Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 224 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.500 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 17:27 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:18
PVPaneel schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:45:
Bij de installatie van mijn monoblock heeft de installateur alleen de blauwe en rode variant van de meerlagenbuis met isolatie gebruikt (lijkt me meer een product voor binnen). Welk materiaal heb ik nodig om de 2x 1m buiten goed na te isoleren?
Armaflex AF en goede PVC tape tegen isolatie rovende vogels met nesteldrang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
Anomi schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:38:
Onze WP wordt momenteel geïnstalleerd. Nu heeft de installateur vanaf de binnenunit een ijzeren verloop gebruikt. Dat voelt voor mij gek, maar ik heb er geen verstand van. Is dit een probleem wat betreft corrosie of iets dergelijks? Volgens mij zijn dergelijke fittingen er ook in messing, zou dat beter zijn? Het zit in de CV-leiding (dus geen drinkwater) tussen een koperen buis (binnenunit) en vernikkeld messing.
Ik heb alles met 28 of 22mm staal gedaan, messing koppelingen, koper voor de waterleidingen en flexibel rvs voor de lastige bochten (DRL flex).

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:51
Blihi schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:20:
[...]

Ik heb alles met 28 of 22mm staal gedaan, messing koppelingen, koper voor de waterleidingen en flexibel rvs voor de lastige bochten (DRL flex).
Hier grotendeels hetzelfde, alleen het meeste Uponor ipv staal.

Ik snap dat het sowieso een mix van metalen is en wordt, we hebben ook nog oude radiatoren. Alleen ijzer voelt voor mij als zo’n ding dat helaas in je jaren ‘30 huis zit omdat alles nou eenmaal oud is, niet als iets dat je vrijwillig nu nog zou installeren. Maar ik snap dat ‘voelen’ niet zo’n sterk argument is, vandaar de vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

WRMTP schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:42:
Ik heb een offerte ontvangen voor een Daikin Altherma 3 hoge temperatuur warmtepomp maar heb de indruk dat de prijs nogal aan de hoge kant is dus ik hoor graag jullie mening. Het gaat om de navolgende configuratie:

Daikin Altherma 3 MT ETVH12S23E9W buitenunit en een EPRAA08EW1 binnenunit
Madoka thermostaat, WLAN cartridge, Nibe buffervat UKV100 en verder alle benodigde installatie- en opstelmaterialen. Aanvullend nog een uitbreiding van de meterkast in de vorm van een subkast met voedingen en een viertal betonboringen. De prijs voor de gebruiksklare oplevering is € 17.500,- Ik hoor graag jullie jullie mening/ervaring irt de geoffreerde prijs😉
Geen verkeerde prijs mits ze goed werk afleveren.

Kantekening:
- Niet altijd is een buffervat nodig, secundaire pomp?
- Heb je wel een 12kW warmtepomp nodig, hoeveel is je gasverbruik?
Zat niet op te letten.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 04-02-2023 19:36 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Anomi schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:31:
[...]

Ik snap dat het sowieso een mix van metalen is en wordt, we hebben ook nog oude radiatoren. Alleen ijzer voelt voor mij als zo’n ding dat helaas in je jaren ‘30 huis zit omdat alles nou eenmaal oud is, niet als iets dat je vrijwillig nu nog zou installeren. Maar ik snap dat ‘voelen’ niet zo’n sterk argument is, vandaar de vraag :)
Lijkt me iets waar een WP van droomt, lekkere dikke stalen buizen en grote (voor CV) overgedimensioneerde lamel radiatoren: volume en massa. Na vloerverwarming toch zo ongeveer het ideale afgiftesysteem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-07 08:24
DutchWing schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:38:
[...]

Geen verkeerde prijs mits ze goed werk afleveren.

Kantekening:
- Niet altijd is een buffervat nodig, secundaire pomp?
- Heb je wel een 12kW warmtepomp nodig, hoeveel is je gasverbruik?
Het is een 8 kw warmtepomp met een maximale aanvoertemp van 65 graden. Ik heb alleen radiatoren in huis met 1 convector welke is voorzien van climateboosters. Gezien de radiatoren is er gekozen voor een buffervat. Mijn gasverbruik is 1200 m3/jaar. De woning is goed geïsoleerd en heeft een A-label. De binnenunit is voorzien van een naverwarmer van 3-6-9 Kw. Er is geen secundaire pomp in de installatie opgenomen. Gezien een andere offerte van Vaillant €14K vond ik de offerte voor deze Daikin aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
@WRMTP En wat krijg je bij Vaillant dan voor die €14.000? Is dat ook nog een contender? Klinkt potentieel aantrekkelijk.
Edit: oh, je bedoelde een offerte waarover je hier had gelezen... my bad.

Een jaar geleden had iedereen een offerte van €17.500 nog bizar hoog gevonden, lees maar eens terug. Het is inmiddels normaal. Materialen zijn ook duur, we zitten met onze DIY aroTHERM 75/6 ook al boven de €10.000 zonder arbeid (en zonder buffervat of extra pomp, wel met boiler erbij).

Bij 1200m3/jaar lijkt 12kW erg veel. Volgens de befaamde koevlaas-formule (kuubs gas * 8 / 1650) zou je op basis van je historische verbruik tegen de 6kW aan zitten qua warmtebehoefte. Je kunt ook een berekening maken aan de hand van een koude dag (zie hier voor een voorbeeld).

Geen secundaire pomp? Hoe komt het verwarmingswater dan vanuit je buffervat in je CV-systeem?

[ Voor 4% gewijzigd door Anomi op 04-02-2023 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-08 09:25
Ik vraag me af hoe het zit met kogelkranen en het invriezen van de WP/leiding.

Ik wil de WP en de cv in eerste instantie beide aangesloten houden voor de zekerheid als ik het met mijn radiatoren toch niet red op lage temp. Ik zet dus kogelkranen bij de WP en bij de cv. Maar zet ik de kogelkranen bij de WP net binnen in de kruipruimte of direct op de WP?

Ik dacht zelf aan binnen in de kruipruimte maar dan bevriest de boel buiten, maar als ik ze direct op de WP zet dan bevriest alsnog het water wat in de WP zit. Iemand hier ervaring mee?

Optie twee is natuurlijk de WP hybride aansluiten. Ik kan in de instellingen bepalen onder welke temp de cv het over neemt en ik neem aan dat er dan wel een beveiliging in de WP zit dat die af en toe draait om niet te bevriezen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

WRMTP schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:04:
[...]

Het is een 8 kw warmtepomp met een maximale aanvoertemp van 65 graden. Ik heb alleen radiatoren in huis met 1 convector welke is voorzien van climateboosters. Gezien de radiatoren is er gekozen voor een buffervat.
Je hebt helemaal gelijk! (Aangepast!)

Meestal is een 50 Liter buffervat met radiatoren voldoende om je systeeminhoud te vergroten.
In de specificaties staat hoeveel de minimale systeeminhoud moet wezen.
Mijn gasverbruik is 1200 m3/jaar. De woning is goed geïsoleerd en heeft een A-label. De binnenunit is voorzien van een naverwarmer van 3-6-9 Kw. Er is geen secundaire pomp in de installatie opgenomen. Gezien een andere offerte van Vaillant €14K vond ik de offerte voor deze Daikin aan de hoge kant.
Met 1200m³ gas was een 6kW warmtepomp voldoende geweest als je dagtemperatuur op 20-21 graden staat.
Zie ook de start topic.

Dan zou ik de Vaillant offerte moeten vergelijken.
Ik reken wel met 30% marge voor de installateur op de netto inkoopprijs bij de groothandel.

** Daikin is qua netto inkoop net zoals Nibe wel een van de duurdere merken.

Vaillant, Mitsubishi en Panasonic zijn prijstechnische vaak betere keuzes, zeker als je alles zelf wilt aansluiten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Anomi schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:01:
Geen secundaire pomp? Hoe komt het verwarmingswater dan vanuit je buffervat in je CV-systeem?
Buffervat in serie in de retour aansluiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Evanrvb schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:01:
Ik vraag me af hoe het zit met kogelkranen en het invriezen van de WP/leiding.

Ik wil de WP en de cv in eerste instantie beide aangesloten houden voor de zekerheid als ik het met mijn radiatoren toch niet red op lage temp. Ik zet dus kogelkranen bij de WP en bij de cv. Maar zet ik de kogelkranen bij de WP net binnen in de kruipruimte of direct op de WP?

Ik dacht zelf aan binnen in de kruipruimte maar dan bevriest de boel buiten, maar als ik ze direct op de WP zet dan bevriest alsnog het water wat in de WP zit. Iemand hier ervaring mee?

Optie twee is natuurlijk de WP hybride aansluiten. Ik kan in de instellingen bepalen onder welke temp de cv het over neemt en ik neem aan dat er dan wel een beveiliging in de WP zit dat die af en toe draait om niet te bevriezen .
Je kunt de cv gewoon parralel aan het netwerk plaatsen met een terugslag klep. Bij de wp heb ik ook een terugslag klep. Zo kun je kiezen welke je aanzet gewoon ieder zijn eigen thermostaat. Ik heb ook alleen radiatoren en was ook bang dat het niet mee zou vallen. Maar ook bij de min 9 graden in december geen centje pijn. Ik heb ook afsluiters gepaatst met aftap kraantjes net voor de muurdoorvoer naar buiten. Zo kan ik bij extreme vorst en stroom storing en eventueel storing of onderhoud de buiten unit aftappen. Niet dat nu na een klein half jaar gebruik van de Vaillant nog denk dat ooit nodig te hebben.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
snameroc schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:13:
[...]

Je kunt de cv gewoon parralel aan het netwerk plaatsen met een terugslag klep. Bij de wp heb ik ook een terugslag klep. Zo kun je kiezen welke je aanzet gewoon ieder zijn eigen thermostaat. Ik heb ook alleen radiatoren en was ook bang dat het niet mee zou vallen. Maar ook bij de min 9 graden in december geen centje pijn. Ik heb ook afsluiters gepaatst met aftap kraantjes net voor de muurdoorvoer naar buiten. Zo kan ik bij extreme vorst en stroom storing en eventueel storing of onderhoud de buiten unit aftappen. Niet dat nu na een klein half jaar gebruik van de Vaillant nog denk dat ooit nodig te hebben.
Dan loopt het water dus ook gewoon door de WP heen als je de cv aan hebt staan?

De aftapkraantjes stonden ook op het schem inderdaad. Thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Nee als de cv pomp van de ketel draait blokkeert de terug slap klep bij de de wp de waterstroom. En als de pomp van de wp draait blokkeert de terug slagklep bij de cvketel de waterstroom. En als je ze beide gelijk aanzet modeleren ze beide terug omdat er minder waterstroom per stuk is. Maar ik moet zeggen dat ik dat laatste niet langdurig getest heb, daar is nooit een rede voor geweest.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WbXIWeOeYT8_0_Jl4TaG8t-H4yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXjtVRmv85vnBJjmDCZR8o8z.jpg?f=fotoalbum_large
Hier zie je een kraan en terugslagklep

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
DutchWing schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:09:
[...]

Buffervat in serie in de retour aansluiten ;)
Haha, zat op verschillende fronten te slapen blijkbaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
snameroc schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:32:
Nee als de cv pomp van de ketel draait blokkeert de terug slap klep bij de de wp de waterstroom. En als de pomp van de wp draait blokkeert de terug slagklep bij de cvketel de waterstroom. En als je ze beide gelijk aanzet modeleren ze beide terug omdat er minder waterstroom per stuk is. Maar ik moet zeggen dat ik dat laatste niet langdurig getest heb, daar is nooit een rede voor geweest.
Aah ja ofcourse 8)7 Maar hou je dan niet het bevries gevaar in de waterpomp en de leidingen buiten als alleen de cv draait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:39
Evanrvb schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:18:
[...]

Aah ja ofcourse 8)7 Maar hou je dan niet het bevries gevaar in de waterpomp en de leidingen buiten als alleen de cv draait?
Weer een reden om geen hybride installatie te bouwen 8)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Laatst online: 22:04
Evanrvb schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:18:
[...]

Nee hoor. De warmtepomp laat uit zichzelf af en toe de waterpomp draaien als er bevriezingsgevaar heerst.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Jojan265 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:31:
[...]

Nee hoor. De warmtepomp laat uit zichzelf af en toe de waterpomp draaien als er bevriezingsgevaar heerst.
Ah oké. Ik ga voor de zekerheid nog ff bij mijn pomp checken of die dat ook doet maar dat zou top zijn. thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Nogmaals de cv ketel wordt niet gebruikt voor verwarming. Wel voor warm water nog. Het hij stond standby als angstketel maar in maart plaats ik een apparte warmtepompboiler en zeg ik gas op. Het heeft zich inmiddels bewezen. Ik heb alles zelf aangelegd ook de cv 12 jaar geleden.

[ Voor 8% gewijzigd door snameroc op 04-02-2023 21:52 ]

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Evanrvb
blb4 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:29:
[...]

Weer een reden om geen hybride installatie te bouwen 8)
I know. Ik ga in principe ook voor all electric (vorig jaar ook maar 650m3 gas) maar heb ook een redelijk slecht afgifte systeem voor ltv dus wil in eerste instantie wel back-up hebben voor als het niet gaat werken. Anders sta ik straks samen met de warmtepomp en mijn koffer op straat... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
snameroc schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:51:
Nogmaals de cv ketel wordt niet gebruikt voor verwarming. Wel voor warm water nog. Het hij stond standby als angstketel maar in maart plaats ik een apparte warmtepompboiler en zeg ik gas op. Het heeft zich inmiddels bewezen. Ik heb alles zelf aangelegd ook de cv 12 jaar geleden.
Nee dat begrijp ik maar ik bedoelde het als een wat als... vraag. maar dan zou dus de wp als beveiliging even moeten gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Noem het hoe je wil. We hadden de cv. De levertijden op wps zijn heel lang en ook de diversiteit van meningen hier. Dus waarom niet beschikbaar houden voor het geval dat?

Sterker nog de ventilatie wp is ook nog beschikbaar en aan gesloten en die blijft dat ook na dat het gas opgezegd is. Ik zit nog te broeden op de mogelijkheid om die te gebruiken als het weer is als nu. Die heeft een output die lager is dan het minumum van de Vaillant en ik denk een betere cop. Maar ook die heeft deze winter nog niet aangestaan.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Evanrvb schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:51:
[...]
I know. Ik ga in principe ook voor all electric (vorig jaar ook maar 650m3 gas) maar heb ook een redelijk slecht afgifte systeem voor ltv dus wil in eerste instantie wel back-up hebben voor als het niet gaat werken. Anders sta ik straks samen met de warmtepomp en mijn koffer op straat... :P
Heb je nu dan wel een backup voor als de ketel niet werkt, of sta je dan ook met ketel en koffer en al op straat? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
Superbeagle schreef op zondag 5 februari 2023 @ 08:27:
[...]

Heb je nu dan wel een backup voor als de ketel niet werkt, of sta je dan ook met ketel en koffer en al op straat? :P
Haha nee want dan heb ik het niet gedaan ;) Maar we hebben nog een gashaardje als back-up dus dat is ideaal. maar die gaat er tzt ook uit. Beetje lastig aansteken zonder gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Evanrvb schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:51:
[...]

Heb je dan al getest met een lage water temperatuur?
Ik had de cv-ketel op maximaal 45 graden staan 2 jaar lang met alleen radiatoren, nu een Panasonic 5J monoblock sinds maart vorig jaar. 800 m3 gas wordt nu een kleine 2000kWh voor alleen verwarmen, thermostaat staat 24/7 op 20 graden van 1 oktober tot 1 mei. Hoekhuis uit 1953.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
@klump4u Ik heb zelf zitten rekenen en bij Budget Energy kost een m3 gas nu €1,39 en een kWh stroom €0,39. Met jouw voorbeeld verruil je €1112 gas + €200 vastrecht in voor €780 aan elektriciteit. Je bespaart €532 per jaar. Met een verwachte levensduur van 15 jaar mag een WP niet meer kosten dan €7500 (na subsidie) anders ben je alsnog een dief van je eigen portemonnee.

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 05-02-2023 10:01 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:33
RichieB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:51:
@klump4u Ik heb zelf zitten rekenen en bij Budget Energy kost een m3 gas nu €1,39 en een kWh stroom €0,39. Met jouw voorbeeld verruil je €1112 gas + €200 vastrecht in voor €780 aan elektriciteit. Je bespaart €532 per jaar. Met een verwachte levensduur van 8 jaar mag een WP niet meer kosten dan €4k (na subsidie) anders ben je alsnog een dief van je eigen portemonnee.
Is jouw CV gratis dan? En Als na 8 jaar de warmtepomp er mee op houd is er wel wat anders mis. Sowieso: gas moeten er toch vanaf, die TvT fetish moeten er eens mee op houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
@klump4u Ik heb zelf zitten rekenen en bij Budget Energy kost een m3 gas nu €1,39 en een kWh stroom €0,39. Met jouw voorbeeld verruil je €1112 gas + €200 vastrecht in voor €780 aan elektriciteit. Je bespaart €532 per jaar. Met een verwachte levensduur van 8 jaar mag een WP niet meer kosten dan €4k (na subsidie) anders ben je alsnog een dief van je eigen portemonnee.
Ten eerste hoop ik dat de warmtepompen langer mee gaan dan 8 jaar. In principe zouden ze (tenminste bij een A-merk) wel 20 jaar mee moeten kunnen gaan. Vergelijkbaar met een CV dus.

Ten tweede is het jaarlijks onderhoud veel minder dan bij een CV ketel. Alleen jaarlijks het filter even reinigen (kun je zelf). Scheelt toch ook weer minstens € 100,-/jaar.

Ten derde zijn de vaste kosten voor gas op dit moment € 278,-/jaar.

Als je dit allemaal meeneemt, dan is het wat gunstiger. Iedereen rekent naar zichzelf........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@overhyped Mijn CV ketel was niet gratis maar die gaat nog wel 15 jaar mee. Ik zie dat ik die 8 jaar voor een WP verkeerd heb onthouden. Elders wordt 12 en 15 jaar genoemd. Ik pas het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magicelmo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-04 16:59
Momenteel ben ik bezig met planning voor mijn 9kW warmtepompsysteem voor verwarming in tapwater.
Wil met het systeem gaan regelen op die variabele energietarieven en idee is dus om een relatief grote buffercapaciteit zowel voor verwarmen als tapwater te installateren.

Nou ben ik bezig met selecteren van een oplossing voor tapwater en zie daar buffers waar het tapwater in de vat mantel zit zegmaar en het CV water door de spiraal stroomt en vaten waar die omgekeerd is en dus het tapwater door de spiraal loopt.

Heb al aardig wat zitten zoeken maar kan nou niet duidelijk vinden wat de voor- en nadelen zijn van beide varianten, is er hier misschien iemand die hier iets over kan zeggen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
RichieB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:01:
@overhyped Mijn CV ketel was niet gratis maar die gaat nog wel 15 jaar mee. Ik zie dat ik die 8 jaar voor een WP verkeerd heb onthouden. Elders wordt 12 en 15 jaar genoemd. Ik pas het aan.
Mijn CV ketel was 16 jaar oud. Dan sta je voor de keuze: Of een nieuwe CV of toch maar volledig van het gas af. Ik heb voor het laatste gekozen (wel een aantal zonnepanelen erbij gelegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
overhyped schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Sowieso: gas moeten er toch vanaf, die TvT fetish moeten er eens mee op houden.
Tuurlijk, ik kook al op inductie dus dat gas gaat er echt wel een keer uit. Maar in de huidige markt waar ik quotes krijg voor een WP van €20k moet je ook niet blind zijn voor de kosten. Want mijn CV is nog jong, doet het nog prima en is eigenlijk helemaal niet duurder dan een WP. Waarom zou ik dan nu de woekerprijzen betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
RichieB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:04:
[...]

Tuurlijk, ik kook al op inductie dus dat gas gaat er echt wel een keer uit. Maar in de huidige markt waar ik quotes krijg voor een WP van €20k moet je ook niet blind zijn voor de kosten. Want mijn CV is nog jong, doet het nog prima en is eigenlijk helemaal niet duurder dan een WP. Waarom zou ik dan nu de woekerprijzen betalen?
Als ik nog een jonge CV had, zou ik het ook nog niet hebben gedaan. Maar je mag me wel even voorrekenen hoe het kan dat jouw CV niet duurder is dan een WP (in het gebruik dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

@klump4u Ik heb zelf zitten rekenen en bij Budget Energy kost een m3 gas nu €1,39 en een kWh stroom €0,39. Met jouw voorbeeld verruil je €1112 gas + €200 vastrecht in voor €780 aan elektriciteit. Je bespaart €532 per jaar. Met een verwachte levensduur van 15 jaar mag een WP niet meer kosten dan €7500 (na subsidie) anders ben je alsnog een dief van je eigen portemonnee.
Warmtepomp incl installatie was €3700,- min €2700,- subsidie, was gewoon een no brainer, Elektriciteit is nog gratis.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

magicelmo schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:02:
Momenteel ben ik bezig met planning voor mijn 9kW warmtepompsysteem voor verwarming in tapwater.
Wil met het systeem gaan regelen op die variabele energietarieven en idee is dus om een relatief grote buffercapaciteit zowel voor verwarmen als tapwater te installateren.

Nou ben ik bezig met selecteren van een oplossing voor tapwater en zie daar buffers waar het tapwater in de vat mantel zit zegmaar en het CV water door de spiraal stroomt en vaten waar die omgekeerd is en dus het tapwater door de spiraal loopt.

Heb al aardig wat zitten zoeken maar kan nou niet duidelijk vinden wat de voor- en nadelen zijn van beide varianten, is er hier misschien iemand die hier iets over kan zeggen.

Alvast bedankt.
allemaal niet doen, kost je sloten met efficientie. gewoon 1 tank van 2 a 300 liter voor warm water en de verwarming gewoon direct op de WP. variabele tarieven zijn nutteloos als je toch 24/7 stookt.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magicelmo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-04 16:59
flippy schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:14:
[...]

allemaal niet doen, kost je sloten met efficientie. gewoon 1 tank van 2 a 300 liter voor warm water en de verwarming gewoon direct op de WP. variabele tarieven zijn nutteloos als je toch 24/7 stookt.
Ok, ik moet er nog even aan rekenen want denk dat met mijn kleine systeem inhoud met benedenwoning een buffer voor CV wel nodig is omdat ik anders erg veel starts van de compressor krijg.

maat voor de tapwater buffer dan tapwater door de spiraal over cv water door de spiraal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

magicelmo schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:30:
[...]

Ok, ik moet er nog even aan rekenen want denk dat met mijn kleine systeem inhoud met benedenwoning een buffer voor CV wel nodig is omdat ik anders erg veel starts van de compressor krijg.

maat voor de tapwater buffer dan tapwater door de spiraal over cv water door de spiraal?
staar je niet blind op inhoud. een doorsnee 5/7/9kW warmtepomp trekt het al met maar 4 radiatoren eraan als je temperatuur hoog genoeg is. een tank van 50 liter of zo helpt je voor letterlijk 3 minuten en dan is die ook klaar.

pendelen word niet veroorzaakt door een tekort aan water maar te weinig afgifte. dus daarom moeten al je radiatoren gewoon helemaal openstaan en mogen niet dicht. en je minimale productie van de warmtepomp moet lager zijn dan wat je radiatoren afgeven. dus begin maar eens met 40 graden en pel dan maar graden eraf. denk dat bij 35 of zo de limiet wel is bereikt in hoe laag je kan.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 05-02-2023 11:04 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

magicelmo schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:30:
[...]

Ik heb om de waterinhoud te verhogen boven 2 radiatoren open gezet op slaapkamers die gebruikt worden als opslag, warmtepomp maakt daardoor langere runs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
flippy schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:39:
[...]

staar je niet blind op inhoud. een doorsnee 5/7/9kW warmtepomp trekt het al met maar 4 radiatoren eraan als je temperatuur hoog genoeg is. een tank van 50 liter of zo helpt je voor letterlijk 3 minuten en dan is die ook klaar.

pendelen word niet veroorzaakt door een tekort aan water maar te weinig afgifte. dus daarom moeten al je radiatoren gewoon helemaal openstaan en mogen niet dicht. en je minimale productie van de warmtepomp moet lager zijn dan wat je radiatoren afgeven.
Om op dit verhaal verder te gaan, een B-vat van > 250L heeft wel al de spierballen voor 5 x 3 minuten ofwel 15 minuten en daar kom je wel verder mee en wordt het pendelen beperkt tot een slordige 2 x per uur bij een redelijke hysterese. Het is hier dan misschien ook niet zo zwart/wit.
En wat aanvullende temp sturing die je zonder niet hebt zal ook verder helpen.
Ik begrijp de behoefte aan duidelijkheid.Maar het is wel degelijk ook een tekort aan water als zijnde het warmte transportmiddel, radiatoren/vloer kunnen nou eenmaal niet zonder.
Ik vermoed, dat deze ontkennende bewering voor onduidelijkheid kan zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Jojan265 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Als ik nog een jonge CV had, zou ik het ook nog niet hebben gedaan. Maar je mag me wel even voorrekenen hoe het kan dat jouw CV niet duurder is dan een WP (in het gebruik dan).
In het gebruik natuurlijk niet, maar de CV heb ik al en gaat nog zo'n 15 jaar mee. Als ik die nu vervang moet ik de investering voor een WP gewoon meenemen. Ik rijd een EV waar ik al mijn opgewekte zonnestroom in stop. De elektra voor de WP moet ik dus helaas echt inkopen. Dan is de keus om nu een WP te kopen financieel gezien niet voordeliger dan gewoon gas blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

RichieB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:16:
[...]

In het gebruik natuurlijk niet, maar de CV heb ik al en gaat nog zo'n 15 jaar mee. Als ik die nu vervang moet ik de investering voor een WP gewoon meenemen. Ik rijd een EV waar ik al mijn opgewekte zonnestroom in stop. De elektra voor de WP moet ik dus helaas echt inkopen. Dan is de keus om nu een WP te kopen financieel gezien niet voordeliger dan gewoon gas blijven gebruiken.
Ok, heb je wel eens goed gerekend?
2kwh elektra tov 1M³.... ik durf bijna te zeggen dat afgelopen maanden hier mensen waren die aangaven maakt niet uit wat het kost...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gary199 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:06:
[...]

Om op dit verhaal verder te gaan, een B-vat van > 250L heeft wel al de spierballen voor 5 x 3 minuten ofwel 15 minuten en daar kom je wel verder mee en wordt het pendelen beperkt tot een slordige 2 x per uur bij een redelijke hysterese. Het is hier dan misschien ook niet zo zwart/wit.
En wat aanvullende temp sturing die je zonder niet hebt zal ook verder helpen.
Ik begrijp de behoefte aan duidelijkheid.Maar het is wel degelijk ook een tekort aan water als zijnde het warmte transportmiddel, radiatoren/vloer kunnen nou eenmaal niet zonder.
Ik vermoed, dat deze ontkennende bewering voor onduidelijkheid kan zorgen.
je mist de basis hierin, een buffervat in een installatie zonder (of minimale) naregeling is een pleister op een situatie die niet voor hoeft/zou moeten komen. de vele euros die je stopt in het installeren en gebruiken van een buffervat zijn veel beter gebruikt door het aanpassen van het systeem zodat geen vat meer nodig is. de inherente efficeintieverlies die men krijgt door het gebruik van een vat kost je gewoon meetbaar geld voor het hele leven van de installatie. aanpassen van het systeem zodat het vat niet nodig is kost je 1x geld en is het klaar. als aanpassen al nodig is.

de standaard neerlansche woningen van de afgelopen 40 jaar hebben meer dan genoeg "vlees" op de CV installatie zitten om zonder tank te kunnen werken.

in mijn 1980 huis is momenteel zelfs 50% van het systeem weg en het draait nog op 35 graden (40 onder 0) zonder pendelen en zonder backup heater. :X

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 05-02-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

snameroc schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:30:
Noem het hoe je wil. We hadden de cv. De levertijden op wps zijn heel lang en ook de diversiteit van meningen hier. Dus waarom niet beschikbaar houden voor het geval dat?
Dat valt toch best mee?

Uiteindelijk zijn sommige dingen randzaken, linksom of rechtsom gaat dat systeem echt wel werken. Misschien iets minder efficiënt maar echt problemen krijg je alleen als je een veel te kleine of te grote warmtepomp neemt.

Ik heb genoeg foute installaties gezien, maar zelden dat het zo’n zooitje is dat het helemaal niet wilt werken.
Zeker in een woonhuis als je het kiss principe hanteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
klump4u schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:08:
[...]

Warmtepomp incl installatie was €3700,- min €2700,- subsidie, was gewoon een no brainer, Elektriciteit is nog gratis.
Dat zijn mooie getallen. Dat is wel voor de energie gekte geweest gok ik zo :p Ik doe alles zelf en kan de boel voordelig inkopen maar ga het qua materiaal alleen al niet met die prijs redden. Als ik de WPB niet meereken dan zit ik wel aardig in die richting, maar alsnog ex installatie.

Hoe de mensen met 20K offertes de WP gaan terugverdienen is mij een raadsel, maar het ik heb het nooit doorgerekend met een hoog gas verbruik. En uiteraard geen gas meer willen is ook een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
RichieB schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:01:
Ik vraag me atijd af, waar die verwachte levensduren vandaan komen.

Er zijn genoeg koelkasten waarvan de compressor + condensor en verdamper + capillair al zeker meer dan 30 jaar probleemloos draaien. Waarvoor zou dat met een WP ook niet kunnen?

Als er geen lekkages zijn, kan het volgens mij wel 30 jaar mee (of meer?).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanrvb
klump4u schreef op zondag 5 februari 2023 @ 09:45:
[...]

Heb je dan al getest met een lage water temperatuur?
Ik had de cv-ketel op maximaal 45 graden staan 2 jaar lang met alleen radiatoren, nu een Panasonic 5J monoblock sinds maart vorig jaar. 800 m3 gas wordt nu een kleine 2000kWh voor alleen verwarmen, thermostaat staat 24/7 op 20 graden van 1 oktober tot 1 mei. Hoekhuis uit 1953.
Nee ik heb het nog niet kunnen testen omdat ik ook aanpassingen ga doen in het afgifte systeem. Er komt een verticale radiator bij en de elektrische vw in de keuken ga ik eruit halen en normale vw leggen. Dit is wel maar slechts 4m2.

Verder ga ik het dubbelglas (1985) vervangen voor hr++ en de vloer en het dak na isoleren. Ook komt er een nieuw halletje bij de woning waar ik dan direct vw inleg (6m2) die kan dan mooi de hal en de trap naar boven verwarmen, wat de woonkamer wat ontlast. Al met al dus nog wel gissen hoe het de volgende winter gaat lopen :p

Momenteel hou ik het met die enige radiator die ik beneden heb op 20gr met 40gr aanvoertemperatuur, maar het is nu natuurlijk 7gr hier. Normaal gesproken verwarm ik op 60gr.

@flippy hier is in een 1985 huis is dus ook behoorlijk wat afgesnoept van het afgifte systeem. Van oorspronkelijk 5 naar nu 1 oversized radiator op de gehele BG. B) Maar straks dus weer 2 met een stukje vloerverwarming.

Ik heb het theoretisch ook wel doorgerekend en het zou moeten gaan (nog voor de na-isolatie) dus maak me geen zorgen. En als het echt niet gaat dan gaan we toch maar hybride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
DutchWing schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:47:
[...]

Dat valt toch best mee?

Uiteindelijk zijn sommige dingen randzaken, linksom of rechtsom gaat dat systeem echt wel werken. Misschien iets minder efficiënt maar echt problemen krijg je alleen als je een veel te kleine of te grote warmtepomp neemt.

Ik heb genoeg foute installaties gezien, maar zelden dat het zo’n zooitje is dat het helemaal niet wilt werken.
Zeker in een woonhuis als je het kiss principe hanteert.
Eigenlijk bevestig je mijn belevenis. Het werkt best acceptabel om niet te zeggen gewoon goed. En ik ga niet weer de discussie aanwenden wel vloerverwarming ondanks parket want dat zou het ideale zijn maar die uitspraak van vele hier helpt niet in het geven van vertrouwen. Bij mij is gebleken dat het met gewoon radiatoren gewoon werkt. De ketel is blijven hangen in eerste instantie voor warmwater en de terugslagkleppen zaten er al ivm de savent ventilatie warmtepomp. Dus alleen bij de wp is een extra terug slagklep geplaatst. De afsluiters worden al geadviseerd.
Het besluit om nu nog een warmtepomp boiler te plaatsen samen met een inductie kookplaat is weer een ander verhaal dat kan financieel zomaar niet uit maar uit principe ga ik het toch doen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

€532,- x 15 = €7980,-
+ een CV kost ook nog eens gemiddeld €1500,-dus dan mag je warmtepomp al €9480,- kosten?

+ Onderhoud van een warmtepomp kun je in principe zelf zolang je niet aan de F-Gassen zit en er geen Logboek verplichting is.
Een CV Ketel mag je niet zelf onderhouden zonder juist apparatuur en papieren. (Verzekeringstechnisch/VakmanschapCO)

Een onderhoudsset kost gemiddeld €45,-
€45,- x 15 = €675,-

Dus je breakeven point is al €10.155,-

Toch al een verschil van €2655,-

Daarnaast ben je op korte termijn verplicht om minimaal Hybride te nemen bij vervanging… Dan is de keuze nog makkelijker om voor full electric te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 05-02-2023 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
DutchWing schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:03:
[...]

€532,- x 15 = €7980,-
+ een CV kost ook nog eens gemiddeld €1500,-dus dan mag je warmtepomp al €9480,- kosten?

+ Onderhoud van een warmtepomp kun je in principe zelf zolang je niet aan de F-Gassen zit en er geen Logboek verplichting is.
Een CV Ketel mag je niet zelf onderhouden zonder juist apparatuur en papieren. (Verzekeringstechnisch/VakmanschapCO)

Een onderhoudsset kost gemiddeld €45,-
€45,- x 15 = €675,-

Dus je breakeven point is al €10.155,-

Toch al een verschil van €2655,-

Daarnaast ben je op korte termijn verplicht om minimaal Hybride te nemen… Dan is de keuze nog makkelijker om voor full electric te gaan.
+ we moeten gewoon van 't gas af. Anders zijn we een dief van onze toekomst.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
magicelmo schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:02:
Je hebt al de nodige terugkoppeling gehad, maar als je toch aan het rekenen slaat. Hoeveel tijd moet je overbruggen tussen twee voordelige energie periodes? Hoeveel energie om je huis te verwarmen moet je dan bufferen? En tenslotte, hoe groot moet dan je buffer zijn om die energie voor verwarmen in op te slaan. Die buffer opstoken tot dik 60 C heeft ook weinig nut want dat gaat ten koste van je rendement.
Ik gok dat je op een zwembad uitkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
flippy schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:49:
[...]

je mist de basis hierin, een buffervat in een installatie zonder (of minimale) naregeling is een pleister op een situatie die niet voor hoeft/zou moeten komen. de vele euros die je stopt in het installeren en gebruiken van een buffervat zijn veel beter gebruikt door het aanpassen van het systeem zodat geen vat meer nodig is. de inherente efficeintieverlies die men krijgt door het gebruik van een vat kost je gewoon meetbaar geld voor het hele leven van de installatie. aanpassen van het systeem zodat het vat niet nodig is kost je 1x geld en is het klaar. als aanpassen al nodig is.

de standaard neerlansche woningen van de afgelopen 40 jaar hebben meer dan genoeg "vlees" op de CV installatie zitten om zonder tank te kunnen werken.

in mijn 1980 huis is momenteel zelfs 50% van het systeem weg en het draait nog op 35 graden (40 onder 0) zonder pendelen en zonder backup heater. :X
Een redenering die zich beperkt tot de feiten zal niet een ontkenning dragen dat voldoende afgifte met nog enige "stuurreserve" gepaard gaat met een bijpassende hoeveelheid water als transponder naar de koudeplaats te brengen en vervolgens in de gewenste lagere temperatuur terug te keren voor de volgende cyclus. Daar past ook een royale flow bij, herkomst zo nodig gehuisvest in een serieel in de retour gemonteerd buffervat.
Het gaat ook wat te ver, om steeds maar weer in bestaande situaties alles te slopen om uit principe geen B-vat te willen.
Dat is meer iets van: "Ik rij alleen op Norton"

[ Voor 5% gewijzigd door Gary199 op 05-02-2023 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
@RichieB Een bijkomend voordeel is m.i. dat je met een warmtepomp kunt koelen. Dat lukt met een gasketel dan weer niet. En ook het comfort: Stabiele temperatuur de hele dag door, in het hele huis.

Er zijn zo ontzettend veel investeringen die zich helemaal niet terugbetalen. Ik heb 2 jaar geleden mijn hele huis van binnen laten stucen. Voor dat geld kun je een gouden warmtepomp laten installeren. Maar het is wel mooi en dat is ook wat waard.

@blb4 Allemaal van het gas af, ik weet het niet. Gas o.i.d. is nodig als de zon niet schijnt of de wind niet waait. Ik geloof wat dit betreft in de wet van behoud van ellende. Voor elke oplossing komt er wel weer een ander probleem in de plaats.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
Evanrvb schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:51:
[...]

Hoe de mensen met 20K offertes de WP gaan terugverdienen is mij een raadsel, maar het ik heb het nooit doorgerekend met een hoog gas verbruik. En uiteraard geen gas meer willen is ook een overweging.
In mijn geval praat je, door de prijsstijgingen, al over 20K voor alleen het materiaal en ben ik gezegend met een installateur die een normaal tarief rekent voor de plaatsing. Ga ik dat ooit terugverdienen met een huidig gasverbruik van 266 m3 in 2022? Nevernooitniet, natuurlijk. De Elga, die een nieuw leven tegemoet gaat bij iemand anders, heeft het wat dat betreft beter gedaan want die heeft sinds 2017 beduidend meer opgeleverd dan hij heeft gekost.

Maar wij hebben de keuze nu puur gemaakt omdat we gasloos willen en de Elga het standalone niet trekt, waardoor een WPB geen optie was. Betaal ik daarvoor? Ja, dik en door het zelf te doen of een ander merk (lees: installateur) te kiezen had het fors goedkoper gekund. Word ik er echter blij van? Ja, nog veel dikker. :)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
verkeerslicht schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:48:
@RichieB Een bijkomend voordeel is m.i. dat je met een warmtepomp kunt koelen. Dat lukt met een gasketel dan weer niet. En ook het comfort: Stabiele temperatuur de hele dag door, in het hele huis.

Er zijn zo ontzettend veel investeringen die zich helemaal niet terugbetalen. Ik heb 2 jaar geleden mijn hele huis van binnen laten stucen. Voor dat geld kun je een gouden warmtepomp laten installeren. Maar het is wel mooi en dat is ook wat waard.

@blb4 Allemaal van het gas af, ik weet het niet. Gas o.i.d. is nodig als de zon niet schijnt of de wind niet waait. Ik geloof wat dit betreft in de wet van behoud van ellende. Voor elke oplossing komt er wel weer een ander probleem in de plaats.
! Heb liever een WP dan een gasketel. Echter, om onder de energie-plafonds te blijven nu naast de WP ook de gasketel draaiend tot max plafond gas
Maar wel de max watertemp. van de gasketel op 45*C, de pomp van de gasketel op max vermogen en het ketel vermogen teruggeschroefd naar 10 kW. De kamertemp. staat al dagen continue op 20,5*C ( geen nachtverl.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
Aziraphale schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:55:
[...]

In mijn geval praat je, door de prijsstijgingen, al over 20K voor alleen het materiaal en ben ik gezegend met een installateur die een normaal tarief rekent voor de plaatsing. Ga ik dat ooit terugverdienen met een huidig gasverbruik van 266 m3 in 2022? Nevernooitniet, natuurlijk. De Elga, die een nieuw leven tegemoet gaat bij iemand anders, heeft het wat dat betreft beter gedaan want die heeft sinds 2017 beduidend meer opgeleverd dan hij heeft gekost.

Maar wij hebben de keuze nu puur gemaakt omdat we gasloos willen en de Elga het standalone niet trekt, waardoor een WPB geen optie was. Betaal ik daarvoor? Ja, dik en door het zelf te doen of een ander merk (lees: installateur) te kiezen had het fors goedkoper gekund. Word ik er echter blij van? Ja, nog veel dikker. :)
Voor 266 m3 van het gas ? Is dat nu juist niet 99% contra-productief ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Gary199 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Hangt er vanaf wat je doel en wensen zijn. Voor ons was het een heldere keuze om de laatste stap te maken.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Gary199 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 13:47:
Een redenering die zich beperkt tot de feiten zal niet een ontkenning dragen dat voldoende afgifte met nog enige "stuurreserve" gepaard gaat met een bijpassende hoeveelheid water als transponder naar de koudeplaats te brengen en vervolgens in de gewenste lagere temperatuur terug te keren voor de volgende cyclus.
:? Ben best handig met taal en heb deze zin nu al drie keer gelezen, maar snap nog steeds niet wat er staat...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aziraphale schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:21:
Hangt er vanaf wat je doel en wensen zijn. Voor ons was het een heldere keuze om de laatste stap te maken.
Maar bepaald duurzaam is het niet. Want het is voor de samenleving veel beter als schaarse middelen (warmtepompen en installatiecapaciteit van installateurs) worden ingezet bij huizen waar het tienvoudige aan gas kan worden bespaard.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@verkeerslicht Ik denk dat we in woonwijken van ‘t gas(net) af moeten en dat er all-electric of warmtenet voor in de plaats moet komen. Met die warmtenetten (duurzaam/kleinschalig/nutsvoorziening) wil ‘t nog niet zo vlotten. Met WP dus all-electric en met de verduurzaming van de elektriciteitsproductie gaan we daar ook steeds meer van ‘t (fossiele) gas af. Er komt dit jaar nog veel wind op zee bij, volgend ‘stook’ seizoen draaien we weer een paar % duurzamer dan dit seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Andrehj schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:56:
[...]

:? Ben best handig met taal en heb deze zin nu al drie keer gelezen, maar snap nog steeds niet wat er staat...
Dan nog eens maar ietsje korter.
Redenerend uitsluitend conform de feiten brengt meer water gemakkelijker warmte naar de gewenste plaats met een terugkeer in de gewenste temperatuur.

Zonder een zondige parallel te trekken, ga maar echt iets leuks lezen van wijlen Godfried Bomans

[ Voor 10% gewijzigd door Gary199 op 05-02-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Andrehj schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:56:
[...]

Ik heb mezelf ook wel eens overschat. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Andrehj schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:58:
[...]

Maar bepaald duurzaam is het niet. Want het is voor de samenleving veel beter als schaarse middelen (warmtepompen en installatiecapaciteit van installateurs) worden ingezet bij huizen waar het tienvoudige aan gas kan worden bespaard.
Daarom gaat de huidige installatie ook op een andere plek flink gas besparen bij een huishouden wat (nog) niet in staat is om all-electric te gaan. Wat dat betreft gaat de besparing zeker niet verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
flippy schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:14:
[...]

Variable tarieven (noem het liever dynamisch) zijn juist heel fijn als je 24/7 stookt, hoef je niet na te denken en je weet dat de electriciteit ‘s nachts en in het weekend het goedkoopst is, mooi toch ?
Daarnaast is het al lange tijd duidelijk stukken goedkoper, als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tK_TTlw59uH7DPYdjuGLLYIyPLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3f7Y3QPXz8B0B3UX8WoATPUC.jpg?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

joezzt schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:42:
[...]

Variable tarieven (noem het liever dynamisch) zijn juist heel fijn als je 24/7 stookt, hoef je niet na te denken en je weet dat de electriciteit ‘s nachts en in het weekend het goedkoopst is, mooi toch ?
[Afbeelding]
Ik doel meer op de mensen die een enrome buffertank nemen om tijdens daltarieven maximaal op te stoken om dat weer te gebruiken als de stroom duurder is. Dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
joezzt schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:42:
[...]

[Afbeelding]
Dit zijn toch tarieven ex BTW en zonder alle toeslagen/inkoopkosten/energiebelasting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18:47
blb4 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:52:
[...]

Dit zijn toch tarieven ex BTW en zonder alle toeslagen/inkoopkosten/energiebelasting?
Yes, dat zijn de kale energieprijzen waar alles nog bovenop komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Stillekracht op 05-02-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
blb4 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:52:
[...]

Da’s inc btw , je moet eens kijken bij de dynamische leveranciers zoals easyenergy en tibber.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
flippy schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:46:
[...]

Ik doel meer op de mensen die een enrome buffertank nemen om tijdens daltarieven maximaal op te stoken om dat weer te gebruiken als de stroom duurder is. Dat werkt niet.
Ja, inderdaad, een thuisaccu gaat beter werken als je zo met dynamische tarieven om wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Stillekracht schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:09:
[...]

Yes, dat zijn de kale energieprijzen waar alles nog bovenop komt.
Valt allemaal wel mee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVlt2ZASN_35TyovgZZ8eDM8_QQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/THEmRO0A7Gd0lWmAyvet0DUQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
Ik besef me dat ik enorme mazzel heb dat ik in juli 2021 een contract voor 5 jaar heb afgesproken. Nog 3.5 jaar geen gedoe & gemiddeld lagere tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

Evanrvb schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:51:
[...]

Dat zijn mooie getallen. Dat is wel voor de energie gekte geweest gok ik zo :p Ik doe alles zelf en kan de boel voordelig inkopen maar ga het qua materiaal alleen al niet met die prijs redden. Als ik de WPB niet meereken dan zit ik wel aardig in die richting, maar alsnog ex installatie.

De materiaal prijzen zijn inderdaad hoger maar dat geldt zeker ook voor de energieprijzen. Jouw ROI wordt er in ieder geval niet slechter door. :)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Carboy54 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 18:36:
[...]

De materiaal prijzen zijn inderdaad hoger maar dat geldt zeker ook voor de energieprijzen. Jouw ROI wordt er in ieder geval niet slechter door. :)
Bij dat terugverdienen hoort een dynamische prijsontwikkeling. Een kwestie van inzicht en schatten.N.m.m. kan het niet anders zijn dan dat kale prijzen onder het niveau van 1,5 jaar geleden niet terug komen. De inflatie zal nog wel enige tijd aanhouden en uitbreiding van het leidingnet is bepaald niet gratis.
Ik neem er i.i.g. nog 8 panelen bij voor een totaal van 24 x 415 Wp.
Dan is de ruimte op, anders nam ik er nog 16 bij.
Monetair beleid maakt dat banksaldi geen rente opbrengen, immers, de overheidsschulden dienen te worden afgelost.
Om de WP te voeden hier zonder er failliet aan te gaan zijn panelen vereist.
Netto geld voor netto geld.
Hoezo energie duur ? De Staat Nederland berooft zijn burgers via energiebelasting.
10kWh aan batterijen in de garage. WP + batterijen maken 10% rendement.

Mocht hierboven off topic zijn, dan ruim ik op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Gary199 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:07:
[...]

Ik twijfel nog steeds voor maar 900m3. Zeker omdat ik na 2 jaar zoeken bijna de handdoek in de ring ga gooien. Mijn besparing met L/L op verwarmen is ook maar zo'n 3 tientjes per maand. Maar ja, ben wel begaan met de toekomst van ons nageslacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
blb4 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:39:
[...]

Ik besef me dat ik enorme mazzel heb dat ik in juli 2021 een contract voor 5 jaar heb afgesproken. Nog 3.5 jaar geen gedoe & gemiddeld lagere tarieven.
Hier ook nog bijna 2 jaar feest. Was geen mazzel overigens want ik zag de ellende buiten de oorlog al aankomen met minder gas uit Groningen. Moet dus voor einde contract een andere oplossing gaan vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gary199
MotorBeast schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:41:
[...]

Ik twijfel nog steeds voor maar 900m3. Zeker omdat ik na 2 jaar zoeken bijna de handdoek in de ring ga gooien. Mijn besparing met L/L op verwarmen is ook maar zo'n 3 tientjes per maand. Maar ja, ben wel begaan met de toekomst van ons nageslacht.
Ik heb mijn leven lang meer werkaanbod gehad dan mijn kantoor aan kon.
Desondanks op redelijkheid verdedigbare tarieven gehanteerd met voor particulieren sociale tarieven tegen 60% van de kosten. Mijn bijdrage aan de gemeenschap die mij in staat stelde geld te verdienen en een gezin te onderhouden.
Ik rij wel BMW maar dan van het jaar 2000.

Het is nu kennelijk de tijd voor sommige ondernemers om de klanten te filleren.
Mijdt die bedrijven.
Bij 900m3 gas, probeer zelf te doen. Zo moeilijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
MotorBeast schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:46:
[...]

Hier ook nog bijna 2 jaar feest. Was geen mazzel overigens want ik zag de ellende buiten de oorlog al aankomen met minder gas uit Groningen. Moet dus voor einde contract een andere oplossing gaan vinden.
Combinatie van mazzel (eind juni liep contractperiode af en toen waren de tarieven voor lange contracttermijnen nog net behoorlijk normaal) en idd eigen afweging dat de iets hogere tarieven voor 5 jaar heel wat waard was met alle onzekerheden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

Gary199 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:55:
[...]
Het is nu kennelijk de tijd voor sommige ondernemers om de klanten te filleren.
Mijdt die bedrijven.
Bij 900m3 gas, probeer zelf te doen. Zo moeilijk is het niet.
Ik ben hier al zo lang dat ik de reactie van @MotorBeast op jouw opmerking al weet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MotorBeast schreef op zondag 5 februari 2023 @ 19:41:
[...]

Overweeg comfort, waardeverhoging van je huis. Met die 900m3 die je maar deels kunt besparen ga je de wereld niet redden ;)

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
MotorBeast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 13:25:
[...]

Geloof niet dat ik met mijn hamer, schroevendraaiers, handzaag en nog wat simpel gereedschap ver ga komen. :'(
Zoveel meer is er niet benodigd.
Paar geïsoleerde kruiskop- en steekschroevendraaiers, 3 of 4 speciale maat steeksleutels, spanningzoeker, pijpentang, waterpas of loodlijn, goedkope elektrische boormachine + boren, ijzerzaagje, kleine bahco sleutel is nooit weg, kleine vijl en rattenstaart, bankschroef 5-8 cm, werkbankje zelf te maken van afvalhout, schaar, mes, 2 serieuze linkerhanden, normaal boeren verstand en bereidwilligheid hier te vragen ....
Hier foto's plaatsen van de installatie. En om te beginnen: wat knelverbindingen maken als proefstuk om aantrekkoppel te ervaren en te herkennen.

maar allereerst: tekening van te maken installatie en boodschappenlijst.
naam en adres waar warmtepomp te koop is voor acceptabele prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:42
Bovenstaande en de serieuze ervaring die je ervoor nodig hebt zullen bij veel mensen ontbreken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
koevlaas2 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:45:
[...]

Bovenstaande en de serieuze ervaring die je ervoor nodig hebt zullen bij veel mensen ontbreken.
Jij hebt stellig meer geklungel gezien dan ik. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:42
Gary199 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:48:
[...]

Jij hebt stellig meer geklungel gezien dan ik. 8)7
Dat niet maar ik weet dat veel mensen hun handen er niet aan willen of durven branden.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Gary199 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 21:42:
[...]

Zoveel meer is er niet benodigd.
Paar geïsoleerde kruiskop- en steekschroevendraaiers, 3 of 4 speciale maat steeksleutels, spanningzoeker, pijpentang, waterpas of loodlijn, goedkope elektrische boormachine + boren, ijzerzaagje, kleine bahco sleutel is nooit weg, kleine vijl en rattenstaart, bankschroef 5-8 cm, werkbankje zelf te maken van afvalhout, schaar, mes, 2 serieuze linkerhanden, normaal boeren verstand en bereidwilligheid hier te vragen ....
Hier foto's plaatsen van de installatie. En om te beginnen: wat knelverbindingen maken als proefstuk om aantrekkoppel te ervaren en te herkennen.

maar allereerst: tekening van te maken installatie en boodschappenlijst.
naam en adres waar warmtepomp te koop is voor acceptabele prijs.
Zoveel meer is er niet benodigd… en toen kwam het boodschappenlijstje :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchWing schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:32:
[...]

dat lijstje is nog altjd wel minder dan die 10k+ die een installateur vraagt. daar kan je nog wel eens wat voor verkoten en overnieuw moeten doen.

persfittingen gebruiken en perstang huren is wel iets wat de drempel flink verlaagt.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 05-02-2023 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
DutchWing schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:32:
[...]

Kwaliteit DHZ Eur 300,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:41:
[...]

dat lijstje is nog altjd wel minder dan die 10k+ die een installateur vraagt. daar kan je nog wel eens wat voor verkoten en overnieuw moeten doen.

persfittingen gebruiken en perstang huren is wel iets wat de drempel flink verlaagt.
Ik had het alleen over het feit dat het boodschappenlijstje altijd meer is dan het op het eerste gezicht lijkt.

Niet over dat je maar 10k+ moet betalen als je het zelf ook kunt en je hebt de gereedschap liggen…?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gary199
DutchWing schreef op maandag 6 februari 2023 @ 00:34:
[...]

Ik had het alleen over het feit dat het boodschappenlijstje altijd meer is dan het op het eerste gezicht lijkt.

Niet over dat je maar 10k+ moet betalen als je het zelf ook kunt en je hebt de gereedschap liggen…?
Gereedschap is ongeveer 5-6% van het totaal. Meer is niet noodzakelijk en voor dat geld schaf je iets aan dat je toch al had "moeten" hebben.
En hamer , nijptang en zaag is ook wel karig in een tijd dat je als particulier prijzen betaalt voor een handwerksman die 4-8 keer zo hoog zijn als de eigen netto verdienste per uur.
Deze verhouding geeft aan, dat de welvaartsverdeling , het monetaire systeem en het Europesche fiscale regiem dood- en doodziek zijn, maar ook de samenleving.
Met Eur 350 is de gereedschapskist een beetje op orde.
En de pijpensnijder is niet echt nodig als je een zaagje hebt
Huisman of huisvrouw zou standaard een cursusje DHZ moeten hebben ondergaan.
Een huur(koop)contract tekenen vraagt ook om meer adequate voorbereiding
dan alsmaar loeren op het lulijzer wat veel belangrijke mensen doen.

[ Voor 47% gewijzigd door Gary199 op 06-02-2023 09:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BernieW
DutchWing schreef op maandag 6 februari 2023 @ 00:34:
[...]

Of andersom geredeneerd, als je voor zo'n klus het generieke gereedschap nog aan moet schaffen zegt dat genoeg. Speciaal gereedschap is een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42
Sinds 21 november 2022 heb ik het probleem dat als de stooklijn op een streeftemperatuur komt van boven de 30 graden, dan mijn compressor gaat pendelen. Onderstaande is van afgelopen nacht. Voor de nacht heb ik de stilel modus aanzet, die het maximale vermogen beperkt, anders waren de pieken een stuk hoger geweest.

Al die tijd heeft mijn installateur nog niets aan dit probleem gedaan. Ben ik gek of is dit pendelen inderdaad geen normaal gedrag? Zelf zou ik verwachten dat de compressor zou moduleren naar zoiets als +/- 3.5 kW en daar dan stabiel op zou blijven draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SN5B5QjI4qB6IP04m3_Hvm54gpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KVi5kC1zRvENYhmHdTUwHxyx.png?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
HansRemmerswaal schreef op maandag 6 februari 2023 @ 10:16:
Sinds 21 november 2022 heb ik het probleem dat als de stooklijn op een streeftemperatuur komt van boven de 30 graden, dan mijn compressor gaat pendelen. Onderstaande is van afgelopen nacht. Voor de nacht heb ik de stilel modus aanzet, die het maximale vermogen beperkt, anders waren de pieken een stuk hoger geweest.

Al die tijd heeft mijn installateur nog niets aan dit probleem gedaan. Ben ik gek of is dit pendelen inderdaad geen normaal gedrag? Zelf zou ik verwachten dat de compressor zou moduleren naar zoiets als +/- 3.5 kW en daar dan stabiel op zou blijven draaien.

[Afbeelding]
Dit is geen pendelen, maar moduleren. Ik ben het wel met je eens, dat een constant hogere waarde mooier zou zijn, maar verkeerd is dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tekst verwijderd ivm ik het verkeerd had begrepen, excuus @Gary199 en @BernieW

[ Voor 146% gewijzigd door DutchWing op 06-02-2023 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
DutchWing schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:01:
@Gary199 en @BernieW
Ik ben altijd van eerlijke prijzen, jullie gaan helemaal door op iets wat ik geen eens ter sprake brengt???

Iemand iets in de mond leggen…

Maakt mij niet uit, maar ik zou je frustratie richten op de beunhazen welke 20K+ vragen ipv tussen de €12.000,- en 18.000,- markt conform.
(Afhankelijk van merk, type en wat er gedaan moet worden)
Ik heb geen flauw benul op welke wijze ik tegen jou offensive styl heb gebruikt.
meende mijn commentaar richting iedere persoon hier neutraal te hebben geplaatst.
Als jij je voelt aangesproken dan excuus, maar geef me dan even via DB kort uitleg svp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Wat een wollig gezwam de hele tijd van die gary199

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
...

[ Voor 99% gewijzigd door BernieW op 06-02-2023 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gary199
DutchWing schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:01:
@Gary199 en @BernieW
Ik ben altijd van eerlijke prijzen, jullie gaan helemaal door op iets wat ik geen eens ter sprake brengt???

Iemand iets in de mond leggen…

Maakt mij niet uit, maar ik zou je frustratie richten op de beunhazen welke 20K+ vragen ipv tussen de €12.000,- en 18.000,- markt conform.
(Afhankelijk van merk, type en wat er gedaan moet worden)
Ik meen dat de markt uit zijn evenwicht is waardoor marktconform de laatste tijd van dynamiek is gewijzigd.
Ik kan hier niet terugvinden, dat ik iemand iets in de mond heb gelegd of dat iemands prijzen onder- werp van discussie zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Gary199 op 06-02-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 21:42
Jojan265 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:00:
[...]

Dit is geen pendelen, maar moduleren. Ik ben het wel met je eens, dat een constant hogere waarde mooier zou zijn, maar verkeerd is dit niet.
2x per uur van 2.7 kW naar 5.4 kW noem je moduleren? Ik zou verwachten dat de compressor bij opstart naar max gaat en daarna gaat moduleren naar een constant lager vermogen.

Is bij jullie het compressor gedrag dan ook zo onrustig?

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackbard
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-09 20:19
Jojan265 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:00:
[...]

ik heb hetzelfde probleem, met soortgelijke wp van nefit. De aanvoer moduleert dus vaak tussen 3 graden boven en onder de stooklijn heen en weer, maar kan niet een passend vermogen leveren. De installateur zegt dat deze nefit gewoon zo werkt. Maar als de fabrikant het aanprijst als "zo efficient mogelijk" werkend, klopt er toch iets niet? Ik vindt tot 3 graden boven de stooklijn stoken gewoon verspilling. Of doen andere merken dat ook zo?
Pagina: 1 ... 224 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.