Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.550.309 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Natuurlijk genoeg redenen om ook met een laag verbruik wel te investeren.

De situatie in Oekraïne is er één, de aardbevingen in Groningen twee, iets willen doen voor het milieu is drie en maandlasten belangrijker vinden dan eenmalige uitgaven is vier.

Niet alles is in een tvt te gieten, we moeten gewoon van het gas af!
LacsapOV schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:35:
[...]

Ik denk in jouw geval lekker blijven stoken. Het huidige gasverbruik is zo laag dat je nauwelijks kunt besparen. De kans dat je afgiftesysteem moet worden aangepast is groot met de daarbij behorende kosten.

Zou eerder mijn dak volproppen met zonnepanelen en een airco plaatsen. Lekker koel in zomer en je krijgt de hut warm. De 280,- euro vastrecht voor het gas dan maar op de koop toenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-08 09:13
hk12nl schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:35:

[...]

Beneden vloerverwarming en in de garage + op eerste verdieping radiatoren. Ik heb wel het eea getweaked aan mijn cv qua temperatuur etc. Eigenlijk de simpelste tweaks. Het valt mij op dat je vind dat ik veel gas verbruik. Dat zet mij nog wel
Aan het denken. Maar eerlijk gezegd zou ik niet nu weten waar ik flink op kan besparen. Ik zal het topic eens doornemen.
Ik kan dat wel vinden, maar ik weet veel te weinig over de woning om het te onderbouwen. Voor een woning van 120m2 uit 2019 zou ik het veel vinden. Voor 200m2 is het wel oke denk ik.
Een hoop hangt af van je stookgedrag, maar een goede afstelling kan zomaar tot 10% schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:51
LacsapOV schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:35:
[...]

Ik denk in jouw geval lekker blijven stoken. Het huidige gasverbruik is zo laag dat je nauwelijks kunt besparen. De kans dat je afgiftesysteem moet worden aangepast is groot met de daarbij behorende kosten.

Zou eerder mijn dak volproppen met zonnepanelen en een airco plaatsen. Lekker koel in zomer en je krijgt de hut warm. De 280,- euro vastrecht voor het gas dan maar op de koop toenemen.
Het dak ligt gelukkig al vol met panelen. Enige wat ik nog redelijk simpel kan aanpakken is volgens mij de warmtepomp plaatsen en van het gas af gaan.

Zou dus fijn zijn als iemand mij nog verder kan helpen met bepalen wat wellicht een goede wp is voor mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:10
Afas schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:49:
[...]

Ik ben vrij duidelijk geweest dat ik van het gas af wil :D Op deze manier gaat dat alleen in 2022 niet meer lukken hoewel mijn situatie niet de meest ingewikkelde is met een vrij nieuw huis en laag gasverbruik.
Ik wil ook wel over op gasloos. Misschien @koevlaas2 maar vragen voor een datum in 2023?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
xarow schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:10:
[...]

Het dak ligt gelukkig al vol met panelen. Enige wat ik nog redelijk simpel kan aanpakken is volgens mij de warmtepomp plaatsen en van het gas af gaan.

Zou dus fijn zijn als iemand mij nog verder kan helpen met bepalen wat wellicht een goede wp is voor mijn situatie.
1. Volgend winter een jaar gaan stoken op 21 graden en dan kijken wat je verbruik is en met welke welke watertemperaturen je het warm houdt.

2. Andere optie is er al wel één te installeren. (als dat nog lukt dit jaar :'( ) Dat wordt dan een beetje gokken maar met een 6kw zou je een eind moeten komen. Dan kijken welke problemen je tegen komt en gaandeweg oplossen.
Het blijft echter lastig omdat je een extra warmtebron hebt die je niet in je verbruik terugziet. Beetje als zeggen dat je auto 1:100 rijdt maar stiekem een sleepkabel aan je voorligger knupt. ;) Goede bespaartip.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
  • Laatst online: 11-10 11:32
Gezien de leveringsperikelen met warmtepompen (en ook degene die voor me in bestelling staat, maar keer op keer wordt vertraagd), ben ik aan t rondkijken om (met mn installateur) iets te importeren van waar mogelijk wél geleverd kan worden.

Iemand nog specifieke tips die nu wellicht wél kunnen leveren? (beyond rjtec, climamarket en de sites in de startpost?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:29
KMarco schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:00:
Gezien de leveringsperikelen met warmtepompen (en ook degene die voor me in bestelling staat, maar keer op keer wordt vertraagd), ben ik aan t rondkijken om (met mn installateur) iets te importeren van waar mogelijk wél geleverd kan worden.

Iemand nog specifieke tips die nu wellicht wél kunnen leveren? (beyond rjtec, climamarket en de sites in de startpost?)
welke heb je in bestelling?

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
Mn installateur heeft een nefit (dus mitsubishi buitendeel dacht ik?) in bestelling, maar wordt nu al op "levering na de bouwvak, misschien zelfs niet meer in 2022" gehint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:13:
[...]

Dat zal ook lastig worden als je stuurt op de sensor in de tank waar de spiraal niet in zit.
Je kunt dan niet anders als de spiraal in de 1e tank zetten en de sensor in de 2e tank.
De 2e tank zal als eerste leeg gaan, en dus al vrij snel een signaal aan de WP geven om de tank te verwarmen waardoor de gelaagdheid verstoord raakt.

Dat van die circulatiepomp is een goed idee, maar ik zou dan de sensor toch bij in het vat zetten waar de spiraal ook in zit, en zelf proefondervindelijk erachter komen hoe warm het 2e vat wordt.
@Timple
Mitsubishi heeft voor zo'n circulatiepompje zelfs een aansluiting op de besturingsprint zitten. En anders dat pompje parallel schakelen aan de drie-wegklep. Dan de spiralen in serie en de sensor in het warmste vat gebruiken en dan zou het volgens mij moeten kunnen.
Twee vaten in serie is qua warmteverlies wel een stuk slechter dan 1 groot vat. En dat effect wordt nog eens groter in een koude (onverwarmde?) kelder.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@KMarco
Volgens de site heeft Wasco nog eea (niet alles) van Nibe en Vaillant op voorraad.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze van Mitsubishi wordt binnenkort vervangen door eentje waarbij ze het max geluidsniveau bij een veel hogere buitentemperatuur gaan opgeven (net als veel concurrenten). Dan worden de waarden een stuk gunstiger.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xarow schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:13:
Wij hebben een rijtjeshuis uit 1978 met 107m2 woonoppervlak en energielabel C. Wat we zelf hebben gedaan is de kruipruimte isoleren m.b.v. bodemisolatie en verder had het huis al spouwmuur isolatie, dakisolatie en dubbel glas. We verwarmen de woning momenteel tot 19 graden met een CV die is ingesteld op maximaal 50 graden. De woonkamer/keuken worden verwarmd middels een convectorput met ventilatoren en de rest van de woning met radiatoren.

Het gasverbruik van afgelopen jaar (Mei 2021 tot nu) is 458m3. Dit is inclusief 2 personen SWW en nachtverlaging naar 15 graden.

Met de Koevlaas methode kom ik dan op 2,22kW. Dit lijkt mij vrij laag, zie ik iets over het hoofd?
Ja. Je watertemperatuur is met 50°C veel te hoog voor een WP. Zet die maar eens terug naar 35°C en kijk of je je huis warm kunt houden.
(Maar eigenlijk ben je hiervoor te laat, want het stookseizoen is al bijna over.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

wie kan me advies geven ?

ik heb nu een nefit HRe CW4 2015, --> deze wil ik vervangen door L/W full electric WP (5kw middels koeivlaa berekening)

isolatie is goed "genoeg" verbruik is 1000m3 maar dat is meer onze eigen verwend gebruik .. recent zijn er meer isolatie slagen gemaakt, en verbeteringen voor de verwarming worden ook tzt gedaan..
(vloerverwarming is op komst)

mijn vragen
- is een boilervat "nodig" ??
- kan ik de gas installatie laten hangen
- voor 5kw installatie heb ik 3 fase nodig oid (nu 1 fase aansluiting in huis)
- ik heb PV (omvormer hangt boven de CV)

ik kan denk ik een 300vat liggend en een staand model kwijt ..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/retyBoP7BvKfVGw0ZtfG_cm6LuI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/oO5uTyo9mYPJl2SWpNE6opdC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxD4u2NcMtPsBEsgK_ti4H68U3U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/r8aCgWBNedHGlH9COfb0MzCy.png?f=fotoalbum_tile

de 1ste foto is installatie van de CW4 nefit en 2de foto is de ruimte zoals het nu is .. (wel verder af) der staat nu een wasmachine/droger maar die verhuizen we naar een andere locatie. indien nodig .

ps voor de oplettende kijker .. naast de cv hangt inderdaad een MV box die kan ik eventueel in het trapgat kwijt

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
vso schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:34:
mijn vragen
- is een boilervat "nodig" ??
Wel als je een bad hebt. Die kan los van de verwarming (warmtepompboiler met eigen compressor).
Met een spaardouche kan je ook een 11 kW doorstromer overwegen, liefst met dwtw.
- kan ik de gas installatie laten hangen
...ja, maar hoeft niet :) wil je van het vastrecht af?
- voor 5kw installatie heb ik 3 fase nodig oid
(nu 1 fase aansluiting in huis)
Nee. 1x16A kan genoeg zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Proton_ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:45:
[...]

Wel als je een bad hebt. Die kan los van de verwarming (warmtepompboiler met eigen compressor).
Met een spaardouche kan je ook een 11 kW doorstromer overwegen, liefst met dwtw.

[...]

...ja, maar hoeft niet :) wil je van het vastrecht af?

[...]

ja ik heb een bad .. douchewtw/staande wtw zit ook in de planning

van het gas af is wel een optie die ik overweeg met de huidige prijzen maar goed backup hebben voor nu is wel prettig.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:35
Andrehj schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 21:14:
[...]

Koevlaas schrijft hier geregeld dat ze complex zijn (en als ik naar de schema's kijk zoals die hier wel eens langs kwamen ben ik dat wel met hem eens, zo zitten er meerdere driewegkleppen in, waar de concurrentie er maar eentje nodig heeft). En verder zijn ze inderdaad wat duurder.
En dat is ook niet altijd waar, van die kleppen.

Een bepaald merk de hemel in prijzen of het tegenovergestelde is altijd een kwestie van eigen kennis.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Afas schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:41:
Vandaag heb ik 6 installateurs gebeld en gemaild met de vraag of het mogelijk is een adviesgesprek te krijgen voor de installatie van een lucht-water warmtepomp. Daarbij gezegd dat ik begrijp dat het nu erg druk is en dat ik geen haast heb, over een paar maanden of een half jaar is ook prima. Niemand wil zelfs maar een afspraak plannen, allemaal overvol _O-
https://www.quatt.io/

misschien dat dit dan nog wat is. een monoblock dus het gas kan eraf met een buffervat of warmtepompboiler

Nukezone FTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Proton_ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:45:
[...]

Maar niet in combinatie met die 11 kW doorstroomverwarmer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Powrskin schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:01:
https://www.quatt.io/

misschien dat dit dan nog wat is. een monoblock dus het gas kan eraf met een buffervat of warmtepompboiler
en dat gaat helpen omdat ? ;) de installateurs hebben het nogal druk ..

Zit zelf in het zelfde schuitje ..

nu zit ik niet in een enorme haast als ik maar voor de winter er 1 heb ..

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 10-03-2022 22:07 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
vso schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:05:
[...]

en dat gaat helpen omdat ? ;) de installateurs hebben het nogal druk ..

Zit zelf in het zelfde schuitje ..

nu zit ik niet in een enorme haast als ik maar voor de winter er 1 heb ..
Ze doen zelf de installatie. Hoewel, wie/wat is zelf.
Ze verwachten de eersten uit te leveren aan het einde van het jaar. Reken dan maar op half 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

tja .. beetje laat op het feestje wellicht :( betreft een WP aanschaffen

Zou ik het zelf kunnen doen ???? maar ja dan loop ik wel subsidie mis

[ Voor 56% gewijzigd door vso op 10-03-2022 22:32 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LacsapOV
vso schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:31:
tja .. beetje laat op het feestje wellicht :( betreft een WP aanschaffen

Zou ik het zelf kunnen doen ???? maar ja dan loop ik wel subsidie mis
Die loop je toch al mis want die gaat rechtstreeks de portemonnee van de installateur in. :*)
Monoblock neerzetten en eventueel de rest laten doen door een loodgieter. Als je zelf het uitzoekwerk maar hebt gedaan zou dat goed moeten gaan.

Ik ben overigens wel benieuwd of er nu ook meer vanuit andere landen interesse in warmtepompen is. Als heel Europa nu ook in één keer aan de wp gaat dan krijgen de installateurs het ook weer lekker rustig.

[ Voor 17% gewijzigd door LacsapOV op 10-03-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:58
Andrehj schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Deze van Mitsubishi wordt binnenkort vervangen door eentje waarbij ze het max geluidsniveau bij een veel hogere buitentemperatuur gaan opgeven (net als veel concurrenten). Dan worden de waarden een stuk gunstiger.
Dat is toch misleiding. Max. geluidsniveau is max. geluidsniveau. Het is al zo lastig vergelijken qua geluid.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
Joris 407 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:05:
[...]

Dat is toch misleiding. Max. geluidsniveau is max. geluidsniveau. Het is al zo lastig vergelijken qua geluid.
Dat is pas zo als de condities en meetmethodes gelijk zijn.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:56

HaTe

haat niet

[...]

Het beste is vergelijken volgens de NEN norm (of Erp label) zoals te vinden op warmtepomp-panel.nl
De norm houd vast dat alles op dezelfde manier is getest.

[ Voor 8% gewijzigd door HaTe op 11-03-2022 00:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silver
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18-06 11:30
Ik had zelf een topic gestart maar misschien dat het hier meer op zijn plaats is.

Ik heb in Ubakus een berekening gemaakt van mijn verwachte warmtebehoefte.
Ubakus komt rond de 12KW uit (11.75)
Grootste winst zit in het dak wat van 0 naar rc 8.7 gaat
Gevel is geisoleerd voor de helft met steenwol, andere zijde komen parels in.
Glaswerk in de woonkamer wordt vervangen voor 3 laags.

Vrijstaande woning.
345m2 waarvan 110m2 sousterrain
(waar nu 1 radiator hangt (nieuwe Henrad alto plan 2000x700 t22) (Ta is 44 graden en ventiel staat op net open)

170m2 over 16 groepen vloerverwarming waarbij drie groepen redelijk beperkt gebruikt worden (slaapkamers)
Gesplitst over twee verdelers (drie groepen van badkamers op 1 verdeler)

Woonkamer zitten twee convectoren (5,5m en 3,5m) de woonkamer grenst aan de open keuken waar twee groepen VV liggen.

Ta is 44 graden op dit moment, ketel vindt dit al een ramp en bij lagere temp pendelt hij constant
De temp voor de vloerverwarming staat op 30 graden (voor beide verdelers)

Momenteel heb ik een abonnement voor een cv ketel, nu die aflossen is het volledige bedrag betalen (tot medio 2025 :(. Ik wil het heet water dan nog via de ketel laten lopen)

concreet mijn vragen:

Als ik 12 kw nodig heb maar slechts 8 van de 14 groepen volledig open heb staan, kan ik dan de warmte kwijt gezien het minimale aantal liters dat nodig is?
uiteraard werken de convectoren en leidingen mee in liters mede gezien de grote afstandverschillen tussen woonkamer en souterrain en een leidingdiameter van 20mm henco over 10 meter x2)

Hoeveel KW moet ik reserveren voor SWW ook op de warmtepomp
(ik heb een bad en twee regendouches ernaast van 12-14l/m per stuk dus ik ga uit van een 500l inhoud)

Als ik een monobloc kies en deze achterzijde woning zet, dan moeten de leidingen 14 meter door mijn huis heen (kwa aanleg geen probleem maaar wat vindt de monobloc daar van)
Ik las dat je daarom beter een Bibloc of split kon nemen.

Tenslotte: ik heb een 12kw L/L warmtepomp gekregen en die ga ik centraal in huis plaatsen om een kantoor, slaapkamer en woonkamer te koelen. Deze kan ook natuurlijk verwarmen.

Is het nog wat deze mee te tellen in de warmtepomp capaciteit en een 12kw ipv een 14kw te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KMarco
Proton_ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:23:
@KMarco
Volgens de site heeft Wasco nog eea (niet alles) van Nibe en Vaillant op voorraad.
Helaas, de Wasco site kent "voorraad-artikelen", maar dat betekent in dit geval dat ze normaliter op vooraad zijn, maar nu ook gewoon lege schappen hebben :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:51
Andrehj schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:30:
[...]

Ja. Je watertemperatuur is met 50°C veel te hoog voor een WP. Zet die maar eens terug naar 35°C en kijk of je je huis warm kunt houden.
(Maar eigenlijk ben je hiervoor te laat, want het stookseizoen is al bijna over.)
Is dit niet een beetje kort door de bocht? Bij Vaillant en Panasonic zie ik warmtepompen die tot zeker 65 graden kunnen verwarmen. Dit moet dan toch gewoon kunnen als ik nu op 50 graden zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@xarow dat het kan, wil nog niet zeggen dat je het moet willen. De COP kakt in en dan is het nog maar een klein beetje goedkoper of zelfs duurder dan gas.
Als je een paar uur per jaar 55 graden nodig hebt is dat niet zo'n probleem, maar de bulk moet je toch wel met <45°C kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
hansvk schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:13:
[...]

Ik wil ook wel over op gasloos. Misschien @koevlaas2 maar vragen voor een datum in 2023?
Ik volg dit topic niet continu maar als ik me goed herinner was @koevlaas2 ook erg druk en stond zijn hele kamer vol met warmtepompen die hij nog moest installeren de komende periode. Maar misschien neemt hij inderdaad wel boekingen aan voor 2023 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 11:15
Zijn er hier mensen die negatieve reacties krijgen van bouwbegeleiders / aannemers?

Wij willen naar een all-electric WP. Ons huis krijgt nieuwe kozijnen met HR++ glas, spouw navulling, zolder en vloer isolatie en beneden vloerverwarming en boven ook vvw of LTV radiotoren.

Maar alsnog hebben wij nu 2 mensen over de vloer gehad die menen dat je ons huis nooit warm zal houden met een (Lucht)WP.

Het huis is wel vrijstaand uit jaren 70, maar dat moet toch wel te doen zijn? De laatste bouwbegeleider twijfelde zelfs nog over een hybride opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
ApexAlpha schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:13:
Zijn er hier mensen die negatieve reacties krijgen van bouwbegeleiders / aannemers?

Wij willen naar een all-electric WP. Ons huis krijgt nieuwe kozijnen met HR++ glas, spouw navulling, zolder en vloer isolatie en beneden vloerverwarming en boven ook vvw of LTV radiotoren.

Maar alsnog hebben wij nu 2 mensen over de vloer gehad die menen dat je ons huis nooit warm zal houden met een (Lucht)WP.

Het huis is wel vrijstaand uit jaren 70, maar dat moet toch wel te doen zijn? De laatste bouwbegeleider twijfelde zelfs nog over een hybride opstelling.
Die twijfel over hybride ben ik dan wel weer met 'm eens, maar met een andere motivatie..

Vooral onwetendheid en bang voor gezeur. Wel een goede filter voor welke aannemers je wilt hebben of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KMarco
@ApexAlpha
Als jij t straks warm houdt met je LT-vloerverwarming & LT-radiatoren, is de boel perfect geschikt voor een warmtepomp (je hebt immers de hoge temperaturen, waar je een CV voor nodig zou hebben, niet nodig). Ik snap wel dat dimensionering van je WP lastig is, gezien je geen verbruiksgegevens hebt met je nieuwe isolatie. Met een warmteverliesberekening obv je nieuwe isolatiewaarden kun je t wel inschatten.

Mijn ervaring met aannemers voor mijn huidig lopende verbouwing: zitten een jaar vooruit vol, en hebben (daarom?) geen zin in 'lastig' werk. Warmtepompen dimensioneren (en al helemaal bij een ingrijpende verbouwing) vinden ze lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:43
@ApexAlpha Als je dit topic zo leest: genoeg. Maar heel praktisch: als je eerst de werkzaamheden laat doen, en dan de winter doorgaat met een gasketel ingesteld op WP temperatuur (max 35 graden), dan weet je 1) zeker of je het gaat redden, en 2) welk vermogen WP je nodig hebt.

Belangrijkste is om de inrichting zo te maken dat je de WP later makkelijk kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:27
@ApexAlpha Met deze aanpassingen kan je makkelijk naar WP.
Alleen het goed inschatten van de capaciteit zal lastig zijn (omdat je weinig referentie hebt aan je verbruik, etc).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Bedankt voor de snelle reacties. Ik dacht dat ik gek werd om na alles te lezen online te horen dat het niet kan.

Onze planning was om dit najaar de WP nog te doen. We zouden ook nog één winter met de CV kunnen doen op 35C, om te proberen. Het jammere is de gasprijs die we nu krijgen bij een nieuwe abonnement (vorige week verhuisd).

Een van de aannemers had een verhaal over een vrijstaand huis waarbij iemand zelfs met voorzetwanden heeft geisoleerd maar het nog niet warm kreeg binnen met een WP. Maar dan vraag ik me af wat die aan het doen was?

Verder zal het elektriciteitsverbruik omhoog schieten, maar we krijgen ook 16 panelen om te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:43
ApexAlpha schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:44:
Een van de aannemers had een verhaal over een vrijstaand huis waarbij iemand zelfs met voorzetwanden heeft geisoleerd maar het nog niet warm kreeg binnen met een WP. Maar dan vraag ik me af wat die aan het doen was?
Afgiftesysteem niet aangepast op WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
ApexAlpha schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:44:
Bedankt voor de snelle reacties. Ik dacht dat ik gek werd om na alles te lezen online te horen dat het niet kan.

Onze planning was om dit najaar de WP nog te doen. We zouden ook nog één winter met de CV kunnen doen op 35C, om te proberen. Het jammere is de gasprijs die we nu krijgen bij een nieuwe abonnement (vorige week verhuisd).
[...]
Dit jaar nog een WP laten installeren gaat niet lukken als ik de berichten hier moet geloven. De levertijden lopen op, en de installateurs hebben de agenda's vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:46
@ApexAlpha Misschien ook handig om te vertellen waarom ze denken dat het niet kan.
Het is geen lastige installatie want alles wordt aangepast dus er moet een andere reden zijn.
Niet snel kunnen leveren is geen reden, want dat geldt voor alle installateurs die je vraagt.
Transmissie is één voorwaarde om het warm te krijgen, maar een minimaal zo groot punt is de luchtdichtheid van de woning.
Als je een doorwaaiwoning hebt krijg je het met een WP niet warm omdat de stralingscomponent mist bij LT verwarming.
Een WTW ventilatie zie ik niet bij je verbeter opties staan.
HR++ heeft een brede range en eigenlijk is tegenwoordig +++ wel gebruikelijk.
HR++ hadden woningen van 2000 ook al.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Pietje555 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:07:
@ApexAlpha Misschien ook handig om te vertellen waarom ze denken dat het niet kan.
Het is geen lastige installatie want alles wordt aangepast dus er moet een andere reden zijn.
Niet snel kunnen leveren is geen reden, want dat geldt voor alle installateurs die je vraagt.
Transmissie is één voorwaarde om het warm te krijgen, maar een minimaal zo groot punt is de luchtdichtheid van de woning.
Als je een doorwaaiwoning hebt krijg je het met een WP niet warm omdat de stralingscomponent mist bij LT verwarming.
We krijgen nieuwe kozijnen en glas, het is nu nog hout met enkelglas of dubbelglas uit jaren 80.

WE gaan voor het nieuwste dubbelglas of triple glas. Ik kan je oprecht niet vertellen hoeveel plusjes nu de standaard is, maar we krijgen dus de laatste generatie (3 plusjes?).

Ventilatie met WTW staat wel op het programma, die kunnen we relatief makkelijk op alle slaapkamers laten uitkomen via zolder (houte vloer) en koofjes richting de keuken en woonkamer.

Ik weet niet wat een doordraaiwoning is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
Pietje555 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:07:
Goed punt over de HR+++: als je toch je kozijnen al gaat vervangen en nog niet besteld zijn kan je dit overwegen. Je gaat dan van een u-waarde van 1.1 naar 0.6.
Combineren is waarschijnlijk ook mogelijk: openslaande ramen/deuren worden met HR+++ behoorlijk zwaarder uitgevoerd, en daarmee flink duurder. Die kan je dan eventueel met HR++ doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
ApexAlpha schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:14:
[...]

We krijgen nieuwe kozijnen en glas, het is nu nog hout met enkelglas of dubbelglas uit jaren 80.

WE gaan voor het nieuwste dubbelglas of triple glas. Ik kan je oprecht niet vertellen hoeveel plusjes nu de standaard is, maar we krijgen dus de laatste generatie (3 plusjes?).

Ventilatie met WTW staat wel op het programma, die kunnen we relatief makkelijk op alle slaapkamers laten uitkomen via zolder (houte vloer) en koofjes richting de keuken en woonkamer.

Ik weet niet wat een door[large]w[/large][aaiwoning is?
Je kunt ook een combinatie van verschillende U-waarden doen. Wij hebben 0,8 in de deuren en draai-/kiepramen. En 0,7 in de vaste ramen. Volgens de leverancier van onze houten kozijnen was dat het maximaal haalbare bij een 'normale' kozijndikte, zonder tegen hoge meerkosten op te lopen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
[...]

Sorry, typo. Ik bedoelde doorwaaiwoning. Veel woningen uit 70 jaren tochten erg en ben je ondanks goede isolatie waarden toch nog voor de vogeltjes aan het stoken

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:50
Pietje555 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:11:
[...]

De Jaga strade Hybride werkt ook met koelen redelijk goed.
Ik lees in dit topic veel slechte ervaringen met koelen icm vloerverwarming, maar kom (op bovenstaande quote na) weinig (goede of slechte) ervaringen tegen van niet condenserend koelen met Jaga Hybrid/s DBE's.

Achtergrond: oud huis (>100jr), nog te isoleren, reeds voorzien van standaard Jaga's, geen vloerverwarming. Zou fijn zijn om zolder en slaapkamers op het zuiden wat te kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@KMarco toen ik keek hadden ze nog VWL 105/6 en 125/6. Nu alleen nog 5 stuks 125/6 :/
Nouja, leuk voor de mensen die 2500 m³ willen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Ben nog even aan het vergelijken wat betreft geluid tussen de Pana 7J en de Vaillant 75/6A.

Panasonic 7J:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44npBXUVwNvr6uS5PccolmkoKlI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QicFA6jGlN6Px9nxRcUH54hw.png?f=fotoalbum_large

Vaillant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeDAa2S0w22qx3fCYNCB-IrCmVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dw35Bqb0eu2sDAxLjWxgGbjP.png?f=fotoalbum_large

Welke is nou stiller?

Ik ben geneigd te kijken naar dB(A) bij A7/W35, want deze is bij beiden opgegeven en dan is de Panasonic 50dBa en de Vaillant 53dBa

[ Voor 7% gewijzigd door Joris 407 op 11-03-2022 15:53 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Joris 407 het is niet helemaal duidelijk of wat Pana bij dB(A) zet ook geluidsvermogen is, of juist geluidsdruk op 1 meter, een andere veel voorkomende metric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Proton_ schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:17:
@Joris 407 het is niet helemaal duidelijk of wat Pana bij dB(A) zet ook geluidsvermogen is, of juist geluidsdruk op 1 meter, een andere veel voorkomende metric.
Wat ik in het tabelletje zie is dat ze Power level (dB) aangeven en dB(A), dus ze maken wel onderscheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 19:57
Joris 407 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:51:
Ben nog even aan het vergelijken wat betreft geluid tussen de Pana 7J en de Vaillant 75/6A.

Panasonic 7J:
[Afbeelding]

Vaillant:
[Afbeelding]

Welke is nou stiller?

Ik ben geneigd te kijken naar dB(A) bij A7/W35, want deze is bij beiden opgegeven en dan is de Panasonic 50dBa en de Vaillant 53dBa
Ik heb zelf voor de rekentool voor vergunningen deze gegevens gebruikt:

Whitepaper geluidseisen Bosch Nefit
Whitepaper geluidseisen Mitsubishi
Whitepaper geluidseisen Valiant
panasonic

Daar staan de maximale waardes in dat ze kunnen produceren. Niet wat ze doorgaans in het dagelijkse gebruik doen maar de opgegeven cijfers daarvoor vond ik zo ondoorzichtig dat het moeilijk vergelijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@StevenPH Koelen met vloerkoeling gaat moeizaam omdat het water niet onder de 17 graden mag komen ivm condens en de lucht boven de vloer weinig mengt.
Met een (hybride) ventilator convector heb je veel oppervlak en forceer je de lucht door de convector. Dit koelt gewoon goed. Nadeel is wel dat er een ventilator in zit en dus geluid geeft.
Je moet dus overdag koelen (is overigens altijd het beste). Ideaal icm PV panelen.
Verwarmen gaat ook goed met ventilator convectoren.
Je kunt ze ook condenserend krijgen, koelen nog beter en ontvochtigen de ruimte, maar dan moet je al je leidingwerk dampdicht isoleren en een afvoertje hebben bij de convector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-10 20:59
Hoi allen,

Al een tijdje aan het lezen geweest en verschillende dingen geprobeerd maar vraag toch nog maar even hulp voor onze concrete situatie:

Wij hebben nu sinds een jaar:
Een Nefit Enviline hybride systeem:
- Nefit ODU 6 warmtepomp split lucht/water 7 kW
- IDU split 2-6B
- thermostaat 1010H
- Ariston lydos hybrid 100L warmtepompboiler
- 2x vloerverwarmingverdeler van Robot en Riho (begane grond en badkamer)
- CV voor tapwater / backup van warmtepomp

Dit voor de vloerverwarming op de begane grond in een opgeknapt jaren '30 huis, waarbij alles is geisoleerd.
De buitenunit is op een dakkapel geplaatst (zie foto onderaan).

Mijn vragen:
1. Wat vinden jullie van dit systeem? Is het juist geconfigureerd door de installateur?
2. Resonantie in het dak, hebben jullie nog tips om dit weg te krijgen / te verminderen? (opstelling is al aangepast met extra gewicht en veren en dempingsmatjes, heeft al geholpen, maar nog niet geheel verholpen)
3. Kan ik met dit systeem ook koelen?
4. Begrijp uit een ander topic dat dit niet helemaal de juiste vloerverwarmingsverdelers zijn. Met een warmtepomp wil je geen pomp op de verdelers?

Alvast bedankt voor de reactie!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mADMXOmmn_hKoEuBijiYLqFQY7g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tEX2gF0KwHjES1pEFFiR02Ft.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usuvuwZePeQDigdr34D-vWsj_fg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ADiHQQ3p2ofbTWi64CoLew4D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFDJot5bMhGjxLQ1vyNvSTkKWL8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwtMX8BNwaMEEpHWJeneJcTc.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pl7qDRp27JWO_uj1P2SYEktwQhM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epjAZL9dTmVh4lPyPoI2tpRK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-e2C9KvMbhEGHmfcYOYntoLduo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mpu4ue3gn9qeloEWTjInFByQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3k2GgomS6qK94jwUmDiNXEkP6qE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bm5PEqSaBfDRr90ZUxCvPLs8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HF8jBCXStT3BPB-i6LgmfFfkJ4k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcuClHh9rsTnkHznXO8LEK6d.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 63% gewijzigd door O_Tiby op 11-03-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het bleek dat Mitsubishi als één van de weinigen het geluidsvermogen opgaf bij A-10W55 en dan max vermogen. Dat is de meest ongunstige situatie, die bovendien bijna nooit voorkomt en daardoor niet erg representatief is.
De rest gaf dat max geluidsvermogen onder veel gunstiger condities op.
Er schijnt nu een norm te zijn of te komen die beter voorschrijft onder welke condities gemeten moet worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 11-03-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
mnugter schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:27:
[...]

Ik heb zelf voor de rekentool voor vergunningen deze gegevens gebruikt:

Whitepaper geluidseisen Bosch Nefit
Whitepaper geluidseisen Mitsubishi
Whitepaper geluidseisen Valiant
panasonic

Daar staan de maximale waardes in dat ze kunnen produceren. Niet wat ze doorgaans in het dagelijkse gebruik doen maar de opgegeven cijfers daarvoor vond ik zo ondoorzichtig dat het moeilijk vergelijken is.
Heel erg bedankt voor je antwoord.👍 Weer nieuwe info. Maar ook niet eenduidig. Panasonic geeft het geluidsvermogen op bij -10/55 en Vaillant geluidsdruk, niet aangegeven bij welke buitentemperatuur en watertemperatuur, pfff

[ Voor 3% gewijzigd door Joris 407 op 11-03-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xarow schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:38:
Is dit niet een beetje kort door de bocht? Bij Vaillant en Panasonic zie ik warmtepompen die tot zeker 65 graden kunnen verwarmen. Dit moet dan toch gewoon kunnen als ik nu op 50 graden zit?
Nee, dat is is zeker niet kort door de bocht. Want:
  • Het rendement van een WP is bij die hoge temperaturen aardig beroerd. Bij een aanvoertemperatuur van 25 graden (waar ik op zit) is het bijna een factor 2 lager. Dus ook de helft minder gas of steenkolen uit Rusland nodig om die stroom te maken.
  • Je vervangt bij dergelijke hoge watertemperaturen hooguit een hoge gasrekening voor een hoge elektriciteitsrekening, zeker als de wereldgasmarkt weer wat genormaliseerd is.
  • Als je in een milde winter als deze al 50 graden water nodig hebt, wat heb je dan wel niet nodig bij een gemiddelde etmaaltemperatuur van -10? Dan heb je water van 70+ graden nodig, iets wat geen enkele WP kan leveren.
Kortom: Pas (met de tips van @Proton_ ) je afgiftesysteem zodanig aan dat je met water van 35°C je huis kan verwarmen. Dat is veel zuiniger, comfortabeler, goedkoper en er gaat minder van je geld naar Poetin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
O_Tiby schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:38:
[...]

Mijn vragen:
1. Wat vinden jullie van dit systeem? Is het juist geconfigureerd door de installateur?
2. Resonantie in het dak, hebben jullie nog tips om dit weg te krijgen / te verminderen? (opstelling is al aangepast met extra gewicht en veren en dempingsmatjes, heeft al geholpen, maar nog niet geheel verholpen)
4. Begrijp uit een ander topic dat dit niet helemaal de juiste vloerverwarmingsverdelers zijn. Met een warmtepomp wil je geen pomp op de verdelers?

[...]
Ik durf alleen iets te zeggen over 4: Idealiter zet je de aanvoer vanaf WP op 30-35 graden. Dan kan het direct je vloer in en heb je dus geen pomp nodig. Maar als je een hogere temperatuur (40-45 graden) gebruikt ivm radiatoren, wil je die niet direct je vloer in en zal je moeten mengen.

De Robot Pro heeft aan de linkerkant een mengschroef waarmee je kunt bepalen hoeveel je wilt mengen met de retour. Als je een aanvoer van 30 graden hebt, kan die helemaal dicht (geen menging). Hoe warmer de aanvoer, hoe verder hij open moet. Even opletten: hoe verder deze schroef dicht zit, hoe meer de pomp gaat aanzuigen vanaf je aanvoer en dus de flow in je systeem beïnvloed.

De andere verdeler lijkt niet zo'n optie te hebben, dus die is minder geschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Hij bedoelt doorwaaiwoning.
Verder is bij nieuwe kozijnen en WTW drievoudig glas echt een no-brainer. Glas blijft altijd je grootste warmtelek, daar kun je dus het meest op besparen. En zeker als je geen (tochtende) roosters meer hebt wil je dat warmteverlies bij de ramen echt niet meer. Scheelt ook weer comfort.
WTW moet je ook zeker doen. Daardoor kun je een goedkopere (want kleinere) WP kopen (luchtdicht (ver)bouwen is dan wel een voorwaarde) en verder besparen op je energierekening.
Alleen al hierdoor verdient de WTW zichzelf terug. De comfortwinst krijg je er dan gratis bij.

Hou verder in je achterhoofd dat elke isolatiemaatregel bij gebruik van een WP dubbelop gaat: Ten eerste omdat je minder thermische energie nodig hebt, en ten tweede omdat door dat lagere benodigde vermogen je watertemperatuur ook nog eens naar beneden kan, waardoor je COP stijgt, en je stroomverbruik nog lager wordt.
Het is precies deze combi die het verwarmen met een WP in combinatie met een goed geïsoleerd huis zo'n succes maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoi allen,

Al een tijdje aan het lezen geweest en verschillende dingen geprobeerd maar vraag toch nog maar even hulp voor onze concrete situatie:

Wij hebben nu sinds een jaar:
Een Nefit Enviline hybride systeem:
- Nefit ODU 6 warmtepomp split lucht/water 7 kW
- IDU split 2-6B
- thermostaat 1010H
- Ariston lydos hybrid 100L warmtepompboiler
- 2x vloerverwarmingverdeler van Robot en Riho (begane grond en badkamer)
- CV voor tapwater / backup van warmtepomp

Dit voor de vloerverwarming op de begane grond in een opgeknapt jaren '30 huis, waarbij alles is geisoleerd.
De buitenunit is op een dakkapel geplaatst (zie foto onderaan).

Mijn vragen:

Alvast bedankt voor de reactie!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit levert bij mij vooral vragen op:
Levert die installateur ook de service aan die opstelling bovenop een dakkapel? (iets wat niet voor niets altijd afgeraden wordt...) En wat als er dan sneeuw / ijs ligt?
Heb je ook nog radiatoren? En zo ja worden die nog gebruikt? En zo ja, is er overwogen om die te vervangen door radiatoren met geforceerde convectie (ventilatortjes eronder)? Want als je je huis alleen met de VVW verwarmt, dan begrijp ik de keuze voor een hybride systeem niet. Dan is een all-electric constructie veel logischer. Net zoals @LeonTebbens ook gedaan heeft. En dan had je ook veel goedkopere (pomploze) vvw-verdelers aan kunnen schaffen.
En zie ik daar nu mengverdelers die op 35 graden staan, terwijl de WP superinefficiënt water van 47 graden staat te maken 8)7 |:( . Betaalt deze "installateur" ook je stroomrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij laten vloerverwarming plaatsen en hebben 2 opties: invrezen in bestaande dekvloer of isoleren + nieuwe dekvloer. Optie 2 kost 7k meer (incl subsidie) voor 100m2.
RC waarde gaat dan van 3,5 naar 6.

Lijkt mij niet de moeite, wat denken jullie?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Sport_Life schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:23:
Wij laten vloerverwarming plaatsen en hebben 2 opties: invrezen in bestaande dekvloer of isoleren + nieuwe dekvloer. Optie 2 kost 7k meer (incl subsidie) voor 100m2.
RC waarde gaat dan van 3,5 naar 6.

Lijkt mij niet de moeite, wat denken jullie?
niet de moeite waard. gewoon frezen.

voor 7k kan je meer doen op andere plekken waar je meer profijt hebt zoals zonnepanelen.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 11-03-2022 18:29 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-10 12:04

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

flippy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:26:
[...]

voor 7k kan je meer doen op andere plekken waar je meer profijt hebt zoals zonnepanelen.
Of zelf de dekvloer er uit beitelen / afvoeren, dan zal de offerte een stuk lager uitvallen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Andrehj schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:10:
[...]

Hij bedoelt doorwaaiwoning.
Verder is bij nieuwe kozijnen en WTW drievoudig glas echt een no-brainer. Glas blijft altijd je grootste warmtelek, daar kun je dus het meest op besparen. En zeker als je geen (tochtende) roosters meer hebt wil je dat warmteverlies bij de ramen echt niet meer. Scheelt ook weer comfort.
WTW moet je ook zeker doen. Daardoor kun je een goedkopere (want kleinere) WP kopen (luchtdicht (ver)bouwen is dan wel een voorwaarde) en verder besparen op je energierekening.
Alleen al hierdoor verdient de WTW zichzelf terug. De comfortwinst krijg je er dan gratis bij.

Hou verder in je achterhoofd dat elke isolatiemaatregel bij gebruik van een WP dubbelop gaat: Ten eerste omdat je minder thermische energie nodig hebt, en ten tweede omdat door dat lagere benodigde vermogen je watertemperatuur ook nog eens naar beneden kan, waardoor je COP stijgt, en je stroomverbruik nog lager wordt.
Het is precies deze combi die het verwarmen met een WP in combinatie met een goed geïsoleerd huis zo'n succes maakt.
Ja triple glas is een goede investering, maar het is ook duurder weer. En we moeten alle kozijnen vervangen, dus dat is al een dure grap.

We hoopten al dat we zonder voorzetwanden uit konden, dat wordt erg duur en staat vaak niet zo mooi. Dus we gaan gewoon alle isolatie, kozijnen en vloerverwarming inplannen. En dan wellicht nog één winter met de CV op 35 graden. Kijken hoe we uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knutselaar
ApexAlpha schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:45:
[...]

Ja triple glas is een goede investering, maar het is ook duurder weer. En we moeten alle kozijnen vervangen, dus dat is al een dure grap.

We hoopten al dat we zonder voorzetwanden uit konden, dat wordt erg duur en staat vaak niet zo mooi. Dus we gaan gewoon alle isolatie, kozijnen en vloerverwarming inplannen. En dan wellicht nog één winter met de CV op 35 graden. Kijken hoe we uitkomen.
Ik heb het eerder uitgerekend, en het prijsverschil in glas zelf heb je er met een jaar of 4-5 uit. Ik kan mij niet voorstellen dat er heel veel prijsverschil in het kozijn zelf zit, tenzij je de openslaande delen ook in triple doet. Dat laatste zou ik dan ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@O_Tiby ik vind het bijzonder. Je hebt een 7 kW warmtepomp, een hoop vloerverwarming en een warmtepompboiler en toch niet gasloos :)

Tegen de resonantie: het lijkt of de koelleiding wat strak zit. Ook zijn de veren op het oog wat dik (heb je een typenummer?) en buigen de rubber bigfoots door.
Die betonbandjes zijn ook erg dun, al weet ik niet hoe dik je ze durft te maken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Leudal schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:33:
[...]

Of zelf de dekvloer er uit beitelen / afvoeren, dan zal de offerte een stuk lager uitvallen!
En een extra isolatie laag koppelt je dekvloer los van je drukvloer zodat je veel minder beton hoeft te verwarmen en de installatie veel sneller op temperatuur verschillen reageert. Vooral als je ineens veel zon instraling hebt dan schiet met een ingefreesde vloer de ruimte veel verder door in temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
ApexAlpha schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:45:
[...]

Als je de kozijnen vervangt en HR+++ meent dan kom je wel in aanmerking voor subsidie.
https://www.rvo.nl/subsid...naren/isolatiemaatregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
Ik zat nog eens naar de foto's gekeken, en er vielen mij nog 2 zaken op:
- Er lijkt geen bypass/drukverschilregelaar bij je verdeler te zitten. Heb je ergens anders een (badkamer)radiator zonder kraan? Anders kan het voorkomen dat het hele systeem (tijdelijk) dicht zit terwijl de pomp van je WP wel staat te werken.
- De installateur houdt wel van automatische ontluchters. Heeft ie aandelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

cv man zal er genoeg aan verdiend hebben. het is overduidelijk geen warmtepompinstallateur.

de hoeveelheid aandachtpunten zijn teveel om op te noemen. al is het wel allemaal exact dezelfde fouten die je ziet bij CV boeren, niet warmtepompinstallateurs. met vloerverwarming had je nooit hybride aangesmeerd moeten worden. je had direct gasloos gekund. het is jammer dat de nefits geen aansluting hebben voor een boilertank, anders had je alsnog die CV eruit kunnen mieteren.

ga op zijn minst de boel zo instellen dat je 100% stookt op je warmtepomp en de CV alleen maar houd voor warm water. niet optimaal natuurlijk (dure douchebeurtjes) maar veel keuze heb je niet tenzij je alsnog een warmtepompboiler er neerzet. die voetventielen eruit slopen alsmede de thermostaten en de bypass in de verdelers dichtschroeven. dat lijkt me al een goed begin. en dan je WAR goed bijstellen tot je laag genoeg zit, als je dat hebt gedaan kan je warschijnlijk wel een flink wat graden van je WAR lijn halen.

edit: ik less dat je wel een warmtepompboiler hebt. dan zal je wat leidingwerk aan kunnen passen en dan kan die gasketel alsnog opwieberen. al is die 100L vrij weinig natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 11-03-2022 21:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

flippy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:26:
[...]

Tnx dat dacht ik al :).
Pv panelen nemen we idd ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Leudal schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:33:
[...]

Ik ben niet zo handig en veel kosten zaten ook in de nieuwe dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:09
BarryH schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:59:
@xarow 5kW is goede standaard maat.
@robg1984 op je dak of in je tuin met eventueel een geluidsdempende kast er omheen.
Kijk ook eens naar de Thermia Itec eco 5kW.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:35

Rzaan

Altijd zoekende

BarryH schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 11:33:

Alleen het goed inschatten van de capaciteit zal lastig zijn (omdat je weinig referentie hebt aan je verbruik, etc).
Hoe zou je dit aan moeten pakken?
Wij gaan ook over op een Lucht/warmtepomp voor de benedenverdieping en de badkamers op de 1ste verdieping.
Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
flippy schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:47:
[...]

cv man zal er genoeg aan verdiend hebben. het is overduidelijk geen warmtepompinstallateur.

de hoeveelheid aandachtpunten zijn teveel om op te noemen. al is het wel allemaal exact dezelfde fouten die je ziet bij CV boeren, niet warmtepompinstallateurs. met vloerverwarming had je nooit hybride aangesmeerd moeten worden. je had direct gasloos gekund. het is jammer dat de nefits geen aansluting hebben voor een boilertank, anders had je alsnog die CV eruit kunnen mieteren.

ga op zijn minst de boel zo instellen dat je 100% stookt op je warmtepomp en de CV alleen maar houd voor warm water. niet optimaal natuurlijk (dure douchebeurtjes) maar veel keuze heb je niet tenzij je alsnog een warmtepompboiler er neerzet. die voetventielen eruit slopen alsmede de thermostaten en de bypass in de verdelers dichtschroeven. dat lijkt me al een goed begin. en dan je WAR goed bijstellen tot je laag genoeg zit, als je dat hebt gedaan kan je warschijnlijk wel een flink wat graden van je WAR lijn halen.

edit: ik less dat je wel een warmtepompboiler hebt. dan zal je wat leidingwerk aan kunnen passen en dan kan die gasketel alsnog opwieberen. al is die 100L vrij weinig natuurlijk.
Hmmm, dank voor de reactie, al klinkt het niet hoopgevend :) Ik ga de installateur ook maar eens even bellen.

De warmwaterboiler van 100L zit op de invoer van de cv. Dat wordt dan eerst gebruikt voor het tapwater.

Trillingsdempers die zijn toegepast:
https://www.wasco.nl/artikel/99MI1404
https://www.wasco.nl/artikel/99MI1402

@Knutselaar We hebben geen radiatoren. Alleen vloerverwarming op de begane grond en badkamer. Slaapkamers zijn voorzien van airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knutselaar
@O_Tiby
Als je aanvoer naar 30-35 graden gaat heb je die hele badkamer verdeler niet eens nodig denk ik.

En die thermostaatkraan van de Robot kan dan weg of helemaal open. Die kraan beperkt de flow ook als hij dicht bij de ingestelde waarde komt. De mengschroef helemaal dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:31
Rzaan schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 00:04:
[...]

Hoe zou je dit aan moeten pakken?
Wij gaan ook over op een Lucht/warmtepomp voor de benedenverdieping en de badkamers op de 1ste verdieping.
Vandaar de vraag.
https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/#
Kost wat moeite, maar geeft veel inzicht. dan nog thermografie fotos.
of je laat een verliesberekening maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Rzaan zie gepinde posts in dit topic en de OP (voor situaties met stabiele isolatie afgelopen jaren)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Wimhaw schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:35:
[...]

Kijk ook eens naar de Thermia Itec eco 5kW.
Wat is daar het sterke punt van. Mitsubishi en Panasonic zijn de merken waar veel goede ervaring mee is. Wat zijn hier de sterke punten van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Knutselaar schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 07:17:
@O_Tiby
[...]
En die thermostaatkraan van de Robot kan dan weg of helemaal open. Die kraan beperkt de flow ook als hij dicht bij de ingestelde waarde komt. De mengschroef helemaal dicht.
@O_Tiby
Niet open maar vervangen door leiding; idem voor het voetventiel bovenop de Robot verdeler.
De diameter van dit soort ventielen is belachelijk klein, zie onderstaande foto, omdat ze zijn ontworpen voor hoge temp CV water.
Dit remt de flow enorm.
Als je isolatie goed is en je voldoende leidingdiameter hebt (lage temp vereist meer flow, dus tenminste 22 mm maar liefst 28 mm stalen buizen) van de WP naar de verdelers, dan zou je volgens mij gasloos kunnen gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXtuZSR4sBkmUptJnhJWleyGB-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OwosyAxCNj8u6vCofppZ8JM.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 17-10 14:33
@O_Tiby Bij een vriend van mij was ook een Robot verdeler. Deze heeft @koevlaas2 omgebouwd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nC_iQkBxwhLJOua94HsldHBalZ8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WLD7Ze7WFa8gOdT3rToyWf5A.jpg?f=fotoalbum_medium

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:09
BarryH schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:50:
[...]

Wat is daar het sterke punt van. Mitsubishi en Panasonic zijn de merken waar veel goede ervaring mee is. Wat zijn hier de sterke punten van?
Thermia is al een zeer oud merk en heeft zich goed bewezen met name in Scandinavië. Goede COP en de nieuwste versies zijn op R32.
Helaas hier op Tweakers.net niet echt bekend.

Die van mij de Danfoss is eigenlijk de Thermia ITEC 9. Moduleerd goed terug en is als het ware plug and play. De nieuwe eco's varianten zijn zelfs beter geworden.

De WAF hier is zeer tevreden. :) En ik ook, heb er geen omkijken na. Loopt als een zonnetje.
Staat bij ons achter de garage en de binnenunit staat in de garage.
Levertijd is misschien beter dan andere merken. Importeur zit in Waalwijk correctie Kaatsheuvel. Hij heeft destijds alles voor mij geregeld. (ook de installatie) https://kleincomforttechniek.nl/
Hoor geregeld hier op het forum dat levertijden een probleem is naast de beschikbaarheid van mankracht.

[ Voor 10% gewijzigd door Wimhaw op 12-03-2022 17:00 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@O_Tiby je warmtepomp is 60 kg, je moet dus 4 veren hebben die passen bij 15 kg ( ~10-20 kg, compressorzijde is zwaarder).
Je hebt nu veren voor 20-50 kg en 30-75 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:50
Pietje555 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:36:
@StevenPH
Met een (hybride) ventilator convector heb je veel oppervlak en forceer je de lucht door de convector. Dit koelt gewoon goed. Nadeel is wel dat er een ventilator in zit en dus geluid geeft.
Je moet dus overdag koelen (is overigens altijd het beste). Ideaal icm PV panelen.
Heb je het idee dat je theoretische koelvermogens een beetje haalt? En vertaald dit zich daadwerkelijke afkoeling van de kamers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:42
Voor de ISDE subsidie moet de inbedrijfstelling/installatie door een NLs bedrijf gedaan worden. Maar ik heb de Mitsubishi installatie uit Spanje en dus wil Allklima dit niet doen, want niet bij hun gekocht. Weten jullie andere aanbieders van de inbedrijfstelling (eventueel met of zonder installatie)? Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 22:22
gabn88 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:24:
Voor de ISDE subsidie moet de inbedrijfstelling/installatie door een NLs bedrijf gedaan worden. Maar ik heb de Mitsubishi installatie uit Spanje en dus wil Allklima dit niet doen, want niet bij hun gekocht. Weten jullie andere aanbieders van de inbedrijfstelling (eventueel met of zonder installatie)? Alvast bedankt!
Volgens mij is @koevlaas2 hier voor te benaderen, vrijwel iedere andere installateur werkt alleen met materiaal dat hij/zij zelf geleverd heeft. Zeker nu komen ze niet meer voor alleen het werk langs als er niet ook een wp te leveren is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-10 20:44

Superbeagle

Always smile

Ik zou zeker koevlaas2 benaderen. Hij heeft toch niks te doen momenteel… })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 19:20
@gabn88 Ik had dezelfde ervaring bij zelf import. Uiteindelijk gewoon zelf geïnstalleerd en een locale aircoboer gevraagd de koelgasleiding aan de units te verbinden en alles af te vullen. Inbedrijfstelling op de factuur van hem was voldoende voor de subsidie.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:38

Timple

In alle 10 de reeksen van dit topic kan ik maar 1 iemand vinden die een Artel monoblock heeft (@cbr1000rr).

Anderen nog ervaring hiermee?

Reden voor Artel is simpel: de Panasonic die iedereen lijkt te hebben is lastig leverbaar :D.

Of kan ik beter gewoon even wachten. Tijden 'onder voorbehoud' maken me wat zenuwachtig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O_Tiby
Possible schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:09:
@O_Tiby Bij een vriend van mij was ook een Robot verdeler. Deze heeft @koevlaas2 omgebouwd:

[Afbeelding]
Interessant! Maar zie ik dat dus de thermostaat en ventielen er tussenuit zijn. En zet je de pomp dan 'gewoon' niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Laatst online: 17-10 14:33
O_Tiby schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:11:
[...]

Interessant! Maar zie ik dat dus de thermostaat en ventielen er tussenuit zijn. En zet je de pomp dan 'gewoon' niet aan?
Klopt, de pomp zelf draait nog volgens mij. Maar weet ik niet zeker.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
StevenPH schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Heb je het idee dat je theoretische koelvermogens een beetje haalt? En vertaald dit zich daadwerkelijke afkoeling van de kamers?
Zijn geen theoretische koelvermogens, maar vermogens welke ze doen bij de geselecteerde condities.
Je kiest je watertemperatuur en de afmeting en dan weet je wat hij doet.
Kijk maar eens bij Jaga Briza https://www.jaga.nl/producten/briza-12/.
Biddle heeft ze ook.
500 W koeling lijkt weinig, maar je moet koelen VOOR het te warm wordt in de ruimte, en dan is het voldoende om de kamer aangenaam te houden.
Maar als eerste moet natuurlijk de warmte buiten houden, dus rolluiken of uitvalschermen zijn de eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-10 18:39
O_Tiby schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:11:
[...]

Wel aan maar nimmer temperatuur geschakeld.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Mijn CV-ketel is terug gemoduleert naar 6,8kw (lager kan hij niet).

Kun je dan stellen dat we met een warmtepomp van 7kw uit kunnen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

warhamstr schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:56:

Nee, zo werkt het niet.

Gebruik ter indicatie de formule:

((Jaarverbruik gas - verbruik sww) x 8,8) / 1650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooi4niek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:13
Hier de ketel naar 6kw op 50 graden (en voor SWW op 60 graden). De afgelopen twee winters niet koud gehad (maar het waren ook niet echt erg strenge winters). De woonkamer (en slaapkamers) konden makkelijk op 21 graden gestookt worden (vloerverwarming en Jaga's met DBH). Volgens de formule kom ik op 6,9 kw uit voor een warmtepomp. Lijkt toch aardig te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

zooi4niek schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:06:
Hier de ketel naar 6kw op 50 graden (en voor SWW op 60 graden). De afgelopen twee winters niet koud gehad (maar het waren ook niet echt erg strenge winters). De woonkamer (en slaapkamers) konden makkelijk op 21 graden gestookt worden (vloerverwarming en Jaga's met DBH). Volgens de formule kom ik op 6,9 kw uit voor een warmtepomp. Lijkt toch aardig te kloppen.
Voor een wp is het belangrijk dat je een seizoen op een Ta van 35 °C kunt stoken.

Verder verbruik je 11.385 kWh / jaar. Afhankelijk van de gebruiksoppervlakte kun je kijken hoeveel je met m² verbruikt. Als je nog isoleerplannen hebt, zou ik dat eerst doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
warhamstr schreef op zondag 13 maart 2022 @ 11:56:

Nee, want behalve het vermogen gaat het vooral ook om je afgiftesysteem. Je moet met water van ca 35°C je hut warm kunnen houden. Als je met 50°C water gaat werken vervang je een hoge gasrekening door een hoge elektriciteitsrekening, en daar zit volgens mij niemand op te wachten.

Verder moet je vooral ook checken of die 7 kW warmtepomp dat vermogen ook daadwerkelijk bij -10°C kan leveren. Dat wil per merk nogal eens verschillen.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 13-03-2022 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooi4niek
Superbeagle schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:18:
[...]

Voor een wp is het belangrijk dat je een seizoen op een Ta van 35 °C kunt stoken.

Verder verbruik je 11.385 kWh / jaar. Afhankelijk van de gebruiksoppervlakte kun je kijken hoeveel je met m² verbruikt. Als je nog isoleerplannen hebt, zou ik dat eerst doen.
Laaghangend fruit voor isolatie is al geplukt. Nog verder isoleren is kostbaar en ingrijpend (bijvoorbeeld van HR++ naar triple glas met nieuwe kozijnen). Op 35 graden verwarmen zal ook nieuwe leidingen eisen i.v.m. de flow. Geen optie dus. De besparing met een warmtepomp zal minder zijn bij 45 a 50 graden dan op 35 graden, maar die is er wel zeker (en al helemaal met de huidige energieprijzen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!
zooi4niek schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:49:
Laaghangend fruit voor isolatie is al geplukt. Nog verder isoleren is kostbaar en ingrijpend (bijvoorbeeld van HR++ naar triple glas met nieuwe kozijnen). Op 35 graden verwarmen zal ook nieuwe leidingen eisen i.v.m. de flow. Geen optie dus. De besparing met een warmtepomp zal minder zijn bij 45 a 50 graden dan op 35 graden, maar die is er wel zeker (en al helemaal met de huidige energieprijzen).
Verkijk je niet op de toekomst. De trend gaat richting variabele stroomprijzen. Die zullen dan in de winter, op donkere dagen het hoogste worden. Dat zijn net de dagen waarop je je warmtepomp het hardst nodig hebt.
Verder willen we natuurlijk zo weinig mogelijk energie verbruiken (Poetin zo weinig mogelijk sponseren).
Overigens zit de winst niet alleen in betere isolatie, maar ook in een beter afgiftesysteem. Denk aan vloerverwarming, wandverwarming of (desnoods) plafondverwarming, en radiatoren met geforceerde afgifte (Jaga's bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooi4niek
De energieprijzen zijn inderdaad onzeker.

Wat ik nog meer redelijkerwijs kan doen aan isolatie is beperkt. Hooguit nog dakisolatie bij vervanging (bitumen, platdak). En WTW ventilatie, maar dat is zeer ingrijpend in huis. Heb twee rapporten van experts hierover.

De BG is vloerverwarming en de rest Jaga's met ventilatoren.

Blijft een lastige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zooi4niek schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:59:
De energieprijzen zijn inderdaad onzeker.

Wat ik nog meer redelijkerwijs kan doen aan isolatie is beperkt. Hooguit nog dakisolatie bij vervanging (bitumen, platdak). En WTW ventilatie, maar dat is zeer ingrijpend in huis. Heb twee rapporten van experts hierover.

De BG is vloerverwarming en de rest Jaga's met ventilatoren.

Blijft een lastige keuze.
Maar met Jaga's en vloerverwarming heb je toch geen 50°C water nodig? Dan moet 35°C (of lager) toch makkelijk lukken? Als je nog een open verdeler op de vloerverwarming hebt zitten, die snel vervangen door een gesloten variant (of ombouwen). Scheelt rendement, want meer flow, en je hebt het stroomverbruik van die pomp niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zooi4niek
Heb 35 graden nog niet geprobeerd, want de Jaga's hanger er nog niet zo lang. Volgende winterseizoen proberen. Bedankt voor de tip van de vloerverwarming, ga ik mee aan de slag: de pomp maakt een vervelend zoemend geluid en dat wil ik wel kwijt.
Pagina: 1 ... 86 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.