Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 225 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.505 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
HansRemmerswaal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:39:
[...]

2x per uur van 2.7 kW naar 5.4 kW noem je moduleren? Ik zou verwachten dat de compressor bij opstart naar max gaat en daarna gaat moduleren naar een constant lager vermogen.

Is bij jullie het compressor gedrag dan ook zo onrustig?
Wat voor afgiftesysteem zit er achter en met wat voor regeling?

De periode van 1/2 uur suggereert namelijk dat je iets van een naregeling hebt met vloerlussen die open en dicht sturen in periodes van 1/2 uur. Dan krijg je dit soort plaatjes, maar het kan ook aan de wijze van moduleren liggen.

Het moduleren van de compressor gebeurt meestal zo dat bij het stijgen van de retourtemperatuur de compressor afschaalt. Als de retour dan weer daalt, toert de compressor weer op.

Als de CV-pomp op dit ritme mee moduleert (ik weet niet of dat bij jouw systeem zo is), dan kan dit gedrag heel verklaarbaar zijn: Bij afschalen vermogen daalt de retour, maar ook de flow. Het water komt op den duur kouder terug uit de vloer. Zodra de WP dat merkt, toert hij weer op, maar dan duurt het even voordat het retourwater weer warmer wordt.

Door het constante geschommel van de flow, krijg je nooit evenwicht in je systeem.

Als je de mogelijkheid hebt, probeer de modulatie van de pomp eens uit te zetten. Dus laat de pomp op een vaste stand draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 06-02-2023 11:51 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:39
hackbard schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:46:
[...]

ik heb hetzelfde probleem, met soortgelijke wp van nefit. De aanvoer moduleert dus vaak tussen 3 graden boven en onder de stooklijn heen en weer, maar kan niet een passend vermogen leveren. De installateur zegt dat deze nefit gewoon zo werkt. Maar als de fabrikant het aanprijst als "zo efficient mogelijk" werkend, klopt er toch iets niet? Ik vindt tot 3 graden boven de stooklijn stoken gewoon verspilling. Of doen andere merken dat ook zo?
In de Panasonic Topics wordt er gesproken over 'ongewenst' gedrag van de T-CAP modellen. Dat zijn WP's met een hoger vermogen en ontworpen voor lagere buitentemperaturen dan hier gebruikelijk. Die hebben ongewenst gedrag rond 4 graden buitentemperatuur (minimale vermogen wordt dan verhoogd) wat er alleen met allerlei tweaks uit te krijgen is.

Oftewel: het is inderdaad van belang te achterhalen wat 't regelgedrag is van je specifieke model WP en dan kan je kijken of wat je ziet normaal is en zo ja of er wat aan te tweaken valt.

Zoals @Blihi aangeeft kan 't ook door de (na) regeling van je afgiftesysteem komen. Het zou helpen om in die grafiek met vermogen ook de aanvoer- & retourtemperatuur te zetten als je die gegevens beschikbaar hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door blb4 op 06-02-2023 12:00 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42
Blihi schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:51:
[...]

Wat voor afgiftesysteem zit er achter en met wat voor regeling?

De periode van 1/2 uur suggereert namelijk dat je iets van een naregeling hebt met vloerlussen die open en dicht sturen in periodes van 1/2 uur. Dan krijg je dit soort plaatjes, maar het kan ook aan de wijze van moduleren liggen.

Het moduleren van de compressor gebeurt meestal zo dat bij het stijgen van de retourtemperatuur de compressor afschaalt. Als de retour dan weer daalt, toert de compressor weer op.

Als de CV-pomp op dit ritme mee moduleert (ik weet niet of dat bij jouw systeem zo is), dan kan dit gedrag heel verklaarbaar zijn: Bij afschalen vermogen daalt de retour, maar ook de flow. Het water komt op den duur kouder terug uit de vloer. Zodra de WP dat merkt, toert hij weer op, maar dan duurt het even voordat het retourwater weer warmer wordt.

Door het constante geschommel van de flow, krijg je nooit evenwicht in je systeem.

Als je de mogelijkheid hebt, probeer de modulatie van de pomp eens uit te zetten. Dus laat de pomp op een vaste stand draaien.
Full electric warmtepomp
Op de BG heb ik vloerverwarming, hier zit verder geen regeling op.
Op de 1e en 2e etage heb ik radiatoren met een handmatige Danfoss radiatorthermostaat.

In de grafiek zie je de watertemperatuur flink schommeld rond de streeftemperatuur. In het ritme van de compressor... Dit lijkt niets op de plaatjes van compressor output en temperaturen die ik hier op het forum zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21VD7Mi7IO7PGwbkQlDMvdUvvQg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WuDAdq3LCTETtWHRUY3U1YVU.png?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

HansRemmerswaal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:07:
[...]

Full electric warmtepomp
Op de 1e en 2e etage heb ik radiatoren met een handmatige Danfoss radiatorthermostaat.

In de grafiek zie je de watertemperatuur flink schommeld rond de streeftemperatuur. In het ritme van de compressor... Dit lijkt niets op de plaatjes van compressor output en temperaturen die ik hier op het forum zie.

[Afbeelding]
Gesloten vloerverdeler zonder pomp en buffer?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Herken ik bij de Mitsu niet, deze gaat keurig richting Ta setpoint, als Ta 0,5 graad boven setpoint is "dropt" de frequentie ongeveer 6 tot 10Hz om vervolgens met stapjes van 2Hz omhoog te gaan tot dat setpoint weer bereikt is.

Ik heb wel naregeling, als er een zone openloopt of dichtloopt gebeurt eigenlijk exact hetzelfde als bovenstaande.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Carboy54 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Gesloten vloerverdeler zonder pomp en buffer?
Even moeten googlen.

Ik denk dat ik een gesloten verdeler met pomp had, bij de installatie van de warmtepomp is de thermostaat kraan en pomp verwijdered. Dus nu is het dan denk ik een open verdeler zonder pomp.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yep, eens met @Grolsch, ook met een zoneregeling kan je zoiets echt wel stabiel krijgen. Het regelgedrag van de WP van @HansRemmerswaal slaat nergens op.
Overigens zou dit zeker wel door een verkeerd ingesteld zoneregeling veroorzaakt kunnen worden. (Dit lijkt nl op een PWM-regeling die steeds zones op en dicht laat lopen). Zo was er afgelopen week nog dit inzicht van @Nous112 , die in het Nefit-topic postte dat een regeling met hysterese toch echt een stuk stabieler werkt dan PWM. Zie Nous112 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Andrehj schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:36:
Yep, eens met @Grolsch, ook met een zoneregeling kan je zoiets echt wel stabiel krijgen. Het regelgedrag van de WP van @HansRemmerswaal slaat nergens op.
Overigens zou dit zeker wel door een verkeerd ingesteld zoneregeling veroorzaakt kunnen worden. (Dit lijkt nl op een PWM-regeling die steeds zones op en dicht laat lopen). Zo was er afgelopen week nog dit inzicht van @Nous112 , die in het Nefit-topic postte dat een regeling met hysterese toch echt een stuk stabieler werkt dan PWM. Zie Nous112 in "Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen"
Ik heb geen zoneregeling. Alleen eenvoudige Danfoss thermostaatkranen die volledig open staan.
Bij de vloerverwarming op de BG, naast de handmatige kranen ook niets anders.

Ik heb wel een buffervat... maar die kan dit gedrag toch niet verklaren? En als ik die eruit sloop dan trekt de installateur direct zijn handen van mijn installatie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
HansRemmerswaal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:36:
[...]

Even moeten googlen.

Ik denk dat ik een gesloten verdeler met pomp had, bij de installatie van de warmtepomp is de thermostaat kraan en pomp verwijdered. Dus nu is het dan denk ik een open verdeler zonder pomp.
kun je niet even een foto posten?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Zwerius schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:48:
[...]

kun je niet even een foto posten?
Goed punt!

1) Thermostaat kraan op radiator
2) Verdeler bij warmpomp (de enige in het huis), 1 naar de vloerverwarming, de andere 6 naar de radiatoren.
3) Vloerverwarming

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJICAJ_3-krT9bPELR9JwzNPTjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sisyGDhWTr2bqo1DwQea2mF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNRy3NuXWvTUlFbZGNmnHAbJUkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/leHEAvJUG8GIkE3aGlEBQxRh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqBXG_8kGIlxzAuWKa7elx-8Zdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KY2nwokbCkYNYP360lKv9QW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:42:
[...]

Ik heb geen zoneregeling. Alleen eenvoudige Danfoss thermostaatkranen die volledig open staan.
Bij de vloerverwarming op de BG, naast de handmatige kranen ook niets anders.

Ik heb wel een buffervat... maar die kan dit gedrag toch niet verklaren? En als ik die eruit sloop dan trekt de installateur direct zijn handen van mijn installatie af.
Buffervat parallel (dus met extra pomp) of in serie?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 20:19
ik heb alleen radiatoren. Ook als die allemaal open staan, hetzelfde gedrag van de nefit wp. Geen verband met de retour temperatuur. Volgens mij ontbreekt daar een PID regeling, die een passend vermogen berekend. Nu gaat die bij bepaalde temperaturen tussen max en min vermogen heen en weer, met best wat overshoot als gevolg. Wat wel een beetje werkt, maar ver van een efficiënte regeling is. Mijn vraag is, of je dat in 2022 wel mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
HansRemmerswaal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:55:
[...]

Goed punt!

2) Verdeler bij warmpomp (de enige in het huis), 1 naar de vloerverwarming, de andere 6 naar de radiatoren.
3) Vloerverwarming

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat doet die Bypass daar nog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Jojan265 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Wat doet die Bypass daar nog?
Niets, hadden ze moeten weghalen. Is nu volledig ingedraaid zodat deze niets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
[...]

Goed punt!

3) Vloerverwarming
Mooie luchtleidingen 8) Wel netjes dat ze die verdelers aangepast hebben, ik zou de installateurs die ze maar uit gemak laten zitten niet de kost willen geven.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argafal
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 13:07
Ik probeer geluidseigenschappen te vergelijken. Dit is zeker erg verwarrend, ik begin te denken dat fabrikanten niet willen dat we die vergelijken. ;) Elk van hen geeft je geluidsdrukwaarden bij verschillende Ta/Tb en afstanden... Sommige specificeren deellast en vollast, andere niet. Appels en peren. Kan iemand enkele tips geven om geluidseigenschappen goed te vergelijken?

Voorbeeld:
Ik heb nu de Lwa-waarde opgezocht, het geluidsvermogen onafhankelijk van de afstand. Ik heb geprobeerd om het waar mogelijk te vinden voor A0/W35. Gegevens voor drie verschillende warmtepompen hieronder.

Hieruit blijkt dat de Vaillant AroTERM ongeveer half zoveel geluid produceert als de twee andere opties (ca 10dB verschil). Waar zit mijn fout, ben ik appels met peren aan het vergelijken? Of heeft Vaillant een echt voordeel ten opzichte van de anderen?

Vaillant AroTHERM 75/6 (een monoblok)
Geluidsvermogen (Lwa) volgens EN12102 bij 0/35°C: 53 Decibel

Panasonic Monoblock 9J
Geluidsvermogen buiten onder deellast (verwarmen)* 59dB
Geluidsvermogen buiten onder vollast (verwarmen) 64 dB
* A7W35

Mitsubishi SUZ-SWM80 VA (een split-unit)
Geluidsprestatieniveau buitenunit (volgens EN 12102 bij 0/35 °C): 62 dB(A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@argafal ik ben mede omwille van de geluid specs voor de Vaillant gegaan (installatie moet nog plaatsvinden), hopelijk klopt het…

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Laatst online: 14-09 11:06
[...]

Goed punt!

3) Vloerverwarming

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zowel foto 2 als foto 3 laat nu een gesloten verdeler zien. Goed dus voor gebruik met een WP.
Alleen had het misschien met wat minder knietjes gekund, zodat de doorstroomweerstand wat lager werd, maar ok, het zal wel werken.

Nog even een vraag/opm. over foto 3: boven de Z van Zewotherm zie ik nog een armatuur in de leiding.
Is dat nog het huis van de oorspronkelijke thermostaatkraan die er op zat?
Zo ja, Heeft die dan wel voldoende doortocht?
Dus is die intern wel voldoende groot, of is het een flinke weerstand, die het debiet flink beperkt?

Bovendien lijkt het op foto 3 dat zowel in aanvoer als retour kleine stukjes leiding zijn toegepast met kleinere diameter dan de hoofd aanvoer- en retourleiding? Ook dat was liever in dezelfde diameter geweest.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@argafal in het Vaillant topics zijn er alleen opmerkingen over geluid geweest bij een defrost op hoog vermogen/temperatuur. Die van mij doet alleen vloerverwarming en hoor ik dus nooit, hooguit de fan (en verdampend koudemiddel, soort sis/borrel).

Misschien dat iemand een foto van de binnenkant van een Pana en Mitsu hiernaast kan houden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-fUy0GgrRG1FfcQ6kkZMMp8ISU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VNLNPTHDH0isaOPlN33Det3.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet aan de bovenkant goed dat de kast aan de binnenkant bekleed is met 2 cm dempend materiaal.
De compressor staat met rubbers op een montageplaat voor het koudemiddelcircuit, die ook weer met rubbers aan de omkasting gemonteerd zit.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Zwerius schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:40:
[...]

Zowel foto 2 als foto 3 laat nu een gesloten verdeler zien. Goed dus voor gebruik met een WP.

Nog even een vraag/opm. over foto 3: boven de Z van Zewotherm zie ik nog een armatuur in de leiding.
Dus is die intern wel voldoende groot, of is het een flinke weerstand, die het debiet flink beperkt?
.........
Volgens mij is dat een voet ventiel, dat gelijk met het verwijderen van de thermostaatklep, verwijderd had moeten worden, in verband met de te kleine doorlaat van zo'n ding.

Het huis van de thermostaatknop heeft in de andere leiding gezeten, die nu omgeleid is. Hij zat recht boven op de bovenste buis, recht boven waar de pomp zat, nu afgedopt

[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 06-02-2023 14:02 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Speedfight schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:33:
@argafal ik ben mede omwille van de geluid specs voor de Vaillant gegaan (installatie moet nog plaatsvinden), hopelijk klopt het…
Ik heb hier een 75/6 en een 55/6 draaien. Die dingen zijn gewoon echt stil.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
HansRemmerswaal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:07:
[...]

Full electric warmtepomp

[Afbeelding]
De vragen die je wellicht over het hoofd hebt gezien:

- Heb je jouw buffervat in parallel of in serie staan (heb je een tweede pomp of niet?)
- Staat de pompregeling op variabel of op een vaste snelheid (in geval van twee pompen, de pomp in de WP)?

Thermostaatkranen zijn natuurlijk een vorm van naregeling, maar niet zo precies dat ze elk half uur open of dicht gaan. Mijn gok is nog steeds dat je een variabele pompinstelling in de WP hebt:

- Retourtemperatuur te hoog, buffer is warm -> WP verlaagt het vermogen EN de pompsnelheid -> Het retourwater in de buffer wordt tergend langzaam door de WP gestuurd -> WP maakt gemakkelijk TA en vermogen blijft zakken tot de buffer koud is -> WP moet ineens weer als een malle optoeren om TA te halen, flow gaat omhoog -> Retourtemperatuur stijgt, buffer warmt op -> etc.

Hoe zien de plaatjes van de retourtemperatuur er uit?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:54:
@argafal in het Vaillant topics zijn er alleen opmerkingen over geluid geweest bij een defrost op hoog vermogen/temperatuur. Die van mij doet alleen vloerverwarming en hoor ik dus nooit, hooguit de fan.

Misschien dat iemand een foto van de binnenkant van een Pana en Mitsu hiernaast kan houden:
[Afbeelding]
Je ziet aan de bovenkant goed dat de kast aan de binnenkant bekleed is met 2 cm dempend materiaal.
De compressor staat met rubbers op een montageplaat voor het koudemiddelcircuit, die ook weer met rubbers aan de omkasting gemonteerd zit.
En wat heel belangrijk is dat de Vaillants ook nog een zware bitumen bekleding hebben op de panelen. Hoe zwaarder iets is des te minder het geluid kan doorgeven. Denk dat de verhouding kg/kW wel eens maatgevend kan zijn. Heb recentelijk van de 55 het bovenpaneel en zijpaneel losgehaald. Die dingen zijn serieus zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Blihi schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:04:
[...]

De vragen die je wellicht over het hoofd hebt gezien:

- Heb je jouw buffervat in parallel of in serie staan (heb je een tweede pomp of niet?)
- Staat de pompregeling op variabel of op een vaste snelheid (in geval van twee pompen, de pomp in de WP)?

Thermostaatkranen zijn natuurlijk een vorm van naregeling, maar niet zo precies dat ze elk half uur open of dicht gaan. Mijn gok is nog steeds dat je een variabele pompinstelling in de WP hebt:

- Retourtemperatuur te hoog, buffer is warm -> WP verlaagt het vermogen EN de pompsnelheid -> Het retourwater in de buffer wordt tergend langzaam door de WP gestuurd -> WP maakt gemakkelijk TA en vermogen blijft zakken tot de buffer koud is -> WP moet ineens weer als een malle optoeren om TA te halen, flow gaat omhoog -> Retourtemperatuur stijgt, buffer warmt op -> etc.

Heb je jouw buffervat in parallel of in serie staan (heb je een tweede pomp of niet?)

Parallel met inderdaad een pomp. Ik heb hier het een en ander gelezen dat deze verwijderen een beter gedrag kan geven, maar of dit alles kan verklaren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQA53Yrz61ujEGMxvtUmyAQB8DU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KbFeCJv2Xb20M8kJFLkzsr3K.png?f=fotoalbum_large

Staat de pompregeling op variabel of op een vaste snelheid (in geval van twee pompen, de pomp in de WP)?

Variabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaMLI3Ogiij6SWOaUBFLTvgu3r4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/icmDfyB61ycI7EThqgAaowxm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Zwerius schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:40:
[...]

Alleen had het misschien met wat minder knietjes gekund, zodat de doorstroomweerstand wat lager werd, maar ok, het zal wel werken.

Bovendien lijkt het op foto 3 dat zowel in aanvoer als retour kleine stukjes leiding zijn toegepast met kleinere diameter dan de hoofd aanvoer- en retourleiding? Ook dat was liever in dezelfde diameter geweest.
Ik heb geen goede foto meer van hoe het oorspronkelijk zat, maar de thermostaatkraan zat op het bovenste zwarte stuk, niet daar hoog in de lucht. Dat in de lucht is een kraantje om de boel af te sluiten, maar deze staat open.

Je hebt gelijk dat de buizen niet allemaal even dik van buiten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CKohOjxMDRJGFN4yqyDA4KUB4I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x1diLcrukFz9chKR286kEAAF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Zet die pompregeling eens op vast. Ik gok dat je daarmee een groot deel van je probleem hebt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Blihi schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:43:
Zet die pompregeling eens op vast. Ik gok dat je daarmee een groot deel van je probleem hebt opgelost.
Bedankt, ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14-09 13:20
HansRemmerswaal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:28:
[...]

Heb je jouw buffervat in parallel of in serie staan (heb je een tweede pomp of niet?)

Parallel met inderdaad een pomp. Ik heb hier het een en ander gelezen dat deze verwijderen een beter gedrag kan geven, maar of dit alles kan verklaren...

[Afbeelding]

Staat de pompregeling op variabel of op een vaste snelheid (in geval van twee pompen, de pomp in de WP)?

Variabel

[Afbeelding]
Ik heb een mengverdeler en ga deze vervangen voor een openverdeler. Ik kan de mengverdeler ook enigzins ombouwen, mijn installateur vertelde dat de kraan evenals de voetventiel een hele nauwe opening hebben. Ik zie hem bij jou ook nog zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Dashlane schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:02:
[...]

Ik heb een mengverdeler en ga deze vervangen voor een openverdeler. Ik kan de mengverdeler ook enigzins ombouwen, mijn installateur vertelde dat de kraan evenals de voetventiel een hele nauwe opening hebben. Ik zie hem bij jou ook nog zitten.
Dat staat bij mij ook nog op het lijstje. Ik kan waarschijnlijk niet helemaal zonder de mengverdelers (heeft te maken met de diameter van de leiding van de WP naar beneden die niet te vervangen is), maar de vernauwingen in de kraan en voetventiel moeten er wel uit ja. Dat heb ik me nooit gerealiseerd.

Dat komt van de zomer wel een keer. Nu draait de boel soepel, dus even niets meer aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Even moeten googlen.

Voetventiel ook?

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
[...]

Even moeten googlen.

Ik denk dat ik een gesloten open verdeler met pomp had, bij de installatie van de warmtepomp is de thermostaat kraan en pomp verwijdered. Dus nu is het dan denk ik een open gesloten verdeler zonder pomp.
There I fixed it.

Open verdeler: Er is een open verbinding tussen aanvoer en retour over de vloer. Ook wel een verdeler met pomp.

Gesloten verdeler: Er is geen verbinding tussen aanvoer en retour in de verdeler. De pomp zit meestal ergens anders in het circuit, maar kan ook in de verdeler zitten.

Mengverdeler: Open verdeler

Mengverdeler met mengventiel: Open verdeler, om te bouwen naar gesloten verdeler door het mengventiel helemaal dicht te draaien. De pomp zuigt dan water aan uit de leidingen, maar er is rechtstreekse flow meer tussen de aanvoer- en de retourbalk van de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
ds23man schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:10:
[...]

En wat heel belangrijk is dat de Vaillants ook nog een zware bitumen bekleding hebben op de panelen. Hoe zwaarder iets is des te minder het geluid kan doorgeven. Denk dat de verhouding kg/kW wel eens maatgevend kan zijn. Heb recentelijk van de 55 het bovenpaneel en zijpaneel losgehaald. Die dingen zijn serieus zwaar.
Pana MDC05J3E5: 99kg
Vaillant VWL55/6: 114kg

Toch een 15kg inderdaad!

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Speedfight schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:01:
[...]

Pana MDC05J3E5: 99kg
Vaillant VWL55/6: 114kg

Toch een 15kg inderdaad!
Massa is Kassa!

Doe zelf veel in luidsprekerbouw en heb diverse geluidsstudio's gebouwd. Als ik de Vaillant bekijk zou ik niet weten wat er nog verbeterd kan worden qua isolatie en trillingsdemping. Bouwkwaliteit is gewoon op Rolls-Royce niveau. Het lawaai van de ventilator is de dominerende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Blihi schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:52:
[...]

There I fixed it.

Open verdeler: Er is een open verbinding tussen aanvoer en retour over de vloer. Ook wel een verdeler met pomp.

Gesloten verdeler: Er is geen verbinding tussen aanvoer en retour in de verdeler. De pomp zit meestal ergens anders in het circuit, maar kan ook in de verdeler zitten.

Mengverdeler: Open verdeler

Mengverdeler met mengventiel: Open verdeler, om te bouwen naar gesloten verdeler door het mengventiel helemaal dicht te draaien. De pomp zuigt dan water aan uit de leidingen, maar er is rechtstreekse flow meer tussen de aanvoer- en de retourbalk van de verdeler.
Ik heb het ook niet juist benoemd. Ik heb een mengverdeler met een DVR ventiel. Dit is een mengventiel, maar dan druk geregeld. Deze heb ik compleet dichtgedraaid dus heb een gesloten verdeler gemaakt en de pomp afgeschakeld. Echter de kraan, voetventiel en niet draaiende pomp heb ik teveel weerstand voor een mooi flow. Dat is de reden dat ik de verdeler laat vervangen voor een simpele gesloten verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:39
argafal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:04:
Ik probeer geluidseigenschappen te vergelijken. Dit is zeker erg verwarrend, ik begin te denken dat fabrikanten niet willen dat we die vergelijken. ;) Elk van hen geeft je geluidsdrukwaarden bij verschillende Ta/Tb en afstanden... Sommige specificeren deellast en vollast, andere niet. Appels en peren. Kan iemand enkele tips geven om geluidseigenschappen goed te vergelijken?

Voorbeeld:
Ik heb nu de Lwa-waarde opgezocht, het geluidsvermogen onafhankelijk van de afstand. Ik heb geprobeerd om het waar mogelijk te vinden voor A0/W35. Gegevens voor drie verschillende warmtepompen hieronder.

Hieruit blijkt dat de Vaillant AroTERM ongeveer half zoveel geluid produceert als de twee andere opties (ca 10dB verschil). Waar zit mijn fout, ben ik appels met peren aan het vergelijken? Of heeft Vaillant een echt voordeel ten opzichte van de anderen?

Vaillant AroTHERM 75/6 (een monoblok)
Geluidsvermogen (Lwa) volgens EN12102 bij 0/35°C: 53 Decibel

Panasonic Monoblock 9J
Geluidsvermogen buiten onder deellast (verwarmen)* 59dB
Geluidsvermogen buiten onder vollast (verwarmen) 64 dB
* A7W35

Mitsubishi SUZ-SWM80 VA (een split-unit)
Geluidsprestatieniveau buitenunit (volgens EN 12102 bij 0/35 °C): 62 dB(A)
Inderdaad heel lastig vegelijken, als de data al beschikbaar is. En dan heb je ook nog het verschil tussen geluidsdruk en geluidsvermogen (en de afstand waar die dan op gemeten is).

Mocht het helpen, voor de berekening geluidseisen op de erfgrens hebben veel fabrikanten een handleiding over hoe deze berekening in te vullen en welke waardes te gebruiken (bv panasonic hier: https://www.panasonicproc...eluidsbrochure%202021.pdf). De waarde voor geluid die je daar gebruikt, is bij Tb -10 Ta 55. Dus die zou tussen machines te vergelijken zijn.

Als je de berekening invult, kan deze ook het geluid op verschillende willekeurige plekken uitrekenen.

Echter, meestal is het buiten warmer, en heb je een lagere Ta.

Edit: Het is blijkbaar 100% compressormodulatie bij -10. Hier de waarden van Nefit (die dus -10/35 hanteert): https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721831564

[ Voor 4% gewijzigd door Thorsd op 06-02-2023 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
HansRemmerswaal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:38:
Ik heb geen goede foto meer van hoe het oorspronkelijk zat, maar de thermostaatkraan zat op het bovenste zwarte stuk, niet daar hoog in de lucht
Dat is exact wat ik bedoelde.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Thorsd schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:51:
[...]

Inderdaad heel lastig vegelijken, als de data al beschikbaar is. En dan heb je ook nog het verschil tussen geluidsdruk en geluidsvermogen (en de afstand waar die dan op gemeten is).

Mocht het helpen, voor de berekening geluidseisen op de erfgrens hebben veel fabrikanten een handleiding over hoe deze berekening in te vullen en welke waardes te gebruiken (bv panasonic hier: https://www.panasonicproc...eluidsbrochure%202021.pdf). De waarde voor geluid die je daar gebruikt, is bij Tb -10 Ta 55. Dus die zou tussen machines te vergelijken zijn.

Als je de berekening invult, kan deze ook het geluid op verschillende willekeurige plekken uitrekenen.

Echter, meestal is het buiten warmer, en heb je een lagere Ta.

Edit: Het is blijkbaar 100% compressormodulatie bij -10. Hier de waarden van Nefit (die dus -10/35 hanteert): https://nefit-nl-nl-b.bos...nload/pdf/file/6721831564
Probleem is nog wel dat verschillende leveranciers deze eisen anders interpreteren en dus ook nog steeds verschillende uitgangspunten hanteren voor die geluidseisen.

Het is denk ik - maar ben niet 100% zeker - de geluidsdruk die op 't energielabel staat die onder dezelfde omstandigheden zijn gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
vaak zijn die geluidsduk opgaven leverencier bij temperatuur ver boven 0 en dan halen ze het wel. Probleem ontstaat vaak bij kouder weer

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Deze verdeler is flowtechnisch verre van optimaal aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqBXG_8kGIlxzAuWKa7elx-8Zdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KY2nwokbCkYNYP360lKv9QW.jpg?f=fotoalbum_large
  • De bypass hoort daar niet.
  • De twee knietjes rechtsboven zijn helemaal bijzonder. Wat is dat voor bijzondere stromingsbelemmerende constructie?
  • De drie knietjes linksboven horen te worden vervangen door stromende bochten.
  • En dat voetventiel rechtsboven moet ook weg.
Het enige knietje wat mag blijven is degene op de plek waar de pomp zat, omdat je daar niet meer ruimte had.
Edit: Ik zie op een latere foto dat de onderbalk helemaal rechts ook nog een aansluiting heeft. Die lijkt voldoende groot (3/4") te zijn. Kon je die niet voor de aanvoer gebruiken? Dan zou ook het laatste knietje nog uit de constructie kunnen.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 06-02-2023 17:38 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 10:42
Grolsch schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 19:12:
Zoals eerder beloofd hier een aantal foto's van de Elga Ace 6KW die mijn ouders geïnstalleerd is.

Gasverbruik was 2500m3 per jaar, nu in januari 35m3 gas verbruikt (SWW en een paar defrosts)

Locatie is qua onderhoud wel mega ongelukkig natuurlijk, maar ze hebben er op deze manier 0,0 last/ hinder van.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een bijzondere opstelling, ik ben benieuwd of hier sprake is van de originele buitenunit van Remeha Elga ace,
Of dat hieromheen een andere geluids reducerende kast omheen is geplaatst.
Ik heb zelf ook een Elga Ace 6 maar de buitenunit maakt veel lawaai zodat ik hem in de nacht moet uitzetten.
Ikben benieuwd naar welk type kast dit is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 20:19
blb4 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:57:
[...]

In de Panasonic Topics wordt er gesproken over 'ongewenst' gedrag van de T-CAP modellen. Dat zijn WP's met een hoger vermogen en ontworpen voor lagere buitentemperaturen dan hier gebruikelijk. Die hebben ongewenst gedrag rond 4 graden buitentemperatuur (minimale vermogen wordt dan verhoogd) wat er alleen met allerlei tweaks uit te krijgen is.

Oftewel: het is inderdaad van belang te achterhalen wat 't regelgedrag is van je specifieke model WP en dan kan je kijken of wat je ziet normaal is en zo ja of er wat aan te tweaken valt.

Zoals @Blihi aangeeft kan 't ook door de (na) regeling van je afgiftesysteem komen. Het zou helpen om in die grafiek met vermogen ook de aanvoer- & retourtemperatuur te zetten als je die gegevens beschikbaar hebt.
dank voor de reactie.
Ik kan niet herkennen dat dit direct vanwege een buitentemperatuur speelt. Het gebeurt gewoon niet in tijden waar het minimum vermogen teveel, of maximum te weinig is, dus afhankelijk van de vraag.
Aan de naregeling ligt hier het denk ik niet, de radiator thermostaat knoppen gaan niet allemaal tegelijk om het half uur of zo dicht.
De interne (en enige) pomp stuurt bij de nefit trouwens op delta t. Als die op 5K staat, wordt de piek dus langzamer bereikt dan met 7, en zijn de golven minder vaak maar net zo (te) hoog.
Hoe die het vermogen dan wel regelt, daar ben ik nog niet helemaal achter helaas.
Misschien toch zoiets dat die op vol vermogen blijft draaien totdat aanvoer 3graden boven oorspronkelijke streeftemperatuur komt. Gek genoek maakt het weinig uit als die al sinds 15min een stuk lager staat. Zie het stukje voor de defrost rond 6:00 uur. De overshoot is hierdoor zelfs 7 graden. Is dat een gedrag waar ik maar niet naar moet omkijken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0p1w_Ic74xpOJ1JlYs_u35sY1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sKVwChlB6NxJoXBV18Zq5uwb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
Andrehj schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:34:
[...]

[Afbeelding]
  • De twee knietjes rechtsboven zijn helemaal bijzonder. Wat is dat voor bijzondere stromingsbelemmerende constructie?
Het enige knietje wat mag blijven is degene op de plek waar de pomp zat, omdat je daar niet meer ruimte had.
Edit: Ik zie op een latere foto dat de onderbalk helemaal rechts ook nog een aansluiting heeft. Die lijkt voldoende groot (3/4") te zijn. Kon je die niet voor de aanvoer gebruiken? Dan zou ook het laatste knietje nog uit de constructie kunnen.
Ik zal dit aan de installateur doorgeven! Als ze dan toch bezig zijn misschien direct de boel vervangen door een met flowmeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 17:31 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
HansRemmerswaal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:44:
[...]

Ik zal dit aan de installateur doorgeven! Als ze dan toch bezig zijn misschien direct de boel vervangen door een met flowmeters.
Dat zou ik ook doen, een rvs gesloten verdeler met flowmeters zijn niet bijzonder duur. Dan heb je gelijk een knap exemplaar die mooi aangesloten kan worden aan de linkerzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Andrehj schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:34:
[...]

[Afbeelding]
Die twee knietjes zijn ontluchters, die heb je wel nodig in het hoogste stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:06
Er bestaat een mooi overzicht dat door @HaTe is gemaakt. Met speuren in databooks heeft hij voor nagenoeg dezelfde omstandigheden het geluidsvermogen verzameld. Erg handig voor iedereen die een WP moet hebben met weinig overlast voor de buren in krappe tuintjes van de befaamde Nederlandse rijtjeshuizen.
blb4 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:20:
[...]

Probleem is nog wel dat verschillende leveranciers deze eisen anders interpreteren en dus ook nog steeds verschillende uitgangspunten hanteren voor die geluidseisen.

Het is denk ik - maar ben niet 100% zeker - de geluidsdruk die op 't energielabel staat die onder dezelfde omstandigheden zijn gegeven.
Heb onlangs gesuggereerd om dit aan de TS toe te voegen maar dat is denk ik niet opgepikt. Zie hieronder:
bensss schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:03:
Dag allen,
ik heb aan onderstaand overzicht veel gehad voor de keuze van de warmtepomp vwb geluidsproductie én vermogen. Dank hiervoor @HaTe _/-\o_

Is het een idee om dit overzicht op te nemen in de TS en deze aan te vullen met evt nieuwe machines (bijv de Nibe S-serie)? @Proton_ @Andrehj @Grolsch

[...]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-08 09:25
Volgende week ga ik wss de WP plaatsen *O*

Ik heb het onderstaande leidingschema gemaakt. Mis is ik wat of zit er iets geks in? Schiet maar af.

Er komt maar 4 + 6 m2 vloerverwarming te liggen, maar ik dacht ik kan net zo goed 32 doorleggen naar de verdeler. Of is 20 mm beter voor de flow verdeling? In principe zorgt de voorste radiator voor de meeste afgifte op de BG.

De nanometer voeg ik toe zodat ik t.z.t. de cv weg kan halen maar ook boven tijdens het vullen de druk kan controleren.

Edit: boven de afsluiters + aftap komt uiteraard de WP :p met een muur ertussen. Alles wat ik getekend heb in het bovenste plaatje zit in de kruipruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CgNzH3DU8l4haEHSrFlhIoceiFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J4jcgdbVg2pCR3DEFpPAp4UQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruxok0a0FpM6y5nZDRqgUtQPo-A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nkLinoPs8VwxV2siRCy05aE1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Evanrvb op 06-02-2023 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dashlane schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:14:
Die twee knietjes zijn ontluchters, die heb je wel nodig in het hoogste stuk.
Ik wist niet dat dat ontluchters zijn.
Toch kun je ontluchters veel beter plaatsen in een T-stuk in een horizontale leiding. Dan kan de hoofdstroom van het water gewoon rechtdoor, zodat de ontluchter de waterstroom niet negatief beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Evanrvb schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:43:
Volgende week ga ik wss de WP plaatsen *O*

Ik heb het onderstaande leidingschema gemaakt. Mis is ik wat of zit er iets geks in? Schiet maar af.

Er komt maar 4 + 6 m2 vloerverwarming te liggen, maar ik dacht ik kan net zo goed 32 doorleggen naar de verdeler. Of is 20 mm beter voor de flow verdeling? In principe zorgt de voorste radiator voor de meeste afgifte op de BG.

De nanometer voeg ik toe zodat ik t.z.t. de cv weg kan halen maar ook boven tijdens het vullen de druk kan controleren.

Edit: boven de afsluiters + aftap komt uiteraard de WP :p met een muur ertussen. Alles wat ik getekend heb in het bovenste plaatje zit in de kruipruimte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Microbellen ontluchter moet in je aanvoer en dan heb je geen aparte ontluchter nodig en ik zou de micro ontluchter bij je wp plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Laatst online: 13-09 21:53
Beste,

Wie kan mij helpen een oplossing te vinden voor het probleem dat ik nu met mijn boiler/tapwater ondervindt?

Ik heb een warmte pomp die mijn 300L boilervat (normaal rond de 55graden) voor tap water verwarmt met een warmtewisselaar via een driewegklep direct naar de Warmtepomp.

Wat ik merk is dat bij het openen van de kraan/douchen met warm water dat er elke keer veel lucht meekomt.
Is het raadzaam een micro ontluchter op de uitgaande leiding te plaatsen zo ja welke en waar is de idieale plek (direct bij uitgaande leiding of het hoogste punt in de leiding)?

Alvast bedankt!

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

In de manual van mijn LG staat dat er kranen dicht bij de wp moeten komen. Ik moet echter 15 meter door tuin en woning voordat ik bij de leiding kan. Buiten is, lijkt me, geen optie qua isolatie?

Als ik iets met de wp wil, filter eruit oid, dan moet ik het halve systeem laten leeglopen, vooral rommelig want ook geen aftappunt.

Ik sta op het punt de leidingen vanuit de grond naar WP te isoleren maar daarna is onderhoud wel erg lastig.

Tips zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@hackbard Ik denk niet dat ik je verder kan helpen. Ik hoop dat er mede Tweakers zijn die jou type WP hebben en je wel verder kunnen helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
wrapper83 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:01:
Beste,

Wie kan mij helpen een oplossing te vinden voor het probleem dat ik nu met mijn boiler/tapwater ondervindt?

Ik heb een warmte pomp die mijn 300L boilervat (normaal rond de 55graden) voor tap water verwarmt met een warmtewisselaar via een driewegklep direct naar de Warmtepomp.

Wat ik merk is dat bij het openen van de kraan/douchen met warm water dat er elke keer veel lucht meekomt.
Is het raadzaam een micro ontluchter op de uitgaande leiding te plaatsen zo ja welke en waar is de idieale plek (direct bij uitgaande leiding of het hoogste punt in de leiding)?

Alvast bedankt!
Waar komt die lucht vandaan dan? Als het goed is heb je je boiler volledig ontlucht bij het vullen. Als er steeds lucht uit komt moet die lucht ergens vandaan komen. De vraag is waar vandaan?
De enige leiding waardoor lucht in de boiler kan komen is door de koud of warm waterleiding. De verwarmingsspiraal is een gesloten circuit.

Het zou kunnen, maar dat is vergezocht, dat je inlaatcombinatie lekt. Dat is het overdrukventiel dat in de aanvoerleiding zit en ervoor zorgt dat het vat bij opwarmen zijn druk kwijt kan. Als dat lekt, kan de boiler langzaam leeg lopen. Daarvoor moet dan wel lucht aangezogen worden aan de warmwater kant. Dat zou bij normale kranen niet moeten gebeuren, maar bij thermostaatkranen zou het zomaar kunnen dat er via de koud waterleiding toch iets van lucht aangezogen wordt via bijvoorbeeld een wasmachinekraan met beluchter.

Een microbellenontluchter in een waterleiding heb ik nog nooit van gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolmint
  • Laatst online: 21:59
Pixal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 23:08:
In de manual van mijn LG staat dat er kranen dicht bij de wp moeten komen. Ik moet echter 15 meter door tuin en woning voordat ik bij de leiding kan. Buiten is, lijkt me, geen optie qua isolatie?

Als ik iets met de wp wil, filter eruit oid, dan moet ik het halve systeem laten leeglopen, vooral rommelig want ook geen aftappunt.

Ik sta op het punt de leidingen vanuit de grond naar WP te isoleren maar daarna is onderhoud wel erg lastig.

Tips zijn welkom
Ik zou de kranen gewoon direct na de wp doen voor de leidingen de grond ingaan. Je hebt ze echt wel nodig voor comfortabel onderhoud. Isolatie van die kranen hoeft niet beslist met hetzelfde materiaal als de leidingen, maar ik heb dat wel gedaan met alleen de hendel van de kraan erbuiten, zodat je er gemakkelijk bij kunt. Natuurlijk is dat een heel klein warmtelek, maar dat is zo weinig dat ik dat niet de moeite waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ds23man schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:26:
[...]

Massa is Kassa!

Doe zelf veel in luidsprekerbouw en heb diverse geluidsstudio's gebouwd. Als ik de Vaillant bekijk zou ik niet weten wat er nog verbeterd kan worden qua isolatie en trillingsdemping. Bouwkwaliteit is gewoon op Rolls-Royce niveau. Het lawaai van de ventilator is de dominerende factor.
In het kader van "Massa is Kassa" vraag ik me af wat handig is als fundering van een warmtepomp.
Als je een warmtepomp op big foots of trillingsrubbers zet, dan ontkoppel je daarmee de WP van de ondergrond en geef je deze ruimte om te trillen, zonder tegelijkertijd deze trillingen door te geven aan de ondergrond.

Echter, ik kan mij voorstellen dat het zinvol kan zijn om de warmtepomp juist te koppelen aan de ondergrond. Bijvoorbeeld door deze vast te bouten een paar betonnen bielzen, zodat de massa van de WP hiermee verdubbelt waardoor de resonantiefrequentie onder de bromfrequentie van de condensor laagste frequentie van de compressor komt.

Is er wel eens getest wat nou het meest effectief werkt?

edit: Ik geloof dat ik hier al wat leesvoer heb gevonden:
Trillingen warmtepomp dempen

[ Voor 5% gewijzigd door verkeerslicht op 07-02-2023 09:49 ]

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:05
Beste,

Alvast bedankt!
Heb je toevallig een manometer op dat boilervat zitten ? Dit is namelijk wel heel raar. Normaal gesproken heb je gewoon de koud leidingwater druk in je vat, dat is dus 1.5-2.5 bar. Bij het opwarmen door je warmtepomp gaat de druk verder omhoog door thermische expansie en piest hij een beetje water uit de inlaatcombinatie, je druk in het vat is dan 6-8bar ongeveer afhankelijk van je type inlaatcombinatie. Als je de warm water kraan dan openzet dan gaat er een heel klein pufje water van 6-8 bar uit de kraan en is de druk gelijk weer 1.5-2.5 bar in dat vat. Dat pufje is gewoon 100% water, misschien merk je dat ? Het komt er wel wat harder uit, maar er zou geen lucht in moeten zitten.

Er is simpelweg eigenlijk bijna geen enkele mogelijkheid dat lucht van buiten de installatie, tegen 1.5 - 2.5 bar druk naar binnen kan komen in dat boilervat en uiteindelijk in je douche beland. (zonder een lucht compressor) :+

Vanuit het CV systeem zou er ook geen lucht moeten komen, dan is je spiraal in die boiler lek en krijg je smerig CV water in je SWW systeem en krijg je allerlei andere problemen, maar als het goed is is je CV systeem ook ontlucht dus daar zie ik ook geen lucht vandaag komen.

Dus er is eigenlijk 1 optie:

- Je boilervat was niet goed ontlucht bij in bedrijf stellen. Normaal zit de warm water uitgang bovenop dus het ontlucht zichzelf, dus die luchtbellen moeten een keer ophouden.

Eigenlijk het enige wat nog zou kunnen maar wat ook heel ver gezocht is, is dat je boilervat iets heel erg mis mee is, waardoor deze niet op druk staat. Dan heb je simpelweg een tank met warmwater staan, als je douche dan een verdieping lager staat dan hevel je dat vat leeg, als je dan een lekkende koppeling heb zitten dan zuigt hij lucht aan via die koppeling en dat komt dan in je douche terrecht. Maar dit kan alleen als je boilervat geen koud watertoevoer meer heeft, die lekke koppeling moet gelijk als een dolle gaan lekker anders zodra er weer waterdruk op dat vat staat. En zodra je vat leeg is kan je niet meer douchen. Dus heel dit scenario lijkt me ook heel ver gezocht.

Kan je meer fotos / info posten 8) ?

[ Voor 4% gewijzigd door Lollercopter op 07-02-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbommel
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14-09 14:31
Goedemorgen, wat is beter bij full electric warmtepomp: open of gesloten verdeler bij de vloerverwarming. Ik krijg wisselende reakties te horen.
Alvast bedankt voor jullie meedenken

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@ronaldbommelHet ideaal voor de full-electric warmtepomp: Een gesloten (pomploze) verdeler. Want waarom zou je de aanvoer die al de juiste temperatuur heeft nog willen mengen met retour?

Ter verduidelijking:
De definitie gesloten of open is discutabel en vaak onbegrepen.
Gesloten is aanvoer en retour gescheiden. Een mengverdeler is een open verdeler en is doorgaans voorzien van een pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:50
Beste,

Alvast bedankt!
Herkenbaar! Hier heb ik een 200 liter warmtepompboiler op 55 graden. Als er een aantal uren niet getapt is, komt er altijd gespatter mee een aantal seconden na het openen van een kraan. En dat is al ruim 2 jaar zo.

Ik kan niet anders dan concluderen dat het leidingwater heel iets belletjes bevat. Tijdens het opwarmen vormen die samen 1 grotere luchtbel, die dan mee gaat naar de kraan.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-09 21:28
ronaldbommel schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:16:
Goedemorgen, wat is beter bij full electric warmtepomp: open of gesloten verdeler bij de vloerverwarming. Ik krijg wisselende reakties te horen.
Alvast bedankt voor jullie meedenken
Ronald.
Wij stoken hybride, maar dat is ook voor 90% elektrisch en gas is ook op lage temperatuur via de binnenunit van de WP. Dus m.i.is daar geen verschil tussen hybride en full electric (maar ik laat me graag verbeteren).

Onze installatie is in Q3-22 opgeleverd en aangesloten op een 25 jaar bestaande vloerverarming met mengverdeler + pomp en rherm. kraan.
Betekent
a. dat het LTV water nog eens wordt gemengd binnen het VVW circuit;
b. de communicatie tussen de VVW en de WP omtrent watertemperatuur niet optimaal werkt.

We hebben de verdeler vervangen door eentje zonder pomp, therm kraan en menger.
Tevens aan- afvoer leidingen verdeler vergroot.

Hier veel plezier mee op dit moment.
Systeem werkt goed en circulatiepomp in de WP installatie reageert tijdig op de wisselende watertemperaturen.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 10:53
RobEppink schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:54:
[...]

Ronald.
Wij stoken hybride, maar dat is ook voor 90% elektrisch en gas is ook op lage temperatuur via de binnenunit van de WP. Dus m.i.is daar geen verschil tussen hybride en full electric (maar ik laat me graag verbeteren).

Onze installatie is in Q3-22 opgeleverd en aangesloten op een 25 jaar bestaande vloerverarming met mengverdeler + pomp en rherm. kraan.
Betekent
a. dat het LTV water nog eens wordt gemengd binnen het VVW circuit;
b. de communicatie tussen de VVW en de WP omtrent watertemperatuur niet optimaal werkt.

We hebben de verdeler vervangen door eentje zonder pomp, therm kraan en menger.
Tevens aan- afvoer leidingen verdeler vergroot.

Hier veel plezier mee op dit moment.
Systeem werkt goed en circulatiepomp in de WP installatie reageert tijdig op de wisselende watertemperaturen.
Maar dan moet de ketel dus wel zo afgesteld worden dat er nooit water van meer dan 40 graden gemaakt maar worden en het hele afgifte systeem daarop is inricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
hesselbeertje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:45:
[...]

Herkenbaar! Hier heb ik een 200 liter warmtepompboiler op 55 graden. Als er een aantal uren niet getapt is, komt er altijd gespatter mee een aantal seconden na het openen van een kraan. En dat is al ruim 2 jaar zo.

Ik kan niet anders dan concluderen dat het leidingwater heel iets belletjes bevat. Tijdens het opwarmen vormen die samen 1 grotere luchtbel, die dan mee gaat naar de kraan.
Tijdens het opwarmen van je vat verhoog je de druk tot aan de druk van je inlaatcombinatie, veelal 8 bar.
Die 8 bar is wat je merkt, die gaat normaliter zonder warmtepomp niet door je kraan en is slechts beperkt tot de leiding druk van +- 2 bar.
Het zou slechts na het verwarmen van het vat moeten voorkomen voor inderdaad een aantal seconden.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Beste,

Alvast bedankt!
Er is al meer op geantwoord, maar bij deze even een vraag van mijn kant:

Weet je zeker dat het lucht is en niet een hoge druk? Deze hoge druk is ook zo weer weg, maar kan lijken alsof er lucht in het systeem zit. Door het verwarmen kan de boiler namelijk best op een hogere druk komen (afhankelijk van waar je inlaatcombinatie is afgesteld). Dit kan zelfs oplopen tot wel 8 bar.

Ik heb om dit te voorkomen (heb ook een zonneboiler waardoor het vaker voor kan komen) een sanitair expansievat gemonteerd. Mijn druk wordt nu niet meer hoger dan 4 bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Robindd schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:15:
[...]

Tijdens het opwarmen van je vat verhoog je de druk tot aan de druk van je inlaatcombinatie, veelal 8 bar.
Die 8 bar is wat je merkt, die gaat normaliter zonder warmtepomp niet door je kraan en is slechts beperkt tot de leiding druk van +- 2 bar.
Het zou slechts na het verwarmen van het vat moeten voorkomen voor inderdaad een aantal seconden.
Zeker niet. Het is niet de verhoogde druk, dat is inderdaad heel normaal. Het is hoorbaar lucht. Ik zal eens een filmpje proberen te maken.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

verkeerslicht schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:40:
[…]
Ter verduidelijking:
De definitie gesloten of open is discutabel en vaak onbegrepen.
Gesloten is aanvoer en retour gescheiden. Een mengverdeler is een open verdeler en is doorgaans voorzien van een pomp.
De discussie over gesloten of open verdelers komt hier geregeld voorbij.

Heb je zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vOabf1srI02uaaqa5a10ZP-CSU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/B6JiK4o6kGy8Gf7oBdbfj22d.jpg?f=user_large
of zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RecMmxDBXxbB9Vw-BYkDOUOMtXI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OVRCcSiurnrv2F5G3AQ32FeX.jpg?f=user_large

Dan heeft de Tweaker hier het vaak over een ‘open’ verdeler door de open verbinding tussen de aanvoer- en retourbalk. Er vindt menging plaats tussen retourwater en aanvoerwater middels de pomp.

De installateur heeft het echter over een ‘gesloten’ verdeler omdat deze verdelers een apart secundair gesloten circuit vormen met andere Ta en Tr dan van het primaire circuit.

Heb je echter iets soortgelijks:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irakEE6-GzhJo_kChzmZ_5AADoQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yK7uZywCFU6N57cHaCJQvB4Z.jpg?f=user_large
Dan noemt de Tweaker en de installateur ze precies andersom conform de eerdere redenering.

Daarom pleit ik (geregeld) ervoor om ze verdeler met pomp en verdeler zonder pomp te noemen. Dan ben je van heel die Babylonische spraakverwarring af.

Verdelers met pomp zijn noodzakelijk als je warmtebron water levert met een Ta >>50°C, want dat wil je niet in je vloer hebben. Zit je Ta daaronder dan kan worden volstaan met een verdeler zonder pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-09 21:28
Oilman schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:07:
[...]

Maar dan moet de ketel dus wel zo afgesteld worden dat er nooit water van meer dan 40 graden gemaakt maar worden en het hele afgifte systeem daarop is inricht.
Uiteraard, dat hoort bij een standaard instelling van hybride.

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-09 16:29

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 08:54:

Deze verhouding geeft aan, dat de welvaartsverdeling , het monetaire systeem en het Europesche fiscale regiem dood- en doodziek zijn, maar ook de samenleving.
Gast!
Dit gaat over Warmtepompen.
Niet over de Politieke Beschouwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Laatst online: 11-08 09:25
Dashlane schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:54:
[...]

Microbellen ontluchter moet in je aanvoer en dan heb je geen aparte ontluchter nodig en ik zou de micro ontluchter bij je wp plaatsen.
De aanvoer bij de wp zit in de kruipruimte en dus heel laag. Mij was juist aangeraden de ontluchter op het hoogste punt te zetten (bij de cv) Zou je dat niet doen?

Ik had ook gelezen dat het juist handig was om de micro ontluchter boven het vulkraantje te plaatsen. Bij afvullen van de cv kan het zuurstof in het water dan via de micro ontluchter dan direct ontsnappen, vandaar dat ik dacht dat dit handig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Laatst online: 13-12-2023
Rzaan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:16:
[...]

Gast!
Dit gaat over Warmtepompen.
Niet over de Politieke Beschouwingen.
laten we het hier houden bij de technische kant van het verhaal

[ Voor 38% gewijzigd door teacher op 07-02-2023 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Evanrvb schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:17:
[...]

De aanvoer bij de wp zit in de kruipruimte en dus heel laag. Mij was juist aangeraden de ontluchter op het hoogste punt te zetten (bij de cv) Zou je dat niet doen?

Ik had ook gelezen dat het juist handig was om de micro ontluchter boven het vulkraantje te plaatsen. Bij afvullen van de cv kan het zuurstof in het water dan via de micro ontluchter dan direct ontsnappen, vandaar dat ik dacht dat dit handig was.
Volgens een fabrikant van geavanceerde ontluchters :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NkIYjrBmO2VZYTd-l9bMGKwEXE0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VfmTAnycZ42iyegzo3bqxcYD.png?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Gary199 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Nee, het legt een link tussen de exorbitant hoge prijzen - veroorzaakt door de overheidsheffingen - die je een Nederlandsche handwerksman moet betalen voor zijn diensten t.b.v. de installatie van je warmtepomp, waarbij de aangezwengelde inflatie de boel bijkans onbetaalbaar maakt.
Lijkt wel
Polygoon journaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
MisterB schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:45:
[...]

Lijkt wel
Polygoon journaal
Heeft jouw installatie nog problemen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 17:32 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Gary199 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:48:
[...]

Heeft jouw installatie nog problemen ?
nee alles als een zonnetje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Superbeagle schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:00:
[...]

...

Daarom pleit ik (geregeld) ervoor om ze verdeler met pomp en verdeler zonder pomp te noemen. Dan ben je van heel die Babylonische spraakverwarring af.
Maar je hebt ook gesloten verdelers met pomp :)

Als je een LTV mengverdeler hebt met mengventiel en je draait dat helemaal dicht, dan heb je effectief een gesloten verdeler met eigen pomp (die zelfaanzuigend is uit bijvoorbeeld een parallelbuffer). Handig als je meerdere verdelers voedt uit 1 buffer en die verdelers volledig naregelt....
Verdelers met pomp zijn noodzakelijk als je warmtebron water levert met een Ta >>50°C, want dat wil je niet in je vloer hebben. Zit je Ta daaronder dan kan worden volstaan met een verdeler zonder pomp.
Verdelers met pomp kunnen ook handig zijn bij te kleine leidingdiameters naar de verdeler toe. Zolang de primaire en secundaire flow nagenoeg gelijk zijn heb je effectief een niet-mengende verdeler die zich gedraagt als een radiator met weerstand 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-09 16:29

Rzaan

Altijd zoekende

Gary199 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Nee, het legt een link tussen de exorbitant hoge prijzen - veroorzaakt door de overheidsheffingen - die je een Nederlandsche handwerksman moet betalen voor zijn diensten t.b.v. de installatie van je warmtepomp, waarbij de aangezwengelde inflatie de boel bijkans onbetaalbaar maakt.
Prijzen worden grotendeels bepaald door vraag en aanbod.
Ook lonen en vergoedingen.
Ook de personen die je zwart betaald (en die dus niets aan heffingen afdragen) zijn de laatste jaren flink duurder geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
dof schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:43:
[...]

Volgens een fabrikant van geavanceerde ontluchters :

[Afbeelding]
Mooie aanvulling, de reden dat een micro bellen ontluchter daar geplaatst moet worden is omdat bij het verwarmen van water de microbellen vrijkomen.
@Evanrvb

Ik zou de microbellenontluchter bij je wp plaatsen en dan een aparte automatische ontluchter in het hoogste punt van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Superbeagle schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:00:
[...]

Heb je zoiets:
[Afbeelding]
of zoals deze:
[Afbeelding]

Dan heeft de Tweaker hier het vaak over een ‘open’ verdeler door de open verbinding tussen de aanvoer- en retourbalk. Er vindt menging plaats tussen retourwater en aanvoerwater middels de pomp.

De installateur heeft het echter over een ‘gesloten’ verdeler omdat deze verdelers een apart secundair gesloten circuit vormen met andere Ta en Tr dan van het primaire circuit.

Heb je echter iets soortgelijks:
[Afbeelding]
Dan noemt de Tweaker en de installateur ze precies andersom conform de eerdere redenering.

Aah dat was de verwarring voor mij. Mijn installateur noemt de derde afbeelding een openverdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Beste,

Alvast bedankt!
Micro bellen ontluchter is voor cv water. Het zijn Micro bellen en zullen niet de klacht geven die jij ervaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Dashlane schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:06:
[...]
Aah dat was de verwarring voor mij. Mijn installateur noemt de derde afbeelding een openverdeler.
Ja, dat komt omdat de installateur in circuits denkt. Door zijn bril gezien zorgt die derde verdeler ervoor dat het circuit open blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Laatst online: 14-09 16:31
Ik vind voor een verdeler met pomp de benaming gesloten verdeler ook het meest logisch. De pomp pompt het water rond binnen een eigen "gesloten" circuit met alleen toevoeging van buitenaf als dat nodig is.

Toen ik een half jaartje geleden begon mee te lezen op dit forum snapte ik niet waarom de verdeler van zo'n gesloten rondpomp systeem een open verdeler genoemd werd. Inmiddels heb ik hier de nodige verklaringen gelezen waardoor ik deze naamgeving toch enigszins ben gaan begrijpen.

Maar nu ik lees dat installateurs het precies andersom benoemen begin ik toch te vermoeden dat er hier op het forum sprake is van een historische vergissing :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het wordt zelfs op internet op meerdere (verschillende) manieren uitgelegd.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan

Open verdeler = met pomp en mengkraan, het circuit tussen aanvoer en retour is open / verbonden

Gesloten verdeler = zonder pomp, Ta gaat rechtstreeks de vloer in zonder bijmenging, en vervolgens via de retour.

De laatste (gesloten, pomploze verdeler) wil je graag met een WP.

Ik vind onderstaande wel een duidelijke uitleg.

https://warmerhuis.nl/vlo...rdelers#soorten-verdelers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
KarsS schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:02:
Ik vind voor een verdeler met pomp de benaming gesloten verdeler ook het meest logisch. De pomp pompt het water rond binnen een eigen "gesloten" circuit met alleen toevoeging van buitenaf als dat nodig is.

Toen ik een half jaartje geleden begon mee te lezen op dit forum snapte ik niet waarom de verdeler van zo'n gesloten rondpomp systeem een open verdeler genoemd werd. Inmiddels heb ik hier de nodige verklaringen gelezen waardoor ik deze naamgeving toch enigszins ben gaan begrijpen.

Maar nu ik lees dat installateurs het precies andersom benoemen begin ik toch te vermoeden dat er hier op het forum sprake is van een historische vergissing :)
Als je moet uitleggen waarom iets gesloten of open wordt genoemd, is het goed mis.
Iets IS gesloten of iets IS open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Grolsch schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:13:
Het wordt zelfs op internet op meerdere (verschillende) manieren uitgelegd.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan

Open verdeler = met pomp en mengkraan, het circuit tussen aanvoer en retour is open / verbonden

Gesloten verdeler = zonder pomp, Ta gaat rechtstreeks de vloer in zonder bijmenging, en vervolgens via de retour.

De laatste (gesloten, pomploze verdeler) wil je graag met een WP.

Ik vind onderstaande wel een duidelijke uitleg.

https://warmerhuis.nl/vlo...rdelers#soorten-verdelers
Ik vind mengverdeler 't duidelijkste woord voor een verdeler waarbij (dus) mening plaats vind. Duidelijker dan open verdeler. Zou alleen geen goed woord weten voor een verdeler waar dat niet 't geval is (die gesloten verdeler dus.....). Maar misschien gewoon verdeler. Dat is namelijk wat tie in dat geval doet.

Ik ben er dus uit; je hebt verdelers en mengverdelers 8) .

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 07-02-2023 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

blb4 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:27:
[...]

Ik vind mengverdeler 't duidelijkste woord voor een verdeler waarbij (dus) mening plaats vind. Duidelijker dan open verdeler. Zou alleen geen goed woord weten voor een verdeler waar dat niet 't geval is (die gesloten verdeler dus.....)
Is niet meng verdeler te simpel ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
blb4 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:27:
[...]

Ik vind mengverdeler 't duidelijkste woord voor een verdeler waarbij (dus) mening plaats vind. Duidelijker dan open verdeler. Zou alleen geen goed woord weten voor een verdeler waar dat niet 't geval is (die gesloten verdeler dus.....). Maar misschien gewoon verdeler. Dat is namelijk wat tie in dat geval doet.

Ik ben er dus uit; je hebt verdelers en mengverdelers 8) .
Ben ik het wel mee eens 8) Zo ga ik het voortaan ook noemen.
Een eventuele pomp zou namelijk in theorie ook in serie met de aanvoer of retour kunnen staan als hulppomp. Beetje rare situatie natuurlijk, maar dan kun je dus een gesloten verdeler met pomp hebben.

"open" of "gesloten" bij een verdeler is net zo vaag als een gesloten brug (over het water). Staat 'ie dan open, of dicht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
verkeerslicht schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:46:
[...]

Ben ik het wel mee eens 8) Zo ga ik het voortaan ook noemen.
Een eventuele pomp zou namelijk in theorie ook in serie met de aanvoer of retour kunnen staan als hulppomp. Beetje rare situatie natuurlijk, maar dan kun je dus een gesloten verdeler met pomp hebben.

"open" of "gesloten" bij een verdeler is net zo vaag als een gesloten brug (over het water). Staat 'ie dan open, of dicht...
Voor of na elke verdeler zit een pomp, anders gaat er geen water door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Hoe doen ze dat in andere talen, met name Duitsland?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Geschlossen oder offen verteiler :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
Beste @Blihi , @Lollercopter en @hesselbeertje .

Hier bij een foto en een filmpje van wat ik bedoel als de boiler is opgewarmd en ik de kraan openzet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAdExzx4wZUIZS19wzYLwKcAR_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXAX86NaXHbGuaYjqOGUYkQE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tKHml5o2fHetP5LYkac84CppWVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XmD421BPcuQq1FsF4BFAzDjo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GgqJ2XUH3Bcd-QmsKfRIZk1Cp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tk6lpfP50ijhygdkOrpxldB.jpg?f=fotoalbum_large

Filmpje:
Tbd
Hoe voeg je hier überhaupt een filmpje in?[list]

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Grolsch schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:41:
Geschlossen oder offen verteiler :+
Volgens mij worden ze aangeboden als "Heizkreisverteiler mit Regelgruppe" of alleen als "Heizkreisverteiler" dus "ohne Regelgruppe". :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
Rol-Co schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:28:
[...]

Is niet meng verdeler te simpel ;)
Ik stem voor 'mengverdeler' (want hij mengt) en 'pomploze verdeler' (die heeft zelf immers geen pomp)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
wrapper83 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:44:
Beste @Blihi , @Lollercopter en @hesselbeertje .

Hier bij een foto en een filmpje van wat ik bedoel als de boiler is opgewarmd en ik de kraan openzet:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Filmpje:
Tbd
Hoe voeg je hier überhaupt een filmpje in?[list]
Begrijp ik uit deze foto's dat je een CV-expansievat en een CV expansievatbeugel in de warmwatercircuit hebt zitten? Dan heb je ongeveer een legionellekwekerij gebouwd.

Expansievat in je warmwater zou kunnen (Duitsers doen het altijd) maar dan wel eentje van een doorstromend type en niet zon dood einde. Verder is de waterleidingdruk in NL vaak rond (of iets boven) de 3 bar dus dan verlies je duizenden liters water omdat de overstort blijft lopen.

Of vergis ik me, en is dit gewoon CV zijdig?

[ Voor 11% gewijzigd door hesselbeertje op 07-02-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

daar klopt geen biet van tenzij dat fotos zijn van een reguliere CV installatie.

als dat spul aan een boilertank hangt moet daar HEEEEEEEEEEL snel de bijl in worden gehakt en vervangen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
flippy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:58:
daar klopt geen biet van tenzij dat fotos zijn van een reguliere CV installatie.

als dat spul aan een boilertank hangt moet daar HEEEEEEEEEEL snel de bijl in worden gehakt en vervangen.
Ook nog: Ik vraag me ook af hoe dat expansievat ontlucht moet worden (drukmeter op de plek waar ontluchter hoort) en de ophangbeugel is hoogste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
Ho jongens deze zit op het ingaande koude water circuit. Van onder aan het boilervat naar boven gemonteerd. Dat is toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

wrapper83 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:07:
Ho jongens deze zit op het ingaande koude water circuit. Van onder aan het boilervat naar boven gemonteerd. Dat is toch geen probleem?
zei er dan iemand hier dat het verschil maakt?

spoiler:
nee, dat maakt GEEN verschil, dat maakt het zelfs alleen maar erger. weg ermee, direct.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 07-02-2023 22:22 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:05
Die fotos roepen echt nog meer vragen op, wat is dit joh.

Effe nieuwsgierig, kan je vertellen waar die linker leiding van dat 3 bar overdrukventiel heen gaat ? Zit die in een afvoer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
En is 3 bar niet een beetje (erg) laag voor een waterleidings circuit? Dat is toch normaal 8 bar, (en bij sommige boilers, toch nog 6 bar omdat die anders problemen geeft?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:59:
[...]

Voor of na elke verdeler zit een pomp, anders gaat er geen water door ;)
Akkoord :P ergens in de keten zit altijd een pomp.

Pagina: 1 ... 225 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.