Heb ik ook aan gedacht, maar dat idee over grondwater was ook al door mijn hoofd gegaan dus vandaar
iets serieuzer:Savaroth schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:16:
Heb ik ook aan gedacht, maar dat idee over grondwater was ook al door mijn hoofd gegaan dus vandaar
met een 9kw kan je zelfs overwegen om een kleinere 100~150L hangtank te nemen en die op te hangen waar eerst je CV hing. immers heb je daar ineens een berg ruimte erbij gekregen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Bij 150L tank op 60 graden, met gemengd op 40 graden bij een debiet van 10L geeft de website econo mij een 15 minuten douchetijd op. Hoe snel zou de warmtepomp dit kunnen aanvullen dan? Uiteraard is een douchekop met minder debiet nog wel te overwegen indien nodig, maar ik hoopte zo min mogelijk comfort op te geven.
Kan je zeggen dat mijn warmtepomp van 7kw niet binnen 10 minuten op 60 graden water door het spiraal pompt. Dat zullen er weinig doen tot geen.Savaroth schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:25:
Bij 150L tank op 60 graden, met gemengd op 40 graden bij een debiet van 10L geeft de website econo mij een 15 minuten douchetijd op. Hoe snel zou de warmtepomp dit kunnen aanvullen dan? Uiteraard is een douchekop met minder debiet nog wel te overwegen indien nodig, maar ik hoopte zo min mogelijk comfort op te geven.
Dus vraag me af hoe ik dan kan blijven douche met een 150liter vat met een verbruik van 10 liter per minuut.
[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 05-03-2022 15:29 ]
Ja dat vraag ik mij dan ook af
Misschien klopt er niks van die website, maar mag ik vragen hoelang jij dan ongeveer kunt douchen met die 150L?
Savaroth schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:25:
ook hier gaat men weer de mist in.Adriaan71 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:27:
[...]
Kan je zeggen dat mijn warmtepomp van 7kw niet binnen 10 minuten op 60 graden water door het spiraal pompt. Dat zullen er weinig doen tot geen.
Dus vraag me af hoe ik dan kan blijven douche met een 150liter vat met een verbruik van 10 liter per minuut.
men hoeft niet in te halen maar alleen bij te houden of het tekort te beperken.
als je echt op 10L/min loopt en je moet van de 10~12 graden inkomde water naar ~38 kost dat rond de 15kW of zo. echter heb je een flinke buffer in de 150+ liter in je boiler. immers douche je niet met 60 graden en dat is ook een wel erg hoge boilertemperatuur maar dat terzijde. dus als je WP aanspringt om bij te trekken kom je dus "maar" 5kW te kort. dat maakt de rekensom dat je nog nog maar ~5kW uit je tank trekt ipv 15. met een goede DWTW kan je dat tekort zelfs aanvullen tot 0 of zelfs positief.
dus ja, je kan het nog steeds voor elkaar krijgen om een tank leeg te douchen maar dan mag je er wel een stoel bijpakken in de douche.
ter referentie voor grotere tanks: ikzelf heb een 300L tank staan met een DWTW en die heeft 45~50 min nodig om leeg te raken zonder aangevuld te worden. met aanvullen vanuit een 9kw zou de douchetijd ergens richting de 2 uur gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 05-03-2022 15:46 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik heb deze tool gebruikt, kom uit op ca 86m3 en dan 7615 watt: https://www.radiatorpakhuis.nl/capaciteitsberekeningflippy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:58:
[...]
jij hebt echt niet 7,5kW nodig om je woonkamer op temperatuur te houden tenzij je je al je ramen hebt vervangen door kippengaas.
men moet even opletten dat men NIET binnen een half uur de toko 5 graden warmer moet hebben. men hoeft alleen de verloren warmte bij te houden. als jij 7kW alleen al in je woonkamer kwijtraakt in de winter is er iets serieus mis in dat huis.
er zit dus een gedragsverandering bij. de thermostaat elke keer een zwiep geven als je de kamer inloopt is gewoon niet meer van toepassing.
Heb jij een tip voor een betere rekentool die wel klopt?
NB onze thermostaat gaat in de ochtend op 20C en dan in de avond op 15C, en verder komen we er niet aan... dus zwiepers geven we zeker niet
die zwiepers doe je dus wel zeg je nu.olafmol schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:49:
[...]
Ik heb deze tool gebruikt, kom uit op ca 86m3 en dan 7615 watt: https://www.radiatorpakhuis.nl/capaciteitsberekening
Heb jij een tip voor een betere rekentool die wel klopt?
NB onze thermostaat gaat in de ochtend op 20C en dan in de avond op 15C, en verder komen we er niet aan... dus zwiepers geven we zeker niet
negeer je CV temperaturen en kijk nu eens naar wat je nodig hebt om de toko op temperatuur te houden.
als 35 graden te weinig is voor wat je nu hebt hangen maar 45 is dat wel kan je dus uitrekenen hoeveel je nodig hebt om die afgifte te halen bij 35. je hoeft dus niet meteen naar 60 omdat 35 te laag is. er is een middenweg hier.
als je weet hoeveel je nu nodig hebt om het op temperatuur te houden kan je de volgende stap zetten. probeer niet in de valkuil te vallen waarbij je qua berekeningen word teruggezogen in het CV wereldje.
Ok. Kun je uitleggen hoe je dat berekent? Of heb je een link? Er is zoveel info, iets met bomen en bos. 40 graden was dus te laag met huidige capaciteit en 5C buitentemp, 50 graden werkt wel met huidige capaciteit.flippy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:54:
[...]
die zwiepers doe je dus wel zeg je nu.![]()
negeer je CV temperaturen en kijk nu eens naar wat je nodig hebt om de toko op temperatuur te houden.
als 35 graden te weinig is voor wat je nu hebt hangen maar 45 is dat wel kan je dus uitrekenen hoeveel je nodig hebt om die afgifte te halen bij 35. je hoeft dus niet meteen naar 60 omdat 35 te laag is. er is een middenweg hier.
als je weet hoeveel je nu nodig hebt om het op temperatuur te houden kan je de volgende stap zetten. probeer niet in de valkuil te vallen waarbij je qua berekeningen word teruggezogen in het CV wereldje.
Het uitgangspunt voor het bepalen van de grootte van T33’s bij lage Ta moet niet zijn de huidige radiatoren, maar het warmteverlies van de ruimte.
Stel een ruimte van 10 m² heeft een warmteverlies van 500 Watt. Vaak hangt daar een radiator in die zeg maar 1200 Watt levert bij de EN442 norm 75/65/20°C.
Je kunt dan probleemloos naar een Ta van 50 °C. Bepalen wij de afgifte bij 50/40/20°C met deze tabel van Henrad dan moeten wij een correctiefactor hanteren van 2,5. Onze radiator van 1200 Watt levert dan een vermogen van 480 Watt. Maar dat vermogen is pas nodig bij -10 °C.
Stel we willen testen wat de afgifte is bij 35/30/20°C dan volgt een magere afgifte van 195 Watt bij een correctiefactor van 6,14.
Nu weten wij ook gelijk dat we een radiator moeten zoeken met een afgifte van 6,14 x 500 = 3070 Watt bij 75/65/20°C. Daar zijn genoeg T33’s voor te vinden.
Stel een ruimte van 10 m² heeft een warmteverlies van 500 Watt. Vaak hangt daar een radiator in die zeg maar 1200 Watt levert bij de EN442 norm 75/65/20°C.
Je kunt dan probleemloos naar een Ta van 50 °C. Bepalen wij de afgifte bij 50/40/20°C met deze tabel van Henrad dan moeten wij een correctiefactor hanteren van 2,5. Onze radiator van 1200 Watt levert dan een vermogen van 480 Watt. Maar dat vermogen is pas nodig bij -10 °C.
Stel we willen testen wat de afgifte is bij 35/30/20°C dan volgt een magere afgifte van 195 Watt bij een correctiefactor van 6,14.
Nu weten wij ook gelijk dat we een radiator moeten zoeken met een afgifte van 6,14 x 500 = 3070 Watt bij 75/65/20°C. Daar zijn genoeg T33’s voor te vinden.
Ja dat was ook mijn conclusie als ik het zo doorrekende, maar als ik @flippy mag geloven heb ik veel minder vermogen nodig dan een willekeurige internet tool aangeeft. Ik zou het ook mooi vinden als het echt zo is natuurlijk.....Adriaan71 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:49:
[...]
En paneel radiator van 2000mm x 400mm type 33 komt met een Ta van 75 en retour 60 op 3,4kw.
En bij een Ta van 35 en retour 30 op 0,545kw. Zelfde radiator
Dus om een beetje vermogen in je huis te krijgen mag je aardig wat ijzer weghangen. Worden waarschijnlijk allemaal hangkasten in de woning.
Neem je een Stade Hybride van 2000mm x 350mm kan je naar 1,285kw toe. Dat is voor het zelfde grote 2,5 keer zoveel.
Als je de app dl van IMI Hytools kan je precies kijken wat het doet betreft paneelradiatoren.
Kan je alles invoeren en zie je het vermogen van je radiatoren bij bepaalde ingevoerde waardes wat hij afgeeft.
En bij Jaga kan je kijken wat de Hybrides doen . Heb je mooi vergelijkingsmateriaal.
Zal je zien dat het nog vies tegenvalt als je type 33 neerhangt voor laag temperatuur.
@olafmol de koevlaasformule ook al gecheckt?
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
ok dank, ik ga eens kijken. NB ik hoef niet perse een T33 hoor, als een LTV radiator stukken efficienter is, vind ik dat zeker een interessante optie om te onderzoeken. De T33 suggestie kwam van @flippySuperbeagle schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:00:
Het uitgangspunt voor het bepalen van de grootte van T33’s bij lage Ta moet niet zijn de huidige radiatoren, maar het warmteverlies van de ruimte.
die tools gaan uit van enorme dT's van 10~20 graden zonder problemen. met een warmtepomp heb je een dT van ergens rond de 3. dus je radiator geeft meer warmte af omdat meer radiator warm is. voor CV's is een grotere dT nodig, warmtepompen hebben dat veel minder omdat die ook veel meer water verpompen. dat geeft dus ook een wat schever beeld.olafmol schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:02:
[...]
Ja dat was ook mijn conclusie als ik het zo doorrekende, maar als ik @flippy mag geloven heb ik veel minder vermogen nodig dan een willekeurige internet tool aangeeft. Ik zou het ook mooi vinden als het echt zo is natuurlijk.....
LTV's kan natuurlijk ook maar die hebben stroom nodig en maken geluid (helemaal na een paar jaar) en zijn pokkeduur voor wat het is. voor het geld van een setje jaga's op 1 begane grond kan je net zo goed je hele vloer eruit trekken, vloerverwarming erin en nieuw laminaat halen. (even grote versimpeling hier)
als de WAF een issue is kan een stapel T33's een optie zijn. wil niet zeggen dat het de enigste optie is. helemaal als je ruimer in de financien zit.
Ja, vorig jaar verbruikten we ca 1830 m3 gas, Koevlaas formule komt dan op 8,87kw uit. Alleen hebben we ook een gasfornuis, wordt er vrij veel gedouched etc, dus die 1830 is incl sanitair en koken...geen idee hoeveel ik er ongeveer af kan halen om het verbruik voor verwarming ongeveer in te schatten...met 20% verminderen?
Kijk wat het gasverbruik is in de zomermaanden. Dat geeft een goede indicatie.olafmol schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:07:
[...]
Ja, vorig jaar verbruikten we ca 1830 m3 gas, Koevlaas formule komt dan op 8,87kw uit. Alleen hebben we ook een gasfornuis, wordt er vrij veel gedouched etc, dus die 1830 is incl sanitair en koken...geen idee hoeveel ik er ongeveer af kan halen om het verbruik voor verwarming ongeveer in te schatten...met 20% verminderen?
Zo had ik er nog niet naar gekeken, dankjewel! Maar dat betekend dus wel dat het waarschijnlijk minder efficient is dan de tank op het meest gunstige tijdstip van de dag op te laten warmen. Het lijkt me dan ook minder wenselijk om de WP tijdens het douchen bij te laten springen, of zie ik dat verkeerd?flippy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:43:
[...]
[...]
ook hier gaat men weer de mist in.
men hoeft niet in te halen maar alleen bij te houden of het tekort te beperken.
als je echt op 10L/min loopt en je moet van de 10~12 graden inkomde water naar ~38 kost dat rond de 15kW of zo. echter heb je een flinke buffer in de 150+ liter in je boiler. immers douche je niet met 60 graden en dat is ook een wel erg hoge boilertemperatuur maar dat terzijde. dus als je WP aanspringt om bij te trekken kom je dus "maar" 5kW te kort. dat maakt de rekensom dat je nog nog maar ~5kW uit je tank trekt ipv 15. met een goede DWTW kan je dat tekort zelfs aanvullen tot 0 of zelfs positief.
dus ja, je kan het nog steeds voor elkaar krijgen om een tank leeg te douchen maar dan mag je er wel een stoel bijpakken in de douche.
ter referentie voor grotere tanks: ikzelf heb een 300L tank staan met een DWTW en die heeft 45~50 min nodig om leeg te raken zonder aangevuld te worden. met aanvullen vanuit een 9kw zou de douchetijd ergens richting de 2 uur gaan.
Als ik zo een beetje inschat is dat bij ons ca. 1m3 per dag.... 1465*8/1650 komen we op 7,1kW. Maar met de input van @flippy in gedachten moet er dan natuurlijk wel genoeg verwarmings capaciteit zijn om de boel ergens rond de 40C op temperatuur te houden (bij -10 graden buitentemp denk ik dan?)...Superbeagle schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:09:
[...]
Kijk wat het gasverbruik is in de zomermaanden. Dat geeft een goede indicatie.
[/quote]
Naar jouw referentie gekeken. 2 uur douche tijd met een wtw en 300 liter icm draaiende warmtepomp.
Dus als je warm water gaat tappen en je boiler temperatuur zakt een paar graden gaat hij meteen draaien om warm water te maken.
Anders kan hij niet aanvullen.
Erg slecht voor je cop voor tap water.
Haal daar de wtw vanaf en dus een aanvoer water van 10 a 12 graden water ipv 28 graden.
En dan naar een 100 a 150 liter boiler blijft er van die 2 uur douchetijd weinig over.
Ik zou het in ieder geval niemand adviezer.
En als het zo goed werkt waarom plaats je zelf dan wel een 300 liter boiler. Zonde van de ruimte.
En zoals je vaak aangeeft zonde van dat extra geld .
[/quote]
Naar jouw referentie gekeken. 2 uur douche tijd met een wtw en 300 liter icm draaiende warmtepomp.
Dus als je warm water gaat tappen en je boiler temperatuur zakt een paar graden gaat hij meteen draaien om warm water te maken.
Anders kan hij niet aanvullen.
Erg slecht voor je cop voor tap water.
Haal daar de wtw vanaf en dus een aanvoer water van 10 a 12 graden water ipv 28 graden.
En dan naar een 100 a 150 liter boiler blijft er van die 2 uur douchetijd weinig over.
Ik zou het in ieder geval niemand adviezer.
En als het zo goed werkt waarom plaats je zelf dan wel een 300 liter boiler. Zonde van de ruimte.
En zoals je vaak aangeeft zonde van dat extra geld .
Welke Elga heb je als ik vragen mag? Hier de Elga/Toshiba maar die verbruikt volgens de zwave plug zo'n ~24 watt in idle.DeltaT schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:47:
Voor het eerst sinds de installatie eind oktober is de Elga op idle 7W!
4800Wp / Elga-Toshiba / HA / ESP's en andere rommel
Even nieuwsgierig hoeveel jullie kwijt waren/zijn voor een warmtepomp:
- 4Kw binnenunit (daikin, EHVX04S18E6V) met 230 liter reservoir
- Buitenunit (daikin, ERGA04EV)
- buffer 50 liter
- circulatiepomp
- expansievat
- (nog geen omkasting buiten unit, hoeveel was deze bij jullie?)
Heb beneden 60m2 vloerverwarming, boven LT radiatoren (staan overigens nooit aan).
CV hok is beneden waar de binnenunit e.d. in past. Nog geen 10 meter verderop komt de buitenunit.
Ik kreeg hiervoor een offerte van 16k (exclusief de teruggave).
Op hoeveel zitten jullie?
Dank
- buffer 50 liter
- circulatiepomp
- expansievat
Heb beneden 60m2 vloerverwarming, boven LT radiatoren (staan overigens nooit aan).
CV hok is beneden waar de binnenunit e.d. in past. Nog geen 10 meter verderop komt de buitenunit.
Dank
[ Voor 14% gewijzigd door Sjembek op 05-03-2022 16:57 ]
16KSjembek schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:56:
- buffer 50 liter
- circulatiepomp
- expansievat
Dank
Is dat ding van goud?
3K voor een Panasonic monobloc
1500 voor een knappe RVS boiler
1K voor materialen
2K voor werk
Totaal: 7,5K, heel grof geschat. In mijn geval heb ik alles zelf gedaan (mocht vorig jaar nog voor de subsidie) dus die 2K aan werk ging daar nog af. Zelf doen is nu geen subsidie, maar met de prijzen die installateurs vragen is het best interessant om zelf te doen.
Ook heb je met vloerverwarming en LT radiatoren boven zeer waarschijnlijk geen buffervat en pomp nodig, dat scheelt alweer.
Platinum denk ik xD.dirkdeman schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:15:
[...]
16K![]()
Is dat ding van goud?
3K voor een Panasonic monobloc
1500 voor een knappe RVS boiler
1K voor materialen
2K voor werk
Totaal: 7,5K, heel grof geschat. In mijn geval heb ik alles zelf gedaan (mocht vorig jaar nog voor de subsidie) dus die 2K aan werk ging daar nog af. Zelf doen is nu geen subsidie, maar met de prijzen die installateurs vragen is het best interessant om zelf te doen.
Ook heb je met vloerverwarming en LT radiatoren boven zeer waarschijnlijk geen buffervat en pomp nodig, dat scheelt alweer.
Ik doe het in combinatie met zonnepanelen via zo'n energiebesparingslening, dus ik moet het wel laten doen helaas. Is een nieuwbouw tussenwoning uit 2019 met A-label. Was het al van plan. Had het toch beter vorig jaar kunnen doen.
Met 16k voor de warmtepomp en daarnaast nog 5.5k zonnepanelen is mn terugverdientijd te lang om het enigszins rendabel te maken. Zit nu op 2.2Kwh en 720m3.
Ik heb nu ook geen buffervat en pomp voor mijn verwarming in huis. Alles via de keteldruk.
[ Voor 12% gewijzigd door Sjembek op 05-03-2022 17:38 ]
Wel fijn om hier mee te lezen.
Wij gaan (voor 95% zeker) van het gas af en dan een lucht/water WP.
Vloerverwarming op de hele benedenverdieping (iets van 100-110 M2)
Boven geen vloerverwarming omdat we nu ook al nauwelijks verwarming op de slaapkamer hebben.
Wel vloerverwarming in de badkamer op de 1ste etage en op diezelfde etage ook nog in de een toilet met aangrenzende douche.
Hoe ga ik uitrekenen wat ik nodig heb voor dit alles?
Want ik wil niet het slachtoffer worden van een of andere installateur die het zelf nauwelijks weet.
Boven geen vloerverwarming omdat we nu ook al nauwelijks verwarming op de slaapkamer hebben.
Wel vloerverwarming in de badkamer op de 1ste etage en op diezelfde etage ook nog in de een toilet met aangrenzende douche.
Want ik wil niet het slachtoffer worden van een of andere installateur die het zelf nauwelijks weet.
Je wordt genaaid door je installateur, want dit is veel te duur voor een 4 kW warmtepomp. Dat is in deze tijd van schaarste helaas wel logisch.Sjembek schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:56:
- buffer 50 liter
- circulatiepomp
- expansievat
Dank
Als je aan een 4 kW WP genoeg hebt, zul je nu ook een erg laag gasverbruik hebben. Heb je al eens uitgerekend wat met zo'n laag gasverbruik (waarvan dan ook nog een groot deel SWW is, met lage COP) en zo'n dure WP de terugverdientijd wordt?
Wat echter veel minder is, is dat je installateur niet snapt hoe een warmtepomp efficiënt werkt. Want jij hebt dat buffervat en die secundaire pomp helemaal niet nodig. Dat kost je om diverse redenen geld, uitgebreid hier uitgelegd:
Andrehj in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 05-03-2022 17:27 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Begin maar met het doornemen van de startpost, daar wordt alles uitgelegd!Rzaan schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:25:
Wel fijn om hier mee te lezen.
Ik kom er nu al niet doorheen!dirkdeman schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:29:
[...]
Begin maar met het doornemen van de startpost, daar wordt alles uitgelegd!
Maar ik ga mijn best doen.
Subvraag, maar wellicht off topic:
Zou ik op de badkamer ook kunnen kiezen voor elektrische vloerverwarming, of ben ik dan echt idioot bezig?
Of bijvoorbeeld in het losse toilet met douche?
[ Voor 27% gewijzigd door Rzaan op 05-03-2022 17:31 ]
Zo'n gevoel had ik al. Als het nou lekker was...Andrehj schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:26:
[...]
Je wordt genaaid door je installateur, want dit is veel te duur voor een 4 kW warmtepomp. Dat is in deze tijd van schaarste helaas wel logisch.
Als je aan een 4 kW WP genoeg hebt, zul je nu ook een erg laag gasverbruik hebben. Heb je al eens uitgerekend wat met zo'n laag gasverbruik (waarvan dan ook nog een groot deel SWW is, met lage COP) en zo'n dure WP de terugverdientijd wordt?
Wat echter veel minder is, is dat je installateur niet snapt hoe een warmtepomp efficiënt werkt. Want jij hebt dat buffervat en die secundaire pomp helemaal niet nodig. Dat kost je om diverse redenen geld, uitgebreid hier uitgelegd:
Andrehj in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"
Mijn gasverbruik was gemiddeld volgens m'n leverancier 850m3.
Maar ik zit nu op 2.2Kwh en 720m3 verbruik op jaarbasis. Mijn kosten zijn dus al erg laag (tot mei, dan ga ik janken haha, 3 jarig contract klaar). Dus mijn terugverdientijd is al lang. Helemaal als ik nog zo genaaid wordt. Dubbel genaaid dus eigenlijk (ze zeggen niet voor niks, dubbel genaaid houd beter!)
Op jouw vraag over terugverdientijd, ik zat met een snelle berekening op 11-13 jaar. Dus dat is aardig krap (wel goed voor het milieu, beweert men).
[ Voor 5% gewijzigd door Sjembek op 05-03-2022 17:36 ]
Stel even stroom 50 ct/kWh en gas € 2 per kWh (geen idee meer wat tegenwoordig normaal is).Sjembek schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:34:
Zo'n gevoel had ik al. Als het nou lekker was...![]()
Maar ik zit nu op 2.2Kwh en 720m3 verbruik op jaarbasis. Mijn kosten zijn dus al erg laag (tot mei, dan ga ik janken haha, 3 jarig contract klaar). Dus mijn terugverdientijd is al lang. Helemaal als ik nog zo genaaid wordt. Dubbel genaaid dus eigenlijk (ze zeggen niet voor niks, dubbel genaaid houd beter!)
Dan kost 720 m³ je dus €1440.
WP: 720m³ x 8 kWh/m³ = 5760 kWh thermisch. Delen door COP 4 (want relatief veel SWW) geeft 1440 kWh elektrisch. Maal 50 cent is € 720.
Je bespaart dus ongeveer 720 euro per jaar aan variabele kosten. Plus nog dat je geen gasaansluiting meer hebt (200 euro?) geeft dat 920 euro.
13000/920 = 14 jaar.
Valt me nog niet tegen eigenlijk. Maar het is wel waanzinnig afhankelijk van je werkelijke energietarieven.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Precies! Mijn stadsver(w)arming is zo schofterig duur dat mijn tvt nog geen 4 jaar is… dan worden dat soort keuzes héél makkelijk!Andrehj schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:40:
[...]
Stel even stroom 50 ct/kWh en gas € 2 per kWh (geen idee meer wat tegenwoordig normaal is).
WP: 720m³ x 8 kWh/m³ = 5760 kWh thermisch. Delen door COP 4 (want relatief veel SWW) geeft 1440 kWh elektrisch. Maal 50 cent is € 720.
Je bespaart dus ongeveer 720 euro per jaar aan variabele kosten. Plus nog dat je geen gasaansluiting meer hebt (200 euro?) geeft dat 920 euro.
13000/920 = 14 jaar.
Valt me nog niet tegen eigenlijk. Maar het is wel waanzinnig afhankelijk van je werkelijke energietarieven.
Logische berekening inderdaad.Andrehj schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:40:
[...]
Stel even stroom 50 ct/kWh en gas € 2 per kWh (geen idee meer wat tegenwoordig normaal is).
13000/920 = 14 jaar.
Berekening verwijdert, klopt niks van

Daarbovenop komt dan mijn stroomverbruik, maar die compenseer ik met 11 panelen die 4200 Kwh op gaan leveren.
[ Voor 33% gewijzigd door Sjembek op 05-03-2022 17:59 ]
Check even je berekening...Sjembek schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:46:
[...]
Bedankt voor je interessante berekening.
Bij mijn laatste energieaanvraag kwam ik ruim aangehouden uit op:
2400Kwh voor 457,14 = 5,25 per Kwh
800m3 voor 1686,65 = 2,10 per m3
Dit zijn de totaalbedragen, er wordt aangehouden:
42 cent hoog, 36 cent laag, en 1,78 per m3, maar deze prijzen zijn inmiddels alweer x1,5 gegaan.
En het is kWh.
Klopt geen hol van hahaha.
Ik laat de berekeningen wel aan jou over.
Ik heb de totale kosten gepakt.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 21:25
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
@Sjembek houd kosten per kWh en vaste kosten of teruggaven die niet van je verbruik afhangen, goed uit elkaar.
De prijzen voor morgen (Frank energie) zijn trouwens €2,34/m³ en €0,42/kWh.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bedankt, anders krijg je inderdaad scheve berekeningen.Proton_ schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:56:
@Sjembek houd kosten per kWh en vaste kosten of teruggaven die niet van je verbruik afhangen, goed uit elkaar.
Die 16k kan nog omlaag naar 15k zonder circulatiepomp en buffervat, maar dan zit hij dus nog steeds aan de hoge kant.
Elga ace 6kW.jorammeke schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:52:
[...]
Welke Elga heb je als ik vragen mag? Hier de Elga/Toshiba maar die verbruikt volgens de zwave plug zo'n ~24 watt in idle.
Je weet dat een liggende boiler een slecht idee is omdat de gelaagdheid dan niet of nauwelijks werkt? Je kunt dan netto veel minder warm water uit je boiler halen.Savaroth schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:09:
Recent de knoop doorgehakt en een WH-MDC09J3E5 besteld bij de groene energie winkel; helaas nu een lange levertijd, maar dat zal momenteel overal wel zo zijn. Nu moet ik echter nog nadenken over SWW. Helaas kan ik geen rechtopstaande boiler kwijt, dus was mijn idee om op zoek te gaan naar een horiontale of liggende boiler; deze wil ik dan dmv een 3-wegklep gaan opwarmen met de warmtepomp. De boiler wil ik in de kruipruimte gaan plaatsen, en ben dus gebonden aan de afmeting van mijn kruipluik (60x80) Graag zou ik jullie mening willen vragen over de volgende 2 opties:
En een boiler in een kruipruimte lijkt me ook niet zo handig. Je komt er moeilijk bij, en alle warmteverlies is gelijk verloren warmte, omdat de boiler dan buiten je geïsoleerde schil ligt.
Tevens is het in een kruipruimte meestal niet zo warm, zodat je boiler ook nog eens veel meer warmte verliest dan normaal. Ik zou er niet aan beginnen. Kun je em niet ergens op zolder kwijt?
En heb je al een installateur gevonden die het ziet zitten om een boiler in de kruipruimte aan te sluiten?
Je moet wel van een uitdaging houden (en werken met een circulatiepomp). Want hoe ga je de temperatuur van beide boilers monitoren? En hoe doe je een legionellacyclus? Je maakt het jezelf erg moeilijk door voor zo'n niet-standaard oplossing te gaan. En het zal ook wel een uitdaging worden om een installateur te vinden die hier zijn vingers aan wil branden (zeker in de huidige markt).Bijkomende vraag is: Mijn partner is een groot verbruiker van warm water, en omdat ik gebonden ben aan een maximale diameter van de boiler, leek het mij een idee om er meerdere aan elkaar te lussen. Kan dit?
Ik weet niet of je nu al een airco hebt hangen. Dan zou dat kostentechnisch wel een interessante optie zijn. Mocht het dan heul koud worden dan kan de CV nog even bijspringen.Sjembek schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:34:
[...]
Zo'n gevoel had ik al. Als het nou lekker was...![]()
Op jouw vraag over terugverdientijd, ik zat met een snelle berekening op 11-13 jaar. Dus dat is aardig krap (wel goed voor het milieu, beweert men).
Dan zou je na de gekte alsnog voor fatsoenlijke prijzen een lucht/water kunnen aanschaffen. Je mist dan in tussentijd wel lekkere warme voeten.
Met die gekte van nu is het onmogelijk om ook maar een beetje een terugverdientijd te bepalen. Die van mij is in iedergeval gehalveerd binnen 12 maanden.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Als ik nu maatregelen neem, ga ik echt gelijk voor gasvrij, anders blijf ik bezig. Daarnaast wil ik geen luchtventilatie in huis buiten de MV. Dan wacht ik liever een jaar of wat tot die gekheid over is. Ik blijf hier toch wel wonen.LacsapOV schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:19:
[...]
Ik weet niet of je nu al een airco hebt hangen. Dan zou dat kostentechnisch wel een interessante optie zijn. Mocht het dan heul koud worden dan kan de CV nog even bijspringen.
Dan zou je na de gekte alsnog voor fatsoenlijke prijzen een lucht/water kunnen aanschaffen. Je mist dan in tussentijd wel lekkere warme voeten.
Met die gekte van nu is het onmogelijk om ook maar een beetje een terugverdientijd te bepalen. Die van mij is in iedergeval gehalveerd binnen 12 maanden.
@Andre1973
Ik dacht dat als de boiler er speciaal voor gemaakt was om liggend geïnstalleerd te worden dit geen probleem zou zijn, maar dat is dus niet het geval? En hoeveel minder warm water hebben we het dan over. 10% of meer?
Ik heb geen zolder en mijn ruimte waar nu mijn CV ketel hangt is beperkt in hoogte omdat ik een lessenaarsdak heb. Dus vandaar dat de kruipruimte mij een optie leek, ook al is het niet optimaal. heb alleen nog een mogelijkheid achter het knieschot, maar dat moet dan ook een liggende boiler zijn. Denk niet dat er een installateur voor te vinden is zoals je zegt, dus wilde zelf gaan klussen.
Ik dacht dat als de boiler er speciaal voor gemaakt was om liggend geïnstalleerd te worden dit geen probleem zou zijn, maar dat is dus niet het geval? En hoeveel minder warm water hebben we het dan over. 10% of meer?
Ik heb geen zolder en mijn ruimte waar nu mijn CV ketel hangt is beperkt in hoogte omdat ik een lessenaarsdak heb. Dus vandaar dat de kruipruimte mij een optie leek, ook al is het niet optimaal. heb alleen nog een mogelijkheid achter het knieschot, maar dat moet dan ook een liggende boiler zijn. Denk niet dat er een installateur voor te vinden is zoals je zegt, dus wilde zelf gaan klussen.
grofweg kan je 30% minder nuttige capaciteit aanhouden.Savaroth schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:29:
@Andre1973
Alleen als je 'm al had. Ik denk dat de Airco boeren het ook wel drukker hebben dan anders.Sjembek schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:29:
[...]
Als ik nu maatregelen neem, ga ik echt gelijk voor gasvrij, anders blijf ik bezig. Daarnaast wil ik geen luchtventilatie in huis buiten de MV. Dan wacht ik liever een jaar of wat tot die gekheid over is. Ik blijf hier toch wel wonen.
Inderdaad ja. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken!LacsapOV schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:33:
[...]
Alleen als je 'm al had. Ik denk dat de Airco boeren het ook wel drukker hebben dan anders.
Nou..... met plus 10 heb je niet veel warmte nodig, je kan hem ook afschakelen voor xx tijd, bijv de nacht. met kou een wp die bijna heel de dag volle bak draait is misschien goed voor de warmtepomp maar ik heb hem liever op een laag pitje, weinig defrosts, hij kan nog wat inhalen als je wilt en minimaal aan geluid, dan kan het geen problemen geven ook.Superbeagle schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:46:
[...]
Je kunt beter een krap bemeten wp nemen die 95% van de tijd goed draait dan een ruim bemeten die pendelt bij 10+ °C.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Andrehj
Ik heb de afgelopen dagen jouw manier van verwarmen overgenomen. 👍 Wel met wat meer warmteverlies in de nacht. Tussen 22:00 en 11:00 's ochtends verlies ik zo'n 2 graden. Het is hier de afgelopen nachten wel 2-4 graden onder nul geweest.
Ik moet zeggen dat het met het huidige weer behoorlijk veel energie bespaart. Het scheelt bij mij zo'n 3-4 kwh per dag. (6 vs 10)
Hopelijk kan ik deze zomer een bedrijf vinden die voor normale bedragen mijn vloer en spouw na-isoleerd. (Dak doe ik zelf) Dan zou dit een goede manier zijn om het huis warm te houden. Bij zeer koude etmalen (vrieskou) zou het kreng dan 's nachts wel aanblijven.
Ik heb de afgelopen dagen jouw manier van verwarmen overgenomen. 👍 Wel met wat meer warmteverlies in de nacht. Tussen 22:00 en 11:00 's ochtends verlies ik zo'n 2 graden. Het is hier de afgelopen nachten wel 2-4 graden onder nul geweest.
Ik moet zeggen dat het met het huidige weer behoorlijk veel energie bespaart. Het scheelt bij mij zo'n 3-4 kwh per dag. (6 vs 10)
Hopelijk kan ik deze zomer een bedrijf vinden die voor normale bedragen mijn vloer en spouw na-isoleerd. (Dak doe ik zelf) Dan zou dit een goede manier zijn om het huis warm te houden. Bij zeer koude etmalen (vrieskou) zou het kreng dan 's nachts wel aanblijven.
Hoi! Zou je het bericht van Andrehj kunnen quoten? Heb het bericht geprobeerd terug te vinden, maar no luck so far.LacsapOV schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:27:
Andrehj
Dat is gaande weg zo verzameld.Sjembek schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:36:
[...]
Hoi! Zou je het bericht van Andrehj kunnen quoten? Heb het bericht geprobeerd terug te vinden, maar no luck so far.
Komt er op neer dat Andrehj met een nachtverlaging werkt. In zijn geval is het huis dusdanig goed geïsoleerd dat hij met een halve graad verlies de nacht kan doorkomen. Overdag draait ziun warmtepomp continue op een laag pitje om zo de vloer weer op te warmen.
Het vooordeel zit 'm in de temperatuur overdag. Deze is vrijwel altijd hoger dan in de nacht. Dat kan dus energie besparen.
Ik overweeg een warmtepomp zelf te installeren. Hebben jullie nog tips hoe ik alsnog subsidie kan ontvangen?
lokale ZZPer porren om een bonnetje te maken.beffin schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:50:
Ik overweeg een warmtepomp zelf te installeren. Hebben jullie nog tips hoe ik alsnog subsidie kan ontvangen?
Wat het aantal "thermische" kWh uit 1 m³ NL-gas betreft zou ik niet van 8 kWh/m³ uitgaan.
Waarom niet?
Jouw installatie is (hopelijk!) al (Z)LTV met een maximale aanvoertemperatuur van 35-40°C.
Dat betekent dat het (jaar)rendement van de ketel voor cv-bedrijf ca. 94-97% b.w. is = ca. 9,2 - 9,5 kWh/m³.
Voor warm tapwater (sww) ziet het verhaal anders uit, afhankelijk van de ketel (en het verbruik)
ligt het jaarrendement tussen de 55% en misschien 90% (nieuwere ATAG, Intergas).
Dit zou in principe "voordeliger" voor de wp kunnen zijn, ware het niet dat de sCOP voor sww meestal iets van maximaal ca. 2,3-2,5 is.
(BRON: Internetconsultancy - Het rendement van een HR-ketel)
Waarom niet?
Jouw installatie is (hopelijk!) al (Z)LTV met een maximale aanvoertemperatuur van 35-40°C.
Dat betekent dat het (jaar)rendement van de ketel voor cv-bedrijf ca. 94-97% b.w. is = ca. 9,2 - 9,5 kWh/m³.
Voor warm tapwater (sww) ziet het verhaal anders uit, afhankelijk van de ketel (en het verbruik)
ligt het jaarrendement tussen de 55% en misschien 90% (nieuwere ATAG, Intergas).
Dit zou in principe "voordeliger" voor de wp kunnen zijn, ware het niet dat de sCOP voor sww meestal iets van maximaal ca. 2,3-2,5 is.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik heb mijn Wp einde vorig jaar zelf geïnstalleerd. Dus plaatsen en installeren van binnen en buitenunit + het doorvoeren van de koelleiding. Een lokale aircoman heeft de koelleiding vervolgens aangesloten en het systeem gevuld. Dat was voldoende om de subsidie te ontvangen.beffin schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:50:
Aansluiten en vullen door de aircoman was rond de E 220,-
Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers
Klopt inderdaad. Ik heb op het moment al een HRe ketel die voor opwarming van mijn huis een maximale temperatuur output heeft van 40 graden. Voor mijn tapwater staat hij op 60 graden.dunklefaser schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:57:
Wat het aantal "thermische" kWh uit 1 m³ NL-gas betreft zou ik niet van 8 kWh/m³ uitgaan.
Waarom niet?
De COP van de WP van mijn offerte zit op 5.1, maar laat ik 4 aanhouden, zit je safe.
Als ik 800m3 aanhoud zit ik ruim in mn m3 gas, zit ik op:
800m3 x 9,2KWh/m3 / COP 4 = 1840 KWh.
Daarnaast verbruik ik 2500KWh stroom per jaar, totaal zo'n 4340KWh.
Met de 4.2 KWh levering van de zonnepanelen zou ik dan theoretisch een eind moeten kunnen komen om richting nul te gaan.
Bedankt voor alle wijsheid zo op de zaterdagavond!
Nu nog een installateur zoeken die redelijke prijzen hanteert en een schappelijke oplevertijd heeft haha. Iemand een adresje?
P.S.: https://www.klimaatexpert...sch/cop-scop-en-rendement Deze site vond ik ook erg leerzaam voor de beeldvorming.
[ Voor 4% gewijzigd door Sjembek op 05-03-2022 20:21 ]
Ik zou niet op de meest optimistische COP uit de offerte afgaan, maar eerder op de COP's uit de (maand)tabellen van @Tomexergie.
Om deze goed te kunnen interpreteren heb je waarschijnlijk wat achtergrondinfo nodig.
Maar met een aanvoer van tussen 35°C en 40°C zou ik eerder met een (s)COP van < 4 rekenen, misschien 3,8?
Om deze goed te kunnen interpreteren heb je waarschijnlijk wat achtergrondinfo nodig.
Maar met een aanvoer van tussen 35°C en 40°C zou ik eerder met een (s)COP van < 4 rekenen, misschien 3,8?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Toch is dit één van de consequenties van een all-electric: kost binnen (en buiten) extra ruimte, en lang niet iedereen heeft dat rijkelijk tot z'n beschikking. De ruimte die ons oude CW3 keteltje in beslag nam is een fractie van een boilervat.Andrehj schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:10:
[...]
Je weet dat een liggende boiler een slecht idee is omdat de gelaagdheid dan niet of nauwelijks werkt? Je kunt dan netto veel minder warm water uit je boiler halen.
En een boiler in een kruipruimte lijkt me ook niet zo handig. Je komt er moeilijk bij, en alle warmteverlies is gelijk verloren warmte, omdat de boiler dan buiten je geïsoleerde schil ligt.
Tevens is het in een kruipruimte meestal niet zo warm, zodat je boiler ook nog eens veel meer warmte verliest dan normaal. Ik zou er niet aan beginnen. Kun je em niet ergens op zolder kwijt?
Boilervat komt hier ook in de aanhangende schuur. Eigenlijk ook iets te groot dan praktisch, maar staat daar het minst in de weg.
@Zwartoog Deze impact op ruimte komt vooral door het nederlandse beleid op het gebied van netaansluitingen. Een 15kW doorstroomverwarmer kan ook prima.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja, maar dat is weinig energie-efficiënt, gezien COP=1. Maar als backup voor die paar keer dat je vat te klein blijkt, kan het zeker ook kostentechnisch interessant zijn.
Edit: over doorstroomverwarmers als backup: het lijkt me ook energieverspilling (en verkorting levensduur?) als die altijd aan staan, en niets hoeven te doen. Kun je die via de WP ook laten schakelen door een relais als bv temperatuur in het vat te laag wordt?
Edit: over doorstroomverwarmers als backup: het lijkt me ook energieverspilling (en verkorting levensduur?) als die altijd aan staan, en niets hoeven te doen. Kun je die via de WP ook laten schakelen door een relais als bv temperatuur in het vat te laag wordt?
[ Voor 43% gewijzigd door Zwartoog op 05-03-2022 20:43 ]
Ik verlies zelfs maar zo'n 0.3 graden...LacsapOV schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:48:
[...]
Dat is gaande weg zo verzameld.
Komt er op neer dat Andrehj met een nachtverlaging werkt. In zijn geval is het huis dusdanig goed geïsoleerd dat hij met een halve graad verlies de nacht kan doorkomen. Overdag draait ziun warmtepomp continue op een laag pitje om zo de vloer weer op te warmen.
Het vooordeel zit 'm in de temperatuur overdag. Deze is vrijwel altijd hoger dan in de nacht. Dat kan dus energie besparen.
Maar momenteel draait de WP alleen 's ochtends een paar uurtjes, en dan de hele dag niet meer.
Eigenlijk is mijn regeling nu niet optimaal. Ik had de nachtverlaging aan staan van 23-9 uur, maar daardoor gaat de WP de afgelopen dagen om 9 uur aan en dan rond 12 uur weer uit. Dat kan natuurlijk efficiënter, want om 9 uur is het nog vrij koud.
Maar zeker bij het huidige weer (overdag warm en veel zon, en 's nachts nachtvorst) is nachtverlaging een heel goede manier om veel energie te besparen. Dan moet je alleen wel zorgen dat de WP 's ochtends niet vol gas probeert een vloer op te warmen, maar dat dit geleidelijk gaat.
Ik zou wel ermee rekening houden dat veel boilervaten minder goed geïsoleerd zijn
en afhankelijk van het oppervlak tussen de 1 kWh/d en 2 kWh/d verliezen.
Deze verliezen moet je dan met de bekende COP voor sww weer compenseren.
Voor een 200 l vat zou ik met ca. 200 - 300 kWh aan extra stroom rekening houden.
Dit komt toevallig ongeveer overeen met stand-by verliezen bij oudere cv-combiketels.
P.S.: Als de aansluitingen (installateur!) niet met het thermosifon effect rekening houden
kunnen de verliezen nog hoger zijn.
Voor een 200 l vat zou ik met ca. 200 - 300 kWh aan extra stroom rekening houden.
Dit komt toevallig ongeveer overeen met stand-by verliezen bij oudere cv-combiketels.
P.S.: Als de aansluitingen (installateur!) niet met het thermosifon effect rekening houden
[ Voor 14% gewijzigd door dunklefaser op 05-03-2022 20:56 ]
Dat is wel erg pessimistisch. In januari haalde ik nog 3.13, en in februari al weer 3.29. Voor maart staat het tellertje tot nu toe op 3.52.dunklefaser schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 19:57:
In de zomer zou een COP van 4 haalbaar moeten zijn. Gemiddeld over het hele jaar probeer ik op minimaal 3.5 uit te komen.
Vraag je even af welk probleem je op probeert te lossen. Hier staat een vat van 300 liter, en ik heb het allemaal vrij strak afgesteld (om energiekosten te drukken / hoge COP te halen) Toch heeft hier nog nooit iemand onder een koude douche gestaan.Zwartoog schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:38:
Ja, maar dat is weinig energie-efficiënt, gezien COP=1. Maar als backup voor die paar keer dat je vat te klein blijkt, kan het zeker ook kostentechnisch interessant zijn.
Alleen als er iemand in bad wil (misschien 1x per maand?) is het handig om eerst even te kijken of daarvoor nog genoeg warm water aanwezig is, maar dat ga je met een doorstroomverwarmer ook niet oplossen, want voor het snel vullen van een bad heeft die toch niet genoeg capaciteit.
Conclusie: Zo'n doorstroomverwarmer als backup is nergens voor nodig.
Als ik de tabel van @Tomexergie erbij pak zie ik meer met een MCOP van tussen de 2,5 en 3, maar 2,0 komt ook langs.Andrehj schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:56:
[...]
Dat is wel erg pessimistisch. In januari haalde ik nog 3.13, en in februari al weer 3.29. Voor maart staat het tellertje tot nu toe op 3.52.
In de zomer zou een COP van 4 haalbaar moeten zijn. Gemiddeld over het hele jaar probeer ik op minimaal 3.5 uit te komen.
De spreiding lijkt me ook relatief groot, waarbij niet duidelijk is waardoor de verschillen veroorzaakt worden.
Dat is wel wat pessimistisch. Veel vaten zitten rond de 60W verlies. Maar dat is gemeten volgens een norm die werkt met een temperatuurverschil van 45°.dunklefaser schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:54:
Ik zou wel ermee rekening houden dat veel boilervaten minder goed geïsoleerd zijn
Bij veel Tweakers staat de watertemperatuur rond de 47 graden, bij een omgevingstemperatuur van 21 graden. Bovendien is de gemiddelde watertemperatuur in het vat veel lager dan die 47 graden, omdat er onderin meestal koud water zit.
Gemiddeld zit je dus rond de 30W verlies. Dat is 0.7 kWh per dag, oftewel 263 kWh per jaar. Maar dat is wel thermisch! Elektrisch moet je dat nog delen door een COP van ca 3, waardoor het extra stroomverbruik door het warmteverlies van het SWW-vat onder de 100 kWh per jaar uit komt.
Een 200 liter vat zou nog minder verlies moeten hebben.
Daar gaat men helaas nog erg vaak de mist mee in. Het wordt hoog tijd dat installateurs beter worden opgeleid, hier is nog een wereld te winnen.Dit komt toevallig ongeveer overeen met stand-by verliezen bij oudere cv-combiketels.
Klopt niet helemaal. Er was er in januari ook eentje met 3.1.dunklefaser schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:05:
Als ik de tabel van @Tomexergie erbij pak zie ik meer met een MCOP van tussen de 2,5 en 3, maar 2,0 komt ook langs.
Ik kan wel wat oorzaken opnoemen:De spreiding lijkt me ook relatief groot, waarbij niet duidelijk is waardoor de verschillen veroorzaakt worden.
- Meetfouten. Het nauwkeurig meten van SWW-prestaties is niet makkelijk, zeker als je een Kamstrup hebt die direct onder de WP zit en dus zowel SWW als verwarmen meet. Ik ben lang bezig geweest om dat nauwkeurig te toen.
- Te hoge SWW-temperatuur. Er zijn nog steeds mensen die die temperatuur op de standaard 55 graden laten staan.
- Elke dag een SWW-run doen, ook als de temperatuur maar 1 graad gezakt is.
- Sensor te laag in het vat. Die zat bij mij eerst op 1/3 van onder. Dan gaat de warmtepomp al weer een SWW-run draaien als er maar 100 liter warm water uit gehaald is. Erg inefficiënt.
- SWW-run 's nachts laten lopen. Er zijn merken warmtepompen die dat als standaardinstelling hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 05-03-2022 21:16 ]
Ik denk dat een goede (energetische) vergelijking tussen warmwater bereiding met een combiketel
en een warmtepomp/warmwaterboiler zo goed als onmogelijk is. Eigenlijk heb je voor beide een aparte warmtemeter nodig evtl. nog een kWh-meter (wp-boiler), alles andere is een beetje gissen.
Wat jouw lijst met mogelijke oorzaken van de verschillen betreft:
Ik hoop dat in de opleidingen en trainingen van de installatiebranche hier ook aandacht aan besteed wordt,
maar ik vrees dat dit ijdele hoop is.
en een warmtepomp/warmwaterboiler zo goed als onmogelijk is. Eigenlijk heb je voor beide een aparte warmtemeter nodig evtl. nog een kWh-meter (wp-boiler), alles andere is een beetje gissen.
Wat jouw lijst met mogelijke oorzaken van de verschillen betreft:
Ik hoop dat in de opleidingen en trainingen van de installatiebranche hier ook aandacht aan besteed wordt,
maar ik vrees dat dit ijdele hoop is.
[ Voor 27% gewijzigd door dunklefaser op 05-03-2022 21:24 ]
Die daikin combi kost 6.715,50 incl btw. Reken 1 K voor materiaal en 2K voor installatie zou je net onder de 10K uitkomen (voor subsidie) .Sjembek schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:56:
- buffer 50 liter
- circulatiepomp
- expansievat
Dank
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
De afgelopen maanden hier mee bezig geweest n.a.v. één van jouw berichten.Andrehj schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:15:
Ik kan wel wat oorzaken opnoemen:
- Meetfouten. Het nauwkeurig meten van SWW-prestaties is niet makkelijk, zeker als je een Kamstrup hebt die direct onder de WP zit en dus zowel SWW als verwarmen meet. Ik ben lang bezig geweest om dat nauwkeurig te toen.
- Te hoge SWW-temperatuur. Er zijn nog steeds mensen die die temperatuur op de standaard 55 graden laten staan.
- Elke dag een SWW-run doen, ook als de temperatuur maar 1 graad gezakt is.
- Sensor te laag in het vat. Die zat bij mij eerst op 1/3 van onder. Dan gaat de warmtepomp al weer een SWW-run draaien als er maar 100 liter warm water uit gehaald is. Erg inefficiënt.
- SWW-run 's nachts laten lopen. Er zijn merken warmtepompen die dat als standaardinstelling hebben.
Nu geen tijdsbeperking meer, dus ook niet elke dag voor een paar graden opstarten.
Hiermee kom ik hoger uit; iets boven de twee.
Ik heb sterk het idee dat, naast de door jou genoemde, een ander punt het legionella programma is.
Als ik corrigeer voor het gebruik van het element, ga ik richting 2,5 - 3.
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
Kosten plaatje van ons:Sjembek schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 16:56:
- buffer 50 liter
- circulatiepomp
- expansievat
Dank
Warmtepomp Panasonic 5kW monoblock, vloerverwarming hele huis (kan gelukkig vanwege tunnelbouw), nieuw leidingwerk van kunststof, perskoppelingen inclusief handtang, isolatie, electrische aansluiting, regeling met 24 volt en thermische motoren (om te schakelen verwarmen/koelen), internetverbinding, boiler 200 liter A klasse, aansluitmaterialen, fancoilunits (4) om te koelen, boilerelement 2000 Watt, inclusief klein spul zoals bigfoots, grind, condenspomp enz. 11.500 euro aan materiaal. De vloerverwarming is door een bedrijf ingefreesd, de rest heb ik zelf aangelegd. Uren: 120 uur.
Maar om de vloerverwarming effectief op een lage temperatuur te kunnen draaien hebben de daarvoor al geisoleerd. Tonzon onder de vloer, HR++ glas en naden en kieren gedicht. was ook 5500 euro.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
@Sjembek dat buffervat lijkt me niet nodig, lees dit topic maar eens
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Thanks, dat stelt gerustAndrehj schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:01:
[...]
Vraag je even af welk probleem je op probeert te lossen. Hier staat een vat van 300 liter, en ik heb het allemaal vrij strak afgesteld (om energiekosten te drukken / hoge COP te halen) Toch heeft hier nog nooit iemand onder een koude douche gestaan.
Alleen als er iemand in bad wil (misschien 1x per maand?) is het handig om eerst even te kijken of daarvoor nog genoeg warm water aanwezig is, maar dat ga je met een doorstroomverwarmer ook niet oplossen, want voor het snel vullen van een bad heeft die toch niet genoeg capaciteit.
Conclusie: Zo'n doorstroomverwarmer als backup is nergens voor nodig.
Dan verbruikt jouw legionellarun wel erg veel stroom. Hier heb ik de frequentie van die run al teruggebracht naar 1x per 14 dagen, en de WP brengt het SWW dan op de compressor naar 56 graden. Alleen de laatste 5 graden gaan dan op het element. Dat kost dan minder dan 2 kWh per 14 dagen, wat ik acceptabel vindt._RRM_ schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 23:06:
Ik heb sterk het idee dat, naast de door jou genoemde, een ander punt het legionella programma is.
Als ik corrigeer voor het gebruik van het element, ga ik richting 2,5 - 3.
Deze 2 kWh per 14 dagen (of ca 4 kWh per maand) zitten overigens niet in mijn COP-cijfers zoals die naar @Tomexergie gaan, omdat die anders gemeten worden, en omdat niet iedereen periodiek een legionellacyclus doet.
Wellicht dat we er eens over na moeten denken of we dat op de een of andere manier in de cijfers van @Tomexergie terug willen laten komen.
Heb diezelfde unit gevonden ja, maar dan moet het natuurlijk nog wel aangesloten.ArjoK schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:32:
[...]
Die daikin combi kost 6.715,50 incl btw. Reken 1 K voor materiaal en 2K voor installatie zou je net onder de 10K uitkomen (voor subsidie) .
Zelf lukt niet, en er moet een CV e.d. weg, afgesteld worden etc. En dat allemaal niet over een periode van weken haha.
Daar ben ik inderdaad ook al meerdere malen op gewezen. Net als een circulatiepomp. Ook niet nodig.BarryH schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:11:
@Sjembek dat buffervat lijkt me niet nodig, lees dit topic maar eens
Zit er nu ook niet op.
Reden van de buffer was dat wanneer de buitenunit moet defrosten de benodigde warmte niet uit de vloerverwarming getrokken wordt.
Zou ook weer 1000 euro schelen.
@Sjembek Hmm, wellicht toch andere installateur zoeken. Want volgens mij zit in een vloer VEEEEEEEL meer warmte opgeslagen dan je in een defrost nodig hebt...
supertof, maar helaas... geen aanbod op het forum.
[ Voor 80% gewijzigd door teacher op 06-03-2022 21:31 ]
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Dat klopt, maar het gaat ten koste van je comfort.BarryH schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:58:
@Sjembek Hmm, wellicht toch andere installateur zoeken. Want volgens mij zit in een vloer VEEEEEEEL meer warmte opgeslagen dan je in een defrost nodig hebt...
@Sjembek Ok, laat het sommetje maar zien. Hoeveel warmte zit er in je buffervat en hoeveel in je vloer? Dus hoeveel gaat je vloer afkoelen door de defrost? Ik heb nog niemand in de afgelopen 10 delen zien langskomen die een buffervat mist (als die vloerverwarming heeft).
Het is in ieder geval een optie om de installatie eerst zonder buffervat te laten plaatsen en die optie eventueel toe te voegen als je comfort mist in de winter.
Het is in ieder geval een optie om de installatie eerst zonder buffervat te laten plaatsen en die optie eventueel toe te voegen als je comfort mist in de winter.
Lijkt mij ook niet nodig. weet de inhoud niet, gaat over 60m2 vloerverwarming (alleen beneden).BarryH schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:58:
@Sjembek Ok, laat het sommetje maar zien. Hoeveel warmte zit er in je buffervat en hoeveel in je vloer? Dus hoeveel gaat je vloer afkoelen door de defrost? Ik heb nog niemand in de afgelopen 10 delen zien langskomen die een buffervat mist (als die vloerverwarming heeft).
Een circulatiepomp lijkt mij ook niet nodig, hoe sta jij daar in?
totaal niet.Sjembek schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:49:
[...]
Dat klopt, maar het gaat ten koste van je comfort.
Dan ben ik dus nog voorgelogen ook! Handig zo'n forum! Thanks guys!
ik heb wat termen voor je en de betekenis ervan die mogelijk helpen om context te geven bij wat je verteld is:Sjembek schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:21:
[...]
adviseur = verkoper
onafhankelijk adviseur = verkoper
installateur = verkoper
verkoper = verkoper
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 06-03-2022 12:35 ]
Mijn Panasonic 5H doet de defrosts sowieso met de backupheater omdat mijn Tr met alleen vv lager dan 27 graden is. Pas bij een Tr hoger dan 27 graden wordt er warmte uit het de vloer gehaald. Er gaan bij mij ongeveer 6 defrosts uit een uur 3kW backupheater.Sjembek schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:21:
[...]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
En wie moet anders de spullen aanbieden als de klant er geen verstand van heeft. Het advies komt niet aanwaaienflippy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:23:
[...]
ik heb wat termen voor je en de betekenis ervan die mogelijk helpen om context te geven bij wat je verteld is:
adviseur = verkoper
onafhankelijk adviseur = verkoper
installateur = verkoper
verkoper = verkoper
Ik lever de cijfers inclusief legionella aan.Andrehj schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:27:
[...]
Dan verbruikt jouw legionellarun wel erg veel stroom. Hier heb ik de frequentie van die run al teruggebracht naar 1x per 14 dagen, en de WP brengt het SWW dan op de compressor naar 56 graden. Alleen de laatste 5 graden gaan dan op het element. Dat kost dan minder dan 2 kWh per 14 dagen, wat ik acceptabel vindt.
Deze 2 kWh per 14 dagen (of ca 4 kWh per maand) zitten overigens niet in mijn COP-cijfers zoals die naar @Tomexergie gaan, omdat die anders gemeten worden, en omdat niet iedereen periodiek een legionellacyclus doet.
Wellicht dat we er eens over na moeten denken of we dat op de een of andere manier in de cijfers van @Tomexergie terug willen laten komen.
SWW standaard op 49°, 1x/2 weken naar 60° middels de WP en met het element naar >63° met een max van 70°, is circa 7,5 kWh per run.
(Kan anders, maar met kwetsbare logé's zo nu en dan bewust voor bovenstaande gekozen)
Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L
dat is met alles een probleem. het probleem is dat bijna alle verkopers zich tegenwoordig adviseur noemen.Adriaan71 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:14:
[...]
En wie moet anders de spullen aanbieden als de klant er geen verstand van heeft. Het advies komt niet aanwaaien
wie zou je meer vertrouwen, in wat ze je vertellen een autoverkoper of een autoadviseur?
de markt is redelijk verziekt momenteel, helemaal aan de consumentenzijde. zelfs aan de commericele zijde begint het steeds meer een issue te worden als je ziet wat voor commeciele en industriele systemen er tegenwoordig geinstaleerd worden. overduidelijk dat er een verkoper aan het werk geweest is en geen adviseur/ingineur/installateur.
zolang er meer vraag is dan aanbod zal dit niet veranderen. zodra er meer aanbod is zal men moeten werken met daadwerkleijk neutraal advies en offertes maken in het belang van de klant, niet de installateur. de cowboys overleven het niet en die nemen het er nu gewoon van.
Dat klinkt eigenlijk heel logisch. Totdat je bedenkt dat het buffervat wordt gevoed door hetzelfde water als wat ook door de vloer gaat. Dus praktisch gezien doet het buffervat eigenlijk niets.Sjembek schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:49:
[...]
Dat klopt, maar het gaat ten koste van je comfort.
Behalve (bij parallel buffer) als je een regeling op de secundaire pomp hebt die de CV flow tijdens de defrost verlaagt of stopt, dan draait je defrost hoofdzakelijk over je buffer. (is leuk, beetje complexer maar niet nodig dus liever KIS)LacsapOV schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:37:
[...]
Dat klinkt eigenlijk heel logisch. Totdat je bedenkt dat het buffervat wordt gevoed door hetzelfde water als wat ook door de vloer gaat. Dus praktisch gezien doet het buffervat eigenlijk niets.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
War zijn nou eigenlijk goede warmtepompen? Ik hoorde laatst een verkoper/adviseur over Ferroli . Zegt iemand dat wat?
Op het forum lees ik veel over Panasonic omdat die zelf aan te leggen zijn. Maar ik heb 2 linker handen dus ga daar niet aan beginnen. Heb wel een aannemer/timmerman die het eventueel zou kunnen aanleggen.
Op het forum lees ik veel over Panasonic omdat die zelf aan te leggen zijn. Maar ik heb 2 linker handen dus ga daar niet aan beginnen. Heb wel een aannemer/timmerman die het eventueel zou kunnen aanleggen.
[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 06-03-2022 15:46 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Bij zonnepanelen kan ik me iets voorstellen bij accu ready. Bij warmtepomp echter nietSport_Life schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:31:
Ik hoorde laatst een verkoper/adviseur over Ferroli die zou ook accu ready zijn.
Oeps dat ging idd om de omvormers, ben mog niet helemaal wakker.bebedero schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:45:
[...]
Bij zonnepanelen kan ik me iets voorstellen bij accu ready. Bij warmtepomp echter niet
Maargoed Forreli warmtepomp zegt iemand dat wat?
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Geen ervaringen mee maar als ook de Ferroli TitanoSmart Pro voor SWW erbij wordt aangeprezen, dan zou ik met de kennis van nu er met een grote bocht omheen lopen.Sport_Life schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:46:
[...]
Oeps dat ging idd om de omvormers, ben mog niet helemaal wakker.
Maargoed Forreli warmtepomp zegt iemand dat wat?
ArjoK schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:08:
.... de Enzavu Hydromodule is dezelfde als de Ferroli TitanoSmart Pro.
Zulk soort lui zitten in elk vakgebied. En ieder lult naar zijn eigen straatje waar je belang bij hebt.flippy schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:12:
[...]
dat is met alles een probleem. het probleem is dat bijna alle verkopers zich tegenwoordig adviseur noemen.
wie zou je meer vertrouwen, in wat ze je vertellen een autoverkoper of een autoadviseur?
de markt is redelijk verziekt momenteel, helemaal aan de consumentenzijde. zelfs aan de commericele zijde begint het steeds meer een issue te worden als je ziet wat voor commeciele en industriele systemen er tegenwoordig geinstaleerd worden. overduidelijk dat er een verkoper aan het werk geweest is en geen adviseur/ingineur/installateur.
zolang er meer vraag is dan aanbod zal dit niet veranderen. zodra er meer aanbod is zal men moeten werken met daadwerkleijk neutraal advies en offertes maken in het belang van de klant, niet de installateur. de cowboys overleven het niet en die nemen het er nu gewoon van.
Dat is niks news.
Enigste wat daar goed tegen helpt is een goeie crisis.
Wie weet komt die eraan de komende tijd.
Alleen jammer dat die crisis ons allemaal zal raken, dus dan hebben velen ook minder geld meer om in hun huis te investeren.Adriaan71 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:08:
[...]
In de op zag ik nauwelijks mensen met een nibe. Veel techneco of Mitsubishi. Is nibe dan toch niet het neusje van de zalm of te duur?
Meer vraag en aanbod, bij een crisis is er simpelweg minder vraag doordat iedereen de hand op de knip houd. Dat dan de kleine ondernemers met kleine buffer om vallen is juist niet goed, die hebben vaak nog iets wat "service" heet en "out of the box" ipv standaard koekjes leveren.Adriaan71 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:08:
[...]
Zulk soort lui zitten in elk vakgebied. En ieder lult naar zijn eigen straatje waar je belang bij hebt.
Dat is niks news.
De meeste beunhazen die snel geld willen verdienen geven vaak nog meer geld uit. Omdat het zo makkelijke binnen komt.Rol-Co schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:53:
[...]
Meer vraag en aanbod, bij een crisis is er simpelweg minder vraag doordat iedereen de hand op de knip houd. Dat dan de kleine ondernemers met kleine buffer om vallen is juist niet goed, die hebben vaak nog iets wat "service" heet en "out of the box" ipv standaard koekjes leveren.
En lekker duur lease met trippel rood TDI.
De vakman denkt wel na en die overleeft een crisis wel.
Dan vallen de beunhazen juist af.
Dat heb ik al vaker gezien in verschillend branches.
https://nl.pepper.com/aan...teceu-de-grensdeal-230782
Misschien wel een goeie aanbieding, volgens mij krijg je hier ook gewoon nog subsidie over.
Misschien wel een goeie aanbieding, volgens mij krijg je hier ook gewoon nog subsidie over.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
@Adriaan71 , @Rol-Co Ik zie nog een algemeen probleem met de installatiebranche en dat is het opleidingsniveau en de (parate) kennis en ervaring m.b.t. de "nieuwe"? technieken. Hier heeft de politiek en Techniek Nederland? en wie nog? jaren zitten slapen.
Motto: "Wij hebben toch gas en die ketels hangen we gewoon op. Werkt(e) altijd!"
Motto: "Wij hebben toch gas en die ketels hangen we gewoon op. Werkt(e) altijd!"
Je moet voor de gein eens vragen aan installateurs hoeveel er zelf een full electric warmtepomp installatie thuis hebben.dunklefaser schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:08:
@Adriaan71 , @Rol-Co Ik zie nog een algemeen probleem met de installatiebranche en dat is het opleidingsniveau en de (parate) kennis en ervaring m.b.t. de "nieuwe"? technieken. Hier heeft de politiek en Techniek Nederland? en wie nog? jaren zitten slapen.

Dit topic is gesloten.