Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.550.341 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!
zooi4niek schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:32:
Heb 35 graden nog niet geprobeerd, want de Jaga's hanger er nog niet zo lang. Volgende winterseizoen proberen. Bedankt voor de tip van de vloerverwarming, ga ik mee aan de slag: de pomp maakt een vervelend zoemend geluid en dat wil ik wel kwijt.
Aangezien je dat van die vloerverwarming blijkbaar niet wist: Lees dit topic even grondig door. Er staan waanzinnig veel tips in, waarmee je jezelf veel tijd, geld en frustratie kunt besparen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-10 21:22
Dankzij Putin ga ik het toch omgooien, niet CV vervangen met hybride als tussenstap, maar gewoon maar helemaal van het gas af. Wat ik echter nog niet wil doen is de vloer vervangen met vloerverwarming. Wat ik wel wil doen is het vervangen van de bestaande T33 radiatoren door strada's hybrid met boosters als dat ervoor zorgt dat ik de tent warm krijg met AT 35.

Maar dan loop ik toch weer even vast:
Woonkamer inhoud is 112 m3, zou benodigd wattage op moeten leveren van 8165 watt
Ik heb nu T33 210 bij 60 en T33 120 bij 90 cm en dat zou bij 75/65/20 ongeveer 9000 watt aan capaciteit moeten hebben.

Als ik de huidige radiatoren kan vervangen door 1x 95/145/16 en 1x 65/240/16 kom ik op ongeveer 3500 watt bij 35/30/20.

De vraag is of dat genoeg capaciteit is. Ik verwarm overigens deze winter op AT 45 (met boosters, maar niet waterzijdig ingeregeld) en dat 'werkt' in deze milde winter, maar zal ongetwijfeld onvoldoende zijn bij -10.

Dus: heb ik genoeg aan 3500 watt als lage temperatuur verwarming of red ik dat bij lange na nog niet en ontkom ik niet aan vvw?

7m3 is het maximale totale dagelijkse verbruik (incl sww) sinds 11 januari dit jaar dat ik de meter dagelijks kan uitlezen, gemiddeld is 5.

[ Voor 39% gewijzigd door Eriklu op 13-03-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:35
@Eriklu Als je de temperatuur halveert, moet je de waterhoeveelheid minimaal verdubbelen. Kan zoveel water door je leidingen?
Putin heeft er niet zoveel invloed op de keuze voor van het gas af zolang de meeste elektriciteit nog met gas wordt opgewekt. PV panelen waren al veel langer interessant.

Vloerverwarming kost je snel €10.000 -15.000. Daarvoor moet het verschil tussen gas of Electric wel heel groot zijn. M.a.w je verdient het nooit terug, maar het is wel comfortabel.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
Pietje555 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:39:
@Eriklu Als je de temperatuur halveert, moet je de waterhoeveelheid minimaal verdubbelen. Kan zoveel water door je leidingen?
Putin heeft er niet zoveel invloed op de keuze voor van het gas af zolang de meeste elektriciteit nog met gas wordt opgewekt. PV panelen waren al veel langer interessant.

Vloerverwarming kost je snel €10.000 -15.000. Daarvoor moet het verschil tussen gas of Electric wel heel groot zijn. M.a.w je verdient het nooit terug, maar het is wel comfortabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6t743ITPvgtohs-ssTuqvgu9ggA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnT3QNdDI6O4SUeD645TIhbL.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij zijn dit de leidingen tussen de CV en de verwarming... geen idee of dat dus kan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o2g78ok3qMJP8-D08hRvsWb1OrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ztMe7D5I0q4ZsQUJrxOt4PL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Pietje555 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:39:

Van hoeveel m2 ga je dan uit voor zulke prijzen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Als de eerste foto de hoofdleiding is, heb je een probleem. Hij moet minimaal 22 mm zijn liefst 28 mm.
Een 16 mm leiding kan maar 5 kW aan vemogen transporteren bij 35 gr watertemp

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriklu
Pietje555 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:58:
Als de eerste foto de hoofdleiding is, heb je een probleem. Hij moet minimaal 22 mm zijn liefst 28 mm.
Een 16 mm leiding kan maar 5 kW aan vemogen transporteren bij 35 gr watertemp
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3XeO3P2mj-OvhdC4RdpHyc_F2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnG1JVZjq2Zarrd7Agf3EFPS.jpg?f=fotoalbum_large

Hmmz, dat is een goeie, er gaan wel 22 mm leidingen van de CV richting de trap (en vandaaruit via de koof wss naar beneden). Maar er zitten dus ook 16mm leidingen tussen (wss enkel?) naar de douche)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@Adriaan71 Op het moment is frezen € 100,- per m²met afgieten van de slangen. Daarna eventueel nog Egaline omdat de vloer na afgieten niet vlak is (vulmiddel krimpt bij drogen) en natuurlijk een afwerking. Tegels of PVC of laminaat zit je al gauw op € 30/m². Er komt natuurlijk ook nog een verdeler bij en voedingleidingen naar de verdeler. Niet vergeten dat je je wanden weer moet sausen waar de beugels van de radiatoren hebben gehangen.
Kortom, er wordt hier vaak even geroepen dat je meteen maar vloerverwarming ipv je radiatoren moet laten aanbrengen, maar dat is een hele kostbare ingreep.
Bij kleine oppervlakken is het nog duurder per m².
Net 15 m² laten doen zonder extra verdeler, maar dan was frezen +leidingen in vloer €840, afgieten sleuven €120, egaliseren met Egaline €340. En dan nog een nieuwe PVC vloer voor €30\m²
Ik had 3 offertes en ontliepen elkaar niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Eriklu Ik dacht al 15 mm te zien op de foto, maar dat valt dus mee. Tussen WP en eerste verdeler heb je eigenlijk wel 28 mm nodig, dus dit stukje zal je moeten vervangen. Verder naar boven is de 22 voldoende, Ervan uitgaande dat je de WP op de begane grond aan de hoofdleiding pikt

PS, je moet je ketel weer eens nalaten kijken. Zo te zien is 2018 het laatst geweest.

[ Voor 13% gewijzigd door Pietje555 op 13-03-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Pietje555 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:11:
Net 15 m² laten doen zonder extra verdeler, maar dan was frezen +leidingen in vloer €840, afgieten sleuven €120, egaliseren met Egaline €340. En dan nog een nieuwe PVC vloer voor €30\m²
dus voor de prijs van 1 middenmaatje jaga met fans heb je ook vloerverwamring + een nieuwe vloer? klinkt als een goede deal.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-08 09:13
@Adriaan71 Alhoewel de kosten bij mij anders verdeeld waren dan bij @Pietje555, komt het totaal per m2 wat hij schetst wel aardig overeen. De plinten zijn ook nog niet meegerekend.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het feit dat je woning een week bijna onbewoonbaar is, je ergens heen moet met je spullen en dat je de komende 6 weken geen vloerverwarming aan mag zetten (bij plavuizen).

Het was het mij allemaal waard, maar je doet het niet 'even'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pietje555 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:11:
@Adriaan71 Op het moment is frezen € 100,- per m²met afgieten van de slangen. Daarna eventueel nog Egaline omdat de vloer na afgieten niet vlak is (vulmiddel krimpt bij drogen) en natuurlijk een afwerking. Tegels of PVC of laminaat zit je al gauw op € 30/m². Er komt natuurlijk ook nog een verdeler bij en voedingleidingen naar de verdeler. Niet vergeten dat je je wanden weer moet sausen waar de beugels van de radiatoren hebben gehangen.
Kortom, er wordt hier vaak even geroepen dat je meteen maar vloerverwarming ipv je radiatoren moet laten aanbrengen, maar dat is een hele kostbare ingreep.
Bij kleine oppervlakken is het nog duurder per m².
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 13-03-2022 22:33 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
flippy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 21:35:
[...]

dus voor de prijs van 1 middenmaatje jaga met fans heb je ook vloerverwamring + een nieuwe vloer? klinkt als een goede deal.
Behalve dat ik al een Jaga had hangen. Was de enige ruimte op de BG welke nog geen vloerverwarming had (was berging). Jaga gaat nu naar boven. Slaapkamer is kantoor geworden en die mag wel wat meer vermogen hebben.

Overigens heb ik mijn nieuwe vloerverwarming direct op de radiator leidingen gekoppeld. Daarom heb ik er een
Heimeier Multibox K-RTL er tussen zitten. Dit is een ingebouwde ruimtethermostaat met een maximaal retourwater temperatuurbeveiliging omdat ik wel hybride stook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myjector
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-03-2022
Zeer interessante topic!

Ik twijfel sterk welk merk lucht water WP ik zou nemen.
Met onze woning zitten we nu op een jaarlijks gasverbruik incl SSW van 8860kwh per jaar
Zeer goed geïsoleerd, overal vvw met kringen van max 70lm.
Dagelijk 1 bad

Momenteel verwarmen we met een condenserende gasketel van Buderus GB162-15kw met een buffervat van 160l.
Maar we willen van het gas vanaf, maar de ketel zou wel blijven staan al back-up/hybride eventueel omdat deze laag in vermogen start (1.5kw)
We gaan circa een 4kwp aan panelen bij liggen.

Maar ik zie het bos door de bomen niet meer kwa keuze WP/merk

[ Voor 9% gewijzigd door Myjector op 14-03-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-10 21:24
Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Ben me aan het oriënteren op een warmtepomp en vraag me af of ik nog hybride moet nemen of volledig elektrisch.

Ik lees dat een aantal mensen zo'n Loria hebben die in de topicstart staat. Misschien is dat een interessante full electric.

Hoe hebben jullie die keuze gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:08
Mijn keuze zou afhangen van hoeveel je moet investeren in je woning (isolatie e.d.) om de warmtevraag zo te verminderen (lees: warmtelekken verminderen) dat je all-electric kan. Woningen van de afgelopen 5-7 jaar hebben al zo weinig warmtevraag dat je het (meestal) makkelijk met een warmtepomp af kan. Denk grofweg aan de woningen die tot 1000-1250 kuub per jaar aan gas verbruiken.

Voorbeeld: Mijn ouders moeten de CV-ketel vervangen: ze hebben een woning van 1989, als die succesvol met een all-electric warmtepomp willen verwarmen moeten ze ook duizenden euro's investeren in isolatie, nieuw afgiftesysteem, kozijnen, kierafdichting, ventilatie omdat ze dan minder 'natuurlijke ventilatie' hebben, etc. Voor hun is de quick win om de CV ketel te vervangen voor een nieuwe met een 4 kW hybride warmtepompje. Gasverbruik bijna door de helft, en na subsidie maar 4000 euro of zo inclusief installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Ik denk dat we wel helder moeten scheiden tussen afgifte systeem en wel geen warmtepomp. Ik woon in een woning uit 1993 met een gasverbruik van 4000 kuub. Ik ben nu gasloos met een warmtepomp van 11,2 kw. Heb het voordeel dat er al vloerverwarming lag waardoor ik met een lage temperatuur kan verwarmen en heb ondertussen het verbruik verminderd door middel van hr++ glas in de bestaande kozijnen (woonkamer 48m2 glas) en vloerisolatie rd 1,8 naar rd 5+. Zoals hier al heel vaak benoemd. De temperatuur waarmee je verwarming systeem werkt bepaalt de cop. De mate van isolatie bepaald welke maat warmtepomp je moet kopen. Zorg met je afgifte systeem dat je een redelijke cop kunt bereiken en koop een warmtepomp die het benodigde vermogen kan leveren. Ik heb als extra vermogen een airco geïnstalleerd om mee te helpen op de hele koude dagen. Dit jaar niet nodig gehad.

Je leest hier vaak over mensen met hele jonge woningen maar ook een wat oudere grote woning kan met gerichte maatregelen prima van het gas af bij mij is op dit moment het gasverbruik keer 2 ongeveer het verwachte energie verbruik en dat wek ik zelf op met zonnepanelen.

[ Voor 13% gewijzigd door WillemSuper op 14-03-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Andrehj schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:23:
[...]

Nee, want behalve het vermogen gaat het vooral ook om je afgiftesysteem. Je moet met water van ca 35°C je hut warm kunnen houden. ...
Dat had ik er wel bij mogen vertellen ja.

De hut wordt hier met water van 35°C warm gehouden :9 ook in februari vorig jaar, of wanneer was het zo 'koud'?

Zo heb ik de ketel zelf ingesteld sind hij hier op hangt. Verder is er vvw aanwezig met een open verdeler (de cv-ketel pompt het water rond).
En er is een zorgregeling aanwezig met 3 aan/uit thermostaten.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Atomius schreef op maandag 14 maart 2022 @ 08:33:
Ik heb een beetje hetzelfde probleem. Ben me aan het oriënteren op een warmtepomp en vraag me af of ik nog hybride moet nemen of volledig elektrisch.

Ik lees dat een aantal mensen zo'n Loria hebben die in de topicstart staat. Misschien is dat een interessante full electric.

Hoe hebben jullie die keuze gemaakt?
Door eerst te kijken welk vermogen ik nodig had in 2019. Toen voor de Loria Duo gekozen ivm all in one en de totaal prijs van de installateur.

Niet dat het een slecht apparaat is, hij doet wat ie moet doen en qua geluid ben ik tevreden buiten, zou ik nu daar niet meer voor kiezen. Techniek heeft niet stilgestaan.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-10 15:44
Ik zit momenteel te kijken naar een hybride warmptepomp om mijn huidige CV ketel te vervangen.

Wat betreft stroom zit ik goed, ik heb 4500kwh "over" per jaar wat ik op wek, vandaar de keuze voor een hybride warmptepomp.

Gezien ik nog in een begin stadium zit en nog niet super veel info heb heb ik al wel een aanbod gekregen voor de volgende combinatie:

-Daikin EVLQ08CV3 buitenunit
- Daikin EHYHBH08AV32 binnenunit

Heeft iemand ervaring met dit type /type merk, of is het raadzaam naar andere merken te kijken ?

Daarnaast worden alle radiatoren beneden verwijderd en komt hiervoor vloerverwarming voor in de plaats. de radiatoren op de slaapkamers zullen blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door bd-casemod op 14-03-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-10 19:35

Rzaan

Altijd zoekende

Ik moet de capaciteiten nog gaan berekenen.
Maar wat zou een nadeel zijn als ik een oversized pomp zou nemen?
Los van de hogere aanschafkosten wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

bd-casemod schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:19:
Ik zit momenteel te kijken naar een hybride warmptepomp om mijn huidige CV ketel te vervangen.

Wat betreft stroom zit ik goed, ik heb 4500kwh "over" per jaar wat ik op wek, vandaar de keuze voor een hybride warmptepomp.

Gezien ik nog in een begin stadium zit en nog niet super veel info heb heb ik al wel een aanbod gekregen voor de volgende combinatie:

-Daikin EVLQ08CV3 buitenunit
- Daikin EHYHBH08AV32 binnenunit

Heeft iemand ervaring met dit type /type merk, of is het raadzaam naar andere merken te kijken ?

Daarnaast worden alle radiatoren beneden verwijderd en komt hiervoor vloerverwarming voor in de plaats. de radiatoren op de slaapkamers zullen blijven.
Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
Rzaan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:34:
Ik moet de capaciteiten nog gaan berekenen.
Maar wat zou een nadeel zijn als ik een oversized pomp zou nemen?
Los van de hogere aanschafkosten wellicht?
Een hoger vermogen betekent ook een hoger minimum vermogen en geeft eerder problemen met pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-10 15:44
Ik had voor mijn post al gezocht maar deze compleet gemist, ik ga daar even vragen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:31
@bd-casemod Als je VVW je hoofdverwarming wordt is een full - electric ook een optie....
Of ga voor een hybride met voldoende vermogen voor al je verwarming, dan kan je na een tijdje een WP boiler plaatsen en alsnog je gasketel eruit gooien.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

WillemSuper schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:36:
[...]
Een hoger vermogen betekent ook een hoger minimum vermogen en geeft eerder problemen met pendelen.
Helder!
Wij hebben een huis (1980) gekocht, waarvan we het verbruik niet weten.
Heb alleen ergens een overzicht van wat ze betaalden per jaar.

Daarnaast gaan we hele huis verbouwen. Dakisolatie, triple glas, vloerverwarming, misschien zelfs vloer opnieuw, kijken of extra spouwisolatie nog kan, WTW-ventilatie.
Dus dan zouden de cijfers van jaren eerder toch niet meer gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
Rzaan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Helder!

Daarnaast gaan we hele huis verbouwen. Dakisolatie, triple glas, vloerverwarming, misschien zelfs vloer opnieuw, kijken of extra spouwisolatie nog kan, WTW-ventilatie.
Als je inderdaad geen historische gegevens hebt dan zou je een transmissie berekening moeten maken. Dit kun je laten doen maar ook zelf doen. Hiermee bereken je het warmteverlies. Op basis hiervan kun je dan een keuze maken. Alternatief is om eerst de isolerende maatregelen te doen en daarna een tijdje op gas te draaien.

Voor glas zijn wel tabellen te vinden met hoeveel besparing hier in zit. Dit zou je kunnen afhalen van het reeds bekende getal. Maar kan me voorstellen dat bij een totale verbouwing dit niet werkt. Wat is het verbruik zonder de maatregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:49
WillemSuper schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:36:
[...]

In sommige maar niet alle gevallen. Zie de Panasonic J serie 5, 7 en 9kW.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
[quote]CurlyMo schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:54:
[...]

In sommige maar niet alle gevallen. Zie de Panasonic J serie 5, 7 en 9kW.
[/quote

Klopt als je inderdaad het vermogen ongeveer weet kun je de specs bekijken en vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
Rzaan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Helder!

Je moet ook even nadenken over de leidingen voor de warmtepomp die moeten zo groot mogelijk. En mogelijk ook richting een boilervat als je deze zou willen. Ligt dat er in ieder geval goed in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:22
Superbeagle schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:03:
[...]

Nee, zo werkt het niet.

Gebruik ter indicatie de formule:

((Jaarverbruik gas - verbruik sww) x 8,8) / 1650
In de startpost staat als formule:

((Jaarverbruik gas - verbruik sww) x 8 ) / 1650

Dat scheelt 10% met wat jij noemt.. :?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-09 17:33
De Koevlaasformule werkt met 8 en geen 8,8....

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-10 11:32
Proton_ schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:40:
@KMarco toen ik keek hadden ze nog VWL 105/6 en 125/6. Nu alleen nog 5 stuks 125/6 :/
Nouja, leuk voor de mensen die 2500 m³ willen vervangen.
Heb je bij die vaillant units nou ook nog binnenunit nodig, of kan ik die zonder aansluiten als we warm water voorlopig nog even via de cv laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@KMarco er is inderdaad een binnenunit óf extra besturingsmodule nodig, beide nog even slecht leverbaar. Zie ook Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@RichieB 10% is voor een vuistregel niet slecht :)
Als het daarop hangt zit je toch al op het randje.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Proton_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:29:
@RichieB 10% is voor een vuistregel niet slecht :)
Als het daarop hangt zit je toch al op het randje.
Eens, maar ik weet niet wat de reden is dat @koevlaas2 voor zijn formule uit gaat van 8 kWh per m3 gas (zo'n 20% verlies tov de officiële waarde van 9,77 kWh) en of @Superbeagle een goede reden heeft om juist met 8,8 kWh (10% verlies) te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:57
RichieB schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:48:
[...]

Eens, maar ik weet niet wat de reden is dat @koevlaas2 voor zijn formule uit gaat van 8 kWh per m3 gas (zo'n 20% verlies tov de officiële waarde van 9,77 kWh) en of @Superbeagle een goede reden heeft om juist met 8,8 kWh (10% verlies) te werken.
Gokje; Vermoedelijk heeft het onder meer mede te maken heeft met transportverliezen van de WP richting de 3-wegklep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-10 21:24
stuffer schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:55:
[...]

Door eerst te kijken welk vermogen ik nodig had in 2019. Toen voor de Loria Duo gekozen ivm all in one en de totaal prijs van de installateur.

Niet dat het een slecht apparaat is, hij doet wat ie moet doen en qua geluid ben ik tevreden buiten, zou ik nu daar niet meer voor kiezen. Techniek heeft niet stilgestaan.
Ok dank voor je antwoord.

Maar als je zoals ik echt helemaal rookie nieuw bent op dit gebied, waar zou je dan beginnen? Ik heb werkelijk geen idee. Het voelt alsof ik een Airbus in elkaar moet zetten met losse onderdelen.

Ik begrijp eerst dus kijken hoeveel vermogen je nodig hebt, dat doe je door je gas- en elektriciteitsverbruik te bepalen.

Het jammere is echter dat we verhuizen naar een nieuw huis, haha. Dus ik weet het verbruik niet.

Maar goed, stel je hebt het verbruik, wat dan?

Ik neig dus heel erg om een expert dit te laten uitzoeken. Een mannetje die hier ervaring mee heeft en die mij kan zeggen wat het beste bij mijn huis/situatie past. Of kan je dat ook allemaal zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-10 20:46
RichieB schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:48:
[...]

Dat rendement wordt in de praktijk nooit gehaald... dit document heeft geloof ik al meerdere keren de revue gepasseerd
https://www.internetconsu...mteregeling/document/1316

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-10 20:44

Superbeagle

Always smile

RichieB schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:42:
[...]

In de startpost staat als formule:

((Jaarverbruik gas - verbruik sww) x 8 ) / 1650

Dat scheelt 10% met wat jij noemt.. :?
Ik wist dat die vraag zou komen. :)

@koevlaas2 werkt inderdaad met 8 kWh uit 1 m³ gas uit Slochteren.

Ik ben echter van mening dat dit 0,9 x 9,76 ≈ 8,8 kWh moet zijn. Zie hier de onderbouwing bij warmtepomp weetjes.

Volgens deze post hier van @dunklefaser blijkt uit onderzoek dat het gemiddelde rendement tegenwoordig zelfs op 94% zit waardoor je met 9,2 kWh kunt rekenen.

Ik zou dan ook pleiten om 9 in plaats van 8 te gebruiken

Overigens is de 1650 vollasturen ook maar een gemiddelde gebaseerd op een 2000-norm woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Superbeagle Kijk, dat is een goede onderbouwing! _/-\o_
Die had je er natuurlijk ook meteen even bij kunnen zetten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-10 21:42
Hey,

Ik ben aan het kijken om de ketel te vervangen (ouder dan 15jaar), hybride is op dit moment de neige mogelijke oplossing. Daarom ben ik op zoek naar mensen die bv een elga hebben met alleen radiatoren en de vraag welke aanvoer temperatuur ze gebruiken en welke (s)cop ze daarmee halen.

Verder ook nog de vraag als een elga een max cv temp heeft van bv 45 graden, hoe bepaalt hij welke temperatuur hij dan gaat stoken? Gaat dit enkel via de weersafhankelijk regeling? Of een combinatie met temperatuur meting uit de thermostaat?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
Superbeagle schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:07:
[...]

Ik wist dat die vraag zou komen. :)

@koevlaas2 werkt inderdaad met 8 kWh uit 1 m³ gas uit Slochteren.

Ik ben echter van mening dat dit 0,9 x 9,76 ≈ 8,8 kWh moet zijn. Zie hier de onderbouwing bij warmtepomp weetjes.

Volgens deze post hier van @dunklefaser blijkt uit onderzoek dat het gemiddelde rendement tegenwoordig zelfs op 94% zit waardoor je met 9,2 kWh kunt rekenen.

Ik zou dan ook pleiten om 9 in plaats van 8 te gebruiken

Overigens is de 1650 vollasturen ook maar een gemiddelde gebaseerd op een 2000-norm woning.
Je past nu een aantal variabelen aan, terwijl de @koevlaas2formule zoals hij IS, een (zeer) goede indicatie geeft van het benodigde vermogen.

[ Voor 5% gewijzigd door FrancD op 14-03-2022 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:09
@FrancD
(1000 m³ x 8,0 kWh/m³)/1650h = 4,85 kW
(1000 m³ x 8,8 kWh/m³)/1650h = 5,33 kW
(1000 m³ x 9,2 kWh/m³)/1650h = 5,70 kW HR-ketel en (Z)LTV
geen commentaar

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 14-03-2022 14:54 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
dunklefaser schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:52:
@FrancD
(1000 m³ x 8,0 kWh/m³)/1650h = 4,85 kW
(1000 m³ x 8,8 kWh/m³)/1650h = 5,33 kW
(1000 m³ x 9,2 kWh/m³)/1650h = 5,70 kW HR-ketel en (Z)LTV
geen commentaar
Je hebt gelijk, ik reageerde te snel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEasterEgg
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20-10 10:20
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een warmtepomp en geen hybride (wil volledig van het gas af). Ben een beetje verdwaald in alle tegenstrijdigheden die ik overal tegenkom. Wij hebben een woning uit 2004 dus alles is vrij goed geïsoleerd en ons gas verbruik is momenteel 980m3 (135m2, 2vol, 2 kinderen). We gebruiken echter nog normale radiatoren in onze woning, nu zat ik te kijken naar een HT Warmtepomp echter door een aantal topics ben ik daar weer vanaf gestapt. Beneden hebben we geen mogelijkheid tot vloerverwarming ivm gekant eiken parket vloer over de hele beneden verdieping. Wat is wijsheid? Zal een normale warmtepomp onze woning ook kunnen verwarmen? We hebben de mogelijkheid om vloerverwarming aan te leggen op de eerste en tweede verdieping (tweede verdieping zit ook een split airco die kan verwarmen). Met andere woorden ik sta voor alles open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik had dit ook in het LG forum gezet, maar nog geen reactie.

Even een vraagje over het installeren van een 3kw backup heater in boilervat. Ik ga deze maand een vat installeren en moet ik dan de backup/legionella heater aansluiten direct op de lg? (Een nieuwe stroomgroep die kant op). en dan dus vanaf de relais in de LG weer terug naar de backup heater?

Zodat ik dan in de LG (thermostaat) kan aangeven wanneer deze ingezet moet gaan worden?

LG-HM071M-U43
https://manualzz.com/doc/...051m.u43-installatie-gids

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-10 12:28

arnova

weet veel, maar niet alles

Weet iemand of alle hybride warmtepompen later om te bouwen zijn naar all-electric? Volgens mij kan dat bv. met die Vaillant aroTherms. Zo niet: met welke kan dat evt. wel? Het probleem is nl. dat ze hier in ons dorp maar willen garanderen dat je nog minimaal 8 jaar op het gas blijft dus ik ben bang dat ik anders een verkeerde investering doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

MEasterEgg schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:24:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een warmtepomp en geen hybride (wil volledig van het gas af). Ben een beetje verdwaald in alle tegenstrijdigheden die ik overal tegenkom. Wij hebben een woning uit 2004 dus alles is vrij goed geïsoleerd en ons gas verbruik is momenteel 980m3 (135m2, 2vol, 2 kinderen). We gebruiken echter nog normale radiatoren in onze woning, nu zat ik te kijken naar een HT Warmtepomp echter door een aantal topics ben ik daar weer vanaf gestapt. Beneden hebben we geen mogelijkheid tot vloerverwarming ivm gekant eiken parket vloer over de hele beneden verdieping. Wat is wijsheid? Zal een normale warmtepomp onze woning ook kunnen verwarmen? We hebben de mogelijkheid om vloerverwarming aan te leggen op de eerste en tweede verdieping (tweede verdieping zit ook een split airco die kan verwarmen). Met andere woorden ik sta voor alles open :)
Wij (2 volwassenen en toen 1 kind) kwamen van 700-800M3 in een woning uit 1979 zonder vvw. Gaat tot nu toe (sinds 2019) prima als het koud is. We hebben dan wel een dikke Jaga en een oude convector put beide geboost.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MEasterEgg je kan de radiatoren vervangen voor fancoils (waarschijnlijk heb je dan nog te weinig debiet) of plafondverwarming overwegen.

Ik vind overigens dat je prima met een HT warmtepomp eerst gasloos kan worden en daarna je afgifte verder verbeteren.
De variabele kosten zijn ook op 55 graden al lager en het wordt alleen maar beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

WillemSuper schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:51:
[...]

Als je inderdaad geen historische gegevens hebt dan zou je een transmissie berekening moeten maken. Dit kun je laten doen maar ook zelf doen. Hiermee bereken je het warmteverlies. Op basis hiervan kun je dan een keuze maken. Alternatief is om eerst de isolerende maatregelen te doen en daarna een tijdje op gas te draaien.

Voor glas zijn wel tabellen te vinden met hoeveel besparing hier in zit. Dit zou je kunnen afhalen van het reeds bekende getal. Maar kan me voorstellen dat bij een totale verbouwing dit niet werkt. Wat is het verbruik zonder de maatregelen?
Is er geen apparaat (een soort van kachel) die je in een onverwarmd huis zet, en die dan uitrekent hoeveel warmteverlies je hebt?
Dus dat je buitentemperaturen monitort, en dat het apparaat dan uitrekent hoeveel Watt je nodig hebt om de woonruimte op bijvoorbeeld 20 graden te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:52
Rzaan schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Is er geen apparaat (een soort van kachel) die je in een onverwarmd huis zet, en die dan uitrekent hoeveel warmteverlies je hebt?
Dus dat je buitentemperaturen monitort, en dat het apparaat dan uitrekent hoeveel Watt je nodig hebt om de woonruimte op bijvoorbeeld 20 graden te houden?
Dat apparaat heet toch gewoon verbruiksmeter? Afhankelijk van hoe je verwarmt, meet het elektrisch vermogen of kijk op de gasmeter.

Maar als het echt onverwarmd is dan zul je een langer experiment moeten doen omdat de massa koud is.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 14-03-2022 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rukapul schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:09:
[...]

Dat apparaat heet toch gewoon verbruiksmeter? Afhankelijk van hoe je verwarmt, meet het elektrisch vermogen of kijk op de gasmeter.
Inderdaad, en stel temperatuur in op 20 graden, noteer (of monitor) de buitentemperatuur, doe deze meting op een dag dat het redelijk koud is en er geen zon is, en zo kunnen je aardig je warmteverlies bepalen.

Wel van belang is dat je uitgangstemperatuur dan ook 20 graden is, want een koud huis van +6 naar +20 verwarmen kost aanzienlijk meer energie dan een huis constant op 20 graden houden.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:57
Welke regeling voor de Elga?
Zoals eerder vermeld heb ik een dynamisch model gemaakt van WP, CVsysteem en woning. Nu is het mogelijk om aan de knoppen te draaien en de instelling van regelingen te simuleren. Met de Elga en eigen woning ben ik begonnen. Elga oscilleert met een periodetijd van ongeveer 2,5 uur. Dit doet dat kreng al 5 jaar, nooit goed gekregen dus. De (theoretische) simulatie heeft bij een graadminuten instelling van 12 ongeveer dezelfde oscillatie frequentie dus het model komt redelijk overeen. Bij een instelling van 40 graadminuten draait Elga veel stabieler, maar hoe krijg ik dat voor elkaar?
Misschien weten forumleden die al aan de Elga gesleuteld hebben wat over de regeling. Ik heb het Techneco Elga Service pakket waarmee er veel kan worden ingesteld. Alleen de graadminuten zitten daar niet bij en in het menu “Geavanceerd” kan ik niet komen.

* Wat voor regeling heeft de Elga voor RAR? Integrerende regeling is nodig voor modulatie.
* Hoe is deze instelbaar (Hoe kom je in "Geavanceerd" menu?)

De grafieken van Ruimte Regeling (RAR) bij Tb=7C over 3 dagen met als verstoring dagelijks een (sinusvormig) verhoging van 4C. De schaal Truimte is van 18 to 22C. De integrerende regeling doet het bijna altijd goed dus geen klachten als het gaat om de ruimte temperatuur, maar de WP staat wel op en neer te springen bij een te lage GM: Gevolg een lagere COP en meer herrie.
Grafiek : Graadminuten(GM) resp. 15 , 20, 40. Elga zou boven 40 graadminuten moeten worden ingesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mp-TBOpH2XPJKnskH6BlrQkKbYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NFXwcwjDMZOkKi3OdFlfrsCX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Nog even aanvulling op voorgaande: Meting Elga, P(e) en de buiten temperatuur. Oscillatie periodetijd 2,5 uur. De grafiek van de simulatie is over 3 dagen. Bij GM 12 ongeveer zelfde periode tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHbxbkuraIBNr2jTHgKNUIzHgVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nZ49yJYuqpajx5ggZOymDp24.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
[...]

Je zou het inderdaad het verbruik kunnen meten met een elektrische kachel. Het energieverbruik is in principe lineair dus als je het vermogen bij een delta t van 6 graden weet zou je dan kunnen extrapoleren. Alleen is dat altijd risicovol omdat het wel heel ver geëxtrapoleerd is. Er zijn websites waar je kunt opgeven welke oppervlaktes je hebt en hoe het geïsoleerd is. Dit gaf in mijn geval een aardig vergelijkbaar antwoord met het bestaande gebruik.je zou daarna de nieuwe situatie kunnen invoeren. Dit geeft ook wel een aardige indicatie.

https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

[ Voor 3% gewijzigd door WillemSuper op 14-03-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-10 11:32
Proton_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:28:
@KMarco er is inderdaad een binnenunit óf extra besturingsmodule nodig, beide nog even slecht leverbaar. Zie ook Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Ah dat is jammer, want die hebben we dan natuurlijk ook nodig.. eens even kijken wat nu verstandig is. In ieder geval bedankt voor t mee denken! :)

Ik heb nu trouwens een aanbod uit DE voor een Ecodan PUDSHWM120YAA + EHSD-YM9D. Die vind ik echter (nog?) niet op de ISDE-lijst terug. Iemand ervaring met hoe/of dat werkt?

[ Voor 16% gewijzigd door KMarco op 14-03-2022 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-10 15:39
Powrskin schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:39:
Ik had dit ook in het LG forum gezet, maar nog geen reactie.

Even een vraagje over het installeren van een 3kw backup heater in boilervat. Ik ga deze maand een vat installeren en moet ik dan de backup/legionella heater aansluiten direct op de lg? (Een nieuwe stroomgroep die kant op). en dan dus vanaf de relais in de LG weer terug naar de backup heater?

Zodat ik dan in de LG (thermostaat) kan aangeven wanneer deze ingezet moet gaan worden?

LG-HM071M-U43
https://manualzz.com/doc/...051m.u43-installatie-gids
Nee, volgens mij heeft de originele back up heater inwendige relais die worden aangestuurd door het relais in de LG. Dus 2,5mm naar het boilervat op eigen groep relais ertussen, aanstuurkabel vanw WP naar relais, 0,5 mm ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Tomexergie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:53:
Zoals eerder vermeld heb ik een dynamisch model gemaakt van WP, CVsysteem en woning. Nu is het mogelijk om aan de knoppen te draaien en de instelling van regelingen te simuleren. Met de Elga en eigen woning ben ik begonnen. Elga oscilleert met een periodetijd van ongeveer 2,5 uur. Dit doet dat kreng al 5 jaar, nooit goed gekregen dus. De (theoretische) simulatie heeft bij een graadminuten instelling van 12 ongeveer dezelfde oscillatie frequentie dus het model komt redelijk overeen. Bij een instelling van 40 graadminuten draait Elga veel stabieler, maar hoe krijg ik dat voor elkaar?
Misschien weten forumleden die al aan de Elga gesleuteld hebben wat over de regeling. Ik heb het Techneco Elga Service pakket waarmee er veel kan worden ingesteld. Alleen de graadminuten zitten daar niet bij en in het menu “Geavanceerd” kan ik niet komen.

* Wat voor regeling heeft de Elga voor RAR? Integrerende regeling is nodig voor modulatie.

De grafieken van Ruimte Regeling (RAR) bij Tb=7C over 3 dagen met als verstoring dagelijks een (sinusvormig) verhoging van 4C. De schaal Truimte is van 18 to 22C. De integrerende regeling doet het bijna altijd goed dus geen klachten als het gaat om de ruimte temperatuur, maar de WP staat wel op en neer te springen bij een te lage GM: Gevolg een lagere COP en meer herrie.
Grafiek : Graadminuten(GM) resp. 15 , 20, 40. Elga zou boven 40 graadminuten moeten worden ingesteld.

[Afbeelding]
Met p84 kan je toch de graadminuten instellen ? (bereik: 10-120)
Of begrijp ik het nog niet helemaal?

Ik weet ook (ervaring) dat de ELGA bij 0,5 onder het setpoint uit gaat.. om bij 0,6 onder het setpoint weer aan te gaan. Daar ik geen backup heb en de ELGA begrenst heb op aanvoer temperatuur gebeurd dit wel eens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:56

HaTe

haat niet

Ik wil graag 32mm meerlagenbuis gebruiken, welke is het makkelijkste zelf te installeren?

Ik denk zelf aan Kekelit buis met steekkoppelingen, waar geen gereedschap voor nodig is:
https://www.comwo.nl/nl/1...is-pe-rtalu-32x3mm-l5mtr/
https://www.comwo.nl/nl/1...ing/?pageCount=1&pos=1530

Echter, moet het spul ook ontbraamt worden, maar die ontbramer kan ik niet zo snel vinden. Is ook de ontbramer (calibreerder?) van een ander merk te gebruiken?

Of heeft iemand anders nog tips?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Cees-JanH schreef op maandag 14 maart 2022 @ 19:12:
[...]

Nee, volgens mij heeft de originele back up heater inwendige relais die worden aangestuurd door het relais in de LG. Dus 2,5mm naar het boilervat op eigen groep relais ertussen, aanstuurkabel vanw WP naar relais, 0,5 mm ofzo.
Het is gewoon een los (warmtepomp) buffervat wat ik eraan koppel.
met dus een elektrisch element erin met alleen 2 stroomdraadjes.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Daannn1987 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:32:
[...]
Met p84 kan je toch de graadminuten instellen ? (bereik: 10-120)
Of begrijp ik het nog niet helemaal?

Ik weet ook (ervaring) dat de ELGA bij 0,5 onder het setpoint uit gaat.. om bij 0,6 onder het setpoint weer aan te gaan. Daar ik geen backup heb en de ELGA begrenst heb op aanvoer temperatuur gebeurd dit wel eens..
P84 is voor het inschakelen van de CV-ketel en niet voor de ruimteregeling van de WP solo.
Ik heb dit uiteraard al geprobeerd maar geen resultaat.
De Elga regelt normaal (zonder HR) de ruimtetemperatuur tot Tset-Tr=0, dus geen bandbreedte, zoals dat bij een integrerende regeling gaat. Als de ruimtetemperatuur daalt omdat de WP het niet meer kantrekken wordt bij verlaging van c.a 0,5C de HR erbij gezet. Om te voorkomen dat de HR gaat pendelen wordt de HR gemoduleerd op een niveau tot onder de Tset.

Elga staat bij mij in duo met HR en gaat pas uit als de retour temperatuur boven 40C komt. Tot Tb=-8 blijft Elga gewoon meedoen en werkt goed samen met de HR. De HR heb ik wel op Tmax 55 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:34
Even een vraagje voor wat meningen m.b.t. plaatsing buitenunit. Achtertuin heb ik geen fijne opties. Eén installateur vroeg me waarom ik hem niet gewoon op het dak van m'n dakkapel zet maar dat wordt hier doorgaans ontraden.

Mijn voorkeurslocatie is in de voortuin op de plek in onderstaande afbeelding. Hoe zwaar zouden jullie tillen aan koude wind om de enkels van de AH bezorger? Hoe hinderlijk is die luchtstroom in de praktijk?

We doen niet zoveel via de voordeur dus zijn zelf geneigd dat nadeel te accepteren. Alternatief zou nog rechts in de hoek kunnen zijn maar komt wel allemaal wat minder uit qua leidingen over de gevel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fiQyhJ1lYwn-slfOOtV5RQjP_So=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BGcy5WXYjWLlk4QXLSiaKUY6.png?f=fotoalbum_large

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkmuis
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-03 09:39
Ik zag hier een paar advies vragen dus ik hoop dat ik in het juiste topic zit.
Wij zijn met 2 volw en 2 kinderen. Verbruiken zo'n 1000-1200m3 gas per jaar waarvan zo'n 250m3 aan tapwater.

Ook hebben wij vloerverwarming beneden wat ongeveer 65-70m2 is.
In de badkamer hebben wij ongeveer 10m2 vloerverwarming.

In 2021 is er een nieuwe (Remeha Tzerra cw5) ketel geplaatst.
Op mijn dak (oost/west) liggen resp. 10 en 18 panelen.

Mijn bovenverdieping verwarm ik verder nauwelijks en als het nodig is heb ik daar airco voor hangen op iedere verdieping.

Nu vraag ik me af of een warmtepomp in mijn situatie veel gaat toevoegen en zo ja welke dan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Laatst online: 19-10 18:37
Tomexergie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:53:

[Afbeelding]
Als het niet mogelijk is om de graadminuten via parameters van de regeling te beinvloeden, dan kan je misschien de temperatuursensor in je thermostaat een klein beetje isoleren, dat geeft waarschijnlijk een zelfde soort effect, immers het duurt iets langer voordat de temperatuur sensor de echte temperatuur meet je dempt er de berekende fout mee die de integrator in gaat.
Het zou me niets verbazen als de WP regeling hierdoor wat rustiger wordt en minder staat te stuiteren.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Tomexergie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:23:
[...]

P84 is voor het inschakelen van de CV-ketel en niet voor de ruimteregeling van de WP solo.
Ik heb dit uiteraard al geprobeerd maar geen resultaat.
De Elga regelt normaal (zonder HR) de ruimtetemperatuur tot Tset-Tr=0, dus geen bandbreedte, zoals dat bij een integrerende regeling gaat. Als de ruimtetemperatuur daalt omdat de WP het niet meer kantrekken wordt bij verlaging van c.a 0,5C de HR erbij gezet. Om te voorkomen dat de HR gaat pendelen wordt de HR gemoduleerd op een niveau tot onder de Tset.

Elga staat bij mij in duo met HR en gaat pas uit als de retour temperatuur boven 40C komt. Tot Tb=-8 blijft Elga gewoon meedoen en werkt goed samen met de HR. De HR heb ik wel op Tmax 55 gezet.
Ah ja p84 is bij hoeveel graadminuten de ketel erbij mag..
Maar er klopt iets echt niet aan de hand van de statistieken..

Er is geen reden om terug te toeren en dan uit te gaan toch...
Hij zou gewoon continue volgas moeten kunnen draaien.
Hoe staan p80 p81 p82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
PentaClover schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:27:
[...]

Als het niet mogelijk is om de graadminuten via parameters van de regeling te beinvloeden, dan kan je misschien de temperatuursensor in je thermostaat een klein beetje isoleren, dat geeft waarschijnlijk een zelfde soort effect, immers het duurt iets langer voordat de temperatuur sensor de echte temperatuur meet je dempt er de berekende fout mee die de integrator in gaat.
Het zou me niets verbazen als de WP regeling hierdoor wat rustiger wordt en minder staat te stuiteren.
Ook al geprobeerd, zelfs met een aparte sensor op de Touch. Je kunt de thermische massa in het regelcircuit niet compenseren. Hoe meer thermische massa in het CV systeem , hoe slechter de regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Tomexergie Welke elga heb jij? een met carrier unit of toshiba of een modernere?
ik heb een carrier versie uit januri 2014 en bij mij regelt de ELGA op de delta tussen Truimte en Tgewenst.
Als de thermostaat warmtevraag geeft bij een hele kleine delta wordt de buitenunit om een lage Taanvoer (Van de buitenunit) gevraagd. En loopt de ELGA rustig.is de delta groot, dan is Taanvoer zo 9 of 15 graden boven Tretour (bij mij is die ca. 30 graden)....

Maar ik heb ook het probleem dat ik dat niet voor elkaar krijg met de celcia 20. ik zoek een thermostaat met uitgebreid klok programma en hysterese heel klein en kleine stapjes (0,1 graad) voor gewenste temperatuur. daarmee hoop ik het rustiger te krijgen. wellicht is een OTGW wat voor jou?

[ Voor 9% gewijzigd door BarryH op 14-03-2022 21:35 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Daannn1987 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:29:
[...]

Ah ja p84 is bij hoeveel graadminuten de ketel erbij mag..
Maar er klopt iets echt niet aan de hand van de statistieken..

Er is geen reden om terug te toeren en dan uit te gaan toch...
Hij zou gewoon continue volgas moeten kunnen draaien.
Hoe staan p80 p81 p82
p80,p81,p82 staan volgwens de fabriek instelling. Het zijn temperaturen en bij T2=39 moet er toch vaak opgetoert worden rond 40C. Het zijn begrenzingen en heeft niets te maken met de graadminuten volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
BarryH schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:34:
@Tomexergie Welke elga heb jij? een met carrier unit of toshiba of een modernere?
ik heb een carrier versie uit januri 2014 en bij mij regelt de ELGA op de delta tussen Truimte en Tgewenst.
Als de thermostaat warmtevraag geeft bij een hele kleine delta wordt de buitenunit om een lage Taanvoer gevraagd. En loopt de ELGA rustig.
Maar ik heb ook het probleem dat ik dat niet voor elkaar krijg met de celcia 20. ik zoek een thermostaat met uitgebreid klok programma en hysterese heel klein en kleine stapjes (0,1 graad) voor gewenste temperatuur. daarmee hoop ik het rustiger te krijgen. wellicht is een OTGW wat voor jou?
Ik gebruikte een TADO in het verleden maar werd gek van het batterij vervangen..
Die kan je regelen per 0,1 en ook via een api aansturen, had er wat leuke regelingen omheen geknutseld.
Maar elke 4/5 weken batterijen vervangen werd ik beu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Tomexergie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:36:
[...]

p80,p81,p82 staan volgwens de fabriek instelling. Het zijn temperaturen en bij T2=39 moet er toch vaak opgetoert worden rond 40C. Het zijn begrenzingen en heeft niets te maken met de graadminuten volgens mij.
Heb je ook wat logging /grafieken van je TA / TR met daarbij het opgenomen vermogen ?
Gezien je zo weinig massa/water hebt zou het kunnen dat je TR te snel omhoog klapt en daardoor de ELGA uiteindelijk uitgaat?
Dan zou je p80 eens lager kunnen zetten om te kijken of je dat moment kan rekken

[ Voor 19% gewijzigd door Daannn1987 op 14-03-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
BarryH schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:34:
Als de thermostaat warmtevraag geeft bij een hele kleine delta wordt de buitenunit om een lage Taanvoer (Van de buitenunit) gevraagd. En loopt de ELGA rustig.is de delta groot, dan is Taanvoer zo 9 of 15 graden boven Tretour (bij mij is die ca. 30 graden)....

Techneco heeft mij verteld dat de ruimtethermostaat alleen wordt gebruikt om de Tset-Tr door te geven. Elga regelt alles zelf, dus ook de graadminuten regeling. De htm (touch) heeft een display +/- 0,5C. Ik heb er een meter +/- 0,1 bij gehangen. De regeling probeert echt naar Tset-Tr=0 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Daannn1987 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:38:
[...]

Heb je ook wat logging /grafieken van je TA / TR met daarbij het opgenomen vermogen ?
Gezien je zo weinig massa/water hebt zou het kunnen dat je TR te snel omhoog klapt en daardoor de ELGA uiteindelijk uitgaat?
Dan zou je p80 eens lager kunnen zetten om te kijken of je dat moment kan rekken
Ik kan alleen de Ta,Tr aflezen op de warmtemeter. Ik heb geen registerende meter, maar Ta zie ik ook in de huiskamer en die is redelijk constant want wordt in grote mate bepaald door Tr die op zijn beer weer afhangt van de thermische traagheid van het CV systeem van 200 liter+staal.

Ta=Tr+ Pe/(flow*C) Pe/(flow*cis bij 1100l/h ongeveer 3C. Dus Ta kan nooit doorschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tomexergie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:41:

Techneco heeft mij verteld dat de ruimtethermostaat alleen wordt gebruikt om de Tset-Tr door te geven. Elga regelt alles zelf, dus ook de graadminuten regeling. De htm (touch) heeft een display +/- 0,5C. Ik heb er een meter +/- 0,1 bij gehangen. De regeling probeert echt naar Tset-Tr=0 te gaan.
EN het signaal "verwarmingsvraag" is ook belangrijk :). Dat bepaalt of de ELGA gaat verwarmen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Laatst online: 19-10 18:37
Tomexergie schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:30:
[...]
Ook al geprobeerd, zelfs met een aparte sensor op de Touch. Je kunt de thermische massa in het regelcircuit niet compenseren. Hoe meer thermische massa in het CV systeem , hoe slechter de regeling.
Met meer thermische massa zou je willen dat de integratie factor van de PID regelaar lager staat om te voorkomen dat hij naar hoog vermogen integreerd omdat de temperatuur van het systeem door de grote thermische massa niet snel genoeg reageerd, dat is zeker ook geen parameter die je kan instellen ?
Dan klinkt het haast alsof hij beter met WAR en een stooklijn gebruikt kan worden in jou situatie.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 17-10 14:33
HaTe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:44:
Ik wil graag 32mm meerlagenbuis gebruiken, welke is het makkelijkste zelf te installeren?

Ik denk zelf aan Kekelit buis met steekkoppelingen, waar geen gereedschap voor nodig is:
https://www.comwo.nl/nl/1...is-pe-rtalu-32x3mm-l5mtr/
https://www.comwo.nl/nl/1...ing/?pageCount=1&pos=1530

Echter, moet het spul ook ontbraamt worden, maar die ontbramer kan ik niet zo snel vinden. Is ook de ontbramer (calibreerder?) van een ander merk te gebruiken?

Of heeft iemand anders nog tips?
32 mm buis welke ik heb gebruikt:

https://www.heima24.de/ro...t-10-m-dvgw-geprueft.html

Ontbramer/calibreerder in 1:

https://www.heima24.de/we...x-3-mm-und-32-x-3-mm.html

Eventueel kun je daar ook alle perskoppelingen kopen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
PentaClover schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:53:
[...]

Met meer thermische massa zou je willen dat de integratie factor van de PID regelaar lager staat om te voorkomen dat hij naar hoog vermogen integreerd omdat de temperatuur van het systeem door de grote thermische massa niet snel genoeg reageerd, dat is zeker ook geen parameter die je kan instellen ?
Dan klinkt het haast alsof hij beter met WAR en een stooklijn gebruikt kan worden in jou situatie.
Correct, bij zware vloerverwarming is het beter om naar WAR te gaan denk ik. Mijn simulatie laat dat ook zien. Zij het dat bij WAR de Ta regeling ook afhangt van de massa van het CV systeem, Het is eigenlijk een (Ta)=vermogens-sturing en zal de WP minder pendelen.
Dat pendelen bij RAR kost ongeveer 6% meer elektrische energie. Ik denk dat WAR meer energie kwijt ben door de noodzakelijke overtemperatuur. (2% per C) en bij zoninstraling nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-10 07:58
assje schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:27:
Even een vraagje voor wat meningen m.b.t. plaatsing buitenunit. Achtertuin heb ik geen fijne opties. Eén installateur vroeg me waarom ik hem niet gewoon op het dak van m'n dakkapel zet maar dat wordt hier doorgaans ontraden.

Mijn voorkeurslocatie is in de voortuin op de plek in onderstaande afbeelding. Hoe zwaar zouden jullie tillen aan koude wind om de enkels van de AH bezorger? Hoe hinderlijk is die luchtstroom in de praktijk?

We doen niet zoveel via de voordeur dus zijn zelf geneigd dat nadeel te accepteren. Alternatief zou nog rechts in de hoek kunnen zijn maar komt wel allemaal wat minder uit qua leidingen over de gevel.
[Afbeelding]
Onze huizen lijken echt op elkaar😁. Ik ben hier ook over aan het nadenken. Mijn eerste keuze is ook deze locatie. Dat is bij ons ook qua leidingen optimaal. Koude wind over het tuinpad vind ik geen issue. Waar ik meer aan denk is geluid. Op die plek zit je dicht bij de buren en ik wil er dan zelf ook een suskast omheen bouwen. En desnoods nog een 'geluidsscherm' / schutting met geluidsabsorberend spul er in. Ander nadeel: ik kan lastiger met een ladder bij het stuk dakgoot daarboven komen.
2e optie is de wp met zijn rug naar het huis aan de andere kant van het pad te zetten. Maar dan staat ie voor 1 raam, niet echt fraai en niet ideaal wat betreft leidingwerk, moet dan een stukje ondergronds.
Ik denk nu dat ik eerst voor optie 1 ga. Beetje van de buren af kan er nog een ladder achter. Mocht het tegen vallen met geluid, dan alsnog optie 2.
Ben wel benieuwd welke wp jij wilt plaatsen.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
BarryH schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:53:
[...]

EN het signaal "verwarmingsvraag" is ook belangrijk :). Dat bepaalt of de ELGA gaat verwarmen....
Als het een intergrerende regeling is komt dat vanzelf. Hij integreert de graadminuten en met deze waarde wordt het vermogen(toerental) van de WP aangestuurd. Bij 0,1C verschil en een lange tijd dat dit veel correctie geven. Dit is het basis principe van de I-regeling. Ik kan zo de numeriek uitdraai laten zien.
Het is de vraag of Elga zo regelt. Het is mij nog niet echt duidelijk.
De beschrijving van Techneco gaat naar mijn gevoel over de vermogens sturing van de buitenunit.
Ik zal het stuk van Techneco eens goed bestuderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Tomexergie ik heb nog nooit gezien dat de verwarmingsvraag uit was en de ELGA aan. (muv van de naregeltijd van ca. 10 minuten...)
wil natuurlijk niet zeggen dat de regeling wellicht anders werkt dan ze zelf omschrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:56

HaTe

haat niet

Possible schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:04:
[...]

32 mm buis welke ik heb gebruikt:

https://www.heima24.de/ro...t-10-m-dvgw-geprueft.html

Ontbramer/calibreerder in 1:

https://www.heima24.de/we...x-3-mm-und-32-x-3-mm.html

Eventueel kun je daar ook alle perskoppelingen kopen.
Welke koppelingen heb je gebruikt? Moeten die niet compatible zijn met de calibreerder?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
BarryH schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:24:
@Tomexergie ik heb nog nooit gezien dat de verwarmingsvraag uit was en de ELGA aan. (muv van de naregeltijd van ca. 10 minuten...)
wil natuurlijk niet zeggen dat de regeling wellicht anders werkt dan ze zelf omschrijven...
Het moet toch een I-achtige regeling zijn want en P regeling is met zo'n kleine regelband van 0,1-0,3 al snel instabiel. De omschrijving lijkt erg op WAR omdat het gaat om een setpoint wijziging van Ta. Ik zal met morgenochtend met een helder verstand het nog eens goed doorlezen. Wat vreemd is dat er wel over graadminuten wordt gesproken bij inschakel van de HR(p83). Ik zie ook bij het advanced menu graadminuten bij de WAR. Waarom dan niet bij de RAR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
Fantastic_fox schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:29:
Hey,

Ik ben aan het kijken om de ketel te vervangen (ouder dan 15jaar), hybride is op dit moment de neige mogelijke oplossing. Daarom ben ik op zoek naar mensen die bv een elga hebben met alleen radiatoren en de vraag welke aanvoer temperatuur ze gebruiken en welke (s)cop ze daarmee halen.

Verder ook nog de vraag als een elga een max cv temp heeft van bv 45 graden, hoe bepaalt hij welke temperatuur hij dan gaat stoken? Gaat dit enkel via de weersafhankelijk regeling? Of een combinatie met temperatuur meting uit de thermostaat?
Elga 6 kW met Jaga’s, je kan zelf bepalen op welke manier je stookt WAR WAR+thermostaat thermostaat of automatisch, Ta wordt door de Dt bepaalt de flow en de afgifte bij mij niet hoger dan 36. Sinds de installatie 26 oktober is de scop 3,4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Fantastic_fox schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:29:
Hey,

Hier ELGA Carrier (2014) met radiatoren (wel veel, totaal ca. 29kW capaciteit bij 75/65/20). de Elga stookt bij mij ongeveer 33/30/20. In mijn versie kan ik dat verder niet regelen, alleen indirect met de flow lager zetten (dan wordt het 34/29/20 etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sturmer93 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:55:
[...]
Gokje; Vermoedelijk heeft het onder meer mede te maken heeft met transportverliezen van de WP richting de 3-wegklep.
Dat is het zeker niet. Want zo hoog zijn die nog niet bij benadering. Die 8 in combinatie met die 1650 (vollasturen) is een ervaringscijfer wat in de praktijk aardig blijkt te kloppen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MEasterEgg schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:24:
Je woning uit 2004 heeft waarschijnlijk minimale radiatorcapaciteit. Je moet je afgiftesysteem dus zodanig uitbreiden dat je met water van 35°C je keet warm kunt houden, ook bij vorst. Dus je afgiftevermogen moet omhoog. Dat gaat het makkelijks met vloerverwarming, maar als je dat niet wilt zijn er alternatieven, zoals:
  • Wandverwarming
  • Plafondverwarming
  • Extra grote radiatoren
  • Radiatoren met geforceerde convectie (voorzien van ventilatortjes dus) / fancoils.
Overigens staat bovenstaande info al vele malen in dit topic, dus je had deze hele vraag niet hoeven stellen als je even de moeite had genomen om dit topic door te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Uiteraard is die er. Dat heet je gasverbruikmeter. En die zit in elke woning (met een gasaansluiting).
Dat wordt in dit topic (wat je blijkbaar niet hebt gelezen) ook geregeld geadviseerd: Monitor je gasverbruik op zeer koude, bewolkte dagen. Doe dat maal 8 (of 9 als je enkel vvw hebt) en je weet de warmtebehoefte van je woning bij die temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 17-10 14:33
HaTe schreef op maandag 14 maart 2022 @ 23:50:
[...]

Welke koppelingen heb je gebruikt? Moeten die niet compatible zijn met de calibreerder?
Ik heb 32mm perskoppelingen gebruikt. Alles aangesloten en gemonteerd. @koevlaas2 Heeft uiteindelijk alles (af)geperst.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:22
Tweakers, hopelijk kunnen jullie mij helpen de knoop doorhakken.

Ik woon in een woning van 2013, overal vloerverwarming, rietekap, HR++ beglazing en goede isolatie. Totaal 250m2 woonoppervlakte (2 verdiepingen) 2 Badkamers met beide een bad en waterbesparende regen douch. Heb nu een CV ketel (Nefit HRC 45 CW6 die 9/10 jaar oud is. De verdelers van mijn vloerverwarming geven nu problemen doordat de kleppen niet goed opengaan, deze moeten deels vervangen worden. Ik ben daarom aan 't twijfelen om voor een Full Elektric warmtepomp te gaan. Mijn beste vriend heeft zijn eigen installatie bedrijf en plaatst deze erg veel en ik kan hem dit laten maken.

Hij wil mij het volgende aanbieden (werkt enkel met NIBE):

NIBE S2125-12
400L Boiler
NIBE SMO S40 Regelunit
Alle verdelers moeten aangepast worden naar composiet omdat het nu gietijzer is (helaas) 16 groepen beneden en 10 groepen boven.

Ik zie het met de huidige subsidie regeling als een erg goede investering voor de komende 15/20 jaar plus ik krijg er heel wat meer comfort voor terug. Volgende week worden er aan 7200wp zonnepanelen geplaatst en mijn eigen verbruik zit nu op 3500kwh per jaar. Tevens heb ik voor de zomer nog geen airco dus dat zou dit probleem ook oplossen d.m.v. koelen via de vloer. (Tegelvloer).

Wat zeggen jullie wat verstandig is in mijn geval? Wachten tot mijn CV Ketel op is en deze investering nu nog niet doen of als je de middelen hebt zeker doen?

Bedankt voor het advies.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@BarryH @DeltaT ok duidelijk verhaal dat zijn nog best lage aanvoer temperaturen. Ik zit heel erg op het punt dat ik niet zeker ben of de woning wel warm wordt, simpelweg omdat ik niet kan simuleren hoe het straks gaat werken.

Ik heb een ecomline hr30 met een minimaal vermogen van 10kw als ik die zoals nu op max cv temp heb staan van 54 graden dan blijft hij niet doorstoken en stookt hij bv 5 minuten wel en dan x minuten niet. Daarmee is de woning gewoon prima op temperatuur te houden.

Echter de logica zegt dat je dan nu stook met stel 52 graden 5 minuten en dan 10 minuten niet stel water 35graden dan is het gemiddeld = (52*5+35*10)/15=40.6 gemiddeld.

Met de hybride gaat de delta t hoger liggen en dus zullen de radiatoren gemiddeld warmer zijn en dus meer warmte afgeven en ze blijven dan als alles goed is constant 40 graden krijgen omdat de pomp graag laag en lang probeert te lopen.

Als ik hierover tegen installateurs begin dan snappen ze het niet, of kunnen mijn zorgen niet wegnemen met een goed antwoord, of optie 3 ik loop gewoon te raaskallen en niemand ziet het probleem.

En dan nog een vraag, de flow door het systeem gaat veel groter worden, zijn jullie hier nog tegen zaken aangelopen? leidingen moeten aanpassen, hier loopt het boven bij de ketel 28mm en door de kruipruimte loopt meen ik 22mm waarna het vlak voor de radiatoren aftakt naar 15mm. Is daar nog een probleem te verwachten?

Of ben ik het teveel aan het doordenken en moet ik gewoon dat ding aanschaffen....

Kunnen jullie nog iets dele over het geluid? waar is het mee te vergelijken, met een airco?

En dan nog de defrosts, hoeveel heb je er per dag en is een buffervat dan aan te raden om dit in de comfort wens op te vangen?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:38
mvrooij schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:32:

Ik woon in een woning van 2013, overal vloerverwarming, rietekap, HR++ beglazing en goede isolatie. Totaal 250m2 woonoppervlakte (2 verdiepingen) 2 Badkamers met beide een bad en waterbesparende regen douch. Heb nu een CV ketel (Nefit HRC 45 CW6 die 9/10 jaar oud is. De verdelers van mijn vloerverwarming geven nu problemen doordat de kleppen niet goed opengaan, deze moeten deels vervangen worden. Ik ben daarom aan 't twijfelen om voor een Full Elektric warmtepomp te gaan. Mijn beste vriend heeft zijn eigen installatie bedrijf en plaatst deze erg veel en ik kan hem dit laten maken.

NIBE S2125-12
400L Boiler
NIBE SMO S40 Regelunit
Alle verdelers moeten aangepast worden naar composiet omdat het nu gietijzer is (helaas) 16 groepen beneden en 10 groepen boven.

Ik zie het met de huidige subsidie regeling als een erg goede investering voor de komende 15/20 jaar plus ik krijg er heel wat meer comfort voor terug. Volgende week worden er aan 7200wp zonnepanelen geplaatst en mijn eigen verbruik zit nu op 3500kwh per jaar. Tevens heb ik voor de zomer nog geen airco dus dat zou dit probleem ook oplossen d.m.v. koelen via de vloer. (Tegelvloer).

Wat zeggen jullie wat verstandig is in mijn geval? Wachten tot mijn CV Ketel op is en deze investering nu nog niet doen of als je de middelen hebt zeker doen?

Bedankt voor het advies.
Als je het geld hebt, direct doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Fantastic_fox Wil je een eigen topic maken. Want we gaan een discussie beginnen over specifiek jouw situatie en dan moet alle info bij elkaar blijven staan. Anders maken we elkaar gek.

n.b. heb je de gepinde posts in dit topic al gelezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mvrooij schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:32:

NIBE S2125-12
400L Boiler
NIBE SMO S40 Regelunit

Bedankt voor het advies.
Heel simpel: Als je een installateur hebt die tijd heeft én een warmtepomp kan leveren (beide zijn nogal schaars momenteel) én een redelijke prijs vraagt (is ook nogal een dingetje in de huidige markt), zou ik in jouw situatie (met een huis wat voorzien is van een geschikt afgiftesysteem) altijd voor een WP gaan.
De terugverdientijd kun je aan de hand van je historisch gasverbruik en je eigen energieprijzen zelf uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@BarryH ga ik vanavond even doen, sorry. Kun je me vertellen hoe ik de gepinde posts in het topic kan vinden? of bedoel je de opening post?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-10 20:44

Superbeagle

Always smile

Fantastic_fox schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:29:
@BarryH ga ik vanavond even doen, sorry. Kun je me vertellen hoe ik de gepinde posts in het topic kan vinden? of bedoel je de opening post?
Op het pinnetje klikken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpry1ygYVhBF-PR_Y-FfwVgCs8o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6VgWD05c4AqXnixJZtKtTZrp.jpg?f=user_large

Kijk ook op de posts met een thumbs-up:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a266mfvYsTKec6_q3DthRJ3PLIY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dYnw9zo1ySkBoKtmIgXBxtI3.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Superbeagle op 15-03-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
...
(zie vorige post).

[ Voor 89% gewijzigd door BarryH op 15-03-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:34
Joris 407 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:07:
Onze huizen lijken echt op elkaar😁. Ik ben hier ook over aan het nadenken. Mijn eerste keuze is ook deze locatie. Dat is bij ons ook qua leidingen optimaal. Koude wind over het tuinpad vind ik geen issue. Waar ik meer aan denk is geluid. Op die plek zit je dicht bij de buren en ik wil er dan zelf ook een suskast omheen bouwen. En desnoods nog een 'geluidsscherm' / schutting met geluidsabsorberend spul er in. Ander nadeel: ik kan lastiger met een ladder bij het stuk dakgoot daarboven komen.
2e optie is de wp met zijn rug naar het huis aan de andere kant van het pad te zetten. Maar dan staat ie voor 1 raam, niet echt fraai en niet ideaal wat betreft leidingwerk, moet dan een stukje ondergronds.
Ik denk nu dat ik eerst voor optie 1 ga. Beetje van de buren af kan er nog een ladder achter. Mocht het tegen vallen met geluid, dan alsnog optie 2.
Ben wel benieuwd welke wp jij wilt plaatsen.
Geluid zit ik iets minder over in, voortuin is toch een beetje loze ruimte en de "blazende kant" staat 6 meter van de erfgrens. Het kleine muurtje dat uitsteekt helpt ook wel iets denk ik.

Het ziet er voor mij uit dat het richting de "SCR-M60V-200D" gaat, buitenunit SUZ-SWM60 VA dus.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
@Superbeagle @BarryH super dankje weer wat geleerd!

sorry voor de verstoringe, @BarryH een deel van mijn vragen komen inderdaad in je gepinde posts terug. ik ga die straks even goed doornemen. en ik zal even kijken of ik daarna nog vragen heb en zo ja dan zal ik even een eigen topic starten om jullie niet onnodig lastig te vallen met doomsday denken van mij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Martian
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-10 08:47
Ook maar eens een post met wat gedachtes, aangezien ik graag aan de warmtepomp zou willen. Nu heb ik een vrij oud huis, waardoor ik het toch wel een spannende excercitie vind.

Op het moment wordt de benedenverdieping verbouwd, we krijgen o.a. bodemisolatie en vloerverwarming. Sinds we het huis in 2015 kochten hebben we verder alles al geïsoleerd, het is niet realistisch om nog verder te isoleren denk ik.

De huidige CV-ketel (uit 2015) staat sinds twee jaar op 60 graden, dat houdt het huis eenvoudig warm, ik merk letterlijk geen verschil met de 'standaard' 80 graden. We stoken momenteel bijna alleen maar beneden, maar ik heb een zoontje van anderhalf dus ik denk dat als hij wat groter wordt hij ook af en toe wel op zijn eigen, verwarmde kamer wil spelen.

Als ik Koevlaas berekening uit de OP doe kom ik op 6,3, dus 7 kW. Maar dat is gebaseerd op het vrijwel alleen verwarmen van de benedenverdieping, zonder bodemisolatie en vloerverwarming. Zegt dus weinig over de gewenste situatie.

Ik kom na het lezen van deze draad eigenlijk tot de conclusie dat het op zich wellicht moet kunnen, maar dat ik het beste een jaartje kan wachten en komende winter een weekje testen of ik het (vooral boven) warm krijg als ik de een tijdje CV op 35 of eventueel 40 graden zet. Zo nee, dan kan ik de jaren '60 radiatoren boven vervangen of aanpassen. Eventueel nog WTW ventilatie overwegen. Ook heb ik geleerd dat een hybride pomp en een HT-pomp beide echt minder goede opties zijn.

Ik hoor graag of ik met bovenstaande nog iets essentieels over het hoofd zie :). Wellicht eens een adviseur langs laten komen, voor zover die tijd hebben momenteel.

Info huis:

Hoekwoning uit 1967, ~160m2
Gevel nageisoleerd: +/-6cm spouw met glaswolvlokken
Bodem nageisoleerd: parels (vloerisolatie niet mogelijk vanwege te lage kruipruimte),
Dak nageisoleerd: van binnenuit met 12cm steenwol
Overal dubbel glas, vrijwel alles HR++ (enkele kleine ramen boven HR)
Beneden vloerverwarming + 1 radiator, boven in alle kamers radiatoren
3200wp aan zonnepanelen
Geen mechanische ventilatie

Gasverbruik is nu zo'n 1300 kuub/jaar (dat was nog zonder de bodemisolatie)
Stroomverbruik zo'n 3000kWh, excl. 1300kWh teruglevering door zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mulderjari
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
Poh, wat een informatie hier allemaal, echt top, bedankt...

Nog even 2 vragen:

Wij hebben de knoop doorgehakt en gaan over op een all electric warmtepomp, dus volledig van het gas af. Nu zit ik na berekening en ontvangst van verschillende offertes nog met het volgende:

We zijn met 2 volwassen en 2 kinderen. Nu moeten we ook een warmtepomp boiler aanschaffen. We willen liever wat te veel dan te weinig en zitten te denken aan een 500 liter vat. Is dit verstandig of eigenlijk te veel en kan het ook wel met een kleiner vat?

Daarnaast zitten we nog steeds te dubben tussen het merk Daikin en Mitsubishi. Welke is beter volgens jullie?
Pagina: 1 ... 87 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.