zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
schuin naar beneden boren via een voeg.Dylantje2 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:12:
[...]
losse haakse boorkop op je schroeftol. kost niet alles.
8mm plugje met RVS zelftapper. blijft prima hangen
Nee dit is de ontluchter. De afscheider hangt aan de andere kant van het schotje in de retourGary199 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:17:
[...]
Moet die afscheider niet "hangen" ipv "staan " ?
Tja niet ideaal, maar het was hier of bij de ketel op zolder, dit was dan toch de betere plek. We gaan zien of die goed blijft. Misschien is die wel behandeld met een coating maar dat heb ik eerlijk gezegd niet opgezocht.Dylantje2 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:11:
[...]
De plek... onder de vloer wel een goede met evt corrosie door het vocht en radon... vaak zie je ouder koper erg oxideren door die omstandigheden
Wel met de WPB's van het merk, maar nog niet met de WP zelf. Dit is het hoofdmerk, maar Midea heeft wel tich whitelabels. Het bedrijf is vooral heel groot in de airco markt en is de grootste warmtepomp fabrikant ter wereld dus wel chinees, maar opzich prima spul.Dylantje2 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:14:
[...]
Meer ervaringe met het merk? Whitelabel of?
Groot is goed voor de fabrikant, niet altijd voor de consument.Evanrvb schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:34:
[...]
Nee dit is de ontluchter. De afscheider hangt aan de andere kant van het schotje in de retour
[...]
Tja niet ideaal, maar het was hier of bij de ketel op zolder, dit was dan toch de betere plek. We gaan zien of die goed blijft. Misschien is die wel behandeld met een coating maar dat heb ik eerlijk gezegd niet opgezocht.
[...]
Wel met de WPB's van het merk, maar nog niet met de WP zelf. Dit is het hoofdmerk, maar Midea heeft wel tich whitelabels. Het bedrijf is vooral heel groot in de airco markt en is de grootste warmtepomp fabrikant ter wereld dus wel chinees, maar opzich prima spul.
Goed/degelijk distributie kanaal kan veel doen aan kwaliteitsbeleving.
Is toch flex, pomp ff aan de kant, werkschakelaar ophangen en aansluiten en pomp terugzetten. Er achter prutsen om hem in de muur te boren is 1 maar ga de draden maar in de werkschakelaar krijgen als je er niet lekker op kan kijken.Naalroc schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 21:52:
[...]
Dat zal dan wel een beetje lastig boren worden; of heb je een haakse boormachine en korte steenboren?
Ik zou hem er net boven hangen, ook lekker duidelijk als er iets is.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
True. Het hoeft inderdaad niet perse goed te zijn. De distributielijnen zijn ook wel lang ivm de grote van het bedrijf, maar de ondersteuning via de Nederlandse importeur is tot nu toe goed.Gary199 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:38:
[...]
Groot is goed voor de fabrikant, niet altijd voor de consument.
Goed/degelijk distributie kanaal kan veel doen aan kwaliteitsbeleving.
Ze hebben een hele grote R&D afdeling waar veel geld heen gaat, dus dat is dan wel weer voordelig als klant.
Nee de meerlagenbuis zit direct aan de pomp. En dat kan je wel buigen, maar is niet flexibel. Manmanman wat een stug spul... 20mm meerlagenbuis gaat een stuk makkelijker.Rol-Co schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:41:
[...]
Is toch flex, pomp ff aan de kant, werkschakelaar ophangen en aansluiten en pomp terugzetten. Er achter prutsen om hem in de muur te boren is 1 maar ga de draden maar in de werkschakelaar krijgen als je er niet lekker op kan kijken.
Ik zou hem er net boven hangen, ook lekker duidelijk als er iets is.
Ik denk dat ik de draden eerst aansluit en dan de schakelaar vast schroef. Maar ik ga wel even kijken wat het makkelijkst gaat werken.
Misschien wordt bedoeld 1,5 x werkdruk of 1,5 x 1,8 bar ??Evanrvb schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:56:
Ik vroeg me nog af wat hiermee bedoeld wordt bij de spirotech micro ontluchter. Bij 1.5 keer zoveel als de max bar dan moet je hem afdoppen dacht ik. Iemand die weet of dat klopt?
De p max is volgens mij 10 bar dus daar kom je nooit aan.
[Afbeelding]
Ik denk dat het tekeningetje niet helemaal goed is. Volgens mij wordt er bedoeld, dat je de ontluchting eerst vrij moet maken (dus eventuele dop eraf) en dan pas de waterdoorstroom vrijgeven. De draairichting van de dop is een beetje vreemd.Evanrvb schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:56:
Ik vroeg me nog af wat hiermee bedoeld wordt bij de spirotech micro ontluchter. Bij 1.5 keer zoveel als de max bar dan moet je hem afdoppen dacht ik. Iemand die weet of dat klopt?
De p max is volgens mij 10 bar dus daar kom je nooit aan.
[Afbeelding]
Het heeft ook niets te maken met de maximum druk. Dat is alleen belangrijk of je dit apparaat in de desbetreffende toepassing kunt gebruiken. Bij onze warmtepompen dus totaal geen probleem.
In de productfolder wordt dit ook duidelijk aangegeven:
Het zou ook een beetje raar zijn, dat je een automatische ontluchter toepast, maar die dan met de hand moet ontluchten.5. Lekvrij en niet-afsluitbaar afblaasventiel. Veel modellen met schroefdraad voor eventueel aansluiten van een afblaasleiding.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Dat zou ik sowieso doen; zelf vond ik dit zo'n beetje de enige manier om dikke adres aan te sluiten in een werkschakelaar; maar dat was 4 x 6mm² voor de zonnepanelen. Eerst de bedrading, en dan de schakelaar vast zetten dus.Evanrvb schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:45:
Ik denk dat ik de draden eerst aansluit en dan de schakelaar vast schroef. Maar ik ga wel even kijken wat het makkelijkst gaat werken.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
:strip_exif()/f/image/U99qZ2b86TzIuIwjGptFWAIy.jpg?f=fotoalbum_large)
Het verbruik vind ik niet hoog. Ik schrik wel van het beeld. Iets in je huis schakelt ca. 28 x per dag een relatief hoog vermogen. Ik hoop niet dat dit je warmtepomp is, want dan regelt hij niet mooi. Dan verwacht je iets langere runs (van in ieder geval uren).DennisMa schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:44:
Ik heb afgelopen week in mijn recent opgeleverde nieuwbouwwoning een P1 meter gemonteerd. Momenteel staat het huis verder nog leeg. In de P1 meter zie ik onderstaande grafiek en een volgens mij hoog verbruik. Daarnaast staat de temperatuur momenteel op 16 graden ingesteld. De woning is voorzien van een Viessman Vitocal A-200 lucht/water warmtepomp. Hebben jullie op basis van deze grafiek een idee of het verbruik inderdaad te hoog is en en tips wat ik verder kan doen (naast als het klopt de aannemer contacten)
[Afbeelding]
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
need to say more?
(en geen buffervat - waarschijnlijk)
[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 20-02-2023 10:52 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
- alle instellingen zoals ze nu zijn op te schrijven
- het temperatuurverloop in de kamer te loggen.
- het minimale vermogen van de WP op te zoeken en daarbij het elektrisch vermogen:
/f/image/XHivkLYuMMluez3XEfQsplFF.png?f=fotoalbum_large)
Vaak staat de stooklijn hoger dan nodig en de flow te laag.
dus meer flow (zonder ruis te krijgen) en je stooklijn verlagen en kijken of eea op temperatuur blijft.
[ Voor 34% gewijzigd door BarryH op 20-02-2023 09:13 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Voorlopig zou ik helemaal niets doen, 16 graden is gewoon niet representatief voor de situatie straks. Wel zou ik rekening houden met de verhuisdatum en langzaam elke dag de temperatuur een half/heel graadje hoger zetten zodat je paar dagen voor die tijd je wenstemperatuur hebt bereikt. Zo kan de thermische massa van je huis netjes opwarmen.BarryH schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:08:
@DennisMa Begin maar eens met
- alle instellingen zoals ze nu zijn op te schrijven
- het temperatuurverloop in de kamer te loggen.
- het minimale vermogen van de WP op te zoeken en daarbij het elektrisch vermogen:
[Afbeelding]
Vaak staat de stooklijn hoger dan nodig en de flow te laag.
dus meer flow (zonder ruis te krijgen) en je stooklijn verlagen en kijken of eea op temperatuur blijft.
[ Voor 6% gewijzigd door ds23man op 20-02-2023 09:27 ]
Sorry, maar dat is onzin.ds23man schreef op maandag 20 februari 2023 @ 09:04:
Dat is de warmtepomp en met een lage warmtevraag (16 graden) en de inmiddels hogere buitentemperaturen kan je dit gedrag slecht tegen gaan.
Juist bij nieuwbouw wordt uitsluitend nog vloerverwarming toegepast. Zo woon ik ook en mijn warmtepomp maakt slechts één run per dag. Ook als het temperatuurverschil tussen binnen en buiten slechts 8 graden is.
De warmtepompinstallatie van @DennisMa is gewoon dramatisch afgesteld (of veel te groot).
Overigens: @DennisMa : Als je toch al een P1-meter van Homewizzard hebt, waarom installeer je dan niet ook even een verbruiksmeter voor enkel de groep van je WP? Dan kun je die pas echt nauwkeurig monitoren. En gezien het huidige verbruiksprofiel ga je die extra meter voor je WP (die hier niet voor niets telkens wordt aangeraden) in een paar maanden terugverdienen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Daar waren we het hier al over eens, die buis is veel te dun. Nu nog de installateur overtuigen. Is in onderzoek, ben benieuwd wat daar uit gaat komen.Dylantje2 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 10:08:
[...]
Ik kan het niet,
Maar ik zou eens rekenen aan de din die je hier gebruikt.
Kan er uberhaupt wel meer door zo'n buisije
Update:
Vloerverwarming beneden werkt weer. Monteur had alle lussen op de verdeler dichtgezet en vergeten open te draaien Soms is de oplossing zo simpel dat je hem over het hoofd ziet

[ Voor 20% gewijzigd door leonlwd op 20-02-2023 10:41 ]
Waarom zou dat onzin zijn? Als je ervan uitgaat dat in goed gedimensioneerd VV systeem de Ta een graad of vijf hoger ligt dan de ruimtetemperatuur zou je bij 16 graden op een aanvoer van 21 graden komen. Denk dat er weinig pompen zijn die dat als aanvoer continu kunnen leveren. Als ik hier mijn 55/6 op 16 graden wens laat draaien gaat ie hetzelfde gedrag vertonen met de huidige buitentemperaturen. Denk dat de vraagsteller op dit moment meer energie kan steken in het begrijpen van de regelstrategie van de betreffende warmtepomp en de bijbehorende instellingen. Dus lezen, lezen en nog eens lezen.Andrehj schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:20:
[...]
Sorry, maar dat is onzin.
Juist bij nieuwbouw wordt uitsluitend nog vloerverwarming toegepast. Zo woon ik ook en mijn warmtepomp maakt slechts één run per dag. Ook als het temperatuurverschil tussen binnen en buiten slechts 8 graden is.
De warmtepompinstallatie van @DennisMa is gewoon dramatisch afgesteld (of veel te groot).
Overigens: @DennisMa : Als je toch al een P1-meter van Homewizzard hebt, waarom installeer je dan niet ook even een verbruiksmeter voor enkel de groep van je WP? Dan kun je die pas echt nauwkeurig monitoren. En gezien het huidige verbruiksprofiel ga je die extra meter voor je WP (die hier niet voor niets telkens wordt aangeraden) in een paar maanden terugverdienen.
Bij mij draait de WP ook met dit weer maar 1 run per dag, vaak paar uurtjes om voor de rest van de dag weer uit te gaan.
Al die start>stops bij @DennisMa vindt de WP niet leuk en is killing voor je COP.
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 20-02-2023 12:18 ]
Het kan ook zijn bij @DennisMa dat het verwarmingselement erbij komt omdat de Tr te laag blijft, vervolgens gaat hij te hard omhoog en slaat af. Zo gaat het bij Panasonic, hoe de Viesmann precies werkt weet ik niet.Grolsch schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:16:
Daarom moet je de minimale Ta ook zo hoog afstellen dat de WP niet begint te pendelen, de ruimtethermostaat regelt de rest.
Bij mij draait de WP ook met dit weer maar 1 run per dag, vaak paar uurtjes om voor de rest van de dag weer uit te gaan.
Al die start>stops bij @DennisMa vindt de WP niet leuk en is killing voor je COP.
Vergis je niet. Homewizzard laat waardes zien van 5 min. gemiddeld. Hier kunnen dus gerust pieken inzitten die veel hoger zijn dan 1000 W. maar ik ben het je eens dat met een verwarmingselement je waarschijnlijk een ander beeld had gezien.ds23man schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:39:
Die 1000W is een normale opstartpiek van een warmtepomp. Als het een E element is zou je een piek van minimaal 3 kW verwachten.
Ik heb in een nieuwbouwhuis een viesmann 200 s gehad waar een moehlenhoff vvw naregeling per ruimte op zat , bij oplevering allemaal nagekeken door iemand van viesmann zelf. De installateur had hem op 40 graden aanvoertemperatuur gezet, als je ook naregeling hebt dan kunnen alle vvw verdelers bijna dicht staan en krijg je dit.DennisMa schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:44:
Ik heb afgelopen week in mijn recent opgeleverde nieuwbouwwoning een P1 meter gemonteerd. Momenteel staat het huis verder nog leeg. In de P1 meter zie ik onderstaande grafiek en een volgens mij hoog verbruik. Daarnaast staat de temperatuur momenteel op 16 graden ingesteld. De woning is voorzien van een Viessman Vitocal A-200 lucht/water warmtepomp. Hebben jullie op basis van deze grafiek een idee of het verbruik inderdaad te hoog is en en tips wat ik verder kan doen (naast als het klopt de aannemer contacten)
[Afbeelding]
Bij Viesmann vinden ze echter aan/uit gedrag qua levensduur geen probleem, hun warmtepomp kan volgens hen een hele hoop cycli aan. Ik was verder enthousiast over de WP, superstil ook. Ook bij -13 graden buiten.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Daar zal die WP wellicht tegen kunnen, maar de COP bij Ta 40 en superveel starts zal wel dramatisch zijn, met enorme stookkosten en energieverspilling als gevolg.joezzt schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:16:
[...]
Ik heb in een nieuwbouwhuis een viesmann 200 s gehad waar een moehlenhoff vvw naregeling per ruimte op zat , bij oplevering allemaal nagekeken door iemand van viesmann zelf. De installateur had hem op 40 graden aanvoertemperatuur gezet, als je ook naregeling hebt dan kunnen alle vvw verdelers bijna dicht staan en krijg je dit.
Bij Viesmann vinden ze echter aan/uit gedrag qua levensduur geen probleem, hun warmtepomp kan volgens hen een hele hoop cycli aan. Ik was verder enthousiast over de WP, superstil ook. Ook bij -13 graden buiten.
Je moet gewoon zorgen dat de WP altijd zijn minimaal vermogen kwijt kan, door zo veel mogelijk zones altijd open te zetten.
Als je meer dan 30°C watertemperatuur nodig hebt voor een nieuwbouwwoning doe je iets heel erg fout.
Velen (zeker de BENG woningen) kunnen met 25°C al verwarmd worden. Enige reden om de temperatuur hoger te zetten is het voorkomen van pendelen omdat de WP het minimum vermogen niet kwijt kan.
[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 20-02-2023 14:30 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Streven doe je altijd naar zo min mogelijke cycli en zo laag mogelijke aanvoer, maar het is ook geen drama. Misschien had ik erbij vergeten te melden dat ik aanvoer van 40 graden wel een drama vondAndrehj schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:28:
[...]
Daar zal die WP wellicht tegen kunnen, maar de COP bij Ta 40 en superveel starts zal wel dramatisch zijn, met enorme stookkosten en energieverspilling als gevolg.
Je moet gewoon zorgen dat de WP altijd zijn minimaal vermogen kwijt kan, door zo veel mogelijk zones altijd open te zetten.
Als je meer dan 30°C watertemperatuur nodig hebt voor een nieuwbouwwoning doe je iets heel erg fout.
Velen (zeker de BENG woningen) kunnen met 25°C al verwarmd worden. Enige reden om de temperatuur hoger te zetten is het voorkomen van pendelen omdat de WP het minimum vermogen niet kwijt kan.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Milieukosten warmtepomp jarenlang te laag ingeschat; bouwregels duurzaam huis onder druk
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Als we zo gaan redeneren kunnen we de elektrische auto ook gelijk afvoeren.....blb4 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:42:
We kunnen stoppen met warmtepompen (artikel 72 uur te lezen):
Milieukosten warmtepomp jarenlang te laag ingeschat; bouwregels duurzaam huis onder druk
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Volgens mij wordt die wel meegenomen in de laatste berekeningen maar scheren ze alle pompen over 1 kam en vergeten dat de propaanpomp in opkomst is, en daarmee je wel aan de eisen voldoet. Overigens zou ik wel eens een berekening willen zien van een cv ketel, zit tegenwoordig ook de nodige elektronica in.FrancD schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:03:
Wel idioot/bizar dat het koudemiddel niet werd meegenomen in de berekening toch?!
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dan wil ik ook graag de gemiddelde flatulentie van een bouwvakker meegenomen zien worden....BarryH schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:12:
En dit gaat puur over de bouwfase, niet over de gebruiksfase....
Zijn we nu helemaal gek geworden in deze wereld?

Zijn daarbij aannames en geen integrale berekeningenBarryH schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:12:
En dit gaat puur over de bouwfase, niet over de gebruiksfase....
Daarbij lekken gelukkig niet alle systemen, en kunnen de koudemiddelen gerecycled worden op termijn.ds23man schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:08:
[...]
Volgens mij wordt die wel meegenomen in de laatste berekeningen maar scheren ze alle pompen over 1 kam en vergeten dat de propaanpomp in opkomst is, en daarmee je wel aan de eisen voldoet. Overigens zou ik wel eens een berekening willen zien van een cv ketel, zit tegenwoordig ook de nodige elektronica in.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Dan moeten ze een cv ketel, warmtepomp als warmtenet vanaf de bouw > gebruik/besparing > recycling vergelijken.blb4 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:42:
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
wat een compleet onzinverhaal.blb4 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:42:
dat worden ze al tientallen jaren. spul is te duur om te vernietigen, helemaal voor de oude koelmiddelen. voor de prijs van een fles r22 op de zwarte markt kan je leuk op vakantie...verkeerslicht schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:23:
[...]
Daarbij lekken gelukkig niet alle systemen, en kunnen de koudemiddelen gerecycled worden op termijn.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 20-02-2023 18:23 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
En we kunnen weer aan de warmtepomp https://nos.nl/artikel/24...til-door-nieuwe-warmtewetblb4 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:42:
Door dit soort berichten gaat men straks weer massaal aan de ....... HR Ketel vrees ik.
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 20-02-2023 19:07 ]
Ben benieuwd wanneer Vaillant met z'n nieuwe warmtepomp komt die wel voldoet aan de norm. Eerst ff klikken terwijl in tussentijd een product op de planken klaar staat. Beetje de regels aanpassen en voila we hebben weer iets waar we de hoofdprijs voor kunnen vragen.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 21-02-2023 00:56 ]
[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 21-02-2023 00:56 ]
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Heb hier 3 Vailliant propaanpompen staan. Qua gas wat daar in zit krijg ik nog niet eens mijn BBQ heet. Qua materiaal, 95 % metaal ( ijzer, koper aluminium). De resterende 5% elektronica en isolatiemateriaal. Allemaal simpel te recycleren.LacsapOV schreef op maandag 20 februari 2023 @ 19:15:
Aan de ene kant moeten er 100.000 woningen worden gebouwd. Aan de andere kant allemaal regels verzinnen waardoor het te complex en te duur is. Zo komen we er nooit.
Ben benieuwd wanneer Vaillant met z'n nieuwe warmtepomp komt die wel voldoet aan de norm. Eerst ff klikken terwijl in tussentijd een product op de planken klaar staat. Beetje de regels aanpassen en voila we hebben weer iets waar we de hoofdprijs voor kunnen vragen.
of gewoon ontopic blijven
[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 21-02-2023 00:57 ]
De ketel word vervangen voor een 7.5kw ecodan wp en die gaat boven verwarmen met radiatoren. De badkamer word bij verwarmd met een infrarood paneel totdat daar ook vloerverwarming in komt over een aantal jaar. De overige kamers zullen amper tot niet verwarmd worden dus dat is prima.
Beneden word alles verwarmd met vloerverwarming waarvan ik zeker weet dat die hart op hart op 10cm ligt in de uitbouw. De rest is gokken maar gezien dat 4 groepen zijn denk ik dat dat ook zoiets zal zijn. Dus qua volume lijkt mij dat er geen buffer nodig gaat zijn?
Waar ik alleen nu mee zit is dat de vloer verdeler er een is met een pomp, en dan lijkt die ook nog met aardig dunne leidingen aangesloten te zijn op de huidige CV. Wat is wijsheid? Even nieuwe leidingen is zeker niet even, maar gaat het veel verschil maken in rendement?
En wat zou er verder allemaal omgebouwd moeten worden aan de verdeler?
![]() | ![]() |
Heeft er iemand nog meer tips of hoe ik snel mijn kennis kan bijspijkeren hoor ik het graag.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
En de eerste post van dit topic.
Dan heb je aardig wat basisprincipes te pakken
En @DennisMa : en daarna de rest van dit topic en dat van het merk van je wp "even" lezen.verkeerslicht schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:30:
@DennisMa broodnodige kost is:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
En de eerste post van dit topic.
Dan heb je aardig wat basisprincipes te pakken
Welke vitocal A-200 heb je, ik neem aan voor nieuwbouw de kleinste van 4kW A04.
De noodelement zijn 3x3kW apart aanstuurbaar, als die inkomen, werkt je pomp niet eens en wordt je water naar 48C geholpen tot de thermostaat ingrijpt. Dat lijkt me hier niet aan de hand.
Wel staat de stooklijn standaard veel te hoog. Ergens van 30 bij 25C buiten en 48 bij -10C buiten.
Als ze die niet hebben aangepast, moet je daar beginnen.
Ik heb de A06 en die draait minimum bij 12C buiten op 2,7kW nu (kan niet lager) en El. 440W.
Die 1kW startpuls zie ik bij mij ook maar die duurt een paar minuten en gaat dan aftoeren tot gewenste waarde.
Loopt hier nu 1 a 2 runs per dag voor verwarming en 1 voor SWW.
Maar er zijn nog ander opties:
1. Toen de mijne nieuw geïnstalleerd was lekte de 3weg klep naar het SWW circuit als de verwarming draaide. Daarbij werd het CV water (wat standaard blijft draaien tot het buiten 18C is) ook door de SWW spiraal geduwd (100L van de 1000L/h). Daarmee werd de boiler afgekoeld en werd de SWW cyclus meerdere malen opgestart.
2. Opbouw boiler en plaatsing van de sensoren. Als die een SWW run doet, gaat die met 4/6kW op volle bak. En als dan de hysterese te laag is ingesteld, gaat die dat heel vaak doen. Je kan met het klokprogramma ervoor zorgen dat die het maar 1x per dag doet of alleen tijdens douche periode.
Als dat de piek weghaalt, dan weet je waar je moet zoeken.
Zoals ook instellen vakantie programma kan helpen om te zien of het de WP is.
Het is en blijft een dik handboek, waar je echt een keer doorheen moet om het goed af te regelen. In mijn ogen kan dat simpeler. Voordeel is dat je veel naar je eigen hand kan zetten.
[ Voor 40% gewijzigd door Dapdodo op 20-02-2023 20:58 ]
Is die verdeler op de begane grond? Kun je dan niet een mooie Monoblock in de tuin/oprit (indien mogelijk de buurt) zetten? Ben je van het probleem met dunne leidingen af en dan kun je een (niet meng)verdeler zonder pomp doen.TerminalNL schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:21:
Wij zijn bezig met een overstap naar full electric in onze nieuwe woning. Nu heb ik redelijk veel al wel duidelijk, maar zitten we nu meer in de detail fase en daar gaat mijn kennis en google fu mank.
De ketel word vervangen voor een 7.5kw ecodan wp en die gaat boven verwarmen met radiatoren. De badkamer word bij verwarmd met een infrarood paneel totdat daar ook vloerverwarming in komt over een aantal jaar. De overige kamers zullen amper tot niet verwarmd worden dus dat is prima.
Beneden word alles verwarmd met vloerverwarming waarvan ik zeker weet dat die hart op hart op 10cm ligt in de uitbouw. De rest is gokken maar gezien dat 4 groepen zijn denk ik dat dat ook zoiets zal zijn. Dus qua volume lijkt mij dat er geen buffer nodig gaat zijn?
Waar ik alleen nu mee zit is dat de vloer verdeler er een is met een pomp, en dan lijkt die ook nog met aardig dunne leidingen aangesloten te zijn op de huidige CV. Wat is wijsheid? Even nieuwe leidingen is zeker niet even, maar gaat het veel verschil maken in rendement?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Want met dunne leidinkjes heb je kans dat je alsnog een extra pomp nodig om de flow gaande te houden. En die combi is gewoon minder qua efficiëntie.
Buffer is idd niet nodig met vloerverwarming.
Wat is de beste stooklijn? 1 lijn aflopend of de 2 punten lijn?koevlaas2 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:39:
[...]
Kwestie van proberen maar met -10c heb je misschien ook maar 28c aanvoer nodig dus dan kan er weer 4c van de 32 af pure winst.
Let wel dat bij koudere dagen de machine langere looptijd kent, maar dat is niet erg.
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
Ik ben benieuwd naar de werking en het comfort van het systeem en hopelijk ga ik qua maandlasten ook wat zakken.
Spannend hoe de trillingen/geluid gaat zijn aangezien de buitenunit op een plat dak komt boven de eetkamer.
[ Voor 17% gewijzigd door AMARONE op 20-02-2023 21:31 ]
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 12:20
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Aangenomen dat het warmteverlies in watt lineair is met het temperatuurverschil met de buitenlucht (is niet helemaal zo, maar goed genoeg), dan moet je bij twee keer zoveel temperatuursverschil het water zoveel warmer maken dat de afgifte twee keer zoveel vermogen heeft.
De uitstraling van een radiator gaat met de vierde macht van temperatuur, dus van 35 naar 40 graden levert meer afgifte op dan van 30 naar 35 graden.
Een rechte stooklijn zit er dus ergens naast. Meer punten zijn beter (mits ze goed staan, wat helaas niet vanzelfsprekend is).
Kromme stooklijn:
/f/image/cRWKx7pOk5Ktw1Y2MlSWQPLW.png?f=fotoalbum_large)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Monoblock wil ik liever niet gezien de unit in de voortuin gaat komen. Allemaal net wat groter en wat meer herrie. Een andere logische plek is er niet, achter de garage zal een leiding lengte opleveren van een +25meter. En leidingen dwars door de tuin heen wat ook niet altijd handig is.verkeerslicht schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:00:
[...]
Is die verdeler op de begane grond? Kun je dan niet een mooie Monoblock in de tuin/oprit (indien mogelijk de buurt) zetten? Ben je van het probleem met dunne leidingen af en dan kun je een (niet meng)verdeler zonder pomp doen.
Want met dunne leidinkjes heb je kans dat je alsnog een extra pomp nodig om de flow gaande te houden. En die combi is gewoon minder qua efficiëntie.
Buffer is idd niet nodig met vloerverwarming.
Maar het klinkt alsof deze verdeler helemaal weg zal moeten? Als het namelijk echt nodig is dan moeten er gewoon nieuwe leidingen gelegd gaan worden
@Ronald.42 Zou je mij een DM kunnen sturen, ik sta ook op het punt dezelfde te kopen en wat even benieuwd of ie bevalt en hoe je hem hebt aangeslotenRonald.42 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:00:
[...]
De SPRSUN CGK030V2
Er zit een rs485 naar wifi gebeuren bij.
Ik heb de app op mijn telefoon en moet dan op een knopje drukken op dat wifi ding en dan in de app een nieuw apparaat toevoegen.
Maar ik kom niet verder dan failed.
Ik zal morgen eerst eens checken of ik de rs485 draden niet gekruist heb en dan maar weer verder zien.
Ik betwijfel de extra herrieTerminalNL schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:41:
[...]
Monoblock wil ik liever niet gezien de unit in de voortuin gaat komen. Allemaal net wat groter en wat meer herrie. Een andere logische plek is er niet, achter de garage zal een leiding lengte opleveren van een +25meter. En leidingen dwars door de tuin heen wat ook niet altijd handig is.
Maar het klinkt alsof deze verdeler helemaal weg zal moeten? Als het namelijk echt nodig is dan moeten er gewoon nieuwe leidingen gelegd gaan worden. Het kost toch al een klap geld, dan moet het ook gewoon goed is mijn mening.
Maar als je inderdaad bij het plan blijft, dan wat je zegt. Het kost al een klap geld, dan maar goed doen met een nieuwe verdeler en nieuw leidingwerk
Als ik het goed kan zien is dat een Robot Standaard verdeler zonder LTV ventiel. Deze kun je niet eenvoudig ombouwen naar pomploos. Het beste is om die geheel te vervangen door een pomploze inclusief de leidingen.TerminalNL schreef op maandag 20 februari 2023 @ 20:21:
Wij zijn bezig met een overstap naar full electric in onze nieuwe woning. Nu heb ik redelijk veel al wel duidelijk, maar zitten we nu meer in de detail fase en daar gaat mijn kennis en google fu mank.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Weet je trouwens zeker dat je afgifte geschikt is voor lage temperaturen. Als ik wat inzoom op de thermometers lees ik af een Ta na menging op de aanvoerbalk van zo’n 45 °C en een Tr op de retourbalk van zo’n 30 °C.
Als je dat nodig hebt bij Tbuiten van net geen 10 °C, wat heb je dan nodig aan Ta als het flink vriest?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dz2CrwRqzr9VAhLTLku3Y3yi.jpg?f=user_large)
Edit: zeker weten van hoh 10 cm is als je de afstand hebt gemeten voordat de vloer werd gestort of daarna met een warmtebeeldcamera hebt vastgesteld, anders is het gokken. Wat is de vloeroppervlakte van die 4 groepen?
[ Voor 5% gewijzigd door Superbeagle op 20-02-2023 22:41 ]
Van de uitbouw weet ik zeker dat het 10 op 10 is, daar heb ik foto’s van voordat het beton er over ging. De rest is gokken, daar had de verkoper geen foto’s meer van helaas maar is ook 3 jaar geleden pas aangelegd samen met de aanbouw. Dit is in gevreesd in de oude tegelvloer. De complete beneden verdieping is 50m2, de lichtblauwe groepen zijn de uitbouw. Overige is de rest wat op de gang na een ruimte is.Superbeagle schreef op maandag 20 februari 2023 @ 22:19:
[...]
Als ik het goed kan zien is dat een Robot Standaard verdeler zonder LTV ventiel. Deze kun je niet eenvoudig ombouwen naar pomploos. Het beste is om die geheel te vervangen door een pomploze inclusief de leidingen.
Weet je trouwens zeker dat je afgifte geschikt is voor lage temperaturen. Als ik wat inzoom op de thermometers lees ik af een Ta na menging op de aanvoerbalk van zo’n 45 °C en een Tr op de retourbalk van zo’n 30 °C.
Als je dat nodig hebt bij Tbuiten van net geen 10 °C, wat heb je dan nodig aan Ta als het flink vriest?
[Afbeelding]
Edit: zeker weten van hoh 10 cm is als je de afstand hebt gemeten voordat de vloer werd gestort of daarna met een warmtebeeldcamera hebt vastgesteld, anders is het gokken. Wat is de vloeroppervlakte van die 4 groepen?
Ik schrok ook wat van de hoge aanvoer en de flinke delta. Maar het is een stok oude ketel waarvan ik betwijfel of die modulerend is aangesloten, leek ook op een simpele klok thermostaat te zitten. Het opgegeven verbruik vorig jaar was 1250m3 wat niet heel gek is voor een 2 kapper uit 87.
Helaas hebben we nog niet de sleutel dus uittesten is er niet bij. Maar wel goed om te weten dat die verdeler dus vervangen moet gaan worden en de leidingen. Leuk project voor erbij nog.
Dit is een vloeimiddel met ingebouwde boiler voor SWW.
Een groot deel van de installatie en voorbereidingen zou ik zelf doen, aangezien we in de opbouwfase zitten van onze kluswoning uit 1973. Op die manier kan ik dingen netter/beter wegwerken en afwerken dan iemand die alles er in 2 dagen in moet stampen.
Mijn installateur zou het waterzijdige deel aansluiten/persen tegelijk met de overige waterleidingen in de woning en de leverancier van de warmtepomp zou dan enkel het koelmiddeltechnische deel uitvoeren en het in bedrijf stellen.
Ik heb al heel veel informatie opgeslokt hier op het forum betreffende instellingen en inregelen.
Er komt een Kamstrup Multical 303 meter en 2 homewizard kwh meters voor de buitenunit en voor de backup heater.
Alles zou dus goed moeten komen, dacht ik…
De installateur is onberekenbaar en ik kan er niets mee plannen. Het blijft maar opschuiven en uitgesteld worden vanwege drukte. Inmiddels is het zo ver dat ik er helemaal klaar mee ben en zelf een perstang ga huren bij warmteservice om de waterleidingen te persen. Ik heb dat in het verleden vaker gedaan dus tot daar geen probleem.
Het probleem is dat de leverancier van de warmtepomp het heel druk heeft en dat die voorlopig geen tijd heeft om het waterzijdige deel ook aan te sluiten. Dit was zo ook niet besproken, dus dat begrijp ik volkomen maar wij moeten er over 2 weken wonen dus dan is het wel fijn dat we verwarming en SWW hebben

Iedere vakman zit al tot over zijn oren in het werk dus ik zal zelf aan de bak moeten en ook het verwarmingscircuit zelf aan moeten sluiten.
Welke componenten moet ik absoluut in het verwarmingscircuit monteren en hebben jullie voor mij wellicht wat foto’s van het installatiewerk en de componenten?
Hier onder een lijstje met de componenten waarvan ik denk dat ze nodig zijn en enkele aanvullende vragen:
- Er is een AVDO meegeleverd met de unit maar wij hebben vloerverwarming op de begane grond welke volledig open blijft staan. Dan is deze toch niet nodig?
- De Kamstrup komt in de retourleiding. Ik heb 2 1” aansluitnippels voor de flowmeter met daarin 1 sensor en een kogelkraan voor de installatie van de andere temperatuursensor.
- Een inlaatcombinatie (bepaalde type? Hoeveel bar?)
- Overstortventiel (hoeveel bar?)
- Een tapwaterexpansievat?
- Automatische ontluchtend (deze zit ook in de binnenunit zelf maar in de hoogste gedeeltes van het leidingwerk lijkt me dit een goede keuze)
- Een vulpunt heb ik al op de verdeler van de vloerverwarming. Al is 1 extra in de buurt van de unit handiger.
- Expansievat zit al in de unit zelf.
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?
Ik besef dat ik heel veel vraag maar ik hoop dat jullie me wat verder op weg kunnen helpen. Ik zou namelijk niet weten hoe ik het anders zo snel op kan lossen.
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Dit leest wat beter:Crazy- schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:07:
Nou, de WP ligt onder vuur in de media :
https://www.telegraaf.nl/...-noodmaatregel-in-de-bouw
https://solarmagazine.nl/...-nationale-milieudatabase
- Proton_
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zag het ook al... Vooral de productiebelasting. Maar veel vragen:Crazy- schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:07:
Nou, de WP ligt onder vuur in de media :
https://www.telegraaf.nl/...-noodmaatregel-in-de-bouw
- geldt dit voor alle koudemiddelen?
- geldt dit voor de hele levensduur?
- hoe doen de alternatieven het?
Ligt vnl aan het koudemiddel, een pomp op propaan zal veel gunstiger uitkomen. Je ziet momenteel al een behoorlijke verschuiving in de markt naar propaan. De een na de andere fabrikant komt met een propaanpomp en de regels wat betreft de hoeveelheid vulling zijn verruimd zodat ook split systemen makkelijker met propaan gemaakt kunnen worden. Dit geldt ook voor airco's. Voor de rest bestaat een WP vnl uit metalen die makkelijk hergebruikt kunnen worden. Inmiddels is er ook al recycle circuit ontstaan voor cv ketels.MikeyMan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:16:
[...]
Zag het ook al... Vooral de productiebelasting. Maar veel vragen:
- geldt dit voor alle koudemiddelen?
- geldt dit voor de hele levensduur?
- hoe doen de alternatieven het?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ja dat zei ik al, wat doet de Lifecycle?RichieB schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:40:
Let op dat de huidige mediastorm enkel gaat over de productiebelasting. Het gaat niet over het verbruik. Dus of een WP de hoge(re) productiebelasting kan terugverdienen door zuiniger warmte op te wekken dat telt in dit onderzoek niet mee. Kennelijk is dat niet belangrijk voor nieuwbouw.
Welkom in bouwend Nederland. Ikzelf ben werkzaam in de bouw, maar de regelgeving is extreem kortzichting en enkel gericht op de bouwfase.RichieB schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:40:
Kennelijk is dat niet belangrijk voor nieuwbouw.
Mooi voorbeeld is stikstof: stel ik wil een windmolen plaatsen om een kolencentrale te sluiten dan is er grote kans dat ik geen vergunning krijg omdat er bij de realisatie van de windmolen stikstof vrij komt. Dit terwijl iedere dag dat de kolencentrale langer open blijft een veelvoud van stikstof uitgestoten wordt.
Ja, maar dat is omdat de echte troep qua koudemiddelen uit te faseren. Maar R32 is een synthetisch product wat qua productie belastender is dan propaan.MikeyMan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:37:
@ds23man we moesten toch net allemaal over op de r32?
https://www.warmte365.nl/...erdienmodel-64A6B4AE.html
Je gaat nu een diversificatie zien tussen R32 en Propaan. De keuze hangt af van de toepassing. In het monoblok segment zie je duidelijk een richting naar propaan ( Nibe, Nefit/Bosch, Vaillant en nu ook Panasonic). Door de verruiming van de max vulhoeveelheid ga je ook split systemen zien met propaan.
Ik heb dezelfde vragen ook in dat specifieke topic gesteld. Dank je welProton_ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:51:
@Corne-P als je een overstortventiel en inlaatcombinatie hebt kan de boel aan, voor de toegestane drukken moet je in de installatiehandleiding zoeken of misschien dat iemand in Daikin Altherma warmtepomp ervaringen het paraat heeft.
Voor een monoblok is die afstand geen enkel probleem. Je moet dan alleen wel een losse warmtepompboiler op de zolder zetten voor warm water.TerminalNL schreef op maandag 20 februari 2023 @ 21:41:
[...]
Monoblock wil ik liever niet gezien de unit in de voortuin gaat komen. Allemaal net wat groter en wat meer herrie. Een andere logische plek is er niet, achter de garage zal een leiding lengte opleveren van een +25meter. En leidingen dwars door de tuin heen wat ook niet altijd handig is.
Maar het klinkt alsof deze verdeler helemaal weg zal moeten? Als het namelijk echt nodig is dan moeten er gewoon nieuwe leidingen gelegd gaan worden. Het kost toch al een klap geld, dan moet het ook gewoon goed is mijn mening.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Volgens mij mis je nog een magneetfilter/vuilafscheider?Corne-P schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 00:05:
Onze Daikin Altherma EHVH08S18E6V + ERGA08EAV warmtepomp is enige tijd geleden geleverd inclusief alle benodigde toebehoren.
Dit is een vloeimiddel met ingebouwde boiler voor SWW.
Een groot deel van de installatie en voorbereidingen zou ik zelf doen, aangezien we in de opbouwfase zitten van onze kluswoning uit 1973. Op die manier kan ik dingen netter/beter wegwerken en afwerken dan iemand die alles er in 2 dagen in moet stampen.
Mijn installateur zou het waterzijdige deel aansluiten/persen tegelijk met de overige waterleidingen in de woning en de leverancier van de warmtepomp zou dan enkel het koelmiddeltechnische deel uitvoeren en het in bedrijf stellen.
Ik heb al heel veel informatie opgeslokt hier op het forum betreffende instellingen en inregelen.
Er komt een Kamstrup Multical 303 meter en 2 homewizard kwh meters voor de buitenunit en voor de backup heater.
Alles zou dus goed moeten komen, dacht ik…
De installateur is onberekenbaar en ik kan er niets mee plannen. Het blijft maar opschuiven en uitgesteld worden vanwege drukte. Inmiddels is het zo ver dat ik er helemaal klaar mee ben en zelf een perstang ga huren bij warmteservice om de waterleidingen te persen. Ik heb dat in het verleden vaker gedaan dus tot daar geen probleem.
Het probleem is dat de leverancier van de warmtepomp het heel druk heeft en dat die voorlopig geen tijd heeft om het waterzijdige deel ook aan te sluiten. Dit was zo ook niet besproken, dus dat begrijp ik volkomen maar wij moeten er over 2 weken wonen dus dan is het wel fijn dat we verwarming en SWW hebben![]()
Iedere vakman zit al tot over zijn oren in het werk dus ik zal zelf aan de bak moeten en ook het verwarmingscircuit zelf aan moeten sluiten.
Welke componenten moet ik absoluut in het verwarmingscircuit monteren en hebben jullie voor mij wellicht wat foto’s van het installatiewerk en de componenten?
Hier onder een lijstje met de componenten waarvan ik denk dat ze nodig zijn en enkele aanvullende vragen:
- Er is een AVDO meegeleverd met de unit maar wij hebben vloerverwarming op de begane grond welke volledig open blijft staan. Dan is deze toch niet nodig?
- De Kamstrup komt in de retourleiding. Ik heb 2 1” aansluitnippels voor de flowmeter met daarin 1 sensor en een kogelkraan voor de installatie van de andere temperatuursensor.
- Een inlaatcombinatie (bepaalde type? Hoeveel bar?)
- Overstortventiel (hoeveel bar?)
- Een tapwaterexpansievat?
- Automatische ontluchtend (deze zit ook in de binnenunit zelf maar in de hoogste gedeeltes van het leidingwerk lijkt me dit een goede keuze)
- Een vulpunt heb ik al op de verdeler van de vloerverwarming. Al is 1 extra in de buurt van de unit handiger.
- Expansievat zit al in de unit zelf.
Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?
Ik besef dat ik heel veel vraag maar ik hoop dat jullie me wat verder op weg kunnen helpen. Ik zou namelijk niet weten hoe ik het anders zo snel op kan lossen.
- Proton_
Deze discussie (is R32 goed genoeg om op te schalen naar elk huis) loopt al vreselijk lang.MikeyMan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:37:
@ds23man we moesten toch net allemaal over op de r32?
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
R32 is in 2027 dacht ik ook ook einde verhaal. Dat hoeft voor niemand als een verrassing te komen.
https://www.installatie.n...elen-in-de-ban-vanaf-2027
De enige redenen om R32 als tussenoplossing te accepteren zijn denk ik om de HFK kennis en productielijnen te kunnen blijven gebruiken en tijd te geven voor verdere ontwikkeling naar andere technieken (R744, R290).
Mij bekruipt de gedachte, dat ergens op een Ministerie is beslist de effecten van de Warmtepomp vooreerst maar buiten beschouwing te laten. Immers, "alle ballen op de Warmtepomp" en weg met die vervuilende CV-gasketel.ds23man schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:02:
[...]
Ja, maar dat is omdat de echte troep qua koudemiddelen uit te faseren. Maar R32 is een synthetisch product wat qua productie belastender is dan propaan.
https://www.warmte365.nl/...erdienmodel-64A6B4AE.html
Je gaat nu een diversificatie zien tussen R32 en Propaan. De keuze hangt af van de toepassing. In het monoblok segment zie je duidelijk een richting naar propaan ( Nibe, Nefit/Bosch, Vaillant en nu ook Panasonic). Door de verruiming van de max vulhoeveelheid ga je ook split systemen zien met propaan.
Interessant om te horen wie de leemte in de openbaarheid heeft gebracht.
Op Ministeries zijn ze altijd "onderweg naar morgen" en de volgende conferentie.
Er zijn niet te veel apparaten, er zijn te veel mensen.
De nieuwe WP hier gebruikt R32, vind het prima als Hugo'tje op zijn kosten komt ombouwen naar R290 mits dat kan. Zijn we beiden geholpen, vooral hij.
[ Voor 9% gewijzigd door Gary199 op 21-02-2023 09:51 ]
- Proton_
Nu heb ik de indruk dat @flippy als professional een enorme aversie tegen propaan heeft, misschien kan hij nog eens toelichten waarom R32 wenselijker is om op grote schaal toe te passen
kleine correctie: ik heb geen aversie tegen propaan an zich. ik hou er niet van dat een hele berg nieuwe spelers met 0 ervaring in de koelmachines (zie gasketelboeren) wat troep uit china bestellen en hun eigen draai eraan geven en een stickertje erop plakken en vervolgens het aanprijzen als de 3e komst van jesus.Proton_ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:56:
@Gary199 nee, de EU heeft hele transparante en onderbouwde plannen over koudemiddelen waar iedereen gewoon beleid op kan maken en zijn bedrijfsstrategie kan aanpassen. Juist om te zorgen dat het schaalt.
Nu heb ik de indruk dat @flippy als professional een enorme aversie tegen propaan heeft, misschien kan hij nog eens toelichten waarom R32 wenselijker is om op grote schaal toe te passen
men moet begrijpen dat de propaanmachines die je nu kan kopen gewoon 1e generatie zijn en jij bent het proefkonijn voor de fabrikant die er ook weinig kaas van heeft gegeten om erachter te komen waar de ontwerpfoutjes zitten en waar ze net ff iets teveel hebben bezuinigd op de BOM.
r32 en vooral 410 machines hebben letterlijk al 10+ jaar aan voorsprong op ontwikkeling en kinderziektes eruit krijgen en natuurlijk het proces optimaliseren. luister maar naar een laatste generatie 410 compressor naast die van een propaancompressor onder vollast.
dan kom je nog voor mij in het grootste issue: propaan valt niet onder fgassen. dus alle verantwoordelijkheden en regels die keurig zijn afgebakend voor alle partijen zijn niet meer van toepassing. dus een bedrijf of consument die een warmtepomp met enkele honderden kilos propaan op zijn dak wilt zetten zal straatarm worden van zijn nieuwe brandverzekeringspremie. immers is er gaan controlerend orgaan zoals fgassen waaroop men de verantwoordelijkheid kan afschuiven. als de toko affikt doordat je je split warmtepomp met een paar kilo propaan erin door de lokale beun erin hebt latten zetten zal de verzekering daar zeker wel een mening over hebben. fgassen is immers niet van toepassing waarmee je de verantwoordelijkheid kan afschuiven op de installateur. zelfde geld voor reparaties. enig idee hoeveel/weinig er van je woonkamer overblijft als je straks een propaan-splitje aan de muur hebt hangen in de woonkamer die lekt en boem zegt? of een garage met een propaan warmtepomp die een lokale beun ff opnieuw heeft gevuld voor je. kan je garanderen dat je dat dak terug kan vinden ergens achterin de wijk. zulke dingen gebeuren niet met gassen zoals R32 en al helemaal niet met 410.
odner de streep maakt het geen bal uit welk koelmiddel je koopt. er zal voor het hele economische leven gewoon spullen voor te krijgen zijn en monteurs die degelijke reparaties uit kunnen voeren. voor propaan is dat momenteel gewoon totaal niet het geval. je koopt een product zonder ergens een persoon die je kan bellen (behalve de fabrikant zelf) om degelijke en verantwoorde reparaties uit te voeren. en als de garantie wegvalt over paar jaar is dat probleem alleen maar groter want de fabrikant zal je niet meer helpen of het kost zoveel dat hij meteen total loss is en er zijn geen monteurs die nog niet de kennis en vaardigheden hebben om goed met zulke middelen te werken.
er zijn wel monteurs die werken aan zeer brandbare koelmiddelen maar die zitten in de horeca en zeer lage temperatuur industrieen medische koeling. die gaan niet ineens warmtepompjes doen en geld moeten inleveren en er zijn er gewoon niet genoeg van.
je kan rustig propaan kopen, maar wacht er eerst ff mee tot ze de boel beter voor elkaar hebben en als de 2e of 3e generatie uitkomt. rond die tijd zal er ook wel meer veranderd zijn rondom de regelgeving waardoor het minder gezeik word. de huidige propaanmachines die ik heb gezien zijn gewoon levensgevaarlijk als er een lekkage is. er is niet eens een detector geplaatst in de machine of vrije luchtafvoer naar buiten waar het gas heenkan.
Heb ik!Evanrvb schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:12:
[...]
Volgens mij mis je nog een magneetfilter/vuilafscheider?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ja. Dat ze hun spullen kopen bij mitsubishi veranderd daar weinig aan.Aziraphale schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:33:
@flippy Geldt wat je noemt qua 1e generatie ook voor de grote jongens zoals Nibe en Alpha Innotec (van Nibe, maar dat is een detail)?
Kijk maar naar de eerste pogingen van electrische autos die uit zijn gekomen. Achteraf kunnen de meeste mensen die een basiskennis hebben op dit vlak wel zeggen dat ze geluk hebben dat e niet tot aan de andere kant van het universum zijn aangeklaagd voor de troep die ze durfden te verkopen.
Ik vind dat je nu wel heel ongenuanceerd bezig bent....flippy schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:38:
[...]
Ja. Dat ze hun spullen kopen bij mitsubishi veranderd daar weinig aan.
Kijk maar naar de eerste pogingen van electrische autos die uit zijn gekomen. Achteraf kunnen de meeste mensen die een basiskennis hebben op dit vlak wel zeggen dat ze geluk hebben dat e niet tot aan de andere kant van het universum zijn aangeklaagd voor de troep die ze durfden te verkopen.
Wat is er nou wezenlijk anders aan een propaanpomp? Ja, je moet wat aanpassingen doen voor een ander koudemiddel maar dat moeten de fabrikanten al jaren met de veranderende wetgeving en verboden op bepaalde koudemiddelen.
als je iets niet weet kan je dus ook niet weten of het ungenuanceerd is.ds23man schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:47:
[...]
Ik vind dat je nu wel heel ongenuanceerd bezig bent....
Wat is er nou wezenlijk anders aan een propaanpomp? Ja, je moet wat aanpassingen doen voor een ander koudemiddel maar dat moeten de fabrikanten al jaren met de veranderende wetgeving en verboden op bepaalde koudemiddelen.
vrijwel alles is anders in propaanmachines, alles van sensoren, kleppen tot de compressors zelf. en die onderdelen zijn nooit gemaakt in volume voor dit soort systemen. dus daar zit een leercurve voor de fabrikant van die onderdelen als de ontwerpers. immers moet die onderdelen wel zo goedkoop mogelijk gemaakt worden. die 30% hogere prijs die ze ervoor vragen moet natuurlijk wel aan de strijkstok blijven hangen en niet verdwijnen in de BOM kosten.
dat men de oude r32/r410 behuizingen hergebruiken er nergens leksensors plaatsen zou al een idee moeten geven dat jij het proefkonijn mag zijn in hoever ze gaan hierin.
ik laat me wel verrassen hoe het gaat met propaan als de 2e en derde generatie komt. en hoeveel gezeik er van gaat komen als de markt volstroomt ermee. zolang er geen duidelijkheid is op certificaten en wetgeving blijf ik er vanaf.
[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 21-02-2023 10:54 ]
Je komt over als een oude hond die geen nieuwe truukjes wil leren, jammer met zo'n instelling komen we niet verder in de samenleving....flippy schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:51:
[...]
als je iets niet weet kan je dus ook niet weten of het ungenuanceerd is.
vrijwel alles is anders in propaanmachines, alles van sensoren, kleppen tot de compressors zelf. en die onderdelen zijn nooit gemaakt in volume voor dit soort systemen. dus daar zit een leercurve voor de fabrikant van die onderdelen als de ontwerpers. immers moet die onderdelen wel zo goedkoop mogelijk gemaakt worden. die 30% hogere prijs die ze ervoor vragen moet natuurlijk wel aan de strijkstok blijven hangen en niet verdwijnen in de BOM kosten.
dat men de oude r32/r410 behuizingen hergebruiken er nergens leksensors plaatsen zou al een idee moeten geven dat jij het proefkonijn mag zijn in hoever ze gaan hierin.
ik laat me wel verrassen hoe het gaat met propaan als de 2e en derde generatie komt. en hoeveel gezeik er van gaat komen als de markt volstroomt ermee. zolang er geen duidelijkheid is op certificaten en wetgeving blijf ik er vanaf.
Ah ik wist niet dat die er al standaard in zat. Handig.
Volgens mij hebben R32 en R410a vergelijkbare karakteristieken.ds23man schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:47:
[...]
Ik vind dat je nu wel heel ongenuanceerd bezig bent....
R290 heeft weer andere karakteristieken, soms zijn interne onderdelen ook anders ivm niet alle compressors zomaar geschikt zijn voor een ander gas.
Het heeft gewoon een overgangsperiode nodig.
Volgens mij gaan ze R290 ook onder de F-Gassen laten vallen ondanks dat het geen F-gas is, en anders kan het ook nog onder een nieuwe SCIOS scope gaan vallen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
- Proton_
Dat het je persoonlijk niet trekt of dat je er niet aan wil werken, daar heb ik natuurlijk geen commentaar op, dat moet je helemaal zelf weten.
Er zal ongetwijfeld het één en ander verbeteren (@ds23man had al ergens opgemerkt dat er geen explosieveilige relais gebruikt zijn).
Verder valt me het volgende op:
Kan je hier een oordeel over geven?flippy schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:27:
[...]
odner de streep maakt het geen bal uit welk koelmiddel je koopt. er zal voor het hele economische leven gewoon spullen voor te krijgen zijn en monteurs die degelijke reparaties uit kunnen voeren. voor propaan is dat momenteel gewoon totaal niet het geval. je koopt een product zonder ergens een persoon die je kan bellen (behalve de fabrikant zelf) om degelijke en verantwoorde reparaties uit te voeren.
Bart_Denon's reparatie in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
Ik heb beroepsmatig redelijk wat met de overheid te maken gehad en prive is de laatste omvangrijke gebeurtenis nog niet zo lang geleden. Naar mate mijn leeftijd toenam, nam het vertrouwen in de overheid af en ligt nu ruim onder de inflatienorm van vandaag.Proton_ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:56:
@Gary199 nee, de EU heeft hele transparante en onderbouwde plannen over koudemiddelen waar iedereen gewoon beleid op kan maken en zijn bedrijfsstrategie kan aanpassen. Juist om te zorgen dat het schaalt.
Een overheid die tonnen betaald aan influensers in kwade zaken verdient het om gewantrouwd te worden. Transparantie ? Zal wel .......
Maar jouw info twijfel ik niet aan.
Is een optieEvanrvb schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:00:
[...]
Ah ik wist niet dat die er al standaard in zat. Handig.
dat is totaal niet wat ik heb gezegd.ds23man schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:58:
[...]
Je komt over als een oude hond die geen nieuwe truukjes wil leren, jammer met zo'n instelling komen we niet verder in de samenleving....
beetje selectief gelezen weer door beiden. ik zeg juist dat ik geen probleem met propaan hebt, waar ik wel een probleem mee heb ik dat men momenteel te snel en te onbetrouwbare machines op de markt propt en men maar gaat verwachten dat mensen zoals mij de troep mogen opruimen als het na de garantie kapotgaat. en kapotgaan zal het. immers gaan die propaanmachines naar 65 graden en elke droplul van een installateur zet hem daar dan ook op. en vervolgens gaat die buiten garantie kapot daardoor en heeft de warmtepomp het gedaan en ik als reparateur krijgt de volle laag over zich heen. dat is hoe het in de praktijk zal gaan. en dat heeft niks te maken met oude honden, integendeel. dat is exact het tegenovergestelde van oude honden, die kunnen het niks schelen. mij kan het just wel wat schelen.Proton_ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:03:
@flippy Behalve dat ik je argumenten weinig onderbouwd vind (nul linkjes, erg weinig concreets, veel op gevoel) lijkt het alsof je voornaamste argument is dat het "nieuw" en (voor jou?) "onbekend" is. Dat is natuurlijk nooit een reden om er niet mee te beginnen, dan kom je nooit ergens
Dat het je persoonlijk niet trekt of dat je er niet aan wil werken, daar heb ik natuurlijk geen commentaar op, dat moet je helemaal zelf weten.
Er zal ongetwijfeld het één en ander verbeteren (@ds23man had al ergens opgemerkt dat er geen explosieveilige relais gebruikt zijn).
Verder valt me het volgende op:
[...]
Kan je hier een oordeel over geven?
Bart_Denon's reparatie in "Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen"
de eerste generatie R32 machines waren ook een drama. vooral bij daikin en toshiba. en nee, daar heb ik geen linkjes van, alleen een berg verpeste avonden en een berg overuren.
voor nu: laat propaan zich eerst maar bewijzen en in de tussentijd gewoon een R32 machine kopen.
en van die reparatie is een ding wat ik vaak zie. systemen die propaan gebruiken of vergelijkbare middelen zijn erg gevoelig en het kan goed dat er al schade in de compressor is gekomen door het koelmiddeltekort. bij de wat meer industreiele/medische zijde van dit werk controleer je ook of de machine ook voldoende warmte verplaatst. dat zal hier niet gebeurt zijn. en nee, daar heb ik ook geen linkjes van.
ik werk al JAREN met commericele/medische machines die propaan en nog veel ergere gassoorten hebben. en ik vind het alleemaal geweldig spul om mee te spelen. maar als ik de consumentenprul bekijk wat nu op de markt komt is het gewoon ondermaats.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 21-02-2023 11:20 ]
't probleem is dus dat er een MDB (Milieu database) is waar installatieproducten in staan op basis van aannames (Categorie 3-data (merkloos, niet getoetste data). Op basis van die aannames zijn normen opgesteld. Nu is MDB, op zich heel terecht) bezig de kwaliteit van deze data te verbeteren naar Categorie 1 en 2-data (merkgebonden getoetste data of merkongebonden getoetste data). Ze zijn daarmee nog lang niet klaar maar hebben nu recent dus categorie Warmtepompen naar dat niveau gebracht en er blijkt dus nogal wat verschil met de Categorie 3 aannames. Ook niet zo raar als je bedenkt dat in Categorie 3-data geen rekening was gehouden met koudemiddelen.
Nu is dus 't probleem dat de normen dus zijn gebaseerd op verkeerde aannames, vandaar dat ze nu dus een tijdelijke verrekenfactor gaan gebruiken. Zodra alle installaties naar Categorie 1 of 2 zijn gebracht zal er een evaluatie plaats vinden en eventueel moeten normen dan worden aangepast.
Storm in een glas water dus.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
doet me denken wat je lang geleden in amerika hebben gedaan met hun BMI. er zijn teveel dikke mensen in het land dus we passen de BMI maar aan zodat minder mensen dik zijn.blb4 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:19:
Dus nog even over die ophef:
't probleem is dus dat er een MDB (Milieu database) is waar installatieproducten in staan op basis van aannames (Categorie 3-data (merkloos, niet getoetste data). Op basis van die aannames zijn normen opgesteld. Nu is MDB, op zich heel terecht) bezig de kwaliteit van deze data te verbeteren naar Categorie 1 en 2-data (merkgebonden getoetste data of merkongebonden getoetste data). Ze zijn daarmee nog lang niet klaar maar hebben nu recent dus categorie Warmtepompen naar dat niveau gebracht en er blijkt dus nogal wat verschil met de Categorie 3 aannames. Ook niet zo raar als je bedenkt dat in Categorie 3-data geen rekening was gehouden met koudemiddelen.
Nu is dus 't probleem dat de normen dus zijn gebaseerd op verkeerde aannames, vandaar dat ze nu dus een tijdelijke verrekenfactor gaan gebruiken. Zodra alle installaties naar Categorie 1 of 2 zijn gebracht zal er een evaluatie plaats vinden en eventueel moeten normen dan worden aangepast.
Storm in een glas water dus.

Ik kan het in grote lijnen wel met @flippy eens zijn. Ik was ook van plan om een R290 monoblock te kopen, maar na het aandachtig inlezen van de installatie-voorschriften, bleek dit bij ons niet mogelijk op de plek waar ik hem graag wou hebben. Ik was dan ook verbaasd, dat ik diverse foto's zag op dit forum van R290 monoblocks, welke niet aan deze voorschriften voldeden. Ik weet alleen niet meer of deze zelf geplaatst zijn of door installateurs.Proton_ schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:03:
@flippy Behalve dat ik je argumenten weinig onderbouwd vind (nul linkjes, erg weinig concreets, veel op gevoel) lijkt het alsof je voornaamste argument is dat het "nieuw" en (voor jou?) "onbekend" is. Dat is natuurlijk nooit een reden om er niet mee te beginnen, dan kom je nooit ergens
Hieronder de beschrijving van Vaillant aroTHERM plus:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZzccaKOALjqicKeid42uUBM1.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/l3JRmLTKwCyOSHsHbeqeud5K.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/kE65d44fA3abl7XJ82QKi0TR.png?f=user_large)
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Als je wettelijke regels qua verdunning en explosiegevaar er op los laat is er totaal niets aan de hand. Weet je hoeveel propaan in zo'n pomp zit? Ongeveer een halve kilo, een gemiddelde gasfles die je voor je BBQ of caravan gebruikt bevat 15 Kg......Jojan265 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:29:
[...]
Ik kan het in grote lijnen wel met @flippy eens zijn. Ik was ook van plan om een R290 monoblock te kopen, maar na het aandachtig inlezen van de installatie-voorschriften, bleek dit bij ons niet mogelijk op de plek waar ik hem graag wou hebben. Ik was dan ook verbaasd, dat ik diverse foto's zag op dit forum van R290 monoblocks, welke niet aan deze voorschriften voldeden. Ik weet alleen niet meer of deze zelf geplaatst zijn of door installateurs.
Hieronder de beschrijving van Vaillant aroTHERM plus:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Probleem is meer dat fabrikanten zich zo indekken dat de meest domme ketelboer het nog kan snappen. Voorbeeldje: volgens Vaillant moet een werkschakelaar of een andere schakelaar minimaal op een meter afstand zitten. Ondertussen zitten er gewoon niet explosieveilige relais op de ingangsvoedingprint.......
Het zijn juist de wettelijke regels m.b.t. explosiegevaar, die de 1 m voorschrijven.........ds23man schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:42:
[...]
Als je wettelijke regels qua verdunning en explosiegevaar er op los laat is er totaal niets aan de hand. Weet je hoeveel propaan in zo'n pomp zit? Ongeveer een halve kilo, een gemiddelde gasfles die je voor je BBQ of caravan gebruikt bevat 15 Kg......
Probleem is meer dat fabrikanten zich zo indekken dat de meest domme ketelboer het nog kan snappen. Voorbeeldje: volgens Vaillant moet een werkschakelaar of een andere schakelaar minimaal op een meter afstand zitten. Ondertussen zitten er gewoon niet explosieveilige relais op de ingangsvoedingprint.......
Ja, in een gesloten ruimte.Jojan265 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:45:
[...]
Het zijn juist de wettelijke regels m.b.t. explosiegevaar, die de 1 m voorschrijven.........
Citaat:
Vaillant heeft juist veel warmtepompen met R290.Dit kwam aan het licht nadat meerdere fabrikanten van warmtepompen, waaronder Vaillant, aan de hand van meer gedetailleerde informatie lieten uitzoeken wat de exacte milieukosten van hun product zijn.
Mijn gedachten:
Wie heeft er belang bij dat pompen met ander koude middel slechter in de MPG te laten komen.
Dat klopt niet helemaal:
:fill(white):strip_exif()/f/image/acR2v5l5j6JoNpwZxSlExznt.png?f=user_large)
bron: https://iab-ingenieurs.nl...ht-of-in-een-open-gebouw/
Dit was even sneller dan het in de norm en NPR op te zoeken.
Niet zozeer dat ik buren heb die klagen unit draait al bijna 4 jaar, maar het blijft een lawaai apparaat.
Er zijn uiteraard oplossing te koop maar dan loopt het toch al gauw flink in de papieren.
Zit zelf te denken om toch een soort van schuurtje te bouwen en deze aan de binnenzijde te isoleren.
Onderzijde van de lamellen uitblazen en bovenzijde aanzuigen. De lamellen aan de onderzijde voorzien van geluids absorberent materiaal.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Aqrzz39xvKXUq0rq2kZaXQlI.png?f=user_large)
Het idee is geinspireerd op het ontwerp van Aklima. https://alklima.nl/actuee...oor-buitendeel-warmtepomp
In eerdere posts is er door andere ook gesproken om zelf een behuizing te maken maar heb nooit iets concreets gezien. Misschien dat ik het gemist heb.
Bijvoorbeeld @X21r @pleio65 hebben jullie ooit iets gebouwd?
Nu ben ik benieuwd of iemand ander al iets zelf gebouwd heeft wat een flinke geluids reductie heeft opgeleverd. Wat voor materialen heb je gebruikt? etc etc.
Probleem met regelgeving is dat het vreselijk algemeen is. Propaan zakt bijvoorbeeld naar de grond. Dan zien de berekeningen er opeens anders uit. Maar al met al zou Vaillant elke propaanpomp die nu geplaatst is terug moeten halen als je anaal op de regels fixeert.Jojan265 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:53:
[...]
Dat klopt niet helemaal:
[Afbeelding]
bron: https://iab-ingenieurs.nl...ht-of-in-een-open-gebouw/
Dit was even sneller dan het in de norm en NPR op te zoeken.
De ATEX wetgeving is eigenlijk wel heel duidelijk. En het is inderdaad WET! Je mag er dus niet vanaf wijken.ds23man schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:00:
[...]
Probleem met regelgeving is dat het vreselijk algemeen is. Propaan zakt bijvoorbeeld naar de grond. Dan zien de berekeningen er opeens anders uit. Maar al met al zou Vaillant elke propaanpomp die nu geplaatst is terug moeten halen als je anaal op de regels fixeert.
Dit topic is gesloten.