.

Vervolgens kan ik via de kruipruimte naar de Verwarmingsbuizen (cv hangt op de zolder en buitenlangs is ander een heel lang traject qua afstand.

Mooiste zou zijn om een eventueel buffervat in de kruipruimte te plaatsen (aangezien hij hier niet onder de voeten staat en relatief "warm ligt". de toegang tot de kruipruimte is uiteraard beperkt.

maar hoe groot moet zo'n vat nu zijn als je het SWW via een andere weg laat lopen (CV ketel voorlopig of via een WP boiler?

als ik dan even terug ga na afgelopen jaar 1750kuub -300kuub sww = 1450*8/1650= 7kw bij -10.

probleem is en blijft dat het gasverbruik is gebaseerd op een situatie waarbij nachtbverlaging is toegepast. In hoeverre heeft dit invloed denk je?

en is het verstandig om een continu verwarmingstest te doen met deze temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fantastic_fox schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:55:
Hoe heb jij je warm water geregeld via de mono bloc of heb je hiervoor ene aparte WP boiler?
Als je een aparte WP boiler hebt hoe groot is dan je buffer tank (ivm de locatie in het systeem en de 1 1 plaats).
Aparte WPB om twee redenen:
1. Er waren realistisch gezien geen leidingen te leggen tussen boilervat en WP
2. WP staat dicht op buren die in de zomer graag buiten zitten.

Er zijn verder drie opties te overwegen:
1. WPB
2. WP + boilervat
3. Doorstroomverwarmer

De 2de is het meest efficiënt, de 3de een optie als je wel een 3-fase aansluiting beschikbaar hebt op de plek van je CV ketel, maar geen ruimte voor een boilervat.
Mooiste zou zijn om een eventueel buffervat in de kruipruimte te plaatsen (aangezien hij hier niet onder de voeten staat en relatief "warm ligt". de toegang tot de kruipruimte is uiteraard beperkt.
Bedoel je hier daadwerkelijk buffervat of boilervat? Buffer is 9/10 keer niet nodig.
probleem is en blijft dat het gasverbruik is gebaseerd op een situatie waarbij nachtbverlaging is toegepast. In hoeverre heeft dit invloed denk je?
Dat met nachtverlaging je WP mogelijk moeite heeft de ruimte weer op temperatuur te brengen als die in koude nachten teveel is afgekoeld.
en is het verstandig om een continu verwarmingstest te doen met deze temperaturen?
Ik denk eigenlijk dat je wel genoeg info hebt. Enige vraag blijft of je met 9kW genoeg gaat hebben. Zo ja, dan is er aan een 9kW Panasonic WP geen buil te vallen. Zolang je maar niet net 12kW nodig zou hebben gehad.

Kan je nog iets meer over je huis vertellen? Type huis, hoe groot, welk bouwjaar enz.?

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 22-03-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Fantastic_fox voor een inschatting van de impact van nachtverlaging is het handig als je vertelt hoe dat verloopt; wat is het dag- en nacht-setpoint, en slaat de ketel ook met de nachtverlaging 's ochtends aan?

Voorbeeld:
Stel de nachtverlaging is 8 uur lang van 20 overdag naar 15 's nachts, dan betekent dat bij -10 buiten maar een verschil van warmteverlies van 25 graden in plaats van 30, 17% gedurende 8 van 24 uur oftewel zonder nachtverlaging heb je ca 6% meer vermogen nodig.
Met 7 kW berekend zit je met 9 kW dan ruim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@CurlyMo

Optie 2 is bij ons zeer lastig (vanuit buiten naar de kruipruimte alles leidingen verdubbelen om naar een Boiler vat op zolder te gaan. Eigenlijk zelfde probleem als jij hebt dus. WPB is dus de makkelijkere oplossing denk ik

Ik bedoelde daadwerkelijk buffervat, jij verwacht niet dat dit nodig is ivm het grote watervolume van de raidatoren en dat je daarmee de defrosts wel kunt opvangen?

De opmerkingen van nachtverlaging is 2 zijdig, ik neem gasverbruik met nachtverlaging om kw vermogen uit te rekenen (is wss lager dan zonder nachtverlaging) en straks ga je nagenoeg 24 uur verwarmen.
Ga je met de WP wel nachtverlaging toepassen dan loop je tegen het punt aan wat ji j noemt dat dat is of er voldoende vermogen is om de woning weer op temperatuur te houden.

Je opmerking over de 9kw en 12 kw is inderdaad de essentie, zou doodzonde zijn als je 9kw hebt gekocht en je blijkt toch net 12kw nodig te hebben voor een groot deel van het jaar.....

Informatie over de woning:
Bouwjaar 1972
oppervlakte beneden 100m2 (waarvan 70m2 verwarmd (toilet keuken, woonkamer en tuinkamer).
Bovenverdieping 53m2 (waarvan de badkamer 9 m2 verwarmd)
De niet verwarmde ruimtes ijn garage, gang en slaapkamers (die worden hoog zelden bij strenge vorst gestookt op vorstbeveiliging).

Isolatie:
* Spouwmuur isolatie gedaan in 2019 7 cm parels
* Glas (Woonkamer U 0,5, tuinkamer U 1,1 ( en dak isolatie 15cm pir plat dak) keuken en boven ouder dubbel glas HR+
* Kruipruimte 10cm wokkels op de vloer en onderkant vloer 13 cm gespoten schuim (die ander put variant).

CV
Loopt vanuit de zolder naar kruipruimte en voedt van daar uit alles verwamde vertrekken (keuken, badkamer en toilet en woonkamer en tuinkamer).
Leidingen staal 28mm boven tot in kruipruimte, ik meen dat hij daarna aftakt naar 22 maar dit kan ook goed 28mm zijn hier ben ik even niet 100% zeker van, voor radiator gaat alles naar 15mm.
Ketel HR Nefit ecomline met een losse indirect gestookte boiler.

Energielabel B (echter dit is inclusief 6 zonnepanelen 1800wp), er liggen er nog een aantal in de schuur die een dezer dagen nog het dak op moeten maar daar heb ik tot heden nog niet echt tijd voor gehad.

@Proton_
2 soorten programmering thuiswerk/weekend dagen en uit huis werk dagen.

Thuiswerk/weekend
08:00 19.5
17:00 20,0
22:30 nachtverlaging naar 17,0

Uit huis werk dag
07:00 19,00
08:15 17,0
17:00 20,0
22:30 17,0

Eigenlijk is de terugval gedurende de nacht heel erg minimaal (ik zie zelden tot nooit gasverbruik gedurende de nacht (althans ik kan me dit niet herinneren) als ik bv kijken naar 10/11 jn 2022 wat de meest koude nachten waren voor dit jaar dan zie ik gedurende de nacht geen gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fantastic_fox schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:03:
Optie 2 is bij ons zeer lastig (vanuit buiten naar de kruipruimte alles leidingen verdubbelen om naar een Boiler vat op zolder te gaan. Eigenlijk zelfde probleem als jij hebt dus. WPB is dus de makkelijkere oplossing denk ik
Het klopt niet helemaal. Je hoeft pas te splitsen voordat je de WP aan de CV leidingen knoopt. Dat kan dus prima ergens binnen zijn.
Ik bedoelde daadwerkelijk buffervat, jij verwacht niet dat dit nodig is ivm het grote watervolume van de raidatoren en dat je daarmee de defrosts wel kunt opvangen?
Ja, en anders springt het element bij. Dat doet die bij mij ook regelmatig bij defrosts. Heeft me in heel 2021 zo'n 50kW gekost. Dat is dus niks om je druk om te maken.
Ga je met de WP wel nachtverlaging toepassen dan loop je tegen het punt aan wat ji j noemt dat dat is of er voldoende vermogen is om de woning weer op temperatuur te houden.
Daarom zou ik inderdaad geen nachtverlaging toepassen bij een WP.
Je opmerking over de 9kw en 12 kw is inderdaad de essentie, zou doodzonde zijn als je 9kw hebt gekocht en je blijkt toch net 12kw nodig te hebben voor een groot deel van het jaar.....
Dan zijn er altijd nog de 2kW elektrische radiatoren. Ik denk echter dat je er met wat aanvullende isolatiemaatregelen wel moet komen.
Informatie over de woning:
Bouwjaar 1972
Wat voor een type huis?
oppervlakte beneden 100m2 (waarvan 70m2 verwarmd (toilet keuken, woonkamer en tuinkamer).
Bovenverdieping 53m2 (waarvan de badkamer 9 m2 verwarmd)
De niet verwarmde ruimtes ijn garage, gang en slaapkamers (die worden hoog zelden bij strenge vorst gestookt op vorstbeveiliging).
Is het mogelijk om alles 24/7 te verwarmen, maar dan op een lagere aanvoertemperatuur. Hoeveel meer radiatoren praten we over als je alle niet verwarmde ruimtes meeneemt?
Isolatie:
* Spouwmuur isolatie gedaan in 2019 7 cm parels
* Glas (Woonkamer U 0,5, tuinkamer U 1,1 ( en dak isolatie 15cm pir plat dak) keuken en boven ouder dubbel glas HR+
* Kruipruimte 10cm wokkels op de vloer en onderkant vloer 13 cm gespoten schuim (die ander put variant).
Als je zorgt dat overal HR++ glas komt, dan win je daar al een boel mee. Hoe zit het met je dakisolatie? Dat geeft ook een grote klapper.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 22-03-2022 14:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 12:17

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

@CurlyMo snap je opmerking alleen die coo=1 blokker zal ik even vergeten:-).

@Proton_ welke wp heb jij? En welk afgifte systeem?

Het excelvestand van @mkleinman (obv elga 5kw) geeft best nog een deftige cop bij 45 graden. Ik denk niet dat hij dit bestand van de 6kw versie heeft maar die zal wss niet veel afwijken
Die heb ik geprobeerd om te maken maar het is mij nog niet gelukt om deze te maken. De waarden in de diverse datasheets kan ik niets mee. Die waarden geven een halflast waarde op bij 35/7, terwijl vollast veel meer kan/is.

En die vertaling tussen die twee waarden heb ik nog niet goed kunnen maken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Fantastic_fox Met zo'n bescheiden nachtverlaging zal de berekening gewoon kloppen en heb je aan 7 kW genoeg en met de 9 kW Pana heb je wat marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@CurlyMo

Type huis aan de rand van dorp (noordzijde vrij veld) maar geschakeld aan de garage. Ik zie het eigenlijk als vrijstaand ook al is een zijde geschakeld.

Als alle andere radiatoren open gezet worden zijn het er 6 meer. Echter de niet verwarmde ruimte (slaapkamers hebben alle ramen altijd op de kantelstand open staan dus de radiatoren open zetten heeft weinig zin daar)
Dak zit wel wat glaswol(binnenzijde) en asbest dus dat staat nog op de to do lijst met een volledige dagrenovatie (rc4 zal dat worden ofzo).

@Proton_ 7of 9kw vs daikin hybride 8kw grote verschil zit er toch in dat de daikin hybride het sww wat makkelijker regelt (qua locatie in de woning).

Die laatste is wel een tijdelijke oplossing…. Ik blijf het lastig vinden met name
Dat een installateur voor een Panasonic lastig is te vinden behalve koevlaas die het erg druk heeft en ver van limburg woont.

Of is er iemand die een zuidelijke koevlaas kent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als die Daikin ook 8 kW bij -10 is, kan die het dus ook alleen af :)
Waarom is SWW dan makkelijker? Omdat de gasketel dat doet?
Dure douches dan, als je voor die 200 m³ dan €200 vastrecht betaalt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fantastic_fox schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:34:
@CurlyMo

Type huis aan de rand van dorp (noordzijde vrij veld) maar geschakeld aan de garage. Ik zie het eigenlijk als vrijstaand ook al is een zijde geschakeld.
Vrijstaand dus. Dat is voor de plaatsing van een WP wel prettig.
Als alle andere radiatoren open gezet worden zijn het er 6 meer. Echter de niet verwarmde ruimte (slaapkamers hebben alle ramen altijd op de kantelstand open staan dus de radiatoren open zetten heeft weinig zin daar)
Daar haal je wel een hoop afgifte mee wat zomaar door de lagere aanvoer temperatuur zuiniger zou kunnen zijn. En je gaat het glas daar toch vervangen, dan kan je daar roosters plaatsen. Dan is het warmteverlies te overzien.
Dak zit wel wat glaswol(binnenzijde) en asbest dus dat staat nog op de to do lijst met een volledige dagrenovatie (rc4 zal dat worden ofzo).
Dan moet inclusief het glas de 9kW wel lukken.
Of is er iemand die een zuidelijke koevlaas kent?
Als je een beetje handig bent dan kan je @koevlaas2 vragen je installatie te keuren. Dat kost je weinig geld, maar geeft je wel mogelijkheid subsidie aan te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Proton_ je hebt gelijk, maar hybride lijkt veel veiliger 😶‍🌫️ Ik ben volgens mij gewoon helemaal gek aan het worden of alle media heeft me koud watervrees gegeven….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@CurlyMo ik snap niet waar je heen wilt met je verhaal over meer radiatoren open zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fantastic_fox schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:17:
@CurlyMo ik snap niet waar je heen wilt met je verhaal over meer radiatoren open zetten?
Je hebt nu 45 graden nodig om voldoende afgifte bereiken. Als je meer radiatoren open zet en je hele huis verwarmd dan heb je misschien nog maar 40 of 35 graden nodig. Als je het hele huis verwarmd dan trekt er ook minder warmte weg uit de ruimtes die je wil verwarmen. Als je die dan ook nog eens 24/7 op temperatuur houdt, dan kan dat misschien wel zuiniger zijn in het stoken als je dadelijk een WP hebt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fantastic_fox schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:16:
@Proton_ je hebt gelijk, maar hybride lijkt veel veiliger 😶‍🌫️ Ik ben volgens mij gewoon helemaal gek aan het worden of alle media heeft me koud watervrees gegeven….
Dat is inderdaad zo. De media maakt iedereen gek met de focus op hybride en de angst voor full-electric die totaal ongegrond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@CurlyMo @Proton_ heb ik gewoon koud water vrees? Of hebben jullie soortgelijke gevoelens gehad? Ik ben aan de ene kant super nieuwsgierig of het gaat werken, aan de andere kant wil ik niet investeren zonder er warmpjes bij te zitten (temperatuur en niet er financieel op vooruit gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fantastic_fox schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:34:
@CurlyMo @Proton_ heb ik gewoon koud water vrees? Of hebben jullie soortgelijke gevoelens gehad? Ik ben aan de ene kant super nieuwsgierig of het gaat werken, aan de andere kant wil ik niet investeren zonder er warmpjes bij te zitten (temperatuur en niet er financieel op vooruit gaan)
Ik denk dat ik na @PentaClover een van de grootste twijfelaars was op het forum.

Ik zou vooral nadenken over de kansen die je nog hebt. Je kan je glas verder isoleren en je dak. Met name je dak is het grootste warmtelek. Oftewel, genoeg winst te halen. Verder kan je ook je afgifte meestal wel voldoende verbeteren. Verder blijf ik zeggen dat je niet al te bang moet zijn voor die elektrische radiatoren voor de 2 dagen per 5 jaar. En zolang die CV ketel nog goed is, dan laat je hem toch hangen om vertrouwd te raken met je WP. Hier heeft die ook nog een half jaar (werkloos) gehangen omdat ik het spannend vond of de WP het wel ging redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik vind het ook wel een lastige keuze. Met een monoblock zou je de CV ernaast kunnen laten hangen maar dan heb je een grotere buiten unit dan bij een split opstelling. Door de binnen unit heb je bij een split vaak de ruimte nodig waar nu de CV hangt. Ik neig er naar om in 1x full electric te gaan maar dan wordt het juiste vermogen plaatsen wel heel belangrijk.

Idealiter isoleer ik eerst het dak, kijk een winter aan wat dit doet met het verbruik en schaf dan pas een warmtepomp aan. Maar dan laat ik €6000 aan subsidie liggen (ISDE voor isolatie heeft een 2e maatregel nodig). Dus dat is geen reële optie.

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 23-03-2022 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
@RichieB najaar dak isoleren, voorjaar wp
Binnen12 maanden 2 maatregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
BarryH schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:41:
@RichieB najaar dak isoleren, voorjaar wp
Binnen12 maanden 2 maatregelen
Goed idee, jammer dat de bouwsector al tot voorjaar 2023 is volgeboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Nu online
Tja, dan wordt het handen uit de mouwen en zelf doen. ([EDIT: de dakisolatie :) ])
over de WP capaciteit: Je kan even kijken wat de dak isolatie rekenkundig scheelt qua warmteverlies, dan kan je de capaciteitsimpact ook bepalen.

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 23-03-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
BarryH schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:36:
Tja, dan wordt het handen uit de mouwen en zelf doen.
over de WP capaciteit: Je kan even kijken wat de dak isolatie rekenkundig scheelt qua warmteverlies, dan kan je de capaciteitsimpact ook bepalen.
Dat mag van de subsidie niet, zelf doen.
Dan maar een factuur van een bedrijf dat je dak inbedrijf gesteld is.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
koevlaas2 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Dat mag van de subsidie niet, zelf doen.
Dan maar een factuur van een bedrijf dat je dak inbedrijf gesteld is.
Of @koevlaas2 die de installatie heeft gekeurd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Fantastic_fox schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 22:34:
Het is wel herkenbaar hoor :) maar voor mij was was 'gasloos' het uitgangspunt en niet zozeer 'goedkoper', dus dat scheelt. Ook was mijn uitgangspunt al 100% vloerverwarming, dus afgifte was geen issue.
Ik heb Tweakers wel nodig gehad om me moed in te spreken de installatie zelf te doen en dat viel uiteindelijk alles mee (dat scheelt meer dan de subsidie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-08 22:12

Ik wil hier nog even op reageren, want dat zie ik echt anders:

Als die ketel het al begeeft, en dat is een grote als, dan pas moet je wat doen. Als je hem preventief vervangt ben je het geld sowieso kwijt. Als je het geld achter de hand houdt en de ketel begeeft het, dan kun je dat wel zien wat de beste oplossing is. Als dat over een jaar is en je hebt al een winter zonder ketel gedaan in bivalente opstelling, dan ben je wellicht bereid om dat geld nog een jaartje in de pocket te houden en het even aan te kijken. Of misschien geef je dat geld wel uit om een radiator (of twee) te upgraden in de ruimtes waar het het krapst is, zodat je het wat comfortabeler red. Maar ja, als je nu preventief die ketel vervangt, dan ben je het geld kwijt terwijl je helemaal niet weet of dat ding anders kapot gaat. Mensen zijn zo bang voor oude ketels, maar heel vaak gaan ze prima nog wat jaartjes mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@CurlyMo @Proton_ @Paul C @RichieB @BarryH @koevlaas2 Toch voor jullie een vraag, ik heb net even zitten kijken naar een NL webshop die een

Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC09J3E5 1-fase 9kW + SmartCloud interface te koop hebben staan (niet op voorraad trouwens) die kost 4.037Euro.

Subsidie hierop is 3.000Euro netto zonder installatie kost dit dus 1.037Euro. Waar moet ik op rekenen qua appendages/onderdelen meter etc wat er grofweg nog bijkomt als ik geen SWW ermee wil doen? (dan laat ik dat heel even via de ketel lopen en dat kan dat iets later via een WPB verlopen.

Mocht iemand de kosten van het uitvoeren van de installatie hebben dan zou dat ook heel handig zijn om het plaatje te vergelijken qua kosten met een hybride + nieuwe cv ketel.

En dan nog een vraag over de subsidie, als ik ISDE pak op deze WP bv mag ik dan later ISDE vragen voor dakisolatie en een WPBoiler? of werkt dat zo niet :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Minimaal € 1000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Fantastic_fox schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:06:
[...]
En dan nog een vraag over de subsidie, als ik ISDE pak op deze WP bv mag ik dan later ISDE vragen voor dakisolatie en een WPBoiler? of werkt dat zo niet :-)
Voor dakisolatie geldt de eis dat je binnen 12 maanden nog een andere categorie moet aanpakken. De gecombineerde subsidieaanvraag moet je samen in 1x doen. Voor warmtepompen geldt die eis niet. Die kan je los indienen (maar natuurlijk niet doen als je nog dakisolatie gaat doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@RichieB exact als ik dan zou opteren voor een Monobloc, dan zou ik dus haast bijna de WPboiler en isolatie van het dak moeten doen in een keer om subsidie op alle elementen mee te pakken...

Subsidie is dan 3000(WP)+650(WP Boiler)+3000(dak )= 6.650.... echter de investering is ook fors... zeg 7500 voor WP, 2500 voor WPboiler en 20.000 voor het dak (full renovatie inclusief nieuwe pannen en asbest sanering)... ;-) totaal 30.000-6.650= 23.350euro....

Echter op dat moment kan ik wellicht wel naar een 7kw ipv 9kw maar qua kosten maakt dat ook weer niet heel veel uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Fantastic_fox schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:06:
@CurlyMo @Proton_ @Paul C @RichieB @BarryH @koevlaas2 Toch voor jullie een vraag, ik heb net even zitten kijken naar een NL webshop die een

Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC09J3E5 1-fase 9kW + SmartCloud interface te koop hebben staan (niet op voorraad trouwens) die kost 4.037Euro.

Subsidie hierop is 3.000Euro netto zonder installatie kost dit dus 1.037Euro. Waar moet ik op rekenen qua appendages/onderdelen meter etc wat er grofweg nog bijkomt als ik geen SWW ermee wil doen? (dan laat ik dat heel even via de ketel lopen en dat kan dat iets later via een WPB verlopen.

Mocht iemand de kosten van het uitvoeren van de installatie hebben dan zou dat ook heel handig zijn om het plaatje te vergelijken qua kosten met een hybride + nieuwe cv ketel.

Ik was 500 euro kwijt om mijn 5kW Panasonic monoblock aan te sluiten, heb SWW via Wpb
Heb wel de aansluiting zelf gedaan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Allen dank al zover, ik wil even iets aan jullie voorleggen. ik had al heel lang geleden een gesprek ingepland met een installateur uit Woerden (die jullie wellicht kennen).

Nu heb ik recent met ze gesproken en ze gevraagd naar een offerte van een WP die ik nu kan inzetten als Hybride, en die ik straks (na dak en vloerverwarming) ook kan inzetten als All Electric (natuurlijk met enige aanpassingen nl boiler vat en afkoppelen cv indien mogelijk).

Nu heb ik hier zojuist de offerte van gehad en ik vind het eigenlijk best een geode optie, willen jullie hier eens op schieten (nee het is geen panasonic ;-))

Daiking Altherma III type 8 Binneunit EHBH-08E6v buitenunit ERGA-08EV (ik denk dat het dus deze is https://www.climasense.nl...wandmodel-h-2-kw-buh.html andere leverancier natuurlijk maar dit is de eerste die ik vind met zelfde binnen en buitenunit).

Het idee is om deze op te hangen (kost 7-8k -3k subsidie dus netto 4-5k) laat ik er voor het gemak (omdat ik zowiezo van de indirect gestookte boiler af wil ook een nieuwe ketel bij nemen 2.5. dan ben ik voor 7.5k klaar met dit verhaal (geïnstalleerd en wel).

Volgens de leverancier kan dit systeem daarna worden uitgebreid met een boiler vat waardoor het geheel gasloos gemaakt kan orden (of een WPboiler dat kan natuurlijk ook).

Wat denken jullie van dit voorstel, is geen panasonic en dat zal wss wel iets goedkoper zijn maar dit is wel makkelijker (hoef ik zelf niets te regelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Qua kosten is het in lijn met wat ik verwacht. Mijn lokale installateur quote op hun website voor deze combi €7710 inclusief installatie ex subsidie. Komt wellicht nog iets bij als een maatwerk offerte gedaan wordt.

Je kan ook de versie nemen met 230L boiler. Kost €2k meer maar ben je wel meteen klaar. Dat is dan als binnendeel de EHVH08S23E6V.

[ Voor 30% gewijzigd door RichieB op 23-03-2022 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Fantastic_fox Lijkt me een prima deal als je daarmee inderdaad volledig ontzorgt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Fantastic_fox Weet jouw leverancier nog iets te vertellen over de specs van deze combi? kW en COP bij -10 en minimaal thermisch vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@RichieB Wel maar één keer subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@RichieB kijk hier even op pagina 54-57 ik moet nu weg maar daar vind je iig de KW verlopen bij meerdere temperaturen....

https://www.kupklimatyzat..._Data%20books_English.pdf

@CurlyMo proef ik een sarcasische ondertoon of ervaar ik dat verkeerd? (ik kan het beter vragen, kritiek is altijd van harte welkom dus schroom niet om te schieten op dit plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Je koopt ook maar 1 warmtepomp die 2 functie heeft, dus dat lijkt me logisch.

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 23-03-2022 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Fantastic_fox schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:12:
@CurlyMo proef ik een sarcasische ondertoon of ervaar ik dat verkeerd? (ik kan het beter vragen, kritiek is altijd van harte welkom dus schroom niet om te schieten op dit plan.
Ik meende het. Je hebt gelezen wat ik kwijt was. Dat was minimale kosten en dat dat voor velen onrealistisch laag is. Dus dan vind ik € 4000,- volledig ontzorgt, maar wel full-electric geschikt realistisch.
RichieB schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Je koopt ook maar 1 warmtepomp die 2 functie heeft, dus dat lijkt me logisch.
Klopt, maar het kan ook in twee onderdelen met twee keer subsidie. Een WPB met spiraal geeft dan weer de mogelijk om hem aan een WP te knopen. Beste van beide werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Fantastic_fox schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:12:
@RichieB kijk hier even op pagina 54-57 ik moet nu weg maar daar vind je iig de KW verlopen bij meerdere temperaturen....

https://www.kupklimatyzat..._Data%20books_English.pdf
Op pagina 6 (55°C) en 7 (35°C) zie ik een Pdh (Power degradation heating, wat wij deellast noemen) van 3,3 kW. Is dit dan het minimale vermogen van deze combi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Goed punt @RichieB. Minimaal vermogen is wel iets om te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
Ik ben nog niet thuis, en ben niet zo thuis in deze termen maar opgenomen vermogen zou hoog zijn voor mijn gevoel? Zou het niet minimaal afgegeven vermogen kunnen zijn. Van de andere knt de panasonic min vermogen is 2500w dus dat ligt er ook weer niet heel ver vandaan

Pagina: 1 2 Laatste