Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Merci, de optie plintverwarming kende ik nog niet; en is een interessante. Er ligt geen parket onder de keukenkastjes, en extra leidingwerk is daar via de kruipruimte en de verdeler in de trapkast realiseerbaar. Het geef in elk geval wat opties om mee te spelen. Ben ook al aan het kijken naar de mogelijkheden om de beide verticale units te vervangen. (beschikbare hoogte, breedte en diepte op die muren). 220x60 en 160x60 geeft wat speelruimte.hansvk schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:06:
[...]
Hier een vergelijkbare woonkamer met open keuken. Tot voor kort was er alleen een convectorput van 5 meter met twee convectoren. In de open keuken heb ik ooit de radiator verwijderd om plaats te maken voor een kast. Ter voorbereiding op de komst van een warmtepomp heb ik in de keuken plintverwarming geïnstalleerd om het afgiftevermogen te vergroten.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Wel kijken dat je geen plintverwarming pakt die pas aanslaat boven de 45 graden watertemperatuur.ijdod schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:15:
[...]
Merci, de optie plintverwarming kende ik nog niet; en is een interessante. Er ligt geen parket onder de keukenkastjes, en extra leidingwerk is daar via de kruipruimte en de verdeler in de trapkast realiseerbaar. Het geef in elk geval wat opties om mee te spelen. Ben ook al aan het kijken naar de mogelijkheden om de beide verticale units te vervangen. (beschikbare hoogte, breedte en diepte op die muren). 220x60 en 160x60 geeft wat speelruimte.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
(Ook @Evanrvb)SpikeHome schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:06:
[...]
Ik krijg komend jaar een Panasonic 5kw split warmtepomp met een hygiëne boiler, maar ik heb al 10 jaar een ecolution combi50 draaien.
En inderdaad die 600m3 bespaar je er wel mee.
Ik laat de ecolution ook hangen als de pana word geplaatst ook voor de extra 50l warm water.
Hier nog even op terugkomend heb ik toch een rekenmodel opgesteld voor de ventilate-WP icm een (losse) L/W-WP, en dat valt mij een beetje tegen (als eigenaar van Ecolution en Panasonic 9J)

Als je en CV ketel hebt is het duidelijk dat de besparing aanzienlijk is. Echter als je een L/W hebt, wordt het een ander verhaal.
Uit dit voorbeeld blijkt dat je de WP functie van de ventilatieWP beter uit kunt zetten boven de ~7C. Daaronder is er wel een voordeel. Het grootste voordeel is dat je gewoon 1kW minder vermogen in de hoofd-WP nodig hebt.
Een verklaring is dat de COP van de ventilatie WP niet heel hoog is in vergelijking met die van een losse L/W WP (waarschijnlijk omdat deze in 1 keer een heel grote stap in luchttemperatuur moet doen?).
Wat er berekend is, is het totale elektrische vermogen om het huis op temperatuur te houden (Y-as) - voor 3 verschillende types ventilatie, ten opzichte van de buitentemperatuur (X-as).
De L/W WP COP is gebaseerd op een Panasonic 9J. Warmtebehoefte huis is lineair tov buitentemperatuur verondersteld. Ventilatiedebiet is wat een Ecolution nodig zou hebben om tot 1kW herwonnen vermogen te komen, maar ook dat heeft nog een los eindje (Thorsd in "Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp").
Als iemand e.e.a. kan verifieren, graag.
/f/image/mSxR8lhChm1H79gaWDvJmoqK.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Thorsd op 25-12-2022 19:37 ]
En is het dan niet effectiever om over te stappen naar gedoseerd ventileren (dus CO2 gestuurd)?
Hier ventileer ik meestal met 40-50m3 per uur (de minimumstand, optoeren obv CO2 sturing). Daar gaat geen 600m3 gas aan warmte mee verloren.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik snap deze niet helemaal. De binnen temp is toch gelijk, ongeacht de buitentemp? Dus als je hetzelfde zou ventileren, dan zou de opwek dus ook hetzelfde moeten zijn?Thorsd schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:27:
[...]
(Ook @Evanrvb)
Hier nog even op terugkomend heb ik toch een rekenmodel opgesteld voor de ventilate-WP icm een (losse) L/W-WP, en dat valt mij een beetje tegen (als eigenaar van Ecolution en Panasonic 9J)![]()
Als je en CV ketel hebt is het duidelijk dat de besparing aanzienlijk is. Echter als je een L/W hebt, wordt het een ander verhaal.
Uit dit voorbeeld blijkt dat je de WP functie van de ventilatieWP beter uit kunt zetten boven de ~5C. Daaronder is het voordeel minimaal. Het grootste voordeel is dat je gewoon 1kW minder vermogen in de hoofd-WP nodig hebt.
Een verklaring is dat de COP van de ventilatie WP niet heel hoog is in vergelijking met die van een losse L/W WP (waarschijnlijk omdat deze in 1 keer een heel grote stap in luchttemperatuur moet doen?).
Wat er berekend is, is het totale elektrische vermogen om het huis op temperatuur te houden (Y-as) - voor 3 verschillende types ventilatie, ten opzichte van de buitentemperatuur (X-as).
De L/W WP COP is gebaseerd op een Panasonic 9J. Warmtebehoefte huis is lineair tov buitentemperatuur verondersteld. Ventilatiedebiet is wat een Ecolution nodig zou hebben om tot 1kW herwonnen vermogen te komen, maar ook dat heeft nog een los eindje (Thorsd in "Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp").
Als iemand e.e.a. kan verifieren, graag.
[Afbeelding]
Of maak ik ergens een denkfout?
Ik moet juist meer gaan ventileren nu er steeds beter geïsoleerd is, ik overweeg daarom de inventum ecolution. Ik heb geen mechanische ventilatie nu. Hij ontlast mi juist de l/w als die het zwaarder krijgt door de buiten temp die lager wordt.
Of de inventum 600m3 bespaard ligt mi überhaupt aan je verbruik, maar z egaan uit van gemiddeld rijtjeshuis met 1500m3 verbruik denk ik?
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
Het probleem daarmee is dat het besparingsuitgangspunt is dat er alleen stevig geventileerd wordt als dit nodig is. In de praktijk werkt het juist andersom, de ventilatie staat in de laagste stand, of zelfs uit, en wordt alleen opgetoerd als men dat nodig acht. Zeker bij een type C heb ik twijfels bij de winst van CO2 aansturing. Ook omdat het eigenlijk nodige debiet fors hoger is dan vaak gewenst is qua lawaai. Maar uiteindelijk wil je de warmte die je anders naar buiten blaast nuttig gebruiken.BarryH schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:17:
En is het dan niet effectiever om over te stappen naar gedoseerd ventileren (dus CO2 gestuurd)?
In het kader van een ventilatie-WP: zou het nog zin hebben (als die in de buurt staat, op het dak) de warme lucht van de ventilatie gewoon de buitenunit in de blazen?
[ Voor 5% gewijzigd door ijdod op 25-12-2022 15:34 ]
Uit de berekening zie je inderdaad dat de L/W wordt ontlast (+1kW vanuit de ventilate WP). Echter door het ventileren heb je nog steeds een netto verlies van 564W bij -7 graden (die je met de L/W moet compenseren).Baapje327 schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:43:
[...]
Ik snap deze niet helemaal. De binnen temp is toch gelijk, ongeacht de buitentemp? Dus als je hetzelfde zou ventileren, dan zou de opwek dus ook hetzelfde moeten zijn?
Ik moet juist meer gaan ventileren nu er steeds beter geïsoleerd is, ik overweeg daarom de inventum ecolution. Ik heb geen mechanische ventilatie nu. Hij ontlast mi juist de l/w als die het zwaarder krijgt door de buiten temp die lager wordt.
Je zuigt lucht van -7 naar binnen door de ventilatieroosters, en gooit lucht van 2 graden naar buiten (die wel eerst in huis tot 18 graden wordt opgewarmd, die vervolgens door de ventilate-WP weer afgekoeld wordt tot 2 graden).
Hier heeft de Inventum icm gasketel zeker 600m3 per jaar bespaard (tegen ~1200 kWh elektrisch). In de praktijk draait hij gewoon van oktober tm april continu (vrijstaande woning ~1800 m3 gas per jaar voor de ecolution, ~1200 m3 met ecolution, max 40C watertemperatuur).Of de inventum 600m3 bespaard ligt mi überhaupt aan je verbruik, maar z egaan uit van gemiddeld rijtjeshuis met 1500m3 verbruik denk ik?
Ja, klopt. Wat ik me afvroeg is als je een L/W WP hebt, of je dan nog met een ventilatie-WP kunt besparen.BarryH schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:17:
@Thorsd @SpikeHome Om veel gas te besparen met een ventilatie WP moet je toch om te beginnen veel ventileren?
Hier ventileer ik meestal met 40-50m3 per uur (de minimumstand, optoeren obv CO2 sturing). Daar gaat geen 600m3 gas aan warmte mee verloren.
Maar deze berekening staat los van de discussie of ventilatie nuttig is, en hoeveel dan wel of niet te ventileren. De meeste ventilatie-WP's zijn allemaal zo rond de 1.3 kW, wat ongeveer overeenkomt met een debiet wat redelijk is voor een gemiddelde woning.
Maar je hebt een punt, slimmer ventileren is ook een goede optie
[ Voor 9% gewijzigd door Thorsd op 25-12-2022 17:08 ]
@HansRemmerswaal je hebt ook de waarde van ‘Air intake’, wat de temperatuur van de luchttoevoer van een Nefit monoblock aangeeft. Evaporator is een interne waarde.HansRemmerswaal schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:17:
[...]
[...]
In Home Assistant heb ik geen discharge pipe temperature. Ik zie wel een Evaporator inlet temperature die bijna de 0 aantikt. "Inlet" klinkt als iets waar de lucht naar binnengaat en het aanvriezen gebeurd toch waar de koudere lucht weer naar buitengaat? Zou de buitenunit zijn eigen koude lucht aanzuigen?
[Afbeelding]
/f/image/FWCrr3C5Y9mRgEf9LewAviZU.png?f=fotoalbum_large)
(KAR is kosten aangedreven regeling, warmtepomp aan als ptrijs onder de 20 cent per kwh duikt. uiteindelijk bereikte woning (tot genoegen van de vrouw 22 graden en he huis bleef de hele dag ook die temp, maar de laatste twee uur toch pendelen). vanavond even testen of het nog pendelt. daarna finetune ik de home assistant thermostat
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Waarom gebruik je absolute prijzen? Je kunt ook relatieve prijzen gebruiken voor de komende x uren. Zo kun je de thermostaat uitzetten als de stroomprijs een van de twee hoogste is de komende 8 uur en als je minder dan 0,2 graden van je setpoint bent.kmf schreef op maandag 26 december 2022 @ 00:17:
hmmm.. vanochtend gemerkt dat mijn KAR modus uiteivoor pendelen zorgt. met 8 groepen van se vvw dicht (van de 23) vannacht eens met alle groepen open proberen
(KAR is kosten aangedreven regeling, warmtepomp aan als ptrijs onder de 20 cent per kwh duikt. uiteindelijk bereikte woning (tot genoegen van de vrouw 22 graden en he huis bleef de hele dag ook die temp, maar de laatste twee uur toch pendelen). vanavond even testen of het nog pendelt. daarna finetune ik de home assistant thermostat
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Wat is de toegevoegde waarde daarvan? Stroomprijzen zijn sowieso per uur. Dus of ik een dalletje mist of niet. Een piek heb ik voorkomen. Temperatuur in huis ging in de winter toch maar met 0.1 graad per uurTKroon schreef op maandag 26 december 2022 @ 02:05:
[...]
Waarom gebruik je absolute prijzen? Je kunt ook relatieve prijzen gebruiken voor de komende x uren. Zo kun je de thermostaat uitzetten als de stroomprijs een van de twee hoogste is de komende 8 uur en als je minder dan 0,2 graden van je setpoint bent.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dat als de stroomprijs een week lang > €0,20 is, jouw verwarming helemaal niet aan gaat. En dat komt best voor als het een tijdje weinig waait in de winter.kmf schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:42:
[...]
Wat is de toegevoegde waarde daarvan? Stroomprijzen zijn sowieso per uur. Dus of ik een dalletje mist of niet. Een piek heb ik voorkomen. Temperatuur in huis ging in de winter toch maar met 0.1 graad per uur
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ik heb een type c ventilatie in de woning.BarryH schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:17:
@Thorsd @SpikeHome Om veel gas te besparen met een ventilatie WP moet je toch om te beginnen veel ventileren?
Je moet altijd ventileren in een woning dat doet de combi 50 ook niet meer dan een standaard ventlatiebox.
Momenteel met buitentemperatuur van tussen de 6 en 10c houd ik mijn huis makkelijk warm en heb warm water (50l).
En voornaamste ik blaas geen energie naar buiten.
De ventilatie lucht word van een 19c terug gekoeld naar 1a2c.
Verbruik een 280wh met uitschieters bij warm water naar 440wh verbruik op jaar basis 1300kw
Gasbesparing bij ons 700m3
Eigenlijk meer omdat ik van verwarmen overdag naar 24/7 verwarmen ben gegaan.
Die van mij draait al 10jaar
Ja ze zijn in de markt, meeste heten zoiets als multisplit. Maar behoren tot de zeldzaamheden.omweersbui schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:55:
Ik vraag me het volgende af. Is het mogelijk om met een split warmte pomp. lucht/lucht en lucht/water te combineren. Dus airco units gebruiken voor koelen en warm water om mee te verwarmen en warmwater.
VRF systemen, zeer prijzigomweersbui schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:55:
Ik vraag me het volgende af. Is het mogelijk om met een split warmte pomp. lucht/lucht en lucht/water te combineren. Dus airco units gebruiken voor koelen en warm water om mee te verwarmen en warmwater.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Die Inventum is een draak en had allang verboden moeten worden.Thorsd schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:27:
Ventilatiedebiet is wat een Ecolution nodig zou hebben om tot 1kW herwonnen vermogen te komen, maar ook dat heeft nog een los eindje (Thorsd in "Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp").
Zie dit topic: Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.
Ding zorgt voor overventilatie en werkt alleen goed als het boven de ca 7 graden is. Daaronder heeft ie te weinig capaciteit en schakelt (in de all-E uitvoering) zijn elektrisch element in.
De uitgeblazen lucht moet immers boven het vriespunt blijven. (Staat ook in de specs).
Ding is dus ook zeker niet geschikt om een L/W WP te ondersteunen, omdat ie als het erop aankomt zelf niks meer doet.
De slachtoffers uit het topic die zo'n ding hebben, zitten zonder uitzondering met enorme stroomrekeningen, compleet uit verhouding met de grootte van hun woning.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 26-12-2022 15:56 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Die vraag komt steeds weer terug.omweersbui schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:55:
Antwoord is Ja, ze bestaan. Maar niemand gebruikt ze. En dat komt omdat het benodigde koelvermogen voor een woning veel lager is dan het benodigde verwarmingsvermogen. Dus je kunt dit veel beter loskoppelen.
Als je L/W WP het juiste vermogen heeft om je woning warm te houden, is deze voor L/L veel te groot.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Blijft mijn vraag: ventileer je niet meer dan nodig? Hier meestal ~40m3 p uur en dat apparaat werkt pas bij 100m3/uurSpikeHome schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:26:
[...]
Ik heb een type c ventilatie in de woning.
Je moet altijd ventileren in een woning dat doet de combi 50 ook niet meer dan een standaard ventlatiebox.
Momenteel met buitentemperatuur van tussen de 6 en 10c houd ik mijn huis makkelijk warm en heb warm water (50l).
En voornaamste ik blaas geen energie naar buiten.
De ventilatie lucht word van een 19c terug gekoeld naar 1a2c.
Verbruik een 280wh met uitschieters bij warm water naar 440wh verbruik op jaar basis 1300kw
Gasbesparing bij ons 700m3
Eigenlijk meer omdat ik van verwarmen overdag naar 24/7 verwarmen ben gegaan.
Die van mij draait al 10jaar
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Als je bouwbesluit volgt zou je 125m3 minimaal moeten ventileren.BarryH schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:14:
[...]
Blijft mijn vraag: ventileer je niet meer dan nodig? Hier meestal ~40m3 p uur en dat apparaat werkt pas bij 100m3/uur
Daar gaan de fabrikanten vanuit. Zij dienen ook aan de regels te voldoen.
Als jij voor je CO2 en RH met minder toe kan, wat bij 1 of 2 persoonshuishoudens vaak zo is, dan ga je onder de norm zitten. En dat daar dan geen apparaten voor gemaakt worden is niet verwonderlijk, die voldoen niet aan de norm en mogen dus niet verkocht worden. Edit: schijnbaar klopt dit niet
Je kan je zelf afvragen of het dan nog wel rendabel is. Meestal niet en moet je voor een andere oplossingen zorgen.
dat zal zo zijn als die KAR-thermostaat de enige regeling is, maar ik heb die parallel ingezet op mijn "ouderwetse" thermostaat. oftewel, die zorgt ervoor dat het huis niet kouder dan 18C wordt. (KAR neemt dan de vvw-zoneregeling wel in controle)TKroon schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:54:
[...]
Dat als de stroomprijs een week lang > €0,20 is, jouw verwarming helemaal niet aan gaat. En dat komt best voor als het een tijdje weinig waait in de winter.
En ik kijk natuurlijk elke dag ook naar de prijzen en stel mijn "minimale" prijs zelf in.
Ja, hoewel dat een ander type is dan hier hangt (combi 50, zonder heater, geen WTW), zie je uit de berekening goed waarom een ventilatie-WP all-E oplossing inderdaad geen goed idee is. Voor de doelgroep is het WP vermogen te klein en het ventilatievermogen te groot. In de praktijk gaat alles op de heater.Andrehj schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:08:
[...]
Die Inventum is een draak en had allang verboden moeten worden.
Zie dit topic: Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.
Ding zorgt voor overventilatie en werkt alleen goed als het boven de ca 5 graden is. Daaronder vriest ie vast en schakelt (in de all-E uitvoering) zijn elektrisch element in.
Ding is dus ook zeker niet geschikt om een L/W WP te ondersteunen, omdat ie als het erop aankomt zelf niks meer doet.
De slachtoffers uit het topic die zo'n ding hebben, zitten zonder uitzondering met enorme stroomrekeningen, compleet uit verhouding met de grootte van hun woning.
Ter ondersteuning van een L/W WP ben ik echter van mening dat het wel een aanvulling kan zijn als alternatief voor type C ventilatie: Je hebt minder opgesteld L/W WP vermogen nodig, en uit de berekening blijkt dat onder de ~7 graden je een efficienter systeem hebt. Hoeveel dat op jaarbasis werkelijk scheelt, of dat het gerommel in de marge is, daar zal ik nog eens naar kijken.
Randvoorwaarde is wel dat je het ventilatiedebiet nodig hebt, en dat de ventilatie-WP doet wat er in de specs staat. Helaas heb ik er geen warmtemeter op zitten, maar zoals vermeld heb ik daar nog wel een vraagtekentje bij. Samen met een CV ketel heb ik er echter wel ~600m3/jaar besparing mee gehaald (tegen 1200 kWh).
Ja helder. Ik snap wat je bedoelt, maar feitelijk zeg je dat ventileren energie kost en dat is natuurlijk zo, maar het moet toch echt, en hier steeds meer omdat steeds beter geisoleerd wordt. Wat dan geventileerd wordt, is toch efficiënter dan als je daar grotendeels de warmte uit haalt. Qua cop is ie niet slechter dan een L/w wp, want de aanvoer temp van de lucht is hartstikke hoog.Thorsd schreef op zondag 25 december 2022 @ 16:16:
[...]
Uit de berekening zie je inderdaad dat de L/W wordt ontlast (+1kW vanuit de ventilate WP). Echter door het ventileren heb je nog steeds een netto verlies van 564W bij -7 graden (die je met de L/W moet compenseren).
Je zuigt lucht van -7 naar binnen door de ventilatieroosters, en gooit lucht van 2 graden naar buiten (die wel eerst in huis tot 18 graden wordt opgewarmd, die vervolgens door de ventilate-WP weer afgekoeld wordt tot 2 graden).
Denk dat de crux van het herhaal is dat je niet meer zou moeten gaan ventileren omdat je het met een ventilatie warmtepomp doet. Maar wat je toch al moet ventileren, dat is mooi meegenomen toch?
Maar hij kan ook vrij laag staan toch, 50m3 per uur oid...?
Klinkt lucratief toch?Hier heeft de Inventum icm gasketel zeker 600m3 per jaar bespaard (tegen ~1200 kWh elektrisch). In de praktijk draait hij gewoon van oktober tm april continu (vrijstaande woning ~1800 m3 gas per jaar voor de ecolution, ~1200 m3 met ecolution, max 40C watertemperatuur).
Ik wilde hier de retour temp wat ophogen, dat is 23 graden oid, dus met 20 graden aanvoer, 23 graden maken, zou een extreem hoge cop moeten leveren.
Ik heb geen ventilatie in huis, maar kan vrij makkelijk de vent wp in de garage hangen, die zit aan de woonkamer vast. Ff paar gaten boren en je bent klaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Baapje327 op 26-12-2022 12:24 ]
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 07:42
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Ventileren kost erg weinig energie met een wtw, die is soms goed te retrofitten met bijvoorbeeld een Mitsubishi VL-100 of andere decentrale wtw.
De COP daarvan is niet te verslaan door een ventilatiewarmtepomp, je filtert pollen uit de lucht en bovendien ben je ook koudeval door roosters kwijt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dank! Zie het inderdaad in de specs staan, hij kan 50m3 doen, maar dat is in de ventilatiestand, 120m3 is minimaal voor warmtepomp stand. Die Mitsubishi heb ik ook gezien, zeker interessant!Proton_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:37:
@Baapje327 met 50 m³ per uur is er weer te weinig lucht om de compressor een beetje leuk te laten draaien (dus verdamper wordt koud en COP is kwijt).
Ventileren kost erg weinig energie met een wtw, die is soms goed te retrofitten met bijvoorbeeld een Mitsubishi VL-100 of andere decentrale wtw.
De COP daarvan is niet te verslaan door een ventilatiewarmtepomp, je filtert pollen uit de lucht en bovendien ben je ook koudeval door roosters kwijt.
IncorrectDapdodo schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:33:
[...]
Als je bouwbesluit volgt zou je 125m3 minimaal moeten ventileren.
Daar gaan de fabrikanten vanuit. Zij dienen ook aan de regels te voldoen.
Als jij voor je CO2 en RH met minder toe kan, wat bij 1 of 2 persoonshuishoudens vaak zo is, dan ga je onder de norm zitten. En dat daar dan geen apparaten voor gemaakt worden is niet verwonderlijk, die voldoen niet aan de norm en mogen dus niet verkocht worden.
Je kan je zelf afvragen of het dan nog wel rendabel is. Meestal niet en moet je voor een andere oplossingen zorgen.
Bouwbesluit gaat over hoeveel er geventileerd KAN worden.
De installatie moet dat dus kunnen. Dus groot huis kunnen veel mensen in, dus kan flink ventileren.
Als je daar met weinig mensen bent HOEFT dat niet.
Verder is globaal de indicatie dat 25m3 per uur per persoon als je niet rookt of kaarsen brandt.
Bouwbesluiten die ik ken spreken alleen over de minimale ventilatiehoeveelheid, meer mag wel minder mag niet.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 07:42
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een ventilatie WP zuigt niet alleen af bij de keuken/woonkamer maar ook toilet en badkamer waar niet de hele dag verwarmd wordt.Baapje327 schreef op zondag 25 december 2022 @ 14:43:
[...]
Ik snap deze niet helemaal. De binnen temp is toch gelijk, ongeacht de buitentemp? Dus als je hetzelfde zou ventileren, dan zou de opwek dus ook hetzelfde moeten zijn?
Of de inventum 600m3 bespaard ligt mi überhaupt aan je verbruik, maar z egaan uit van gemiddeld rijtjeshuis met 1500m3 verbruik denk ik?
Het principe van de ventilatie WP is ontrekken van de warme lucht, je ventileert meer dan een ventilatie C box, ofwel de heledag aan overventileren als de WP in bedrijf is.
Wat je dan nog beter kunt doen is bijverwarmen met een L/L WP want die kunnen ruim voldoende warmte leveren en een hoger COP.
Die berekeningen van inventum gaan uit dat de bewoner vaak de ventilatie op stand 2 en 3 heeft wat in praktijk niet het geval is, en ze gaan uit dat het helehuis verwarmd wordt.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik denk dat dit flink tegen gaat vallen. Reken voor de grap eens uit hoeveel warmte je eigenlijk uit dat beetje lucht kunt halen. En vraag bij de fabrikant eens wat COP-cijfers op (als fabrikanten zoveel moeite doen om die te verbergen begint het bij mij al te jeuken...) bij de door jouw gewenste ingangsvariabelen.Baapje327 schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:20:
Klinkt lucratief toch?
Ik wilde hier de retour temp wat ophogen, dat is 23 graden oid, dus met 20 graden aanvoer, 23 graden maken, zou een extreem hoge cop moeten leveren.
Ik heb geen ventilatie in huis, maar kan vrij makkelijk de vent wp in de garage hangen, die zit aan de woonkamer vast. Ff paar gaten boren en je bent klaar.
En dan heb ik het nog niet eens over flow-problemen als je zo'n warmtepompboiler met die dunne buisjes in serie met een echte L/W WP gaat zetten.
Dan mogen er heel wat folder/handleiding enz. herschreven worden.Proton_ schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:06:
Het gaat over het minimale maximum, als dat iets duidelijker maakt
Maar ik heb inmiddels 10jaar ervaring ermee.
Als je geen wtw hebt is het een goed alternatief vooral als je niks buiten wilt hebben qua units.
Je moet altijd ventileren en is het volgens mij 75m3h voor de woonkamer en een 25m3h voor een slaapkamer 75m3h voor open keuken en 25m3h voor toilet en een badkamer 50m3h dit zijn wel maximale getallen.
Bij mij staat deze op 130m3h voor de hele woning.
Met douchen of feestjes gaat die naar stand 2 of 3 (200m3h/250m3h)
Energie wat je zo naar buiten blaast heb ik altijd zonde gevonden.
Ik gebruik in huis ook co2 meters en zie gewoon als je een slaapkamer niet ventileert als je slaapt de co2 echt zeer hoog is, geld ook voor de woonkamer en als er visite is zie ik het nog sneller oplopen.
Nadelen zijn er ook, bij mij in de wijk helaas veel openhaarden in gebruik dan ga je naar bed stinkt je hele slaapkamer ( woonkamer nog nooit last van gehad). Verbieden mogen ze dat, wel een andere discussie.
Komend jaar komt er een Panasonic Wp erbij om het laatste gas (momenteel een 50m3 per jaar) niet meer te gebruiken, maar de combi 50 blijft erbij die mag de hygiëne boiler/c.v. extra blijven ondersteunen.
@BarryH minimum is 100m3h idd maar dat moet je ook echt wel ventileren in een gezins woning en eigenlijk wel 150 als minimum.
[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 26-12-2022 16:33 ]
dank voor de uitleg. Is er ergens uitleg hoe zo'n systeem er dan uitziet wat kan verwarmen en koelen?Andrehj schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:11:
[...]
Die vraag komt steeds weer terug.
Antwoord is Ja, ze bestaan. Maar niemand gebruikt ze. En dat komt omdat het benodigde koelvermogen voor een woning veel lager is dan het benodigde verwarmingsvermogen. Dus je kunt dit veel beter loskoppelen.
Als je L/W WP het juiste vermogen heeft om je woning warm te houden, is deze voor L/L veel te groot.
Ik overweeg een warmtepomp omdat ik initieel wil koelen en nu een airco wil en later eventueel een warmtepomp lijkt me nogal dubbel en ik heb er ook geen ruimte voor.
Toch heb ik er de afgelopen 3 jaar heel goede ervaring mee. Ik kon er 600m2 gas mee besparen. Met de savent. Ik heb nu een vaillant arotherm en maakt zeker geen meer warmte uit een kwh is mijn gevoel.Andrehj schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:22:
[...]
Ik denk dat dit flink tegen gaat vallen. Reken voor de grap eens uit hoeveel warmte je eigenlijk uit dat beetje lucht kunt halen. En vraag bij de fabrikant eens wat COP-cijfers op (als fabrikanten zoveel moeite doen om die te verbergen begint het bij mij al te jeuken...) bij de door jouw gewenste ingangsvariabelen.
En dan heb ik het nog niet eens over flow-problemen als je zo'n warmtepompboiler met die dunne buisjes in serie met een echte L/W WP gaat zetten.
snameroc
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW
Naast de genoemde opties kun je ook denken aan bijvoorbeeld een Vaillant AroVair of een Innova Filomuro. Zie ook het Grote Fancoil Topic.ijdod schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:22:
Is er ervaring met het aanvullen van een L/W systeem met een L/L systeem?
Zoals velen zijn we aan het kijken wat de mogelijkheden zijn om van het gas af te gaan. Voor onze woning lijkt dat grotendeels haalbaar, wellicht met vervanging van een aantal radiatoren. De woonkamer is echter een uitdaging. Deze is vrij groot (63m2 incl open keuken), en heeft slechts een convectorput en 2 verticale (sier) radiatoren. Op 55 graden aanvoer trekt dit het maar marh\ginaal, zeker als het waait. Vloerverwarming is geen praktische oplossing (goede parketvloer), en extra radiatorvermogen is ook een uitdaging (hoewel ik me niet in verticale mogelijkheden moet veediepen). De convectorput is inmiddels voorzien van boosters.
Ik ben met het idee aan het spelen om dit simpelweg aan te vullen met een L/L unit. Daarmee kan je extra vermogen bijschakelen als dat nodig is, zonder dat het meteen erg inefficiënt wordt doordat de watertemperatuur omhoog moet (als dat al afdoende is). Bonus voor koelen in de zomer (kan W/L ook, maar dan loop je o.a. tegen hetzelfde aan). Zijn er reden waarom dat een slecht idee zou zijn?
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Er zijn ook airco achtige units die je gewoon aansluit op je (goedgeisoleerde) CV leidingen waarbij je dan je WP in koelstand zet. Bijvoorbeeld de Vaillant AroVair of een Innova Filomuro.omweersbui schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:55:
Wellicht is dat iets?
Maar om je hier echt te helpen hebben we wat meer info nodig over je situatie, en wat wil je bereiken?
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Dank voor de info. Ik ben opzoek naar wat algemene informatie. Van de zomer was mijn slaapkamer een hele periode +30 C. Dat is niet ideaal als je de volgende dag weer naar je werk wil.LeonTebbens schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:40:
[...]
Er zijn ook airco achtige units die je gewoon aansluit op je (goedgeisoleerde) CV leidingen waarbij je dan je WP in koelstand zet. Bijvoorbeeld de Vaillant AroVair of een Innova Filomuro.
Wellicht is dat iets?
Maar om je hier echt te helpen hebben we wat meer info nodig over je situatie, en wat wil je bereiken?
Ik wil mijn slaapkamer en mijn woonkamer koelen naar 25C, dat is prima. Nu kan ik 2000-4000 aan een airco uitgeven. Maar is het niet handiger om dan maar gelijk een warmtepomp te plaatsen?
Mijn huis is al voorbereid, goed geisoleerd en laag temperatuur verwarming. Daarbij heb ik een droogsysteem vloerverwarmnig in mijn woonkamer en badkamer en is mijn gasverbruik ca 400m3 per jaar.
Ik woon in de stad dus ruimte en geluid is een probleem. Daarom zou ik een zeer stille warmte pomp nodig hebben die ik aan de muur kan ophanden. Daarbij ik wil mijn huis niet weer helemaal open trekken voor buizen en kabels. Dus ik ben een beetje aan het uitzoeken wat mijn opties zijn en welke fabrikant daarbij het beste aansluit.
Dat is in het kort wat ik wil.
ja, een warmtepomp KAN koelen. (sommige modellen niet, goed opletten dus)omweersbui schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:14:
[...]
Dank voor de info. Ik ben opzoek naar wat algemene informatie. Van de zomer was mijn slaapkamer een hele periode +30 C. Dat is niet ideaal als je de volgende dag weer naar je werk wil.
Ik wil mijn slaapkamer en mijn woonkamer koelen naar 25C, dat is prima. Nu kan ik 2000-4000 aan een airco uitgeven. Maar is het niet handiger om dan maar gelijk een warmtepomp te plaatsen?
Mijn huis is al voorbereid, goed geisoleerd en laag temperatuur verwarming. Daarbij heb ik een droogsysteem vloerverwarmnig in mijn woonkamer en badkamer en is mijn gasverbruik ca 400m3 per jaar.
Ik woon in de stad dus ruimte en geluid is een probleem. Daarom zou ik een zeer stille warmte pomp nodig hebben die ik aan de muur kan ophanden. Daarbij ik wil mijn huis niet weer helemaal open trekken voor buizen en kabels. Dus ik ben een beetje aan het uitzoeken wat mijn opties zijn en welke fabrikant daarbij het beste aansluit.
MAAR, je moet kleppen gaan plaatsen in je systeem zodat het koude water alleen naar delen kan stromen waar een geschikt afgiftesysteem is. dus ook alleen fancoils MET condensafvoer en ventilatoren erin.
ook moet dat complete CV leidingsysteem over dat traject voorzien worden van geschikte isolatie van 19mm dik. en ook dat stuk waar die door muren gaat. dat is een flinke ingreep ten opizchte van een paar kanaaltjes langs het plavond of shutbord trekken voor een normale airco-puist aan de muur of een wat netter vloermodel.
hoe dan ook ben je op slopershoogte wil je goed gaan koelen. als je bereid bent om koofjes te plaatsen over je -NIEUWE- cv pijpen om de isolatie te verbergen en condensafvoer te plaatsen in die koven zodat het water weggepompt kan worden van je fancoils is het geen probleem. en ja, je bestaande CV leidingen zullen eruit moeten omdat je geen naden in je isolatie kan hebben dus je moet klemmen om de isolatie heen en de gaten door de muren uitboren naar de diameter met isolatie. dus alles vervangen voor meerlaagsbuis heeft zeker de voorkeur.
hou er alleen rekening mee dat het een stevige meerprijs gaat worden als je het gaat uitbesteden. de manuren zullen moordend zijn voor zon klus.
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 26-12-2022 20:24 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ja, die zijn er. Daikin heeft ze: https://www.daikin.nl/nl_...heat-pumps/multiplus.htmlomweersbui schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:55:
En Daikin heeft zelfs een versie die ook CV water warm kan maken. Vooral handig als je weinig tot geen opstelruimte buiten hebt, of voor kleinere ruimtes.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Wij hebben een Toshiba WP voor verwarming en warm water en een Daikin multi-split voor koelen. Die multi-split heeft een 5 kW binnenunit in de woonkamer (75 m2) en een 4 kW op de overloop boven met een 7 kW buitenunit. De paar weken in het jaar dat het echt zo bloedheet is, staan die allebei de hele dag aan en blijft het binnen gewoon onder de 25 graden op alle slaapkamers.omweersbui schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:14:
[...]
Dank voor de info. Ik ben opzoek naar wat algemene informatie. Van de zomer was mijn slaapkamer een hele periode +30 C. Dat is niet ideaal als je de volgende dag weer naar je werk wil.
Koelen met de WP kan wel, doen we niet. Daarvoor zouden alle leidingen, verdelers, etc. vervangen moeten worden. Dat is gewoon niet mogelijk.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Het makkelijkst is een monoblock en dan in de zomer de pomp van de vloerverwarming uit zolang je koelt of na een korte tijd uitzetten ivm condens.omweersbui schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:14:
[...]
Ik heb boven 2 fancoils (vloermodel) en die zijn stil en geeft echt veel koelvermogen.
Moet je wel bedenken wat je met warm water enz gaat doen. Gas kan er dan ook beter uit
Nukezone FTW
Wij koelen met een Jaga Briza op de slaapkamer en een Vaillant AroVair in de woonkamer. Gewoon met de bestaande CV leidingen en zonder condensafvoer, want als je er op let dat je niet onder het dauwpunt koelt, dan heb je geen condens. Dat koelt natuurlijk minder hard dan het wel-condenserend koelen wat je kent van een airco, maar is in ons jaren 30 huis voldoende om bij 30 graden de boel zo’n 4 a 5 graden koeler te krijgen. We hebben ook geen kranen op de vloerverwarming dus we doen sloffen aan tegen koude voeten. Die kranen wil ik nog wel een keertje tussen laten zetten (dank voor de reminder @flippy).omweersbui schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:14:
[...]
Wat je ook kiest, airco, het all-in-one Daikin systeem of een kleine WP (want 400 kuub is echt weinig 😀), geluid is in de stad zowiezo lastiger. Ook al voldoe je aan de geluidsnormen, fijn is continu gebrom niet voor buren. Plaatsing op balkon of dak met een dempende kast eromheen is dan snel nodig / verstandig.
[ Voor 3% gewijzigd door LeonTebbens op 26-12-2022 21:13 ]
veel warmtpeompen hebben al een aparte uitgang die actief word in koelbedrijf om kleppen aan te sturen. kan het ook niet fout gaan.LeonTebbens schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:58:
[...]
Wij koelen met een Jaga Briza op de slaapkamer en een Vaillant AroVair in de woonkamer. Gewoon met de bestaande CV leidingen en zonder condensafvoer, want als je er op let dat je niet onder het dauwpunt koelt, dan heb je geen condens. Dat koelt natuurlijk minder hard dan het wel-condenserend koelen wat je kent van een airco, maar is in ons jaren 30 huis voldoende om bij 30 graden de boel zo’n 4 a 5 graden koeler te krijgen. We hebben ook geen kranen op de vloerverwarming dus we doen sloffen aan tegen koude voeten. Die kranen wil ik nog wel een keertje tussen laten zetten (dank voor de reminder @flippy).
Wat je ook kiest, airco, het all-in-one Daikin systeem of een kleine WP (want 400 kuub is echt weinig 😀), geluid is in de stad zowiezo lastiger. Ook al voldoe je aan de geluidsnormen, fijn is continu gebrom niet voor buren. Plaatsing op balkon of dak met een dempende kast eromheen is dan snel nodig / verstandig.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Moet er wel voldoende koelcapaciteit overblijven natuurlijk want als je de vloer ertussenuit laat gaat dat hard achteruit @LeonTebbensflippy schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:20:
[...]
veel warmtpeompen hebben al een aparte uitgang die actief word in koelbedrijf om kleppen aan te sturen. kan het ook niet fout gaan.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
met fancoils met condensafvoer kan je op 6~8 graden water gaan draaien als je het echt wilt (is wel weer minder efficeint natuurlijk en heb je FLINK wat afgifte op zelfs een kleine fancoil met de fans aan. geen probleem dus.thido schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:30:
[...]
Moet er wel voldoende koelcapaciteit overblijven natuurlijk want als je de vloer ertussenuit laat gaat dat hard achteruit @LeonTebbens
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 26-12-2022 21:33 ]
Maar die heeft hij dus niet (de condens afvoer), vandaar de opmerking.flippy schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:32:
[...]
met fancoils met condensafvoer kan je op 6~8 graden water gaan draaien en heb je FLINK wat afgifte op zelfs een kleine fancoil. geen probleem dus.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
dan moet die geinstaleerd worden. je kan niet "airco" koelen zonder die afvoer.thido schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:32:
[...]
Maar die heeft hij dus niet (de condens afvoer), vandaar de opmerking.
zelfs op 11/13 graden werkt het echt meer dan prima. bij mij zitten de fancoils voor de vloerverwaming dus die condenseert dus veel later. voordat de vloer onder de 17c zit heb je de fancoils al uren op lage temperatuur draaien. moet je dus alleen zorgen dat de leidingen tot de verdeler ingepakt zijn. ook de verdeler condenseert echt niet snel.flippy schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:32:
[...]
met fancoils met condensafvoer kan je op 6~8 graden water gaan draaien als je het echt wilt (is wel weer minder efficeint natuurlijk en heb je FLINK wat afgifte op zelfs een kleine fancoil met de fans aan. geen probleem dus.
Nukezone FTW
bedrijfspanden worden gekoeld met 12 graden. maar daar zijn de leidingen ook geisoleerd met armaflex AF, dat kost een zure cent.Powrskin schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:58:
[...]
zelfs op 11/13 graden werkt het echt meer dan prima. bij mij zitten de fancoils voor de vloerverwaming dus die condenseert dus veel later. voordat de vloer onder de 17c zit heb je de fancoils al uren op lage temperatuur draaien. moet je dus alleen zorgen dat de leidingen tot de verdeler ingepakt zijn. ook de verdeler condenseert echt niet snel.
met moderne systemen kan je gewoon WAR sturen in koelbedrijf. maar ga je voor maximale capaciteit moet je rekening ermee houden dat je tot 6 a 8 graden kan gaan. vooral als de lucht drogen je doel is.
Situatie:
Ik heb sinds een paar weken een warmtepomp en we verwarmen de begane grond vrijwel volledig met vloerverwarming (alleen in de aangrenzende bijkeuken zit nog een radiator). Op deze vloerverwarming zit nu nog een mengverdeler waar in deze dagen water van +/- 32 graden wordt gemengd totdat het met +/- 27 graden de vloer in gaat. Deze 5 graden 'verlies' is voor mijn gevoel zonde qua rendement. Daarom zit ik er aan te denken om deze te vervangen voor een pomploze verdeler.
Een paar vragen hierover:
- Kan ik de huidige verdeler zonder problemen vervangen?
- Kan me voorstellen dat ik de 5 graden lagere aanvoertemperatuur straks wel ga merken op de normale radiatoren (bijna allemaal type 22) in de rest van het huis. Is zoiets met radiator ventilatoren op te vangen?
- Ik zit er aan te denken om de honeywell klep er uit te halen. Kan ik dan alle leidingen vanaf de witte aanvoerleiding verwijderen (incl. bypass) en vervangen voor meerlagenbuis met multi-fit koppelingen? Als ik het goed lees dan heb ik dan geen bijzonder gereedschap nodig.
- Huis in 2016/2017 gebouwd en opgeleverd ( +/- 170m2) met goede isolatie
- Vloerverwarming verdeler met 6 groepen
- Honeywell Evohome waarbij de volledige verdeler 1 zone is
- Atlantic Alfea Extensa AI 8 warmtepomp met 300L SWW boiler
:strip_exif()/f/image/eW1NSpOAejV6mE28aRFrO5L6.jpg?f=fotoalbum_large)
jashakey schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:02:
Een paar vragen hierover:
- Kan me voorstellen dat ik de 5 graden lagere aanvoertemperatuur straks wel ga merken op de normale radiatoren (bijna allemaal type 22) in de rest van het huis. Is zoiets met radiator ventilatoren op te vangen?
- Ik zit er aan te denken om de honeywell klep er uit te halen. Kan ik dan alle leidingen vanaf de witte aanvoerleiding verwijderen (incl. bypass) en vervangen voor meerlagenbuis met multi-fit koppelingen? Als ik het goed lees dan heb ik dan geen bijzonder gereedschap nodig.
ja
ja
[ Voor 45% gewijzigd door flippy op 26-12-2022 22:03 ]
Wellicht eerst even testen of deze ultra lage temperatuur voor jouw radiatoren goed werkt?
[ Voor 96% gewijzigd door LED-Maniak op 26-12-2022 22:20 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Als het goed is kun je bij deze verdeler ook een drukverschilregelaar plaatsen. Aan de rechterzijkant zit dan een blind dop.shakey schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:02:
Even een vraag voor wat advies ivm het vervangen van de verdeler vanwege de lage temperaturen van een warmtepomp.
Situatie:
Ik heb sinds een paar weken een warmtepomp en we verwarmen de begane grond vrijwel volledig met vloerverwarming (alleen in de aangrenzende bijkeuken zit nog een radiator). Op deze vloerverwarming zit nu nog een mengverdeler waar in deze dagen water van +/- 32 graden wordt gemengd totdat het met +/- 27 graden de vloer in gaat. Deze 5 graden 'verlies' is voor mijn gevoel zonde qua rendement. Daarom zit ik er aan te denken om deze te vervangen voor een pomploze verdeler.
Een paar vragen hierover:Even wat achtergrond info;
Een foto van de verdeler uiteraard voorzien van de nodige thermometers
:
[Afbeelding]
Als je die helemaal dicht draait, mengt hij ook helemaal niets meer bij.
Zo een: https://www.fitting-shop....tbv-ku-slim-verdeler.html
Heb je dan niet last van twee verschillende pompen die tegelijkertijd draaien als je dit doet?fietsensloper schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:55:
[...]
Als het goed is kun je bij deze verdeler ook een drukverschilregelaar plaatsen. Aan de rechterzijkant zit dan een blind dop.
Als je die helemaal dicht draait, mengt hij ook helemaal niets meer bij.
Zo een: https://www.fitting-shop....tbv-ku-slim-verdeler.html
Staat je vvw pomp nu in de hoogste stand en helpt het nog als je de mengverdeler hoger zet?shakey schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:02:
Even een vraag voor wat advies ivm het vervangen van de verdeler vanwege de lage temperaturen van een warmtepomp.
Situatie:
Een paar vragen hierover:Even wat achtergrond info;
Een foto van de verdeler uiteraard voorzien van de nodige thermometers
:
[Afbeelding]
Wat bedoel je met ‘helpt het nog als je de mengverdeler hoger zet’? Volgens mij kan ik daar niets hoger zetten naast de pomp en die staat op de hoogste stand.BarryH schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:38:
[...]
Staat je vvw pomp nu in de hoogste stand en helpt het nog als je de mengverdeler hoger zet?
er zit als het goed is een inbus aan de zijkant waar je de bypass dicht kan draaien. daarmee forceer je water door de verdeler ipv weer via de balk de retour in.shakey schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 07:49:
[...]
Wat bedoel je met ‘helpt het nog als je de mengverdeler hoger zet’? Volgens mij kan ik daar niets hoger zetten naast de pomp en die staat op de hoogste stand.
gezien de hoeveelheid ruimte zou ik eerder gewoon kijken naar een gesloten verdeler. stuk meer ruimte en ook netter met midner bochten en meer flow.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 27-12-2022 10:03 ]
De Intergas CV zal nog een tijdje blijven hangen voor SWW en zal ik op termijn vervangen voor een separate warmtepompboiler. De CV zal in zijn geheel geen dienst meer doen voor verwarmen, maar in een noodgeval (b.v. storing WP) zou ik hem wel willen weer eenvoudig willen kunnen inzetten. Ik ben daarom van plan keerkleppen te installeren op de aanvoer van de CV en de WP.
Nu zie ik ook dat er een terugstroomklep op de markt is met ingebouwde afsluiter en aftapmogelijkheid:

https://www.waterbeveilig...A-NL-technische-fiche.pdf
Doordat dit allemaal in één appendage zit, zou dat weer in aanschaf en installatie van losse onderdelen schelen.
Weet iemand of dit een gebruikelijke oplossing is voor dit doel? Of kan ik beter voor een "simpele" losse Watts veerbelaste klep gaan?
En klopt het dat er enkel keerkleppen nodig zijn op de aanvoer van WP en CV en niet op de retour?
[ Voor 5% gewijzigd door Speedfight op 27-12-2022 10:24 ]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
ik zou je dat geld en gezeik gewoon besparen. in tegenstelling tot de cv ketel heeft het monoblok al een backup erin zitten.Speedfight schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:17:
Ik ben op zoek naar een geschikte keerklep voor bij mijn (nog in te installeren) monoblock warmtepomp die ik parallel ga aansluiten op het bestaande CV-circuit. De Intergas CV zal nog een tijdje blijven hangen voor SWW en zal ik op termijn vervangen voor een separate warmtepompboiler. De CV zal in zijn geheel geen dienst meer doen voor verwarmen, maar in een noodgeval (b.v. storing WP) zou ik hem wel willen weer eenvoudig willen kunnen inzetten. Ik ben daarom van plan keerkleppen te installeren op de aanvoer van de CV en de WP.
Nu zie ik ook dat er een terugstroomklep op de markt is met ingebouwde afsluiter en aftapmogelijkheid:
[Afbeelding]
https://www.waterbeveilig...A-NL-technische-fiche.pdf
Doordat dit allemaal in één appendage zit, zou dat weer in aanschaf en installatie van losse onderdelen schelen.
Weet iemand of dit een gebruikelijke oplossing is voor dit doel? Of kan ik beter voor een "simpele" losse Watts veerbelaste klep gaan?
En klopt het dat er enkel keerkleppen nodig zijn op de aanvoer van WP en CV en niet op de retour?
wat had je als backup voor je CV ketel al die jaren?
Kortom CV geheel afkoppelen van verwarmingscircuit door aan de CV kant een afsluiter of "simpele" keerklep op de aanvoer te plaatsen (of geheel afkoppelen - maar dat is waarschijnlijk meer werk).flippy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:23:
[...]
ik zou je dat geld en gezeik gewoon besparen. in tegenstelling tot de cv ketel heeft het monoblok al een backup erin zitten.
wat had je als backup voor je CV ketel al die jaren?
Qua back-up: de techniek heb ik alle vertrouwen in, meer het is meer dat ik voor de Intergas een installateur heb om op terug te vallen en voor de warmtepomp als DHZ-er niet. Maar inderdaad, ik maak mij wellicht druk om niets en kan ik het beter zo simpel mogelijk houden.
[ Voor 21% gewijzigd door Speedfight op 27-12-2022 10:31 ]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
gewoon ketel uit het systeem halen. dat moet toch gebeuren. gewoon de pleister aftrekken.Speedfight schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:28:
[...]
Kortom CV geheel afkoppelen van verwarmingscircuit door aan de CV kant een afsluiter of "simpele" keerklep op de aanvoer te plaatsen (of geheel afkoppelen - maar dat is waarschijnlijk meer werk).
dus gewoon leidingen naar de ketel afdoppen.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 27-12-2022 10:32 ]
Auwflippy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:31:
[...]
gewoon ketel uit het systeem halen. dat moet toch gebeuren. gewoon de pleister aftrekken.
dus gewoon leidingen naar de ketel afdoppen.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:04 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
de standaard intergasjes HRE's waar half nederland mee zit kan gewoon draaien op alleen CV of alleen SWW bedrijf zonder dat andere systeem aangesloten is.Ronald.42 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:44:
[...]
In een andere post stel je dat je de ketel nog wil gebruiken voor sww.
Dat gaat niet als de cv leidingen er af liggen....
Bij Intergas gaat dat wel. Toen onze WP werd ge"installeerd had de installateur een aantal koppelingen niet op dag 1 (iets met remote covid schouw) dus is ie twee dagen later teruggekomen terwijl CV open lag. Die dagen konden we wel gewoon douchen omdat Intergas geen driewegklep heeft maar apart SWW circuit geloof ik.Ronald.42 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:44:
[...]
In een andere post stel je dat je de ketel nog wil gebruiken voor sww.
Dat gaat niet als de cv leidingen er af liggen....
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:04 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Helemaal niet erg, goed juist. Houd iedereen scherp en voorkomt "probleempjes"..Ronald.42 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:50:
[...]
Owh oké dat was mij niet bekend.
Ik ben alleen bekend met de modellen die het cv circuit middels een driewegklep en wisselaar gebruiken om sww te maken.
Dan heb ik niks gezegd
Ik ging bij de opties al uit van fans op de radiatoren/convectoren, maar nog niet van vervanging. Inmiddels al meer zitten rekenen en meten, en een stukje WAF-verificatie gedaan op het vervangen van de beide verticale radiatoren (200x50, ca 1800W op 75/65/20, waar met lagere temperaturen bar weinig van overblijft) door fancoils langs die muren. Daar zit meer ruimte, dan ik dacht gelukkig. Grote vraag blijft altijd welk uitgangspunt er gebruikt wordt in de berekening, voor de woonkamer kom ik op waarden tussen de 6 en 12 kW aan radiatorvermogen…LeonTebbens schreef op maandag 26 december 2022 @ 19:31:
[...]
Naast de genoemde opties kun je ook denken aan bijvoorbeeld een Vaillant AroVair of een Innova Filomuro. Zie ook het Grote Fancoil Topic.
Je kunt daarmee de Elga uitlezen en instellen.
Desgewenst kun je er nieuwe Firmware mee in de Elga zetten.
Als je er een nodig hebt kijk dan even op marktplaats onder
"Techneco Elga servicekabel 60946"
:strip_exif()/f/image/wLz3LxS5GqTI5DenbyyCo4Wq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door avandermeulen op 27-12-2022 11:24 . Reden: foto toegevoegd ]
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
tenzij je in putins paleis woont kan ik je nu al vertellen dat die berekningen op geen enkele wijze klopt.ijdod schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:20:
[...]
Grote vraag blijft altijd welk uitgangspunt er gebruikt wordt in de berekening, voor de woonkamer kom ik op waarden tussen de 6 en 12 kW aan radiatorvermogen…
jij hebt echt niet 12kw nodig in een woonkamer om het 21 graden te houden. als dat wel het geval is zou ik eerst eens overwegen om daadwerkelijk glas en deuren in je kozijnen te monteren ipv kippengaas.
in de meeste gevallen kom je al goed uit door gewoon je bestaande radiatoren te vervangen door T33 wat doorgaans ook beter door de WAF komt als simpele drop-in replacement wat je op een zaterdagje kan doen. volgende stap word toch de vrouw beetje porren dat die ikea vloer wel een eruit mag en dan meteen vloerverwarming erin....
[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 27-12-2022 11:43 ]
Ja, precies. Ik ben het ermee eens dat ventileren belangrijk is. Vraag is wel hoeveel er nodig is, en hoe je dat het slimst kan doen: vast debiet, of vraaggestuurd (CO2/luchtvochtigheid). Daarnaast kan je nog kiezen welk ventilatiesysteem (WTW, Type C, of ventilatie WP). Energetisch is de WTW het voordeligst, maar deze oplossing kan bij bestaande woningen lastig toe te passen zijn. Blijft over Type C of WTW.Baapje327 schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:20:
[...]
Ja helder. Ik snap wat je bedoelt, maar feitelijk zeg je dat ventileren energie kost en dat is natuurlijk zo, maar het moet toch echt, en hier steeds meer omdat steeds beter geisoleerd wordt. Wat dan geventileerd wordt, is toch efficiënter dan als je daar grotendeels de warmte uit haalt. Qua cop is ie niet slechter dan een L/w wp, want de aanvoer temp van de lucht is hartstikke hoog.
Voordeel van Type C is dat installatie goedkoop is, en je geen minimumdebiet hebt (later meer hierover). Nadeel is dat als het koud is je best wat energie naar buiten blaast, wat je dus (met de L/W WP) moet compenseren.
Voordeel van ventilatie-WP is dat je een groot gedeelte van de energie uit de uitblaaslucht terugwint. Hierdoor heb je tot op zekere hoogte een lichtere L/W WP nodig. Als deze op z'n tenen loopt als het koud is, is die extra 1kW mooi meegenomen.
Nadeel is dat het redelijk kostbaar is, ook qua installatie (de Ecolution combi 50 zit in je SWW circuit, in de CV circuit, en in de ventilatie circuit), hoewel er nu wel een flinke subsidie op zit. Een ander nadeel is dat je wel flink moet ventileren. Ik heb uitgerekend dat als je aan 1kW herwonnen wilt komen, je ongeveer 175 m3/uur moet ventileren (als je de uitblaaslucht van 18 naar 2 graden afkoelt). De ventilatie-WP is vaak niet modulerend, en kan dus niet minder dan dat doen.
Helaas niet, zie hierboven. Je kunt natuurlijk wel een uurtje aan, 2 uur uit doen, maar maakt het wel ingewikkelder. De DucoBox Eco is wel modulerend, en kan uit buitenlucht bijmengen om tot 2.5 kW te komen. Maar deze is best aan de prijs, als je hem al kunt vinden.Denk dat de crux van het herhaal is dat je niet meer zou moeten gaan ventileren omdat je het met een ventilatie warmtepomp doet. Maar wat je toch al moet ventileren, dat is mooi meegenomen toch?
Maar hij kan ook vrij laag staan toch, 50m3 per uur oid...?
De COP van de ventilatie WP is een beetje anders dan die van een L/W WP, omdat deze in 1 keer een heel eind naar beneden moet koelen. Bijvoorbeeld van 18 naar 2 graden, terwijl een L/W WP bijvoorbeeld van 18 naar 14 graden kan gaan. Vandaar dat de COP lager ligt dan je zou verwachten, zo rond de 4-4.5. De Pana haalt bij Tb=10 bv gemakkelijk 7.Ik wilde hier de retour temp wat ophogen, dat is 23 graden oid, dus met 20 graden aanvoer, 23 graden maken, zou een extreem hoge cop moeten leveren.
Ik heb de Inventum Ecolution parallel staan aan de Pana, in serie lijkt me een probleem omdat ze beide een pomp hebben, en de flow over de Pana vaak veel groter is. De Ecolution danst nu gewoon mee op de stooklijn van de Pana daar deze ook een dT van 3..5 heeft.
Hoeveel kWh je kunt besparen is nog wat meer rekenwerk. Maar als ik naar mijn berekening kijk, dan heeft bij Tb=2C de ventilatie-WP combi toch 165W minder nodig dan de Type-C combi, wat 4 kWh elektrisch per dag is.
TLDR: als WTW geen optie is, als je het ventilatiedebiet kunt gebruiken, en als je wat extra vermogen kunt gebruiken, dan is een ventilatie-WP icm een L/W WP m.i. een prima overweging.
Op advies van een paar pagina's terug
Tot zover gaat het goed (denk ik), maar ik ben nog niet klaar met inregelen. Wat ik nu al merk is dat de buiten-unit veel korter draait. Dat is denk ik logisch, want de dT is veel lager. En als de kamerthermostaat de beide pompen uitschakelt, is het buffervat vrij snel op temperatuur en gaat de wp uit.
Vragen:
In andere posts, een aantal dagen geleden toen het onder nul was, zag ik dat sommigen hele lange runs meldden. Ik meen te begrijpen dat een lange run betekent dat de wp heel lang draait? Of betekende het dat het een lange tijd zonder defrost was? Ik zie niet in hoe ik de wp heel lang kan laten draaien met zo'n klein (100L) vaatje, de veel genoemde 1000L zou kunnen werken maar is idd onzinnig.
Ik ben bezig de dT van 'het huis' (dus vvw + radiatoren samen) goed te matchen met die van de wp. Is een te lage dT even inefficient als een te hoge dT, of gaan er dan nog andere dingen spelen?
De kamerthermostaat schakelt nu dus de pompen ná het buffervat. Die zou ook de wp kunnen schakelen. Heeft dat voordelen/nadelen (naast het 3x per uur schakelen)?
Laatste (voor dit moment) vraag: ik heb een Therminon 5000 verdeler die ik pomploos wil hebben/maken. Uit een eerdere post begrijp ik dat er ombouwsetjes te bestellen zijn. Is dat een beetje te doen voor een amateur? Dat zou wel een paar duiten schelen vergeleken met een een nieuwe laten installeren. Die investering haal ik er misschien nooit uit.
Was het maar een IKEA vloer, dan was de discussie een stuk makkelijker geweest 😃. Het is een goede eikenhouten parketvloer. Daarnaast komt er bij vv nog de veel ingrijpende werkzaamheden kijken, toch iets meer dan een convector op de muur schroeven.
Okee, ik ga de proef op de som nemen en een monoblock (Vaillant aroTHERM VWL 55/6 = 5kw - welke inmiddels binnen is) parallel aansluiten op het bestaande CV-circuit in de kruimruimte.Speedfight schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 15:02:
Ik ben mij aan het oriënteren om een LG of Panasonic monobloc te installeren.
Mijn huis uit 2008 is volledig voorzien van vloerverwarming en met de huidige ketel op 40 graden makkelijk warm te houden.
Gasverbruik voor verwarmen is op jaarbasis zo'n 800m3, daarmee zou o.b.v. de koevlaas formule een 5kwh model moeten volstaan.
Voorlopig wil ik de gasketel nog laten hangen voor SWW om deze toekomstig te vervangen voor een (warmtepomp)boiler. Tot die tijd wil met een tweetal afsluiters de CV afkoppelen van de verwarming (of hoeft dit enkel op de retour of aanvoerleiding?).
Om het grotendeels zelf te kunnen installeren wil ik het monobloc dichtbij het huis in de tuin opstellen en via de kruipruimte middel T-stukken aankoppelen op de meerlagen buizen die daar vanuit de zolder, waar de CV hangt, naar de vloerverwarming verdeler op de begane grond lopen.
Ter illustratie hierbij wat foto's van de huidige situatie:
Berekening vloerverwarming vanuit de bouw destijds:
[Afbeelding]
Verdeler op zolder bij de huidige CV:
[Afbeelding]
Verdeler op de begane grond (op de 1e etage zit er nog zo één maar dan met 5 zones):
[Afbeelding]
Kruipruimte waar de meer lagenbuizen vanuit de (niet toegankelijke) koof naar de verdeler op de BG gaan:
[Afbeelding]
Externe diameters:
- Bij de CV: 22mm leiding, dit gaat vervolgens voor het de vloer in gaat over op 25mm meerlagenbuis.
- Bij de verdeler op de BG en 1e etage komt het binnen via een 20mm meerlagenbuis.
- De groepen van de vloerverwarming zelf zijn 18mm
Ergens gaat het dus over van 25mm naar 20mm, maar omdat alles in de betonnen vloeren verwerkt zit kom ik daar niet achter.
De vraag die ik nu heb: Is het aankoppelen van het monobloc op de dunnere leiding in de kruipruimte inderdaad een mogelijkheid? En of er dan nog bijzondere aandachtspunten zijn?
Mocht dit niet aan te raden zijn dan moet ik een plan B gaan bedenken. Alvast bedankt voor het meedenken
Ik heb nu een visueel boodschappenlijstje gemaakt voor de waterzijdige kant van de installatie:
/f/image/CAYwUR543P69cNV7JsV1Zsfj.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb zoveel mogelijk bij Heima24 gekeken. De bekende Terrendis grondleiding gepakt, hier kon ik geen puntstuk van 32mm naar 1 1/4e van vinden, dus hier ook de variant van Heima24 gepakt.
De Vaillant verbindingsset is overigens al binnen.
Op of aanmerkingen zijn welkom. Als ik de plank ergens volledig mis sla dan hoor ik het ook graag ;-)
Wellicht is het goed om een eigen topic aan te maken met je situatie, aanpassingen en impact per aanpassing.Jaap19 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:10:
Even een update van de stand van zaken:
Op advies van een paar pagina's terugheb ik de flow van de circulatiepomp (na het 'nutteloze' buffervat) en de flow van de open verdelerpomp op maximaal gezet. De stooklijn heb ik nu een heel eind omlaag kunnen schroeven en het huidige setpoint voor de Ta ligt rond de 31..32 graden (buiten is het circa 5 graden).
Tot zover gaat het goed (denk ik), maar ik ben nog niet klaar met inregelen. Wat ik nu al merk is dat de buiten-unit veel korter draait. Dat is denk ik logisch, want de dT is veel lager. En als de kamerthermostaat de beide pompen uitschakelt, is het buffervat vrij snel op temperatuur en gaat de wp uit.
Vragen:
In andere posts, een aantal dagen geleden toen het onder nul was, zag ik dat sommigen hele lange runs meldden. Ik meen te begrijpen dat een lange run betekent dat de wp heel lang draait? Of betekende het dat het een lange tijd zonder defrost was? Ik zie niet in hoe ik de wp heel lang kan laten draaien met zo'n klein (100L) vaatje, de veel genoemde 1000L zou kunnen werken maar is idd onzinnig.
Ik ben bezig de dT van 'het huis' (dus vvw + radiatoren samen) goed te matchen met die van de wp. Is een te lage dT even inefficient als een te hoge dT, of gaan er dan nog andere dingen spelen?
De kamerthermostaat schakelt nu dus de pompen ná het buffervat. Die zou ook de wp kunnen schakelen. Heeft dat voordelen/nadelen (naast het 3x per uur schakelen)?
Laatste (voor dit moment) vraag: ik heb een Therminon 5000 verdeler die ik pomploos wil hebben/maken. Uit een eerdere post begrijp ik dat er ombouwsetjes te bestellen zijn. Is dat een beetje te doen voor een amateur? Dat zou wel een paar duiten schelen vergeleken met een een nieuwe laten installeren. Die investering haal ik er misschien nooit uit.
Dan kan iedereen snel begrijpen wat je situatie is en krijg je betere adviezen.
specifiek op je vraag: lijkt me goed om idd te proberen hoe het werkt als de thermostaat de WP schakelt en daarmee alle pompen (direct of indirect). Dan gebruik je de warmte die je maakt gelijk en gaat er niets verloren in een technische ruimte oid.
# runs kan je nog beinvloeden door wellicht de thermostaatinstellingen nog wat aan tepassen (grotere bandbreedte tussen wanneer WP aan en wanneer weer uit. b.v. van 19,2-19,6 naar 19,0-19,8)
te lage dT is vooral dat je huis niet warm wordt/blijft.
Ok, eigen topic starten ga ik doen. Ik begrijp dat dat anders is dan hier een vraag stellen (ik ben nog aan het uitvinden hoe het forum werkt, heb onder een steen geleefd wat dit betreft).BarryH schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:52:
[...]
Wellicht is het goed om een eigen topic aan te maken met je situatie, aanpassingen en impact per aanpassing.
Dan kan iedereen snel begrijpen wat je situatie is en krijg je betere adviezen.
specifiek op je vraag: lijkt me goed om idd te proberen hoe het werkt als de thermostaat de WP schakelt en daarmee alle pompen (direct of indirect). Dan gebruik je de warmte die je maakt gelijk en gaat er niets verloren in een technische ruimte oid.
# runs kan je nog beinvloeden door wellicht de thermostaatinstellingen nog wat aan tepassen (grotere bandbreedte tussen wanneer WP aan en wanneer weer uit. b.v. van 19,2-19,6 naar 19,0-19,8)
te lage dT is vooral dat je huis niet warm wordt/blijft.
Wij hebben begin dit jaar ons hele oude verwarmingssysteem eruit gehaald, alle radiatoren en buizen. Wij hebben toen bij de CV een kleine lus aangebracht, daar het drukvat tussen gezet en dan werkt het prima.Ronald.42 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:50:
[...]
Owh oké dat was mij niet bekend.
Ik ben alleen bekend met de modellen die het cv circuit middels een driewegklep en wisselaar gebruiken om sww te maken.
Dan heb ik niks gezegd
Heb ook nog de energieboer gebeld voor de zekerheid (Remeha in mijn geval) en die zei dat er geen minimum liters zijn om het te laten werken, als er maar water in zit op druk. En dat was ook zo wij hebben deze setup 8 maanden gebruikt voor SWW uit de CV.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:05 ]
Ik mis nog een drukmeter, of zit die al in de bestaande installatie( en niet in de ketel)?
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Dank, terecht punt. Wilde eerst die van de CV nog gebruiken, maar als ik die helemaal afkoppel gaat dat hem niet worden. Het vulpunt zal ik wel op zolder houden (beter toegankelijk dan de kruipruimte), meest praktische is om daar in de buurt de manometer te hebben. Ik ga even kijken of ik iets kan vinden wat ik daar ergens kan monteren.jaari schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:21:
[...]
Ik mis nog een drukmeter, of zit die al in de bestaande installatie( en niet in de ketel)?
Iemand tips waar dit te vinden? heb al mijn documentatie van de nieuwbouw hut bekeken maar kan deze datum nergens vinden.
Is de gemeente een goede stap of de bouwer?
Vergunning is trouwens zeker aangevraagd voor 1/7/2018.
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Iemand tips en tricks om dit spul door de kruipruimte geworsteld te krijgen?
Hoe krijg je dit gebogen?
:strip_exif()/f/image/aWk8OtIG0RfqnK5SBrkwQvLM.jpg?f=fotoalbum_large)
WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50
Je hebt gelijk, qua kosten en interne weerstand is kunststof beter. Omdat ik zoveel krappere bochten moet maken wilde ik niet te veel vernauwingen in het systeem aanbrengen. Met koper kan ik als amateur nog mooie vloeiende bochten maken zonder vernauwing. Ik heb de meeste koppelingen in Duitsland besteld en pijp op Marktplaats, dus het valt allemaal reuze mee. Bij de TU is het onbetaalbaar geworden. We gaan het zien...koevlaas2 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:29:
[...]
Kan je niet beter 32mm kunststofleiding toepassen, 35mm koper is misdadig duur (en slechter dan kunststof).
Als iemand nog een mooie driewegklep van 5/4" zoekt: Belimo
Mooie kleppen voor normaal geld (in Polen)
Ik zie de WP hier uitschakelen op het moment dat hij over gaat van verwarming naar warm water en terug (dat is dus twee keer per dag). Verder gebeurt het af en toe dat hij 'pendelt', ofwel dat er niet genoeg afgiftevermogen is en de compressor uitvalt (maar de pomp niet). De thermostaat vraagt eigenlijk altijd warmte in een van de ruimtes.
Als jij je thermostaat steeds in en uit hoort schakelen, kun je met minder warm water toe. Hoe lager hoe beter.
maak hier een donatie: https://www.bondtegenvloeken.nl/wat-doe-jij/steun-de-bondron321 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:05:
en ga ervoor.
Dat is wel een belangrijk zinnetje. Ik kan me goed voorstellen dat, als je voldoende ruimtes hebt met thermostaat die de wp warmtevraag geven, het statistisch niet veel voorkomt dat er lang genoeg géén warmtevraag is. Ik schat dat >2 ruimtes al voldoende is. Ik snap de lange runs nu.
Ik heb zelf maar 1 ruimte, de woonkamer, met thermostaat. De radiatoren hebben naregeling (thermostaatkranen).
In het voorjaar een hele in werking zijnde/ziende Elga te koop voor de geïnteresseerdenavandermeulen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:23:
Er zijn nog een paar kabeltjes om de Techneco Service Tool met de Techneco Elga met Toshiba buitenunit te koppelen.
Je kunt daarmee de Elga uitlezen en instellen.
Desgewenst kun je er nieuwe Firmware mee in de Elga zetten.
Als je er een nodig hebt kijk dan even op marktplaats onder
"Techneco Elga servicekabel 60946"[Afbeelding]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Lange runs krijg je door een warmtevraag te hebben/houden en zorgen dat je het minimum vermogen kwijt kan.Jaap19 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:43:
[...]
Dat is wel een belangrijk zinnetje. Ik kan me goed voorstellen dat, als je voldoende ruimtes hebt met thermostaat die de wp warmtevraag geven, het statistisch niet veel voorkomt dat er lang genoeg géén warmtevraag is. Ik schat dat >2 ruimtes al voldoende is. Ik snap de lange runs nu.
Ik heb zelf maar 1 ruimte, de woonkamer, met thermostaat. De radiatoren hebben naregeling (thermostaatkranen).
Meestal is een war(weersafhankelijke regeling) met een stooklijn hier geschikt voor. In het Panasonic topic staat wel mooi beschreven hoe deze in te stellen. Hoe beter je deze op je woning af stelt des te langer de runs worden.
Naregeling of iets met meerdere thermostaten kan dit soms verstoren.
Hiermee:ron321 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:05:
Vandaag het rolletje 32mm binnen gekregen.
Iemand tips en tricks om dit spul door de kruipruimte geworsteld te krijgen?
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/rzfAu9O0WCyrTxy0RqL95WI3.png?f=user_large)
https://www.heima24.de/we...fer.html?cache=1672164410
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik zou voor de Terrendis grondleiding toch de juiste overgangskoppelingen gebruiken.Speedfight schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:34:
Ik heb zoveel mogelijk bij Heima24 gekeken. De bekende Terrendis grondleiding gepakt, hier kon ik geen puntstuk van 32mm naar 1 1/4e van vinden, dus hier ook de variant van Heima24 gepakt.
De Vaillant verbindingsset is overigens al binnen.
Op of aanmerkingen zijn welkom. Als ik de plank ergens volledig mis sla dan hoor ik het ook graag ;-)
Perskoppelingen zijn veelal bedoeld voor meerlagenbuis, cv buis of koper, de terrendis grondleiding is geen meerlagenbuis.
Dan kun je beter een verloop van overgangkoppeling Terrendis naar verloopring 5/4” buiten x 1” binnen. Eventueel afdichten met loctite 577 (-55 t/m 150 graden geschikt)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
wat hij zegt. de terrenids buis is te zacht om direct op te persen. die schiet er zo vanaf of gaat lekken als je er beetje druk op zet.DutchWing schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:11:
[...]
Ik zou voor de Terrendis grondleiding toch de juiste overgangskoppelingen gebruiken.
Perskoppelingen zijn veelal bedoeld voor meerlagenbuis, cv buis of koper, de terrendis grondleiding is geen meerlagenbuis.
Dan kun je beter een verloop van overgangkoppeling Terrendis naar verloopring 5/4” buiten x 1” binnen. Eventueel afdichten met loctite 577 (-55 t/m 150 graden geschikt)
https://benem.nl/terrendis-puntstuk-32-x-1-messing.html
Tikt weer lekker aan ;-)
Als ik ga verkleinen van 1 1/4” naar 1”, kan ik dan niet net zo goed de rest van alle koppelingen/appedages ook naar 1” brengen? Of is het voor de flow wel aan te bevelen om die een maatje groter te houden?
[ Voor 12% gewijzigd door Speedfight op 27-12-2022 19:32 ]
meer flow meer beter. je wilt zo lang mogelijk zoveel mogelijk diameter houden. dat verlaagt de weerstand en je stroomgebruik van de pomp straks.Speedfight schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:31:
Dank @DutchWing en @flippy! 4x €36 zie ik:
https://benem.nl/terrendis-puntstuk-32-x-1-messing.html
Tikt weer lekker aan ;-)
Als ik ga verkleinen van 1 1/4” naar 1”, kan ik dan niet net zo goed de rest van alle koppelingen/appedages ook naar 1” brengen? Of is het voor de flow wel aan te bevelen om die een maatje groter te houden?
probeer beetje te relativeren op het prijskaartje van het hele verhaal en hoe lang het mee moet gaan.
Prijs was ook met een knipoog :-)flippy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:50:
[...]
meer flow meer beter. je wilt zo lang mogelijk zoveel mogelijk diameter houden. dat verlaagt de weerstand en je stroomgebruik van de pomp straks.
probeer beetje te relativeren op het prijskaartje van het hele verhaal en hoe lang het mee moet gaan.
Als ik het goed interpreteer dan heeft het dus zeker zin om de de rest op 5/4” te houden.
P.s. Nu ik op Terrendis puntstukken overga overweeg ik de overige perskoppelingen te vervangen voor RTM varianten. Dan hoef ik niet met een perstang in de weer (+ het lenen ervan).
Je bedoeld 28mm voor (cv) precisiebuis/koper of 32mm voor meerlagenbuis.Speedfight schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:07:
[...]
Prijs was ook met een knipoog :-)
Als ik het goed interpreteer dan heeft het dus zeker zin om de de rest op 5/4” te houden.
Je spreekt alleen van 5/4” of 1 1/4” (hetzelfde) als je het hebt over schroefverbindingen of dikwandig. (5/4” = 31,75mm)
RTM is wel merk gebonden, andere merken zou kunnen (geen garantie), let wel op dat de diameter en wanddikte gelijk is aan die van uponor.P.s. Nu ik op Terrendis puntstukken overga overweeg ik de overige perskoppelingen te vervangen voor RTM varianten. Dan hoef ik niet met een perstang in de weer (+ het lenen ervan).
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Doel op het feit dat ik met alle schroefverbinding voor alle appedages/koppelingen initieel had ingestoken op alles 5/4" (had al eerder via dit forum geleerd dat dat 1 1/4" in andere schijfwijze is ;-)) om een zo groot mogelijke binnendiameter te houden voor de 32mm (=26,2mm binnenmaat) Terrendis grondleiding .DutchWing schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:26:
[...]
Je bedoeld 28mm voor (cv) precisiebuis/koper of 32mm voor meerlagenbuis.
Je spreekt alleen van 5/4” of 1 1/4” (hetzelfde) als je het hebt over schroefverbindingen of dikwandig. (5/4” = 31,75mm)
Door met 1" i.p.v. 5/4" puntstukken te gaan werken krijg je ook een kleinere binnendiameter (1" = 25mm), en vroeg mij dus af of het nog zin heeft om de rest van alle onderdelen dan ook op 1" aan te sluiten (uiteindelijk splits ik via het T-stuk op naar 20x2mm uponor).
Update: Komt er dan als volgt uit te zien:
/f/image/NrEuZuJ9F7cI5W0sbEiJWLz9.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Speedfight op 27-12-2022 21:53 ]
als je met thermostaatkranen bezig bent is je watertemperatuur te hoog.Jaap19 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:43:
[...]
Dit topic is gesloten.