WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik hoor de warmtepomp zelf niet, maar wel het water wat door de leiding gaat. De temperatuur word inderdaad niet gehaald, maar als ik 1 verdeler uit zet dan wel, vandaar de vraag… juist te veel flow of te weinig?Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:49:
[...]
Als je de doeltemperatuur niet haalt dan draait je WP vol vermogen. Wat verbruikt je WP op dit moment en wat kan hij maximaal bij deze temperaturen verbruiken?
En als je je WP door het huis heen hoort is daar ook iets aan de hand. Staat ie op een plat dak boven een uitbouw?
Je kunt niet teveel flow hebbenrroetenberg schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:03:
[...]
Ik hoor de warmtepomp zelf niet, maar wel het water wat door de leiding gaat. De temperatuur word inderdaad niet gehaald, maar als ik 1 verdeler uit zet dan wel, vandaar de vraag… juist te veel flow of te weinig?
Je hebt gewoon veel afgifte, en dat is positief, zet de Ta eens wat naar beneden zou ik zeggen.
Bij een hoge flow wordt de Ta lager, maar je opgewekte vermogen (door betere COP) neemt ook toe. Dus meer warmte naar binnen in totaal.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je hebt twee problemen (en je beantwoordt mijn vragen niet):rroetenberg schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:03:
Ik hoor de warmtepomp zelf niet, maar wel het water wat door de leiding gaat. De temperatuur word inderdaad niet gehaald, maar als ik 1 verdeler uit zet dan wel, vandaar de vraag… juist te veel flow of te weinig?
- Je hoort het water in de leidingen. Als je minder geluid wilt, kun je de flow wel verminderen, maar dat gaat altijd ten koste van je rendement, omdat dan bij hetzelfde vermogen een hogere temperatuur nodig is en
- Je haalt je ingestelde temperatuur niet, terwijl de WP wel voluit draait. Dat wijst op een tekort aan vermogen (of een te hoog ingestelde temperatuur), vandaar mijn vraag over het opgenomen vermogen, vergeleken met de specs.
[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 20-11-2022 10:07 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dus hoge flow en zo laag mogelijke Ta geeft beste resultaat. Hier 30-35 Ta met een oude ELGA Carrier uit 2014. Afgiftesysteem: de radiatoren uit 1977
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb er een opentherm gateway tussen zitten. Die gebruik ik om te loggen maar ook om een beetje te sturen.ID-College schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:47:
[...]
Waarmee forceer je hem naar 17 graden? Ik doe eigenlijk hetzelfde (dan van 21 naar 18) alleen dan gaat hij uiteraard uit omdat de doeltemp ruimschoots bereikt is.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Hoe kan ik hem continue op Ta 28 krijgen? Heb WAR al geprobeerd en met de strooklijn verschillende dingen geprobeerd. Hij staat nu op ruimtergelingGrolsch schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:00:
[...]
Dan kom je vermogen te kort, maar kun je hem niet constant op bijv. Ta 28 laten draaien, wordt je huis dan niet warm
Stooklijn staat nu op voetpunt 20, eindpunt 30. Lager kan helaas niet. Ook is het nu half graad warmer in huis dan ingesteld, dus zal eens kijkenGrolsch schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:04:
[...]
Je kunt niet teveel flow hebben
Je hebt gewoon veel afgifte, en dat is positief, zet de Ta eens wat naar beneden zou ik zeggen.
Dat zo'n hybride zoveel gas kan vervangen he.Grolsch schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:39:
[...]
Het grootste probleem bij hun is nog het afgiftesysteem.
Hun vloerverwarming is niet helemaal uitgelegd als hoofdverwarming, ze hadden altijd hete lucht verwarming erbij die ook de bovenverdieping en zolder verwarmde.
Die hebben ze uit gezet, dus ze gebruiken nu alleen de vloerverwarming.
Ze verbruikten inderdaad =- 2500m3 gas per jaar en sinds 10 november staat de WP er een jaar, gasverbruik was 351m3 in de periode 10-11-2021 t/m 09-11-2022, dus een aardige besparing
Ook hebben ze PV bijgelegd en een EV gekocht.
Totale verbruik stroom was netto 1150kWh, en dan zijn de extra panelen pas in maart 2022 gelegd, dus zal straks nog wel minder zijn.
Nee zit geen WTW-D in. Alleen een mechanische ventilatieDaannn1987 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:00:
[...]
Als je aanvoer niet hoger dan 30 komt is je afgifte systeem iig prima!
Huis uit 2000... geen WTW-d ?
Hier 2-1-kap uit 2002 met wtw-d
Normaal gaat de gasketel bijspringen ergens tussen 0 en 2 graden.
Dit jaar:
- Kinderen uit huis, dus minder stoken op zolder
- De koelgasmiddelleidingen geisoleerd met 13mm armaflex
- Paar kleine isolatieklusjes
Nu gasketel niet gebruikt, binnentemperatuur wel 0,6 graad weggezakt, ben benieuwd of die vandaag weer omhoog gaat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/87KPSJuC5tyaNbZyOkwrEjpH.png?f=user_large)
- Ruimtetemperatuur loopt voor op dit moment, ongeveer half graad.Andrehj schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:06:
[...]
Je hebt twee problemen (en je beantwoordt mijn vragen niet):Nog een vraag: Hoe zit het met je ruimtetemperatuur? Blijft die achter, of op peil?
- Je hoort het water in de leidingen. Als je minder geluid wilt, kun je de flow wel verminderen, maar dat gaat altijd ten koste van je rendement, omdat dan bij hetzelfde vermogen een hogere temperatuur nodig is en
- Je haalt je ingestelde temperatuur niet, terwijl de WP wel voluit draait. Dat wijst op een tekort aan vermogen (of een te hoog ingestelde temperatuur), vandaar mijn vraag over het opgenomen vermogen, vergeleken met de specs.
- De stooklijn kan niet lager ingesteld worden
- vermogen moet ik nakijken
Als het nu in huis te warm wordt (vermogen moet dus naar beneden) én je stooklijn kan niet lager (welk merk is dat trouwens dat de stooklijn niet lager kan? Het is pas -5, het eindpunt met +30 zal toch ergens bij -15 liggen?) dan kun je het vermogen alleen nog met de flow beïnvloeden. Dus de flow wat lager zetten.rroetenberg schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:08:
Stooklijn staat nu op voetpunt 20, eindpunt 30. Lager kan helaas niet. Ook is het nu half graad warmer in huis dan ingesteld, dus zal eens kijken
Oude ELGA?Makkievld 2.0 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:07:
[...]
Hoe kan ik hem continue op Ta 28 krijgen? Heb WAR al geprobeerd en met de strooklijn verschillende dingen geprobeerd. Hij staat nu op ruimtergeling
Normaal niet, maar wat ik heb gedaan..
Aanvoer en retour sensoren gewisseld, daardoor kan je met parameter 81 82 en 83 de "retour" beperken maar omdat je de sensoren gewisseld hebt beperk je op de aanvoer..
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Die heb ik ook idd, maar welke thermostaat heb jij dan? Commando's van de OTGW worden overruled door de thermostaat zover ik weet, dus als ik een setpoint stuur, stuurt de thermostaat weer een nieuwe waarde en is de oude weg. Althans, dat gebeurde altijd in het verleden. Nu moet ik zeggen dat ik sinds deze week pas op 6.2 zit vd OTWG en gebruik Domoticz.. bij 4.3 was dat wel zo iig!LacsapOV schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:07:
[...]
Ik heb er een opentherm gateway tussen zitten. Die gebruik ik om te loggen maar ook om een beetje te sturen.
Dank je wel. Zal er later eens naar kijken. Neem aan dan met WAR en de stooklijn spelen? Ik heb de Anna thermostaat. Welke gebruik jij?Daannn1987 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:19:
[...]
Oude ELGA?
Normaal niet, maar wat ik heb gedaan..
Aanvoer en retour sensoren gewisseld, daardoor kan je met parameter 81 82 en 83 de "retour" beperken maar omdat je de sensoren gewisseld hebt beperk je op de aanvoer..
Setpoint laat ik met rust, ik vang de kamertemperatuur van de thermostaat op en stuur 17 graden door naar de warmtepomp. Daardoor denkt de Loria dat de gewenste temperatuur niet is bereikt en blijft aan.ID-College schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:20:
[...]
Die heb ik ook idd, maar welke thermostaat heb jij dan? Commando's van de OTGW worden overruled door de thermostaat zover ik weet, dus als ik een setpoint stuur, stuurt de thermostaat weer een nieuwe waarde en is de oude weg. Althans, dat gebeurde altijd in het verleden. Nu moet ik zeggen dat ik sinds deze week pas op 6.2 zit vd OTWG en gebruik Domoticz.. bij 4.3 was dat wel zo iig!
Gewenste kamertemperatuur gaat via klokprogramma van de thermostaat. Aanvoertemperatuur wordt bepaalt door de Loria op 100% WAR.
Wat ik eigenlijk van plan was lukte niet. Ik wou de zelf de aanvoertemperatuur aanpassen, maar wat ik ook doe de Loria bepaalt eigenwijs zelf de aanvoertemperatuur. (v27)
Nee gebruik geen war en of stooklijn, gewoon puur RAR...Makkievld 2.0 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:27:
[...]
Dank je wel. Zal er later eens naar kijken. Neem aan dan met WAR en de stooklijn spelen? Ik heb de Anna thermostaat. Welke gebruik jij?
Ik heb de std honeywell thermostaat..
Kan je met ANNA op WAR stoken zonder dat de buitenunit uit gaat (volledig standby a 10 watt?)
Met de honeywell gaat op WAR uiteindelijk de buitenunit volledig uit waardoor je WAR niet meer werkt.
WAR werkt standaard namelijk op de temperatuur sensor in de buitenunit.
Of je moet de externe buitenvoeler hebben dan bljift het wel werken..
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
volgens mij
Instellen met dipswitches en 4kW
ELGA met Carrier buitenunit (tot ca. 2010)
ELGA met Carrier buitenunit in kleinere kast (2010-2015/16)
ELGA met Toshiba buitenunit 2015-2019?)
Instellen met een menu (evt via thermostaat)
?ELGA met Toshiba buitenunit 2019??
ELGA ACE 2020 4 en 6 kW
ELGA ACE 2022? 4 en 6 kW
Ik heb de 2e en die luistert nauwelijks naar je thermostaat, alleen Truimte, Tgewenst en Warmtevraag en Koudevraag.
Bij mij daarom beste resultaat met de Celcia 20.
[ Voor 17% gewijzigd door BarryH op 20-11-2022 10:34 ]
Ik heb een externe buitenvoeler. Zal eens gaan experimenteren. Dank je welDaannn1987 schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:30:
[...]
Nee gebruik geen war en of stooklijn, gewoon puur RAR...
Ik heb de std honeywell thermostaat..
Kan je met ANNA op WAR stoken zonder dat de buitenunit uit gaat (volledig standby a 10 watt?)
Met de honeywell gaat op WAR uiteindelijk de buitenunit volledig uit waardoor je WAR niet meer werkt.
WAR werkt standaard namelijk op de temperatuur sensor in de buitenunit.
Of je moet de externe buitenvoeler hebben dan bljift het wel werken..
Ik heb een Elga met thosiba buiten unit van 2019BarryH schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:33:
@Makkievld 2.0 Er zijn veel verschillende types van de ELGA.
volgens mij
Instellen met dipswitches en 4kW
ELGA met Carrier buitenunit (tot ca. 2010)
ELGA met Carrier buitenunit in kleinere kast (2010-2015/16)
ELGA met Toshiba buitenunit 2015-2019?)
Instellen met een menu (evt via thermostaat)
?ELGA met Toshiba buitenunit 2019??
ELGA ACE 2020 4 en 6 kW
ELGA ACE 2022? 4 en 6 kW
Ik heb de 2e en die luistert nauwelijks naar je thermostaat, alleen Truimte, Tgewenst en Warmtevraag en Koudevraag.
Bij mij daarom beste resultaat met de Celcia 20.
Je bedoeld 20/20 en -10/30 of?rroetenberg schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:08:
[...]
Stooklijn staat nu op voetpunt 20, eindpunt 30. Lager kan helaas niet. Ook is het nu half graad warmer in huis dan ingesteld, dus zal eens kijken
(Buitentemperatuur/aanvoertemperatuur)
Je had volgens mij ook als ik je oude post terug leest een buffervat parallel aangesloten met secundaire pomp.
En iets met sensor verplaatst vanuit buffervat op aanvoerleiding.
Zit de aanvoer sensor voor of na de parallel buffervat op de aanvoerleiding?
Ik zou mij er persoonlijk niet te druk om maken, als hij lekker energie zuinig bezig is en de woning wordt gewoon warm…
Vorige winter had je weer andere problemen dus tja, anders even bespreken met de installateur, die weet wat er allemaal is gedaan…
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Bij een defrost wordt er warmte onttrokken aan de woning om de buitenunit te ontdooien, daarom wordt de ketel denk ik aangesproken om dat effect te dempen in huis.Daannn1987 schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:18:
[...]
Nee.. wellicht dat @mkleinman het weet?
Mijn schoonouders hebben ook de ELGA ACE met hetzelfde (gas bijstook bij defrost)
Ik zou niet weten of mijn CV ketel ook wordt aangesproken, er zit niets op aangesloten :-)
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wil je eens delen hoe je dat doet? Mag ook in PM. Kan ik eens kijken of ik hier iets kan rommelen zodat ie rustig kan blijven draaienLacsapOV schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:28:
[...]
Setpoint laat ik met rust, ik vang de kamertemperatuur van de thermostaat op en stuur 17 graden door naar de warmtepomp. Daardoor denkt de Loria dat de gewenste temperatuur niet is bereikt en blijft aan.
Gewenste kamertemperatuur gaat via klokprogramma van de thermostaat. Aanvoertemperatuur wordt bepaalt door de Loria op 100% WAR.
Wat ik eigenlijk van plan was lukte niet. Ik wou de zelf de aanvoertemperatuur aanpassen, maar wat ik ook doe de Loria bepaalt eigenwijs zelf de aanvoertemperatuur. (v27)
Deze bijstook bij defrost is door de Instelling parameter HP029.Daannn1987 schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:18:
[...]
Nee.. wellicht dat @mkleinman het weet?
Mijn schoonouders hebben ook de ELGA ACE met hetzelfde (gas bijstook bij defrost)
Echter is de Parameter niet meer op de Elga Ace terug te vinden en daardoor ook niet meer door de gebruiker uit te schakelen.
Volgens de laatste informatie bij Remeha zou de installateur dit moeten kunnen doen maar de installateur kan het kennelijk ook niet wat mij afgelopen week is verteld.
Over de Instelling HP 029 is al reeds eerder op tweakers geschreven.
Dan kan je beter een warmtewisselaar voor de jacuzzi gaan kopen dan wat anders denk ik.Daannn1987 schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:51:
[...]
Welke TA / TR krijg je daarmee dan? Mijn vvw ligt ook hoh 15 maar heb weinig te klagen..
Bij mn schoonouders is warp speetile neergelegd op een behoorlijk oppervlakte.
Mooie besparing! Schoonouders ook van 2600m3 naar 200m3 per jaar gegaan.. met zulke besparingen heb je zo'n elga er in 2 jaar uit.. (Op basis van de huidige gasprijzen).
Alleen die laatste 200 eraf halen is een beste investering, dan zou je de ELGA ACE al moeten vervangen.. of een kleine elektrische ketel ernaast hangen voor de backup + warmtepompboiler oid.
Ze hebben alleen een jacuzzi die cop1 verwarmd wordt.. wel PV maar de opwek daarvan (5000kwh) gaat volledig die jacuzzi in....
Nukezone FTW
Waarom dan nog een verdeler met pomp en mengventiel?Grolsch schreef op zondag 20 november 2022 @ 09:19:
[...]
Ze hebben nog een oude verdeler met pomp en mengventiel.
Je kunt toch een veel hogere COP halen door deze te verwijderen?
Zwerius Kriegsman
Omdat ze ook nog een cv ketel hebben misschien? Je wilt geen 70 graden door je vloer. Een gesloten verdeler is beter als je een warmtepomp gebruikt ja.Zwerius schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:33:
[...]
Waarom dan nog een verdeler met pomp en mengventiel?
Je kunt toch een veel hogere COP halen door deze te verwijderen?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Maar je kunt op je CV ketel toch ook gewoon een max. temp van bijv. 40° C instellen?Rol-Co schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:40:
[...]
Omdat ze ook nog een cv ketel hebben misschien? Je wilt geen 70 graden door je vloer. Een gesloten verdeler is beter als je een warmtepomp gebruikt ja.
Zwerius Kriegsman
Was hier vannacht ook het geval, met runs van een goed half uur per stuk. Maar na 10 uur werden de defrosts flink minder en hij is nu al met een run van ruim 2,5 uur bezig.Daannn1987 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 21:57:
[...]
Ziet eruit als defrostmania![]()
Het is hier nu -2 op rv 78.. Maar ik heb de TA beperkt op 28 graden dus hij stookt lekker rustig..
Tot de eerste defrost aantreed dan gaat het los.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Zonder flauwekul verder:
Als ik na de inbedrijfstelling begin met verwarmen, kan ik dan beter beginnen op een vaste TA?
Of simpelweg stooklijn aanhouden?
Ik vermoed/denk dat de koude uit vloer gaat zorgen voor een te lage Tr.
Dus dacht ik aanzoiets:
Thermostaat in woonkamer op 20°.
Vaste Ta op 22° tot Tr stabiel is.
Dan Ta +1° en zo verder gaan tot de Ta overeenkomt met stooklijn met bijbehorende buiten T. Dan over op stooklijn.
Stooklijn die ik in gedachten heb:
+15 Buiten T = 24° Ta
-10 = 35° Ta
En dan uitproberen wat de juist stooklijn is.
En voor iedereen begint: ik was ook graag begonnen met verwarmen toen het 15° buiten was maar leveringsproblematiek he

www.highflow.nl
Als je voldoende flow hebt is dit allemaal geen probleem.BTS schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:22:
Momenteel 16 graden binnen, Warmtepomp wordt over 2 weken in bedrijf gesteld![]()
Zonder flauwekul verder:
Als ik na de inbedrijfstelling begin met verwarmen, kan ik dan beter beginnen op een vaste TA?
Of simpelweg stooklijn aanhouden?
Ik vermoed/denk dat de koude uit vloer gaat zorgen voor een te lage Tr.
Dus dacht ik aanzoiets:
Thermostaat in woonkamer op 20°.
Vaste Ta op 22° tot Tr stabiel is.
Dan Ta +1° en zo verder gaan tot de Ta overeenkomt met stooklijn met bijbehorende buiten T. Dan over op stooklijn.
Stooklijn die ik in gedachten heb:
+15 Buiten T = 24° Ta
-10 = 35° Ta
En dan uitproberen wat de juist stooklijn is.
En voor iedereen begint: ik was ook graag begonnen met verwarmen toen het 15° buiten was maar leveringsproblematiek he![]()
Gewoon op weersafhankelijk instellen, en de stooklijn gaande weg bijstellen.
Stooklijn van -10/35 en 16/25 zou ik hanteren.
Indien nodig -10/35 bijstellen naar beneden, bijvoorbeeld: -10/32.
Enzovoorts…
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dat kan maar dan doen je radiatoren niet veel meer, maar heb je nodig bij cv stand omdat je wp het dan niet trekt, daarom heb je toch een hybride? Als dat allemaal ging had ie geen cv meer.Zwerius schreef op zondag 20 november 2022 @ 13:54:
[...]
Maar je kunt op je CV ketel toch ook gewoon een max. temp van bijv. 40° C instellen?
Dat hangt een beetje af van de radiatoren die je hebt. Mijn ketel staat op 43, zodat het systeem in ieder geval de maximale Ta die ik ooit heb gezien kan bereiken. Dat was in inze pre-vvw tijd ongeveer 42, dus een graadje hoger leek me wijs. Gisteren heeft hij bij -2,8 een maximale Ta van 40,9 bereikt en dat was omdat het de Elga niet lukte om met temperaturen onder 0 en defrost heaven een verschil van 0,5 graden onder Tset vlug genoeg weg te werken met de vvw.Rol-Co schreef op zondag 20 november 2022 @ 16:07:
[...]
Dat kan maar dan doen je radiatoren niet veel meer, maar heb je nodig bij cv stand omdat je wp het dan niet trekt, daarom heb je toch een hybride? Als dat allemaal ging had ie geen cv meer.
De bijkeuken, waar een radiator hangt, was toen al lang weer op temperatuur en is meestal de warmste plek in huis omdat dat ding veel te groot is voor de nageïsoleerde ruimte. Zelfde geldt voor de slaapkamer van de peuter.
Maar goed, had ik in 2017 geweten wat ik nu wist dan was ik toen direct gasloos gegaan met mijn radiatoren en een Ta van max 42 als het echt koud wordt...
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Dat heeft ook te maken met de wind. Als de wind van voren of achteren komt en de warmtepomp staat vrij in het veld bestaat de kans dat de warmte die nodig is bij een defrost vooral wegwaait....BarryH schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 23:09:
@LacsapOV Waarom maakt de afstand tot de muur zoveel uit? Iets minder luchtflow?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Als ik kijk naar het energieverbruik in de bijbehorende app, dan gaat hij vooral verwarmen met het elektrisch element. Het gevolg is dat het wel snel , misschien te snel, warm wordt. Van 20 naar 21 graden in ca. 2 uur. Het verbruik is er ook naar, bijna 20 kw in die 2 uur terwijl het buiten niet koud is, althans hier rond de 2 graden.
Wat ik al geprobeerd heb is handmatig via thermostaat atag one te schakelen en via klokprogramma . Dit lijkt geen verschil te maken.
Blijft steeds met element verwarmen.
Iemand een idee welke instelling ik moet aanpassen of is er een systeem fout.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 23:04
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Misschien dat je buren of Hybride warmtepomp Atag Energion M Hybrid-all 5 ervaringen? je verder kunnen helpen? Al gaat het daar over een hybride, zullen veel instelmogelijkheden overeen komen.
Vaak kan je ook veel informatie uit een installatiehandleiding halen, als aanvulling op de gebruikershandleiding. Vanuit de bouw worden warmtepompen zelden goed ingeregeld overgedragen (dat kost ook gewoon wat tijd).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat is precies hoe ik het hier nu doe, Elga (Ace] voor het grootste gedeelte van de verwarming, en de airco (MHI ZS3.5kW ter ondersteuning]. Backup van de CV staat nu uit, dus ook geen gasverbruik meer tijdens defrosts. Was even puzzelen qua regeling, maar staat nu goed ingesteld, en kon het afgelopen dagen makkelijk warmhouden met meestal de stille modus, geeft vertrouwen dat ook helemaal zonder gas kan als het een keer een paar dagen achter elkaar flink vriest. Je kan hier goed zien hoe dat werkt (blauwe lijn is opgenomen vermogen van de Elga, rode lijn de temperatuur binnen]Daannn1987 schreef op zondag 20 november 2022 @ 08:16:
[...]
Airco's hebben toch niet zon slechtte cop? Als je de airco inzet en de elga wat ontlast daarmee krijgt de elga ook een betere cop..
:strip_exif()/f/image/j9bSmwgqjj7GZDjQSrz5xT8e.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus de Elga Ace loopt het grootste gedeelte van de tijd op het maximum van de stille modus (ca. 500W], met een keer in de ca. 1.5 uur een defrost. Overdag tussen 10 en 5 mag hij op volle toeren draaien, en dat gebeurt dan ook af en toe, het aantal defrosts neemt dan wel toe. Om 11 uur `s avonds gaat de nachtverlaging van 0.5 graad in, je ziet dan goed dat het vermogen in de stille modus onvoldoende is om het huis warm te houden. Als de temperatuur te ver zakt, vanaf 3 uur s nachts springt de airco bij, dat zie je hieronder (gele lijn is opgenomen vermogen van de airco].
:strip_exif()/f/image/8PwDJzXzknVHuGjjnDj2PkGf.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanaf 7 uur gaat de temperatuur weer terug naar de dagstand, dan gaat de airco harder draaien. Vervolgens regelt deze ook de temperatuur met een hysterese van 0.5 graden, deze heeft duidelijk nog vermogen over (maar staat ook nog ingesteld op stille modus, ca. 50% van maximaal]
[ Voor 4% gewijzigd door JBtL op 20-11-2022 20:57 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Ik heb min of meer hetzelfde gehad met dezelfde warmtepomp. De installateur had de verwarmingsmode van de warmtepomp op standaard ingesteld, dan schakelt hij na X tijd (weet het niet meer precies maar vond het vrij snel iig) het elektrisch element om de ruimte sneller op temperatuur te krijgen. Door de verwarmingsmode op green mode in te stellen doet hij dat niet meer. Voor het tapwater is er ook een green mode bij de comfort instellingen, dan schakelt hij ook daar minder snel het element bij.Mvcb schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:10:
Hier een vraag, in onze nieuwbouw woning , opgeleverd in april dit jaar heb ik vorige week de eerste keer de verwarming aangezet, een atag energion 5 warmtepomp.
Als ik kijk naar het energieverbruik in de bijbehorende app, dan gaat hij vooral verwarmen met het elektrisch element. Het gevolg is dat het wel snel , misschien te snel, warm wordt. Van 20 naar 21 graden in ca. 2 uur. Het verbruik is er ook naar, bijna 20 kw in die 2 uur terwijl het buiten niet koud is, althans hier rond de 2 graden.
Wat ik al geprobeerd heb is handmatig via thermostaat atag one te schakelen en via klokprogramma . Dit lijkt geen verschil te maken.
Blijft steeds met element verwarmen.
Iemand een idee welke instelling ik moet aanpassen of is er een systeem fout.
Toen we thuiskwamen las ik op de Elga een temperatuur af van 34gr aanvoer. De max. aanvoer (CP000) staat op 50gr - maar dat heeft ‘ie dus nooit gehaald? Dat had ik wel verwacht en zie ik ook in de Remeha documentatie staan? Obv de stooklijn had ‘ie gewoon op 50gr moeten zitten.
Ik had de CV onder de -10 (HP000) uitgezet dus die was niet bijgesprongen. Thuis de CV weer even bijgeschakeld en alles was met een paar min weer OK.
Heb ik verkeerde verwachtingen van de Elga Ace? Mis ik ergens een instelling…?
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 13:43 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Weinig ruimte onder je wp, als het een weekje ontdooien blijft met vorst heb je een mooi ijs sculptuurRonald.42 schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:48:
Zie ginds komt de stoomboot.
[Afbeelding]
De houthokken blijven mooi vol met die wp.
Valt me niet tegen met die vieze oosten wind en de lage temperaturen van afgelopen nachten.
Wat nu wel op valt is het warmte verlies van de woning daar hadden we met hout stoken niet echt erg in, maar nu is het meetbaar..
- Proton_
Als al jouw radiatoren bij elkaar 8 kW afgifte hebben bij 50 graden Ta, en de Elga kan maar 5 kW leveren, dan wordt die 50 graden dus nooit aangetikt.
Het evenwicht tussen opwek en afgifte is blijkbaar bij 34 graden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
- Proton_
Extrapoleer naar een weekje van dit weer...
Ter herinnering
Andrehj schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:51:
[...]
Ook als het vriest en je dakbedekking daar dik onder nul is? Want ik voorspel daar alvast een grote ijsberg, en vastlopende fan omdat het water daaronder bevriest en niet meer uit je WP kan weglopen. Kijk dit topic maar terug naar vorig jaar februari. Iedereen met minder dan 20 cm vrije ruimte onder zijn WP had toen ellende.
Oh ja, dat is die pomp die andersom staat.Ronald.42 schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:01:
[...]
Jaja![]()
En ik heb volgens mij toen ook gezegd dat ik de eerste zou zijn die het zou melden als het misgaat.
Voorlopig gaat het nog goed
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 13:45 ]
Zit toch een rooster achter neem ik aan, en daar achter is niet de buren hoop ik.Ronald.42 schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:14:
[...]
Ja dat was een mooie discussie toen ook.
Er schijnt toch door onverklaarbare redenen genoeg lucht door te kunnen om nog een nette cop te halen.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Vaak bu'j te bangeRonald.42 schreef op zondag 20 november 2022 @ 22:14:
[...]
Ja dat was een mooie discussie toen ook.
Er schijnt toch door onverklaarbare redenen genoeg lucht door te kunnen om nog een nette cop te halen.
Hier in Siberië (Oosten van Twente) zijn we er nog niet vanaf. Sneeuw en temperaturen rond het vriespunt.
Help ff onthouden, ik moet mijn 15 jaar oude laptop (Stoommachine) daar voor aantrappen.ID-College schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:35:
[...]
Wil je eens delen hoe je dat doet? Mag ook in PM. Kan ik eens kijken of ik hier iets kan rommelen zodat ie rustig kan blijven draaien
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 13:45 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 13:46 ]
Geen rooster?
[ Voor 98% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 13:46 ]
Door het veranderen van de pompinstelling op de Elga werkt duo niet. Zal als ik meer tijd heb eens kijken of ik mijn cv ketel goed kan afstellen om in duo te laten samen werken. Maar als de Elga zulke aanvoertemp kan leveren is het voorlopig niet nodig om de cv ketel erbij gebruiken.
Nu zou ik graag mijn COP willen berekenen met Home assistant. Met opentherm kan ik de aanvoer en retour temps uitlezen. Maar er zit geen flowmeter in het systeem. Moet dat door een installateur geïnstalleerd worden?
leuk dat de Ta omhoog gaat maar je COP daalt wel. het gaat om het vermogen dat je in je huis pompt en dat wil je op een lagere temperatuur en dat verandert niet want je produceert al op maximaal vermogen. dus omhoog die pomp.Makkievld 2.0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 05:40:
Ik ben gisteren even aan het experimenteren geslagen met mijn Techneco Elga. De aanvoer temp kwam niet hoger dan 28/29 graden na hele lange runs op 100%. Ik ben met de instelling van de pomp gaan spelen. Van standje 4 naar standje 1. Nu zie ik in korte tijd dat de aanvoer temp stijgt naar 33/34 graden. Er blijkt wel een groot verschil te ontstaan tussen de Ta en Tr van 7 graden. Normaliter was dat verschil kleiner met de aanvoer van 28/29. Namelijk rond de 3 graden. Is dit erg of moet ik de pomp van de vloerverwarming hoger/lager zetten?
Door het veranderen van de pompinstelling op de Elga werkt duo niet. Zal als ik meer tijd heb eens kijken of ik mijn cv ketel goed kan afstellen om in duo te laten samen werken. Maar als de Elga zulke aanvoertemp kan leveren is het voorlopig niet nodig om de cv ketel erbij gebruiken.
Nu zou ik graag mijn COP willen berekenen met Home assistant. Met opentherm kan ik de aanvoer en retour temps uitlezen. Maar er zit geen flowmeter in het systeem. Moet dat door een installateur geïnstalleerd worden?
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Wat ik hier heb gezien is dat hij om backupwarmte vraagt zodra Ta<18C zakt tijdens de defrostcyclus (bij mij pas aan het einde). Aan de kant van de Elga Ace heb ik dit niet kunnen fixen, maar op onze Intergas ketel heb ik een wachttijd bij warmtevraag van 3 minuten ingesteld, en sindsdien geen gas meer verbruikt tijdens defrosts.mkleinman schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:42:
[...]
Bij een defrost wordt er warmte onttrokken aan de woning om de buitenunit te ontdooien, daarom wordt de ketel denk ik aangesproken om dat effect te dempen in huis.
Ik zou niet weten of mijn CV ketel ook wordt aangesproken, er zit niets op aangesloten :-)
Alleen tijdens de defrosts worden de runs even onderbroken (de compressor wordt uitgeschakeld om de 4-weg klep om te schakelen) en dan loopt direct na de defrost het opgenomen vermogen ook even op naar 2800 Watt om de verloren warmte weer terug het systeem in te krijgen.
De defrosts zelf duren maar enkele minuten (ongeveer 4.5 minuut), Het duurt daarna nog 10 minuten om de aanvoertemperatuur weer terug op de stooklijn te krijgen. In de nacht dat het vroor waren er 7 defrosts, met tussenpozen van 1 tot 3 uur.
De defrosts gebruiken warmte uit het systeem. De backup heater komt er bij als de aanvoer daalt tot meer dan 12 graden onder het setpoint en dan alleen als het buiten kouder is dan -5. Die 12 graden is instelbaar. Standaard is dat 2, maar kan op 12, 22, 32, of 42 gezet worden. Die laatste twee zijn bedoeld voor hogere systeemtemperaturen
Zal de pomp omhoog zetten ik wist niet dat het zo werkte. Ik dacht fijn dat de aanvoer hoger is dan gaat er ook warmer water door de leidingen. Nu draait de Elga ook 100% maar met warmer aanvoer water. Dat was mijn logica. Heb wel wat geleerd nu. Mijn logica niet gebruiken hahaID-College schreef op maandag 21 november 2022 @ 07:43:
Wat @flippy zegt: als je flow omlaag gaat, gaat je temp omhoog als je dezelfde afgifte wilt realiseren (zie formule in dit topic). Mij ontgaat je logica ook even waarom dit een goed idee zou zijnIk vermoed dat dit alleen maar meer stroom gaat kosten
Even voor mijn logica. Als ik nu met deze pompinstelling en stooklijn zorg dat de aanvoer temp 28/29 graden word en de Elga dan ipv 100% op 70% draait? Is het dan wel slim om de pomp langzamer te laten draaien?
[ Voor 15% gewijzigd door Makkievld 2.0 op 21-11-2022 08:56 ]
Een week geleden gaf mijn Elga/Toshiba een probleem aan met NTC2 sensor. De aanvoer temperatuur kon niet meer gemeten worden. Meteen een nieuwe besteld bij remeha.
In de tijd tussen de eerste foutmelding en de levering van de nieuwe sensor (2 dagen) kwam de oude sensor af en toe weer online, maar besloten hem toch te vervangen door de nieuwe.
Nu zit de nieuwe sensor er een week in, en je raadt het al. Zelfde foutmelding!
Kan geen toeval zijn, ik ga ervan uit dat er iets anders mis is. Enig idee?
Remeha gebeld en die verwijzen door naar een installateur (en daar heb ik geen zin in als ik het zelf kan oplossen, evt. gewapend met multimeter en soldeerbout).
--
Edit: ik zoek nog even zelf verder of dit een echte foutmelding in de Elga is, of dat de Anna thermostaat dit zelf bedacht heeft.....
[ Voor 8% gewijzigd door studiostevus op 21-11-2022 08:59 ]
Inderdaad gewoon traject doormeten. Je zal niet de 1e zijn met een slechte kabel verbinding oid.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Denk dat je @MrAcid wilde taggen ipv mij?Proton_ schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:51:
@MrScratch ik denk dat dit geval een kwestie van afgifte is.
Als al jouw radiatoren bij elkaar 8 kW afgifte hebben bij 50 graden Ta, en de Elga kan maar 5 kW leveren, dan wordt die 50 graden dus nooit aangetikt.
Het evenwicht tussen opwek en afgifte is blijkbaar bij 34 graden.
Look behind you! A three headed monkey!
De logica klopt welMakkievld 2.0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:46:
[...]
Zal de pomp omhoog zetten ik wist niet dat het zo werkte. Ik dacht fijn dat de aanvoer hoger is dan gaat er ook warmer water door de leidingen. Nu draait de Elga ook 100% maar met warmer aanvoer water. Dat was mijn logica. Heb wel wat geleerd nu. Mijn logica niet gebruiken haha
Even voor mijn logica. Als ik nu met deze pompinstelling en stooklijn zorg dat de aanvoer temp 28/29 graden word en de Elga dan ipv 100% op 70% draait? Is het dan wel slim om de pomp langzamer te laten draaien?
De temp gaat omhoog als je de Flow omlaag zet. Alleen de vraag is waarom je dat zou willen als je huis warm wordt met een lage aanvoertemperatuur.
Het voordeel van de warmtepomp valt te behalen doordat je met zo laag mogelijke temperaturen en zo lang mogelijke runs je huis warmkrijgt. Lage aanvoer + hoge flow = Hoge COP.
Als ik je goed begrepen heb wil je eigenlijk dat het stoken op gas zo lang mogelijk wordt uitgesteld, en wil je daarom de Ta van je Elga omhoog zetten. Als het al werkt wat je doet is het in ieder geval geen efficiënte methode. Er zijn vast Elga-kenners die weten wat een goede manier is (ik ben er geen van).
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Erg logisch dat de dT groter wordt bij het verlagen van de pompsnelheid.Makkievld 2.0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 05:40:
Ik ben gisteren even aan het experimenteren geslagen met mijn Techneco Elga. De aanvoer temp kwam niet hoger dan 28/29 graden na hele lange runs op 100%. Ik ben met de instelling van de pomp gaan spelen. Van standje 4 naar standje 1. Nu zie ik in korte tijd dat de aanvoer temp stijgt naar 33/34 graden. Er blijkt wel een groot verschil te ontstaan tussen de Ta en Tr van 7 graden. Normaliter was dat verschil kleiner met de aanvoer van 28/29. Namelijk rond de 3 graden. Is dit erg of moet ik de pomp van de vloerverwarming hoger/lager zetten?
Vermogen = L/s * 4.2 * dT = kW
Als je de flow halveert verdubbelt de dT
Bij Ta 34 Tr 27 is de gemiddelde temperatuur 30,5 graden.
Als je de flow verdubbelt halveert de dT (3,5 graad dus), dus kun je naar een Ta van 32,25 om hetzelfde afgegeven vermogen te bereiken.
Dus flow zo hoog mogelijk, en Ta naar beneden is de oplossing.
Zie formule hierboven van @Grolsch, daar doelde ik idd op.Makkievld 2.0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:46:
[...]
Zal de pomp omhoog zetten ik wist niet dat het zo werkte. Ik dacht fijn dat de aanvoer hoger is dan gaat er ook warmer water door de leidingen. Nu draait de Elga ook 100% maar met warmer aanvoer water. Dat was mijn logica. Heb wel wat geleerd nu. Mijn logica niet gebruiken haha
Maar een Ta van 28 of 29 is toch heel netjes? Wat is je probleem dat je de Ta omhoog wilt hebben? Zit je in de kou?
Als dat zo is, dan is je WP te klein bemeten idd, dan krijg je met 100% runs niet genoeg warmte om je woning warm te houden als het buiten kouder is. Oplossen kan je dan alleen d.m.v.: betere isolatie of een grotere WP nemen..
Bedankt dat je meedenkt. Ik probeer alles te begrijpen. Ik snap niet dat de Elga met pompinstelling 4/5 en 100% toeren maar Ta 28/29 graden geeft en met pompinstelling 1 word de Ta 31 graden met 100%.verkeerslicht schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:20:
[...]
De logica klopt wel
De temp gaat omhoog als je de Flow omlaag zet. Alleen de vraag is waarom je dat zou willen als je huis warm wordt met een lage aanvoertemperatuur.
Het voordeel van de warmtepomp valt te behalen doordat je met zo laag mogelijke temperaturen en zo lang mogelijke runs je huis warmkrijgt. Lage aanvoer + hoge flow = Hoge COP.
Als ik je goed begrepen heb wil je eigenlijk dat het stoken op gas zo lang mogelijk wordt uitgesteld, en wil je daarom de Ta van je Elga omhoog zetten. Als het al werkt wat je doet is het in ieder geval geen efficiënte methode. Er zijn vast Elga-kenners die weten wat een goede manier is (ik ben er geen van).
Dank je wel. Alleen haal ik nooit een Ta van 31 graden met een hogere pompinstelling. Om even voorbeeld te geven.Grolsch schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:43:
[...]
Erg logisch dat de dT groter wordt bij het verlagen van de pompsnelheid.
Vermogen = L/s * 4.2 * dT = kW
Als je de flow halveert verdubbelt de dT
Bij Ta 34 Tr 27 is de gemiddelde temperatuur 30,5 graden.
Als je de flow verdubbelt halveert de dT (3,5 graad dus), dus kun je naar een Ta van 32,25 om hetzelfde afgegeven vermogen te bereiken.
Dus flow zo hoog mogelijk, en Ta naar beneden is de oplossing.
Pompinstelling 4/5 Ta 28/29 graden Tr 26 graden Toeren 100%
Pompinstelling 1 Ta 31/32 graden Tr 26 graden
Toeren 100%
Als ik via de stooklijn zorg dat de Ta 28/29 graden is toert de Elga rond de 70-80% ipv 100% met pompinstelling 1.
Hierdoor verbruikt de Elga minder stroom
Ik weet dat ik het huis met 28/29 graden op warmte kan houden. Maar wil dat wel met minder toeren doen omdat in mijn optiek iets wat 70-80% draait langer mee gaat dan iets wat 100% draait.ID-College schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:26:
[...]
Zie formule hierboven van @Grolsch, daar doelde ik idd op.
Maar een Ta van 28 of 29 is toch heel netjes? Wat is je probleem dat je de Ta omhoog wilt hebben? Zit je in de kou?
Als dat zo is, dan is je WP te klein bemeten idd, dan krijg je met 100% runs niet genoeg warmte om je woning warm te houden als het buiten kouder is. Oplossen kan je dan alleen d.m.v.: betere isolatie of een grotere WP nemen..
Dat je dat niet haalt is heel simpel.Makkievld 2.0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:42:
[...]
Bedankt dat je meedenkt. Ik probeer alles te begrijpen. Ik snap niet dat de Elga met pompinstelling 4/5 en 100% toeren maar Ta 28/29 graden geeft en met pompinstelling 1 word de Ta 31 graden met 100%.
Ik weet dat ik het huis met 28/29 graden op warmte kan houden. Maar wil dat wel met minder toeren doen omdat in mijn optiek iets wat 70-80% draait langer mee gaat dan iets wat 100% draait.
Je WP kan het vermogen dat er voor nodig is niet leveren.
Als je de pompsnelheid verlaagt gaat je Ta inderdaad weer omhoog.
Echter, omdat je water langer in je leidingen zit komt het er ook kouder uit.
Per saldo heb je dan nog steeds hetzelfde vermogen naar je woning gebracht, echter voor een (iets) lager rendement.
je pomp op de originele snelle stand zal kosten/baten het beste voor je zijn.
Maar, ongeacht in welke stand je pomp staat, je WP zal niet genoeg vermogen leveren voor wat je woning verliest.
Je hebt dus of een zwaardere warmtepomp nodig, of je moet je verliezen beperken met je huidige comfort eisen.
Verliezen beperken is altijd een goed uitgangspunt, dus als je nog makkelijke isolatie slagen hebt kan je daar zeker voor gaan!
Verder, ik weet zo niet hoe je ventilatie geregeld is, maar dat kan bijv al een makkelijke winst zijn.
Dat is mogelijk met een hogere Ta, maar dat gaat dus altijd ten koste van geld (slechtere COP). Overigens vraag ik mij af of je logica klopt: een hogere Ta betekent harder werken, dus volgens mij gaat je logica überhaupt niet op.Makkievld 2.0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 10:42:
[...]
Ik weet dat ik het huis met 28/29 graden op warmte kan houden. Maar wil dat wel met minder toeren doen omdat in mijn optiek iets wat 70-80% draait langer mee gaat dan iets wat 100% draait.
Overigens: mechanische ventilatie moet je niet uit zetten, je moet lucht verversen in huis en dat doet je MV box. Deze dus uit zetten en alleen aan tijdens douchen lijkt mij niet heel gezond voor je binnenklimaat
Heb je een idee van je warmteverlies? Wat was de jaren voordat je de warmtepomp had je gasverbruik?Makkievld 2.0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:02:
[...]
Goeie vraag. Geen idee wat uit is. Staat off op het knopje 😂 Voor de rest ventileren we door de kleine roosters die boven de slaapkamer ramen zitten. Staan altijd openen. Af en toe gaat er een deur open als we bezoek hebben.
Wat is je advies? Juist meer ventileren met de mechanische ventilatie?
Maar qua isolatie zitten we wel goed. Kan altijd beter want het huis is van 2000. Dus de isolatiedikte eisen van toen waren anders dan nu. Voor de rest heeft het dak/muur/vloer isolatie en HR glas van 2000.
Als jouw woning bij de huidige buitentemperaturen een vermogen nodig heeft wat die ELGA niet kan leveren, dan kun je tweaken wat je wilt, maar dan is die ELGA gewoon niet toereikend. Die ELGA levert bij een buitentemperatuur van 7 graden maximaal 4 kW of 6kW afhankelijk van de versie.
Ventileren moet je altijd doen. Je moet je ventilatie niet uit gaan zetten om het warmer te krijgen. Je woning is niet luchtdicht gebouwd, dus er zal atijd iets van ventilatie zijn, maar uitzetten is niet verstandig.
Maar wat @Blihi zegt is inderdaad een goed uitgangspunt, weet je je warmteverlies, of gasverbruik van bijv februari 2020 (of nog beter per dag in die periode)?
Blihi schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:26:
[...]
Heb je een idee van je warmteverlies? Wat was de jaren voordat je de warmtepomp had je gasverbruik?
Als jouw woning bij de huidige buitentemperaturen een vermogen nodig heeft wat die ELGA niet kan leveren, dan kun je tweaken wat je wilt, maar dan is die ELGA gewoon niet toereikend. Die ELGA levert bij een buitentemperatuur van 7 graden maximaal 4 kW of 6kW afhankelijk van de versie.
Ventileren moet je altijd doen. Je moet je ventilatie niet uit gaan zetten om het warmer te krijgen. Je woning is niet luchtdicht gebouwd, dus er zal atijd iets van ventilatie zijn, maar uitzetten is niet verstandig.
Helaas weet ik dat niet omdat we sinds juni in dit huis zijn getrokken. Dus het is allemaal nog uitzoeken.format5 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:30:
@Makkievld 2.0 Ventileren is inderdaad nodig, echter kan je op meerdere manieren ventileren, waarbij dmv een WTW installatie je de minste energie verliezen hebt.
Maar wat @Blihi zegt is inderdaad een goed uitgangspunt, weet je je warmteverlies, of gasverbruik van bijv februari 2020 (of nog beter per dag in die periode)?
In ieder geval de pompinstelling staat gewoon weer op 4 en de mechanische ventilatie staat aan 😃
Misschien een gek idee, maar wat is de meterstand van de gasmeter? Dat is wellicht nog de originele, dan heb je in ieder geval een idee van het gasverbruik tussen 2000 en nu (22 jaar dus). Dat is weliswaar een heel grove schatting, maar het geeft wel een idee.Makkievld 2.0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:32:
[...]
[...]
Helaas weet ik dat niet omdat we sinds juni in dit huis zijn getrokken. Dus het is allemaal nog uitzoeken.
Als dat ding op 66000 kuub staat, is er dus 3000 m3 per jaar verbruikt.
Dat is sowieso goed.In ieder geval de pompinstelling staat gewoon weer op 4 en de mechanische ventilatie staat aan 😃
Ik denk dat die veranderd is want staat op 4704 kuub.Blihi schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:36:
[...]
Misschien een gek idee, maar wat is de meterstand van de gasmeter? Dat is wellicht nog de originele, dan heb je in ieder geval een idee van het gasverbruik tussen 2000 en nu (22 jaar dus). Dat is weliswaar een heel grove schatting, maar het geeft wel een idee.
Als dat ding op 66000 kuub staat, is er dus 3000 m3 per jaar verbruikt.
[...]
Dat is sowieso goed.
Misschien dat de netbeheerder kan/wil vermelden wanneer de meter is geplaatst?Makkievld 2.0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:42:
[...]
Ik denk dat die veranderd is want staat op 4704 kuub.
Volgens de oude bewoners hebben zij in 2020 1450 kuub gas verbruikt volgens hun jaar rekeningBlihi schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:45:
Nee, dan heb je daar ook niets aan. Tenzij er een datum op staat natuurlijk wanneer deze vervangen is.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Je hebt op 9 November een aantal screenshots gedeeld van je homewizard verbruik, kan je dat voor afgelopen weekend ook delen? Hoe is je afgifte geregeld, wat is de flow, Ta Tr?MrAcid schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:40:
De eerste koude nacht is geen succes geweest met de Elga Ace. We waren een weekendje weg, dus gelukkig geen last van gehad, maar vandaag heeft hij de hele dag op vol vermogen staan te werken en is er 0,0 extra temperatuur in het huis gebracht. Woonkamer stond 2-3 graden onder doeltemperatuur. Op afstand zag ik het al wel gebeuren via energieverbruik + Tado - maar kon niet zien wat de Elga Ace wel/niet aan het doen was.
Toen we thuiskwamen las ik op de Elga een temperatuur af van 34gr aanvoer. De max. aanvoer (CP000) staat op 50gr - maar dat heeft ‘ie dus nooit gehaald? Dat had ik wel verwacht en zie ik ook in de Remeha documentatie staan? Obv de stooklijn had ‘ie gewoon op 50gr moeten zitten.
Ik had de CV onder de -10 (HP000) uitgezet dus die was niet bijgesprongen. Thuis de CV weer even bijgeschakeld en alles was met een paar min weer OK.
Heb ik verkeerde verwachtingen van de Elga Ace? Mis ik ergens een instelling…?
Waar ik tegen aanloop is dat warmtepomp bij iets warmere temperaturen zeer goed op het laagste vermogen kan laten draaien voor langere tijd maar zodra de buitentemperatuur rond het vriespunt komt dat warmtepomp enorm gaat pendelen (mogelijk door de defrosts) en dat het vermogen enorm stijgt meteen tegenover de iets hogere temperaturen.
Is dit normaal gedrag of zijn er maatregelen om de defrosts tegen te gaan? Ik ben namelijk momenteel mijn stooklijn zo laag mogelijk in aan het regelen maar mogelijk is dit juist niet goed?
Setup:
10kW warmtepomp
Overal vloerverwarming die volledig open staat. (rond de 200m2)
Thermostaat schakelt de warmtepomp in en uit. Zodra de warmtepomp in geschakeld is wordt deze verder 100% WAR geregeld.
Ik heb momenteel de stooklijn ingeregeld op 0.40
Aanvoertemperatuur was gisteren overdag 29 graden.
DeltaT zit meestal rond de 4 a 5 graden
19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K
Doe je weinig aan. Bijna alle warmtepompen gaan over de nek net boven nul en vochtig weer buiten.Casejunkie schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:32:
Ik ben momenteel bezig om mijn warmtepomp verder optimaal proberen in te regelen (2 jaar geleden geplaatst en afgelopen zomer zijn de buitenmuren aan de buitenkant extra geïsoleerd zodat de buitenmuren een Rc waarde hebben van Rc=5
Waar ik tegen aanloop is dat warmtepomp bij iets warmere temperaturen zeer goed op het laagste vermogen kan laten draaien voor langere tijd maar zodra de buitentemperatuur rond het vriespunt komt dat warmtepomp enorm gaat pendelen (mogelijk door de defrosts) en dat het vermogen enorm stijgt meteen tegenover de iets hogere temperaturen.
Is dit normaal gedrag of zijn er maatregelen om de defrosts tegen te gaan? Ik ben namelijk momenteel mijn stooklijn zo laag mogelijk in aan het regelen maar mogelijk is dit juist niet goed?
Setup:
10kW warmtepomp
Thermostaat schakelt de warmtepomp in en uit. Zodra de warmtepomp in geschakeld is wordt deze verder 100% WAR geregeld.
1450*8/1650 = 7KW.Makkievld 2.0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:39:
[...]
Volgens de oude bewoners hebben zij in 2020 1450 kuub gas verbruikt volgens hun jaar rekening
Nu weet ik niet welke Elga je hebt, maar zowel de 4 als de 6KW hebben beide onvoldoende vermogen.
Op dagen als gisteren / vandaag (vochtig en rond het 0-punt) valt elke WP door de mand. Dit zijn de "zwaarste" omstandigheden vanwege alle defrosts.
Geen idee wat gisteren de buitentemp was bij jou, maar mij lijkt 29 graden een beetje aan de hoge kant.Casejunkie schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:32:
Ik ben momenteel bezig om mijn warmtepomp verder optimaal proberen in te regelen (2 jaar geleden geplaatst en afgelopen zomer zijn de buitenmuren aan de buitenkant extra geïsoleerd zodat de buitenmuren een Rc waarde hebben van Rc=5
Setup:
10kW warmtepomp
Hier gisteren gemiddel 27 graden aanvoer bij een gemiddelde buiten temp van 5,2 graden
Je kan ook kijken of je huidige afzuigunit ook sensoraansturing ondersteunt (bijv CO2 of Luchtvochtigheid), of deze vervangen door een nieuwere unit die dit ondersteunt. Wij hebben thuis van de bouw af type C-ventilatie met CO2 sturing, en dat scheelt al een hoop warmteverlies. Zo weet je zeker dat in de ruimte met CO2 sensor voldoende geventileerd wordt, zonder dat er onnodig geventileerd wordt met veel warmteverlies tot gevolg. Dit is niet zo efficient als WTW natuurlijk, maar is ook een stuk minder ingrijpend.format5 schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:17:
Via die roostertjes kan je erg veel warmte verliezen.
Mechanische ventilatie met WTW kan een flinke besparing opleveren, echter kost dat wel weer wat.
Mijn advies puur op warmte gezien, minder ventileren. Echter wil je een goed klimaat hebben, en daarvoor kan je zelden teveel ventileren.
vanwege die combi is een WTW installatie weer goed.
Ik heb trouwens wel zelf een CO2 sensor in de slaapkamer toegevoegd, want daar werd 's nachts niet voldoende geventileerd.
[ Voor 3% gewijzigd door RulazZ op 21-11-2022 13:40 ]
thafusion schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:04:
[...]
Je hebt op 9 November een aantal screenshots gedeeld van je homewizard verbruik, kan je dat voor afgelopen weekend ook delen? Hoe is je afgifte geregeld, wat is de flow, Ta Tr?
![]() | ![]() |
Zeker! Dank alvast voor het meedenken/kijken.
Hierboven zie je zaterdag en zondag qua energieverbruik.
Hieronder de zaterdag en zondag qua temperatuurverloop in de woonkamer.
![]() | ![]() |
Legenda bij de temperatuurgrafiek:
* Grijs = thermostaat stuurt 'AAN' naar de Elga Ace. Verschillende tinten grijs zou niks uit moeten maken (volgens Tado hier op het forum). Er is dus permanent vraag geweest op beide dagen.
* Onderin de grafiek:
** Groen = ingesteld op 'Afwezig' (18,5 graden)
** Oranje = ingesteld op 'Thuis' (20 graden)
Zondag om 20:00 waren te thuis en heb ik de CV bijgeschakeld. De Ta van de Elga Ace stond toen op 34 graden. Ik heb geen historische gegevens van de Ta en Tr - die meet/monitor ik niet dus kan ik alleen handmatig aflezen. Wat wil je precies weten qua Flow? Ik meet dat ook niet specifiek dus kan alleen debiet (11L/min) en pompsnelheid aflezen op een bepaald moment in de tijd.
[ Voor 5% gewijzigd door MrAcid op 21-11-2022 14:01 ]
Dank je wel. We hebben de 4kw 😫Grolsch schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:37:
[...]
1450*8/1650 = 7KW.
Nu weet ik niet welke Elga je hebt, maar zowel de 4 als de 6KW hebben beide onvoldoende vermogen.
Op dagen als gisteren / vandaag (vochtig en rond het 0-punt) valt elke WP door de mand. Dit zijn de "zwaarste" omstandigheden vanwege alle defrosts.
Ik heb alleen ervaring met de Elga Ace in combinatie met een eTwist, niet met een Tado. Maar als ik je stroomverbruik match met je Tado dan lijkt het mij dat je op de Elga stille modus hebt ingesteld aangezien het verbruik om 08:00 omhoog schiet. Heb je toevallig de 4kW versie, want vanaf dat moment ga je in defrost mania en blijft het verbruik haken/steken op ~1300Watt (en neem de temperatuur ook toe).MrAcid schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:00:
[...]
[Afbeelding] [Afbeelding]
Zeker! Dank alvast voor het meedenken/kijken.
Hierboven zie je zaterdag en zondag qua energieverbruik.
Hieronder de zaterdag en zondag qua temperatuurverloop in de woonkamer.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Legenda bij de temperatuurgrafiek:
* Grijs = thermostaat stuurt 'AAN' naar de Elga Ace. Verschillende tinten grijs zou niks uit moeten maken (volgens Tado hier op het forum). Er is dus permanent vraag geweest op beide dagen.
* Onderin de grafiek:
** Groen = ingesteld op 'Afwezig' (18,5 graden)
** Oranje = ingesteld op 'Thuis' (20 graden)
Zondag om 20:00 waren te thuis en heb ik de CV bijgeschakeld. De Ta van de Elga Ace stond toen op 34 graden. Ik heb geen historische gegevens van de Ta en Tr - die meet/monitor ik niet dus kan ik alleen handmatig aflezen. Wat wil je precies weten qua Flow? Ik meet dat ook niet specifiek dus kan alleen debiet (11L/min) en pompsnelheid aflezen op een bepaald moment in de tijd.
Mijn advies zou zijn, stel een constante temperatuur in, stel eventueel stille modus uit en stuur de Elga WAR aan.
Als voorbeeld mijn verbruik van gisteren (zondag), geen defrosts en verbruik gaat netjes mee met de buitentemperatuur, ergens in de middag valt de Elga uit omdat de eTwist in de keuken hangt iets met koken,oven. Vrijstaande woning uit 1963, vloerverwarming en glas stammen uit 1991, Elga Ace sinds feb 2020.
:strip_exif()/f/image/66dtnh39XvrtMTL7VkD95zxf.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door thafusion op 21-11-2022 14:32 ]
1450 m3 heb had ik hier ook. Als je een lijn tekent tussen de 7 kW bij -10 en 0 kW bij +18 kruist deze de 4 kW bij ongeveer 4 graden. Dus bij 4 graden of hoger buiten is de ELGA voldoende, bij 4 graden zal deze continu 100% moeten leveren en bij minder dan 4 graden zal de ketel moeten bijspringen. Dus reken er op dat die WP eigenlijk bij minder dan 4 graden buiten niet meer voldoende vermogen kan leveren. Je zult dus altijd op gas bij moeten stoken.
En, zoals @Grolsch al aangeeft is nu, bij minder dan 2 graden buiten met hoge luchtvochtigheid een lastige tijd.
1/ Ik denk te zien dat op zaterdag rond het middaguur de ELGA het makkelijk aankon: Truimte steeg tot boven doen en ELGA stopte doen
2/ De ELGA gaat denk ik nooit voldoende vermogen hebben om heel snel van18,5 naar 20 graden te komen.
Dit kan je controleren met je gasverbruik per uur, wat was dat op zaterdagavond? (>0,5m3 p uur -> > 4kW per uur aan warmte, dus meer dan je ELGA capaciteit). Daarnaast zal bij snelle opwarming een hogere temperatuur van je cv water nodig zijn. En dat geeft weer lagere capaciteit van de ELGA
3/ Beredeneer eens welke Ta je afgifte nodig heeft om 4kW of 8kW warmte af te geven.
Ben benieuwd wat je gaat vinden.
Mijn hypothese is dat je strategie van 18,5 als je weg bent en 20 graden thuis niet werkt met welke warmtepomp dan ook.
Dus als je dit wil houden zal altijd de gasketel je van 18,5 naar 20 moeten helpen en daarna kan de WP het weer overnemen.
Op de zondag zie je denk ik elk uur een defrost.
Naast deze 2 plaatjes ook nog een plaatje van je gasverbruik, of het E verbruik van je gasketel, zou het beeld helemaal compleet maken.
Alternatief:
- flow zo hoog mogelijk (zonder dat je ruis krijgt), want dan is je Ta lager en je COP beter en dus in totaal meer afgeleverde warmte
- doeltemperatuur zo constant mogelijk of alleen hele kleine stapjes (ik doe, zolang het boven de ca. 5 graden is 2 stapjes van 0,2 graad verdeld over de dag. Onder de 5 graden gewoon continu 20 graden.)
Heb de 4kW Elga Ace inderdaad.thafusion schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:21:
[...]
Ik heb alleen ervaring met de Elga Ace in combinatie met een eTwist, niet met een Tado. Maar als ik je stroomverbruik match met je Tado dan lijkt het mij dat je op de Elga stille modus hebt ingesteld aangezien het verbruik om 08:00 omhoog schiet. Heb je toevallig de 4kW versie, want vanaf dat moment ga je in defrost mania en blijft het verbruik haken/steken op ~1300Watt (en neem de temperatuur ook toe).
Mijn advies zou zijn, stel een constante temperatuur in, stel eventueel stille modus uit en stuur de Elga WAR aan.
Stille modus staat UIT, dus dat kan het niet geweest zijn, maar deel die observatie idd.
Wat ik vanmorgen gedaan/aangepast heb:
- Klokprogramma's helemaal verwijderd (leeg gemaakt). De bediening stond al op 'Handmatig' maar ik meen gelezen te hebben dat die programma's soms toch voor bepaalde zaken gebruikt worden.
- Regelstrategie stond op 'WAR + Ruimtecompensatie' maar die heb ik nu op 100% WAR gezet aangezien de thermostaat toch AAN/UIT stuurt en er (dus) geen specifiek setpoint is (toch?).
Is er een instelling waarmee je je CV kort inschakelt vóór een defrost? Of is dat (juist) niet gunstig?
Ook bedankt voor het uitgebreid meedenken en reageren!BarryH schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:27:
@MrAcid
1/ Ik denk te zien dat op zaterdag rond het middaguur de ELGA het makkelijk aankon: Truimte steeg tot boven doen en ELGA stopte doen
2/ De ELGA gaat denk ik nooit voldoende vermogen hebben om heel snel van18,5 naar 20 graden te komen.
Dit kan je controleren met je gasverbruik per uur, wat was dat op zaterdagavond? (>0,5m3 p uur -> > 4kW per uur aan warmte, dus meer dan je ELGA capaciteit). Daarnaast zal bij snelle opwarming een hogere temperatuur van je cv water nodig zijn. En dat geeft weer lagere capaciteit van de ELGA
3/ Beredeneer eens welke Ta je afgifte nodig heeft om 4kW of 8kW warmte af te geven.
Ben benieuwd wat je gaat vinden.
Mijn hypothese is dat je strategie van 18,5 als je weg bent en 20 graden thuis niet werkt met welke warmtepomp dan ook.
Dus als je dit wil houden zal altijd de gasketel je van 18,5 naar 20 moeten helpen en daarna kan de WP het weer overnemen.
Op de zondag zie je denk ik elk uur een defrost.
Naast deze 2 plaatjes ook nog een plaatje van je gasverbruik, of het E verbruik van je gasketel, zou het beeld helemaal compleet maken.
Alternatief:
- flow zo hoog mogelijk (zonder dat je ruis krijgt), want dan is je Ta lager en je COP beter en dus in totaal meer afgeleverde warmte
- doeltemperatuur zo constant mogelijk of alleen hele kleine stapjes (ik doe, zolang het boven de ca. 5 graden is 2 stapjes van 0,2 graad verdeld over de dag. Onder de 5 graden gewoon continu 20 graden.)
Dit was het gasverbruik van zaterdag (CV stond 'uit') en zondag (om 20:00 CV bijgeschakeld).
![]() | ![]() |
Als ik de grafiek van zondagavond 20:00-21:00 goed lees dan is daar 0,046m3 gas per 5min verstookt. Dat is dus 0,552m3 per uur. Dat was met een max. aanvoer van 60graden - maar dat was even een 'noodgreep' om het snel warm te krijgen, normaal staat de max. aanvoer op 50graden. Ik denk dus dat ik (net) onder die 0,5m3 gas/uur zou moeten kunnen blijven. Het was zondagavond natuurlijk wel alweer wat warmer dan za-zo nacht.
Flow (debiet) staat al maximaal (11L/min) zonder dat we ruis krijgen.
Wellicht moet ik inderdaad toch nog (meer) af van de fluctuaties in aanwezig/afwezig.
Dan lijkt mij het probleem duidelijk, je probeert met een Fiat Panda 240 te rijden op de snelweg, en de snelheid blijft "haken" op 140km/h
Wij willen onze toekomstige warmtepomp graag achter in onze tuin zetten in verband met geluid en omdat die daar het minst in de weg staat. Dit betekent dat we 22 meter moeten overbruggen, hier op tweakers wordt daarvoor vaak de Terrendis grondleiding aanbevolen. In ons geval zouden we gaan voor de HD16032, ik kan deze vinden voor net geen 60€ per meter. Dat zou voor ons dus €1300 aan alleen de leiding zijn.
Vanwege die prijs heb ik al eens overwogen om zelf iets in elkaar te knutselen maar daar wil ik toch niet aan gaan beginnen. We zijn wel bereid deze prijs te betalen maar wil hier nog even checken of iemand alternatieven weet of wellicht een shop met een betere prijs weet.
Bijkomende vraag, de bijbehorende koppelingen a 4x35€ zijn ook niet goedkoop. Ik meen hier ergens eens gelezen te hebben dat dit ook met perskoppelingen kon, maar kan dit niet meer terugvinden in de search. Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten?
Wat ik hier zie (heb ook Tado aan/uit aan de Elga Ace gekoppeld en draai in WAR) is dat hij voor het voetpunt van de stooklijn de temperatuur uit het klokprogramma pakt, dus als het klokprogramma op 16C staat dan pakt de Elga Ace CP210 (of CP220 als setpunt < CP070) bij die buitentemperatuur.- Klokprogramma's helemaal verwijderd (leeg gemaakt). De bediening stond al op 'Handmatig' maar ik meen gelezen te hebben dat die programma's soms toch voor bepaalde zaken gebruikt worden.
Sinds ik dat weet gebruik ik dus het klokprogramma ook om 's nachts een lagere stooklijn te pakken ipv de stille modus te gebruiken
Om het even grafisch uit te beelden (CP070=19, CP210=24.5, CP220=23, CP230=0.2 in mijn geval):
:fill(white):strip_exif()/f/image/TTsQmSam3qSqFIRD2qzhkP40.png?f=user_large)
/f/image/Al1DjZQtaUKsPVPhYpt8335X.png?f=fotoalbum_large)
X as = Buitentemperatuur, Y as = Aanvoertemperatuur
Ik heb de voetpunten in de plot gezet met de cirkels (sorry voor de slechte paintskills), die van de grijze stooklijn staat op (25 C, 24,5C) en valt dus buiten de plot.
Ik heb ook even een publieke kopie van mijn Elga Ace instellingen in Google Sheets gegooid voor de liefhebber, voel je vrij om een kopie te maken en met de instellingen te spelen en de stooklijnen te zien veranderen.
[ Voor 10% gewijzigd door RulazZ op 21-11-2022 15:23 ]
Gezien de vraag vermoed ik dat het hier om een mono gaat.Pejdref schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:59:
Crosspost uit het Panasonic topic, omdat dit toch een meer algemene vraag is:
Wij willen onze toekomstige warmtepomp graag achter in onze tuin zetten in verband met geluid en omdat die daar het minst in de weg staat. Dit betekent dat we 22 meter moeten overbruggen, hier op tweakers wordt daarvoor vaak de Terrendis grondleiding aanbevolen. In ons geval zouden we gaan voor de HD16032, ik kan deze vinden voor net geen 60€ per meter. Dat zou voor ons dus €1300 aan alleen de leiding zijn.
Vanwege die prijs heb ik al eens overwogen om zelf iets in elkaar te knutselen maar daar wil ik toch niet aan gaan beginnen. We zijn wel bereid deze prijs te betalen maar wil hier nog even checken of iemand alternatieven weet of wellicht een shop met een betere prijs weet.
Maar is het met zulke afstanden niet veel aantrekkelijker om voor een split te kiezen? die zij welliswaar een paar 100€ duurder, maar ik vermoed dat je minder verliezen hebt , en voor een standard isolatie kunt gaan door een 70 of 110 mm riool buis, zoals hier regelmatig wordt gedaan.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dit topic is gesloten.