Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 200 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.548.096 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 21:21
BernieW schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:07:
[...]

Het is natuurliijk ook afhankelijk wat je wil doen via de modbus. Een aantal parameters staan in de uitgebreidere handleidingen van LG. Helaas zijn niet voor alle modellen dezelfde adressen gebruikt. Maar je kunt redelijk wat parameters lezen. Qua aansturen, settings die niet ingrijpen op de eigen LG besturing kun je mee los bv standby, silent mode, regelen op Ta of Tr, T setting. Op het specifiek LG forum staat (nog) geen lijst met alle bekende modbus parameters. Maar het is, denk ik, de moeite waard om de berichten van de laatste maanden door te spitten. Kost je wel een paar uur, want het is best een actief forum.
Ja bedankt. Heb al aardig wat gelezen daar. Is voor nu denk ik beste alternatief voor de pana. Verwacht ook nog wel wat ontwikkeling op dat gebied komende tijd. Was meer benieuwd of er naast de pana nog monobloc alternatieven zijn die een beetje oké zijn aan te sturen en goed verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-09 21:09
Hier trouwens een vrijstaand huis 197m2 oppervlakte uit 2020. Hier draait de warmtepomp continu volle toeren (1,9kWh). Verbruik is ook inc sww. Elke 45 minuten een defrost wat ik wel jammer vind. Ik krijg dat maar niet minder, thermostaat staat ingesteld op 21,5 heeft met deze temperaturen moeilijk, huidige temp in de woonkamer is 20,4 volgens de ruimtesensor. Boven verdiepingen zijn wel goed op temperatuur maar dat is ook maar 55m2 per etage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:29
Niltag schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:39:
[...]

Bedankt maar heb 9kW nodig. Hoor dat dat Q3 2023 wordt. Dus op zoek naar iets vergelijkbaars die ook relatief makkelijk op afstand uit te lezen en aan te sturen is. LG lijkt goed beschikbaar maar is blijkbaar nog wel rommelen met niet goed beschreven modbus.
Heb je ook echt 9kW nodig bij -10? Want dan is de 9J ook niet groot genoeg als je naar de specs kijkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05ZgkktV9UGwF8TArnyAzPCjIeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYaHrpA519izbfRGVGI7OCSf.jpg?f=fotoalbum_large

Je zou dan naar een T-CAP van 9kW of 12kW kunnen gaan, die zijn ook wat ruimer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

DeepM schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:29:
Hier trouwens een vrijstaand huis 197m2 oppervlakte uit 2020. Hier draait de warmtepomp continu volle toeren (1,9kWh). Verbruik is ook inc sww. Elke 45 minuten een defrost wat ik wel jammer vind. Ik krijg dat maar niet minder, thermostaat staat ingesteld op 21,5 heeft met deze temperaturen moeilijk, huidige temp in de woonkamer is 20,4 volgens de ruimtesensor. Boven verdiepingen zijn wel goed op temperatuur maar dat is ook maar 55m2 per etage
defrosts hebben te maken met hoe vochtig het is buiten. zolang je niet meer vraagt dan je nodig hebt kan je niks eraan doen tenzij je een praatje kan houden met iemand die de natuurwetten heeft uitgevonden....

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 01-10 20:18
Peanutsonic schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:59:
[quote]natural colour schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:31:
[...]

WP afgelopen 7 dagen: 125 KWh = per dag 17.8 KWh;
Back -up heater voor het ontdooien: hele week 21 kWh = per dag 3 KWh
Totaal: 146 KWh = per dag 20,8 KWh

Vrijstaande woning 160m²; jaar 2021; gemiddelde temperatuur 20,5*

Een schijntje, dat heet "voor een dubbeltje op de 1e rang. :)
Dat is maar hoe je het bekijkt: de COP volgens de (Panasonic) controller is heel magere 1.9 voor de afgelopen week en die waarde is op de controller ook nog altijd te hoog, anderen op het forum claimen een echte COP van over de 4!
Ik zou niet weten hoe ik die op bijvoorbeeld 3 kan krijgen.
Afgelopen week gedraaid met hogere ta, dat leverde flink lager verbruik van de bh voor ontdooien op, maar geen hogere COP uiteraard, wel flink lawaai uit de leidingen.
Met een lagere ta kon ik amper de bgg warm houden.
Draai met stooklijn, afgelopen week 35°/ -12° en 23°/ 15° delta t 5°

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

natural colour schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:37:
[...]

Dat is maar hoe je het bekijkt: de COP volgens de (Panasonic) controller is heel magere 1.9 voor de afgelopen week en die waarde is op de controller ook nog altijd te hoog, anderen op het forum claimen een echte COP van over de 4!
Afgelopen week gedraaid met hogere ta, dat leverde flink lager verbruik van de bh voor ontdooien op, maar geen hogere COP uiteraard, wel flink lawaai uit de leidingen.
Draai met stooklijn, afgelopen week 35°/ -12° en 23°/ 15°
COP waarde uit de pana klopt geen bal van, helemaal niet op lage temperaturen. ga er vannuit dat je gewoon de COP haalt uit het boekje. wat je kan doen om het iets beter te laten kloppen is de Ta en Tr sensoren te callibereren.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

DeepM schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:51:
Mag ik vragen wat mensen hebben verbruikt aan stroom afgelopen dagen?

Overzicht van mij puur de warmtepomp alleen:

[Afbeelding]
Hoekhuis uit 1952, 300M3, spouwmuurisolatie 6cm, dak 8cm en gewoon dubbel glas, 24/7 op 20graden met alleen radiatoren, stooklijn -10/38 - 15/28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z3Ihc6CJvG__a47_A0eluoTaXjY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IN4u6tzG2IefDJFqEQno952F.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Misschien de bovenverdiepingen wat knijpen zodat er meer flow naar de bg gaat. En misschien Ta wat verlagen. Dit wil nog wel eens helpen qua Defrost. Maar aangezien de luchtvochtigheid rond de 85% dat werkt ook niet echt mee.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:42
royaljoop schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:52:
Even een crosspost voor de bezitters van een recente Remeha:

Via via vernomen dat er problemen zijn met een aantal Remeha warmtepompen.
Het gaat om de modellen Mercuria Ace, Eria Tower Ace en Eria Ace Tower S.

Het blijkt dat de defrost cyclus niet juist werkt. Remeha werkt aan een oplossing hiervoor.
ondertussen wordt de suggestie geboden om:
  • bij All Electric de Wp de warmtevraag weg te nemen. Dan handmatig te ontdooien met behulp van warm water en vervolgens de thermostaat weer op warmtevraag te zetten. EN de parameter HP030 op "1" in te stellen.
  • bij hybride installaties wordt geadviseerd om de ketel het te laten overnemen (dus aanpassen van AP001, AP098 en ook hier HP030 op "1" in te stellen.
Ben benieuwd wanneer de oplossing komt en of dat software of hardware matig is.
Ah! Goed te weten dit hebben mijn ouders dus met de mercuria ace.... Moet er even induiken, maar zal ze op de hoogte stellen.. tot dusver 1x met een gieter het dak op gegaan...

Je geeft aan dat het een cross post is, waar staat de originele post ? Thanks voor de info !!

[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 18-12-2022 11:02 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
leejoow schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:05:
[...]
Het water is dan 34 graden, maar op de verdeler van de vloerverwarming (een gesloten verdeler met pomp) zie ik dan dat het water dat de vloer in gaat ongeveer 28 graden is. De verdeler zou omgebouwd worden naar pomploos, maar dat kon uiteindelijk niet (te weinig ruimte op de verdeler). Helaas hebben ze toen niet aangeboden de gehele verdeler te vervangen.
[...]
Er gaat maar 28 graden de vloer in omdat de verdeler veel retourwater uit de vloer bijmengt.
Welk merk en type verdeler heb je? Graag ook een foto plaatsen.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-10 15:02
Daannn1987 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:00:
[...]

Ah! Goed te weten dit hebben mijn ouders dus met de mercuria ace.... Moet er even induiken, maar zal ze op de hoogte stellen.. tot dusver 1x met een gieter het dak op gegaan...

Je geeft aan dat het een cross post is, waar staat de originele post ? Thanks voor de info !!
Zelfde tekst hoor :-)
Ervaring Remeha Mercuria versus Elga Ace 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:27
Welke WP heb je. Gebruik je WAR or vaste Ta?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeepM
Maikie18 schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:34:
[...]

Welke WP heb je. Gebruik je WAR or vaste Ta?
Ik heb een Nibe ACVM 270 met een ASM 10-8.
Ik draai hem WAR stooklijn 4, ruimtesensor RG10 staat op 21.5 graden. Minimale aanvoer 22 graden maximale aanvoer 32 graden. Huidige aanvoer 28.7 graden retour 26.3 graden. Pompsnelheid 95% op 17 groepen. 9 begane grond, 4 op elke etage. Etages boven staan op 0.8/1L ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vrijdag is bij ons onze 9kW warmtepomp in gebruik genomen. Het heeft 1,5 week geduurd in verband met problemen met het bijvullen van het koelgas. Daardoor is het huis behoorlijk afgekoeld (in de ochtend 12 graden in de woonkamer). Nu draait hij sinds vrijdag continu op 100%. Hij verbruikt 3kW continu. Dat is dus op dagbasis best een hoop ;-)

Twee vragen:
1) gaat het beter worden zodra het vloerpakket een beetje is opgewarmd? Kan ik verwachten dat de temperatuur dan wel gehaald wordt of ligt dit echt aan de buitentemperatuur nu?
2) klopt mijn gedachte dat ombouwen naar een open verdeler behoorlijk gaat helpen in de efficientie?
1. Ja, dat zal een stuk beter gaan. Een koud huis geeft erg veel afgifte.
2. Ja.

Je moet eerst even de kou uit de woning hebben, en dan pas conclusies trekken. Volgende week regent het warm water, dus eind volgende week is het huis wel lekker warm. Dan zul je zien dat je WP het een stuk makkelijker heeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 21:02
@leejoow Verdeler vervangen is ook niet een oplossing.
Als de temperatuur over de vloer lager is dan de toevoer uit de WP wordt er over de vloer meer water rondgepompt dan de WP levert. Het afgegeven vermogen gaat alleen omhoog als je meer water of met een hogere temperatuur naar de verdeler kunt krijgen. Het vermogen van de vloer is onafhankelijk van of het een open of gesloten verdeler is.
Als je de VVtoe gelijk wilt hebben aan WPtoe dan moet je de pomp van de vv knijpen zodat het debiet van de vv pomp gelijk is aan het toegevoerde debiet van de WP. De dT over de vloer wordt dan groter (maar het vermogen blijft gelijk).
Een mogelijkheid om meer water naar de vv verdeler te krijgen is de thermostatische beveilging er tussenuit te halen. Het water wordt met een WP nooit zo warm dat er risico is voor de vloer en dit scheelt veel weerstand en dus meer debiet.
Let wel, als je ook nog radiatoren hebt moet je weerstand hebben, want ander gaat al het WP water door de vv en doet de rest niets meer

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:07
Heronimo schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:30:
[...]

Heb je ook echt 9kW nodig bij -10? Want dan is de 9J ook niet groot genoeg als je naar de specs kijkt:
[Afbeelding]

Je zou dan naar een T-CAP van 9kW of 12kW kunnen gaan, die zijn ook wat ruimer beschikbaar.
De WH-MDC09J3E5 is eigenlijk een 7kW WP die ook iets meer vermogen heeft op de momenten dat je dat niet echt nog hebt (als het buiten warmer is).

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Pietje555 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:33:
@leejoow Verdeler vervangen is ook niet een oplossing.
Als de temperatuur over de vloer lager is dan de toevoer uit de WP wordt er over de vloer meer water rondgepompt dan de WP levert. Het afgegeven vermogen gaat alleen omhoog als je meer water of met een hogere temperatuur naar de verdeler kunt krijgen. Het vermogen van de vloer is onafhankelijk van of het een open of gesloten verdeler is.
Als je de VVtoe gelijk wilt hebben aan WPtoe dan moet je de pomp van de vv knijpen zodat het debiet van de vv pomp gelijk is aan het toegevoerde debiet van de WP. De dT over de vloer wordt dan groter (maar het vermogen blijft gelijk).
Een mogelijkheid om meer water naar de vv verdeler te krijgen is de thermostatische beveilging er tussenuit te halen. Het water wordt met een WP nooit zo warm dat er risico is voor de vloer en dit scheelt veel weerstand en dus meer debiet.
Let wel, als je ook nog radiatoren hebt moet je weerstand hebben, want ander gaat al het WP water door de vv en doet de rest niets meer
Toevoeging
Als je cv buizen in een koof van zolder naar beneden lopen of deels door een kruipruimte zal je ze goed moeten isoleren zodat de ingestelde aanvoer temperatuur ook bij de vvw aan komt en niet al een 2 graden kwijt is onderweg, een warme koof of kruipruimte heb je niets aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09 21:12

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

natural colour schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:37:
Draai met stooklijn, afgelopen week 35°/ -12° en 23°/ 15° delta t 5°
Een pana van 7 kw die het niet warm kan krijgen:-)?
DF mania temperaturen en RV, 3-4 dagen al lastige waardes te halen. VOCHTIGE lucht is meestal de boosdoener.

Of haal je op andere dagen ook geen goede waarde.

Lawaai in de leidingen kun je ook oplossen door een kraan EN een voetventiel gebruiken.
Wat is je flow?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:49

martijn v o

Certified by Enphase.

DeepM schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:51:
Mag ik vragen wat mensen hebben verbruikt aan stroom afgelopen dagen?

Overzicht van mij puur de warmtepomp alleen:

[Afbeelding]
Afgelopen 7 dagen 80 kWh alleen voor de WP de BH staat uit.
Dus 11,5 kWh/dag. Binnen tussen de 20 en 21 graden.
COP 3,7.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDX2k9SXzddr8msIvjtmLzYjBcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gw7ERWiuAtMqeNfs2BGII1vF.jpg?f=fotoalbum_large

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

martijn v o schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:46:
[...]

Afgelopen 7 dagen 80 kWh alleen voor de WP de BH staat uit.
Dus 11,5 kWh/dag. Binnen tussen de 20 en 21 graden.
COP 3,7.
[Afbeelding]
Valt op dat je vanaf de 13e alleen aan het zakken ben maar dit niet gelijk loopt aan het weer. Dingen aan het veranderen? Handmatig bijstellen of uit zetten?
Als je de 13e keer 7 doet is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mijn dagen..
Pana:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L50Kyayyb_pBdm8-qsWO8adxeLU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BjRYAwGDftvyAZ2qeUSdZfRn.png?f=fotoalbum_large

Afgelopen de BH erbij nodig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HGp_ETH7zBfaWqtwrLSR1OOAuc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GM7j7IcDtbXZV0R9sfd3DNeV.png?f=fotoalbum_large

Dus mss is dat @martijn v o ondaks dat hij üit" staat toch ook het geval..
Ik las ergens dat iemand en 5KW door software zou met meer vermogen zou laten lopen, maar wss is dat de BH die erbij springt

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Dylantje2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:43:
[...]

Een pana van 7 kw die het niet warm kan krijgen:-)?
DF mania temperaturen en RV, 3-4 dagen al lastige waardes te halen. VOCHTIGE lucht is meestal de boosdoener.

Of haal je op andere dagen ook geen goede waarde.

Lawaai in de leidingen kun je ook oplossen door een kraan EN een voetventiel gebruiken.
Wat is je flow?
(Ik doe een halve graad nacht verlaging via een externe thermostaat) vorig week met de lagere ingestelde stooklijn duurde het een 'eeuwigheid' voordat de woonkamer wat warmer was, tegen die tijd wilde de externe thermostaat alweer over gaan op nachtverlaging (dus niet dat het niet warmer wordt)
Waarom doe ik nachtverlaging? in de nacht is de buitentemperatuur veelal lager dan overdag, het is uiteindelijk efficienter om overdag het huis te verwarmen dan in de koudere nachtelijke uren, én daarbij wordt het in de omgeving waar ik woon niet zo gewaardeerd dat de wp in de avond en nacht zoveel lawaai maakt.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

natural colour schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:59:
[...]

(Ik doe een halve graad nacht verlaging via een externe thermostaat) vorig week met de lagere ingestelde stooklijn duurde het een 'eeuwigheid' voordat de woonkamer wat warmer was, tegen die tijd wilde de externe thermostaat alweer over gaan op nachtverlaging (dus niet dat het niet warmer wordt)
Waarom doe ik nachtverlaging? in de nacht is de buitentemperatuur veelal lager dan overdag, het is uiteindelijk efficienter om overdag het huis te verwarmen dan in de koudere nachtelijke uren, én daarbij wordt het in de omgeving waar ik woon niet zo gewaardeerd dat de wp in de avond en nacht zoveel lawaai maakt.
ik ken de redenen voor nv, is ook niet een heel groot probleem, maar of het altijd rendabeler is zijn de meningen over verdeelt.

waarom die externe thermostaat?
draai je war icm thermostaat? dan ik zou ik alleen war een proberen.[ dan zonder nv]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:52
Vrijdag is bij ons onze 9kW warmtepomp in gebruik genomen. Het heeft 1,5 week geduurd in verband met problemen met het bijvullen van het koelgas. Daardoor is het huis behoorlijk afgekoeld (in de ochtend 12 graden in de woonkamer). Nu draait hij sinds vrijdag continu op 100%. Hij verbruikt 3kW continu. Dat is dus op dagbasis best een hoop ;-)

Daarbij merk ik dat de via de stooklijn om 36 graden water gevraagd wordt, maar dat hij moeite heeft om daar te komen. Telkens als hij er zo ongeveer is begint er weer een defrost. Het water is dan 34 graden, maar op de verdeler van de vloerverwarming (een gesloten verdeler met pomp) zie ik dan dat het water dat de vloer in gaat ongeveer 28 graden is. De verdeler zou omgebouwd worden naar pomploos, maar dat kon uiteindelijk niet (te weinig ruimte op de verdeler). Helaas hebben ze toen niet aangeboden de gehele verdeler te vervangen.

Twee vragen:
1) gaat het beter worden zodra het vloerpakket een beetje is opgewarmd? Kan ik verwachten dat de temperatuur dan wel gehaald wordt of ligt dit echt aan de buitentemperatuur nu?
2) klopt mijn gedachte dat ombouwen naar een open verdeler behoorlijk gaat helpen in de efficientie?
volhouden en nergens aan sleutelen !

Hij gaat het pas makkelijker krijgen als de retourtemperatuur opklimt. Dat gaat zeker een paar dagen duren.

verdeler pomploos is beter maar het kan met pomp ook goed. Zet die pomp op de hoogste snelheid.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Het is eigenlijk nooit de nacht die het koudst is maar de morgen tussen 7 en 9, ik zou dan eerder om 3:00 lager en 10:00 weer terug plus in de vooravond wat hoger opstoken zodat je meer ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Daarbij merk ik dat de via de stooklijn om 36 graden water gevraagd wordt, maar dat hij moeite heeft om daar te komen. Telkens als hij er zo ongeveer is begint er weer een defrost. Het water is dan 34 graden, maar op de verdeler van de vloerverwarming (een gesloten verdeler met pomp) zie ik dan dat het water dat de vloer in gaat ongeveer 28 graden is. De verdeler zou omgebouwd worden naar pomploos, maar dat kon uiteindelijk niet (te weinig ruimte op de verdeler). Helaas hebben ze toen niet aangeboden de gehele verdeler te vervangen.

Twee vragen:
ik zou iets meer info delen foto's enz over je systeem....
Twee pompen in 1 systeem brrr. En heb je een buffervat? of diect op je systeem?
hoeveel vloerverwarming enz enz
Te weinig info, om iet zinnigs te kunnen zeggen
Maar langere op 3kwh per uur draaien:-( en niet echt warm worden...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
flippy schreef op zondag 18 december 2022 @ 10:33:
[...]

defrosts hebben te maken met hoe vochtig het is buiten. zolang je niet meer vraagt dan je nodig hebt kan je niks eraan doen tenzij je een praatje kan houden met iemand die de natuurwetten heeft uitgevonden....
Defrosts ontstaan altijd zodra de verdampertemperatuur onder de 0 graden komt. Er zit altijd vocht in de lucht. Wordt het kouder dan wordt het wel droger maar zal de verdamper nog weer kouder moeten om nog warmte uit de lucht te peuteren. Dat is werk voor de compressor. Hoe dan ook onstaan er dus defrosts.
Dat is het nadeel van een air source heat pump. En geluid.

De luchtvochtigheid speelt zeker mee maar die 45 minuten is het wel ongeveer.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dylantje2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 12:59:
mijn dagen..
Pana:[Afbeelding]

Afgelopen de BH erbij nodig:
[Afbeelding]

Dus mss is dat @martijn v o ondaks dat hij üit" staat toch ook het geval..
Ik las ergens dat iemand en 5KW door software zou met meer vermogen zou laten lopen, maar wss is dat de BH die erbij springt
Nee kijk maar op de 10de uit gezet en hij is daarna niet meer aan geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iLvLeJQ3CoWnZLoiXuC7WpuTgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B9XO59bjwDjiSWw4YV9eZ0Mc.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik van de WP voor vandaag is natuurlijk nog niet af, hij is nog bezig en dat verbruik komt er nog bij.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

martijn v o schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:28:
[...]

Nee kijk maar op de 10de uit gezet en hij is daarna niet meer aan geweest:
[Afbeelding]

Verbruik van de WP voor vandaag is natuurlijk nog niet af, hij is nog bezig en dat verbruik komt er nog bij.
Uit gezet in de zin van het geheime menu?
Of uitgezet in de zin van mag mee bij -10 oid?

Je weet dat met uitzetten in het geheime menu je wp totaloss kan gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Dylantje2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:30:
[...]

Uit gezet in de zin van het geheime menu?
Of uitgezet in de zin van mag mee bij -10 oid?

Je weet dat met uitzetten in het geheime menu je wp totaloss kan gaan?
Uitgezet in het geheime menu inderdaad, en hij mag ook niet mee doen met -10. Hij blijft helemaal uit.
De mijne is veel te groot, hij draait bij min temperaturen nog op 24 hz, maakt water van 26 a 27 graden.
Als ik het hoger zet krijg ik het te warm, ik denk dat de buren er nog wel bij op kunnen. 5kW machine met twee huishoudens.

Total loss kan niet, althans niet alleen met de instelling van het uitzetten van de BH bij defrosten.
1- Ik heb vloerverwarming en 100m2 massa van 21-23 graden waaruit hij de energie kan halen.
2- Als je het met radiatoren doet of met vloerverwarming met weinig oppervlakte dan kan hij de defrost energie niet uit de retour halen en dan zou het element moeten bijspringen, maar als deze uitstaat dan krijg je eerst een storing als de retourtemperatuur onder de 10 graden komt. Volgens mij zit het element trouwens na de warmtewisselaar om de aanvoer op te warmen, dus dat begrijp ik dan ook niet helemaal. Ik zou hem bij binnenkomst in de retour hebben gezet, maar dan kun je hem weer niet goed als naverwarmer gebruiken.

Hij gaat pas kapot als de stroom uitvalt (en dus de back-up heater het sowiezo het niet doet) en de pomp valt dus uit en het duurt meer dan 6 uur en het vriest meer dan 2 graden.
Dus EN stroom uitvallen, EN dat duur 6 uur of meer EN het vriest meer dan 2 graden.

Plaatje van vannacht -5 op de meter WP hier op de weerapp -8. 25 Hz.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gTlFaBnn3SUuiUmCN93gyV9zCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGfRz1OEFEzzJxs2t40W83jR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door martijn v o op 18-12-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Dylantje2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:03:
[...]

ik ken de redenen voor nv, is ook niet een heel groot probleem, maar of het altijd rendabeler is zijn de meningen over verdeelt.

waarom die externe thermostaat?
draai je war icm thermostaat? dan ik zou ik alleen war een proberen.[ dan zonder nv]
Stooklijn verwarmen + externe thermostaat beviel mij prima, met alleen stooklijn zal de temperatuur binnen voor mij te veel uitéénlopen.

Deze IR foto toont de situatie (na een nacht) op standby; op de rechter ir foto zie je rechtsonder dat de pomp vv-water is gaan rondpompen, de hotspots zijn warme onderdelen op de printplaten.
Bij mijn wp is de back-up heater voor ontdooien altijd aan, voor verwarmen is de setting -15°

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aRmi3zNPGBepmA36uqYrbapF94=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qIqgLKUsBcc2lqY4xCkQVazl.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Dylantje2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 13:07:
[...]

ik zou iets meer info delen foto's enz over je systeem....
Twee pompen in 1 systeem brrr. En heb je een buffervat? of diect op je systeem?
hoeveel vloerverwarming enz enz
Te weinig info, om iet zinnigs te kunnen zeggen
Maar langere op 3kwh per uur draaien:-( en niet echt warm worden...]
m'n beste,

2 pompen in een systeem gebruikt een WP niet slechts om water van A naar B en C te krijgen doch ook om er mee te kunnen sturen door verschillende dynamiek te brengen
in bepaalde trajecten van het buizenstelsel. zeker indien er een B-vat aanwezig is zal dat vaak het geval zijn, helemaal als er t.a.v. het B-vat een Delta T is voorzien.

Het zou voor veel minder ervaren WP gebruikers goed zijn als ze jouw quasi kennis wat minder vaak onder ogen krijgen. Eindeloze pogingen om door middel van Monte Carlo gedoe iets op het spoor te komen is echt wat anders dan op basis van degelijke kennis adviezen rond te strooien en je voordien daartoe zelf uit te nodigen.

<knip> We spelen niet op de man en beledigen laten we al helemaal. Graag (technisch) inhoudelijk reageren of gewoon niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Septillion op 18-12-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:13
Hier toch vandaag ook de Backup heater aangezet van de Loria.

Temp in de woonkamer gezakt naar onder de 19c (18.3 volgens Netatmo, de Lyric roept vrolijk 19c, maar staan niet naast elkaar).
Ta 24.3 Tr 21.1, maar nu het element af en toe bijspringt 27.9/22.9 en de flow is 23.6.

Normaal gesproken hebben we het hier 20.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 13:30

Twee vragen:
Ik heb de pompen (twee verdelers) er tussenuit gehaald en de aansluiting af gedopt nu loopt het water wel de andere kant op maar dat maakt natuurlijk niets uit . Of het efficienter is weet ik niet , dat zou gemeten moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Maikie18 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:43:
[...]

..

Temperatuur vanochtend 19.5 bij setpunt 20.5 (gisteren tussen 16u en 20u de wp wel uit gestaan vanwege bereiken setpunt, dat moet ik mogelijk zien te voorkomen),ik denk dat hij zijn max wel heeft bereikt nu :), hoewel hij Ta nog wel haalt, maar mogelijk vanwege het element.
Dat is dus het nadeel als je via thermostaat regelt!

Bij WAR zou die gewoon doorgaan. Dan stopt ie pas als de dT tussen Ta en Tr te klein wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Knowbody schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:46:
[...]

Dat is dus het nadeel als je via thermostaat regelt!

Bij WAR zou die gewoon doorgaan. Dan stopt ie pas als de dT tussen Ta en Tr te klein wordt.
WAR of thermostaat zijn 2 aparte dingen maar ik snap wat je bedoeld.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Peanutsonic schreef op zondag 18 december 2022 @ 14:05:
[...]

m'n beste,

2 pompen in een systeem gebruikt een WP niet slechts om water van A naar B en C te krijgen doch ook om er mee te kunnen sturen door verschillende dynamiek te brengen
in bepaalde trajecten van het buizenstelsel. zeker indien er een B-vat aanwezig is zal dat vaak het geval zijn, helemaal als er t.a.v. het B-vat een Delta T is voorzien.

Het zou voor veel minder ervaren WP gebruikers goed zijn als ze jouw quasi kennis wat minder vaak onder ogen krijgen. Eindeloze pogingen om door middel van Monte Carlo gedoe iets op het spoor te komen is echt wat anders dan op basis van degelijke kennis adviezen rond te strooien en je voordien daartoe zelf uit te nodigen.

[mbr]<knip> We spelen niet op de man en beledigen laten we al helemaal. Graag (technisch) inhoudelijk reageren of gewoon niet.[/mbr]
Vandaar, vakmannen zoals jij alles vanaf afstand kunnen "zien" en inregelen omdat: als de theorie maar klopt.
Alleen is de praktijk vaak erg weerbarstig. zie flow knijpers van 32 naar 18 mm. Bypass systemen, en tegen werkende extra vvw pompen. Echt ales al voorbij zien komen hier, omdat velen het zo goed weten.

Monte Carlo, heeft er weinig mee te maken lijkt me, maar de vraag om meer info, geeft een beter beeld, relevant toch?
Ik denk voordat jij hier actief werd op dit forum er al meer kennis [ zeker niet door mij] maar door velen gedeeld werd, om een goed werkend systeem te krijgen. Di is/was bijna bij iedereen het uitgangspunt, en niet de haantjes waarbij nu velen zich willen laten zien/horen. Mss wel door de eerste mooiste gedachte is dit forum een kennisbak is geworden, van ongekende klasse. Helaas zijn er ook altijd mensen die het op persoon spelen, zie knip:-)..Of haantjes zijn , die vinden dat alles klopt zoals zij denken dat het hoort te zijn. . De ervaring leert dat velen een verkeerd ingeregeld systeem hebben. En daar is dit forum mss wel het meest sterk in, foutjes/probleem/tips/oplossingen enz....

Maar gelukkig leven we in een vrij land, dus het lezen of beantwoorden hoeft niet perse :-) Dus je mag me negeren hoor...Er zijn mensen die wel blij worden als ze iets lenze waardoor ze inzichten krijgen

Ik ben zeer zeker geen W of E installateur, maar ik draai wel al 5 winters :-) En ik durf bijna te zeggen beter als door menig vakman of theoretisch geadviseerde systemen.
En als je topic 1 had gelezen, weet je waar ik vandaan kom. Trial and error, en ik heb alle fouten gemaakt die je maar kunt verzinnen.
Maar ik ben er wijzer van geworden, en niet slimmer. Resultaat een diy goed werkend systeem... { en klopt een beetje te lichte pomp...:-) ] Maar die is al eerder uitgelegd...

[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 18-12-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Dylantje2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:14:
[...]

Vandaar, vakmannen zoals jij alles vanaf afstand kunnen "zien" en inregelen omdat: als de theorie maar klopt.
Alleen is de praktijk vaak erg weerbarstig. zie flow knijpers van 32 naar 18 mm. Bypass systemen, en tegen werkende extra vvw pompen. Alles al voorbij zien komen, hier omdat velen het zo goed weten.

Monte Carlo, heeft er weinig mee te maken lijkt me, maar de vraag om meer info, geeft een beter beeld.
Ik denk voordat jij hier actief werd op dit forum er al meer kennis [ zeker niet door mij] maar door velen gedeeld werd, om een goed werkend systeem te krijgen. Waardoor dit forum een kennisbak is geworden, van ongekende klasse. Helaas zijn er ook altijd mensen die het op persoon spelen, zie knip:-)... De ervaring leert dat velen een verkeerd ingeregeld systeem hebben. En daar is dit forum mss wel het meest sterk in, foutjes/probleem/tips/oplossingen enz....

Maar gelukkig leven we in een vrij land, dus het lezen of beantwoorden hoeft niet perse :-) Dus je mag me negeren hoor...Er zijn mensen die wel blij worden als ze iets lenze waardoor ze inzichten krijgen

Ik ben zeer zeker geen W of E installateur, maar ik draai wel al 5 winters :-) En ik durf bijna te zeggen beter als door menig vakman of theoretisch geadviseerde systemen.
En als je topic 1 had gelezen, weet je waar ik vandaan kom. Trial and error, en ik heb alle fouten gemaakt die je maar kunt verzinnen.
Maar ik ben er wijzer van geworden, en niet slimmer. Resultaat een diy goed werkend systeem... { en klopt een beetje te lichte pomp...:-) ] Maar die is al eerder uitgelegd...
Het Monte Carlo systeem is een systeem gebaseerd op het raden van een geschikte uitkomst. Bijv.eerst alles op rood ( maximaal ) en indien niet goed, alles op zwart ( minimaal )
Indien geen van beide een goed resultaat geeft, dan met de schatting/veronderstelling positie innemen halverwege min en max. Dit steeds herhalen door opnieuw de halverwege posities te kiezen als uitgangspunt.
Nagenoeg alles wat ik hier van je gelezen heb heeft duidelijke kenmerken van een Monte Carlo methode, dwz. het raden van een in de buurt komend antwoord door steeds opnieuw "halverwege" te kiezen.
Wiskundig: wie steeds kiest voor halverweg bereikt nooit het einddoel.
Maar ook mijn kindertijd heeft uitgewezen dat met vallen en opstaan vooruitgang kan worden geboekt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
Vandaag mijn Spirovent/dirt filter maar eens schoon gemaakt.
Ging meteen van een defrost per uur naar een defrost per 1,5 uur.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Pietje555 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:05:
Vandaag mijn Spirovent/dirt filter maar eens schoon gemaakt.
Ging meteen van een defrost per uur naar een defrost per 1,5 uur.
Ik zie geen verband, wordt dat verondersteld aawezig te zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Bij een defrost komt de warmte uit het CV water. Dat liep een beetje moeizaam dus hij defroste niet geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Fair enough.

Maar het energiesysteem is geholpen bij nachtelijk gebruik van electriciteit.
De prijs ligt dan richting de 30 cent per kWh waar het overdag naar 50+gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Pietje555 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:11:
Bij een defrost komt de warmte uit het CV water. Dat liep een beetje moeizaam dus hij defroste niet geheel.
Dan zou ook bij verwarmen de flow te gering moeten zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
DeepM schreef op zondag 18 december 2022 @ 11:44:
[...]

Ik heb een Nibe ACVM 270 met een ASM 10-8.
Ik draai hem WAR stooklijn 4, ruimtesensor RG10 staat op 21.5 graden. Minimale aanvoer 22 graden maximale aanvoer 32 graden. Huidige aanvoer 28.7 graden retour 26.3 graden. Pompsnelheid 95% op 17 groepen. 9 begane grond, 4 op elke etage. Etages boven staan op 0.8/1L ingesteld.
Kun je de flow ook zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik heb zelfs drie pompen in mijn systeem ;)

De interne circulatiepomp van de WP pompt het richting de buffer. De buffer staat parallel aan het systeem. Er is dus nog een tweede pomp nodig om ook daadwerkelijk het CV circuit in te sturen. Dat is ook te merken omdat anders alleen het buffervat opwarmt.

De derde pomp is die op de vv-verdeler en die zou ik graag kwijt willen zijn. In 1,5 week tijd is mijn huis afgekoeld naar een niveau dat 's ochtends alles 10 tot 12 graden was. Ook met de aircos kreeg ik het niet meer warm op een gegeven moment. De muren en alles zijn dus ook gewoon echt koud geworden. Ik ga er dan ook van uit dat ik nu nog in een fase zit dat het huis aan het opwarmen is.

Voor @Remco45 een foto van de vv verdeler, merk kan ik helaas niet vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rpcl1UDGbETOudYT3vbFcy7FNz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roMvhT2kNwwm7DMC9hVHpFFy.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij wel opviel was dat ik de Ta had verlaagd naar 35 graden vanmorgen en dat vervolgens de defrosts juist omhoog zijn gegaan. Maar dat kan ook komen omdat het vochtiger is geworden buiten... Dat is het lastig aan een traag systeem, het reageert allemaal traag :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oP-nhrIEB5RKxZfGwIaaN82-Dsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvVstKRZOiHuagH8l4HK123y.jpg?f=fotoalbum_large

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
leejoow schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:38:

De interne circulatiepomp van de WP pompt het richting de buffer. De buffer staat parallel aan het systeem. Er is dus nog een tweede pomp nodig om ook daadwerkelijk het CV circuit in te sturen. Dat is ook te merken omdat anders alleen het buffervat opwarmt.

De derde pomp is die op de vv-verdeler en die zou ik graag kwijt willen zijn. In 1,5 week tijd is mijn huis afgekoeld naar een niveau dat 's ochtends alles 10 tot 12 graden was. Ook met de aircos kreeg ik het niet meer warm op een gegeven moment. De muren en alles zijn dus ook gewoon echt koud geworden. Ik ga er dan ook van uit dat ik nu nog in een fase zit dat het huis aan het opwarmen is.

[Afbeelding]

Wat mij wel opviel was dat ik de Ta had verlaagd naar 35 graden vanmorgen en dat vervolgens de defrosts juist omhoog zijn gegaan. Maar dat kan ook komen omdat het vochtiger is geworden buiten... Dat is het lastig aan een traag systeem, het reageert allemaal traag :P

[Afbeelding]
B-vat parallel aangesloten en Centrale pomp stuurt flow alleen naar B-vat.
Dat lijkt dan niet echt een parallelle aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:32 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Peanutsonic schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:49:
[...]

B-vat parallel aangesloten en Centrale pomp stuurt flow alleen naar B-vat.
Dat lijkt dan niet echt een parallelle aansluiting.
Hij stuurt er niet alleen naar, alleen de weg van de minste weerstand is vanuit de buffer weer direct terug. Ik heb meerdere monteurs gesproken en deze gaven allemaal aan dat deze aansluiting zo klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
leejoow schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:02:
[...]

Hij stuurt er niet alleen naar, alleen de weg van de minste weerstand is vanuit de buffer weer direct terug. Ik heb meerdere monteurs gesproken en deze gaven allemaal aan dat deze aansluiting zo klopt :)
Vanuit de buffer direct weer terug ?
En het aanwezige drukverschil ? Dat kan niet IN de buffer zijn vanwege dat terugsturen.

In de layout kan het prima zijn, alleen de dynamische druk/flow bepaalt de stromingsrichting. Waarom nergens drukmeters in de leidingen bij zoveel externe sturing ? Nog beter: flowmeters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Ronald.42 schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:53:
[...]

Ik bied meer, ik heb er 5 😎
In het magazijn ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:06
koevlaas2 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:44:
[...]

Bij mij ook 18c trouwens en niet warmer te krijgen, we hadden bouwlui over de vloer dus ik had de kachel uit en op vrijdag begon ik weer met opwarmen. Tot overmaat van ramp even geen airco in de woonkamer dus hulp was er ook niet.
Tevens zou ik in het najaar mijn panasonic monoblock in cascade met de Mitsubishi gaan zetten (via een buffervat) maar de Panasonic is defect dus die is er ook niet.
Filter schoongemaakt en nu vliegt de temperatuur binnen omhoog.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

koevlaas2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:23:
[...]

Filter schoongemaakt en nu vliegt de temperatuur binnen omhoog.
dat is letterlijk het eerste waar ik naar kijk als mensen klagen dat ze het met aircos niet warm krijgen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2

Twee vragen:
Als ik een nieuw huis opstart met een warmtepomp zet ik 'm eerst op 25 graden aanvoertemperatuur, je vraagt nu veel te veel dat kan je machine idd niet leveren. Is zelfs nadelig voor het rendement vanwege de vele defrosts.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-10 13:37
Mocht iemand trouwens nog de service-handleiding of databoeken van de Toshiba ESTIA zoeken: Hier staan ze: http://toshibapro.fi/en/t...u/ulkoyksikot/hwt-801hw-e

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:32 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
en hoeveel kleppen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Ik heb 3 pompen en 16 zonekleppen:

De primaire pomp in de WP stuurt het water naar twee open mengverdelers en terug via een 50 liter retourbuffer.

De twee mengverdelers hebben een eigen pomp. De mengverdeler beneden draait bij warmtevraag beneden (en dat is op dit moment vrijwel continu). De mengverdeler boven draait bij warmtevraag beneden of boven, behalve tijdens een defrost, dan schakelt deze uit.

De vloerlus van de badkamer staat altijd open. Als er dus ergens in huis warmtevraag is (en dat kan ook alleen in de badkamer zijn), wordt warm water over de badkamervloer gepompt, maar tijdens een defrost wordt er alleen water uit de buffer en (eventueel, als daar warmtevraag is) de vloer beneden getrokken.

De reden om geen gesloten verdelers toe te passen is eenvoudig. De leiding van de WP naar beneden is een paar Rehau 25 buizen van een meter of 12. In combinatie met de 8 vloerlussen beneden van zo'n 100 meter hebben die hebben teveel weerstand om voldoende water naar de vloer te krijgen zonder een extra pomp.

Beide verdelers hebben 8 zonekleppen. Beneden zijn er 2 van de hal en 6 van de woonkamer. Die 6 worden een voor een open gestuurd in een soort overlappend patroon. De hal is maar af en toe open (PWM in blokken van 2 uur). Boven zijn 4 slaapkamers en een berging die met thermostaten bediend worden. De berging heeft nooit warmtevraag (thermostaat staat uit). De vier slaapkamers hebben hun eigen thermostaat en ook hier PWM in blokken van 2 uur. Alleen als het buiten echt koud is, zoals nu -6, dan gaan die af en toe aan.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
flippy schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:25:
[...]

dat is letterlijk het eerste waar ik naar kijk als mensen klagen dat ze het met aircos niet warm krijgen. ;)
Het was de lucht water wp, vanochtend was de flow onder de 1000L p/u gedoken dus hoog tijd voor een schoonmaakbeurt.
Bij Airco's is het filter idd de 1e verdachte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:20:
[...]

Kijk ook uit als je geen oorzaak hebt anders eindig je met 2 kapotte printen.
Gelukkig niet hoeven vervangen, scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Ronald.42 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:28:
[...]

Owh ships ik heb me vergist het zijn er zelfs 6...
En drie kleppen, terugslagkleppen niet mee geteld.
In het veen kijkt men niet op een turfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Ronald.42 schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:43:
[...]

Elk turfje dient zijn doel.
Het ene turfje draait sporadisch en het andere turfje heeft het druk.
Ik kom hier iedere dag een paar turven tekort.
Uiteindelijk een inkeping gevonden van andere vorm dan in de installatiehandleiding van het Jaga H-blok staat beschreven.

[ Voor 28% gewijzigd door Proton_ op 18-12-2022 19:51 . Reden: caps fix ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

koevlaas2 schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:27:
[...]

Als ik een nieuw huis opstart met een warmtepomp zet ik 'm eerst op 25 graden aanvoertemperatuur, je vraagt nu veel te veel dat kan je machine idd niet leveren. Is zelfs nadelig voor het rendement vanwege de vele defrosts.
Hoe lang zou je die aanvoertemperatuur aanhouden? Is daar nog een richtlijn voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeepM
Nee helaas, ik wil door iemand zo’n meter er tussen laten bouwen. Ik durf dat zelf niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
DeepM schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:59:
[...]

Nee helaas, ik wil door iemand zo’n meter er tussen laten bouwen. Ik durf dat zelf niet aan
Er voor zorgen dat de meter zo ver als mogelijk van bocht of koppeling wordt gemonteerd. Ontbraam 100% de doorsnijding van de leiding en voorkom dat randjes tape de flow een werveling geven. Wervelingen verstoren correcte meting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Peanutsonic schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:08:
[...]

Ik zie geen verband, wordt dat verondersteld aawezig te zijn ?
Niet alles hoeft theoretisch onderbouwd te worden. De metingen laten zien dat een vuil filter invloed heeft op je systeem.
rond 12.00 filter schoongemaakt.
Je ziet dat hij niet meer aan zijn max vermogen toe kwam en na het schoonmaken langere runs op vol vermogen maagt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9-afoXPGEgCD-x_HBzUCMds8x4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LZgfDEuX1uEEHjqdTuPkRXSn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Pietje555 op 18-12-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peanutsonic
Pietje555 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:15:
[...]

Niet alles hoeft theoretisch onderbouwd te worden. De metingen laten zien dat een vuil filter invloed heeft op je systeem.
rond 12.00 filter schoongemaakt.
Je ziet dat hij niet meer aan zijn max vermogen toe kwam en na het schoonmaken langere runs op vol vermogen maagt
[Afbeelding]
Heb hier filters met bypass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
leejoow schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:56:
[...]

Hoe lang zou je die aanvoertemperatuur aanhouden? Is daar nog een richtlijn voor?
Een dag, daarna kan je verhogen naar 26 - 28, meer heb je niet nodig als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
leejoow schreef op zondag 18 december 2022 @ 19:56:
[...]

Vaak heeft een wp ook een vloerdroog optie. Met dit programma gaat de temperatuur in stapjes automatisch omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-10 20:34
Hier de laatste 7 dagen in totaal 248kWh input en 883kWh output voor de verwarming. Beneden 19.5 graden en boven wat minder (behalve badkamer), beide 75m2, vrijstaand huis uit 2001. Daarnaast nog verwarmde garage en schuur (ieder 50m2 ongeveer en respectievelijk 12 en 5 graden ongeveer). De WP was hiervoor naar schatting 18 uur per dag aan met een Ta die opliep naar 36 graden.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Remco45
leejoow schreef op zondag 18 december 2022 @ 17:38:

Dank voor de foto.
Helaas heeft deze verdeler geen instelbaar mengventiel.
Op zoek naar berichten zie ik dat je je eigen topic hebt gestart in mei 2022.
Daarin worden vier goede adviezen gegeven:
  • geen buffervat nodig want de vloer fungeert als buffervat;
  • verdeler ombouwen (dus als dat niet kan: vervangen);
  • daarbij thermostaat en voetventiel verwijderen;
  • aan- en afvoerleidingen (22 mm) vergroten.
Uit de laatste posts blijkt dat geen van deze adviezen is opgevolgd.

Wat is daarvan het effect?
Normaliter zijn de twee laatste pompen vaak sterker dan die van de WP.

Schets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eew-nRHzwxYf1Y2frqEf-P-iyyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dSEnkjFXreIInoqJuKKZ8R8.jpg?f=fotoalbum_large

Flow Buffer > Flow WP, dus menging in het vat waarbij deel retour in de aanvoer wordt meegezogen.
Flow Verdeler > Flow Buffer, dus menging in de verdeler waarbij deel retour weer de vloer in gaat.

Sterk vereenvoudigd voorbeeld met getallen:

WP levert 20l/min @ 30 graden.
Tr is berekend op 25 graden (zie hieronder).
Bufferpomp levert 30 l/min; door menging met Tr (10 l/min @ 25) is TaB 28,33.
Verdelerpomp levert 40 l/min; door menging met Tr (10 l/min @ 25) is TaV 27,5 en dat gaat de vloer in.
Delta T over de vloer bij 40 l/min is gesteld op 2,5 graden, dus Tr = 25 graden.
Vermogen bedraagt overal 7 kW.

Als je geen buffervat en een nieuwe verdeler zou hebben, zijn de getallen als volgt.

WP levert 20 l/min @ 28 graden en dat gaat de vloer in.
Delta T over de vloer bij de helft van bovenstaande flow is dan 2 x 2,5 = 5 graden.
Tr is dan 23 graden.

Dit eenvoudigere systeem heeft de volgende belangrijke voordelen:
  • COP is beter want WP hoeft minder warm water te maken, dus minder stroomverbruik.
  • Aanschafkosten buffervat, pomp, aansturing en wat extra koppelingen e.d. vervallen.
  • Geen extra stroomverbruik van de twee extra pompen.
  • Geen warmteverlies door het buffervat en bijbehorende leidingen.
  • Minder ruimte benodigd.
  • Bij mist rondom het vriespunt ietsje minder defrosts.
Gezien je probleem nu zou je nu moeten proberen om de flow van de WP maximaal te zetten en die van het buffervat en de verdeler daar zo dicht mogelijk bij. Meer WP flow is lagere benodigde Ta.

Tot slot is een WP niet zo goed in het opwarmen van een sterk afgekoeld huis, dus zet de Ta in het begin niet te hoog. Overigens wordt het vanaf morgen warmer, dus dan zou het opwarmen snel moeten gaan.

Over "buffervat":
Dat is bij deze kleine modellen een verkeerde naam: het is slechts een hydraulische scheiding die ervoor zorgt dat de tweede pomp die van de WP niet tegenwerkt. Een hydraulische scheiding is alleen nodig bij naregeling als je perse niet enkele groepen altijd open wil laten staan, of als je systeemwaterinhoud te klein is (zie manual; komt niet vaak voor) en dan wordt het vat in serie geplaatst.
Een echt buffervat zoals bij onze oosterburen heeft een inhoud van 1000 – 5000 liter en is bedoeld om echt warmte te bufferen (opslag) omdat de overheid daar de PV-omvormers op afstand kan uitschakelen indien er te veel invoeding is. Dan is het handig om PV energie zoveel mogelijk te gebruiken om die buffer geladen te houden.

EDIT: een andere reden om een buffervat te gebruiken is indien in een woning het vervangen van te dunne aanvoerleidingen te kostbaar is. Dan dient de tweede pomp welke het water vanuit het buffervat rondpompt een hele krachtige pomp te zijn welke toch voldoende flow kan leveren. Uiteraard treedt dan nog meer menging op in het buffervat en zakt het rendement.

Over defrosts rond het vriespunt bij mist:
De RV is dan vrijwel 100% en de temperatuur van de verdamper en het koelmiddel bijvoorbeeld -9 graden.
Een kleine verlaging van de Ta verhoogt de temperatuur van het koelmiddel maar een heel klein beetje. Dat zorgt ervoor dat de mist ietsje minder hard aanvriest en dan komen er dus ook maar iets minder defrosts voor.

Onnodige defrosts treden vooral op door aanzuiging (kortsluiting) van de koude uitgeblazen lucht, of door een absurd hoge Ta.

[ Voor 3% gewijzigd door Remco45 op 30-12-2022 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Harstikke bedankt voor je reactie, hier kan ik iets mee!
Remco45 schreef op zondag 18 december 2022 @ 21:50:
[...]

Dank voor de foto.
Helaas heeft deze verdeler geen instelbaar mengventiel.
Op zoek naar berichten zie ik dat je je eigen topic hebt gestart in mei 2022.
Daarin worden vier goede adviezen gegeven:
  • geen buffervat nodig want de vloer fungeert als buffervat;
  • verdeler ombouwen (dus als dat niet kan: vervangen);
  • daarbij thermostaat en voetventiel verwijderen;
  • aan- en afvoerleidingen (22 mm) vergroten.
Uit de laatste posts blijkt dat geen van deze adviezen is opgevolgd.
Klopt, echter in mijn verdediging: er is hier iets misgegaan. Volgens de offerte zou de verdeler wel omgebouwd worden. Dat zou namelijk kunnen. Tijdens het werk bleek dat dit niet kon. En aangezien we inmiddels al een week zonder verwarming zaten heb ik toen aangegeven dat ze dit konden laten zitten. Op internet (ik weet het...) had ik hier en daar gelezen dat het ook kon werken en mijn plan was om deze verdeler dan later alsnog te laten vervangen. Meer werk, maar dan hadden we wel nú een warm huis. Wat betreft de buffer: daar heb ik me laten overhalen.
Wat is daarvan het effect?
Normaliter zijn de twee laatste pompen vaak sterker dan die van de WP.

Schets:

[Afbeelding]

Flow Buffer > Flow WP, dus menging in het vat waarbij deel retour in de aanvoer wordt meegezogen.
Flow Verdeler > Flow Buffer, dus menging in de verdeler waarbij deel retour weer de vloer in gaat.

Sterk vereenvoudigd voorbeeld met getallen:

WP levert 20l/min @ 30 graden.
Tr is berekend op 25 graden (zie hieronder).
Bufferpomp levert 30 l/min; door menging met Tr (10 l/min @ 25) is TaB 28,33.
Verdelerpomp levert 40 l/min; door menging met Tr (10 l/min @ 25) is TaV 27,5 en dat gaat de vloer in.
Delta T over de vloer bij 40 l/min is gesteld op 2,5 graden, dus Tr = 25 graden.

Als je geen buffervat en een nieuwe verdeler zou hebben, zijn de getallen als volgt.

WP levert 20 l/min @ 28 graden en dat gaat de vloer in.
Delta T over de vloer bij de helft van bovenstaande flow is dan 2 x 2,5 = 5 graden.
Tr is dan 23 graden.
Dit lijkt ook nu te gebeuren. Ik heb de Ta nu op 30 staan en zie geregeld dat hij daarboven komt. Hij kan dus niet zijn warmte kwijt. Ik zag ook dat de pomp van de vloerverwarming op III (maximaal) staat en dat de circulatiepomp van de warmtepomp op "Gemiddeld" staat. Met deze uitleg lijkt het mij verstandig om eens te beginnen met de vv-pomp op stand I te zetten. Ik heb nu zo snel geen pompgrafieken gevonden om daadwerkelijk de flow per stand te kunnen vinden, maar daar ga ik nog naar zoeken.

De circulatiepomp van het buffervat zit in de retourleiding (dat lijkt mij qua dynamica niet veel uit maken t.o.v. de aanvoerleiding) en die pomp staat op gemiddeld.
Dit eenvoudigere systeem heeft de volgende belangrijke voordelen:
  • COP is beter want WP hoeft minder warm water te maken, dus minder stroomverbruik.
  • Aanschafkosten buffervat, pomp, aansturing en wat extra koppelingen e.d. vervallen.
  • Geen extra stroomverbruik van de twee extra pompen.
  • Geen warmteverlies door het buffervat en bijbehorende leidingen.
  • Minder ruimte benodigd.
  • Bij mist rondom het vriespunt ietsje minder defrosts.
Gezien je probleem nu zou je nu moeten proberen om de flow van de WP maximaal te zetten en die van het buffervat en de verdeler daar zo dicht mogelijk bij. Meer WP flow is lagere benodigde Ta.

Tot slot is een WP niet zo goed in het opwarmen van een sterk afgekoeld huis, dus zet de Ta in het begin niet te hoog. Overigens wordt het vanaf morgen warmer, dus dan zou het opwarmen snel moeten gaan.

Over "buffervat":
Dat is bij deze kleine modellen een verkeerde naam: het is slechts een hydraulische scheiding die ervoor zorgt dat de tweede pomp die van de WP niet tegenwerkt. Een hydraulische scheiding is alleen nodig bij naregeling als je perse niet enkele groepen altijd open wil laten staan, of als je systeemwaterinhoud te klein is (zie manual; komt niet vaak voor) en dan wordt het vat in serie geplaatst.
Het vat is nu parallel geplaatst. Hier weet ik verder ook niet heel veel van, in serie lijkt mij logischer klinken als je het als buffer gebruikt. Het zou onder andere zijn om tijdens defrosts nog warm water rond te kunnen pompen en om ervoor te zorgen dat de pomp zijn vermogen kwijt kan. Zeker voor dat laatste klinkt in serie een stuk logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
leejoow schreef op maandag 19 december 2022 @ 06:32:
Harstikke bedankt voor je reactie, hier kan ik iets mee!
[...]Klopt, echter in mijn verdediging: er is hier iets misgegaan.
Sorry als het op een verwijt leek: dit is slechts een feitelijke constatering.
Ik zou de pomp van de vloerverwarming op maximaal zetten.
Of de verdeler om te bouwen is weet ik niet. De ruimte tussen de pompflenzen is krap maar mogelijk bestaat er een bruikbare haakse koppeling. Daar kan een ervaren monteur meer over zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skGi8PHJate_Y73jl52dlKIqstw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yNMMIIPoa8GpV5rDJQ2pgEqL.webp?f=fotoalbum_large
Ik heb de Ta nu op 30 staan en zie geregeld dat hij daarboven komt.
Bedoel je de thermometer op de verdelerbalk? Die kunnen er zo maar 1,5 graden naast staan, dus dat zou je moeten controleren.
De circulatiepomp van het buffervat zit in de retourleiding (dat lijkt mij qua dynamica niet veel uit maken t.o.v. de aanvoerleiding)
Klopt.
Het vat is nu parallel geplaatst. Hier weet ik verder ook niet heel veel van, in serie lijkt mij logischer klinken als je het als buffer gebruikt. Het zou onder andere zijn om tijdens defrosts nog warm water rond te kunnen pompen en om ervoor te zorgen dat de pomp zijn vermogen kwijt kan. Zeker voor dat laatste klinkt in serie een stuk logischer.
Een echt buffervat en/of een hydraulische scheiding wordt parallel geschakeld.
Voor meer systeemwaterinhoud wordt een vat meestal in serie geschakeld.

Je hebt geen naregeling, dus alle groepen staan altijd open mits je alle kranen en ventielen op de verdeler ook echt open hebt staan (?). Dan kan de pomp zijn vermogen prima kwijt. Tijdens een defrost gaat het even koelere water gewoon de vloer in, maar door de enorme massa van die vloer merk je daar niets van.

Zodra het stookseizoen voorbij is, werk aan de winkel.
Ben benieuwd hoe je SWW is gekoppeld.

[ Voor 11% gewijzigd door Remco45 op 19-12-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
hi, ik zat dat schema te bekijken. Mijn situatie is soortgelijk muv die verbinding (Trv naar Tav) direct bij de verdeler ? Die hebben ze bij ons juist wegegehaald (op de verdeler zat vroeger een pomp net als op die foto na de schets -- die is dus weg nu - aanvoer gaat direct onderste verdeler balk in en retour komt direct uit bovenste balk retour naar het vat) ..

dus wij hebben 1 pomp nu direct achter het buffer vat die 'warm' water door de radiatoren en verdeler pompt wat vervolgens weer in het vat terecht komt -- en er zit natuurlijk een pomp in de WP ketel die warm water het vat in pompt en meng water eruit zuigt ...

Mijn vraag : wat is het nut van die verbinding bij de verdeler ?

En moet een pomp nou juist snel of heel langzaam draaien ? Onze vloer kan denk ik veel warmte kwijt en aanvoer voelt veel warmer dan retour ?

thx gr koen

[ Voor 16% gewijzigd door MisterB op 19-12-2022 09:00 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Remco45 schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:46:
[...]

Sorry als het op een verwijt leek: dit is slechts een feitelijke constatering.
Zo vatte ik het zeker niet op, maar ik wou wel even aangeven waarom al jullie adviezen niet zijn opgevolgd 8)
Ik zou de pomp van de vloerverwarming op maximaal zetten.
Ik heb hem vanmorgen juist op minimaal gezet en nu zie ik dat de ingangstemperatuur van de vloer wel degelijk is opgelopen (op de thermometer op de verdelerbalk). Ook heb ik het idee dat de WP nu beter zijn warmte kwijt kan (de temperatuur van de buffer blijft nu niet oplopen waardoor de pomp uiteindelijk weer uitschakelt).
Of de verdeler om te bouwen is weet ik niet. De ruimte tussen de pompflenzen is krap maar mogelijk bestaat er een bruikbare haakse koppeling. Daar kan een ervaren monteur meer over zeggen.
Daar hebben twee monteurs nu van gezegd dat het niet te doen is (beide niet van het bedrijf dat ik het zou laten uitvoeren). Punt is dat de koppeling van de pomp zelf niet van de verdelerbalk af te halen is en dan blijft er heel erg weinig ruimte over om én af te doppen én een haakse koppeling te plaatsen
Bedoel je de thermometer op de verdelerbalk? Die kunnen er zo maar 1,5 graden naast staan, dus dat zou je moeten controleren.
Ik bedoel de setpoint temperatuur van het buffervat.

De thermometer op het verdelerblok is lager, ik zie echter wel dat hij opgelopen is sinds in de pomp rustiger heb gezet. Dus relatief gezien is hij warmer geworden :)
Ik zou het blok nog eens met een IR thermometer kunnen meten.
Je hebt geen naregeling, dus alle groepen staan altijd open mits je alle kranen en ventielen op de verdeler ook echt open hebt staan (?). Dan kan de pomp zijn vermogen prima kwijt. Tijdens een defrost gaat het even koelere water gewoon de vloer in, maar door de enorme massa van die vloer merk je daar niets van.
Alle ventielen staan inderdaad momenteel open. Er gaat er één dicht als het huis op temperatuur is, om een van de lussen in de slaapkamer uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:55:
hi, ik zat dat schema te bekijken. Mijn situatie is soortgelijk muv die verbinding (Trv naar Tav) direct bij de verdeler ? Die hebben ze bij ons juist wegegehaald (op de verdeler zat vroeger een pomp net als op die foto na de schets -- die is dus weg nu - aanvoer gaat direct onderste verdeler balk in en retour komt direct uit bovenste balk retour naar het vat)
[...]
Mijn vraag : wat is het nut van die verbinding bij de verdeler ?
En moet een pomp nou juist snel of heel langzaam draaien ? Onze vloer kan denk ik veel warmte kwijt en aanvoer voelt veel warmer dan retour ?

thx gr koen
Dat schema geeft de huidige situatie weer: die verbinding is het mengen door de huidige (niet omgebouwde) verdeler. Dat was vroeger noodzakelijk omdat de CV-ketel b.v. 70 graden water maakte voor radiatoren elders in de woning. De vloer kan daar meestal niet tegen, vandaar menging en een thermostaatventiel.
Bij gebruik van een WP met een zo laag mogelijke Ta is menging juist nadelig, vandaar ombouwen of nieuwe verdeler.

Bij gebruik van een vat zouden beide pompen idealiter evenveel flow moeten hebben om menging tegen te gaan.
In z'n algemeenheid: bij meer flow is een lagere Ta benodigd voor hetzelfde vermogen.
leejoow schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:01:
[...]
Ik heb hem vanmorgen juist op minimaal gezet en nu zie ik dat de ingangstemperatuur van de vloer wel degelijk is opgelopen (op de thermometer op de verdelerbalk). Ook heb ik het idee dat de WP nu beter zijn warmte kwijt kan (de temperatuur van de buffer blijft nu niet oplopen waardoor de pomp uiteindelijk weer uitschakelt).
Goed dat je aan het testen bent en ja: alles houdt met elkaar verband.

Als de temperatuur van de buffer opliep en de WP daardoor steeds uitschakelde, wordt er door de andere twee pompen te weinig vermogen uit de buffer gehaald. Dat kan omdat de woning op temperatuur is, of omdat de flow vanuit de buffer te laag is.

Als je de flow van de WP verlaagt, neemt het vermogen af tenzij jij/de regeling de Ta verhoogt.

Het weer is omgeslagen, dus de woning verliest veel minder warmte en de WP is nu veel efficiënter aan het werk.

[ Voor 26% gewijzigd door Remco45 op 19-12-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-06 12:36
Sinds twee maanden heb ik een Elga Ace 6kW maar ben nog aan het leren hoe hij precies werkt. Hij staat ingesteld op "kosten" in de Hybride Modus (parameter HP061). De minimale buitentemperatuur WP staat op 0 graden (parameter HP051) en de bivalente temperatuur staat op 5 graden (parameter HP051).

Afgelopen week stond mijn Elga Ace 6kW uit omdat mijn woonkamer en keuken niet op temperatuur gehouden konden worden. De CV ketel zorgde voor de verwarming in huis. Zoals jullie op onderstaande afbeelding kunnen zien werd de WP rond 2 uur wakker en nam de verwarming van ons huis weer over bij een buitentemperatuur van 3.7 graden. Rond 4uur echter werd de CV ketel weer ingezet, terwijl de buiten temperatuur langzaam opliep naar 5.8 graden. Sindsdien werd de warmtepomp niet meer geactiveerd. Vanochtend om 8uur heb ik de hybride modus maar weer op "uit" gezet.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is? Moet ik ergens nog een andere parameter aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0bEe0fkraM4GWxHSAitqq8ECPeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6i6rSk42qZNwqPUbmg49Kkgk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
aeacus45 schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:25:
Sinds twee maanden heb ik een Elga Ace 6kW maar ben nog aan het leren hoe hij precies werkt. Hij staat ingesteld op "kosten" in de Hybride Modus (parameter HP061). De minimale buitentemperatuur WP staat op 0 graden (parameter HP051) en de bivalente temperatuur staat op 5 graden (parameter HP051).

Afgelopen week stond mijn Elga Ace 6kW uit omdat mijn woonkamer en keuken niet op temperatuur gehouden konden worden. De CV ketel zorgde voor de verwarming in huis. Zoals jullie op onderstaande afbeelding kunnen zien werd de WP rond 2 uur wakker en nam de verwarming van ons huis weer over bij een buitentemperatuur van 3.7 graden. Rond 4uur echter werd de CV ketel weer ingezet, terwijl de buiten temperatuur langzaam opliep naar 5.8 graden. Sindsdien werd de warmtepomp niet meer geactiveerd. Vanochtend om 8uur heb ik de hybride modus maar weer op "uit" gezet.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is? Moet ik ergens nog een andere parameter aanpassen?

[Afbeelding]
welke kamertemperatuur heb je insteld in de thermostaat en hoe varieert die over de dag?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
ok gotcha, de ombouw hier was idd verzameling van vele koppel en verloop stukken.

Ik vraag me ook wel eens af of je als stooklijn niet beter gewoon een vaste temperatuur kan hebben (bv 36) van wp naar vat ipv een stooklijn waarbij ie moet proberen wanneer het bijvoorbeeld onder 0 komt buiten opeens water van 50 graden te maken - met als gevolg dat ie dan om de haveklap moet defrosten ..

Je kan een hele curve instelen bij welke buitentemp de water temp moetzijn maar je kan het ook ook gewoon flat op vaste temperatuur zetten.. zo werkte de cv ook vroeger.. wellicht is dat per saldo efficienter .. als het koud is buiten moet dat ding al harder werken en dan wil je ook nog eens warmer water ....hmmmmm

En menging heb je natuurlijk sowieso in het vat zelf ... daar heb je 2 stromen doorheen lopen en water dat gemengd wordt ... temp op de vloerverwarming wordt hier door een thermostaat kraan begrensd op 37 graden ofzo maar ik heb nog nooit gezien dat er warmer water dan dat aankomt bij die verdeler

[ Voor 18% gewijzigd door MisterB op 19-12-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-06 12:36
BarryH schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:27:
[...]

welke kamertemperatuur heb je insteld in de thermostaat en hoe varieert die over de dag?
De kamertemperatuur stond vannacht op 17 graden, gaat om 8 uur naar 18 graden en om 21 uur weer naar 17 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@aeacus45 Soms schakelt de ELGA de gasketel bij als het te lang duurt om de gewenste kamertemperatuur te bereiken (een graadminuten parameter ergens).

Verder zou het kunnen dat door je nachtverlaging gasketel en elga een paar uur uit stonden. en toen er weer warmtevraag kwam initieel de ELGA aanging en die vervolgens de gasketel bijschakelt.

Ik weet niet hoe de kostenmodule werkt, maar wellicht is de combi van je tarieven en het # defrosts zodanig dag Gas goedkoper is?

[ Voor 51% gewijzigd door BarryH op 19-12-2022 09:35 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwimmiz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 15:13
Hier is het antivorst ventiel (exogel ding) nu permanent open. Sinds woensdag van alles geprobeerd om de WP aan de gang te houden, maar na 50x bijvullen zit er waarschijnlijk zoveel lucht in het systeem dat ik hem ook niet meer goed ontlucht krijg. Wat een geouwehoer, ATAG storingsdienst heeft nog steeds niets van zich laten horen. Ondertussen ben ik zover om dat hele ding er af te schroeven en gewoon af te doppen. Maar dan komt er vast gezeur over garantie issues :)
Tip, vraag aan je installateur of ze hun eigen storingsdienst hebben, ipv afhankelijk te zijn van derde partijen.
Andere frustratie is dat het technische menu van de Energion M11 echt een draak is. Ik kan gewoon niet de functie vinden die de vorstbeveiliging aanstuurt.
Als de boel weer fatsoenlijk werkt, zou ik graag een keer het hele systeem opnieuw willen inregelen. Zijn er medetweakers met verstand van zaken die tegen een fatsoenlijke betaling een middag willen helpen in de regio West-betuwe? Stuur maar een PB, mocht je interesse hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
zwimmiz schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:07:
hele ding er af te schroeven en gewoon af te doppen. Maar dan komt er vast gezeur over garantie issues :)
Tip, vraag aan je installateur of ze hun eigen storingsdienst hebben, ipv afhankelijk te zijn van derde partijen.
Andere frustratie is dat het technische menu van de Energion M11 echt een draak is. Ik kan gewoon niet de functie vinden die de vorstbeveiliging aanstuurt.
ik weet niet wat voor vorstbeveiliging jou Energion heeft, maar die van mij (7T) wordt niet elektrisch aangestuurd. Die dingen moeten namelijk ook werken als de stroom eraf ligt.
Zijn volgens mij gewoon generieke dingen, dus zou elke storingsmonteur moeten kunnen oplossen.

Het technische menu van mijn energion ken ik inmiddels uit m'n hoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:31:
ok gotcha, de ombouw hier was idd verzameling van vele koppel en verloop stukken.

Ik vraag me ook wel eens af of je als stooklijn niet beter gewoon een vaste temperatuur kan hebben (bv 36) van wp naar vat ipv een stooklijn waarbij ie moet proberen wanneer het bijvoorbeeld onder 0 komt buiten opeens water van 50 graden te maken - met als gevolg dat ie dan om de haveklap moet defrosten ..

Je kan een hele curve instelen bij welke buitentemp de water temp moetzijn maar je kan het ook ook gewoon flat op vaste temperatuur zetten.. zo werkte de cv ook vroeger.. wellicht is dat per saldo efficienter .. als het koud is buiten moet dat ding al harder werken en dan wil je ook nog eens warmer water ....hmmmmm
Hoe kouder buiten, des te meer de woning warmte verliest, des te hoger de benodigde Ta zal moeten zijn.
Een buffervat doet daar niets aan af.
Als je een stooklijn welke op 50 graden uitkomt nodig hebt, is er iets mis met het benodigde vermogen, afgiftesysteem en/of de isolatie: dan zakt de COP enorm.

Als je het vat op 36 houdt en er is minder nodig, dan geeft dat warmteverlies, ook al is het geïsoleerd.
En als het buffervat dan niet een volume heeft van enkele duizenden liters, is het zo leeg (qua warmte) en moet de WP meteen weer aan de bak.
En menging heb je natuurlijk sowieso in het vat zelf ... daar heb je 2 stromen doorheen lopen en water dat gemengd wordt ... temp op de vloerverwarming wordt hier door een thermostaat kraan begrensd op 37 graden ofzo maar ik heb nog nooit gezien dat er warmer water dan dat aankomt bij die verdeler
Jouw verdeler is omgebouwd, maar hebben ze de thermostaatkraan (en mogelijk ook het voetventiel) laten zitten?
Dan zou ik die na het stookseizoen alsnog ertussenuit (laten) halen.
De inwendige opening van die dingen is erg klein; hieronder een foto van mijn oude 22 mm voetventiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXtuZSR4sBkmUptJnhJWleyGB-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1OwosyAxCNj8u6vCofppZ8JM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hij ja die hebben ze laten zitten ..... is dat nadelig ? Zou hem helemaal open kunnen zetten ... ik zie toch geen verschil in de uitslag van de meter die op het verdeel blok zit

[ Voor 50% gewijzigd door MisterB op 19-12-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Remco45 schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:16:
Jouw verdeler is omgebouwd, maar hebben ze de thermostaatkraan (en mogelijk ook het voetventiel) laten zitten?
Dan zou ik die na het stookseizoen alsnog ertussenuit (laten) halen.
De inwendige opening van die dingen is erg klein; hieronder een foto van mijn oude 22 mm voetventiel.

[Afbeelding]
Dat is een goed idee dat ik sowieso nog kan doen voordat ik de verdeler laat vervangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
Hi, zo ziet het er nu uit:

Voorheen zat er dus een pomp rechts tussen de bovenste en onderste verdeler balk en kwam de aanvoer in de bovenste balk aan.. Er zit dus idd nog steeds een thermostaat kraan tussen (die qua temp wel ruim hoger staat dan de temp die ik op dat onbetrouwbare metertje zie) .. Die pomp zat trouwens in een schakelaar die bij iets van 27 graden de pomp aanzette..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okR5QOkQPHJzlNPuzOwzxCX4QK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGwUC9HpanHPjPYqDFv8kafP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:19:
ja die hebben ze laten zitten ..... is dat nadelig?
[...]
Ja, beide hebben zo'n klein gaatje wat de flow flink afremt.

@leejoow check bovenstaande foto...

[ Voor 7% gewijzigd door Remco45 op 19-12-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
hmm, je ziet de foto, ik zie wel een th kraan maar zit daar dan ook een ventiel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:36:
hmm, je ziet de foto, ik zie wel een th kraan maar zit daar dan ook een ventiel ?
Voetventiel zit boven de C van het merk.
De thermostaatkraan duwt een pal in een even kleine opening in het verticale deel.

[ Voor 14% gewijzigd door Remco45 op 19-12-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
aha, dus er zit een th kraan in de aanvoer met een klein gaatje en een ventiel in de retour met potentieel ook een klein gaatje ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:27:
Hi, zo ziet het er nu uit:

Voorheen zat er dus een pomp rechts tussen de bovenste en onderste verdeler balk en kwam de aanvoer in de bovenste balk aan.. Er zit dus idd nog steeds een thermostaat kraan tussen (die qua temp wel ruim hoger staat dan de temp die ik op dat onbetrouwbare metertje zie) .. Die pomp zat trouwens in een schakelaar die bij iets van 27 graden de pomp aanzette..[Afbeelding]
Kan jij eens meten hoeveel ruimte je tussen de flensen van de pomp hebt? Op deze manier zou ik hem ook omgebouwd willen hebben :) Wellicht dat ze met deze foto wel begrijpen wat ik wil!
De thermostaat en het voetventiel ga ik er in elk geval af (laten) halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-08 00:27
Hier draait sinds enkele weken een full electric oplossing van Climer. Het is een Ecoheat EH200TD-BT50 i.c.m. een Airys Compact APC08 (8kW) buitendeel.

De verwarming wordt opgewekt door de APC08-buitenunit (met 50l buffervat) en het SWW (met 200l boilervat) door een TD-paneel op het dak. Het voordeel is dat deze systemen onafhankelijk van elkaar werken en de de APC08-buitenunit zodoende 'op z'n gemakje' kan draaien omdat het alleen voor verwarming hoeft te zorgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqwUhwTclyzcZ1lYa0qMsAZZLuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzoif7gxJJU13jVLx6kX4yjm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJuq7ZqcNCLPDdUzHSHoIuSddPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZvSAdXtAhcy3DYq9XwAiGvAB.jpg?f=fotoalbum_large

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het inregelen van het systeem. Voordeel is dat ik zelf bij alle instellingen kan, zodat ik het precies zo kan instellen zoals ik wil. Toen het systeem net draaide met alle instellingen op 'standaard' werd het 28,5 graden in de woonkamer. Nu is het overal in huis (vrijstaand, goed geïsoleerd) heel comfortabel, zelfs toen het de afgelopen dagen flink vroor. Ik heb veel gehad aan alle informatie in dit topic, dus daarom deel ik mijn oplossing hierbij met jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
leejoow schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:39:
[...]

Kan jij eens meten hoeveel ruimte je tussen de flensen van de pomp hebt? Op deze manier zou ik hem ook omgebouwd willen hebben :) Wellicht dat ze met deze foto wel begrijpen wat ik wil!
De thermostaat en het voetventiel ga ik er in elk geval af (laten) halen.
meet 20 tussen de balken en 11 tussen de flenzenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMJRAqMKor7eCk-uSSN8a8J5EGA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYdyl8l2jQVpICjihiOrBtUH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 21:05
leejoow schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:01:
.........................{.Pomp demonteren en verdeler ombouwen}

Daar hebben twee monteurs nu van gezegd dat het niet te doen is (beide niet van het bedrijf dat ik het zou laten uitvoeren). Punt is dat de koppeling van de pomp zelf niet van de verdelerbalk af te halen is en dan blijft er heel erg weinig ruimte over om én af te doppen én een haakse koppeling te plaatsen
.........................
Wat een onzin, ik heb, zo te zien exact dezelfde verdeler, die ik een paar jaar geleden zelf heb omgebouwd. Die pomp is er zonder meer vanaf te halen door de 2 wartels los te draaien, anders zou een defecte pomp ook niet te vervangen zijn!
Die monteurs hebben er geen zin in of zijn door hun baas geïnstrueerd gewoon een nieuwe verdeler te plaatsen.
Mijn ombouw, effe gauw een plaatje gemaakt, excuses voor de kwaliteit van de foto.

Edit, Dat kwam dus als mosterd na de maaltijd, want ik was weer eens te snel (?) met reageren zonder eerst verder te kijken :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ogW6J15L0uCqN7KJQEHgNx1upM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FNJ2JtvACcueJLGagSzZPs9q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Naalroc op 19-12-2022 10:55 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Niet online
bij mij zie ik die meter op max ca 30 uitkomen.. stel we halen die thermostaat kraan eruit en we halen dat voetventiel op de retour eruit - dan neem ik aan dat het water harder door de 8 groepen gaat stromen (in principe) -- het zal iig niet zachter zijn... wat is daarvan het effect op het geheel ?

ik zou dan verwachten dat je die temp iets zal zien dalen op het blok omdat het water sneller door het geheel heen gaat maar er minder warmte aan het begin van de slang in de vloer afgenomen zal worden en er meer ook aan het einde (midden) van de 80 tot 100 meter lange meter lange slangen aan zal komen met gevolg betere verdeling warmte ? Klopt die redenatie ?

[ Voor 37% gewijzigd door MisterB op 19-12-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 11:34
Ik heb een Remeha Mercuria hybride warmtepomp en ben op zoek naar tips om de instellingen en daarmee het (gas)verbruik te optimaliseren. Het gasverbruik valt me namelijk best tegen; in december tot nu toe zo'n 8m3 en 23KWh gemiddeld per dag (totaal verbruik, niet alleen de warmtepomp). Ons huis (tussenwoning 1970) is nog niet top geïsoleerd (dat komt nog) en we verwarmen met radiatoren. Hebben jullie ervaringen en tips met de Remeha Mercuria?

[ Voor 7% gewijzigd door NEOeo op 19-12-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ultramarine
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-08 00:27
MisterB schreef op maandag 19 december 2022 @ 10:52:
bij mij zie ik die meter op max ca 30 uitkomen.. stel we halen die thermostaat kraan eruit en we halen dat voetventiel op de retour eruit - dan neem ik aan dat het water harder door de 8 groepen gaat stromen (in principe) -- het zal iig niet zachter zijn... wat is daarvan het effect op het geheel ?
Het voordeel is dat je meer flow krijgt en je een lagere temperatuur nodig hebt. Je WP kan dus zuiniger lopen. Maar het nadeel is dat als je bv. ook radiatoren hebt op de bovenverdieping, hier veel minder doorstroomt (en dan ook nog op een lagere temperatuur). Je 'verstoort' je regeling dus en je zal dit opnieuw moeten inregelen.

Bij mij is de verdeler vervangen door een simpele gesloten verdeler en ik moet deze behoorlijk knijpen om het boven ook warm te krijgen.

Edit: open verdeler gewijzigd in gesloten (dank Blihi!)

[ Voor 3% gewijzigd door ultramarine op 19-12-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
je bedoelt een simpele gesloten verdeler? Een open verdeler heeft juist wel een pomp :)

Pagina: 1 ... 200 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.