Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 223 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.495 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
Blihi schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:40:
[...]

Maar als je de daadwerkelijke belasting van die kookplaat zou bekijken zie je dat het allemaal reuze meevalt. Die plaat is namelijk niet 3-fase, maar eigenlijk gewoon drie 1-fase apparaten in een behuizing (links, midden, rechts). Die gebruik je nooit alle drie op 100% (de powerstand) en als je dat doet, dan sowieso niet lang. De langste verbruikssessies zijn pannenkoeken bakken (lange tijd meerdere platen op vrij hoog vermogen) en eventueel wokken (maar dat is meestal maar een van de platen en dus een van de fases.

Een kookplaat hoort netjes verdeeld te zijn over de fases, maar het is echt geen apparaat om echt rekening mee te houden voor overbelasting. Veel grotere verbruikers zijn de oven(s): langere tijd 16A en autoladers (heel lange tijd hogere stromen).
De belasting valt meestal inderdaad best mee, maar soms ook niet.
Maar als alleen links (of rechts) op hoog max staat worden er al 2 fasen gebruikt, en de middelste pit gebruikt 3 fasen.
Alle 5 de pitten aan trekt de plaat max 11kW, een flinke belasting dus, en ja ik heb het helaas ook al eens voor zien komen.
Neemt niet weg dat dit voor de meeste een overbemeten inductieplaat zal zijn.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
nvt

[ Voor 119% gewijzigd door mr_evil08 op 31-01-2023 11:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gary199 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Het gaat denk ik onbewust ietwat langs elkaar heen.
Een koelkast die gas gebruikt creëert warmte en koude.
Als er z.g. hulpstoffen direct in het verplaatsingsproces opgaan is er m.i. tevens sprake van iets anders dan alleen maar verplaatsing als die gepaard gaat met vermeerdering van energie in bruikbare vorm.
Als ik er naast zit, is dat te wijten aan gebrekkige definitie en/of aan gebrekkig inzicht.
Ik begrijp je beredenering, alleen het klopt niet. We kunnen geen koude creëeren. Was het maar zo ;)

Een warmtepomp maakt inderdaad in het verplaatsingsproces warmte (daar is hierboven al wat over gezegd) door de mechanische wrijving van de compressor. Dus inderdaad, alleen verplaatsing is het niet, maar dat kan ook niet, want dan zouden we een perpetuum mobile hebben.
Stel ik heb een koelbox met warme lucht. Die draag ik naar buiten. Dan heb ik de warme lucht naar buiten verplaatst. Volgens jouw definitie is dat niet volledig waar, want ik heb het gedragen, en dat kost ook energie en daarmee warmte.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 09:29
format5 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:44:
[...]

De belasting valt meestal inderdaad best mee, maar soms ook niet.
Maar als alleen links (of rechts) op hoog max staat worden er al 2 fasen gebruikt, en de middelste pit gebruikt 3 fasen.
De middelste pit gebruikt 3 fasen? Weet je dat zeker? Dat zie je namelijk niet vaak. Meestal is dat gewoon een 3.6 kW inductieplaat op zichzelf.
Alle 5 de pitten aan trekt de plaat max 11kW, een flinke belasting dus, en ja ik heb het helaas ook al eens voor zien komen.
Neemt niet weg dat dit voor de meeste een overbemeten inductieplaat zal zijn.
Maar is misschien off-topic voor hier.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Blihi schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:25:
Daarbij werkt het voor de installatieboer ook sneller (hij hoeft zich geen zorgen te maken over een vlakke ondergrond) en is een muurbeugel goedkoper dan een set verhoogde bigfoots.
Volgens mij maken de meeste zich sowieso geen zorgen, als je ziet hoe de meeste installaties opgeleverd worden.

Als die maar waterpas staat :+

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
DutchWing schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Volgens mij maken de meeste zich sowieso geen zorgen, als je ziet hoe de meeste installaties opgeleverd worden.

Als die maar waterpas staat :+
zelfs dat was al lastig...

mbt aansluiten - hier waren ze zo slim om de 1 fase buiten unit en het electrisch element van de boiler op dezelfde fase te zetten ... trekt samen bijna 5.8 kw op een 25A zekering gedurende de eerste 10 a 15 minuten van een AL run... daarna alleen el element van de boiler nog

[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 31-01-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jaap19 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:37:
[...]

Er is wel een groot verschil tussen gasketel en wp. Een gasketel maakt zelf warmte, een warmtepomp niet. Een wp verplaatst de warmte alleen maar en daar heb je wat energie voor nodig.
Of was je toch niet aan het twijfelen...
Natuurlijk kun je een warmtepomp en cv ketel niet vergelijken, maar dat zeg ik ook niet.
Ik zeg alleen dat het een rare gedachte is, misschien had ik er alleen beter bij kunnen zeggen: voor veel mensen ;)

Maar een CV Ketel en warmtepomp doen uiteindelijk allebei hetzelfde:
Een gasketel onttrekt energie uit de verbrandinggassen, een warmtepomp onttrekt energie uit de buitenlucht.
Alleen de manier hoe (werking) en het medium is anders.

Een warmtepomp kan makkelijk een rendement van 400-600% halen.
Een CV ketel kan nog geen eens een rendement van 100% halen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
DutchWing schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Natuurlijk kun je een warmtepomp en cv ketel niet vergelijken, maar dat zeg ik ook niet.
Ik zeg alleen dat het een rare gedachte is, misschien had ik er alleen beter bij kunnen zeggen: voor veel mensen ;)

Maar een CV Ketel en warmtepomp doen uiteindelijk allebei hetzelfde:
Een gasketel onttrekt energie uit de verbrandinggassen, een warmtepomp onttrekt energie uit de buitenlucht.
Alleen de manier hoe (werking) en het medium is anders.

Een warmtepomp kan makkelijk een rendement van 400-600% halen.
Een CV ketel kan nog geen eens een rendement van 100% halen.
Gelukkig, we zijn het eens :) .
Maar het woord 'onttrekken' uit gas vind ik toch niet juist. Net alsof je de warmte ook weer terug kunt stoppen in dat gas dat je verbrand hebt (omgezet in CO2 en H2O). Maar laat ik niet op woordgebruik letten O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMol
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-09 11:55

LMol

WP Xource 7kw en EV Elroq 85

Westergozer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:43:
[...]

Nog steeds tevreden? Heb zelf ook xource besteld. Zit te wachten op op bericht installateur dat ze het spul binnen hebben.
Ben nieuw op dit forum.
Leveringsproblemen: Deze WP heb ik juli vorig jaar besteld en werd netjes 3 maanden geleverd bij de intallateur echter de boiler was er niet. Deze bleek niet meer gemaakt te worden; intergas kon de kwaliteit niet (meer) garanderen. Uiteindelijk werd na weer wachten een alternatief geboden: inventum IHPB-200).
Plaatsing WP kon toen snel geregeld worden.

Ik heb sinds afgelopen week een Intergas Xource.
Ben tot nu tevreden hij doet wat hij doen moet (helaas trilt nu wel de muur soms mee :| maar daar komen ze voor terug we duimen dat dit echt opgelost is dan).
Echter ik wil graag meer informatie hoe ik deze WP kan optimaliseren, daar kan ik nog niets over vinden.
Weet iemand meer hierover?

LMLL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Remco45 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:00:

Ja, de WP maakt een klein beetje warmte maar die wordt grotendeels nuttig gebruikt. Het persgas verkrijgt extra warmte (compressor super heat) welke wordt verpompt naar de binnenunit. Een deel daarvan lekt door de isolatie weg naar de omgeving. Verder maken de fanmotor en de elektronica wat warmte. De warmte afkomstig van de compressor en de electronica in de buitenunit heeft nut want het voorkomt condens.
Ik ga er toch van uit dat het kWh-gebruik van een wp allemaal verloren gaat. En dan bedoel ik dat het niet gebruikt wordt om je huis/sww te verwarmen of op temperatuur te houden. Als dat niet zo is, dan is het rendement nog hoger (en dat betwijfel ik)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:42
Grolsch schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:54:
[...]

Mijn 11,2KW WP heb ik afgelopen december nog 8300Watt uit het net zien trekken op het einde van een SWW run met Ta 55 graden en buiten -4 graden vlak voor een defrost.

Ik ben toch blij dat dit op 3 fasen gebeurde (12A per fase) i.p.v. op 1 fase (36A).
Heb een paar jaar geleden een Yutaki 16kW monoblock 1fase bij iemand geïnstalleerd, hij heeft nog niet gebeld :X

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Gary199 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:18:
[...]
Maar misschien maakt een WP ook wel warmte ?
De buitenlucht is in de winterse periode ook niet echt warm, daar voegt de WP zo lijkt toch wel iets toe. Verplaatsen is meer een kreet om iets begrijpelijker te maken en om duidelijk te maken dat er geen locale verbranding plaats vindt.
Het is niet voor niets dat 'warmte' geen natuurkundige term is, het is te vaag: in het dagelijks woordgebruik wordt er soms temperatuur, soms energie, soms vermogen en soms enthalpie mee bedoeld.
Als je wil dat deze discussie ergens toe leidt zal het helpen om die term dus te vermijden :)

Het verschil tussen de termen is de kern van een warmtepomp. De warmte (temperatuur, energie, ...) die hij je huis in pompt komt grotendeels uit zijn bron (lucht, bodem,...) en hoe die bron vervolgens aan zijn warmte komt kan je zelf bedenken :) Dat heeft weinig met verbranding te maken.

Als je weet dat de buitenlucht een graad of vijf gekoeld wordt, kan je zelf uitrekenen wat het enthalpieverschil is en dan met je fandebiet het onttrokken vermogen (of energie) uitrekenen.
Met dezelfde inspanning kan je uitrekenen wat die energie vervolgens met de temperatuur van de binnenlucht doet.

@Jaap19 De compressorarbeid verdwijnt geheel in het koudemiddel en de compressor wordt ook met koudemiddel gekoeld, dus al die energie eindigt in huis. Daarom is de COP voor verwarmen ook 1 punt hoger dan voor koelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Niet online
Proton_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:16:
[...]

@Jaap19 De compressorarbeid verdwijnt geheel in het koudemiddel en de compressor wordt ook met koudemiddel gekoeld, dus al die energie eindigt in huis. Daarom is de COP voor verwarmen ook 1 punt hoger dan voor koelen.
Ja, je hebt natuurlijk gelijk. Ik heb niet echt nagedacht 7(8)7 . Als dat kWh-verbruik allemaal als warmte verloren zou gaan dan zou de buitenunit best wel warm worden (a.k.a. 'heel heet').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 14:59
Speedyace schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Dit hebben de monteur bij mijn buren ook zo gedaan. Argument was. Minder diefstal gevoelig. Staat naast huis bij hun.
Met een monoblock buitenunit die ruim 120 kg weegt ga je zo simpel aan de wandel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-12-2023
verkeerslicht schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Ik begrijp je beredenering, alleen het klopt niet. We kunnen geen koude creëeren. Was het maar zo ;)

Een warmtepomp maakt inderdaad in het verplaatsingsproces warmte (daar is hierboven al wat over gezegd) door de mechanische wrijving van de compressor. Dus inderdaad, alleen verplaatsing is het niet, maar dat kan ook niet, want dan zouden we een perpetuum mobile hebben.
Stel ik heb een koelbox met warme lucht. Die draag ik naar buiten. Dan heb ik de warme lucht naar buiten verplaatst. Volgens jouw definitie is dat niet volledig waar, want ik heb het gedragen, en dat kost ook energie en daarmee warmte.
We kunnen kou maken-creëren-veroorzaken door bijv. het samenvoegen van sneeuw en zout. De uitblaas van een warmtepomp lijkt ook veel op kou.
We kunnen niet zonder definitie.
Als het gaat om toevoegen van energie wordt het een ander verhaal.
De koelkast naar buiten is inderdaad verplaatsen en blijft een bijkomstigheid.
Meer kan ik er niet over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Nous112 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:47:
[...]

Met een monoblock buitenunit die ruim 120 kg weegt ga je zo simpel aan de wandel :)
Hier ben ik duidelijk overvraagd. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
[...]

Het is niet voor niets dat 'warmte' geen natuurkundige term is, het is te vaag: in het dagelijks woordgebruik wordt er soms temperatuur, soms energie, soms vermogen en soms enthalpie mee bedoeld.
Als je wil dat deze discussie ergens toe leidt zal het helpen om die term dus te vermijden :)

Het verschil tussen de termen is de kern van een warmtepomp. De warmte (temperatuur, energie, ...) die hij je huis in pompt komt grotendeels uit zijn bron (lucht, bodem,...) en hoe die bron vervolgens aan zijn warmte komt kan je zelf bedenken :) Dat heeft weinig met verbranding te maken.

Als je weet dat de buitenlucht een graad of vijf gekoeld wordt, kan je zelf uitrekenen wat het enthalpieverschil is en dan met je fandebiet het onttrokken vermogen (of energie) uitrekenen.
Met dezelfde inspanning kan je uitrekenen wat die energie vervolgens met de temperatuur van de binnenlucht doet.

Zelden worden begrippen juist en/of consequent gebruikt.
En relatieve begrippen zijn menselijke verzinsels met soms massieve waarde.
Maar, waar leidt dit toe ?
Massief off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
[...]

klopt helemaal t.a.v. "warmte" , maar wat is "fandebiet" ? En laten we ook sympathie niet vergeten te noemen. >:)

En ook dit:
"De SI-eenheid van energie is joule. Omdat alle soorten energie uitgedrukt worden in deze eenheid zijn ze vergelijkbaar. Bijv. de warmte die vrijkomt bij verbranding van een ton steenkool is te vergelijken met de elektriciteit die een windmolen genereert in een bepaalde tijd, hoewel deze hoeveelheden energie zeer verschillend zijn gemeten. "

[ Voor 13% gewijzigd door Gary199 op 31-01-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:39
format5 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 08:32:
[...]

Dat heb ik dan gemist.
Maar nog steeds blijft mijn voorkeur 3 fasen. Zeker omdat de kookplaat hier ook echt alle 3 de fasen gebruikt.
kookplaat is gewoon 3 x 1 fase, er wordt niets netjes over de fasen verdeeld. ik heb een 6 zone 3-fase inductiefornuis, de 2 zone's links zitten op L1, de middelste op L2 en rechts op L3. Voor links, midden en rechts is er elk 3600W beschikbaar & als je bij 't koken b.v. alleen een pan links hebt wordt dus alleen L1 belast.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

RichieB schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:17:
[...]

Ja, dat snap ik maar waarom zou je een WP op 30cm hoog aan je buitenmuur fixeren als je hem ook op bigfoots neer kan zetten?
Er was ook nog een kwestie van verzekeringen. Losstaand zou de WP bij sommige verzekeringen niet onderdeel van het huis zijn en dus niet meeverzekerd. Met beugels aan de buitenmuur zou het wel onderdeel van het huis zijn en dus meeverzekerd. In de discussie daaromtrent bleek het verstandig te zijn dit bij je verzekeringsmaatschappij uit te zoeken.

De mijne komt trouwens op bigfoots en betonblokken eronder op grindbak te staan. Wel heb ik bigfoots met bouten en draadeind verankerd aan de (15x15x60cm maal 2) betonblokken. Losjes (moeren wel vast) om de werking van bigfoots niet tegen te werken. Ik doe dat om eventuele ongelukjes met WP te voorkomen, niet om diefstal tegen te gaan.

Ik ga ervan uit dat eenmaal geïnstalleerde WP's stelen toch wel een lastige bezigheid is. Zijn er zulke diefstal gevallen bekend?

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

flippy schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:27:
[...]

armaflex blijft na 20 jaar buiten nog steeds tof werken conform spec.
Bedankt nog voor de tip!

Ik heb nu ook Armaflex AF 19mm dik ontvangen, en 1 ltr Armaflex 520 lijm :)

Aangezien het "Armaflex Application Manual" heel instructief is met allerlei tips en tekeningen hoe te werken, heb ik geen (erg dure) Armaflex AF buizen gekocht maar een rol Armaflex AF van 6 mtr x 1 mtr x 19mm (Amazon, Isotec ~108€). Daar kan ik heel wat buizen mee lijmen en ook allerlei tussenstukken en dergelijke inkapselen.

Tsjonge, wat is dat zacht spul. Maar het lijmen van buizen gaat eigenlijk best goed, mits je de lijm even een kwartiertje of zo laat drogen en dan plakt volgens instructies. Even oefenen helpt ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kflo2qSkhrluBnHIWemRdGPOzss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgrtJBQCShHlTaXNLosJHMkX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:42
RichieB schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:17:
[...]

Ja, dat snap ik maar waarom zou je een WP op 30cm hoog aan je buitenmuur fixeren als je hem ook op bigfoots neer kan zetten?
Als je het risico loopt op overstroming of zware sneeuwval.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:51
'Pas op: breekbaar' op een doos Armaflex _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Anomi schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:57:
[...]

'Pas op: breekbaar' op een doos Armaflex _O-
Die bus lijm zat ook -enigzins los- in de doos. Misschien daarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:25
Ik heb hier thuis sinds een jaar een Atlantic Loria 6000 inverter hangen. Een solo zonder warm water vat. Tapwater zit in een aparte 300L Inventum HPB-300 DW

Ik zie op de Inventum meestal zo'n 50-55 graden Celcius staan. Op de Loria zie ik 55 staan.

Iemand tips wat ik moet veranderen? De Loria buitenunit slaat redelijk veel aan en af. Ook veel defrosts in de wintermaanden.

Één ding heb ik net veranderd. Tapwater niet meer op comfortstand (=continu na gebruik bijvullen) maar op programma gezet. Tijden eerste run: 01:00 tot 04:00 en tweede run 13:00 tot 16:00. Precies in de tijden dat mijn dynamische contract lage tarieven heeft.

Verwarming staat wel in comfortstand. Beneden vaste waarde 20,5 graden. Bovenverdiepingen 19 graden. Ik heb twee zones. Eentje benedenverdieping en de ander is eerste + tweede verdieping

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:54

HaTe

haat niet

Net nog even een plotje in Grafana gemaakt. COP van de dag tegen de gemiddelde temperatuur van die dag. Gaat redelijk met vaste schaling met elkaar op :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7CXQiocuHZgc-_ZX5dFOrbFTLI0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rpa8Bh3OaxLirBdFfawl3H5T.png?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:41
Januari 2022 akkoord gegeven voor een Nibe Ams10-12 met BA-SVM 10-200.
De binnen unit was er al in juni, de buiten unit vandaag geplaatst eindelijk!
Nu de komende dagen / weken kijken wat de beste stookcurve voor ons is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpNX6OwPXD3ojmd6GHsi-EBHKKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYFFbTc7vamV6Lo4RDbigVZE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4xF_QeZMfzOM9eM-wRdOeNCJys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9CBteyrwLtsxqLtPZP3qqQW.jpg?f=fotoalbum_large

Helemaal happy mee.

De rmu40 moet nog wel komen, installateur had hem wel mee, maar een gevalletje d.o.a.

Ook de homewizard kwh meter besteld zodat we de verbruikte energie ook kunnen meten.

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-09 20:57
Deelnemers MONITORING januari 2023: reminder Meters opnemen s.v.p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@Peter spijker dat is geen 30cm onder die buitenunit. Waar gaat het condenswater naartoe bij strenge vorst?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
Dat klopt, houden we in de gaten. In gedachte hoiden wij ook om eventueel een dakje te maken of een kast er omheen. Daar zijn we nog niet helemaal uit.

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Wordt glijbaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Peter spijker schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:09:
Dat klopt, houden we in de gaten. In gedachte hoiden wij ook om eventueel een dakje te maken of een kast er omheen. Daar zijn we nog niet helemaal uit.
Een kast of dakje gaat niet helpen om de ijsplaat onder de unit te vermijden.

Bij stevige vorst ontstaat er een dikke ijsplaat in je hele tuin en dan is het maar te hopen dat die plaat niet zo dik wordt dat de buitenunit dicht vriest.

Onder de buitenunit zou een grindbak moeten om het water af te voeren, liefst diep genoeg om onder de vostgrens uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Peter spijker schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:09:
Unit staat hier 20 cm boven de klinkers. De ijsbaan is hier amper 2 cm hoog geweest.
Viel reuze mee. Met nieuw water smelt er ook steeds een beetje weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Ik had hier in december een ijsplaat van zo'n 1.5 bij 1.5 meter, zeker 5 cm dik onder de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Laatst online: 22:04
Blihi schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:46:
Ik had hier in december een ijsplaat van zo'n 1.5 bij 1.5 meter, zeker 5 cm dik onder de unit.
Bij ons ook ongeveer dezelfde grootte (wel iets minder dik). Ik heb er wel een kast omheen, maar dat voorkomt zo'n ijsplaat dus niet. Vandaar daarna toch maar een grindbak gemaakt en dat werkt zeer goed. Geen enkele last meer gehad in heel januari, ondanks een paar dagen met zeer veel defrosts.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Grindbak wordt lastig op het dak _O- maar die plaat is ook geen probleem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:05
Peter spijker schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:56:
Januari 2022 akkoord gegeven voor een Nibe Ams10-12 met BA-SVM 10-200.
De binnen unit was er al in juni, de buiten unit vandaag geplaatst eindelijk!
Nu de komende dagen / weken kijken wat de beste stookcurve voor ons is.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Helemaal happy mee.

De rmu40 moet nog wel komen, installateur had hem wel mee, maar een gevalletje d.o.a.

Ook de homewizard kwh meter besteld zodat we de verbruikte energie ook kunnen meten.
Deze unit staat wel heel dicht tegen de muur, of is dat optisch bedrog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

dof schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Bedankt nog voor de tip!

Ik heb nu ook Armaflex AF 19mm dik ontvangen, en 1 ltr Armaflex 520 lijm :)

Aangezien het "Armaflex Application Manual" heel instructief is met allerlei tips en tekeningen hoe te werken, heb ik geen (erg dure) Armaflex AF buizen gekocht maar een rol Armaflex AF van 6 mtr x 1 mtr x 19mm (Amazon, Isotec ~108€). Daar kan ik heel wat buizen mee lijmen en ook allerlei tussenstukken en dergelijke inkapselen.

Tsjonge, wat is dat zacht spul. Maar het lijmen van buizen gaat eigenlijk best goed, mits je de lijm even een kwartiertje of zo laat drogen en dan plakt volgens instructies. Even oefenen helpt ;)

[Afbeelding]
Mag dat spul direct in de buitenlucht?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

timovd schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:14:
[...]

Mag dat spul direct in de buitenlucht?
ja, maar doe er wel wat pvc tape omheen zodat de vogels er niet mee vandoor gaan.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

flippy schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 21:17:
[...]

ja, maar doe er wel wat pvc tape omheen zodat de vogels er niet mee vandoor gaan.
'k Heb PVC tape klaarliggen, maar ik realiseer me nu wel dat ik wat voorzichtig moet zijn met omwikkelen.

Want -test- een stukje plakband trekt het Armaflex al stuk, dus ik moet het in een keer goed doen, en ten tweede is het Armaflex veel zachter dan goedkope bouwmarkt isolatie, dus die PVC tape moet er niet te strak omheen.

Ook de gelijmde verbindingen in Armaflex zijn zo goed, dat als je die gelijmde verbinding weer los wilt trekken, dan scheurt het elders.

Interessant spul, en qua isolatiewaarde al snel 10 x beter dan bouwmarkt isolatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Klopt, het is "ander spul" dan wat je bij je lokale bouwsuper kan krijgen.

Als je weer open wilt maken gewoon insnijden met scherp mes en opnieuw dichtlijmen op andere plek.

[ Voor 40% gewijzigd door flippy op 31-01-2023 22:23 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
@Lollercopter unit staat een 120 cm uit de zijmuur. De ruimte had eigenlijk wat meer gemoeten. Unit had een 50/70 cm meer naar rechts gemoeten.

Qua ijsbaan zal het wel meevallen. Na de tegels ligt er kunstgras en de unit staat totaal niet in de loop... maar zal gaan overdenken of we een paar tegels moeten gaan opofferen voor grind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter spijker
Zit nu alleen te zoeken naar de stille modus instellingen. Volgens boekje onder 4.9.6. Maar die zie ik niet in het menu op de BA-SVM...
Is dit toevallig een verborgen functie?
Anders ga ik morgen mn installateur bellen,wil hem nu niet lastig vallen zo laat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Peter spijker schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:32:
@Lollercopter unit staat een 120 cm uit de zijmuur. De ruimte had eigenlijk wat meer gemoeten. Unit had een 50/70 cm meer naar rechts gemoeten.

Qua ijsbaan zal het wel meevallen. Na de tegels ligt er kunstgras en de unit staat totaal niet in de loop... maar zal gaan overdenken of we een paar tegels moeten gaan opofferen voor grind...
Hij bedoelt afstand gevel. De warmtepomp staat te dicht op het huis

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:05
Powrskin schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 02:41:
[...]

Hij bedoelt afstand gevel. De warmtepomp staat te dicht op het huis
@Peter spijker Precies, naar links of naar rechts maakt niet zoveel uit, het lijkt me vooral zo dicht op die gevel staan. Voor een panasonic moet die afstand minimaal 300mm, geen idee hoeveel bij dit merk, zal ook iets in die orde grote moeten zijn.

Die fan krijgt meer moeite met het aanzuigen van de lucht, wat eigenlijk nergens goed voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flight777
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 20:23
Ik ben nog even in de war voor SWW tussen een vat en een boiler:

Als ik een Monoblock koop, dan heb ik voor SWW alleen nog een vat nodig of beter ook een WP boiler?

Vat zou dan zoiets zijn: https://www.aircon.panaso...1e5-stainless-steel-tank/

Boiler: https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/model/paw-dhw200f/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Flight777 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 15:37:
Ik ben nog even in de war voor SWW tussen een vat en een boiler:

Als ik een Monoblock koop, dan heb ik voor SWW alleen nog een vat nodig of beter ook een WP boiler?

Vat zou dan zoiets zijn: https://www.aircon.panaso...1e5-stainless-steel-tank/

Boiler: https://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/model/paw-dhw200f/
De eerste link is een boiler die je warm water laat maken middels je WP. Deze heb ik icm mijn 7 kW monoblok.
De tweede is een stand-alone warmtepompboiler, daar zit dus een warmtepomp ingebouwd.

Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2D-lM8WnrDPamEz1pvRel_RmfGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YWY9flJK8NEXuTbz3bpl8n9B.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door blb4 op 01-02-2023 16:07 ]

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Blihi schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:29:
[...]

Een kast of dakje gaat niet helpen om de ijsplaat onder de unit te vermijden.

Bij stevige vorst ontstaat er een dikke ijsplaat in je hele tuin en dan is het maar te hopen dat die plaat niet zo dik wordt dat de buitenunit dicht vriest.

Onder de buitenunit zou een grindbak moeten om het water af te voeren, liefst diep genoeg om onder de vostgrens uit te komen.
Of een goede pijp 125 oid die onder de vloer uit komt als je kruipruimte hebt.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 22:30
Even een vraag hier om het regelgedrag van lw met ww te vergelijken, draaien de cv pompen bij lw units een vast toerental of moduleren deze ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Kan allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37
Even een vraag voor de experts hier. O-)
Wij willen vloerverwarming laten aanleggen en krijgen later dit jaar een Quatt, maar nu is de vraag welke verdeler moet er geplaatst gaan worden zodat we tot dat de Quatt er is gewoon vloerverwarming hebben met de CV en daarna deze nog goed te gebruiken is met de Quatt.

De installateur kwam met het advies een Robot LTVC te plaatsen en voor zover ik begrijp is deze gesloten met een pomp, op het verwijderen van de thermostaat van de verdeler na zijn er dan nog verdere aanpassingen nodig of gaat deze verdeler voor problemen zorgen met de Quatt?

Alvast dank! :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:50

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mixpower schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 18:08:
Wij willen vloerverwarming laten aanleggen en krijgen later dit jaar een Quatt, maar nu is de vraag welke verdeler moet er geplaatst gaan worden zodat we tot dat de Quatt er is gewoon vloerverwarming hebben met de CV en daarna deze nog goed te gebruiken is met de Quatt.

De installateur kwam met het advies een Robot LTVC te plaatsen en voor zover ik begrijp is deze gesloten met een pomp, op het verwijderen van de thermostaat van de verdeler na zijn er dan nog verdere aanpassingen nodig of gaat deze verdeler voor problemen zorgen met de Quatt?

Quatt rommel annuleren en een volwaardige full electric warmtepomp rechtstreeks in jouw vloerverwarming met een pomploze verdeler. Dat is het meest efficiënt en nauwelijks duurder.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je moet in princiepe aan een gesloten verdeler zonder pomp.

maaaar....

de quatt is een vreemd ding met hele rare nukken en andere dingen waar mensen met "normale" warmtepompen erg ongemakkelijk van worden. dus in dat opzicht sta je er redelijk alleen voor en ben je afhankelijk van de quatt hulplijn.

is er een specifieke reden om voor dat chinese prutding te gaan ipv een gangbare panasonic of mitsubishi?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ik beoordeelde onlangs dit quatt vakwerk op hun forum. Was zelfs met een stekker aangesloten. Afgekeurd dus. Mijn commentaar werd door de administrator verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CfSpC8mg_lAjSQIOoTSsvWnU-9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/irugRvtRnAArRr4zgwtzeVgY.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Dank voor jullie reacties, geen fan van de Quatt dus. :+
Het beste zou dus zijn de verdeler nogmaals te vervangen nadat de Quatt er is, dat zou een jammere en dure optie gaan zijn maar de Robot LTVC is wel of geen goed idee dan?

Eerlijk gezegd was ik nog niet helemaal bekend met het feit dat Panasonic ook een monoblock heeft :P
Ik ga hier ook nog even een offerte voor aanvragen, werkt deze ook met de Nest v3?

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mixpower schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:23:
Het beste zou dus zijn de verdeler nogmaals te vervangen nadat de Quatt er is, dat zou een jammere en dure optie gaan zijn maar de Robot LTVC is wel of geen goed idee dan?

Eerlijk gezegd was ik nog niet helemaal bekend met het feit dat Panasonic ook een monoblock heeft :P
Ik ga hier ook nog even een offerte voor aanvragen, werkt deze ook met de Nest v3?
Een pomploze Robot i.c.m. een Panasonic full electric is prima. De rol van een thermostaat is bij een volwaardige warmtepomp verschillend in vergelijking met een hybride systeem. In principe draait de warmtepomp dan op een weersafhankelijke regeling. Niet full electric? Kijk dan naar Panasonic Hybrid +

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Carboy54 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:54:
[...]

Een pomploze Robot i.c.m. een Panasonic full electric is prima. De rol van een thermostaat is bij een volwaardige warmtepomp verschillend in vergelijking met een hybride systeem. In principe draait de warmtepomp dan op een weersafhankelijke regeling. Niet full electric? Kijk dan naar Panasonic Hybrid +
Helder, zat inderdaad te kijken naar een MDC05J3E5 die in principe zoveel mogelijk het verwarmen op zich moet nemen en alleen indien nodig dat de cv bijspringt.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Mixpower schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:06:
[...]

Helder, zat inderdaad te kijken naar een MDC05J3E5 die in principe zoveel mogelijk het verwarmen op zich moet nemen en alleen indien nodig dat de cv bijspringt.
Je kan beter het capaciteit kiezen voor full electric en deze hybride aansluiten.

Indien je gasverbruik onder de 1031m³ is kun je altijd overstappen op full electric met deze warmtepomp.
Je moet dan alleen:
- de afgifte waar nodig vergroten zodat je de aanvoertemperatuur kan verlagen. (Hogere COP)
- Boilervat met driewegklep (toebehoren) of warmtepompboiler plaatsen.
- Gas contract opzeggen en je gaat +/- €200,- vastrecht op jaarbasis besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05
Ik gooi deze vraag toch maar even hier op het forum, omdat ik verschillende verhalen krijg van verschillende installateurs.

Situatie: Wij verwarmen het huis nu met 4 airco's in verschillende kamers en dit gaat prima. Echter willen we de overstap maken naar een warmtepomp omdat onze vloerverwarming en radiatoren toch comfortabeler aanvoelen. Nu zitten we een beetje lastig qua plaatsing, de C.V. hangt zoals bij veel mensen op zolder maar de CV-Ruimte is ook omringd door gangen en kamers dus extra leidingwerk is niet de mooiste oplossing. De benedenverdieping heeft vloerverwarming, overige verdiepingen radiatoren.

Eigenlijk is de enige logische plek voor een warmtepomp op de garage. Nu wil het geval dat de vloerverwarmingsverdeler in de garage zelf zit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Mu3GGlJ.jpg

Dat is maximaal 3 meter afstand van de warmtepomp, en dan ook nog grotendeels binnen. Kan de warmtepomp op een of andere manier hier aan het CV-systeem worden toegevoegd? Let wel, het is niet de bedoeling dat hij alleen de vloerverwarming beneden van warmte voorziet maar alle radiatoren in het hele huis. Hoeft niet in hybride setup, mocht de warmtepomp het ooit niet trekken zetten we de airco's ook nog aan. Sommige installateurs zeggen van wel (maar geven conflicterende info), anderen zeggen van niet...

[ Voor 3% gewijzigd door redah op 02-02-2023 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 12-09 23:15
Ligt aan de diameter en lengte van de huidige aan en afvoer leidingen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
@redah , de voeding van de vloerverwarming op de BG zal dus hiervandaan prima lukken, waarschijnlijk zal wel de verdeler vervangen moeten worden. De rest van de installatie moet dan vervolgens gevoed worden door leidingen rechts op de foto. Zoals @snameroc al aangeeft is 't dus afhankelijk van in eerste instantie de diameter maar ook de lengte van deze leidingen. Waar lopen deze heen en hoe zit dan de rest van de installatie in elkaar? Ze zien er niet al te fors uit. Als 't niet voldoende is, is het misschien mogelijk om vanaf dit punt nieuwe leidingen te leggen naar en punt op de eerste verdieping waar de de leidingen vanaf de zolder en de afsplitsing van de radiatoren op de eerste verdieping zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:05
@snameroc @blb4 De leidingen (het witte gedeelte) hebben een buitendiameter van 20mm volgens mijn schuifmaat. En dat is nog aan de dikke kant: Alle andere leidingen die naar radiatoren lopen (en uit de muren of vloeren komen) zijn 16mm aan de buitenzijde. De enige andere zijn 2 toe- en afvoerleidingen rechtstreeks onder de CV-ketel, deze zijn zo'n 28mm aan de buitenkant als ik me niet vergis. Maar die verdwijnen vrijwel direct 'in de muur' en zijn vervolgens nergens meer te bekennen.

Waar de witte leidingen precies naartoe gaan: Ook geen idee helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door redah op 02-02-2023 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
redah schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:49:
@snameroc @blb4 De leidingen (het witte gedeelte) hebben een buitendiameter van 20mm volgens mijn schuifmaat. En dat is nog aan de dikke kant: Alle andere leidingen die naar radiatoren lopen (en uit de muren of vloeren komen) zijn 16mm aan de buitenzijde. De enige andere zijn 2 toe- en afvoerleidingen rechtstreeks onder de CV-ketel, deze zijn zo'n 28mm aan de buitenkant als ik me niet vergis. Maar die verdwijnen vrijwel direct 'in de muur' en zijn vervolgens nergens meer te bekennen.

Buitendiameter van 20mm houd niet over, ik vrees dat dit niet voldoende is.
Ik heb naar mijn radiatoren, de laatste stukjes dus 15mm staal, dat komt overeen met die 16mm die jij hier noemt. De aansluitingen naar de individuele radiatoren zal dus wel ok zijn. De vraag blijft dus idd waar komen die 16mm leidingen bij elkaar en hoe zijn de verdiepingen onderling met elkaar verbonden. Waarschijnlijk zal de leiding tussen zolder en 1ste verdieping wel in orde zijn gezien de 28mm vanaf de ketel maar ik denk dus dat de aansluiting tussen de BG en de 1ste vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

redah schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:40:

Sommige installateurs zeggen van wel (maar geven conflicterende info), anderen zeggen van niet...
Ik zeg ja. Alleen met de vraag wat die pex leidingen ( 18mm?) moeten gaan voeden.
Voor de vloerverwarming iig dikke prima.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

redah schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 13:49:
@snameroc @blb4

In ieder geval naar de ketel... 8)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

redah schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:40:
Ik gooi deze vraag toch maar even hier op het forum, omdat ik verschillende verhalen krijg van verschillende installateurs.

Situatie: Wij verwarmen het huis nu met 4 airco's in verschillende kamers en dit gaat prima. Echter willen we de overstap maken naar een warmtepomp omdat onze vloerverwarming en radiatoren toch comfortabeler aanvoelen. Nu zitten we een beetje lastig qua plaatsing, de C.V. hangt zoals bij veel mensen op zolder maar de CV-Ruimte is ook omringd door gangen en kamers dus extra leidingwerk is niet de mooiste oplossing. De benedenverdieping heeft vloerverwarming, overige verdiepingen radiatoren.

Eigenlijk is de enige logische plek voor een warmtepomp op de garage. Nu wil het geval dat de vloerverwarmingsverdeler in de garage zelf zit:

[Afbeelding]

Dat is maximaal 3 meter afstand van de warmtepomp, en dan ook nog grotendeels binnen. Kan de warmtepomp op een of andere manier hier aan het CV-systeem worden toegevoegd? Let wel, het is niet de bedoeling dat hij alleen de vloerverwarming beneden van warmte voorziet maar alle radiatoren in het hele huis. Hoeft niet in hybride setup, mocht de warmtepomp het ooit niet trekken zetten we de airco's ook nog aan. Sommige installateurs zeggen van wel (maar geven conflicterende info), anderen zeggen van niet...
Gewoon dus volgens dit voorbeeld op tweakers. Warmtepomp 2 meter verwijderd van de pomploze vloerverdeler. De witte uponor leiding bediend de bovenverdieping voor zover de leidende temperatuur van de vloerverwarming dat toestaat. Vloerverdeler met regelbare flow om ook voldoende druk naar boven te houden. Aanpassen of een airco kan altijd nog toch?

dirkmuis in "Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13:20
Mixpower schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:23:

Atag heeft ook een monoblock en is aan te sluiten met een aan/uit als opentherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Dashlane schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:17:
[...]

Atag heeft ook een monoblock en is aan te sluiten met een aan/uit als opentherm.
Dat klinkt heel interessant inderdaad, maar als ik zo snel even de geadverteerde prijzen bekijk a 10/11k dan pas ik daar toch echt voor, ik kijk naar de Energion M Hybrid All dan zie ik die rond de €4500,- dat bekent dus dat ze 5 a 6k vragen voor installatie dat vind ik echt absurd. 8)7

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Mixpower schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:34:
[...]

Dat klinkt heel interessant inderdaad, maar als ik zo snel even de geadverteerde prijzen bekijk a 10/11k dan pas ik daar toch echt voor, ik kijk naar de Energion M Hybrid All dan zie ik die rond de €4500,- dat bekent dus dat ze 5 a 6k vragen voor installatie dat vind ik echt absurd. 8)7
Ja dat is absurd, maar ik denk als je een erkend atag installateur een offerte vraagt dat je wel redelijkere prijzen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
Dashlane schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:44:
[...]

Ja dat is absurd, maar ik denk als je een erkend atag installateur een offerte vraagt dat je wel redelijkere prijzen krijgt.
Ja daar keek ik inderdaad naar, maar de eerste Atag dealer/installateur zag ik meteen al deze prijzen.
https://www.atagwarmte.nl.../energion-m-hybrid-all-50
Maar ik ga een paar in de buurt proberen en zie wel, maar deze kan dus met opentherm op de Nest of gewoon aan/uit? :)

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Dashlane schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:44:
[...]

Er is geen verticale prijsbinding, dus iedereen rekent zijn eigen tarieven en prijzen.
Als ik zie wie zoal hier in de omgeving dealers zijn van Panasonic, dan ............
Bijna allemaal airco mensen die ook het vak Warmtepomp-Installateur graag leren.

[ Voor 8% gewijzigd door Gary199 op 02-02-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Mixpower schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:51:
[...]

Ja daar keek ik inderdaad naar, maar de eerste Atag dealer/installateur zag ik meteen al deze prijzen.
https://www.atagwarmte.nl.../energion-m-hybrid-all-50
Maar ik ga een paar in de buurt proberen en zie wel, maar deze kan dus met opentherm op de Nest of gewoon aan/uit? :)
Ja kan beide, alleen ik heb bewust op aan/uit. Het systeem draait volledig op war alleen de brug is eruit gehaald en vervangen voor de aan-uit schakeling. Dus ik schakel als het ware het war in of uit dmv thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Heb de topicstart gelezen maar ik snap het toch nog niet helemaal.

Mijn situatie:
- Fujitsu Waterstage 1-fase split unit: WOYG112LHT / WSYG140D6
- 400l SWW vat
- Vloerverwarming op begane grond en badkamer (designradiator in serie)
- Bovenverdieping onverwarmd
- SWW dagelijks om 12:00 opgewarmd tot 45C
- Ruimtetemperatuur constant op 19C
- Weersafhankelijke regeling
- Schema zie onder

De WAR vraagt een bepaalde aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming. Hoe regelt het systeem dat? De WP kan aan en uit en (ik neem aan) ook het vermogen regelen? En de flow door de vloerverwarming? Wordt de retourtemperatuur van vloerverwarming ook geregeld?

Vooral in voorjaar en najaar pendelt de WP nogal. Dat beperk ik enigzins door een minimale "uit tijd" van 30 minuten. Zijn er betere methodes?

Schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IW5EFCsSYaElizpRwoOutVYDdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gCkoyr5DaMtgUbv8vrUWFEnO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door DonJuape op 03-02-2023 09:15 ]

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
DonJuape schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:12:
Heb de topicstart gelezen maar ik snap het toch nog niet helemaal.

Mijn situatie:
- Fujitsu Waterstage 1-fase split unit: WOYG112LHT / WSYG140D6
- 400l SWW vat
- Vloerverwarming op begane grond en badkamer (designradiator in serie)
- Bovenverdieping onverwarmd
- SWW dagelijks om 12:00 opgewarmd tot 45C
- Ruimtetemperatuur constant op 19C
- Weersafhankelijke regeling
- Schema zie onder

De WAR vraagt een bepaalde aanvoertemperatuur voor de vloerverwarming. Hoe regelt het systeem dat? De WP kan aan en uit en (ik neem aan) ook het vermogen regelen? En de flow door de vloerverwarming? Wordt de retourtemperatuur van vloerverwarming ook geregeld?

Vooral in voorjaar en najaar pendelt de WP nogal. Dat beperk ik enigzins door een minimale "uit tijd" van 30 minuten. Zijn er betere methodes?

Schema:
[Afbeelding]
Pendelen gebeurt als het afgiftevermogen minder is dan de modulatie ondergrens van de WP. Als je pendelen wil stoppen, moet je de stooklijn verhogen. Hogere aanvoertemperatuur = meer vermogen van de vloerverwarming = geen pendelgedrag.

Wel gaat dan de thermostaat aan/uit regelen, want anders wordt je ruimte te warm. Dat is geen pendelen, dat is low-load regeling en daar is niets tegen te doen. Je hebt immers minder warmte nodig dan de warmtepomp minimaal moet leveren.

Bij mijn installatie ligt dat punt bij ongeveer 12 graden buiten. Vanaf dat moment is de warmtelast van de woning minder geworden dan het minimale vermogen van de WP (beide op dat punt ongeveer 1.25 kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
Blihi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:30:
[...]

(beide op dat punt ongeveer 1.25 kW)
Dit is de Toshiba Estia die uitzonderlijk laag kan moduleren. Bij de meeste WP is het minimum vermogen 2 a 3 kW. Er is IMHO bij de selectie van de juiste WP te weinig aandacht voor het minimale vermogen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

@RichieB Tja, het is kiezen uit twee kwaden: het niet trekken bij matige/strenge vorst of ‘pendelen’ bij warmere buitentemperaturen.

Er is wel een oplossing en dat zijn twee relatief kleine wp’s, maar dat is niet de beste oplossing uit kostentechnisch oogpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@RichieB Ik voel toch wel de behoefte om elke keer als dat gezegd wordt, te nuanceren dat het beste rendement lang niet altijd bij de laagste modulatie zit.

Extreem voorbeeld, de Arotherm Plus 75/6 op hoge temperatuur heeft bij A-2W65 een COP van slechts 1.1 op minimaal en 1.9 op maximaal toerental. Dan wil je dus absoluut niet terugmoduleren en altijd maximaal vermogen trekken. Waarom de besturing dit toelaat is me een raadsel, misschien omdat sommigen vinden dat er meer aandacht naar minimumvermogen moet ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UjUFpGlyi5XF9vbXGFXqHTcLK5c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aERBK4NpgQKY0zv2Rpu5I8h3.png?f=fotoalbum_tile

Dan kan je beter in low-load modus / antipendelstand zitten dan lager terugmoduleren.

Maar ook op lage temperatuur kan je té ver terug moduleren, als je geluk hebt kun je de optimale modulatiestand uit de databooks halen.

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 03-02-2023 10:37 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
Superbeagle schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:59:
@RichieB Tja, het is kiezen uit twee kwaden: het niet trekken bij matige/strenge vorst of ‘pendelen’ bij warmere buitentemperaturen.
[...]
Je doet de aanname dat een laag minimaal vermogen ook een laag maximaal vermogen betekent. Dat hoeft niet zo te zijn. De Toshiba Estia HWT-1101HW-E levert bij -7 Tb / 35 Ta 9,1 kW en bij 7 Tb / 35 Ta 0,8 kW met een COP van 3,4.

Zoals @Proton_ aangeeft is het essentieel om de databooks erbij te pakken om zowel het lage bereik en maximale capaciteit te plotten op het beoogde gebruik. Dan pas kan je een inschatting maken welke warmtepomp het beste past bij het huis/situatie.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
RichieB schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Dit is de Toshiba Estia die uitzonderlijk laag kan moduleren. Bij de meeste WP is het minimum vermogen 2 a 3 kW. Er is IMHO bij de selectie van de juiste WP te weinig aandacht voor het minimale vermogen.
Klopt, 't minimale vermogen is zeker een belangrijk keuzecriteria. Volgens mij staat ergens in de openingstopic ook dat de ideale warmtepomp die moduleert tussen 0% en 100% helaas niet bestaat. Vaak is 't iets van 30% - 100% maar in de praktijk - bij b.v. de huidig Panasonic monoblokken heeft een hele 5/7/9 kW J serie 't zelfde minimum vermogen van +/- 2,5 kW (afhankelijk van Ta/Tb) omdat 't in weze dezelfde apparaten zijn waarbij bij de 5 en de 7 kW het max vermogen wat geknepen wordt. De vorige (H) serie kon veel verder terug moduleren, heeft voor zover ik 't begrijp te maken met 't gebruikte koudemiddel.

Nu zal 1% moduleren ook niet efficient zijn, als je alle hulpenergie ('t draaien van de pomp) meerekent komt de COP heel laag uit.

Feit blijft wel dat je goed gebouwde nieuwbouwwoningen grote delen van 't jaar met 1 kW kan verwarmen, 1 kW als minimaal vermogen zou m.i. zeer gewenst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 21:39
RichieB schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:32:
[...]

Je doet de aanname dat een laag minimaal vermogen ook een laag maximaal vermogen betekent. Dat hoeft niet zo te zijn. De Toshiba Estia HWT-1101HW-E levert bij -7 Tb / 35 Ta 9,1 kW en bij 7 Tb / 35 Ta 0,8 kW met een COP van 3,4.

Zoals @Proton_ aangeeft is het essentieel om de databooks erbij te pakken om zowel het lage bereik en maximale capaciteit te plotten op het beoogde gebruik. Dan pas kan je een inschatting maken welke warmtepomp het beste past bij het huis/situatie.
Naast min en max vermogen volgens de databooks is er ook nog de praktijk. Daar zie ik dat met name rond het vriespunt icm vochtige lucht, het spec-vermogen niet gehaald wordt.

Dat is waarschijnlijk geen probleem als je WP het bij -10 nog makkelijk trekt, maar als het allemaal wat krap is (zoals hier), is het wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@blb4 Op zich wel, maar een goed gebouwde nieuwbouwwoning met trage afgifte heeft geen enkel probleem met een uurtje draaien en dan een uur uit. Met trage afgifte is het minimumvermogen veel minder relevant. Eén start per uur is ook helemaal niet erg.

Met snelle afgifte (fancoils, convectoren) wordt dit wel belangrijker. Dan kom je misschien in buffervat-territorium * Proton_ rent weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

RichieB schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:32:
[...]

Die Toshiba’s zijn eerder uitzondering dan regel in wp-land.

@Blihi heeft lang getwijfeld over 2 kleintjes in cascade of de uiteindelijke Toshiba Estia.

Maar het kan ook simpel worden opgelost door een thermostaat zoals @Grolsch heeft voorgesteld.

Maar inderdaad, bepaal eerst het warmteverlies van de woning bij de verschillende buitentemperaturen en sla vervolgens de databoeken erop na om een gedegen keuze te maken. Dan hoeft het gedrag van de wp geen verrassing meer te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Proton_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:22:
@RichieB Ik voel toch wel de behoefte om elke keer als dat gezegd wordt, te nuanceren dat het beste rendement lang niet altijd bij de laagste modulatie zit.

Extreem voorbeeld, de Arotherm Plus 75/6 op hoge temperatuur heeft bij A-2W65 een COP van slechts 1.1 op minimaal en 1.9 op maximaal toerental. Dan wil je dus absoluut niet terugmoduleren en altijd maximaal vermogen trekken. Waarom de besturing dit toelaat is me een raadsel, misschien omdat sommigen vinden dat er meer aandacht naar minimumvermogen moet ;)
[Afbeelding]

Dan kan je beter in low-load modus / antipendelstand zitten dan lager terugmoduleren.

Maar ook op lage temperatuur kan je té ver terug moduleren, als je geluk hebt kun je de optimale modulatiestand uit de databooks halen.
Hangt er een beetje vanaf:
3,8 / 1,9 is meer dan 2 / 1,1

Zelfs low-load kan je bij de neus nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Gary199 ik volg je niet, wat bereken je daar en wat toont dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Proton_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:46:
@Gary199 ik volg je niet, wat bereken je daar en wat toont dat aan?
iets meer nominaal gebruik kan per saldo een lager absoluut gebruik geven als alle wegingsfactoren meegeteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJuape
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

DonJuape

Trust me, I'm an engineer!

Blihi schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:30:
[...]

Pendelen gebeurt als het afgiftevermogen minder is dan de modulatie ondergrens van de WP. Als je pendelen wil stoppen, moet je de stooklijn verhogen. Hogere aanvoertemperatuur = meer vermogen van de vloerverwarming = geen pendelgedrag.

Wel gaat dan de thermostaat aan/uit regelen, want anders wordt je ruimte te warm. Dat is geen pendelen, dat is low-load regeling en daar is niets tegen te doen. Je hebt immers minder warmte nodig dan de warmtepomp minimaal moet leveren.

Bij mijn installatie ligt dat punt bij ongeveer 12 graden buiten. Vanaf dat moment is de warmtelast van de woning minder geworden dan het minimale vermogen van de WP (beide op dat punt ongeveer 1.25 kW)
Het verschil tussen aan/uit regelen en pendelen is me niet duidelijk. Hoe kan ik zien welke van de twee het is (in voorjaar en najaar)?
Verder begrijp ik dat je door te moduleren de aanvoertemperatuur kunt regelen? Kan de WP ook de flow regelen?

Hyundai Inster Pulse Winterpack, Zappi V2 3-fasen, 7400 Wp PV SolarEdge 1-fase, WP L/W 1-fase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
DonJuape schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:43:
[...]

Het verschil tussen aan/uit regelen en pendelen is me niet duidelijk. Hoe kan ik zien welke van de twee het is (in voorjaar en najaar)?
Verder begrijp ik dat je door te moduleren de aanvoertemperatuur kunt regelen? Kan de WP ook de flow regelen?
Pendelen is als de warmtebron (CV/WP) uitschakelt omdat Ta 't ingestelde setpoint heeft overschreden. Dit terwijl de thermostaat nog warmte vraagt. Bij de Panasonic warmtepompen geldt de regel dat deze uitschakelt als Ta 3 minuten meer dan 2 graden hoger is dan het setpoint. Hij schakelt weer aan als de Inlet 4 graden lager is dan 't setpoint. Dit is dan pendelen.

Aan/uit regeling vanuit een Thermostaat is dat de WP gewoon draait en dat hij uit gaat omdat de thermostaat 'm uitschakelt en na een tijdje weer aan en dat de WP dus gewoon de commando's (aan/uit) van de thermostaat opvolgt en niet tussendoor uitgaat omdat 't Ta setpoint wordt overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
blb4 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:54:
[...]

Pendelen is als de warmtebron (CV/WP) uitschakelt omdat Ta 't setpoint heeft overschreden. Dit terwijl de thermostaat nog warmte vraagt. Bij de Panasonic warmtepompen geldt de regel dat deze uitschakelt als Ta 3 minuten meer dan 2 graden hogers is dan het setpoint. Hij schakelt weer aan als de Inlet 4 graden lager is dan 't setpoint. Dit is dan pendelen.

Aan/uit regeling vanuit een Thermostaat is dat de WP gewoon draait en dat hij uit gaat omdat de thermostaat 'm uitschakelt en na een tijdje weer aan en dat de WP dus gewoon de commando's (aan/uit) van de thermostaat opvolgt en niet tussendoor uitgaat omdat 't Ta setpoint wordt overschreden.
“Uitschakelen” in de zin van dus ff 0.0 doen en niet terug moduleren dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
MisterB schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:57:
[...]

“Uitschalen” in de zin van dus ff 0.0 doen en niet terug moduleren dus?
Precies, uit dus ;) . Dat terug moduleren heeft tie als 't goed is daarvoor al gedaan maar 't laagste vermogen is dus te hoog voor de actuele warmtevraag/afgifte in je systeem waardoor de Ta dus te hoog wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 12-09 23:15
Je kunt ook zeggen dat je de gewenste ta te laag hebt ingesteld om een theoretische zo hoog mogelijke cop te halen. Soms maak je het je zelf te moeilijk.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
blb4 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:07:
[...]

Klopt, 't minimale vermogen is zeker een belangrijk keuzecriteria. Volgens mij staat ergens in de openingstopic ook dat de ideale warmtepomp die moduleert tussen 0% en 100% helaas niet bestaat. Vaak is 't iets van 30% - 100% maar in de praktijk - bij b.v. de huidig Panasonic monoblokken heeft een hele 5/7/9 kW J serie 't zelfde minimum vermogen van +/- 2,5 kW (afhankelijk van Ta/Tb) omdat 't in weze dezelfde apparaten zijn waarbij bij de 5 en de 7 kW het max vermogen wat geknepen wordt. De vorige (H) serie kon veel verder terug moduleren, heeft voor zover ik 't begrijp te maken met 't gebruikte koudemiddel.

Nu zal 1% moduleren ook niet efficient zijn, als je alle hulpenergie ('t draaien van de pomp) meerekent komt de COP heel laag uit.

Feit blijft wel dat je goed gebouwde nieuwbouwwoningen grote delen van 't jaar met 1 kW kan verwarmen, 1 kW als minimaal vermogen zou m.i. zeer gewenst zijn.
Heeft alles te maken met verhouding. Op weinig opbrengst drukken kosten relatief hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Gary199 Je orakelt, daar heb ik niets aan.
Ik herken er in ieder geval geen antwoord op mijn vragen in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Superbeagle schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:49:
[...]

Die Toshiba’s zijn eerder uitzondering dan regel in wp-land.

@Blihi heeft lang getwijfeld over 2 kleintjes in cascade of de uiteindelijke Toshiba Estia.
Klopt. Die Estia kan heel ver terug moduleren, verder dan enige andere een jaar geleden. De Mitsubishi's kwamen ook in de buurt, maar waren iets duurder, vandaar de keuze.

Twee kleintjes werd toch te complex, hoewel je dan wel twee keer subsidie kunt krijgen.
Maar het kan ook simpel worden opgelost door een thermostaat zoals @Grolsch heeft voorgesteld.

Maar inderdaad, bepaal eerst het warmteverlies van de woning bij de verschillende buitentemperaturen en sla vervolgens de databoeken erop na om een gedegen keuze te maken. Dan hoeft het gedrag van de wp geen verrassing meer te zijn.
Stap 1 is inderdaad warmteverlies bepalen. Stap 2 is zorgen dat het afgiftesysteem ook altijd het minimale vermogen kwijt kan. Dat doe ik hier door de badkamer en het toilet altijd mee te laten draaien (2 vloerlussen met samen genoeg vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gary199
Proton_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:26:
@Gary199 Je orakelt, daar heb ik niets aan.
Ik herken er in ieder geval geen antwoord op mijn vragen in :)
Ik gebruikte hybride tekst voor een situatie dat de energie kosten van de warmte produktie door de WP hoger kunnen zijn dan in een situatie waarin de WP economischer kan werken.
Heeft te maken met break-even-point tussen opbrengst en produktie kosten.
Dat gaat hier dan over WP en COP.
Voor de goede orde, de tekst deugde en deugt.
Ik had ook kunnen schrijven dat er situaties denkbaar zijn dat de WP de eigen energiebehoefte niet of nauwelijks kan overtreffen met de zelf opgewekte energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Proton_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:22:
Klopt helemaal. Dat zie je vooral als je de cop uit gaat zetten tegen de Tlift vanuit de databoeken.

De 10% modulatie van de Estia is alleen zuinig bij heel kleine Tlift. Al snel wordt de 50% modulatie optimaler. Zie ook onderstaand plaatje, gemaakt aan de hand van het databoek van de Estia. De WP lijkt daar ook op te sturen overigens, die 10% modulatie zie je zelden of nooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuihN-qkF0iZgRa52bCEeYqHvpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R81YukswU5Tyl5cglLWLwUZ9.png?f=fotoalbum_large
[Afbeelding]

Dat heeft weer andere nadelen, zoals meer starts van de compressor.
Bij Toshiba en Mitsubishi in ieder geval wel, hoewel de databoeken altijd uitgaan van een vaste Ta, terwijl juist se Tlift veel interessanter is omdat veel mensen een stooklijn hanteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Blihi op 03-02-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anomi
  • Laatst online: 22:51
Onze WP wordt momenteel geïnstalleerd. Nu heeft de installateur vanaf de binnenunit een ijzeren verloop gebruikt. Dat voelt voor mij gek, maar ik heb er geen verstand van. Is dit een probleem wat betreft corrosie of iets dergelijks? Volgens mij zijn dergelijke fittingen er ook in messing, zou dat beter zijn? Het zit in de CV-leiding (dus geen drinkwater) tussen een koperen buis (binnenunit) en vernikkeld messing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WRMTP
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-07 08:24
Ik heb een offerte ontvangen voor een Daikin Altherma 3 hoge temperatuur warmtepomp maar heb de indruk dat de prijs nogal aan de hoge kant is dus ik hoor graag jullie mening. Het gaat om de navolgende configuratie:

Daikin Altherma 3 MT ETVH12S23E9W buitenunit en een EPRAA08EW1 binnenunit
Madoka thermostaat, WLAN cartridge, Nibe buffervat UKV100 en verder alle benodigde installatie- en opstelmaterialen. Aanvullend nog een uitbreiding van de meterkast in de vorm van een subkast met voedingen en een viertal betonboringen. De prijs voor de gebruiksklare oplevering is € 17.500,- Ik hoor graag jullie jullie mening/ervaring irt de geoffreerde prijs😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 17:26 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
WRMTP schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:42:
Ik heb een offerte ontvangen voor een Daikin Altherma 3 hoge temperatuur warmtepomp maar heb de indruk dat de prijs nogal aan de hoge kant is dus ik hoor graag jullie mening. Het gaat om de navolgende configuratie:

Daikin Altherma 3 MT ETVH12S23E9W buitenunit en een EPRAA08EW1 binnenunit
Madoka thermostaat, WLAN cartridge, Nibe buffervat UKV100 en verder alle benodigde installatie- en opstelmaterialen. Aanvullend nog een uitbreiding van de meterkast in de vorm van een subkast met voedingen en een viertal betonboringen. De prijs voor de gebruiksklare oplevering is € 17.500,- Ik hoor graag jullie jullie mening/ervaring irt de geoffreerde prijs😉
Lijkt me niet gek vergeleken met andere offertes.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Laatst online: 18:29
Bij de installatie van mijn monoblock heeft de installateur alleen de blauwe en rode variant van de meerlagenbuis met isolatie gebruikt (lijkt me meer een product voor binnen). Welk materiaal heb ik nodig om de 2x 1m buiten goed na te isoleren?
Pagina: 1 ... 223 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.