The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dat is wel interessant om te lezen dat wind en regen merkbaar is. En mooi dat je er wat voor gemaakt hebt. Ben benieuwd of het je voordeel op gaat leverenHenielma schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:19:
[...]
Nibe doet dat in ieder geval voor een deel. Die werkt met een instelbare combinatie tussen buitentemperatuur en de kamertemperatuur om de Ta te berekenen.
Maar het effect van wind en regen wordt door Nibe niet gecompenseerd terwijl ik dat effect van wind en regen inderdaad herken. Hiervoor heb ik sinds kort een digitale AUX ingang van de regelaar voor in gebruik waarmee ik het setpoint van de woonkamer vooraf instelbaar kan verhogen. Dit stuur ik dan vanuit Domoticz aan afhankelijk van de informatie voor mijn locatie uit de weerlive API (KNMI). Deze geeft de huidige wind en regen aan. Helaas waait het sindsdien niet meer.Verder kan je met deze digitale ingangen de regeling beïnvloeden afhankelijk van de momentele stroomprijs maar dat heb ik hier nog niet nodig.
Ik wil (mocht ik eraan toekomen) het op een andere manier proberen, dus kijkend naar de snelheid waarmee het huis opwarmt. Als de snelheid van het opwarmen (delta Tbinnen) onder een bepaalde grenswaarde komt,
dan Ta verhogen met een bepaalde factor gebaseerd op delta Tbinnen.
Aanvoer vochtige luchtalexke1988 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:47:
Opvallend meer defrosts vandaag dan gisteren...
[Afbeelding]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Dank voor je uitleg, echter begrijp ik het nog niet helemaal. Als ik de Ta vast zet op 31 graden houd ik het binnen met -5 buiten prima warm. Maar als het 8 graden buiten is, is die Ta veel te hoog (niet efficiënt) en zal de warmtepomp vaak aan/uit gaan. Waar zit mijn denkfout dan dat de stooklijn nadelig is?overwinteraar schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:34:
[...]
"Ta 27 bij 10+ en 34 bij -20" is je stooklijn. Als het buiten kouder wordt, dan neemt je Ta toe, je hebt dus geen vaste Ta. De WAR die @Grolsch noemt is weersafhankelijke regeling; die instelling bepaalt hoeveel invloed de buitentemperatuur wel of niet heeft op aan-/uitgaan van je WP, volgens ingestelde stooklijn of vaste Ta. Grofweg: als je WAR uit hebt staan, dan schakelt je WP sec op je thermostaat binnen. staat WAR op 100% dan sec op buitentemperatuur. Tenzij je een Loria hebt, die mixt altijd...![]()
![]()
Mss bedoel je dat je allebei aan hebt staan; het is iig niet hetzelfde. Met de stooklijn die je nu hebt, krijg je bij wisselende buitentemperaturen altijd fluctuatie in je Ta. Nog los van fluctuatie door defrosts; die krijgen we er nu allemaal gratis bij.
Nog een kanttekening: de Madoka-thermostaat van Daikin hier is extreem gevoelig. Hij hangt in het midden van het huis, het verst mogelijk weg van ramen, deuren en ventilatie (minstens 5 meter). De vorige thermostaat Plugwise Anna was wel goed. Ik twijfel nog om deze opnieuw te installeren…
Maar de Madoka kan zo >1 graad of meer zakken als er 20 seconden een deur open staat als we thuis komen. Andersom ook. ‘s Ochtends beneden komen en de lampen aandoen laat de thermostaat zo een veel hogere temperatuur meten. Gevolg: warmtepomp springt zonder goede reden aan/uit. Ook de afgelopen dagen heb ik liever dat hij overdag met instraling van de zon aan blijft, omdat het huis anders ‘s nachts te ver afkoelt en de warmtepomp moet compenseren.
Conclusie: ik zet de thermostaat op 23+ als de verwarming aan moet, zodat hij aan blijft. Mijn eigen algoritme regelt dat de verwarming aan/uit gaat. Op die manier is een WAR zoals jij hem bedoelt wellicht niet mogelijk, omdat de Tbinnen altijd ver van Tsetpoint af ligt.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Volgens mij kan je bij Weerlive 300 maal per dag ophalen zonder kosten. Dat is iedere 4,8 minuut. Hier haal ik iedere 5 minuten de waarden op.Copitano schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:27:
[...]
Is dat de in Domoticz ingebakken Buitenradar (resolutie 10 min.)? Of rechtstreeks van KNMI met een grotere resolutie?
Al gevonden. Dus ook 10 min.
Geeft wel veel meer info dan Buienradar. Hoe heb je dat in Domoticz gekregen? Script?
Deze API wordt niet standaard in Domoticz ondersteund maar wanneer je er op googled vind je een dzVentz script:
https://www.de-neef.net/n...for-domoticz-via-dzvents/
Vandaaruit ben ik verder gegaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Henielma op 16-12-2022 14:57 ]
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Mijn ouders hadden laatst hetzelfde met de mercuria ace, maar die kan de ketel niet aansturen (bivalent mode uit).Copitano schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:19:
Afgelopen nacht iets merkwaardigs. Twee dingen vallen mij op:
1) Het lijkt alsof de defrost die begint om 5:14 uur niet volledig het ijs heeft laten smelten in de buitenunit
2) Tussen 5:38 en 7:25 doet de cv ketel 7 keer vergeefs een poging om op te starten. In de tussentijd kakt het verwarmingsvermogen van de ELGA steeds verder in. Uiteindelijk lukt het de 8e keer wel om 7:29. Dat moment valt ongeveer samen met een halve graad verhoging van de gevraagde kamertemperatuur (19,5 naar 20 graden). Het verwarmingsvermogen van de ELGA blijft dan nog even dramatisch (COP 1,5) tot om 9:00 een geslaagde defrost plaatsvindt en het vermogen terugkeert naar normaal. De ELGA is Opentherm aangesloten op de Valliant cv ketel. 17 convectoren waarvan 12 voorzien van boosters en 1 badkamerradiator aangesloten.
Soortgelijke verschijnselen heb ik eerder opgelost door de pompsnelheid van de ELGA (Techneco 2017) te verhogen van 850 ltr/h naar 900 ltr/h. Dat gaat het hele jaar al prima. Maar nu lijkt het toch weer de kop op te steken. Het lijkt een hydraulisch probleem. Of zie ik dat verkeerd?
Pompsnelheid nog eens met 50 ltr/h omhoog zetten?
[Afbeelding]
Hij kon zichzelf niet ontdooien.. nog geprobeerd in koeling modus te zetten maar ook niet lukken.. Uiteindelijk maar met een gietertje warmwater het dak op gegaan en de woning in fases van 20.5 naar 22.0 gebracht.
het recept daar was wel even anders;
Stille modus tussen 21:00 en 09:00
Nachtverlaging van 22 naar 20.5 (100x gezegd niet te doen maar eigenwijs).
Dus smorgen om 09:00 was het natuurlijk 20.5 en trok de Mercuria even 2.85 kw uit het net om weer de hut op temp te krijgen.. daarmee is hij waarschijnlijk dicht gevroren en kon zichzelf niet ontdooien.
Ik vermoed dat dit iets is in de regeling dat hij bij een bepaalde TR de ketel zou willen bij vragen, maar dit niet kan want uitgezet in de regeling..
Helemaal gerust erop ben ik niet, echter de WP is te groot voor de woning dus ik denk dat dit zonder stille modus en nachtverlaging nooit zal gebeuren.
Plaatje (tussen 12:30 en 13:00 van alles geprobeerd en uiteindelijk met een gieter warm water ontdooit)

[ Voor 3% gewijzigd door Daannn1987 op 16-12-2022 15:14 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Hypothese: ketel start niet op door flowprobleem (specifiek tijdens defrost proces elga), verhoog minimale pompsnelheid ketel en dan start ketel wel op, is er meer warmte in je systeem en lukt de defrost wel.....Copitano schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:19:
Afgelopen nacht iets merkwaardigs. Twee dingen vallen mij op:
1) Het lijkt alsof de defrost die begint om 5:14 uur niet volledig het ijs heeft laten smelten in de buitenunit
2) Tussen 5:38 en 7:25 doet de cv ketel 7 keer vergeefs een poging om op te starten. In de tussentijd kakt het verwarmingsvermogen van de ELGA steeds verder in. Uiteindelijk lukt het de 8e keer wel om 7:29. Dat moment valt ongeveer samen met een halve graad verhoging van de gevraagde kamertemperatuur (19,5 naar 20 graden). Het verwarmingsvermogen van de ELGA blijft dan nog even dramatisch (COP 1,5) tot om 9:00 een geslaagde defrost plaatsvindt en het vermogen terugkeert naar normaal. De ELGA is Opentherm aangesloten op de Valliant cv ketel. 17 convectoren waarvan 12 voorzien van boosters en 1 badkamerradiator aangesloten.
Soortgelijke verschijnselen heb ik eerder opgelost door de pompsnelheid van de ELGA (Techneco 2017) te verhogen van 850 ltr/h naar 900 ltr/h. Dat gaat het hele jaar al prima. Maar nu lijkt het toch weer de kop op te steken. Het lijkt een hydraulisch probleem. Of zie ik dat verkeerd?
Pompsnelheid nog eens met 50 ltr/h omhoog zetten?
[Afbeelding]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dit zijn allemaal tempsensoren, zijn die allemaal geschikt? Het lijkt me allemaal hetzelfde
https://www.conrad.nl/nl/o/temperatuursensoren-0231030.html
De stooklijn is de basis en de binnentemperatuur afwijking is de compensatie voor de afwijkende omstandigheden.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Helaas kan ik de pompsnelheid van de Valliantketel niet beïnvloeden (moduleerd automatisch). Wel die van de ELGA. Omdat de flow van de ELGA sowieso terug gaat van 900 ltr./h naar 500 ltr./h zat ik een beetje op het spoor van: ketel geeft (te veel) weerstand in de flow van de ELGA. ELGA grijpt in en schakelt de ketel af. Zeker weten doe ik dat niet.BarryH schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:36:
[...]
Hypothese: ketel start niet op door flowprobleem (specifiek tijdens defrost proces elga), verhoog minimale pompsnelheid ketel en dan start ketel wel op, is er meer warmte in je systeem en lukt de defrost wel.....
Als jou hypothese klopt zou ik dus de flow van de ELGA juist weer een beetje moeten knijpen in plaats van omhoog zetten. Het is bij buitentemperaturen tussen +2 en -2 kennelijk een subtiel spel tussen de flow van de ELGA en die van de cv ketel. Zodra het kouder is dan -2 verdwijnt het probleemen neemt het vermogen ook weer toe en wordt de tijd tussen defrosts ook weer langer. In januari moest de flow juist met 40 ltr. (ca. 4%) omhoog om flow problemen te voorkomen.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Ja, het is idd "zo'n 2 draads dingetje" maar waarom dacht je dat er 20 of 30 op de door jou gelinkte lijst staan?Stefke schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:24:
Ik wil in onze WP een temperatuursensor verplaatsen, dat is een sensor die op een buffervat zit (zo'n 2 draads dingetje), om de aanvoertemperatuur beter te registeren
Dit zijn allemaal tempsensoren, zijn die allemaal geschikt? Het lijkt me allemaal hetzelfde
Dat heeft alles te maken met de temperatuur schaal/kromme waarop die reageert en hoe(veel) de weerstand varieert met de temperatuur, en dat is allemaal verschillend. De goede zal er misschien bij zitten, maar ik zou eerst maar proberen uit te zoeken welke grafiek je 'dingetje' moet volgen
Succes!
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Er zijn verschillende type sensoren. Bijvoorbeeld Pt500 of Pt 1000. Zoek een zelfde type sensor en het zou moeten werken volgens mij.Stefke schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:24:
Ik wil in onze WP een temperatuursensor verplaatsen, dat is een sensor die op een buffervat zit (zo'n 2 draads dingetje), om de aanvoertemperatuur beter te registeren
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik kan niet beoordelen of alle thermostaten hetzelfde doen, maar uitgaande van "Methode 3" uit de TS dan zit zo'n thermostaat vast aan de vooraf geprogrammeerde stooklijn op basis van de buitentemp, en kan daar vanaf wijken - zoals je zelf aangeeft - indien de setpoint nog niet is bereikt. De primaire stooklijn blijft dus onveranderd in tact.Pietje555 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:46:
@verkeerslicht Maar als het binnen op temperatuur is dan is de stooklijn toch precies goed? En als de binnentemp afwijkt dan wordt hij verhoogd cq verlaagt tot de WP weer voldoende levert om op temperatuur te blijven. Dus hij doet precies wat je wilt, afhankelijk van de verliezen wordt de stooklijn aangepast tot de verliezen weer gedekt worden.
De stooklijn is de basis en de binnentemperatuur afwijking is de compensatie voor de afwijkende omstandigheden.
De stooklijn is voorgeprogrammeerd op basis van 1 variabele, de buitentemp. De afwijking is op basis van 1 andere variabele namelijk de binnentemp. De factor zon, wind, regen enz. doen er niet toe.
Om terug te komen op je eerste opmerking: "als het binnen op temperatuur is dan is de stooklijn toch precies goed?"
Stel, bij een zekere temperatuur wordt - ondanks de regen en/of wind - de setpointtemp toch gehaald. Dan betekent dat dat de stooklijn te hoog staat voor de situatie bij dezelfde temperatuur zonder regen en/of wind.
Nadat de setpointtemperatuur is behaald zal de thermostaat volgens mij gaan regelen volgens "Methode 2" namelijk op basis van de setpoint i.c.m. onder en bovengrens -waardes, waarbij de aanvoertemp de primaire stooklijn volgt.
Als dit een misinterpretatie is dan hoor ik dat graag uiteraard.
Wat ik dus zoek is niet WAR of een variatie hierop, tevens niet een regeling op basis van de binnentemperatuur, al zou het wel een variabele mogen zijn, maar op basis van de snelheid waarmee de temperatuur stijgt in huis (het gevolg van warmteverlies)
ga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L
Zie hieronder😉
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 16:08
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
In de praktijk ongeschikt voor klimaatregeling in huis, er zijn te veel onzekerheden (Zondagochtend wel of geen broodjes afbakken? Hoe lang duurt het strijken van de was? Zijn de gordijnen al open als de zon doorkomt? Hoe lang blijf je kletsen bij de voordeur?)
Als je die onzekerheid accepteert is een eerste-orde benadering met simpele terugkoppeling (dwz WAR met aan/uit thermostaat, en optioneel ruimtecompensatie) gewoon "goed genoeg".
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dank voor de zoekterm, meteen even gegoogled op "MPC heatpump" en er is inderdaad veel over te vinden, maar het is niet hetzelfde als wat ik voor ogen heb.
Bij MPC wordt in het model gebruikgemaakt van allerlei variabelen, zoals buitentemperatuur en zonnestraling (het gaat overigens veel verder, door bijvoorbeeld opwekking van zonneënergie e.d. mee te nemen.)
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk variabelen gebruiken.
Om jouw voorbeelden te gebruiken: broodjes afbakken -> Warmtevraag neemt af -> Ta kan omlaag.
Zon schijnt, maar gordijnen zijn nog dicht. -> warmtevraag blijft hoog -> Ta kan niet omlaag
Maar, inderdaad, het is onrealistisch om al die variabelen mee te nemen.
Ik denk dat het mogelijk om puur en alleen het actuele temperatuurverloop binnen te gebruiken om ta op te baseren.
Met dit verloop is de actuele warmtevraag te berekenen en daarmee is Ta te bepalen.
Verplaatsen heb je toch geen andere nodig? Gewoon verplaatsen.Stefke schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:24:
Zoals gezegd, bij een andere moet je weten wat het is, meet de weerstand bijv eens.
Rond 100 ohm = pt100
Rond 1000 ohm is een pt 1000
De 2 meest gebruikte, maar er zijn ook k probes enz, dus zaak om uit te zoeken waar ie mee werkt.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
NTC temperatuursensoren (10k) worden ook veel gebruikt, met name door NibeRol-Co schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 00:38:
[...]
Verplaatsen heb je toch geen andere nodig? Gewoon verplaatsen.
Zoals gezegd, bij een andere moet je weten wat het is, meet de weerstand bijv eens.
Rond 100 ohm = pt100
Rond 1000 ohm is een pt 1000
De 2 meest gebruikte, maar er zijn ook k probes enz, dus zaak om uit te zoeken waar ie mee werkt.
Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz
Ik heb een klant die stuk staat met z'n Panasonic 9H wp, ik ga de hoofdprint eruit halen en bij die klant erin zetten, de reparatie komt volgend jaar wel.flippy schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:07:
[...]
loop de voltagerails even na. als je die 40~60V rail mist als pin 3 eraf is naar binnen valt de print nog wel eens te fixen. nieuwe print is lastig te krijgen momenteel.
ben ff kwijt hoe je precies kon zien welke print het probleem geeft. maar vaak is het de voltage regeling en die bestaat uit paar simpele standaard onderdelen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dt is niet echt correct: de binnentemperatuur is op zijn beurt weer rechtsreeks o.a. afhankelijk van zon/wind/regen/buitentemperatuur. Dus ja het is maar 1 variabele, maar dat wil niet zeggen dat er dan geen rekening gehouden wordt met andere variabelen die die ene variabele beinvloeden. Wat je misschien zou kunnen optimaliseren door de gevoelstemperatuur buiten (want dat is ongeveer wat je bescrhijft) in rekening te brengen is dat je die semi-realtime kan meten en sneller kan reageren, terwijl er op binnentemperatuur een grote vertraging zit. Ttz begint het ineens te waaien en je weet dat het nog een uur gaat waaien dan gaat dat een tijd later effect op je binnentemperatuur gaan hebben die je nu nog niet kan meten.verkeerslicht schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 20:49:
[...]
De afwijking is op basis van 1 andere variabele namelijk de binnentemp. De factor zon, wind, regen enz. doen er niet toe.
Ik heb een kennis die kan alles bestellen van pana.koevlaas2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:48:
[...]
Ik heb een klant die stuk staat met z'n Panasonic 9H wp, ik ga de hoofdprint eruit halen en bij die klant erin zetten, de reparatie komt volgend jaar wel.
Mss kan dat helpen....
oef een pana stuk.
Weet je mss ook hoe dat kan/kwam?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Vanochtend in huis 1 graad verloren.
Bij het opstarten maar gekozen voor vaste ta 22 graden en dat deed de compressor op 22Hz. Na een uur opgehoogd naar 23 graden en dat doet die zo makkelijk dat die er zelf maar 24 graden van maakt. Dus nu is die lekker relaxed en zit ik te twijfelen of de stille mode wel zo effectief is.
www.highflow.nl
Kijk ook uit als je geen oorzaak hebt anders eindig je met 2 kapotte printen.koevlaas2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:48:
[...]
Ik heb een klant die stuk staat met z'n Panasonic 9H wp, ik ga de hoofdprint eruit halen en bij die klant erin zetten, de reparatie komt volgend jaar wel.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Momenteel heeft ons huis alleen natuurlijke ventilatie maar ik wil type C ventilatie/afzuiging toe gaan passen (gedeeltelijk). Alleen het is natuurlijk jammer om alle warme lucht naar buiten te blazen dus kwam ik op de optie om een spaarpomp (o.i.d.) als Type C ventilatie te gaan gebruiken (zo'n ding: link)
De warmtepompboiler staat in de garage en kan niet op zolder, dat is dus geen optie om te gebruiken voor de restwarmte. Is het mogelijk om op hetzelfde afgiftecircuit een spaarpomp en een WP te hebben of gaat dit tegen elkaar inwerken?
Ik moet toch een Type C ventilatie box kopen, dus dan is zo'n spaarpomp incl. subsidie niet eens veel duurder.
WTW is niet mogelijk overigens, het huis is al verbouwd en kan geen extra buizen meer aanleggen.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 16:08
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Wel opletten wat het debiet is van het miniwarmtepompje, ik denk dat je hem met een terugslagklep parallel wil hebben.
Overigens scheelt wtw ook koude tocht, dus misschien is een decentrale unit alsnog een goed idee (en stiller en goedkoper/zuiniger). VL-100 bijvoorbeeld.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Waar haal jij die info vandaan?RichieB schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:41:
[...]
Dat hangt dan weer van het minimale vermogen af. Ook daar blinken Panasonic en Daikin niet in uit. Daikin durft het minimale vermogen niet eens te publiceren. Toshiba is daarin weer een positief voorbeeld. De 11 kW (vergelijk met 14’kW van de concurrentie) kan terug moduleren naar 1,5 kW.
Toshiba heeft ook uitgebreide databoeken. Als je ze wilt hebben, PM maar even.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Interessant idee! Ik probeer het effect in mijn hoofd te ontrafelen.Evanrvb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:33:
Zijn er Tweakers die een warmtepomp in combinatie met een ventilatiewarmtepomp hebben draaien? Werkt dit samen?
Momenteel heeft ons huis alleen natuurlijke ventilatie maar ik wil type C ventilatie/afzuiging toe gaan passen (gedeeltelijk). Alleen het is natuurlijk jammer om alle warme lucht naar buiten te blazen dus kwam ik op de optie om een spaarpomp (o.i.d.) als Type C ventilatie te gaan gebruiken (zo'n ding: link)
De warmtepompboiler staat in de garage en kan niet op zolder, dat is dus geen optie om te gebruiken voor de restwarmte. Is het mogelijk om op hetzelfde afgiftecircuit een spaarpomp en een WP te hebben of gaat dit tegen elkaar inwerken?
Ik moet toch een Type C ventilatie box kopen, dus dan is zo'n spaarpomp incl. subsidie niet eens veel duurder.
WTW is niet mogelijk overigens, het huis is al verbouwd en kan geen extra buizen meer aanleggen.
Stel, je de lucht is 20°C binnenshuis. Deze lucht bevat energie in de vorm van warmte, en deze energie wordt onttrokken aan de woning. In ruil daarvoor krijg je:
1. winst/verlies -> toevoer van koude maar verse lucht.
2. winst -> Het retour-water van de "hoofd"-warmtepomp wordt opgehoogd.
Anders gezegd:
1. warmtepomp moet harder werken, want je onttrekt warmte d.m.v. ventilatie.
2. warmtepomp hoeft minder hard te werken want de retour temperatuur wordt lager. COP neemt dus toe
Een WTW daarentegen geeft:
1. winst/winst -> toevoer van warme en verse lucht.
Of anders gezegd:
1. warmtepomp hoeft minder hard te werken want de binnentemperatuur neemt nauwelijks af door de warmteterugwinning. Aanvoertemperatuur kan hierdoor omlaag. COP neemt dus toe.
De winst van een WTW lijkt me hoger, want deze heeft een enorm hoge COP.
De inventum ventilatiepomp heeft een COP van 4,2 bij (20 ºC - 45 ºC, volgens de specificatie) waarbij ik vermoed dat de 20°C slaat op de lucht-aanvoer temperatuur, en de 45°C op de afgevoerde watertemperatuur. Er staat helaas niet bij wat de deltaT is van het water in dit geval. 45°C is ook wel heel hoog, dus wellicht gaat de COP ook nog wel omhoog als je bijvoorbeeld tot 35°C verwarmt.
Hoe dan ook een heel interessant idee, omdat ik zelf ook naar ventilatie aan het kijken ben en centrale WTW wel lastig gaat zijn.
Staat er niet in hoor, verm verward met input vermogen?RichieB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:15:
[...]
Uit de data boeken. Hier is een iets oudere versie van Toshiba.
In de "Part Load Tables" staat de "Capacity (kW)" dus dat is de opbrengt, niet de input. Voorbeeld: de HWT-1101H(R)W-E (dus 11 kW model) levert bij To (=Tbuiten) van 7 °C en Tr van 35 °C met 10% modulatie 1,01 kW output. De Power input is dan 0,30 kW dus een COP van 1,01 / 0,30 = 3,4 (er staat ook een COP table in de PDF).Anticky schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:20:
[...]
Staat er niet in hoor, verm verward met input vermogen?
Ik denk dat de Toshiba Estia met deze waardes een van de best presterende warmtepompen is in het voor+na seizoen in de markt. Hopelijk kan @Blihi dat beamen?
[ Voor 15% gewijzigd door RichieB op 17-12-2022 15:33 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
die tabellen zijn niet betrouwbaar aangezien je niet weet wat de Ta is (alleen Tr word genoemd) en wat de flow is. genoeg ruimte voor gerommel dus en zulke tabelwaardes zullen in de prakijk gewoon niet haalbaar zijn omdat je geen ijsbad van 5000L erbij hebt staan om de Ta lekker laag te houden....RichieB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:29:
[...]
In de "Part Load Tables" staat de "Capacity (kW)" dus dat is de opbrengt, niet de input. Voorbeeld: de HWT-1101H(R)W-E (dus 11 kW model) levert bij To (=Tbuiten) van 7 °C met 10% modulatie 1,01 kW output. De Power input is dan 0,30 kW dus een COP van 1,01 / 0,30 = 3,4 (er staat ook een COP table in de PDF).
Ik denk dat de Toshiba Estia met deze waardes een van de best presterende warmtepompen is in het voor+na seizoen in de markt. Hopelijk kan @Blihi dat beamen?
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 17-12-2022 15:33 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Het staat er een beetje raar:flippy schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:32:
[...]
die tabellen zijn niet betrouwbaar aangezien je niet weet wat de Ta is (alleen Tr word genoemd) en wat de flow is.
input = retour, LWT = Leaving Water Temperature = aanvoer. Maar zelf als de genoemde 35 °C is "input" dus de retour, niet de aanvoer. Maar met een dT van 5 °C die overal in het document staat mag je uitgaan van een Ta van 40 °C.Specifications part load heating capacity and input (peak)LWT (°C) =35°C
Maar dat geldt toch voor de data books van alle merken? Ik heb geen reden om aan te nemen dat Toshiba enorm liegt en andere merken niet...genoeg ruimte voor gerommel dus en zulke tabelwaardes zullen in de prakijk gewoon niet haalbaar zijn.
[ Voor 39% gewijzigd door RichieB op 17-12-2022 15:46 ]
Leuk idee, en is het miss niet makkelijker om de uitgestoten ventilatie lucht voor de warmtepomp unit uit te blazen, voor terugwinnen warmte?Evanrvb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:33:
Zijn er Tweakers die een warmtepomp in combinatie met een ventilatiewarmtepomp hebben draaien? Werkt dit samen?
Momenteel heeft ons huis alleen natuurlijke ventilatie maar ik wil type C ventilatie/afzuiging toe gaan passen
(gedeeltelijk). Alleen het is natuurlijk jammer om alle warme lucht naar buiten te blazen dus kwam ik op de optie om een spaarpomp (o.i.d.) als Type C ventilatie te gaan gebruiken (zo'n ding: link)
Ja, hier draait een Inventum Ecolution samen met een Panasonic 9J. De Ecolution heb ik een jaar of 3 geleden op marktplaats gekocht (zo goed als nieuw). Sinds dit jaar samen met de Panasonic. Opzich heel tevreden over de Ecolution, het is het oudere type (combi 50) die je met een aan/uit signaal aan kunt sturen.Evanrvb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:33:
De 1.3 kW warmtepomp bespaarde ~600m3 gas, tegenover ~1250 kWh electra gebruik. De COP ligt volgens de specs zo rond de 4-4.5 afhankelijk van de watertemperatuur.
De punten van aandacht zijn:
- Hoe ga je e.e.a. aansturen. Hier ben ik zelf nog wat mee aan het experimenteren. De nieuwere hebben opentherm wat het geheel lastiger maakt denk ik. Er wordt aangenomen dat er samen met een CV ketel gewerkt wordt.
- Het vermogen van een ventilatie-WP telt vooral op het totaal mee op het moment dat je het niet echt nodig hebt. Hier bedoel ik mee dat tot ~2C buitentemperatuur er netto energie aan de woning wordt toegevoegd (meestal wel dus). Onder die temperatuur verlies je netto warmte. Wel veel minder dan met een gewone ventilatiebox natuurlijk - die makkelijk 1 kW warmte naar buiten blaast. Als het dus kouder dan 2C is, helpt hij wel in het beperken van het energieverlies, maar help hij niet bij het naar binnen brengen van extra warmte.
De COP van de Ecolution is niet heel hoog in vergelijking met wat de Panasonic doet. Ik heb even gerekend, maar de ventilate-WP laten draaien is wel efficienter dan dezelfde warmte met de Panasonic opwekken.
Het hangt uiteindelijk ook wat van de kosten af. Als je de ventilatie-WP nieuw koopt en laat installeren, denk ik niet dat je dat heel snel terugverdient (althans... subsidie is dit jaar wel een stuk hoger geworden zie ik).
Inderdaad je hebt gelijk, zelfs nog lager zie ik maar deze WP is maar 8KW.RichieB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:29:
[...]
In de "Part Load Tables" staat de "Capacity (kW)" dus dat is de opbrengt, niet de input. Voorbeeld: de HWT-1101H(R)W-E (dus 11 kW model) levert bij To (=Tbuiten) van 7 °C en Tr van 35 °C met 10% modulatie 1,01 kW output. De Power input is dan 0,30 kW dus een COP van 1,01 / 0,30 = 3,4 (er staat ook een COP table in de PDF).
afbeelding
/f/image/Lp5OQW4fFtiBjeBdnkznlBTs.png?f=fotoalbum_large)
Ik krijg komend jaar een Panasonic 5kw split warmtepomp met een hygiëne boiler, maar ik heb al 10 jaar een ecolution combi50 draaien.Thorsd schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:39:
[...]
Ja, hier draait een Inventum Ecolution samen met een Panasonic 9J. De Ecolution heb ik een jaar of 3 geleden op marktplaats gekocht (zo goed als nieuw). Sinds dit jaar samen met de Panasonic. Opzich heel tevreden over de Ecolution, het is het oudere type (combi 50) die je met een aan/uit signaal aan kunt sturen.
De 1.3 kW warmtepomp bespaarde ~600m3 gas, tegenover ~1250 kWh electra gebruik. De COP ligt volgens de specs zo rond de 4-4.5 afhankelijk van de watertemperatuur.
De punten van aandacht zijn:Ik heb het idee dat vooral als de woning niet helemaal luchtdicht is, de ventilatie-WP helpt omdat deze zorgt dat de luchtstroom naar binnen is, waardoor de warmte niet door de kieren wegvliegt.
- Hoe ga je e.e.a. aansturen. Hier ben ik zelf nog wat mee aan het experimenteren. De nieuwere hebben opentherm wat het geheel lastiger maakt denk ik. Er wordt aangenomen dat er samen met een CV ketel gewerkt wordt.
- Het vermogen van een ventilatie-WP telt vooral op het totaal mee op het moment dat je het niet echt nodig hebt. Hier bedoel ik mee dat tot ~2C buitentemperatuur er netto energie aan de woning wordt toegevoegd (meestal wel dus). Onder die temperatuur verlies je netto warmte. Wel veel minder dan met een gewone ventilatiebox natuurlijk - die makkelijk 1 kW warmte naar buiten blaast. Als het dus kouder dan 2C is, helpt hij wel in het beperken van het energieverlies, maar help hij niet bij het naar binnen brengen van extra warmte.
De COP van de Ecolution is niet heel hoog in vergelijking met wat de Panasonic doet. Ik heb even gerekend, maar de ventilate-WP laten draaien is wel efficienter dan dezelfde warmte met de Panasonic opwekken.
Het hangt uiteindelijk ook wat van de kosten af. Als je de ventilatie-WP nieuw koopt en laat installeren, denk ik niet dat je dat heel snel terugverdient (althans... subsidie is dit jaar wel een stuk hoger geworden zie ik).
En inderdaad die 600m3 bespaar je er wel mee.
Ik laat de ecolution ook hangen als de pana word geplaatst ook voor de extra 50l warm water.
Ik heb al 4 jaar de savent en sinds oktober draait de Vaillant arotherm 75/6. Ze zitten beide parrallel op het cv net met ieder zijn eign terugslag klep. De savent zorgde ervoor dat we van 1200 naar 600 m3 gas gingen. Sinds de arotherm draait staat de savent uit. Hij kan kan de warmte niet efficiënter maken dan de arotherm in mijn ogen maar in die tijd dat het niet koud genoeg is om pendelen te voorkomen is savent ideaal ipv de arotherm. Ik wil deze winter beleven dat de arotherm het zelf kan voor ik het gas op zeg dus doe ik dat zonder savent deze winter. Ik moet wel de pomp van de zavent op zijn hoogst zetten om doorstroming door de savant te krijgen als de arotherm aanstaat.Evanrvb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 13:33:
Ik moet nog even kijken hoe ik het een en ander ga gebruiken.
Een mede overweging is de savent staat binnen dus geluid binnen de arotherm staat buiten dus binnen geen geluid.
Daarnaast heb ik de savent ventilator nu een stuk langzamer gezet wat niet zou gaan als je de wtw funktie wil gebruiken want dan heb je minimaal 100m3 nodig.
Samenvatting tot nog toe in het najaar en voorjaar is het gunstiger in mijn ogen , in de winter is in mijn beleving de cop van de Vaillant beter dus voegt het niets toe, misschien als aanvulling als de arotherm het niet trekt ik heb immers geen ohms element.
Ik geloof overigens dat ik dat niet nodig ga hebben. Dat kan ik na afgelopen week wel zeggen denk ik.
snameroc
Zat hier laatst ook aan te denken. Wie bel je dan? Of heb jij een abonnement oid?Draak1978 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:44:
En een rare storing hier. Ik zit op de bank en kijk naar de thermostaat en zie dat die uit is. De Loria staat dus geheel uit, geen zekering die is getript. Hij staat dus volledig uit. Alle zekeringen een gereset en nog steeds geen leven. Het is nu wachten op de storingsmonteur....
Diegene gebeld die hem geinstalleerd hebben. Die waren ook snel terplaatse, bleek dat ik er een Fase eruit heb liggen.ID-College schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:10:
[...]
Zat hier laatst ook aan te denken. Wie bel je dan? Of heb jij een abonnement oid?
Liander komt die maken (a 117 euro) en Men gaat ook kijken ook men de fase verdeling gaan aanpassen. (Zit nu erg veel op de 1e fase...
Heeft het zin een gaasfilter te plaatsen wanneer er al een Spirotrap magneetfilter in de retour geplaatst wordt?
Die diagnose zou een beetje Tweaker toch zelf wel kunnen moeten stellen...Draak1978 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:28:
Diegene gebeld die hem geinstalleerd hebben. Die waren ook snel terplaatse, bleek dat ik er een Fase eruit heb liggen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja! Is zelfs een vereiste bij de fabrikant van mijn warmtepomp.gns1l schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:29:
Ben een boodschappenlijstje aan het samenstellen voor de installatie van onze warmtepomp.
Heeft het zin een gaasfilter te plaatsen wanneer er al een Spirotrap magneetfilter in de retour geplaatst wordt?
www.highflow.nl
Nu treedt er vorstbeveiliging op wannneeer het onder de 4 graden is en de inlaat temperatuur zakt onder de 15 graden.
De cv ketel gaat dan aan en er wordt redelijk was gas verstookt om de inlaat temperatuur weer tot 17 graden te verwarmen, de radiatoren moeten eerst weer op temperatuur komen.
Dit gebeurt regelmatig ik woon ergens in de polder met een redelijk tot goed geisoleerd huis met raditoteren een geen vloerverwarming.
Nu lijkt het erop dat dit een eigenschap is van alle monoblocken om er voor te zorgen dat het cv water niet bevriest.
Hoe gaat dit met een split unit? Is hier ook een vergelijkbare beveiliging of wordt er vanuit gegaan dat het cv water in huis blijft en dat die beveiliging er niet is?
Hierna kan ik dat zeker, toen ik naar buiten liep zag ik dat autolader geen standby meer had en de kookplaat niet meer aanging.Andrehj schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:38:
[...]
Die diagnose zou een beetje Tweaker toch zelf wel kunnen moeten stellen...
Ik heb deze nog nooit meegemaakt.
De meeste monoblocks zetten gewoon de waterpomp aan. Dat de CV-ketel wordt gebruikt als vorstbeveiliging is nieuw voor mij. Maar bij de meeste WP-eigenaren (zeker die van een hybride) draait de WP momenteel continu en heb je met die vorstbeveiliging niks van doen. Bij jou niet?MijnCommentaar schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:43:
ik heb een daikin monoblock met intergas hybride.
Nu treedt er vorstbeveiliging op wannneeer het onder de 4 graden is en de inlaat temperatuur zakt onder de 15 graden.
De cv ketel gaat dan aan en er wordt redelijk was gas verstookt om de inlaat temperatuur weer tot 17 graden te verwarmen, de raditoren moeten eerst weer op temperatuur komen.
Dit gebeurt regelmatig ik woon ergen in de polder met een redelijk tot goed geisoleerd huis met raditoteren een geen vloerverwarming.
Nu lijkt het erop dat dit een eigenschap is van alle monoblocken om er voor te zorgen dat het cv water niet bevriest.
Hoe gaat dit met een split unit? Is hier ook een vergelijkbare beveiliging of wordt er vanuit gegaan dat het cv water in huis blijft en dat die beveiliging er niet is?
Splits hebben hier geen last van, daarbij zit normaliter alle water binnen de geïsoleerde schil.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nee, die draait niet continue, ik pas nachtverlaging toe van 19,5 naar 18Andrehj schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:46:
[...]
De meeste monoblocks zetten gewoon de waterpomp aan. Dat de CV-ketel wordt gebruikt als vorstbeveiliging is nieuw voor mij. Maar bij de meeste WP-eigenaren (zeker die van een hybride) draait de WP momenteel continu en heb je met die vorstbeveiliging niks van doen. Bij jou niet?
Splits hebben hier geen last van, daarbij zit normaliter alle water binnen de geïsoleerde schil.
Wanneer het nog 19 graden in huis is, gaat de cv ketel aan en niet op kamerverwarmen maar warmtapwater??
ik heb geen boiler oid.
ik merkte het voor het eerst toen ik vakantie mode had ingesteld op 16 graden en een lang weekend weg was en de buiten temperatuur onder de 4 graden zakte. Na twee dagen was het 20 graden in huis.
Ofwel zonder warmtevraag dit effect.
Maar ben bang dat ik dus een verkeerd systeem het en een split moet hebben in mijn situatie.
Wat nou als je die nachtverlaging uit zet?MijnCommentaar schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:55:
Nee, die draait niet continue, ik pas nachtverlaging toe van 19,5 naar 18
Wanneer het nog 19 graden in huis is, gaat de cv ketel aan en niet op kamerverwarmen maar warmtapwater??
ik heb geen boiler oid.
ik merkte het voor het eerst toen ik vakantie mode had ingesteld op 16 graden en een lang weekend weg was en de buiten temperatuur onder de 4 graden zakte. Na twee dagen was het 20 graden in huis.
Ofwel zonder warmtevraag dit effect.
Maar ben bang dat ik dus een verkeerd systeem het en een split moet hebben in mijn situatie.
Andrehj schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:46:
[...]
De meeste monoblocks zetten gewoon de waterpomp aan. Dat de CV-ketel wordt gebruikt als vorstbeveiliging is nieuw voor mij. Maar bij de meeste WP-eigenaren (zeker die van een hybride) draait de WP momenteel continu en heb je met die vorstbeveiliging niks van doen. Bij jou niet?
welkom in de wondere wereld van een gasboer en aircofabrikant die verplicht zaken overhevelt naar de ketel om de consument forceren om nooit die gasketel weg te doen. de daikin werkt niet zonder dat de intergas eraan hangt.MijnCommentaar schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:43:
ik heb een daikin monoblock met intergas hybride.
De cv ketel gaat dan aan en er wordt redelijk was gas verstookt om de inlaat temperatuur weer tot 17 graden te verwarmen, de radiatoren moeten eerst weer op temperatuur komen.
Dit gebeurt regelmatig ik woon ergens in de polder met een redelijk tot goed geisoleerd huis met raditoteren een geen vloerverwarming.
de intergas/dailkin combi weet niet dat het een split systeem of een monoblok is en handelt altijd alsof het een monoblok is. en alle functies van het noodelement zijn overgeheveld naar de intergas zijde. dus de gasketel zal altijd aangaan tijdens backup heater vraag.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 17-12-2022 18:08 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dan schiet de vorst beveiliging er ook nog steeds in, zodra de wp en/of ketel een tijdje uitgaat koelt de inlaat temperatuur snel af. de temperatuur op de cv leiding die naar buitengaat is het dan nog boven de 20 graden maar de inlaat in het monoblock daalt, omdat deze buiten staat, snel onder de 15 en dan gaat de ketel weer verwarmen, waarschijnlijk doet die dat op gas omdat de inlaat temperatuur dan zo laag is.Andrehj schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:56:
[...]
Wat nou als je die nachtverlaging uit zet?
Tsja, moet je dan alles - kunnen - controleren ?flippy schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:32:
[...]
die tabellen zijn niet betrouwbaar aangezien je niet weet wat de Ta is (alleen Tr word genoemd) en wat de flow is. genoeg ruimte voor gerommel dus en zulke tabelwaardes zullen in de prakijk gewoon niet haalbaar zijn omdat je geen ijsbad van 5000L erbij hebt staan om de Ta lekker laag te houden....
Waar is het intermenselijk vertrouwen ?
Als de bewering niet deugt, heeft bij geleverd bewijs, de fabrikant een zeer ernstig probleem.
helemaal niet, de fabrikant heeft helemaal geen probleem. HUN meting klopt, die hebben ze op hun manier gedaan zodat het zo goed mogelijk uit de verf komt. dat jij die waardes van je godsganseleven niet kan halen in een praktijkopstelling zoals een regulier woonhuis is niet hun probleem.Peanutsonic schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:26:
[...]
Tsja, moet je dan alles - kunnen - controleren ?
Waar is het intermenselijk vertrouwen ?
Als de bewering niet deugt, heeft bij geleverd bewijs, de fabrikant een zeer ernstig probleem.
niet anders dan een CV ketel die de meeste briljante efficeintiecijfers neerzet. dat die meting gedaan is met een Ta van 10 graden water is niet relevant. net als verbruikscijfers in autoreclames die je nooit haalt.
[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 17-12-2022 18:36 ]
Ik ben blij dat jij niet mijn juridische adviseur bent.flippy schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:30:
[...]
helemaal niet, de fabrikant heeft helemaal geen probleem. HUN meting klopt, die hebben ze op hun manier gedaan zodat het zo goed mogelijk uit de verf komt. dat jij die waardes van je godsganseleven niet kan halen in een praktijkopstelling zoals een regulier woonhuis is niet hun probleem.
niet anders dan een CV ketel die de meeste briljante efficeintiecijfers neerzet. dat die meting gedaan is met een Ta van 10 graden water is niet relevant. net als verbruikscijfers in autoreclames die je nooit haalt.
Misschien moet je ook wat beter leze.
In mijn post heb ik het over "geleverd bewijs". Als je weet wat dat betekent is je comment "onbegrijpelijk" = "juridische onzin".
Een consument mag bovendien uitgaan van de opgewekte indruk en dan sluit ik voor deze stelling verkeerd lezen uit.
[ Voor 16% gewijzigd door Peanutsonic op 17-12-2022 19:20 ]
iedereen doet het. dat is juist wat ik zeg.RichieB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:14:
@flippy Ok, dus Toshiba stelt het allemaal veel te rooskleurig voor in hun data book? En Panasonic en Mitsubishi niet?
Dat is een goeie. Ik ga even checken of mijn WP dat heeft voor de zekerheid.Proton_ schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 14:00:
@Evanrvb de meeste moderne warmtepompen hebben een geregelde pomp, dus dat kan samen.
Wel opletten wat het debiet is van het miniwarmtepompje, ik denk dat je hem met een terugslagklep parallel wil hebben.
Overigens scheelt wtw ook koude tocht, dus misschien is een decentrale unit alsnog een goed idee (en stiller en goedkoper/zuiniger). VL-100 bijvoorbeeld.
Is één zo'n decentrale unit voldoende voor de ventilatie van de hele woning? Maar dit is geen optie want we willen geen lelijke (in onze optiek iig

@verkeerslicht WTW is inderdaad beter/efficiënter, maar dat is bij ons helaas geen optie
@Thorsd Hoe heb jij dit nu geregeld? Twee thermostaten? Ik heb al wel begrepen dat de Spaarpomp 'standalone' kan dus die zou je dan in theorie op zijn eigen thermostaat kunnen laten draaien. Het mooiste is natuurlijk samen.
Het gaat mij er inderdaad vooral om dat ik nog winst haal uit de naar buiten geblazen warme lucht dus deze unit heeft in mijn geval wel een goede use case denk ik.
Ja er zit maar liefst €2250 subsidie op... geen idee waarom zoveel op deze unit en op mijn WPB maar €725?
Wat gebeurt er volgens jou als de binnentemperatuur op z'n setpoint zit, en ineens begint het zonnetje te schijnen? Gaat dan de thermostaat de warmtepomp afschakelen? of gaat deze dan de aanvoertemperatuur verlagen?epostel schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 10:51:
[...]
Dt is niet echt correct: de binnentemperatuur is op zijn beurt weer rechtsreeks o.a. afhankelijk van zon/wind/regen/buitentemperatuur. Dus ja het is maar 1 variabele, maar dat wil niet zeggen dat er dan geen rekening gehouden wordt met andere variabelen die die ene variabele beinvloeden. Wat je misschien zou kunnen optimaliseren door de gevoelstemperatuur buiten (want dat is ongeveer wat je bescrhijft) in rekening te brengen is dat je die semi-realtime kan meten en sneller kan reageren, terwijl er op binnentemperatuur een grote vertraging zit. Ttz begint het ineens te waaien en je weet dat het nog een uur gaat waaien dan gaat dat een tijd later effect op je binnentemperatuur gaan hebben die je nu nog niet kan meten.
Ik ben bij de klant geweest en waarschijnlijk een draadbreuk oid in de draad naar de controller, voor nu even met een ander draadje opgelost.Dylantje2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:13:
[...]
Ik heb een kennis die kan alles bestellen van pana.
Mss kan dat helpen....
oef een pana stuk.
Weet je mss ook hoe dat kan/kwam?
Mijn eigen machine is nog wel kapot, heeft 400v op gestaan, alle printplaten zijn vernieuwd en de machine opgeborgen.
Maar ik wilde 'm gaan gebruiken en kwam er toen achter dat hij een communicatie error geeft en ik verdenk de print van de buitenunit (bij split). Moet er nog een keer mee aan de slag met een nieuwe print want het is een 9h serie met 100 uur op de klok.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Balen.koevlaas2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:47:
[...]
Ik ben bij de klant geweest en waarschijnlijk een draadbreuk oid in de draad naar de controller, voor nu even met een ander draadje opgelost.
Mijn eigen machine is nog wel kapot, heeft 400v op gestaan, alle printplaten zijn vernieuwd en de machine opgeborgen.
Maar ik wilde 'm gaan gebruiken en kwam er toen achter dat hij een communicatie error geeft en ik verdenk de print van de buitenunit (bij split). Moet er nog een keer mee aan de slag met een nieuwe print want het is een 9h serie met 100 uur op de klok.
Zoals ik al zei: de binnentemperatuur zal dan, met enige vertraging afhankelijk van hoeveel glas je hebt enzovoort, oplopen en wanneer de WP dat doorkrijgt zal die daarop reageren. Met lagere Ta normaal, ik weet niet of er systemen zijn die dan echt gewoon afschakelen? Dus ja als jij dan sensoren en/of data hebt die correct kunnen meten/voorspellen dat dit zal gaan gebeuren dan kan je daarop anticiperen en eerder reageren en de overshoot sneller counteren. Of dat nu echt de moeite is qua comfort of energieverbruik is wel lastig in te schatten.verkeerslicht schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:31:
[...]
Wat gebeurt er volgens jou als de binnentemperatuur op z'n setpoint zit, en ineens begint het zonnetje te schijnen? Gaat dan de thermostaat de warmtepomp afschakelen? of gaat deze dan de aanvoertemperatuur verlagen?
Een WP draait toch juist tijdens het douchen wel door? Maar zal op enig moment de SWW tank moeten gaan verwarmen. Hoe lang duurt dat met de huidige temperaturen ongeveer? Ik denk aan een 200 L tank die ik op 38 graden ga zetten. 8 kW WP is een mooi uitgangspunt al denk ik dat die van mij een 11 kW wordt.verkeerslicht schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:33:
[…]
Stel, je hebt een wat ouder matig geïsoleerd huis, en en wat groter gezin. Het huis heeft bij echte kou 8kw aan warmte nodig. (Toevallig mijn situatie)
Op zaterdag gaat iedereen even douchen, waardoor de CV een uur lang niet aan staat. Dan moet die 8kw wel gecompenseerd worden over de volgende uren. Dus als je unit maar net toereikend is voor CV, gaat dat niet lukken. natuurlijk had je dan sowieso gewoon een grotere WP moeten nemen, maar een WP boiler is voor zo'n huis toch logische keuze.
Komt wel weer goed.
Hij staat nu gewoon aanEvanrvb schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:16:
@Thorsd Hoe heb jij dit nu geregeld? Twee thermostaten? Ik heb al wel begrepen dat de Spaarpomp 'standalone' kan dus die zou je dan in theorie op zijn eigen thermostaat kunnen laten draaien. Het mooiste is natuurlijk samen.
De Ecolution heeft een aantal verschillende methodes hiervoor ingebouwd. Ik gebruik de methode die het aan/uit thermostaat signaal uitleest en hierop gewoon een afvalvertaging heeft. Richting de cv ketel was er een opkom-vertraging.
De Panasonic draait nu gewoon helemaal WAR, dus zonder thermostaat. Ik heb nog een paar maanden om iets beters te bedenken voor het voorjaar begint.
Maar heeft die spaarpomp niet alleen OpenTherm? In dat geval moet je wel een thermostaat gebruiken. Of aan de slag met een OpenTherm gateway.
38 is denk ik te koud, ik start SWW als het 38 is naar 46 graden... ik heb 300L en hij mag max 90 mins over doen, maar dat red ie makkelijk. Hoe meer capaciteit je wp heeft, hoe sneller het gaat.RichieB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:09:
[...]
Een WP draait toch juist tijdens het douchen wel door? Maar zal op enig moment de SWW tank moeten gaan verwarmen. Hoe lang duurt dat met de huidige temperaturen ongeveer? Ik denk aan een 200 L tank die ik op 38 graden ga zetten. 8 kW WP is een mooi uitgangspunt al denk ik dat die van mij een 11 kW wordt.
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Bij mildere temperaturen is je huis sneller op temperatuur met hogere cop bij gelijkblijvende Ta, ik zie het probleem niet.TKroon schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 06:39:
@koevlaas2 ik lees vaak terug dat je een gelijke Ta adviseert. Houdt dat ook in dat je gedurende het jaar regelmatig de instellingen fysiek verandert? Of heb je een manier om dat te automatiseren?
Ik kan nu wel Ta 30 instellen om het huis mee warm te houden, maar met temperaturen buiten van 6-10 graden is 27 graden meer dan voldoende. Hoe ga je hiermee om?
Je kunt ook eens per dag een SWW run doen. Ik heb bv een 300L vat, dat iedere dag om 12 uur 's middags op temperatuur wordt gebracht, 50C. Dan heb je de minste verwarming vraag, en de meeste PV.RichieB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:09:
[...]
Een WP draait toch juist tijdens het douchen wel door? Maar zal op enig moment de SWW tank moeten gaan verwarmen. Hoe lang duurt dat met de huidige temperaturen ongeveer? Ik denk aan een 200 L tank die ik op 38 graden ga zetten. 8 kW WP is een mooi uitgangspunt al denk ik dat die van mij een 11 kW wordt.
WAR Methode 3 zoals beschreven in de TS voldoet aan wat ik wens:
De primaire stooklijn is leidend, en als deze correct is ingesteld zal door wind en/of regen de binnentemperatuur zakken. De thermostaat zal bij een bepaalde ondergrens de Ta omhoog bijstellen
In het andere geval, als de temperatuur stijgt door zon, zal de Ta bij een bepaalde bovengrens omlaag bijgesteld worden.
Als de thermostaat slim genoeg is (denk ik dan) houdt deze ook de aangepaste Ta vast totdat er opnieuw een afwijking gaat ontstaan t.a.v. de setpointtemperatuur.
Ik ga er verder mijn mond over houden
Goed punt inderdaad. Hoe lang het duurt om 200L op te warmen naar een bepaalde temperatuur heb ik geen ervaring mee. Ik weet alleen dat in mijn situatie de binnentemperatuur hier in 1 uur van 20 naar 19°C zakt alsRichieB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:09:
[...]
ik de verwarming uitzet als het koud is buiten. Misschien kan een kenner vertellen hoeveel tijd er nodig is om 200L aan warm water te voorzien.
Hoelang duurt die SWW run bij jou? En hoeveel kW is je WP?Thorsd schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:50:
[...]
\
Je kunt ook eens per dag een SWW run doen. Ik heb bv een 300L vat, dat iedere dag om 12 uur 's middags op temperatuur wordt gebracht, 50C. Dan heb je de minste verwarming vraag, en de meeste PV.
het kost 230W aan warmte om 200L water 1 graad te verwarmen.verkeerslicht schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:11:
[...]
Goed punt inderdaad. Hoe lang het duurt om 200L op te warmen naar een bepaalde temperatuur heb ik geen ervaring mee. Ik weet alleen dat in mijn situatie de binnentemperatuur hier in 1 uur van 20 naar 19°C zakt als
ik de verwarming uitzet als het koud is buiten. Misschien kan een kenner vertellen hoeveel tijd er nodig is om 200L aan warm water te voorzien.
Dus bij een warmtepomp met die netto capaciteit duurt het een uurtje. Zeg ik dat goed?
Dat hangt er vanaf hoeveel er gebruikt is. Meestal minder dan een uur, sommige dagen helemaal niet. Maar opzich is dat makkelijk uit te rekenen: met 9kW kan je in een uur 200L water van 10 naar 50 graden opwarmen.RichieB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:18:
[...]
Hoelang duurt die SWW run bij jou? En hoeveel kW is je WP?
Het langst duurt de wekelijkse sterilisatie run. Dan verwarmt de WP zelf tot 53, en daarna met het interne element in de WP (3kW) tot 60. Dat kan samen wel een paar uur duren. Je kunt ook een element in het vat hangen, dan kan de WP eerder weer voor verwarming gebruikt worden.
Hier staat een Panasonic 9J.
[ Voor 5% gewijzigd door Thorsd op 17-12-2022 21:34 ]
ja.verkeerslicht schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:27:
@flippy Dus als je het water van 10 naar 40 graden (even twee fictieve getallen) zou willen verwarmen kost dat dus 30x230 = 6900W.
Dus bij een warmtepomp met die netto capaciteit duurt het een uurtje. Zeg ik dat goed?
230 Whflippy schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 21:18:
[...]
het kost 230W aan warmte om 200L water 1 graad te verwarmen.
Deze installatiehandleiding denk ik dan:Copitano schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 22:06:
[...]
ga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L
Zie hieronder😉
https://www.vaillant.nl/p...0020243842-02-1648469.pdf
Pagina 26 staat instellen pompvermogen.
Schakelt af onder 4 gr en dit is niet aan te passen, heel jammer. Heb stroom over en moet duur gas kopen. Atlantic verwijst naar lage cop en bevriezen condensor. Cop maakt me niet uit want heb genoeg stroom en kan bijverwarmen met kachel en LL WP. Invriezen zou geen probleem moeten zijn als er een ontdooicyclus op zit. Deze is mogelijk door Atlantic verwijderd van de originele Japanse unit en vervangen door eigen regeling. Je kunt stooklijn en regelkaraker wel instellen via Anna maar die gaat vervolgens black box in die bepaalt of ketel of WP aan gaat. Duurt het te lang om aanvoer te bereiken gaat ketel aan, haalt hij aanvoer temp (Taanv -5gr) niet dan gaat de ketel aan. En onder de 4 gr dus. Allemaal prima voor comfort maar niet zuinig. In de praktijk maakt de warmtepomp daardoor te weinig draaiuren. Heb vrijstaande woning met vloerverwarming, Max aanvoer op 40 gr, hele trage opwarmcurve maar maak in stookseizoen ‘22 tot nu toe 250 kWh verbruik. Dat betekent maar erg weinig gasbesparing (250x4/9=ca 100 m3…)
Op zich prima ding maar door bovengenoemde helaas gemiste kans. Zou hem niet aanbevelen tenzij ze een update of modificatie gaan doen waarmee je de regeling kunt instellen op je eigen behoefte. Hier zijn ze tot op heden niet toe bereid ondanks mijn suggesties. Als ik weer moest kiezen kocht ik een losse monoblock. Kan ik zelf alles instellen. Ik ben dan wel vrij handig dus geen doorsnee gebruiker moet ik erbij zeggen.
Beetje lang verhaal maar kon zelf weinig vinden over het apparaat dus hiermee kunnen anderen hun voordeel doen.
Zou je de sensor niet kunnen foppen zodat hij denkt dat het boven de 4 graden is?JJvdB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:22:
Zag hier en daar wat berichten en vragen over de Atlantic Aurea. Ik heb deze geinstalleerd en uitgebreid getest. Functioneert prima zonder problemen maar helaas nog niet naar mijn zin. Grootste punt blijft regeling en gebrek aan controle. Paar keer contact opgenomen met Atlantic. Op zich heel reponsive dus dat is mooi.
Schakelt af onder 4 gr en dit is niet aan te passen, heel jammer. Heb stroom over en moet duur gas kopen. Atlantic verwijst naar lage cop en bevriezen condensor. Cop maakt me niet uit want heb genoeg stroom en kan bijverwarmen met kachel en LL WP. Invriezen zou geen probleem moeten zijn als er een ontdooicyclus op zit. Deze is mogelijk door Atlantic verwijderd van de originele Japanse unit en vervangen door eigen regeling. Je kunt stooklijn en regelkaraker wel instellen via Anna maar die gaat vervolgens black box in die bepaalt of ketel of WP aan gaat. Duurt het te lang om aanvoer te bereiken gaat ketel aan, haalt hij aanvoer temp (Taanv -5gr) niet dan gaat de ketel aan. En onder de 4 gr dus. Allemaal prima voor comfort maar niet zuinig. In de praktijk maakt de warmtepomp daardoor te weinig draaiuren. Heb vrijstaande woning met vloerverwarming, Max aanvoer op 40 gr, hele trage opwarmcurve maar maak in stookseizoen ‘22 tot nu toe 250 kWh verbruik. Dat betekent maar erg weinig gasbesparing (250x4/9=ca 100 m3…)
Op zich prima ding maar door bovengenoemde helaas gemiste kans. Zou hem niet aanbevelen tenzij ze een update of modificatie gaan doen waarmee je de regeling kunt instellen op je eigen behoefte. Hier zijn ze tot op heden niet toe bereid ondanks mijn suggesties. Als ik weer moest kiezen kocht ik een losse monoblock. Kan ik zelf alles instellen. Ik ben dan wel vrij handig dus geen doorsnee gebruiker moet ik erbij zeggen.
Beetje lang verhaal maar kon zelf weinig vinden over het apparaat dus hiermee kunnen anderen hun voordeel doen.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik denk dat de besparingsgetallen die worden berekend obv testen van de consumententest niet representatief zijn. Ik ga ze bij lange na niet halen. Vraag me af of dit wel representatieve dynamische testen zijn.
En wie voorkomt invriezenBlueTooth76 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 23:38:
[...]
Zou je de sensor niet kunnen foppen zodat hij denkt dat het boven de 4 graden is?
Ik vind juist het comfort prettig dat de vloer 24/7 aangenaam warm is. Met twee kleine kinderen zitten we nogal eens op de grond te spelen ; )koevlaas2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:39:
[...]
Bij mildere temperaturen is je huis sneller op temperatuur met hogere cop bij gelijkblijvende Ta, ik zie het probleem niet.
Jij hebt dus eenzelfde Ta met de huidige vorst als met milde dagen van 10-12 graden? Of pas je hem soms nog aan?
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
99,9% van de tijd wel ja, al heb ik gisteravond de ta verlaagd met 1c. Geloof het of niet daardoor veranderd het stroomverbruik in positieve zin, voor het comfort maakt het niet uit.TKroon schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:22:
[...]
Ik vind juist het comfort prettig dat de vloer 24/7 aangenaam warm is. Met twee kleine kinderen zitten we nogal eens op de grond te spelen ; )
Jij hebt dus eenzelfde Ta met de huidige vorst als met milde dagen van 10-12 graden? Of pas je hem soms nog aan?
Op de Panasonic forum las ik de laatste weken dat de levering juist snel was, via een forum lid die wp installateur is.Niltag schreef op zondag 18 december 2022 @ 01:04:
Nu de panasonic monobloc zo slecht te krijgen is ben ik voor een familielid op zoek naar een alternatief. Welke monoblocs zijn momenteel enigszins verkrijgbaar? Voorwaarde is wel dat hij enigszins fatsoenlijk via Home Assistant is aan te sturen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 15:30 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Daarbij merk ik dat de via de stooklijn om 36 graden water gevraagd wordt, maar dat hij moeite heeft om daar te komen. Telkens als hij er zo ongeveer is begint er weer een defrost. Het water is dan 34 graden, maar op de verdeler van de vloerverwarming (een gesloten verdeler met pomp) zie ik dan dat het water dat de vloer in gaat ongeveer 28 graden is. De verdeler zou omgebouwd worden naar pomploos, maar dat kon uiteindelijk niet (te weinig ruimte op de verdeler). Helaas hebben ze toen niet aangeboden de gehele verdeler te vervangen.
Twee vragen:
1) gaat het beter worden zodra het vloerpakket een beetje is opgewarmd? Kan ik verwachten dat de temperatuur dan wel gehaald wordt of ligt dit echt aan de buitentemperatuur nu?
2) klopt mijn gedachte dat ombouwen naar een open verdeler behoorlijk gaat helpen in de efficientie?
LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module
Ik zou om te beginnen de Ta verlagen, zodat je minder deforst krijgt en het systeem niet zo hard hoeft te stampen.leejoow schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:05:
Vrijdag is bij ons onze 9kW warmtepomp in gebruik genomen. Het heeft 1,5 week geduurd in verband met problemen met het bijvullen van het koelgas. Daardoor is het huis behoorlijk afgekoeld (in de ochtend 12 graden in de woonkamer). Nu draait hij sinds vrijdag continu op 100%. Hij verbruikt 3kW continu. Dat is dus op dagbasis best een hoop ;-)
Daarbij merk ik dat de via de stooklijn om 36 graden water gevraagd wordt, maar dat hij moeite heeft om daar te komen. Telkens als hij er zo ongeveer is begint er weer een defrost. Het water is dan 34 graden, maar op de verdeler van de vloerverwarming (een gesloten verdeler met pomp) zie ik dan dat het water dat de vloer in gaat ongeveer 28 graden is. De verdeler zou omgebouwd worden naar pomploos, maar dat kon uiteindelijk niet (te weinig ruimte op de verdeler). Helaas hebben ze toen niet aangeboden de gehele verdeler te vervangen.
Twee vragen:
1) gaat het beter worden zodra het vloerpakket een beetje is opgewarmd? Kan ik verwachten dat de temperatuur dan wel gehaald wordt of ligt dit echt aan de buitentemperatuur nu?
2) klopt mijn gedachte dat ombouwen naar een open verdeler behoorlijk gaat helpen in de efficientie?
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Ik heb nog een 5j 'over'.Niltag schreef op zondag 18 december 2022 @ 01:04:
Nu de panasonic monobloc zo slecht te krijgen is ben ik voor een familielid op zoek naar een alternatief. Welke monoblocs zijn momenteel enigszins verkrijgbaar? Voorwaarde is wel dat hij enigszins fatsoenlijk via Home Assistant is aan te sturen.
Als met 28C je huistemperatuur stijgt en straks gehaald wordt, dan verdeler eruit en stooklijn naar -10/32C of zo. Scheelt je veel COP en dus efficientie.leejoow schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:05:
Vrijdag is bij ons onze 9kW warmtepomp in gebruik genomen. Het heeft 1,5 week geduurd in verband met problemen met het bijvullen van het koelgas. Daardoor is het huis behoorlijk afgekoeld (in de ochtend 12 graden in de woonkamer). Nu draait hij sinds vrijdag continu op 100%. Hij verbruikt 3kW continu. Dat is dus op dagbasis best een hoop ;-)
Twee vragen:
Als je huistemperatuur stijgt, zou die het moeten halen, maar het blijft hoog.
WP afgelopen 7 dagen: 125 KWh = per dag 17.8 KWh;DeepM schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:51:
Mag ik vragen wat mensen hebben verbruikt aan stroom afgelopen dagen?
Overzicht van mij puur de warmtepomp alleen:
[Afbeelding]
Back -up heater voor het ontdooien: hele week 21 kWh = per dag 3 KWh
Totaal: 146 KWh = per dag 20,8 KWh
Vrijstaande woning 160m²; jaar 2021; gemiddelde temperatuur bgg: 20.5°
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Bedankt maar heb 9kW nodig. Hoor dat dat Q3 2023 wordt. Dus op zoek naar iets vergelijkbaars die ook relatief makkelijk op afstand uit te lezen en aan te sturen is. LG lijkt goed beschikbaar maar is blijkbaar nog wel rommelen met niet goed beschreven modbus.
158kWh tot nu toe deze week.DeepM schreef op zondag 18 december 2022 @ 08:51:
Mag ik vragen wat mensen hebben verbruikt aan stroom afgelopen dagen?
Overzicht van mij puur de warmtepomp alleen:
[Afbeelding]
2 onder 1 kap uit 2006 van 157m2. Temperatuur 21 graden binnen en 1 graag nachtverlaging van 23:00 tot 10:00
[ Voor 4% gewijzigd door HaTe op 18-12-2022 09:51 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Via via vernomen dat er problemen zijn met een aantal Remeha warmtepompen.
Het gaat om de modellen Mercuria Ace, Eria Tower Ace en Eria Ace Tower S.
Het blijkt dat de defrost cyclus niet juist werkt. Remeha werkt aan een oplossing hiervoor.
ondertussen wordt de suggestie geboden om:
- bij All Electric de Wp de warmtevraag weg te nemen. Dan handmatig te ontdooien met behulp van warm water en vervolgens de thermostaat weer op warmtevraag te zetten. EN de parameter HP030 op "1" in te stellen.
- bij hybride installaties wordt geadviseerd om de ketel het te laten overnemen (dus aanpassen van AP001, AP098 en ook hier HP030 op "1" in te stellen.
Ik heb een 200l tank en een Mitsubishi SUZ-SWM80VA. Staat op 52 graden en opwarmen bij 38. Duurt 's zomers minder dan 3 kwartier, maar met deze buitentemperaturen meer dan anderhalf uur. Dan begin ik het in huis wel te merken dat het afkoelt, dus ben nog een beetje aan het spelen met de SWW-Laadtijd, zodat hij het in 2 keer doet en tussendoor weer gaat verwarmen.RichieB schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:09:
[...]
Maar zal op enig moment de SWW tank moeten gaan verwarmen. Hoe lang duurt dat met de huidige temperaturen ongeveer? Ik denk aan een 200 L tank die ik op 38 graden ga zetten. 8 kW WP is een mooi uitgangspunt al denk ik dat die van mij een 11 kW wordt.
[...]
WP afgelopen 7 dagen: 125 KWh = per dag 17.8 KWh;
Back -up heater voor het ontdooien: hele week 21 kWh = per dag 3 KWh
Totaal: 146 KWh = per dag 20,8 KWh
Vrijstaande woning 160m²; jaar 2021; gemiddelde temperatuur 20,5*
Een schijntje, dat heet "voor een dubbeltje op de 1e rang.
Het is natuurliijk ook afhankelijk wat je wil doen via de modbus. Een aantal parameters staan in de uitgebreidere handleidingen van LG. Helaas zijn niet voor alle modellen dezelfde adressen gebruikt. Maar je kunt redelijk wat parameters lezen. Qua aansturen, settings die niet ingrijpen op de eigen LG besturing kun je mee los bv standby, silent mode, regelen op Ta of Tr, T setting. Op het specifiek LG forum staat (nog) geen lijst met alle bekende modbus parameters. Maar het is, denk ik, de moeite waard om de berichten van de laatste maanden door te spitten. Kost je wel een paar uur, want het is best een actief forum.Niltag schreef op zondag 18 december 2022 @ 09:39:
[...]
Bedankt maar heb 9kW nodig. Hoor dat dat Q3 2023 wordt. Dus op zoek naar iets vergelijkbaars die ook relatief makkelijk op afstand uit te lezen en aan te sturen is. LG lijkt goed beschikbaar maar is blijkbaar nog wel rommelen met niet goed beschreven modbus.
Dit topic is gesloten.