13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik had begrepen dat omdat iedere groep een andere buislengte heeft je niet alles zomaar maximaal open moet draaien, omdat je dan kans hebt dat sommige zones niet goed warm worden.koevlaas2 schreef op zondag 5 december 2021 @ 16:33:
[...]
Draai op je verdeler de debietmeters maar maximaal open.
Uiteindelijk moet je iedere groep afstellen op het juiste debiet, kortere groepen worden dan vanzelf geknepen en als het goed is de groep met de meeste weerstand dan helemaal open.Matadores schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:19:
[...]
Ik had begrepen dat omdat iedere groep een andere buislengte heeft je niet alles zomaar maximaal open moet draaien, omdat je dan kans hebt dat sommige zones niet goed warm worden.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
De pieken komen ut SWW bereiding. Mogelijk kun je het temperatuurbereik voor de gebruikte modus nog wat oprekken in het installateursmenu (10sec pijltje terug ingedrukt houden). Verder de tijdverdeling CV vs SWW in hoofd menu zo kiezen dat hij in een keer klaar is.Sunri5e schreef op zondag 5 december 2021 @ 13:42:
[...]
Deze gegevens haal ik uit de backoffice die achter de warmtepomp hangt. Ik heb geen idee waar die pieken vandaan komen.
Hij is er wel druk mee. Is hij niet te klein? Die van mij staat nog 30% van de tijd uit z'n neus te eten bij 3.5 graad buiten vandaag. Net genoeg voor slechts 1 defrost. Bij -10 heeft die van mij net wat capaciteit te kort. Hopelijk is het bij jou kouder, dan past het nog.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Die SWW is toch maar 1 keer per 6 dagen? Geen idee of hij te klein is. We hebben een transmissieberekening laten maken en op basis daarvan heeft de leverancier een 6kw pomp geselecteerd.LangeFries schreef op zondag 5 december 2021 @ 20:39:
[...]
De pieken komen ut SWW bereiding. Mogelijk kun je het temperatuurbereik voor de gebruikte modus nog wat oprekken in het installateursmenu (10sec pijltje terug ingedrukt houden). Verder de tijdverdeling CV vs SWW in hoofd menu zo kiezen dat hij in een keer klaar is.
Hij is er wel druk mee. Is hij niet te klein? Die van mij staat nog 30% van de tijd uit z'n neus te eten bij 3.5 graad buiten vandaag. Net genoeg voor slechts 1 defrost. Bij -10 heeft die van mij net wat capaciteit te kort. Hopelijk is het bij jou kouder, dan past het nog.
Enige wat ik nog miste is het benoemen dat een WP heel erg gangbaar is zoals in de koelkast en de airco (in ook je auto).Grolsch schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:49:
Klokhuis van vandaag best interessant, uitleg van een (brine) WP.
Edit
Correctie, mega interessant, wordt perfect het hele principe van een wp uitgelegd! Incl. Condensor, verdamper, compressor, etc.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Debiet meters heb ik net volledig open gezet. Nu even aankijken wat de temperaturen morgenvroeg in huis gaan doen. Mocht het niets uithalen dan is het denk ik verstandig om de leverancier langs te laten komen?Andrehj schreef op zondag 5 december 2021 @ 14:28:
[...]
Dat hangt uiteraard van de situatie af. Begin eens met de pompsnelheid op te schroeven? En als die al maximaal is, moet de weerstand naar beneden. Staan de verdelers wel helemaal open? Welke leidingdiameters gebruik je? En wat is de huidige flow? (Kun je evt afleiden uit de Ta en Tr (zie vorige, onbeantwoorde, vragen) van je WP).
[ Voor 7% gewijzigd door Sunri5e op 05-12-2021 22:04 ]
Echter hebben wij ook nog een aparte opvoerpomp zitten tussen de warmtepomp en de vloerverdelers (2 stuks). Kan het te maken hebben dat de pomp te snel of juist te langzaam draait? of staan juist de groepen nu wellicht weer te ver open?
zie hier een screenshot van de compressor speed en de pomp in de nefit enviline zelf.
/f/image/wwt2Hr9AN6xCDrvyL7gzBu6q.png?f=fotoalbum_large)
Wat is de deltaT?
Heeft iemand ervaring met de Mitsubishi Electric SCR-M40V-200D set?
Onze woning is goed geïsoleerd (4 jaar oud) en we hebben vloerverwarming op de begane grond en in de badkamer. De radiatoren in de slaapkamers staan eigenlijk nooit open.
Aan zonnepanelen hebben we al 6000WP op het dak liggen en er komt nog een kleine 3000WP op het dak van de garage bij (liever overschot dan tekort:-))
9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Wat zit daar in? Die setnamen bestaan volgens mij alleen in NL.roy77 schreef op maandag 6 december 2021 @ 04:24:
Wij zijn ons aan het oriënteren op een warmtepomp en we hebben een offerte laten opstellen.
Heeft iemand ervaring met de Mitsubishi Electric SCR-M40V-200D set?
Verder zelf even dit topic doorlezen, het staat vol met ervaringen met Mitsubishi warmtepompen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
in totaal 2x 9 groepen, allemaal staan ze dus ingesteld op 2l/m (zo had ik het begrepen namelijk).
0003 Heat carrier Return 22.70 C
0004 Heat carrier Forwrd 29.90 C
Nu lijkt mij inderdaad de deltaT te hoog, echter hoe krijg ik dit minder? Juist door de opvoerpomp hoger te zetten of lager? Of juist groepen verder open/dicht?
Hangt het rendement van je buitenunit nog af van de luchtvochtigheid buiten?
Ik heb de indruk dat ie harder draait bij droge koude (paar weken terug) dan bij “natte” koude (vanmorgen)?
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Vochtigere lucht van de zelfde temperatuur bevat inderdaad meer energie.LeonTebbens schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:57:
Vraagje uit nieuwsgierigheid:
Hangt het rendement van je buitenunit nog af van de luchtvochtigheid buiten?
Ik heb de indruk dat ie harder draait bij droge koude (paar weken terug) dan bij “natte” koude (vanmorgen)?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Vermogen = L/s * 4.2 * dT = kWrroetenberg schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:50:
[...]
in totaal 2x 9 groepen, allemaal staan ze dus ingesteld op 2l/m (zo had ik het begrepen namelijk).
Nu lijkt mij inderdaad de deltaT te hoog, echter hoe krijg ik dit minder? Juist door de opvoerpomp hoger te zetten of lager? Of juist groepen verder open/dicht?
Aangezien je de dT wilt veranderen zul je dus het debiet moeten verhogen. Dit zou je kunnen bereiken door de pomp harder te laten lopen of de groepen verder open te zetten.
Door je debiet te verhogen (=pomp het water sneller te laten doorvoeren) krijg je een lagere deltaT. Het water heeft immers minder tijd om af te koelen want het stroomt sneller door je leidingen heen. Je hebt nu 18l/m maar je pomp kan wel richting de 25l/m doorvoeren volgens mij. Dan veranderen in de formule van @Grolsch het aantal L/s (want hoger debiet) en daarmee ook de deltaT. Je komt nu uit op zo'm 9.8kW in die formule met de gegevens die je deelde. Bij het aanpassen van de parameters zul je moeten uitzoeken hoe je met het verhogen van je debiet en verlagen van de DeltaT ook rond die 9,8kW.rroetenberg schreef op maandag 6 december 2021 @ 08:50:
[...]
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
(bij mij is flowrate nu 21 l/m, en iets van 4 graden deltaT).
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Het kost meer moeite om van 20 naar 30 te verwarmen, dan van 25 naar 30.xoror schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:48:
Wat is het 'probleem' met een te hoge deltaT trouwens ? Hoe hoger de deltaT hoe meer warmte is afgegeven toch? Dat is toch wenselijk?
Oh ja natuurlijk.CurlyMo schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:49:
[...]
Het kost meer moeite om van 20 naar 30 te verwarmen, dan van 25 naar 30.
Dus je wil zo laag mogelijke deltaT. en enige manier is dan om de flowrate hoger te zetten of Ta te verlagen?
[ Voor 3% gewijzigd door xoror op 06-12-2021 09:54 ]
De juiste balans tussen de parameters die tot afgifte leiden.xoror schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:54:
[...]
Oh ja natuurlijk.
Dus je wil zo laag mogelijke deltaT. en enige manier is dan om de flowrate hoger te zetten.
Of de Ta lager right?
Ik heb gemerkt dat zodra je CP210 ( voetpunt ) niet op 15 graden zet ( Fabrieksinstelling: 15 °C = automatische modus )Grolsch schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:15:
[...]
Het valt mij bij mijn ouders wel op dat naarmate het kouder wordt de open verdeler met pomp toch roet in het eten blijkt te gooien.
Elga gaat naar Ta rond de 40 graden, en het huis blijft krap aan warm (+- 21 graden) op dagen als gisteren.
Ik vermoed dat als ze een gesloten pomploze verdeler hadden de Ta lang niet zo hoog hoeft te zijn.
Maar aangezien ze een hybride setup hebben en de gasketel dus bij kan komen (en bij komt tijdens een defrost wat ik in de logging zie) lijkt het mij wel verstandig een soort van temperatuur begrenzing te hebben op de watertemperatuur die de vloer ingaat
mijn mecuria heel onrustig gedrag gaat tonen, en ook totaal de stooklijn niet meer volgt met als gevolg hele hoge aanvoer temperaturen.
Met een ketel is dat wel het geval. Daar wil je zo veel mogelijk warmte aan het CV water omdat een ketel meer dan voldoende vermogen heeft is dat ook een dikke prima. Een warmtepomp luistert veel nauwer en wil je op de balans zitten van precies goed. Dat bereik je dus door je warmtepomp precies af te stellen op jou situatie. Iets waar menig installateur niet z'n bed voor uit komt. Je mag meestal al blij zijn als je WP uberhaupt werkend word opgeleverd. De finetuning ligt dan (vaak) bij de gebruiker.xoror schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:48:
Wat is het 'probleem' met een te hoge deltaT trouwens ? Hoe hoger de deltaT hoe meer warmte is afgegeven toch? Dat is toch wenselijk?
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Q = M x C x Delta TBo0bz schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:46:
[...]
Door je debiet te verhogen (=pomp het water sneller te laten doorvoeren) krijg je een lagere deltaT. Het water heeft immers minder tijd om af te koelen want het stroomt sneller door je leidingen heen.
Je conclusie klopt dat Delta T kleiner wordt. Maar dat komt dus doordat de warmteoverdracht gelijk blijft en de flow omhoog gaat (en dus delta T kleiner wordt). Kan je de delta T gelijk houden, dan moet de warmteoverdracht omhoog gaan als de flow omhoog gaat.
Volgens mij niet hoor als de flow verdubbelt.CurlyMo schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:49:
[...]
dT van 10 bij een flow van 10 kost net zoveel energie als een dT van 5 bij een flow van 20.
Alleen als je de flow verhoogt wordt de dT kleiner, maar de gemiddelde temperatuur van je afgifte (vloerverwarming of radiator) wordt hoger, dus de warmteafgifte wordt ook hoger, dus bij gelijkblijvende Ta en hogere flow en dus kleinere dT zal er meer afgifte zijn.
Daarom kun je bij een hogere flow vaak af met een lagere Ta, en daarom is een hogere flow beter voor de COP, omdat je dan met een lagere Ta kunt werken.
Daarmee zeg je volgens mij wat ik ook zegGrolsch schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:32:
[...]
Daarom kun je bij een hogere flow vaak af met een lagere Ta, en daarom is een hogere flow beter voor de COP, omdat je dan met een lagere Ta kunt werken.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
@the_medic @fmb Heb je het alleen geprobeerd via het scherm op de binnenunit, of ook via de Remeha Smart Sevice App? Via de app kan ik HP029 namelijk wel aanpassen, en de app is sowieso handiger als je veel waardes snel wil kunnen monitoren, of aanpassen.fmb schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 23:28:
[...]
Dat zal ik ook eens gaan proberen, ben benieuwd
Iets later:
HP061 stond al op kosten, maar dan met ongeveer de goede bedragen, Ik zag echter ook dat bij HP061 “Hybride modus” ook de optie “geen” is, die heb ik maar eens ingesteld. Kijken of de defrosts dan zonder cv gaan.
Sindsdien kan ik HP029 (“Type reserve”) niet meer vinden in het zoekmenu, ook niet als ik HP061 weer op Kosten zet. Dat is wel gek, maar goed, eerst maar eens kijken wat dit doet.
Zelf merkte ik dat de ketel hier ook bijsprong tijdens defrosts, ongeacht de instelling van bivalente temperatuur (met een gasverbruik van een half kuub als gevolg voor een hele dag, met de ketel alleen zou 4 kuub volstaan hebben die dag, dus vrij fors voor alleen defrosts). Ook als de Bivalente Temp op -3 stond stuurde de Elga Ace gewoon een warmtevraagsignaal naar de ketel (Intergas HREco 36).
Ik heb dit opgelost door op de ketel de parameter "wachttijd CV-vraag beantwoording (O.)" te wijzigen van 0 minuten naar 3 minuten, de warmtevraag van de Elga Ace naar de ketel is namelijk maar zo'n 90 seconden hier tijdens de defrost (overigens ook mosterd na de maaltijd, want de buitenunit is al bijna ontdooid op het moment dat de ketel aangesproken wordt). Mocht de ketel echt als backup nodig zijn als het Siberisch koud wordt, dan is die 3 minuten vertraging ook geen enkel probleem. Ik weet niet of dit bij elk merk ketel mogelijk is, maar bij Intergas dus wel.
[ Voor 5% gewijzigd door RulazZ op 06-12-2021 11:36 ]
Ook ik zit in het proces om de CV ketel de deur uit te doen en te vervangen voor een warmtepomp. Ondertussen met moeite 2 offertes binnen die redelijk vergelijkbaar zijn maar waarbij ik toch twee vragen heb. Eerst de situatie:
- Huis uit 2012 van 160m2
- Huidig gasverbruik 900m3 verwarming + 200m3 SWW
- Vloerverwarming begane grond en LTV radiatoren op 1e en 2e verdieping
- Ta vanuit CV 35 graden
- Ruimtethermostaat op begane grond op 21 graden (geen nachtverlaging) en op 1e en 2e verdieping thermosstaatknoppen op ong. 18 graden.
Vloerverwarming verdeler
Momenteel heb ik een verdeler met pomp:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jfUvUxAxCNH1vTeCkbh0MZIY.jpg?f=user_large)
Ik had begrepen dat zo'n pomp op de verdeler bij een warmtepomp niet langer nodig is en ook zonde is van het elektriciteitsgebruik. Het ene bedrijf vervangt de verdeler daarom met een verdeler zonder pomp, echter het andere bedrijf zegt dat er met slechts 4 groepen op 70m2 (BG) te weinig flow gaat zijn en vervangt de verdeler daarom voor een andere mét pomp. Wat is wijsheid?
Buffervat
Ene bedrijf zegt niet nodig, andere bedrijf zegt wél nodig (50L). Veel over gelezen op o.a. warmtepomp-weetjes en dacht zelf dat het niet nodig zou zijn omdat de vloerverwarming beneden altijd open staat als er warmtevraag is en dit genoeg afgifte zou moeten kunnen geven. Klopt dit?
Vast bedankt voor jullie hulp!
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
Om dit op te lossen zou je en buffervaatje parallel kunnen aansluiten zodat je primair altijd voldoende flow hebt.
Ik zou wel kiezen voor een gesloten pomploze verdeler, indien nodig met buffervat 50Liter.
Bedankt voor de uitleg en ook @CurlyMo . De flow had ik al op 21 l/m gekregen. De deltaT (via Ta verlaging) ben ik vandaag aan het testen op 3 graden verschil. Dat lijkt gewoon goed te gaan. Temp blijft mooi op 22 graden. Compressor schommelt rond 30hz. Lijk me allemaal dikke prima.Grolsch schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:32:
[...]
Volgens mij niet hoor als de flow verdubbelt.
dT van 10 bij een flow van 10 kost net zoveel energie als een dT van 5 bij een flow van 20.
Alleen als je de flow verhoogt wordt de dT kleiner, maar de gemiddelde temperatuur van je afgifte (vloerverwarming of radiator) wordt hoger, dus de warmteafgifte wordt ook hoger, dus bij gelijkblijvende Ta en hogere flow en dus kleinere dT zal er meer afgifte zijn.
[edit]
Zie zelf dat set point alweer is gehaald, dus hij staat nu uit zelfs. Mooie runs vandaag zo te zien.
[ Voor 5% gewijzigd door xoror op 06-12-2021 14:04 ]
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 22:01
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Het gaat niet meevallen daar het minimale debiet door te krijgen, en de minimale systeeminhoud haal je waarschijnlijk ook niet.
Een buffer zal dus nodig zijn.
Zo te zien is de pomp nog een oude onzuinige, meet maar na (of kijk op het typeplaatje).
Het is dus niet erg om de boel te vervangen voor een pomploze, en na het buffervat een zuinige, drukgestuurde circulatiepomp te gebruiken.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik verwacht exact 32Hz, want dat is het minimum bij Tb <6°C voor de SW75YAA. Je zit dus tegen pendelen aan en zult de Ta moeten verhogen als dat begint.xoror schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:55:
[...]
Bedankt voor de uitleg. De flow had ik al op 21 l/m gekregen. De deltaT (via Ta verlaging) ben ik vandaag aan het testen op 3 graden verschil. Dat lijkt gewoon goed te gaan. Temp blijft mooi op 22 graden. Compressor schommelt rond 30hz. Lijk me allemaal dikke prima.
Het is trouwens mooi weer om de geluidsproductie van warmtepompen te testen. Tijdens de lunch een rondje door de wijk gelopen en veel 'witte' warmtepompen gezien en gehoord
Met 'witte' bedoel je de mitsu's? ik vind hem eigenlijk behoorlijk stil, was daar wel bang voor. Die grijze/bruine nefits zijn veel erger.doek55 schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:08:
[...]
Ik verwacht exact 32Hz, want dat is het minimum bij Tb <6°C voor de SW75YAA. Je zit dus tegen pendelen aan en zult de Ta moeten verhogen als dat begint.
Het is trouwens mooi weer om de geluidsproductie van warmtepompen te testen. Tijdens de lunch een rondje door de wijk gelopen en veel 'witte' warmtepompen gezien en gehoord.
Wat betreft pendelen, ik heb ook een mini buffer vat in de retour. Die ving het volgens mij op, en hij heeft zichzelf uitgeschakeld, omdat er geen warmte vraag meer is vanuit het huis. Lijkt goed te gaan, maar moet dat wel even in de gaten houden natuurlijk.
Nee ik bedoel dichtgevroren warmtepompen, maar inderdaad de bruine Nefits staken er bovenuit qua geluid.xoror schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:13:
[...]
Met 'witte' bedoel je de mitsu's? ik vind hem eigenlijk behoorlijk stil, was daar wel bang voor. Die grijze/bruine nefits zijn veel erger.
Wat betreft pendelen, ik heb ook een mini buffer vat in de retour. Die ving het volgens mij op, en hij heeft zichzelf uitgeschakeld, omdat er geen warmte vraag meer is vanuit het huis. Lijkt goed te gaan, maar moet dat wel even in de gaten houden natuurlijk.
Een buffervat in de retour gaat niet helpen tegen pendelen, die is er alleen maar voor de minimale systeeminhoud tijdens defrosts.
Ik kan in mijn upponor ook bypasses instellen, dus bijv de berging maar verwarmen als hij warmte niet kwijt kan. Dat is misschien ook wel een goed plan.
Nee die warmte zit al in je geïsoleerde buffervat en kan dus nergens heen. Koude groepen open zetten werkt natuurlijk wel goed tegen pendelen, want dat is een grote koude buffer. De vraag is of het nodig is om die ruimte te verwarmen met de bijkomende verliezen. Je kunt ook de Ta verhogen waardoor de vragende ruimtes meer warmte afgeven. Als je met zones werkt is het belangrijk dat ze zoveel mogelijk synchroon lopen, zodat je altijd het minimum vermogen kwijt kunt.xoror schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:26:
@doek55 Als de warmte nergens meer kwijt kan, dan komt die toch in buffervat terecht, en verleng je het moment dat er gependeld hoeft te worden?
Ik kan in mijn upponor ook bypasses instellen, dus bijv de berging maar verwarmen als hij warmte niet kwijt kan. Dat is misschien ook wel een goed plan.
Wat bedoel je dan precies met min systeem inhoud bij defrost?doek55 schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:34:
[...]
Nee die warmte zit al in je geïsoleerde buffervat en kan dus nergens heen. Koude groepen open zetten werkt natuurlijk wel goed tegen pendelen, want dat is een grote koude buffer. De vraag is of het nodig is om die ruimte te verwarmen met de bijkomende verliezen. Je kunt ook de Ta verhogen waardoor de vragende ruimtes meer warmte afgeven. Als je met zones werkt is het belangrijk dat ze zoveel mogelijk synchroon lopen, zodat je altijd het minimum vermogen kwijt kunt.
Ik heb na-regeling in elke kamer en een vrij grote berging. Dus als een van de kamers meer warmte gaat vragen, en hij kan niet alle warmte kwijt, mag ie het 'dumpen' in de berging. Is niet goed voor verbruik, maar voor comfort denk ik beste.
Maar het is denk ik zaak inderdaad om alles synchroon te houden, alleen is het wel instelbaar in elke kamer, en als dat een keer gebeurt is de bypass denk ik wel handig.
Als je setpoint om 13.55 al gehaald is had de Ta dus ook lager gekund zodat je een betere COP hebt en er langer over doet.xoror schreef op maandag 6 december 2021 @ 13:55:
[...]
Bedankt voor de uitleg en ook @CurlyMo . De flow had ik al op 21 l/m gekregen. De deltaT (via Ta verlaging) ben ik vandaag aan het testen op 3 graden verschil. Dat lijkt gewoon goed te gaan. Temp blijft mooi op 22 graden. Compressor schommelt rond 30hz. Lijk me allemaal dikke prima.
[edit]
Zie zelf dat set point alweer is gehaald, dus hij staat nu uit zelfs. Mooie runs vandaag zo te zien.
"Probleem" wordt wel dat je pendelen moet zien te voorkomen, dus de Ta net zo hoog zetten dat je WP net niet begint te pendelen, zoals @doek55 ook al aangeeft.
Hij loopt hier ook mooi te "snorren" tussen de 8 en 9KW thermisch
+- elk 1,5 uur een defrost, T buiten tussen de 2 en 3 graden, RV van 96%
Tijdens een defrost onttrekt de warmtepomp energie uit het CV water. Als daarvoor niet voldoende warm water aanwezig is zal de defrost mislukken of er moet een elektrische verwarming ingeschakeld kunnen worden.xoror schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:40:
[...]
Wat bedoel je dan precies met min systeem inhoud bij defrost?
Ik heb na-regeling in elke kamer en een vrij grote berging. Dus als een van de kamers meer warmte gaat vragen, en hij kan niet alle warmte kwijt, mag ie het 'dumpen' in de berging. Is niet goed voor verbruik, maar voor comfort denk ik beste.
Maar het is denk ik zaak inderdaad om alles synchroon te houden, alleen is het wel instelbaar in elke kamer, en als dat een keer gebeurt is de bypass denk ik wel handig.
Hoe weet je zone regeling dat de warmtepomp zijn vermogen niet kwijt kan? Als je de berging zone altijd open zet zal het daar erg warm worden. Dan moet je de flow van die groep flink knijpen om de afgifte beperkt te houden.
Hier dezelfde omstandigheden, dus lekker defrost weer en continu met 6kW in de 75% begrenzing.Grolsch schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:51:
[...]
Als je setpoint om 13.55 al gehaald is had de Ta dus ook lager gekund zodat je een betere COP hebt en er langer over doet.
"Probleem" wordt wel dat je pendelen moet zien te voorkomen, dus de Ta net zo hoog zetten dat je WP net niet begint te pendelen, zoals @doek55 ook al aangeeft.
Hij loopt hier ook mooi te "snorren" tussen de 8 en 9KW thermisch![]()
+- elk 1,5 uur een defrost, T buiten tussen de 2 en 3 graden, RV van 96%
Hier is buiten temp 4 graden, compressor idd op 32hz.
deltaT = 3. Dan zit ik op 4,41kw thermisch? (Ta=27, en T retour=24)
[ Voor 28% gewijzigd door xoror op 06-12-2021 15:20 ]
Om je woning te verwarmen moet je er een bepaald vermogen in stoppen. Dat afgegeven vermogen is afhankelijk van de gemiddelde watertemperatuur in je vloer of radiator.xoror schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:48:
Stel dat je voor het benodigde afgiftevermogen een gemiddelde watertemperatuur van 26 graden nodig hebt.
Bij een dT van 2 zou dat een Ta van 27 graden betekenen (met een Tr van 25 graden).
Bij een dT van 10 zit je dan aan een Ta van 31 (en een Tr van 21 graden).
Je moet bij de hoger dT dus met een hogere Ta werken, wat ten koste gaat van je COP.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
:strip_exif()/f/image/cYewHdmLs2il7J3asVaX11iL.jpg?f=fotoalbum_large)
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Dit argument klopt niet. Je hebt bij die grote dT (van 20 naar 30) immers ook de halve flow. Ergo, precies hetzelfde vermogen is nodig.CurlyMo schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:49:
[...]
Ik heb al een tijdje een ELGA i.c.m. een Remeha Quinta 35c ketel, en sinds enige tijd een Anna als thermostaat, in een huis met normale radiatoren (geen convectors of vloerverwarming). Overdag houd ik 19 graden aan, 's nachts mag ie zakken naar 17.5 graden; het betreft een hoekhuis uit de jaren '60 waarbij achteraf vloer en spouw geïsoleerd zijn.
Als de ELGA alleen werkt dan blijft de Taanvoer steken rond de 33-34 graden en Tretour rond 30. Aangezien ik conventionele radiatoren heb, duurt het even voordat de temperatuur in de ruimte omhoog gaat. Op zich geen probleem, want het hoeft voor mij niet in 10 minuten loeiheet te worden, met laag & traag kom ik wel uit de voeten.
Nu merk ik op dagen als deze waarbij het net een paar graden boven nul is dat de ELGA maximaal (modulatie 90-100% volgens Plugwise app) draait, ik zie ook ~1kW stroomverbruik, de CV niet bijgeschakeld wordt en de ruimte niet boven de 18.6-18.7 graden komt. De ELGA lijkt het in zijn eentje niet te trekken dus, maar de CV sprint ook niet bij. Dat gebeurt pas als ik de thermostaat wat hoger zet (zeg 1,5 graad), dat is ook logisch dat ie dan bijspringt.
Heeft iemand hier enig idee over? Dus op vol vermogen werken, de ingestelde temperatuur niet halen, maar ook de ketel niet bijschakelen?
Daarnaast: om de ruimte wat sneller op te warmen, wil ik wat met boosters gaan spelen. Ik verwacht dat de ELGA dan nog meer 'te kort' zal komen als ik meer warmte uit de radiators ga trekken?
Ik heb dit en eerdere topics wel wat doorgespit maar er staat zoo veel in. Mocht dit al eens eerder aan bod gekomen zijn, stuur me dan met alle liefde door naar een oude post. Alvast bedankt!
The geek shall inherit the earth.
Weet je ook hoeveel warmte er wordt geproduceerd?vandermark schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:14:
Continu op minimaal vermogen (19Hz) draaien is hier wel een enorme defrost voorkomer. WP is ook nog geheel ijsvrij zag ik net (Pana 5J). Gisteren om 20.00 keuze gemaakt om niet 's nachts uit te zetten maar door te draaien op lagere Ta (26 graden).
[Afbeelding]
Hier gisteren hetzelfde besluit om door te draaien, anders is er smorgens bij de opstart wel een defrost.
Hier draait ie nog ijsvrij, maar de aanvoer temperatuur schiet wel naar bijna 29 graden (ingesteld 27) en de temperatuur in huis is na een dag draaien ook 22 graden.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
De energie benodigd voor een hogere Ta is zover ik weet anders dan de energie nodig om de flow te verhogen.Andrehj schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:15:
[...]
Dit argument klopt niet. Je hebt bij de die grote dT (van 20 naar 30) immers ook de halve flow. Ergo, precies hetzelfde vermogen is nodig.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Beiden zijn waar. Ja, er is nog steeds hetzelfde vermogen nodig. En ja, bij een lagere Ta komt een groter deel van dit vermogen uit de bron IPV uit het net.CurlyMo schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:12:
[...]
De energie benodigd voor een hogere Ta is zover ik weet anders dan de energie nodig om de flow te verhogen.
Met andere woorden: bij een lagere Ta haalt de warmtepomp een beter COP, waardoor diezelfde hoeveelheid thermische energie minder energie uit het net nodig heeft.
3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Oftewel, aanvoertemperatuur - retourtemperatuur = dTmartijn v o schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:15:
delta T oftewel temperatuursverschil.
Staat je stooklijn niet te laag? Daaruit haalt hij de gewenste watertemperatuur. En wellicht helpt ruimtecompensatie aanzetten. Ik ben geen deskundige hoor, maar wie weet,jessesteinen schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:10:
Als de ELGA alleen werkt dan blijft de Taanvoer steken rond de 33-34 graden en Tretour rond 30. Aangezien ik conventionele radiatoren heb, duurt het even voordat de temperatuur in de ruimte omhoog gaat. Op zich geen probleem, want het hoeft voor mij niet in 10 minuten loeiheet te worden, met laag & traag kom ik wel uit de voeten.
Nu merk ik op dagen als deze waarbij het net een paar graden boven nul is dat de ELGA maximaal (modulatie 90-100% volgens Plugwise app) draait, ik zie ook ~1kW stroomverbruik, de CV niet bijgeschakeld wordt en de ruimte niet boven de 18.6-18.7 graden komt. De ELGA lijkt het in zijn eentje niet te trekken dus, maar de CV sprint ook niet bij. Dat gebeurt pas als ik de thermostaat wat hoger zet (zeg 1,5 graad), dat is ook logisch dat ie dan bijspringt.
Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8
Zelf gemeten of op het forum gelezen, want 2,5kW lijkt mij wat laag bij 0,6kW verbruik en een Ta van 26°C?martijn v o schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:49:
2,5 kWatt want dat is het minimum
Hier gisteren hetzelfde besluit om door te draaien, anders is er smorgens bij de opstart wel een defrost.
Hier draait ie nog ijsvrij, maar de aanvoer temperatuur schiet wel naar bijna 29 graden (ingesteld 27) en de temperatuur in huis is na een dag draaien ook 22 graden.
Ik geloof niet dat ik snap wat je nu probeert te zeggen...CurlyMo schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:12:
[...]
De energie benodigd voor een hogere Ta is zover ik weet anders dan de energie nodig om de flow te verhogen.
- Proton_
Een hogere Ta kost dus doorgaans meer elektrisch vermogen (en dus energie) dan een hoger debiet (binnen redelijke grenzen uiteraard
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ja, maar daar ging het niet om, want @CurlyMo schreef:Proton_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:57:
@Andrehj dat een 30-25 traject bij hetzelfde debiet hetzelfde thermisch vermogen is als een 35-30 traject, maar de eerste heeft een hogere COP.
Waarbij dat als argument voor een lage dT (met hoge flow) werd gebruikt. En toen reageerde ik met:CurlyMo schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:49:
De truc van een lage dT is immers dat je dan met een lagere Ta dezelfde vloertemperatuur kunt bereiken, waardoor je cop hoger wordt.Dit argument klopt niet. Je hebt bij die grote dT (van 20 naar 30) immers ook de halve flow. Ergo, precies hetzelfde vermogen is nodig.
Dan nog steeds denk ik dat het niet klopt wat je zegt, want de besparing met de lagere flow is volgens mij minder dan het meerverbruik door de hogere dT.Andrehj schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:03:
[...]
De truc van een lage dT is immers dat je dan met een lagere Ta dezelfde vloertemperatuur kunt bereiken, waardoor je cop hoger wordt.
Voorbeeld:
20 / 25 (200W) + 20 L p/m (75W)
20 / 30 (300W) + 10 L p/m (50W)
Wat bedoel je met die 200 en 300 Watt? (even ervan uitgaande dat die 50 en 75W waterpompvermogens zijn)CurlyMo schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:23:
Voorbeeld:
20 / 25 (200W) + 20 L p/m (75W)
20 / 30 (300W) + 10 L p/m (50W)
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 06-12-2021 20:28 ]
Compressor frequentie + druk, oftewel alle parameters die voor een Ta zorgen gesimplificeerd.Andrehj schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:27:
[...]
Wat bedoel je met die 200 en 300 Watt? (even ervan uitgaande dat die 50 en 75W waterpompvermogens zijn)
Waar zeg ik dan dat een lagere flow energie bespaart?CurlyMo schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:23:
Dan nog steeds denk ik dat het niet klopt wat je zegt, want de besparing met de lagere flow is volgens mij minder dan het meerverbruik door de hogere dT.
Ik probeer je vooral duidelijk te maken wat ik probeer te zeggenAndrehj schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:32:
[...]
Waar zeg ik dan dat een lagere flow energie bespaart?
Hieruit interpreteerde ik dat:
Andrehj schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:15:
[...]
Dit argument klopt niet. Je hebt bij die grote dT (van 20 naar 30) immers ook de halve flow. Ergo, precies hetzelfde vermogen is nodig.
[ Voor 37% gewijzigd door CurlyMo op 06-12-2021 20:40 ]
OK. We praten langs elkaar heen. Ik had dat niet duidelijk omschreven. Daar bedoelde ik thermisch. Er is thermisch precies evenveel vermogen nodig bij dT 10 en 10 lpm als bij dT 5 en 20 lpm. Maar aangezien je bij de laatste met een lagere Ta kan werken is de cop hoger en is er dus minder elektrische energie nodig (in de compressor). Die besparing op elektrische energie van de compressor is in de praktijk veel groter dan het extra vermogen wat je waterpomp nodig heeft om het water rond te pompen.CurlyMo schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:34:
Ik probeer je vooral duidelijk te maken wat ik probeer te zeggen
Hieruit interpreteerde ik dat:
Dus is het interessant om met een lage Ta te werken.
Dan zeggen we uiteindelijk hetzelfdeAndrehj schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:56:
[...]
OK. We praten langs elkaar heen. Ik had dat niet duidelijk omschreven.
Na wat lopen experimenteren met de instellingen van de ELGA ACE heb ik wat metingen doorgestuurd naar mijn installateur.
Volgens mij kan de ELGA ACE (4KW) in mijn systeem nooit 50 graden Taanvoer halen, daar heeft ie echt de hulp van de CV bij nodig.
Ik werk nu met een instelling op energiebeheer=kosten (HP061) en heb de gasprijs 4 keer hoger gezet dan elektra. De ELGA ACE draait met dit koude weer nu 100% mee, dus bijna geen compressorstarts.
Je zou de instelling energiebeheer=primair kunnen proberen en vervolgens met de COP -drempel (HP054) kunnen spelen. Een hogere waarde zorgt voor eerder overstappen op de CV.
Let ook op de vertraging instelling HP030. Bij 0 wordt die ingesteld op basis van e buitentemp. Als je deze op bijv 1 zet doet ie dat niet.
Kortom, veel ELGA ACE instellingen zijn mogelijk en niet altijd optimaal. Vandaar dat ik mijn installateur er bij heb gehaald.
Verder gemerkt dat de woonkamer na plaatsing van de ELGA ACE niet goed meer opwarmt en daarom ga ik nu ook aan de slag met DBE.
Het wachten is nu op tips van mijn installateur.
Dit is de run van vandaag, maandag:
:strip_exif()/f/image/v6G2fWM0Hf40bpfiaLSY8qqS.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet twee runs, van 14:00-21:00 staat de kamerthermostaat op 21 graden, daarbuiten op 20 graden.
Buitentemperatuur lag tussen 3 a 5 graden, om 10 uur zag ik 48Hz (als ik t goed onthouden heb) en dT van 4. De mitsu geeft warmte af aan een 2,5K vloerverwarming in de woonkamer plus nog wat Jaga’s elders in het huis waarvan ik schat dat die zo’n 3K opnemen nu (als alle radiatoren in alle ruimten max opengaan heb ik totaal 7K afgifte).
Ingesteld door installateur op Adaptieve Verwarming op de thermostaat in de woonkamer.
CoP voor verwarming vandaag 43 / 14 = 3,1 (is ook ongeveer de CoP van november).
Zien jullie mogelijkheden om m’n CoP beter te krijgen? Is “stoken” op weersafhankelijk zuiniger (nee toch?)?
[ Voor 19% gewijzigd door LeonTebbens op 07-12-2021 08:38 ]
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Hoe is de connectie tussen de Anna en de Elga en de Quinta? On/off? OT?jessesteinen schreef op maandag 6 december 2021 @ 18:10:
Hi,
Ik heb al een tijdje een ELGA i.c.m. een Remeha Quinta 35c ketel, en sinds enige tijd een Anna als thermostaat, in een huis met normale radiatoren (geen convectors of vloerverwarming). Overdag houd ik 19 graden aan, 's nachts mag ie zakken naar 17.5 graden; het betreft een hoekhuis uit de jaren '60 waarbij achteraf vloer en spouw geïsoleerd zijn.
Heeft iemand hier enig idee over? Dus op vol vermogen werken, de ingestelde temperatuur niet halen, maar ook de ketel niet bijschakelen?
Daarnaast: om de ruimte wat sneller op te warmen, wil ik wat met boosters gaan spelen. Ik verwacht dat de ELGA dan nog meer 'te kort' zal komen als ik meer warmte uit de radiators ga trekken?
Ik heb dit en eerdere topics wel wat doorgespit maar er staat zoo veel in. Mocht dit al eens eerder aan bod gekomen zijn, stuur me dan met alle liefde door naar een oude post. Alvast bedankt!
Wat was de motivatie om de Anna te kiezen bij de Elga?
Ik reageerde op jouw vraag aan Mark, maar bij mijn machine gemeten 2,8 Kw met de kampstrup.doek55 schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:44:
[...]
Zelf gemeten of op het forum gelezen, want 2,5kW lijkt mij wat laag bij 0,6kW verbruik en een Ta van 26°C?
Ik had ook een verbruik van 530 Watt (gemeten bij Kwh meter) bij Taanvoer ingesteld 27 graden maar Twerkelijk 28,2. Tretour is 24,25. Tbinnen is nu 22,3 graad.
De machine van de buurman staat nu in te vriezen en de onze is nu nog ijsvrij Tbuiten is nu 2 graad.
kan ook zijn dat ie inregent. immers is de verdamper een paar graden onder 0. dan gaat het hard.martijn v o schreef op maandag 6 december 2021 @ 22:09:
[...]
De machine van de buurman staat nu in te vriezen en de onze is nu nog ijsvrij Tbuiten is nu 2 graad.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Gisteren en vandaag nog geen defrost gehad.
@the_medic stooklijn staat nu als volgt ingesteld:
Min. supply temperature heating (at 20 °C): 40 °C
Max. supply temperature heating (at -10 °C): 55 °C
Switch off heat pump below outdoor temperature of: -4 °C (maar overruled door DIP switch B8 = ON)
Do not activate boiler above outdoor temperature of: 4 °C
Voor de volledigheid ook de DIP switches:
1
2
3
4
5
6
7
8
| A1 OFF B1 OFF A2 ON B2 OFF A3 OFF B3 OFF A4 ON B4 OFF A5 ON B5 OFF A6 OFF B6 OFF A7 OFF B7 OFF A8 OFF B8 ON |
Hoe zet ik ruimtecompensatie aan op een Elga (geen ACE, eerste model zeg maar)?
@edkok ik heb geen eTwist en denk dat een aantal van de instellingen die je aangeeft (HPxxx), specifiek voor de eTwist zijn? Ik herken ze althans niet. Ik kan wel vrij veel aan de Elga instellen via de Plugwise app + Elga extensie.
@DeltaT ik had eerst de Honeywell en wilde graag iets wat ik met HomeAssistant kon integreren. Verder ben ik niet getrouwd met Anna en ik vind het lastig om te zeggen dat sinds de switch naar Anna het gedrag anders is (gevoelsmatig is dat wel zo, maar kan het niet hard maken). Ik heb de Elga optie van Plugwise erbij dus kan nu ook veel meer zien, wat ik eerder met de Chronotherm niet kon, dus wie weet of dat mijn ervaring kleurt. Ze babbelen OT overigens.
Ik kijk het nog eens een dag aan (goed lettend op wat de Elga de hele dag doet qua vermogen/modulatie en wat mijn Taanvoer is) en anders zet ik A1 eens om naar de hogere stooklijn. Ik ben benieuwd wat de combinatie van A1 ON (hogere stooklijn) en aangepaste setpoints oplevert.
Ook zie ik bij ons aller Martin dat ie de stooklijn niet zonder meer lijkt te halen. Ik ga anders ook nog eens proberen de thermostaat 1-2 graden hoger te zetten met de CV uitgeschakeld, of met de Elga niet meer in duo-modus (solo?). Dan moet de Elga het wel alleen klaren, eens zien hoe ver ie dan komt.
[ Voor 13% gewijzigd door jessesteinen op 06-12-2021 22:58 ]
The geek shall inherit the earth.
Goede tip, dat laatste ga ik deze week proberen.RulazZ schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:29:
[...]
@the_medic @fmb Heb je het alleen geprobeerd via het scherm op de binnenunit, of ook via de Remeha Smart Sevice App? Via de app kan ik HP029 namelijk wel aanpassen, en de app is sowieso handiger als je veel waardes snel wil kunnen monitoren, of aanpassen.
Zelf merkte ik dat de ketel hier ook bijsprong tijdens defrosts, ongeacht de instelling van bivalente temperatuur (met een gasverbruik van een half kuub als gevolg voor een hele dag, met de ketel alleen zou 4 kuub volstaan hebben die dag, dus vrij fors voor alleen defrosts). Ook als de Bivalente Temp op -3 stond stuurde de Elga Ace gewoon een warmtevraagsignaal naar de ketel (Intergas HREco 36).
Ik heb dit opgelost door op de ketel de parameter "wachttijd CV-vraag beantwoording (O.)" te wijzigen van 0 minuten naar 3 minuten, de warmtevraag van de Elga Ace naar de ketel is namelijk maar zo'n 90 seconden hier tijdens de defrost (overigens ook mosterd na de maaltijd, want de buitenunit is al bijna ontdooid op het moment dat de ketel aangesproken wordt). Mocht de ketel echt als backup nodig zijn als het Siberisch koud wordt, dan is die 3 minuten vertraging ook geen enkel probleem. Ik weet niet of dit bij elk merk ketel mogelijk is, maar bij Intergas dus wel.
Om de één of andere reden heb ik altijd verbindings problemen met de app, zal ook die weer eens een kans geven. Doe dit dus op het scherm van de Elga Ace.
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
1
2
3
4
5
6
7
8
| A1 OFF B1 OFF A2 ON B2 OFF A3 OFF B3 OFF A4 ON B4 OFF A5 ON B5 OFF A6 OFF B6 OFF A7 OFF B7 OFF A8 OFF B8 ON |
Hoe zet ik ruimtecompensatie aan op een Elga (geen ACE, eerste model zeg maar)?
Je hebt een dus een oude ELGA, kan ik niks zinnigs over zeggen. M.Kleinman weet daar meer van denk ik
Elga Ace 4kW (11/2021) met Etwist naast Nefit Topline HRC30, radiatoren, 9100 Wp (2500 Z, 6600 O/W), HR++ 0,8
Ik twijfel nog steeds of ik de Ta niet wat moet verlagen. Staat nu op 29 graden en het huis is warm. Iets lager heeft geen invloed op het aantal defrosts maar wel op het e-element dat nu steeds heel kort bijspringt na een defrost doordat de watertemperatuur te laag wordt.
mocht het flink gaan sneeuwen: 1 of andere plaat op de unit leggen die uitsteekt aan de achterkant en zijkant van de veramper en wat stenen erop.
een droge verdamper is een blije verdamper.

[ Voor 54% gewijzigd door flippy op 07-12-2021 00:38 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Als het een slecht idee is, moeten dan de complete verdelers worden vervangen of kan worden volstaan met het verwijderen van de pompen?
ELGA rapporteert: 2531kWh elektriciteit in, 11645kWh warmte opgewekt. COP 4.6. Mijn data: Plugwise 2380kWh in, 10012kWh warmte opgewekt. COP 4.2
Input zit 6,3% tussen, output maar liefst 16,3%. Persoonlijk geloof ik de input van Plugwise eerder dan de interne meting van ACE. Bij de output zit een deel van de verklaring in de locatie van de sensoren. Mijn sensoren zitten verder van de ACE af en mijn opwekmeting stopt zodra de pomp onder een bepaalde drempel komt. Ik vermoed dat de ACE die wel meet.
In meest (on)gunstige geval zit mijn COP tussen de 4 en 4,9. Lijken mij goede cijfers voor een L/W warmtepomp
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dan is het misschien wel leuk om ter vergelijking de cijfers te noemen die mijn Elga Ace (6kW) rapporteert. Ik heb zelf geen flowmeter, dus kan geen vergelijk met een extra meting maken.mkleinman schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 07:57:
Update van mijn cijfers. ELGA ACE hangt nu iets meer dan een jaar en ik kwam gisteren, eigenlijk bij toeval, de totalen tegen. ( 25-09-2020 - 06-12-2021 )
ELGA rapporteert: 2531kWh elektriciteit in, 11645kWh warmte opgewekt. COP 4.6. Mijn data: Plugwise 2380kWh in, 10012kWh warmte opgewekt. COP 4.2
Sinds ingebruikname in de 1e week van november 2020 tot en met 3 december:
Verwarmen: 2622 kWh elektriciteit , 13511 kWh warmte, COP 5,1
Betreft een nieuwbouwwoning, vrijstaand, +- 185 m^2 woonoppervlak.
Dan moet ik er wel bij zeggen dat de 1e periode (ik denk een maand of 2) de instellingen die de installateur had ingesteld heel slecht waren. O.a. veel te hoge stooklijn en ta.
[ Voor 9% gewijzigd door fmb op 07-12-2021 08:58 ]
WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.
Laatste defrosts heb ik gisteravond tot 22:00 gezien en de cv-ketel werd elke keer bijgeschakeld.RulazZ schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:29:
[...]
@the_medic @fmb
[...]
Ik moet nog gaan uitzoeken of mijn cv-ketel een wachttijd ondersteunt. Wel heb ik zojuist in de Elga Ace de parameter HP030 "Vertraagde start backup/cv ketel" op 5 minuten gezet, die stond op 0 minuten (standaard waarde). Met de huidige temperaturen (5,5 C) en luchtvochtigheid (80%) buiten verwacht ik voorlopig geen defrost. Ik ga het in de gaten houden.
Mocht dit niet werken en de cv-ketel geen wachttijd hebben dan kan ik dit relatief eenvoudig toevoegen met de Fibaro Smart Implant die ertussen zit.
HP030 heb ik ook geprobeerd hier voordat ik het op de CV-ketel heb ingesteld, maar dat werkte hier helaas niet. Was wel mijn voorkeursoplossing geweest om alles op de Elga Ace in te stellen (of zou mooi zijn geweest als er gewoon een parameter "toestaan gebruik backup tijdens ontdooien" was geweest, maar helaas). Als je beide doet gok ik wel dat als de CV als backupverwarming gevraagd wordt buiten defrosts om dat je dan de vertragingen bij elkaar op moet tellen.fmb schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:56:
[...]
Ik moet nog gaan uitzoeken of mijn cv-ketel een wachttijd ondersteunt. Wel heb ik zojuist in de Elga Ace de parameter HP030 "Vertraagde start backup/cv ketel" op 5 minuten gezet, die stond op 0 minuten (standaard waarde). Met de huidige temperaturen (5,5 C) en luchtvochtigheid (80%) buiten verwacht ik voorlopig geen defrost. Ik ga het in de gaten houden.
[ Voor 7% gewijzigd door RulazZ op 07-12-2021 09:03 ]
Dat ik dat ik al nette cijfers had met mijn COP, maar die van jou zijn nog beter!fmb schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:51:
[...]
Dan is het misschien wel leuk om ter vergelijking de cijfers te noemen die mijn Elga Ace (6kW) rapporteert. Ik heb zelf geen flowmeter, dus kan geen vergelijk met een extra meting maken.
Sinds ingebruikname in de 1e week van november 2020 tot en met 3 december:
Verwarmen: 2622 kWh elektriciteit , 13511 kWh warmte, COP 5,1
Betreft een nieuwbouwwoning, vrijstaand, +- 185 m^2 woonoppervlak.
Dan moet ik er wel bij zeggen dat de 1e periode (ik denk een maand of 2) de instellingen die de installateur had ingesteld heel slecht waren. O.a. veel te hoge stooklijn en ta.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
- Proton_
Een open verdeler met pomp doet altijd menging, en kost temperatuur en dus COP en dus €.wervisser schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 07:20:
Momenteel heb ik twee Variotherm vloerverwarmingsverdelers met pomp. Er komt hier 'binnenkort' nog een derde verdeler bij. Met het oog op een WP is het wellicht verstandig om deze als gesloten variant te kiezen, maar is het echt zo'n slecht idee om vloerverwarmingsverdelers te hebben met pomp er van uitgaande dat de naregeling via klepsturing gaat op de verdeler?
Als het een slecht idee is, moeten dan de complete verdelers worden vervangen of kan worden volstaan met het verwijderen van de pompen?
Er zijn verdelers die je met een klep kan omschakelen tussen open en gesloten (Robot Pro b.v.). Die hoef je dus niet te vervangen
Een stilstaande centrifugaalpomp heeft weinig weerstand en kan eventueel blijven zitten.
Groetjes, FaceDown.
:strip_exif()/f/image/SEQxn9Q0o09wXiUUNCmNrap9.jpg?f=fotoalbum_large)
Tra la la li tra la la la
[ Voor 60% gewijzigd door Japie.G op 07-12-2021 10:00 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Hoe handig ben je zelf?FaceDown schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:49:
Wie heeft ervaring met installatie en aanschaf van een Elga Ace in het zuiden van het land (midden-Limburg)? Ik probeer al een tijd offertes te krijgen, maar ik krijg of geen reactie, of belachelijke prijzen (EUR 7200 voor het 6KW model incl. installatie).
Waterzijdig gedeelte kan je prima zelf, enkel voor het stek gedeelte heb je dan iemand nodig

Eigenlijk een beetje laat en te beperkt.
Mijn voorlopig commentaar...
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 07-12-2021 10:25 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik doe rustig met je mee hoor!Japie.G schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:57:
Oosten van t land, 1,2 graden met 100pct rv, de daikin doet al dagen achtereen gewoon elke 45min defrost. Zodra tbuiten onder de 3 graden zakt en de verdamper onder 0 komt is het bingo. Maakt verder niet uit of ik veel of weinig vermogen vraag. Ik blijf defrost koning 😎
Hier ook in het oosten - en wonen vrijaf dus in volle weer en wind.
:fill(white):strip_exif()/f/image/iHPsgzi19lDsd6JwBPDGdBds.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door FTL op 07-12-2021 10:28 ]
Het verbeteren van de COP betekent simpelweg met lagere aanvoertemperatuur werken, bijvoorbeeld maximaal 35 graden aanvoer (moet voldoende zijn voor jaga + vloerverwarming), of een beperking dmv een weersafhankelijke stooklijn.LeonTebbens schreef op maandag 6 december 2021 @ 21:02:
Nu er toch lekker discussie is over dT’s, ben ik wel benieuwd wat jullie vinden van onze WP (Mitsu 75YAA) voor ons jaren 30 huis.
Dit is de run van vandaag, maandag:
[Afbeelding]
Je ziet twee runs, van 14:00-21:00 staat de kamerthermostaat op 21 graden, daarbuiten op 20 graden.
Buitentemperatuur lag tussen 3 a 5 graden, om 10 uur zag ik 48Hz (als ik t goed onthouden heb) en dT van 4. De mitsu geeft warmte af aan een 2,5K vloerverwarming in de woonkamer plus nog wat Jaga’s elders in het huis waarvan ik schat dat die zo’n 3K opnemen nu (als alle radiatoren in alle ruimten max opengaan heb ik totaal 7K afgifte).
Ingesteld door installateur op Adaptieve Verwarming op de thermostaat in de woonkamer.
CoP voor verwarming vandaag 43 / 14 = 3,1 (is ook ongeveer de CoP van november).
Zien jullie mogelijkheden om m’n CoP beter te krijgen? Is “stoken” op weersafhankelijk zuiniger (nee toch?)?
Zo te zien staat de WP (nog) niet de hele dag aan, dus kun je meer tijd nemen om dezelfde warmte in je huis te pompen.
Dat betekent wel tegelijkertijd dat het systeem trager wordt, en vaker aan staat in de nacht. Oftewel is dat acceptabel voor jullie comfort?
Zijn alle vloerverwarmingsgroepen en de jaga's goed waterzijdig ingeregeld (delta T van 5 of kleiner)? Dit helpt voor de COP.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
En @wervisser Juist omdàt die stilstaande pomp weinig weerstand heeft moet hij verwijderd worden en de poorten afgesloten! Anders krijg je dus circulatie door de pomp in plaats van door de verwarmingsbuizen.Proton_ schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:26:
[...]
.................
Een stilstaande centrifugaalpomp heeft weinig weerstand en kan eventueel blijven zitten.
Ook het thermostaatventiel vervangen door een kogelkraan en de retour afsluiter verwijderen, en vervangen door een grotere kogelkraan.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Eens met @Ramon_1984. De bedragen die hier de laatste tijd voorbij komen zijn schrikbarend hoog. Let op dat de Elga Ace 6kW niet bepaald een 6kW warmtepomp is. Dat apparaat levert de volgende vermogens:FaceDown schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:49:
Wie heeft ervaring met installatie en aanschaf van een Elga Ace in het zuiden van het land (midden-Limburg)? Ik probeer al een tijd offertes te krijgen, maar ik krijg of geen reactie, of belachelijke prijzen (EUR 7200 voor het 6KW model incl. installatie).
A7/W35: 6kW
A2/W35: 4kW
A-7/W35: durven ze niet te vermelden?
Er zal vast wel een airco monteur te vinden zijn die het apparaat koeltechnisch aan kan sluiten.
https://tools.remeha.nl//...ga-Ace-NOT-7745647-05.pdfdoek55 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:45:
[...]
Eens met @Ramon_1984. De bedragen die hier de laatste tijd voorbij komen zijn schrikbarend hoog. Let op dat de Elga Ace 6kW niet bepaald een 6kW warmtepomp is. Dat apparaat levert de volgende vermogens:
A7/W35: 6kW
A2/W35: 4kW
A-7/W35: durven ze niet te vermelden?
Er zal vast wel een airco monteur te vinden zijn die het apparaat koeltechnisch aan kan sluiten.
COP van 2.7 in 30% deellast. dus das totaal niet rieel en bij -10 kapt ie er zoizo mee.

en de echte tabellen en grafieken ontbreken die je bij echte warmtepompen wel krijgt.
hybride systemen blijven een nutteloze investering.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 07-12-2021 11:26 ]
Ok, misschien een beetje kort door de bocht. Maar dan is het verwijderen van de pomp en het heraansluiten van de aanvoer en retour het enige wat gedaan hoeft te worden.Naalroc schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:40:
[...]
En @wervisser Juist omdàt die stilstaande pomp weinig weerstand heeft moet hij verwijderd worden en de poorten afgesloten! Anders krijg je dus circulatie door de pomp in plaats van door de verwarmingsbuizen.
Ook het thermostaatventiel vervangen door een kogelkraan en de retour afsluiter verwijderen, en vervangen door een grotere kogelkraan.
Dus van dit
:strip_exif()/f/image/Md4U66nsfTiV0OIZijXYVcMr.jpg?f=fotoalbum_large)
Naar dit
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZvybyKAtaWQBhCf35iKA9bQ5.jpg?f=user_large)
Laaglast bij Tj -7 is voor de 6Kw nog 5.2 kw, niet heel slecht voor hybride warmtepompflippy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:19:
[...]
https://tools.remeha.nl//...ga-Ace-NOT-7745647-05.pdf
COP van 2.7 in 30% deellast. dus das totaal niet rieel en bij -10 kapt ie er zoizo mee.![]()
en de echte tabellen en grafieken ontbreken die je bij echte warmtepompen wel krijgt.
Verder weten we nog weinig over jouw huidige situatie, woning, afgifte syteem, gasverbruik.FaceDown schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:49:
Misschien wil je dit delen, en wellicht kunnen we je een passend advies geven.
Voor zover ik weet gaat de ELGA ACE door tot -15 en slaat dan af. In de koude periode van februari dit jaar heb ik nog prima COP cijfers gehaald bij temperaturen van -7 en lager. ( rond de 2.5 a 2.8 ). En nog belangrijker is dat ik het die temperaturen mijn huis gewoon heb warm gehouden zonder de CV ketel.flippy schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:19:
[...]
https://tools.remeha.nl//...ga-Ace-NOT-7745647-05.pdf
COP van 2.7 in 30% deellast. dus das totaal niet rieel en bij -10 kapt ie er zoizo mee.![]()
Op 09-02-2021 in de vroege ochtend zie ik dat de temperatuur zakt naar -7. Bij 90% vermogen ( 2100W ) haal ik dan nog 5.4kW warmte.
Ik ken iemand die aan de ELGA ACE aansturing heeft gewerkt. En de ACE 6kW haalt bij -10 graden nog steeds 6kW warmte. Bij hogere buitentemperaturen, tussen de 7 en 10 graden, heb ik al 10.5kW vermogen uit de ELGA gezien.
Het is en blijft een wonderlijk mooi apparaat.
Dit topic is gesloten.