Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.540.222 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Plas
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-03-2024
Knutselaar schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:31:
Ik ben mij ook een beetje aan het oriënteren op een WP, en hoop dat iemand hier een werkbaar idee voor heeft. Begin vorig jaar hebben wij een andere woning gekocht (bouwjaar 2001, 180m2 woonoppervlak). Het huis is volledig houtskeletbouw op de begane vloer na. Zo goed als alle daken (5 stuks) zijn plat. Vanuit de bouw zit er een Brink direct gestookte heteluchtverwarming in.

De situatie, een jaar later is als volgt:
  • Benedenverdieping volledig vloerverwarming aangelegd: 13 groepen (deze verdeler) op ±100m2 verwarmd vloeroppervlak (80m2 leefruimte, 20m2 garage). Vooralsnog krijg ik de ruimtes prima op temperatuur met een Ta van 30-33 graden.
  • De bovenverdieping wordt nog verwarmd met de heteluchtverwarming
  • Op zolder staat:
    • een Intergas ketel (2015) voor WW en de vloerverwarming beneden
    • Brink direct gestookte (gas) luchtverwarming (2001)
    • Brink WTW unit (2001)
  • ~1100m3 gas verbruikt afgelopen jaar
De direct gestookte heteluchtverwarming zou ik kunnen vervangen voor een indirect gestookte of misschien een split airco; ik heb de mogelijkheden nog niet goed in beeld.

Als ik uitga van de berekening in de OP zou ik genoeg moeten hebben aan een WP van 6kW. Maar: de vloerverwarming kan ik prima < 35 graden stoken, terwijl ik voor een indirecte heteluchtverwarming van Brink minimaal 50 graden aanvoer nodig heb.

Is het mogelijk om 1 warmtepomp te gebruiken voor beide aanvoertemperaturen (met bijv. een 2-weg klep), of kan ik beter 2 aparte WP's installeren: 1 voor beneden, en 1 voor boven + WW?

Ik heb liever geen trillende apparaten op of in het huis ivm de aard van de bouwmethode dus een monobloc in de achtertuin heeft mijn voorkeur (maar het is belangrijker dat het hele systeem efficient werkt).

Ik ben nog verre van aanschaf, maar ben wel heel benieuwd naar ervaringen of frisse ideeën. Alvast bedankt!
Hier ook vanaf de bouw een indirect gestookte hetelucht verwarming (van Airtherm, ook van Brink). Ik heb het systeem zo gelaten en de aanvoer van water (max 32 graden) wat naar de vloerverwarming gaat, gaat ook door het block van de luchtverwarmer. Ook heb ik WTW in ventilatiesysteem Hiermee kan ik de bovenverdieping in de winter op 18 graden houden, maar dat is ook maximaalste, kan dus niet warmer...
Voor hier prima, maar dat stuk is voor een ieder anders..

Hangt dus af van wat je wilt, maar je suggestie om daar 50 graden door heen te doen en door je vvw 35 met 1 warmtepomp lijkt mij onhaalbaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-07 15:41
Ondertussen zijn wij aan het vergelijken geslagen.

De ene installateur bied het volgende aan:Mitsubishi buiten unit: SUZ-SWM60 VA Binnen unit: ERST20D-VM2D
De andere bied aan Daikin buiten unit: ERGA06EV en als binnen unit: EHVX08S23E9W

Deze heeft aangegeven dat hij liever de ERGA08EV wil aanbieden omdat deze ivm tapwater meer ruimte bied ?? Deze is 8KW de andere 6KW. Krijgen we met die 8KW niet meer kans op pendelen? Of warmt deze sneller het SWW op (vat is 230 liter)

Om appels met appels te vergelijken kijken we dus naar de 6KW uitvoeringen.
Het eerste wat me opvalt is dat de Daikin een 9!!KW verwarmings element heeft en de Mitsu maar 2 KW.
Das nogal een verschil.

Verder weet ik eigenlijk niet zo goed waar naar te kijken om tot een goed vergelijk te komen. De COP van beide scheelt 0,01.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nodri2000 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:03:

De ene installateur bied het volgende aan:Mitsubishi buiten unit: SUZ-SWM60 VA Binnen unit: ERST20D-VM2D
De andere bied aan Daikin buiten unit: ERGA06EV en als binnen unit: EHVX08S23E9W

Deze heeft aangegeven dat hij liever de ERGA08EV wil aanbieden omdat deze ivm tapwater meer ruimte bied ?? Deze is 8KW de andere 6KW. Krijgen we met die 8KW niet meer kans op pendelen?
Dat hangt van het minimum vermogen bij een bepaalde temperatuur af. Oftewel: Specs opvragen en vergelijken!
Hoe is eigenlijk bepaald welk vermogen je nodig hebt?
Of warmt deze sneller het SWW op (vat is 230 liter)
Dat maakt het nog geen gelijke appels. Die Mitsubishi levert nog 6.7 kW bij -10 (en 35°C water). Wat doen de Daikins bij -10?
Het eerste wat me opvalt is dat de Daikin een 9!!KW verwarmings element heeft en de Mitsu maar 2 KW.
9 kW slaat nergens op (en moet wat mij betreft verboden worden), en zorgt er vaak voor dat installateurs voorschrijven dat je een zwaardere netaansluiting van 3x35A nodig hebt, die je 800 euro per jaar extra kost. Ook met een 2 kW element (en een straalkacheltje) kun je een gemiddelde woning in geval van een storing prima warm houden.
Verder weet ik eigenlijk niet zo goed waar naar te kijken om tot een goed vergelijk te komen. De COP van beide scheelt 0,01.
Dat is geen verschil, want onmeetbaar.
Je moet trouwens kijken naar de sCOP, dat is een soort gewogen gemiddelde van de COP's, waarmee het gemiddeld rendement over een gemiddeld stookseizoen wordt aangegeven.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Knutselaar schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:32:
[...]

Wat ik bedoelde met 2 temperaturen, is dat hij zou afwisselen tussen de 2 temperaturen, dus een bijvoorbeeld een uurtje (vraaggestuurd) 50 graden voor boven, en dan weer 30 graden voor beneden bijvoorbeeld.
Het kan, maar dat wil je niet. 50 graden is vreselijk inefficiënt met een warmtepomp. Met een CV kan je inderdaad gauw even een ruimte opstoken, met een warmtepomp is het efficiënter om de verdieping gewoon mee te verwarmen met 30C, als je nu al weet dat die verdieping regelmatig wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:35
nodri2000 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:03:

Deze heeft aangegeven dat hij liever de ERGA08EV wil aanbieden omdat deze ivm tapwater meer ruimte bied ?? Deze is 8KW de andere 6KW. Krijgen we met die 8KW niet meer kans op pendelen? Of warmt deze sneller het SWW op (vat is 230 liter)

Das nogal een verschil.

Andrehj schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:11:
[...]

Dat maakt het nog geen gelijke appels. Die Mitsubishi levert nog 6.7 kW bij -10 (en 35°C water). Wat doen de Daikins bij -10?

[...]
Wat de Daikins kunnen, kun je terugvinden via de volgende link. Check met name even pagina 55-57. De Daikin doet bij opgegeven waarden dus nog ongeveer 6 kW.
9 kW slaat nergens op (en moet wat mij betreft verboden worden), en zorgt er vaak voor dat installateurs voorschrijven dat je een zwaardere netaansluiting van 3x35A nodig hebt, die je 800 euro per jaar extra kost. Ook met een 2 kW element (en een straalkacheltje) kun je een gemiddelde woning in geval van een storing prima warm houden.
Die 9 kW is aangesloten op 3 fasen. Er zitten dus 3 elementen in van 3kW waarvan er ook gewoon 1 aangesloten kan worden, wat ook ruim afdoende is. Volgens mij is 2kW ook ruim afdoende als back up, en dan zou de EHVX08S23E6V ook prima voor je moeten zijn (deze heeft 3 backup elementen van 2 kW).

[ Voor 78% gewijzigd door boaty op 08-03-2022 20:27 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boaty schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:23:
Wat de Daikins kunnen, kun je terugvinden via de volgende link. Check met name even pagina 55-57. De Daikin doet bij opgegeven waarden dus nog ongeveer 6 kW.
Moet je wel even vermelden wélke Daikin bij -10/35 nog 6.5 kW doet. Dat blijkt dus de ERGA08 variant te zijn. De ERGA06 doet dan nog maar zo'n 5.5 kW en is daarmee vergelijkbaar met de 4 kW Mitsubishi.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
Andrehj schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:29:
[...]

Moet je wel even vermelden wélke Daikin bij -10/35 nog 6.5 kW doet. Dat blijkt dus de ERGA08 variant te zijn. De ERGA06 doet dan nog maar zo'n 5.5 kW en is daarmee vergelijkbaar met de 4 kW Mitsubishi.
Dan moet je wel naar de goede grafiek (pagina 55) kijken, en niet naar de silent mode grafiek (pagina 56).

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
boaty schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:31:
[...]

Dan moet je wel naar de goede grafiek (pagina 55) kijken, en niet naar de silent mode grafiek (pagina 56).
Zeg dat dan gelijk.... Ik had niet gezien dat er meerdere typen grafieken waren. Dan doet de ERGA08 ongeveer 7 kW, en de 06 ongeveer 6 kW. De Mitsubishi's zijn dan steeds iets sterker.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 08-03-2022 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boaty
Het portfolio van Daikin heeft als namingsrange 4 kW, 6 kW en 8 kW, maar afgaande op de grafieken, zouden ze beter 5 kW, 6kW en 7 kW kunnen gebruiken, dat zou consistenter zijn met de prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-06 18:25
Paul Plas schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:58:
[...]

Hier ook vanaf de bouw een indirect gestookte hetelucht verwarming (van Airtherm, ook van Brink). Ik heb het systeem zo gelaten en de aanvoer van water (max 32 graden) wat naar de vloerverwarming gaat, gaat ook door het block van de luchtverwarmer. Ook heb ik WTW in ventilatiesysteem Hiermee kan ik de bovenverdieping in de winter op 18 graden houden, maar dat is ook maximaalste, kan dus niet warmer...
Voor hier prima, maar dat stuk is voor een ieder anders..

Hangt dus af van wat je wilt, maar je suggestie om daar 50 graden door heen te doen en door je vvw 35 met 1 warmtepomp lijkt mij onhaalbaar..
Goed om te lezen dat een indirecte HLV ook met lagere temperatuur nog werkt, al is het met een lager vermogen. Ik zou bewust een HLV met hogere capaciteit kunnen neerzetten om de lage aanvoer te compenseren.

De Brink Elan serie geeft bij een watertraject van 50/35 nog een factor 0,52 van nominaal vermogen. Bij de Elan 16 is dat 5,72kW.

'Stel' dat er bij 35 graden nog een factor 0,2 over zou blijven, hou je nog respectievelijk 2,2kW over. Daarmee zou ik het boven prima op 20 graden moeten kunnen houden (indien nodig). Voor de echte factor zou ik dan contact moeten zoeken met Brink, want die staat niet in de tabellen.

En toch... radiatoren hebben als voordeel dat het z.g.a. geen onderhoud nodig heeft, en dat je elke ruimte apart zou kunnen regelen. Op de lange termijn zou dat best wel goedkoper en comfortabeler kunnen zijn...

* gaat nog even dubben. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
Andrehj schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:11:

Hoe is eigenlijk bepaald welk vermogen je nodig hebt?

[...]

[...]

[...]

Dat is geen verschil, want onmeetbaar.
Je moet trouwens kijken naar de sCOP, dat is een soort gewogen gemiddelde van de COP's, waarmee het gemiddeld rendement over een gemiddeld stookseizoen wordt aangegeven.
Afgaande van mijn gemiddelde gasverbruik over de laatste 4 jaar. (830m3) en dan gebruik maken van de @koevlaas2 methode kom ik uit op 4,4kw. (gerekend met 900m3 voor de zekerheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Knutselaar 50/35 kan je met 3x hoger debiet vertalen naar 45/40 en dat geeft al zo'n hoge COP dat je daar geen gasketel voor kan laten draaien.

De 1100 m³ wijst naar een 6 kW warmtepomp, dat matcht met de afgifte bij 45 graden en heb je dus pas bij -10°C buiten nodig, dat gaat helemaal goed komen.

Edit oh wacht, is de 5,7 kW nou nominaal vermogen of het derated vermogen?

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 08-03-2022 21:25 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boaty
nodri2000 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:17:
[...]

Afgaande van mijn gemiddelde gasverbruik over de laatste 4 jaar. (830m3) en dan gebruik maken van de @koevlaas2 methode kom ik uit op 4,4kw. (gerekend met 900m3 voor de zekerheid)
Dan lijkt me een 6 kW warmtepomp wat overbemeten. Ik heb zelf afgelopen jaar (2021) een gasverbruik gehad van 870 m3, en ik heb op basis daarvan berekend met verschillende methoden dat een 5kW warmtepomp ruim afdoende is. Ik heb hier een ERGA04 (dus eigenlijk een 5 kW warmtepomp) staan sinds anderhalve week.

[ Voor 36% gewijzigd door boaty op 08-03-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
boaty schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Dan lijkt me een 6 kW warmtepomp wat overbemeten. Ik heb zelf afgelopen jaar (2021) een gasverbruik gehad van 870 m3, en ik heb op basis daarvan berekend met verschillende methoden dat een 5kW warmtepomp ruim afdoende is. Ik heb hier een ERGA04 (dus eigenlijk een 5 kW warmtepomp) staan sinds anderhalve week.
Aha, dat gasverbruik is gemeten met de installatie zoals die nu is. De eerste week van mei wordt hier op de begane grond vloerverwarming in gefreesd, ik heb alleen geen idee wat dat gaat doen met het energie verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nodri2000 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:37:
[...]

Aha, dat gasverbruik is gemeten met de installatie zoals die nu is. De eerste week van mei wordt hier op de begane grond vloerverwarming in gefreesd, ik heb alleen geen idee wat dat gaat doen met het energie verbruik.
-25%

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-07 14:30
Hoe dat zo? verlies je in eens door vloerverwarming minder energie voor transmissie?
Je kunt met vloerverwarming vaak wel een graad lager op de thermostaat omdat je als het ware op de warmte zit, maar je transmissie zal je toch moeten compenseren.

Daarnaast gaat het om ingefreesde vloerverwarming. Hiermee moet je dus ook je hele beton vloer verwarmen. Bij een natte vloer zorg je door de isolatie(noppen)plaat dat je bovenvloer losgekoppeld is van je beton vloer. Hier werkt het systeem sneller en lekt er minder warmte weg naar de dikke betonlaag.

[ Voor 28% gewijzigd door Pietje555 op 08-03-2022 21:58 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pietje555 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:52:
[...]

Hoe dat zo? verlies je in eens door vloerverwarming minder energie voor transmissie?
Je kunt met vloerverwarming vaak wel een graad lager op de thermostaat omdat je als het ware op de warmte zit, maar je transmissie zal je toch moeten compenseren.

Daarnaast gaat het om ingefreesde vloerverwarming. Hiermee moet je dus ook je hele beton vloer verwarmen. Bij een natte vloer zorg je door de isolatie(noppen)plaat dat je bovenvloer losgekoppeld is van je beton vloer. Hier werkt het systeem sneller en lekt er minder warmte weg naar de dikke betonlaag.
Ansich is vloerverwarming meer efficient dan radiatoren doordat het verwarmend oppervlak vergroot word en zodoende de temperatuur van het cv water omlaag kan. Echter hangt het van veel factoren af of er daadwerkelijk veel bespaard gaat worden maar ik sluit het dus ook niet uit.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:55
Ik zit momenteel te kijken naar het vervangen van de CV ketel voor een warmtepomp. Het lijkt er op dat een warmtepomp met SWW stiekem best wel wat meer kost dan alleen verwarming. Als ik twee losse units koop dus een warmtepomp voor alleen verwarmen en een voor het SWW kan ik dan ook twee keer subsidie aanvragen? Voor mij is dat nog niet duidelijk in de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
Proton_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 21:23:
@Knutselaar 50/35 kan je met 3x hoger debiet vertalen naar 45/40 en dat geeft al zo'n hoge COP dat je daar geen gasketel voor kan laten draaien.

De 1100 m³ wijst naar een 6 kW warmtepomp, dat matcht met de afgifte bij 45 graden en heb je dus pas bij -10°C buiten nodig, dat gaat helemaal goed komen.

Edit oh wacht, is de 5,7 kW nou nominaal vermogen of het derated vermogen?
Je raakt me even kwijt. Ik ben geen expert op het gebied, ook al gooi ik hier en daar met wat cijfertjes :+ Ik doe mijn best om het te begrijpen:
- 50/35 is hetzelfde als een dT van 15
- Om dezelfde energie eruit te halen bij een dT van 5 moet er 3x zoveel water doorheen

Betekend dat dan ook dat ik dat kan vertalen naar 40/35?

De 5,7 is nominaal voor de Elan 16. Met de Elan 10 kom je uit op 4,16 kW. Wat bedoel je met 'derated vermogen'? Hier is de documentatie van de Elan (pagina 9 & 10)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
heintjeput schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:10:
Ik zit momenteel te kijken naar het vervangen van de CV ketel voor een warmtepomp. Het lijkt er op dat een warmtepomp met SWW stiekem best wel wat meer kost dan alleen verwarming. Als ik twee losse units koop dus een warmtepomp voor alleen verwarmen en een voor het SWW kan ik dan ook twee keer subsidie aanvragen? Voor mij is dat nog niet duidelijk in de voorwaarden.
Ja dat klopt, de subsidie geldt per apparaat en al koop je er 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
koevlaas2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:01:
[...]

Ansich is vloerverwarming meer efficient dan radiatoren doordat het verwarmend oppervlak vergroot word en zodoende de temperatuur van het cv water omlaag kan. Echter hangt het van veel factoren af of er daadwerkelijk veel bespaard gaat worden maar ik sluit het dus ook niet uit.
Oke prima. Laten we het erop houden (om veilig te blijven) dat we dan volgens jou formule (ik heb die even gegoogled en het blijkt dat die formule nogal bekend is in NL, respect!) 4,5KW aanhouden.

Dan zouden we met een 6KW toch ruim uitkomen?
Ik snap niet waarom mijn installateur op de offerte aangeeft dat hij dit afraad omdat we met de 8KW versie "meer ruimte hebben"
Ruimte in wat?

Moet er wel bij zeggen dat deze beste man wel uitgebreid de tijd heeft genomen en ook alles heeft gevraagd / gemeten en wij bij hem wel een goed gevoel hebben.
Zal hem nog eens porren voor een 6KW

Voor iedereen hier op dit forum, Daikin / Mitsubishi zijn kwalitatief gelijk? Of kan daar geen uitspraak over gedaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nodri2000 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:13:
[...]

Oke prima. Laten we het erop houden (om veilig te blijven) dat we dan volgens jou formule (ik heb die even gegoogled en het blijkt dat die formule nogal bekend is in NL, respect!) 4,5KW aanhouden.

Dan zouden we met een 6KW toch ruim uitkomen?
Ik snap niet waarom mijn installateur op de offerte aangeeft dat hij dit afraad omdat we met de 8KW versie "meer ruimte hebben"
Ruimte in wat?

Moet er wel bij zeggen dat deze beste man wel uitgebreid de tijd heeft genomen en ook alles heeft gevraagd / gemeten en wij bij hem wel een goed gevoel hebben.
Zal hem nog eens porren voor een 6KW

Voor iedereen hier op dit forum, Daikin / Mitsubishi zijn kwalitatief gelijk? Of kan daar geen uitspraak over gedaan worden?
Als het minimale vermogen van een 8 kW hetzelfde is als die van 6 kW dan kan een 8 idd, heeft je installateur het over het verschil tussen de SUZ-SWM60 en 80 ? beide zijn dezelfde machine alleen intern vast softwarematig geblockt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarryH schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Hier net een buurman op bezoek met vloerverwarming met "niet zuurstofdiffusiedichte slangen".
Hij heeft een extra platenwisselaar tussen cvketel en de vloerverwarming. Daarop zit nu ca. 7 graden deltaT.

Is bekend welke WPmerken een RVS platenwisselaar hebben? Ik heb net de remeha ace installatiehandleiding doorgespit en daar kan ik het niet in vinden.
Platenwisselaar met 1.2m2 oppervlakte ertussen dan is de overdracht bijna 1:1, ja wel een pooierding heb je dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

koevlaas2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:11:
[...]

Platenwisselaar met 1.2m2 oppervlakte ertussen dan is de overdracht bijna 1:1, ja wel een pooierding heb je dan.
Ja, ik heb een grote platenwisselaar van 1 m2 er tussen en dat werkt prima met een WP. Let er bij installeren op dat meteen 28 mm leidingen worden gemaakt van en naar deze platenwisselaar, dan heb je betere flow wat ook helpt bij een WP.
Daar kwam ik pas later achter.
En een gesloten verdeler met een pomp met voldoende vermogen om veel flow in de vloer te krijgen.
En laat meteen de installatie goed reinigen. Er zijn niet veel bedrijven die dat kunnen.
Zij kunnen ook de nieuwe verdeler en platenwisselaar installeren maar hebben geen kennis van LTV, heb ik ervaren.
Mij werd eerst een open verdeler geadviseerd met 15 mm leidingen, moest later weer hersteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
koevlaas2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 22:17:
[...]

Als het minimale vermogen van een 8 kW hetzelfde is als die van 6 kW dan kan een 8 idd, heeft je installateur het over het verschil tussen de SUZ-SWM60 en 80 ? beide zijn dezelfde machine alleen intern vast softwarematig geblockt.
@koevlaas2 het gaat om de ERGA08EV of de ERGA06EV van Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-07 10:02
Joris 407 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:32:
[...]

Heb je vloerverwarming en/of radiatoren?
Ik heb alleen vloerverwarming.
Maar ik had eerst ook een paar radiatoren. Een paar T33's Daar kwam wel warmte vanaf, maar evohome icm een WP werkte echt niet fijn icm radiatoren.
Wat ik nu gedaan heb is dat normaal alle zone kleppen van evohome open staan (voor de vloerverwarming dus).
En als een kamer te warm wordt door de houtkachel, zon, mensen, etc de betreffende zone dicht gaat.
De WP blijft dan nog lopen over de andere zones.

Dat lijkt mij icm een WP de meest optimale situatie.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
3wielerdealer schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:07:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd of je vloerverwarming, radiatoren of beiden hebt. Daarnaast, welke warmtepomp gebruik je? Het grootste gedeelte van ons huis wordt verwarmd door radiatoren en twee ruimtes door vloerverwarming. CV draait nu een aantal maanden op 55 graden aanvoer temperatuur en dan gaat heel prima.

""Het is niet meer zoals je van een hoge temp CV ketel gewend bent!" bedoel je dan tijd voor het opwarmen of warmtecomfort?
Ik draai alles tegenwoordig op vloerverwarming.
Welke WP ik heb staat in mijn sig en de overzichten van Tomexergie.

Verder even een kleine opmerking.. 55 graden vind ik wel erg hoog icm een WP.
Ik bedoel hier inderdaad de opwarmtijd mee.
Met een zone systeem en hoge temp is het klep open en warm in een korte tijd.
Met lage temperaturen is het klep open en over een paar uur is het (met geluk) een halve graad warmer, zeker icm vloerverwarming.

[ Voor 14% gewijzigd door format5 op 09-03-2022 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
sinovenator schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:37:
[...]

WAR aansturing ga ik mij even op inlezen.
Maar moet voor in eerste instantie toch kiezen tussen aan/uit of opentherm.
Dus dan blijft de vraag wat is beter voor een warmtepomp als hieruit gekozen moet worden
WP heeft vaak zijn eigen thermostaat en wordt voor zo ver ik weet zelden/niet geschakeld door een zone systeem.
Ik had voordat de WP er kwam evohome icm een aan/uit sturing.
Deze sturing ligt momenteel ergens stof te happen en is nu niet meer nodig.
De WP zorgt voor een correcte aanvoertemp afhankelijk van de buitentemp, en evohome hoeft dan alleen nog kleppen open/dicht te gooien.

[ Voor 23% gewijzigd door format5 op 09-03-2022 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Knutselaar schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:32:
[...]

Wat ik bedoelde met 2 temperaturen, is dat hij zou afwisselen tussen de 2 temperaturen, dus een bijvoorbeeld een uurtje (vraaggestuurd) 50 graden voor boven, en dan weer 30 graden voor beneden bijvoorbeeld. En dan met een 3-weg klep de waterstroom naar boven of naar beneden sturen.

Ik zou zeggen dat dat met een stukje domotica wel te doen moet zijn, maar het wordt snel complex als je ook WW/boiler nog in de mix gooit denk ik.

Bij heteluchtverwarming (HLV) wordt lucht aangezogen, verwarmd (direct gestookt=gasverbranding, indirect=warmtewisselaar) en weer uitgeblazen via kanalen door het hele huis. Deze kanalen hebben uitblaasventielen in elk vertrek. Door middel overdruk (kier onder de deur) komt dit uiteindelijk weer terug bij de aanzuiging van de HLV.

De kanalen zullen hoe dan ook blijven omdat dit onderdeel is van de ventilatie (WTW), of er nu door gestookt wordt of niet.

Ik zou inderdaad ook radiatoren kunnen aanleggen, maar dit is vrij ingrijpend omdat de cv-leidingen er niet zijn. Het plaatsen van een indirect gestookte HLV is vrij eenvoudig, maar heeft dus de beperking dat het minimaal 50 aanvoer nodig heeft.

Het voordeel van radiatoren zou zijn dat ik dan geen buffervat nodig zou hebben, omdat de vloerverwarming dan ongestuurd in het circuit zit.

Misschien heb ik nu een 'systeem' bedacht wat in de praktijk niet kan werken. Ik hoor het graag.
Er zijn warmtepompen waar een dergelijke regeling al gewoon in zit.
Of je die regeling wil gebruiken is een andere vraag.
Ik zou de focus leggen op de 50 graden proberen te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06:32
format5 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 07:58:
[...]

Ik heb alleen vloerverwarming.
Maar ik had eerst ook een paar radiatoren. Een paar T33's Daar kwam wel warmte vanaf, maar evohome icm een WP werkte echt niet fijn icm radiatoren.
Wat ik nu gedaan heb is dat normaal alle zone kleppen van evohome open staan (voor de vloerverwarming dus).
En als een kamer te warm wordt door de houtkachel, zon, mensen, etc de betreffende zone dicht gaat.
De WP blijft dan nog lopen over de andere zones.

Dat lijkt mij icm een WP de meest optimale situatie.
Bedoel je dat jouw EVO home kleppen altijd helemaal open of helemaal dicht zijn? Dus niet een beetje open? Is dat zo in te stellen?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Joris 407 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:26:
[...]

Bedoel je dat jouw EVO home kleppen altijd helemaal open of helemaal dicht zijn? Dus niet een beetje open? Is dat zo in te stellen?
Volgens mij niet. Anders dan met de temperatuur truken kun je dit volgens mij niet voor elkaar krijgen.

Zat ook aan zoiets te denken voor de garage; geen eigen warmtevraag, maar wel dicht als de garage op temperatuur is. Soort temperatuurmaximum ipv minimum. Maar dat krijg ik met evohome volgens mij niet voor elkaar.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 09-03-2022 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Joris 407 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:26:
[...]

Bij mij staan ze inderdaad of helemaal open (WP regelt de temp), of helemaal dicht (ruimte zit over de ingestelde temp heen, als max beveiliging zeg maar).

[ Voor 12% gewijzigd door format5 op 09-03-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

format5 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:32:
[...]

Bij mij staan ze inderdaad of helemaal open, of helemaal dicht.
Volgens mij werkt Evohome zo niet. De zonekleppen worden tijdgestuurd. Kijk maar in je systeeminstellingen naar de warmtevraag. Als daar 50% staat, zijn ze 50% van de tijd helemaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
MikeyMan schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:30:
[...]

Zat ook aan zoiets te denken voor de garage; geen eigen warmtevraag, maar wel dicht als de garage op temperatuur is. Soort temperatuurmaximum ipv minimum. Maar dat krijg ik met evohome volgens mij niet voor elkaar.
Ik heb dit met een bluetooth thermometer in de garage, 230v afsluiters op een Zigbee stopcontact en HomeAssistant gedaan. Het werkt wel, maar de invloed van zon op de ramen zorgt er toch voor dat hij soms ver over zijn target gaat. Hier valt nog wel wat te winnen in de configuratie denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Knutselaar schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:38:
[...]

Ik heb dit met een bluetooth thermometer in de garage, 230v afsluiters op een Zigbee stopcontact en HomeAssistant gedaan. Het werkt wel, maar de invloed van zon op de ramen zorgt er toch voor dat hij soms ver over zijn target gaat. Hier valt nog wel wat te winnen in de configuratie denk ik.
Ik heb al evohome hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
MikeyMan schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:49:
[...]

Ik heb al evohome hangen ;)
Het probleem is verder hetzelfde. En je zegt zelf dat je het met de Evohome niet aan de praat krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
MikeyMan schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:34:
[...]

Volgens mij werkt Evohome zo niet. De zonekleppen worden tijdgestuurd. Kijk maar in je systeeminstellingen naar de warmtevraag. Als daar 50% staat, zijn ze 50% van de tijd helemaal open.
Weet je dat zeker?
Ik zie bij mij de klep altijd open staan. Behalve als de kachel bijv aan is, dan gaat de klep dicht, totdat de ruimte weer afgekoeld is.

Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik sinds anderhalf jaar een beta fw in mijn touch heb staan welke volgens honeywell WP geschikt is. Misschien dat die nog iets van invloed heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

format5 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:15:
[...]

Weet je dat zeker?
Ik zie bij mij de klep altijd open staan. Behalve als de kachel bijv aan is, dan gaat de klep dicht, totdat de ruimte weer afgekoeld is.

Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik sinds anderhalf jaar een beta fw in mijn touch heb staan welke volgens honeywell WP geschikt is. Misschien dat die nog iets van invloed heeft?
Missschien iets voor een van de EvoHome topics, maar ik ben er vrij zeker van. Kan wel zo zijn dat omdat je op lage temperatuur stookt, het % warmtevraag per zone erg hoog is, en het daardoor lijkt alsof het altijd open is.

Overigens is die firmware vziw ook al een tijdje uit beta.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 09-03-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:19
Hallo allemaal, heeft er iemand een tip voor een goede specialist/adviseur op het gebied van warmtepompen incl het berekenen van haalbaarheid ed in de regio Utrecht?

Ik merk dat bij de "klassieke installatiebedrijven" deze kennis (helaas) niet goed aanwezig is.

Mag ook via DM..

bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:00
Alvast mijn excuses als dit onderwerp vaker langs is gekomen, maar ik schrik nogal van het standby/sluipverbruik van mijn warmtepomp :|

Ik ging vanochtend even kijken wat nou de sluipverbruikers van mijn woning zijn door apparaten, lichten etc uit te zetten en de groep van de omvormer uit te zetten, dan kijken of het sluipverbruik stabiel is om vervolgens stekkers of complete groepen uit te zetten. O.a. de Dyson stofzuiger oplader blijkt flink te verbruiken.

Maar de grootste val was te zien toen ik de 3-fasen groep van de warmtepomp (waar alléén de warmtepomp op zit!) uit te zetten. Het gaat om een Mitsubishi PUHZ-SHW80 + ERST20C-VM2C.

Mijn sluipverbruik was op dat moment volgens de kWh meter (met zonnepanelen-omvormer dus uit) zo'n 110 watt. Na het uitzetten van de warmtepomp-groep (warmtepomp dus op standby) viel het meteen 50 watt terug!

Na het aanzetten van de warmtepomp groep springt ie even naar 180, dan terug naar 80, en na een minuut weer naar het 'oude' sluipverbruik van zo'n 110 watt.

Wat kan dit veroorzaken en kan ik daar nog iets aan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 13:54
Knutselaar schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:51:
[...]

Goed om te lezen dat een indirecte HLV ook met lagere temperatuur nog werkt, al is het met een lager vermogen. Ik zou bewust een HLV met hogere capaciteit kunnen neerzetten om de lage aanvoer te compenseren.

De Brink Elan serie geeft bij een watertraject van 50/35 nog een factor 0,52 van nominaal vermogen. Bij de Elan 16 is dat 5,72kW.

'Stel' dat er bij 35 graden nog een factor 0,2 over zou blijven, hou je nog respectievelijk 2,2kW over. Daarmee zou ik het boven prima op 20 graden moeten kunnen houden (indien nodig). Voor de echte factor zou ik dan contact moeten zoeken met Brink, want die staat niet in de tabellen.

En toch... radiatoren hebben als voordeel dat het z.g.a. geen onderhoud nodig heeft, en dat je elke ruimte apart zou kunnen regelen. Op de lange termijn zou dat best wel goedkoper en comfortabeler kunnen zijn...

* gaat nog even dubben. Bedankt!
Ik ben zelf ook aan het kijken naar een warmptepomp i.c.m. mijn Elan 10 heteluchtverwarming. Ik kreeg van een adviseur van Brink zelf deze tabel nog toegestuurd. Voor jou wellicht ook interessant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uS2p70cliH8gRC8JVrzZLKS6tz8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iijx1sRkJtVA3e6BAUqWqQEc.png?f=fotoalbum_large

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Vincm schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:47:
Alvast mijn excuses als dit onderwerp vaker langs is gekomen, maar ik schrik nogal van het standby/sluipverbruik van mijn warmtepomp :|

Ik ging vanochtend even kijken wat nou de sluipverbruikers van mijn woning zijn door apparaten, lichten etc uit te zetten en de groep van de omvormer uit te zetten, dan kijken of het sluipverbruik stabiel is om vervolgens stekkers of complete groepen uit te zetten. O.a. de Dyson stofzuiger oplader blijkt flink te verbruiken.

Maar de grootste val was te zien toen ik de 3-fasen groep van de warmtepomp (waar alléén de warmtepomp op zit!) uit te zetten. Het gaat om een Mitsubishi PUHZ-SHW80 + ERST20C-VM2C.

Mijn sluipverbruik was op dat moment volgens de kWh meter (met zonnepanelen-omvormer dus uit) zo'n 110 watt. Na het uitzetten van de warmtepomp-groep (warmtepomp dus op standby) viel het meteen 50 watt terug!

[YouTube: Standby verbruik warmtepomp]

Na het aanzetten van de warmtepomp groep springt ie even naar 180, dan terug naar 80, en na een minuut weer naar het 'oude' sluipverbruik van zo'n 110 watt.

Het kan zomaar zijn dat het geen sluipverbruik is met deze temperaturen.
Het kan best zijn dat de buitenunit zich nu vorstvrij houd? Carter verwarming aan is? Circulatiepomp actief is?
ik zou met de huidige buitentemperaturen nog niet meteen van sluip verbruik uit gaan. Tenzij de standby stroom zo hoog is(te controleren in datasheet), maar dat verwacht ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08
@Vincm hier kunnen ze je beter helpen (en staat er al het nodige over):
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
DeOS schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:56:
[...]

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een warmptepomp i.c.m. mijn Elan 10 heteluchtverwarming. Ik kreeg van een adviseur van Brink zelf deze tabel nog toegestuurd. Voor jou wellicht ook interessant.

[Afbeelding]
Bedankt! Valt mij nog erg mee hoeveel vermogen te eruit kan halen op die lage temperaturen.

Als je voor deze oplossing kiest hou ik mij aanbevolen voor een update. Bij mij zal het wel een project voor volgend jaar worden denk ik.
Mijn energiecontract loopt nog een paar jaar (tenzij de leverancier failliet gaat), dus als het goed is heb ik nog even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-07 13:54
Knutselaar schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Bedankt! Valt mij nog erg mee hoeveel vermogen te eruit kan halen op die lage temperaturen.

Als je voor deze oplossing kiest hou ik mij aanbevolen voor een update. Bij mij zal het wel een project voor volgend jaar worden denk ik.
Mijn energiecontract loopt nog een paar jaar (tenzij de leverancier failliet gaat), dus als het goed is heb ik nog even.
Ja mij ook. Het hangt natuurlijk wel af van het warmteverlies van je woning hoe comfortabel het e.e.a. blijft. En natuurlijk persoonlijke voorkeur. De uitblaastemperatuur moet voor het comfort in ieder geval boven de lichaamstemperatuur blijven lijkt me.

Ik hoop het dit jaar nog te realiseren, maar merk dat er hier in de buurt (Drenthe/Groningen) weinig installateurs zijn die het aandurven met luchtverwarming. En die het wel aandurven hebben nu een klantenstop of kunnen dit jaar niet meer leveren .

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 02:03
Vincm schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:47:
..................Het gaat om een Mitsubishi PUHZ-SHW80 + ERST20C-VM2C.

[YouTube: Standby verbruik warmtepomp]

Tja, dat sluip verbruik is bekend, maar normaal gesproken ligt dat rond de 26-27 Watt, met soms een sprongetje naar 80 W, en dan weer terug.
Hoe dat komt is (nog) niet bekend, dat doet 'ie gewoon. Het enige wat je kan doen, als je geen gebruikt maakt van het ingebouwde verwarmings element van 2kW, is het stekkertje van het middelste relais van de print lostrekken, want dan doet dat ook niets meer; gebruik daarvan is maar 2 W, maar een bekende klacht hierover is dat dit relais irritant kan brommen. Die 110 W is wel hoog, dat heb ik nog niet vaak gezien, maar meet het ook eens op andere tijdstippen (of continue, wat ik , en vele anderen doen) dan zie je dat dit niet constant zo hoog ligt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:00
format5 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:02:
[...]

Het kan zomaar zijn dat het geen sluipverbruik is met deze temperaturen.
Het kan best zijn dat de buitenunit zich nu vorstvrij houd? Carter verwarming aan is? Circulatiepomp actief is?
ik zou met de huidige buitentemperaturen nog niet meteen van sluip verbruik uit gaan. Tenzij de standby stroom zo hoog is(te controleren in datasheet), maar dat verwacht ik niet.
Goed punt over de carter verwarming, buiten was het nog vrij koud. Nu staat de zon er al een paar uur op en is de temperatuur gestegen, zal zo nog eens kijken. Circulatiepomp staat uit, die wordt gevoed via de binnenunit maar is duidelijk uit wanneer de warmtepomp op standby wordt gezet.

Documentatie ga ik er eens bij zoeken.
BarryH schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:06:
@Vincm hier kunnen ze je beter helpen (en staat er al het nodige over):
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Thanks! Ik ga daar eens kijken en evt. verder posten.
Naalroc schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:27:
[...]
Tja, dat sluip verbruik is bekend, maar normaal gesproken ligt dat rond de 26-27 Watt, met soms een sprongetje naar 80 W, en dan weer terug.
Hoe dat komt is (nog) niet bekend, dat doet 'ie gewoon. Het enige wat je kan doen, als je geen gebruikt maakt van het ingebouwde verwarmings element van 2kW, is het stekkertje van het middelste relais van de print lostrekken, want dan doet dat ook niets meer; gebruik daarvan is maar 2 W, maar een bekende klacht hierover is dat dit relais irritant kan brommen. Die 110 W is wel hoog, dat heb ik nog niet vaak gezien, maar meet het ook eens op andere tijdstippen (of continue, wat ik , en vele anderen doen) dan zie je dat dit niet constant zo hoog ligt.
Het 2 kW element wordt gebruikt voor de legionella-cyclus...

110W sluipverbruik voor een hele woning leek me niet eens heel raar, het is inclusief altijd-aan apparatuur (koelkast, access points etc.) en alle standby apparatuur (oven, tv, playstation, etc). Maar liever natuurlijk minder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle Mitsu's tot zover bij mij bekend verbruiken continu 25/26/27Watt met af en toe piekjes naar 80Watt

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Knutselaar zoals je in de tabel kan zien, bepaalt de gemiddelde temperatuur zo'n beetje het afgiftevermogen (geholpen door het luchtdebiet).
Aan de hand van je gasverbruik zien we dat je bij -10 ca 6 kW nodig hebt en dit afgiftesysteem kan dat leveren bij 45 graden, wat nog best acceptabel is voor die extreme temperatuur. De COP van mijn warmtepomp is bijvoorbeeld nog boven de 2 bij A-10W45, dus ook dan goedkoper dan gas.
90% van de tijd draait hij dan op lagere temperatuur en daar zit de winst (COP 4).

NB je moet dan dus wel 24/7 op dezelfde temperatuur gaan stoken, dat is heel anders denken :) Nu kan je op 70 graden de boel met 20 kW warmblazen, dat gaat dan niet meer lukken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
Proton_ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:34:
@Knutselaar zoals je in de tabel kan zien, bepaalt de gemiddelde temperatuur zo'n beetje het afgiftevermogen (geholpen door het luchtdebiet).
Aan de hand van je gasverbruik zien we dat je bij -10 ca 6 kW nodig hebt en dit afgiftesysteem kan dat leveren bij 45 graden, wat nog best acceptabel is voor die extreme temperatuur. De COP van mijn warmtepomp is bijvoorbeeld nog boven de 2 bij A-10W45, dus ook dan goedkoper dan gas.
90% van de tijd draait hij dan op lagere temperatuur en daar zit de winst (COP 4).

NB je moet dan dus wel 24/7 op dezelfde temperatuur gaan stoken, dat is heel anders denken :) Nu kan je op 70 graden de boel met 20 kW warmblazen, dat gaat dan niet meer lukken.
Ik hoef gelukkig niet de hele woning op luchtverwarming te stoken. Op de benedenverdieping ligt 100m2 h.o.h. 10cm aan vloerverwarming, en dat werkt nu ook al prima op een aanvoer van 33 graden. De CV (veel te groot, 'want er staat een bad') is helemaal teruggeschroefd naar het laagste vermogen van 7kW en pruttelt nu meestal rustig in de ochtend een paar uur om vervolgens pas s'avonds weer even aan te gaan.
Een deel van die warmte wordt via de WTW ook naar boven gebracht, maar dat is niet genoeg om in de winter fijn boven te kunnen werken. Zonder de luchtverwarming komt het er ook niet onder de 16-17 graden.
Ik verwacht dus niet veel vermogen nodig te hebben op de bovenverdiepingen. Als ik de tabel zo zie kan ik misschien al toe met de Elan 4, maar qua kosten scheelt het niet veel, en de Elan 10 kan je ook behoorlijk terugschroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:15
Knutselaar schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:57:
[...]
[...]Als ik de tabel zo zie kan ik misschien al toe met de Elan 4, maar qua kosten scheelt het niet veel, en de Elan 10 kan je ook behoorlijk terugschroeven.
Wat is eigenlijk de meerwaarde van een Elan tov een verwarmingsbatterij ? Ik zit ook te denken aan luchtverwarming maar had eigenlijk zoiets in gedachte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
ranjo schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:03:
[...]

Wat is eigenlijk de meerwaarde van een Elan tov een verwarmingsbatterij ? Ik zit ook te denken aan luchtverwarming maar had eigenlijk zoiets in gedachte.
Zo'n verwarmingsbatterij heeft geen ventilator, sturing, filters of behuizing. Dat zal je er allemaal omheen moeten bouwen om een 'Elan' te krijgen.

Ik vermoed dat dit meer bedoeld is als naverwarming voor een WTW. Dat zou misschien ook kunnen werken, mits je een stuurbare afsluiter op de wateraanvoer zet. Bij mij waarschijnlijk niet, want de HLV zuigt lucht aan uit de binnenomgeving (onderdruk) wat voor de warmte- en luchtcirculatie zorgt. Zonder die aanzuiging verstoor ik het hele systeem zoals die ooit ontworpen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zo de eerste "offerte" is binnen.
Gemiddeld kost een volledig elektrische Nefit-Bosch lucht-water warmtepomp oplossing rond de €12.500,- (5kW) tot €17.500,- (17kW) na aftrek van de ISDE subsidie.
Het maken van de transmissieverlies berekening en het Energieplan op Maat kost veel tijd. Voor het Energieplan op Maat rekenen we 450,- euro (incl btw).
Ben nog niet zoveel opgeschoten .

Heb maar gevraagd wat een 13KW WP kost met boiler en installatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2022 15:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
@Sport_Life Ik weet niet of je al eerder iets gepost had..
De meeste hier hebben de transmissie berekening niet gedaan en aan de hand van het historisch gasgebruik berekend wat de capaciteit moet zijn.
Dit blijkt in erg veel (misschien wel alle??) situaties een goed resultaat te hebben gehad.

Edit, zoekopdracht laat zien dat je al vaker gepost hebt, en we zelfs op elkaar gereageerd hebben 8)7
Een transmissieberekening zou toch wel krachtig zijn voor jou, maar het kan ook anders. Je kan deze ook zelf maken, of je moet het voormalig gebruik achterhalen.

[ Voor 31% gewijzigd door format5 op 09-03-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:17

Sport_Life

Solvitur ambulando

format5 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:41:
@Sport_Life Ik weet niet of je al eerder iets gepost had..
De meeste hier hebben de transmissie berekening niet gedaan en aan de hand van het historisch gasgebruik berekend wat de capaciteit moet zijn.
Dit blijkt in erg veel (misschien wel alle??) situaties een goed resultaat te hebben gehad.
We krijgen pas volgende maand de sleutel. Dan gaat in het najaar overal vvw op de BG en die wil ik meteen aansluiten op de warmtepomp in de kelder ipv de cv ketel op de 1e etage waar hij nu staat. Over een jaar of 4-5 wil ik het glas en evt kozijnen vervangen door hr+++ glas.

In de ideale situatie zouden we een jaar het verbruik monitoren maar dan moeten we voor 1 jaar leidingen verleggen en bovendien is de situatie over 5 jaar weer anders ivm hr+++ glas (en evt wtw).
Worst case zitten we in de winter een week in de kou, dan kan ik evt tijdelijk bijverwarmen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2022 17:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knutselaar
Sport_Life schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:55:
[...]

We krijgen pas volgende maand de sleutel. Dan gaat in het najaar overal vvw op de BG en die wil ik meteen aansluiten op de warmtepomp in de kelder ipv de cv ketel op de 1e etage waar hij nu staat. Over een jaar of 4-5 wil ik het glas en of kozijnen vervangen door hr+++ glas.

In de ideale situatie zouden we een jaar het verbruik monitoren maar dan moeten we voor 1 jaar leidingen verleggen en bovendien is de situatie over 5 jaar weer anders ivm hr+++ glas (en evt wtw).
Maar dan moet je uiteindelijk toch leidingen leggen vanaf de kelder naar boven, of niet?

Ik zou zelf die leidingen vanaf de kelder alvast leggen naar de huidige CV en vanaf de kelder naar de vvw verdeler. Tijdelijk doorverbinden in de kelder zodat je de vloerverwarming alvast kan gebruiken. Later kan je er dan je WP tussen zetten en koppel je de CV af.

PS: je energieleverancier kan het historisch verbruik opvragen. De huidige eigenaar kan het je ook vast wel vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Vincm schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Goed punt over de carter verwarming, buiten was het nog vrij koud. Nu staat de zon er al een paar uur op en is de temperatuur gestegen, zal zo nog eens kijken. Circulatiepomp staat uit, die wordt gevoed via de binnenunit maar is duidelijk uit wanneer de warmtepomp op standby wordt gezet.

Documentatie ga ik er eens bij zoeken.

[...]

Thanks! Ik ga daar eens kijken en evt. verder posten.

[...]

Het 2 kW element wordt gebruikt voor de legionella-cyclus...

110W sluipverbruik voor een hele woning leek me niet eens heel raar, het is inclusief altijd-aan apparatuur (koelkast, access points etc.) en alle standby apparatuur (oven, tv, playstation, etc). Maar liever natuurlijk minder!
Elektronica heeft nu eenmaal stoom nodig omdat het anders niets automatisch kan aansturen. Het is altijd bezig de boel in de gaten te houden.
Ik zou wensen dat ik zo weinig sluip verbruik heb (zit zo rond de 500-900 W).
Je Ziggobox gebruikt nog meer dan je WP. Ook je WiFi wordt je niet vrolijk van.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-07 18:36
Sport_Life schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:55:
[...]

We krijgen pas volgende maand de sleutel. Dan gaat in het najaar overal vvw op de BG en die wil ik meteen aansluiten op de warmtepomp in de kelder ipv de cv ketel op de 1e etage waar hij nu staat. Over een jaar of 4-5 wil ik het glas en evt kozijnen vervangen door hr+++ glas.

***members only***
Misschien dat een duurzaamheidslening nog een idee is. Zo kun je zoveel mogelijk al nu doen indien je toch nog dingen in je nieuwe huis gaat veranderen. Hebben wij ook gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Bommer, de groothandel heeft nog 840 Elgas in backorder staan zonder zicht op een leverdatum. Er zijn er nog 25 voor mij en ik wacht al 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-06 18:54
Ik ben van alles door aan het lezen maar wat mij nog niet duidelijk is: als ik volledig van het gas af wil met een lucht/water warmtepomp (goed geïsoleerd huis, met vloerverwarming beneden). Wat heb ik dan nog meer nodig, behalve een set als deze:

https://www.techniekwebsh...p-bij-7-35-c-volgens.html

of deze:
https://www.warmteservice...ter-warmtepomp/p/03551440

Of zijn dat alleen de buitenunits die je koopt?
Wat heb je nodig (behalve aansluitmaterialen uiteraard)?
Een grotere boiler / buffervat?

[ Voor 21% gewijzigd door robg1984 op 09-03-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:27
Ik ben nieuw in warmtepomp-land en de huidige gasprijzen heeft mij ook naar dit topic getrokken :)

Onlangs heb ik een informatie avond bezocht en daar is mij het eea wel duidelijk geworden echter door alle berekenen en info in dit topic heb ik weer meer vragen dan antwoorden gekregen.

Wij wonen in een hoekwoning uit 2019 dus goed geïsoleerd. Ik verwacht hier dan ook geen problemen. Gas verbruik ligt op ca 950m3 per jaar. Ik heb al 10 zonnepanelen en kan er nog 10 bijleggen dus ook daar geen problemen.

Waar ik mij wel zorgen om maak is dat, naast de stijging van de gasprijzen, de energieprijzen de komende tijd ook fors kunnen gaan stijgen (niemand heeft een glazen bol, ik weet het). Dan nog kan een warmtepomp voordeliger zijn maar gezien ons ‘geringe’ gasverbruik en salderen van de zonnepanelen vallen de maandlasten nu nog mee (contract is al afgelopen).

Daarnaast heb ik begrepen dat de aanschaf in ons geval rond de 6.000 euro is (met installatie en materialen e.d.). Met subsidie een prima prijs echter heb ik ook begrepen dat een warmtepomp ongeveer de levensduur heeft van een cv ketel. Dat betekent dus dat ik elke 10 a 15 jaar dit bedrag opnieuw moet uitgeven. Het voordeel moet hem dus zitten in de terugverdientijd van ca 3 jaar (met de huidige prijzen) en het sparen voor een nieuwe in de toekomst.

Zeg ik iets geks in bovenstaand ‘oppervlakkig’ verhaal? Dan hoor ik het namelijk graag. Ik zie door de bomen het bos niet meer en eerlijk is eerlijk als je echt nog ergens een betrouwbare mening kunt krijgen is het hier op tweakers :)

Ik twijfel gezien mijn verbruik of ik nu al wil instappen of dat ik het over een paar jaar doe. Echter wordt ook ik door de ‘angst’ gedreven op dit moment net als zovele maar ik geloof ook dat als iedereen nu massaal overstapt op elektrische auto’s en warmtepompen dat dit in de toekomst weer een keerzijde kan hebben voor de stroom prijs… Ach hadden we toch die glazen bol maar :)

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

hk12nl schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:50:
Met subsidie een prima prijs echter heb ik ook begrepen dat een warmtepomp ongeveer de levensduur heeft van een cv ketel. Dat betekent dus dat ik elke 10 a 15 jaar dit bedrag opnieuw moet uitgeven.
de meeste warmtepompen (met name die van de oude garde zoals panasonic en metsubsidie) hebben een ontwerplevensduur van 20+ jaar. die is ook goed te halen als je hem beschermd tegen de elementen en schoonhoud/onderhoud.

vraag is natuurlijk of je over 15 jaar niet al zit te kijken naar die mooie nieuwe machines die nog beter zijn dan er nu is en je wilt vervangen voor die stukgaat.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robg1984
Daarnaast heb ik begrepen dat de aanschaf in ons geval rond de 6.000 euro is (met installatie en materialen e.d.). Met subsidie een prima prijs echter heb ik ook begrepen dat een warmtepomp ongeveer de levensduur heeft van een cv ketel.
€6000 na aftrek van subsidie of voor?
Welke warmtepomp had jij op het oog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:16
sinovenator schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:37:
[...]

WAR aansturing ga ik mij even op inlezen.
Maar moet voor in eerste instantie toch kiezen tussen aan/uit of opentherm.
Dus dan blijft de vraag wat is beter voor een warmtepomp als hieruit gekozen moet worden
Evohome kan beide, aan/uit en opentherm. kwestie van de RF module bij de ketel/WP verwisselen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-07 13:53
Ik ben nieuw in warmtepomp-land en de huidige gasprijzen heeft mij ook naar dit topic getrokken :)

Onlangs heb ik een informatie avond bezocht en daar is mij het eea wel duidelijk geworden echter door alle berekenen en info in dit topic heb ik weer meer vragen dan antwoorden gekregen.

Wij wonen in een hoekwoning uit 2019 dus goed geïsoleerd. Ik verwacht hier dan ook geen problemen. Gas verbruik ligt op ca 950m3 per jaar. Ik heb al 10 zonnepanelen en kan er nog 10 bijleggen dus ook daar geen problemen.

Waar ik mij wel zorgen om maak is dat, naast de stijging van de gasprijzen, de energieprijzen de komende tijd ook fors kunnen gaan stijgen (niemand heeft een glazen bol, ik weet het). Dan nog kan een warmtepomp voordeliger zijn maar gezien ons ‘geringe’ gasverbruik en salderen van de zonnepanelen vallen de maandlasten nu nog mee (contract is al afgelopen).

Daarnaast heb ik begrepen dat de aanschaf in ons geval rond de 6.000 euro is (met installatie en materialen e.d.). Met subsidie een prima prijs echter heb ik ook begrepen dat een warmtepomp ongeveer de levensduur heeft van een cv ketel. Dat betekent dus dat ik elke 10 a 15 jaar dit bedrag opnieuw moet uitgeven. Het voordeel moet hem dus zitten in de terugverdientijd van ca 3 jaar (met de huidige prijzen) en het sparen voor een nieuwe in de toekomst.

Zeg ik iets geks in bovenstaand ‘oppervlakkig’ verhaal? Dan hoor ik het namelijk graag. Ik zie door de bomen het bos niet meer en eerlijk is eerlijk als je echt nog ergens een betrouwbare mening kunt krijgen is het hier op tweakers :)

Ik twijfel gezien mijn verbruik of ik nu al wil instappen of dat ik het over een paar jaar doe. Echter wordt ook ik door de ‘angst’ gedreven op dit moment net als zovele maar ik geloof ook dat als iedereen nu massaal overstapt op elektrische auto’s en warmtepompen dat dit in de toekomst weer een keerzijde kan hebben voor de stroom prijs… Ach hadden we toch die glazen bol maar :)
Dus je CV ketel is nu 3 jaar oud? Financieel kan ik me niet voorstellen dat het voordelig gaat zijn om hem te vervangen, maar maak eens een berekening voor de komende 10 of 25 jaar. Zijn hier al voorbeelden voorbij gekomen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knutselaar
@hk12nl
Wat voor verwarming heb je precies (vloer/radiatoren/iets anders)?
Ik zou verwachten dat een woning uit 2019 minder gas verbruikt. Is je CV wel goed ingeregeld?

Lees anders dit topic even door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-07 14:51

Timple

Ik zou graag een 500L RVS boiler in mijn kelder willen plaatsen. Helaas is mijn kelderdeur maar 70cm...

Kun je een 300L en 200L boiler combineren? Voor het tapwater lijkt in serie met het meest logisch. Maar hoe zou je de warmtepomp aan de spiralen koppelen? En hoe houd je van beide vaten de temperatuur in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Timple schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:48:
Ik zou graag een 500L RVS boiler in mijn kelder willen plaatsen. Helaas is mijn kelderdeur maar 70cm...

Kun je een 300L en 200L boiler combineren? Voor het tapwater lijkt in serie met het meest logisch. Maar hoe zou je de warmtepomp aan de spiralen koppelen? En hoe houd je van beide vaten de temperatuur in orde?
Ik zou zoiets creëren i.c.m. een circulatie pompje en de grootste spiraal gebruiken van 1 boiler en de voeler in de ander boiler. En zo in serie plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 07:10:
[...]

Ik zou zoiets creëren i.c.m. een circulatie pompje en de grootste spiraal gebruiken van 1 boiler en de voeler in de ander boiler. En zo in serie plaatsen
Dat zal ook lastig worden als je stuurt op de sensor in de tank waar de spiraal niet in zit.
Je kunt dan niet anders als de spiraal in de 1e tank zetten en de sensor in de 2e tank.
De 2e tank zal als eerste leeg gaan, en dus al vrij snel een signaal aan de WP geven om de tank te verwarmen waardoor de gelaagdheid verstoord raakt.

Dat van die circulatiepomp is een goed idee, maar ik zou dan de sensor toch bij in het vat zetten waar de spiraal ook in zit, en zelf proefondervindelijk erachter komen hoe warm het 2e vat wordt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-07 07:13
Timple schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:48:

Kelderdeur/kozijn tijdelijk verwijderen?

Zou het mogelijk zijn om de isolatie van de boiler netjes te verwijderen? Dan worden ze weer een stuk slanker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Zwartoog schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:22:
[...]

Kelderdeur/kozijn tijdelijk verwijderen?

Zou het mogelijk zijn om de isolatie van de boiler netjes te verwijderen? Dan worden ze weer een stuk slanker.
Er zijn modellen waarbij dit kan, of dat met alle kan betwijfel ik.

Ik heb zelf een nibe 400L boiler.
Hierbij hebben we de isolatie moeten verwijderen voordat deze door de deur naar kunnen kon.

Het terug plaatsen was trouwens wel een dingetje, hier bleek ook bijna geen ruimte voor te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-07 15:29
Hoi allemaal, ook ik ben nieuw in dit topic.

Allereerst mijn dank aan iedereen die zo ontzettend veel informatie deelt, dat maakt dit topic tot een enorm waardevolle bron van echte informatie. Dat is nog al moeilijk vinden met alle mooie marketing praatjes..

Wellicht nog wel een goede toevoeging voor de startpost bij het onderdeel geluid is wat linkjes naar wat de diverse warmtepompen produceren aan geluid:

Whitepaper geluidseisen Bosch Nefit
Whitepaper geluidseisen Mitsubishi
Whitepaper geluidseisen Valiant
[url=“https://www.panasonicproclub.com/uploads/NL/catalogues/Geluidsbrochure%202021.pdf”]panasonic[/url]

(met dank aan @Xqlusive voor het posten van deze links)

Ik wil dus ook graag gaan verwarmen en SSW maken met een warmtepomp. Veel opties langs geweest maar ik woon in een rijtjeshuis waardoor geluid een groot punt is. Ik wil graag een warmtepomp maar niet ten koste van de buren..

Alle berekeningen er op losgelaten (koevlaas (1300-1400m2 gasverbruik), warmtepomp-weetjes, warmteverlies berekening) en dan kom ik op ongeveer 6-7 kw nodig vermogen uit.

Na veel onderzoek en gepuzzel is er eigenlijk maar 1 optie waar ik een vergunning voor ga kunnen krijgen: de Nefit/Bosch Compress 7400i AW 7. Alle andere maken te veel geluid of hebben te weinig vermogen. Daarnaast een losse boiler van 300l, de tower met 180l denk ik te weinig aan te hebben (4 personen, lang douchen op 38-39 graden, regendouche).
Ik heb naast mijn voordeur een schuurtje staan waar ik em op wil zetten, dat is eigenlijk de enige plek waar het zou kunnen. Alle andere plaatsen zou te dicht bij een raam zijn.

Beetje gezocht naar ervaringen op het forum hier, nog niet enorm veel kunnen vinden dus mocht iemand wat weten, ik hoor het graag :)

Nu nog de zoektocht naar een installateur, dat is haast nog lastiger lijkt wel.. Heeft iemand nog tips voor de omgeving Zaanstad?

[ Voor 4% gewijzigd door mnugter op 11-03-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
mnugter schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:49:
Hoi allemaal, ook ik ben nieuw in dit topic.

Allereerst mijn dank aan iedereen die zo ontzettend veel informatie deelt, dat maakt dit topic tot een enorm waardevolle bron van echte informatie. Dat is nog al moeilijk vinden met alle mooie marketing praatjes..

Wellicht nog wel een goede toevoeging voor de startpost bij het onderdeel geluid is wat linkjes naar wat de diverse warmtepompen produceren aan geluid:

Whitepaper geluidseisen Bosch Nefit
Whitepaper geluidseisen Mitsubishi
Whitepaper geluidseisen Valiant

(met dank aan @Xqlusive voor het posten van deze links)

Ik wil dus ook graag gaan verwarmen en SSW maken met een warmtepomp. Veel opties langs geweest maar ik woon in een rijtjeshuis waardoor geluid een groot punt is. Ik wil graag een warmtepomp maar niet ten koste van de buren..

Alle berekeningen er op losgelaten (koevlaas (1300-1400m2 gasverbruik), warmtepomp-weetjes, warmteverlies berekening) en dan kom ik op ongeveer 6-7 kw nodig vermogen uit.

Na veel onderzoek en gepuzzel is er eigenlijk maar 1 optie waar ik een vergunning voor ga kunnen krijgen: de Nefit/Bosch Compress 7400i AW 7. Alle andere maken te veel geluid of hebben te weinig vermogen. Daarnaast een losse boiler van 300l, de tower met 180l denk ik te weinig aan te hebben (4 personen, lang douchen op 38-39 graden, regendouche).
Ik heb naast mijn voordeur een schuurtje staan waar ik em op wil zetten, dat is eigenlijk de enige plek waar het zou kunnen. Alle andere plaatsen zou te dicht bij een raam zijn.

Beetje gezocht naar ervaringen op het forum hier, nog niet enorm veel kunnen vinden dus mocht iemand wat weten, ik hoor het graag :)

Nu nog de zoektocht naar een installateur, dat is haast nog lastiger lijkt wel.. Heeft iemand nog tips voor de omgeving Zaanstad?
Bij mijn weten is een vergunning niet nodig voor een warmtepomp, maar verbeter me als ik het mis heb

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Joris 407 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Bij mijn weten is een vergunning niet nodig voor een warmtepomp, maar verbeter me als ik het mis heb
Vaak wel aan de voorzijde als hij los in de tuin staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
Pietje555 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Ik heb daar wel naar gezocht, maar niet gevonden. Verschilt dat per gemeente of waar kan ik dat checken?

Edit: weer even gezocht: bij lucht-water wp's in de voortuin alleen als deze hoger dan 1 meter is of aan de gevel hangt.

[ Voor 17% gewijzigd door Joris 407 op 10-03-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mnugter Je kan ook een geluidsdempende ombouw overwegen (b.v. Merford of Climeleon)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnugter
BarryH schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:09:
@mnugter Je kan ook een geluidsdempende ombouw overwegen (b.v. Merford of Climeleon)
Die heb ik inderdaad ook gezien en overwogen maar die zijn niet bepaald goedkoop wat de totale investering weer aanzienlijk hoger maakt. De extra investering voor 2kw extra (dan zou ik 9kw willen hebben) vind ik het dan weer niet waard.. Ik denk ook dat de Compress goed genoeg presteert om het tot -7 graden warm genoeg te houden in huis.
Pietje555 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:02:
[...]
Inderdaad. De warmtepomp komt vanaf de straat zichtbaar te staan en is hoger dan 1 meter, dan is een vergunning noodzakelijk, jammer maar dat is niet anders. Het verschilt overigens wel per gemeente..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mnugter En als je het een airco noemt ("want je kan er mee koelen" ), heb je dan ook een vergunning nodig?
Overigens over geluid: als je verschillende types vergelijkt moet je eigenlijk controleren of elk type/fabrikant wel op dezelfde manier de geluidmeting doet. Ging er een paar dagen terug nog over dat Mitsubishi de meting bij A-10/W55 doet/deed, wat het "ongunstigste" resultaat geeft, maar nu over ging naar een makkelijker regime (iets van A10/W35).....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:59
We hebben onze vrijstaande woning uit 1927 al aardig geïsoleerd (spouwmuur, vloer, bgg plafond, HR++ glas) waarmee we een besparing van 60% op ons gasverbruik hebben gerealiseerd. De laatste stap, dakisolatie, gaat er dit jaar ook komen. We verwarmen alleen de woonkamer en studeerkamer tot 19 °C. De studeerkamer heeft vloerverwarming en 2 radiatoren. De woonkamer een convectorput en radiatoren. Allen voorzien van Speedcomfort ventilatoren. In de rest van het huis hebben we radiatoren en verwarmen we tot 15 °C. Hiervoor gebruiken we Evohome zoneregeling. Dit werkt heel goed.

Afgelopen maanden heb ik de Intergas HRE op 40 °C. Hierdoor is de Ta nu maximaal 45 °C (daarboven slaat hij af). Door de PWM pomp op 60% te zetten krijg ik een deltaT van 3 - 8 °C afhankelijk van welke zones aan staan. Ik denk dat ik klaar ben voor een full electric LT warmtepomp.

Waar ik nog mee zit is welk vermogen ik nodig heb. De Koevlaas-methode (2500 m3 waarvan 400 SWW) geeft mij 11 kW maar daarmee ben ik bang dat het minimale vermogen (bijv. een Daikin ERLA11DW1 kan terug moduleren tot 2,1 kW) vaak te hoog is voor de warmtevraag en dus tot korte runs leidt. Een 8 kW (minimaal vermogen 1,47 kW) voelt beter maar is wellicht krap bemeten voor als het echt koud is?

Heeft iemand ervaring met een warmtepomp in combinatie met zoneregeling? Werkt dit naar behoren?
Edit: op de laatste vraag heb ik al wat antwoorden gevonden, had ik natuurlijk eerst moeten doen.

[ Voor 8% gewijzigd door RichieB op 10-03-2022 17:47 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnugter
BarryH schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:28:
@mnugter En als je het een airco noemt ("want je kan er mee koelen" ), heb je dan ook een vergunning nodig?
Ik moet het helaas helemaal netjes doen hiermee. De buren zijn, terecht vind ik, precies met vergunningen en als ik ga sjoemelen gaan ze zeker met succes bezwaar kunnen aantekenen.. Zij hebben ook een vergunning moeten aanvragen voor hun airco overigens, het zal dan ook niet helpen gok ik.
Ik doe het liever netjes dan achteraf gezeur. Ik wil ook juist met de buren in overleg omdat ik niemand tot last wil zijn..
Overigens over geluid: als je verschillende types vergelijkt moet je eigenlijk controleren of elk type/fabrikant wel op dezelfde manier de geluidmeting doet. Ging er een paar dagen terug nog over dat Mitsubishi de meting bij A-10/W55 doet/deed, wat het "ongunstigste" resultaat geeft, maar nu over ging naar een makkelijker regime (iets van A10/W35).....
Vreselijk dit en ook precies waarom dit topic en de rest van het forum zo waardevol is. Daarmee heb ik de juiste cijfers weten te vinden. Heb de linkjes al in mijn vorige bericht gepost voor de echte waarden die je bij de rekentool moet invullen. Nu dus vergeleken met Max belasting en -10, dat is wat je moet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@RichieB Waarschijnlijk komt je gasketel zelfs hoger uit met het minimum vermogen.
Weet je je verbruik per dag op hele koude dagen? b.v. feb21 ? daarmee kan je ook je max. benodigd vermogen bij -10 berekenen (zie gepinde posts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
BarryH schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 12:28:
De naam van het beestje maakt niet uit. Het gaat om de afmeting en of hij los van het huis staat. Het is dan een constructie voor de rooilijn van de voorgevel en dat is bij een bepaald afmeting altijd vergunning.
Dit geldt dus ook voor fietsenhokken of kliko ombouws.
Nadeel is dat bij een vergunning aanvraag de welstand ook mee gaat kijken en die keuren het dan af.
Is het een uitbouw van de woning van <1 m³ dan is het vergunningvrij en wordt de welstand niet getoetst.
Wil nog niet zeggen dat het mag, want het bestemmingplan blijft wel gelden.
Een airco is altijd een binnen en buiten unit, meestal aan de muur en klein van formaat. Dit mag.
Het zijn vooral de monoblocks die te groot zijn. Ik heb om deze reden een Elga met losse binnen unit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
RichieB schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:33:
We hebben onze vrijstaande woning uit 1927 al aardig geïsoleerd (spouwmuur, bgg plafond, HR++ glas) waarmee we een besparing van 60% op ons gasverbruik hebben gerealiseerd. De laatste stap, dakisolatie, gaat er dit jaar ook komen. We verwarmen alleen de woonkamer en studeerkamer tot 19 °C. De studeerkamer heeft vloerverwarming en 2 radiatoren. De woonkamer een convectorput en radiatoren. Allen voorzien van Speedcomfort ventilatoren. In de rest van het huis hebben we radiatoren en verwarmen we tot 15 °C. Hiervoor gebruiken we Evohome zoneregeling. Dit werkt heel goed.

Afgelopen maanden heb ik de Intergas HRE op 40 °C. Hierdoor is de Ta nu maximaal 45 °C (daarboven slaat hij af). Door de PWM pomp op 60% te zetten krijg ik een deltaT van 3 - 8 °C afhankelijk van welke zones aan staan. Ik denk dat ik klaar ben voor een full electric LT warmtepomp.

Waar ik nog mee zit is welk vermogen ik nodig heb. De Koevlaas-methode (2500 m3 waarvan 400 SWW) geeft mij 11 kW maar daarmee ben ik bang dat het minimale vermogen (bijv. een Daikin ERLA11DW1 kan terug moduleren tot 2,1 kW) vaak te hoog is voor de warmtevraag en dus tot korte runs leidt. Een 8 kW (minimaal vermogen 1,47 kW) voelt beter maar is wellicht krap bemeten voor als het echt koud is?

Heeft iemand ervaring met een warmtepomp in combinatie met zoneregeling? Werkt dit naar behoren?
Edit: op de laatste vraag heb ik al wat antwoorden gevonden, had ik natuurlijk eerst moeten doen.
Kijk ook anders eens hoe vaak dat minimaal vermogen nog te veel gaat zijn.
Mogelijk dat je het probleem groter aan het maken bent dan dat het is?
PS mijn Nibe heeft een min vermogen van ongeveer 5kW, ruim het dubbele van wat jij nu voor stelt, en ondanks dat de runs soms kort zijn is het hier echt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Grolsch schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 08:13:
[...]

Dat zal ook lastig worden als je stuurt op de sensor in de tank waar de spiraal niet in zit.
Je kunt dan niet anders als de spiraal in de 1e tank zetten en de sensor in de 2e tank.
De 2e tank zal als eerste leeg gaan, en dus al vrij snel een signaal aan de WP geven om de tank te verwarmen waardoor de gelaagdheid verstoord raakt.

Dat van die circulatiepomp is een goed idee, maar ik zou dan de sensor toch bij in het vat zetten waar de spiraal ook in zit, en zelf proefondervindelijk erachter komen hoe warm het 2e vat wordt.
Is ook een mogelijkheid. Dan kan je nog spelen met temperatuur dat je tweede ook warm genoeg is..

En als per genoeg water rond circuleert zal er niet zoveel temperatuur verschil tussen zitten.

2e tank waar sensor in zit wordt gevuld met warm water uit eerste tank. Dus als 2e tank te koud wordt gaat het systeem weer laden tot de 2e tank weer warm is via circulatie pomp uit eerste welke gevoed wordt via warmtepomp.

Denk dat beide opties wel werken.

[ Voor 30% gewijzigd door Adriaan71 op 10-03-2022 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-07 18:20
Wij hebben een rijtjeshuis uit 1978 met 107m2 woonoppervlak en energielabel C. Wat we zelf hebben gedaan is de kruipruimte isoleren m.b.v. bodemisolatie en verder had het huis al spouwmuur isolatie, dakisolatie en dubbel glas. We verwarmen de woning momenteel tot 19 graden met een CV die is ingesteld op maximaal 50 graden. De woonkamer/keuken worden verwarmd middels een convectorput met ventilatoren en de rest van de woning met radiatoren.

Het gasverbruik van afgelopen jaar (Mei 2021 tot nu) is 458m3. Dit is inclusief 2 personen SWW en nachtverlaging naar 15 graden.

Met de Koevlaas methode kom ik dan op 2,22kW. Dit lijkt mij vrij laag, zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@xarow: je kan een cross check doen op basis van een paar koude dagen (Zie gepinde posts).
Als je in feb. 2021 ook met die 50 graden uitkon, ziet het er hoopvol uit.
Verder wellicht voorgaande jaren (met meer vorstdagen) een hoger verbruik?
Maar je hebt gewoon een laag verbruik. Wellicht aardige buren die 20+ stoken en daarmee jouw huis verwarmen?

[ Voor 65% gewijzigd door BarryH op 10-03-2022 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
BarryH schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:23:
@xarow: je kan een cross check doen op basis van een paar koude dagen (Zie gepinde posts).
Als je in feb. 2021 ook met die 50 graden uitkon, ziet het er hoopvol uit.
Verder wellicht voorgaande jaren (met meer vorstdagen) een hoger verbruik?
Maar je hebt gewoon een laag verbruik. Wellicht aardige buren die 20+ stoken en daarmee jouw huis verwarmen?
Helaas woonde we er toen nog niet en heb ik daar dus ook geen informatie over. Een van de buren verwacht ik wel van dat die flink stoken ja.

Is het een optie om voor zeker te gaan en een warmtepomp te kiezen die een stuk groter is dan de berekende waarde? En wat zouden jullie aanraden voor type dan?

[ Voor 3% gewijzigd door xarow op 10-03-2022 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robg1984
Maar ik begrijp dat dat de meeste warmtepompen (max 60db) zijn en dus eigenlijk teveel geluid produceren wanneer deze in de tuin staat van een rijtjeshuis... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@xarow 5kW is goede standaard maat.
@robg1984 op je dak of in je tuin met eventueel een geluidsdempende kast er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
format5 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:23:
[...]

Kijk ook anders eens hoe vaak dat minimaal vermogen nog te veel gaat zijn.
Mogelijk dat je het probleem groter aan het maken bent dan dat het is?
PS mijn Nibe heeft een min vermogen van ongeveer 5kW, ruim het dubbele van wat jij nu voor stelt, en ondanks dat de runs soms kort zijn is het hier echt geen probleem.
Je hebt waarschijnlijk gelijk. Mijn Intergas HRE 36/48 heeft een minimaal vermogen van 7,8 kW en dat is behalve op de hele koude dagen echt te veel. Die CV heb ik eigenlijk veel te groot gekocht, maar ik was toen nog niet bekend met zoneregeling. 2,1 kW kan ik in alle kamers behalve de badkamer wel kwijt. En ik kan altijd sommige zones permanent open zetten als het echt een probleem wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
BarryH schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:08:
@RichieB Waarschijnlijk komt je gasketel zelfs hoger uit met het minimum vermogen.
Weet je je verbruik per dag op hele koude dagen? b.v. feb21 ? daarmee kan je ook je max. benodigd vermogen bij -10 berekenen (zie gepinde posts)
In februari 2021 had ik de Ta van mijn CV nog op 50 °C staan. 8 feb '21 was de slechtste dag en ging er 29 m3 gas doorheen. Het was die dag gemiddeld -4,3 °C bij mij buiten. Ik zie in de gepinde posts niet zo snel hoe ik dat om kan rekenen naar benodigd vermogen bij -10 °C.

Edit: 29 m3 gas bevat zo'n 29 x 9,77 = 283 kWh energie. 5% CV verliezen eraf komt op 269 kWh. 269 kWh / 24 uur = 11,2 kW. Die Koevlaas-formule is zo gek nog niet. _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door RichieB op 10-03-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

xarow schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:13:
Wij hebben een rijtjeshuis uit 1978 met 107m2 woonoppervlak en energielabel C. Wat we zelf hebben gedaan is de kruipruimte isoleren m.b.v. bodemisolatie en verder had het huis al spouwmuur isolatie, dakisolatie en dubbel glas. We verwarmen de woning momenteel tot 19 graden met een CV die is ingesteld op maximaal 50 graden. De woonkamer/keuken worden verwarmd middels een convectorput met ventilatoren en de rest van de woning met radiatoren.

Het gasverbruik van afgelopen jaar (Mei 2021 tot nu) is 458m3. Dit is inclusief 2 personen SWW en nachtverlaging naar 15 graden.

Met de Koevlaas methode kom ik dan op 2,22kW. Dit lijkt mij vrij laag, zie ik iets over het hoofd?
dat kan wel kloppen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
...

Je mist 2 maanden in het afgelopen jaar (maart en april) en het was deze winter vrij zacht.

Je echte verbruik zal dus iets hoger zijn, maar niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:16

Wat je ook voor een methode gaat proberen om op basis van je verbruik je vermogen te bepalen is gedoemd te mislukken. Je zit eigenlijk te parasiteren op de warmte van je buren. Wat als je buren verhuizen en er komt iemand naast je wonen die de thermostaat ook op 19 zet.
Daarnaast is 19 graden ook niet representatief voor een gemiddelde persoon. Als je gaat verhuizen zit iemand opgescheept met een warmtepomp die het huis niet op 21-22 kan krijgen.

Behalve het vermogen heb je ook geen enkel zicht welke watertemperaturen je nodig zou moeten hebben. Het kan dus zijn dat een warmtepomp totaal niet geschikt is voor je afgiftesysteem.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
Vandaag heb ik 6 installateurs gebeld en gemaild met de vraag of het mogelijk is een adviesgesprek te krijgen voor de installatie van een lucht-water warmtepomp. Daarbij gezegd dat ik begrijp dat het nu erg druk is en dat ik geen haast heb, over een paar maanden of een half jaar is ook prima. Niemand wil zelfs maar een afspraak plannen, allemaal overvol _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:16

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Afas schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:41:
Vandaag heb ik 6 installateurs gebeld en gemaild met de vraag of het mogelijk is een adviesgesprek te krijgen voor de installatie van een lucht-water warmtepomp. Daarbij gezegd dat ik begrijp dat het nu erg druk is en dat ik geen haast heb, over een paar maanden of een half jaar is ook prima. Niemand wil zelfs maar een afspraak plannen, allemaal overvol _O-
Dat gaat de overheid veel geld dit jaar besparen (aan subsidies). En vergis je niet - als je over een L/W-warmtepomp begint denken de meeste installateurs in eerste instantie aan een hybride oplossing (wel zo makkelijk).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afas
  • Registratie: Juli 2020
  • Niet online
dunklefaser schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:46:
[...]

Dat gaat de overheid veel geld dit jaar besparen (aan subsidies). En vergis je niet - als je over een L/W-warmtepomp begint denken de meeste installateurs in eerste instantie aan een hybride oplossing (wel zo makkelijk).
Ik ben vrij duidelijk geweest dat ik van het gas af wil :D Op deze manier gaat dat alleen in 2022 niet meer lukken hoewel mijn situatie niet de meest ingewikkelde is met een vrij nieuw huis en laag gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
LacsapOV schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 18:14:
[...]

Wat je ook voor een methode gaat proberen om op basis van je verbruik je vermogen te bepalen is gedoemd te mislukken. Je zit eigenlijk te parasiteren op de warmte van je buren. Wat als je buren verhuizen en er komt iemand naast je wonen die de thermostaat ook op 19 zet.
Daarnaast is 19 graden ook niet representatief voor een gemiddelde persoon. Als je gaat verhuizen zit iemand opgescheept met een warmtepomp die het huis niet op 21-22 kan krijgen.

Behalve het vermogen heb je ook geen enkel zicht welke watertemperaturen je nodig zou moeten hebben. Het kan dus zijn dat een warmtepomp totaal niet geschikt is voor je afgiftesysteem.
Okay, wat zou ik volgens jou dan het beste kunnen doen om te bepalen wat wel geschikt zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:16
xarow schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:12:
[...]

Okay, wat zou ik volgens jou dan het beste kunnen doen om te bepalen wat wel geschikt zou zijn?
Ik denk in jouw geval lekker blijven stoken. Het huidige gasverbruik is zo laag dat je nauwelijks kunt besparen. De kans dat je afgiftesysteem moet worden aangepast is groot met de daarbij behorende kosten.

Zou eerder mijn dak volproppen met zonnepanelen en een airco plaatsen. Lekker koel in zomer en je krijgt de hut warm. De 280,- euro vastrecht voor het gas dan maar op de koop toenemen.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:27
flippy schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:54:
[...]

de meeste warmtepompen (met name die van de oude garde zoals panasonic en metsubsidie) hebben een ontwerplevensduur van 20+ jaar. die is ook goed te halen als je hem beschermd tegen de elementen en schoonhoud/onderhoud.

vraag is natuurlijk of je over 15 jaar niet al zit te kijken naar die mooie nieuwe machines die nog beter zijn dan er nu is en je wilt vervangen voor die stukgaat.
Thx voor je reactie. Dat geeft weer andere inzichten!
robg1984 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 20:09:
[...]

€6000 na aftrek van subsidie of voor?
Welke warmtepomp had jij op het oog?
Hier moet de subsidie nog af. Volgens mij ging het om een Mitsubishi.
evleerdam schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:01:
[...]

Dus je CV ketel is nu 3 jaar oud? Financieel kan ik me niet voorstellen dat het voordelig gaat zijn om hem te vervangen, maar maak eens een berekening voor de komende 10 of 25 jaar. Zijn hier al voorbeelden voorbij gekomen.
Klopt. Ik ga nog een berekening maken idd. Dat zal ook goede inzichten geven. Vervangen heb ik niet zoveel problemen, hij kwam bij de nieuwbouwwoning dus op de ‘grote hoop’ qua financiën. Maar dat hij nog een flink aantal jaar mee kan maakt de nood wel minder hoog.
Knutselaar schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:36:
@hk12nl
Wat voor verwarming heb je precies (vloer/radiatoren/iets anders)?
Ik zou verwachten dat een woning uit 2019 minder gas verbruikt. Is je CV wel goed ingeregeld?

Lees anders dit topic even door.
Beneden vloerverwarming en in de garage + op eerste verdieping radiatoren. Ik heb wel het eea getweaked aan mijn cv qua temperatuur etc. Eigenlijk de simpelste tweaks. Het valt mij op dat je vind dat ik veel gas verbruik. Dat zet mij nog wel
Aan het denken. Maar eerlijk gezegd zou ik niet nu weten waar ik flink op kan besparen. Ik zal het topic eens doornemen.

©2004

Pagina: 1 ... 85 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.