Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 201 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.548.085 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwimmiz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 15:13
DanTm schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:14:
[...]

ik weet niet wat voor vorstbeveiliging jou Energion heeft, maar die van mij (7T) wordt niet elektrisch aangestuurd. Die dingen moeten namelijk ook werken als de stroom eraf ligt.
Zijn volgens mij gewoon generieke dingen, dus zou elke storingsmonteur moeten kunnen oplossen.

Het technische menu van mijn energion ken ik inmiddels uit m'n hoofd :)
Haha, ik kan er onderhand ook aardig doorheen komen. Maar er moet toch ook een softwarematige vorstbeveilging zijn. De defrosts worden ook automatisch aangestuurd. Hopelijk kan die ATAG monteur er meer over vertellen. (als die ooit nog contact op gaan nemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:45:
[...]

meet 20 tussen de balken en 11 tussen de flenzen[Afbeelding]
Ik meet iets meer dan 20 tussen de balken en inderdaad ook 11 tussen de flenzen. Ik zal met de foto van jou maar eens in het toetsenbord gaan klimmen.
Naalroc schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:46:
[...]

Wat een onzin, ik heb, zo te zien exact dezelfde verdeler, die ik een paar jaar geleden zelf heb omgebouwd. Die pomp is er zonder meer vanaf te halen door de 2 wartels los te draaien, anders zou een defecte pomp ook niet te vervangen zijn!
Dat gevoel heb ik ook :)

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:37
@NEOeo tip 1: lees de OP en alle gepinde posts door.
verder is er hier weinig info over de Mercuria, wellicht is er een apart topic?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 11:34
BarryH schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:39:
@NEOeo tip 1: lees de OP en alle gepinde posts door.
verder is er hier weinig info over de Mercuria, wellicht is er een apart topic?
Er is helaas geen apart topic, vandaar dat ik het hier probeer :)
@BarryH verteld over "temperatuurbegrenzing", maar ik kan die optie niet vinden in mijn Remeha

[ Voor 13% gewijzigd door NEOeo op 19-12-2022 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-09 21:56
NEOeo schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:43:
[...]

@BarryH verteld over "temperatuurbegrenzing", maar ik kan die optie niet vinden in mijn Remeha
De instellingen van de ELGA ACE komen aardig overeen met deze van de Mercuria ACE (zelfde software/ regeling).
Mijn schoonouders hebben de ELGA ACE en mijn ouders de Mercuria ACE...

Er zijn nagenoeg geen situaties waarbij stoken op een ketel voordeliger is dan met de warmtepomp.
Dus kijk goed naar wat je instel bij HP061..

Daarnaast is de pagina van Mkleinman een mooie leiddraad:
https://www.familie-klein...ie/elga-ace-instellingen/

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
NEOeo schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:43:
[...]

En lees de installatiehandleiding goed door. Daar staan alle parameters in het menu in benoemd (soms cryptisch).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@NEOeo En in:
Ervaring Remeha Mercuria versus Elga Ace 6kw
kan je wellicht een paar mede bezitters vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandesmo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-03-2023
Hallo allemaal.
Ik heb een Elga warmtepomp uit 2017 met Toshiba buitenunit die normaal als een zonnetje werkt. Echter na de vorst van de afgelopen dagen heeft de cv natuurlijk flink bij moeten springen. Nu de temperatuur weer omhoog gaat stopt de cv met ondersteuning, maar wil de warmtepomp niet echt aanslaan. Waar deze normaal dik boven de 1000 W verbruikt, blijft deze nu hangen op 480W. Hij pendelt ook niet en de buitenunit is niet bevroren. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Leandesmo netjess uitzetten en weer aanzetten al geprobeerd? En wat is het verschil in de kamer tussen Tgewenst en Twerkelijk? Wellicht kan die met 24 uur per dag 480watt het op temperatuur houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
ultramarine schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:59:
[...]

Het voordeel is dat je meer flow krijgt en je een lagere temperatuur nodig hebt. Je WP kan dus zuiniger lopen. Maar het nadeel is dat als je bv. ook radiatoren hebt op de bovenverdieping, hier veel minder doorstroomt (en dan ook nog op een lagere temperatuur). Je 'verstoort' je regeling dus en je zal dit opnieuw moeten inregelen.

Bij mij is de verdeler vervangen door een simpele gesloten verdeler en ik moet deze behoorlijk knijpen om het boven ook warm te krijgen.

Edit: open verdeler gewijzigd in gesloten (dank Blihi!)
Hi, sterker nog, moet nu boven alles al dicht zetten (radiatoren) om beneden warmte in het systeem te krijgen.. kunnen we stellen dat een thermostaat kraan en voetventiel in een gesloten verdeler van een vloerverwarming systeem icm een pomp die vlakbij het buffervat staat icm een warmtepomp systeem waar toch geen water warmer dan 40 graden uit komt NOT DONE, totaal overbodig en waarschijnlijk zelfs belemmerend is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandesmo
Ik heb inderdaad al geprobeerd te stoppen en weer terug opstarten, maar wil helaas niet baten. Tgewenst is 19C en Twerkelijk 17.5C.
Aanvoertemperatuur is rond de 25C, retour rond de 23C. Viel me ook op dat gisteren met de flinke vorst er ook niet meer gedefrost werd en continu rond de 480W draaide, terwijl de cv het werk deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Leandesmo En de buitenunit is wel schoon en ijsvrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandesmo
Ja, die ziet er op het oog gewoon goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
zwimmiz schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:24:
[...]

Haha, ik kan er onderhand ook aardig doorheen komen. Maar er moet toch ook een softwarematige vorstbeveilging zijn. De defrosts worden ook automatisch aangestuurd. Hopelijk kan die ATAG monteur er meer over vertellen. (als die ooit nog contact op gaan nemen)
volgens mij gaat de pomp (permanent) aan als de buitentemperatuur onder de 10 graden komt.
Dat zou er voor moeten zorgen dat het water in de leidingen niet zover afkoelt dat de vorstbeveiliging open springt (en het water loost).
Er moet dan dus ook wel voldoende flow door de installatie aanwezig blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:05
leejoow schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:37:
[...]
Ik meet iets meer dan 20 tussen de balken en inderdaad ook 11 tussen de flenzen. Ik zal met de foto van jou maar eens in het toetsenbord gaan klimmen.
[...]
Dat gevoel heb ik ook :)
Dat meten is waarschijnlijk gedaan tussen de wartelMoeren.
Er zijn 2 standaard pomp maten, en dat is 130 en 180 mm tussen de flenzen, van die pompen. De flensmaat kan je niet opmeten met een gemonteerde pomp, dus er is hier sprake van een 130 mm flens pomp, als de maat tussen de flensmoeren 110 mm is :z :z

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Ander vraagje, we hebben buffervat van 50 liter bij een wp met nominaal 7.5kw (en max 11 kw met electr bijverwarming - bij +7 graden / en 5.8kw bij -7 graden). Als ik de vuistregels beetje volg die ik op internet tegenkom zou dat 20 tot 25 liter per kw moeten zijn ... dus echt substantieel groter kom ik dan op uit ? Dat ding komt nu gewoon niet op stoom, moet maximaal werken , is daardoor om de haveklap bevroren waarna er waar warm water uit getrokken wordt om te defrosten etc ... zou vergroten van die buffer een substantiele invloed hebben ?

[ Voor 7% gewijzigd door MisterB op 19-12-2022 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:19:
[...]

Dat meten is waarschijnlijk gedaan tussen de wartelMoeren.
Er zijn 2 standaard pomp maten, en dat is 130 en 180 mm tussen de flenzen, van die pompen. De flensmaat kan je niet opmeten met een gemonteerde pomp, dus er is hier sprake van een 130 mm flens pomp, als de maat tussen de flensmoeren 110 mm is :z :z
ja dat zal kloppen, met het meetlint op de foto kan je die schatting ongeveer maken .. maar iig ruimte genoeg om wat met bochten te prutsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:21:
Ander vraagje, we hebben buffervat van 50 liter bij een wp met nominaal 7.5kw (en max 11 kw met electr bijverwarming - bij +7 graden / en 5.8kw bij -7 graden). Als ik de vuistregels beetje volg die ik op internet tegenkom zou dat 20 tot 25 liter per kw moeten zijn ... dus echt substantieel groter kom ik dan op uit ? Dat ding komt nu gewoon niet op stoom, moet maximaal werken , is daardoor om de haveklap bevroren waarna er waar warm water uit getrokken wordt om te defrosten etc ... zou vergroten van die buffer een substantiele invloed hebben ?
Hoofdvraag is: heb je een buffervat nodig? In de topicstart staat daarover e.e.a. uitgelegd.

Over defrosts heb ik enkele posts eerder wat uitleg gegeven. Ter info: mijn WP wekte op zaterdag 10 december op ca 65% van zijn maximum vermogen en had die dag 29 defrosts met een ruimte ertussen variërend van 30 tot 45 minuten.

[ Voor 13% gewijzigd door Remco45 op 19-12-2022 14:14 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
volgens de installateur kennelijk wel , en nu hoor ik zelfs dat ie te klein is ... maar vraag me af wat effect vergroten van 50 naar 70 of 100 is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05:42
zwimmiz schreef op maandag 19 december 2022 @ 11:24:
[...]

Parameter 403 is als het goed is de juiste parameter. Die zou op 5 moeten staan.
Het kan ook zijn dat die exogel vorstbeveiliging gewoon lek is.
Het is overigens erg druk bij de servicedienst van Atag.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 11:34
Mijn (hybride) warmtepomp (8kW) staat ingesteld op een debiet van 23 l/min, is het verstandig dit te verlagen of juist niet?
(ivm hard stromend geluid in de slaapkamer radiatoren)

[ Voor 4% gewijzigd door NEOeo op 19-12-2022 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• epostel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-09 10:02
NEOeo schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:27:
Mijn (hybride) warmtepomp (8kW) staat ingesteld op een debiet van 23 l/min, is het verstandig dit te verlagen of juist niet?
Zeker ook eens andere dingen checken ivm geluid: ontluchten, checken of je geen voetventiel hebt dat (te) ver dichtstaat en daardoor meer geluid geeft, idem met thermostaatkraan: als de onze gans de tijd net op de rand staat tussen helemaal dicht en niet dicht dan geeft dat een redelijk vervelend sissend geluid. Ofwel net iets warmer of net iets kouder zet dan kraan net genoeg open of juist helemaal dicht waarna er zo goed als niets meer hoorbaar is. Ongeveer zelfde heb ik al met voetventiel voorgehad; ik weet dat dat in principe nodig is voor correcte inregeling maar als een halve slag verder open een pak minder lawaai geeft maakt me dat niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:21:
na een defrost is hier het b-vat van 100L 5*C in temperatuur gedaald en is de temperatuur plm. gedaald tot het temp. niveau van zone-1 die plm. 4*C is afgenomen.
Dit lijkt mij een aanbeveling om bijv. hier bij nieuwe aanschap te kiezen voor een groter exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ja hier daalt het ook 5 tot 8 graden.. de vloer verwarming (waar wel een thermostaat kraan en voetventiel in zit) is 8 groepen van ik schat 80 meter elk (dus ca 700 meter buis) .. je zou denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:39
Hoe verhoog je eigenlijk de flow? Dit wordt neem ik aan begrenst door je verdeler? Mijn Variotherm kan 160L/h aan. Met 7 groepen is dat 18,6L/m. Ik haal 16,95L/m. Maar dat komt waarschijnlijk door de vele knietjes die in de aanbieding waren 😅

Ik merk dat onze vloerverwarming hogere Ta’s nodig heeft dan hier vaak terug komt. Met de kou van afgelopen dagen zit ik wel op Ta van 33-34 om het op 21C te houden in de woonkamer. We hebben wel veel HR++ glas (vloer tot plafond) wat mogelijk extra verlies geeft. Bouwjaar 2016, Ventilatie type C. Het hele huis heeft een prefab kelder, dus mogelijk dat dit ook invloed heeft op de afgifte naar beneden toe? Als ik daar alles uitdraai blijft het 18,5-19C.

Kwa verbruik zit ik redelijk goed. Maar het zou mooi zijn als ik de flow kan verhogen om zo lagere Ta’s te kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-09 19:53

BTS

@c0sje en draait je waterpomp dan ook op 100% als je 16,95L/u haalt?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:39
BTS schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:38:
@c0sje en draait je waterpomp dan ook op 100% als je 16,95L/u haalt?
Ik test dit op de Panasonic service menu met "Max Pump Duty". Waarmee je de maximale pompsnelheid kan instellen en zo de liters per minuut kan aflezen. Ik heb dan de alle andere groepen dichtgezet. Normaal staat er meer open (3 radiatoren voor de kelder + vvw badkamer). Deze waarden zie ik ook op de koude dagen (16,95 l/m) en daar blijft die op. Dus ik neem aan dat de pomp dan op 100% blijft lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door c0sje op 19-12-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@MisterB Naast je buffervat heb je ook veel inhoud in de slangen in je vloer zitten en de massa van de vloer doet ook nog mee.
Je probleem ligt ergens anders.
Eerste uitdaging is je WP zn max vermogen te laten leveren.
Vaak is beste startpunt de hoogste flow en een lage Ta. De Ta voldoende verhogen zodat de WP zn vermogen kwijt kan. Maar niet te hoog, want hoe hoger hoe eerder een defrost.
En die hoogste flow geldt overal in je systeem. in je vloer de gelijke flow of iets hoger als in het circuit WP-> naar vloer.

de Tr van de VVW hoort ietsje boven de Tr van de WP te liggen (of gelijk)
de Ta van de WP iets boven de Ta van de VVW (of gelijk)

[ Voor 24% gewijzigd door BarryH op 19-12-2022 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
dank barry, en is het verwijderen thermostaat kraan en voetventiel onderdeel van 'maximale flow" ? Men wil nu vat gaan vergroten van 50 naar 80 tot 100 ofzo .. vraag me af of dat dus effect heeft of wellicht zelf negatief effect. En hoe zou je flow meten ?

[ Voor 45% gewijzigd door MisterB op 19-12-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:39:
aha, dus er zit een th kraan in de aanvoer met een klein gaatje en een ventiel in de retour met potentieel ook een klein gaatje ?
Ja. Bij gebruik van een WP moeten beide eruit. Zeker omdat je leidingdiameters sowieso al niet overhouden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ultramarine schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:44:
het SWW (met 200l boilervat) door een TD-paneel op het dak.
Wat is een TD paneel? Zijn dat heat pipes? En hoe goed werkt dat bij buitentemperaturen onder 0 en bewolkt weer?
En wat als dat TD-paneel het niet meer trekt?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-10 09:22

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:55:
dank barry, en is het verwijderen thermostaat kraan en voetventiel onderdeel van 'maximale flow" ? Men wil nu vat gaan vergroten van 50 naar 80 tot 100 ofzo .. vraag me af of dat dus effect heeft of wellicht zelf negatief effect. En hoe zou je flow meten ?
Ik weet niet wat voor warmtepomp jij hebt qua KW.
Maar a.d.h.v. het onderstaande heb jij zelf ook een indicatie.

Bufferinhoud in liter bij een aan-uit warmtepomp = maximale capaciteit in kW x 20 liter.
Bufferinhoud in liter bij een modulerende warmtepomp = minimale capaciteit in kW x 25 liter

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hi, wp met nominaal 7.5kw (en max 11 kw met electr bijverwarming - bij +7 graden / en 5.8kw bij -7 graden).

modulerend is ie ... de vraag is bij welke temp die vuistregel (die ik ook her en der tegekom) geldt .. maar ik denk datr ik wel hoger dan 50 uitkomt .. alhoewel er ook bij staat dacht ik dat je 1.5* aantal m2 vvw moet aftrekken .. en daar heb ik er 80 van ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 14:11:
volgens de installateur kennelijk wel , en nu hoor ik zelfs dat ie te klein is ... maar vraag me af wat effect vergroten van 50 naar 70 of 100 is
Check even de FAQ of dat buffervat nodig is. In 90% van de installaties doen die dingen meer kwaad dan goed. (Of zoek even dit topic door op de term buffervat).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NEOeo schreef op maandag 19 december 2022 @ 15:27:
Beter flow zo laten. Betere eventueel in de slaapkamers de radiatoren wat knijpen (of in de toevoerleiding daarnaartoe een kraan monteren, zodat je het geruis daar hebt).
Als het daarmee nog steeds irritant is, zou je nog naar 20 lpm kunnen gaan, dat is voor 8 kW ook nog wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
dank barry, en is het verwijderen thermostaat kraan en voetventiel onderdeel van 'maximale flow" ?
Dat advies is door meerderen gegeven; een foto geeft aan hoe klein de interne opening is.
Waarom twijfel je?
Men wil nu vat gaan vergroten van 50 naar 80 tot 100 ofzo .. vraag me af of dat dus effect heeft of wellicht zelf negatief effect. En hoe zou je flow meten ?
Waarom wil "men" het vat vergroten?
Leg eens uit wat het probleem is?

Geef wat meer info over:

Woning: bouwjaar, isolatie, eerder gasverbruik per jaar voordat WP werd geïnstalleerd, afgiftesysteem beneden en boven.
WP-systeem: merk, type, aansluitschema, welke kamer thermostaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
Andrehj schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:14:
[...]
Check even de FAQ of dat buffervat nodig is. In 90% van de installaties doen die dingen meer goed dan kwaad. (Of zoek even dit topic door op de term buffervat).
Ehhh...waarschijnlijk bedoel je meer kwaad dan goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Laatst online: 01-10 09:22

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi issue is dat eea niet warm wordt bij wat legere temperaturen dat ding constant op zijn max loopt, daardoor vaak moet defrosten etc. Huis uit 80er jaren en voor zover ik weet geen vloerisolatie bij betonnen broodjesvloer. Verwijderen th kraan en voetventiel is me duidelijk. buffervat zie ik wisselende berichten over. Denk dat onze vvw wel 600 meter is ofzo. Men is de installateur die zo het probleem denkt op te lossen (vergroten dat ding) maar naar mijn gevoel niet al te veel hogere wiskunde toepast daarbij.

Zie bij een defrost wel een aanzienlijke daling van de temp op de verdeler. Dus net alsof dat hele vat dus 5 of meer graden afkoelt nu

[ Voor 32% gewijzigd door MisterB op 19-12-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:34:
hi issue is dat eea niet warm wordt bij wat legere temperaturen dat ding constant op zijn max loopt, daardoor vaak moet defrosten etc. Huis uit 80er jaren en voor zover ik weet geen vloerisolatie bij betonnen broodjesvloer. Verwijderen th kraan en voetventiel is me duidelijk. buffervat zie ik wisselende berichten over. Denk dat onze vvw wel 600 meter is ofzo. Men is de installateur die zo het probleem denk op te lossen (vergroten dat ding) maar naar mijn gevoel niet al te veel hogere wiskunde toepast daarbij
VVW druk je normaliter uit in m²...
Als je nu een betonnen vloer zonder isolatie zit te verwarmen met VVW, dan verdwijnt veel warmte de kruipruimte in. Daar is dus werk aan de winkel!

Over dat buffervat: Vraag waarom men dat wil toepassen. En dan naar de technische uitleg. Een antwoord wat lijkt op "Dat doen we altijd zo" geeft je al aan dat ze geen idee hebben waarmee ze bezig zijn.
En lees vooral even dit topic door op de term buffervat. Of dit artikel uit de FAQ: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Is er niet iets anders aan de hand trouwens? Welke Ta wordt er gevraagd? En welke gehaald? En hoe is die Ta bepaald?

Verder heb je nog steeds de vraag van @Remco45 over je afgiftesysteem niet beantwoord. Heb je bijvoorbeeld een zoneregeling? Hoeveel m² VVW heb je? Hoeveel groepen? Hoe wordt de bovenverdieping(en) verwarmd? En hoe de badkamer?

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 19-12-2022 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hoi, ta vragen weet ik niet, ik denk 10 gevraagd (radiatoren setting). Gehaald weet ik niet. Verder ca 80m2 met 8 groepen 10 cm h-h (dus ik schat wel een meter of 600 of meer aan slangen. Boven paar radiatoren (geen lage temp versie). Het gaat me nu primair om de beneden verdieping want bovens staat het al grotendeel op standje 1 of 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
nee hoor. niet in eerst instantie.

flow meten kan alleen met een flowmeter die ingebouwd moet zijn (b.v. op je VVW groepen). Alternatief is de pompen op maximaal zetten en de Ta's en Tr's meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@MisterB "veel defrosten" komt door een grote vermogensvraag wat door een kleine verdamper moet worden opgebracht.
Ik zie niet hoe je dat oplost met een groter buffervat. Tussen de defrosts moet linksom of rechtsom de onttrokken warmte die voor ontdooien gebruikt is weer bijgevuld worden.
Hulpverwarming (weerstand, COP1) kan daar dus wél bij helpen.

Wat ook kan helpen is de temperatuursprong verkleinen die de warmtepomp moet overbruggen (al is het effect daarvan op defrosts afhankelijk van de regelstrategie van de warmtepomp, @flippy kan daar vast meer over vertellen). En daarbij is het zaak zoveel mogelijk liters op lagere temperatuur te transporteren, dus alle overbodige leidingweerstand kan je beter weghalen.

Ook als het vriest zijn defrosts trouwens niet nodig als de verdamper maar boven het dauwpunt blijft, zondagmiddag lukte dat bij mij met -1 °C buiten en het dauwpunt op -5 °C.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-08 00:27
Andrehj schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:09:
[...]

Wat is een TD paneel? Zijn dat heat pipes? En hoe goed werkt dat bij buitentemperaturen onder 0 en bewolkt weer?
En wat als dat TD-paneel het niet meer trekt?
Een TD-paneel is een thermodynamisch paneel. Daar stroomt koelmiddel door, dus werkt een beetje hetzelfde als een heatpipe, maar dan met een compressor. Dus eigenlijk hetzelfde als een gewone warmtepomp, maar dan zonder geforceerde lunchtstroom. Hij haalt z’n warmte uit de lucht, zon, regen en sneeuw.

Als het erg koud is duurt het opwarmen van de 200l-boiler wel lang. Ik heb hem nu in de ‘auto’-stand staan, zodat bij een grote of snelle temperatuursdaling hij het ingebouwde warmte-element gebruikt. Minder rendement, maar wel weer lekker snel op temperatuur. Op de ‘eco’-stand gebruikt hij alleen het TD-paneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ultramarine als je metingen / praktijkervaringen hebt voor Water Verwarmen met thermodynamische panelen (WP) dan wordt dat ongetwijfeld op prijs gesteld :)

Vooralsnog lijkt de consensus dat L/W met simpele zonnepanelen hetzelfde of beter presteert (maar dan heb je dus een buitenunit nodig).

[ Voor 27% gewijzigd door Proton_ op 19-12-2022 18:07 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:53:
[...]

nee hoor. niet in eerst instantie.

flow meten kan alleen met een flowmeter die ingebouwd moet zijn (b.v. op je VVW groepen). Alternatief is de pompen op maximaal zetten en de Ta's en Tr's meten
Hi ik neem aan dat het betreft ta = temperatuur anvoer en tr = temperatuur retour.

Wat is de plek waar je TA moet meten en wat is de plek waar je TR moet meten in je systeem ?
Ik neem aan metzo een ir temp meter op de buis te richtren ? ... maar wat is de juiste plek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ultramarine schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:55:
Een TD-paneel is een thermodynamisch paneel. Daar stroomt koelmiddel door, dus werkt een beetje hetzelfde als een heatpipe, maar dan met een compressor. Dus eigenlijk hetzelfde als een gewone warmtepomp, maar dan zonder geforceerde lunchtstroom. Hij haalt z’n warmte uit de lucht, zon, regen en sneeuw.
Aha, het is dus hetzelfde soort paneel als er onder een PVT paneel zit, maar dan zonder het PV deel.
Als het erg koud is duurt het opwarmen van de 200l-boiler wel lang. Ik heb hem nu in de ‘auto’-stand staan, zodat bij een grote of snelle temperatuursdaling hij het ingebouwde warmte-element gebruikt. Minder rendement, maar wel weer lekker snel op temperatuur.
Dat slaat natuurlijk nergens op, dan had je beter een elektrische boiler kunnen kopen. Was ook nog een stuk goedkoper geweest.
Hier (met een L/W WP) ging het SWW-maken ook op de koude dagen nog prima en snel, alleen de COP (rond 2.4) was wat lager dan normaal.
Op de ‘eco’-stand gebruikt hij alleen het TD-paneel.
Dat is dus de stand die je moet gebruiken.
Welke COP haalt zo'n systeem? Heb je een lijstje met specs? Ben wel benieuwd hoe dat presteert tov een standaard L/W warmtepomp.
Edit: Doe die ervaringen maar in het door @Proton_ gelinkte topic. Wist niet dat dat bestond.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 19-12-2022 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:58:
Hi ik neem aan dat het betreft ta = temperatuur anvoer en tr = temperatuur retour.
Dat klopt.
Wat is de plek waar je TA moet meten en wat is de plek waar je TR moet meten in je systeem ?
Ik neem aan metzo een ir temp meter op de buis te richtren ? ... maar wat is de juiste plek ?
Die waarden lees je normaliter af op de display van je WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
dus TA is de temp die de wp "ketel" uit gaat richting het buffervat en tr is wat de wp weer in komt terug uit het buffervat ? Beide gemeten in de 'ketel' van de wp binnenuinit .....right ?

zal zo ff een schematje plaatsen ...

[ Voor 37% gewijzigd door MisterB op 19-12-2022 18:08 . Reden: typos en aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-08 00:27
Andrehj schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:02:

[...]

Dat is dus de stand die je moet gebruiken.
Welke COP haalt zo'n systeem? Heb je een lijstje met specs? Ben wel benieuwd hoe dat presteert tov een standaard L/W warmtepomp.
Edit: Doe die ervaringen maar in het door @Proton_ gelinkte topic. Wist niet dat dat bestond.
In de ‘auto’-stand gebruikt hij zowel het verwarmingselement als het TD-paneel. Dus altijd een beter rendement dan een klassieke boiler.

Volgens de technische specificaties haalt dit systeem maximaal een COP van 4,6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Proton_ schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:53:
@MisterB "veel defrosten" komt door een grote vermogensvraag wat door een kleine verdamper moet worden opgebracht.
Ik zie niet hoe je dat oplost met een groter buffervat. Tussen de defrosts moet linksom of rechtsom de onttrokken warmte die voor ontdooien gebruikt is weer bijgevuld worden.
Hulpverwarming (weerstand, COP1) kan daar dus wél bij helpen.

Wat ook kan helpen is de temperatuursprong verkleinen die de warmtepomp moet overbruggen (al is het effect daarvan op defrosts afhankelijk van de regelstrategie van de warmtepomp, @flippy kan daar vast meer over vertellen). En daarbij is het zaak zoveel mogelijk liters op lagere temperatuur te transporteren, dus alle overbodige leidingweerstand kan je beter weghalen.

Ook als het vriest zijn defrosts trouwens niet nodig als de verdamper maar boven het dauwpunt blijft, zondagmiddag lukte dat bij mij met -1 °C buiten en het dauwpunt op -5 °C.
correct. onder de streep is de enige metriek wat telt het verlagen van de Tr zodat het systeem niet onnodig onder het vriespunt/dowpunt moet gaan verdampen. dus laag en constant met de Tr is belangrijk. en buffertanks verhogen inherent de benodigde Tr zoals veelvuldig al de revue heeft gepaseert in de diverse topics. dat is ook mede waarom buffertanks zoveel mogelijk moet zien te worden voorkomen. het leid inherent tot een minder efficient systeem wat vooral tijdens aanhoudende weersomstandiheden zoals afglopen 2 weken tot situaties waarbij men gewoon de toko niet warm kan houden als de installatie niet EXACT tot in detail goed is ingeregeld en afgesteld. een situatie die bij de doorsnee neerlander gewoon niet voorkomt. de installateurs zijn gewoon niet in bezit van voldoende kennis daarvoor ondanks de schofterige bedragen die men momenteel vraagt.

de best draaiende systemen voor woningen zijn momenteel gewoon de warmtepompen die direct de vloer of radiatoren ingaan met een goed afgestelde gesloten verdeler met een WAR sturing met een thermostaat in de woonkamer die ingrijpt als het te warm word in de loop van de dag.

wat ik de afgelopen 2 weken heb moeten doen was 99% van de tijd gewoon prutswerk herstellen van installateurs. gelukkig kan ik het soms met GBS of manueel wat kleppen bedienen om tanks te omzeilen of pompsnelheden te verhogen maar in een paar gevalle is het soms echt een drama wat je aantreft en moet er extern een busje vol potige kerels heel rap inhuren om de zaag te zetten in een installatie en nieuwe pijpen aan te leggen. de gesprekken met eigenaren zijn soms minder leuk als je druk bezig bent een 5000L buffertank weg te zagen uit een installatie die er net 2 jaar staat zoaks ik vanmiddag had....

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 19-12-2022 18:24 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:56
Leandesmo schreef op maandag 19 december 2022 @ 12:32:
Ik heb inderdaad al geprobeerd te stoppen en weer terug opstarten, maar wil helaas niet baten. Tgewenst is 19C en Twerkelijk 17.5C.
Aanvoertemperatuur is rond de 25C, retour rond de 23C. Viel me ook op dat gisteren met de flinke vorst er ook niet meer gedefrost werd en continu rond de 480W draaide, terwijl de cv het werk deed.
Even stroom er af, minuut of 10 wachten en weer er op. Klinkt als de vermaarde #elgahybernation waar we in 2017/2018 tegenaan liepen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hi gents, dank voor alle support !!! Bijgaand een schematje van de gehele installatie. Dus TA en TR meet de ketel bij de plekAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8hWmsxKC9flVvG0cfXioCkw3ZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUG4ALOB8RYZvI2MwrHY3OQi.jpg?f=fotoalbum_large zoals aangegeven ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:29:
Hi gents, dank voor alle support !!! Bijgaand een schematje van de gehele installatie. Dus TA en TR meet de ketel bij de plek[Afbeelding] zoals aangegeven ?
ik zou echt kijken of je de naregeling van je woonkamer af kan halen (dus altijd open) zodat je buffertank wegkan. met 80m2 aan vloer heeft dat ding geen nut en kan die extra pomp ook weg en de vloerverdeler kan dan ook pomploos. dan kan je Tr flink omlaag en maak je een flinke klap winst op je efficeintie.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 19-12-2022 18:33 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
flippy schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:31:
[...]

ik zou echt kijken of je de naregeling van je woonkamer af kan halen (dus altijd open) zodat je buffertank wegkan. met 80m2 aan vloer heeft dat ding geen nut en kan die extra pomp ook weg.
hi flippy wat exactly bedoel je met 'naregeling' ? Bedoel je die thermostatakraan en voetventiel daarmee ?

En bedoel je dat de pomp die in die WP binnen unit zit het geheel moet gaan trekken ?

Zoals vermeld is de vloer niet geisoleerd (maar daardoor kan is zijn warmte zeer goed kwijt lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door MisterB op 19-12-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:33:
[...]

hi flippy wat exactly bedoel je met 'naregeling' ? Bedoel je die thermostatakraan en voetventiel daarmee ?

Zoals vermeld is de vloer niet geisoleerd (maar daardoor kan is zijn warmte zeer goed kwijt lijkt me.
ja, naregeling als in motoren op de verdeler of thermostaatkranen en voetventielen. alles moet eraf en de volledige flow van de warmtepomp direct de vloer in, zonder tussenkomst van tanks of andere hindernissen. dus heb je maar 27 graden nodig in je vloer dan maakt je WP maar 27 graden aan. word de vloer onregelmatig warm moet je de flow in die groepen bijstellen op de verdeler.

voor je radiatoren moet dan eventueel wat gedaan worden qua upgrades. denk aan plaatsen van fans of eventueel upgraden naar T33 of fancoils afhankelijk wat je langs de WAF krijgt. dat zijn wat uitgaves waar nodig maar die verdien je vaak al binnen een jaar terug met je besparingen door het verlagen van de Tr.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 19-12-2022 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
flippy schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:36:
[...]

ja, naregeling als in motoren op de verdeler of thermostaatkranen en voetventielen. alles moet eraf en de volledige flow van de warmtepomp direct de vloer in, zonder tussenkomst van tanks of andere hindernissen. dus heb je maar 27 graden nodig in je vloer dan maakt je WP maar 27 graden aan.

voor je radiatoren moet dan eventueel wat gedaan worden qua upgrades. denk aan plaatsen van fans of eventueel upgraden naar T33 of fancoils afhankelijk wat je langs de WAF krijgt. dat zijn wat uitgaves waar nodig maar die verdien je vaak al binnen een jaar terug met je besparingen door het verlagen van de Tr.
Hi flippy volkomen logisch verhaal - maar volstrekt in tegenstelling tot wat de installateur mij nu wijsmaakt (iom de leverancier trouwens van die wp) .. die willen dat vat zelfs gaan vergroten ... hmmmm een groot dilemma ... wtf moet ik hier nu weer mee ....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:39:
[...]

Hi flippy volkomen logisch verhaal - maar volstrekt in tegenstelling tot wat de installateur mij nu wijsmaakt (iom de leverancier trouwens van die wp) .. die willen dat vat zelfs gaan vergroten ... hmmmm een groot dilemma ... wtf moet ik hier nu weer mee ....
Ik zou op @flippy afgaan en die installateur gauw vergeten.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

[...]

klopt, dat is juist het probleem. en ook de reden waarom ik met dit weer maximaal overuren kan maken.

installateurs hebben geen zin in gezeik achteraf en doen dat door het systeem zo te maken dat het akltijd voldoende warmte maakt ongeacht de efficientie. en dat kost jouw ENORM veel geld ook al is er totaal geen reden voor. dat een vloerverwarming gebruikt kan worden als "buffertank" is water zien branden voor installateurs als je zoiets oppert.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 19-12-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
klopt mijn positionering van TA en TR bij die binnen unit van de WP trouwens ? Dus daar meet men dat ... niet verderop in het systeem ... hoe noem je dan de temperatuur die achter de buffer (voor zolang die er nog in zit) aankomt op de verdeler van de VVW (dus die je op het metertje op je VVW verdeler ziet) ?
In feite zal dat bijna de gemiddelde temp zijn van de gemengde inhoud van het buffer vat .... en idd als daar niks tussen zit gaat er WP TA direct je VVW in .... hmmm interesting ....

(die 'tr' bij de verdeler had ik tk moeten noemen = en tv gewoon v)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@MisterB Stap 1 is, als je je er de tijd voor geeft beter inregelen van wat je hebt. Alle afgifte open (minus wellicht een paar radiatoren op plekken die je echt niet warm wil, bv de garage)
pompsnelheden hoog en dan de Ta en de Tr op de verschillende punten gelijk zien te krijgen door de pompsnelheden aan te passen. Belangrijkste is VVW punt versus WP.

En ja, schrap de buffer, maar dat wordt dus een hele discussie met je installateur.....

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 19-12-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
flippy schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:44:
[...]

klopt, dat is juist het probleem. en ook de reden waarom ik met dit weer maximaal overuren kan maken.

installateurs hebben geen zin in gezeik achteraf en doen dat door het systeem zo te maken dat het akltijd voldoende warmte maakt ongeacht de efficientie. en dat kost jouw ENORM veel geld ook al is er totaal geen reden voor. dat een vloerverwarming gebruikt kan worden als "buffertank" is water zien branden voor installateurs als je zoiets oppert.
Hi Flippy Thanks !!! het begint me te dagen.... morgen toch ff bellen weer

STEL: je haalt die bufer tank eruit en de naregeling eruit, dan blijft die klep richting de boiler gewoon zitten lijkt me om s=zo nu en dan de boiler op te warmen .. daar is niks fouts aan lijkt me .. dan heb je gewoon een kort circuit van de wp naar de boiler warmte wisselaar -- right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:47:
klopt mijn positionering van TA en TR bij die binnen unit van de WP trouwens ? Dus daar meet men dat ... niet verderop in het systeem ... hoe noem je dan de temperatuur die achter de buffer (voor zolang die er nog in zit) aankomt op de verdeler van de VVW (dus die je op het metertje op je VVW verdeler ziet) ?
In feite zal dat bijna de gemiddelde temp zijn van de gemengde inhoud van het buffer vat .... en idd als daar niks tussen zit gaat er WP TA direct je VVW in .... hmmm interesting ....

(die 'tr' bij de verdeler had ik tk moeten noemen = en tv gewoon v)
Tr en Ta worden gemeten bij de warmtepomp.
de warmtepomp weet niet wat er verderop in het systeem gebeurt en dat kan het ook niks schelen. in geval van buffertanks is zijn doel die tank warmhouden, verder niks.

voordeel van het "idee" van de installateur is dat er geen aanpassingen nodig zijn qua radiatoren en zo. lekker grote stappen snel klaar voor hem en geen gezeik.

nadeel is dat jij met 40+ graden in je bufferrtank zit 24/7 ook al doe je niks met die radiatoren. beetje zonde om 25% efficientie in te leveren alleen maar voor een designradiatortje in de badkamer. maar dat is niet het probleem van de installateur. dat jouw stroomverbruik 25% hoger is geworden is jouw probleem, niet zijn probleem.

en ja, die klep en boilervat blijft gewoon zo.

zorg wel dat ze de koelleidingen tussen de buiten en binnenunit voorzien van "armaflex AF" ipv die standaard witte troep die normaal gebruikt word.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 19-12-2022 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-10 13:37
flippy schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:13:
[...]

correct. onder de streep is de enige metriek wat telt het verlagen van de Tr zodat het systeem niet onnodig onder het vriespunt/dowpunt moet gaan verdampen. dus laag en constant met de Tr is belangrijk. en buffertanks verhogen inherent de benodigde Tr zoals veelvuldig al de revue heeft gepaseert in de diverse topics. dat is ook mede waarom buffertanks zoveel mogelijk moet zien te worden voorkomen.

....
Nu heb je het steeds over het verlagen van de Tr. Dat verbaast me, want dat zou betekenen dat een lagere flow (= lagere Tr) gunstiger is.

Uiteindelijk gaat het om de laagst mogelijke Ta, met zo klein mogelijke delta-T en dus een zo hoog mogelijke Tr.

De WP stookt toch het best als de Tlift zo laag mogelijk is, dus het verschil tussen buiten en de Ta? De Tr is daarbij een afgeleide van de flow icm het afgiftesysteem.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
BarryH schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:50:
@MisterB Stap 1 is, als je je er de tijd voor geeft beter inregelen van wat je hebt. Alle afgifte open (minus wellicht een paar radiatoren op plekken die je echt niet warm wil, bv de garage)
pompsnelheden hoog en dan de Ta en de Tr op de verschillende punten gelijk zien te krijgen door de pompsnelheden aan te passen. Belangrijkste is VVW punt versus WP.

En ja, schrap de buffer, maar dat wordt dus een hele discussie met je installateur.....
Hi Barry, eens, ik ben niet bang voor een discussie maar krijg idd nu idee dat men maar wat probeert zonder onderbouwing.... ik ga ze bellen en het idee voorleggen ... op zich zijn ze er wel mee bezig maar wat ad-hokkerig ... en het idee dat flippy oppert heb ik nog helemaal niet gehoord .. in weze hebben wij al een gigantische buffer die maximaal warmte kwijt kan door betonnen vloer .. dus retour kan nooit te warm worden idd als je de vloer gebruikt ... met een bufffer tankt zal de retour nidd eerder warmer zijn.

maar het blijft lastig om als leek deze discussie te voeren met zogenaamde experts (installateurs)

dank allemaal !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Blihi schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:55:
[...]
Nu heb je het steeds over het verlagen van de Tr. Dat verbaast me, want dat zou betekenen dat een lagere flow (= lagere Tr) gunstiger is.
Uiteindelijk gaat het om de laagst mogelijke Ta, met zo klein mogelijke delta-T en dus een zo hoog mogelijke Tr.
De WP stookt toch het best als de Tlift zo laag mogelijk is, dus het verschil tussen buiten en de Ta? De Tr is daarbij een afgeleide van de flow icm het afgiftesysteem.
flow moet zo hoog mogelijk zijn. daardoor is je delta over je afgiftesysteem lager en dus gebruik je meer van je afgifte. immers 50/30 over een radiator met 1L/min is evenveel als 41/39 met 5L/min.

al moet je opletten dat je pompvermogen niet zo hoog word dat je meer kwijt bent aan pompen dan aan verwarmen. daar zit een balans dus. 40L/min over een 5kW warmtepomp met een delta van 1 is beetje overdreven zeg maar.

als je buur kijkt naar het zo hoog krijgen van de COP is Tr verlagen vrijwel het enigste wat je kan doen en waar je op moet focusen als je je installatie wilt optimaliseren.
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:56:
[...]
maar het blijft lastig om als leek deze discussie te voeren met zogenaamde experts (installateurs)
je maar hier wel 1 grove aanname: dat je installateur een expert is. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 19-12-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
flippy schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:53:
[...]

Tr en Ta worden gemeten bij de warmtepomp.
de warmtepomp weet niet wat er verderop in het systeem gebeurt en dat kan het ook niks schelen. in geval van buffertanks is zijn doel die tank warmhouden, verder niks.

voordeel van het "idee" van de installateur is dat er geen aanpassingen nodig zijn qua radiatoren en zo. lekker grote stappen snel klaar voor hem en geen gezeik.

nadeel is dat jij met 40+ graden in je bufferrtank zit 24/7 ook al doe je niks met die radiatoren. beetje zonde om 25% efficientie in te leveren alleen maar voor een designradiatortje in de badkamer. maar dat is niet het probleem van de installateur. dat jouw stroomverbruik 25% hoger is geworden is jouw probleem, niet zijn probleem.

en ja, die klep en boilervat blijft gewoon zo.

zorg wel dat ze de koelleidingen tussen de buiten en binnenunit voorzien van "armaflex AF" ipv die standaard witte troep die normaal gebruikt word.
Dank flippy - nog laatste vraag over die leiding van wp buiten naar wp binnen - die sukkels hebben die leiding ergens voor gelegd en daardoor kan ik ergens niet meer bij nu en moet ie beetje omgelegd worden - maw door zagen , ca 2 meter verlengen en weer op de juiste manier koppelen. de vraag: is het verlengen van die leiding (hij wordt dan 14 ipv 12 meter oid) een potentieel probleem ? is dat een soort vernauwing in die koelleidingen ? Ik bedoel dan koppelen met hardsolderen of pers koppelingen --- of moet ik eisen dat de gehele leiding vervangen wordt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:00:
[...]

Dank flippy - nog laatste vraag over die leiding van wp buiten naar wp binnen - die sukkels hebben die leiding ergens voor gelegd en daardoor kan ik ergens niet meer bij nu en moet ie beetje omgelegd worden - maw door zagen , ca 2 meter verlengen en weer op de juiste manier koppelen. de vraag: is het verlengen van die leiding (hij wordt dan 14 ipv 12 meter oid) een potentieel probleem ? is dat een soort vernauwing in die koelleidingen ? Ik bedoel dan koppelen met hardsolderen of pers koppelingen --- of moet ik eisen dat de gehele leiding vervangen wordt ?
nee, dat kunnen ze gewoon hardsolderen. is voor een aircoman geen enkel probleem. liever niet persen of knelkoppelingen.

laat ze wel zoveel mogelijk die armaflex AF installeren of doe het later zelf op een zaterdagje. (voorkeur, dan gebeurt het tenminste goed)

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 19-12-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
okiedokie thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
@MisterB

De antwoorden op meeste vragen zijn nu wel gegeven.
Ter info nog: je hebt geen naregeling: jouw verdeler heeft geen elektrische stelmotoren.

Nog twee dingen:

Water kiest de weg van de minste weerstand, dus flow naar de 8 radiatoren moeten worden beperkt als er te weinig flow over de groepen loopt. Dat is alleen goed te meten middels flowmeters (vertikale doorzichtige buisjes met een vlotter en indicatie...heb je vast wel eens gezien).

Op jouw schema gaat bij de boiler het warme water uit de WP er onder in en komt het retourwater er boven uit.
Als dat echt zo is aangesloten, is dat fout. Het warme water moet er boven in. Reden is dat bij tegengestelde stroming er veel meer energie wordt overgedragen.

[ Voor 9% gewijzigd door Remco45 op 19-12-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi remco, klopt die zit bovenaan, zal mijn schema aanpassen. Idd veel vragen en antwoorden en kennelijk geen zwart wit materie met een volstrekt tegenovergesteld advies vanuit de installateur tov wat ik hier lees .

er zal vast een use case zijn voor buffervaten in cv systemen maar kennelijk niet bij mij. Met de gas ketel had ik er ook geen.

Wellicht laatste "domme" vraag .. als je geen buffervat hebt en de warmte gaat meteen de vloer in dan komt er denk ik een lagere TR terug in de ketel want er wordt niks meer gemengd... zou het dan zo kunnen zijn dat die wp dan de delta t (verschil tussen TA en TR) niet meer kan bolwerken omdat de TR te laag is ... of kan die niet laag genoeg zijn ?

En als ik flippy goed begrijp komen we zonder buffervat tot ee nsysteem waar totaal geen menging van aanvoer en afvoer meer plaats vindt muv in de WP zelf .. right ?

sorry for keeping asking

thx gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leandesmo
Aziraphale schreef op maandag 19 december 2022 @ 18:25:
[...]

Even stroom er af, minuut of 10 wachten en weer er op. Klinkt als de vermaarde #elgahybernation waar we in 2017/2018 tegenaan liepen.
Dank je. Dit lijkt het probleem verholpen te hebben. Hij draait weer lekker op 1080W. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-10 13:37
flippy schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:00:
[...]

flow moet zo hoog mogelijk zijn. daardoor is je delta over je afgiftesysteem lager en dus gebruik je meer van je afgifte. immers 50/30 over een radiator met 1L/min is evenveel als 41/39 met 5L/min.

al moet je opletten dat je pompvermogen niet zo hoog word dat je meer kwijt bent aan pompen dan aan verwarmen. daar zit een balans dus. 40L/min over een 5kW warmtepomp met een delta van 1 is beetje overdreven zeg maar.

als je buur kijkt naar het zo hoog krijgen van de COP is Tr verlagen vrijwel het enigste wat je kan doen en waar je op moet focusen als je je installatie wilt optimaliseren.
Dit volg ik niet.

Bij gelijkblijvend afgiftevermogen de Tr verlagen betekent dus de Ta omhoog en de flow omlaag. Dat is precies het tegenovergestelde van wat je eerst zegt: lage Ta, hoge flow.

Tr verhogen (en tegelijk Ta verlagen door een zo hoog mogelijke flow) is dus juist waar je op moet focussen voor een optimale COP.

Ik mis hier iets denk ik.
[...]

je maar hier wel 1 grove aanname: dat je installateur een expert is. ;)

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Leandesmo schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:30:
[...]

Dank je. Dit lijkt het probleem verholpen te hebben. Hij draait weer lekker op 1080W. 😊
Dat verwachte ik al. 😊 Dan is hij een tijdje uit geweest en is je Ta te ver gedaald. Dat is op te lossen door een ntc te vervangen, maar geen idee of ze dat nog doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:29:
hi remco, klopt die zit bovenaan, zal mijn schema aanpassen. Idd veel vragen en antwoorden en kennelijk geen zwart wit materie met een volstrekt tegenovergesteld advies vanuit de installateur tov wat ik hier lees .

er zal vast een use case zijn voor buffervaten in cv systemen maar kennelijk niet bij mij. Met de gas ketel had ik er ook geen.

Wellicht laatste "domme" vraag .. als je geen buffervat hebt en de warmte gaat meteen de vloer in dan komt er denk ik een lagere TR terug in de ketel want er wordt niks meer gemengd... zou het dan zo kunnen zijn dat die wp dan de delta t (verschil tussen TA en TR) niet meer kan bolwerken omdat de TR te laag is ... of kan die niet laag genoeg zijn ?

En als ik flippy goed begrijp komen we zonder buffervat tot ee nsysteem waar totaal geen menging van aanvoer en afvoer meer plaats vindt muv in de WP zelf .. right ?

sorry for keeping asking

thx gr
Dat is geen probleem.
Alleen als b.v. tijdens een wintervakantie de woning is enorm afgekoeld omdat per abuis een energiebesparende lage temperatuur van b.v. 12 graden is ingesteld, kan het wel een paar dagen duren om de woning weer op te warmen. Reden is dat bij een hele lage Tr de WP minder goed presteert.

Ook in de WP wordt er niet gemengd.
Het is een gesloten systeem met een platenwarmtewissellaar in de binnenunit.
Daar wordt de warmte uit het hete persgas (in tegenstroom ;) ) overgedragen op het koelere Tr water.

Bij het teruglezen las ik over je kruipruimte.

Beste oplossing naar mijn bescheiden mening:
Bodem voorzien van bubbelfolie en daarop sterke folie welke dampremmend is; randen omhoog tegen de muren vastzetten.
Dan onderzijde vloer voorzien van B-keus PIR platen.

Zie hiervoor het topic Kruipruimte vloer (na-)isoleren
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1497335/0

[ Voor 13% gewijzigd door Remco45 op 19-12-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Laatst online: 06-09 08:34
Andrehj schreef op maandag 19 december 2022 @ 17:44:
[...]

Als je nu een betonnen vloer zonder isolatie zit te verwarmen met VVW, dan verdwijnt veel warmte de kruipruimte in. Daar is dus werk aan de winkel!
@MisterB: @Andrehj heeft een punt. Hier een woning uit 1976 met betonnen broodjesvloer. Eerste maanden zonder vloerisolatie gedraaid, toen werd 't 18 graden in kruipruimte. Toen snel 12 cm steenwol onder de broodjes gehangen, scheelt een boel qua temperatuur in huis. En dat vindt de WP qua stroomverbruik en COP ook stuk leuker... ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
overwinteraar schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:42:
[...]

@MisterB: @Andrehj heeft een punt. Hier een woning uit 1976 met betonnen broodjesvloer. Eerste maanden zonder vloerisolatie gedraaid, toen werd 't 18 graden in kruipruimte. Toen snel 12 cm steenwol onder de broodjes gehangen, scheelt een boel qua temperatuur in huis. En dat vindt de WP qua stroomverbruik en COP ook stuk leuker... ;)
eens thanks

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Stel het bezoek van de installateur uit tot na de kerstvakantie. En besteed dan je hele vakantie aan het doorlezen van alle WP topics alhier. En trek je conclusies. Want @flippy is weliswaar soms wat ongenuanceerd, maar heeft in dezen wel gelijk.
De systemen die het best presteren en vooral verreweg het eenvoudigst zijn (en dus ook het minst storingsgevoelig) zijn de systemen zonder buffervat.
Sowieso: Vroeger had je achter je CV-ketel toch ook geen buffervat nodig?

Bijvoorbeeld deze post: djoenez in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Remco45 schreef op maandag 19 december 2022 @ 19:34:
[...]

Dat is geen probleem.
Alleen als b.v. tijdens een wintervakantie de woning is enorm afgekoeld omdat per abuis een energiebesparende lage temperatuur van b.v. 12 graden is ingesteld, kan het wel een paar dagen duren om de woning weer op te warmen. Reden is dat bij een hele lage Tr de WP minder goed presteert.

Ook in de WP wordt er niet gemengd.
Het is een gesloten systeem met een platenwarmtewissellaar in de binnenunit.
Daar wordt de warmte uit het hete persgas (in tegenstroom ;) ) overgedragen op het koelere Tr water.

Bij het teruglezen las ik over je kruipruimte.

Beste oplossing naar mijn bescheiden mening:
Bodem voorzien van bubbelfolie en daarop sterke folie welke dampremmend is; randen omhoog tegen de muren vastzetten.
Dan onderzijde vloer voorzien van B-keus PIR platen.

Zie hiervoor het topic Kruipruimte vloer (na-)isoleren
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1497335/0
Hi Remco, ja klopt. Er moet echter eerst wat gedaan worden om eea gangbaar te maken (veel blubber, oude leidingen nu) . Dus uitzuigen, zand spuiten en leidingen opruimen om een cleane werkomgeving te creeeren waarna iets onder de vloer geplakt kan gaan worden icm iets op bodem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:00:
[...]

Stel het bezoek van de installateur uit tot na de kerstvakantie. En besteed dan je hele vakantie aan het doorlezen van alle WP topics alhier. En trek je conclusies. Want @flippy is weliswaar soms wat ongenuanceerd, maar heeft in dezen wel gelijk.
De systemen die het best presteren en vooral verreweg het eenvoudigst zijn (en dus ook het minst storingsgevoelig) zijn de systemen zonder buffervat.

Bijvoorbeeld deze post: djoenez in "Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie"
hi ja klopt dat merkte ik ook al op .. vroeger had ik idd ook geen buffervat .. toen draaide ik de cv ketel op 40 graden en dat idddirect de vloer in waar toen trouwens nog wel een pomp in de verdeler zat en die verdeler kennelijk aanvoer en retour van mijn VVW systeem mengde ... dus mijn verdeler is ombebouwd van iets met een pomp dat ook nog eens mengde naar iets zonder pomp dat niet mengt (omdat men in dat buffer vat mengde) ... ben het eens met je advies om niet overhaast meteen iste te gana veranderen .. en zoials anderen al riepen eerst stoeien met wat je hebt en dan ofwel de ene kant op danwel de andere .. maar onderbouwd ... en juist dat mis ik .. het is allemaal ad hokkerig (wellicht met de bestte bedieling) thx allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
zijn we weer, zie dat die buitenunit van de wp beetje scheef staat in dwars richting (niet waterpas iig) -- is dat erg fout of alleen niet netjes ?

[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 19-12-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:21
Andrehj schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:00:
[...]

Google vindt een buffervat wel belangrijk...
https://www.google.com/se...&chrome_dse_attribution=1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@President inderdaad, als je naar Google's argumenten kijkt, dan vindt Google een afgiftesysteem waar je het vermogen niet in kwijt kan geen enkel probleem, want dan gooi je de Ta toch omhoog? Dat dat zomaar 25% extra stookkosten oplevert, is niet hun probleem. De installatie draait immers prima en haalt zijn debiet. Ofzo ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

google vind niks. die sites waar je antwoorden uit krijgt zijn juist het probleem, iedereen zich elkaar na te praten zonder te weten waar ze het eigenlijk over hebben of waarom een buffervat geplaatst moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wel even de tekst lezen. Ten eerste vindt Google niks, maar je tekst zal wel slaan op de eerste hit, die komt van https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
Daarin staat dat het buffervat soms nodig is om de minimale draaitijd te halen. Maar als je gewoon zonder zoneregeling het water de vloer in pompt haal je draaitijden van uren, dan speelt zoiets helemaal niet.
En voor defrosts ook al niet, want de vloer is daarvoor een veel grotere buffer dan zo'n vaatje.
Dan nog die minimaal 10 minuten volgens ISSO: Als een WP 20 liter per minuut verpompt (normale waarde voor een 7.5 kW WP), dan moet je dus al 200 liter buffer hebben om dat te kunnen bufferen. Dan slaan die kleine 40 of 50 litervaatjes die vaak geplaatst worden dus ook al nergens op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
flippy, wanneer is een buffervat icm een Warmtepomp eigenlijk WEL een goed idee ? dus wat is de specifieke use case ? Of is die er nooit en is die hele industrie om die dingen te maken in feite BS ?

wellicht als je huis alleen maar met lage temp radiatoren volhangt ?

[ Voor 15% gewijzigd door MisterB op 19-12-2022 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:38:
flippy, wanneer is een buffervat icm een Warmtepomp eigenlijk WEL een goed idee ? dus wat is de specifieke use case ? Of is die er nooit en is die hele industrie om die dingen te maken in feite BS ?
Dit wordt allemaal behandeld in de FAQ. Die hebben we niet voor niets geschreven. Lees die eerst even, en stel dan vragen over delen die je niet snapt.
of, specifiek over buffervaten:
Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
dank andrehj, helaas is het klaarblijkelijk geen zwart wit materie en zijn er volstrek tegengestelde opinies -- maar kan ik hetgeen ik hier lees van ervarings deskundigen zeer goed volgen -- probleem met al deze dingen is dat je niet ff je systeem op van manier A op manier B in richt en dan toch maar weer naar manier C om te [proberen wat werkt ... maar ik blijf leren en lezen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ps - na deze koude dagen was het vandaag stuk warmer buiten. vandaag heeft de wp van 0700 tot nu vrijwel continu zonder defrosten gelopen, 40 kw verstookt (2.8 kw verbruik) en het van 17 naar 19 graden gebracht ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 20:46:
dank andrehj, helaas is het klaarblijkelijk geen zwart wit materie en zijn er volstrek tegengestelde opinies --
Waar zit die tegenstelling dan? Want die bovenverlinkte site https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/ zegt eigenlijk hetzelfde als wij hier, namelijk dat je als de WP zijn vermogen kwijt kan in het afgiftesysteem, je geen buffervat nodig hebt.

Letterlijk staat er:
Alleen als het afgiftesysteem niet is nageregeld en altijd geheel open is, kan de warmtepomp meestal voldoende capaciteit kwijt aan de woning en is geen buffervat nodig. Natuurlijk moet dan wel de capaciteit van de warmtepomp precies afgestemd zijn op de grootte (capaciteit) van het afgiftesysteem! Als er voldoende vermogen kan worden overgedragen en er voldoende waterinhoud is; Dan alleen kan de installatie zonder buffervat.
Het enige probleem is dat die site de indruk wekt dat dat een uitzonderingssituatie is. En dat klopt niet. Want dit geldt voor de grote meerderheid van de woningen.
maar kan ik hetgeen ik hier lees van ervarings deskundigen zeer goed volgen -- probleem met al deze dingen is dat je niet ff je systeem op van manier A op manier B in richt en dan toch maar weer naar manier C om te [proberen wat werkt ... maar ik blijf leren en lezen !
Ombouwen valt best mee. Gewoon de aanvoerleidingen buiten de buffer kortsluiten. Retour kan gewoon door de buffer. Afhankelijk van de inrichting van je leidingwerk kan het ook zijn dat je alleen maar een kraan in de toevoer naar de buffer dicht hoeft te zetten. En de secundaire pomp laat je eventueel eerst nog even zitten, in serie met de pomp in je WP.

Als het dan goed werkt, kan die 2e pomp er later tussenuit.

[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 19-12-2022 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hi, ja het zijn in theorie geen grote wijzigingen maar je moet die uit laten voeren ivm garantie, komt in discussies uit want ik heb vandaag hele andere dingen geleerd dan mij aanbevolen is of wat men wil aanpassen etc etc .. maar we komen er wel .. ik ben weer 100 keer wijzer geworden vandaag door alle goed suggesties in dit top forum !

Vroeger (vroegah) toen alles nog simpel was met een cv ketel, metalen buizen van 22 of 15 en knel koppelingen en een pijpenbuiger had ik alles allang zelf aangepast om te experimenteren .. maar helaas is ahet imho ingewikkelder nu en zit je met je garantie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:00
Even klein dingetje van mijn kant, om nog meer verwarring te zaaien ;)

Op het CV systeem had ik hier destijds ook al een buffervat.
Dit was destijds gedaan omdat alle radiatoren voorzien waren van thermostaat kranen en de CV WAR werkte.

Tijdens het verbouwen heb ik alle radiatoren er uit gegooid en vloerverwarming geplaatst.
Deze vloerverwarming heeft zone na-regeling, dus buffervat laten zitten.

Paar jaar later CV vervangen naar WP (nadat de CV al vanaf begin vloerverwarming op 40 graden max werkte en begrenst was op 20kW (laagste grens om nog een beetje modulatie bereik over te houden bij een 40Kw vaillant))

Nu dus een +/-12kW WP, met buffervat, vloerverwarming met zone regeling.
Naja buffervat noem ik het, maar eigenlijk is het dit natuurlijk niet meer zoals het hier geplaatst is.
Bij mij is het eigenlijk niks meer/minder dan een hydraulische scheiding tussen opwekking en afgifte van 100L water in een geisoleerde tank.

Is het nodig, nee, maar dan zou ik andere keuzes moeten maken mbt comfort, dat wil ik niet, dus voor mij is dit met de hudige wensen/eisen de beste keuze.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:17:
hi, ja het zijn in theorie geen grote wijzigingen maar je moet die uit laten voeren ivm garantie, komt in discussies uit want ik heb vandaag hele andere dingen geleerd dan mij aanbevolen is of wat men wil aanpassen etc etc .. maar we komen er wel .. ik ben weer 100 keer wijzer geworden vandaag door alle goed suggesties in dit top forum !

Vroeger (vroegah) toen alles nog simpel was met een cv ketel, metalen buizen van 22 of 15 en knel koppelingen en een pijpenbuiger had ik alles allang zelf aangepast om te experimenteren .. maar helaas is ahet imho ingewikkelder nu en zit je met je garantie
aan de ene kant is het simpeler geworden, het grote probleem is dat installateurs nog steeds in CV-ketel-denken zitten met hoge temperaturen en lage watervolumes. men onderschat gewoon dat er ineens van 5L/min van een ketel die op 80 graden staat te stampen naar een 27 graden direct de vloer in gaat met 25L/min zonder thermostaat of overige kranen door een polsdikke pijp. dat komt er maar gewoon niet in. het is echt een "boer niet kent-vreet ie niet" situatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
Volledig eens met de stelling dat bij voldoende vloerverwarming en dus altijd voldoende afgifte/thermische buffer een buffervat weinig toevoegt en indien niet goed toegepast ook kan tegenwerken.

Echter wil ik het argument dat een 200l buffer wegens het hoge debiet van warmtepomp geen noemenswaardige verlenging van de minimale draaitijd bewerk stelt, wel tegenspreken.

De WP draait hier over een 200l buffer en volledig nageregeld systeem. Bij te weinig afgifte laat hij de Ta net zolang boven de setpoint stijgen om een minimale draaitijd van 20 min te hebben. Na 20 min en een Ta boven de setpoint gaat de WP uit tot Ta vanuit het vat een graad onder de setpoint is. Waar ook een minimale stoptijd van 10 minuten wordt aangehouden.

Bij warm weer en dus weinig afgifte kan het hier voorkomen dat na een run van 20 minuten er genoeg energie in de buffer zit om pas 1,5 a 2 uur later weer een run te krijgen.

Just my 2 cents

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

n00ts schreef op maandag 19 december 2022 @ 21:49:
Volledig eens met de stelling dat bij voldoende vloerverwarming en dus altijd voldoende afgifte/thermische buffer een buffervat weinig toevoegt en indien niet goed toegepast ook kan tegenwerken.

Echter wil ik het argument dat een 200l buffer wegens het hoge debiet van warmtepomp geen noemenswaardige verlenging van de minimale draaitijd bewerk stelt, wel tegenspreken.

De WP draait hier over een 200l buffer en volledig nageregeld systeem. Bij te weinig afgifte laat hij de Ta net zolang boven de setpoint stijgen om een minimale draaitijd van 20 min te hebben. Na 20 min en een Ta boven de setpoint gaat de WP uit tot Ta vanuit het vat een graad onder de setpoint is. Waar ook een minimale stoptijd van 10 minuten wordt aangehouden.

Bij warm weer en dus weinig afgifte kan het hier voorkomen dat na een run van 20 minuten er genoeg energie in de buffer zit om pas 1,5 a 2 uur later weer een run te krijgen.

Just my 2 cents
als je zo lang op je buffer kan draaien is je Tr gewoon te hoog. je produceert gewoon (onnodig) teveel warmte. je wilt just dat hij 2 uur draait en 20 min stilstaat. met een lagere Tr win je dus ook weer efficientie. 10 graden lagere Tr kan je 15 to 20% efficientie opleveren.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 19-12-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DhYannick
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-09-2023
flippy schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:02:
[...]

als je zo lang op je buffer kan draaien is je Tr gewoon te hoog. je produceert gewoon (onnodig) teveel warmte. je wilt just dat hij 2 uur draait en 20 min stilstaat. met een lagere Tr win je dus ook weer efficientie. 10 graden lagere Tr kan je 15 to 20% efficientie opleveren.
Hoe stel je dan alles het best in?
Delta T?
Max Aanvoertemp?
Stooklijn?

Oudere woning met oversized radiatoren.

Momenteel normaal verbruik, maar tot gisteren meer dan 70kwh per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DhYannick schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:12:
[...]

Hoe stel je dan alles het best in?
Delta T?
Max Aanvoertemp?
Stooklijn?

Oudere woning met oversized radiatoren.

Momenteel normaal verbruik, maar tot gisteren meer dan 70kwh per dag.
stooklijn zo strak mogelijk, radiatoren waterzijdig in balans en veel liters erdoor stampen zodat je delta over de radiatoren zo vlak mogelijk is. immers is de afgifte van een radiator die 50/30 doet evenveel als eentje die 41/39 doet om maar even een extremer voorbeeld te noemen. maar die 9 graden lagere Tr levert je wel weer 10~15% efficeintiewinst op. das toch wel laaghangend fruit voor zaterdagje pielen met wat kraantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00ts
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06-05 20:29
flippy schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:02:
[...]

Let wel op dat dit bij warm weer is. Bij lagere temperaturen loopt dat natuurlijk terug, tot het punt dat de WP continue draaid.

Grootse gedeelde van mijn afgifte gaat op de 1e en 2e verdieping middels fancoils. Deze regelen dynamisch hun afgifte. Dus hogere of lagere Ta of Tr maakt hier niks uit. Als de vloer dichtloopt via de nagereling en de fancoils draaien nauwelijks, maakt het weinig uit welke Ta of Tr je hebt. Er is op dat moment gewoon onvoldoende afgifte in het systeem en zou de WP zonder buffer flink gaan staan pendelen.

Daarbij komt dat je middels de buffer wel dat beetje afgifte blijft houden waar de fancoils om vragen. Dit zorgt voor een uiterst stabiele binnen temperatuur en comfort ondanks de lage thermische masse die je hebt met fancoils.

PUHZ-SHW80YAA Zubadan 8kW, gasloos sinds 30-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DhYannick
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-09-2023
flippy schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:19:
[...]

stooklijn zo strak mogelijk, radiatoren waterzijdig in balans en veel liters erdoor stampen zodat je delta over de radiatoren zo vlak mogelijk is. immers is de afgifte van een radiator die 50/30 doet evenveel als eentje die 41/39 doet om maar even een extremer voorbeeld te noemen. maar die 9 graden lagere Tr levert je wel weer 10~15% efficeintiewinst op. das toch wel laaghangend fruit voor zaterdagje pielen met wat kraantjes.
Bedankt. Delta T staat al op 7K (was aangeraden voor radiatoren). Mag dat dan lager? Naar 5K? (Dat raden ze aan voor vloerverwarming)
Stooklijn 26 - 49
Max temp is 55.

Inregenen aan de radiatoren zelf dan nog? Met de ventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:20

Carboy54

Duurzaamheid coach

DhYannick schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:33:
[...]

Bedankt. Delta T staat al op 7K (was aangeraden voor radiatoren). Mag dat dan lager? Naar 5K? (Dat raden ze aan voor vloerverwarming)
Stooklijn 26 - 49
Max temp is 55.

Inregenen aan de radiatoren zelf dan nog? Met de ventielen.
Ik draai met radiatoren stabiel op Delta van 3 om bovenstaande reden 27-44

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Pagina: 1 ... 201 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.