Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 234 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.533.639 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-04 14:07
snameroc schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:07:
[...]

Bij mijn zoon staat op zijn nieuwbouw huis zijn mitschubiscie ook zo opgesteld inclusief de standaard zonnepanelen een negatieve energie rekening. Het ding doet zijn werk en in heel de rij geen problemen. Sterker nog het was voor mij de reden om met een wp te beginnen.
Het kan dus ook gewoon goed zijn.
Heb je misschien een foto van de kap? Ben wel benieuwd. Hier gaat het bij 33 woningen, waarvan ik het weet, mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonlwd schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 09:14:
En gister sneuvelde unit nummer 13 in ons project. Dat is 13 uit 33 in een tijdsbestek van 18 maanden... |:( |:( |:(
Welk deel van de WP gaat er steeds stuk?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 23:05
leonlwd schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 20:45:
[...]

Heb je misschien een foto van de kap? Ben wel benieuwd. Hier gaat het bij 33 woningen, waarvan ik het weet, mis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVhklySUNXHok0cfo9SZJ5UPjMA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rkIimHyKSGXJR18sk2MaXwX4.png?f=fotoalbum_large

Dit is een foto van google maps ik zal als ik er ben dit weekend zelf een foto maken.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Corne-P schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 18:06:
Never mind…. “Not to be placed directly before or after a pump”.
Word toch verticaal dan.
Dat heeft met het flowmeetprincipe te maken. De Kamstrup wil graag een laminaire flow, en rondom een pomp is er altijd wat turbulentie. Bij voorkeur dus in een recht stuk pijp monteren. En dat mag best onder een hoek.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-05 21:33
Zo de pomp draait hier. Maar het begint gelijk met een lichte teleurstelling :'( Je hoort een vrij zware brom/dreun binnen af en toe/regelmatig. Buiten hoor ik eigenlijk niks.

Ik heb de pomp direct met de meerlagenbuis op de WP aangesloten. Zou dit toch trillingen doorgeven en zou het helpen als ik hier eerst een stukje flex tussen zet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQgosZQGxDpdbpdVsAG8gIdlIT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlUNsuFNz2AvPrtHhMcGPwcm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga ook direct maar even ondreuningsmatjes kopen en een stuk easyfoam geluidsisolatie oid tegen de muur plaatsen achter de WP, kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Evanrvb schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:43:
Zo de pomp draait hier. Maar het begint gelijk met een lichte teleurstelling :'( Je hoort een vrij zware brom/dreun binnen af en toe/regelmatig. Buiten hoor ik eigenlijk niks.

Ik heb de pomp direct met de meerlagenbuis op de WP aangesloten. Zou dit toch trillingen doorgeven en zou het helpen als ik hier eerst een stukje flex tussen zet?

[Afbeelding]

Ik ga ook direct maar even ondreuningsmatjes kopen en een stuk easyfoam geluidsisolatie oid tegen de muur plaatsen achter de WP, kijken of dat helpt.
Staat 'ie op de grond of op een plat dak?

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Jaap19 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:51:
[...]

Op de grond voor het huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK9trtaMt0okGtAd1rYljqANlUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRq1ZApF6fHVLoFPPIVBjm6r.jpg?f=fotoalbum_large

Je hoort het het beste direct achter die muur binnen (wat natuurlijk niet zo gek is) Maar buiten hoor ik het dreunachtige geluid dus niet. Wat mij dan nu het meest logisch lijkt is dat het dan door de slangen doorgegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Evanrvb schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:53:
[...]

[Afbeelding]

Je hoort het het beste direct achter die muur binnen (wat natuurlijk niet zo gek is) Maar buiten hoor ik het dreunachtige geluid dus niet. Wat mij dan nu het meest logisch lijkt is dat het dan door de slangen doorgegeven wordt.
Idd, via de grond lijkt niet waarschijnlijk. Mocht je er toch niet uitkomen dan kun je nog stalen veren onder de unit plaatsen. Kosten niet veel en zijn een stuk beter dan die bigfoots (die overigens wel fijn zijn om hoogte te krijgen).

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:41

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

[Afbeelding]

Dit mis ik :-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeAyFIVJU0dacD3AFlB3qDioLK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c82ac5T0LyEqmv1tljQcbChB.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Jaap19 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:09:
[...]

Idd, via de grond lijkt niet waarschijnlijk. Mocht je er toch niet uitkomen dan kun je nog stalen veren onder de unit plaatsen. Kosten niet veel en zijn een stuk beter dan die bigfoots (die overigens wel fijn zijn om hoogte te krijgen).
Ja dat is nog een optie, maar het lijkt me dat dat alleen iets oplost als de trillingen via de grond doorgegeven worden, het lijkt me niet dat dat gebeurt?

Ik denk dat ik eerst maar ontdreuningsmatten bestel en een stuk geluidsfoam tegen de muur aan zet. Wellicht komt het door het weerkaatsen van de brom tussen de muur en de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Die heb ik er inderdaad niet tussen, maar ik had verwacht dat de kunstof meerlagenbuis dit zou tegengaan omdat die ook min of meer flexibel is. Denk jij dat zo'n flexibele slang ertusen de oplossing gaat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Voel je trillingen aan de buizen.
Bij mijn Vaillant zit ook een flex tussen buiten toch kan ik binnen net na de muurdoorvoer voelen hoe snel de compressor loopt.
Dus als het bij jou star is is dat zeker een mogelijke oorzaak dat je het binnen hoort.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
snameroc schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:18:
Voel je trillingen aan de buizen.
Bij mijn Vaillant zit ook een flex tussen buiten toch kan ik binnen net na de muurdoorvoer voelen hoe snel de compressor loopt.
Dus als het bij jou star is is dat zeker een mogelijke oorzaak dat je het binnen hoort.
Ga ik morgen even voelen. Ik heb hem nu weer uitgezet omdat ik niet direct de buren over de zeik wil hebben :X Die kwam al met een gefronst gezicht kijken toen ik de WP ging plaatsen ivm mogelijk geluid.

Maar die 32mm meerlagenbuis is zeker wel een stuk starrer dan verwacht.

Zo'n stukje ertussen zou dus voldoen: https://www.buurs.nl/prod...BimJik62ybAhoCZIMQAvD_BwE

Je komt dan wel op DN25 uit moet dit niet DN32 zijn? Die kon ik zelf echter alleen vinden voor een 1 duims 1/4e aansluiting.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-05 01:03

dof

Jaap19 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:51:
[...]

Bij mij draait m'n Pana 9k sinds een paar dagen (als een zonnetje, maar dat is een ander verhaal :) ), en hij is eigenlijk erg stil en totaal geen brom of wat dan ook. Slechts licht geruis van de ventilator.

Wel staat hij op zware betonnen blokken en bigfoots, en met flexibele slang (inmiddels geïsoleerd met Armaflex AF en PVC tape).

Dat laatste (flexibele slangen) zou ik sowieso altijd doen met licht trillende apparaten.

In het plaatje de verschillende stadia :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1934W0OhLa-86KEc1zFj14uq1Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uKQcUVbNIZKBqtPh3qJ0ZbWz.png?f=fotoalbum_large

Nu nog een dakje erboven...

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Zonnepaneeltje als dak.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Nah, het staat net op de meest beschutte plek van het huis, weinig zon daar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
dof schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:27:
[...]

Bij mij draait m'n Pana 9k sinds een paar dagen (als een zonnetje, maar dat is een ander verhaal :) ), en hij is eigenlijk erg stil en totaal geen brom of wat dan ook. Slechts licht geruis van de ventilator.

Wel staat hij op zware betonnen blokken en bigfoots, en met flexibele slang (inmiddels geïsoleerd met Armaflex AF en PVC tape).

Dat laatste (flexibele slangen) zou ik sowieso altijd doen met licht trillende apparaten.

[Afbeelding]

Ziet er strak en netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

[...]

[Afbeelding]

Ziet er netjes uit. waarom zou je er een dakje boven maken ? Ik zie dat eigenlijk nooit op straat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Blihi schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:37:
[...]

Mag ik aannemen dat je wel eerst alle isolatiestappen hebt gezet?

[...]

Oh jee.

[...]

Deels, maar dan gaat je woonkamer dus ook door met verwarmen.

[...]

Als de thermostaat beneden geen warmte vraagt, dan zal je inderdaad ook boven geen warmte hebben. Maar dat was met de CV ketel toch ook al zo?

[...]

Wat je dus zegt is: "Ik heb heel hoge ventilatie-eisen, maar wil wel op het moment dat het me uitkomt een specifieke ruimte snel op temperatuur kunnen brengen." Dat is nu juist waar een warmtepomp minder geschikt voor is. Om ruimtes snel op temperatuur te krijgen heb je een groot vermogen nodig, dus een hoge watertemperatuur.

[...]

Het kan deels wel, maar dan moet je inderdaad naar zoneregeling. Je hangt dan in iedere ruimte een thermostaat die allemaal een centrale aansturen. Die centrale zit bij de verdeler van de verwarmingsleidingen en stuurt op basis van dat signaal de juiste radiatoren open of dicht (je hebt dus een verdeler nodig waarbij dat kan en de radiatoren zelf staan gewoon altijd open. Er zijn ook draadloze systemen voor die je op de radiatorknoppen schroeft). Ook stuurt die centrale de warmtepomp aan. De huidige thermostaat heeft dan geen functie meer, maar moet vervangen worden door een thermostaat van de zoneregeling.

Er zitten belangrijke nadelen aan zoneregeling: Ten eerste moet je 100% zeker weten dat altijd het minimum vermogen van de warmtepomp afgegeven kan worden. Dus als je alleen warmtevraag in de kleinste slaapkamer hebt, welke andere ruimtes verwarm je dan mee (badkamer, keuken, hal?) en hoeveel vermogen is dat samen?

Ten tweede zijn dit soort systemen niet goedkoop. Je moet in ieder geval niet kiezen voor de Honeywell Evohome, maar op zoek naar een systeem wat op hysterese stuurt en niet op PWM (onthoud die termen en zoek die in de handleidingen op). Evohome stuurt altijd op PWM.

Een derde nadeel, maar dat is verder niet een groot probleem, is dat je altijd wat duurder stookt. Omdat je kortere stooktijden hebt, heb je een hogere aanvoertemperatuur nodig en dat is altijd wat minder efficient.

Een WAR regeling is eigenlijk een soort zoneregeling, maar dan waar er geen signaal naar de WP gaat. De WP staat altijd aan en stookt afhankelijk van de buitentemperatuur. Dat is niet wat je zoekt.

Eventueel kun je WAR in combinatie met zoneregeling gebruiken (zoneregeling waarbij de watertemperatuur afhangt van de buitentemperatuur), maar aangezien je specifieke ruimtes snel op temperatuur wilt brengen denk ik niet dat je dat zoekt. Dat vereist namelijk een constante, vrij hoge aanvoertemperatuur.

Jouw Daikin warmtepomp kan prima samenwerken met een zoneregelsysteem met aan/uit signaal. Dat is geen probleem, maar laat je door de installateur in ieder geval heel goed voorlichten en vraag specifiek of het systeem op hysterese werkt en niet op PWM.
Dank voor je tips. Ik heb nooit een cv gehad in dit huis. Ik zal ook eens nakijken of de thermostaat een houtkachel optie heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Waypoint schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:36:
[...]

Ziet er netjes uit. waarom zou je er een dakje boven maken ? Ik zie dat eigenlijk nooit op straat .

Ja, natuurlijk niet echt nodig maar elke keer als ik er langs loop heb ik de neiging vocht en stof er met m'n elleboog af te vegen, en WAF meent dat het -in tegenstelling tot mezelf- er niet mooi uit ziet >:) .

Dus met dak er boven is het minder WAF bezwaarlijk en ik blij dat ie wat beschutter staan. Overigens ga ik zeker niet zijpanelen maken, hooguit wat scheiding ter rechterzijde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:59
[...]

[Afbeelding]

Wel netjes geïnstalleerd.
Maar het blijven lompe apparaten die monoblocs.
Mensen kiezen er best veel voor maar binnen een hydroboxje kost toch niet veel meer ruimte?

Als je die nieuwe daikins pakt met zwart rooster vind ik toch veel fraaier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5Mp1U80tADtvwFXSo1griU1-Fg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fjnzGrgLO8MkV99RBgWaRIB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Technician- op 22-02-2023 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Remco45 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:03:
[...]

@Waypoint De buitenunit staat erg laag. Zonder afdak kan de onderzijde ingesneeuwd raken wat niet goed is voor de performance. Bij flinke vorst bestaat de mogelijkheid dat Defrost-water weer bevriest als het niet meteen goed weg kan en ijs zich ophoopt onder => tegen => en zelfs in de ruimte van de fan. Check de installatievoorschriften eens (6.2.2 en 7)... Ik weet niet welke unit je hebt, maar hieronder een voorbeeld uit de Installers Reference Guide.

[Afbeelding]

Let ook op met de plankjes: op vol vermogen heeft de unit heel veel aanvoer van lucht nodig, dus zorg ervoor dar die aanvoer gewaarborgd is. Daarover staat ook het e.e.a. in de Reference Guide.
Ik heb een ERLA11DAW1. Hij moet blijkbaar aan de onderzijde 15cm vrij staan. Er boven zit wel een deel overstek van het dak en 80cm voor de unit begint de verdiepte tuin. Maar ik kijk het nog eens na , dankjewel. In de handleiding wordt ook over Baffles aan de zijkant gesproken. Dat lijken vrij dichte platen tegen de wind ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 22:59
Trouwens viel mijn oog op Haier warmtepompen monobloc AU082FY
Nu weet ik dat Haier prima airco’s maakt voor goede prijzen en zeer goed geleverde onderdelen.
Als je deze uit Spanje haalt ben je voor €2800 klaar, ex verzenden. Das minder dan de subsidie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Evanrvb schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:21:
[...]

Ga ik morgen even voelen. Ik heb hem nu weer uitgezet omdat ik niet direct de buren over de zeik wil hebben :X Die kwam al met een gefronst gezicht kijken toen ik de WP ging plaatsen ivm mogelijk geluid.

Zo'n stukje ertussen zou dus voldoen: https://www.buurs.nl/prod...BimJik62ybAhoCZIMQAvD_BwE

Je komt dan wel op DN25 uit moet dit niet DN32 zijn? Die kon ik zelf echter alleen vinden voor een 1 duims 1/4e aansluiting.
DN25 is de binnenmaat. 32x3 meerlaags is netto 26mm. Dat komt dus aardig overeen.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dof

dof

Trouwens, Armaflex AF (advies van @flippy _/-\o_ ) op rol blijkt eigenlijk super handig.

Want nu maak ik buis isolatie op maat aangezien zo'n installatie op diverse plekken weer andere maten heeft.

Armaflex is super soepel vergeleken met bouwmarkt buisisolatie, factor ~10 betere isolatie, en verwerkt makkelijk.

De Armaflex manual volgend doe je het ongeveer zo ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmXBWT_xfpHeaTVniO3OZNaLIRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bHgLjd8qT3OBU9obM1GKtLUl.png?f=fotoalbum_large

Op maat snijden voor diameter, lijmen met Armaflex 520 (ruikt en lijkt sterk op bison kit), kwartiertje indrogen (nog een beetje plakkerig), en dan om de buis of ander deel plakken (niet meteen van voor tot achter, zie armaflex manual) . En daarna dus intapen met PVC tape.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wH0DZF3_WfdUo1kGxipaiGazrWU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MWCRtQ5vdTQlRlotX1CMSs4k.png?f=fotoalbum_large

Overigens is het op rol ook veel goedkoper dan in buis vorm. Deze had ik.

[ Voor 12% gewijzigd door dof op 24-02-2023 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

helemaal mooi.

nu alleen die laatste 5cm nog.... :+
Technician- schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:42:
[...]

Wel netjes geïnstalleerd.
Maar het blijven lompe apparaten die monoblocs.
Mensen kiezen er best veel voor maar binnen een hydroboxje kost toch niet veel meer ruimte?

Als je die nieuwe daikins pakt met zwart rooster vind ik toch veel fraaier.
[Afbeelding]
de hele truc is juist dat je van die onnodige puist aan de muur afkomt. dat je buitendeel 20cm breder is merk je niks van. die kastruimte die je mist merk je wel binnen.

[ Voor 87% gewijzigd door flippy op 22-02-2023 23:27 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

flippy schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 23:25:
helemaal mooi.

nu alleen die laatste 5cm nog.... :+
Gedaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-h2UVtGPdtdqiNCXdpQC8tx6aNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzfMmcsEZuxmTI6op5plb1Az.jpg?f=fotoalbum_large

... alleen de pvc tape was op :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Evanrvb schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:21:
[...]

De leidingen vormen een stijve verbinding tussen buitenunit en je huis. Dat is het hele probleem.
Dat flexibele tussenstuk lost het op. Het beste resultaat krijg je als er een bocht in het flexibele stuk zit. Een (ruime) haakse/45gr. bocht of een S-bocht o.i.d.

Op je foto is te zien dat je goed je best gedaan hebt om de wp waterpas te zetten. Als niet alle pootjes heel goed ondersteund zijn, kan er ook nog een brom ontstaan. Let daar op. Verende ondersteuning lost dat vanzelf goed op.

• Evanrvb
Het viel me gisteren ook op toen ik eerst de cv even aan had dat de aanvoer en retour bij de warmtepomp ook warm waren geworden. Dit moet officieel niet kunnen met een terugslagklep in de aanvoer toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cviGwWI2WCkINdtK5G33zCQ7AJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ko9UgmVqrCtSqFOfLsRiKRVX.jpg?f=fotoalbum_large

zo heb ik de terugslagklep in de aanvoer zitten. Toch lijkt het de cv water door de WP te drukken.

Ik kan natuurlijk gewoon de afsluiters aan beide kanten dicht zetten en dan de cv aanzetten, maar dit moet zo werken toch?

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:42
Evanrvb schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:30:
Het viel me gisteren ook op toen ik eerst de cv even aan had dat de aanvoer en retour bij de warmtepomp ook warm waren geworden. Dit moet officieel niet kunnen met een terugslagklep in de aanvoer toch?

[Afbeelding]

zo heb ik de terugslagklep in de aanvoer zitten. Toch lijkt het de cv water door de WP te drukken.

Ik kan natuurlijk gewoon de afsluiters aan beide kanten dicht zetten en dan de cv aanzetten, maar dit moet zo werken toch?
Er staat een pijl op de terugslagklep (en ook op de microbellen ontluchter). Deze moet, bij montage in de aanvoer, van de warmtepomp afwijzen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• Evanrvb
Jojan265 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:40:
[...]

Er staat een pijl op de terugslagklep (en ook op de microbellen ontluchter). Deze moet, bij montage in de aanvoer, van de warmtepomp afwijzen.
Zo zitten ze inderdaad ook gemonteerd.

• leonlwd
Andrehj schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:07:
[...]

Welk deel van de WP gaat er steeds stuk?
De ventilatormotor..

• leonlwd
snameroc schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:12:
[...]

[Afbeelding]

Dit is een foto van google maps ik zal als ik er ben dit weekend zelf een foto maken.
Exact dezelfde kap! Als alles daar goed werkt ben ik benieuwd waar het verschil zit..
Weet je zo de (S)COP? hoeveel kwh buitenunit zit er in? Is er iets van anti-recirculatie in de kap geplaatst? Werk je met een vaste voorloop of WAR (compensatiecurve)?

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
leonlwd schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:30:
[...]

Exact dezelfde kap! Als alles daar goed werkt ben ik benieuwd waar het verschil zit..
Weet je zo de (S)COP? hoeveel kwh buitenunit zit er in? Is er iets van anti-recirculatie in de kap geplaatst? Werk je met een vaste voorloop of WAR (compensatiecurve)?
Vraag je je toch af wat een beetje storm met die windvangers doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dof

dof

Evanrvb schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:30:

[Afbeelding]

Een warmtepomp wordt 15 jaar leeftijd toegedicht (en leidingen nog langer). Is het dan niet handiger om de buizen iets stabieler vast te zetten dan met tie-wraps?

Deze houders heb ik van Heima24 maar zijn ook bij Hornbach e.a. winkels te koop. Handig en stevig met 8mm bouten en draadeinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUb4_PzLRCxs6vjQx_p_2Xn06PY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uSHE7WR06TJHoFT2fJnQmamZ.png?f=user_large

PS. Ik moet het nog isoleren :)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

[Afbeelding]

Ik lever de Airwell van Midea. Die is voorzien van balken en is daardoor stabieler en stiller. Begrijp niet waarom Midea deze heeft weg gelaten. Verder identiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mO_KbgS7hf176iV9wUcKORCYagQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUsgEZnUO3zDthXBq4pbylbO.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanrvb
dof schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:10:
[...]

Een warmtepomp wordt 15 jaar leeftijd toegedicht (en leidingen nog langer). Is het dan niet handiger om de buizen iets stabieler vast te zetten dan met tie-wraps?

Deze houders heb ik van Heima24 maar zijn ook bij Hornbach e.a. winkels te koop. Handig en stevig met 8mm bouten en draadeinden.

[Afbeelding]

PS. Ik moet het nog isoleren :)
Die ga ik inderdaad nog wel toevoegen. Als alles goed draait ga ik op mijn gemakje alles even netjes afwerken en goed vastzetten.

• Evanrvb
Carboy54 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:49:
[...]

Ik lever de Airwell van Midea. Die is voorzien van balken en is daardoor stabieler en stiller. Begrijp niet waarom Midea deze heeft weg gelaten. Verder identiek.
[Afbeelding]
Dat begrijp ik eigenlijk ook niet. De Midea staat ook met de balk in de brochure. Ik zal de importeur hier eens even over mailen.

• Evanrvb
Carboy54 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:49:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb het zojuist even nagevraagd. Volgens de importeur was dit tot en met de 3e generatie en wordt de 4e generatie tegenwoordig zonder pallet geleverd. Vreemd, maar het zou kunnen. (hij komt natuurlijk wel op een pallet, maar die is van hout)

• Corne-P
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-01 20:13
Nog eens even iets wat me nu opvalt. Ik heb hier een Kamstrup Multical 303.
Ik heb bewust degene gekozen met de 1” aansluiting en niet de 3/4” omdat de diameter van de leidingen zo ruim mogelijk wil houden.
Nu kijk ik zojuist eens wat nu eigenlijk de werkelijke diameter van de Kamstrup is; 17mm… :X

Dus ik ben hier bezig om alles zo ver mogelijk met 1” aan te sluiten tot de splitsing begane grond/verdieping maar vervolgens gaat al het water van de 24mm binnendiameter van de 1” kraan naar 17 mm door de Kamstrup :X 8)7

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Vraag: wij zijn als laatste stap in de verduurzaming van onze woning bezig om te kijken voor een warmtepomp. Situatie, alles geïsoleerd, 3 dubbel glas, beneden vloerverwarming, standaard temperatuur in woonkamer 18 graden, boven verwarmen we niet, alleen de badkamer. Gevolg: verbruik van gas is circa 475 m3 per jaar waarvan 100 m3 voor douche.

Via een hybride warmtepomp (zoals de Remeha Elga Ace 4kw) zouden we die laatste 375 m3 voor verwarming bijna volledig kunnen laten vervallen. Dan springt de cv alleen bij echte kou nog aan.

Rekenregel bij een warmtepomp is -besparing in m3 gas- maal factor 2,1 = -extra kwh verbruik- dus bij ons zou dat 375 * 2,1 = +/- 800 kwh elektriciteit zijn. Met prijzen in mijn huidige 3 jarige contract zouden we de Elga dan in 13 jaar terugverdienen.

Mijn vraag aan jullie: is dit een reële berekening? Zijn er hier ervaringsdeskundigen? Ben er beetje huiverig voor dat onze mooie lage energierekening straks na een flinke investering in een warmtepomp niet daalt maar onverwacht stijgt.

• Jojan265
Corne-P schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:41:
Nog eens even iets wat me nu opvalt. Ik heb hier een Kamstrup Multical 303.
Ik heb bewust degene gekozen met de 1” aansluiting en niet de 3/4” omdat de diameter van de leidingen zo ruim mogelijk wil houden.
Nu kijk ik zojuist eens wat nu eigenlijk de werkelijke diameter van de Kamstrup is; 17mm… :X

Dus ik ben hier bezig om alles zo ver mogelijk met 1” aan te sluiten tot de splitsing begane grond/verdieping maar vervolgens gaat al het water van de 24mm binnendiameter van de 1” kraan naar 17 mm door de Kamstrup :X 8)7
Het is echter maar een klein stukje. Ik heb dat ook en heb ervoor gezorgd, dat dit dan ook de enige plek is waar ik een restrictie heb. Al de andere appendages zijn uitgevoerd met 1" of 1¼" en 32 mm meerlagenbuis (in ruime bochten). De meerprijs voor een nog grotere warmtemeter vond ik het niet waard en heb er dus op gegokt dat dit wel zou kunnen. En dat bleek ook het geval.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Evanrvb schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:23:
[...]

Ik heb het zojuist even nagevraagd. Volgens de importeur was dit tot en met de 3e generatie en wordt de 4e generatie tegenwoordig zonder pallet geleverd. Vreemd, maar het zou kunnen. (hij komt natuurlijk wel op een pallet, maar die is van hout)
Het is maar net met wat van specs ze hem bestellen. Ik wil alleen met geleverd hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

BBKing schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:44:
Vraag: wij zijn als laatste stap in de verduurzaming van onze woning bezig om te kijken voor een warmtepomp. Situatie, alles geïsoleerd, 3 dubbel glas, beneden vloerverwarming, standaard temperatuur in woonkamer 18 graden, boven verwarmen we niet, alleen de badkamer. Gevolg: verbruik van gas is circa 475 m3 per jaar waarvan 100 m3 voor douche.

Via een hybride warmtepomp (zoals de Remeha Elga Ace 4kw) zouden we die laatste 375 m3 voor verwarming bijna volledig kunnen laten vervallen. Dan springt de cv alleen bij echte kou nog aan.

Rekenregel bij een warmtepomp is -besparing in m3 gas- maal factor 2,1 = -extra kwh verbruik- dus bij ons zou dat 375 * 2,1 = +/- 800 kwh elektriciteit zijn. Met prijzen in mijn huidige 3 jarige contract zouden we de Elga dan in 13 jaar terugverdienen.

Mijn vraag aan jullie: is dit een reële berekening? Zijn er hier ervaringsdeskundigen? Ben er beetje huiverig voor dat onze mooie lage energierekening straks na een flinke investering in een warmtepomp niet daalt maar onverwacht stijgt.
Waarom het gas niet de deur uit? Je betaalt momenteel al 275 euro aan vaste lasten voor jouw meter per jaar. Grofweg zijn de verwarmingskosten met een wp de helft van de kosten met gas. De verwachting is dat gas alleen maar duurder wordt plus hogere belastingen. Bovendien kan je met zonnepanelen een deel van het verbruik compenseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
leonlwd schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:30:
[...]

Het is gewoon een gebruiker en hij is op dat niveau daar helemaal niet mee bezig. En de energie rekening is negatief met 12 panelen. Ook zijn panelen monitort hij niet. Ik zal volgende keer als ik er ben eens kijken of ik iets van vermogen kan achterhalen. Het is wel 3 fase net als zijn pv omvormer.

De cop is eigenlijk ook helemaal niet belangrijk in mijn ogen het gaat er om wat je moet afrekenen toch?

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Carboy54 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:16:
[...]

Waarom het gas niet de deur uit? Je betaalt momenteel al 275 euro aan vaste lasten voor jouw meter per jaar. Grofweg zijn de verwarmingskosten met een wp de helft van de kosten met gas. De verwachting is dat gas alleen maar duurder wordt plus hogere belastingen. Bovendien kan je met zonnepanelen een deel van het verbruik compenseren.
Ik ben het wel met @Carboy54 eens. Als ik jouw verbuik voor verwarming (375 m3) maal 2.2 doe en voor het tapwater (100 m3) maal 3, kom ik uit op 1125 kWh extra elektra verbruik per jaar. Met de tarieven, welke ik zou hebben per 1 april (prijsplafond reken ik niet mee, omdat dit toch tijdelijk is), kom ik uit op een besparing voor all electric van € 604,90 per jaar.

In Hybride opstelling, waarbij ik ervan uitga dat je Warmtepomp zorgt voor een besparing van 50% (volgens de Remeha website), kom ik uit op een besparing voor Hybride van € 183,52 per jaar. Volgens mij verdien je dat nooit weer terug.

• BBKing
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:16:
[...]

Is een optie maar dat zou "slechts" 100 m3 gas per jaar schelen. Vaste lasten zijn 220 euro per jaar, plus 100 x 1,50 euro = 150 euro aan variabele kosten. Dus zeg even grof afgerond 400 euro per jaar.

Welke (elektrische) oplossing ik ook bekijk, geen enkele is economisch rond te rekenen. Met gas warm water tot 60 graden verwarmen is gewoon heel erg (kosten)efficiënt.

En ipv een hybride warmtepomp een volledige warmtepomp incl boilervat voor douchewater is ook geen optie want ook dan schiet de aankoopprijs tov een Elga Ace omhoog.

Zit dus een beetje klem op ons zeer zuinige gebruik van gas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
BBKing schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:00:
[...]

Is een optie maar dat zou "slechts" 100 m3 gas per jaar schelen. Vaste lasten zijn 220 euro per jaar, plus 100 x 1,50 euro = 150 euro aan variabele kosten. Dus zeg even grof afgerond 400 euro per jaar.

Welke (elektrische) oplossing ik ook bekijk, geen enkele is economisch rond te rekenen. Met gas warm water tot 60 graden verwarmen is gewoon heel erg (kosten)efficiënt.

En ipv een hybride warmtepomp een volledige warmtepomp incl boilervat voor douchewater is ook geen optie want ook dan schiet de aankoopprijs tov een Elga Ace omhoog.

dit is toch allemaal in de marge gepraat - je wil toch gewoon van die gaspijp af - meter weg - simpelere installatie - etc

[ Voor 4% gewijzigd door MisterB op 23-02-2023 13:09 ]

• BBKing
  • Niet online
MisterB schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:02:
[...]

dit is toch allemaal in de marge gepraat
Ja das precies het probleem. We hebben de energierekening al zover naar beneden gebracht dat elke laatste stap nu lastig wordt qua terugverdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
en moet je alles wiskundig berekend terugverdienen ?

[ Voor 22% gewijzigd door MisterB op 23-02-2023 13:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

[Afbeelding]

Misschien een ideetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HpHda4sarSFpzC0aH5j6CU8w37w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gq9FO4oAuRXQu81X8PfZSVl.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ja mooie bloemen

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Dankje, haha.
Eerst was het zo maar wilde een laadplaats creëren voor de elektrische auto van de schoonzoon die om de hoek woont, zij hebben geen oprit en wij hebben de ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrJeQaY5A9i-sS1uwR6t5N10Wx8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LbGNW7ddmkGQwmc0te1SmT2q.jpg?f=fotoalbum_medium

• MisterB
  • Niet online
klump4u schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:22:
[...]

Dankje, haha.
Eerst was het zo maar wilde een laadplaats creëren voor de elektrische auto van de schoonzoon die om de hoek woont, zij hebben geen oprit en wij hebben de ruimte.
[Afbeelding]
ook fraai die 2 aircos van de buren ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

MisterB schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:07:
en moet je alles wiskundig berekend terugverdienen ?
Ja, elk dubbeltje wat je op 1 punt uitgeeft kan je niet uitgeven op een ander punt wat meer energiebesparing oplevert.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• MisterB
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Ja, elk dubbeltje wat je op 1 punt uitgeeft kan je niet uitgeven op een ander punt wat meer energiebesparing oplevert.
ja wordt ook geen terrasje meer dan, een vakantie, bioscoopje - of juist dan wel weer voor sommigen..

[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 23-02-2023 13:36 ]

• ds23man

ds23man

Eenum

MisterB schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:35:
[...]

ja wordt ook geen terrasje meer dan, een vakantie, bioscoopje - of juist dan wel weer voor sommigen..
Trek het maar in belachelijke.

• MisterB
  • Niet online
ds23man schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:36:
[...]

Trek het maar in belachelijke.
nee, maar je kan van alles berkenen, maar er komt altijd weer wat tussendoor, je gaat verhuizen etc you name it.. als het min of meer goed voelt kan het ook ok zijn mi.. sommige dingen zoals energie kosten nou eenmaal

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MisterB schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:26:
[...]

Aan mijn kant hangen 2 dezelfde ;)
Kunnen we beiden niet klagen over het geluid O-)

• MisterB
  • Niet online
klump4u schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:43:
[...]

Aan mijn kant hangen 2 dezelfde ;)
Kunnen we beiden niet klagen over het geluid O-)
lol - maar - nette omkasting ! Heb je die ook al met forse vorst getest ??

[ Voor 14% gewijzigd door MisterB op 23-02-2023 13:44 ]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MisterB schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:44:
[...]

lol - maar - nette omkasting ! Heb je die ook al met forse vorst getest ??
Heeft de vorst van december en januari goed doorstaan, staat 25cm van de muur af en lamellen zijn ruim open.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:19
ds23man schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:30:
[...]

De aanname die je moet maken voor de kWh en m3 prijs bepaald alleen volledig de uitkomst, dus je moet wel een goede glazenbol hebben ongeacht welke kant je op wilt met de berekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

[...]

Zelf plaatsen geen optie?
Warmtepompboiler + een 5 Kw warmtepomp, kleine €7000,- excl. eventuele subsidie.

• MisterB
  • Niet online
klump4u schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:46:
[...]

Heeft de vorst van december en januari goed doorstaan, staat 25cm van de muur af en lamellen zijn ruim open.
was reden kosmeties ? of geluid ? of behoud ?

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:25
[...]

Warmtepompboiler voor warm water? Of desnoods een doorstromer?

Vastrecht voor gas is dit jaar al van 180 naar 240 gegaan, de toekomst brengt vast geen verlaging.

PVO

• dof

dof

Ja inderdaad, zo'n soort licht hellend dakje was ik ook van plan, en WAF wil er een bak met planten naast. :)

Maar ik ben van plan het dakje zelfhangend te maken want omkasting hoeft bij ons niet (staat dan niet meer in zicht : achterzijde huis).

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

MisterB schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:53:
[...]

was reden kosmeties ? of geluid ? of behoud ?
Kosmeties en bescherming, heeft na plaatsing in maart vorig jaar 2 maanden zonder gestaan en toen vond ik hem al erg smerig en mijn vrouw vond hem te massaal in de voortuin dus toen maar wat erom gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBKing
  • Niet online
S0epkip schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:56:
[...]

Warmtepompboiler voor warm water? Of desnoods een doorstromer?

Vastrecht voor gas is dit jaar al van 180 naar 240 gegaan, de toekomst brengt vast geen verlaging.
Mbt vastrecht: dat is lager als je onder de 500m3 per jaar zit. iets van 150 euro.

COP =1 bij doorstromer. Factor 9 van m3 naar kwh. Dus 100 m3 gas = 900 kwh stroom. Dan kan ik beter gas blijven gebruiken.

Mbt alle overige reacties over wiskundig berekenen. Tuurlijk gaat het niet alleen om terugverdienen van investering. Is ook lekker idee dat Putler niet gesponsord wordt. En ja. ik geef m'n geld liever uit in een leuk restaurant dan aan m'n energierekening :-)

• leonlwd
snameroc schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:40:
[...]

Het is gewoon een gebruiker en hij is op dat niveau daar helemaal niet mee bezig. En de energie rekening is negatief met 12 panelen. Ook zijn panelen monitort hij niet. Ik zal volgende keer als ik er ben eens kijken of ik iets van vermogen kan achterhalen. Het is wel 3 fase net als zijn pv omvormer.

De cop is eigenlijk ook helemaal niet belangrijk in mijn ogen het gaat er om wat je moet afrekenen toch?
Ook ik ben gewoon een gebruiker, maar wel eentje die bepaalde problemen ervaarde waardoor ik me er in ben gaan verdiepen. Vorig jaar met 23 panelen ook vrijwel 0 op de meter. Met de tarieven van nu ga ik dat niet redden. Maar ook comfort in huis en levensduur van de installatie zijn zaken om rekening mee te houden, helemaal omdat we nog in de garantieperiode zitten.

COP geeft (in grote lijnen) wel aan of je systeem een goed rendement heeft of niet.Dus dat heeft ook zeker effect op wat je moet afrekenen. Misschien laat je wel een midweekje centerparcs door de schoorsteen verdwijnen. Zonde toch? Of kan je over 5 jaar je buitenunit vervangen omdat hij nu draait op een wijze waardoor hij de 15 jaar levensverwachting niet gaat halen.. Je kunt het ook vergelijken met het controleren van bandenspanning of oliepeil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Oilman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:47:
[...]

De aanname die je moet maken voor de kWh en m3 prijs bepaald alleen volledig de uitkomst, dus je moet wel een goede glazenbol hebben ongeacht welke kant je op wilt met de berekening.
Dat maakt niet uit. Als ik 2000 euro te spenderen heb kan het wel eens zo zijn dat het bedrag qua besparing beter rendeert in extra isolatie dan een wpb. De energieprijs staat daar los van. Hoe hoger des te groter de besparing voor beiden qua geld. Qua uitstoot maakt het niet uit. Waar ik me steeds aan erger is dat hier steeds geroepen wordt dat je van het gas af moet omdat je dan vastrecht uitspaart. SWW met een warmtepompboilerrekent gewoon slecht uit, vandaar dat er zo weinig subsidie op zit. Bij de overheid zijn ze ook geen gekke Henkie.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Jojan265 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:55:
[...]

Ik ben het wel met @Carboy54 eens. Als ik jouw verbuik voor verwarming (375 m3) maal 2.2 doe en voor het tapwater (100 m3) maal 3, kom ik uit op 1125 kWh extra elektra verbruik per jaar. Met de tarieven, welke ik zou hebben per 1 april (prijsplafond reken ik niet mee, omdat dit toch tijdelijk is), kom ik uit op een besparing voor all electric van € 604,90 per jaar.

In Hybride opstelling, waarbij ik ervan uitga dat je Warmtepomp zorgt voor een besparing van 50% (volgens de Remeha website), kom ik uit op een besparing voor Hybride van € 183,52 per jaar. Volgens mij verdien je dat nooit weer terug.
Dan nog is het economisch gezien een slechte deal. All electric (laten plaatsen, niet iedereen doet/kan het zelf) €15.000,- : €604,90 = bijna 25 jaar break-even. Enige overweging is dat je wil bijdragen aan het klimaatprobleem tegengaan. Ik heb hier een historisch verbruik van zo'n 950m3 per jaar. Zelfde verhaal. L/W eigenlijk niet interessant. Verwarm nu al 3 jaar met L/L, besparing 3 tientjes per maand ongeveer waarbij het gasverbruik nog zo'n 400m3 is voor SWW en koken. Vastrecht met korting onder de 500m3. Klimaat was bij mij de reden. Geen winst.

• MotorBeast
BBKing schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:19:
[...]

Mbt vastrecht: dat is lager als je onder de 500m3 per jaar zit. iets van 150 euro.

COP =1 bij doorstromer. Factor 9 van m3 naar kwh. Dus 100 m3 gas = 900 kwh stroom. Dan kan ik beter gas blijven gebruiken.

Mbt alle overige reacties over wiskundig berekenen. Tuurlijk gaat het niet alleen om terugverdienen van investering. Is ook lekker idee dat Putler niet gesponsord wordt. En ja. ik geef m'n geld liever uit in een leuk restaurant dan aan m'n energierekening :-)
Ik snap je punt.

• snameroc
leonlwd schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:21:
[...]

Ook ik ben gewoon een gebruiker, maar wel eentje die bepaalde problemen ervaarde waardoor ik me er in ben gaan verdiepen. Vorig jaar met 23 panelen ook vrijwel 0 op de meter. Met de tarieven van nu ga ik dat niet redden. Maar ook comfort in huis en levensduur van de installatie zijn zaken om rekening mee te houden, helemaal omdat we nog in de garantieperiode zitten.

COP geeft (in grote lijnen) wel aan of je systeem een goed rendement heeft of niet.Dus dat heeft ook zeker effect op wat je moet afrekenen. Misschien laat je wel een midweekje centerparcs door de schoorsteen verdwijnen. Zonde toch? Of kan je over 5 jaar je buitenunit vervangen omdat hij nu draait op een wijze waardoor hij de 15 jaar levensverwachting niet gaat halen.. Je kunt het ook vergelijken met het controleren van bandenspanning of oliepeil...
Wat ik al zeg het is een nieuwbouw huis en met 12 panelen heeft hij een negatieve energie rekening en 24/7 op 20 graden. Al wat je meer wil weten zul je moeten investeren in meet apparatuur en daar is gewoon geen aanleiding toe.
Het is ook geen technisch persoon en hij hecht daar verder geen belang bij. Hij doet weer dingen waar hij goed in is.
Ik ben ook geen voorstander van techniek op dak maar op deze manier staat het niet in de weg niemand heeft last van het geluid. In hun kleine tuin zou dat ding een serieuze sta in de weg lawaai bron zijn. Dus vooralsnog vind ik de keuze zo gek nog niet.

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:56
[...]

Je kan ook wachten totdat je de cv moet vervangen... is voor het milieu wellicht ook beter. Economisch is het niet rendabel. Maar een investering in een nieuwe cv vermijden maakt het aantrekkelijker. En wellicht tegen die tijd ook andere prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:13
BBKing schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:44:

- berekening is reel.
- controleer wel je max. m3 verbruik per dag (want dat warmteverlies moet een (hybride) wp kunnen evenaren
- overweeg ipv de elga ace de mercuria (ietsje duurder, maar kan ook SWW verzorgen mbv een boiler

- vraag is of je na afloop van je contract weer dezelfde prijzen kan afspreken.... (zoniet TVT korter)
- met een paar zonnepanelen extra is de TVT nog beter.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-05 08:42

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

MisterB schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 13:26:
[...]

Effe een carport bouwen, zijn ze uit het zicht _/-\o_

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Leudal schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:17:
[...]

Effe een carport bouwen, zijn ze uit het zicht _/-\o_
1 Boeit niet is maar een oprit.
2 Is de oprit te smal voor.
3 Verderdoor ligt al een carport :z

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Leuk om ieders installatie te zien en tof dat sommige van jullie hem zelf aansluiten ! Valt mij wel op dat onze Daikin de voeding ed van onderaf krijgt binnen de bekasting en niet zoals ik hier veel zie vanaf de achterkant .

We hebben hem op 12 meter van het huis dus alles komt vanaf de grond en is ingegraven. Daarmee is het geheel wel mooi weggewerkt alhoewel het wel een lomp ding blijft.

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:47
Vanmorgen op BNR een heel stuk over de cowboys op de warmtepomp markt. Veel mensen die véél te veel betalen voor slechte adviezen en installaties.
(Bekend al volgens mij).

Iemand die werd geïnterviewd was de eigenaar van https://www.warmtepomp-fabriek.nl (onderdeel van Bouwonline.com).

Iemand bekend met deze club? Ze maken gebruik van ik denk zelf opgebouwde warmtepompen, opgebouwd uit A-merk onderdelen van Misubishi en Panasonic.

Ik ben zelf aan het oriënteren voor een all-electric warmtepomp (voor vloerverwarming, verbruik ca 1300m2 gas (elektrisch koken)). Zou dit bedrijf een idee zijn voor een offerte, of liever een lokale installateur met bekende NL merken (warmteservice oid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Whiskey48 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 18:59:
Vanmorgen op BNR een heel stuk over de cowboys op de warmtepomp markt. Veel mensen die véél te veel betalen voor slechte adviezen en installaties.
(Bekend al volgens mij).

Iemand die werd geïnterviewd was de eigenaar van https://www.warmtepomp-fabriek.nl (onderdeel van Bouwonline.com).

Iemand bekend met deze club? Ze maken gebruik van ik denk zelf opgebouwde warmtepompen, opgebouwd uit A-merk onderdelen van Misubishi en Panasonic.

Ik ben zelf aan het oriënteren voor een all-electric warmtepomp (voor vloerverwarming, verbruik ca 1300m2 gas (elektrisch koken)). Zou dit bedrijf een idee zijn voor een offerte, of liever een lokale installateur met bekende NL merken (warmteservice oid).
Welke regio?
Regio Zuid-Holland dan misschien https://warmtepomponline.com/ overwegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

(Bekend al volgens mij).

Zo te zien in China in elkaar laten knutselen en schermen met A merk onderdelen 🤣. Vol fouten in de beschrijving ook nog.

• MotorBeast
Carboy54 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:52:
[...]

Zo te zien in China in elkaar laten knutselen en schermen met A merk onderdelen 🤣. Vol fouten in de beschrijving ook nog.
Kritische geluiden waardeer ik want zelf ook nog steeds zoekende. Maar waar baseer je dat op? Welke fouten heb je het dan over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Mist vooral belangrijke informatie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MotorBeast
Voor ons kritische Tweakers ja. De gemiddelde consument wil gewoon een werkende WP. Net als een HR Ketel. Ik heb ook wel wat vragen ja, maar wil toch niet gelijk zeggen dat het slecht is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:19
ds23man schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:56:
[...]

Dat maakt niet uit. Als ik 2000 euro te spenderen heb kan het wel eens zo zijn dat het bedrag qua besparing beter rendeert in extra isolatie dan een wpb. De energieprijs staat daar los van. Hoe hoger des te groter de besparing voor beiden qua geld. Qua uitstoot maakt het niet uit. Waar ik me steeds aan erger is dat hier steeds geroepen wordt dat je van het gas af moet omdat je dan vastrecht uitspaart. SWW met een warmtepompboilerrekent gewoon slecht uit, vandaar dat er zo weinig subsidie op zit. Bij de overheid zijn ze ook geen gekke Henkie.
Dat maakt wel degelijk uit, als we komende winter 8 Euro voor een kuub gas moeten betalen en een kWh 20 cent kost (lijkt mij overigens niet realistisch gezien de koppeling tussen beide), dan is een WPB of boiler gekoppeld aan warmtepomp op eens een no-brainer.

De overheid subsideert juist zaken die op dit moment niet uitkunnen om de boel in beweging te krijgen, dus dat argument lijkt mij hier juist niet van toepassing.

Maar ik volg je helemaal dat blind roepen WPB nogal kortzichtig is. Het is nog al een Tweakers eigenschap, in het topic over HR+++ glas hoef je niet aan te komen met HR++ glas, in het topic over elektrische auto's worden hybrides verketterd, enz.

• ds23man

ds23man

Eenum

Oilman schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:22:
[...]

Dat maakt wel degelijk uit, als we komende winter 8 Euro voor een kuub gas moeten betalen en een kWh 20 cent kost (lijkt mij overigens niet realistisch gezien de koppeling tussen beide), dan is een WPB of boiler gekoppeld aan warmtepomp op eens een no-brainer.

De overheid subsideert juist zaken die op dit moment niet uitkunnen om de boel in beweging te krijgen, dus dat argument lijkt mij hier juist niet van toepassing.

Maar ik volg je helemaal dat blind roepen WPB nogal kortzichtig is. Het is nog al een Tweakers eigenschap, in het topic over HR+++ glas hoef je niet aan te komen met HR++ glas, in het topic over elektrische auto's worden hybrides verketterd, enz.
Als ik met een wpb 100m3 gas bespaar en met extra isolatie ook 100m3, dan maakt de gasprijs toch niet uit? Probleem is meer dat ik voor de wpb 1000 euro had moeten uitgeven en voor de isolatie 250. Return on investment het dat duur. Met 1000 euro aan extra isolatie had ik 400m3 bespaart.

• Ronaldvdijk
  • Laatst online: 10-05 12:08
Ik heb een vraag over het waterzijdig inregelen van radiatoren icm vloerverwarming tbv de warmtepomp.

Toen ik nog een cv ketel had heb ik alle radiatoren waterzijdig ingeregeld met een delta van 20k. Toen de warmtepomp kwam heb ik alle radiatoren weer vol open gezet omdat ik van mening was dat er zoveel mogelijk flow moest komen om daardoor zoveel mogelijk afgifte te krijgen. De delta t schommelt tussen 4.5 en 5 op de warmtepomp afgelezen en momenteel een compressor frequentie van 36 Hz. Ik verwacht met een hogere retour temperatuur dat de compressor frequentie ook verder kan zakken.

Wat is nu het beste? Want als ik de radiator die het dichtste bij de verdeler zit ga dichtknijpen krijg ik minder flow, kouder retour water en daardoor ook eerder pendelgedrag omdat de warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt kan. De compressor frequentie zal daardoor niet zakken maar eerder hoger worden.

Hoe hebben anderen dit gedaan bij hun radiatoren? Ik neem aan dat je bij een warmtepomp dus eigenlijk niet wilt inregelen?

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:15:
[...]

Kritische geluiden waardeer ik want zelf ook nog steeds zoekende. Maar waar baseer je dat op? Welke fouten heb je het dan over?
Spreekt over Misubishi i.p.v. Mitsubishi onderdelen en over full electric waterpomp i.p.v. warmtepomp op de website. Bovendien voor de NL markt vaak te hoge vermogens met navenant te hoge minimum vermogens. Prijs voor een 9 Kw 5.950 veel te hoog voor Chinese kloon. Kosten minder dan de helft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:38
Ronaldvdijk schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:28:
Ik heb een vraag over het waterzijdig inregelen van radiatoren icm vloerverwarming tbv de warmtepomp.

Toen ik nog een cv ketel had heb ik alle radiatoren waterzijdig ingeregeld met een delta van 20k. Toen de warmtepomp kwam heb ik alle radiatoren weer vol open gezet omdat ik van mening was dat er zoveel mogelijk flow moest komen om daardoor zoveel mogelijk afgifte te krijgen. De delta t schommelt tussen 4.5 en 5 op de warmtepomp afgelezen en momenteel een compressor frequentie van 36 Hz. Ik verwacht met een hogere retour temperatuur dat de compressor frequentie ook verder kan zakken.

Wat is nu het beste? Want als ik de radiator die het dichtste bij de verdeler zit ga dichtknijpen krijg ik minder flow, kouder retour water en daardoor ook eerder pendelgedrag omdat de warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt kan. De compressor frequentie zal daardoor niet zakken maar eerder hoger worden.

Hoe hebben anderen dit gedaan bij hun radiatoren? Ik neem aan dat je bij een warmtepomp dus eigenlijk niet wilt inregelen?
Hier heb ik de radiatoren geknepen tot de onderkant koud genoeg blijft en de retour niet uit de pas loopt met de vloerverwarming. Bij de Jaga DBE staat dan nog bijna vol open. De flow gaat toch vooral door de vloer en eerlijk gezegd is alles wat door de gewone radiatoren afgegeven wordt bij mij alleen maar meegenomen. De afgifte wordt niet heel veel groter bij meer flow, maar de retour wel flink warmer. In feite is het dan bij mij een thermische kortsluiting. Dat wil je met een WP vermijden. Sinds ik dit zo heb, loopt de temperatuur ook niet meer zo op gedurende een run.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:32

Wel waterzijdig inregelen maar niet met een dT van 20 ⁰C maar dT= 5 ⁰C.

Waarschijnlijk had je met inregelen op dT 20 ⁰C een aantal radiatoren op de meest minimale stand en geen enkele op maximale stand. met dT 5 ⁰C kom je uit op een aantal om meest maximale stand en geen enkele op minimale stand.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:07
Carboy54 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 21:30:
[...]

Spreekt over Misubishi i.p.v. Mitsubishi onderdelen en over full electric waterpomp i.p.v. warmtepomp op de website. Bovendien voor de NL markt vaak te hoge vermogens met navenant te hoge minimum vermogens. Prijs voor een 9 Kw 5.950 veel te hoog voor Chinese kloon. Kosten minder dan de helft.
Vermogens staan er in kWh. Dat zegt al genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH

Ik heb alles vol open gezet en daarna de plekken die te warm worden beetje afgeknepen, grotendeels via thermostaatknoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MotorBeast schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 20:15:
[...]

het is complete troep. ik zie het nog wel eens op panden in die regio. echt een samenraapsel van chinese aliexpress onderdelen.

zag laast nog eentje van hun met een "cooplant" compressor erin wat gewoon een imitatie copeland moet voorstellen. :F

[ Voor 42% gewijzigd door flippy op 23-02-2023 21:54 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:38
webrazor schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:58:
Ben op dit moment serieus aan het kijken naar de mogelijkheden om een kast om mijn buitenunit te bouwen.
Niet zozeer dat ik buren heb die klagen unit draait al bijna 4 jaar, maar het blijft een lawaai apparaat.
Er zijn uiteraard oplossing te koop maar dan loopt het toch al gauw flink in de papieren.

Zit zelf te denken om toch een soort van schuurtje te bouwen en deze aan de binnenzijde te isoleren.
Onderzijde van de lamellen uitblazen en bovenzijde aanzuigen. De lamellen aan de onderzijde voorzien van geluids absorberent materiaal.

[Afbeelding]

Het idee is geinspireerd op het ontwerp van Aklima. https://alklima.nl/actuee...oor-buitendeel-warmtepomp

In eerdere posts is er door andere ook gesproken om zelf een behuizing te maken maar heb nooit iets concreets gezien. Misschien dat ik het gemist heb.

Bijvoorbeeld @X21r @pleio65 hebben jullie ooit iets gebouwd?

Nu ben ik benieuwd of iemand ander al iets zelf gebouwd heeft wat een flinke geluids reductie heeft opgeleverd. Wat voor materialen heb je gebruikt? etc etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQLZWI4A6ib8tNtDaYQ6CxPKTXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWkTREZN1bbXXS4ftnadtYso.jpg?f=fotoalbum_large

De ruimte tussen de lamellen is dusdanig groot, dat daar nog dempend materiaal op kan, gelijk aan de kasten die je kunt kopen.
Kopse kant moet nog dicht als de wp er in staat, verder rondom lammelen. Bovenop komt sedum.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mooi ! Dat maakt de boel gelijk vrolijk. Missschien nog wat plantjes bovenop.
Of sedum zoals @Joris 407 ?
Heeft de hortensia in de praktijk geen problemen met de wp uitblaas? In de winter misschien niet zo erg, maar als je koelt in de zomer ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hier ga je de mist in. Waarom zou die frequentie zakken door een hogere retourtemperatuur?
De compressorfrequentie wordt hoofdzakelijk bepaald door het thermisch vermogen, en dat wordt weer bepaald door het vermogen wat je huis nodig heeft om op temperatuur te blijven.
Als je dus de frequentie van de compressor naar beneden wilt hebben, moet je zorgen voor minder warmtevraag. Dus isoleren of je binnentemperatuur verlagen.

Alles open, en dan op op de kamers waar het te warm wordt de flow wat knijpen. Net zoals je dat bij vloerverwarming ook zou doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-05 11:15
(Bekend al volgens mij).

Ja, prachtig interview. De beste man had niet helemaal in de gaten dat het tempo wat omhoog moest. Ook klopte zijn verhaal niet helemaal: Alleen gasverbruik op jaarbasis is niet voldoende. Het is verstandig om ook naar de koudste dagen te kijken en naar het warmwatergebruik.

Verder is een ruwe warmteverliesberekening ook helemaal geen slecht idee (maar dat kun je online zelf doen) om in ieder geval een idee te krijgen.

Je kunt namelijk een heel laag gasverbruik hebben omdat je je huis nu eenmaal niet warmer dan 18 graden stookt. Maar je maakt je huis volstrekt onverkoopbaar als je een WP aanschaft die helemaal geen 21 graden kan halen. Daarom zijn er ook normen in de nieuwbouw voor de te behalen temperatuur per ruimte.

Warmteservice is geen installateur, maar een groothandel met consumentenverkoop.

Lokaal of nationaal maakt niet zoveel uit. Probeer iemand te vinden wiens verhaal je vertrouwt en zorg dat je goed ingelezen bent. Als je tijdens een gesprek merkt dat iemand blind naar hybride wijst (dus eigenlijk een te krappe WP voorstelt en de CV laat hangen om dat te compenseren) of naar een grote parallelbuffer omdat dat altijd nodig is, weet je genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-05 21:20
Ook hier wordt dit topic (en vele anderen) met veel interesse gevolgd.

Ik sta op punt om akkoord te gaan met een offerte voor een splitunit nefit-bosch 3400i warmtepomp. Ik begrijp dat ik, als ik puur hybride wil gaan voldoende heb aan 4kW. Echter de 8kW kan volgens de specificaties net zover terugmoduleren, tot 2,1kW (zelfde als de 4kW). Ik hoop in de toekomst en WPB of electrische boiler bij te plaatsen. Is het dan niet net zo efficiënt om voor de 8kW variant te gaan? Het risico op pendelen lijkt me gezien het minimum vermogen net zo groot, er ligt ongeveer 100m2 aan vloerverwarming dus er zou voldoende volume / flow in moeten kunnen.

Bedankt voor jullie antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
Wurmie schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 11:46:
Ook hier wordt dit topic (en vele anderen) met veel interesse gevolgd.

Ik sta op punt om akkoord te gaan met een offerte voor een splitunit nefit-bosch 3400i warmtepomp. Ik begrijp dat ik, als ik puur hybride wil gaan voldoende heb aan 4kW. Echter de 8kW kan volgens de specificaties net zover terugmoduleren, tot 2,1kW (zelfde als de 4kW). Ik hoop in de toekomst en WPB of electrische boiler bij te plaatsen. Is het dan niet net zo efficiënt om voor de 8kW variant te gaan? Het risico op pendelen lijkt me gezien het minimum vermogen net zo groot, er ligt ongeveer 100m2 aan vloerverwarming dus er zou voldoende volume / flow in moeten kunnen.

Bedankt voor jullie antwoorden!
efficient is iets anders dan economisch en vermoedelijk wordt economisch bedoeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-05 21:20
Inderdaad, ik bedoel eigenlijk:
Wat is de meest zinvolle en toekomstgerichte oplossing tegen het liefst de minste investering 😁.

Ik vind de kleine 1000 euro verschil tussen de 4kW en de 8kW zinvol als hij hierdoor meer future proof is. Zeker als de minimum vermogens gelijk zijn.
Pagina: 1 ... 234 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.