Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.385 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Adriaan71 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:09:
[...]

Je moet voor de gein eens vragen aan installateurs hoeveel er zelf een full electric warmtepomp installatie thuis hebben. O-)
Ik denk niet dat dit geinig wordt, eerder iets om van te huilen.
Iets van kip en ei of zoiets.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

dunklefaser schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:08:
@Adriaan71 , @Rol-Co Ik zie nog een algemeen probleem met de installatiebranche en dat is het opleidingsniveau en de (parate) kennis en ervaring m.b.t. de "nieuwe"? technieken. Hier heeft de politiek en Techniek Nederland? en wie nog? jaren zitten slapen.
Motto: "Wij hebben toch gas en die ketels hangen we gewoon op. Werkt(e) altijd!"
Ook, maar het gaat veranderen, ketels bij particulieren zijn verplicht aan installatie keuring, helaas wel door de gemeenten. 😀
Ketels zijn tegenwoordig ook voorbereid op waterstof en biogas, zo hopen ze het nog een paar decennia vol te houden.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Adriaan71 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:09:
[...]

Je moet voor de gein eens vragen aan installateurs hoeveel er zelf een full electric warmtepomp installatie thuis hebben. O-)
waarom zou je als installateur thuis iets ophangen wat je zelf niet eens begrijpt?
Rol-Co schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:16:
[...]

Ook, maar het gaat veranderen, ketels bij particulieren zijn verplicht aan installatie keuring, helaas wel door de gemeenten. 😀
Ketels zijn tegenwoordig ook voorbereid op waterstof en biogas, zo hopen ze het nog een paar decennia vol te houden.
dan kan je 90% van nederland gaan bekeuren. _O-

en waterstof gaat niet gebeuren door ons leidingnet. ;)

[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 06-03-2022 17:22 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
[quote]flippy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:19:
[...]

waarom zou je als installateur thuis iets ophangen wat je zelf niet eens begrijpt?

Daarom.

Dan weet je al meer van de installateur.

Gewoon een simpele vraag stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
[...]

Deze nieuwen ketel regelt inderdaad zijn gasafstelling automatische naar de kwaliteit van het gas.

ecoTEC exclusive hr-ketel

Geen compromis, alleen het allerbeste

A+ label voor verwarming in combinatie met vSMART, sensoHOME + buitenvoeler of sensoCOMFORT thermostaat
A-label met tapprofiel tot XXL voor warm water
Zeer stil, met modulatie tot 1:12 door toepassing van IoniDetect-technologie
Levert extra veel warm tapwater, en ook nog eens energiezuinig
IoniDetect gasaanpassing regelt automatisch verschillende aardgassoorten en -kwaliteiten

[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 06-03-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Voor de beeldvorming bij het "gewone" publiek is de huidige ontwikkeling absoluut funest,
alleen realiseert zich dat blijkbaar niemand of iig niet voldoende.
Ik zie de koppen en meldingen bij kassa, de consumentenbond, de vereniging eigen huis enz. al voor me.

@Adriaan71 Wel kenmerkend dat geavanceerde (ketel-)technieken voorlopig niet
door NL-bedrijven aangeboden worden.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

flippy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:19:
[...]

[...]

dan kan je 90% van nederland gaan bekeuren. _O-

en waterstof gaat niet gebeuren door ons leidingnet. ;)
Installatie keuring, dus alleen bij het installeren, ook bij cv zijn beunhazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
dunklefaser schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:36:
Voor de beeldvorming bij het "gewone" publiek is de huidige ontwikkeling absoluut funest,
alleen realiseert zich dat blijkbaar niemand of iig niet voldoende.
Ik zie de koppen en meldingen bij kassa, de consumentenbond, de vereniging eigen huis enz. al voor me.

@Adriaan71 Wel kenmerkend dat geavanceerde (ketel-)technieken voorlopig niet
door NL-bedrijven aangeboden worden.
Tja het draait meestal om het geld. Mag niet teveel kosten toch.

Dat zie je hier op het forum ook vaak terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Vorig jaar gaf een oom van mij aan ook een Hybride WP te willen. Toen geadviseerd om eerst even in te lezen in de materie. Dat advies werd helaas niet opgevolgd, de installateur wist er alles vanaf. 100% vertrouwen in de installateur.
Nu een jaar later is het een klaagzang vanwege een zeer hoog elektra verbruik. Ik zei vorig jaar al tegen mijn ouders dat het uit ging lopen op een klaag drama. Helaas gelijk gekregen.

Vanwege Corona nog niet met mijn oom gesproken. Hopelijk kan ik 'm nog een beetje helpen.
De situatie is ook vrij lastig met dubbele bewoning waarbij één deel verwarmd met vvw en niet bijster goede isolatie. Het andere deel is gelijkvloers met een plat dak, nog slechter geïsoleerd en gewone radiatoren.
Ik heb hem al eens horen praten over 50 graden watertemperatuur. Toen al aangegeven dat dat een slecht idee was maar de installateur is de expert hè.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Adriaan71 "The races are run" - voor de NL-ketelbranche.
Lang genoeg bood het "unieke" Groninger gas een soort van bescherming . . .
Bij de warmtepompen zie ik ook voorlopig geen NL-bedrijf met een echt eigen product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

dunklefaser schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:01:
@Adriaan71 "The races are run" - voor de NL-ketelbranche.
Lang genoeg bood het "unieke" Groninger gas een soort van bescherming . . .
Bij de warmtepompen zie ik ook voorlopig geen NL-bedrijf met een echt eigen product.
er moet ook geen eigen product komen, er moeten capabele mensen in de markt komen. het materiaal is er al.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:49

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:02:
[...]

er moet ook geen eigen product komen, er moeten capabele mensen in de markt komen. het materiaal is er al.
Maar waar vinden wij - veelal leken op dit gebied - betrouwbare adressen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:10:
[...]

momenteel gewoon niet. die zijn ondergeneeuwd door het grote volume prutsers en verkopers die maximaal willen cashen.

waar vind je vandaag de dag een betrouwbare autoadviseur?

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 06-03-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Rzaan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:10:
[...]

lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

flippy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:11:
[...]
waar vind je vandaag de dag een betrouwbare autoadviseur?
Die weet ik wel een paar.
Maar dat komt omdat die er al lang zijn en je mensen over auto's niet meer vanalles kan wijsmaken.

Maar er moeten toch bedrijven zijn die wel goede systemen installeren op de juiste wijze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:30:
Maar er moeten toch bedrijven zijn die wel goede systemen installeren op de juiste wijze?
vast wel. echter zit je nog steeds met het verschil tussen de verkoper en de monteur. de monteur moet het doen met het materiaal wat ie in de achterbak krijgt geschoven van het magazijn, ook al weet die dat het niet tof is. immers kan die dat niet tegen de klant zeggen.

jij gaat niet als verkoper iemand een systeem voor 7k aan materiaal aansmeren en 2,5k manuren als je diezelfde vent ook 15k kan laten betalen voor een berg rommel die hij niet nodig heeft en 4k aan manuren om het allemaal tegen de muur te schroeven.

kijk maar naar computerverkopers rond 1995 bijvorbeeld. omaatje die emailtje wilt sturen krijgt daar ook een dikke geluidskaart aangesmeerd en meer geheugen ipv een groter scherm vanwege haar slechte ogen omdat er meer winst zit op de geluidskaart die ze niet nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dus als ik het goed begrijp ben ik fucked als ik komend jaar een Warmtepomp laat installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Rzaan schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:38:
Dus als ik het goed begrijp ben ik fucked als ik komend jaar een Warmtepomp laat installeren?
nee, je moet gewoon zelf zien wat je nodig hebt en tegen een installateur zeggen wat je wilt hebben ipv hem je wat aan laten smeren.

heb jij die geluidskaart nodig als oud omaatje die een email wilt sturen? ;)

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 06-03-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
flippy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:36:
[...]

vast wel. echter zit je nog steeds met het verschil tussen de verkoper en de monteur. de monteur moet het doen met het materiaal wat ie in de achterbak krijgt geschoven van het magazijn, ook al weet die dat het niet tof is. immers kan die dat niet tegen de klant zeggen.

jij gaat niet als verkoper iemand een systeem voor 7k aan materiaal aansmeren en 2,5k manuren als je diezelfde vent ook 15k kan laten betalen voor een berg rommel die hij niet nodig heeft en 4k aan manuren om het allemaal tegen de muur te schroeven.

kijk maar naar computerverkopers rond 1995 bijvorbeeld. omaatje die emailtje wilt sturen krijgt daar ook een dikke geluidskaart aangesmeerd en meer geheugen ipv een groter scherm vanwege haar slechte ogen omdat er meer winst zit op de geluidskaart die ze niet nodig heeft.
Je doet net of er niemand meer toe vertrouwen is. Vertrouw je je zelf nog wel.

Mag ik eigelijk vragen wat je voor werk doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Adriaan71 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:11:
[...]

Je doet net of er niemand meer toe vertrouwen is. Vertrouw je je zelf nog wel.

Mag ik eigelijk vragen wat hij doet voor werk
Er is een verschil tussen advies en verkopen. Een installteur is dus per definitie nooit een neutrale partij net als die autoverkoper. Natuurlijk moet jij dat leer hebben en entertsinment pakket, anders is die in de verkoop niks meer waar als je hem wegdoet...

Wat ik doe voor werk is totaal niet relevant in dit opzicht tenzij je het op de man wilt spelen en dat gaan we niet doen hier.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 06-03-2022 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-09 13:17
flippy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:15:
[...]
Wat ik doe voor werk is totaal niet relevant in dit opzicht tenzij je het op de man wilt spelen en dat gaan we niet doen hier.
senior muisballetjesreiniger toch? Staat in je profiel 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@LacsapOV Het is bij een hybride eigenlijk onmogelijk om het niet te laten functioneren. Wat wel voorkomt is dat de hybride veel minder benut wordt dan kan.
Dus gewoon de settings even goed nalopen. En ja, Meestal heb je meer kWh nodig dan je m3 gas bespaart :)

en vooral: flow omhoog (dan daalt Ta)

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 06-03-2022 19:52 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:04
Andrehj schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:51:
[...]

300 m³ is wel erg weinig. Dat gebruiken veel mensen al voor alleen hun SWW. Dan zit je waarschijnlijk in een tussenwoning, en woon je tussen mensen die een stuk warmer stoken (en dus indirect jouw woning meeverwarmen).

In jouw geval wordt een WP dan sowieso een erg moeilijk verhaal, want voor SWW bespaart een WP nauwelijks iets, en verwarmen doe je nauwelijks.
Dan ga je de investering in een WP nooit terugverdienen. Zeker niet als je ook nog op een vrij hoge watertemperatuur van 40 of 45°C gaat draaien.
klopt, we hebben veel glas op het zuiden en we zitten in een redelijk nieuwe tussenwoning (2017). Thermostaat staat altijd op 20 wat ik toch een prima temperatuur vind.

En inderdaad, WP is financieel voor ons volgens mij niet slim. Of nou ja, lucht/water vooral. Het huis wordt in de zomer gloeiend heet, dus een lucht/lucht is nog wel een optie omdat het de ook flink wat comfort toevoegt en dat is ook wat waard.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
BarryH schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:51:
@LacsapOV Het is bij een hybride eigenlijk onmogelijk om het niet te laten functioneren. Wat wel voorkomt is dat de hybride veel minder benut wordt dan kan.
Dus gewoon de settings even goed nalopen. En ja, Meestal heb je meer kWh nodig dan je m3 gas bespaart :)

en vooral: flow omhoog (dan daalt Ta)
Eerst bij een verjaardag/feestje maar eens rustig vragen stellen. Ze willen van die kant nogal eens eigenwijs zijn. O-)

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
[...]

Dat ketels tegenwordig voorbereid zijn op zowel waterstof als andere varianten van aardgas betwijfel ik.

Waterstof verbranden is namelijk een hele andere tak van sport dan aardgas verbranden en vereist ook een totaal andere brander dan aardgas.
De vlamtemperatuur is ca. 300 °C hoger dan bij aardgas, waterstof heeft een hogere verbrandingssnelheid met een korte vlam wat leid tot plaatselijk hogere temperatuurbelasting van brander.

Los daarvan zou je je af moeten vragen of waterstof verbranden wel zo slim is, zelfs als je een aangepaste brander hebt die er voor geschikt is (en dan is die weer niet zo geschikt voor de verschillende vormen van aardgas), zorgen de hogere verbrandingssnelheid en vlam temperatuur namelijk ook voor een 2.5 a 3 maal hogere NOx uitstoot ... en volgens mij hadden we ook nog een stikstof oxide probleem waar we iets aan moesten doen, dan is op grote schaal waterstof verbranden niet zo'n strak plan ...

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PentaClover schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:17:
[...]

Dat ketels tegenwordig voorbereid zijn op zowel waterstof als andere varianten van aardgas betwijfel ik.

Waterstof verbranden is namelijk een hele andere tak van sport dan aardgas verbranden en vereist ook een totaal andere brander dan aardgas.
De vlamtemperatuur is ca. 300 °C hoger dan bij aardgas, waterstof heeft een hogere verbrandingssnelheid met een korte vlam wat leid tot plaatselijk hogere temperatuurbelasting van brander.

Los daarvan zou je je af moeten vragen of waterstof verbranden wel zo slim is, zelfs als je een aangepaste brander hebt die er voor geschikt is (en dan is die weer niet zo geschikt voor de verschillende vormen van aardgas), zorgen de hogere verbrandingssnelheid en vlam temperatuur namelijk ook voor een 2.5 a 3 maal hogere NOx uitstoot ... en volgens mij hadden we ook nog een stikstof oxide probleem waar we iets aan moesten doen, dan is op grote schaal waterstof verbranden niet zo'n strak plan ...
Verkeerde topic maar
https://nefit-bosch.nl/producten/cv-ketels/9000i

Bio gas, propaan, 20% bijmenging waterstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-09 13:08
Een vraag: wij laten komende maanden zonnepanelen leggen. In eerste instantie voor de elektra, maar mogelijk ook vervanging gas in (nabije) toekomst. Heeft iemand hier zoveel verstand van dat obv informatie hieronder al gezegd kan worden of volledige warmtepomp mogelijk is?

Anders kan het op termijn hybride pomp worden, dat zal ook al wel m3 besparen (maar dus niet van het gas af). m3 verbruik is circa 950m3 per jaar, inhoud woning 550m3. Woning uit 2016 met vloerverwarming beneden en radiatioren boven. We hebben airco beneden hangen. Koken nu nog op gas, maar zal wel inductie worden binnen paar jaar.

Er is geen ruimte in onze tuin voor grote pomp, op plat dak berging kan nog wel wat geplaatst worden als dat nodig is.

Panelen worden in oostwestligging geplaatst dus helaas niet zuidelijke ligging (dus minder kwh opwekking per paneel). Mogelijkheden warmtepomp kan wel verschil zijn of we bv 18 panelen plaatsen of nog meer marge nemen en bv 24 proberen te plaatsen als het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kluifjes schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:38:
Een vraag: wij laten komende maanden zonnepanelen leggen. In eerste instantie voor de elektra, maar mogelijk ook vervanging gas in (nabije) toekomst. Heeft iemand hier zoveel verstand van dat obv informatie hieronder al gezegd kan worden of volledige warmtepomp mogelijk is?

Anders kan het op termijn hybride pomp worden, dat zal ook al wel m3 besparen (maar dus niet van het gas af). m3 verbruik is circa 950m3 per jaar, inhoud woning 550m3. Woning uit 2016 met vloerverwarming beneden en radiatioren boven. We hebben airco beneden hangen. Koken nu nog op gas, maar zal wel inductie worden binnen paar jaar.

Er is geen ruimte in onze tuin voor grote pomp, op plat dak berging kan nog wel wat geplaatst worden als dat nodig is.

Panelen worden in oostwestligging geplaatst dus helaas niet zuidelijke ligging (dus minder kwh opwekking per paneel). Mogelijkheden warmtepomp kan wel verschil zijn of we bv 18 panelen plaatsen of nog meer marge nemen en bv 24 proberen te plaatsen als het kan.
Warmtepomp moet je los zien van PV. Vragen over PV moet je in een PV-topic stellen, waar het advies zal zijn om zoveel mogelijk te plaatsen, omdat je overschot aan PV-stroom genoeg geld oplevert om dat te verantwoorden.
Of je met een WP je woning kan verwarmen hangt ervan af of je er nu in slaagt om met max 35°C water je woning warm te houden (ook bij zware vorst!). Maar dat had je ook al kunnen weten als je even de moeite had genomen om een stuk van dit topic terug te lezen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
Eén ding dat ik nog niet helemaal in zie is hetvolgende: de maatvoering van de aansluiting van WP's en boilers is doorgaans 5/4" (=35 mm buis). Dat is fors, gezien een gasketel doorgaans 22 mm (=3/4") voert. Nu snap ik dat het het idee is om in een grotere flow te voorzien, maar zodra je de pomp aansluit op je installatie ga je gelijk kleiner.

Daarbij wil je ook een microbellenfilter en vuilafscheider hebben, en die kan ik niet vinden in 5/4"/35 mm. Hooguit 1"/28 mm.

Hoe zit dat? :)

Edit: als ik kijk naar dit soort aansluitsets:
https://www.bengshop.nl/v...armtepomp-0010027989-art/
ofwel een flex slang: ik geloof nooit dat die binnendiameter de 35 mm haalt.

[ Voor 16% gewijzigd door Zwartoog op 06-03-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:04
flippy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:40:
[...]

nee, je moet gewoon zelf zien wat je nodig hebt en tegen een installateur zeggen wat je wilt hebben ipv hem je wat aan laten smeren.
Present!

Ik heb een Panasonic WH-MDC07J3E5 besteld en wil daarnaast nog een Atlantic Calypso split WBP installeren.
Supersimpel dus, aparte verwarming en SWW om zo min mogelijk dependencies te hebben zodat ik het zelf ook nog allemaal snap.
Ik heb een installateur nodig voor een sanity check vooraf, wat leidingwerk en oplevering.
Amsterdam Noord; Oostzanerwerf.

Wie is of kent een installateur die dit voor mij wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

ASW1 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:38:
[...]

Present!

Ik heb een Panasonic WH-MDC07J3E5 besteld en wil daarnaast nog een Atlantic Calypso split WBP installeren.
Supersimpel dus, aparte verwarming en SWW om zo min mogelijk dependencies te hebben zodat ik het zelf ook nog allemaal snap.
Ik heb een installateur nodig voor een sanity check vooraf, wat leidingwerk en oplevering.

dat kan zon beetje elke lokale ZZP'er toch wel? goed stellen dat je 32mm leiding wilt en wat exrtra draden en cat5 naar de warmtepomp, natuurlijk het subsidiebonnetje erbij en iedereen blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
ASW1 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:38:
[...]

Present!

Niemand met kennis van zaken en dichterbij jou dan @koevlaas2

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
flippy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:41:
[...]

dat kan zon beetje elke lokale ZZP'er toch wel? goed stellen dat je 32mm leiding wilt en wat exrtra draden en cat5 naar de warmtepomp, natuurlijk het subsidiebonnetje erbij en iedereen blij.
Vooral voor de sanity check wil ik dat er van tevoren iemand naar kijkt die met ervaring en dat is nooit de lokale CV-boer.
Bestaande standleiding van 22 mm stalen cv-leiding over drie verdiepingen moet er inderdaad uitgetrokken worden, de vloergaten opgeruimd en dan vervangen door een grotere meerlagenbuis.
Verder moet het wel lukken, hier en daar nog een radiator vervangen door een wat grotere maar dat doe ik zelf.

Ik wil wel gauw een (flauwekul-) offerte van een installateur aangezien die vereist is voor de (stapelbare) subsidieregeling van Amsterdam. In tegenstelling tot de ISDE-subsidie moet die vantevoren ingediend worden, inclusief offerte installatie. Bij voorkeur wil ik me nu committeren aan een capabele installateur voor wie dit dagelijks werk is, en die zijn er verdomd weinig. Offertebedrag nu hoeft geen enkele relatie te hebben met het uiteindelijke bedrag, op uurbasis is prima maar ik moet nu wel de aanvraag gaan inschieten met die offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Naalroc schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:43:
[...]
Jaaa als die eens wou!
Is op fietsafstand.
Heb al een bericht gestuurd vorige week maar geen reactie.
Begrijp het wel druk druk druk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ASW1 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 23:11:
[...]

Jaaa als die eens wou!
Is op fietsafstand.
Heb al een bericht gestuurd vorige week maar geen reactie.
Begrijp het wel druk druk druk.
Nee begrijp het niet. :/

Geen tijd, voorlopig geen tijd, nee wil ik niet doen zijn ook antwoorden, geen reactie ..... aaaaargghh, kan ik niet tegen, die 2 sec werk om te tikken, op mijn werk ook veel van die doodse stilten....

Sorry,
Liet me even gaan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwartoog schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:31:
Eén ding dat ik nog niet helemaal in zie is hetvolgende: de maatvoering van de aansluiting van WP's en boilers is doorgaans 5/4" (=35 mm buis). Dat is fors, gezien een gasketel doorgaans 22 mm (=3/4") voert. Nu snap ik dat het het idee is om in een grotere flow te voorzien, maar zodra je de pomp aansluit op je installatie ga je gelijk kleiner.

Daarbij wil je ook een microbellenfilter en vuilafscheider hebben, en die kan ik niet vinden in 5/4"/35 mm. Hooguit 1"/28 mm.

Hoe zit dat? :)

Edit: als ik kijk naar dit soort aansluitsets:
https://www.bengshop.nl/v...armtepomp-0010027989-art/
ofwel een flex slang: ik geloof nooit dat die binnendiameter de 35 mm haalt.
Welke warmtepompen hebben die grote maten?
Mijn Mitsubishi en mijn sww-vat hebben beide 1".

28mm staal/koper/RVS / 32mm kunststof / 1" is prima voor de meeste warmtepomp installaties. Groter hoeft niet en maakt je installatie alleen onnodig duur.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kreeg net een reactie binnen van een offerte aanvraag voor een wp dat zegt alles. De warmtepompen zijn niet leverbaar maar ze willen ons graag helpen met de installatie van een nieuwe cv ketel 8)7
[..]
Wilt u toch besparen, maar nog niet met een duurzaam product, maar door het vervangen van uw ketel, dan staan wij graag voor u klaar. Zowel voor een advies aan huis als een online offerte. U kunt dit dan aangeven door deze mail te beantwoorden.

Anders hopen wij dat u elders een goede oplossing kunt vinden voor het verduurzamen van uw woning.

[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 07-03-2022 08:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
PentaClover schreef op zondag 6 maart 2022 @ 21:17:
[...]
Herinner me onderstaand artikel waarin brander-fabrikant Bekaert aantoont dat ze dat probleem al hebben opgelost en inmiddels ruim onder de uitstoot van CV-ketels zitten.

https://www.installatie.n...stofketel-onder-controle/

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
Naalroc schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:43:
[...]
En aan sanity geen gebrek.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Remco45 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:03:
[...]

Herinner me onderstaand artikel waarin brander-fabrikant Bekaert aantoont dat ze dat probleem al hebben opgelost en inmiddels ruim onder de uitstoot van CV-ketels zitten.

https://www.installatie.n...stofketel-onder-controle/
Maar het blijft COP 0,5 en dan de verliezen van en na de cv ketel nog.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
koevlaas2 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:29:
[...]

En aan sanity geen gebrek.
Maar wel aan tijd? Ik had je precies een week geleden al een bericht gestuurd via whatsapp (Frank) maar nog geen reactie gekregen.
Er is geen haast, WP is besteld maar daar zit enkele maanden levertijd op, leverancier dacht dat het waarschijnlijk in mei zou worden. Maar ik wil de boel wel op de rails gaan krijgen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
ASW1 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:45:
[...]

Maar wel aan tijd? Ik had je precies een week geleden al een bericht gestuurd via whatsapp (Frank) maar nog geen reactie gekregen.
Er is geen haast, WP is besteld maar daar zit enkele maanden levertijd op, leverancier dacht dat het waarschijnlijk in mei zou worden. Maar ik wil de boel wel op de rails gaan krijgen nu.
Ik zat al te denken dat ik je tweakersnaam voorbij had zien komen, blijkbaar dus toch (had nog niet gezocht).
Ik krijg zoveel berichten dat ik bij lange na niet op allemaal kan reageren maar Oostzanerwerf dat is erg dichtbij dus wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 23:34
ASW1 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:45:
[...]

Haha, geduld, ik lig ook nog op zijn stapel :)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Andrehj schreef op maandag 7 maart 2022 @ 08:19:
[...]

Welke warmtepompen hebben die grote maten?
Mijn Mitsubishi en mijn sww-vat hebben beide 1".

28mm staal/koper/RVS / 32mm kunststof / 1" is prima voor de meeste warmtepomp installaties. Groter hoeft niet en maakt je installatie alleen onnodig duur.
Vaillant en DJG boilervaten.

Maar de grote maten zijn dus om de relatief kleinere binnendiameter van kunststofleidingen te kunnen ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:33
Ik heb op het houten platte dak van onze garage een SUZ-SWM40 VA staan, echter geeft die behoorlijk veel trilling en geluid in de ruimte eronder.

De installateur biedt aan om hem aan de (stenen) buitenmuur te monteren met consoles.

Zou hier nog een risico in zitten dat ik de warmtepomp nu binnen in huis ga horen? Overigens grenst deze muur zich aan de badkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MIBRK schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:49:
Ik heb op het houten platte dak van onze garage een SUZ-SWM40 VA staan, echter geeft die behoorlijk veel trilling en geluid in de ruimte eronder.

De installateur biedt aan om hem aan de (stenen) buitenmuur te monteren met consoles.

Zou hier nog een risico in zitten dat ik de warmtepomp nu binnen in huis ga horen? Overigens grenst deze muur zich aan de badkamer.
Indien mogelijk niet aan of op het huis zetten, maar vrijstaand buiten op een eigen constructie die niet aan de woning is verbonden.

Nu is de SWM40 een "kleintje" , maar voorkomen is beter dan genezen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 13:27
Ik ben al een tijdje een volger van dit topic en we hebben de knoop door gehakt om deze zomer ook ons huis gasvrij te gaan maken. Onze CV Ketel is 15 jaar oud (geplaatst met bouwen van het huis) en begint wat kuren te krijgen.

Daarnaast hebben we een redelijke oppervlakte om te verwarmen en dit begint redelijk kostbaar te worden. Er ligt op de beneden verdieping al vloerverwarming in alle vertrekken (zelfs de garage). Dit is mede omdat de volledige beneden verdieping "open" is.

Nu ben ik vooral benieuwd wat iedereens ervaring is met een warmtepomp om ook te koelen in de zomer. Is dat de extra investering waard bij een warmtepomp of kan je beter investeren in airco's?

De technische ruimte is al beneden in de bijkeuken. Dit zou eventuele installatie voor een warmtepomp een stuk makkelijker moeten maken. Nu heb ik 8 april een afspraak met een installateur staan om een offerte op te maken. Zijn er dingen die jullie adviseren? Of juist niet te doen?

Om een idee te geven van de oppervlakte hierbij de plattegrond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sDE1zwgPrQrHDpjoqAN8UEk6Slc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DirTejrTBATylQ2rJlNYwH4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2

Ik verleng weleens de bouten van de bigfoots en zet er dan soft rubber tussen, dan veert de WP tov de bigfoots en is er minder contactgeluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
koevlaas2 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:48:
[...]

Ik zat al te denken dat ik je tweakersnaam voorbij had zien komen, blijkbaar dus toch (had nog niet gezocht).
Ik krijg zoveel berichten dat ik bij lange na niet op allemaal kan reageren maar Oostzanerwerf dat is erg dichtbij dus wel interessant.
Laat het me weten als je het wilt doen, anders ga ik naar iemand anders op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog

Ken je dit topic?
Trillingen warmtepomp dempen

Betonpoeren op het dak, en dan stijve veren ertussen lijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
ASW1 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:45:
[...]

Laat het me weten als je het wilt doen, anders ga ik naar iemand anders op zoek.
Hangt ervan af op welke termijn je eea wil, ik ben zeer druk momenteel (zoals allemaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat wordt ook niet voor niets meestal afgeraden in dit topic....
Nu is het nog vrij warm. Moet je eens afwachten wat er gebeurt als er het dik vriest en er een plaat ijs onder je WP ligt. Dan wordt het nog een veel erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
koevlaas2 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Hangt ervan af op welke termijn je eea wil, ik ben zeer druk momenteel (zoals allemaal).
Niet nu, pas in mei/juni verwacht ik.

Wat ik wel op kortere termijn nodig heb is een offerte ivm subsidieaanvraag gemeente Amsterdam, maar dat hoeft geen realistische offerte te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
koevlaas2 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:20:
[...]

Ik verleng weleens de bouten van de bigfoots en zet er dan soft rubber tussen, dan veert de WP tov de bigfoots en is er minder contactgeluid.
Dat zou misschien een optie zijn, alleen het installatiebedrijf komt zelf met het verplaatsen naar de muurbeugels. Hoe is jou ervaring met de buitenunit op muurbeugels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Nu online
Zo, vandaag is de (laatste) installateur langs gekomen.

De keuze zal nu tussen een Daikin of een Mitsubishi gaan. Alletwee 6Kw en alletwee +/- 200 liter boiler.
Nu lees ik her en der dat de Mitsubishis niet de stilste buitenunits hebben, heeft iemand daar ervaring mee?

Ik weet dat een buitenunit niet fluisterstil zijn maar wat ik niet wil is dat de buren wakker liggen van onze WP>

Verder ls ik hier op het forum dat de Daikin buitenunit bij 35 graden buitentemperatuur zoiets heeft van (doe het zelf maar) en alles op het doorstroom element gaat verwarmen. iemand hier die daar ervaring mee heeft? De buitenunit komt bij ons op het zuiden namelijk al is er een optie om deze op de ooskant te zetten.

We wachten de offertes nog af maar het lijkt te gaan om een Daiking Arotherm 3RF of een Mitsubishi Ecobandan

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@nodri2000 Heb je de specs al naast elkaar gelegd ?

Wat is het maximale vermogen bij Tbuiten -10, Ta 35
Wat is het minimale vermogen bij Tbuiten +12, Ta 25

"Alle 2 6KW" zegt helemaal niets, het gaat erom wat ze doen bij een bepaalde aanvoertemperatuur en een bepaalde buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Nu online
Grolsch schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:54:
@nodri2000 Heb je de specs al naast elkaar gelegd ?

Wat is het maximale vermogen bij Tbuiten -10, Ta 35
Wat is het minimale vermogen bij Tbuiten +12, Ta 25

"Alle 2 6KW" zegt helemaal niets, het gaat erom wat ze doen bij een bepaalde aanvoertemperatuur en een bepaalde buitentemperatuur.
@Grolsch ga ik voor je uitzoeken op het moment dat beide offertes binnen zijn.

Mvg,
Nodri

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
Grolsch schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:53:
[...]

Indien mogelijk niet aan of op het huis zetten, maar vrijstaand buiten op een eigen constructie die niet aan de woning is verbonden.

Nu is de SWM40 een "kleintje" , maar voorkomen is beter dan genezen.
Ik ben bang dat dit niet tot de opties behoort.. heb jij ervaring met montage aan de muur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
MIBRK schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:36:
[...]

Ik ben bang dat dit niet tot de opties behoort.. heb jij ervaring met montage aan de muur?
Zelf heb ik een SUZ-SWM80VA naast de achterdeur aan de muur hangen, ik hoor er eigenlijk weinig van.
Zit wel met van die grijze rubbers gemonteerd en daar zit best nog wat speling op dus dempt wel aardig.
Maar zoals ik zei ik monteer weleens op een dak zoals omschreven en meestal is dat geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MIBRK schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:36:
[...]

Persoonlijk niet, maar in dit topic vaak genoeg gelezen dat het lawaai op kan leveren.

Het hoeft dus niet perse, ook verhalen bekend dat er geen overlast wordt ervaren mits gebruik van de juiste dempers/rubbers/veren.

Dus als het mogelijk is NIET aan de woning, en als het niet anders kan, dan moet je wat :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n00ts
  • Laatst online: 06-05 20:29
Zwartoog schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Ken je dit topic?
Trillingen warmtepomp dempen

Betonpoeren op het dak, en dan stijve veren ertussen lijkt te werken.
Oplossing die ik heb toegepast, is het plaatsen van een beton tegel op het dak met daar bovenop een strip Regufoam D300 en daarop de warmtepomp met Bigfoots.

Mijn warmtepomp staat op een houten dak van een geschakelde garage. Initieel stond deze alleen met Bigfoots op het dak. Zodra het kouder werd hoorde ik en mijn buurman de unit binnen brommen door het hele huis (betonbouw).
Na het plaatsen van de tegels werd het iets minder. Met de Regufoam er tussen is helemaal niks meer te horen.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 20:05
Rofdof schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:31:
In de op zag ik nauwelijks mensen met een nibe. Veel techneco of Mitsubishi. Is nibe dan toch niet het neusje van de zalm of te duur?
Het is duurder. Vier jaar geleden toen ik het kocht was het al duur, maar een goede installateur hier in het dorp werkt ermee. Ben er zeer tevreden over. Zeer comfortabel, zuinig en goede service als er eens wat is.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Goed nieuws hier: de vrouwe is helemaal pro-WP, dus ik mag wat uitzoeken :) Kwam er zelf mee na een tandartsbezoek. Had al een heel plan klaarliggen, dus toen ging het snel.

Maar voordat ik domme dingen ga doen, toch even hier toetsen :)

- We wonen hier nog geen jaar, dus gasverbruik is een schatting. Ikzelf kom op basis van verbruik december/januari 1300 m³, de leverancier op 1400 m³. Dit is inclusief koken (ca 100-150 m³), SWW voor 5 personen (~300 m³?) en verwarmen. Via koevlaas formule kom ik uit op een 6-7 kW WP.
- Maximaal dagverbruik gas (alles samen) is de koudste maanden niet boven de 10 m³ geweest, ook op dagen dat het gemiddeld rond het vriespunt was. Dat is van ~0 graden naar bijna 20. Bij -10 graden zou ik naar verwachting 15 m³ verbruiken, ofwel 15*8 kWh/24 h = 5 kW vermogen.
- DWTW komt nog, die staat me al maanden aan te kijken maar nog geen tijd voor gehad. SWW verbruik zal dus zeker nog zakken.
- CV ketel stookt al geruime tijd op max 35 graden, al zit hij bij 24/7 bedrijf (geen nachtverlaging) gemiddeld rond de 30 graden. Geen VVW, alleen ouderwetse dikke jaren 70 radiatoren (T10 tot T40). En het wordt warm :)

Nu vind ik 5 kW wel wat spannend, en de afgelopen winter stelde ook weinig voor, dus een 6+ kW WP lijkt mij verstandig.

Ik heb een redelijke voorkeur ontwikkeld voor Vaillant aroTherm Plus, vooral omdat ze (in ieder geval op papier) een van de stilste zijn. Waar we hem ook plaatsen, we zitten altijd vrij dicht op de buren. Idee is op het schuurdak. Breedte is 2,5 EDIT: 2,74 meter maar de buren, dus erfgrens is straks op 1,5 meter van de WP. Zitten aan beide kanten geen (slaap)kamers. Ik ben me bewust van het gevaar op resonanties, dus komt op betonnen tegel- of poer. Als ik hem aan de gevel monteer, dan blaast hij koude lucht tegen het dak van de buren, vind ik niet zo netjes. Hij staat hier aan de voorkant van het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfhZyk1rgGm8ZcNHOMhi-3HaIdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4492WiRabmIejrde6FbnGj7.jpg?f=fotoalbum_large

Boilervat ben ik nog over aan het dubben. Wordt denk ik een 300 liter vat.

Dan vermogen: aangezien er weinig verschil zit tussen de VWL 65/6 en de 75/6, lijkt het me verstandig om voor de 75/6 te gaan: zelfde minimumvermogen, hoger maximumvermogen, dus kan stiller z'n werk doen als de vermogensvraag minder is.

Zie ik iets over het hoofd? Aanvullingen/advies welkom :)

Edit: andere reden voor deze locatie op het dak, is dat de CV-ketel daar nu recht onder zit (zie schoorsteenpijpje). Boiler komt op de plaats van de CV-ketel te staan. Qua installatie dus vrij rechtoe-rechtaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 07-03-2022 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catzjes
  • Laatst online: 14:07
Arotherm plus werkt op R290, dat is brandbaar dus je moet een grote minimale veiligheids-afstand houden tot de muren van je woning, wat je nu voorstelt is niet toegestaan. Globale veiligheidseisen zijn een afstand vanaf de onderkant van de buiten-unit minimaal een meter en vanaf de bovenkant van de buitenunit minimaal een halve meter tot de buitenunit vanaf de muur van je gebouw waarin een opening zit, ik zie op jouw foto een raam dus deze plek mag niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-0Rifrvgdh6tFo41AhzxSnLk2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SxhikiVN0TJcuGLRWOZLKWGN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-vVxkWzYS5jIJxbnOunCVFBUMs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iu0koOAfWk0oCZ36zKsoy4dT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1oJ3aI52pVT3GxmYAshg4gL1vM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9xxaNsHaBqg3VmnKPxMe1aPW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Catzjes schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:56:
Arotherm plus werkt op R290, dat is brandbaar dus je moet een grote minimale veiligheids-afstand houden tot de muren van je woning, wat je nu voorstelt is niet toegestaan. Globale veiligheidseisen zijn een afstand vanaf de onderkant van de buiten-unit minimaal een meter en vanaf de bovenkant van de buitenunit minimaal een halve meter tot de buitenunit vanaf de muur van je gebouw waarin een opening zit, ik zie op jouw foto een raam dus deze plek mag niet.
Oeh, dat is een goeie, thanks! Dacht ik goed bezig te zijn met R290 :) Ik had die plaatjes geïnterpreteerd als advies voor geluid. Op het dak gaat de aroTherm dus niet worden. Dat raam is trouwens een vast raam, maakt dat nog wat uit?

Val ik even terug op het lijstje van @HaTe: HaTe in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Dan komt de Bosch Compress 7400i AW7 in zicht als monobloc (R410a), maar kan ik weinig DHZ over vinden. Of anders de split versie 75/5 AS?

Qua geluidsdruk vind ik de afstand tot de populairdere Panasonics en Mitsubishi's behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-08 09:13
Ik ben mij ook een beetje aan het oriënteren op een WP, en hoop dat iemand hier een werkbaar idee voor heeft. Begin vorig jaar hebben wij een andere woning gekocht (bouwjaar 2001, 180m2 woonoppervlak). Het huis is volledig houtskeletbouw op de begane vloer na. Zo goed als alle daken (5 stuks) zijn plat. Vanuit de bouw zit er een Brink direct gestookte heteluchtverwarming in.

De situatie, een jaar later is als volgt:
  • Benedenverdieping volledig vloerverwarming aangelegd: 13 groepen (deze verdeler) op ±100m2 verwarmd vloeroppervlak (80m2 leefruimte, 20m2 garage). Vooralsnog krijg ik de ruimtes prima op temperatuur met een Ta van 30-33 graden.
  • De bovenverdieping wordt nog verwarmd met de heteluchtverwarming
  • Op zolder staat:
    • een Intergas ketel (2015) voor WW en de vloerverwarming beneden
    • Brink direct gestookte (gas) luchtverwarming (2001)
    • Brink WTW unit (2001)
  • ~1100m3 gas verbruikt afgelopen jaar
De direct gestookte heteluchtverwarming zou ik kunnen vervangen voor een indirect gestookte of misschien een split airco; ik heb de mogelijkheden nog niet goed in beeld.

Als ik uitga van de berekening in de OP zou ik genoeg moeten hebben aan een WP van 6kW. Maar: de vloerverwarming kan ik prima < 35 graden stoken, terwijl ik voor een indirecte heteluchtverwarming van Brink minimaal 50 graden aanvoer nodig heb.

Is het mogelijk om 1 warmtepomp te gebruiken voor beide aanvoertemperaturen (met bijv. een 2-weg klep), of kan ik beter 2 aparte WP's installeren: 1 voor beneden, en 1 voor boven + WW?

Ik heb liever geen trillende apparaten op of in het huis ivm de aard van de bouwmethode dus een monobloc in de achtertuin heeft mijn voorkeur (maar het is belangrijker dat het hele systeem efficient werkt).

Ik ben nog verre van aanschaf, maar ben wel heel benieuwd naar ervaringen of frisse ideeën. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catzjes
Zwartoog schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:24:
[...]Dat raam is trouwens een vast raam, maakt dat nog wat uit?
Wat betreft het raam wordt er in de omschrijvingen geen onderscheid gemaakt tussen een wel of niet te openen raam, als het raam geheel boven je warmtepomp zit dan zou het in principe mogen.
Zwartoog schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:15:
Breedte is 2,5 meter maar de buren, dus erfgrens is straks op 1,5 meter van de WP.
Als ik de regels goed interpreteer moet er tot de gevel (links) minimaal 50cm afstand zijn vanaf de WP, rechts van de WP moet er minimaal een meter vrij zijn. WP is 1,10 breed dus je komt bij een totale breedte van 2,5 meter rechts van je WP 10cm tekort tot de erfgrens. De veiligheidszone mag niet op iemand anders zijn erf of in openbaar gebied liggen. Wat betreft geluid wordt het ook "spannend" of je bij deze korte afstand tot de erfgrens binnen de normen blijft, dit geldt overigens ook voor de andere merken WP'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Catzjes schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:02:
[...]

Wat betreft het raam wordt er in de omschrijvingen geen onderscheid gemaakt tussen een wel of niet te openen raam, als het raam geheel boven je warmtepomp zit dan zou het in principe mogen.

[...]

Als ik de regels goed interpreteer moet er tot de gevel (links) minimaal 50cm afstand zijn vanaf de WP, rechts van de WP moet er minimaal een meter vrij zijn. WP is 1,10 breed dus je komt bij een totale breedte van 2,5 meter rechts van je WP 10cm tekort tot de erfgrens. De veiligheidszone mag niet op iemand anders zijn erf of in openbaar gebied liggen. Wat betreft geluid wordt het ook "spannend" of je bij deze korte afstand tot de erfgrens binnen de normen blijft, dit geldt overigens ook voor de andere merken WP'en.
Even de NL versie erbij gepakt voor mijn betere begrip :) https://www.vaillant.nl/p...0020299005-04-1915823.pdf

De afstand tot raam e.d. staat in de context van ventilatieopeningen:
Rondom het product is een beschermingsbereik gedefini-
eerd. In het beschermingsbereik mogen zich geen vensters,
deuren, ventilatieopeningen, lichtschachten, dakramen of
ventilatieopeningen bevinden.
Ofwel, heeft betrekking op of het gas het huis in kan sluipen bij lekkage of niet. Bij een vast raam zonder ventilatie is dat risico er niet. Maar als ik hem een halve meter verder naar achter zet, is er sowieso voldoende afstand tot dat (en andere) ramen.

Dan nog deze:
Catzjes schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:56:
Globale veiligheidseisen zijn een afstand vanaf de onderkant van de buiten-unit minimaal een meter [...]
Die voorwaarde kan ik nergens vinden. Wel staat plat-dakmontage apart behandeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9x-WuPSj5Jh0fvgP6WH-O_36As=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G9EAeNIq4DOxPM5fbJVo3xKd.png?f=user_large
dus een minimumafstand van 1 meter eronder wordt niet genoemd. Maar waarom je op een plat dak een meter ruimte rondom moet hebben, terwijl je hem op de grond wèl in een hoekje mag zetten, ontgaat me een beetje :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catzjes
Ik bedoelde niet een meter lager maar doelde op de 1000 mm (1m) er omheen, gemeten vanaf de onderste punt van de WP

[ Voor 25% gewijzigd door Catzjes op 07-03-2022 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Catzjes schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:02:

Als ik hem 25 graden draai, dan past hij precies :) Dan blaast hij ook meer richting open ruimte ipv langs mijn gevel. (Het huis van de buren loopt niet heel veel verder naar voren dan op de foto te zien is.) Als ik verder rekening houdt met de afstand tot het raam, dan valt het precies binnen alle richtlijnen:

edit: net even precies gemeten: afstand gevel tot erfgrens is zelfs 274 cm, dus gaat sowieso goed. Die 250 was binnenmaat van de schuur |:(

Bedankt voor het wijzen op deze richtlijnen mbt R290! d:)b

[ Voor 20% gewijzigd door Zwartoog op 07-03-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:51
Ik ben een verbouwing aan het voorbereiden en in de huidige en eerste instantie blijf ik verwarmen met een cv ketel.
Beneden komt vloerverwarming even als in de badkamer boven. ( 3 zones ).
verder blijven er 6 radiatoren ( 5 zones )
Ik wil voor de zone verwarming overstappen naar Honeywell EvoHome.
Na een jaar testen op lage temperatuur wil ik daarna als mijn warmtevraag het toelaat overstappen op all electric warmtepomp. ( Daikin / Panasonic of Mitsubishi )
Mijn vraag over de EvoHome, Kan ik deze moduleren (opentherm) aanschaffen of moet ik naar de aan/uit versie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33

Sport_Life

Solvitur ambulando

sinovenator schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:50:
Ik ben een verbouwing aan het voorbereiden en in de huidige en eerste instantie blijf ik verwarmen met een cv ketel.
Na een jaar testen op lage temperatuur wil ik daarna als mijn warmtevraag het toelaat overstappen op all electric warmtepomp. ( Daikin / Panasonic of Mitsubishi )
Mijn vraag over de EvoHome, Kan ik deze moduleren (opentherm) aanschaffen of moet ik naar de aan/uit versie kijken.
Mag ik vragen wat voor verdeler je neerzet voor de vloerverwarming? Met of zonder pomp?
Wij zitten met hetzelfde en mijn eerste gedachte was zonder pomp, maar het nadeel daarvan is dat de overige radiatoren dan ook op LTV moeten.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
Sport_Life schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:55:
[...]

Mag ik vragen wat voor verdeler je neerzet voor de vloerverwarming? Met of zonder pomp?
Wij zitten met hetzelfde en mijn eerste gedachte was zonder pomp, maar het nadeel daarvan is dat de overige radiatoren dan ook op LTV moeten.
Iig met pomp, welke verdeler het wordt weet ik nog niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 08:25
sinovenator schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:50:
Ik heb hier evohome icm een WP
En hier voor heb je beiden niet nodig (als je tenminste net als ik WAR stuurt).

Evohome zet nu bij mij alleen de kleppen open/dicht.
De WP regelt zelf de aanvoertemp.

Edit:
Weet wel waar je aan begint bij zoneregeling icm een WP.
Het is niet meer zoals je van een hoge temp CV ketel gewend bent!

[ Voor 6% gewijzigd door format5 op 08-03-2022 10:39 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CJG
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-09-2023

CJG

Sport_Life schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 08:55:
[...]

Bij LTV moet je altijd een gesloten verdeler kiezen waarbij het koude retourwater niet gemengd wordt met het warmere aanvoer water.
Je wilt een zo laag mogelijke Ta hebben voor de efficiency van je systeem.
De pomp in je WP is de pomp voor je vloerverwarming ( tenzij je vloerverwarming gescheiden is van de rest dmv een platenwisselaar bij de oude zwarte tyleenslang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-09 23:34
format5 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:30:
[...]

Edit:
Heb je vloerverwarming en/of radiatoren?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinovenator
[...]

Edit:
WAR aansturing ga ik mij even op inlezen.
Maar moet voor in eerste instantie toch kiezen tussen aan/uit of opentherm.
Dus dan blijft de vraag wat is beter voor een warmtepomp als hieruit gekozen moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 15:40
Ik ben aan het kijken voor een goede kwaliteit boilervat van 400L. Nu zat ik te kijken naar de DJG vaten, en die hebben bij de 300L en 500L variant een speciale warmtepomp versie. Bij de 400L kan ik die niet vinden.

Bij de 400L vaten heb ik wel de keuze tussen 1 spiraal of 2 spiralen. De 2e spiraal is los te klein voor een warmtepomp, maar nu vraag ik me af wat de betere keuze is:
- De versie met 1 spiraal pakken (1.6m2)
- De versie met 2 spiralen pakken en deze doorlussen (1.6m2 + 0.9m2)

Mijn gevoel zegt dat de 2 spiralen beter is, maar ik twijfel doordat je natuurlijk ook wat extra verlies krijgt doordat je een leiding extra buiten de boiler hebt zitten. (Ik ga wel nog een soort van geisoleerde kast om de boiler plaatsen)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Resultaten februari 2022. Wijzigingen worden in de maart monitoring verwerkt.
Kijk vooral naar de trend grafiek, misschien valt er wat te verbeteren en kosten te reduceren want de energieprijzen gaan omhoog. Volgers van ons forum kunnen zien wat de deelnemers er aan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qY1yvdF4IswWOIU9J7Nhn1jgGDs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/H8QVqAjxkhLZ57yDmIt9Scd1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciuu0ofTFEsZfkpk2otwGpQCngA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MZQVLHHfrmjbopSz6qtzAOtg.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXt2sfs6S3KJw5eB0yIdidLW2hA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mE0EzSi9cQtZxW8eWC747vuC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3wielerdealer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-01 12:22
[...]

Edit:
"Het is niet meer zoals je van een hoge temp CV ketel gewend bent!
Ik ben ook wel benieuwd of je vloerverwarming, radiatoren of beiden hebt. Daarnaast, welke warmtepomp gebruik je? Het grootste gedeelte van ons huis wordt verwarmd door radiatoren en twee ruimtes door vloerverwarming. CV draait nu een aantal maanden op 55 graden aanvoer temperatuur en dan gaat heel prima.

""Het is niet meer zoals je van een hoge temp CV ketel gewend bent!" bedoel je dan tijd voor het opwarmen of warmtecomfort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Laatst online: 10:52
Hi allemaal,

Hopelijk kan iemand advies geven of het mogelijk is om een all electric warmtepomp in mijn woning te plaatsten.

Woning uit 1969
Spouwisolatie matig (piepschuim achtig bolletjes? in jaren 80 geplaatst).
Dakisolatie
Overal hr++ glas
Vloerisolatie helaas niet mogelijk.

Ik verwarm enkel met vloerverwarming als hoofdverwarming. Op de 1e en 2e verdieping staan weleenswaar radiatoren maar die staan nooit aan.

Is all electric dan een optie (leidingen aanpassing nodig misschien?) Of moet ik wijken naar hybride? Gasvebruik is 1600m3. 2 volwassenen + 2 kleine kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 11:08
Op welke maximum watertemperatuur staat je CV ingesteld? Als je met max 40 graden kunt verwarmen bij vorst buiten dan zou je -mijn inziens- all electric kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Laatst online: 10:52
slagroomsoes schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:17:
Op welke maximum watertemperatuur staat je CV ingesteld? Als je met max 40 graden kunt verwarmen bij vorst buiten dan zou je -mijn inziens- all electric kunnen gaan.
Op 50, ik zal hem vanavond eens op 40 zetten tis nu toch nog goed koud thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik zit nog in de oriënterende fase voor warmtepompen. Liefst wil ik naar 'full electric', maar ik merk dat er veel 'naysayers' zijn. In onze wijk (gebouwd tussen "72 en "78) staan nog maar weinig (hybride) warmtepompen. Ik stook nu al jaren op 51 graden en krijg daarmee ons 150m² grote huis meer dan snel genoeg warm. Beneden hebben we vloerverwarming achteraf ingefreesd waardoor er geen grote vertraging merkbaar is bij het opwarmen. Als we terugkomen van vakantie en het is 15/16 graden dan is het binnen een half uur comfortabel (18 graden?). Boven worden de meeste ruimten nog verwarmd met een T10 radiator, ook daar ondervind ik geen enkel comfortverlies bij stoken op 51 graden (mijn aanname daarbij is dat dit voor 45 graden niet veel anders zal zijn en anders makkelijk te ondervangen is door over te stappen naar T11 / T21). Ik kan nog kijken of mijn CV op 40 graden wil verwarmen en kijken wat er dan gebeurd.
Huis is afdoende geïsoleerd (dakisolatie Rc / Rd >6), overal HR++ glas, vloer en muren ook achteraf geïsoleerd. Ook hebben we zonnepanelen (met overcapaciteit) en ruimte voor meer zonnepanelen.

Blijft volgens mij over de vraag hoeveel kW er nodig is.

Maar is het echt zo simpel? Daarna gewoon een mooie warmtepomp uitzoeken, een installateur vinden die tijd heeft en de portefeuille trekken?
HaTe schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:56:
[...]

Even aanvullen. Dat is 7 t/m 11 februari.
Ik kom (in mijn geval) uit op deze berekening:
Gas totaal: 55m3 = 11 m3/dag
11 m3 * 9 kW/m3 = 100 kWh in 16 uur (aanname, 24u - 8u slaap (nachtverlaging)
100/16 = 6.25 kW gemiddeld in een uur.

Lijkt aardig overeen te komen met de koelvaas formule:
1200 m3 per jaar * 8 / 1650 = 5.8 kW

Blijkbaar gebruikt koevlaas 8 kW per m3, dan komt het iets beter overeen
Ik verbruikte op de laatste koude dagen (7 en 8 februari 2021) gemiddeld 1m³ per stookuur (om 22u gaat de thermostaat 1,5 graad naar beneden). Op 8 februari heeft de cv van 0300 - 0600 ook wat verbruikt (0,25m³/uur).
Totaal verbruik 7 & 8 februari was 30m² waarvan het meeste voor verwarming, misschien 2m³ tapwater. In de periode 7 - 11 februari was het 65m³ totaal.
Kan je dan concluderen dat bij een verbruik van 1m³ per uur (ik heb ongeveer 16 stookuren) een warmtepomp van 8kW genoeg is? (1m³ = 8kW warmte?)
Jaarverbruik voor verwarming is circa 1.300 m³, de magische formule geeft dan 6,3 kW. 8kW lijkt daarmee voldoende te zijn, zeker aangezien ik ook prima zonder nachtverlaging zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
joeyke87 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:26:
[...]

Op 50, ik zal hem vanavond eens op 40 zetten tis nu toch nog goed koud thnx.
Probeer gelijk op 30 (of 35 als je ketel vast loopt op 30) zou ik zeggen voor een paar dagen. Nu is nog je kans, het wordt nu alleen maar warmer. Moet volgens mij makkelijk lukken als ik je gegevens zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
Knutselaar schreef op maandag 7 maart 2022 @ 21:31:
Ik ben mij ook een beetje aan het oriënteren op een WP, en hoop dat iemand hier een werkbaar idee voor heeft. Begin vorig jaar hebben wij een andere woning gekocht (bouwjaar 2001, 180m2 woonoppervlak). Het huis is volledig houtskeletbouw op de begane vloer na. Zo goed als alle daken (5 stuks) zijn plat. Vanuit de bouw zit er een Brink direct gestookte heteluchtverwarming in.

... [knip]
Ik ben bang dat mijn post ondergesneeuwd is door andere vragen. Is er nog iemand die zich aan een mening of visie durft te wagen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Knutselaar schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:32:
[...]

Ik ben bang dat mijn post ondergesneeuwd is door andere vragen. Is er nog iemand die zich aan een mening of visie durft te wagen? O-)
Wat ik in ieder geval kan zeggen is dat je met een WP niet 2 temperaturen tegelijk kunt maken. Dus of altijd op 50 graden, en dan bijmengen voor je VWW, maar dat is nogal killing voor je WP (kun je net zo goed geen WP nemen).

Ik heb ook geen idee wat je met hete-luchtverwarming bedoeld. Kun je die niet vervangen door Jaga's of T33?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik ga voor iemand een PUD-SHWM120YAA bestellen, ben wel benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:46:
Ik ga voor iemand een PUD-SHWM120YAA bestellen, ben wel benieuwd.
Benieuwd waarnaar?
(En hoort dit niet in het Ecodan topic?) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:59:
[...]

Benieuwd waarnaar?
Nou die sluit je dus gewoon op 1/4 en 1/2 aan dus dat is best wel slank spul. Trouwens ook met een ERSD-VM2D binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:50
Tehh schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:57:
Ik zit nog in de oriënterende fase voor warmtepompen. Liefst wil ik naar 'full electric', maar ik merk dat er veel 'naysayers' zijn. In onze wijk (gebouwd tussen "72 en "78) staan nog maar weinig (hybride) warmtepompen. Ik stook nu al jaren op 51 graden en krijg daarmee ons 150m² grote huis meer dan snel genoeg warm. Beneden hebben we vloerverwarming achteraf ingefreesd waardoor er geen grote vertraging merkbaar is bij het opwarmen. Als we terugkomen van vakantie en het is 15/16 graden dan is het binnen een half uur comfortabel (18 graden?). Boven worden de meeste ruimten nog verwarmd met een T10 radiator, ook daar ondervind ik geen enkel comfortverlies bij stoken op 51 graden (mijn aanname daarbij is dat dit voor 45 graden niet veel anders zal zijn en anders makkelijk te ondervangen is door over te stappen naar T11 / T21). Ik kan nog kijken of mijn CV op 40 graden wil verwarmen en kijken wat er dan gebeurd.
Huis is afdoende geïsoleerd (dakisolatie Rc / Rd >6), overal HR++ glas, vloer en muren ook achteraf geïsoleerd. Ook hebben we zonnepanelen (met overcapaciteit) en ruimte voor meer zonnepanelen.
Even snel opwarmen is er bij WP vriendelijke temperaturen <35°C niet bij, je zult anders moeten denken, hoe houd ik mijn huis op temeratuur. Dat betekent vooral geen grote temperatuursverlaging.

Afgifte van warmte gaat hard achteruit bij lagere CV temperaturen dus of de huidige T10 dan boven confortabel is, is nog niet zo zeker. Vergroot iig het debiet, dat scheelt een berg.
Blijft volgens mij over de vraag hoeveel kW er nodig is.

Maar is het echt zo simpel? Daarna gewoon een mooie warmtepomp uitzoeken, een installateur vinden die tijd heeft en de portefeuille trekken?

[...]

Ik verbruikte op de laatste koude dagen (7 en 8 februari 2021) gemiddeld 1m³ per stookuur (om 22u gaat de thermostaat 1,5 graad naar beneden). Op 8 februari heeft de cv van 0300 - 0600 ook wat verbruikt (0,25m³/uur).
Totaal verbruik 7 & 8 februari was 30m² waarvan het meeste voor verwarming, misschien 2m³ tapwater. In de periode 7 - 11 februari was het 65m³ totaal.
Kan je dan concluderen dat bij een verbruik van 1m³ per uur (ik heb ongeveer 16 stookuren) een warmtepomp van 8kW genoeg is? (1m³ = 8kW warmte?)
Jaarverbruik voor verwarming is circa 1.300 m³, de magische formule geeft dan 6,3 kW. 8kW lijkt daarmee voldoende te zijn, zeker aangezien ik ook prima zonder nachtverlaging zou kunnen.
Het vermogen van de warmtepomp bepalen is idd zo simpel. Gebruik lekker die berekeningen en je zult zien dat ze allemaal ongeveer op hetzelfde uitkomen..

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 09-09 14:33
Andrehj schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:59:
[...]

Benieuwd waarnaar?
Is er soms te weinig verkeer in "jouw" topic soms?
Waar @koevlaas2 dit plaatst is toch zijn beslissing? :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:16:
[...]

Ik plemp het gewoon ergens neer, helemaal niet opgelet welk forum dit is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:38:
[...]

Ik plemp het gewoon ergens neer, helemaal niet opgelet welk forum dit is.
Maar goed dat je niet toevallig in het Tena Lady forum aan het rondneuzen was :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:41:
[...]

Maar goed dat je niet toevallig in het Tena Lady forum aan het rondneuzen was :+
Reuze interessant maar ben dit onderwerp hier nog niet tegengekomen, misschien bij het Vivaforum O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12-09 21:32
je zal er maar op zoeken en dit forum te zien krijgen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:16:
[...]
Beetje flauwe reactie dit. Uiteraard mag Koevlaas zelf weten waar hij post. Maar ik dacht dat hier een beetje de consensus was dat info specifiek voor één merk warmtepomp in het topic van dat merk thuis hoort, om dit algemene topic een beetje overzichtelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Plot twist:
White House aides… have studied plans to dramatically scale up US production of energy-efficient heat pumps that they hoped could be used in Europe if European leaders decided to cut its imports of Russian oil, said three people with knowledge of the matter who spoke on the condition of anonymity to discuss private deliberations. Biden officials have weighed whether these heat pumps could be produced through the Defense Production Act, an emergency national defense law, or through procurement programs at the Department of Defense, the people said. Some advocates close to the effort have compared the idea to the “Lend-Lease Act” program through which the US sent critical supplies to the Allied nations that had been invaded by Germany in World War II.
https://electrek.co/2022/...ussian-power-over-europe/

Ik hoop dat ze ook een bataljon installateurs meesturen.
Met de installaties die ik in de VS heb gezien weet ik overigens niet of we daar blij mee zouden zijn, maar het is een sympathiek gebaar.
Een WWII mobilisatie van industrie is trouwens helemaal geen gek idee.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
Zwartoog schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:01:
[...]

Wat ik in ieder geval kan zeggen is dat je met een WP niet 2 temperaturen tegelijk kunt maken. Dus of altijd op 50 graden, en dan bijmengen voor je VWW, maar dat is nogal killing voor je WP (kun je net zo goed geen WP nemen).

Ik heb ook geen idee wat je met hete-luchtverwarming bedoeld. Kun je die niet vervangen door Jaga's of T33?
Wat ik bedoelde met 2 temperaturen, is dat hij zou afwisselen tussen de 2 temperaturen, dus een bijvoorbeeld een uurtje (vraaggestuurd) 50 graden voor boven, en dan weer 30 graden voor beneden bijvoorbeeld. En dan met een 3-weg klep de waterstroom naar boven of naar beneden sturen.

Ik zou zeggen dat dat met een stukje domotica wel te doen moet zijn, maar het wordt snel complex als je ook WW/boiler nog in de mix gooit denk ik.

Bij heteluchtverwarming (HLV) wordt lucht aangezogen, verwarmd (direct gestookt=gasverbranding, indirect=warmtewisselaar) en weer uitgeblazen via kanalen door het hele huis. Deze kanalen hebben uitblaasventielen in elk vertrek. Door middel overdruk (kier onder de deur) komt dit uiteindelijk weer terug bij de aanzuiging van de HLV.

De kanalen zullen hoe dan ook blijven omdat dit onderdeel is van de ventilatie (WTW), of er nu door gestookt wordt of niet.

Ik zou inderdaad ook radiatoren kunnen aanleggen, maar dit is vrij ingrijpend omdat de cv-leidingen er niet zijn. Het plaatsen van een indirect gestookte HLV is vrij eenvoudig, maar heeft dus de beperking dat het minimaal 50 aanvoer nodig heeft.

Het voordeel van radiatoren zou zijn dat ik dan geen buffervat nodig zou hebben, omdat de vloerverwarming dan ongestuurd in het circuit zit.

Misschien heb ik nu een 'systeem' bedacht wat in de praktijk niet kan werken. Ik hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:17
Tomexergie schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:24:
Resultaten februari 2022. Wijzigingen worden in de maart monitoring verwerkt.
Kijk vooral naar de trend grafiek, misschien valt er wat te verbeteren en kosten te reduceren want de energieprijzen gaan omhoog. Volgers van ons forum kunnen zien wat de deelnemers er aan doen.
Mede dankzij vergelijk met deze trendgrafiek de afgelopen maanden langzaam maar zeker hier de COP omhoog gebracht. Een paar maanden geleden zat ik ver onder de trendlijn met mijn waarden maar de onderstaande verbeteringen heb ik mijn installatie met alleen radiatoren tot op de trendlijn gebracht.

1. Gekalibreerde warmtemeter (Hydrocal M3) aan de installatie toegevoegd die ongeveer 15% meer aangeeft dan de warmtemeter die ik zelf gemaakt had.
2. Compressor curve verlaagd (-7 .. 12 graden) zodat de warmtepomp zijn vermogen minder snel opvoert bij lagere Tb.
3. De radiatoren opnieuw waterzijdig afgeregeld zodat de retour temperatuur niet meer door sommige radiatoren snel opwarmt.
4. Nachtverlaging van 1 graad naar 0,5 graad teruggebracht en door laten lopen tot 10:00 uur in plaats van 6:00 uur
5. Stooklijn verlaagd (nu 4+1) en de ruimte invloed verhoogd (nu 5.0)

Dus allen bedankt voor de mogelijkheid tot vergelijking van de installaties. _/-\o_

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Pagina: 1 ... 84 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.