dat het warm weer is veranderd daar in de basis niks aan totdat je onder de minimum komt van je warmtepomp. immers trekt je Tr mee naar beneden als het warmer word dus je afgifte van je fancoils daalt ook mee dus die zouden niet veel moeten doen qua variabel regelen. vooral in grotere huizen merk je bar weinig als een warmtepomp afslaat doordat die onder zijn minimum komt en gaat pendelen.n00ts schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:31:
[...]
Let wel op dat dit bij warm weer is. Bij lagere temperaturen loopt dat natuurlijk terug, tot het punt dat de WP continue draaid.
Grootse gedeelde van mijn afgifte gaat op de 1e en 2e verdieping middels fancoils. Deze regelen dynamisch hun afgifte. Dus hogere of lagere Ta of Tr maakt hier niks uit. Als de vloer dichtloopt via de nagereling en de fancoils draaien nauwelijks, maakt het weinig uit welke Ta of Tr je hebt. Er is op dat moment gewoon onvoldoende afgifte in het systeem en zou de WP zonder buffer flink gaan staan pendelen.
Daarbij komt dat je middels de buffer wel dat beetje afgifte blijft houden waar de fancoils om vragen. Dit zorgt voor een uiterst stabiele binnen temperatuur en comfort ondanks de lage thermische masse die je hebt met fancoils.
comfort wilt ook wat natuurlijk maar in de basis win de meeste comfort door je warmteproductie goed af te stemmen op je warmtevraag. als je dat doet en je hebt je waterhuishouding op orde zal je merken dat een naregeling vrijwel nutteloos word behoudens aparte gevallen natuurlijk. in de basis is je doel dat je stooklijn uren bezig is om je doeltemperatuur te halen. als dat te snel gaat doordat je dus dynamisch meer vermogen in je ruimte aan het pompen bent ben je dus net verkeerd bezig, dat zegt dus dat je Tr gewoon omlaag moet en je langer moet stoken ipv korter en harder en zorgen dat je afgifte stabiel is zodat alle ruimtes gelijk opwarmen. dat is juist goed te regelen met fancoils. stook/thermostaatgedrag is zeker een factor en ook hoe de woning gebruikt word. maar als je puur kijkt naar efficientie is daar zeker winst te halen in jouw installatie.
ik draai op 2 a 3 in mijn huis met radiatoren. 35~40. 35 omdat ik anders ga pendelen boven de 12 graden met maar 4 radiatoren. afgelopen week lukte het nog met iets onder de 40 graden met 24/7 stokenDhYannick schreef op maandag 19 december 2022 @ 22:33:
[...]
Bedankt. Delta T staat al op 7K (was aangeraden voor radiatoren). Mag dat dan lager? Naar 5K? (Dat raden ze aan voor vloerverwarming)
Stooklijn 26 - 49
Max temp is 55.
Inregenen aan de radiatoren zelf dan nog? Met de ventielen.
[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 19-12-2022 22:47 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen