Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 233 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.547.005 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
Ik zit te puzzelen met de plaatsing van de ontluchters. Is het raadzaam, of juist niet, om deze direct na de aanvoer en retour aansluitingen van de unit te plaatsen?
Het zou in mijn geval de beste plaats zijn omdat dat het hoogste deel van de installatie is. Er gaat ook nog leidingwerk verder omhoog maar dat is pas na de Kamstrup en die komt juist weer lager dan het hoogste punt direct na de unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:40
Corne-P schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:17:
Ik zit te puzzelen met de plaatsing van de ontluchters. Is het raadzaam, of juist niet, om deze direct na de aanvoer en retour aansluitingen van de unit te plaatsen?
Het zou in mijn geval de beste plaats zijn omdat dat het hoogste deel van de installatie is. Er gaat ook nog leidingwerk verder omhoog maar dat is pas na de Kamstrup en die komt juist weer lager dan het hoogste punt direct na de unit.
In principe op alle hoogste delen plaatsen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
Jojan265 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:19:
[...]

In principe op alle hoogste delen plaatsen.
Dat begrijp ik. Wat ik bedoel is het volgende;

Een T-stuk direct op de afsluiters met de aftakking naar achteren toe gericht voor de rest van het leidingwerk en in de naar boven toe gerichte aansluiting direct de ontluchters gemonteerd.
Zo dus: (alleen dan uiteraard met een passend R1" t-stuk :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0SQrMJiP6LtU5AqZ3z6q4Hv2n4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ce1CzyA5INYQhnYI9UB3QpK6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit in verband met de beperkte hoogte achter de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Corne-P schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:58:
[...]

Dat begrijp ik. Wat ik bedoel is het volgende;

Een T-stuk direct op de afsluiters met de aftakking naar achteren toe gericht voor de rest van het leidingwerk en in de naar boven toe gerichte aansluiting direct de ontluchters gemonteerd.
Zo dus: (alleen dan uiteraard met een passend R1" t-stuk :+ )

[Afbeelding]

Dit in verband met de beperkte hoogte achter de unit.
Ik snap je dilemma. Ik zou wel proberen om zoveel mogelijk haakse bochten te voorkomen. Daar ga je spijt van krijgen. Ik weet niet of er genoeg ruimte voor is, maar ik zo het als volgt proberen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5-J8BhrHjKbY4WPVvCE2oDoSpY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BEiXshRkZlpO5xiFOp2tPxuj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Jojan265 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:08:
[...]

De ATEX wetgeving is eigenlijk wel heel duidelijk. En het is inderdaad WET! Je mag er dus niet vanaf wijken.
Mooi, dan kunnen alle Vaillant propaanpompen retour fabriek. Regel jij het even?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:15
R32 is ook brandbaar en leveranciers worden nu ook wakker.
Ik kreeg van AL-KO een schrijven dat er dringend wordt aangeraden Plug en Play luchtbehandelingkasten mrt R32 koeling/verwarming uit te rusten met gasdetectie ivm met mogelijke lekkage van de koel/verwarmbatterij.

Aldus Al-KO:
Ontwerp voor brandbaar A2L-koelmiddel R32!
Bij gebruik van het brandbare koudemiddel R32 (A2L) de geldende voorschriften/veiligheidsvoorschriften zoals DIN EN 378 of IEC 60335-2 in acht nemen
Wij adviseren onder andere een gaswaarschuwingssensor na de verdamper, die lekkages in de toevoerlucht kan detecteren, in het veiligheidsconcept van de ventilatieregeling op te nemen.
Ter plaatse van het vulpunt wordt aangeraden 40 voudig te ventileren.

Houd er rekening mee dat bij gebruik van A2L-koelmiddelen, bijv. in ruimten die geventileerd worden met een ventilatie-unit met R32, installatieruimten of ruimten met koelmiddelleidingen die gevuld kunnen worden met A2L-koelmiddelen,
geschikte veiligheidsmaatregelen en risicobeoordelingen moeten ter plaatse worden uitgevoerd!

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
ds23man schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:27:
[...]

Mooi, dan kunnen alle Vaillant propaanpompen retour fabriek. Regel jij het even?
Voor thuis situaties is het volgens mij vastgelegd in het bouwbesluit, maar daar kan ik nog niets vinden over propaan warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
Jojan265 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:10:
[...]

Ik snap je dilemma. Ik zou wel proberen om zoveel mogelijk haakse bochten te voorkomen. Daar ga je spijt van krijgen. Ik weet niet of er genoeg ruimte voor is, maar ik zo het als volgt proberen:

[Afbeelding]
Dat probeer ik ook uit alle macht maar de enige lange bochten die ik kan vinden zijn van gegalvaniseerd staal en die zijn niet voor o-ring afdichting maar schroefdraadafdichting. De aansluitingen op zowel de unit als de kranen zijn voor o-ring :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Jojan265 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:20:
[...]

Voor thuis situaties is het volgens mij vastgelegd in het bouwbesluit, maar daar kan ik nog niets vinden over propaan warmtepompen.
Daar ga je echt niets vinden. En als er wel wat staat dan is elke gasleiding, cv ketel en fornuis ook verboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Corne-P schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:14:
[...]

Dat probeer ik ook uit alle macht maar de enige lange bochten die ik kan vinden zijn van gegalvaniseerd staal en die zijn niet voor o-ring afdichting maar schroefdraadafdichting. De aansluitingen op zowel de unit als de kranen zijn voor o-ring :/
En zoiets? Zorgt er ook meteen voor dat er geen trillingen worden doorgegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8M07XYUEkvaUTgPT-htVsYN4zU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LGgCrAhrD87Hhk1plitq51XZ.png?f=fotoalbum_large

https://www.heima24.de/in...-mm.html?cache=1676990513

Verkrijgbaar in verschillende lengtes en diameters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaPete
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:19
webrazor schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:58:
Ben op dit moment serieus aan het kijken naar de mogelijkheden om een kast om mijn buitenunit te bouwen.
Niet zozeer dat ik buren heb die klagen unit draait al bijna 4 jaar, maar het blijft een lawaai apparaat.
Er zijn uiteraard oplossing te koop maar dan loopt het toch al gauw flink in de papieren.

Zit zelf te denken om toch een soort van schuurtje te bouwen en deze aan de binnenzijde te isoleren.
Onderzijde van de lamellen uitblazen en bovenzijde aanzuigen. De lamellen aan de onderzijde voorzien van geluids absorberent materiaal.

[Afbeelding]

Het idee is geinspireerd op het ontwerp van Aklima. https://alklima.nl/actuee...oor-buitendeel-warmtepomp

In eerdere posts is er door andere ook gesproken om zelf een behuizing te maken maar heb nooit iets concreets gezien. Misschien dat ik het gemist heb.

Bijvoorbeeld @X21r @pleio65 hebben jullie ooit iets gebouwd?

Nu ben ik benieuwd of iemand ander al iets zelf gebouwd heeft wat een flinke geluids reductie heeft opgeleverd. Wat voor materialen heb je gebruikt? etc etc.
Een tijd geleden heb ik een omkasting gemaakt voor mijn buiten unit die aan m'n gevel hangt. Dit met het idee om het geluid te dempen.
De kast was van het merk Evolar.
Hiervan heb ik aan de bovenkant aan de binnenkant van de kast en de binnenkant van de lamellen bekleed met EASYfoam FireSeal van 2.5 cm dik.
Als achterplaat tegen de gevel aan heb ik een plaat EASYwhisper van 5 cm dik geplaatst.

Ik heb geprobeerd om voldoende airflow te houden, maar helaas bleek het toch lastiger dan ik dacht en kreeg de buitenunit niet genoeg verse lucht aangezogen wat resulteerde in een extreem pendelende buitenunit. Zelfs als ik de bovenkant van de kast weg liet zag ik amper verbetering.
Tevens was de geluidsreductie niet hoorbaar en heb ik de boel na een dag draaien en prutsen maar weer weg gehaald.

Overigens zie ik dat Evolar sindsdien ook een geluidsreductie set aanbied. Wellicht werkt dat beter dan zelf iets proberen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:30

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Corne-P schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:14:
[...]

Op die kraan kan je prima met Loctite 55 oid verder (heb zelf nooit iets anders gedaan met dezelfde kranen), maar als je het echt wilt, kan wel:

Afbeeldingslocatie: https://www.pvc-welt.de/media/image/product/21365/lg/brass-male-female-threaded-bend-90.jpg
https://www.pvc-welt.de/Brass-male-female-threaded-bend-90

Sowieso stukje mooier dan verzinkt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Ben op dit moment serieus aan het kijken naar de mogelijkheden om een kast om mijn buitenunit te bouwen.
[...]
Het idee is geïnspireerd op het ontwerp van Aklima. https://alklima.nl/actuee...oor-buitendeel-warmtepomp
[...]
Voor de lucht flow zijn drie punten belangrijk:
  1. Zorg voor een afdichtend manchet rondom de uitblaasopening zodat alle koude uitgeblazen lucht de kast daadwerkelijk verlaat (onderste foto in link naar Alklima-ontwerp).
  2. Zorg voor voldoende grote aan- en afvoeropeningen: zulke lamellen hebben een flinke aerodynamische luchtweerstand.
  3. Voorkom luchtkortsluiting door de omgeving (te krap in een hoek i.c.m. heersende windrichting)

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:24

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jojan265 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:44:
[...]

[Afbeelding]

:-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbLaPBI7Xrerj1TuZ7HxB5ynxDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wogFKFvId6lrOILuFkLRXYzJ.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
Jojan265 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:44:
[...]

[Afbeelding]

Dat is mooi spul! Daar ga ik eens even goed naar kijken.
Dan zit ik alleen wel nog steeds met m’n ontluchters 8)7
Rimco schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:59:
[...]

Op die kraan kan je prima met Loctite 55 oid verder (heb zelf nooit iets anders gedaan met dezelfde kranen), maar als je het echt wilt, kan wel:

[Afbeelding]
https://www.pvc-welt.de/Brass-male-female-threaded-bend-90

Sowieso stukje mooier dan verzinkt.
Dat is inderdaad een stuk mooier. Het is alleen niet op voorraad in duims aansluiting :/

[ Voor 27% gewijzigd door Corne-P op 21-02-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
blb4 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:19:
Dus nog even over die ophef:
't probleem is dus dat er een MDB (Milieu database) is waar installatieproducten in staan op basis van aannames (Categorie 3-data (merkloos, niet getoetste data). Op basis van die aannames zijn normen opgesteld. Nu is MDB, op zich heel terecht) bezig de kwaliteit van deze data te verbeteren naar Categorie 1 en 2-data (merkgebonden getoetste data of merkongebonden getoetste data). Ze zijn daarmee nog lang niet klaar maar hebben nu recent dus categorie Warmtepompen naar dat niveau gebracht en er blijkt dus nogal wat verschil met de Categorie 3 aannames. Ook niet zo raar als je bedenkt dat in Categorie 3-data geen rekening was gehouden met koudemiddelen.

Nu is dus 't probleem dat de normen dus zijn gebaseerd op verkeerde aannames, vandaar dat ze nu dus een tijdelijke verrekenfactor gaan gebruiken. Zodra alle installaties naar Categorie 1 of 2 zijn gebracht zal er een evaluatie plaats vinden en eventueel moeten normen dan worden aangepast.

Storm in een glas water dus.
Misschien wel, misschien niet een storm in een glas water. Als slecht echt slecht is, doen per heden de talloze WP's het minder goed millieu -technisch gezien dan iedereen dacht. Dat zal de millieu-bende (moeten) zien als een serieuze storm.
Het geeft ook aan, met welk een nonchalante instelling normen worden bedacht op basis van rekenmodellen ipv op basis van werkelijk onderzoek. Het werk van Stapert was dus zo slecht nog niet, die bedacht ook acceptabele en verkoopbare onderzoekscijfers. Jan Publiek op kosten jagen, torenhoge subsidies betalen en vort gaat de gekkies karavaan. Wat een land waar dat allemaal maar kan.
Wat wil je ook met al die schoolverlaters in de 2e Kamer met een vermogen als inkomen.
Morgen de laatste dag voor de wisseling van de wacht m.b.t. energie leverancier.
Zodra de laatste m3 gas van het plafonddeel februari is verstookt, gaat de gasketel weer uit en wordt weer op elektra uit een kolencentrale verstookt. Dat schijnt milieu vriendelijker te zijn. Het gaat kennelijk om het type CO2 etc 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Gary199 op 21-02-2023 18:01 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 19-08 17:49
Niet zozeer dat ik buren heb die klagen unit draait al bijna 4 jaar, maar het blijft een lawaai apparaat.
Er zijn uiteraard oplossing te koop maar dan loopt het toch al gauw flink in de papieren.

Zit zelf te denken om toch een soort van schuurtje te bouwen en deze aan de binnenzijde te isoleren.
Onderzijde van de lamellen uitblazen en bovenzijde aanzuigen. De lamellen aan de onderzijde voorzien van geluids absorberent materiaal.

[Afbeelding]

Het idee is geinspireerd op het ontwerp van Aklima. https://alklima.nl/actuee...oor-buitendeel-warmtepomp

In eerdere posts is er door andere ook gesproken om zelf een behuizing te maken maar heb nooit iets concreets gezien. Misschien dat ik het gemist heb.

Nu ben ik benieuwd of iemand ander al iets zelf gebouwd heeft wat een flinke geluids reductie heeft opgeleverd. Wat voor materialen heb je gebruikt? etc etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JhLUITj4jLfVhtM9IWGYIDmX0UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEZAIhF4MsJKWK8tyOuu0rvD.jpg?f=fotoalbum_large
Kost je wel een klein Afrikaans land aan oppervlakte. 😂 Maar toch een 10db stiller. (Telefoon meting)

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
LacsapOV schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:02:
[...]

[Afbeelding]
Kost je wel een klein Afrikaans land aan oppervlakte. 😂 Maar toch een 10db stiller. (Telefoon meting)
Kan het mis hebben maar langs welke kant moet nu de warme lucht naar je unit komen? Langs boven want de zijkanten zitten dicht? Ik denk dat dit niet goed is voor de effectiviteit van je unit. Ik kan het mis hebben maar ik ben nog dagelijks blij dat ik geen ombouw heb gemaakt om mijn L/L. Benieuwd wat de kenners hier daarvan zeggen. Toekomstige L/W komt ook helemaal vrij te staan. Mij vallen na 3 jaar L/L die dingen niet eens meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
MotorBeast schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:38:
[...]

Kan het mis hebben maar langs welke kant moet nu de warme lucht naar je unit komen? Langs boven want de zijkanten zitten dicht? Ik denk dat dit niet goed is voor de effectiviteit van je unit. Ik kan het mis hebben maar ik ben nog dagelijks blij dat ik geen ombouw heb gemaakt om mijn L/L. Benieuwd wat de kenners hier daarvan zeggen. Toekomstige L/W komt ook helemaal vrij te staan. Mij vallen na 3 jaar L/L die dingen niet eens meer op.
Gelukkig had ik daar al lang en breed over nagedacht voordat ik dat gevaarte had geplaatst. ;) Geen enkel nadelig effect kunnen meten. Staat er al ruim een jaar.

Gewoon de voorschriften van de fabrikant ruim aanhouden en de luchtstroom meten. Heb een paar paaltjes in de grond gemept.
Koude lucht gaat er voor uit en warme lucht van boven erin. Zitten schotten in om kortsluiting te voorkomen.

Enige waarbij je de constructie merkt is bij een defrost. De fan staat dan stil en er is nagenoeg geen luchtstroom. Daarom warmt het binnen wat op en dat zie je op de meting van de buitenvoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:29
LacsapOV schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:55:
...........
Enige waarbij je de constructie merkt is bij een defrost. De fan staat dan stil en er is nagenoeg geen luchtstroom. Daarom warmt het binnen wat op en dat zie je op de meting van de buitenvoeler.
Ik zie dat ook hoor, precies 3°C piekje tijdens de defrost, en die van mij staat helemaal vrij, zonder omkasting of wat dan ook.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 11:47
Is er een plek waar je eigenschappen, randvoorwaarden en aandachtspunten van verschillende merken warmtepompen kunt vergelijken? Bijvoorbeeld een website of een topic op dit forum?

Dat lijkt me vooral voor handige tweakers interessant, die een monoblock willen installeren, maar ook voor installateurs uit de hoek van de verwarming of solar, zonder koeltechniekachtergrond en zonder binding met één merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidooow
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:31
Opmerkelijk (en vooral bijzonder onduidelijk) artikel in het FD; https://fd.nl/bedrijfslev...anchegenoten-uub3caJt3TnL

Vaillant wijst de weg naar een duurzamere warmtepomp, tot onvrede van branchegenoten

Het materiaal waarvan warmtepompen zijn gemaakt, blijkt belastender voor het milieu dan gedacht. Milieu-eisen voor de bouw dreigen daardoor niet te worden gehaald.

Heeft iemand hier toevallig een bron van met wat meer informatie? Ik benieuwd of het over de GWP van R32 gaat oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
basfromasd schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:50:
Is er een plek waar je eigenschappen, randvoorwaarden en aandachtspunten van verschillende merken warmtepompen kunt vergelijken? Bijvoorbeeld een website of een topic op dit forum?

Dat lijkt me vooral voor handige tweakers interessant, die een monoblock willen installeren, maar ook voor installateurs uit de hoek van de verwarming of solar, zonder koeltechniekachtergrond en zonder binding met één merk.
Ja: https://warmtepomp-panel.nl/index.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Guidooow schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:23:
Opmerkelijk (en vooral bijzonder onduidelijk) artikel in het FD; https://fd.nl/bedrijfslev...anchegenoten-uub3caJt3TnL

Vaillant wijst de weg naar een duurzamere warmtepomp, tot onvrede van branchegenoten

Het materiaal waarvan warmtepompen zijn gemaakt, blijkt belastender voor het milieu dan gedacht. Milieu-eisen voor de bouw dreigen daardoor niet te worden gehaald.

Heeft iemand hier toevallig een bron van met wat meer informatie? Ik benieuwd of het over de GWP van R32 gaat oid.
Het artikel van de NOS is net zo onduidelijk, met zinnen als "co2 dat uit koelmiddel ontsnapt".
Hoe dan 8)7

Het is gewoon zo'n dingetje wat massaal door de media wordt opgepakt, maar niemand eigenlijk echt checkt hoe de feiten zijn, of met kennis van zaken een echt artikel schrijft.

https://milieudatabase.nl...armtepomp-valt-hoger-uit/

Oude berekeningen zouden gunstiger zijn dan de nieuwe generatie pompen, terwijl de nieuwe pompen een kleinere hoeveelheid en minder schadelijk (propaan) koelmiddel gebruiken.
En voor het gemak laten we de besparing op co2 in de jaren er na maar achterwege, want anders is het zo lastig rekenen :') Want een huis gaat nogal lang mee, dus kijken we alleen naar de uitstoot tijdens de bouw. Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar. Zo is mijn benzineslurpende oldtimer ook veel beter voor het milieu dan een nieuwe EV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
nodri2000 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:09:
[...]

Wat is de beste stooklijn? 1 lijn aflopend of de 2 punten lijn?
Dalende aanvoertemperatuur als het kouder word d:)b

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
LacsapOV schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:55:
[...]

Gelukkig had ik daar al lang en breed over nagedacht voordat ik dat gevaarte had geplaatst. ;) Geen enkel nadelig effect kunnen meten. Staat er al ruim een jaar.

Gewoon de voorschriften van de fabrikant ruim aanhouden en de luchtstroom meten. Heb een paar paaltjes in de grond gemept.
Koude lucht gaat er voor uit en warme lucht van boven erin. Zitten schotten in om kortsluiting te voorkomen.

Mooi bouwwerk (y)

Als ik jou goed begrijp: Alleen maar voordelen, want stiller, geen beperking in luchtflow, en bij een defrost houd je de warmte beter vast.
Op zich een heel interessante gedachte. Je zou haast de openingen op basis van het defrostsignaal sluiten. Of is dat over the top :P

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 18:00

[Afbeelding]

Het mooiste zijn deze twee.
Een kast waar de lucht zich in moet verplaatsen en door de wanden te bekleden het geluid geabsorbeerd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtQ4UziaCJcfrSXMj2GXzkAyoTA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/QbBk6brAKE4KSp4hcvHL5XiA.png?f=fotoalbum_medium

Of een kast met beklede lamellen met een groot oppervlak. Creëer je door er onder andere een hoek in te maken. Ook kan een deflectorplaat dempt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9z7KWrU9MMuR_EDw_XPLkJ9kpe0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqXxt1eWG0ZarHqG2gsbCDsr.jpg?f=fotoalbum_medium

Een deflectorplaat maak je van een rubberen tegel. Kan je ook binnen in de kast aanbrengen. De kegels vergroten het oppervlakte en de tegel heeft massa. Mooie combi voor reductie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQA4-kMrklKhwgNAPFlaAOrNeok=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1aFhvEdvCCpWBmZ5Cc26VlVw.jpg?f=fotoalbum_medium

Niet een heel moeilijk klusje om te maken. Zit wel wat werk in.
Ben inmiddels verhuisd anders had ik al lang creatieve combinatie van de twee in elkaar geknutseld😵‍💫😀

[ Voor 9% gewijzigd door pleio65 op 21-02-2023 20:52 ]

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
verkeerslicht schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:42:
[...]

Mooi bouwwerk (y)

Als ik jou goed begrijp: Alleen maar voordelen, want stiller, geen beperking in luchtflow, en bij een defrost houd je de warmte beter vast.
Op zich een heel interessante gedachte. Je zou haast de openingen op basis van het defrostsignaal sluiten. Of is dat over the top :P
En vanwege een gespannen net geen bladeren tegen de verdamper geplakt. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
LacsapOV schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:44:
[...]

En vanwege een gespannen net geen bladeren tegen de verdamper geplakt. :9
Geniaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Gary199 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:58:
[...]
Zodra de laatste m3 gas van het plafonddeel februari is verstookt, gaat de gasketel weer uit en wordt weer op elektra uit een kolencentrale verstookt. Dat schijnt milieu vriendelijker te zijn. Het gaat kennelijk om het type CO2 etc 8)
1m² gas verbranden in je HR99 ketel levert 1,9 kg CO2.
Met je HR450 Pana heb je dezelfde warmte voor 2 kWh.
2 kWh uit de kolencentrale is 1,6 kg en op die beperkte manier gemeten dus inderdaad beter.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Proton_ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:08:
[...]

2 kWh uit de kolencentrale is 1,6 kg en op die beperkte manier gemeten dus inderdaad beter.
Begrijp ik goed dat iedereen hier daarom een warmtepomp wil cute que cute ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:43
@Gary199 Ikke in ieder geval wel. Kost minder om je huis te verwarmen, CO2 uitstoot is lager en met de opkomst van CO2 vrije elektra daalt de CO2 uitstoot in de komende jaren nog meer.
Jammer genoeg in 2014 een hybride laten plaatsen. Nu nog ca. 50-100m3 gas per jaar nodig jammer genoeg. Over 10 jaar (overlijden gasketel) over naar full electric.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 18:04
Gary199 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:37:
[...]

Dat is natuurlijk wel een tamelijk onnozele opmerking van je. De argumentatie achter de keuze voor een warmtepomp behelst wel wat meer, maar (in mijn geval) is het terugdringen van de co2 uitstoot wel een belangrijk onderdeel. Dat dit met elektriciteit uit kolen minder groot is dan met elektriciteit uit gas is helder, maar er is nog altijd winst ten opzichte van een ketel en dan helpen alle beetjes.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Aziraphale schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:46:
[...]

Dat is natuurlijk wel een tamelijk onnozele opmerking van je. De argumentatie achter de keuze voor een warmtepomp behelst wel wat meer, maar (in mijn geval) is het terugdringen van de co2 uitstoot wel een belangrijk onderdeel. Dat dit met elektriciteit uit kolen minder groot is dan met elektriciteit uit gas is helder, maar er is nog altijd winst ten opzichte van een ketel en dan helpen alle beetjes.
Ik beweerde hier niets, ik vraag slechts. Lees hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Aziraphale schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:46:
[...]

Jouw antwoord op mijn vraag is dus ja zoals te lezen valt. Niets mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Gary199 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:37:
[...]

Watte?
Bedoel je misschien :
coûte que coûte

al is mijn Frans niet zo best meer.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Naalroc schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 22:34:
[...]

Watte?
Bedoel je misschien :
coûte que coûte

al is mijn Frans niet zo best meer.....
het is dus ook geen Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Klopt, maar wat is het dan wel?

[ Voor 24% gewijzigd door Naalroc op 21-02-2023 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
In een deel van Spanje wordt dit wel gebruikt om te zeggen: grappig wat grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
leuk bedacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
ongeacht de kosten (google translate)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
vind dat geen sterke reactie, maar 't is goed
Er zijn dus nogal wat verschillende redenen om een WP aan te schaffen.
De een berekent minder CO2 uitstoot en een ander heeft t.d.a. een ander resultaat.
Het is maar wat je wilt berekenen. Ik ga voor minder, ondanks een COP van ook minder dan 5. De ontwikkeling prijsverhouding gas<>elektra zal duidelijk maken waarom.

[ Voor 47% gewijzigd door Gary199 op 21-02-2023 23:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Proton_ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:08:
[...]

Het is gebaseerd op een stoichiometrische verbranding. Onverbrand is aardgas zelfs schadelijker voor het milieu.

Alleen voor de energie inhoud zijn 2 varianten:
Hi (onderwaarde) 31,65kJ, zonder condensatie warmte meegerekend.
Hs (bovenwaarde) 35,17kJ, met condensatie warmte meegerekend.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 22-02-2023 00:35 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:33

[Afbeelding]

Hier onder straks vele links met mijn ervaringen gepost.

Nu het geluid dempen.
De regels..
- Hoge freq zijn makkelijk te dempen..met 90 graden hoeken en dempening materiaal tegen de wanden.
- Lage freq gaan gewoon 90 graden de hoek om ..en trekken zich niets ( zeer weining)aan van demping materiaal aan de wanden .
- Bij lucht in beweging door de fan kan het geluid zich moelijk VER verplaatsen !!!.

Aan voorzijde en achterzijde WP komt nagenoeg even veel geluids druk.
Aan voorzijde zal dit geluid zich minder ver verplaatsen dan aan de achterzijde !!

Mocht de achterzijde een stenen muur zijn..dan reflecteert deze het geluid naar voren... dus een dubbele hoeveelheid geluid komt dan uit de blazende voorkant.

- Vlak voor defrost zal de fan wel draaien. maar weining effectief lucht verplaatsen..
Wat net naar voren is geduwd val met een klap weer terug achter het blad van de fan.
Vandaar een zwaar stampend geluid !!

Hoge freq kan je dempen in 15 a 20 cm lengte.
Lage freq heb je echt wel 60 a 120 cm nodig.

Ps de nu te koop zijnde geluids dempende kasten met wel 20 db reductie....geven maar 2a 3 db reductie op de lage freq !!!!!!
Kijk maar in de dempende freq spec.

Lage freq zijn er in overvloed .
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RLTmtyaS2iOWKHqddh_PXVNgio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PWARh7rY5kwmdt21oCiXoCA6.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn oplossing uit 2020.. de blazende uitgang doormiddel van de rubberen tegels met noppen in cirkel met verschillende lengte weer samen laten komen.( boven is de bazende uitgang)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wOcVuEllihP0BiMSztFQIgpW94E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vVfgO7q07cyZZvs8tJuo55EW.jpg?f=user_large

Lage freq gaan recht door en gewoon 90 graden hoeken om...
Dus in een bocht steeds een stukje van de energie absorberen... en door dat het geluid verschillende lengtes aflegt komen sommige freq precies in tegen fase weer bij elkaar..( antiegeluid)
Geluids demping is zeer hoog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCRQBYTs8GL-WwX1qVHM7iyQKLg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1vOMIx3l4LoYXb46t4WEShNm.jpg?f=user_large

Mijn lucht aan zuiging heb ik laatst als volgt opnieuw gemonteerd Demping is goed ,maar alle lucht wegen hebben dezelfde lengte dus voor verbetering vatbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFC6e8OXhuIq6FToqmmpBXPGyLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4RwpeNlPMmu00jNWcb4MnKS.jpg?f=fotoalbum_large

Lees materiaal.
https://gathering.tweaker...message/66272846#66272846

https://gathering.tweaker...message/66289126#66289126

https://gathering.tweaker...message/66683188#66683188

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:55
@X21r Dank, dat is nog eens een echte oplossing.

Ik zit ook enorm met de fabrieksopgaven in de maag. Sound power level en sound pressure level, die hebben op diverse plekken dezelfde eenheden, db(A). Zou het niet of-of moeten zijn? Ik heb nu een apparaat op het ook dat voor het power level 60dbA geeft, en sound pressure 37dbA. Ik begrijp eigenlijk niet waarom dat zo'n verschil is, terwijl het bij andere apparaten veel dichter bij elkaar ligt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webrazor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-09-2023
Remco45 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:22:
[...]

Voor de lucht flow zijn drie punten belangrijk:
  1. Zorg voor een afdichtend manchet rondom de uitblaasopening zodat alle koude uitgeblazen lucht de kast daadwerkelijk verlaat (onderste foto in link naar Alklima-ontwerp).
  2. Zorg voor voldoende grote aan- en afvoeropeningen: zulke lamellen hebben een flinke aerodynamische luchtweerstand.
  3. Voorkom luchtkortsluiting door de omgeving (te krap in een hoek i.c.m. heersende windrichting)
Ging zelf ook zo'n plaat gebruiken en deze tegen de warmtepomp aan met een rubber of een strook isolatiemateriaal als afdichting en tegen het trillen.

Is daar ook iets van een formule voor? Voor het aanzuigen ben je minimaal de grote nodig van de lamellen van de warmtepomp zelf lijkt mij.

De warmtepomp komt bij mij wel in de hoek te staan, kan nog wel kiezen om eventueel de warmtepomp een slag te draaien. Nu blaas hij uit naar de achterkant van onze tuin richting de achterburen. Ik zou hem een slag kunnen draaien naar links dan blaas hij uit richting onze eigen tuin wij wonen wel op de hoek dus naast ons zit een straat en daarna pas weer huizen.
LacsapOV schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 18:02:
[...]

[Afbeelding]
Qua grote ben je denk ik niet eens zoveel groter dan het model zoals ik nu getekend hebt. Heb je misschien wat meer details/foto's hoe het er van binnen uitziet? Vind het niet misstaan in de tuin.

Wat heb je rechts voor de schutting voor wandje staan?
pleio65 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:44:
[...]

Het mooiste zijn deze twee.
Een kast waar de lucht zich in moet verplaatsen en door de wanden te bekleden het geluid geabsorbeerd wordt.

[Afbeelding]
Dat zou inderdaad wel het beste zijn denk ik om het geluid te absorberen, maar heb wel mijn twijfels of de openingen voor de lucht aan en afvoer wel voldoende zullen zijn.
pleio65 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:44:
[...]

Of een kast met beklede lamellen met een groot oppervlak. Creëer je door er onder andere een hoek in te maken. Ook kan een deflectorplaat dempt.

[Afbeelding]
Dat heb ik nu ook in mijn ontwerp de lamellen zitten er in als dakjes. Met geluidsabsorberend materiaal aan de onderzijde van de lamel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 10:20

koekjah

Luctor et emergo

Discussie met de installateur mbt onze Nibe L-W pomp. Tapwater staat op 52 graden, maar de douche wordt alleen lauw warm (denk ongeveer 25 graden). Volgens installateur is dat normaal bij warmtepompen en heb je niet meer het hete water zoals bij een gas ketel.

Hij heeft nu het tapwater op 56 graden gezet en komt over 2 uur terug om te kijken of het water warmer is.
Wat moet ik hier nou mee?

Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
X21r schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 01:04:
[...]

Hier onder straks vele links met mijn ervaringen gepost.

Nu het geluid dempen.
De regels..
- Hoge freq zijn makkelijk te dempen..met 90 graden hoeken en dempening materiaal tegen de wanden.
- Lage freq gaan gewoon 90 graden de hoek om ..en trekken zich niets ( zeer weining)aan van demping materiaal aan de wanden .
- Bij lucht in beweging door de fan kan het geluid zich moelijk VER verplaatsen !!!.

Aan voorzijde en achterzijde WP komt nagenoeg even veel geluids druk.
Aan voorzijde zal dit geluid zich minder ver verplaatsen dan aan de achterzijde !!

Mocht de achterzijde een stenen muur zijn..dan reflecteert deze het geluid naar voren... dus een dubbele hoeveelheid geluid komt dan uit de blazende voorkant.

- Vlak voor defrost zal de fan wel draaien. maar weining effectief lucht verplaatsen..
Wat net naar voren is geduwd val met een klap weer terug achter het blad van de fan.
Vandaar een zwaar stampend geluid !!

Hoge freq kan je dempen in 15 a 20 cm lengte.
Lage freq heb je echt wel 60 a 120 cm nodig.

Ps de nu te koop zijnde geluids dempende kasten met wel 20 db reductie....geven maar 2a 3 db reductie op de lage freq !!!!!!
Kijk maar in de dempende freq spec.

Lage freq zijn er in overvloed .
[Afbeelding]

Mijn oplossing uit 2020.. de blazende uitgang doormiddel van de rubberen tegels met noppen in cirkel met verschillende lengte weer samen laten komen.( boven is de bazende uitgang)
[Afbeelding]

Lage freq gaan recht door en gewoon 90 graden hoeken om...
Dus in een bocht steeds een stukje van de energie absorberen... en door dat het geluid verschillende lengtes aflegt komen sommige freq precies in tegen fase weer bij elkaar..( antiegeluid)
Geluids demping is zeer hoog.
[Afbeelding]

Mijn lucht aan zuiging heb ik laatst als volgt opnieuw gemonteerd Demping is goed ,maar alle lucht wegen hebben dezelfde lengte dus voor verbetering vatbaar.
[Afbeelding]

Lees materiaal.
https://gathering.tweaker...message/66272846#66272846

https://gathering.tweaker...message/66289126#66289126

https://gathering.tweaker...message/66683188#66683188
Je hebt er duidelijk veel tijd en aandacht aan besteed. Dat dit misschien wel de beste oplossing is is het voor weinig mensen denk ik haalbaar om zo'n opstelling in de tuin te plaatsen. Maar interessant is het iedergeval wel. Wat voor geluidsabsorberend materiaal heb je gebruikt in de ander oplossing die je post in de laatst link?

Vind het gebruik van de rubberen tegels wel een goede oplossing. Heb zelf naar een aantal geluidsabsorberende materialen gekeken maar dan gaat het al gauw richting de € 30/40 per m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
koekjah schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:07:
Discussie met de installateur mbt onze Nibe L-W pomp. Tapwater staat op 52 graden, maar de douche wordt alleen lauw warm (denk ongeveer 25 graden). Volgens installateur is dat normaal bij warmtepompen en heb je niet meer het hete water zoals bij een gas ketel.

Hij heeft nu het tapwater op 56 graden gezet en komt over 2 uur terug om te kijken of het water warmer is.
Als je bij de wasbak tapt, krijg je dan wel 50+ graden?
Want de vraag lijkt mij of de mengkraan van de douche een tekortkoming heeft of dat je boilervat niet op temperatuur is.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor

Met zo'n reactie kun je weinig mee, als tapwater ingesteld staat op 52 graden dan zou hij het water in het SWW vat verwarmen tot die temperatuur. Wat geeft de temperatuur sensor in het SWW vat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
DutchWing schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 00:28:
[...]

Het is gebaseerd op een stoichiometrische verbranding. Onverbrand is aardgas zelfs schadelijker voor het milieu.

Alleen voor de energie inhoud zijn 2 varianten:
Hi (onderwaarde) 31,65kJ, zonder condensatie warmte meegerekend.
Hs (bovenwaarde) 35,17kJ, met condensatie warmte meegerekend.
De gasketel ( 25kW) staat op 9kW afgeregeld en de max water temp op 49*C
De kamer thermostaat staat op 20,5 en die temp is al dagenlang dag en nacht onveranderd binnen de tolerantie/hysterese. ( geen stooklijn )
Bij 8-10*C Tb is het verbruik incl. 1.8m3 (dag) verbruik voor koken-was drogen en ww 0.45m3 per uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Blihi schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:29:
[...]

Ja, want de unit heeft meer last van ijsvorming = dichtgevroren lamellen = fan moet meer moeite doen.

De WP "ziet" natuurlijk niet dat de lamellen dicht gevroren zijn en er een defrost nodig is. De defrosts worden gestuurd door metingen.

In het geval van de Toshiba Estia, op deze manier:
  • Als 55 minuten a de start van verwarmen geldt dat TE<-5°C EN (TEO - TE) - (ToO - To) ≥ 3°C for 20 sec, OF
  • Als 45 minuten a de start van verwarmen geldt dat TE<-10°C EN (TEO - TE) - (ToO - To) ≥ 2°C for 20 sec, OF
  • Als 39 minuten a de start van verwarmen geldt dat “TE ≤ -30°C” for 20 sec OF
  • Als gedurende 150 minuten na de start van verwarmen TE < -2°C
Waarbij TE = temperatuur verdamper, TO = buitentemperatuur, TEO = laagste TE in de eerste 15 minuten na start verwarming, TOO = laagste TO in eerste 15 minuten na start verwarmen.

Met name die laatste is interessant. Als de WP dus 150 minuten draait bij een TE<-2 (maar >-5), dan start een defrost. De WP gaat er dus vanuit dat in die 150 minuten de verdamper te ver aangevroren is.

Als je WP niet goed circuleert gebeurt dit al veel eerder, terwijl niet aan de andere condities voldaan wordt. De WP zal dus te lang wachten met defrosts. Bij de Estia kun je die tijd instellen tussen 30, 60, 90 en 150 minuten, precies om die reden.
En gister sneuvelde unit nummer 13 in ons project. Dat is 13 uit 33 in een tijdsbestek van 18 maanden... |:( |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale

Wat een complete onzin van je installateur. Ik heb ook een Nibe en daar komt gewoon heet water uit het vat, ik heb zelfs meer druk en sneller heet water dan met de ketel. Maar wat geeft hij, zoals al eerder gevraagd, aan als temperatuur van het vat?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:08

Simpel gezegd, is niet normaal. Douchewater moet net zo comfortable kunnen zijn als voorheen. Ik heb weliswaar geen SWW maar een aparte WP boiler, maar douchen is net zo comfortabel als voorheen. Mijn WP boiler staat op zo'n 55 C.

Lijtk me dat de installateur toch nog eens goed naar de SWW moet kijken. Waar meet/regel je de temperatuur in het vat bijvoorbeeld. Er zitten hier mensen met veel kennis. Kun je een foto of schema van je opstelling delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Het kan ook zijn dat de thermostaatmengkraan het niet lekker doet en daardoor te veel koud water bijmengt. Daar hebben wij last van gehad. Met een hogere aanvoertemperatuur werkte het wel allemaal goed (toen nog op CV).

Ik zou eerst inderdaad controleren wat de temperatuur is die uit het vat komt, maar die zou gewoon op de ingestelde setpoint moeten zitten na een run. Daarna controleren bij een andere kraan (het liefst gewoon een mengkraan zonder thermostaat). Mocht dat allemaal wel warm zijn, dan eens kijken naar vervanging van je thermostaatmengkraan.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:12

Als aanvulling op de post van X21r: laagtonige herrie wordt vaak veroorzaakt door resonantie van onderdelen van de behuizing, of in de behuizing. Dit kan je over het algemeen oplossen door te immobiliseren (extra montagepunt aanbrengen; denk bijvoorbeeld aan een trillend stuk staalplaat, dan kan je de trilling oplossen door in het midden met je hand op de plaat te drukken) of door te verzwaren (dit gebeurt vooral in auto's door het aanbrengen van dreunplaat in de deuren en vloer van de auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Thx voor reacties. Zowel douche, bad als wasbak worden niet meer dan lauw warm.

Betreft een Nibe VVM225, hieronder wat foto's van de temperaturen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mTeQCtuNB57wXbozdBP-Ma9wJYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ey8DC0bMeHy346FUNpAPSKX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Dz4xqqAgJ6kXJW4AP0vCJia6U0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMcynMcaojZpq0LJcbTEZnp8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leGYjp-EOn_-kIsfgpBFfB5aylY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGBPcZ3QWOzPVBOWIma4OkkT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3u5Qwkwdk_bEzN40BsSm23Lwyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9T6mYPaAFuJt96Le0QG3TcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:08
koekjah schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:50:

Klinkt of je installateur een probleem heeft. Als hij er zelf niet uit komt haalt ie Nibe er maar bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gedrag is uiteraard niet normaal. Hier kan ik met 40° SWW nog comfortabel douchen.
Meet even de uitgaande ww-leiding direct na de WP. Dan weet je of het aan de WP of de huisinstallatie ligt.
Als het aan je WP ligt de vraag even in het Nibe topic stellen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nu heb ik geen Nibe maar als ik het eerste schermpje moet geloven zou het water in het vat boven in 56,2 graden zijn. (warmtapwater boven (BT7))
Dan is het water is het vat dus warm genoeg, de vraag is dan waarom is het uiteindelijk bij de kraan koud?
Is niet de aanvoerkoudwater en afvoerwarmwater verkeerdom aangesloten?
Dan vul je namelijk koudwater bovenin het vat en tap je minst warme water onderuit het vat.

[ Voor 4% gewijzigd door webrazor op 22-02-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

leejoow schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:29:
Het kan ook zijn dat de thermostaatmengkraan het niet lekker doet en daardoor te veel koud water bijmengt. Daar hebben wij last van gehad. Met een hogere aanvoertemperatuur werkte het wel allemaal goed (toen nog op CV).

Ik zou eerst inderdaad controleren wat de temperatuur is die uit het vat komt, maar die zou gewoon op de ingestelde setpoint moeten zitten na een run. Daarna controleren bij een andere kraan (het liefst gewoon een mengkraan zonder thermostaat). Mocht dat allemaal wel warm zijn, dan eens kijken naar vervanging van je thermostaatmengkraan.
Het kan ook een willekeurige andere thermostaatkraan zijn. Had hier een grapje met een wastafelkraan die ondermaats was qua temperatuur ondanks dat ketel stond te loeien. Bleek een thermostaatkraan te zijn in de niet gebruikte douchecabine. Temp knop een paar keer heen en weer en het probleem was opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@koekjah De temperatuur in je vat is prima, hiermee kan ik ook prima douchen. Bij mijn ouders staat ook een VVM225 en ook dat gaat uitstekend. Dit probleem ligt buiten je Nibe en dat zal je installateur op moeten gaan lossen. Mijn gevoel is dat er wat verkeerd is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
naarden 4ever schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:46:
[...]

Als aanvulling op de post van X21r: laagtonige herrie wordt vaak veroorzaakt door resonantie van onderdelen van de behuizing, of in de behuizing. Dit kan je over het algemeen oplossen door te immobiliseren (extra montagepunt aanbrengen; denk bijvoorbeeld aan een trillend stuk staalplaat, dan kan je de trilling oplossen door in het midden met je hand op de plaat te drukken) of door te verzwaren (dit gebeurt vooral in auto's door het aanbrengen van dreunplaat in de deuren en vloer van de auto).
Op echte (stalen) veren plaatsen en ontdreuningsmat plaatsen helpt idd erg goed. Daarna kijken wat er evt nog extra nodig is. Zie bijvoorbeeld mijn ervaring:
Jaap19 in "Trillingen warmtepomp dempen"
En
Jaap19 in "Trillingen warmtepomp dempen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het komt nog wel eens voor, dat bij gasgestookte CV installaties die ook warm tapwater moeten produceren, achter de boiler in de warm tapwaterleiding een thermostatische mengklep wordt gemonteerd, zodat het water dat vanaf de boiler ook heter kan zijn, toch nooit warmer dan bijv. 60°C naar de warm tapwaterleidingen kan gaan.

Kan het zijn, dat er vanuit de oude installatie zo'n mengklep is blijven zitten? Die dan ook nog eens altijd een minimum hoeveelheid koud water bijmengt?
Even checken?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjah

koekjah

Luctor et emergo

Nee, het is nieuwbouw dus dat gaat niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:41
Is de temperatuur van de boiler ook op een andere manier gemeten? Wellicht een sensor die een verkeerde waarde geeft

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 22-02-2023 12:43 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@koekjah De post van @ds23man hierboven is ook een goede tip. Dat heb ik hier: de thermostaatkraan van het bad mengt koud water bij als die op een mix temp staat en gewoon dicht staat. Dan bij de wasbak en in de douche lauw water.
Maar even met je hand de warmwaterleiding voelen bij de boiler zou je veel moeten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artoervs
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 03-05 15:38
Dag allen,

Ik hoop dat ik het juiste topic heb gevonden om deze vraag te stellen.
Ik heb een Remeha lucht water warmtepomp van 4.2kw momenteel zonder buffervat omdat ik de vloerverwarming als buffer gebruik tegen pendel gedrag.
Nu wil ik toch een buffervat gaan bij plaatsen zodat ik met zone regeling andere kamers kan verwarmen, aangezien de andere kamers nu vaak erg koud blijven aangezien de thermostaat alleen in de woonkamer hangt bij de vloerverwarming.

Nu zou een buffervat van 40-50 liter voldoende zijn tegen het pendelen, maar ik hoop met het later bijplaatsen van zonnepanelen het buffervat ook als batterij te kunnen gebruiken. Overdag vat verwarmen, savonds huis.

Is dit met zo een kleine warmte pomp een reële gedachte en zo ja welke grote buffervat zou dan passend zijn als batterij?

Het internet staat vol met info over anti pendel buffers maar ik kan maar weinig vinden voor het gebruik als batterij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Artoervs schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:47:
Dag allen,

Ik heb een Remeha lucht water warmtepomp van 4.2kw momenteel zonder buffervat omdat ik de vloerverwarming als buffer gebruik tegen pendel gedrag.
Nu wil ik toch een buffervat gaan bij plaatsen zodat ik met zone regeling andere kamers kan verwarmen, aangezien de andere kamers nu vaak erg koud blijven aangezien de thermostaat alleen in de woonkamer hangt bij de vloerverwarming.

Nu zou een buffervat van 40-50 liter voldoende zijn tegen het pendelen, maar ik hoop met het later bijplaatsen van zonnepanelen het buffervat ook als batterij te kunnen gebruiken. Overdag vat verwarmen, savonds huis.

Is dit met zo een kleine warmte pomp een reële gedachte en zo ja welke grote buffervat zou dan passend zijn als batterij?

Het internet staat vol met info over anti pendel buffers maar ik kan maar weinig vinden voor het gebruik als batterij
misschien als je een buffervat van 10000 liter oid neemt (chargeer wat) ... maar die 50 liter opgeslagen warmte is in een paar minuten weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@Artoervs wat @MisterB zegt.

Dit is tevens van toepassing op een zoneregeling. Zie ook:
Zoneregeling in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
buffervat in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 22-02-2023 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
MisterB schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:55:
[...]

misschien als je een buffervat van 10000 liter oid neemt (chargeer wat) ... maar die 50 liter opgeslagen warmte is in een paar minuten weg
Absoluut, en andersom ook. Je wp heeft het in luttele seconden op temperatuur waarvoor een pv aansluiting ook naar mijne inziens niet van toegevoegde waarde is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Laatst online: 18:01
Dag allen,

In dit geval is het buffervat er enkel om vrije doorstroming te garanderen zodat er altijd voldoende systeeminhoud beschikbaar is voor ontdooien. Met de zoneregeling ga je met kleppen werken en sluit je dus de buffer (betonvloer) mogelijk af. Voor de vrije doorstroming is 50 liter voldoende.

Overdag een buffer op temperatuur brengen zodat je de warmte in de nacht kunt gebruiken vraagt wat meer inhoud. Dan ga je inderdaad naar buffers van meer dan 1000 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
MisterB schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 11:55:
[...]

De volumetrische warmtecapaciteit van water en beton zijn nagenoeg gelijk, dus dit is misschien berekenbaar. De bufferfunctie van een vloer is bij benadering de volume van het beton. Zit je op 10x10 (ik zeg maar wat) meter van 20cm dik, dan zijn dat 20.000 liters beton.

Factor 2 is misschien een redelijke schatting voor het verminderde effect van lager gelegen beton, dus 10k liter klopt wel aardig.

[ Voor 11% gewijzigd door Brent op 22-02-2023 12:16 . Reden: Toch iets beter sommetje maken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Da's een leuk kasteeltje: 40 x 40 meter vloeroppervlakte!

Maar je punt is gemaakt hoor ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

leonlwd schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:14:
[...]

En gister sneuvelde unit nummer 13 in ons project. Dat is 13 uit 33 in een tijdsbestek van 18 maanden... |:( |:( |:(
Dat had je volgens mij nog niet eerder verteld.
Dat er na 3 units al geen belletje ging rinkelen bij de installateur |:( 8)7

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basfromasd

Ik denk dat dit niet de juiste aanpak is van het probleem en ik ben bang dat dit je een teleurstelling zou opleveren.
De logische oplossing is, voor zover ik het vanaf hier kan beoordelen, ervoor zorgen dat de vloer beneden en de andere kamers tegelijk verwarmd worden. Die andere kamers kun je aan- of uitzetten met een (thermostaat-)kraan en door de aanvoertemperatuur goed in te stellen in je warmtepomp zorg je dat de woonkamer de juiste temperatuur krijgt. Mocht de woonkamer te maken hebben met een houtkachel of veel zoninstraling, dan kun je de thermostaat verplaatsen naar de hal bijvoorbeeld. Dat is een stuk minder foutgevoelig dan een zoneregeling en ook voordeliger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
Naalroc schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:17:
Da's een leuk kasteeltje: 40 x 40 meter vloeroppervlakte!

Maar je punt is gemaakt hoor ;)
Ja, dacht ik net effe te laat ook, ik had 40m2 in mn hoofd ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leonlwd
DutchWing schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 13:17:
[...]

Dat had je volgens mij nog niet eerder verteld.
Dat er na 3 units al geen belletje ging rinkelen bij de installateur |:( 8)7
Dat zou je zeggen he.. ze denken nu dat het aan de wind ligt. Zelf denk ik dat het vooral met de recirculatie en de vele defrosts te maken heeft. Ik heb foto's gemaakt waar je ziet, bij niet eens extreem lage buitentemperatuur, dat de inlaat en de schoorsteenkap helemaal of grotendeels dichtgevroren zijn.

Ze gaan nu op mijn verzoek volgende week de kap om de buitenunit verwijderen en een week lang kijken wat het in de werking en data doet.

foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NCOSsLoc00gm8xluKr6Q2zRgpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULvyc3oXYPBgHLCGvzFgLoCr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HDQvofdXt9Nl2MLOSruTtjhjavM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0mrPxcUqUDE7vgo30pBaS8P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/40Aezku9gGhgIAygoXhb7HMcvlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KctmaqhYbwzXqLQOwKytqnQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door leonlwd op 22-02-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@leonlwd Wauw, die zijn echt een hoop aan het leren :)
Deze fouten gaan ze niet snel nogmaals maken.
(positief denken...)
Ik hoop op representatief weer.
(had iemand al gezegd dat je met een klimaatkamer in een ochtend genoeg weet?)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Laatst online: 16-09 21:23
leonlwd schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:42:
[...]
Dat zou je zeggen he.. ze denken nu dat het aan de wind ligt. Zelf denk ik dat het vooral met de recirculatie en de vele defrosts te maken heeft. Ik heb foto's gemaakt waar je ziet, bij niet eens extreem lage buitentemperatuur, dat de inlaat en de schoorsteenkap helemaal of grotendeels dichtgevroren zijn.
[...]
Graag hier ook posten s.v.p.

Behalve ijsafzetting waar de fan tegen aan gaat lopen kan het ook nog een geval "veel te weinig luchtaan- en/of afvoer" zijn... Dat is ook niet goed voor de elektromotor.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonlwd
Remco45 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:07:
[...]

Graag hier ook posten s.v.p.

Behalve ijsafzetting waar de fan tegen aan gaat lopen kan het ook nog een geval "veel te weinig luchtaan- en/of afvoer" zijn... Dat is ook niet goed voor de elektromotor.
Foto's toegevoegd aan bericht.

[ Voor 5% gewijzigd door leonlwd op 22-02-2023 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Achtelijk gedoe eigenlijk om een dergelijk apparaat inneen schoorsteen hoog op een dak te stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Mooi is kennelijk gewenster dan goed :(

[ Voor 4% gewijzigd door Jaap19 op 22-02-2023 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:02

dof

Ik denk dat ze het zo'n briljant idee vonden, dat ze niet snel toegeven dat het een debacle is :-(

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Een kind van 4 kan bedenken dat het niet zo handig is om een wp op deze manier te plaatsen. Elke vorm van weer slaat direct neer in je pomp. Mijn pompen staan gewoon in een hele grote schuur en heb nauwelijks defrosts.....

Buitenunit in schuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Op zich prima dat ze zoiets proberen. Van vallen en opstaan wordt men wijs.
Alleen heel fout dat ze zo lang blijven door prutsen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@dof het is ook niet a priori een slecht idee, maar je moet het wel goed uitvoeren. Dus meer doorlaat en een schot tussen voor- en achterkant.

Het zou misschien al helpen als er een grotere keus is uit buitenunits die niet door oude DDR-ontwerpers getekend zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:59:
..
Het zou misschien al helpen als er een grotere keus is uit buitenunits die niet door oude DDR-ontwerpers getekend zijn...
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
Proton_ schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:59:
@dof
Hoe zou een buitenunit eruit zien die door Antoni Gaudí ontworpen is? Of door Jean Tingely? Of door Michelangelo? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Laatst online: 18:01
leonlwd schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:42:
[...]

Ze gaan nu op mijn verzoek volgende week de kap om de buitenunit verwijderen en een week lang kijken wat het in de werking en data doet.

foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die kap laat niet genoeg lucht door. Aan de zijkant moeten ook gaten komen onder andere en de gaten moeten groter zijn. Nu hebben ze last van recirculatie. Staan ze wel met de rug naar elkaar toe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@basfromasd het blijft een apparaat, maar Gaudí zou deze kiezen denk ik:
https://lambda-wp.at/luft/
Afbeeldingslocatie: https://lambda-wp.at/wp-content/uploads/2020/08/20200812_165423-min-1024x768.jpg

Maar goed, smaken verschillen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corne-P
Jojan265 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:10:
[...]

[Afbeelding]
Zoiets bedoel je? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gG7qiqfDx9Pl7oY1j3ECVYuO2us=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtYnaLNfaGtgtVYQ9RWSJafQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnz60QCG-IkMU7uW3qov8dvWYss=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A2XNSm0hiF3lvx1xwM38CVHy.jpg?f=fotoalbum_tile

Het was even zoeken maar ik ben er wel tevreden mee zo 8)

Edit:

Mag een Kamstrup onder een hoek van 45 graden gemonteerd worden?
Zowel verticaal, horizontaal als “at an angle” is mogelijk volgens de handleiding dus het lijkt me logischerwijs geen probleem. Better safe than sorry.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CVo0VrcMhfKXdsJedLP7lFFCFE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TGObCAj55fwPYhnmSfFDFaHg.png?f=fotoalbum_large

Edit 2:

Never mind…. “Not to be placed directly before or after a pump”.
Word toch verticaal dan.

[ Voor 18% gewijzigd door Corne-P op 22-02-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Corne-P schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:06:
[...]

Zoiets bedoel je? :+
[Afbeelding][Afbeelding]

Het was even zoeken maar ik ben er wel tevreden mee zo 8)
Perfect. Ziet er zeer goed uit. Van dat T-stuk had je spijt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corne-P
Jojan265 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:08:
[...]

Perfect. Ziet er zeer goed uit. Van dat T-stuk had je spijt gekregen.
Dat sowieso! Had er al hoofdpijn van voordat ik het überhaupt had gemonteerd 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
basfromasd schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:47:
[...]

Hoe zou een buitenunit eruit zien die door Antoni Gaudí ontworpen is? Of door Jean Tingely? Of door Michelangelo? :)
Ik geloof niet dat iemand blij zal zijn met een wp-ontwerp door Jean Tinguely :*) Vooral het leidingwerk niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Mogen hier ook routingsvragen? Ik overweeg momenteel een ondersteunende WP pomp (gasketel blijft nog even). Deze plaats je dan, bijvoorbeeld, tussen retour en gasketel, juist? Ik zit echter met de layout van de buizen: vanaf de CV ketel (zolder) splitsen de buizen zich meteen, en lopen de twee takken aan oost en west zijde naar beneden. Die WP zou zo ongeveer aan het andere eind van het huis komen, en daar kan weinig aan gedaan worden. Nou lijkt me een extra set buizen niet zo'n goed idee (dat zou 2x20m extra buis zijn, en er lopen er al genoeg). Maar, dan kan ik hem eigenlijk alleen maar op de retour van 1 van de twee (grote) radiatoren beneden kunnen zetten. De retour naar boven komt dan nog weer wat retouren tegen van de radiatoren in de ene helft van de bovenverdieping. Volg je het nog?

Heel optimaal is dat dus niet. Is het gewoon een slecht idee? Zie ik een logische oplossing over het hoofd? Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Brent schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:04:
Mogen hier ook routingsvragen? Ik overweeg momenteel een ondersteunende WP pomp (gasketel blijft nog even). Deze plaats je dan, bijvoorbeeld, tussen retour en gasketel, juist? Ik zit echter met de layout van de buizen: vanaf de CV ketel (zolder) splitsen de buizen zich meteen, en lopen de twee takken aan oost en west zijde naar beneden. Die WP zou zo ongeveer aan het andere eind van het huis komen, en daar kan weinig aan gedaan worden. Nou lijkt me een extra set buizen niet zo'n goed idee (dat zou 2x20m extra buis zijn, en er lopen er al genoeg). Maar, dan kan ik hem eigenlijk alleen maar op de retour van 1 van de twee (grote) radiatoren beneden kunnen zetten. De retour naar boven komt dan nog weer wat retouren tegen van de radiatoren in de ene helft van de bovenverdieping. Volg je het nog?

Heel optimaal is dat dus niet. Is het gewoon een slecht idee? Zie ik een logische oplossing over het hoofd? Dank voor het meedenken.
Ik zou gewoon gelijk full electric gaan.
Het is misschien handiger om hier een aparte topic voor te maken indien je dit idee toch wilt doorzetten.
+ foto’s of een schets helpt altijd beter te begrijpen wat je precies bedoeld.

De meeste hier zeggen:
Full electric ready Monoblock of split plaatsen.
En dan kun je op een later tijdstip ketel eruit en warmtepompboiler / indirect boiler plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 22-02-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Brent schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:04:

Heb hier eenzelfde situatie. Beide tegelijkertijd werken is 1 x gebeurd. Na een poosje had de WP zichzelf uitgeschakeld. Had op voorhand al een slecht gevoel, maar ze werkten parallel geschakeld. Het zal beter gaan met de aanvoer van de WP aansluiten op de retour van de gasketel. Heb dat gelaten voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:15
ds23man schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:58:
Een kind van 4 kan bedenken dat het niet zo handig is om een wp op deze manier te plaatsen. Elke vorm van weer slaat direct neer in je pomp. Mijn pompen staan gewoon in een hele grote schuur en heb nauwelijks defrosts.....

Buitenunit in schuur
Bij mijn zoon staat op zijn nieuwbouw huis zijn mitschubiscie ook zo opgesteld inclusief de standaard zonnepanelen een negatieve energie rekening. Het ding doet zijn werk en in heel de rij geen problemen. Sterker nog het was voor mij de reden om met een wp te beginnen.
Het kan dus ook gewoon goed zijn.

snameroc

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LacsapOV
webrazor schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:00:
[...]

Ging zelf ook zo'n plaat gebruiken en deze tegen de warmtepomp aan met een rubber of een strook isolatiemateriaal als afdichting en tegen het trillen.

Is daar ook iets van een formule voor? Voor het aanzuigen ben je minimaal de grote nodig van de lamellen van de warmtepomp zelf lijkt mij.

De warmtepomp komt bij mij wel in de hoek te staan, kan nog wel kiezen om eventueel de warmtepomp een slag te draaien. Nu blaas hij uit naar de achterkant van onze tuin richting de achterburen. Ik zou hem een slag kunnen draaien naar links dan blaas hij uit richting onze eigen tuin wij wonen wel op de hoek dus naast ons zit een straat en daarna pas weer huizen.

[...]

Qua grote ben je denk ik niet eens zoveel groter dan het model zoals ik nu getekend hebt. Heb je misschien wat meer details/foto's hoe het er van binnen uitziet? Vind het niet misstaan in de tuin.

Wat heb je rechts voor de schutting voor wandje staan?

[...]

Dat zou inderdaad wel het beste zijn denk ik om het geluid te absorberen, maar heb wel mijn twijfels of de openingen voor de lucht aan en afvoer wel voldoende zullen zijn.

[...]

Dat heb ik nu ook in mijn ontwerp de lamellen zitten er in als dakjes. Met geluidsabsorberend materiaal aan de onderzijde van de lamel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKdDdSYJMS8-EzDPE094CKzKwBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiDIj3BQBQPlm8G7dGM2IRbW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/utcMKAzIFC6XHFMBqe3fCdWZK3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U77Nuf9wB2m7ym9o8Qnn33Cc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUJf6ck40i6kNVZjfUmCA_3squY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhY613rRJQNDrHOdMrjYUWVz.jpg?f=fotoalbum_large

Schanskorf met aan de binnenzijde Merfopol en aan de buitenzijde stenen. Muur van de garage ook deels bekleed met Merfopol. Raamwerk is gemaakt van vuren, het mocht niet zoveel kosten. ;) De lamellen scharnieren door er een slotbout met moer en carrosseriering doorheen te steken. Ook die kun je nog bekleden met dempend materiaal. (Was bij mij níet meer noodzakelijk)

Kortsluiting wordt voorkomen door een plaat EPS aan beide kanten. Zie je niet, makkelijk weg te halen, makkelijk pas te maken, rot niet en kost geen drol.

Die wand in de tuin is een gaaspaneel, daar komt klimop etc... tegenaan. Ik heb alleen maar schutting en dat klinkt als een schoolplein. Ik heb er voor de proef glaswol tussen geplaatst dat neemt de echo achter het huis wat weg. Voor de compressor doet het niet veel, niet genoeg massa.

Pagina: 1 ... 233 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.