Hier ook vanaf de bouw een indirect gestookte hetelucht verwarming (van Airtherm, ook van Brink). Ik heb het systeem zo gelaten en de aanvoer van water (max 32 graden) wat naar de vloerverwarming gaat, gaat ook door het block van de luchtverwarmer. Ook heb ik WTW in ventilatiesysteem Hiermee kan ik de bovenverdieping in de winter op 18 graden houden, maar dat is ook maximaalste, kan dus niet warmer...Knutselaar schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:31:
Ik ben mij ook een beetje aan het oriënteren op een WP, en hoop dat iemand hier een werkbaar idee voor heeft. Begin vorig jaar hebben wij een andere woning gekocht (bouwjaar 2001, 180m2 woonoppervlak). Het huis is volledig houtskeletbouw op de begane vloer na. Zo goed als alle daken (5 stuks) zijn plat. Vanuit de bouw zit er een Brink direct gestookte heteluchtverwarming in.
De situatie, een jaar later is als volgt:De direct gestookte heteluchtverwarming zou ik kunnen vervangen voor een indirect gestookte of misschien een split airco; ik heb de mogelijkheden nog niet goed in beeld.
- Benedenverdieping volledig vloerverwarming aangelegd: 13 groepen (deze verdeler) op ±100m2 verwarmd vloeroppervlak (80m2 leefruimte, 20m2 garage). Vooralsnog krijg ik de ruimtes prima op temperatuur met een Ta van 30-33 graden.
- De bovenverdieping wordt nog verwarmd met de heteluchtverwarming
- Op zolder staat:
- een Intergas ketel (2015) voor WW en de vloerverwarming beneden
- Brink direct gestookte (gas) luchtverwarming (2001)
- Brink WTW unit (2001)
- ~1100m3 gas verbruikt afgelopen jaar
Als ik uitga van de berekening in de OP zou ik genoeg moeten hebben aan een WP van 6kW. Maar: de vloerverwarming kan ik prima < 35 graden stoken, terwijl ik voor een indirecte heteluchtverwarming van Brink minimaal 50 graden aanvoer nodig heb.
Is het mogelijk om 1 warmtepomp te gebruiken voor beide aanvoertemperaturen (met bijv. een 2-weg klep), of kan ik beter 2 aparte WP's installeren: 1 voor beneden, en 1 voor boven + WW?
Ik heb liever geen trillende apparaten op of in het huis ivm de aard van de bouwmethode dus een monobloc in de achtertuin heeft mijn voorkeur (maar het is belangrijker dat het hele systeem efficient werkt).
Ik ben nog verre van aanschaf, maar ben wel heel benieuwd naar ervaringen of frisse ideeën. Alvast bedankt!
Voor hier prima, maar dat stuk is voor een ieder anders..
Hangt dus af van wat je wilt, maar je suggestie om daar 50 graden door heen te doen en door je vvw 35 met 1 warmtepomp lijkt mij onhaalbaar..