Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 206 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.533.458 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 23:05
Speedfight schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:34:
[...]

Okee, ik ga de proef op de som nemen en een monoblock (Vaillant aroTHERM VWL 55/6 = 5kw - welke inmiddels binnen is) parallel aansluiten op het bestaande CV-circuit in de kruimruimte.

Ik heb nu een visueel boodschappenlijstje gemaakt voor de waterzijdige kant van de installatie:
[Afbeelding]

Ik heb zoveel mogelijk bij Heima24 gekeken. De bekende Terrendis grondleiding gepakt, hier kon ik geen puntstuk van 32mm naar 1 1/4e van vinden, dus hier ook de variant van Heima24 gepakt.
De Vaillant verbindingsset is overigens al binnen.

Op of aanmerkingen zijn welkom. Als ik de plank ergens volledig mis sla dan hoor ik het ook graag ;-)
Ik heb een vaillant arothem 75/6 parrallel aan een vaillant cv ketel. Beide een terug slag klep in de aanvoer. En dat werkt gewoon. Ik draai de thermostaat van het apparaat wat ik wil gebruiken om hoog en zelf tegelijk gaat maar dan gaat in no time de wp uit omdat de retour temp te hoog wordt.
De bedoeling is om in het voorjaar de combieketel te vervangen door een wpboiler. Maar wulde eerst zeker weten dat de wp het warm kreeg. Ik heb geen vloer verwarming

snameroc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-05 21:58
sailor_dg schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:05:
Ben de subsidieaanvraag in orde aan het maken en aangezien ik in een nieuwbouwwoning woon, dien ik een bewijs van de aanvraag datum van de omgevingsvergunning in te leveren.

Iemand tips waar dit te vinden? heb al mijn documentatie van de nieuwbouw hut bekeken maar kan deze datum nergens vinden.

Is de gemeente een goede stap of de bouwer?

Vergunning is trouwens zeker aangevraagd voor 1/7/2018.
Gemeente heeft hem zeker in het archief zitten. Als de bouwer hem aangevraagd heeft moet hij ook een afschrift hebben.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Zoals eerder vermeld ervaar ik een fluittoon in huis (200 m2 overal vloerverwarming) als de verwarming aanstaat sinds de warmtepomp is geïnstalleerd. Het lukt me helaas niet om het geluid op te nemen, maar het is een monotone fluittoon. Het is geen brom, en geen extreem hoge frequentie. Het geluid is weg als ik de pompsnelheid beperk tot 80%. Ik heb de afgelopen 24 uur wat testen gedaan om wat gegevens te verzamelen, zodat hopelijk iemand hier een oplossing heeft. Het geluid is dusdanig irritant dat er zeker niet aan te wennen is. Dus ik hoop dat er technisch een (simpele) oplossing is dat de warmtepomp normaal kan draaien, want voor mijn gevoel is 16 liter per minuut voor ruim 1300 meter vloerverwarming aan de krappe kant. Het huis wordt overigens keurig warm, dus daarover geen klachten.

Met fluittoon:
Geen pompsnelheid beperking. Debiet rond de 19 liter per minuut, delta T 3,5 graden (Ta 28,5 en Tr 25,0)

Zonder fluittoon
Pompsnelheid beperkt tot 80%. Debiet rond de 16 liter per minuut, delta T 4,5 graden (Ta 28,5 en Tr 24,0).

Ik heb wat foto’s gemaakt met de diameters van de leidingen erbij. Mijn vragen:
- Kan het liggen aan de diameter (met name koppelingen) van de leidingen?
- Kan het liggen aan de pomp van de warmtepomp zelf? De installateur kent deze klacht namelijk niet. Hoewel de warmtepomp op zolder hangt in de technische ruimte is deze ook in de woonkamer hoorbaar. Het geluid zou gedragen kunnen worden door het water in de leidingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZOk-J6aA4yPAzJ87Cb0e1fcXEsI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3ZElaQNW3c0WfQIGhlInzD6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OFreo88FBWjTtV7nm09hleKOVU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9TDzzcdV7wqGy2uEaB0putd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Yn4WkN2EdZO_mlOIgbfOsHAmdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BguyhWPpdDptUyU2VXz3MtR8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CspCsukpBqXfGjM-58BKvU5fj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/chZTFPTnh0xOgQwoexVay1ca.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ST1BTQ_c1uPAGmoRxQgzGwkLQaw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3mlftUJStGYFVlp45HG7Gb5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyi9_2WDtWSOyi50FIycbwAII0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qeSdAbA02Q2dtqUQsrsZYHo.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1aAFFvrqQf-O4wk-y8BsEtNay4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3rKUfikgCAamvlBCIKbUffl.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door TKroon op 28-12-2022 04:57 ]

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
TKroon schreef op woensdag 28 december 2022 @ 04:55:
Zoals eerder vermeld ervaar ik een fluittoon in huis (200 m2 overal vloerverwarming) als de verwarming aanstaat sinds de warmtepomp is geïnstalleerd. Het lukt me helaas niet om het geluid op te nemen, maar het is een monotone fluittoon. Het is geen brom, en geen extreem hoge frequentie. Het geluid is weg als ik de pompsnelheid beperk tot 80%. Ik heb de afgelopen 24 uur wat testen gedaan om wat gegevens te verzamelen, zodat hopelijk iemand hier een oplossing heeft. Het geluid is dusdanig irritant dat er zeker niet aan te wennen is. Dus ik hoop dat er technisch een (simpele) oplossing is dat de warmtepomp normaal kan draaien, want voor mijn gevoel is 16 liter per minuut voor ruim 1300 meter vloerverwarming aan de krappe kant. Het huis wordt overigens keurig warm, dus daarover geen klachten.

Met fluittoon:
Geen pompsnelheid beperking. Debiet rond de 19 liter per minuut, delta T 3,5 graden (Ta 28,5 en Tr 25,0)

Zonder fluittoon
Pompsnelheid beperkt tot 80%. Debiet rond de 16 liter per minuut, delta T 4,5 graden (Ta 28,5 en Tr 24,0).

- Kan het liggen aan de pomp van de warmtepomp zelf? De installateur kent deze klacht namelijk niet. Hoewel de warmtepomp op zolder hangt in de technische ruimte is deze ook in de woonkamer hoorbaar. Het geluid zou gedragen kunnen worden door het water in de leidingen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor ca. 19 L/min zijn je leidingen te dun en er zijn knietjes gebruikt. Als je van het geluid af wilt, zal er 32 x 3 meerlagen gebruikt moeten worden en geen knietjes, maar de bochten keurig buigen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Jojan265 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 06:57:
[...]

Voor ca. 19 L/min zijn je leidingen te dun en er zijn knietjes gebruikt. Als je van het geluid af wilt, zal er 32 x 3 meerlagen gebruikt moeten worden en geen knietjes, maar de bochten keurig buigen.
Dank voor je reactie. Ik begrijp ook niet waarom er juist in zo'n bocht een vernauwing gebruikt wordt. In de weggaande leiding van de warmtepomp zit onderin ook zo'n koppelstuk, maar dat is geen bocht. Is dat ook een probleem?

Hoe erg is het om met 16 liter per minuut te verwarmen? Anders gezegd: is het de moeite en het geld waard om die koppelingen te vervangen ten gunste van een hogere flow?

Edit: bedoel je dat de leidingen sowieso te dun zijn? Want die zijn meegestort in de dekvloer, dus het enige wat er vervangen kan worden zijn de (haakse) koppelstukken.

[ Voor 10% gewijzigd door TKroon op 28-12-2022 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met fluittoon:

Zonder fluittoon

[Afbeelding]
Er zit toch ergens in je "watercircuit" iets wat die fluittoon veroorzaakt, het kan misschien ook een niet afgebraamde leiding zijn :? Al lijken die knietjes ook aardig de flow te beperken zo op het oog.

Je hebt een 8KW WP, dus met een flow van 16L/minuut heb je een dT van maximaal 7,3 nodig om je vermogen kwijt te kunnen.

Dat is op zich te doen, maar niet met aanvoertemperaturen van 25 graden.

Mooier was een wat hogere flow.

Hoeveel v.v. kringen heb je in totaal :? Minimaal 1 liter per kring is toch wel gewenst.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Met fluittoon:

Zonder fluittoon

[Afbeelding]
Mijn ervaring is dat zo’n fluittoon afkomstig is van een vernauwing, denken aan; ventielen, voetventielen, overgangskoppelingen of bypassventiel.

Als je met een schroevendraaier tegen de leiding en je oor zet kun je het geluid volgen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan-1986
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-05 21:34
DutchWing schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:11:
[...]

Ik zou voor de Terrendis grondleiding toch de juiste overgangskoppelingen gebruiken.

Perskoppelingen zijn veelal bedoeld voor meerlagenbuis, cv buis of koper, de terrendis grondleiding is geen meerlagenbuis.

Dan kun je beter een verloop van overgangkoppeling Terrendis naar verloopring 5/4” buiten x 1” binnen. Eventueel afdichten met loctite 577 (-55 t/m 150 graden geschikt)
Is de Terrendis leiding alleen te gebruiken met "klem" koppelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:30
DutchWing schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:12:
[...]

Mijn ervaring is dat zo’n fluittoon afkomstig is van een vernauwing, denken aan; ventielen, voetventielen, overgangskoppelingen of bypassventiel.

Als je met een schroevendraaier tegen de leiding en je oor zet kun je het geluid volgen.
En slecht afbramen van stalen/koperen leidingen. Ik heb jaren moeten aanhoren hoe een beunhaas even een toilet ging installeren bij de buren. 8)7

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10:57
Hallo,

Wij gaan binnenkort een L/W Wp installeren in ons huis gerenoveerd huis om te verwarmen (Daikin Atherma 3 8 kW).
Binnen enkele jaren zou er ook een zwembad komen.
Kunnen we het zwembad water verwarmen met deze warmtepomp? Moeten we al iets voorzien?

hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:09:
[...]

Er zit toch ergens in je "watercircuit" iets wat die fluittoon veroorzaakt, het kan misschien ook een niet afgebraamde leiding zijn :? Al lijken die knietjes ook aardig de flow te beperken zo op het oog.

Je hebt een 8KW WP, dus met een flow van 16L/minuut heb je een dT van maximaal 7,3 nodig om je vermogen kwijt te kunnen.

Dat is op zich te doen, maar niet met aanvoertemperaturen van 25 graden.

Mooier was een wat hogere flow.

Hoeveel v.v. kringen heb je in totaal :? Minimaal 1 liter per kring is toch wel gewenst.
Dank, dus het is op zich geen groot probleem. Ik heb 15 kringen. 7 beneden met gemiddeld 1,5 liter per kring. Boven doet alleen de badkamer meer dan 1 liter, de rest is slechts licht verwarmd of helemaal dicht.

Ik ga in ieder geval op onderzoek uit, ook met de schroevendraaier tip. Hopelijk kan ik iets achterhalen.
DutchWing schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:12:
[...]

Ik kan de pomp zelf dus uitsluiten? Dat is al mooi. Hoe acht je de kans dat het een vernauwing is ipv een niet afgebraamde leiding? Die laatste is wellicht lastiger te achterhalen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-05 18:43
MatteC schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:58:
Hallo,

Wij gaan binnenkort een L/W Wp installeren in ons huis gerenoveerd huis om te verwarmen (Daikin Atherma 3 8 kW).
Kunnen we het zwembad water verwarmen met deze warmtepomp? Moeten we al iets voorzien?

hartelijk dank!
Wat denk je wat de inhoud van het zwembad zal zijn en wordt het bad geïsoleerd (inpandig?) (probeer) dan uit rekenen wat het warmteverlies van het zwembad wordt, dan kun je eenvoudig bepalen als de wp het bad in de gewenste tijd op temperatuur kan brengen.
Je wil daarnaast niet graag dat de wp op een mooi zomerdag met flink lawaai richting jezelf en de buren het bad staat te verwarmen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

LacsapOV schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:44:
[...]

En slecht afbramen van stalen/koperen leidingen. Ik heb jaren moeten aanhoren hoe een beunhaas even een toilet ging installeren bij de buren. 8)7
Ik heb daar eerlijk gezegd nog nooit een pieptoon van gehoord in al mijn jaren.
Maar een toilet wordt vaak met 12 of 10mm aangesloten.
Er wordt sowieso stelselmatig niet ontbraamd, ik acht de kans met dikkere leidingdiameters klein… anders zouden echt meer mensen er last van moeten hebben thuis.

Het was in jouw situatie geen resonantie door het een of ander? Want dat kan soms ook rare dingen doen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
natural colour schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:44:
[...]

Wat denk je wat de inhoud van het zwembad zal zijn en wordt het bad geïsoleerd (inpandig?) (probeer) dan uit rekenen wat het warmteverlies van het zwembad wordt, dan kun je eenvoudig bepalen als de wp het bad in de gewenste tijd op temperatuur kan brengen.
Je wil daarnaast niet graag dat de wp op een mooi zomerdag met flink lawaai richting jezelf en de buren het bad staat te verwarmen.
Ik zie net in de offerte van het zwembad dat ik puur informatief al eens had opgevraagd dat ze een wamtepomp van 17 kW voorstellen... mijn daikin 8 kW zal het dus niet trekken vrees ik.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-05 18:43
MatteC schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:47:
[...]

Ik zie net in de offerte van het zwembad dat ik puur informatief al eens had opgevraagd dat ze een wamtepomp van 17 kW voorstellen... mijn daikin 8 kW zal het dus niet trekken vrees ik.. :)
Even uitgerekend: stel inhoud bad: 30 kuub; temperatuur verhoging: 8°C ...dat kost al 280 KWh aan energie! delen door die 17 KW WP betekend dat die WP 16 uren volluit moet draaien...

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatteC
natural colour schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:56:
[...]

Even uitgerekend: stel inhoud bad: 30 kuub; temperatuur verhoging: 8°C ...dat kost al 280 KWh aan energie! delen door die 17 KW WP betekend dat die WP 16 uren volluit moet draaien...
het zwembad in de offerte is 9x4x1,5 dus 54 kuub.
Bedoel je dat de 8 kW toch mogelijk zou zijn? Dan moet hij gewoon langer draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

MatteC schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:58:
Hallo,

hartelijk dank!
zwembad moet je apart doen. je krijgt anders een veel te grote unit die niet kan afregelen op je huisverwarming en als hij 2~3 dagen bezig is om je zwembad op te warmen heb je geen verwarming of SWW in die tijd. niet handig dus. gewoon een dedicated aparaat daarvoor pakken.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 28-12-2022 10:12 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:10:
[...]

zwembad moet je apart doen. je krijgt anders een veel te grote unit die niet kan afregelen op je huisverwarming en als hij 2~3 dagen bezig is om je zwembad op te warmen heb je geen verwarming of SWW in die tijd. niet handig dus. gewoon een dedicated aparaat daarvoor pakken.
Dat lijkt mij ook.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
TKroon schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:10:
[...]

Dank, dus het is op zich geen groot probleem. Ik heb 15 kringen. 7 beneden met gemiddeld 1,5 liter per kring. Boven doet alleen de badkamer meer dan 1 liter, de rest is slechts licht verwarmd of helemaal dicht.

Ik ga in ieder geval op onderzoek uit, ook met de schroevendraaier tip. Hopelijk kan ik iets achterhalen.

[...]

Ik kan de pomp zelf dus uitsluiten? Dat is al mooi. Hoe acht je de kans dat het een vernauwing is ipv een niet afgebraamde leiding? Die laatste is wellicht lastiger te achterhalen namelijk.
Als het makkelijk te vinden en verhelpen is mooi. Anders ook geen man overboord. De keren dat je vol vermogen nodig hebt dan ben je een paar % minder efficiënt, verder zit je al op lage TA.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-05 23:20
Is het niet een groep op je verdeler die te ver dicht staat? Bij mij kan ik ook een fluit krijgen als ik de groep nagenoeg helemaal knijp en de waterpomp op hoog debiet draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:14

Met fluittoon:

Zonder fluittoon

[Afbeelding]
Staat dat by-pass ventiel wel helemaal dicht? (laatste foto)
Ik zie sowieso niet waarom dat ding er in zit. Dit vormt een 'kortsluiting' in de stroom tussen aan- en afvoer, en is bij een verder ongeregelde vvw niet nodig.
En als je je huis warm kunt houden met een iets lagere pompopbrengst, dan is het aan jou om te kiezen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Met fluittoon:

Zonder fluittoon

[Afbeelding]
begin eerst maar eens met dat bypassventiel op de laatste foto volledig dicht te draaien zodat die niks meer kan doen. of laat hem weghalen, ding hoeft er niet eens te zitten.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

TKroon schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:10:
Bij een nieuwe installatie verwacht ik niet de pomp.
Ik heb tot nu toe piepen/fluiten altijd meegemaakt bij (bestaande / vervuilde) inregelkranen, voetventielen en thermostaatkranen, dus echt een vernauwing zoals je ook bij een fluit hebt.
Alleen door deze fluit stroomt geen lucht maar water.
Alleen oude verstopte pompen kunnen wel eens piepen, maar dan lopen ze vaak ook al stevig aan en is de pompkarakteristiek zwaar aangetast.

Met een schroevendraaier tegen je oor en op het leidingwerk kun je vrij makkelijk het gebied verkleinen.

Ik zou persoonlijk alles in overweging nemen, maar begin bij de makkelijke punten als eerste te controleren.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchWing op 28-12-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-05 11:23
Nous112 schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:38:
[...]

@HansRemmerswaal je hebt ook de waarde van ‘Air intake’, wat de temperatuur van de luchttoevoer van een Nefit monoblock aangeeft. Evaporator is een interne waarde.
[Afbeelding]
Ik heb geen monoblok maar een split. Die Air inlet temperature (LT2) heb ik gevonden, was 11 graden op het moment van de defrost. Dus onwaarschijnlijke dat het recirculatie was, dan mogelijk toch te weinig koudemiddel zoals @Proton_ en @flippy aangaven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-iwEbQyaNy3o3jjz4Wabl6Fi00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JxM3AKejkpFWdeGmE7RId5nN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMzrsP0_Q9Dj0EbahJ0eZz4pkvc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h4CxWLWJjqWp3pP3zUWL591j.png?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HansRemmerswaal schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:30:
[...]

Ik heb geen monoblok maar een split. Die Air inlet temperature (LT2) heb ik gevonden, was 11 graden op het moment van de defrost. Dus onwaarschijnlijke dat het recirculatie was, dan mogelijk toch te weinig koudemiddel zoals @Proton_ en @flippy aangaven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
je kan niet de drukken van het systeem zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-05 11:23
flippy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:53:
[...]
je kan niet de drukken van het systeem zien?
Nee helaas zijn die sensor waardens niet beschikbaar.

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Powrskin schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:16:
[...]

Als het makkelijk te vinden en verhelpen is mooi. Anders ook geen man overboord. De keren dat je vol vermogen nodig hebt dan ben je een paar % minder efficiënt, verder zit je al op lage TA.
Dank!
master1104 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:26:
Is het niet een groep op je verdeler die te ver dicht staat? Bij mij kan ik ook een fluit krijgen als ik de groep nagenoeg helemaal knijp en de waterpomp op hoog debiet draait.
Ze zijn allemaal of dicht, of meer dan 0,5 liter per minuut open. Overigens heb ik om te testen alles open gehad, maar dat hielp niks.

@flippy en @Naalroc die bypass zit er om zoneregeling in de toekomst mogelijk te maken. Ook deze heb ik met testen volledig dicht gehad, zonder resultaat. Ik zag dat hij nog iets open stond inderdaad en hij is nu volledig dicht.

Wanneer ik weer een uurtje tijd heb ga ik testen, dan horen jullie of ik het kan vinden :) dank in ieder geval voor ieders input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TKroon schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:40:
@flippy en @Naalroc die bypass zit er om zoneregeling in de toekomst mogelijk te maken. Ook deze heb ik met testen volledig dicht gehad, zonder resultaat. Ik zag dat hij nog iets open stond inderdaad en hij is nu volledig dicht.
Wat denk je dat je WP gaat doen als ie direct zijn warme water via de retour weer terug krijgt? Die gaat natuurlijk pendelen als een malle.
Zo'n bypass werkt gewoon niet en moet je vermijden.
Als je al een zoneregeling wilt (wat meestal geen goed idee is en je meestal ook rendement kost, dan moet je dat als volgt doen): Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Andrehj de installateur had deze er op eigen initiatief tussen gezet, ik had hier niet om gevraagd. Maar als hij volledig dicht is, kan het geen kwaad toch om hem te laten zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TKroon schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:45:
@Andrehj de installateur had deze er op eigen initiatief tussen gezet, ik had hier niet om gevraagd. Maar als hij volledig dicht is, kan het geen kwaad toch om hem te laten zitten?
Dat klopt, maar ook bij een zoneregeling is zo'n ding dus compleet nutteloos. Je hebt dat bypassventiel vast niet gratis gekregen, en dus betaald voor iets waar je niets aan hebt. Beetje jammer.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 28-12-2022 14:53 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:17
Mijn broer heeft zich laten informeren om van het gas af te gaan. Het advies wat hij gekregen heeft van een bedrijf lijkt tegen het advies van dit topic in te gaan.

Huidige situatie:
  • Woning uit 2017, Rc 3,5/4,5/6,0 met triple glas.
  • 18 zonnepanelen á 355Wp (recent geïnstalleerd)
  • CV-ketel met op de begane grond vloerverwarming met zoneregeling en op de verdieping DBE convectoren met thermostaatknoppen.
  • Huidig gasverbruik circa 1.700 m³.
  • Stroomverbruik voor de zonnepanelen 3.500 kWh.
Nu heeft hij onderstaande advies gekregen, maar als ik dit topic een beetje doorlees zie ik dat zonnecollectoren (advies is met Heatpipes) vaak wordt afgeraden en dat wordt aangeraden voor enkel de warmtepomp te gaan. Ik kan er nog niet helemaal wijs uit worden hoe ik het moet onderbouwen om tegen onderstaande advies in te gaan. Wat vinden jullie van onderstaande advies, is het te onderbouwen dat het niet klopt?
  • Atlantic Alfea Extensa warmtepomp buitenunit lucht/water 8 kW, Atlantic Alfea Extensa 6/8 warmtepomp binnenunit lucht/water met Atlantic Interface R32
  • horizontale 300 liter boiler 61 cm doorsnee
  • zonneboiler installatie 24 stuks 2067 mm breed en 1917 mm hoog
  • boiler 300 liter met 1 wisselaar
Redenatie is dat de zonneboiler/Heatpipes circa 2.800 kWh zou schelen en dat een warmtepomp dan 4.500 kWh zal gaan verbruiken.

[ Voor 85% gewijzigd door Gait op 28-12-2022 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
flippy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:14:
[...]

als je met thermostaatkranen bezig bent is je watertemperatuur te hoog. ;)
Die thermostaatkranen zaten er al. Ze staan altijd open, gewenste temperatuur wordt net niet gehaald. Dat had ik idd niet duidelijk opgeschreven

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gait schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:44:
Mijn broer heeft zich laten informeren om van het gas af te gaan. Het advies wat hij gekregen heeft van een bedrijf lijkt tegen het advies van dit topic in te gaan.

Huidige situatie:
  • CV-ketel met op de begane grond vloerverwarming met zoneregeling en op de verdieping DBE convectoren met thermostaatknoppen.
  • Stroomverbruik voor de zonnepanelen 3.500 kW.
Nu heeft hij onderstaande advies gekregen, maar als ik dit topic een beetje doorlees zie ik dat zonnecollectoren vaak wordt afgeraden en dat wordt aangeraden voor enkel de warmtepomp te gaan. Ik kan er nog niet helemaal wijs uit worden hoe ik het moet onderbouwen om tegen onderstaande advies in te gaan. Wat vinden jullie van onderstaande advies, is het te onderbouwen dat het niet klopt?
  • Atlantic Alfea Extensa warmtepomp buitenunit lucht/water 8 kW, Atlantic Alfea Extensa 6/8 warmtepomp binnenunit lucht/water met Atlantic Interface R32
Redenatie is dat de zonneboiler circa 2.800 kW zou schelen en dat een warmtepomp dan 4.500 kW zal gaan verbruiken.
onzinrekensommen. zie zonnecollectoren doen geen bal op het moment dat je ze nodig hebt. stuk nuttiger om er gewoon zonnepanelen op te hangen en de aankomende 5~10 jaar nog gebruik maken van salderen.
die zonneboiler doet niks op je energierekening. als die 300L water warm is staat die installatie er ook voor de show bij verder. wat moet je met honderden liters 80 graden water als het 25 graden is buiten....

ik zie diverse grote collectorsystemen op enkele grote daken en vrijwel alle installaties zijn binnen 5 jaar simpelweg uitgezet omdat het gewoon niet werkt. gelukkig zijn veel van die installaties neergezet door subsidiegeld van de overheid dus je kan niet zeggen dat het geldverspilling is.

dat ze een horizontale boiler aanbieden geeft al aan dat ze niet weten waar ze mee bezig zijn. die dingen moeten gewoon verboden worden.

die 8kW is goed berekend maar wat moeten die collectoren doen dan in de winter? dan produceren ze niks en staat de warmtpeomp alles te doen en in de zomer heb je oneindig veel warm water maar nog steeds een torenhoge energierekening van het draaien op de warmtepomp in de winter. |:(

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 28-12-2022 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:32
Nu heeft hij onderstaande advies gekregen, maar als ik dit topic een beetje doorlees zie ik dat zonnecollectoren vaak wordt afgeraden en dat wordt aangeraden voor enkel de warmtepomp te gaan. Ik kan er nog niet helemaal wijs uit worden hoe ik het moet onderbouwen om tegen onderstaande advies in te gaan. Wat vinden jullie van onderstaande advies, is het te onderbouwen dat het niet klopt?
Redenatie is dat de zonneboiler circa 2.800 kW zou schelen en dat een warmtepomp dan 4.500 kW zal gaan verbruiken.
De enige reden dat ik een zonneboiler naast mijn warmtepomp heb is dat er nu geen warmtepomp in mijn tuin hoeft te blazen buiten het stookseizoen. (en dat ik de onderdelen nog had liggen en het de verwarmingsinstallatie simpeler maakte)
4 m² collectoren voor een 300 liter boiler is niet echt gek. Je kunt in die ruimte ook twee PV panelen kwijt. Het is een keuze. Deze offerte is wel de dure keus, die ook meer ruimte in huis inneemt.

De rekensommen zijn inderdaad uit de lucht gegrepen, zoals flippy al schrijft. En haal alsjeblieft niet kW (vermogen) en kWh (energie) door elkaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Gait volgens https://atlanticclimate.n...-Lucht-Water_2022_WEB.pdf pagina 12 doet die "8 kW" warmtepomp maar 5,7 kW bij -7.
Die is dus te klein om 1700 m³ gas te vervangen.

Zonnecollectoren kunnen zinvol zijn om goedkoop (dwz op kosten van de belastingbetaler ;) ) aan een boilervat te komen, verder is het IMO zonde van de dakruimte als je ook een warmtepomp hebt. Het systeemrendement van PV x WP is immers hoger dan dat van collectoren en kan zelfs >1 zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
@flippy @basfromasd @Proton_

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat inderdaad om kWh ipv kW.

Even voor de duidelijkheid het gaat om Heatpipes in plaats van zonnecollectoren. Maakt dat nog verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Huidige situatie:
Redenatie is dat de zonneboiler/Heatpipes circa 2.800 kWh zou schelen en dat een warmtepomp dan 4.500 kWh zal gaan verbruiken.
Deze getallen slaan nergens op. Bij een woning die nu 1700 m³ gas verbruikt, zal de WP ca 3400 kWh gaan verbruiken. Welk deel daarvan SWW is hangt heel erg van je gezin en gewoontes af, maar hier is dat (met twee pubers) slechts 326 kWh elektrisch op jaarbasis. Het grootste deel daarvan wordt ook nog eens in de winter verbruikt, als de zonneboiler nauwelijks wat doet.

Dat een zonneboiler dus 2800 kWh gaat besparen is dus ergens uit een hele grote duim gezogen.

Ik zou die "installateur" eens om een onderbouwing achter die getallen vragen...

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 28-12-2022 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gait schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:01:
@flippy @basfromasd @Proton_

Bedankt voor jullie reacties. Het gaat inderdaad om kWh ipv kW.

Even voor de duidelijkheid het gaat om Heatpipes in plaats van zonnecollectoren. Maakt dat nog verschil?
nee, dat maakt geen verschil. hoe men het noemt doet niks af aan het feit dat je er niks aan hebt als je het nodig hebt. collectoren doen niet veel als er geen zon is en het vriest dus hoe ze op het idee komen dat de warmtepomp daarop kan "aanvullen" is zo ver gegrepen dat ik wel benieuwd ben naar wat die lui hebben zitten roken toen ze die offerte hebben gemaakt...

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 28-12-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
basfromasd schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:38:
De enige reden dat ik een zonneboiler naast mijn warmtepomp heb is dat er nu geen warmtepomp in mijn tuin hoeft te blazen buiten het stookseizoen. (en dat ik de onderdelen nog had liggen en het de verwarmingsinstallatie simpeler maakte)
Dat je de zonneboiler weer aansluit als je dit toch al hebt begrijp ik, maar kun je uitleggen hoe die extra zonneboiler je je installatie simpeler maakt? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Gait stuur je broer een linkje naar Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:51:
@Gait volgens https://atlanticclimate.n...-Lucht-Water_2022_WEB.pdf pagina 12 doet die "8 kW" warmtepomp maar 5,7 kW bij -7.
Die is dus te klein om 1700 m³ gas te vervangen.

Zonnecollectoren kunnen zinvol zijn om goedkoop (dwz op kosten van de belastingbetaler ;) ) aan een boilervat te komen, verder is het IMO zonde van de dakruimte als je ook een warmtepomp hebt. Het systeemrendement van PV x WP is immers hoger dan dat van collectoren en kan zelfs >1 zijn.
Een goedkoop vat en je moet dak over hebben. Als je veel water verbruikt scheelt het nog iets meer.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
Andrehj schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:08:
[...]

Dat je de zonneboiler weer aansluit als je dit toch al hebt begrijp ik, maar kun je uitleggen hoe die extra zonneboiler je je installatie simpeler maakt? :?
Met het risico om off-topic te gaan :) : Alleen het verwarmingsgedeelte is eenvoudiger als je al een zonneboiler hebt (monoblock warmtepomp, wandverwarming, verder vrijwel niets). De totale installatie is juist uitgebreider.

Regeltechnisch zijn twee gescheiden systemen wel weer minder foutgevoelig. Als ik geen zonneboiler had gehad zou ik mogelijk voor een warmtepompboiler zijn gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 21:46

Huidige situatie:
Nu heeft hij onderstaande advies gekregen, maar als ik dit topic een beetje doorlees zie ik dat zonnecollectoren (advies is met Heatpipes) vaak wordt afgeraden en dat wordt aangeraden voor enkel de warmtepomp te gaan. Ik kan er nog niet helemaal wijs uit worden hoe ik het moet onderbouwen om tegen onderstaande advies in te gaan. Wat vinden jullie van onderstaande advies, is het te onderbouwen dat het niet klopt?
Ik heb beide, collectoren, wp en pv, ik vind collectoren mooie techniek maar je moet wel wat warmte vraag hebben in het tussenseizoen voor verwarmingsondersteuning, anders heeft 't marginaal zin. en dat zou je bijna niet moeten hebben in een nieuwbouwwoning.
Daarnaast wordt 't pas echt interessant als je er meer hebt, dus 2 a 3+ rekken. 1 rekje heb je niks aan behalve voor Sww, en daar zitten de kosten niet in.
En als laatste, en daar zit de winst vooral in, je moet veel warmte nodig hebben in de zomer, zwembad, hottub oid, want anders heb je veel warmte als je er niks mee doet.
Persoonlijk zou ik 't niet over m'n hart kunnen verkrijgen om een zwembad op temperatuur te houden met een WP de hele zomer, staat beetje haaks om duurzaamheid voor mij. maar wellicht zitten mensen daar anders in.
Ergo, oudere, grotere vrijstaande huizen met zwembad, zijn ze top!
In jouw casus, zeker niet doen.
Ps: het wordt nooit simpeler dan pv en wp. Simpel is goed! KISS
Ps: als je toch een buffervat nodig hebt, en nog plek hebt voor een rekje, kun je het nu wel met subsidie gemakkelijk cheap aanschaffen. Kan de wp het halve jaar uit.
Horizontale buffervatten zijn sowieso ruk, dus wst @flippy zegt, dit zijn pannenkoeken, sowieso geen collectoren hier halen. Collectorenkennis is beetjezelfde als wp kennis, weijnig volk snapt 't, en het luistert ook best nauw qua optimalisatie. Net als wp is 't wel een beetje een hobby...

[ Voor 5% gewijzigd door Baapje327 op 28-12-2022 16:36 ]

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
Bedankt voor jullie reacties, ik ben wel overtuigd en ga het topic waar @Proton_ naar verwijst doorlezen. bedankt voor de tip. Voor mijzelf is het ook interessante materie.

@flippy Waarom zou een horizontaal buffervat verboden moeten worden?

Ik heb ook nog even om onderbouwing gevraagd. Dit had hij eerder per e-mail ontvangen: "De heatpipes moeten 280m³ gas besparen, met een rekenfactor 10,2 geeft een vermoederlijke besparing 2556 kWh. Ga maar uit van 2.000 kWh dan valt het altijd mee."

Nu weet ik niet waar die 10,2 vandaan komt. Als ik dit zelf beredeneer zou dit kunnen zijn 1 m³ gas = 9,77 kWh waarbij dus geen rekening wordt gehouden met de COP van een warmtepomp. Dus dat zijn berekening op deze manier scheef gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gait schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:40:
Bedankt voor jullie reacties, ik ben wel overtuigd en ga het topic waar @Proton_ naar verwijst doorlezen. bedankt voor de tip. Voor mijzelf is het ook interessante materie.

@flippy Waarom zou een horizontaal buffervat verboden moeten worden?

Ik heb ook nog even om onderbouwing gevraagd. Dit had hij eerder per e-mail ontvangen: "De heatpipes moeten 280m³ gas besparen, met een rekenfactor 10,2 geeft een vermoederlijke besparing 2556 kWh. Ga maar uit van 2.000 kWh dan valt het altijd mee."

Nu weet ik niet waar die 10,2 vandaan komt. Als ik dit zelf beredeneer zou dit kunnen zijn 1 m³ gas = 9,77 kWh waarbij dus geen rekening wordt gehouden met de COP van een warmtepomp. Dus dat zijn berekening op deze manier scheef gaat.
die rekensom slaat nergens op. niks anders op te zeggen behalve dat die gasten niet weten waar ze mee bezig zijn.

en horizontale tanks hebben geen gelaagdheid. dus een 300L tank krijg je mogelijk 50L warm water uit en dan sta je onder een koude douche.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 28-12-2022 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baapje327
flippy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:48:
[...]

die rekensom slaat nergens op. niks anders op te zeggen behalve dat die gasten niet weten waar ze mee bezig zijn.

en horizontale tanks hebben geen gelaagdheid. dus een 300L tank krijg je mogelijk 50L warm water uit en dan sta je onder een koude douche.
En omdat je geen gelaagdheid hebt, zijn ze ook onbruikbaar voor verwarmingsondersteuning. Dus je kan alleen SWW besparen als er genoeg zon is.

14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:12
Speedfight schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:41:
[...]

Auw ;) Kan het kwaad om dat pas een paar weken na de installatie van de WP te doen? Of moet je dat niet willen omdat de pomp van de WP dan door de Intergas CV heen gaat pompen (overigens gaat de WP in de kruipruimte aangesloten worden en staat de CV op het verste punt op zolder, ze staan dus ver uit elkaar).
Ik heb m'n WP een paar weken geleden in bedrijf genomen voor alleen verwarming, de CV hangt er nog gewoon aan. Ook met 't idee dat ik nog terug kon mocht het nodig zijn geweest (wat niet 't geval was). CV ingesteld op alleen SWW. Gaat prima, volgens mij omdat de pomp in de CV ketel een behoorlijke weerstand vormt. Geen keerkleppen dus oid. Komende weken gaat de CV ketel er af en komt de SWW boiler op die plek te hangen/staan. Had ik terug gemoeten naar de CV dan had ik de WP wel uit 't circuit kunnen halen, daar zitten genoeg afsluiters op aanvoer en retour.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!
basfromasd schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:31:
Met het risico om off-topic te gaan :) : Alleen het verwarmingsgedeelte is eenvoudiger als je al een zonneboiler hebt (monoblock warmtepomp, wandverwarming, verder vrijwel niets). De totale installatie is juist uitgebreider.

Regeltechnisch zijn twee gescheiden systemen wel weer minder foutgevoelig. Als ik geen zonneboiler had gehad zou ik mogelijk voor een warmtepompboiler zijn gegaan.
Waar haalt die zonneboiler op koude mistige winterdagen zijn warmte dan vandaan? Die zal dan toch door de warmtepomp geleverd moeten worden? (Waarmee het weer on-topic is). Die zul je dan toch op de zonneboiler aan moeten sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic3S
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-09-2023
Ik ben momenteel ook aan het kijken om van het gas af te gaan. Ik heb momenteel een (toch wel stevige) offerte liggen voor een Panasonic Lucht/water warmtepomp om m'n goed geïsoleerde woning te verwarmen (5 kW model). Men plant om de buitenunit boven op het plat dak te zetten, wat op zich logisch is gezien m'n CV ketel ook op het 1e verdiep hangt en men simpelweg de rookgasafvoer kan gebruiken om de leidingen naar buiten te brengen.

Ik ben op zich wel mee in het verhaal, maar ik heb toch 2 puntjes waarover ik twijfel en wat op zoek ben naar advies/meningen:

Wanneer men de buitenunit op m'n plat dak wil zetten, komt deze tegen mijn zonnepanelen te staan. Deze zal op zich geen tot amper schaduw veroorzaken, maar ik vraag mij af hoe koud die uitgeblazen lucht nu echt is, en of dit geen ijsvorming op mijn zonnepanelen gaat veroorzaken?

Verder vraag ik mij ook af hoe ver die koude lucht gaat, want 3m verder zit de aanzuigleiding van m'n ventilatiesysteem (type D). Ik wil immers ook het rendement van dat systeem onderuit halen als die plots de ijskoude lucht begint aan te zuigen.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baapje327
Andrehj schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:20:
[...]

Waar haalt die zonneboiler op koude mistige winterdagen zijn warmte dan vandaan? Die zal dan toch door de warmtepomp geleverd moeten worden? (Waarmee het weer on-topic is). Die zul je dan toch op de zonneboiler aan moeten sluiten?
Nergens vandaan, want je gaat zeker 4 maanden in het jaar geen douche temperaturen kunnen oogsten met collectoren, afhankelijk van de dimensioning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Logic3S schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:31:
Ik ben momenteel ook aan het kijken om van het gas af te gaan. Ik heb momenteel een (toch wel stevige) offerte liggen voor een Panasonic Lucht/water warmtepomp om m'n goed geïsoleerde woning te verwarmen (5 kW model). Men plant om de buitenunit boven op het plat dak te zetten, wat op zich logisch is gezien m'n CV ketel ook op het 1e verdiep hangt en men simpelweg de rookgasafvoer kan gebruiken om de leidingen naar buiten te brengen.
Kun je wat meer vertellen over de constructie van je dak?
Een dak met houten draagbalken bijvoorbeeld gaat enorm resoneren, niet aan te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben op zich wel mee in het verhaal, maar ik heb toch 2 puntjes waarover ik twijfel en wat op zoek ben naar advies/meningen:

Wanneer men de buitenunit op m'n plat dak wil zetten, komt deze tegen mijn zonnepanelen te staan. Deze zal op zich geen tot amper schaduw veroorzaken, maar ik vraag mij af hoe koud die uitgeblazen lucht nu echt is, en of dit geen ijsvorming op mijn zonnepanelen gaat veroorzaken?

Verder vraag ik mij ook af hoe ver die koude lucht gaat, want 3m verder zit de aanzuigleiding van m'n ventilatiesysteem (type D). Ik wil immers ook het rendement van dat systeem onderuit halen als die plots de ijskoude lucht begint aan te zuigen.

Zoek voor de gein dit topic (en de andere WP-topics) eens door op "dak". Dit moet je echt alleen doen als het niet anders kan, en er geen woonfunctie onder dat dak is. Dus bijvoorbeeld op een garage. Op een dak waaronder een slaapkamer of thuiskantoor zit ga je hier enorm spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online

Hier jaren 90 platdak. Hout/pir/dakleer. Binnen badkamer kunststof plafond.

Ik ga nog een goede poging doen om mijn 7kw monoblock nog stiller te krijgen. Is nu opzich te doen, maar snachts met erg lage temperaturen mij toch nog iets hoorbaar. Vooral defrosts hoor je omdat dit opspint en daarna weer langzaam terug toert. Ook zit er dan ergens nog een irritante resonantie.

Hoop morgen iets ok weer om dat te doen.

Dan heb ik 2x 1m rvs buis naar 4x rubber voetjes op 4x veerpoten (2x15/25 en 2x 25/50kg) dan 3x bigfoots. 2x 60cm en 1x 1m. 4x 40/60cm tegel en eronder 2cm speeltuin rubbers.

Tussen alle verbindingen zitten ook rubbers (om waterleiding mee aan te sluiten.

Zal een fotootje maken als ik het gemaakt.
Later isoleer ik de unit nog van binnen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:54
Kort vraagje, mijn NIBE S2125-12 draait als een zonnetje. Sinds gisteravond stabiel op stooklijn 4-0 en draait nu al bijna 20 uur tussen de 25 en 30hz.(Dag 3 dat het pas draait, en veel aan het testen en afstellen geweest) Ik meet al mijn ruimtes met de zone thermostaten (de zonemotors doen op moment niks, enkel in de slaapkamers en in de badkamer functioneren ze voor koelen in de zomer op moment) en merk dat bijna alle ruimtes op 21 graden stabiel zitten enkel mijn woonkamer niet. Dit is de ruimte die het meeste ver weg ligt en heeft 4 groepen met slangen en zit vast op 20 graden. Deze wil ik graag gelijk krijgen met de andere ruimtes, wat is dan wijsheid? Alle andere ruimtes eerst gaan knijpen met mijn flow meters zodat de woonkamer en de overige ruimtes meer naar elkaar komen? Mocht het dan te fris worden de stooklijn iets verhogen? Of eerst juist de stooklijn verhogen?

Ik heb alle groepen redelijk tot goed waterzijdig in geregeld met mijn infrarood warmtemeter op basis van het advies hier.

Ik wil graag mijn temperatuur tussen de 20,5 en 21 krijgen in alle ruimtes namelijk (op de slaapkamer na).

Benieuwd naar jullie advies.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:07
Andrehj schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:48:
[...]

Dat klopt, maar ook bij een zoneregeling is zo'n ding dus compleet nutteloos. Je hebt dat bypassventiel vast niet gratis gekregen, en dus betaald voor iets waar je niets aan hebt. Beetje jammer.
Ik heb zoneregeling met een aan/uit systeem en de veerbelaste bypass is hier alles behalve nutteloos. Als de woonkamer dichtloopt schakelt de warmtepomp niet direct af. De naloop kan dan via de bypass rond. Wel zo fijn voor de pomp.

De badkamer 24/7 mee laten lopen is naar mijn mening niet nodig. Het ventiel moet natuurlijk wel goed zijn afgesteld door je installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic3S
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-09-2023
DutchWing schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:04:
[...]

Kun je wat meer vertellen over de constructie van je dak?
Een dak met houten draagbalken bijvoorbeeld gaat enorm resoneren, niet aan te raden!
Over de constructie zelf weet ik niet zoveel, maar het betreft in elk geval een betonnen dak dat ook volledig geïsoleerd is van een woning gebouwd in 2020. Het dak is geïsoleerd met een laag PUR en afgewerkt met roofing. Volgens mijn installateur zou ik mij geen zorgen moeten maken over lawaai, maar is wel pal onder de slaapkamer.
Andrehj schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:06:
[...]

Zoek voor de gein dit topic (en de andere WP-topics) eens door op "dak". Dit moet je echt alleen doen als het niet anders kan, en er geen woonfunctie onder dat dak is. Dus bijvoorbeeld op een garage. Op een dak waaronder een slaapkamer of thuiskantoor zit ga hier enorm spijt van krijgen.
Ik heb dat even gedaan, maar ik las dan dat het voornamelijk om daken in hout ging. Van betonnen daken heb ik niet direct iets gevonden. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet élke reactie heb gelezen, want dat zijn er intussen wel vele 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Logic3S hier staat de 8 kW buitenunit op het plat dak van de uitbouw, boven de woonkamer. Ik hoor hem nooit. Betonnen breedplaten, en nieuwbouw (2019). Op de slaapkamers alleen hoorbaar als het vriest, maar het stoort nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kameelstok schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:38:
[...]

Ik heb zoneregeling met een aan/uit systeem en de veerbelaste bypass is hier alles behalve nutteloos. Als de woonkamer dichtloopt schakelt de warmtepomp niet direct af. De naloop kan dan via de bypass rond. Wel zo fijn voor de pomp.

De badkamer 24/7 mee laten lopen is naar mijn mening niet nodig. Het ventiel moet natuurlijk wel goed zijn afgesteld door je installateur.
ipv dat men de WP gewoon wurgt in de hoop dat ie stopt is het een stuk efficeinter als je de woonkamer gebruikt als referentie en altijd open laat staan en op de stooklijn afregelt en de thermostaat alleen gebruikt om in te grijpen als het te warm word. dan kan je ook veel strakker op je stooklijn gaan draaien en bepaar je weer een sloot energie.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 28-12-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:53

HaTe

haat niet

Andrehj schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:06:
[...]

Zoek voor de gein dit topic (en de andere WP-topics) eens door op "dak". Dit moet je echt alleen doen als het niet anders kan, en er geen woonfunctie onder dat dak is. Dus bijvoorbeeld op een garage. Op een dak waaronder een slaapkamer of thuiskantoor zit ga hier enorm spijt van krijgen.
Hier absoluut geen spijt van de warmtepomp op het houten dak boven mijn kantoor! Ik heb hem nog steeds niet gehoord.

Helaas hoor ik wel die van de buren, die hem op het aangrenzende dak hebben staan.. Maar ook alleen tijdens de strenge vorst.. Het verschil is dat zij geen 14cm XPS isolatie met grind hebben, andere dempers (bigfoots) en een ander merk warmtepomp (TEC).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:30
Hier gaat hij ook op het dak komen, in dit geval van de garage. Ik heb de belofte dat ik daar niks van ga merken en daar ga ik ook wel vanuit. Het is een nehobo dak met aan de buitenkant isolatie, dus dat komt vast wel goed .

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:07
flippy schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:07:
[...]
ipv dat men de WP gewoon wurgt in de hoop dat ie stopt is het een stuk efficeinter als je de woonkamer gebruikt als referentie en altijd open laat staan en op de stooklijn afregelt en de thermostaat alleen gebruikt om in te grijpen als het te warm word. dan kan je ook veel strakker op je stooklijn gaan draaien en bepaar je weer een sloot energie.
Je wil zeggen: draai de motor van de woonkamer er gewoon af maar laat de thermostaat hangen?

Wellicht het overwegen waard. In de praktijk stoken we met name in de woonkamer. De overige kamers enkel op de hele koude dagen.

Stooklijn strak regelen is een uitdaging. Effect van wind in combinatie met ventilatieroosters is vrij groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Logic3S schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:31:
[...]

Over de constructie zelf weet ik niet zoveel, maar het betreft in elk geval een betonnen dak dat ook volledig geïsoleerd is van een woning gebouwd in 2020. Het dak is geïsoleerd met een laag PUR en afgewerkt met roofing. Volgens mijn installateur zou ik mij geen zorgen moeten maken over lawaai, maar is wel pal onder de slaapkamer.

[...]

Ik heb dat even gedaan, maar ik las dan dat het voornamelijk om daken in hout ging. Van betonnen daken heb ik niet direct iets gevonden. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik niet élke reactie heb gelezen, want dat zijn er intussen wel vele 8)7
als het beton is dan komt het wel goed.
hout (met pir) is een trommel, beton is alsof je op de muur bonkt. een heel verschil

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:19
HaTe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:07:
[...]

Hier absoluut geen spijt van de warmtepomp op het houten dak boven mijn kantoor! Ik heb hem nog steeds niet gehoord.

Helaas hoor ik wel die van de buren, die hem op het aangrenzende dak hebben staan.. Maar ook alleen tijdens de strenge vorst.. Het verschil is dat zij geen 14cm XPS isolatie met grind hebben, andere dempers (bigfoots) en een ander merk warmtepomp (TEC).
Welke constructie heb jij dan? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:53

HaTe

haat niet

Zwartoog schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:58:
[...]

Welke constructie heb jij dan? :)
14 cm XPS (omkeerdak) -> (grind om de tegels heen) -> 6 betontegels (om hoogte te krijgen) -> 6x Wagner anti-trilmatjes -> 2x kunststof opstellingsbalken -> 4x veren -> buitenunit

In deze foto missen alleen de betontegels en ik heb hem inmiddels waterpas staan :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lcR3a8U4nn5Bon6U_oarNmqHEVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDAGu7s6gXyDGtcUDMB0IrNo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door HaTe op 28-12-2022 23:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
HaTe schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:01:
[...]

14 cm XPS (omkeerdak) -> (grind om de tegels heen) -> 6 betontegels (om hoogte te krijgen) -> 6x Wagner anti-trilmatjes -> 2x kunststof opstellingsbalken -> 4x veren -> buitenunit

In deze foto missen alleen de betontegels en ik heb hem inmiddels waterpas staan :)
[Afbeelding]
Met al dat grind heb je ook een behoorlijk zwaar dak ja. Mijn constructie is wat lichter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZicShy_MiijOv1Y5K-jxR2J_XkY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3uO1wZB5bGiya4ruvRjCg8q.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje slechte foto, maar dit is wat het is. Alleen de dunne rubbertjes onder de stoepranden zijn nu vervangen door een dikke rubberen stoeptegel.

Qua geluid: tsja, binnen hoor je hem wel zachtjes. Is een schuur, dus niet zo erg. Met vorst hoor je hem wel flink stampen.

Had ook nog een constructiefoutje: de bouten (boven en onder) in één van de veren waren tegen elkaar aan gedrukt door het uiteindelijke gewicht. Hierdoor trilde heel het dak mee. Dat was geen feest ;w

• josmeijer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-02 08:27
Powrskin schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:25:
[...]

Toevallig ken ik iemand met een ferroli hybride. Een omnia versie Efficiency is ver te zoeken. Het gaat eigenlijk van storing naar storing. Echt leuk als het 12graden is in huis (wel zuinig)

Installateur heeft er geen verstand van en is ook weer gestopt met installeren ervan. Ferroli zelf moet het in de garantie periode maar oplossen. Voor die tijd ga ik er ook niet bij zitten.
Helaas ken ik vergelijkbare verhalen van 4x zo dure warmtepompen van "topmerken". Het is wel handig als je een installateur zoekt die er bewezen wel verstand van heeft.
Een moderne warmtepomp heeft een oerwoud van opties en parameters en als je daar niet echt een grondige studie van maakt kan er veel fout gaan.
Niettemin is de Ferroli serie als je gewoon de fabrieksinstellingen terugzet in het installateursmenu (code 234) en afziet van een thermostaat (gewoon de watertemperatuur regelen) een redelijk foolproof apparaat,
Het enige wat vrij kritisch is, is de minimale waterflow. Als het systeem teveel weerstand heeft gaat ie om de haverklap in (E8) storing. Ook dat is simpel op te lossen met een kleine (Bosch-Nefit 50l) buffertank of een open verdeler en een extra circulatiepomp.
Gezien de prijs ( € 200,- retour in mijn geval) is het toch niet zo'n slechte prijs-kwaliteit vind ik.

Ik wil overigens best een meedenken met de kennis, want van de importeur, hoewel echt uiterst sympathieke lui, moet je ook niet veel kennis verwachten.
En hij kan natuurlijk ook zelf even kijken a.h.v. de foutcodes wat er mis gaat.

• josmeijer
Andrehj schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:04:
[...]

Dat mag je niet zo algemeen stellen.
Diverse merken (waaronder zeker Mitsubishi en Nefit) hebben ook altijd een binnenunit bij een monoblock.
En ook bij Nibe komt er binnen vaak nog een hele serie kastjes etc bij. Hetzelfde lees ik over Vaillant (maar daar weet @Proton_ alles van).

Voor zover ik weet is Panasonic één van de weinigen die redelijk zonder binnenunit kan.
Ferroli / Lamborghini, LG, Quatt, Elgea kunnen prima zonder binnen-unit.
De binnen-unit is meestal voor het Sanitaire Heet Water nodig. Maar een zonneboiler of warmtepompboiler is (door de dubbele subsidie) daar een veel betere optie voor. En kost zowel in aanschaf als in gebruik minder als een binnenunit met boiler.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:47
@josmeijer Hoe stuur je die zonder binnenunit aan? en wat heb je aan extra hardware nodig? gewoon een platenwisselaar versus het CV circuit en een pomp in het cv circuit?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kameelstok schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:03:
[...]

Je wil zeggen: draai de motor van de woonkamer er gewoon af maar laat de thermostaat hangen?

Wellicht het overwegen waard. In de praktijk stoken we met name in de woonkamer. De overige kamers enkel op de hele koude dagen.

Stooklijn strak regelen is een uitdaging. Effect van wind in combinatie met ventilatieroosters is vrij groot.
Met een wp heb je het niet zo zeer meer over stoken maar meer over warm houden, je klinkt nog erg cv ketel ;)
Woonkamer staat hier vol open en primair, de rest zetten we een beetje bij of zoals de douche gewoon 24/7 bij.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• josmeijer
BarryH schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:49:
@josmeijer Hoe stuur je die zonder binnenunit aan? en wat heb je aan extra hardware nodig? gewoon een platenwisselaar versus het CV circuit en een pomp in het cv circuit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zw4CVmPGtVy09pLwhjfGP1zbujs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yb01oDqaHfhx60UIyiiHKwYE.jpg?f=user_large

Dit is het hydraulisch schema van de "hybride" installatie.

• josmeijer
BarryH schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:49:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aN6bk9uJhuY94P3u0TdmqCL-AC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJ0vSIKxK90ZG3LMzyL8g5NY.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is het hydraulisch schema van de "all electric" installatie

• josmeijer
De platenwisselaar zit in de warmtepomp. De open verdeler (of mijn voorkeur: een Bosch-Nibe 50l buffervaatje) en 1 extra circulatiepomp is wel echt nodig. Mijn eerste installatie maakte ik zonder en die gaf onafgebroken "Flow Errors" omdat (zeker moderne) CV installaties veel te veel stroomwweerstand geven om de minimale flow te handhaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
blb4 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:19:
[...]

Ik heb m'n WP een paar weken geleden in bedrijf genomen voor alleen verwarming, de CV hangt er nog gewoon aan. Ook met 't idee dat ik nog terug kon mocht het nodig zijn geweest (wat niet 't geval was). CV ingesteld op alleen SWW. Gaat prima, volgens mij omdat de pomp in de CV ketel een behoorlijke weerstand vormt. Geen keerkleppen dus oid. Komende weken gaat de CV ketel er af en komt de SWW boiler op die plek te hangen/staan. Had ik terug gemoeten naar de CV dan had ik de WP wel uit 't circuit kunnen halen, daar zitten genoeg afsluiters op aanvoer en retour.
Dat is voor mij ook wel een idee, de cv staat toch op het verste punt van de wp, druk zal al minimaal zijn.
Als blijkt dat WP hij toch door de CV pomp heen drukt kan ik hem altijd nog afkoppelen.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

• josmeijer
Het advies van mijn leverancier was om niet de thermostaatregeling van de warmtepomp te gebruiken maar om te kiezen voor een waterlooptemperatuur-regeling.
Dat betekent niet dat je geen thermostaten kunt gebruiken, maar ik doe dat met een zoneregeling die ongeacht welke zone vraagt (en hoeveel zones) de wamtepomp aan- of uit zet.

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
josmeijer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:50:
Het advies van mijn leverancier was om niet de thermostaatregeling van de warmtepomp te gebruiken maar om te kiezen voor een waterlooptemperatuur-regeling.
Dat betekent niet dat je geen thermostaten kunt gebruiken, maar ik doe dat met een zoneregeling die ongeacht welke zone vraagt (en hoeveel zones) de wamtepomp aan- of uit zet.
Ziet er uit als (mijn) een Airwell Wellea Split. Die draait bij ons idd op waterlooptemperatuur-regeling. Maar wel met kamerthermostaat (1 zone).

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Iemand een alternatief voor de Terrendis grondleiding krimpkappen? €60 per kap is mij wat te gek…

Ik zie op verschillende monoblock installatie foto’s dat men een soort tape gebruikt heeft, maar welke?

[ Voor 5% gewijzigd door Speedfight op 29-12-2022 12:59 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

• Dylantje2
  • Laatst online: 08-05 17:05

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Zwartoog schreef op woensdag 28 december 2022 @ 23:17:
[...]

Met al dat grind heb je ook een behoorlijk zwaar dak ja. Mijn constructie is wat lichter:
[Afbeelding]

Beetje slechte foto, maar dit is wat het is. Alleen de dunne rubbertjes onder de stoepranden zijn nu vervangen door een dikke rubberen stoeptegel.

Qua geluid: tsja, binnen hoor je hem wel zachtjes. Is een schuur, dus niet zo erg. Met vorst hoor je hem wel flink stampen.

Had ook nog een constructiefoutje: de bouten (boven en onder) in één van de veren waren tegen elkaar aan gedrukt door het uiteindelijke gewicht. Hierdoor trilde heel het dak mee. Dat was geen feest ;w
Kan het zo niet zien..
Maar ik vrees dat dit je een lekkend dak op gaat leveren...
Houten balklaag eronder?
Geïsoleerd betondak?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedfight schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:59:
Iemand een alternatief voor de Terrendis grondleiding krimpkappen? €60 per kap is mij wat te gek…

Ik zie op verschillende monoblock installatie foto’s dat men een soort tape gebruikt heeft, maar welke?
Kun je niet speciale krimpkousen eromheen doen of speciale tape welke je eventueel voorzichtig (als dat überhaupt lukt) met een föhn waterdicht kunt maken?

Ander is er ook nog dat resQ tape wat wel aardig blijft zitten, maar zelf voor dit soort toepassingen nooit gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 29-12-2022 14:21 ]

• Gradje
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-10-2023
Hallo allemaal

Wij maken gebruik van een mitsubishi fdc71vnx-w buiten unit om onze woning mee te verwarmen en te koelen
Nu had ik graag de bij de verschillende buiten temperaturen behorende COP geweten maar kan hier verder niks van vinden op het WWW.
wat ik wel heb gevonden is het volgende (zie afbeeldingen) maar hier krijg ik geen pap van gemaakt,ik weet niet hoe ik dit moet lezen en of om kan zetten naar een COP waarde.
Dus als iemand mij uitleg kan geven ,heel graag

Bvd Gradje[

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

DutchWing schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:19:
[...]

Kun je niet speciale krimpkousen eromheen doen of speciale tape welke je eventueel voorzichtig (als dat überhaupt lukt) met een föhn waterdicht kunt maken?

Ander is er ook nog dat resQ tape wat wel aardig blijft zitten, maar zelf voor dit soort toepassingen nooit gebruikt.
Loctite 55 wonderspul.. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Gradje schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:21:
Hallo allemaal

Wij maken gebruik van een mitsubishi fdc71vnx-w buiten unit om onze woning mee te verwarmen en te koelen
Nu had ik graag de bij de verschillende buiten temperaturen behorende COP geweten maar kan hier verder niks van vinden op het WWW.
wat ik wel heb gevonden is het volgende (zie afbeeldingen) maar hier krijg ik geen pap van gemaakt,ik weet niet hoe ik dit moet lezen en of om kan zetten naar een COP waarde.
Dus als iemand mij uitleg kan geven ,heel graag

Bvd Gradje[
Dit is het L/W warmtepomp topic, je kunt je vraag het beste hier stellen:
Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Moet je niet zeggen tegen de oude installateurs welke zweren bij hennep :+

Maar hij bedoeld een vervanger voor dit:
https://www.google.nl/search?q=terrendis+krimpkap

• Gradje
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 30-10-2023
Bedankt DutchWing

Ga ik mijn vraag daar maar eens neer leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:39
Speedfight schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:59:

Bij mij is iets van weerbestendige PVC tape gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Zelfvulkaniserende tape werkt misschien ook wel, is wel gehannes.
Misschien in combinatie met een 3d geprinte kap (petg/abs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Dylantje2 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:05:
[...]

Kan het zo niet zien..
Maar ik vrees dat dit je een lekkend dak op gaat leveren...
Houten balklaag eronder?
Geïsoleerd betondak?
Moet nog eens een fotorapportage maken. Hier een betere foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzcWhM-hET3gW4UsENv_-vfb8KA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaS58PphS0CUFu7iA5Dppmsg.jpg?f=fotoalbum_large
Dus op dikke rubberen tegels. Bitumen ligt direct op het hout. Dakdekker heeft in ieder geval niet gezegd dat dit problemen op gaat leveren ivm lekkage.

Binnenkant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HIE2R2Iba9_1hkQTTkQ6E9MrKNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VrOb51w88LVrshTte6IJRIiz.jpg?f=fotoalbum_large
Die betonbanden liggen dus op dezelfde positie als de draagbalken. Het is dus niet dat de dakbedekking mee gaat dansen.

Die afvoer is de condensafvoer van de WP, om een ijsbaan in de winter te voorkomen :)

• Powrskin
  • Niet online
Zwartoog schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:40:
[...]

[Afbeelding]
Dus op dikke rubberen tegels. Bitumen ligt direct op het hout. Dakdekker heeft in ieder geval niet gezegd dat dit problemen op gaat leveren ivm lekkage.

Binnenkant:
[Afbeelding]
Die betonbanden liggen dus op dezelfde positie als de draagbalken. Het is dus niet dat de dakbedekking mee gaat dansen.

Die afvoer is de condensafvoer van de WP, om een ijsbaan in de winter te voorkomen :)
Het was mij te slecht weer vandaag om het dak op te gaan. Opzich zou de ombouw bij mij niet al teveel werk moeten zijn. Rvs is al grotendeels voorgeboord.

Nukezone FTW

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:40
Bij de orientatie op een full electric WP kwam de volgende vraag bij mij op naar aanleiding van Koevlaas. Misschien zie ik wat over het hoofd in mijn redenatie, dus ik vraag me af wat de experts op dit forum ervan vinden.

Voor het bepalen van de benodigde capaciteit van een (full electric) WP gaat het er om dat de WP genoeg warmte kan leveren om ook bij extreme kou het huis voldoende warm te houden. Wat voldoende daarbij inhoudt is niet voor iedereen hetzelfde. Ik heb de indruk dat er bij berekeningen vaak vanuit wordt gegaan dat het hele huis van boven tot onder minstens op 20 graden gehouden kan worden, terwijl ik het persoonlijk helemaal niet erg vind als de slaapkamers wat minder warm zijn.

Het mooie van Koevlaas is dat die methode naar je eigen gasverbruik kijkt, dus automatisch je eigen comfortniveau mee neemt in de berekening. Maar Koevlaas kijkt naar het gasverbruik van het hele jaar. Ik vraag me af of het niet logischer is om te kijken naar de individuele dag met het hoogste gasverbruik over de afgelopen jaren (en dus waarschijnlijk ook de laagste buitentemperatuur). Op die dag moest je CV ketel het hardste werken en je wilt een WP die genoeg warmte kan leveren voor die koudste dag.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

EricEric752 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:20:
Bij de orientatie op een full electric WP kwam de volgende vraag bij mij op naar aanleiding van Koevlaas. Misschien zie ik wat over het hoofd in mijn redenatie, dus ik vraag me af wat de experts op dit forum ervan vinden.

Voor het bepalen van de benodigde capaciteit van een (full electric) WP gaat het er om dat de WP genoeg warmte kan leveren om ook bij extreme kou het huis voldoende warm te houden. Wat voldoende daarbij inhoudt is niet voor iedereen hetzelfde. Ik heb de indruk dat er bij berekeningen vaak vanuit wordt gegaan dat het hele huis van boven tot onder minstens op 20 graden gehouden kan worden, terwijl ik het persoonlijk helemaal niet erg vind als de slaapkamers wat minder warm zijn.
Een warmtepomp gaat 10-15 jaar mee.
Stel je gaat verhuizen, de nieuwe bewoners hebben andere comfort behoeften…
Je kan beter iets headroom hebben dan dat je de grens gaat opzoeken.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:42
@EricEric752 Beide moet je uitrekenen en de grootste pakken. Die per dag was bij mij de hoogste.

• EricEric752
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:40
DutchWing schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:39:
[...]

Een warmtepomp gaat 10-15 jaar mee.
Stel je gaat verhuizen, de nieuwe bewoners hebben andere comfort behoeften…
Je kan beter iets headroom hebben dan dat je de grens gaat opzoeken.
Snap ik en goed argument. Maar dat geldt voor de hele Koevlaas in het algemeen. Als je zuiniger dan gemiddeld stookt en dan Koevlaas op je verbruik los laat, dan kom je ook lager uit dan iemand zijn thermostaat hoger zet.

Mijn punt is meer of het niet logischer is om naar de koudste dag te kijken om je capaciteit te bepalen dan naar het hele jaar. Het gaat er immers om dat je WP voldoende capaciteit heeft voor die koudste dag. Als het op de koudste dag voldoende is, dan is het ook voldoende voor de overige dagen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:44
@EricEric752 Het idee van de Koevlaas methode is dat het een simpele formule is met als input een getal dat de meeste mensen paraat hebben: het jaarverbruik. De uitkomst is een schatting van het benodigd WP vermogen die in de praktijk heel goed blijkt te werken. Heb je meer cijfers, zoals het verbruik op de koudste dag van het jaar, dan staat het je vrij om die (ook) te gebruiken. Je zal zien dat je met Koevlaas er niet ver naast zit.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Dylantje2

Dylantje2

Zwartoog schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:40:
[...]

[Afbeelding]

Binnenkant:
[Afbeelding]

Nu dikker rubber _/-\o_
Maar klopt de afstand precies? en echt recht boven de balk? [ dan iets meer vertrouwen. O-) ]

Ik hoop wel dat je afvoer niet gaat bevriezen.. Daar had ik wel een andere oplossing voor gezocht denk ik.

Geen condens aan de pijp gehad tijdens de vorst?

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
josmeijer schreef op donderdag 29 december 2022 @ 07:22:
[...]Niettemin is de Ferroli serie als je gewoon de fabrieksinstellingen terugzet in het installateursmenu (code 234) en afziet van een thermostaat (gewoon de watertemperatuur regelen) een redelijk foolproof apparaat,
Het enige wat vrij kritisch is, is de minimale waterflow. Als het systeem teveel weerstand heeft gaat ie om de haverklap in (E8) storing. Ook dat is simpel op te lossen met een kleine (Bosch-Nefit 50l) buffertank of een open verdeler en een extra circulatiepomp.
Is die pomp dan zo zwak die erin zit? Bij een kloppend systeem met dikke leidingen zou je deze error toch niet moeten tegenkomen? Ik begreep dat als de flow onder 15 L/min komt dat de error optreedt. In mijn optiek is dat al veelste laag. Het per definitie gebruik moeten maken van een buffervat/open verdeler en een extra pomp voelt een beetje als een lapmiddel omdat de pomp onder de maat is.

Reden van vraag is omdat ik een dergelijke Ferolli heb klaar staan om te installeren, maar geen zin om een buffervat oid te plaatsen die ik eigenlijk niet nodig heb.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
Dylantje2 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:33:
[...]

Nu dikker rubber _/-\o_
Maar klopt de afstand precies? en echt recht boven de balk? [ dan iets meer vertrouwen. O-) ]

Ik hoop wel dat je afvoer niet gaat bevriezen.. Daar had ik wel een andere oplossing voor gezocht denk ik.

Geen condens aan de pijp gehad tijdens de vorst?
Yep, nagenoeg. Balken zijn 72 cm hoh, poten van de WP 74 cm hoh. Meer geluk dan wijsheid hoor, kwam toevallig zo uit :P En natuurlijk nauwkeurig gepositioneerd.

Tsja, het heeft in de schuur daar nog nooit gevroren in die paar jaar dat ik hier woon, en zit tegen de huisgevel aan, en die is niet zo dik (5 cm spouw). Water valt er met een thermolint in, en is daarna snel weg. Rechts staat het boilervat, dat houdt de boel ook warm.

Geen condens gehad aan de pijp.

Andere oplossing kon ik zo gauw niet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basfromasd
verkeerslicht schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:01:
[...]

Is die pomp dan zo zwak die erin zit? Bij een kloppend systeem met dikke leidingen zou je deze error toch niet moeten tegenkomen?
<knip>
Reden van vraag is omdat ik een dergelijke Ferolli heb klaar staan om te installeren, maar geen zin om een buffervat oid te plaatsen die ik eigenlijk niet nodig heb.
Met mijn warmtepomp (OEG 9kW monoblock) en verwarming trad wel zo'n error op. Ik had ook geen zin om een buffervat aan te sluiten, dus heb ik een hulpcirculatiepomp in het circuit opgenomen om te compenseren voor de stromingsweerstand. Deze wordt geschakeld door de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nous112
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 17-05 12:14
mvrooij schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:18:
Kort vraagje, mijn NIBE S2125-12 draait als een zonnetje. Sinds gisteravond stabiel op stooklijn 4-0 en draait nu al bijna 20 uur tussen de 25 en 30hz.(Dag 3 dat het pas draait, en veel aan het testen en afstellen geweest) Ik meet al mijn ruimtes met de zone thermostaten (de zonemotors doen op moment niks, enkel in de slaapkamers en in de badkamer functioneren ze voor koelen in de zomer op moment) en merk dat bijna alle ruimtes op 21 graden stabiel zitten enkel mijn woonkamer niet. Dit is de ruimte die het meeste ver weg ligt en heeft 4 groepen met slangen en zit vast op 20 graden. Deze wil ik graag gelijk krijgen met de andere ruimtes, wat is dan wijsheid? Alle andere ruimtes eerst gaan knijpen met mijn flow meters zodat de woonkamer en de overige ruimtes meer naar elkaar komen? Mocht het dan te fris worden de stooklijn iets verhogen? Of eerst juist de stooklijn verhogen?

Ik heb alle groepen redelijk tot goed waterzijdig in geregeld met mijn infrarood warmtemeter op basis van het advies hier.

Ik wil graag mijn temperatuur tussen de 20,5 en 21 krijgen in alle ruimtes namelijk (op de slaapkamer na).

Benieuwd naar jullie advies.
Indien mogelijk de algehele flow verhogen en opnieuw inregelen (door hogere snelheid cv-pomp). Indien dit niet helpt de flow op de andere groepen iets knijpen en de groepen die verder liggen verder openzetten. Mocht je daarna de gewenste temperatuur niet kunnen halen dan kan je de stooklijn iets verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:54
Nous112 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:26:
[...]

Indien mogelijk de algehele flow verhogen en opnieuw inregelen (door hogere snelheid cv-pomp). Indien dit niet helpt de flow op de andere groepen iets knijpen en de groepen die verder liggen verder openzetten. Mocht je daarna de gewenste temperatuur niet kunnen halen dan kan je de stooklijn iets verhogen.
Bedankt voor je reactie, dit had ik zelf ook in gedachte dus fijn dat ik nu bevestiging heb. Ik ga er mee aan de slag!

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Volvo XC40 P8 Full Electric / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
basfromasd schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:22:
[...]

Met mijn warmtepomp (OEG 9kW monoblock) en verwarming trad wel zo'n error op. Ik had ook geen zin om een buffervat aan te sluiten, dus heb ik een hulpcirculatiepomp in het circuit opgenomen om te compenseren voor de stromingsweerstand. Deze wordt geschakeld door de warmtepomp.
Dat lijkt me idd een goede oplossing. Ik ga eerst maar kijken of het zo lukt. Zo niet, dan kan ik ook zo'n hulppomp inzetten (y)

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobEppink
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-05 19:24
Dag.

Heeft iemand een verwijzing naar het thema afstellen VVW-groepen (verdeler zonder pomp / LT-verwarming via WP)?

Bosch Compress 3000i AW 6, Nefit Enviline ODU split, hybride

Pagina: 1 ... 206 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.