Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.532.875 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
fmb schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 21:10:
[...]

@silverheijen Heb je nog kunnen vinden hoe je de backup van de Elga Ace uit kan zetten?
Ik kan op mijn Remeha Elga Ace ook parameter HP029 niet aanpassen en ik zou de backup uit willen zetten zonder de kabeltjes los te moeten halen.
Je kan toch instellen onder welke buitentemp de ketel mag bijspringen (bivalente buitentemp) ? Heb ik een paar dagen geleden ook gedaan toen ik zag dat er 's nachts bij het defrosten steeds gas werd gebruikt. Doet ie nu niet meer, heb het op -2 gezet.

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 23:45

fmb

the_medic schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:08:
[...]

Je kan toch instellen onder welke buitentemp de ketel mag bijspringen (bivalente buitentemp) ? Heb ik een paar dagen geleden ook gedaan toen ik zag dat er 's nachts bij het defrosten steeds gas werd gebruikt. Doet ie nu niet meer, heb het op -2 gezet.
Ik had gehoopt dat te bereiken. De backup mag alleen aan gaan onder de -10, dat heb ik 1 week geleden ingesteld maar begin van de week ging de cv toch aan tijdens de defrosts.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-05 13:30
@Robear18 I think you should compare both option A and B against your current situation of using 750m3 of gas, which is a rather small amount and investing in a heatpump might not be viable from an economic point of view unless you are considering high gas prices and expecting them to remain high or go up even more.

Domestic Hot Water can also be stored in tanks of 300l, 400l, 500l if you have the room available to put one in your house, so that should give you plenty of options to match your showering needs to a storage solution.

I think the only concern you mention that warrants attention is the capability of your house to keep you nice and cosy warm with low temperature water, in other words your radiator heating capacity at 30oC-35oC.

Without underfloor heating you will need seriously larger radiators, or radiators with forced airflow, if cooling is something you also consider as a requirement you might want to look into fancoils as a replacement for radiators.

See Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen) for more on fancoils.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
fmb schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 22:21:
[...]

Ik had gehoopt dat te bereiken. De backup mag alleen aan gaan onder de -10, dat heb ik 1 week geleden ingesteld maar begin van de week ging de cv toch aan tijdens de defrosts.
Ik heb ook bij hybride (hp061) bij kosten geen gezet (heb toch meer dan genoeg zonnepanelen, 26 stuks) zodat gas nooit goedkoper kan zijn dan electra en de wp dus voor gaat t.o.v. de ketel. Zo heb ik het althans begrepen. Heb dacht ik de kosten voor electra voor alle zekerheid ook op nul cent gezet.

Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb

fmb

the_medic schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:19:
[...]

Ik heb ook bij hybride (hp061) bij kosten geen gezet (heb toch meer dan genoeg zonnepanelen, 26 stuks) zodat gas nooit goedkoper kan zijn dan electra en de wp dus voor gaat t.o.v. de ketel. Zo heb ik het althans begrepen. Heb dacht ik de kosten voor electra voor alle zekerheid ook op nul cent gezet.
Dat zal ik ook eens gaan proberen, ben benieuwd

Iets later:
HP061 stond al op kosten, maar dan met ongeveer de goede bedragen, Ik zag echter ook dat bij HP061 “Hybride modus” ook de optie “geen” is, die heb ik maar eens ingesteld. Kijken of de defrosts dan zonder cv gaan.
Sindsdien kan ik HP029 (“Type reserve”) niet meer vinden in het zoekmenu, ook niet als ik HP061 weer op Kosten zet. Dat is wel gek, maar goed, eerst maar eens kijken wat dit doet.

[ Voor 30% gewijzigd door fmb op 03-12-2021 23:59 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij mijn ouders zie ik ook dat de Elga Ace de ketel erbij pakt bij een defrost.

Ik laat e.e.a. maar zo staan, want met name bij kouder weer zoals afgelopen weekend kunnen ze het huis krap aan warm houden met de Elga.

Het zal toch de open verdeler zijn die een beetje roet in het eten gooit verwacht ik.

Maar ze besparen aanzienlijk veel gas, en dat was de bedoeling :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:56
Grolsch schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 06:37:
Bij mijn ouders zie ik ook dat de Elga Ace de ketel erbij pakt bij een defrost.

Ik laat e.e.a. maar zo staan, want met name bij kouder weer zoals afgelopen weekend kunnen ze het huis krap aan warm houden met de Elga.

Het zal toch de open verdeler zijn die een beetje roet in het eten gooit verwacht ik.

Maar ze besparen aanzienlijk veel gas, en dat was de bedoeling :)
zelf zou ik geen wonderen verwachten bij het vervangen van de verdeler voor een gesloten variant.

Je krijgt er niet ineens 20 procent capaciteit bij natuurlijk..
Bij mijn schoonouders is het prima warm te houden denk dat hij op zo'n 80 procent loopt... Wel redelijk wat defrosts.. meer als hier met de oude elga

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Ik weet dat het niet veel zegt omdat ieder systeem en omstandigheid qua woning anders is maar ik ben benieuwd hoe jullie stooklijn is. Naar mijn gevoel heb ik nog niet helemaal de juiste modus gevonden. In de nacht/ochtend zakt namelijk de woonkamer en badkamer flink onder de ingestelde temperatuur.

Situatie:
- Vrijstaand jaren 30 huis
- Circa 220 meter woonoppervlak
- Circa 800 kuub inhoud
- Gelegen in een open gebied dus redelijk wat wind
- Voorzien van goede vloerisolatie, redelijke spouwmuurisolatie (voorzetwanden), goede dakisolatie en bijna overal HR++ glas
- Warmtepomp van 6kw
- De woning is volledig voorzien van vloerverwarming
- Ik doe niet aan nachtverlaging

Dit is mijn stooklijn:
Aanvoer temp op -30 graden: 49
Aanvoer temp op -20 graden: 44
Aanvoer temp op -10 graden: 39
Aanvoer temp op 0 graden: 32
Aanvoer temp op 10 graden: 26
Aanvoer temp op 20 graden: 26
Aanvoer temp op 30 graden: 15

Op dit moment (08.00 uur buiten net boven het vriespunt) zit er circa 7 graden verschil tussen aanvoer- en routertemperatuur.

Het systeem geeft trouwens de volgende foutmelding: kamertemperatuur sensor BT50 kan hij niet uitlezen/werkt niet. Maar kan dit er mee te maken hebben dat het systeem op een zoneregeling van Evo Home draait?

[ Voor 19% gewijzigd door Sunri5e op 04-12-2021 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Robear18 In scenario A, you will save the fixed network cost of the gas hookup too. And unless your shower is set to scalding hot temperatures, a 180 liter boiler at 55 °C will give a lot more than that when mixed down to 38 °C :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
@Sunri5e het is wellicht handig nog wat meer informatie en gegevens te vermelden, zoals:
- afgiftesysteem (vloerverwarming of radiatoren)
- maak je gebruik van WAR met of zonder thermostaat
- blijft je warmtepomp draaien of staat 'ie 's nachts stil?
- wat doet je zoneregelen? Is er wel warmtevraag?
- doe je aan nachtverlaging?

Het lijkt erop alsof je WP 's nachts uit gaat en dan 's ochtends teveel tijd nodig heeft om de verschillende vertrekken weer op termperatuur te krijgen.
Een stooklijn zegt nog niet alles ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-05 10:43
HammieDuDe schreef op donderdag 2 december 2021 @ 22:31:
[...]

Dit vraag ik me in mijn situatie ook af al heb ik mijn set-up op manier A aangesloten ( althans, work-in-progress ).

Het idee is om de pomp op OUT2 dmv een 230v relais te schakelen op de schakelbare ingang te zetten waardoor de logica van de pomp “aan” blijft en uit/af te lezen maar dat de wp hem alleen vrij geeft. Waardoor ik dus ook eventueel nog mijn loxone sturing er tussen zou kunnen zetten om hem langer en/of extra te kunnen laten draaien. In mijn geval alleen vvw en een 100L buffer.

Maar anderzijds, ik heb een hydraulisch gescheiden systeem waarbij ik op Ta en Tr ga sturen zonder extra voeler op de buffer/zone1, oftewel, zal de Tr niet dalen naarmate ik de pomp van het secundaire circuit langer laat draaien, oftewel zal de Mitsu ook geen veranderingen waarnemen totdat hij zelf ook weer een warmtevraag krijgt van de Loxone en met zijn eigen pomp gaat circuleren in het primaire circuit.

Dan zou het dus weinig nut hebben om extra warmte te onttrekken aan de buffer. Of zie ik dit verkeerd?
Als ik het goed begrijp heb je met de Panasonic monoblocks de uitbreidingsprint CZ-NS4P nodig om een tempsensor in je buffer te kunnen uitlezen. Dat kost wel weer wat extra (minstens 170 euro).
Misschien kun je inderaad ook puur op Ta en Tr sturen vanuit de WP zelf.
Ik vind het lastig inschatten of dat handig werkt bij de voorgestelde setup.
Heeft iemand daar nog tips over?

Overigens merk ik dat bij ons de radiatoren/convectoren weinig worden bijgesteld; de thermostaten in op de BG en 1e staan altijd helemaal open. Op de slaapkamers staan er een paar half open.
In dat opzicht zou ik evt ook een seriebuffer kunnen maken en de circulatie door de WP zelf te laten pompen.
Of is dat echt een minder goede setup dan het hydraulisch gescheiden systeem met extra circulatiepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:07
Zijn dit soort leidingen een beetje geschikt als SWW en/of koelen?
Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/prod_images/prod_zoom_img_40852225.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2RfaW1hZ2VzfDE5NTEwNXxpbWFnZS9qcGVnfGltYWdlcy9wcm9kdWN0Lzg4MDA1OTk3NjkxMTguanBnfDZiYTU2ZTA3NDljOTMwYTA1ZGU5N2RiMGI2MmIzYWNhYWMxNDllMWZmODc2YTNiNzgxMGFiNDk5OTUzNzliZTg
https://www.warmteservice...52225?origin=-tl003-9-67-

Met name de diameter spreekt me wel aan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:24
ja, maar waarom zou je dat willen: je krijgt die Wicu buis van de rol nooit mooi recht en strak aangelegd.
Bovendien nog een stuk duurder dan standaard buis.
Vergeet niet steunbuisjes te gebruiken als je knel koppelingen toepast.

[ Voor 14% gewijzigd door Naalroc op 04-12-2021 11:31 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
the_medic schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:19:
[...]
Dan houd je jezelf voor de gek (of reken je heel erg naar een warmtepomp toe). Op dit moment kun je je overschot PV-stroom voor rond de 34 ct/kWh verkopen, dus elke kWh voor je WP kost je netto dat bedrag.
Bovendien gaat vanaf 2023 de salderingsregeling afgebouwd worden, waardoor je de stroom in de winter (als je WP vol aan de bak moet) voor een (veel) hoger bedrag mag terugkopen als waarvoor je die in de zomer hebt verkocht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Naalroc schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:29:
ja, maar waarom zou je dat willen: je krijgt die Wicu buis van de rol nooit mooi recht en strak aangelegd.
Bovendien nog een stuk duurder dan standaard buis.
Vergeet niet steunbuisjes te gebruiken als je knel koppelingen toepast.
Omdat ik door een stukje badkamer muur moet om op zolder te komen. Ik zoek dus een buis mét isolatie die dun genoeg is om in een enkelsteens muur te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:15
CurlyMo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:33:
[...]

Omdat ik door een stukje badkamer muur moet om op zolder te komen. Ik zoek dus een buis mét isolatie die dun genoeg is om in een enkelsteens muur te leggen.
Bij mij hebben ze het ook zo in de muur gesmeerd. Inderdaad opletten dat je die steunhulzen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat is geen buis met isolatie, maar een heel dunne beschermhoes; wèl geschikt om te beschermen tegen cement inwerking!

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 04-12-2021 11:36 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Naalroc schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:35:
Dat is geen buis met isolatie, maar een heel dunne beschermhoes; wèl geschikt om te beschermen tegen cement inwerking!
Heb je een goede tip voor een buis die wel enige isolatie heeft voor mijn doel met toch een kleine diameter. Deze beschermd wel tegen condensatie neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Bouwmarkt; heeft isolatie met wanddikte van 9 mm als je thermische isolatie wilt bereiken; wil je koelen dan?
Kan even niet op de naam komen, maar de beste isolatie is die dunne zwarte rubberachtige foam. Te krijgen als buis, maar ook als band, waarmee je de leiding strak kunt omwikkelen.
Misschien kan je ook denken aan een spuitbus PUR? Dat isoleert en is waterdicht, voor condensatie in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Naalroc schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:58:
Bouwmarkt; heeft isolatie met wanddikte van 9 mm als je thermische isolatie wilt bereiken; wil je koelen dan?
Kan even niet op de naam komen, maar de beste isolatie is die dunne zwarte rubberachtige foam. Te krijgen als buis, maar ook als band, waarmee je de leiding strak kunt omwikkelen.
Misschien kan je ook denken aan een spuitbus PUR? Dat isoleert en is waterdicht, voor condensatie in elk geval.
Bedoel je armacell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb een WP en een WPB. De keuze voor aparte systemen is omdat ik geen leidingwerk naar zolder heb liggen waar de WPB staat. In maart wordt de badkamer verbouwd en krijg ik die kans wel. Ik wil dan dus al het mogelijke leidingwerk leggen dat ik nodig zou kunnen hebben. Dan denk ik dus aan:
2x 22mm (tenminste thermisch) geïsoleerd voor SWW
2x 22mm (tenminste geïsoleerd voor condens) voor koelen.
1x 19mm PVC voor kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
CurlyMo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:34:
[...]

Ik heb een WP en een WPB. De keuze voor aparte systemen is omdat ik geen leidingwerk naar zolder heb liggen. In maart wordt de badkamer verbouwd en krijg ik die kans wel. Ik wil dan dus al het mogelijke leidingwerk leggen dat ik nodig zou kunnen hebben. Dan denk ik dus aan:
1x 19mm PVC voor kabels.
En: vergeet douche WTW niet: "gratis" warmte en langer douchen met een kleine boiler.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 14-05 22:45
Sunri5e schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 08:05:
Op dit moment (08.00 uur buiten net boven het vriespunt) zit er circa 7 graden verschil tussen aanvoer- en routertemperatuur.

Het systeem geeft trouwens de volgende foutmelding: kamertemperatuur sensor BT50 kan hij niet uitlezen/werkt niet. Maar kan dit er mee te maken hebben dat het systeem op een zoneregeling van Evo Home draait?
Doordat de kamertemperatuur sensor niet werkt doet die geen ruimte invloed compensatie. Die ruimte invloed compensatie staat bij mij inmiddels op 4 waardoor die in de ochtend de Tberekent hoger instelt.
Bij mijn Nibe staat de stooklijn op 6.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
CurlyMo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:34:
[...]

Ik heb een WP en een WPB. De keuze voor aparte systemen is omdat ik geen leidingwerk naar zolder heb liggen waar de WPB staat. In maart wordt de badkamer verbouwd en krijg ik die kans wel. Ik wil dan dus al het mogelijke leidingwerk leggen dat ik nodig zou kunnen hebben. Dan denk ik dus aan:
1x 19mm PVC voor kabels.
Als je de ruimte hebt zou ik deze nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ieeXiKBxrXchVDVBFubkXWMp9g8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vDQGYXmlZcOPhx7mL5a6eVva.png?f=fotoalbum_large

En waar de buizen tegen elkaar komen aftappen met armiflex isolatie tap 2 x40mm zelfklevend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
KC27 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 12:50:
[...]

En: vergeet douche WTW niet: "gratis" warmte en langer douchen met een kleine boiler.
Gezien de ligging van de afvoer gaat dat waarschijnlijk niet.
Adriaan71 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:10:
[...]
Als je de ruimte hebt zou ik deze nemen.
Ik zoek eerder naar oplossingen als ik de ruimte niet heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Ik ben er uit wat ik ga doen met geluidisolatie. Ik ga twee schanskorven plaatsen in een L vorm.
De uitblaas richting blijft voorlopig vrij. (Misschien later nog lamellen) Voordat ik de stenen in de korven strooi maak ik eerst een kokos/kurk mat vast aan de binnenzijde. Dan strooi ik de stenen er in.
Door de stenen heb ik massa om de lage tonen binnen te houden. De kokosmatten absorberen het geluid.

Ziet er straks prachtig uit en vrij zeker dat het een boel geluid gaat tegenhouden.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
CurlyMo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:23:
[...]

Gezien de ligging van de afvoer gaat dat waarschijnlijk niet.

[...]

Ik zoek eerder naar oplossingen als ik de ruimte niet heb :)
Geen ruimte en isoleren gaat niet werken. Je hebt wat volume nodig voor isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Adriaan71 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:48:
[...]

Geen ruimte en isoleren gaat niet werken. Je hebt wat volume nodig voor isolatie
Die buisisolatie ziet eruit als dat spul wat je ook bij de bouwmarkt vind. Anders is het gewoon toch maar een voorzetwandje maken in de badkamer om wat ruimte te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online
Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit:

Berekende aanv.temp. - 31.3°C
Externe aanvoertemp. - 40.7°C

Waar komt dit grote verschil vandaan? En wat houdt het beide in?

Edit: weet het antwoord al.

[ Voor 8% gewijzigd door Sunri5e op 04-12-2021 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 11:30:
[...]

Dan houd je jezelf voor de gek (of reken je heel erg naar een warmtepomp toe). Op dit moment kun je je overschot PV-stroom voor rond de 34 ct/kWh verkopen, dus elke kWh voor je WP kost je netto dat bedrag.
Bovendien gaat vanaf 2023 de salderingsregeling afgebouwd worden, waardoor je de stroom in de winter (als je WP vol aan de bak moet) voor een (veel) hoger bedrag mag terugkopen als waarvoor je die in de zomer hebt verkocht.
Ik snap wat je zegt, maar mijn move naar warmtepomp is niet uit financiële overwegingen. Geld blijft het toch kosten en die belastingpot moet gevuld. Overigens ben ik in de stookperiode normaal gesproken 2-3 maanden van huis, dus de "schade" moet dan meevallen. Voorts hebben we nog de dichte houtkachel. Verder moet ik nog zien hoe het gaat met die salderingsregeling, onze grote leiders zouden natuurlijk, nu het geld lenen voor de staat nog gratis is, een enorm bedrag kunnen lenen om voor de komende 20 jaar of zo die regeling in stand te houden, we moeten toch wat. En dan de aflossing via de IB verdelen over alle wat meer verdienende landgenoten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online
Henielma schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:04:
[...]

Doordat de kamertemperatuur sensor niet werkt doet die geen ruimte invloed compensatie. Die ruimte invloed compensatie staat bij mij inmiddels op 4 waardoor die in de ochtend de Tberekent hoger instelt.
Stooklijn 6 is 34 graden aanvoer als het buiten 0 graden is toch? Ik heb een Metrotherm (ook Nibe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
CurlyMo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:50:
[...]

Die buisisolatie ziet eruit als dat spul wat je ook bij de bouwmarkt vind. Anders is het gewoon toch maar een voorzetwandje maken in de badkamer om wat ruimte te creëren.
Klopt, alleen deze heeft dikker wanden en moet je over buis heen schrijven, Kan je volgende mij wel kopen bij warmteservice. Ik heb zet zelf geschoven over kunststof leiding . Zo is het perfect geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
Sunri5e schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:06:
[...]

Stooklijn 6 is 34 graden aanvoer als het buiten 0 graden is toch? Ik heb een Metrotherm (ook Nibe).
Inderdaad bij Tb is 0 graden dan wordt bij deze stooklijn 6 de Tberekent 34 graden. En wanneer de Tkamer lager is dan de temperatuurinstelling voor de kamer komt hier nog wat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Adriaan71 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 14:16:
[...]

Klopt, alleen deze heeft dikker wanden en moet je over buis heen schrijven, Kan je volgende mij wel kopen bij warmteservice. Ik heb zet zelf geschoven over kunststof leiding . Zo is het perfect geïsoleerd.
Check. Dan nog even terugkomend op mijn andere vraag. Is 22mm voor beide doeleinden voldoende?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kird03
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-05 23:00
Vaillant monitoring is gelukt met behulp van
Fysieke eBus adapter: https://www.tindie.com/pr...b-adapter-ebuzzz-adapter/
eBusd software: https://github.com/john30/ebusd
HomeAssistant draaiend in een Virtualbox container op Debian 10: https://www.home-assistant.io/installation/
HA MQTT module
HA Influx database
HA Grafana

voor nu nog even een simpel dashboardje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAmpRx8bJVwTUubU1Ul5QfXV_Uc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ApkVjNPbKM6HyVcMynCCYVzn.png?f=user_large

via MQTT explorer kun je hoop extra data verzamelen nog...: :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gXn7qz_5BxBb8lNB8VyzW1EmtQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZyj2SgHqDL9Y4DngQjQrV0Z.png?f=fotoalbum_large

Vaillant split aroTHERM VWL 75/5 AS +180L SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@CurlyMo 15 mm is doorgaans voldoende voor SWW. Groter levert amper drukwinst en bij warm water vooral vertraging voordat het warm is. Wat was jouw overweging?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikq2HJs9kMjqQbcWhDtC5ll0kWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1ajx96Y1c2s4m0HvPbUSRqVX.png?f=fotoalbum_large

Wat zou dit verbruik van onze warmtepomp icm vloerverwarming kunnen betekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sunri5e schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 08:05:

Dit is mijn stooklijn:
Aanvoer temp op -30 graden: 49
Aanvoer temp op -20 graden: 44
Aanvoer temp op -10 graden: 39
Aanvoer temp op 0 graden: 32
Aanvoer temp op 10 graden: 26
Aanvoer temp op 20 graden: 26
Aanvoer temp op 30 graden: 15
Met alle respect, maar wat een kansloze stooklijn onder 0 graden 39 graden ga je bij lange na niet nodig hebben bij -10c. Deze stooklijn gaat ervoor zorgen dat je vanaf ca. 6 graden plankgas gaat draaien en een hoop defrosts, buiten dat je de ingestelde ta onder 0 vermoedelijk niet gaat halen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:24
Proton_ schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:10:
@CurlyMo 15 mm is doorgaans voldoende voor SWW. Groter levert amper drukwinst en bij warm water vooral vertraging voordat het warm is. Wat was jouw overweging?
Waarschijnlijk handig omdat lagere boiler temperatuur en weinig koud water bijmengen. Dus met wat grotere diameter gok ik meer druk douchen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-05 07:16
Ik heb afgelopen week een bezoek gehad van een duurzaamheids adviseur/ installateur.
Tijdens het gesprek kwam naar voren dat hij niet goed op de hoogte was van het verschil tussen de oude en de nieuwe Elga (Rehmeha Ace) en de gevolgen van deze aanpassing.
Heel veel informatie op het internet gaat over de oude Elga.
Bij de oude Elga werd deze parallel aan de CV ketel gemonteerd. Je kon hem overal op de hoofdleidingen inprikken.
Je kon of de CV ketel of de Elga of beiden het CV systeem laten voeden.
Nadeel was dat je wel een hoge druk storing kon krijgen omdat je 2 pompen parallel zet. En de leidingen kunnen gaan gieren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PGLNSveB4qur2--CIHs88ZJ_wMA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JUH5Iqb3H0gn1t6FksW0UPES.jpg?f=user_large

Oude aansluitschema.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWt6y8szLtO6SYBkitIvviE3zNw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lN9d7VQOGipwYL80M45ULylh.jpg?f=user_large

De nieuwe Elga is gewijzigd een heeft een open verdeler.
De CV ketel kan niet meer zelfstandig het afname circuit voeden. De pomp van de Elga verzorgt de circulatie op het secundaire circuit vanaf het nulpunt. Je moet dus altijd de Elga pomp laten draaien, ook als je alleen de CV ketel gebruikt.
Voordeel is dat de Elga precies weet hoe warm het water in het afnamecircuit is en dat je nooit 2 pompen parallel hebt waar een hogedruk storing door kan ontstaan of gierende leidingen.
Voor de montage is het wel lastiger en duurder.
Je moet eerst met 2 leidingen naar de Elga en dan weer met 2 leidingen terug naar de CV omdat daar meestal het begin van je afname circuit zit. Je krijgt dus 4 leidingen tussen CV en Elga.
Daarnaast moet je een bypass maken met T-kogelafsluiters als je alleen op CV wilt verwarmen.

Volgens de handleiding hoef je alleen een buffervat te plaatsen als het secundaire circuit te klein is (<50 liter inhoud). Bij mij is het circuit wel 100 liter dus ik heb geen buffer nodig.

Nu heb ik er een tijdje over na zitten denken en ik vraag me af of ik het juist zie.
Ik ben nu een beetje bang dat mijn CV ketel te groot is voor de Elga.
Mijn CV pomp pompt veel meer water rond dan de Elga kan overnemen in de open verdeler. Ideaal zijn ze even groot.
Ik kan dan mijn warmte van de CV niet kwijt en de CV ketel gaat pendelen omdat dit circuit maar weinig water inhoud heeft. Ik zou dan een buffer moeten plaatsen in het primaire CV circuit.
In de oude situatie had je hier geen last van.

Omdat het verwarmingsvermogen nu beperkt wordt door de maximale waterhoeveelheid van de Elga pomp kan je nooit meer warmte afgeven dan 17 kW bij een dT van 15 graden (pomp doet max 17 l/m). In de praktijk haal je dit niet.
Een grote oudere woning waar je een Elga plaatst komt dus in de problemen in de winter omdat de Elga het vermogen van de ketel beperkt. Je hebt dan 2 Elga’s nodig of je moet de bypass open zetten en de Elga uitschakelen.
Naar mijn mening is de Elga 6 kW niet geschikt om in woningen te plaatsen welke ’s winters meer dan 12 kW aan warmte nodig hebben.
Heeft de woning wel meer nodig dan moet je de Elga op de oude wijze hydraulisch inpassen en de openverdeler eruit halen. Ze kunnen dan parallel draaien.

Bekijk ik het nu te theoretisch? In de webinairs voor installateurs hoor je hier niets over.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Proton_ schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:10:
Sorry, ik bedoelde voor het verwarmen van het vat met de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
Henielma schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 13:04:
[...]

Dan schroef je je aanvoertemperatuur echt flink op door die compensatie factor lijkt me? Waarom?

[ Voor 3% gewijzigd door G-addict op 04-12-2021 17:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-04 10:41
@Pietje555 hoe groot is de ketel? Hier een Atag 51c, je ziet wel een spike in temperatuur na een sww run als ie wordt aangesproken… De flow van de Elga kan je op een hogere waarde instellen bij mij 21l/m. Een open verdelen is open en een pomp is een buis met een waaier zoals koevlaas2 zegt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@DeltaT heb een Intergas xtreme 36.
Een pomp is wel open, maar een open verdeler vormt een nulpunt in het CV ketel circuit.
De CV pomp gaat rondpompen over de verdeler en niet over het secundaire afgifte circuit.

[ Voor 70% gewijzigd door Pietje555 op 04-12-2021 18:09 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
Als mijn Elga 6 met de Atag kan leven dan zou ik verwachten dat ie geen problemen met de Intergas heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
51 vs 36 KW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
Ik snap die 4 leidingen niet. Er zijn 2 leidingen van CV-ketel naar ELGA ACE, vandaar 2 naar het afgiftesysteem. Zo zit het bij mij ook. Dus geen 4 tussen CV en ELGA. In feite komt de CV-ketel aan het eind van het systeem te hangen, levert zijn water aan de ELGA en dan verder, via de verdeler van de ELGA, het systeem in. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_medic
  • Niet online
[quote]fmb schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:28:
[...]

Dat zal ik ook eens gaan proberen, ben benieuwd

[quote]

Ik zag ineens dat de CV vanmorgen om 7 uur toch 2 x even bijsprong. Wellicht doordat ik om te testen de vraag op 22 graden had gezet, ik meen ergens gelezen te hebben dat, als er meer dan 1.5 graad verschil is tussen gewenste temp en door de Etwist gemeten temp, de ELGA ACE keihard de Cv ketel inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
G-addict schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 17:44:
[...]

Dan schroef je je aanvoertemperatuur echt flink op door die compensatie factor lijkt me? Waarom?
De stooklijn instelling klopt bij mij nu prima bij windstil weer maar wanneer het flink waait werd het te koud binnen. Nu gaat nu de ruimte compensatie zorgen dat in de woonkamer ondanks de wind toch de gewenste temperatuur bereikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@the_medic Dat een gevolg hoe mijn systeem komt. Mijn ketel hangt op zolder en de Elga op de begane grond. In het oude systeem hoefde je niet eerst met de CV naar de Elga. Je had alleen een leiding nodig van de Elga naar de CV om in het beginpunt van je afgifte systeem aan te pikken.
Nu moet ik eerst met de CV naar de Elga met verdeler op de BG en daarna weer met een leiding terug naar de CV ketel waar het begin van het afgifte systeem zit.

De Elga heeft nu ook 4 aansluitleidingen ipv 2 bij de oude versie.

[ Voor 7% gewijzigd door Pietje555 op 04-12-2021 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
@DeltaT Ik denk ook dat het wel goed gaat. De Xtreme kan erg ver terug moduleren en ik heb hem nog niet boven de 11 kW zien komen. Vermogen is voornamelijk voor de CW5 en mogelijk het voeden van een naastgelegen woning in de toekomst. Daar hangt nu nog een eigen 2e ketel.

Maar feit is dat het afgegeven vermogen bij de open verdeler geheel voor rekening komt van de circulatiepomp van de Elga. Zijn liters en dT bepalen het vermogen.
De ketel doet er niet meer toe als hij groter is. Blijkbaar heb je de 51 kW niet nodig om je huis warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-05 14:15
Tot gisteren met nachtverlaging gedraaid. Het lukt de oude elga hier niet fatsoenlijk meer om het huis warmer te stoken. Op temperatuur houden wel:)

https://imgur.com/a/ZMUKBN3

Eerste plaatje gisteren en 2e van vandaag. Om 18 uur vandaag uit gegaan ivm behaalde kamer temperatuur.

Buitentemperatuur rond de 4 graden zowel gisteren als vandaag. Verschil in verbruik ook bizar. Vandaag nog geen 9kw en gisteren 14 over de hele dag. Ingestelde woonkamer temperatuur op 21 graden. Toch maar een vaste kamertemperatuur aanhouden:)

[ Voor 10% gewijzigd door Twan dz op 04-12-2021 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Matadores schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:46:
[Afbeelding]

waar kijken we naar? allemaal kleurtjes zegt weinig

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Pietje555 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 19:37:
Blijkbaar heb je de 51 kW niet nodig om je huis warm te houden.
ik wil het huis wel eens zien dat dat wel nodig heeft. :Y

edit: gevonden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BsDoJfAD1ccdCUUN_czPWp43uvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMxvFYGALpynuAQhrMjCiNA9.jpg?f=fotoalbum_large

_O-

je eigen grappen... :')

[ Voor 48% gewijzigd door flippy op 04-12-2021 21:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 09:27
Daannn1987 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:56:
[...]

waar kijken we naar? allemaal kleurtjes zegt weinig
Dit is belasting per fase in watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
G-addict schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 21:12:
[...]

Dit is belasting per fase in watt.
Precies maar het zegt niets want we weten nog steeds niet waar we naar kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Matadores schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:46:
[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDz4i-WbcUw3qcNq_2CYyB3nd5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WSTNSR2lZQoM6wo0FYjFL9IN.png?f=fotoalbum_large

Smorgens en Savonds een stabiele lijn, maar overdag behoorlijke fluctuaties. Geen idee waarom de warmtepomp dit zou moeten doen. Wellicht stooklijn of invloed van zonnepanelen dat de stooklijn in de war raakt?

[ Voor 21% gewijzigd door Matadores op 04-12-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeltaT
@Matadores
De warmtepomp is onschuldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Waarom denk je dat?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CY47HVsbEi-a41lX0ZdtdOCajUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0ARfB8kTTGh5ew8qEh1NclAI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-05 21:19
Matadores schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:10:
[...]
Smorgens en Savonds een stabiele lijn, maar overdag behoorlijke fluctuaties. Geen idee waarom de warmtepomp dit zou moeten doen. Wellicht stooklijn of invloed van zonnepanelen dat de stooklijn in de war raakt?
Heb je zoneregeling? Mijn eerste ingeving zou zijn "ff vol gas omdat retour koud is geworden". En met een beetje warmte is overdag je huis ook weer warm.

Wat is een gebruikelijke pompsnelheid (waterzijde) voor DHW?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmb

fmb

Maar waar kijken we nou naar?
Zo te lezen in de grafiek (“hoofd aansluiting”) is dit niet alleen de warmtepomp, maar de hoofd aansluiting van je huis?
Dan kun je nooit goed de warmtepomp eruit halen.
Mogelijks pendelt de warmtepomp even, maar verder zie je ook dat je koffie of thee zet, de wasmachine aan hebt etc. …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:15
@Matadores zonnepanelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Een grafiek zonder legenda (Uitleg wat de lijntjes betekenen) en een schaalverdeling zegt natuurlijk helemaal niets.

Het kan ook de temperatuurlogging van je BBQ zijn op deze manier :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Matadores schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 22:10:
[Afbeelding]
Volgens mij zit je gewoon naar wolken te kijken die je voor je PV langs komen. Daarom zie je het ook alleen overdag.
Als je iets zinnigs over het verbruik van je WP wilt zeggen is er maar één advies, en dat kan niet vaak genoeg worden herhaald: Installeer een kWh meter in je meterkast op de groep van je WP en lees die op de een of andere manier uit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Zojuist de flow van m'n WP maar weer eens geupgrade van 23 L/minuut naar 26 L/minuut (En SWW van 19 naar 21L/minuut) door het filtertje schoon te maken.

Laatste keer was denk ik een jaar geleden, en er zat toch weer een klein beetje gruis in.

Deze ronde gelukkig geen luchtproblemen, stappenplan

WP uit, spanning eraf
4 afsluiters dicht (2 onder de WP en 2 IN de WP).
Die dop eraf draaien en direct zoonlief klaarzetten met een bankpasje om te voorkomen dat er teveel water uitstroomt.

Filtertje schoonspoelen onder de kraan en er volgens weer in draaien.
Afsluiters allemaal weer open, en WP weer aanzetten.

Deze ronde zelfs nagenoeg geen drukverlies in het systeem, het water wat eruit kwam past in een borrelglaasje zo ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-05 15:06
Andrehj schreef op zondag 5 december 2021 @ 10:52:
[...]

Volgens mij zit je gewoon naar wolken te kijken die je voor je PV langs komen. Daarom zie je het ook alleen overdag.
Als je iets zinnigs over het verbruik van je WP wilt zeggen is er maar één advies, en dat kan niet vaak genoeg worden herhaald: Installeer een kWh meter in je meterkast op de groep van je WP en lees die op de een of andere manier uit.
Ik denk dat dit het verbruik per fase is, ik heb dezelfde app (of meerdere aanbieders hebben dezelfde UI).

Zonnepanelen zitten op de ‘blauwe groep’, de warmtepomp op de roze groep. Maar ja, zonder info wat nog mee kan je er verder niet zoveel mee. Bij mij zit de warmtepomp op de ‘blauwe fase’ met de boiler en wat klein grut als verlichting en slaapkamer stopcontacten. Ziet dan dat de pomp stabiel draait met nog een aanvulllende boiler die aan gaat, defrost en SWW run.

Als ik naar de grafiek van @Matadores kijk vraag ik me wel af of het de pomp is, op een SWW run na tot 12:00. Smart mode die nog een boost na geeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OinXCH612IkQpRLEmgQbOfg5qUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bTLE6sZmRxM7ZXlkiqXN3oQY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 14-05 21:19
Hrolfr schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:57:
[...]

Als ik naar de grafiek van @Matadores kijk vraag ik me wel af of het de pomp is, op een SWW run na tot 12:00. Smart mode die nog een boost na geeft?
Die hoge pieken rond de 2000 Watt gevolgd door een kort stukje rond de 800 watt is weldegelijk de warmtepomp. Ik zie overdag een vergelijkbaar patroon op de slimme meter maar kan dat wel vergelijken met een meter op de groep.

Je ziet er een stuk of 3 + iets wat op een SWW run lijkt. De rest is ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Bedankt voor jullie antwoorden, voor mij is het allemaal nog nieuwe materie. De desinfectie kan het niet geweest zijn, want die heeft vanmorgen vroeg plaatsgevonden, altijd op zondag.
Ook het stand-by verbruik lijkt mij aan de hoge kant; denk tegen de 800w voor de warmtepomp. Bijverwarming heb ik uitstaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lzQdFt9VKmt-yJGx1S9SlALKeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEEF0igE8rMHvU5RZcZjVj5b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
Matadores schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:17:
Bedankt voor jullie antwoorden, voor mij is het allemaal nog nieuwe materie. De desinfectie kan het niet geweest zijn, want die heeft vanmorgen vroeg plaatsgevonden, altijd op zondag.
Ook het stand-by verbruik lijkt mij aan de hoge kant; denk tegen de 800w voor de warmtepomp. Bijverwarming heb ik uitstaan.

[Afbeelding]
Vergeet die standby optie maar snel, absolute onzin die optie.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Hrolfr schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:57:
[...]

Ik denk dat dit het verbruik per fase is, ik heb dezelfde app (of meerdere aanbieders hebben dezelfde UI).

Zonnepanelen zitten op de ‘blauwe groep’, de warmtepomp op de roze groep. Maar ja, zonder info wat nog mee kan je er verder niet zoveel mee. Bij mij zit de warmtepomp op de ‘blauwe fase’ met de boiler en wat klein grut als verlichting en slaapkamer stopcontacten. Ziet dan dat de pomp stabiel draait met nog een aanvulllende boiler die aan gaat, defrost en SWW run.

[Afbeelding]
Verbruikt je warmtepomp snachts niets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

heb je een heisamon of de aquarea cloud internet ding?

[ Voor 79% gewijzigd door flippy op 05-12-2021 12:30 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:48

ThaDude

Hang Loose

Grolsch schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:55:
Zojuist de flow van m'n WP maar weer eens geupgrade van 23 L/minuut naar 26 L/minuut (En SWW van 19 naar 21L/minuut) door het filtertje schoon te maken.

Laatste keer was denk ik een jaar geleden, en er zat toch weer een klein beetje gruis in.

Deze ronde gelukkig geen luchtproblemen, stappenplan

WP uit, spanning eraf
4 afsluiters dicht (2 onder de WP en 2 IN de WP).
Die dop eraf draaien en direct zoonlief klaarzetten met een bankpasje om te voorkomen dat er teveel water uitstroomt.

Filtertje schoonspoelen onder de kraan en er volgens weer in draaien.
Afsluiters allemaal weer open, en WP weer aanzetten.

Deze ronde zelfs nagenoeg geen drukverlies in het systeem, het water wat eruit kwam past in een borrelglaasje zo ongeveer.
Met een waterpomp tang toch? Zal hier ook nog es proberen.. blijf het allemaal gevaarlijk buigen vinden als ik kracht zet :P Vorige keer met baco gestopt...

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-05 21:39
Matadores schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:17:

[Afbeelding]
Klinkt als gewoon verbruik; 800W continu is absoluut geen stand-by.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaDude schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:35:
[...]

Met een waterpomp tang toch? Zal hier ook nog es proberen.. blijf het allemaal gevaarlijk buigen vinden als ik kracht zet :P Vorige keer met baco gestopt...
Met een Bahco, een waterpomptang sloop je de boel mee. En dan een ferme draai, leidingwerk buigt wel wat mee maar dat is beter dan dat je te voorzichtig gaat doen en dan het leidingwerk 10x buigt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online
Ik blijf problemen houden met de temperatuur in de badkamer en woonkamer. In deze twee ruimtes blijft de temperatuur hangen onder de ingestelde ruimtetemperatuur (ongeveer 1,5 tot 2 graden lager). Het opvoeren van de aanvoertemperatuur doet wel wat maar minimaal. De WP meet het volgende: aanvoer 33,1 graden, retour 23,1. Ik vind dit verschil wel erg groot. Ik weet niet hoe jullie hier tegenaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Dat zou idd kunnen, op het moment dat de zonnepanelen genereren zie ik grote fluctuaties in het verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gEb4kOJ1fwmn5PjuPG9x4bC5ns=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HgZyO8hvM3jB4Ql9HPajPyHN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Sunri5e schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:52:
Ik blijf problemen houden met de temperatuur in de badkamer en woonkamer. In deze twee ruimtes blijft de temperatuur hangen onder de ingestelde ruimtetemperatuur (ongeveer 1,5 tot 2 graden lager). Het opvoeren van de aanvoertemperatuur doet wel wat maar minimaal. De WP meet het volgende: aanvoer 33,1 graden, retour 23,1. Ik vind dit verschil wel erg groot. Ik weet niet hoe jullie hier tegenaan kijken?
Veel te groot verschil. Heb je meer details ?
Je wil eigenlijk < 5 dt zitten.
Wat is de flow ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online
Daannn1987 schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:03:
[...]

Veel te groot verschil. Heb je meer details ?
Je wil eigenlijk < 5 dt zitten.
Wat is de flow ?
Je bedoelt hoeveel liter die er per groep door de vloerverwarmingleiding heen gaat? Als ik in die doorzichtige buisjes kijk dan staat dat rode metertje bij allemaal op 2 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dT is inderdaad te hoog, maar normaliter niet de oorzaak van achterblijvende temperatuur in een ruimte.
Echter, je vermeldt precies niets van hoe je systeem in elkaar zit en de kristallen bol is hier ook net stuk gevallen, dus een diagnose maken is zo uiteraard onmogelijk. Daarom:
  • Wat voor afgiftesysteem?
  • Hoe wordt de temperatuur geregeld (WAR / RAR / Combi van beide)?
  • Met of zonder naregeling?
  • Met of zonder hydraulische scheiding (vaak onterecht buffervat genoemd)?
  • Open of gesloten vloerverwarmingsverdelers?
  • Bouwjaar woning?
  • Warmtebehoefte (in kW bij -10°C)?
  • Merk, en type WP?
  • Isolatiegraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Heb je een thermostaatklok hangen in de ruimte waar ook je warmtepomp staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eFxrk-EA7WFQ5nIbcpt5Ck0EOnU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PkZ5kBoi8RnNmNA5ijvFxglG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bC3M3MuXNSH_9CG5xkvFg29YVCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WQHw00Bw2BwHjHqInsNL1KAx.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de grafieken van de aanvoer en retour temperatuur van vandaag.

Wat voor afgiftesysteem? - Volledig vloerverwarming door het hele huis
Hoe wordt de temperatuur geregeld (WAR / RAR / Combi van beide) - We werken met een Evo Home systeem. De begane grond is 1 zone. En dan hebben we aparte zones voor alle slaapkamers, badkamer en overloop. De vloerverwarming beneden heeft een eigen verdeler met 12 groepen. En Boven zit ook een aparte verdeler met 16 groepen.
Met of zonder naregeling? - Zie hierboven.
Met of zonder hydraulische scheiding (vaak onterecht buffervat genoemd)? We hebben een buffervat en vanuit hier gaat het apart van elkaar naar beide verdelers (boven en beneden)
Open of gesloten vloerverwarmingsverdelers? Beide zijn gesloten verdelers.
Bouwjaar woning? 1930 (wel compleet geïsoleerd tijdens de grote renovatie dit jaar)
Warmtebehoefte (in kW bij -10°C)? Geen idee??? Hoe kan ik dat zien?
Merk, en type WP? Metro Therm SHB10 6kw.
Isolatiegraad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online
Matadores schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:13:
[...]

Heb je een thermostaatklok hangen in de ruimte waar ook je warmtepomp staat?
Nee. Deze ligt in de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-05 15:06
Matadores schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:29:
[...]

Verbruikt je warmtepomp snachts niets?
Die staat ‘s nachts uit. In de Panasonic topics zag ik meerdere keren terugkomen dat nachtverlaging een optie is als je huis niet teveel warmte verliest en de pomp geen sprintgedrag laat zien in de runs overdag. In theorie is het overdag ook warmer waarmee je met een hoger COP verwarmt.

Omdat wij maar een halve graad verliezen bij deze nachten probeer ik het. Bijkomend voordeel is dat onze energieleverancier (Pure) opwekking in piekuren niet saldeert met verbruik in daluren. Niet op gelet, stom, maar overdag de warmtepomp laten draaien trekt dit ook weer wat recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
Sunri5e schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:20:
[...]

Nee. Deze ligt in de woonkamer.
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Nu is het goed.
In het menu van mijn warmtepomp kan ik de ruimtetemperatuur instellen. Deze stond op 19 en heb ik nu op 21 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:31
Iemand praktijk ervaring met complete units van Factory Zero? https://factoryzero.nl/icem-i/
(service lijkt erg slecht te zijn van het bedrijf zelf). Krijg deze in onze nieuwe projectbouwwoning.

Lijkt een Mitsubishi warmtepomp te bevatten.

Ze hebben er zelf een of ander tablet bij voor de bediening met cloud koppeling etc. Hoop dat het e.a. los te koppelen is en niet die tablet gebruikt moet worden (modbus wellicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sunri5e schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit zijn de grafieken van de aanvoer en retour temperatuur van vandaag.
Waar meet je dat? En waardoor komen die pieken naar 47 graden in de aanvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:34:
[...]

Waar meet je dat? En waardoor komen die pieken naar 47 graden in de aanvoer?
Deze gegevens haal ik uit de backoffice die achter de warmtepomp hangt. Ik heb geen idee waar die pieken vandaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Backoffice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vroeg "waar meet je dit", en jij komt met een link..... Het gaat er uiteraard om waar die sensoren die dit meten zijn geplaatst. In de warmtepomp? Voor of na de buffer? Op de verdelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:47:
[...]

Ik vroeg "waar meet je dit", en jij komt met een link..... Het gaat er uiteraard om waar die sensoren die dit meten zijn geplaatst. In de warmtepomp? Voor of na de buffer? Op de verdelers?
Oh excuus. Ik begreep de vraag verkeerd. Die aanvoer wordt gemeten waar het warme water uit het buffervat komt. Die sensor zie ik zitten. De retourtemperatuursensor zie ik zo niet direct zitten. Ik kan er dadelijk nog eens naar kijken. Maar volgens het aansluitschema zou hij na de retourleiding van de vloerverwarming verdeler moeten zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Sunri5e schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:57:
[...]
Oh excuus. Ik begreep de vraag verkeerd. Die aanvoer wordt gemeten waar het warme water uit het buffervat komt. Die sensor zie ik zitten. De retourtemperatuursensor zie ik zo niet direct zitten. Ik kan er dadelijk nog eens naar kijken. Maar volgens het aansluitschema zou hij na de retourleiding van de vloerverwarming verdeler moeten zitten.
Kijk, nu komen we ergens. Als jij over de buffer al een dT van 10 graden hebt, dan is de flow in je afgiftecircuit dus veel te laag. Die moet minimaal een factor 2 omhoog.
Ter vergelijking: Hier draai ik nu met een dT van 3.45°C, bij een afgiftevermogen van 4 kW.
Door jouw hoge dT (en daardoor hoge Ta) heb je een nodeloos lage COP.
Wat zijn de temperaturen Ta en Tr van de warmtepomp? Die zullen dan nog wel verder uit elkaar liggen.

Als jij je afgifte voor elkaar hebt, dan moet je daarna aan de slag om de Ta van je WP daarop af te stemmen (flow primair en secundair zoveel mogelijk gelijk proberen te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:04:
[...]

Kijk, nu komen we ergens. Als jij over de buffer al een dT van 10 graden hebt, dan is de flow in je afgiftecircuit dus veel te laag. Die moet minimaal een factor 2 omhoog.
Ter vergelijking: Hier draai ik nu met een dT van 3.45°C, bij een afgiftevermogen van 4 kW.
Door jouw hoge dT (en daardoor hoge Ta) heb je een nodeloos lage COP.
Wat zijn de temperaturen Ta en Tr van de warmtepomp? Die zullen dan nog wel verder uit elkaar liggen.

Als jij je afgifte voor elkaar hebt, dan moet je daarna aan de slag om de Ta van je WP daarop af te stemmen (flow primair en secundair zoveel mogelijk gelijk proberen te krijgen).
Bedankt voor je reactie. Hoe kun je die flow in het afgiftecircuit (het beste) omhoog zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sunri5e schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:21:
[...]
Bedankt voor je reactie. Hoe kun je die flow in het afgiftecircuit (het beste) omhoog zetten?
Dat hangt uiteraard van de situatie af. Begin eens met de pompsnelheid op te schroeven? En als die al maximaal is, moet de weerstand naar beneden. Staan de verdelers wel helemaal open? Welke leidingdiameters gebruik je? En wat is de huidige flow? (Kun je evt afleiden uit de Ta en Tr (zie vorige, onbeantwoorde, vragen) van je WP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThaDude schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:35:
[...]

Ik doe het altijd met de waterpomp tang, gaat al 4 jaar goed. Je moet idd wel een beetje gepast geweld gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:28:
[...]

En wat is de huidige flow? (Kun je evt afleiden uit de Ta en Tr (zie vorige, onbeantwoorde, vragen) van je WP).
Waar kun je dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:28:
[...]

Dat hangt uiteraard van de situatie af. Begin eens met de pompsnelheid op te schroeven? En als die al maximaal is, moet de weerstand naar beneden. Staan de verdelers wel helemaal open? Welke leidingdiameters gebruik je? En wat is de huidige flow? (Kun je evt afleiden uit de Ta en Tr (zie vorige, onbeantwoorde, vragen) van je WP).
De hoofdkraan naar de verdeler toe staat op 4 (kan tot 7). En dan staan alle groepen op de verdeler op 2 liter per minuut. De pompsnelheid staat al op maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draai op je verdeler de debietmeters maar maximaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:33:
[...]

Draai op je verdeler de debietmeters maar maximaal open.
En de hoofdtoevoer kraan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja

Pagina: 1 ... 27 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.