Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.316 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@xoror
Je zou eens je verbruiken en terugleveringen uitgesplitst naar hoog- en laagtarief van de laatste 12 maanden erbij kunnen pakken en dan uitrekenen of je met variabel niet beter uitkomt gezien het grote verschil tussen hoog- en laagtarief.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
DeltaT schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:55:
Wat is je flow?
Dat is echt relevant met een dt van 10.
Vloerverwarming volgens mij rond de 500 liter per uur.
Ik dacht dat de flowmeters op 2 l/m staan en ik heb 4 groepen.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
KC27 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:50:
@xoror
Je zou eens je verbruiken en terugleveringen uitgesplitst naar hoog- en laagtarief van de laatste 12 maanden erbij kunnen pakken en dan uitrekenen of je met variabel niet beter uitkomt gezien het grote verschil tussen hoog- en laagtarief.
ik denk dat de verhouding 70(hoog)-30(laag) is. Dus beter variabel omdat ik dan meer terug krijg tijdens hoog tarief? moet ik dat zo zien ?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nee, het is net iets ingewikkelder, maar je conclusie is juist: variabel is goedkoper.
Onderstaand heb ik uitgerekend met mijn eigen verbruikscijfers van de laatste 365 dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWoJThMekrp5p9Rmj6yxM2L9Xuo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TVV5xY8ZZzrPtHW3HqbRnmZl.png?f=user_large
Ik verbruik netto (1159 kWh) meer laagtarief en ik lever netto meer hoogtarief (-1444) terug. Omdat ik meer teruglever krijg ik over het meerdere een lagere vergoeding (excl. belasting en btw)
De vergoeding daarvoor ik 0,10 lager gezet dan het laagtarief maar dat is aanname.
Met de prijzen van jouw variabel tarief krijg ik ruim 100 euro meer terug. Dat wordt veroorzaakt door het grotere tariefverschil tussen laag en hoog (=normaal).
Je zou voor jezelf ook dit sommetje moeten maken om jouw voordeel zichtbaar te krijgen.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-09 14:18
Ik twijfel tussen twee 300L boilervaten.

Een De Jong WPS300
https://www.djg.com/wp-co...mtepomp-200-300-liter.pdf

of een Vaillant VIH RW 300/3 MR
https://www.vaillant.be/d...00-500-3mr-00-1218260.pdf

Verschillen die ik zo zie zijn RVS (dus onderhoudsvrij) vs geëmailleerd staal (met elektrische anode dus ook "onderhoudsvrij").
Afmetingen lijken veel op elkaar. Isolatiedikte ook, al heeft de Vaillant een lager stilstandsverlies (44W vs 55W voor de WPS300). Onduidelijk of dat op dezelfde manier gemeten is en dus vergeleken kan worden. Energieklasse B (WPS300) en A (Vaillant).
Verder heeft de De Jong een verwarmd oppervlak van 2,9 m2 vs 3,12 m2.

Dus materiaal in het voordeel van De Jong, verder wat kleine voordelen van de Vaillant.
Uitgaande van dezelfde prijs, wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
En dit geschreven hebbende kijk ik nog even naar de hoogte van de boilers... En daar zit wel een paar cm verschil. Die Vaillant gaat niet passen in mijn kelder met 190 cm hoogte.
Never mind :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanDaal
  • Laatst online: 10-09 09:16

vanDaal

-ismeereentje

vanDaal schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:40:
Ik ben me, net als vele anderen, ook aan het oriënteren op een een warmtepomp. Ik vind het maar een lastige puzzel om te leggen. Ik zit met name te kijken of ik nu al zou kunnen overstappen naar een warmtepomp (en zo ja, welke), of dat ik eerst de isolatie en verwarming per se 100% moet hebben. Dat laatste is namelijk een flinke stap en doe ik liever wat later.
Idealiter zou ik over een aantal jaar van het gas af willen, maar dan moeten isolatie, verwarming en ventilatie natuurlijk wel op orde zijn.

Huis
  • Vrijstaand huis uit 1919 in bosrijke omgeving bij Utrecht (relatief vochtig)
  • Oppervlakte: 165m2
  • Perceel is groot genoeg om een buitenunit goed kwijt te kunnen
  • Plafondhoogte: BG: 2.93, 1e: 2.86, 2e: puntdak
Verbruik
  • Gas: 2100m3 p/j (gaat wel omlaag aangezien eind vorig jaar nog isolatie is gedaan)
  • We hebben ook nog een bijgebouw van 65m2 dat we verwarmen met een eigen CV ketel (alleen wanneer het daar kouder wordt dan 5 graden)
  • Electriciteit: +/- 4500Kwh p/j
Isolatie
  • BG goed: vloer geïsoleerd, HR++ ramen overal, gevel binnenzijde geïsoleerd. Spouw kan niet geïsoleerd worden. Dus de belangrijkste verblijfruimte is goed geisoleerd.
  • 1e: matig: ramen (oud) dubbel glas, geen gevelisolatie
  • 2e: goed: triple & dubbel glas, dak en gevel geïsoleerd
Verwarming
  • Helaas overal nog traditionele radiatoren met knoppen. Geen lagetemperatuur verwarming op dit moment.
  • Aanvoertemperatuur staat al twee jaar op 50 graden. De benedenverdieping wordt daarmee snel genoeg warm. Waarschijnlijk omdat er flink wat radiatoren aanwezig zijn. Bovenverdiepingen worden niet warm, ook al staan de radiatoren vol open.
Installaties
  • Meterkast: 3x25 en voldoende ruimte voor extra groepen
  • Zonnepanelen: 20 stuks (6400WP)
  • CV ketel: Vaillant EcoTec Plus CW6 uit 2010
  • CV staat nu in de bijkeuken op de begane grond. In die bijkeuken, of eventueel in de vliering daarboven, is nog ruimte voor een extra installatie (maar liever niet)
  • Geen ventilatiesysteem (alleen wat roosters die open gezet kunnen worden)
Ik vroeg me af of iemand hier nog feedback over heeft, of kan ik beter een eigen topic openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
-Junkiexp- schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:34:
[...]

Vloerverwarming volgens mij rond de 500 liter per uur.
Ik dacht dat de flowmeters op 2 l/m staan en ik heb 4 groepen.
Dat is laag. Als je dat verhoogt bv naar 3 l/m zou je deltaT tussen de 6 en 7 gaan.
Dan kan je kijken wat voor Ta je nodig hebt om de kamer op de gewenste temperatuur te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Flail schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:19:

Een De Jong WPS300

Verschillen die ik zo zie zijn RVS (dus onderhoudsvrij) vs geëmailleerd staal (met elektrische anode dus ook "onderhoudsvrij").
Afmetingen lijken veel op elkaar. Isolatiedikte ook, al heeft de Vaillant een lager stilstandsverlies (44W vs 55W voor de WPS300). Onduidelijk of dat op dezelfde manier gemeten is en dus vergeleken kan worden. Energieklasse B (WPS300) en A (Vaillant).

Dus materiaal in het voordeel van De Jong, verder wat kleine voordelen van de Vaillant.
Heb je ook naar gewicht gekeken. Vaillant weegt 153 kilo en de Jong volgens mij 67 kilo. Heb zelf alles van Vaillant maar omdat ik 2 trappen op moest is mijn boiler WPS300 geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:03
DeltaT schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:27:
[...]

Dat is laag. Als je dat verhoogt bv naar 3 l/m zou je deltaT tussen de 6 en 7 gaan.
Dan kan je kijken wat voor Ta je nodig hebt om de kamer op de gewenste temperatuur te krijgen.
Wat is eigenlijk een goede DeltaT voor vloerverwarming/warmtepomp? Ik heb allemaal ds18b20 sensoren aan de aanvoer/retour per groep zitten dus kan redelijk makkelijk sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:19
@rroetenberg Op warmtepomptips staat een leerzaam tabelletje

https://warmtepomp-tips.n...ur_schalen_warmtepomp.jpg

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
Adriaan71 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:29:
[...]

Heb je ook naar gewicht gekeken. Vaillant weegt 153 kilo en de Jong volgens mij 67 kilo. Heb zelf alles van Vaillant maar omdat ik 2 trappen op moest is mijn boiler WPS300 geworden
Dit was hier ook de reden om voor de WPS300 te gaan ipv de 300/MR. Daar kwam nog het prijsverschil bij.

Uiteindelijk de WPS300 bij durocan besteld

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
thanks. ik zit vaak rond 25 graden als heating setpoint van de warmtepomp. dus een delta van ongeveer 4 is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
DeltaT op zich is maar een stukje van de puzzel.
Je flow samen met de deltaT bepalen de vermogen.
Afhankelijk van je afgifte systeem en de verliezen heb je x vermogen nodig.
Die x samen met de flow bepalen je deltaT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Proton_ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:21:
@PentaClover dan verwaarloos je weer de warmteweerstand - van dunne stalen radiatoren komt dat wel uit (al domineert het water daar de warmtecapaciteit), maar kunststof vloerverwarmingsslang een paar centimeter anhydriet introduceren behoorlijk wat vertraging.
Hierdoor daalt de retour bij mij ca 1.5 K voor een 10 minuten.
De defrost zelf duurt maar 5 minuten.
Ik denk dat een bruikbaar model nog best complex wordt :)

Wat wil je er eigenlijk mee bereiken?

[Afbeelding]
Ik wilde 2 dingen bereiken:
1) inzicht krijgen hoe het plaatje dat je laat zien er in mijn huis uit zal gaan zien, dat geeft ook een idee hoe snel na een defrost de Ta weer op de gewenste waarde kan zijn.
2) inzicht krijgen of ik iets van een defrost zal merken in comfort en zo ja nadenken wat ik zou kunnen doen om dat te voorkomen.

Voor 1) is het duidelijk dat een simpele benadering niet erg nauwkeurig is voor de radiatoren omdat het de warmte afgifte tijdens de defrost niet meeneemt en ik dan daadwerkelijk het door moet rekenen voor de duur van de defrost met de temperaturen, flows en eigenschappen van het afgifte systeem, mocht ik daar tijd aan willen besteden, dan is de warmte weerstand tussen het water en de vloerverwarmings slang en tussen de slang en de vloer meenemen natuurlijk niet veel extra moeite.

Mijn onderbuik gevoel zegt dat ik van de vloer niets ga merken, bij mij liggen de slangen diep in de vloer, ik denk zelfs in het beton gestort dat onder de afwerk vloer zit. Voor de radiatoren denk ik dat het een ander verhaal is, maar ook al zou ik daar iets van merken, de defrost periode is zo kort, dan is het waarschijnlijk een beetje overkill en onnodig complex om bijvoorbeeld tijdens de defrost met geschakelde kleppen het water alleen door de vloer te laten stromen.

Stel dat de WP 11.5 kW vermogen uit het water kan halen tijdens een defrost, dan is de temperatuursdaling met de 28.5 l/min die ik verwacht zo'n 5.8oC.

Bij 2oC buiten temperatuur verwacht ik met een Ta van 30oC en een Tr van 26.2oC te draaien. Dat betekend dan dat het water dat de radiatoren in gaat tijdens een defrost 26.2 - 5.8 = 20.4 oC zal zijn wat erg dicht bij de kamer temperatuur zit.

Ik heb ooit een radiator simulatie script geschreven, ik kan eens kijken wat er gebeurd als ik voor een enkele radiator naar rato een verwarmings vermogen en een koel vermogen van een defrost aanbied die ik daar verwacht, dan heb ik een grof idee voor een enkele kamer boven waar geen vloerverwarming is wat het effect zal zijn.
Wat ik dan mis is het mengen van de retour van de radiator met de retour uit de vloer, en aangezien het radiator circuit korter is, kan dat betekenen dat dat water wel 2 maal door de WP gaat tijdens een defrost wat dan nog een keer een verlaging van 5.8oC betekend wat in de echte situatie door de retour uit de vloer gedempt zal worden.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaT
Volgens mij kan de warmtepomp maximaal net zoveel vermogen uit halen als ie erin kan stoppen. Rest van de redenering kan je makkelijk checken door de ta tr van de radiator te meten tijdens de defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Hi, sinds vorig jaar hebben wij een nieuwbouw met een Nefit Enviline Monoblock 7 Kw warmtepomp. Nu ik al een tijd het idee dat de warmtepomp teveel draait/te lang draait, maar ook veel stroom gebruikt. Ik zie nu steeds dat mijn compressor snelheid naar 100% schiet, terwijl de HC Pump speed juist afneemt.

Iemand enig idee wat de oorzaak hier van kan zijn?

Qua temperatuur buiten zou ik het nog niet denken dat de 100% nodig is. We maken gebruik van een monoblock 7kW en zowel de beneden als de bovenverdieping beschikken over een Heimeier Dynacord Ecplise die waterzijdig ingeregeld kan worden waarbij ik de flow kan instellen.

Kan het te maken hebben met niet de juiste flow per groep? De wilo pomp staat nu op continue 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqPGiT6DF4omCrNIadPz-80VL3c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/q5djyTSGPRcokUpq7ytr5yv1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0zoQ2wl9TUpMFX9g9D1GE62XMlE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/6ZyXwujtIlPxRU9VHlNmbGF3.png?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
Adriaan71 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:29:
[...]

Wow halleluja ja. Wat een verschil zeg! Dat gaan we dus mooi niet doen. Los van het feit dat ie te hoog is voor de kelder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
rroetenberg schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:33:
Hi, sinds vorig jaar hebben wij een nieuwbouw met een Nefit Enviline Monoblock 7 Kw warmtepomp. Nu ik al een tijd het idee dat de warmtepomp teveel draait/te lang draait, maar ook veel stroom gebruikt. Ik zie nu steeds dat mijn compressor snelheid naar 100% schiet, terwijl de HC Pump speed juist afneemt.

Iemand enig idee wat de oorzaak hier van kan zijn?

Qua temperatuur buiten zou ik het nog niet denken dat de 100% nodig is. We maken gebruik van een monoblock 7kW en zowel de beneden als de bovenverdieping beschikken over een Heimeier Dynacord Ecplise die waterzijdig ingeregeld kan worden waarbij ik de flow kan instellen.

Kan het te maken hebben met niet de juiste flow per groep? De wilo pomp staat nu op continue 2.

[Afbeelding][Afbeelding]
Je stuurt 31 graden de vloer in en krijgt 23 terug. Lijkt op veel te laag debiet door de vloer.
Op je andere plaatje staat 22.7 graden :? Iets klopt er niet. Kan je nameten met een IR thermometer voor een sanity check?

Wat betekent HC Pump speed?

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 02-12-2021 17:16 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Proton_ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:12:
[...]

Je stuurt 30 graden de vloer in en krijgt 23 terug. Lijkt op veel te laag debiet door de vloer.

Wat betekent HC Pump speed?
adviseer je dan de wilo pomp hoger te zetten of juist alle groepen verder open? dit zou betekenen dat je op 60l per uur zit. En daar staan alle groepen op, maar alle vloeren voelen wel koud aan.

En wat is ongeveer een goede flow kijkend naar de bijlage?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YnVKxuT3k4dvPRp-SuGlNQuQyNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jUhrsZ41rYPRFJIpxpdcQvzQ.png?f=fotoalbum_large

De HC pump speed is schijnbaar de pomp in de warmtepomp zelf. De gegevens komen uit Husdata, dus EMS.

[ Voor 5% gewijzigd door rroetenberg op 02-12-2021 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@rroetenberg ik weet niet waar jij een wilo pomp hebt :) in je plaatjes staat er geen, en volgens je plaatje is de circulatiepomp van de warmtepomp de enige drijvende kracht. Maar als je nog een buffer hebt met secundaire pomp die niet in je plaatjes staat dan is het wel handig om te vertellen.

Mijn advies is om eerst metingen te verzamelen, want het is vreemd als de warmtepomp 31 graden maakt en er maar 22 bij de vloer aankomt.
Heb je een indicatie van het debiet door de warmtepomp en door de vloer? Op een pomp met een displaytje is het soms te zien en bij een warmtepomp is het ook doorgaans uit te leveren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
rroetenberg schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:21:
[...]

adviseer je dan de wilo pomp hoger te zetten of juist alle groepen verder open? dit zou betekenen dat je op 60l per uur zit. En daar staan alle groepen op, maar alle vloeren voelen wel koud aan.

En wat is ongeveer een goede flow kijkend naar de bijlage?
[Afbeelding]

De HC pump speed is schijnbaar de pomp in de warmtepomp zelf. De gegevens komen uit Husdata, dus EMS.
Je kan zo en zo al 1,5 tot 2 liter per/min per groep er door heen laten gaan. Dan zal je zien dat je delta T dichter bij elkaar komt. Probeer tussen de 3 a 5 graden te komen.

En 10m2 voor sommige groepen is ook best veel. 6 tot 8m2 is max voor warmtepomp.

Heb je flowmeter op je verdeler zitten. Zou eerst alles afstellen op 2 ltr /min.

[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 02-12-2021 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Proton_ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:29:
@rroetenberg ik weet niet waar jij een wilo pomp hebt :) in je plaatjes staat er geen, en volgens je plaatje is de circulatiepomp van de warmtepomp de enige drijvende kracht. Maar als je nog een buffer hebt met secundaire pomp die niet in je plaatjes staat dan is het wel handig om te vertellen.

Mijn advies is om eerst metingen te verzamelen, want het is vreemd als de warmtepomp 31 graden maakt en er maar 22 bij de vloer aankomt.
Heb je een indicatie van het debiet door de warmtepomp en door de vloer? Op een pomp met een displaytje is het soms te zien en bij een warmtepomp is het ook doorgaans uit te leveren.
check ga er eens naar kijken. Ik heb op de beneden en bovenverdeler wel ds18b20 sensoren gekoppeld per groep en daar liggen de aanvoertemperaturen tussen de 25,8 en 27. en retourleidingen van de groepen tussen de 21,9 en 23,9. Dus dat zou in principe een redelijke delta t moeten zijn toch?

Heat carrier forward is nu 30,9
Heat carrier return is 23,8

Dus ergens lijk ik op de aanvoer al 7 graden te missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat betekent die 65 graden in je plaatje? Probeert je WP water van 65 graden te maken? Terwijl er 31 graden de vloer in gaat? Daar is regeltechnisch iets heel erg mis. Wel knap trouwens dat de WP water van 65 graden kan maken, dat lukt hier niet.
Hoe wordt de Ta van de WP bepaald?
(En uiteraard eens met @Proton_ hierboven, een dT van 8 graden over je vloer is veel te hoog. Hier moet de flow echt flink omhoog. Of het je nog open verdelers in je VVW? Zo ja, zsm vervangen door gesloten, pomploze, verdelers.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
format5 schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:58:
[...]
En dergelijk iets heb ik ook ooit eerder gezien. Bij mij werd dit toen verklaard met de tel momenten.
De weergave van de dagen is aan de hand van de tijdzone etc, de maanden aan de hand van epoch timestamp (of was het nou net andersom??), ik weet het nu en heb er verder niet meer naar gekeken.
Ik ben er al uit. Ik zat zelf te prutsen. Domoticz telt het wel degelijk netjes op, maar ik had in mijn Excelletje een aantal dagen (regels) met veel zon verborgen om beter mijn stookgrens te kunnen bepalen. Dat was ik even vergeten toen ik snel wat wilde optellen.... |:(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Andrehj schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:49:
[...]

Wat betekent die 65 graden in je plaatje? Probeert je WP water van 65 graden te maken? Terwijl er 31 graden de vloer in gaat? Daar is regeltechnisch iets heel erg mis. Wel knap trouwens dat de WP water van 65 graden kan maken, dat lukt hier niet.
Hoe wordt de Ta van de WP bepaald?
(En uiteraard eens met @Proton_ hierboven, een dT van 8 graden over je vloer is veel te hoog. Hier moet de flow echt flink omhoog. Of het je nog open verdelers in je VVW? Zo ja, zsm vervangen door gesloten, pomploze, verdelers.
Dat zijn de gegevens die ik uit de warmtepomp haal met de husdata H60. die 65 graden is de temperatuur van de compressor zelf/hotgas als ik de gegevens mag geloven.

Ik heb nu de flow naar 120l per uur gezet.

De setup is als volgt:

Warmtepomp, wilo yonos pico 25/1-8 met de continue snelheid 2, volgens de heren in het nefit forum is dat voldoende voor nu om eerst rust te krijgen in de warmtepomp. Daarnaast 2 verdelers in huis welke beschikken over een pomploze debiet verdeler die in te regelen is per liter per per groep. Deze stonden allemaal rond de 80l per uur, dus ik heb deze hoger gezet.

Daarnaast ook nog een 50l buffervat van nefit is maar enkel is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Ah, een buffervat.
Tja, begin dan inderdaad maar met die groepen open draaien en de pomp harder laten werken.

Maar het verklaart niet waarom de warmtepomp 30 graden maakt en dat niet in je vloer komt. Dat zou betekenen dat er in de buffer gemengd wordt, maar die is 'enkel aangesloten'?
Vandaar de tip om met 1 thermometer alles even na te meten, om een sensorfout die de regeling in de war stuurt uit te sluiten. Een IR thermometer is dan het snelste in gebruik.

[ Voor 61% gewijzigd door Proton_ op 02-12-2021 18:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Klokhuis van vandaag best interessant, uitleg van een (brine) WP.

Edit

Correctie, mega interessant, wordt perfect het hele principe van een wp uitgelegd! Incl. Condensor, verdamper, compressor, etc.

[ Voor 52% gewijzigd door Grolsch op 02-12-2021 19:01 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
Proton_ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:07:
Ah, een buffervat.
Tja, begin dan inderdaad maar met die groepen open draaien en de pomp harder laten werken.

Maar het verklaart niet waarom de warmtepomp 30 graden maakt en dat niet in je vloer komt. Dat zou betekenen dat er in de buffer gemengd wordt, maar die is 'enkel aangesloten'?
Vandaar de tip om met 1 thermometer alles even na te meten, om een sensorfout die de regeling in de war stuurt uit te sluiten. Een IR thermometer is dan het snelste in gebruik.
Zal even een regelen. Zie ook op de warmtepomp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cc5WVmKEvPbmO694GM9h88bO2xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4M55jMuPNO3gwYmyq8d6TYNj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JnRyz0hzochiFZwpjSZoai-TyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPcEdjKsHUZUbQ1A8Xt67GFt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Flail schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:19:

Een De Jong WPS300

Mijn eerste WPS300 Solar (in feb dit jaar geplaatst) had een lekke spiraal, de huidige heeft heel licht gelekt uit de afdekdop voor het heaterelement (wat er niet in zit).

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
LeonTebbens schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:07:
[...]

Mijn eerste WPS300 Solar (in feb dit jaar geplaatst) had een lekke spiraal, de huidige heeft heel licht gelekt uit de afdekdop voor het heaterelement (wat er niet in zit).
Dat had ik dus ook met die kunststof doppen.

Bleef bij mij ook zweten. Heb ze er meteen uitgedraaid en RVS doppen ingedraaid.

Zo lekt ie nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06:32
Beste Tweakers,

Ik heb jullie advies even nodig. We zijn aan het verbouwen en willen 'van het gas af' door een warmtepomp aan te schaffen. Ik heb een tweetal offertes en weet niet welk systeem voor mij het meest geschikt is.

De woning:
- Hoekwoning 1997. Dak- en wandisolatie aanwezig.
- Alle kozijnen worden vervangen door kunststof incl. hr++ glas.
- Huidig gasverbruik 1350m3 per jaar.
- Woonkamer wordt verwarmd door twee Jaga radiatoren (sinds twee maanden met ventilatoren, wk warmt veel sneller op!).
- In de gang hangt een 'oude' plaatradiator, staat een heel klein beetjeaan als het buiten onder de 8 graden is.
- Radiatoren op de slaapkamers staan alleen even aan als het -5 is buiten om de ergste kou uit de slaapkamers te verdrijven.
- Deze week krijgen we airco op de slaapkamers en woonkamer om te koelen en te verwarmen. Radiatoren in de slaapkamers zullen niet meer gebruikt worden en kunnen weg. Airco in de woonkamer kunnen we gebruiken om (bij) te verwarmen.
- Huidige temperatuur CV 45 graden.
- Geen vloerverwarming.

Ik heb twee offertes:
1- Mitsubishi Electric ERST30D-VM2ED. 8kw, 300 liter boiler, 100 liter buffervat. Firma is aan huis geweest. €16.500 incl. montage. Subsidie gaat er dan nog af.
2- Nibe F2040; Boiler 180L: Nibe VVM 225. Via Teams gesprek gehad. Omdat we weinig radiatoren hebben en geen vloerverwarming is een 6kw geadviseerd en 180 liter boiler. Prijs hiervan €11.700 incl. montage. Subsidie gaat er dan nog af. Indien we hier een 8kw en 300 liter willen dan kost dit €14.800.

Nr1 is langs geweest en heeft al fysiek de situatie bekeken (dus prijs is gewoon as-is.). Prijs is dan wel fors. Nr2 monteert Nibe; dat pompen schijnen wel heel stil te zijn. Unit komt in de (best wel kleine) tuin te staan.
Wat is wijsheid? Beide bedrijven staan overigens goed aangeschreven.

Thanks vast!
Stefan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is de omgekeerde wereld, normaal hoort de Mitsu aanzienlijk goedkoper te zijn, dus installateur 1 lijkt je bij de benen te hebben. Qua hardware misschien 6 á 7K, de rest winst en installatie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@slagroomsoes 180 liter houdt niet over als je een ligbad hebt.
Met een 6 kW unit ga je de airco bijwarming soms wel nodig hebben, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 20:05
@slagroomsoes Meestal is Nibe duurder. Je afgifte lijkt de beperking. Dan moet je in temperatuur uiteindelijk naar de 45 graden en dat wordt al wat ongunstiger, of je laat je airco's bij vorst meedraaien. Dan kun je inderdaad met de 6kW wel toe.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
Dank beiden. Ligbad hebben we gelukkig niet. Volgens de Nibe-adviseur was een 6kw voldoende, zelfs zonder airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:32
slagroomsoes schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:29:
Beste Tweakers,

Ik heb jullie advies even nodig. We zijn aan het verbouwen en willen 'van het gas af' door een warmtepomp aan te schaffen. Ik heb een tweetal offertes en weet niet welk systeem voor mij het meest geschikt is.
Kan je opwek van 6kW wel in je afgifte van 2 JAGAs en een radiator?
Lijkt me recept voor pendelen.

Acties:
  • +20 Henk 'm!
Voor wie de uitzending terug wil zien:

https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/4779/warmtepomp

Eigenlijk verplichte kost voor mensen die een WP overwegen en het principe niet kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slagroomsoes
Dapdodo schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:40:
[...]

Kan je opwek van 6kW wel in je afgifte van 2 JAGAs en een radiator?
Lijkt me recept voor pendelen.
Dat is een goede. Het is ook zo wat om de radiatoren in de slaapkamers te laten hangen en gebruiken zodat de wp niet gaat pendelen. Jaga's zijn overigens wel 5.5 meter lang bij elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
slagroomsoes schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:43:
[...]

Dat is een goede. Het is ook zo wat om de radiatoren in de slaapkamers te laten hangen en gebruiken zodat de wp niet gaat pendelen. Jaga's zijn overigens wel 5.5 meter lang bij elkaar.
Jaga's hebben weinig water inhoud. Kijk eens naar je nominale flow wat die pompen nodig hebben. En of je daar wel aankomt met je installatie

[ Voor 13% gewijzigd door Adriaan71 op 02-12-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@Tomexergie Houd je de lijst met de COP van iedereen nog bij?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
slagroomsoes schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:43:
[...]

Bij 5.5m heb je iets van 7kW afgifte, dus dat kan wel, samen met die radiator.
Alleen zoals @Adriaan71 zegt krijgt je daar wel 700 tot 1000L per uur door? Anders gaat de dT enorm oplopen en vind de WP niet leuk. De buffer is gelukkig wel meegenomen, voor de defrost en volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Dapdodo schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:19:
[...]

Bij 5.5m heb je iets van 7kW afgifte, dus dat kan wel, samen met die radiator.
Alleen zoals @Adriaan71 zegt krijgt je daar wel 700 tot 1000L per uur door? Anders gaat de dT enorm oplopen en vind de WP niet leuk. De buffer is gelukkig wel meegenomen, voor de defrost en volume.
Hou ook nog rekening als er nog wat naregeling op zit . Dn kan je helemaal vast lopen met je warmtepomp flow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:31
Grolsch schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:49:

Edit

Correctie, mega interessant, wordt perfect het hele principe van een wp uitgelegd! Incl. Condensor, verdamper, compressor, etc.
Inderdaad. De kleine van 7 werd er zelfs stil van. En dat is moeilijk normaal gesproken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
slagroomsoes schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:29:
Beste Tweakers,

De woning:
- Hoekwoning 1997. Dak- en wandisolatie aanwezig.
- Alle kozijnen worden vervangen door kunststof incl. hr++ glas.
- Huidig gasverbruik 1350m3 per jaar.
- Woonkamer wordt verwarmd door twee Jaga radiatoren (sinds twee maanden met ventilatoren, wk warmt veel sneller op!).
- In de gang hangt een 'oude' plaatradiator, staat een heel klein beetjeaan als het buiten onder de 8 graden is.
- Radiatoren op de slaapkamers staan alleen even aan als het -5 is buiten om de ergste kou uit de slaapkamers te verdrijven.
- Deze week krijgen we airco op de slaapkamers en woonkamer om te koelen en te verwarmen. Radiatoren in de slaapkamers zullen niet meer gebruikt worden en kunnen weg. Airco in de woonkamer kunnen we gebruiken om (bij) te verwarmen.
- Huidige temperatuur CV 45 graden.
- Geen vloerverwarming.

Ik heb twee offertes:
1- Mitsubishi Electric ERST30D-VM2ED. 8kw, 300 liter boiler, 100 liter buffervat. Firma is aan huis geweest. €16.500 incl. montage. Subsidie gaat er dan nog af.
2- Nibe F2040; Boiler 180L: Nibe VVM 225. Via Teams gesprek gehad. Omdat we weinig radiatoren hebben en geen vloerverwarming is een 6kw geadviseerd en 180 liter boiler. Prijs hiervan €11.700 incl. montage. Subsidie gaat er dan nog af. Indien we hier een 8kw en 300 liter willen dan kost dit €14.800.

Nr1 is langs geweest en heeft al fysiek de situatie bekeken (dus prijs is gewoon as-is.). Prijs is dan wel fors. Nr2 monteert Nibe; dat pompen schijnen wel heel stil te zijn. Unit komt in de (best wel kleine) tuin te staan.
Wat is wijsheid? Beide bedrijven staan overigens goed aangeschreven.

Thanks vast!
Stefan.
Als je geluid wilt vergelijken kijk dan naar het Geluidsvermogen:
Nibe: https://www.nibe.eu/downl...r%20wp%20april%202021.pdf
Mitsu: https://alklima.nl/servic...paper-geluidseisen-v2.pdf

De Nibe uit je offerte is 5 dBA stiller dan de Mitsu uit je offerte. Da’s aanzienlijk omdat men meestal aanhoudt dat +6 dBA klinkt als twee zo luid.

Trouwens bonuspunten voor je originele tweakersnaam 😀

[ Voor 4% gewijzigd door LeonTebbens op 02-12-2021 21:09 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:38
zojuist toch maar eens gaan narekenen hoe het kan dat ik tov andere warmtepompen wel erg goede cop waardes haal. en tot de conclusie gekomen dat ik het verbruik van de binnenunit niet mee heb berekend, deze is bij mij appart afgezekerd
toch maar eens de berekening opnieuw gedaan

September
Elektrisch: 30,03kW
Thermisch: 116,9 kW
COP: 3.89

Oktober
Elektrisch: 180,32 kW
Thermisch: 1030,40 kW
COP: 5,71

November:
Elektrisch: 295,55 kW
Thermisch: 1502,6 kW
COP: 5.08

opzich nog niet heel erg slecht vind ik
ik draai eigenlijk continu op een aanvoer van 28 graden en retour van 25 lager wil helaas niet met de pomp dan begint hij te pendelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
Voor onze WP installatie denk ik voor het CV gedeelte (convectoren+radiatoren) nu aan de configuratie zoals op warmtepompweetjes voorgesteld icm een buffervat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5742yigY4w5cZXFxhpNvbPJIt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sIncg04FmIO6NxEQTC0tbxp8.jpg?f=fotoalbum_large

Daarbij vroeg ik me af of de WP de externe circulatiepomp nog enige tijd blijft aansturen als nadat de WP afgeslagen is bij de gewenste temperatuur.
Ik lees hier eigenlijk nooit iets over namelijk.

Als de pomp nog even blijft draaien heb je nog even wat afgifte uit het buffervat. Klinkt best nuttig toch?
Of is de winst hiervan te beperkt? Je hebt mogelijk iets overshoot van de temperatuur in huis, maar dat effect lijkt me ook erg beperkt bij een klein buffervat.

Als de pomp direct uitschakelt als de WP afslaat dan heb je een grote ton warm water in de kast staan waar je verder niets mee doet? In dat geval stel je dus enkel het moment van afslaan van de WP iets uit (zeg ca 15 min. bij een 100l buffervat) en betaal je daarvoor met het opwarmen van 100l extra water in het systeem.
Klopt dit?

Is er typisch een instelling voor het nadraaien van een externe circulatiepomp (op bijvoorbeeld een Panasonic monoblock)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 08:33

Edit

Zelfs mijn 6-jarige dochter heeft aandachtig gekeken, zeker interessant.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flail
[...]

Hoe ben je erachter gekomen dat de spiraal lek was? Best wat zoekwerk geweest?
Goed om bedachtzaam op te zijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Een oud simulatie scriptje gebruikt van een van de slaapkamers boven, om het simpel te houden heb ik toen de radiator als een koker gemodelleerd waarbij de aanvoer links zit en de retour rechts.
Ik heb een filmpje gemaakt van het opwarmen met een WP met vermogen naar rato. (2.5/28.5 deel van 11.5 kW.)
Na stabilisatie op de gewenste Ta, en terug modulatie van het vermogen van de WP, start er een defrost die met max vermogen het water koelt. Na ~7 minuten start het verwarmen weer en na een tijdje stopt de WP en koelt alles langzaam af.

Zoals ik verwacht had, is de hoeveelheid water uit de radiator en de buizen van en er naartoe minder dan er tijdens 1 defrost rondgepompt wordt en de radiator krijgt hier nog een 2de keer een verlaging van de water temperatuur voor zijn kiezen. In de praktijk zal de 2de stap kleiner zijn omdat het retour water mengt met het retourwater uit mijn beneden vloer dat warmer zal zijn.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
mkleinman schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:55:
@Tomexergie Houd je de lijst met de COP van iedereen nog bij?
Ja, er is al een oproep voor november geweest.
Je kunt nog aanhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 14:35
DeltaT schreef op donderdag 2 december 2021 @ 14:27:
[...]

Dat moet lukken, pomp kan nog wel wat hoger.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
Diedo70 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:25:
Voor onze WP installatie denk ik voor het CV gedeelte (convectoren+radiatoren) nu aan de configuratie zoals op warmtepompweetjes voorgesteld icm een buffervat:
[Afbeelding]

Daarbij vroeg ik me af of de WP de externe circulatiepomp nog enige tijd blijft aansturen als nadat de WP afgeslagen is bij de gewenste temperatuur.
Ik lees hier eigenlijk nooit iets over namelijk.

Als de pomp nog even blijft draaien heb je nog even wat afgifte uit het buffervat. Klinkt best nuttig toch?
Of is de winst hiervan te beperkt? Je hebt mogelijk iets overshoot van de temperatuur in huis, maar dat effect lijkt me ook erg beperkt bij een klein buffervat.

Als de pomp direct uitschakelt als de WP afslaat dan heb je een grote ton warm water in de kast staan waar je verder niets mee doet? In dat geval stel je dus enkel het moment van afslaan van de WP iets uit (zeg ca 15 min. bij een 100l buffervat) en betaal je daarvoor met het opwarmen van 100l extra water in het systeem.
Klopt dit?

Is er typisch een instelling voor het nadraaien van een externe circulatiepomp (op bijvoorbeeld een Panasonic monoblock)?
Dit vraag ik me in mijn situatie ook af al heb ik mijn set-up op manier A aangesloten ( althans, work-in-progress ).

Het idee is om de pomp op OUT2 dmv een 230v relais te schakelen op de schakelbare ingang te zetten waardoor de logica van de pomp “aan” blijft en uit/af te lezen maar dat de wp hem alleen vrij geeft. Waardoor ik dus ook eventueel nog mijn loxone sturing er tussen zou kunnen zetten om hem langer en/of extra te kunnen laten draaien. In mijn geval alleen vvw en een 100L buffer.

Maar anderzijds, ik heb een hydraulisch gescheiden systeem waarbij ik op Ta en Tr ga sturen zonder extra voeler op de buffer/zone1, oftewel, zal de Tr niet dalen naarmate ik de pomp van het secundaire circuit langer laat draaien, oftewel zal de Mitsu ook geen veranderingen waarnemen totdat hij zelf ook weer een warmtevraag krijgt van de Loxone en met zijn eigen pomp gaat circuleren in het primaire circuit.

Dan zou het dus weinig nut hebben om extra warmte te onttrekken aan de buffer. Of zie ik dit verkeerd?

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32

Edit

Ik had hem ook even gekeken met de kids! Super goed uitgelegd idd

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Aan mijn verbruik te zien heb ik vanaf een uur of 18.00 om de 1.5-2 uur een defrost. Is redelijk normaal met dit weer toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
xoror schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:22:
Aan mijn verbruik te zien heb ik vanaf een uur of 18.00 om de 1.5-2 uur een defrost. Is redelijk normaal met dit weer toch?
Ja.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:32
Ik heb vandaag m’n eerste defrost van het jaar gehad. Verbruik schoot omhoog en ook het element werd gebruikt.

Heb nu ook ingesteld dat ik een notificatie krijg op m’n horloge 🤣

Net nog buiten gekeken en hij is alweer aardig vol met ijs aan de achterkant

[ Voor 17% gewijzigd door Possible op 02-12-2021 23:28 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
LeonTebbens schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:47:
[...]

Als je geluid wilt vergelijken kijk dan naar het Geluidsvermogen:
Nibe: https://www.nibe.eu/downl...r%20wp%20april%202021.pdf
Mitsu: https://alklima.nl/servic...paper-geluidseisen-v2.pdf

De Nibe uit je offerte is 5 dBA stiller dan de Mitsu uit je offerte. Da’s aanzienlijk omdat men meestal aanhoudt dat +6 dBA klinkt als twee zo luid.

Trouwens bonuspunten voor je originele tweakersnaam 😀
Sterker nog, 3dB is al een verdubbeling. 6dB is een verviervoudiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:24

Japie.G

Colour Classic

de Daikin hier gaat weer lekker om de 40min defrosten, en even voor de lol de Ta verlaagd, en daar was ie weer, de 'elke 20min defrost modus.' Ik snap echt niets van die defrost regeling haha. Nouja, ik hou de Ta maar wat hoger, dan worden de defrosts flink minder (de helft). Al gaat dat tegen alle mij bekende warmtepomp principes in...

Zie hier het ECG van de afgelopen 24 uur
https://snapshot.raintank...wprLbnGnxx1u5TjexJYJK7Ql3

Dit is een Altherma2 unit, zijn die altherma 3's ook nog zo extreem?

[ Voor 12% gewijzigd door Japie.G op 02-12-2021 23:48 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Volgens mijn stooklijn moet hij nu rond ta 28 hanteren. Dit zie ik dan ook, en zag retour temp op 23. De huiskamer (21.8) is bijna op de gewenste temp (22 graden). De vraag is of ik het aantal defrost kan verminderen door wat lager te stoken? Mijn gedachte is dat wanneer je minder vermogen vraagt, hij minder snel dichtvriest. Is dat een juiste gedachten? Het duurt misschien wat langer om de gewenste temp te krijgen, maar wel minder defrost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 22:24

Japie.G

Colour Classic

xoror schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:50:
[...]

Volgens mijn stooklijn moet hij nu rond ta 28 hanteren. Dit zie ik dan ook, en zag retour temp op 23. De huiskamer (21.8) is bijna op de gewenste temp (22 graden). De vraag is of ik het aantal defrost kan verminderen door wat lager te stoken? Mijn gedachte is dat wanneer je minder vermogen vraagt, hij minder snel dichtvriest. Is dat een juiste gedachten? Het duurt misschien wat langer om de gewenste temp te krijgen, maar wel minder defrost?
Dat klopt, behalve bij een Daikin 8)7

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Vermogen is flow x deltaT x 4,2.
Jammer genoeg aan beide kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Door de Ta te verlagen verlaag ge ook de Tr waardoor de buitenkant het ook moet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeltaT
Grolsch schreef op donderdag 2 december 2021 @ 19:40:
Voor wie de uitzending terug wil zien:

https://www.hetklokhuis.nl/tv-uitzending/4779/warmtepomp

Eigenlijk verplichte kost voor mensen die een WP overwegen en het principe niet kennen.
Bij de start post toevoegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:07
xoror schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:50:
[...]

Hoe ziet jou stook programma eruit? Je schrijft om 23:50 dat de woonkamer bijna op setpoint is :9 dan is bij mij de WP al twee uurtjes in de nachtverlaging :+

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@DeltaT ah maar heb gister nacht nog uitgeprobeerd, en zag de defrost frequentie afnemen. Mijn retour temp blijft op 23 graden op de een of andere manier. (misshien komt dit door mijn mini buffervat in de retour). De delta t is dan nog 3 graden ipv 5.

@Bo0bz
Ik ben nog flink aan het uitproberen :) eerste winter in dit huis.
tb = 10, ta = 25
tb = -10, ta = 35
kamer temp 22 graden, thermostaat hikt dan tegen 21.8 graden aan hele dag, maar haalt 22 niet. Ik begrijp ook niet helemaal waarom hij niet meer warmte opneemt (omdat ik retour van 23 krijg). ik gok dat er wat warmte in mini buffervat zit in de retour.

Ik ga morgen even proberen met hogere TA, kijken of hij 22 graden kamer temp haalt, en dan eerder uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:41

Edit

Ik heb 'm aan mijn vriendin laten zien om 't een beetje te kunnen uitleggen :)

Een vraag waar ik nog mee zat in overleg met schoonvader, hij zegt, je kan maar tot een max van x graden omhoog werken tov de temperatuur buiten. Is dat koelmiddel afhankelijk en zo ja, hoeveel graden is dan doable? Het zal wel kwadratisch duurder worden om van -20 naar 20 te gaan of naar bijv. 55 voor tapwater toch? Is er een maximum sprong die te maken valt?

Als ik de analogie van dat filmpje moet nemen zit 'm dat in hoe ver de compressie opgevoerd kan worden, want die 'verpakt' de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-09 22:24
Japie.G schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:52:
[...]

Dat klopt, behalve bij een Daikin 8)7
Ik heb een Yutaki Combi en die defrost rond de 0 graden buiten iedere 50 minuten volgens het stroomverbruik. Het maakt daarbij niet uit of de Ta 27 of 30 graden is. Met een hogere Ta is de woonkamer iets sneller warm. Ik krijg de indruk dat dat minstens net zo efficient is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:21

ThaDude

Hang Loose

[...]

Ik heb ook zo'n WPS300 Solar.. hoe weet je of de spiraal lekt? De doppen zijn hier droog

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@I-King het ligt inderdaad aan het koudemiddel, want het moet in je voorbeeld bij -20 op een acceptabele lage druk (~boven atmosferisch) een kookpunt hebben en bij 55 graden op een haalbare druk een condensatiepunt.
Dat vind je in een druk/temperatuur diagram, dat je van elk koudemiddel kan vinden.
Afbeeldingslocatie: https://www.engineeringtoolbox.com/docs/documents/1423/Propane%20phase%20diagram.png
Voor propaan (R290) kan je hier zien dat je niet hoger dan een graad op 90 kan maken, want daarboven wordt het niet vloeibaar meer.

Voor meer informatie, zoals de benodigde compressorvermogens bij een gegeven thermisch vermogen en andersom, heb je een druk/enthalpiediagram nodig, maar die is wat complexer om uit te leggen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfcKFVCfKBqDGouAAStxiZP1h7Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PVCGLpa9bQDgBfpvorQld5y3.png?f=fotoalbum_large
(uitleg bijvoorbeeld hier: https://hvac-eng.com/refrigeration-cycle-diagram-explained/)

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 03-12-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leodnbeo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-12-2024
Wie kan mij helpen?
Wij wonen in een wijk met een WKO en volgend jaar loopt de huurtermijn af van onze warmtepompen.
Nu hebben wij daar een voorstel voor gekregen waarvan ik denk dat dit niet echt marktconform is.
Om dit te onderbouwen ben ik op zoek naar de prijs, bij benadering, van een Thermia calibra 7 cool.
kan iemand mij hier een richtprijs van geven?.......

Dit mag uiteraard ook via een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@leodnbeo wat context? Gaat het over vervanging, overkopen, welke leeftijd?
Wat heb je zelf al gevonden?

[ Voor 16% gewijzigd door Proton_ op 03-12-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leodnbeo
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 12-12-2024
Proton_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 10:25:
@leodnbeo wat context? Gaat het over vervanging, overkopen, welke leeftijd?
Wat heb je zelf al gevonden?
het is een lang verhaal maar in een notedop:
- huidige pompen zijn 15 jaar oud.
- dienstverlener wil ze vervangen dus nieuw huurcontract
- je mag ook de huidige pomp laten staan
- je mag ook zelf een nieuwe pomp aanschaffen

Over de pomp is wel wat te vinden maar over een prijs, niet echt.
verder geeft de dienstverlener een aantal kosten op waaronder installatie kosten en huurkosten.
maar om dit allemaal goed te kunnen doorrekenen moeten we een richtprijs hebben van de warmtepomp.

in het kort: we hebben het idee dat we genaaid worden :X

[ Voor 27% gewijzigd door leodnbeo op 03-12-2021 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@leodnbeo Zo te zien is het een water/water warmtepomp, dat is een deur verderop :)
Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis
Als je hem wil vervangen voor een lucht/water warmtepomp, dan zit je hier goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:29
xoror schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:48:
@DeltaT ah maar heb gister nacht nog uitgeprobeerd, en zag de defrost frequentie afnemen. Mijn retour temp blijft op 23 graden op de een of andere manier. (misshien komt dit door mijn mini buffervat in de retour). De delta t is dan nog 3 graden ipv 5.

@Bo0bz
Ik ben nog flink aan het uitproberen :) eerste winter in dit huis.
tb = 10, ta = 25
tb = -10, ta = 35
kamer temp 22 graden, thermostaat hikt dan tegen 21.8 graden aan hele dag, maar haalt 22 niet. Ik begrijp ook niet helemaal waarom hij niet meer warmte opneemt (omdat ik retour van 23 krijg). ik gok dat er wat warmte in mini buffervat zit in de retour.

Ik ga morgen even proberen met hogere TA, kijken of hij 22 graden kamer temp haalt, en dan eerder uit kan.
Als je de Ta verlaagt, verlaag je daarmee de afgifte van je vloer. De lagere delta T bevestigd dit. De compressor hoeft dan minder hard te werken waardoor de verdamper minder koud wordt en er minder vocht aanvriest. De Tr van 23°C is vooral afhankelijk van de temperatuur in je vloer. Dat is een hele grote buffer. In de praktijk heb je tijdens defrost weer juist een hogere Ta nodig, omdat de gemiddelde Ta per uur flink daalt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 10:38
G-addict schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:29:
[...]

Sterker nog, 3dB is al een verdubbeling. 6dB is een verviervoudiging.
3dB meer krijg je bij een verdubbeling van gelijke geluidsbronnen. Dat zorgt niet voor een verdubbeling van de geluidsbeleving.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri_brink
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-07 08:55
Ik ben toe aan een nieuwe CV en dan is het natuurlijk ook verstandig om me weer even in warmtepompen te verdiepen. Ik heb een oud huis vrijstaand huis en dat is matig geissoleerd. De huidige cv moet wel ong op 55 graden staan om de boel een beetje te verwarmen. Ik heb een beetje in de topics rondgelezen en kom tot de volgende conclusies:
- er zijn warmtepompen die tot 60 graden kunnen leveren(bijv nefit enviline) loopt bij 55-60 graden de COP sterk terug.
- er zijn ook HT warmtepompen die een betere COP hebben bij 60 graden, maar weer bijzonder prijzig zijn.

Klopt het ,dat er voor mijn situatie niet echt een goede betaalbare warmtepomp oplossing is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Laatst online: 21:25
henri_brink schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:35:
Ik ben toe aan een nieuwe CV en dan is het natuurlijk ook verstandig om me weer even in warmtepompen te verdiepen. Ik heb een oud huis vrijstaand huis en dat is matig geissoleerd. De huidige cv moet wel ong op 55 graden staan om de boel een beetje te verwarmen. Ik heb een beetje in de topics rondgelezen en kom tot de volgende conclusies:
- er zijn warmtepompen die tot 60 graden kunnen leveren(bijv nefit enviline) loopt bij 55-60 graden de COP sterk terug.
- er zijn ook HT warmtepompen die een betere COP hebben bij 60 graden, maar weer bijzonder prijzig zijn.

Klopt het ,dat er voor mijn situatie niet echt een goede betaalbare warmtepomp oplossing is?
Ga eerst isoleren en kijk hoever je de T afgifte dan terug kan draaien. Hoe lager des te beter. Je huidige CV hoeft waarschijnlijk niet direct vervangen te worden.
Daarna onderzoeken of je je afgifte systeem WP vriendelijk kan en wilt maken. Denk aan VVW en LTV radiatoren of vergroot de afgifte capaciteit van je radiatoren met ventilatoren aan de onderzijde. Als je goed bent in knutselen kun je het zelf doen anders kun je dit kopen.
En als je dat hebt gedaan de volgende stap pas maken. Welk type WP je wilt kopen. Er zijn diverse variaties hybride, standaard WP en HT-WP en vele merken die elk zijn/haar voorkeur hebben.
Lees je goed in voor dat je eraan begint.

Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door Wimhaw op 03-12-2021 16:52 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-08 17:48
Ik zou ook eerst werken aan de isolatie @henri_brink

https://vsospecialist.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
Skipper-93 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 11:13:
[...]

3dB meer krijg je bij een verdubbeling van gelijke geluidsbronnen. Dat zorgt niet voor een verdubbeling van de geluidsbeleving.
Dat klopt, de beleving is van meerdere factoren afhankelijk. Ik heb het ooit allemaal geleerd en uitgerekend, maar aangezien ik het niet in de dagelijkse praktijk toepas is het geen parate kennis 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
henri_brink schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:35:
Dat begint al veel eerder. Bij een watertemperatuur van 25 graden zijn WP's ook al veel efficienter dan bij een watertemperatuur van 35 graden
Welke zijn dat dan? Kun je een voorbeeld geven? Ik ken geen warmtepompen met een goede COP bij 60 graden, maar wil graag bijleren.
Ja. Om lekker met een warmtepomp te kunnen verwarmen heb je eigenlijk vloerverwarming nodig, met genoeg capaciteit om je hele woning te kunnen verwarmen.
Als je nu nog 55 graden water nodig hebt, ga je het ook met vloerverwarming niet redden, omdat het oppervlak van de vloer gewoon te klein is tov het beschikbare vermogen.

Advies:
1. Zorg dat je warmtebehoefte kleiner is. Dus isolatie verbeteren.
2. Zorg dat je met water van 35 graden de keet warm kunt houden.
3. Leg vloerverwarming aan. De grote thermische buffer die dat oplevert zorgt voor dé grote comfortwinst bij gebruik van een warmtepomp. Zo merk je het bijvoorbeeld niet als de WP eens 2 uur met een SWW-run bezig is, en ook de korte afkoeling tijdens een defrost verloopt dan ongemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
De kamstrup 302 heeft alleen een 1 inch fitting. Is dat niet killing voor de flow en zonde van de 32mm leidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Alfa159 nee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 10:01
En als je die "nee" zou willen onderbouwen zal duidelijk worden dat de flow beperkt word door de totale leidingweerstand, en niet door de kleinste diameter in het circuit. Ja, een kleinere diameter kamstrup geeft meer weerstand, relatief aan het gehele circuit is dit minimaal.

[ Voor 3% gewijzigd door BertusB404 op 03-12-2021 19:10 ]

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:05
Andrehj schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:12:
[...]
2. Zorg dat je met water van 35 graden de keet warm kunt houden.
Ik zou daarvan maken tussen de 35 (warmere dagen) en 45 (koudste dagen).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:51
Ik heb me altijd prima vermaakt met CV tuning maar ben nu in een huurhuis beland met een warmtepomp te weten een ComfortZone RX50 (linkje). Deze lijkt te werken zoals de Eneco WarmteWinner en verwarmt dan bij met een elektrisch element. Ik probeer te begrijpen hoe ik deze warmtepomp goed kan afstellen maar raak er nog niet uit. Het appartement is nieuwbouw, vloer is een dunne egaline gietvloer. Alles vleorverwarming en systeem D WTW. Goed geïsoleerd.

Wat ik tot nu toe weet:

- Pomp is overgedimensioneerd voor de woning :? (bedoeld voor 120-180 m2, ik woon op 80m2)
- De pomp maakt gebruik van een gecombineerde in/uit regeling
- Ik krijg de temperatuur niet lager dan 21. Deze staat ingesteld op 20 maar het blijft warmer
- Je kunt een stooklijn instellen van 1 tot 10. De handleiding adviseert tussen de 3 en 5 voor vloerverwarming. Hij stond op 4 maar ik heb 'm inmiddels al teruggeregeld naar 2,5 zonder voelbaar temperatuurverschil. Dat scheelt al flink in het stroomverbruik 8) Volgens de handleiding kun je teruggaan tot 1 in stapjes per 24 uur, dat blijf ik nu doen
- Je kunt de maximale frequentie van de compressor beperken. Waarom dient dit :?
- Dan is er nog een fijnafstelling mogelijk als het bij bepaalde buitentemperaturen te koud of warm is

Ik wil graag weten of er anderen zijn met deze pomp en of jullie tips hebben mbt de afstelling. Alvast mijn dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03raagvmSf6tP_FJ-qoUX_bzjLw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kwtsXYgNMg9VT9uqX2n1zBrH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQxMuFigGZb9uCqxMUC4b9m3Rv8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VTGtTpG6MrQ7DW5rsKiRotAp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 11-09 17:26
Ik ben al weer een tijdje aan het verdiepen in een warmtepomp. Nog geen keuze gemaakt behalve dat ik geen hybride wil ;)
Omdat ik pas over 2 maanden een goede indicatie kan maken van het jaarlijks gas gebruik begin het oriënteren toch steeds meer vorm te krijgen. Ziet er naar uit dat ik op 1000m3 gas uit kom en dat is dan nog met een januari maand zonder dak isolatie. Afgelopen voorjaar was ook niet echt warm te noemen dus ik denk zelf dat 1000m3 best een realistisch beeld is.
Nu merk ik dat elke douche beurt gemiddeld 225L gas verbruikt (Regendouche maar wel met wtw). Ik twijfel wel aan deze waarde omdat mijn logging langer doorloopt dan de werkelijke douche tijd dus zou wellicht ook nog weer verwarming in kunnen zitten...
Alle verwarming is via vloerverwarming en mijn huidige ketel kan ik niet lager dan 55C zetten als CV temp.

Maar wat voor vermogen zou hier ongeveer bij horen?
En wellicht nog tips om eventueel het douche gebruik nog beter in kaart te brengen (wellicht ook liters water bij houden, dat gaat helaas niet automatisch ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

The-Source schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:35:
Ik ben al weer een tijdje aan het verdiepen in een warmtepomp. Nog geen keuze gemaakt behalve dat ik geen hybride wil ;)
Omdat ik pas over 2 maanden een goede indicatie kan maken van het jaarlijks gas gebruik begin het oriënteren toch steeds meer vorm te krijgen. Ziet er naar uit dat ik op 1000m3 gas uit kom en dat is dan nog met een januari maand zonder dak isolatie. Afgelopen voorjaar was ook niet echt warm te noemen dus ik denk zelf dat 1000m3 best een realistisch beeld is.
Nu merk ik dat elke douche beurt gemiddeld 225L gas verbruikt (Regendouche maar wel met wtw). Ik twijfel wel aan deze waarde omdat mijn logging langer doorloopt dan de werkelijke douche tijd dus zou wellicht ook nog weer verwarming in kunnen zitten...
Alle verwarming is via vloerverwarming en mijn huidige ketel kan ik niet lager dan 55C zetten als CV temp.

Maar wat voor vermogen zou hier ongeveer bij horen?
En wellicht nog tips om eventueel het douche gebruik nog beter in kaart te brengen (wellicht ook liters water bij houden, dat gaat helaas niet automatisch ;) )
er gaat echt geen 55c je vloer in. dus dat betekent dat je een verdeler hebt met pomp en platenwisselaar. die heeft die hogere temperatuur nodig om fatsonelijk vermogen over te kunnen brengen.

sloop die zooi eruit en maak er een pomploze verdeler van. en vergeet niet je CV temperatuur aan te passen naar de 25~30 of zo waar de verdelerthermostaat nu op staat. of combineer het met de installatie van de WP direct door de installateur. bespaart je weer wat hoofdpijn.

een nieuwe kunstof verdeler met beetje deftige flowmeters en zo misstaat ook niet om de vloer beter af te regelen op optimale afgifte per zone als je de temperaturen verder gaat verlagen.

denk dat je met 5~9kW pomp met een warmwaterboiler erbij het makkelijk redt. echt niet groter dan 9kW.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 03-12-2021 20:49 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 14:33
Met de hier overbekende en bewezen @koevlaas2 formule een 4-5 kWh unit ongeveer, incl SWW met boiler

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:43:
[...]

....................dus dat betekent dat je een verdeler hebt met pomp en platenwisselaar. die heeft die hogere temperatuur nodig om fatsonelijk vermogen over te kunnen brengen.

sloop die zooi eruit en maak er een pomploze verdeler van. en vergeet niet je CV temperatuur aan te passen naar de 25~30 of zo waar de verdelerthermostaat nu op staat. of combineer het met de installatie van de WP direct door de installateur. bespaart je weer wat hoofdpijn.
Flippy, ik denk dat jouw adviezen een beetje voorbarig zijn; en hoezo: nu een platenwisselaar?
en dan nu met 55graden water de vloer in? Dacht het niet.
en vergeet niet je CV temperatuur aan te passen naar de 25~30
En dat kan nu juist niet volgens de vragensteller., want:
mijn huidige ketel kan ik niet lager dan 55C zetten als CV temp

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Naalroc schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:49:
[...]

Flippy, ik denk dat jouw adviezen een beetje voorbarig zijn; en hoezo: nu een platenwisselaar?
en dan nu met 55graden water de vloer in? Dacht het niet.

[...]

En dat kan nu juist niet volgens de vragensteller., want:

[...]
ik denk dat je misleest. nu word zijn vloeren voorzien van warmte via een platenwisselaar (of warmtewisselaar als je dat liever ziet) of een mengklep. hoe dan ook is dat een grote speler in de ineffcientie en dat deel moet eruit. en als inderdaad de CV niet lager kan door een berperking in de CV en niet afgiftevermogen (zo lees ik het in elk geval) moet men dus zoals ik al naar hinnte het hele gebeuren in 1x vervangen/aanpassen als men een pomp installeert.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 03-12-2021 21:07 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

silverheijen schreef op vrijdag 27 december 2020:
[...]
Ik zit in de installateurs modus (code 0012) volgens mij het hoogste niveau.
@silverheijen Heb je nog kunnen vinden hoe je de backup van de Elga Ace uit kan zetten?
Ik kan op mijn Remeha Elga Ace ook parameter HP029 niet aanpassen en ik zou de backup uit willen zetten zonder de kabeltjes los te moeten halen.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
flippy schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 20:52:
[...]

ik denk dat je misleest. nu word zijn vloeren voorzien van warmte via een platenwisselaar (of warmtewisselaar als je dat liever ziet) of een mengklep. hoe dan ook is dat een grote speler in de ineffcientie en dat deel moet eruit. en als inderdaad de CV niet lager kan door een berperking in de CV en niet afgiftevermogen (zo lees ik het in elk geval) moet men dus zoals ik al naar hinnte het hele gebeuren in 1x vervangen/aanpassen als men een pomp installeert.
Nee, ik mislees niets, en kan de woorden platenwisselaar, of warmte wisselaar in de oorspronkelijke tekst nergens terugvonden. Natuurlijk heeft hij een open verdeler, met mengklep en bijbehorende pomp, maar dat is iets totaal anders. En ik ben het ook iet eens met de stelling dat platenwisselaars grote spelers zijn in inefficiëntie, want dat is ook niet correct.
Overigens, platenwisselaars komen wel voor in CV circuits, (Ik had er zelf ook eentje) maar die dienen in een huiselijke omgeving alleen om niet-zuurstofdichte slangen aan te sluiten op het CV circuit.
Of indien buiten, bv voor oprit verwarming, het glycol circuit te scheiden van het CV circuit.
Als de vragensteller zover is dat hij een WP gaat plaatsen, dan komen er vanzelf diverse andere aanbevelingen, zoals het vervangen van de open verdeler naar een gesloten verdeler, of het ombouwen er van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa159
BertusB404 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 19:09:
En als je die "nee" zou willen onderbouwen zal duidelijk worden dat de flow beperkt word door de totale leidingweerstand, en niet door de kleinste diameter in het circuit. Ja, een kleinere diameter kamstrup geeft meer weerstand, relatief aan het gehele circuit is dit minimaal.
Interessant. Ik had verwacht dat de kamstrup voor meer weerstand zal zorgen en dat de zwakste schakel bepalend is.

Ik had ook een drukverlies verwacht na de overgang van smal (de kamstrup) naar de 32mm daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:37
Ik zie trouwens dat ik mijn Metrotherm warmtepomp met het internet kan verbinden doormiddel van een netwerkkabel. Is dit zinvol om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Laatst online: 11-09 17:26
Ik heb overigens 2 vloerverwarming verdelers (1x op zolder tbv 1e etage en 1x in de trapkast b.g.) welke beide met pomp zijn en ze zouden ook geschikt zijn voor een warmtepomp. De thermostaat van deze verdelers staan nu op ongeveer 35c en deze zou ik bij een warmtepomp natuurlijk ook helemaal open kunnen zetten en de warmtepomp de aanvoer temperatuur laten regelen.
Persoonlijk zie ik niet zo 1 2 3 daar het probleem zitten maar kan dat mis hebben natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door The-Source op 03-12-2021 21:25 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
ThaDude schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 09:48:
[...]

Ik heb ook zo'n WPS300 Solar.. hoe weet je of de spiraal lekt? De doppen zijn hier droog
Ik merkte dat de druk in het zonneboilerpaneelcircuit dagelijks heel hoog opliep. Het overdrukventiel ging open, zelfs op bewolkte dagen. Na aftappen volgende dag opnieuw. En opnieuw. En opnieuw. Zelfs met uitgeschakelde pomp.
Kon maar één oorzaak hebben: verse toevoer van water.
Monteur langsgeweest, probleem bevestigd. Die heeft nieuwe boiler besteld en geïnstalleerd. Nu werkt alles weet als een zonnetje. Zodra die schijnt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Laatst online: 22:38
Sunri5e schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:21:
Ik zie trouwens dat ik mijn Metrotherm warmtepomp met het internet kan verbinden doormiddel van een netwerkkabel. Is dit zinvol om te doen?
Zo'n Metrotherm was een Nibe type dacht ik. Mijn Nibe SMO 20 regelaar heb ik via een UTP kabel met het netwerk en dus internet verbonden zodat je met Nibe uplink kan werken. Best handig

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robear18
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-01-2024
Hi Tweakers!

I’m looking to install an air-to-water heat pump for my house and have a lot of concerns. Help me out! I dont know if my concerns are valid. I am not well educated and am assembling information as I go. Please tell me your experiences. I am comparing :
A) an Air/Water heat pump
With
B ) New Gas Boiler for hot tap water + Air-to-Air heat pump (one airco in every bedroom)
House is from 2007. Very well insulated, double glass, townhouse. My current gas usage is low because house is insulated: 750m3. Gas consumption drops to 450m3 in scenario B.

A)Air/Water heat pump ideas:
+4200E savings over 10 years due to not using natural gas. (450m3 yearly)
+9000Kg of CO2 not emitted based on 450m3 of gas yearly consumption in the alternative situation.
+ All electric heating is cool.
-maintenance concerns(hard to find service for such a system) & high repair costs costs ( set aside 5000E over 10 years)
-Upfront cost of 8000E WP + 3000( ltv radiators) + 2000(new induction stove) - 5000E subsidies = 8000E
-cooling is weak in summer due to condensation.
-heating is also questionable in winter via radiators(are ltv radiators any good?). No underfloor heating.
-New radiators needed :(
-shower water is limited(180-230L) to a couple showers, we don’t have a bath. Is this a valid concern?
-high electricity usage concerns. I see people complaining about this, is this a valid concern generally?
- System is prone to errors and issues. IS this a valid concern?

Conclusion A: Total cost of ownership 8000E, no emissions at the house, no gas or gas price concerns. Concerns: Maintenance is hard to perform, complex system that is prone to issues - poor performance in extreme heat or cold.

B )Gas boiler for hot tap water + Air-to-Air heat pump in every bedroom(Airco):
-9000E upfront cost. (3k gas boiler + 6K heat pump).
-4200E extra costs over 10 years because natural gas and gas connection is expensive.
+ easy to maintain a gas boiler (2000E set aside for maintenance)
+strong heating and cooling all the time.
-9000kg of CO2 emissions from burning 450m3 annually is bad. I have an electric car.

Conclusion B: Total cost of ownership 15.000E, easy maintenance, ultra- comfortable. Concerns: Expensive, not future proof, CO2 emissions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
Alfa159 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 18:32:
De kamstrup 302 heeft alleen een 1 inch fitting. Is dat niet killing voor de flow en zonde van de 32mm leidingen?
Bij mij zit sharky 777 in de leidingen naar het monobloc 1" flowmeter rest 32mm. Maar naar de boiler (kortste circuit) krijgt die nog 1400L/u.
Wat bijna max is van pomp, door de cv stand krijgt die maximaal 1200L/u en dan suist alles. Dus kan hem niet echt een beperking vinden.
Pagina: 1 ... 26 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.