14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
In augustus kunnen wij in onze nieuwe woning uit 2011. Hier hangt nu nog een CV ketel, ook uit 2011. Deze zorgt samen met een zonnecollector + boilervat voor het warmwater. Niet relevant denk ik maar we hebben vloerverwarming en er hangt ook een WTW. Ik heb nog geen merk/type van alles.
We willen de CV vervangen voor een lucht/water warmtepomp. Mijn vraag voor nu is;
Kan de huidige zonnecollector + boilervat opnieuw worden aangesloten op de warmtepomp? Ik zelf heb het vermoeden van niet
[ Voor 34% gewijzigd door Naalroc op 04-03-2022 10:46 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Zonder details is het met een korreltje zout maar ik zie niet waarom het niet zou kunnen.JaICTDronten schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:41:
Goedemorgen,
In augustus kunnen wij in onze nieuwe woning uit 2011. Hier hangt nu nog een CV ketel, ook uit 2011. Deze zorgt samen met een zonnecollector + boilervat voor het warmwater. Niet relevant denk ik maar we hebben vloerverwarming en er hangt ook een WTW. Ik heb nog geen merk/type van alles.
We willen de CV vervangen voor een lucht/water warmtepomp. Mijn vraag voor nu is;
Kan de huidige zonnecollector + boilervat opnieuw worden aangesloten op de warmtepomp? Ik zelf heb het vermoeden van niet
De leiding van de cv wordt de leiding van de wp.
Je zegt natuurlijk niet.... Maar het is nu CV + Zonnecollector. Het wordt dan WP + zonnecollector.Naalroc schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:44:
Probeer te achterhalen hoe lang de verwarmingsspiraal in het vat is, en de juiste inhoud van deze boiler. De locatie van de spiraal zal wel onderin zijn.
Natuurlijk kan je niet de zonne collector èn de wp op deze boiler tegelijk aansluiten.
Eigenlijk ging ik er van uit dat het niet kon omdat het bijverwarmen met CV op hoge temperatuur gebeurt en met de WP op lage temeratuur.
Het is efficienter om die collectoren te vernvangen door zonnepanelen.JaICTDronten schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:48:
[...]
Je zegt natuurlijk niet.... Maar het is nu CV + Zonnecollector. Het wordt dan WP + zonnecollector.
Eigenlijk ging ik er van uit dat het niet kon omdat het bijverwarmen met CV op hoge temperatuur gebeurt en met de WP op lage temeratuur.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Zonnecollectoren hebben een technische levensduur van 20 tot 25 jaar.flippy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:51:
[...]
Het is efficienter om die collectoren te vernvangen door zonnepanelen.
Waarom moeten ze versneld afgeschreven worden op de helft van die tijd?
omdat stroom nuttiger is dan zonnecollectoren. de collecotren heb je niks aan als het koud/winter is buiten juist als je ze nodig hebt. panelen hebben nog de aankomende 10+ jaar tijd goede/perfecte saldering dus kan je de productie van de zomer gebruiken in de winter. dat gaat niet met collectoren. ook is de hoeveelheid nuttige warmte veel groter.Superbeagle schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:59:
[...]
Zonnecollectoren hebben een technische levensduur van 20 tot 25 jaar.
Waarom moeten ze versneld afgeschreven worden op de helft van die tijd?
collectoren zijn nutteloos in nederland icm met de saldering hoe die de aankomende 10~15 eruit gaat zien. en zelfs dan is het lastig goed te praten.
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 04-03-2022 11:04 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
En welke hoh.. 15-20cm scheelt de bouwer kosten..Andrehj schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:28:
[...]
Dat is iets te kort door de bocht. Als dat huis alleen radiatoren heeft, zijn die over het algemeen afgestemd op een Ta van 80 graden en is het huis dus ongeschikt voor elke warmtepomp.
Vloerverwarming (of andere radiatoren met geforceerde convectie) is dus een voorwaarde. Zonder een goed afgiftesysteem is ook een huis uit 2018 ongeschikt voor een WP!
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Hoezo is in zijn geval VVW een voorwaarde? Vraag het omdat wij in dezelfde situatie zitten (~960 m3 gas per jaar, ketel 20 jaar oud, wel zeer goed geisoleerd ondanks bouwjaar 1974).Andrehj schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:24:
[...]
In jouw woning is vloerverwarming een voorwaarde. Belangrijkste vraag is dus: Heb je VVW?
Ik had mijn post al ge-edit, omdat het bleek dat nù de CV op die boiler is aangesloten; maar idd, het verschil is de temperatuur van de CV vs. wp, vandaar de opmerking over de lengte van de verwarmingsspiraal, dat is wel relevant.JaICTDronten schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:48:
[...]
Je zegt natuurlijk niet.... Maar het is nu CV + Zonnecollector. Het wordt dan WP + zonnecollector.
De VVW wordt begin Mei in de vloer gefreesd met een HoH afstand van 10 cm. Over de gehele begane grond komt deze VVW, 55m2 in totaal.Andrehj schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:24:
[...]
In jouw woning is vloerverwarming een voorwaarde. Belangrijkste vraag is dus: Heb je VVW?
Het huis is gebouwd in 2002, gasverbruik is gemiddeld over de laatste 3 jaar 830m3.
We hebben wel een bad maar dat is afgelopen jaar 2x gebruikt dus zeker niet een hoge prio.
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
Dat snap ik als je nu een nieuw systeem moet kiezen en voor de keuze staat voor panelen vs collectoren.flippy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:03:
[...]
omdat stroom nuttiger is dan zonnecollectoren. de collecotren heb je niks aan als het koud/winter is buiten juist als je ze nodig hebt. panelen hebben nog de aankomende 10+ jaar tijd goede/perfecte saldering dus kan je de productie van de zomer gebruiken in de winter. dat gaat niet met collectoren. ook is de hoeveelheid nuttige warmte veel groter.
collectoren zijn nutteloos in nederland icm met de saldering hoe die de aankomende 10~15 eruit gaat zien. en zelfs dan is het lastig goed te praten.
Maar gaat diezelfde redenering ook op nu ze al op het dak zitten?
ja. het veranderd onder de lijn weinig. de panelen heb je met de huidige energieprijzen in onder de 5 jaar terugverdiend qua aankoop, als je nog wat wilt verdienen aan je collectoren zet je die nog even op marktplaats en je kan je warmtepomp hangen op de lage spiraal in je boiler waar die ook weer efficienter kan draaien. en je begint direct met produceren en salderen. onder de streep hou je er meer aan over dan doormodderen met collectoren omdat je mogelijk je afschijrijving niet hebt gehaald. dat is gewoon verkeerde zuinigheid.Superbeagle schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:16:
[...]
Dat snap ik als je nu een nieuw systeem moet kiezen en voor de keuze staat voor panelen vs collectoren.
Maar gaat diezelfde redenering ook op nu ze al op het dak zitten?
[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 04-03-2022 11:20 ]
Wat ik begrepen heb (en ik ben absoluut geen expert!!) is dat je afgifte systeem in de woning net zo belangrijk is als de WP.honda-noob schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:12:
[...]
Hoezo is in zijn geval VVW een voorwaarde? Vraag het omdat wij in dezelfde situatie zitten (~960 m3 gas per jaar, ketel 20 jaar oud, wel zeer goed geisoleerd ondanks bouwjaar 1974).
Als je oude radiatoren hebt zijn deze uitgelegd op een aanvoer van 80-90 graden en een retour van 70-60 graden. Dan doen ze het op hun best. Hoe lager je de temperatuur van je aanvoer zet des te minder vermogen haal je uit je radiatoren.
Wij hebben onze ketel op 45 graden gezet, deze verwarmt nu het huis tussen de 35-45 graden aanvoer. Zelfs met 1 grote radiator weg uit de kamer (ivm installatie open slaande deuren) hielden we het huis warm, ook vorig jaar in februari tijdens die hele koude dagen.
vrijwel de meeste huizen krijg je wel warm op 35~40. als je het eenmaal het draaien kan je rustig eens kijken naar een zaterdag-klusdagje en links en rechts wat radiatoren opwaarderen met fans of grotere versies als je op marktplaats beetje kijkt voor T33 modellen of als dat 20 jaar oude ikea laminaat er toch wel eens aan vervanging toe is pak je gelijk vloerverwarming mee volgend jaar of zo.nodri2000 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:19:
[...]
Wat ik begrepen heb (en ik ben absoluut geen expert!!) is dat je afgifte systeem in de woning net zo belangrijk is als de WP.
Als je oude radiatoren hebt zijn deze uitgelegd op een aanvoer van 80-90 graden en een retour van 70-60 graden. Dan doen ze het op hun best. Hoe lager je de temperatuur van je aanvoer zet des te minder vermogen haal je uit je radiatoren.
Wij hebben onze ketel op 45 graden gezet, deze verwarmt nu het huis tussen de 35-45 graden aanvoer. Zelfs met 1 grote radiator weg uit de kamer (ivm installatie open slaande deuren) hielden we het huis warm, ook vorig jaar in februari tijdens die hele koude dagen.
Oké, fair enough.flippy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:19:
[...]
ja. het veranderd onder de lijn weinig. de panelen heb je met de huidige energieprijzen in onder de 5 jaar terugverdiend qua aankoop, als je nog wat wilt verdienen aan je collectoren zet je die nog even op marktplaats en je kan je warmtepomp hangen op de lage spiraal in je boiler waar die ook weer efficienter kan draaien. en je begint direct met produceren en salderen. onder de streep hou je er meer aan over dan doormodderen met collectoren omdat je mogelijk je afschijrijving niet hebt gehaald. dat is gewoon verkeerde zuinigheid.
Als ik het in mijn eigen woorden opschrijf,
zeg je eigenlijk dat wat er nog resteert aan afschrijving van de collectoren ruimschoots wordt gecompenseerd door ze nu te vervangen door panelen.
Je maakt zo ook vanuit financieel oogpunt een verstandige keuze.
klopt. net als blijven doorrijden met een diesel terwijl je alleen maar naar de AH ermee gaat. je moet uiteindelijk toch die knoop doorhakken en een 1.2 corsaatje halen ipv die vette diesel ook al is die nog neit afgeschreven.Superbeagle schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:35:
[...]
Oké, fair enough.
Als ik het in mijn eigen woorden opschrijf,
zeg je eigenlijk dat wat er nog resteert aan afschrijving van de collectoren ruimschoots wordt gecompenseerd door ze nu te vervangen door panelen.
Je maakt zo ook vanuit financieel oogpunt een verstandige keuze.
vroeger was een paar paneeltjes ook wel genoeg voor de meeste mensen met een terugverdientijd van 20 jaar, nu is het gewoon een kwestie van zoveel mogelijk panelen op je dak prakken want je hebt ze toch binnen paar jaar eruit.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 04-03-2022 11:46 ]
[ Voor 33% gewijzigd door JaICTDronten op 04-03-2022 11:56 ]
Aha, vandaar jouw opmerking.nodri2000 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:19:
[...]
Wat ik begrepen heb (en ik ben absoluut geen expert!!) is dat je afgifte systeem in de woning net zo belangrijk is als de WP.
In dat geval zitten wij ondanks onze woning uit '74 wel goed, gezien we het huis snel warm krijgen met aanvoertemp van ~50 graden. En dat is met conventionele ouderwetse radiatoren.
Monoblock is alleen een buitenunit. Split is een buitenunit met een binnenunit.JaICTDronten schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:50:
Dank allemaal. Het is mij duidelijk. Zonnepanelen gaan er hoe dan ook komen. De zonnecollector gaat dus weg. Nu nog een installateur en/of lucht/water warmtepomp uitzoeken.
Is alleen een binnenunit ook mogelijk?DeltaT schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:14:
[...]
Monoblock is alleen een buitenunit. Split is een buitenunit met een binnenunit.
Dat is het financiële plaatje. En korte termijndenken. Er zijn al veel plekken waar het net vol zit door mensen die alleen naar de centjes keken. De hogere kosten van het netwerk komen er vroeg of laat toch bij. Beter is kijken wat je nou echt verbruikt, daar een marge bovenop nemen, en dat plaatsen. Dan oververzadigen we het net niet.flippy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:37:
[...]
vroeger was een paar paneeltjes ook wel genoeg voor de meeste mensen met een terugverdientijd van 20 jaar, nu is het gewoon een kwestie van zoveel mogelijk panelen op je dak prakken want je hebt ze toch binnen paar jaar eruit.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat is het probleem van de netbeheerder, niet die van de gebruiker. En vastrecht betaal je al en daar zitten de kosten van onderhoud en opwaardering inbegrepen. Ook het verwijderen ervan zoals met gasloos gaan.Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:21:
[...]
Dat is het financiële plaatje. En korte termijndenken. Er zijn al veel plekken waar het net vol zit door mensen die alleen naar de centjes keken. De hogere kosten van het netwerk komen er vroeg of laat toch bij. Beter is kijken wat je nou echt verbruikt, daar een marge bovenop nemen, en dat plaatsen. Dan oververzadigen we het net niet.
[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 04-03-2022 12:23 ]
Het is natuurlijk wel het probleem van de gebruiker, wanneer je niet meer mag plaatsen c.q. je teruglevering geblokt wordt.flippy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:22:
[...]
Dat is het probleem van de netbeheerder, niet die van de gebruiker. En vastrecht betaal je al en daar zitten de kosten van onderhoud en opwaardering inbegrepen. Ook het verwijderen ervan zoals met gasloos gaan.
Wel of niet terugleveren word geregeld door je omvormer, niet je netbeheerder.Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:24:
[...]
Het is natuurlijk wel het probleem van de gebruiker, wanneer je niet meer mag plaatsen c.q. je teruglevering geblokt wordt.
Die mogen je levering onder bepaalde condities afschakelen. Naarmate daken volgeplempt worden en netten niet verzwaard worden, gaat dat dus voorkomen.flippy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:25:
[...]
Wel of niet terugleveren word geregeld door je omvormer, niet je netbeheerder.
Ik zou eerst kijken hoe vol je net zit voordat je dus zomaar je dak volzet: https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/
Dat afschakelen is een boordje-aap verhaal. (bron: https://solarmagazine.nl/...zonnepanelen-te-voorkomen)Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:28:
[...]
Die mogen je levering onder bepaalde condities afschakelen. Naarmate daken volgeplempt worden en netten niet verzwaard worden, gaat dat dus voorkomen.
Ik zou eerst kijken hoe vol je net zit voordat je dus zomaar je dak volzet: https://capaciteitskaart.netbeheernederland.nl/
Netbeheerders praten niet met je omvormer en kunnen deze niet afschakelen. Dat doet de omvormer zef namelijk, bij een te hoog voltage schakelt de omvormer zelf af. Heb je een 1-fase omvormer dan kun je kijken welke fase niet te hoog oploopt en daar je PV-installatie opzetten (er vanuit gaande dat je een 3 fase aansluiting hebt.
Vwb je kaart, deze is voor zonneparken etc. Als particulier kom je niet snel aan 3x80A (Deze kaart is bedoeld voor producenten die plannen maken voor grootschalige projecten (netaansluiting groter dan 3x80A) )
Van wat ik eerder vernam, zou ook niet je omvormer, maar je aansluiting afgeschakeld worden (!). Maar als dat niet zo is, I stand corrected.nodri2000 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:36:
[...]
Dat afschakelen is een boordje-aap verhaal. (bron: https://solarmagazine.nl/...zonnepanelen-te-voorkomen)
Netbeheerders praten niet met je omvormer en kunnen deze niet afschakelen.
Evengoed vind ik het goed erover na te denken of meer produceren dan je gebruikt een goed idee is. Uiteraard is het aan elke installateur en toeleverancier gelegen de klus zo groot mogelijk te maken. Wat is er mis met je eigen verbruik nemen als uitgangspunt?
Een kennis van mij heeft hier dus last van. Die had dus op een gegeven moment, dat zijn omvormer uit stond. Bellen met de installateur, maar alles was goed. Vervolgens Liander erbij gehaald en daaruit kwam naar voren dat het net overbelast is, bij dagen met mooi weer.. Netspanning komt dan boven de 260v en dan gaan de omvormers uit. veiligheid.Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:28:
[...]
Die mogen je levering onder bepaalde condities afschakelen. Naarmate daken volgeplempt worden en netten niet verzwaard worden, gaat dat dus voorkomen.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Doet Liander dit, of staan die omvormers zo ingesteld (ik dacht meestal met een lagere threshold eigenlijk)?Speedyace schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:43:
[...]
Een kennis van mij heeft hier dus last van. Die had dus op een gegeven moment, dat zijn omvormer uit stond. Bellen met de installateur, maar alles was goed. Vervolgens Liander erbij gehaald en daaruit kwam naar voren dat het net overbelast is, bij dagen met mooi weer.. Netspanning komt dan boven de 260v en dan gaan de omvormers uit. veiligheid.
De omvormers doen dit.Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:47:
[...]
Doet Liander dit, of staan die omvormers zo ingesteld (ik dacht meestal met een lagere threshold eigenlijk)?
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
De krapte op het stroomnet kan ertoe leiden dat de omvormer van de zonnepanelen op hele zonnige dagen soms heel even uitschakelt. Als de netspanning meer dan 10% oploopt, kunnen de elektrische apparaten in huis uitvallen of zelfs schade oplopen. Daarom schakelt de omvormer bij een spanning van 253 volt (230 + 10%) vanwege de veiligheid vanzelf uit. Zodra de spanning weer tot een veilig niveau gedaald is, starten de meeste omvormers vanzelf gewoon weer op.
als je dat echt zon probleem vind kijk je naar een thuisaccu. in de tussentijd word het net gewoon verbetert en installeert de netbeheerder ook accus. en de moderne omvormers gaan niet in 1 klap uit. ze reguleren gewoon af om niet de 250V over te gaan. dus ipv 5kW teurgleveren doe je dan 4kW of zo.Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:49:
In elk geval: dit is dus een reëel risico als je in een verzadigd gebied zit. En je panelen zullen juist op hun productiefste momenten dan niets opleveren.
[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 04-03-2022 13:12 ]
Dat is lang niet altijd waar. Het verschil is dat bij een monoblock de waterleidingen naar buiten lopen, en bij een split de koelmiddelleidingen.
Diverse fabrikanten (o.a. Mitsubishi) hebben ook bij een monoblock nog een binnenunit.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ook dat klopt niet. Er zijn L/W warmtepompen die veel lucht van buiten aanzuigen en die door een tweede buis weer naar buiten blazen. Die hebben dus alleen een binnenunit.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Hoe kom je daarbij?Brent schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:28:
[...]
Bovendien heeft dit niks met warmtepompen te maken.
Lees dit topic even terug. Dit onderwerp wordt elke paar dagen behandeld.honda-noob schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 11:12:
[...]
Hoezo is in zijn geval VVW een voorwaarde? Vraag het omdat wij in dezelfde situatie zitten (~960 m3 gas per jaar, ketel 20 jaar oud, wel zeer goed geisoleerd ondanks bouwjaar 1974).
er zit een relais in de meeste slimme meters. maar die mag de netbeheerder wettelijk niet gebruiken.Andrehj schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:22:
[...]
Hoe kom je daarbij?Want technisch kan dat helemaal niet. Er zit nergens een schakelaar die de netbeheerder kan bedienen tussen de leiding onder de stoep en jouw meterkast.
Bovendien heeft dit niks met warmtepompen te maken.
[ Voor 94% gewijzigd door Andrehj op 04-03-2022 13:32 ]
alleen als je kijkt naar de AM550 die al vele jaren de standaard is bij liander en die heet gewoon een relais erin zitten die 3x 100A kan schakelen. dat is gewoon te lezen in de datashit en marketing van zulke meters.Andrehj schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:30:
[...]
Heb je daar een bron van? Want daar heb ik nog nooit van gehoord.
Lijkt me ook sterk, want dan moet dat relais 3x80A kunnen schakelen. Dat is best wel een serieus ding.
Het relais wat er in deze PDF genoemd wordt is voor iets anders...
https://www.iskraemeco.hr/AM550.pdf
Stukje op de site van Liander:
https://service.liander.n...r_op_afstand_uitschakelen
En nog een stukje...
https://radar.avrotros.nl...wanbetaler-niet-mogelijk/
[ Voor 40% gewijzigd door format5 op 04-03-2022 14:28 ]
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
hmm ik lees dit wel vaker en ik heb moeite dit te begrijpen.Andrehj schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:28:
[...]
Dat is iets te kort door de bocht. Als dat huis alleen radiatoren heeft, zijn die over het algemeen afgestemd op een Ta van 80 graden en is het huis dus ongeschikt voor elke warmtepomp.
Vloerverwarming (of andere radiatoren met geforceerde convectie) is dus een voorwaarde. Zonder een goed afgiftesysteem is ook een huis uit 2018 ongeschikt voor een WP!
Ik heb een huis uit 2017. We gebruiken 300m3 gas per jaar. In het hele huis is het in de winter gewoon 20 graden. De CV ketel staat op 45 graden ingesteld en we hebben alleen maar ouderwetse radiatoren.
Kan ik niet over naar een warmtepomp?
[ Voor 3% gewijzigd door Kodess op 04-03-2022 15:03 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Die stelling is dan ook iets te zwart-wit.Kodess schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:03:
[...]
hmm ik lees dit wel vaker en ik heb moeite dit te begrijpen.
Ik heb een huis uit 2017. We gebruiken 300m3 gas per jaar. In het hele huis is het in de winter gewoon 20 graden. De CV ketel staat op 45 graden ingesteld en we hebben alleen maar ouderwetse radiatoren.
Beter is het om te stellen dat de afgiftelichamen bij een lagere Ta voldoende warmte moeten afgeven om de ruimtes waarin ze hangen op temperatuur te brengen en te houden.
Heeft de woning weinig warmteverlies, en lukt dit ook bij een Ta lager dan 45 °C dan kun je zonder meer overstappen op een WP. Nu kan ook, maar dan is je rendement lager.
Broodje aap.flippy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:27:
[...]
er zit een relais in de meeste slimme meters. maar die mag de netbeheerder wettelijk niet gebruiken.
De allereerste generatie slimme meters had dit.
Echter toen wilden we(politiek/maatschappij) dat niet meer in NL latere hebben dit dus al niet meer.
Gen1 slimme meters zijn al weer verwijderd omdat daar problemen mee waren, niet met het relais overigens.
Een andere fase kiezen was hier ook de oplossing. De hele straat zat hier waarschijnlijk op dezelfde fase met de panelen.nodri2000 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:36:
[...]
Dat afschakelen is een boordje-aap verhaal. (bron: https://solarmagazine.nl/...zonnepanelen-te-voorkomen)
Netbeheerders praten niet met je omvormer en kunnen deze niet afschakelen. Dat doet de omvormer zef namelijk, bij een te hoog voltage schakelt de omvormer zelf af. Heb je een 1-fase omvormer dan kun je kijken welke fase niet te hoog oploopt en daar je PV-installatie opzetten (er vanuit gaande dat je een 3 fase aansluiting hebt.
Vwb je kaart, deze is voor zonneparken etc. Als particulier kom je niet snel aan 3x80A (Deze kaart is bedoeld voor producenten die plannen maken voor grootschalige projecten (netaansluiting groter dan 3x80A) )
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Het grootste nadeel van plafondverwarming lijkt mij dat bij per ongeluk of te diep koelen dat leidt tot een nat bankstel in plaats van een plas op de grond.flippy schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:36:
[...]
is gaat ook niet erom of het een goed of slecht idee is. het moet simpelweg niet gezien worden als een rieel alternatief voor reguliere vloerverwarming voor de SNW (standaard nederlandse woning). zoals andre ook al aanhaalt en ik ook kleven er ERG veel nadelen aan het systeem die het gewoon ongeschikt maken. dan krijg je ook weer dezelfde doemverhalen op radar en kassa over hoe warmtepompen allemaal niet werken en allemaal kut zijn en we gewoon lekker aan de gasleiding moeten blijven lurken. want uiteindelijk krijgt de warmtepomp de schuld als het niet werkt zoals men had gedacht, niet het afgiftesysteem.
Zowel op wikipedia als in vakliteratuur zie ik dat vloerverwarming toch voornamelijk gezien wordt als stralingsverwarming waar convectie minder een rol speelt. Dat blijkt ook uit de exponent in de formule die het verwarmingsvermogen als functie van het temperatuurverschil tussen verwarmingslichaam en de kamer geeft. Bij de zuivere radiator bij kleine temperatuurverschillen is die kleiner dan 1,1. Bij "radiatoren" door de convectie 1,2 en bij convectoren met redelijke schoorsteen (Jaga) 1,4
https://www.energie-lexikon.info/heizkoerperexponent.html
Als het trouwens convectie was bij vloerverwarming, waar komt dan die opgestegen lucht weer naar beneden?
het is trouwens convectie anders zou je 1 laagje gloeiend hete lucht hebben vlak boven de vloerFransvWoerkom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:38:
Als het trouwens convectie was bij vloerverwarming, waar komt dan die opgestegen lucht weer naar beneden?
en de lucht in je kamer heeft altijd beweging. dat zie je wel als je een zonnestraal ziet met het stof wat beweegt. of met een laser.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je aalt het nu door elkaar. Convectie heeft de hoogste luchttemperatuur bij het afgifte lichaam, dit geval dus de vloerverwarming. Alleen is de lucht zoals je zegt vaak turbulent en mengt het snel.flippy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:41:
[...]
het is trouwens convectie anders zou je 1 laagje gloeiend hete lucht hebben vlak boven de vloer
Straling heeft geen/weinig luchttemperatuur verschil want het ontvangende oppervlak wordt opgewarmd.
Boven de 40 graden wordt straling aanzienlijk merkbaar. Daarom moet je geen klimaat plafond op 2m10 boven je hoofd hebben.
Overigens heb ik onlangs bij een aantal luxe villa's vloerverwarming en watervoerende plafonds opgenomen (MAT afbouw met de dunne buisjes) en IR panelen op diverse plaatsen.
Vloersysteem voor verwarming, koelen met 17 graden is niet fijn als je op flipflops loopt, plafond systeem voor de koeling en in badkamers en welness IR voor de snelle verwarming.
Het is maar hoe behaaglijk je het wilt hebben als je maar geld hebt.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik weet niet waarvan de lucht gloeiend heet zou moeten worden. De oppervlaktetemperatuur van mijn vloer is een graad of 25.flippy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:41:
[...]
het is trouwens convectie anders zou je 1 laagje gloeiend hete lucht hebben vlak boven de vloer![]()
en de lucht in je kamer heeft altijd beweging. dat zie je wel als je een zonnestraal ziet met het stof wat beweegt. of met een laser.
relatief natuurlijk. een vloer is niks anders dan een radiator die je aan de muur hangt. ook die moet het grotendeels hebben van de convectie.FransvWoerkom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 17:35:
[...]
Ik weet niet waarvan de lucht gloeiend heet zou moeten worden. De oppervlaktetemperatuur van mijn vloer is een graad of 25.
Als we dan ook de discussies over vloer/plafondverwarming en zonnepanelen wat binnen de perken kunnen houden wordt het topic ook nog eens bij te houden zondar dat er 3 pagina’s per dag bijkomen…BarryH schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:53:
Zullen we (de regelmatige posters in dit topic) bij de bekende vragen gewoon verwijzen naar OP en de gepinde posts? Anders wordt het topic wel heel moeilijk te lezen.

300 m³ is wel erg weinig. Dat gebruiken veel mensen al voor alleen hun SWW. Dan zit je waarschijnlijk in een tussenwoning, en woon je tussen mensen die een stuk warmer stoken (en dus indirect jouw woning meeverwarmen).Kodess schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:03:
[...]
hmm ik lees dit wel vaker en ik heb moeite dit te begrijpen.
In jouw geval wordt een WP dan sowieso een erg moeilijk verhaal, want voor SWW bespaart een WP nauwelijks iets, en verwarmen doe je nauwelijks.
Dan ga je de investering in een WP nooit terugverdienen. Zeker niet als je ook nog op een vrij hoge watertemperatuur van 40 of 45°C gaat draaien.
Maar je WP is natuurlijk ook wel een van de grotere types hier, terwijl @President aan ~5kW genoeg heeft als hij zijn gasverbruik gebruikt tegen de koevlaas formule (zie startpost) en checkt dat hij voldoende afgifte heeft op Ta = 40 graden (bij -10) voor dat vermogen.format5 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 09:21:
[...]
Hier kan je eigenlijk heel de dag de douche wel aan hebben met de combi die ik heb.
Het ergste wat er kan gebeuren is dat het vat "leeg" is en de WP deze weer gaat verwarmen.
Op dat moment douch ik hier met ongeveer 36 graden ipv de 38 tot 40 welke we normaal gebruiken.
Eigenlijk alleen maar een luxe probleem dus.
Buiten dat. Deze combi komt alleen voor als het ligbad volledig gevuld is en er meteen daarna gedoucht wordt voor ongeveer een half uur. Als je tussen de douche beurten in even af droogt en aan kleed is het vat al genoeg opgeladen (verwarmd) voor de volgende op 40 graden.
[ Voor 9% gewijzigd door LangeFries op 04-03-2022 19:32 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Hmm, via de elektrische meter houdt Oxxio elk uur mijn verbruik bij. Kan ik daar later iets mee om te zien wat ik nodig heb aan kW? Of moet ik met iets anders gaan loggen?LangeFries schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:04:
[...]
Maar je WP is natuurlijk ook wel een van de grotere types hier, terwijl @President aan ~5kW genoeg heeft.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Toen hadden we dit huis nog niet.BarryH schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 19:51:
@President Wellicht. kijk of je februari 2021 nog op dagbasis kan zien en zoek daar de etmaaltemperatuur bij. Dan heb je een paar dagen met ca. -5 graden, daarmee kan je goed naar -10 doorrekenen voor je capaciteit (bij -10)
Heb wel even op 11 februari 2022 gekeken, volgens https://www.weeronline.nl...overzichten-2022-februari was het toen iets van -2 graden buiten?
Een week later een piek van 1,11 kuub om 15u op de woensdag... Gezien dag en tijdstip gingen mijn kinderen toen ik bas
Ik had toen om 7u een gas verbruik van 0,7 kuub, de uren daarna rond de 0,15-0,25 in de avond/nacht.
Maar goed, als ik de verwarming nu hoger zet gaat die natuurlijk meteen zo snel mogelijk de temperatuur verhogen.. dat mag natuurlijk ook minder snel, met vloerverwarming gaat het straks vooral om 'op temperatuur houden', houd hem nu ook gewoon op 19 graden overdag en in de nacht
[ Voor 23% gewijzigd door President op 04-03-2022 20:06 ]
Dat was op eerste kerstdag 2021 met 6,32 kuub verbruikBarryH schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:05:
@President Uurverbruik is niet interessant en zegt meer over het regelgedrag van je CVketel. Je massatraagheid van je huis middelt daarvoor teveel uit. De Crux is het maximale verbruik per etmaal.
Ok, kijk even in de gepinde posts. daar staat hoe je dit kan vertalen naar je WP capaciteit.President schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:10:
[...]
Dat was op eerste kerstdag 2021 met 6,32 kuub verbruik
Met een jaar verbruik van 500 zou ik uitkomen om iets minder dan 3kW... Maar, dan zou ik eerder voor de zekerheid voor bijvoorbeeld 5kW moeten gaan...BarryH schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:20:
[...]
Ok, kijk even in de gepinde posts. daar staat hoe je dit kan vertalen naar je WP capaciteit.
@JaICTDrontenflippy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:51:
[...]
Het is efficienter om die collectoren te vernvangen door zonnepanelen.
Als ik me goed herinner hebben we hier op het forum al eens naar gekeken. Uit de berekeningen kwam toen dat er verschil is tussen bestaande collectoren en nieuwe. Bij een nieuwe zonnecollectoren+pomp+regeling kom je negatief uit tov zonnepanelen. Bij bestaande collectoren juist positief.
Tenminste dat staat me bij van de discussie toen.
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
dat is waarschijnlijk gebaseerd op oude prijzen en als ik het goed herrinner negeert die je zomerproductie van je collecotren gewoon nutteloos is zodra je tank warm is om 12 uur sochtends en de rest van je dag niks staat te doen. met panelen krijg je die tenminste in de winter weer terug. daar zit je winst.LeonTebbens schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:06:
[...]
Als ik me goed herinner hebben we hier op het forum al eens naar gekeken. Uit de berekeningen kwam toen dat er verschil is tussen bestaande collectoren en nieuwe. Bij een nieuwe zonnecollectoren+pomp+regeling kom je negatief uit tov zonnepanelen. Bij bestaande collectoren juist positief.
Tenminste dat staat me bij van de discussie toen.
die afschrijving is niet leuk nee, maar dat is makkelijker overheen te komen dan meer knaken verliezen elke maand op je energierekening.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 04-03-2022 21:10 ]
Dag Flippy, onze zonnecollector brengt de boilervattemperatuur ver boven de 43 graden die de WP opwarmt. Tot ergens in de 70 graden. Vandaag tot 54.flippy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:09:
[...]
als ik het goed herrinner negeert die je zomerproductie van je collecotren gewoon nutteloos is zodra je tank warm is om 12 uur sochtends en de rest van je dag niks staat te doen.
Einde discussie? 🙏
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
dat simpele N=1 denken is dus net het probleem.LeonTebbens schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:15:
[...]
Dag Flippy, onze zonnecollector brengt de boilervattemperatuur ver boven de 43 graden die de WP opwarmt. Tot ergens in de 70 graden.
Einde discussie? 🙏
Je kunt beter een krap bemeten wp nemen die 95% van de tijd goed draait dan een ruim bemeten die pendelt bij 10+ °C.President schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 20:34:
[...]
Met een jaar verbruik van 500 zou ik uitkomen om iets minder dan 3kW... Maar, dan zou ik eerder voor de zekerheid voor bijvoorbeeld 5kW moeten gaan...
Ja, dat had ik inderdaad begrepen uit de topicstart... Maar krap kan tegelijkertijd ook weer tegen mij werken en zorgt er misschien in de toekomst wel voor dat er in een koude winter niet iemand in bad kan gaan en vervolgens 3 mensen kunnen douchen... En die armoede wil ik nietSuperbeagle schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 09:46:
[...]
Je kunt beter een krap bemeten wp nemen die 95% van de tijd goed draait dan een ruim bemeten die pendelt bij 10+ °C.

Kijk vooral ook naar de minimum vermogens. Veel kleine warmtepompen hebben dezelfde compressor als een grotere, maar die is dan softwarematig qua maximum vermogen afgeknepen. Minimum vermogen is dan gelijk. Als je het dan kunt betalen, kun je net zo goed de grotere nemen. Dit geldt bijvoorbeeld voor een deel van de J-serie monoblock Panasonics, maar ook voor diverse Mitsubishi warmtepompen.President schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:04:
[...]
Ja, dat had ik inderdaad begrepen uit de topicstart... Maar krap kan tegelijkertijd ook weer tegen mij werken en zorgt er misschien in de toekomst wel voor dat er in een koude winter niet iemand in bad kan gaan en vervolgens 3 mensen kunnen douchen... En die armoede wil ik niet
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 05-03-2022 10:09 ]
En een grotere heeft het voordeel dat je SWW sneller kan opwarmen.Andrehj schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:09:
[...]
Kijk vooral ook naar de minimum vermogens. Veel kleine warmtepompen hebben dezelfde compressor als een grotere, maar die is dan softwarematig afgeknepen. Als je het dan kunt betalen, kun je net zo goed de grotere nemen. Dit geldt bijvoorbeeld voor een deel van de J-serie monoblock Panasonics, maar ook voor diverse Mitsubishi warmtepompen.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
nee, dat is alleen maar problematischer op elke manier.President schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:20:
Zijn er ook al systemen die ik bijvoorbeeld samen met de buren kan kopen? En dat dat financieel aantrekkelijker is? Of blijft het zo dat je het beste af bent met een individuele installatie?
Als aanvullende info, mijn warmtepomp stuurt zijn flow op een opgegeven Delta T (deze heb ik nu op 5 graden staan). Volgens mij is het zo dat als deze te groot wordt en het pompdebiet niet verder verhoogt kan worden, de compressor bijspringt. Ta wordt dan bepaald op basis van de weersafhankelijke curve. De staat nu op Buitentemperatuur -20C: 38C en 13C: 23C.
Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz
Enige dat ik kan bedenken is een grondwaterpomp. Misschien kun je een bron delen (als je beiden kleine gebruikers bent), of de opstartkosten van boren delen.President schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:20:
Zijn er ook al systemen die ik bijvoorbeeld samen met de buren kan kopen? En dat dat financieel aantrekkelijker is? Of blijft het zo dat je het beste af bent met een individuele installatie?
Ja dat is mogelijk.President schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 10:20:
Systeem hydraulische scheiden met redelijk grote buffer vat. En dan na de buffervat elke woning een eigen pompgroep met eigen regeling in woning.
Zo blijft de warmtepomp de buffer voeden en kunnen beiden pompgroepen warmte pompen uit de buffer.
En elke woning stuurt eigen pompgroep aan bij de buffervat.
Beide woningen wel een soort gelijke afgiften systeem zodat er ook met zelfde Ta gedraaid kan worden.
Dis eigelijk creëer je een 2 zone regeling ( 2 woningen ) met eigen besturing en regeling.
Denk dat je het alleen wel goed moet vastleggen kwa kosten en onderhoud en bij verkoop woning. Daar zal ik wel goed over nadenken.
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Ik zou van niks afhankelijk willen zijn.FrancD schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:42:
Ik zou niet afhankelijk willen zijn van buren met mijn verwarming…..
Komen alleen maar problemen van. Ook als het goede en lieve buren zijn.
Wat als jij verkoopt; wat als zij verkopen; wat als er onduidelijk is wie verantwoordelijk voor schade is; etc.
Hier net een buurman op bezoek met vloerverwarming met "niet zuurstofdiffusiedichte slangen".Zwerius schreef op zondag 2 januari 2022 @ 15:42:
[...]
Ik heb ook een vloerverwarmingsinstallatie uit 1987 met niet zuurstofdiffusiedichte slangen.
Ik heb echter (toen al) alle leidingen uitgevoerd in koper. Verdere componenten (ook wat later geplaatst is o.a. ivm de WP) in RVS, messing of kunststof.
Op deze wijze heb ik geen extra warmtewisselaar (en pomp) nodig.
Vooral die extra warmtewiselaar vraagt natuurlijk een extra dT die door de WP gemaakt moet worden en daarmee gaat het rendement van de WP snel achteruit.
Elke graad die de WP meer moet maken kost je ruwweg 2% extra stroom.
Hij heeft een extra platenwisselaar tussen cvketel en de vloerverwarming. Daarop zit nu ca. 7 graden deltaT.
Is bekend welke WPmerken een RVS platenwisselaar hebben? Ik heb net de remeha ace installatiehandleiding doorgespit en daar kan ik het niet in vinden.
In het laatste eigen huis magazine (blaadje van vereniging eigen huis) staat net een aardig artikeltje over een VvE die in een flat in Egmond aan Zee als VvE alle appartementen hebben omgebouwd: isolatie, LTV verwarming erin, tien warmtepompen gezamenlijk in de technische ruimte en 270 zonnepanelen op het dak. Het kan best, als je goede afspraken kan maken. Maar ik zou inderdaad niet in een willekeurig rijtjeshuis samen met een van de buren de installaties aan elkaar koppelen.FrancD schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:42:
Ik zou niet afhankelijk willen zijn van buren met mijn verwarming…..
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
warmtepomp condensors zijn altijd koper.BarryH schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 11:52:
[...]
Hier net een buurman op bezoek met vloerverwarming met "niet zuurstofdiffusiedichte slangen".
Hij heeft een extra platenwisselaar tussen cvketel en de vloerverwarming. Daarop zit nu ca. 7 graden deltaT.
Is bekend welke WPmerken een RVS platenwisselaar hebben? Ik heb net de remeha ace installatiehandleiding doorgespit en daar kan ik het niet in vinden.
het koper vind het geen probleem, daar komt een oxidatilaagje op en daar blijft het bij net als de koperleidingen die je aan de muur hebt hangen. het gaat meer om de aantasting van ijzeren radiatoren en dergelijke wat een berg rommel in je systeem brengt. dus met het filter in de J 's kom je er niet. je moet dan filters die echt gemaakt zijn voor dit werk zoals een caleffi 546317.BarryH schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:40:
@flippy En die kunnen toch tegen dit zuurstof"rijke" water?
daarom is meerlaags ook fijn. je kan rustig zuurstofdoorlatend hebben op sommige plekken, als er geen metaal is wat aangetast kan worden maakt de rest ook niet uit.
[ Voor 18% gewijzigd door flippy op 05-03-2022 12:45 ]
Precies dat!flippy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:43:
[...]
het koper vind het geen probleem, daar komt een oxidatilaagje op en daar blijft het bij net als de koperleidingen die je aan de muur hebt hangen. het gaat meer om de aantasting van ijzeren radiatoren en dergelijke wat een berg rommel in je systeem brengt. dus met het filter in de J 's kom je er niet. je moet dan filters die echt gemaakt zijn voor dit werk zoals een caleffi 546317.
daarom is meerlaags ook fijn. je kan rustig zuurstofdoorlatend hebben op sommige plekken, als er geen metaal is wat aangetast kan worden maakt de rest ook niet uit.
Dus heb ik het hele cv systeem er hier uit gegooid en is nu van koper, rvs, kunststof (rehau), vvw slangen goed gespoeld in de zomer met leiding water en lucht.
En een inhibbitor in het cv water bij opbouw. Ook een fernox F1 filter met magneet geplaatst in de retour.
Met 30 graden heb je ook wel minder last van niet zuurstof dichtheid, mijn vvw slangen waren ok maar de slangen naar de radiatoren niet dus vervangen voor upanor (bedrijf heeft nieuwe in de mantelbuizen getrokken) radiatoren zijn jaga (geen ijzer)
[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 05-03-2022 13:16 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Is wel een heel andere situatie. De energie voorziening wordt geleased. Eigenlijk hetzelfde of je aangesloten bent op een warmtenet.breinonline schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 12:27:
[...]
In het laatste eigen huis magazine (blaadje van vereniging eigen huis) staat net een aardig artikeltje over een VvE die in een flat in Egmond aan Zee als VvE alle appartementen hebben omgebouwd: isolatie, LTV verwarming erin, tien warmtepompen gezamenlijk in de technische ruimte en 270 zonnepanelen op het dak. Het kan best, als je goede afspraken kan maken. Maar ik zou inderdaad niet in een willekeurig rijtjeshuis samen met een van de buren de installaties aan elkaar koppelen.
De gebruikers hebben warmtetussenmeters.
Met 2 woningen op 1 WP heb je het probleem dat hij bij 1 van de 2 in zijn meterkast is aangesloten en die betaalt de rekening. Hoe ga je dit verdelen? Welk deel van de E-rekening is voor de warmtepomp en welk deel heb je daadwerkelijk warmte verbruikt? Kan allemaal met warmte en kWh tussen meters, maar dan moet je wel hele goede buren van elkaar zijn.
Ik heb 2 woningen op 1 E-aansluiting en heb PV panelen geplaatst. De verrekening is een hele klus en geeft snel achterdocht, ook omdat verbruik en kosten niet liniair zijn door energiebelasting, BTW en vaste kosten.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Nu zitten er hier nog (3) klassieke oude radiatoren beneden, vloerverwarming is geen optie, en dus vraag ik me nu af in hoeverre moderne LTV radiatoren een significante verbetering gaan opleveren? Ik krijg niet goed duidelijk of het echt een grote verbetering is of meer een "optimalisatie"?
Hoor graag van de experts hier
afhankelijk van de WAF kan je ook T33 ophangen en ze natuurlijk ook groter maken dan wat er nu hangt. het spelletje is gewoon afgifte. meer afgifte = meer beter. LTV's zijn duur dus het is zeker een financeel aantrekkelijk optie om te kijken naar de bestaande radiatoren opwaarderen naar T33 en die waar mogelijk ook groter maken. al moet je ook even kijken naar het leidingwerk. mogelijk moet je daar nog wat verbeteren. dat is immers niet gemaakt voor het grote aantal lieters wat een WP verpompt.olafmol schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:03:
Hallo, heb vorige week in ons redelijk geisoleerde jaren 30 huis geprobeerd om de CV ketel op 40 graden te laten draaien om te kijken of we al klaar zijn voor een warmtepomp. Het was toen ca. 5 graden, maar we konden het huis helaas daarmee niet goed op temperatuur houden. NB We draaien nu op een max temp van 60graden en een minimale temp van 50graden (ivm opentherm modulatie) en daarmee krijgen we het huis goed en snel op temperatuur, en houden dat ook prima.
Nu zitten er hier nog (3) klassieke oude radiatoren beneden, vloerverwarming is geen optie, en dus vraag ik me nu af in hoeverre moderne LTV radiatoren een significante verbetering gaan opleveren? Ik krijg niet goed duidelijk of het echt een grote verbetering is of meer een "optimalisatie"?
Hoor graag van de experts hier
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 05-03-2022 14:08 ]
ok interessant, ik zal dat eens uitchecken. Hoe verhoudt zich een T33 tov een LTV radiator van dezelfde afmetingen? In ons huis hebben we 1 "normale" radiator, 1 lage ivm raam tot aan de grond, en 1 "hoge wand" radiator in de uitbouw.flippy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:07:
[...]
afhankelijk van de WAF kan je ook T33 ophangen en ze natuurlijk ook groter maken dan wat er nu hangt. het spelletje is gewoon afgifte. meer afgifte = meer beter. LTV's zijn duur dus het is zeker een financeel aantrekkelijk optie om te kijken naar de bestaande radiatoren opwaarderen naar T33 en die waar mogelijk ook groter maken. al moet je ook even kijken naar het leidingwerk. mogelijk moet je daar nog wat verbeteren. dat is immers niet gemaakt voor het grote aantal lieters wat een WP verpompt.
Als ik een capaciteitsberekening doe kom ik ongeveer uit op een benodigd vermogen van 7635 watt voor de benedenverdieping.
Als ik de specs van T33 radiatoren bekijk zie ik vermogen op 75C berekend worden, kan ik dat gewoon naar rato naar 40 of 35graden herberekenen qua afgifte vermogen? UPDATE: dat lijkt me haast niet toch, dan kom ik op ca 1200 watt voor bv een 400x2000 T33, dan moet ik 6 van die radiatoren ophangen om het vereiste vermogen te behalen op een lage temperatuur?
[ Voor 7% gewijzigd door olafmol op 05-03-2022 14:27 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
En paneel radiator van 2000mm x 400mm type 33 komt met een Ta van 75 en retour 60 op 3,4kw.olafmol schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:25:
[...]
ok interessant, ik zal dat eens uitchecken. Hoe verhoudt zich een T33 tov een LTV radiator van dezelfde afmetingen? In ons huis hebben we 1 "normale" radiator, 1 lage ivm raam tot aan de grond, en 1 "hoge wand" radiator in de uitbouw.
Als ik een capaciteitsberekening doe kom ik ongeveer uit op een benodigd vermogen van 7635 watt voor de benedenverdieping.
Als ik de specs van T33 radiatoren bekijk zie ik vermogen op 75C berekend worden, kan ik dat gewoon naar rato naar 40 of 35graden herberekenen qua afgifte vermogen? UPDATE: dat lijkt me haast niet toch, dan kom ik op ca 1200 watt voor bv een 400x2000 T33, dan moet ik 6 van die radiatoren ophangen om het vereiste vermogen te behalen op een lage temperatuur?
En bij een Ta van 35 en retour 30 op 0,545kw. Zelfde radiator
Dus om een beetje vermogen in je huis te krijgen mag je aardig wat ijzer weghangen. Worden waarschijnlijk allemaal hangkasten in de woning.
Neem je een Stade Hybride van 2000mm x 350mm kan je naar 1,285kw toe. Dat is voor het zelfde grote 2,5 keer zoveel.
Als je de app dl van IMI Hytools kan je precies kijken wat het doet betreft paneelradiatoren.
Kan je alles invoeren en zie je het vermogen van je radiatoren bij bepaalde ingevoerde waardes wat hij afgeeft.
En bij Jaga kan je kijken wat de Hybrides doen . Heb je mooi vergelijkingsmateriaal.
Zal je zien dat het nog vies tegenvalt als je type 33 neerhangt voor laag temperatuur.
jij hebt echt niet 7,5kW nodig om je woonkamer op temperatuur te houden tenzij je je al je ramen hebt vervangen door kippengaas.olafmol schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 14:25:
[...]
ok interessant, ik zal dat eens uitchecken. Hoe verhoudt zich een T33 tov een LTV radiator van dezelfde afmetingen? In ons huis hebben we 1 "normale" radiator, 1 lage ivm raam tot aan de grond, en 1 "hoge wand" radiator in de uitbouw.
men moet even opletten dat men NIET binnen een half uur de toko 5 graden warmer moet hebben. men hoeft alleen de verloren warmte bij te houden. als jij 7kW alleen al in je woonkamer kwijtraakt in de winter is er iets serieus mis in dat huis.
er zit dus een gedragsverandering bij. de thermostaat elke keer een zwiep geven als je de kamer inloopt is gewoon niet meer van toepassing.
[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 05-03-2022 15:02 ]
https://kotly.com.pl/prod...rmet-140-l-2091.html?l=en
https://installtek.nl/pro...ler-pawt-200h-xl-le1-1330
Bijkomende vraag is: Mijn partner is een groot verbruiker van warm water, en omdat ik gebonden ben aan een maximale diameter van de boiler, leek het mij een idee om er meerdere aan elkaar te lussen. Kan dit?
Mocht iemand een mooier alternatief hebben, sta ik daar natuurlijk ook voor open
waarom zou je meerdere tanks achter elkaar zetten? met een 9kW kan je vrijwel non stop douchen.Savaroth schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:09:
Recent de knoop doorgehakt en een WH-MDC09J3E5 besteld bij de groene energie winkel; helaas nu een lange levertijd, maar dat zal momenteel overal wel zo zijn. Nu moet ik echter nog nadenken over SWW. Helaas kan ik geen rechtopstaande boiler kwijt, dus was mijn idee om op zoek te gaan naar een horiontale of liggende boiler; deze wil ik dan dmv een 3-wegklep gaan opwarmen met de warmtepomp. De boiler wil ik in de kruipruimte gaan plaatsen, en ben dus gebonden aan de afmeting van mijn kruipluik (60x80) Graag zou ik jullie mening willen vragen over de volgende 2 opties:
https://kotly.com.pl/prod...rmet-140-l-2091.html?l=en
https://installtek.nl/pro...ler-pawt-200h-xl-le1-1330
Bijkomende vraag is: Mijn partner is een groot verbruiker van warm water, en omdat ik gebonden ben aan een maximale diameter van de boiler, leek het mij een idee om er meerdere aan elkaar te lussen. Kan dit?
Mocht iemand een mooier alternatief hebben, sta ik daar natuurlijk ook voor open
wat is er mis met een schep erbij pakken tot je wel een tank rechtop in de kruipruimte kwijt kan?

Als je pech heb grondwater.flippy schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:13:
[...]
waarom zou je meerdere tanks achter elkaar zetten? met een 9kW kan je vrijwel non stop douchen.
wat is er mis met een schep erbij pakken tot je wel een tank rechtop in de kruipruimte kwijt kan?
Weet ik wel een plekje, Kijken of het jouw lukt

Dit topic is gesloten.