Gait schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:44:
Mijn broer heeft zich laten informeren om van het gas af te gaan. Het advies wat hij gekregen heeft van een bedrijf lijkt tegen het advies van dit topic in te gaan.
Huidige situatie:
- Woning uit 2017, Rc 3,5/4,5/6,0 met triple glas.
- 18 zonnepanelen á 355Wp (recent geïnstalleerd)
- CV-ketel met op de begane grond vloerverwarming met zoneregeling en op de verdieping DBE convectoren met thermostaatknoppen.
- Huidig gasverbruik circa 1.700 m³.
- Stroomverbruik voor de zonnepanelen 3.500 kWh.
Nu heeft hij onderstaande advies gekregen, maar als ik dit topic een beetje doorlees zie ik dat zonnecollectoren (advies is met Heatpipes) vaak wordt afgeraden en dat wordt aangeraden voor enkel de warmtepomp te gaan. Ik kan er nog niet helemaal wijs uit worden hoe ik het moet onderbouwen om tegen onderstaande advies in te gaan. Wat vinden jullie van onderstaande advies, is het te onderbouwen dat het niet klopt?
- Atlantic Alfea Extensa warmtepomp buitenunit lucht/water 8 kW, Atlantic Alfea Extensa 6/8 warmtepomp binnenunit lucht/water met Atlantic Interface R32
- horizontale 300 liter boiler 61 cm doorsnee
- zonneboiler installatie 24 stuks 2067 mm breed en 1917 mm hoog
- boiler 300 liter met 1 wisselaar
Redenatie is dat de zonneboiler/Heatpipes circa 2.800 kWh zou schelen en dat een warmtepomp dan 4.500 kWh zal gaan verbruiken.
Ik heb beide, collectoren, wp en pv, ik vind collectoren mooie techniek maar je moet wel wat warmte vraag hebben in het tussenseizoen voor verwarmingsondersteuning, anders heeft 't marginaal zin. en dat zou je bijna niet moeten hebben in een nieuwbouwwoning.
Daarnaast wordt 't pas echt interessant als je er meer hebt, dus 2 a 3+ rekken. 1 rekje heb je niks aan behalve voor Sww, en daar zitten de kosten niet in.
En als laatste, en daar zit de winst vooral in, je moet veel warmte nodig hebben in de zomer, zwembad, hottub oid, want anders heb je veel warmte als je er niks mee doet.
Persoonlijk zou ik 't niet over m'n hart kunnen verkrijgen om een zwembad op temperatuur te houden met een WP de hele zomer, staat beetje haaks om duurzaamheid voor mij. maar wellicht zitten mensen daar anders in.
Ergo, oudere, grotere vrijstaande huizen met zwembad, zijn ze top!
In jouw casus, zeker niet doen.
Ps: het wordt nooit simpeler dan pv en wp. Simpel is goed! KISS
Ps: als je toch een buffervat nodig hebt, en nog plek hebt voor een rekje, kun je het nu wel met subsidie gemakkelijk cheap aanschaffen. Kan de wp het halve jaar uit.
Horizontale buffervatten zijn sowieso ruk, dus wst @
flippy zegt, dit zijn pannenkoeken, sowieso geen collectoren hier halen. Collectorenkennis is beetjezelfde als wp kennis, weijnig volk snapt 't, en het luistert ook best nauw qua optimalisatie. Net als wp is 't wel een beetje een hobby...
[
Voor 5% gewijzigd door
Baapje327 op 28-12-2022 16:36
]
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.