Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 204 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.535.941 views

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01:18

dof

MisterB schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:00:
hi gents, ik zit ff te puzzelen hoe de leidingen te vereenvoudingen teneinde flow te verbeteren , dikkere buizen naar de VV verdeler, knietjes minimalieren, t stukken beter gericht , , th kraan eruit, ventiel eruit, flow meter erin , buffer vat eruit etc.

Vraag - is er wat op tegen om het geheel met bv uponor buizen en koppelingen uit te voeren. Dat is nog beetje vormbaar als je beetje moet verspringen etc .. of gaan jullie voor good old staal zoveel mogelijk (ik bedoel gewoon vanuit technies perspectief (niet kosten perspectief / gereedschap gedoe oid)
Of it depends ..

nadeel uponor achtige buizen ietwat kleinere diameter bij zelfde buiten dia
.. of met b.v. 28mm koperbuis. Relatief makkelijk te buigen (mooie ruime bochten), na jaren geen roest in leidingen, is te persen, knellen of solderen. 't Is wel duurder (2x Uponor prijs dunkt me), maar geen perstang te huren.

Maar Uponor met gehuurde perstang gaat vast wel sneller, maar dan moet je inderdaad wel alle onderdelen in huis hebben. :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
hi ja ook idee ! het gaat mij niet om snelheid van he twerk maar de bestte flow en structurele oplossing

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:33

Carboy54

Duurzaamheid coach

MisterB schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:28:
hi ja ook idee ! het gaat mij niet om snelheid van he twerk maar de bestte flow en structurele oplossing
Als je veel koppelingen moet gebruiken remt het binnendiameter van de uponor koppelingen behoortijk.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

MrScratch schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:24:
Wat is een goede hysterese? Ik heb nu een hysterese ingesteld van 0.3 graad in mijn Tado systeem. Doeltemperatuur is 21 en bij 21.2 slaat ie af en onder de 20.9 gaat ie weer aan. Daar ben ik nu een beetje mee aan het spelen.
Er bestaat hier geen goed of fout.
Je moet datgene instellen wat bij jou goed werkt. Bij mij werkt 0.2 graden al prima, en levert slechts 1 run per dag op. Maar ik heb erg veel thermische massa icm vvw. En twee, of desnoods drie runs per dag zijn ook geen ramp. Dus gewoon proberen wat je goed bevalt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MisterB
  • Niet online
Carboy54 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:43:
[...]

Als je veel koppelingen moet gebruiken remt het binnendiameter van de uponor koppelingen behoortijk.
zie ook bv 28 mm knel bochten dat gaat ook vrij soepel icm staal / koper

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 15:37
...

En als je van old school komt, meerlagenbuis van 25/26mm is alternatief voor 22mm CV buis, 32mm voor 28mm etc Het werkt super, maar ik vind de 32mm ook best wel een kreng om netjes af te werken.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:32

The Legend

*Plop*

KaDoos schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:48:
[...]

Weet je wel hoe je systeem in elkaar zit? Heb je nu een open verdeler met pomp? Als dat zo is dan zorgt die regelaar met pomp en thermostaat er voor dat het water wat de vloer in gaat niet te warm wordt. Dit kun je niet zomaar veranderen, daar komt iets meer bij kijken vandaar dat @DutchWing schreef, stuur eerst eens een paar foto’s.
Ja ik weet hoe het in elkaar zit :) Heb een gesloten verdeler zonder pomp (8-groepen). De WP zal met de huidige stooklijn nooit te warm water kunnen maken dus dat gaat wel goed (is volgens mij ook niet perse afhankelijk van wel of geen buffervat. Ook met buffer kun je in theorie te warm water in de vloer krijgen).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25

BTS

Ondertussen draait de WP hier als een tiet.

Teruggegaan naar variabele pompsnelheid. Zag dat hij gedurende defrost dan naar max pompsnelheid gaat. Met vaste pompsnelheid behoud hij de ingestelde snelheid dus ik laat zoveel mogelijk over aan de WP.
Nu schommelt de flow tussen de 9L/m tot 14L/m (geen uur inderdaad, @Franciesco).
Geen defrost, überhaupt geen ijsaanzetting.

Met het huidige "warmere" weer zit hij rond de 17Hz, ook al 16Hz gezien. Minimale modulatie is 10Hz dus er kan nog gezakt worden.Opgenomen vermogen wordt niet apart gemeten maar verbruik huishouden was voordat de WP er was tussen de 50 en 100 W. In de nacht schommelt het huisverbruik van 320W tot 390W. Ik vind het dus erg zuinig met 7+ graden buiten.
Ingestelde TA op 25°C maar zie vaker 26°C. dT van 2°C.
En als laatste, runs van euhm dagen, hij stopt nooit, letterlijk 1 run. Sinds de hogere buitentemperaturen geen onderbrekingen.

Al met al erg succesvol en comfort is 200%. WAF is 90% want ze vind de buitenunit lelijk.. kleinigheidje dus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbDR6W2jDIn7aVmoXOT40swsm-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dSTPj67gttZICEwZwvRa0A0t.jpg?f=fotoalbum_large
Van 21-12. Ik heb nachtdiensten dus vandaar de late pieken van het koken _/-\o_

Edit wegens foutjes.

[ Voor 20% gewijzigd door BTS op 22-12-2022 19:35 ]

www.highflow.nl

BTS schreef op donderdag 22 december 2022 @ 18:50:
Ondertussen draait de WP hier als een tiet.

Teruggegaan naar variabele pompsnelheid. Zag dat hij gedurende defrost dan naar max pompsnelheid gaat. Met vaste pompsnelheid behoud hij de ingestelde snelheid dus ik laat zoveel mogelijk over aan de WP.
Nu schommelt de flow tussen de 9L/u tot 14L/h.
Geen defrost, überhaupt geen ijsaanzetting.

Met het huidige "warmere" weer zit hij rond de 17Hz, ook al 16Hz gezien. Minimale modulatie is 10Hz dus er kan nog gezakt worden.Opgenomen vermogen wordt niet apart gemeten maar verbruik huishouden was voordat de WP er was tussen de 50 en 100 Wh. In de nacht schommelt het huisverbruik van 320Wh tot 390Wh. Ik vind het dus erg zuinig met 7+ graden buiten.
Ingestelde TA op 25°C maar zie vaker 26°C. dT van 2°C.
En als laatste, runs van euhm dagen, hij stopt nooit, letterlijk 1 run. Sinds de hogere buitentemperaturen geen onderbrekingen.

Al met al erg succesvol en comfort is 200%. WAF is 90% want ze vind de buitenunit lelijk.. kleinigheidje dus.

[Afbeelding]
Van 21-12. Ik heb nachtdiensten dus vandaar de late pieken van het koken _/-\o_
Tsja, leuk verhaal, maar zegt verder weinig, want je vermeldt geen merk of type WP, en je grafiek laat het hele verbruik van je huis zien....
Vermogen geen je overigens aan W. Niet Wh.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:19
@BTS 9-14L/h is 9-14 liter per minuut?

• Twan dz
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-06 22:33
Goedenavond.

Ik heb deze vraag al eerder gesteld maar misschien dat iemand mij het antwoord kan geven.

Ik heb een Elga Toshiba solo draaien (geen cv).

Die heeft tot nu to prima ons huis op temperatuur gehouden. Maar sinds kort hebben wij een houtkachel die soms aan gaat. (Lees wp uit en vloer verwarming koud) De volgende ochtend koelt het dan zo af dat die het huis niet meer warmer krijgt. Warm houden is geen probleem. Verwarmen is lastig.

Oplossing, WAR. Zou je denken.

https://ibb.co/tXz0xKj
https://ibb.co/Wzt0hG4

Waarom gaat mijn warmtepomp ontelbaar keter per dag even aan en uit als ik WAR instel?

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:52
ultramarine schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:22:

Het was even puzzelen, maar het werkt nu erg goed. Ik heb nu de pomp op de hoogste snelheid draaien en daarbij een stooklijn i.c.m. het smoren van de groepen van mijn vloerverwarming, zodat het in de woonkamer stabiel 21 graden is en er voldoende warmte is om de badkamer, kamers boven en garage (radiatoren) te verwarmen. Op de vloerverwarming in de badkamer zit een gewone thermostaatknop.
Ziet er qua schema mooi strak uit, en lijkt redelijk op wat ik straks wil hebben; ca 100m2 vloerverwarming en 6 ltv radiatoren "met naregeling" (handmatig open en dichtdraaien ;)). Warm water doe ik straks met een losse Edel Eau warmtepompboiler op de retour van de VV.

Wel heb ik een vraag; met welke reden heb jij nu nog een buffer erin gezet? Voor scheiding tussen VV en de radiatoren is dat nu toch niet nodig, die krijgen dezelfde temp als je VV toch als ik je schema zie? Of is dat een erfenis van een eerdere minder KISS situatie? Ikzelf denk na alle posts hier gelezen te hebben dat ik vanwege mijn bijna 100 m2 vloerverwarming in beton, geen buffervat nodig heb.

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:25

BTS

@Andrehj de WP is eerder benoemd, Toshiba Estia R32 4kW unit.

En ja ik heb nog geen aparte monitoring, maar een huis in "rust" onder de 400W vind ik top en had ik niet verwacht.
De interne meting van de Toshiba geeft 5Kwh verbruik aan op gisteren.
En daar moet ik het mee doen want meer meet ik (nog) niet

www.highflow.nl

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:38
MrScratch schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:24:
[...]

Wat is een goede hysterese? Ik heb nu een hysterese ingesteld van 0.3 graad in mijn Tado systeem. Doeltemperatuur is 21 en bij 21.2 slaat ie af en onder de 20.9 gaat ie weer aan. Daar ben ik nu een beetje mee aan het spelen.
Let wel, je hebt hysterese en meet afwijking. De meetafwijking is ook meestal +/- 0,5 graad

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!
BTS schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:44:
@Andrehj de WP is eerder benoemd, Toshiba Estia R32 4kW unit.
Je kunt moeilijk van alle Tweakers hier verwachten dat ze van alle anderen hier het merk en type WP gaan onthouden...
Om dat te voorkomen kun je de belangrijkste gegevens in de signature zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-01 14:19
jurjen_g schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:35:
[...]

Wel heb ik een vraag; met welke reden heb jij nu nog een buffer erin gezet? Voor scheiding tussen VV en de radiatoren is dat nu toch niet nodig, die krijgen dezelfde temp als je VV toch als ik je schema zie? Of is dat een erfenis van een eerdere minder KISS situatie? Ikzelf denk na alle posts hier gelezen te hebben dat ik vanwege mijn bijna 100 m2 vloerverwarming in beton, geen buffervat nodig heb.
De reden is dat de EcoHeat een gecombineerd systeem is (binnenunit SWW met boiler + buffervat). Het voordeel is dat ik de pompsnelheid zo onafhankelijk kan regelen van de warmtepomp (hydraulische scheiding). Ik heb vorige week de pompsnelheid van mijn circuit verhoogd, zodat mijn stooklijn (Ta) omlaag kon en ik toch voldoende warmteafgifte heb in de bad-/slaapkamers/kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:52
ultramarine schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:00:
[...]

De reden is dat de EcoHeat een gecombineerd systeem is (binnenunit SWW met boiler + buffervat). Het voordeel is dat ik de pompsnelheid zo onafhankelijk kan regelen van de warmtepomp (hydraulische scheiding). Ik heb vorige week de pompsnelheid van mijn circuit verhoogd, zodat mijn stooklijn (Ta) omlaag kon en ik toch voldoende warmteafgifte heb in de bad-/slaapkamers/kantoor.
Dus als je je cv circuit pompsnelheid zou verlagen krijg je de overige ruimten niet warm genoeg bij een lagere TA. Ik begrijp ondanks veel lezen nog niet helemaal in welke situaties een buffer precies meerwaarde biedt; ik dacht eindelijk te snappen dat een buffer alleen nuttig is bij te weinig systeeminhoud, en/of bij meerdere cv circuits die verschillende TA nodig hebben. In jouw geval zou je zonder buffer (als die er niet in zat) toch ook de pompsnelheid van de WP kunnen verhogen en dus TA verlagen? Maar als het standaard erin zit en je hebt al een pomp in het cv circuit kan ik me wel voorstellen dat je dat zo laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:44
hi gents, ik zit ff te puzzelen hoe de leidingen te vereenvoudingen teneinde flow te verbeteren , dikkere buizen naar de VV verdeler, knietjes minimalieren, t stukken beter gericht , , th kraan eruit, ventiel eruit, flow meter erin , buffer vat eruit etc.

Vraag - is er wat op tegen om het geheel met bv uponor buizen en koppelingen uit te voeren. Dat is nog beetje vormbaar als je beetje moet verspringen etc .. of gaan jullie voor good old staal zoveel mogelijk (ik bedoel gewoon vanuit technies perspectief (niet kosten perspectief / gereedschap gedoe oid)
Of it depends ..
Goed bezig, maar misschien even terug naar de hoofdoorzaak.
Gezien het eerdere gasverbruik van 2650 m3 en de NIET geïsoleerde vloer is de benodigde WP-capaciteit middels de Koevlaas-formule berekend op 12,8 kW.
Aangezien je huidige WP bij -7 graden slechts 5,8 kW nominaal en 6.7 kW maximaal (met elektrisch element waarschijnlijk) levert, ga je het zelfs met vloerisolatie niet redden.
De installateur zal dus een sterkere WP moeten leveren welke waarschijnlijk ook een sterkere pomp met een hogere flow heeft.

Het is handiger om eerst vast te stellen welke WP en flow het wordt.
Dan kan je aan de hand daarvan beslissen of je de huidige verdeler verder ombouwt of deze vervangt. Voor de leidingen is de inwendige diameter heel belangrijk. Waarschijnlijk wordt het een uitvoering in 28 mm staal, koper (beide meestal 25,6 mm inwendig) of een kunststof welke dezelfde inwendige diameter heeft.

Valkuil bij sommige kunststof buissystemen is de toepassing van veel koppelingen, t-splitsingen e.d. welke een aanmerkelijk kleinere inwendige diameter hebben: hoe meer van deze onderdelen tussen WP en verdeler, des te meer de flow geremd wordt.
Vermijd haakse bochten zoveel mogelijk.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

MisterB schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:28:
Dat is mijn idee ook. Dus vooraf aan de installatie van m'n WP (Pana 9k Mono) wil ik het belangrijkste deel van de CV leidingen reviseren (is nu staal, met haakse knelkoppelingen, flink roestig, en slecht geïsoleerd).

Dan vanaf de WP naar de (nog te vervangen) VVW verdelers met 28mm koper. 'k Heb inmiddels (MP) een 28mm buigijzer en kan zo mooie (hoop ik :) ) ruime bochten buigen en de aftakkingen naar de radiatoren doe ik dan wel met (knel of soldeer) T-stukken (in de rechte stukken) omdat die minder relevant zijn. En een deel van de radiatoren worden ook weer vervangen door VVW, waar ik meteen de voorbereiding voor doe.
Kortom, vanaf de WP naar VVW hoop ik geen haakse bochten te hebben.

Uponor is weliswaar (~de helft) goedkoper dan Cu en sneller aan te leggen, maar alle perskoppelingen en huur perstang knabbelen weer flink aan de euro's. En 32mm Uponor is ook stug bij buigen hoor ik.

En gezien de aanpassingen die later aan de beurt komen (o.a. radiatoren vervangen door VVW) ben ik ook niet in een keer klaar. Dus ik zet er ook een aantal kogelkranen zodat ik wat makkelijker kan wijzigen zonder de hele cv weer leeg te laten lopen.

Ongeveer zoals op m'n plaatje hier.
Hoewel ik vanwege de reacties dit alweer iets uitgebreid en aangepast heb :)

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronald.42 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:13:
[...]

Ik was/ben van old skool maar afgelopen weekend heb ik bij iemand alles met uponor gedaan.
En ik moet zeggen dat je rap wat in elkaar hebt dat gaat echt een stuk sneller als fitten met knelkoppelingen.

Nu moet ik wel zeggen dat alles aanwezig was dus overvloed aan koppelingen en een accu perstang met alle bekken plus een buigveer en buigtang.
Je kunt dan eigenlijk ook best wel old skool strak leidingwerk maken.
CV buis persen is ook wel netjes, gaat nagenoeg net zo snel :)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:22
@dof Ik heb ook , waar mogelijk, bochten in 28 mm pijp gemaakt, maar 28mm bochten in staal waren voor mij een beetje teveel van het goede, daar ben ik niet voor in de wieg gelegd, heb dat verder alleen maar gedaan in koper, dat lukte nog net.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• dof

dof

Naalroc schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:00:
@dof Ik heb ook , waar mogelijk, bochten in 28 mm pijp gemaakt, maar 28mm bochten in staal waren voor mij een beetje teveel van het goede, daar ben ik niet voor in de wieg gelegd, heb dat verder alleen maar gedaan in koper, dat lukte nog net.
Ja, ik heb van anderen ook al gehoord dat je, om 28mm staal te buigen, flinke spierballen moet hebben (of stevige pijn achteraf) :X
Ga ik me ook niet aan wagen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Vandaag een lokaal installatiebedrijf gebeld voor offerte warmtepomp maar kreeg het advies voorlopig te wachten en over een half jaar nog maar eens te bellen. Reden onbekende levertijden (in hun geval na september), onvoldoende onderdelen voor reparaties en feit dat er nieuwe lijnen aan zouden komen met modulerende warmtepompen.

Ik was in de veronderstelling dat de huidige warmtepompen ook al moduleren. Ook voelt het wachten alsof ik dan straks opnieuw achteraan sta in de rij. Mijn huis is er klaar voor: voldoende geïsoleerd, CV op 45 graden houdt het huis goed warm, vloerverwarming, zonnepanelen op het dak, boven airco's.

Overmacht is niets aan te doen natuurlijk, maar is niets doen en wachten zonder te bestellen op dit moment inderdaad verstandig? Komt bij dat ik afgelopen zomer de spouw heb laten isoleren. Liefst neem ik twee maatregelen ivm subsidie maar als ik geen warmtepomp kan aanschaffen kan ik daar ook naar fluiten.

[ Voor 10% gewijzigd door mrnn op 22-12-2022 22:38 ]

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:22
mrnn schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:37:
Vandaag een lokaal installatiebedrijf gebeld voor offerte warmtepomp maar kreeg het advies voorlopig te wachten en over een half jaar nog maar eens te bellen. Reden onbekende levertijden (in hun geval na september), onvoldoende onderdelen voor reparaties en feit dat er nieuwe lijnen aan zouden komen met modulerende warmtepompen.

Ik was in de veronderstelling dat de huidige warmtepompen ook al moduleren. Ook voelt het wachten alsof ik dan straks opnieuw achteraan sta in de rij. Mijn huis is er klaar voor: voldoende geïsoleerd, CV op 45 graden houdt het huis goed warm, vloerverwarming, zonnepanelen op het dak, boven airco's.

Overmacht is niets aan te doen natuurlijk, maar is niets doen en wachten zonder te bestellen op dit moment inderdaad verstandig? Komt bij dat ik afgelopen zomer de spouw heb laten isoleren. Liefst neem ik twee maatregelen ivm subsidie maar als ik geen warmtepomp kan aanschaffen kan ik daar ook naar fluiten.
Ik zou een ander bedrijf bellen, ze hebben het gewoon zelf druk.
Ja lange(re) wachttijden, maar hoe langer je wacht met bestellen hoe langer het gaat duren.
En ja, de warmtepompen moduleren nu ook al natuurlijk :) Begrijp niet waarom een installateur zoiets zou zeggen. Welk merk bieden ze aan dan?

[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 22-12-2022 22:43 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

Tja simpel doormailen/bellen totdat je iemand vind die wel tijd heeft voordat je de subsidie niet meer kan aanvragen. plek voor een redelijk boilervat?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kees_frl schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:43:
Begrijp niet waarom een installateur zoiets zou zeggen. Welk merk bieden ze aan dan?
Gewoon als zoethoudertje…
Ze willen niet dat je besteld want ze kunnen toch niet leveren, maar ze willen liefst ook niet dat je naar een concurrent gaat.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:59 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:08

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Of it depends ..

Als uponor achtig dan dikker diameter in DE is andere maat te krijgen:-)
Doe ook in elke radiator een extra voetventiel.
Ik heb de combi
Dikkere uponor icm staal

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-06 20:38
dof schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:04:
[...]

Ja, ik heb van anderen ook al gehoord dat je, om 28mm staal te buigen, flinke spierballen moet hebben (of stevige pijn achteraf) :X
Gewoon voor €100,- per week een elektrische buigtang huren. Zijn de kosten niet als je er 20 jaar tegenaan zit te kijken

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BernieW

Vanaf komend jaar kun je ook al bij één isolatiemaatregel subsidie krijgen. Dit geldt ook voor isolatie die je dit jaar na maart hebt laten doen. Addertje onder het gras: bij één isolatiemaatregel is de subsidie slechts de helft. Dit wordt wel aangevuld als je later nog een maatregel uit laat voeren.
En de tijd om subsidie aan te vragen wordt ook verdubbeld, van 1 naar 2 jaar.

Alle details op de site van RVO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

KaDoos schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:48:
[...]

Weet je wel hoe je systeem in elkaar zit? Heb je nu een open verdeler met pomp? Als dat zo is dan zorgt die regelaar met pomp en thermostaat er voor dat het water wat de vloer in gaat niet te warm wordt. Dit kun je niet zomaar veranderen, daar komt iets meer bij kijken vandaar dat @DutchWing schreef, stuur eerst eens een paar foto’s.
Nog ff de foto’s voor de zekerheid :p (ook @DutchWing).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8y3kA3_Ni_IILKxmLbgAdkfkGh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWbhkQMptPAioBYqURuyVLVJ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het leidingwerk vanaf de binnenunit naar het afgiftesysteem. Boven is aanvoer, onder is retour. Onder het steenwol zit het buffervat verstopt :p De T-stukken worden koppelstukken en de ontluchter (die zit daar voor lucht uit het buffervat neem ik aan?) haal ik daar weg. Leidingen gaan door het knieschot en komen hier uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFuHhKk6S-giwQLDcKv1fo8Ad-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2vSguFJYtaW4yzKUfTGBxNb.jpg?f=fotoalbum_large

De geïsoleerde kunststofleidingen zijn de aanvoer en retour vanaf beneden. Ik snij het koper ter plaatse van de gele kruizen door en maak daar een gebogen bocht, koppeling, en weer een gebogen bocht door het knieschot (beide bochten in 1 stuk koper en door het gat in het knieschot lijkt me onnodig ingewikkeld en een koperkoppeling vernauwd veel minder dan een kunststof koppeling vzviw). De rest kan dan weg.

En ik hoop dus dat ik met het aftappen van het buffervat genoeg water uit het systeem heb om de pomp los te kunnen draaien zonder liters water te morsen. Zoals te zien is kan ik er ook niet ff een emmertje onder zetten. Misschien voor de zekerheid toch ook maar beneden aftappen bij de vloerverwarmingsverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Remco45 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:50:
[...]

Goed bezig, maar misschien even terug naar de hoofdoorzaak.
Gezien het eerdere gasverbruik van 2650 m3 en de NIET geïsoleerde vloer is de benodigde WP-capaciteit middels de Koevlaas-formule berekend op 12,8 kW.
Aangezien je huidige WP bij -7 graden slechts 5,8 kW nominaal en 6.7 kW maximaal (met elektrisch element waarschijnlijk) levert, ga je het zelfs met vloerisolatie niet redden.
De installateur zal dus een sterkere WP moeten leveren welke waarschijnlijk ook een sterkere pomp met een hogere flow heeft.

Het is handiger om eerst vast te stellen welke WP en flow het wordt.
Dan kan je aan de hand daarvan beslissen of je de huidige verdeler verder ombouwt of deze vervangt. Voor de leidingen is de inwendige diameter heel belangrijk. Waarschijnlijk wordt het een uitvoering in 28 mm staal, koper (beide meestal 25,6 mm inwendig) of een kunststof welke dezelfde inwendige diameter heeft.

Valkuil bij sommige kunststof buissystemen is de toepassing van veel koppelingen, t-splitsingen e.d. welke een aanmerkelijk kleinere inwendige diameter hebben: hoe meer van deze onderdelen tussen WP en verdeler, des te meer de flow geremd wordt.
Vermijd haakse bochten zoveel mogelijk.
Hi, thanks , ja die andere zaken gaan nog spelen, probeer nu zelf maar vast te verzinnen hoe het moet worden qua efficient leidingwerk ipv paar 'vaklui' die het voor je verzinnen en vaak de makkelijkste oplossing nemen. Hat zal een combi worden. Als een boch buigen zwaar is kan je in elk systeem ook een knel of pers bocht nemen dat scheelt ook aanzienlijk lijkt me toc een haakd knietje of een t-splitsing die de verkeerde kan op staat. Ik zie nu 6 knietjes in mijn aanvoer vanaf de pomp naar de verdeler en een thermostaat kraan en 3 in de retour leiding en een ventiel. Dat gaat stuk eenvoudiger worden. Nog even los van diverse knietjes (die zijn wel heel dik trouwens) in het leiding werk tussen de WP , het vat en de pomp.

[ Voor 13% gewijzigd door MisterB op 23-12-2022 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Gents, mbt een maximaal thermostaat om je vloer te beschermen als je geen thermostaat kraan meer hebt die ervoor zit.

Begrijp ik het goed dat je daarmee of bijvoorbeeld je pomp uitzet als het te hoog wordt (maar straks heb ik geen externe pomp meer want alles staat in serie dan en de pomp zit in de WP unit) of dat je WP systeem een voorziening (aansluiting) moet hebben voor een maximaal thermostaat (naast de gewone thermostaat)? Of zit het anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Mbt mij thermostaat / overshoot vraag - die ga ik met installateur bespreken en die moeten het maar regelen want er klopt niks van nu ...

heb nu tijdelijk een mexicaanse thermostaat met handbediening in gebruik genomen. Gewoon triggeren dat eea gaat lopen en dan lager zetten zodat het eerder uit gaat... en dan weer wat hoger zetten zodat ie daarna eerder weer aangaat..geen structurele oplossing ..

[ Voor 11% gewijzigd door MisterB op 23-12-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisterB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:58:
Gents, mbt een maximaal thermostaat om je vloer te beschermen als je geen thermostaat kraan meer hebt die ervoor zit.

Begrijp ik het goed dat je daarmee of bijvoorbeeld je pomp uitzet als het te hoog wordt (maar straks heb ik geen externe pomp meer want alles staat in serie dan en de pomp zit in de WP unit) of dat je WP systeem een voorziening (aansluiting) moet hebben voor een maximaal thermostaat (naast de gewone thermostaat)? Of zit het anders
Zoals al eerder gezegd, die maximaalthermostaat heb je echt niet nodig als je geen regeling hebt die de groepen van je VVW dicht kan zetten. Het is gewoon fysiek onmogelijk om water van bijvoorbeeld 50 graden in je vloer te pompen, omdat de WP daar het vermogen niet voor heeft. De afgifte van je vloer is daarvoor nou eenmaal veel te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:13:
[...]

Zoals al eerder gezegd, die maximaalthermostaat heb je echt niet nodig als je geen regeling hebt die de groepen van je VVW dicht kan zetten. Het is gewoon fysiek onmogelijk om water van bijvoorbeeld 50 graden in je vloer te pompen, omdat de WP daar het vermogen niet voor heeft. De afgifte van je vloer is daarvoor nou eenmaal veel te hoog.
Ja ik weet dat dat eerder gezegd is maar de vraag is hoe het werkt. En ik zou het ook gewoon toepassen trouwens als beveiliging. Ik wil ook geen water van 45 in mijn vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisterB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:16:
Ja ik weet dat dat eerder gezegd is maar de vraag is hoe het werkt. En ik zou het ook gewoon toepassen trouwens als beveiliging. Ik wil ook geen water van 45 in mijn vloer.
Heeft je auto ook een automatische begrenzer die hem bij 500 km/h afremt om te voorkomen dat de voorruit er uit waait?

Reken nou voor de grap eens uit (a.d.h.v. de afgiftetabellen van vloerverwarming) en het vermogen van je WP wat de maximaal bereikbare temperatuur is....

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 23-12-2022 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:19:
[...]

Heeft je auto ook een automatische begrenzer die hem bij 400 km/h afremt om te voorkomen dat de voorruit er uit waait?
Ja die optie heb ik genomen toen ik um bestelde.

De vraag is hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:59 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi ronald, de simpele vraag was hoe werkt een maximaal beveiliging.

ik neem aan dat je de externe pomp uitschakelt (als he die nog hebt) of dat je wp installatie een voorziening moet hebben die op een trigger van je max beveiliging sensor reageert .. of gaat het anders

[ Voor 5% gewijzigd door MisterB op 23-12-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Bij een vloerverwarmingsverdeler met pomp en maximaal thermostaat: de pomp slaat af bij de bereikte maximale temperatuur. Bij een hybride warmtepomp waar de gasketel bijverwarmd: de menger in de binnenunit gaat dicht als de maximale temperatuur wordt bereikt (volgens mij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dof

dof

Ronald.42 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 05:03:
[...]

Mijn oudste van toen nog 8 kan dat zelfs buigen :+

[Afbeelding]
Haha, ik ga mijn kleinzoon ook vragen. Die is nu al heel geïnteresseerd! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:41:
Bij een vloerverwarmingsverdeler met pomp en maximaal thermostaat: de pomp slaat af bij de bereikte maximale temperatuur. Bij een hybride warmtepomp waar de gasketel bijverwarmd: de menger in de binnenunit gaat dicht als de maximale temperatuur wordt bereikt (volgens mij).
ja dus simpelweg externe pomp schakelen (mocht je die hebben) of je systeem moet een aansluiting hebben om die sensor aan te sluiten (als een max waarde) - of je schakelt alles gewoon uit...

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 23-12-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:26
dof schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:04:
[...]

Opzich valt het wel mee om 28mm te buigen met de "juiste"(?) techniek: 1 arm van het buigijzer op de grond, met je gewicht op de andere arm van het buigijzer leunen, en dan met je eigen vrije arm het buiseind tussen de armen van het buigijzer zelf ook aantrekken (naar je toe).
@MisterB Je hebt ook mooie 28mm staal persbochtjes, veel goedkoper dan de knelbochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Thorsd schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:56:
[...]

Opzich valt het wel mee om 28mm te buigen met de "juiste"(?) techniek: 1 arm van het buigijzer op de grond, met je gewicht op de andere arm van het buigijzer leunen, en dan met je eigen vrije arm het buiseind tussen de armen van het buigijzer zelf ook aantrekken (naar je toe).
@MisterB Je hebt ook mooie 28mm staal persbochtjes, veel goedkoper dan de knelbochten.
hi ja zie dat de inflatie ook goed op dat messing spul heeft toegeslagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:15
The Legend schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:35:
[...]

Nog ff de foto’s voor de zekerheid :p (ook @DutchWing).

[Afbeelding]

Dit is het leidingwerk vanaf de binnenunit naar het afgiftesysteem. Boven is aanvoer, onder is retour. Onder het steenwol zit het buffervat verstopt :p De T-stukken worden koppelstukken en de ontluchter (die zit daar voor lucht uit het buffervat neem ik aan?) haal ik daar weg. Leidingen gaan door het knieschot en komen hier uit:

[Afbeelding]

De geïsoleerde kunststofleidingen zijn de aanvoer en retour vanaf beneden. Ik snij het koper ter plaatse van de gele kruizen door en maak daar een gebogen bocht, koppeling, en weer een gebogen bocht door het knieschot (beide bochten in 1 stuk koper en door het gat in het knieschot lijkt me onnodig ingewikkeld en een koperkoppeling vernauwd veel minder dan een kunststof koppeling vzviw). De rest kan dan weg.

En ik hoop dus dat ik met het aftappen van het buffervat genoeg water uit het systeem heb om de pomp los te kunnen draaien zonder liters water te morsen. Zoals te zien is kan ik er ook niet ff een emmertje onder zetten. Misschien voor de zekerheid toch ook maar beneden aftappen bij de vloerverwarmingsverdeler?
Ik doe hier verder geen uitspraken over, ik overzie het niet en ben geen installateur, ik zou beneden altijd even de druk eraf halen als er dan geen vvw kanalen op de eerste verdieping leeg lopen anders die wel eerst sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Ronald.42 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:12:
[...]

Ah ik had half gelezen en dacht dat de vraag ging om het feit dat je wp het water niet zo warm zou kunnen krijgen.

Maximaal thermostaat zou de stroom naar je pomp moeten onderbreken op een door jouw ingestelde temperatuur.
Of het vrijgave contact op je wp moeten onderbreken zodat die uit gaat.

Maar ik heb de helft van het verhaal gemist geloof ik🤪
Hi, nee het verhaal was heel klein maar er wordt (wellicht terecht) gesteld dat de situatie zich niet voor kan doen dat er bij een vvw verdeler zonder thermostaat kraan er ooit te warm water je vloer in kan stromen. Mijn eerdere use case was het feit dat als er een anti legionella run loopt en om wat voor reden dan ook de 3-weg klep verkeerd staat (dus nog steeds richting je VVW) dat er dan in theorie veel warmer water dan je stooklijn die kant op kan gaan en dus je vloer in kan gaan. Voelt niet goed dus ik zou dat beveiligen met een max temp sensor op mijn verdeler (bv op 42 graden ofzo - stooklijn max 40 graden). Thats all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Gents, andere vraag: ik wil her en der de temperatuur meten op buizen (aanvoer retour) , vloer , verdeler etc.

Neem aan dat je dat met zo een oppervlak temperatuur 'pistool' meter doet via ir of de wat duurdere warmbeeld cams (die nog meer toepassingen hebben)

Wat zou een goed, betrouwbaar en acceptabel geprijsd apparaat zijn voor dit doel ? Wil er niet perse 1000 voor uitgeven maar het hoeft ook geen 20 te kosten. Kom diverse van dit soort apparaten tegen maar vraag me af wat het handigst is ? Heeft iemand wat tips uit de praktijk ervaring

dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MisterB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:04:
Neem aan dat je dat met zo een oppervlak temperatuur 'pistool' meter doet via ir of de wat duurdere warmbeeld cams (die nog meer toepassingen hebben)

Wat zou een goed, betrouwbaar en acceptabel geprijsd apparaat zijn voor dit doel ? Wil er niet perse 1000 voor uitgeven maar het hoeft ook geen 20 te kosten. Kom diverse van dit soort apparaten tegen maar vraag me af wat het handigst is ? Heeft iemand wat tips uit de praktijk ervaring
Alle info vind je in [IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Jaap19 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:16:
[...]

Excuses, ik was denk ik overdonderd door alle forumpagina's. Ik had de faq al eens doorgenomen een paar maanden terug, maar met te weinig focus. Ik ga me inlezen op verlagen van tr, ta.
Snel de flow van de circulatiepomp en de open verdelerpomp op maximaal gezet.
Super! Ta kan flink omlaag, ik zit bij dit weer inmiddels rond de 33 graden en het kan nog lager.

Nu nog een vraag: ik heb de voetventielen van radiatoren die niet zoveel warmte hoeven af te geven een stuk dichtgedraaid. Was dat ook geen goed idee? Zou ik per radiator de dT moeten instellen op de waarde die de vvw heeft? Of nog anders?

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat in serie. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi, ja gewoon een ding dat een waarde geeft als je ergens op richt is genoeg, heb geen warmtebeeld cam nodig. - maar beter daar de vraag stellen dus dat ga ik doen

[ Voor 7% gewijzigd door MisterB op 23-12-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-05 00:40
Ik ben me aan het oriënteren op een toekomstige warmtepomp. Een all-electric l/w is één van de mogelijkheden die we overwegen. Momenteel hangt mijn CV-ketel op zolder waar het erg krap is (schuin dak, wasmachine, etc.) en ook nog een houten vloer aanwezig is. Een warmtepomp met ingebouwde boiler zou dus wat aanpassingen vereisen.

Een andere optie is de ruimte direct onder het washok: een diepe gangkast op de overloop. Deze heeft een betonnen vloer en is ruim hoog en diep genoeg. Het is alleen erg smal ivm de schoorsteen die hier doorheen loopt.

Wat ik me nu afvraag:
- Heeft een warmtepomp aan de zijkanten ruimte nodig of kan hij ergens in gepropt worden met nauwelijks een paar cm speling?
- Kan het kwaad als hij direct tegen een warme schoorsteen koof aanstaat? In de winter gebruiken we soms de houtkachel voor de gezelligheid en dan kan de temperatuur in die kast wel oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
TheCory schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:47:
Ik ben me aan het oriënteren op een toekomstige warmtepomp. Een all-electric l/w is één van de mogelijkheden die we overwegen. Momenteel hangt mijn CV-ketel op zolder waar het erg krap is (schuin dak, wasmachine, etc.) en ook nog een houten vloer aanwezig is. Een warmtepomp met ingebouwde boiler zou dus wat aanpassingen vereisen.

Een andere optie is de ruimte direct onder het washok: een diepe gangkast op de overloop. Deze heeft een betonnen vloer en is ruim hoog en diep genoeg. Het is alleen erg smal ivm de schoorsteen die hier doorheen loopt.

Wat ik me nu afvraag:
- Heeft een warmtepomp aan de zijkanten ruimte nodig of kan hij ergens in gepropt worden met nauwelijks een paar cm speling?
- Kan het kwaad als hij direct tegen een warme schoorsteen koof aanstaat? In de winter gebruiken we soms de houtkachel voor de gezelligheid en dan kan de temperatuur in die kast wel oplopen.
bij de binnen unit van ons staat bijvoorbeeld dat er 70 mm vrij moet zijn links rechts boven, en je moet er ook bij kunnen en zo zal elk ding wel zijn voorwaarden hebben

daarnaast stoken wij ook haard op de muur van schoorsteen wordt het handwarm maar niet heet

[ Voor 3% gewijzigd door MisterB op 23-12-2022 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW

Wat ik me nu afvraag:
Als je een L/W warmtepomp wilt om je huis te verwarmen (zonder CV) heb je twee opties:
- de split versie met een buiten en binnen unit
- het monoblock met alleen een buiten unit

In beide gevallen moet er een verbinding van buiten naar binnen zijn. Bij de split is dat een dunnere aan- en afvoer leiding voor het gesloten gas cicuit waar de pomp mee werkt.
Bij het monoblock is het de aan- afvoer van de waterleiding. Deze leidingen zijn dikker dan wat je met een CV gewend bent.

In alle gevallen geldt dat de aan- en afvoer leidingen goed geisoleerd moeten zijn.

Alternatief is ook nog een hybride opstelling, WP voor normale winterdagen (zoals vandaag), CV als het kouder wordt (verleden week).

Nog belangrijker, is je huidige verwarming geschikt voor een WP? Draai je bv al een tijdje met je CV op een lage temerpatuur (40 C) en kun je daar je huis warm mee houden? Dit is een noodzaak omdat bij een WP je CV water veel koeler blijft.

Alom veel keuzes, daarom kun je misschien het best beginnen met je goed in te lezen. De eerste link in dit topicstart verwijst naar de FAQ rn geeft al een schat aan informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
BernieW schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:04:
[...]

Als je een L/W warmtepomp wilt om je huis te verwarmen (zonder CV) heb je twee opties:
- de split versie met een buiten en binnen unit
- het monoblock met alleen een buiten unit

In beide gevallen moet er een verbinding van buiten naar binnen zijn. Bij de split is dat een dunnere aan- en afvoer leiding voor het gesloten gas cicuit waar de pomp mee werkt.
Bij het monoblock is het de aan- afvoer van de waterleiding. Deze leidingen zijn dikker dan wat je met een CV gewend bent.

In alle gevallen geldt dat de aan- en afvoer leidingen goed geisoleerd moeten zijn.

Alternatief is ook nog een hybride opstelling, WP voor normale winterdagen (zoals vandaag), CV als het kouder wordt (verleden week).

Nog belangrijker, is je huidige verwarming geschikt voor een WP? Draai je bv al een tijdje met je CV op een lage temerpatuur (40 C) en kun je daar je huis warm mee houden? Dit is een noodzaak omdat bij een WP je CV water veel koeler blijft.

Alom veel keuzes, daarom kun je misschien het best beginnen met je goed in te lezen. De eerste link in dit topicstart verwijst naar de FAQ rn geeft al een schat aan informatie.
Ik ben al een tijdje research aan het doen, dus dit is allemaal geen probleem ;) Momenteel is ons huis tragisch ongeschikt maar we gaan dit jaar flink investeren in isolatie en LTV verwarming. Dus alles in één klap klaar om van het gas af te gaan.
MisterB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:50:
[...]

bij de binnen unit van ons staat bijvoorbeeld dat er 70 mm vrij moet zijn links rechts boven, en je moet er ook bij kunnen en zo zal elk ding wel zijn voorwaarden hebben

daarnaast stoken wij ook haard op de muur van schoorsteen wordt het handwarm maar niet heet
Ahh, erg goed om te weten. 7cm rondom gaat sowieso niet lukken. Dan maar kijken of we de zoldervloer kunnen verstevigen. Ik heb al een paar nuttige GoT topics gevonden hierover gelukkig. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
TheCory schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:22:
[...]

Ik ben al een tijdje research aan het doen, dus dit is allemaal geen probleem ;) Momenteel is ons huis tragisch ongeschikt maar we gaan dit jaar flink investeren in isolatie en LTV verwarming. Dus alles in één klap klaar om van het gas af te gaan.

[...]

Ahh, erg goed om te weten. 7cm rondom gaat sowieso niet lukken. Dan maar kijken of we de zoldervloer kunnen verstevigen. Ik heb al een paar nuttige GoT topics gevonden hierover gelukkig. Dank je!
je moet ook nog even een boiler van paar 100 liter kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
MisterB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:24:
[...]

je moet ook nog even een boiler van paar 100 liter kwijt
Vandaar mijn eerdere vraag over plaatsing. Het gewicht en formaat van de boiler (los of geïntegreerd in warmtepomp) is juist het probleem op zolder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Wat ik me nu afvraag:
Ik zou de binnenunit (waar je rondom wellicht nog eens bij moet, hoeveel lees je in de betreffende installatiehandleiding) op zolder plaatsen en dan een los SWW-vat in die kast een verdieping lager. Die houdt wel van een warme omgeving (minder stilstandsverlies) en zit daar wellicht ook dichter bij de verbruikers. En staat daar dus op een sterke betonnen vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCory
Andrehj schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:34:
[...]

Ik zou de binnenunit (waar je rondom wellicht nog eens bij moet, hoeveel lees je in de betreffende installatiehandleiding) op zolder plaatsen en dan een los SWW-vat in die kast een verdieping lager. Die houdt wel van een warme omgeving (minder stilstandsverlies) en zit daar wellicht ook dichter bij de verbruikers. En staat daar dus op een sterke betonnen vloer.
Ik denk inderdaad dat dit de beste oplossing gaat zijn! Dank :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@TheCory ik denk dat wat jij 'warmtepomp' noemt, een all-in-one binnenunit is die bij een (split) lucht/water warmtepomp buitenunit hoort.
In plaats van een all-in-one binnenunit kan je ook zelf een set samenstellen uit losse binnenunit, expansievat, driewegklep en boilervat. Dat boilervat hoeft niet open te kunnen voor onderhoud/ontluchten/instellingen doen, dus die kan je inbouwen.
Als een losse binnenunit ook niet lekker uitkomt, dan is het goed om te weten dat je die met veel monoblocks geheel weg kunt laten. Dan moet je alleen ergens een driewegklep kwijt en dat moet wel lukken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
TheCory schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:40:
[...]

Ik denk inderdaad dat dit de beste oplossing gaat zijn! Dank :)
Daar zou ik ook voor gaan. Kijk dan vooral even goed naar de aansluitposities van de leidingen en de toegang tot de stuurelectronica, niet alle vaten zijn daarin even handig gebouwd wanneer je ze strak in wilt bouwen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

wheli schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 10:05:
Ik heb een Panasonic J serie in bestelling staan (inmiddels 8 maanden) en zag net dat er een nieuwe K serie aangekondigd is. Met name de info dat hij stiller zou zijn spreekt me wel aan (en misschien eerder leverbaar?). Ik kan echter geen specsheet vinden. Heeft iemand die al gevonden?

https://www.aircon.panaso...ening/aquarea-k-l-series/
Had jij al meer info gevonden inmiddels? Ik krijg deze geoffreerd en ben even benieuwd naar de exacte specs :).

ah hier https://www.panasonicproc...ea%20Q4%20INTERACTIEF.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 23-12-2022 14:55 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

stukje schilderstape is vaak makkelijker....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Ronald.42 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:31:
[...]

Ik heb onderstaande die werkt op zich prima maar wel op niet reflecterende onderdelen dus plaatsen waar ik wil meten op het leidingwerk heb ik matzwart gespoten en dan gaat het prima.
Doe je dat niet krijg je vreemde waardes op glimmende koppelingen en leidingen en dergelijken.

[Afbeelding]
thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klaas O schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 21:10:
[...]

Dank je Remco. Buffervat, om te compenseren voor de 'brute opstart' van de 12KW in combinatie met de relatief nauwe 26 mm Henco buizen (die er ik er nog niet kan vervangen zonder mn halve huis te slopen). Ik dacht, laat ik er een buffervat tussen stoppen om pendelen te voorkomen. Al het nieuwe werk wordt 35 mm koper, tot aan waar eea de bestaande leidingen die naar de vloer verwarming gaan (circa 3 meter naar de 1ste verdieping 5 groepen en nog eens 5 meter naar de bg met 10 groepen).

Ben ik nog wat vergeten of niet ok op de schets?
Kan je niet beter 32mm kunststofleiding toepassen, 35mm koper is misdadig duur (en slechter dan kunststof).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-06 18:04
Sport_Life schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:50:
[...]

Had jij al meer info gevonden inmiddels? Ik krijg deze geoffreerd en ben even benieuwd naar de exacte specs :).

ah hier https://www.panasonicproc...ea%20Q4%20INTERACTIEF.pdf
Ik heb besloten de J te accepteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbdA0yU8U6QAcSG7AQAVm-AdoME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8syGPPRarpKWvTuj3QO7eriM.jpg?f=fotoalbum_large

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josmeijer
  • Laatst online: 19-02 08:27
Sport_Life schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:31:
War zijn nou eigenlijk goede warmtepompen? Ik hoorde laatst een verkoper/adviseur over Ferroli . Zegt iemand dat wat?
Op het forum lees ik veel over Panasonic omdat die zelf aan te leggen zijn. Maar ik heb 2 linker handen dus ga daar niet aan beginnen. Heb wel een aannemer/timmerman die het eventueel zou kunnen aanleggen.
Ik heb intussen met succes een viertal warmtepompen van Ferroli geinstalleerd. Er is in principe niets mis mee. De eerste (RVL-I) was wel erg gevoelig voor voldoende flow (zodat een buffertank of open verdeler wel noodzakelijk zijn, hoewel we de eerste installatie gewoon "koud"op de bestaande CV-installatie aansloten en dat heeft een jaar prima gewerkt).
De nieuwere typen (Omnia en Lamborghini 3.2) zijn echter een "quantum leap foreward", qua geluidsniveau en qua mogelijkheden. Door toepassing van een ander koelmiddel zijn ook hogere temperaturen (65 graden) te halen maar dat is gezien de COP geen aanrader. Er is zelfs wifi in de regelaar en hoewel de app door het neefje van de magazijnmeester geschreven lijkt te zijn is het toch handig :)
Er is nog wel ruimte voor verbeteringen (er zitten nog wel wat rafeltjes in de software) maar gezien de prijs (inkoopprijs ligt rond de € 2500,- ) is de Omnia 3.2 een prima apparaat.

Ik adviseer iedereen die geheel elektrisch wil gaan altijd aan er een zonneboiler bij te nemen. Na aftrek van de subsidie is dat bijna altijd voordeliger als een enkele boiler. En je hebt toch behalve hartje winter nagenoeg altijd gratis warm water. De bijgeleverde boilervaten hebben doorgaans een tweede spitaar die je op de warmtepomp kunt aansluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door josmeijer op 24-12-2022 10:00 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josmeijer
  • Laatst online: 19-02 08:27
MisterB schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:50:
[...]

Een monobloc warmtepomp heeft in principe geen binnenunit nodig. Maar je moet wel ergens een boiler bedenken. Dat kan een warmtepompboiler zijn of een zonneboiler, beiden geven leuke subsidies. En passen wel in een flinke kast. En hoeven rondom geen ruimte te hebben (behalve dan die je nodig hebt voor de installatie :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
josmeijer schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:30:
Een monobloc warmtepomp heeft in principe geen binnenunit nodig.
Dat mag je niet zo algemeen stellen.
Diverse merken (waaronder zeker Mitsubishi en Nefit) hebben ook altijd een binnenunit bij een monoblock.
En ook bij Nibe komt er binnen vaak nog een hele serie kastjes etc bij. Hetzelfde lees ik over Vaillant (maar daar weet @Proton_ alles van).

Voor zover ik weet is Panasonic één van de weinigen die redelijk zonder binnenunit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09-06 20:35
Net nu het een tijdje stil is met betrekking tot zonneboilers en losse warmtepompboilers. Daar gaan we weer. :*)

Overigens las ik vandaag over een grote stroomstoring in Haarlem. Met de gedachte van vorige week waar een aantal personen toch last had om de gewenste temperatuur te bereiken, doet je toch denken om toch ff dat beetje meer vermogen te hebben dan noodzakelijk. Anders kan het zo zijn dat je er een dikke week over doet om je huis weer op de gewenste temperatuur te krijgen.
Gelukkig geen probleem hier. O-)

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Vaillant monoblocks hebben inderdaad een besturingsprint nodig, die kan in een binnenunit zitten (samen met driewegklep, hulpverwarming en ik dacht ook een expansievat) of een all-in-one unitower (alles van een binnenunit plus boilervat) maar die print kan je ook los in een kastje krijgen, ongeveer zo groot als een pak A4. En daar hoeven dus alleen kabels op aangesloten te worden, geen buizen. Dat maakt plaatsing erg flexibel. Ik vind dat toch wat anders dan een binnenunit :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:04:
[...]

Dat mag je niet zo algemeen stellen.
Diverse merken (waaronder zeker Mitsubishi en Nefit) hebben ook altijd een binnenunit bij een monoblock.
En ook bij Nibe komt er binnen vaak nog een hele serie kastjes etc bij. Hetzelfde lees ik over Vaillant (maar daar weet @Proton_ alles van).

Voor zover ik weet is Panasonic één van de weinigen die redelijk zonder binnenunit kan.
LG, Gree en vast nog wel een paar.
Je kan vaak wel een kastje erbij kopen, maar dat is vaak een driewegklep en een zekering.

[ Voor 7% gewijzigd door Powrskin op 24-12-2022 11:21 ]

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
josmeijer schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:51:
[...]

Ik heb intussen met succes een viertal warmtepompen van Ferroli geinstalleerd. Er is in principe niets mis mee. De eerste (RVL-I) was wel erg gevoelig voor voldoende flow (zodat een buffertank of open verdeler wel noodzakelijk zijn, hoewel we de eerste installatie gewoon "koud"op de bestaande CV-installatie aansloten en dat heeft een jaar prima gewerkt).
De nieuwere typen (Omnia en Lamborghini 3.2) zijn echter een "quantum leap foreward", qua geluidsniveau en qua mogelijkheden. Door toepassing van een ander koelmiddel zijn ook hogere temperaturen (65 graden) te halen maar dat is gezien de COP geen aanrader. Er is zelfs wifi in de regelaar en hoewel de app door het neefje van de magazijnmeester geschreven lijkt te zijn is het toch handig :)
Er is nog wel ruimte voor verbeteringen (er zitten nog wel wat rafeltjes in de software) maar gezien de prijs (inkoopprijs ligt rond de € 2500,- ) is de Omnia 3.2 een prima apparaat.

Ik adviseer iedereen die geheel elektrisch wil gaan altijd aan er een zonneboiler bij te nemen. Na aftrek van de subsidie is dat bijna altijd voordeliger als een enkele boiler. En je hebt toch behalve hartje winter nagenoeg altijd gratis warm water. De bijgeleverde boilervaten hebben doorgaans een tweede spitaar die je op de warmtepomp kunt aansluiten.
Toevallig ken ik iemand met een ferroli hybride. Een omnia versie Efficiency is ver te zoeken. Het gaat eigenlijk van storing naar storing. Echt leuk als het 12graden is in huis (wel zuinig)

Installateur heeft er geen verstand van en is ook weer gestopt met installeren ervan. Ferroli zelf moet het in de garantie periode maar oplossen. Voor die tijd ga ik er ook niet bij zitten.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 08:59

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Twan dz schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:21:
Goedenavond.

Ik heb deze vraag al eerder gesteld maar misschien dat iemand mij het antwoord kan geven.

Ik heb een Elga Toshiba solo draaien (geen cv).

Die heeft tot nu to prima ons huis op temperatuur gehouden. Maar sinds kort hebben wij een houtkachel die soms aan gaat. (Lees wp uit en vloer verwarming koud) De volgende ochtend koelt het dan zo af dat die het huis niet meer warmer krijgt. Warm houden is geen probleem. Verwarmen is lastig.

Oplossing, WAR. Zou je denken.

https://ibb.co/tXz0xKj
https://ibb.co/Wzt0hG4

Waarom gaat mijn warmtepomp ontelbaar keter per dag even aan en uit als ik WAR instel?
ruimtecompensatie? Ook als je WAR gebruikt, met ruimtecompensatie actief reageert de WP op het bereiken van de gewenste temperatuur.
Parameter CP780 op Elga/ACE van Remeha.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:19
josmeijer schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 09:51:
[...]

Ik heb juist begrepen dat je de ruimte op je dak beter vol kan leggen met PV en met de opbrengst daarvan via je WP je SWW boiler kan verwarmen. Heb ik het mis?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-06 10:49
Ik heb nogal vaak defrosts, ook bij temperaturen boven de 8 graden.
Nu net weer een...

Het is een lekkere zonnige 24 december, buitentemperatuur is 10.7 graden volgens de warmtepomp, en van 14:40:57 tot 14:42:47 heb ik een defrost. De vorige run eindigde ruim 2 uur eerder.

Is dit normaal gedrag of is er "iets" met mijn warmtepomp aan de hand?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98BPNCThN2UhvnFlTzrOIE_Cew0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/igEV80oA0kVtUaX6Uix56dTR.png?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietsensloper
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-05 12:22
Bij mijn Panasonic kan ik ergens instellen dat hij standaard na elke 3 uur achter elkaar draaien een defrost doet o.i.d.
Misschien kun je ergens zo iets vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@HansRemmerswaal dat is niet normaal, is het een droge defrost (onterecht dus) of is er werkelijk ijs?

Het kan wijzen op recirculatie of te weinig koudemiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
RichieB schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:55:
[...]

Ik heb juist begrepen dat je de ruimte op je dak beter vol kan leggen met PV en met de opbrengst daarvan via je WP je SWW boiler kan verwarmen. Heb ik het mis?
Dat is zeker zo. tenzij je dak teveel hebt en je het zelf kan aansluiten (en een in bedrijfstelling regelen).
"SET 60 + SO500" € 4.723 € 3.576

1200e voor een boilervat met 2 spiralen. nu is de 2.1m spiraal wel problematisch klein voor een warmtepomp, maar lukt alsnog wel met iets meer verlies.

Nukezone FTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HansRemmerswaal schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:00:
Ik heb nogal vaak defrosts, ook bij temperaturen boven de 8 graden.
Nu net weer een...

Het is een lekkere zonnige 24 december, buitentemperatuur is 10.7 graden volgens de warmtepomp, en van 14:40:57 tot 14:42:47 heb ik een defrost. De vorige run eindigde ruim 2 uur eerder.

Is dit normaal gedrag of is er "iets" met mijn warmtepomp aan de hand?

[Afbeelding]
lees de discharge pipe temperatuur uit. dat geeft aan welke temperatuur de verdamper is en of die dicht met ijs zit of niet.

bij deze temperaturen is het vrwijel onmogelijk om een unit te laten invriezen tenzij er te weinig koelmiddel inzit of de fan is stuk.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kane
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-01 20:38
Kan iemand mij vertellen wat dit betekent ( energiestatus2) het is een LG7kw. En is dit uit tezetten??? Zie fotoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goAsqcKzM5rTDw6AMFhJ14vWk_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KgGxByrXUDBDJulj9XpsLVOr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Kane schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:38:
Kan iemand mij vertellen wat dit betekent ( energiestatus2) het is een LG7kw. En is dit uit tezetten??? Zie foto[Afbeelding]
dat is normaal bedrijf.

het gaat volgens mij tot 8 en dat is supermegaduper eco bedrijf of zo.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 24-12-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan iemand mij vertellen wat dit betekent ( energiestatus2) het is een LG7kw.
Deze vraag kun je beter stellen in het topic specifiek voor LG:
LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:26
Kan iemand mij vertellen wat dit betekent ( energiestatus2) het is een LG7kw. En is dit uit tezetten??? Zie foto[Afbeelding]
Dit betekent, dat aan de hand van een ingangssignaal (modbus of contact) een bepaalde bedrijfsmodus van de warmtepomp kan worden gekozen. Bijv. als de zonnepanelen genoeg stroom opwekken, mag de warmtepomp een hogere temperatuur gebruiken voor SWW (zogenaamde smart-grid).

Je kunt dit uitzetten in het installatie menu: Connectiviteit -> Energiestatus -> Ess gebruikstype -> Niet gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7zwNQ6nspJdkdrfsJvs1jadMAo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TfAz6DaMdlJkesDVpw0YizrL.png?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door Jojan265 op 24-12-2022 16:01 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansRemmerswaal
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-06 10:49
Proton_ schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:08:
@HansRemmerswaal dat is niet normaal, is het een droge defrost (onterecht dus) of is er werkelijk ijs?
Het kan wijzen op recirculatie of te weinig koudemiddel.
flippy schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 15:11:
[...]
lees de discharge pipe temperatuur uit. dat geeft aan welke temperatuur de verdamper is en of die dicht met ijs zit of niet.

bij deze temperaturen is het vrwijel onmogelijk om een unit te laten invriezen tenzij er te weinig koelmiddel inzit of de fan is stuk.
In Home Assistant heb ik geen discharge pipe temperature. Ik zie wel een Evaporator inlet temperature die bijna de 0 aantikt. "Inlet" klinkt als iets waar de lucht naar binnengaat en het aanvriezen gebeurd toch waar de koudere lucht weer naar buitengaat? Zou de buitenunit zijn eigen koude lucht aanzuigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nvz1KAL-4KiYZhONGKPWgTooTRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rl0I3oSFalHzGzmExZYSss73.png?f=fotoalbum_large

Nefit EnviLine A/W Split 7.0 E-S warmtepomp | Nefit HR 300 liter boiler | Nefit 50 liter buffervat | Nefit Moduline 1010H thermostaat | Home Assistant | BBQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HansRemmerswaal schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:17:
[...]

[...]

In Home Assistant heb ik geen discharge pipe temperature. Ik zie wel een Evaporator inlet temperature die bijna de 0 aantikt. "Inlet" klinkt als iets waar de lucht naar binnengaat en het aanvriezen gebeurd toch waar de koudere lucht weer naar buitengaat? Zou de buitenunit zijn eigen koude lucht aanzuigen?

[Afbeelding]
zo te zien lijkt de verdamper toch in te vriezen of in elk geval er dichtbij. gezien het na een poosje gebeurt waarbij het ineens inkakt zonder hierop zichtbare reden zou ik eerder eens gaan kijken naar fysieke oorzaken of een fan die in eco/quiet modus staat. met zon buitentemperatuur zou de fan makkelijk de verdamper boven het vriespunt zien te houden.

zou eens kijken wat er om 14:35 gebeurde met de fansnelheid of zo... om 14:21 was de last hoger en bleef die ook boven vriespunt. als de wind draaide of zoiets kan het dus zijn dat ie zijn eigen lucht aan het opsnuiven is. maar hoe dan ook is invriezen in 15 minuten met deze buitentemperaturen niet normaal.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 24-12-2022 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:44
HansRemmerswaal schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:17:
[...]
Zou de buitenunit zijn eigen koude lucht aanzuigen?
Dat is wat @Proton_ bedoelt met de term Recirculatie, ook wel lucht kortsluiting genoemd.
Afhankelijk van de opstelling, eventuele omkasting en de windrichting kan zelfs bij +12 graden ijsvorming op de verdamper ontstaan, zie bijvoorbeeld:
https://gathering.tweaker...message/64884738#64884738

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 08:54
RichieB schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:55:
[...]

Nee, de zonneboilersubsidie is een goede manier om betaalbaar een grote boiler/buffer te plaatsen. Dus een klein stukje dak reserveren voor een collector en de rest volleggen met PV.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:00
Dan doe je het dus puur voor de subsidie, niet omdat het daadwerkelijk zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-06 20:42
Is er ervaring met het aanvullen van een L/W systeem met een L/L systeem?

Zoals velen zijn we aan het kijken wat de mogelijkheden zijn om van het gas af te gaan. Voor onze woning lijkt dat grotendeels haalbaar, wellicht met vervanging van een aantal radiatoren. De woonkamer is echter een uitdaging. Deze is vrij groot (63m2 incl open keuken), en heeft slechts een convectorput en 2 verticale (sier) radiatoren. Op 55 graden aanvoer trekt dit het maar marh\ginaal, zeker als het waait. Vloerverwarming is geen praktische oplossing (goede parketvloer), en extra radiatorvermogen is ook een uitdaging (hoewel ik me niet in verticale mogelijkheden moet veediepen). De convectorput is inmiddels voorzien van boosters.

Ik ben met het idee aan het spelen om dit simpelweg aan te vullen met een L/L unit. Daarmee kan je extra vermogen bijschakelen als dat nodig is, zonder dat het meteen erg inefficiënt wordt doordat de watertemperatuur omhoog moet (als dat al afdoende is). Bonus voor koelen in de zomer (kan W/L ook, maar dan loop je o.a. tegen hetzelfde aan). Zijn er reden waarom dat een slecht idee zou zijn?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-06 22:26
ijdod schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:22:

Zoals velen zijn we aan het kijken wat de mogelijkheden zijn om van het gas af te gaan. Voor onze woning lijkt dat grotendeels haalbaar, wellicht met vervanging van een aantal radiatoren. De woonkamer is echter een uitdaging. Deze is vrij groot (63m2 incl open keuken), en heeft slechts een convectorput en 2 verticale (sier) radiatoren. Op 55 graden aanvoer trekt dit het maar marh\ginaal, zeker als het waait. Vloerverwarming is geen praktische oplossing (goede parketvloer), en extra radiatorvermogen is ook een uitdaging (hoewel ik me niet in verticale mogelijkheden moet veediepen). De convectorput is inmiddels voorzien van boosters.

Ik ben met het idee aan het spelen om dit simpelweg aan te vullen met een L/L unit. Daarmee kan je extra vermogen bijschakelen als dat nodig is, zonder dat het meteen erg inefficiënt wordt doordat de watertemperatuur omhoog moet (als dat al afdoende is). Bonus voor koelen in de zomer (kan W/L ook, maar dan loop je o.a. tegen hetzelfde aan). Zijn er reden waarom dat een slecht idee zou zijn?
Een L/L kan een goede aanvulling zijn maar wanneer je toch de afgifte in de woonruimte weet te vergroten bereik je hetzelfde zonder ruisend geluid. Hier ook een parketvloer en dus geen vloerverwarming. Wel extra radiatoren bijgeplaatst en daarnaast plafondverwarming op basis van het WP water. Dat vergroot de afgifte duidelijk, ook voor verwarmen. Je kan ook denken aan wandverwarming met WP water. Beide kan je gewoon overheen stucken en zie je niets van. Sommige van deze systemen zijn inclusief stukwerk maar 20 mm dik. Voor extra afgifte tijdens koelbedrijf verwacht ik dat deze oplossing zeker ook gaat helpen maar daar heb ik nog geen ervaring mee. Even wachten tot de zomer.

[ Voor 4% gewijzigd door Henielma op 24-12-2022 22:31 ]

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:06
ijdod schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:22:

Hier een vergelijkbare woonkamer met open keuken. Tot voor kort was er alleen een convectorput van 5 meter met twee convectoren. In de open keuken heb ik ooit de radiator verwijderd om plaats te maken voor een kast. Ter voorbereiding op de komst van een warmtepomp heb ik in de keuken plintverwarming geïnstalleerd om het afgiftevermogen te vergroten.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:52
Ik krijg in januari een Hitachi wp met convectoren in de woonkamer. Nu wou ik eerst de standaard Hitachi thermostaat hebben maar in mijn huidige woning hangt een Toon en ik heb nog een Nest over van mijn vorige woning..wat is nou het beste qua aansturing voor een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Mijn ouders hebben sindskort een hybride. Kan je deze apparaten ook uit zetten of op stand alleen gas?

[ Voor 30% gewijzigd door JDx op 25-12-2022 09:07 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:27

breinonline

Are you afraid to be known?

Soms wel.

Misschien is het handig om iets meer informatie te geven....

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +4 Henk 'm!
AMARONE schreef op zondag 25 december 2022 @ 01:12:
Ik krijg in januari een Hitachi wp met convectoren in de woonkamer. Nu wou ik eerst de standaard Hitachi thermostaat hebben maar in mijn huidige woning hangt een Toon en ik heb nog een Nest over van mijn vorige woning..wat is nou het beste qua aansturing voor een warmtepomp?
De domste niet nadenkende aan uit thermostaat met kleine hysteresis

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:29
JDx schreef op zondag 25 december 2022 @ 08:54:
Mijn ouders hebben sindskort een hybride. Kan je deze apparaten ook uit zetten of op stand alleen gas?
Ik heb een atag, daar kun je schakelen tussen auto, alleen cv of alleen wp
Pagina: 1 ... 204 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.