Daar had ik me niet dusdanig in verdiept toen ik de warmtepomp bestelde, behalve dat ik me heb laten verzekeren dat het met een mono in ieder geval mogelijk is. Het feit dat ik de installatie zelf wilde doen heeft het zwaarst gewogen toen ik de keuze maakte.Naalroc schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:39:
[...]
Gezien de vraag vermoed ik dat het hier om een mono gaat.
Maar is het met zulke afstanden niet veel aantrekkelijker om voor een split te kiezen? die zij welliswaar een paar 100€ duurder, maar ik vermoed dat je minder verliezen hebt , en voor een standard isolatie kunt gaan door een 70 of 110 mm riool buis, zoals hier regelmatig wordt gedaan.
Dat betwijfel ik. Als je tegenover bijvoorbeeld een 5 kW Panasonic een SUZ40 van Mitsubishi zet en die op internetprijzen vergelijkt, dan lijkt de Mitsubishi vaak nog goedkoper.Naalroc schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:39:
Gezien de vraag vermoed ik dat het hier om een mono gaat.
Maar is het met zulke afstanden niet veel aantrekkelijker om voor een split te kiezen? die zij welliswaar een paar 100€ duurder,
Ik zou ook een split kiezen en dan wel proberen om de koelmiddelleiding met een extra laag Armaflex na te isoleren (is helaas ook duur).maar ik vermoed dat je minder verliezen hebt , en voor een standard isolatie kunt gaan door een 70 of 110 mm riool buis, zoals hier regelmatig wordt gedaan.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat kan een goede overweging zijn. Maar dan zit je dus wel vast aan een dure grondleiding.Pejdref schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:58:
Daar had ik me niet dusdanig in verdiept toen ik de warmtepomp bestelde, behalve dat ik me heb laten verzekeren dat het met een mono in ieder geval mogelijk is. Het feit dat ik de installatie zelf wilde doen heeft het zwaarst gewogen toen ik de keuze maakte.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ahhh, je hebt hem al besteld; dan is mijn advies dus mosterd na de maaltijd, dat had ik niet uit je post gehaald.Pejdref schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:58:
[...]
Daar had ik me niet dusdanig in verdiept toen ik de warmtepomp bestelde, behalve dat ik me heb laten verzekeren dat het met een mono in ieder geval mogelijk is. Het feit dat ik de installatie zelf wilde doen heeft het zwaarst gewogen toen ik de keuze maakte.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik vergeleek de 2 types binnen hetzelfde merk; als je andere merken er bijhaalt, dan wordt het weer echt ingewikkeld, en komen er andere keuzes naar voren.Andrehj schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:29:
[...]
Dat betwijfel ik. Als je tegenover bijvoorbeeld een 5 kW Panasonic een SUZ40 van Mitsubishi zet en die op internetprijzen vergelijkt, dan lijkt de Mitsubishi vaak nog goedkoper.
[...]
Ik zou ook een split kiezen en dan wel proberen om de koelmiddelleiding met een extra laag Armaflex na te isoleren (is helaas ook duur).
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 18:12
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
@Pejdref het zelf kunnen doen scheelt meer dan de kosten van de grondleiding, dus ik snap de overweging
nog los van de doorlooptijden.
De HD14032 is ietsje goedkoper, ten koste van een centimeter isolatie.
Als je SWW met een losse warmtepompboiler doet kan dat een overweging zijn, want dan worden de temperaturen niet zo hoog en dat scheelt een hoop verlies.
Als je SWW met een losse warmtepompboiler doet kan dat een overweging zijn, want dan worden de temperaturen niet zo hoog en dat scheelt een hoop verlies.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb een Loria 6008 en in afwachting van de smart thermostaat die in backorder staat, vraag ik mij af of een externe temperatuur meter (bedrading is er, unit nog niet) niet beter is voor de efficiëntie van de warmtepomp?
Ok ik had in mijn post wat meer rekening moeten houden met het feit dat andere mensen mijn al gemaakte systeemkeuzes niet kennen. De SWW ga ik inderdaad ook doen met dezelfde warmtepomp.Proton_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:44:
@Pejdref het zelf kunnen doen scheelt meer dan de kosten van de grondleiding, dus ik snap de overwegingnog los van de doorlooptijden.
Bij een temperatuurverschil (grond/verwarmd water) van 30 graden geeft de HD16032 een vermogensverlies van 150W over 22 meter, de HD14032 verliest 173W. Bij SWW runs kan dit best oplopen naar 50 graden, wat een verlies geeft van 250W of 288W.
Grootste deel van het jaar zal het temperatuurverschil kleiner zijn, vermogenstechnisch verwacht ik geen probleem hiermee, de gekozen warmtepomp heeft voldoende overcapaciteit. €220 extra uitgeven (prijs verschil is 10 euro per meter) om 38W in de worst case gevallen te besparen is ook geen goede business case denk ik.
Enige wat dan blijf is het 'meh' gevoel als ik niet voor de beter geïsoleerde variant ga.
Misschien een interessant artikel voor de forumleden...?
Het gaat over het mislopen van subsidie, door DIY.
Hoe pakken jullie dit aan... Als je zelf aan de klus gaat?
[ Voor 21% gewijzigd door Oxellaar op 21-11-2022 18:33 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
- Proton_
@Oxellaar zo is het een linkdrop, waar link je naar en waar gaat het over?
[Edit] thanks
[Edit] thanks
[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 21-11-2022 18:38 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Smart thermostaten en warmtepompen zijn geen gelukkig huwelijk. De Loria trekt zich al helemaal niets van de thermostaat aan. Veel warmtepompen ondersteunen geen opentherm en de Loria maar een tikkie. De Loria gebruikt de gewenste kamertemperatuur en de werkelijke kamertemperatuur. Afhankelijk van de regeling doet hij er wat mee. Bij WAR wordt de gewenste kamertemperatuur gebruikt voor de voet van de stooklijn. Bij RAR wordt daarnaast ook nog de werkelijke kamertemperatuur gebruikt.Draak1978 schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:59:
Ik heb een Loria 6008 en in afwachting van de smart thermostaat die in backorder staat, vraag ik mij af of een externe temperatuur meter (bedrading is er, unit nog niet) niet beter is voor de efficiëntie van de warmtepomp?
Welke thermostaat gaat het worden?
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Interessant aan deze casus is dat de rechter niet de inbedrijfsstelling factuur van 0,02 euro als problematisch ziet, maar puur het feit dat het bedrijf dat de factuur uitschreef geen installateur was (niet met de juiste code in het handelsregister stond).Oxellaar schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:28:
Je kunt dus alsnog proberen om een inbedrijfsstellingsfactuur van een bevriende installateur te krijgen.
DAT is lang geleden dat je jou hier gezien hebben? Of heb ik wat gemist?Oxellaar schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:28:

Nou... Ikzelf zit met hetzelfde probleem.
Ik ben installateur, in loondienst.
Heb alle papieren die je nodig hebt en meer dan dat.
Maar op m'n vrije zaterdag, bij mijzelf of familielid een warmtepomp zetten en subsidie aanvragen zou onmogelijk zijn.
@Naalroc
Nee klopt... Door omstandigheden zijn zulke dingen op een lager pitje komen te staan...
Nog wel af en toe gelurkt hier, dus niet volledig afwezig geweest
Maar op m'n vrije zaterdag, bij mijzelf of familielid een warmtepomp zetten en subsidie aanvragen zou onmogelijk zijn.
@Naalroc
Nee klopt... Door omstandigheden zijn zulke dingen op een lager pitje komen te staan...
Nog wel af en toe gelurkt hier, dus niet volledig afwezig geweest
[ Voor 26% gewijzigd door Oxellaar op 21-11-2022 19:15 ]
Ik heb net bij RVO de aanvraag gedaan, maar volgens mij hoef je nergens een factuur van het inbedrijfstellen in te voegen.
De vraag was een factuur van aanschaf, betalingsbewijs en inbedrijfstel bewijs. Bij dat laatste heb je een KvK nummer en certificaatnummer van de monteur nodig.
Lijkt me niet zo moeilijk als gecertificeerd monteur in loondienst
De vraag was een factuur van aanschaf, betalingsbewijs en inbedrijfstel bewijs. Bij dat laatste heb je een KvK nummer en certificaatnummer van de monteur nodig.
Lijkt me niet zo moeilijk als gecertificeerd monteur in loondienst
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
De vraag van het certificaat heb ik niet gezien bij mijn aanvraag.
snameroc
Kun je niet iets met je werkgever regelen? Die mag best zuinig zijn op vakkrachten zoals jij en kan wellicht op verzoek gewoon een factuur van € 200 voor inbedrijfstelling sturen. Die moet jij of jouw klanten dan ook gewoon betalen natuurlijk. Dan is er niet zoveel mis mee lijkt me, want aan het doel van de subsidieregeling (dat er veel warmtepompen worden geïnstalleerd én dat dat deugdelijk gebeurt) wordt daarmee nog steeds voldaan.Oxellaar schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:09:
Nou... Ikzelf zit met hetzelfde probleem.
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 21-11-2022 20:09 ]
Ik heb een adres voor [DIY systemen] facturen, die door verschillende al gebruikt is. MET succes.Oxellaar schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:28:
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Hoe hebben jullie de keuze gemaakt voor een split of mono?
Wat ik tot nu toe heb gevonden:
Split
Maar wat zijn nu echt de doorslaggevende redenen om voor een van de twee te gaan?
Split
- Geschikter om langere afstanden te overbruggen naar buitenunit vanaf woning
- Met driewegklep ook mogelijk om SWW te verzorgen
- Buitenunit is fysiek kleiner
- Efficiënter
- Buitenunit moet bij voorkeur dichtbij de woning worden geïnstalleerd
- Aparte WPB nodig
- Grotere buitenunit
- Installatie kan zonder F-gassen gecertificeerd monteur gedaan worden
- Goedkoper als je SWW buiten beschouwing laat
Maar wat zijn nu echt de doorslaggevende redenen om voor een van de twee te gaan?
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Mono kan ook 3wegklep hebben dues dan geen wpboiler nodig.nMad schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:09:
SplitMono
Aan de hand van bovenstaande vergelijking zou ik eerder naar mono neigen.
- Efficiënter
- Aparte WPB nodig
- Grotere buitenunit
- Goedkoper als je SWW buiten beschouwd laat
Maar buiten dat.
Een wpboiler en een wp voor je cv zou toch al mijn voorkeur hebben.
Dat staat los van een mono of split
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Al in de FAQ gekeken?nMad schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:09:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
We hebben er nota bene een speciaal hoofdstuk voor gemaakt.
Hier klopt alvast weinig van. De eerste twee kan een mono ook (hooguit is de grondleiding wat duurder), en dat laatste klopt alleen bij sommige merken. Bij Mitsubishi zit bijvoorbeeld de mono en de split in dezelfde behuizing.Split
Dat klopt in de praktijk ook niet. De verschillen (zo die er al zijn) komen van de meetmethode (omdat je bij een split pas binnen kan meten zitten de leidingverliezen al in de meting).Mono
• Efficiënter
Dat bepaal je dus zelf, afhankelijk van hoe het uitkomt.• Buitenunit moet bij voorkeur dichtbij de woning worden geïnstalleerd
• Aparte WPB nodig
Klopt dus soms.• Grotere buitenunit
Dit is het enige verschil wat wel echt klopt.• Installatie kan zonder F-gassen gecertificeerd monteur gedaan worden
Dat hangt van diverse andere factoren af. Als je alleen de aanschaf van de warmtepomp meeneemt zijn de kosten ongeveer gelijk.• Goedkoper als je SWW buiten beschouwing laat
Zie de bovenverlinkte FAQ.Aan de hand van bovenstaande vergelijking zou ik eerder naar mono neigen.
Ik ook niet. Omdat mijn huis vrij nieuw is (2020) moest ik aantonen dat de vergunning voor 1-7-2018 aangevraagd is. Gelukkig had ik zo'n bewijs.snameroc schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:56:
De vraag van het certificaat heb ik niet gezien bij mijn aanvraag.
Verder moest ik een bewijs van aanschaf en van installatie overleggen. Met een kvk nummer van het installatiebedrijf en de meldcode van de WP.
er wordt een check gedaan op kvk nummer installateurBlihi schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:39:
[...]
Ik ook niet. Omdat mijn huis vrij nieuw is (2020) moest ik aantonen dat de vergunning voor 1-7-2018 aangevraagd is. Gelukkig had ik zo'n bewijs.
Verder moest ik een bewijs van aanschaf en van installatie overleggen. Met een kvk nummer van het installatiebedrijf en de meldcode van de WP.
Vraagje, onlangs is onze nieuwbouw woning opgeleverd. Het opstook protocol is reeds gedraaid, maar ik schrik me nu helemaal te pletter van het verbruik van de warmtepomp:
Gisteren 54 kWh en eergisteren 74 kWh, dag daarvoor 30 kWh.
Nu heb ik de installateur gebeld, volgens hem is dit verbruik normaal. Let wel, ik woon er nog helemaal niet. Enkel het huis warm houden.
Iemand nog tips wat ik na zou kunnen kijken? Gaat om een Nibe BA SVM 10-200.
Nu heb ik de installateur gebeld, volgens hem is dit verbruik normaal. Let wel, ik woon er nog helemaal niet. Enkel het huis warm houden.
Dat is een fors verbruik zeg!Fethoz69 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:18:
Vraagje, onlangs is onze nieuwbouw woning opgeleverd. Het opstook protocol is reeds gedraaid, maar ik schrik me nu helemaal te pletter van het verbruik van de warmtepomp:
Staat niet toevallig het elektrische element aan in de boiler?
En hoe groot is je huis? Wat was de delta die overbrugd moest worden?
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
misschien droogstoken?Fethoz69 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:18:
Nukezone FTW
@Fethoz69 Tja, als je een kasteel hebt valt het wel mee....
Ga gewoon eens wat cijfers bijhouden:
- kWh E erin
- kWh warmte eruit
- temperatuur binnen en buiten
- instellingen van aanvoertemperatuur en flow
+ wat info over het huis.
en dan ontstaat er een beeld waar we zinnig op kunnen reageren.
Ga gewoon eens wat cijfers bijhouden:
- kWh E erin
- kWh warmte eruit
- temperatuur binnen en buiten
- instellingen van aanvoertemperatuur en flow
+ wat info over het huis.
en dan ontstaat er een beeld waar we zinnig op kunnen reageren.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Enorm verbruik, ook veel meer dan bij de buren (zelfde woning, zelfs nog wat groter).SmoothTweaker schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:23:
[...]
Dat is een fors verbruik zeg!
Staat niet toevallig het elektrische element aan in de boiler?
Ik zal morgen eens kijken of ik kan vinden of dat ergens aanstaat, bedankt voor de tip!
Betreft een vrijstaande woning met een woonoppervlak van 173 m2. Binnentemp stond zaterdag op 20gr, zondag op 18gr. Maar dan dus nog steeds 54kWh verbruik.
[ Voor 15% gewijzigd door Fethoz69 op 21-11-2022 21:32 . Reden: toevoeging ]
Weet iemand toevallig als ik de Honeywell thermostaat aansluit op de Techneco Elga en daarmee ketel instellingen verander en dan weer de Anna terug aansluit dat de Elga de instellingen onthoud?
Sommige instellingen kan ik namelijk niet aanpassen via de Anna.
Waren ook lastige dagen.. Defrost mania...Fethoz69 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:18:
Maar mss te groot voor een nieuwer huis/.
Wat is zijn precieze vermogen?
Heb je wel iets ingesteld?
Temp binnen? [ 30 graden dan wel te verklaren ]
[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 21-11-2022 21:36 ]
@Fethoz69 En is je huis al wel goed "gedroogd"? want als er nog bouwvocht uit moet, dan zal het verbruik nog wel een tijdje hoog blijven. Dus flink ventileren.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ja, misschien speelt dat ook mee. Ik had de ramen allemaal flink open, tot ik het verbruik zag, toen enkel de ventilatieroosters open, maar maakt qua verbruik (bijna) niets uit.BarryH schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:35:
@Fethoz69 En is je huis al wel goed "gedroogd"? want als er nog bouwvocht uit moet, dan zal het verbruik nog wel een tijdje hoog blijven. Dus flink ventileren.
Heb een vochtmeter klaarstaan, zal die morgen ook even in de woning zetten, kijken wat die aangeeft.
Ik schrok me gewoon helemaal te pletter, de woning van de buren is twee weken eerder opgeleverd, verbruik is gigantisch veel later. Woning daarnaast is nog iets eerder opgeleverd, die krijgt elke dag geld terug.
En we hebben allen soort gelijk aantal zonnepanelen +/- 20 stuks van 360WP
Je geeft te weinig info.Fethoz69 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:41:
[...]
Ja, misschien speelt dat ook mee. Ik had de ramen allemaal flink open, tot ik het verbruik zag, toen enkel de ventilatieroosters open, maar maakt qua verbruik (bijna) niets uit.
Heb een vochtmeter klaarstaan, zal die morgen ook even in de woning zetten, kijken wat die aangeeft.
Ik schrok me gewoon helemaal te pletter, de woning van de buren is twee weken eerder opgeleverd, verbruik is gigantisch veel later. Woning daarnaast is nog iets eerder opgeleverd, die krijgt elke dag geld terug.
En we hebben allen soort gelijk aantal zonnepanelen +/- 20 stuks van 360WP
Wat zijn je settings?
Deel wat foto's van je wp unit
En je instellingen
Help ik verbruik te veel. is iets te makkelijk.
Ik heb zo'n vrouw die gat in links en recht heeft, dus ik weet waar het heen gaat
Zoals genoemd valt op je lijstje nogal wat aan te merkennMad schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:09:
SplitMono
Aan de hand van bovenstaande vergelijking zou ik eerder naar mono neigen.
- Efficiënter
- Aparte WPB nodig
- Grotere buitenunit
- Goedkoper als je SWW buiten beschouwing laat
Ik ben voor mono gegaan en wel om het volgende:
Met een WP wil je een hoge flow, dus dat betekent dat je leidingwerk hiervoor geschikt moet zijn (dikke leidingen). Ik heb van de bovenverdieping naar beneden oud leidingwerk liggen wat niet ideaal is (te dun voor een warmtepomp), en als ik dat wil vervangen moet ik een hoop gaan breken, terwijl ik mijn huis pas net heb gerenoveerd.
Een mono komt hier handig te pas, want ik kan die in de voor of achtertuin neerzetten, leiding werk onder de fundering door in de kruipruimte. De benedenverdieping vanuit de kruipruimte van nieuwe 32mm leidingen voorzien en deze goed isoleren, en het leiding werk naar boven toe op de lange baan schuiven. Dat wil zeggen: Ik laat het leidingwerk naar boven toe nog even zitten, en sluit deze wel aan op het nieuwe leidingwerk in de kruipruimte, maar laat de bovenverdieping niet volop meedraaien.
Een ander voordeel van een mono in mijn optiek is dat er geen koelleidingen naar de binnenunit aangelegd hoeven worden. Want hoe ga je dat onopvallend doen zonder al te veel te slopen.
Monobloc voordeel in het kort:
Leidingwerk zo onder de fundering door in de kruipruimte aansluiten op het leidingwerk. Simpel en snel.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Haha, sorry, morgen ben ik weer bij het huis, zal dan even foto's maken van de instellingen.Dylantje2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:45:
[...]
Je geeft te weinig info.
Wat zijn je settings?
Deel wat foto's van je wp unit
En je instellingen
Help ik verbruik te veel. is iets te makkelijk.
Ik heb zo'n vrouw die gat in links en recht heeft, dus ik weet waar het heen gaat
Er zijn blijkbaar veel variabelen, ik had daar geen rekening mee gehouden. Excuses.
[ Voor 8% gewijzigd door Fethoz69 op 21-11-2022 21:51 ]
Denk het niet. WP geheel van de muur halen/of uit de tuin en opnieuw laten installeren op dezelfde plaats met nieuwe koppelingen. Daarna geheel opnieuw aanvragen.Blihi schreef op maandag 21 november 2022 @ 19:06:
[...]
Interessant aan deze casus is dat de rechter niet de inbedrijfsstelling factuur van 0,02 euro als problematisch ziet, maar puur het feit dat het bedrijf dat de factuur uitschreef geen installateur was (niet met de juiste code in het handelsregister stond).
Je kunt dus alsnog proberen om een inbedrijfsstellingsfactuur van een bevriende installateur te krijgen.
Een slimmerd op het Ministerie zal dan opmerken dat een gebruikte WP is geinstalleerd.
Van beide kanten nog geen gelopen race.
Volgens mij wel, maar wat zou je aan willen passen wat niet met Anna kan? En is dan een kabeltje voor de servicetool niet handiger dan de thermostaat vervangen en met dat rotmenu van de HCT werken?Makkievld 2.0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:26:
Weet iemand toevallig als ik de Honeywell thermostaat aansluit op de Techneco Elga en daarmee ketel instellingen verander en dan weer de Anna terug aansluit dat de Elga de instellingen onthoud?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Verbruik is erg hoog, maar om wat voor woning gaat het?Fethoz69 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:18:
Tips:
Begin met het uitschakelen van de elektrische bijverwarming!
In het Nibe topic (link zie TS) staat hoe.
Daarna de stooklijn checken (die zal wel te hoog staan).
En begin met nadenken over hoe je ondanks de zoneregeling (die zal er wel in zitten) gaat zorgen dat je WP toch goed zijn vermogen kwijt kan.
Dat is een bizar hoog verbruik voor een nieuwbouw huis. Ik had 75kWh thermisch en 22kW elektrisch voor een huis uit 2002 zonder vloerverwarming.Fethoz69 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:18:
Dat ding doet alles COP1.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Ze zijn ook heel zuinig op me, kan ik je vertellen. Maar het bedrijf is zo groot, dat voor zulk "geneuzel" geen ruimte is eigenlijk.Andrehj schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:08:
[...]
Kun je niet iets met je werkgever regelen? Die mag best zuinig zijn op vakkrachten zoals jij en kan wellicht op verzoek gewoon een factuur van € 200 voor inbedrijfstelling sturen. Die moet jij of jouw klanten dan ook gewoon betalen natuurlijk. Dan is er niet zoveel mis mee lijkt me, want aan het doel van de subsidieregeling (dat er veel warmtepompen worden geïnstalleerd én dat dat deugdelijk gebeurt) wordt daarmee nog steeds voldaan.
Ik mag, tot mijn verbazing, al heel veel. Al mijn klussen in vrij tijd, mag ik inkopen via de zaak, met de kortingen van een miljoenen bedrijf.
Maar met factuurtje voor zulke dingen moet ik niet aankomen.
En ik ga zelf geen €200 betalen om mijn eigen kennis te kunnen gebruiken, dat gaat tegen mn principes in.
Maar ik heb een manier gevonden hoe het goedgekeurd wordt en de subsidie uitgekeerd wordt.
Nu plaats ik eigenlijk alleen airco's...
Gelukkig zit er op airco's geen subsidie, dus heb weinig last van het aanvragen enzo.
Ja, de instellingen die met de Honeywell doet, worden in de warmtepomp opgeslagen.Makkievld 2.0 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:26:
En ze blijven actief nadat je de honeywell omwisseld met een andere thermostaat.
Ik wil dit omhoog zetten. “Setpoint verlaagde binnentemperatuur”Aziraphale schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:03:
[...]
Volgens mij wel, maar wat zou je aan willen passen wat niet met Anna kan? En is dan een kabeltje voor de servicetool niet handiger dan de thermostaat vervangen en met dat rotmenu van de HCT werken?
Ik heb geen kabeltje en service tool. Is daar makkelijk aan te komen?
Nee, dat bedoelde ik niet, maar zo kun je het wel lezen inderdaad. Ik bedoelde dat je een nieuwe installatie zelf aanlegt en voor een paar euro alleen in gebruik laat stellen door iemand met het juiste KvK nummer.Peanutsonic schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:55:
[...]
Denk het niet. WP geheel van de muur halen/of uit de tuin en opnieuw laten installeren op dezelfde plaats met nieuwe koppelingen. Daarna geheel opnieuw aanvragen.
Een slimmerd op het Ministerie zal dan opmerken dat een gebruikte WP is geinstalleerd.
Van beide kanten nog geen gelopen race.
Ga ervan uit dat die installatie op geen enkele wijze fatsoenlijk ingeregeld of afgesteld is. In de Nieuwbouw komt alles nieuw uit doos, wordt tegen de muur gekwakt en op 65 graden gezet en het werkt. Klaar is Kees.Fethoz69 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:18:
Je kunt de aannemer terug laten komen, maar grote kans dat je bot vangt. Er staat namelijk nergens in je papieren dat je huis efficient verwarmd moet worden. Er staat alleen maar dat het warm moet worden.
Zoals @Andrehj al zegt: Begin bij de basis. Eerst de stooklijn goed zetten: 35 bij -10, 25 bij +15. Dan alle elektrische bijverwarmers uitschakelen (of met de parameters zo instellen dat ze pas onder bepaalde condities mee mogen doen, bijvoorbeeld na 1 uur, etc).
Kijk ook eens naar de instellingen voor warm water. Probeer de WP zo in te stellen dat hij 1 keer per dag warm water maakt, liefst rond 14 uur als het buiten het warmst is.
Heb je zoneregeling hangen? Zo ja, mocht dit een Honeywell HCE20 systeem zijn, ga dan op Marktplaats op zoek naar een oude Honeywell Vision thermostaat. Die sluit je even tijdelijk om zone 1 aan en dan kun je de parameters van die apparaten ook fatsoenlijk zetten. Met name de periodetijd van die dingen moet omhoog van de standaard 12 minuten naar 180 of 240 minuten (parameter 2). Heb je Evohome, zet dan het aantal schakelingen op 1 per uur (maar dat zie je in nieuwbouw niet veel).
Mijn huis is uit 2020, vergunning uit 2018. Vrijstaand, zo'n 190 m2 vloeroppervlak over 2 verdiepingenFullpower schreef op maandag 21 november 2022 @ 22:12:
[...]
Dat is een bizar hoog verbruik voor een nieuwbouw huis. Ik had 75kWh thermisch en 22kW elektrisch voor een huis uit 2002 zonder vloerverwarming.
Dat ding doet alles COP1.
Verbruik de afgelopen dagen, inclusief warm water (in kWh):
Vrijdag | Zaterdag | Zondag | Maandag | |
Elektrisch | 10.6 | 18.1 | 26.7 | 13.5 |
Thermisch | 50 | 74 | 96 | 64 |
Op zondag zit er een Legionella-run in, vandaar de extreme piek.
Maar ik vermoed dat je gelijk hebt, de WP van @Fethoz69 draait volledig op zijn elektrische elementen.
Kijk eens bij heima24.de, daar hebben ik en meer forumleden erg goede ervaringen mee.Pejdref schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:59:
Crosspost uit het Panasonic topic, omdat dit toch een meer algemene vraag is:
Wij willen onze toekomstige warmtepomp graag achter in onze tuin zetten in verband met geluid en omdat die daar het minst in de weg staat. Dit betekent dat we 22 meter moeten overbruggen, hier op tweakers wordt daarvoor vaak de Terrendis grondleiding aanbevolen. In ons geval zouden we gaan voor de HD16032, ik kan deze vinden voor net geen 60€ per meter. Dat zou voor ons dus €1300 aan alleen de leiding zijn.
Vanwege die prijs heb ik al eens overwogen om zelf iets in elkaar te knutselen maar daar wil ik toch niet aan gaan beginnen. We zijn wel bereid deze prijs te betalen maar wil hier nog even checken of iemand alternatieven weet of wellicht een shop met een betere prijs weet.
Bijkomende vraag, de bijbehorende koppelingen a 4x35€ zijn ook niet goedkoop. Ik meen hier ergens eens gelezen te hebben dat dit ook met perskoppelingen kon, maar kan dit niet meer terugvinden in de search. Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten?
All-electric.
Omdat ik nog een ouderwetse "domme" panasonic 9 warmtepomp heb, kan ik niet makkelijk deze als een IOT device aannsturen.
vanaf december stap ik over op dynamische energieprijzen en wil ik toch kunnen aansturen op goedkope stroomtijden.
De panasonic is niet opentherm of zo (ik gebruik een stooklijn) en de thermostaat doet nu simpelweg een aan/uit.
ik heb daarom maar een simpele oplossing gevonden door middel van een Shelly 1 te tasmotizen en dan deze parallel aan de thermostaat aan te sluiten. nu kan ik simpelweg middels de shelly de Panasonic aanzwengelen.

(de bedradingskleuren had @koevlaas2 nog gedaan
. Dus bashen mag richting hem
)
nu nog een houdertje printen voor de thermostaatontvanger en shelly.
Shelly1 gekozen omdat deze als dry contact kan schakelen (oftewel, staat geen stroom op) en ik heb het op 12 volt laten werken ipv 220v. anders had ik de L/N van de warmtepomp ook parallel moeten trekken.
jammer genoeg passen er geen ferules in de wago-connector, ik had mijn bedrading daar nog netjes van voorzien....
vanaf december stap ik over op dynamische energieprijzen en wil ik toch kunnen aansturen op goedkope stroomtijden.
De panasonic is niet opentherm of zo (ik gebruik een stooklijn) en de thermostaat doet nu simpelweg een aan/uit.
ik heb daarom maar een simpele oplossing gevonden door middel van een Shelly 1 te tasmotizen en dan deze parallel aan de thermostaat aan te sluiten. nu kan ik simpelweg middels de shelly de Panasonic aanzwengelen.

(de bedradingskleuren had @koevlaas2 nog gedaan
nu nog een houdertje printen voor de thermostaatontvanger en shelly.
Shelly1 gekozen omdat deze als dry contact kan schakelen (oftewel, staat geen stroom op) en ik heb het op 12 volt laten werken ipv 220v. anders had ik de L/N van de warmtepomp ook parallel moeten trekken.
jammer genoeg passen er geen ferules in de wago-connector, ik had mijn bedrading daar nog netjes van voorzien....
[ Voor 21% gewijzigd door kmf op 22-11-2022 09:03 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Voor het nieuwe huis ben ik alvast plannen aan het maken voor het installeren van een (monoblock) warmtepomp. Het idee is om een 32mm leiding naar binnen te laten lopen en binnen vrijwel direct een T-stuk te plaatsen. Nu bedenk ik mij dat fabrikanten het plaatsen van een (magnetische) vuilafscheider aanraden/vereisen. Waar plaats je die dan als je in de kruipruimte een T-stuk hebt. Mag die ook buiten vlak bij de unit geplaatst worden? Desnoods bouw ik er een kast o.i.d. omheen.
Als ik de unit ná het T-stuk plaats, komt niet al het water door de vuilafscheider, dus dat lijkt mij niet de bedoeling.
Als ik de unit ná het T-stuk plaats, komt niet al het water door de vuilafscheider, dus dat lijkt mij niet de bedoeling.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
De mijne is aangesloten op de retour boven een wasbak van de ketelruimte, ongeveer een meter van de warmtepomp.timovd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:20:
Voor het nieuwe huis ben ik alvast plannen aan het maken voor het installeren van een (monoblock) warmtepomp. Het idee is om een 32mm leiding naar binnen te laten lopen en binnen vrijwel direct een T-stuk te plaatsen. Nu bedenk ik mij dat fabrikanten het plaatsen van een (magnetische) vuilafscheider aanraden/vereisen. Waar plaats je die dan als je in de kruipruimte een T-stuk hebt. Mag die ook buiten vlak bij de unit geplaatst worden? Desnoods bouw ik er een kast o.i.d. omheen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
@kmf jij hebt een split?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Vuilafscheiders zijn niet gemaakt voor buitenmontage, die moet je dus echt ergens binnen monteren. In het ergste geval neem je twee vuilafscheiders, zorg er wel voor dat je een magnetische afscheider gebruikt. Pomp moter gebruiken tegenwoordig sterke magneten die je wel wilt beschermen.timovd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:20:
@timovd Je kunt toch ook 2 (kleinere) afscheiders in beide retours zetten? Die investering valt weg in het totaal. Waarom altijd kloten om een paar euro? Ding is € 150,-
[ Voor 5% gewijzigd door Pietje555 op 22-11-2022 09:29 ]
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik heb een mono
De subsisie regeling beoogt een deskundige aanleg en een zuinig werkend systeem. Daar past niet bij het geinstalleerd worden door een DHZ 'elver.Blihi schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 07:58:
[...]
Nee, dat bedoelde ik niet, maar zo kun je het wel lezen inderdaad. Ik bedoelde dat je een nieuwe installatie zelf aanlegt en voor een paar euro alleen in gebruik laat stellen door iemand met het juiste KvK nummer.
De regeling beoogt het installatiewerk te susidieren en niet het apparaat.
Gebrek aan controle doet dit systeem verwateren.
De DHZ 'elver die de gewenste fakturering aan zijn laars lapt heeft een probleem. Een systeem installeren is wat anders dan de schakelaar omdraaien. Je bent een lulletje als je denk het zo wel even te kunnen regelen.
Alles wat afwijkt van hoe het moet en die extra kast is niet zoals de vakman zoiets doet. Zou technisch prutswerk worden.timovd schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:20:
Je bent vooral een "lulletje" als je denkt dat de gemiddelde "deskundige" het beter en zuiniger aanlegt dan de gemiddelde DHZ'ende tweaker hier. Meer dan genoeg voorbeelden hier en om me heen van het tegendeel.Peanutsonic schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:47:
[...]
De subsisie regeling beoogt een deskundige aanleg en een zuinig werkend systeem. Daar past niet bij het geinstalleerd worden door een DHZ 'elver.
De DHZ 'elver die de gewenste fakturering aan zijn laars lapt heeft een probleem. Een systeem installeren is wat anders dan de schakelaar omdraaien. Je bent een lulletje als je denk het zo wel even te kunnen regelen.
Verder heb je wel gelijk mbt het doel van de regeling.
All-electric.
Ik denk dat ook onder de tweakers systemen zijn waar nog wel wat aan te verbeteren valt en met vakman bedoelde ik echt een goede. Overigens, prutsers heb je in ieder vak, zeker als je er vanuit gaat dat gemiddeld 50% voldoende is en 50% onvoldoende.Tweaken is zo hier en daar ook niet het einde van de wetenschap. Ik lees veel over voorkeuren en als je veel moet tweaken is misschien wel het aangelegde systeem in de basis niet helemaal je van het.RonJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:53:
[...]
Je bent vooral een "lulletje" als je denkt dat de gemiddelde "deskundige" het beter en zuiniger aanlegt dan de gemiddelde DHZ'ende tweaker hier. Meer dan genoeg voorbeelden hier en om me heen van het tegendeel.
Verder heb je wel gelijk mbt het doel van de regeling.
Maaar tweaken is vast leuker dan isoleren en het afgifte systeem op orde brengen. Anticiperen op variabele tarieven is wel een ding, samen met een bak zonnepanelen. Hoe beter het afgifte systeem des te meer keuzes er zijn om de stookkosten te verlagen. Tweaken om het tweaken rendeert niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Peanutsonic op 22-11-2022 10:04 ]
Ik vrees echt, en dat kan ik niet hardmaken, maar is meer gebaseerd op wat ik in gesprekken met installateurs en warmtepomp-"adviseurs" heb gehoord, dat de gemiddelde kennis van warmte en energie echt minimaal is, en hoe je een wp goed instelt ook minimaal is bij deze "vakmensen". Ik vrees echt dat de meeste warmtepompen gewoon, net als CV ketels in het verleden, in standje "default" cq "mag het een onsje meer zijn" worden neergezet.Peanutsonic schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:02:
[...]
Ik denk dat ook onder de tweakers systemen zijn waar nog wel wat aan te verbeteren valt en met vakman bedoelde ik echt een goede. Overigens, prutsers heb je in ieder vak, zeker als je er vanuit gaat dat gemiddeld 50% voldoende is en 50% onvoldoende.Tweaken is zo hier en daar ook niet het einde van de wetenschap. Ik lees veel over voorkeuren en als je veel moet tweaken is misschien wel het aangelegde systeem in de basis niet helemaal je van het.
Maaar tweaken is vast leuker dan isoleren en het afgifte systeem op orde brengen. Anticiperen op variabele tarieven is wel een ding, samen met een bak zonnepanelen. Hoe beter het afgifte systeem des te meer keuzes er zijn om de stookkosten te verlagen. Tweaken om het tweaken rendeert niet.
MAW: Ik zou graag de expert tegenkomen die een gemiddelde Tweaker die een beetje meeleest in deze topics nog wat kan leren...
Nou is het natuurlijk ook allemaal relatief nieuw, en bij sommige WP's ook best complex, maarja, daar huur je ook een professional voor in...
[ Voor 5% gewijzigd door olafmol op 22-11-2022 10:09 ]
Gelukkig noem je mij geen lulletje, want ik dacht zeker niet dat ik het zo wel even zou regelen. Dat heeft me heel wat tijd, uitzoekwerk en geduld (ook van mede-Tweakers) gekost, maar... ik wilde het waterzijdige en elektrische deel zelf installeren. Het koelmiddel deel moest natuurlijk goed gebeuren door mensen met papieren.Peanutsonic schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:47:
[...]
De subsisie regeling beoogt een deskundige aanleg en een zuinig werkend systeem. Daar past niet bij het geinstalleerd worden door een DHZ 'elver.
Van de twee installateurs die hier aan de deur kwamen had er eentje een hoog 'chappie' gehalte. Zo van: 'wij hangen dat ding wel even op meneertje en sluiten het aan en dan is het klaar'. De tweede gaf keurig aan alles van warmtepompen te weten, maar weinig van CV installaties. De rest was niet zijn core business en liet hij het liefst over een een loodgieter en elektricien. Die kon hij natuurlijk regelen, want hij had goede contacten, maar dat mocht ik ook zelf doen.
Uiteindelijk heb ik dat dan ook gedaan en de installatie draait als een zonnetje (ik haal bij de huidige buitentemperaturen gewoon compressor-sessies van 24 uur per dag, slechts onderbroken door de SWW-runs en defrosts als het buiten echt koud is). En dat met een Honeywell zoneregeling.
De installateur heeft aangeven dat hij graag een keer mee komt kijken met alle data die ik verzamel.
Helaas zien we in dit topic (en ook in het nieuwbouwtopic) nogal wat voorbeelden voorbij komen van installaties die door een professional geinstalleerd zijn en die gewoon aan alle kanten gebreken vertonen.
Zet je PP016 eens op 100% (dan draait je pomp op maximale capaciteit en kun je met een lagere TA en een hogere COP door het leven).RulazZ schreef op maandag 21 november 2022 @ 15:05:
[...]
Wat ik hier zie (heb ook Tado aan/uit aan de Elga Ace gekoppeld en draai in WAR) is dat hij voor het voetpunt van de stooklijn de temperatuur uit het klokprogramma pakt, dus als het klokprogramma op 16C staat dan pakt de Elga Ace CP210 (of CP220 als setpunt < CP070) bij die buitentemperatuur.
Sinds ik dat weet gebruik ik dus het klokprogramma ook om 's nachts een lagere stooklijn te pakken ipv de stille modus te gebruiken(die hem op 40% vermogen afknelt, een beetje te weinig als het vriest).
Om het even grafisch uit te beelden (CP070=19, CP210=24.5, CP220=23, CP230=0.2 in mijn geval):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
X as = Buitentemperatuur, Y as = Aanvoertemperatuur
Ik heb de voetpunten in de plot gezet met de cirkels (sorry voor de slechte paintskills), die van de grijze stooklijn staat op (25 C, 24,5C) en valt dus buiten de plot.
Ik heb ook even een publieke kopie van mijn Elga Ace instellingen in Google Sheets gegooid voor de liefhebber, voel je vrij om een kopie te maken en met de instellingen te spelen en de stooklijnen te zien veranderen.
Ik heb PP016 trouwens juist bewust naar beneden geschroeft omdat die setting op 100% (default waarde trouwens) geluidsproblemen oplevert (boven de 63% hoor ik een zoem van de pomp doorresoneren op de slaapkamers op de 1e verdieping), en daarnaast ook om ruis in de leidingen te voorkomen. Dit is dus een bewuste tradeoff, voor de COP zou ik inderdaad het liefst de flow verder verhogen.royaljoop schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:10:
[...]
Zet je PP016 eens op 100% (dan draait je pomp op maximale capaciteit en kun je met een lagere TA en een hogere COP door het leven).
[ Voor 13% gewijzigd door RulazZ op 22-11-2022 10:18 ]
Mee eens dat je een WP systeem deskundig aan moet leggen, maar het argument wat je hierboven noemt voorkom je niet als alleen maar installateurs een WP systeem aan mogen leggen.Peanutsonic schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:02:
[...]
Ik denk dat ook onder de tweakers systemen zijn waar nog wel wat aan te verbeteren valt en met vakman bedoelde ik echt een goede. Overigens, prutsers heb je in ieder vak, zeker als je er vanuit gaat dat gemiddeld 50% voldoende is en 50% onvoldoende.Tweaken is zo hier en daar ook niet het einde van de wetenschap. Ik lees veel over voorkeuren en als je veel moet tweaken is misschien wel het aangelegde systeem in de basis niet helemaal je van het.
Het door de wetgever (en mischien ook wel Techniek Nederland in hun lobby) onderschatte probleem is dat een WP installatie andere uitgangspunten heeft dan een CV installatie. Als je hier of op de zuster forums van WP merken rondkijkt zie je alleen van de laatste paar weken al voorbeelden van hoe het niet moet (heel vaak leidingen die het nodige debiet niet aankunnen), maar aangelegd door en installateur.
Door de druk op de markt krijg je nu natruurlijk ook steeds meer "cowboys" die wel geregistreerd zijn als installateur maar de kennis en ervaring missen.
Probleem van kennis kun je oplossen door verplichte certificering (zoals Stek voor F-gassen), maar daarmee wordt de druk op de markt alleen maar groter. Kijk wat dat betreft ook eens met een scheef oog naar de certificiring voor CV montage, de deadline is nu April volgend jaar.
Wat de beste oplossing is, ik weet het niet.
Van de andere kant moet je ook realistisch zijn, dat er ook een paar " professionals" zijn die klungelen is van alle tijden maar betekent natuurlijk niet dat de hele markt slecht is. Maar hetzelfde kun je dus ook zeggen over de Doe-Het-Zelfers, ook daar zitten genoeg mensen tussen met verstand van zaken.
P70 moet inderdaad via de HCT en op zich kun je die er probleemloos even aanhangen, want de instellingen slaat hij wel op. Die kabel vind ik zelf makkelijker en is op Marktplaats wel te vinden. Ze kwamen hier in de V&A ook wel voorbij, maar daar zie ik hem nu niet meer staan.Makkievld 2.0 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 03:42:
[...]
Ik wil dit omhoog zetten. “Setpoint verlaagde binnentemperatuur”
Ik heb geen kabeltje en service tool. Is daar makkelijk aan te komen?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Wat er in Nederland een beetje mist zijn goede opleidingen specifiek gericht op het eerst goed ontwerpen en volgens inregelen van warmtepompinstallaties. Die lijken de fabrikanten ook onvoldoende te bieden en een F-gas certificering richt zich daar totaal niet op. De brancheorganisaties lijken vooral bezig met lobbyen voor meer subsidies en niet met kwaliteit leveren aan de consument.BernieW schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:27:
[...]
Mee eens dat je een WP systeem deskundig aan moet leggen, maar het argument wat je hierboven noemt voorkom je niet als alleen maar installateurs een WP systeem aan mogen leggen.
Het door de wetgever (en mischien ook wel Techniek Nederland in hun lobby) onderschatte probleem is dat een WP installatie andere uitgangspunten heeft dan een CV installatie. Als je hier of op de zuster forums van WP merken rondkijkt zie je alleen van de laatste paar weken al voorbeelden van hoe het niet moet (heel vaak leidingen die het nodige debiet niet aankunnen), maar aangelegd door en installateur.
Door de druk op de markt krijg je nu natruurlijk ook steeds meer "cowboys" die wel geregistreerd zijn als installateur maar de kennis en ervaring missen.
Probleem van kennis kun je oplossen door verplichte certificering (zoals Stek voor F-gassen), maar daarmee wordt de druk op de markt alleen maar groter. Kijk wat dat betreft ook eens met een scheef oog naar de certificiring voor CV montage, de deadline is nu April volgend jaar.
Van de andere kant moet je ook realistisch zijn, dat er ook een paar " professionals" zijn die klungelen is van alle tijden maar betekent natuurlijk niet dat de hele markt slecht is. Maar hetzelfde kun je dus ook zeggen over de Doe-Het-Zelfers, ook daar zitten genoeg mensen tussen met verstand van zaken.
In de UK is Heat Geek in dat gat gesprongen, eigenlijk zou hier ook zoiets moeten ontstaan om het niveau van de markt omhoog te krijgen. Helaas zijn installateurs van het niveau van een @koevlaas2 gewoon heel schaars hier, het is eerder 10/90 goede/slechte dan 50/50 naar mijn idee.
Eens met dat het afgiftesysteem (zeker niet alleen vloerverwarming wat vaak geroepen wordt) belangrijk is. Zonnepanelen en variabele tarieven zijn een leuke aanvulling maar staan verder helemaal los van een goede installatie imho.Peanutsonic schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:02:
[...]
Het tweaken zit hem in twee verschillende dingen:
1) De standaard afstelling laat in 9/10 gevallen nogal te wensen over. De meesten komen niet verder dan de factory defaults/installatiewizard met hooguit wat snelle aanpassingen op basis van vuistregels en algemeenheden.
Het afgiftesysteem wordt vaak niet eens aangeraakt, noch wordt er goed nagedacht over het vooraf goed ontwerpen en aanpassen hiervan en/of men handelt vanuit achterhaalde of foute kennis (je ziet hier bijv. veel verdelers met onnodige extra pompen, onnodige buffervaten, te kleine aanvoerleidingen, etc. voorbijkomen).
Hier valt door de handige consument vaak al best veel te halen door hier zelf nog een uurtje of 2 werk in te steken en dit zou je als leek gewoon vanuit je installateur mogen verwachten.
2) De laatste 10-20% rendement (die de perfectionistische tweaker natuurlijk ook wil halen
Dan pas kan je je stooklijn, delta-T e.d. pas écht goed fijn afregelen op basis van een daadwerkelijk gemeten rendement, tot je een optimale configuratie bereikt. Dit zal je vrees ik toch echt altijd zelf moeten doen, want dat blijft toch een iteratief proces en wordt dus in de praktijk veel te duur om hier een installateur tig keer voor te laten terugkomen.
All-electric.
Ik heb sinds twee maand een warmtepomp (Hitachi Yutaki S RAS3WHVRP) en tot nu toe nog niet echt kunnen testen of het naar behoeven draait. Gisteren was het voor het eerst koud en heb ik in totaal gisteren 55KW aan stroom verbruikt. (+/- 45 voor de warmtepomp, de rest de auto, PC, koken etc.). Ik heb wel eens gelezen dat een warmtepomp kan pendelen en daardoor het stroomverbruik hoog kan zijn. Nu heb ik er erg weinig verstand van en mijn installateur ook (heb ik het vermoeden).
Ik was net in HomeAssistant het stroomverbruik van vandaag even aan het controleren, ik zit nu al op 23KW. Terwijl wij een best aardig geïsoleerd huis hebben (2006) en beneden gewoon vloerverwarming.
Hieronder een screenshot van mijn stroomverbruik; het lijkt een beetje op pendel gedrag. Is dit normaal? Zo nee wat zou ik er aan kunnen doen?
/f/image/mJvJNuERYI1w27MX7PUI4OuJ.png?f=fotoalbum_large)
Ik word er een beetje onzeker van omdat ik er zelf te weinig verstand van heb en als ik mijn installateur vraag naar bepaalde zaken ik het idee krijg dat hij het ook niet helemaal weet (tijdens het verkoopproces leek dat heel anders ...)
Ik heb aantal instellingen op een rijtje gezet, zien jullie hier nog gekke dingen in? Aanvullende verwarming staat bijv. op WP + E-verw. Moet dit niet alleen WP zijn?
Ik was net in HomeAssistant het stroomverbruik van vandaag even aan het controleren, ik zit nu al op 23KW. Terwijl wij een best aardig geïsoleerd huis hebben (2006) en beneden gewoon vloerverwarming.
Hieronder een screenshot van mijn stroomverbruik; het lijkt een beetje op pendel gedrag. Is dit normaal? Zo nee wat zou ik er aan kunnen doen?
/f/image/mJvJNuERYI1w27MX7PUI4OuJ.png?f=fotoalbum_large)
Ik word er een beetje onzeker van omdat ik er zelf te weinig verstand van heb en als ik mijn installateur vraag naar bepaalde zaken ik het idee krijg dat hij het ook niet helemaal weet (tijdens het verkoopproces leek dat heel anders ...)
Ik heb aantal instellingen op een rijtje gezet, zien jullie hier nog gekke dingen in? Aanvullende verwarming staat bijv. op WP + E-verw. Moet dit niet alleen WP zijn?
:strip_exif()/f/image/OG5OFTlGny3jppiRciJvxx0U.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja! Daar zou ik maar eens mee beginnen. Hij staat aan het verbruik te zien nu voornamelijk op z'n noodelement te draaien (alles onder de 5C buitentemp, dat is het bivalentiepunt wat je ziet).Leon- schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:03:
Denk dat je stooklijn vervolgens aan de linkerkant ook nog wel een stuk omlaag kan, maar begin maar even met die bron-instelling.
Meteen weer een duidelijk voorbeeld van het kansloze niveau van de meeste "professionele" "vakmannen"

All-electric.
En het is redelijk simpel als je het maar door hebt, belangrijk is dat je denkt in rendement.RonJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:01:
[...]
Wat er in Nederland een beetje mist zijn goede opleidingen specifiek gericht op het eerst goed ontwerpen en volgens inregelen van warmtepompinstallaties. Die lijken de fabrikanten ook onvoldoende te bieden en een F-gas certificering richt zich daar totaal niet op. De brancheorganisaties lijken vooral bezig met lobbyen voor meer subsidies en niet met kwaliteit leveren aan de consument.
In de UK is Heat Geek in dat gat gesprongen, eigenlijk zou hier ook zoiets moeten ontstaan om het niveau van de markt omhoog te krijgen. Helaas zijn installateurs van het niveau van een @koevlaas2 gewoon heel schaars hier, het is eerder 10/90 goede/slechte dan 50/50 naar mijn idee.
Dus hoe lager je watertemperatuur hoe hoger je rendement word en ook het vermogen, je afgiftesysteem moet dit natuurlijk wel trekken dus vandaar dat ik overal zoveel mogelijk belemmeringen wegsloop.
Een warmtepomp is geen cv ketel, bij een cv ketel temperatuur omhoog dan krijg je meer vermogen, een warmtepomp werkt dus andersom.
Thats it.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Mijn persoonlijke mening is dat een goed ingeregelde verwarmings-installatie (of het nou met een CV is, of met een WP, maar bij een WP wordt het al snel wat complexer omdat er veel meer instellingen zijn en het systeem complexer geconfigureerd kan worden en ook vaak meer tegen de "randjes" moet werken) een complex maatwerk- en -advies-traject is. Dat is wat anders dan puur een apparaat aansluiten en aanzetten. De verschuiving in benodigde kennis, inzichten en *interesse* is denk ik waar het nu nat gaat. Zie het als een software project: eerst zal er een intake moeten zijn, dan komt er een (informatie) analist langs, dan worden er specificaties ontwikkeld, komt er nog een architect om de hoek kijken, en dan pas wordt er door een programmeur daadwerkelijk code geschreven. Je kunt niet meer zomaar een standaard warmtepomp X ergens neerkwakken, een half uurtje kijken of ie aangaat, en dan weglopen. Er komt veel meer bij kijken, voor en na het "neerkwakken".RonJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:01:
[...]
Wat er in Nederland een beetje mist zijn goede opleidingen specifiek gericht op het eerst goed ontwerpen en volgens inregelen van warmtepompinstallaties. Die lijken de fabrikanten ook onvoldoende te bieden en een F-gas certificering richt zich daar totaal niet op. De brancheorganisaties lijken vooral bezig met lobbyen voor meer subsidies en niet met kwaliteit leveren aan de consument.
[...]
Eens met dat het afgiftesysteem (zeker niet alleen vloerverwarming wat vaak geroepen wordt) belangrijk is. Zonnepanelen en variabele tarieven zijn een leuke aanvulling maar staan verder helemaal los van een goede installatie imho.
1) De standaard afstelling laat in 9/10 gevallen nogal te wensen over. De meesten komen niet verder dan de factory defaults/installatiewizard met hooguit wat snelle aanpassingen op basis van vuistregels en algemeenheden.
Het afgiftesysteem wordt vaak niet eens aangeraakt, noch wordt er goed nagedacht over het vooraf goed ontwerpen en aanpassen hiervan en/of men handelt vanuit achterhaalde of foute kennis (je ziet hier bijv. veel verdelers met onnodige extra pompen, onnodige buffervaten, te kleine aanvoerleidingen, etc. voorbijkomen).
Hier valt door de handige consument vaak al best veel te halen door hier zelf nog een uurtje of 2 werk in te steken en dit zou je als leek gewoon vanuit je installateur mogen verwachten.
2) De laatste 10-20% rendement (die de perfectionistische tweaker natuurlijk ook wil halen) is veel lastiger en kost gewoon héél veel tijd om te bereiken, omdat het optimum voor iedere combinatie van huis/installatie/leefpatroon weer net even anders is. Hiervoor moet je simpelweg eerst langdurig gaan meten met een warmtemeter en kwh-meter bij verschillende weersomstandigheden.
Dan pas kan je je stooklijn, delta-T e.d. pas écht goed fijn afregelen op basis van een daadwerkelijk gemeten rendement, tot je een optimale configuratie bereikt. Dit zal je vrees ik toch echt altijd zelf moeten doen, want dat blijft toch een iteratief proces en wordt dus in de praktijk veel te duur om hier een installateur tig keer voor te laten terugkomen.
dat ziet er eerder uit als een hoop defrosts. kijk eens of je warmtepomp op dat moment is bevroren?Leon- schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:03:
Ik heb sinds twee maand een warmtepomp (Hitachi Yutaki S RAS3WHVRP) en tot nu toe nog niet echt kunnen testen of het naar behoeven draait. Gisteren was het voor het eerst koud en heb ik in totaal gisteren 55KW aan stroom verbruikt. (+/- 45 voor de warmtepomp, de rest de auto, PC, koken etc.). Ik heb wel eens gelezen dat een warmtepomp kan pendelen en daardoor het stroomverbruik hoog kan zijn. Nu heb ik er erg weinig verstand van en mijn installateur ook (heb ik het vermoeden).
[Afbeelding]

wellicht is jouw warmtepomp wat onderbemeten.
Precies. Wat ook niet helpt is dat de NL'er (mede door de hoge belastingdruk op arbeid waardoor jan modaal een dag moet werken voor een uurtje van de installateur) hiervoor totaal niet wil betalen en dus zelf ook een beetje kiest voor de partij die alleen aan neerkwakken doet. Dat geeft dus ook geen prikkel aan de branche om dit beter te doen.olafmol schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:13:
[...]
Mijn persoonlijke mening is dat een goed ingeregelde verwarmings-installatie (of het nou met een CV is, of met een WP, maar bij een WP wordt het al snel wat complexer omdat er veel meer instellingen zijn en het systeem complexer geconfigureerd kan worden en ook vaak meer tegen de "randjes" moet werken) een complex maatwerk- en -advies-traject is. Dat is wat anders dan puur een apparaat aansluiten en aanzetten. De verschuiving in benodigde kennis, inzichten en *interesse* is denk ik waar het nu nat gaat. Zie het als een software project: eerst zal er een intake moeten zijn, dan komt er een (informatie) analist langs, dan worden er specificaties ontwikkeld, komt er nog een architect om de hoek kijken, en dan pas wordt er door een programmeur daadwerkelijk code geschreven. Je kunt niet meer zomaar een standaard warmtepomp X ergens neerkwakken, een half uurtje kijken of ie aangaat, en dan weglopen. Er komt veel meer bij kijken, voor en na het "neerkwakken".
Ook eens met wat @koevlaas2 zegt, uiteindelijk is het allemaal ook weer geen rocket science en kom je met de juiste uitgangspunten (en dus vooral kunnen loslaten van wat men al tig jaar met CV ketels doet) echt al een heel eind.
Nog even wat anders, aangezien het voor de meeste mensen met een installatie van dit jaar (zoals ik) nu pas bruikbaar weer wordt om de boel echt te gaan afstellen, ik vond deze tabel uit de installer reference guide wel handig als richtlijn om je stooklijn te optimaliseren:
:strip_exif()/f/image/hKCOuVZizFjfSglX5Ftgl2Un.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zQ37E4IjAqcKDOdXaFx2hU3L.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door RonJ op 22-11-2022 11:21 ]
All-electric.
Ja ik vind het wel een beetje vervelend. Tijdens het verkoopproces een mooi praatje maar alles in werking zetten viel mij zwaar tegen. Wat zou je doen? Het bivalentiepunt lager zetten of aanvullende verwarming op WP only?RonJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:07:
[...]
Ja! Daar zou ik maar eens mee beginnen. Hij staat aan het verbruik te zien nu voornamelijk op z'n noodelement te draaien (alles onder de 5C buitentemp, dat is het bivalentiepunt wat je ziet).
Denk dat je stooklijn vervolgens aan de linkerkant ook nog wel een stuk omlaag kan, maar begin maar even met die bron-instelling.
Meteen weer een duidelijk voorbeeld van het kansloze niveau van de meeste "professionele" "vakmannen"
Het heeft vannacht niet gevroren dus dat lijkt me gek, tenzij hij defrost bij 3 gradenkmf schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:15:
[...]
dat ziet er eerder uit als een hoop defrosts. kijk eens of je warmtepomp op dat moment is bevroren?
[Afbeelding]
wellicht is jouw warmtepomp wat onderbemeten.
Hier in de buurt is een aannemers/klus bedrijf binnen no-time ontzettend groot geworden, omdat ze, itt de nieuwe beunhaas-norm, wel normaal communiceren, afspraken nakomen, en goed werk leveren. Ja ze zijn wel duur/duurder, maar toch kiezen mensen voor hen, en willen nu ook veel professionals bij hun werken, omdat het allemaal veel beter geregeld is met minder gezeur. Ik vermoed dat in de warmtepomp branche ook wel eens zoiets kon gaan gebeuren, een partij die wel professioneel is en echt goed werk aflevert, en binnen no-time echt een grote club wordt. De kansen liggen er.... nu moet alleen het hardware-probleem nog opgelost worden ;PRonJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:18:
[...]
Precies. Wat ook niet helpt is dat de NL'er (mede door de hoge belastingdruk op arbeid waardoor jan modaal een dag moet werken voor een uurtje van de installateur) hiervoor totaal niet wil betalen en dus zelf ook een beetje kiest voor de partij die alleen aan neerkwakken doet. Dat geeft dus ook geen prikkel aan de branche om dit beter te doen.
Ook eens met wat @koevlaas2 zegt, uiteindelijk is het allemaal ook weer geen rocket science en kom je met de juiste uitgangspunten (en dus vooral kunnen loslaten van wat men al tig jaar met CV ketels doet) echt al een heel eind.
Volgens de specsheet die ik even snel googlede kan je buitenunit tot -20, dus ik zou hem zelf helemaal uitzetten. Ik kan alleen zo snel geen vermogenscurve vs buitentemperatuur vinden, dus je hebt kans dat ie rond de -10 al aardig inkakt en je het element dus héél soms wel nodig hebt. Ik zit niet zo in de Hitachi kennis, misschien kan je daar zelf nog even naar zoeken.Leon- schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:23:
[...]
Ja ik vind het wel een beetje vervelend. Tijdens het verkoopproces een mooi praatje maar alles in werking zetten viel mij zwaar tegen. Wat zou je doen? Het bivalentiepunt lager zetten of aanvullende verwarming op WP only?
Als je het risico kan lopen dat je deze winter een keer moet ingrijpen zou ik het persoonlijk helemaal uitzetten en kijken of dat goed gaat, dus bron = alleen WP zetten. Dan zou de bivalentietemp niet meer relevant moeten zijn. Als je echter wil voorkomen dat je gezin in de kou zit als je zelf niet thuis bent is het veiliger om die bivalentietemperatuur op -10 oid te zetten. Een beetje afhankelijk van wanneer het vermogen inkakt dus. Ik zou zelf ook een installatiehandleiding googlen en die even goed doorlezen hierover. Soms werken die settings niet helemaal zoals je zou verwachten.
Ik zou persoonlijk ook een claim bij 'm neerleggen voor de onnodig gemaakte stroomkosten door dit prutswerk, maargoed dat moet je zelf weten, dan is de relatie wel gelijk verzuurd als je m nog een keer nodig hebt bij een storing/garantiegevalletje/onderhoud.
Een warmtepomp gaat juist defrosten rond de 3 graden, zeker bij dit vochtige weer. De lamellen van de buitenunit worden immers nog een paar graden kouder als ze de warmte te onttrekken.Het heeft vannacht niet gevroren dus dat lijkt me gek, tenzij hij defrost bij 3 graden
Maar dat is het in dit geval niet, want hij zit veel langer dan de lengte van een defrost cycle boven de 1kW.
[ Voor 10% gewijzigd door RonJ op 22-11-2022 11:38 ]
All-electric.
Bedankt voor je reactie! Ik snap dat finetuning op mezelf aankomt maar de algemene zaken zouden toch netjes moeten worden afgesteld door een installateur. Ik had het daar afgelopen week ook met vrienden over die ook overwegen een warmtepomp te nemen. Via een andere installateur maar met naar ons idee hetzelfde kennisniveau. Een goede installateur zou toch ook iemand in dienst moeten nemen die deze kennis heeft? Ik snap dat niet iedere installateur deze kennis heeft maar je moet wel ondersteuning kunnen bieden voor het afstellen en niet alleen de installatiewizard volgen.RonJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:33:
[...]
Volgens de specsheet die ik even snel googlede kan je buitenunit tot -20, dus ik zou hem zelf helemaal uitzetten. Ik kan alleen zo snel geen vermogenscurve vs buitentemperatuur vinden, dus je hebt kans dat ie rond de -10 al aardig inkakt en je het element dus héél soms wel nodig hebt. Ik zit niet zo in de Hitachi kennis, misschien kan je daar zelf nog even naar zoeken.
Als je het risico kan lopen dat je deze winter een keer moet ingrijpen zou ik het persoonlijk helemaal uitzetten en kijken of dat goed gaat, dus bron = alleen WP zetten. Dan zou de bivalentietemp niet meer relevant moeten zijn. Als je echter wil voorkomen dat je gezin in de kou zit als je zelf niet thuis bent is het veiliger om die bivalentietemperatuur op -10 oid te zetten. Een beetje afhankelijk van wanneer het vermogen inkakt dus. Ik zou zelf ook een installatiehandleiding googlen en die even goed doorlezen hierover.
[...]
Een warmtepomp gaat juist defrosten rond de 3 graden, zeker bij dit vochtige weer. De lamellen van de buitenunit worden immers nog een paar graden kouder om de warmte te onttrekken.
Maar dat is het in dit geval niet, want hij zit veel langer dan de lengte van een defrost cycle boven de 1kW.
Ook mijn ervaring als nieuwkomer in de wp wereld en werkzaam bij een grote partij. De communicatie naar klanten en ook onderling tussen organisaties is soms echt tenenkrommend. Ook één van de redenen die ik zou bedenken om eventueel als zzp'er aan de slag te gaan of de hele installatiewereld weer achter me te laten.olafmol schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:24:
[...]
Hier in de buurt is een aannemers/klus bedrijf binnen no-time ontzettend groot geworden, omdat ze, itt de nieuwe beunhaas-norm, wel normaal communiceren, afspraken nakomen, en goed werk leveren. Ja ze zijn wel duur/duurder, maar toch kiezen mensen voor hen, en willen nu ook veel professionals bij hun werken, omdat het allemaal veel beter geregeld is met minder gezeur. Ik vermoed dat in de warmtepomp branche ook wel eens zoiets kon gaan gebeuren, een partij die wel professioneel is en echt goed werk aflevert, en binnen no-time echt een grote club wordt. De kansen liggen er.... nu moet alleen het hardware-probleem nog opgelost worden ;P
Eens. Ik zou het zelfs willen omdraaien, ik snap niet dat iemand die deze basiskennis niet heeft zich installateur mag noemenLeon- schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:38:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik snap dat finetuning op mezelf aankomt maar de algemene zaken zouden toch netjes moeten worden afgesteld door een installateur. Ik had het daar afgelopen week ook met vrienden over die ook overwegen een warmtepomp te nemen. Via een andere installateur maar met naar ons idee hetzelfde kennisniveau. Een goede installateur zou toch ook iemand in dienst moeten nemen die deze kennis heeft? Ik snap dat niet iedere installateur deze kennis heeft maar je moet wel ondersteuning kunnen bieden voor het afstellen en niet alleen de installatiewizard volgen.

Hoe dan ook. Je hebt nu de keuze om je tijd en energie te steken in zelf inlezen/kennis op doen (dat is sowieso altijd goed om te hebben) óf die tijd en energie te steken in het (eerst vriendelijk en vrijblijvend en vervolgens formeler/juridischer) neerleggen van het probleem bij de installateur. Je hebt immers niet voor niets een hoop geld betaald.
All-electric.
Ik vind het wel leuk om zelf ook de kennis op te doen vandaar ook dat ik het idee had dat de pomp niet lekker stond afgesteld. Het probleem is dat straks het gemiddelde huishouden met een warmtepomp een verkeerd afgestelde WP heeft. Ik heb zelfs de WP zelf in bedrijf gesteld omdat ze het niet werkend kregen (stooklijn stond helemaal verkeerd waardoor de pomp niet aansloeg ....)RonJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:53:
[...]
Eens. Ik zou het zelfs willen omdraaien, ik snap niet dat iemand die deze basiskennis niet heeft zich installateur mag noemen
Hoe dan ook. Je hebt nu de keuze om je tijd en energie te steken in zelf inlezen/kennis op doen (dat is sowieso altijd goed om te hebben) óf die tijd en energie te steken in het (eerst vriendelijk en vrijblijvend en vervolgens formeler/juridischer) neerleggen van het probleem bij de installateur. Je hebt immers niet voor niets een hoop geld betaald.
Edit: verder ben ik wel tevreden over het installatiewerk; dat ziet er netjes uit
[ Voor 4% gewijzigd door Leon- op 22-11-2022 11:58 ]
Dat blijkt idd keer op keer het gevalLeon- schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:38:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik snap dat finetuning op mezelf aan komt maar de algemene zaken zouden toch netjes moeten worden afgesteld door een installateur. Ik had het daar afgelopen week ook met vrienden over die ook overwegen een warmtepomp te nemen. Via een andere installateur maar met naar ons idee hetzelfde kennisniveau. Een goede installateur zou toch ook iemand in dienst moeten nemen die deze kennis heeft? Ik snap dat niet iedere installateur deze kennis heeft maar je moet wel ondersteuning kunnen bieden voor het afstellen en niet alleen de installatiewizard volgen.
Jouw stooklijn zet ik mijn vraagtekens bij Ta 40°C bij 5°C buiten??? heb je dat nodig?
Wat ik niet snap is dat blijkbaar de software in de warmtepompen nog ver beneden pijl is om zelf zorg te dragen voor een goede afstelling van het systeem. Alle fijne input hier in het forum luidt steeds een zo hoog mogelijk water flow en zo laag mogelijke Ta. Krijg je het binnen niet meer warm dan flow of Ta verhogen. Ga je uit van een max flow dan valt alleen nog aan de Ta te prutsen.. Met een paar temperatuurparameters (Ta,Tr,Truimte,Tbuiten,Tthermostaat) moet een beetje software zelf toch naar een ideale Ta kunnen regelen? Dat is wel wat iedereen hier met de hand een beetje uitvogelt.
Mijn wiskundige meet- en regeltechniek is wat weggezakt, maar dit lijk me nu niet heel lastig om de Ta op basis van een paar parameter als variabele te sturen door een regeling ipv een vast ingestelde stooklijn.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Stooklijn ben ik nog een beetje mee aan het spelen. Vooral omdat ik boven radiatoren heb met een speedcomfort ventilator. Al laat ik voor volgend zomer een multisplit airco installeren zodat we op onze slaapkamer + slaapkamers van de twee kids kunnen koelen en verwarmen als het nodig is.ArjoK schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:05:
[...]
Dat blijkt idd keer op keer het geval
Jouw stooklijn zet ik mijn vraagtekens bij Ta 40°C bij 5°C buiten??? heb je dat nodig?
Wat ik niet snap is dat blijkbaar de software in de warmtepompen nog ver beneden pijl is om zelf zorg te dragen voor een goede afstelling van het systeem. Alle fijne input hier in het forum luidt steeds een zo hoog mogelijk water flow en zo laag mogelijke Ta. Krijg je het binnen niet meer warm dan flow of Ta verhogen. Ga je uit van een max flow dan valt alleen nog aan de Ta te prutsen.. Met een paar temperatuurparameters (Ta,Tr,Truimte,Tbuiten,Tthermostaat) moet een beetje software zelf toch naar een ideale Ta kunnen regelen? Dat is wel wat iedereen hier met de hand een beetje uitvogelt.
Mijn wiskundige meet- en regeltechniek is wat weggezakt, maar dit lijk me nu niet heel lastig om de Ta op basis van een paar parameter als variabele te sturen door een regeling ipv een vast ingestelde stooklijn.
Bedankt, ze bezorgen die leiding helaas alleen in Duitsland. Ik had even snel nog een andere Duitse shop gevonden en die rekenen 300€ verzendkosten hiervoorRonJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:54:
[...]
Kijk eens bij heima24.de, daar hebben ik en meer forumleden erg goede ervaringen mee.
Overigens wat me wel opviel is dat de Austroflex betere isolatiewaardes heeft (volgens spec) vergeleken met Terrendis:
Vergelijking hieronder met U-waarde, verlies per meter @dT=30, verlies op 22m (mijn situatie)
Austropur 2x32 Ø145: 0.1681W/mk --> 5W/m --> 110W
Austropur PLUS 2x32 Ø175: 0.1372W/mk --> 4,1W/m --> 90.5W
Terrendis DUO 2x32 Ø140: 0.262W/mk --> 7.9W/m --> 174W
Terrendis DUO 2x32 Ø160: 0.228W/mk --> 6.8W/m --> 150W
Dat scheelt nogal. De Austopur Ø145 is €2,50/m goedkoper dan de Terrendis Ø140, dus voor mensen die een adres in Duitsland hebben kan dat een overweging waard zijn.
Edit: Ik wilde weten waar dit verschil vandaan kwam en kwam onderstaand (reclame) plaatje tegen van Austropur. De Terrendisleiding is inderdaad van PE-X isolatieschuim gemaakt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/q1OZeD2qOZyJgcTyajlYKdT9.png?f=user_large)
[ Voor 14% gewijzigd door Pejdref op 22-11-2022 12:17 ]
Dubbel van leonlwd in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
[ Voor 87% gewijzigd door Proton_ op 23-11-2022 13:32 ]
@Andrehj ik heb trouwens een r32 machine pud-swm80yaa aan het koelen gekregen, in de buitenunit zit een swp button en als je die ingedrukt houd gaat ie een pumpdown doen. Alleen weet ik niet hoe lang en moduleren ook niet echt, ik gebruikte het voor het bijvullen van koudemiddel.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Net als @Pejdref ben ik bezig met de leidingen naar buiten, vanuit de kruipruimte. Omdat de kant-en-klare oplossingen zo vreselijk duur zijn, ben ik zelf maar aan het knutselen geslagen.
80mm PVC buis waar de 32mm leiding in komt.
Om die 32mm leiding in het midden van de buis te houden heb ik afstandhouders geprint. Hier past de 32mm leiding in (met 2mm speling), zodat de leiding mooi in het midden van de buis blijft.
Het idee is om wat gaatjes in de PVC buis te boren en als de leiding helemaal ligt, de buis vol te spuiten met isolatiemateriaal.
Welke materiaal zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken? Voldoet PUR al, of kan ik beter een ander soort schuim gebruiken voor een betere isolatiewaarde?
Om die 32mm leiding in het midden van de buis te houden heb ik afstandhouders geprint. Hier past de 32mm leiding in (met 2mm speling), zodat de leiding mooi in het midden van de buis blijft.
Het idee is om wat gaatjes in de PVC buis te boren en als de leiding helemaal ligt, de buis vol te spuiten met isolatiemateriaal.
Welke materiaal zou ik hier het beste voor kunnen gebruiken? Voldoet PUR al, of kan ik beter een ander soort schuim gebruiken voor een betere isolatiewaarde?
![]() | ![]() |
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal
Als een warmtepomp electrisch gaat bijstoken is dit omdat de doel temperatuur van het water niet binnen een redelijke tijd (instelbaar) gehaald word. Heb je vloerverwarming met een pomploze verdeler en je installateur zet de boel op 40 graden bij 0c buiten dan kan je er bijna vergif op innemen dat het element ingezet gaat worden.RonJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:07:
[...]
Ja! Daar zou ik maar eens mee beginnen. Hij staat aan het verbruik te zien nu voornamelijk op z'n noodelement te draaien (alles onder de 5C buitentemp, dat is het bivalentiepunt wat je ziet).
Mijn vloer neemt zelfs nu nog 4.5 kW en dit bij 28c, als ik 40 erin ga proberen te duwen gaat het vermogen gevraagd door de vloer gigantisch oplopen. Dit vermogen kan de warmtepomp dan niet leveren.
Daarom hamer ik er nogmaals op dat meestal een hogere temperatuur bij kouder weer niet nodig is, langer draaien wel (= ook meer warmte). Liefst verlaag je nog de aanvoertemperatuur dit betekend minder defrosts dus netto meer warmte.
PUR heb je in allerlei varianten. Er zijn er met hogere en lagere isolatiewaardes.--Erik-- schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 13:32:
Net als @Pejdref ben ik bezig met de leidingen naar buiten, vanuit de kruipruimte. Omdat de kant-en-klare oplossingen zo vreselijk duur zijn, ben ik zelf maar aan het knutselen geslagen.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Als alternatief voor het boren van gaatjes kun je ook proberen er gewoon een slangetje in te doen over de lengte van de buis. Die sluit je aan op je PUR bus(sen) en tijdens het spuiten trek je die slang langzaam terug.
Daarnaast bestaat er ook gietschuim. Zeker als de buis uit 1 stuk is, kun je dat gebruiken. Gewoon er in gieten en gaan...
[ Voor 3% gewijzigd door Blihi op 22-11-2022 13:43 ]
Ik heb sinds kort ook een Hitachi warmtepomp, inderdaad bivalentiepunt naar -10 (bijvoorbeeld) of uitzetten.Leon- schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:03:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Via de importeur heb ik alle relevante handleidingen gekregen, mocht je hier belang bij hebben dan kun je me altijd dm-en.
Er is overigens ook een Hitachi topic.
Edit: mijn warmtepomp heeft vandaag tot nu toe een verbruik van 17 kWh, dit is inclusief een SWW run.
BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.
Misschien kan iemand met iets meer wiskundige/natuurkundige kennis mijn vragen beantwoorden.
We zitten nu net een paar maanden in een nieuw opgeleverd nieuwbouwhuis, en nu gaan we zien hoeveel de warmtepomp daadwerkelijk verbruikt in kouder weer. Hier zijn we nogal van geschrokken, en heb de tip gehad om te kijken naar de flow van het systeem.
We hebben 2 vloerverwarmingsverdelers (zonder pomp) met respectievelijk 10 en 13 groepen. Alle groepen staan ingesteld op 1,5 L/min (die dopjes bovenin staal allemaal op hetzelfde). Klop het dan dat mijn totale flow over het systeem 23x1,5= 34,5 L/min is?
Daarnaast geeft de WP binnenunit een flow aan van 20,6 L/min. Tussen de WP en vloerverdeler zit nog een buffervat en nog een circulatiepomp. Deze circulatiepomp heeft wel standen maar is totaal niet duidelijk wat deze pomp doet en op hoeveel hij staat.
dus ik heb van voor naar achter: wp - buffervat - circulatiepomp - vloerververwarmingsverdeler boven en beneden.
De leidingdiameter van de WP is overal 32mm en de vloerverwarmingsbuizen zelf zijn 16mm.
Het lijkt erop dat de flow van de WP lager is dan die gevraagd wordt vanuit de vloerverwarmingsverdelers. Of maak ik hier een misrekening vanwege de diameters van de buizen?
We zitten nu net een paar maanden in een nieuw opgeleverd nieuwbouwhuis, en nu gaan we zien hoeveel de warmtepomp daadwerkelijk verbruikt in kouder weer. Hier zijn we nogal van geschrokken, en heb de tip gehad om te kijken naar de flow van het systeem.
We hebben 2 vloerverwarmingsverdelers (zonder pomp) met respectievelijk 10 en 13 groepen. Alle groepen staan ingesteld op 1,5 L/min (die dopjes bovenin staal allemaal op hetzelfde). Klop het dan dat mijn totale flow over het systeem 23x1,5= 34,5 L/min is?
Daarnaast geeft de WP binnenunit een flow aan van 20,6 L/min. Tussen de WP en vloerverdeler zit nog een buffervat en nog een circulatiepomp. Deze circulatiepomp heeft wel standen maar is totaal niet duidelijk wat deze pomp doet en op hoeveel hij staat.
dus ik heb van voor naar achter: wp - buffervat - circulatiepomp - vloerververwarmingsverdeler boven en beneden.
De leidingdiameter van de WP is overal 32mm en de vloerverwarmingsbuizen zelf zijn 16mm.
Het lijkt erop dat de flow van de WP lager is dan die gevraagd wordt vanuit de vloerverwarmingsverdelers. Of maak ik hier een misrekening vanwege de diameters van de buizen?
Waarschijnlijk heb je een parallelbuffer. De WP pompt warm water het buffervat in en dat gaat ook direct terug naar de WP. De circulatiepomp onttrekt water uit het buffervat en pompt het daar terug in.
De flow over het secundaire circuit (vanuit de buffer naar de vloeren en terug) wordt verzorgd door de circulatiepomp. Die levert inderdaad maximaal 34.5 liter/min. Maar ik neem aan dat je zoneregeling hebt, dus een thermostaat per ruimte?
Ik ga er even vanuit dat je huis verder wel comfortabel is en dat er dus geen warmteklachten zijn?
De vraag is dan: Hoe hoog staat de WP ingesteld. Welke temperatuur water probeert deze te maken
De flow over het primaire circuit (van de WP naar de buffer en terug) is 20.6 liter/min zeg je. Dat betekent inderdaad dat de WP op dit moment niet genoeg water levert. De buffer koelt netto dus af.
Idealiter zou je bij een parallelbuffer de circulatiepomp zogenaamd 'drukverschil constant' regelen. Dus, bij het openen of sluiten van zones gaat de pomp hoger en lager, zodanig dat de flow per groep constant blijft op 1.5 liter/min.
De pomp van de WP wil je zo hoog mogelijk hebben staan. Hoe hoger hoe beter. De functie van die pomp is om die buffer op temperatuur te houden, waarbij die temperatuur zo laag mogelijk is. Bij nieuwbouw verwacht ik dat dat niet meer dan 28 a 30 graden is bij de huidige buitentemperaturen.
Je zegt dat je geschrokken bent van het verbruik, maar heb je enig idee hoeveel warmte er opgewekt wordt en hoeveel elektra er verbruikt wordt?
De flow over het secundaire circuit (vanuit de buffer naar de vloeren en terug) wordt verzorgd door de circulatiepomp. Die levert inderdaad maximaal 34.5 liter/min. Maar ik neem aan dat je zoneregeling hebt, dus een thermostaat per ruimte?
Ik ga er even vanuit dat je huis verder wel comfortabel is en dat er dus geen warmteklachten zijn?
De vraag is dan: Hoe hoog staat de WP ingesteld. Welke temperatuur water probeert deze te maken
De flow over het primaire circuit (van de WP naar de buffer en terug) is 20.6 liter/min zeg je. Dat betekent inderdaad dat de WP op dit moment niet genoeg water levert. De buffer koelt netto dus af.
Idealiter zou je bij een parallelbuffer de circulatiepomp zogenaamd 'drukverschil constant' regelen. Dus, bij het openen of sluiten van zones gaat de pomp hoger en lager, zodanig dat de flow per groep constant blijft op 1.5 liter/min.
De pomp van de WP wil je zo hoog mogelijk hebben staan. Hoe hoger hoe beter. De functie van die pomp is om die buffer op temperatuur te houden, waarbij die temperatuur zo laag mogelijk is. Bij nieuwbouw verwacht ik dat dat niet meer dan 28 a 30 graden is bij de huidige buitentemperaturen.
Je zegt dat je geschrokken bent van het verbruik, maar heb je enig idee hoeveel warmte er opgewekt wordt en hoeveel elektra er verbruikt wordt?
Hoeveel verbruik je dan per dag ?Aurum schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 15:50:
Misschien kan iemand met iets meer wiskundige/natuurkundige kennis mijn vragen beantwoorden.
9 van de 10x staat de aanvoertemperatuur veel te hoog, svp deze verlagen naar 28 - 30c en je zal zien veel zuiniger met meer comfort.
@Aurum Bij nibe is deze manier (zoals @Blihi schrijft) een van de standaard manieren.
En zo is het bij mij ook.
De 2 flows zijn op die manier opzettelijk uit elkaar getrokken.
De WP kan met de flow werken welke deze het beste vind, en de verwarming met zijn eigen flow.
Zeker icm naregeling kan dit voordelen hebben.
Bij mij werd het op deze manier destijds door nibe zo geadviseerd en ik heb het klakkeloos zo geplaatst (achteraf niet erg omdat ik volledige nargeling heb, waarbij het dan ook echt naregeling is en niet als hoofdregeling).
Verder alle lussen op 1,5L/min is nogal appart, ik verwacht namelijk niet dat ze overal de leidinglengte zo gemaakt hebben dat met 1,5L/min de afgifte precies is wat je hebben wil/nodig hebt.
Ik verwacht dus dat je eigenlijk je hele vloerverwarming vanaf 0 in moet gaan regelen, en vanaf daar de Wp er weer bij moet pakken. En dan indien van toepassing pas met zoneregeling moet gaan spelen.
Verder wat er al genoemd is, waar schrik jij van?
Afgelopen zaterdag hier bijv een 60kWh voor heel het huis (en 22kWh voor de WP), en daar schrik ik niet van.
En zo is het bij mij ook.
De 2 flows zijn op die manier opzettelijk uit elkaar getrokken.
De WP kan met de flow werken welke deze het beste vind, en de verwarming met zijn eigen flow.
Zeker icm naregeling kan dit voordelen hebben.
Bij mij werd het op deze manier destijds door nibe zo geadviseerd en ik heb het klakkeloos zo geplaatst (achteraf niet erg omdat ik volledige nargeling heb, waarbij het dan ook echt naregeling is en niet als hoofdregeling).
Verder alle lussen op 1,5L/min is nogal appart, ik verwacht namelijk niet dat ze overal de leidinglengte zo gemaakt hebben dat met 1,5L/min de afgifte precies is wat je hebben wil/nodig hebt.
Ik verwacht dus dat je eigenlijk je hele vloerverwarming vanaf 0 in moet gaan regelen, en vanaf daar de Wp er weer bij moet pakken. En dan indien van toepassing pas met zoneregeling moet gaan spelen.
Verder wat er al genoemd is, waar schrik jij van?
Afgelopen zaterdag hier bijv een 60kWh voor heel het huis (en 22kWh voor de WP), en daar schrik ik niet van.
[ Voor 7% gewijzigd door format5 op 22-11-2022 16:37 ]
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Ik kan me een duidelijk verschil voorstellen tussen kennis van de werking van een warmtepomp i.h.a. en de kennis van de instellingen en eigenschappen van een specifiek merk.olafmol schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:08:
[...]
Ik vrees echt, en dat kan ik niet hardmaken, maar is meer gebaseerd op wat ik in gesprekken met installateurs en warmtepomp-"adviseurs" heb gehoord, dat de gemiddelde kennis van warmte en energie echt minimaal is, en hoe je een wp goed instelt ook minimaal is bij deze "vakmensen". Ik vrees echt dat de meeste warmtepompen gewoon, net als CV ketels in het verleden, in standje "default" cq "mag het een onsje meer zijn" worden neergezet.
MAW: Ik zou graag de expert tegenkomen die een gemiddelde Tweaker die een beetje meeleest in deze topics nog wat kan leren...
Nou is het natuurlijk ook allemaal relatief nieuw, en bij sommige WP's ook best complex, maarja, daar huur je ook een professional voor in...
Bij mij wilde de 1e de beste aanbieder en ook nummer 2 beginnen met het vervangen van de aanvoer door royalere diameter buis.BernieW schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:27:
[...]
Mee eens dat je een WP systeem deskundig aan moet leggen, maar het argument wat je hierboven noemt voorkom je niet als alleen maar installateurs een WP systeem aan mogen leggen.
Als ik alles wat ik hier lees als gemiddeld uitgangspunt neem hadden die 2 Heren het dus bij het rechte eind. Echter, zij hebben mij niets verkocht, de installatie zelf gedaan en gebaseerd op de aanwezige diameter 22mm staal. De interne pomp spuit tot 38 L/minuut. Lijkt me voldoende.
Zo kan het dus ook gaan.
Meestal moet de WP in bestaande bouw het noodgedwongen zien te redden met de diameter die aanwezig is. Kan die installateur ook niets aan doen, behalve adviseren.
Tweakers houden zich meestal bezig met het afregelen en hun specifieke afwijkende eisen. Als het opvoeren van een auto b.v. Is niet des installateurs.
Als al dat specifiek meten en inregelen,kost je een dag, in de aanbieding staat haalt de klant daar een streep door. gaat hij zelf wel doen Die E 800,- wordt uitgespaard.RonJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:01:
[...]
[...]
Eens met dat het afgiftesysteem (zeker niet alleen vloerverwarming wat vaak geroepen wordt) belangrijk is. Zonnepanelen en variabele tarieven zijn een leuke aanvulling maar staan verder helemaal los van een goede installatie imho.
2) De laatste 10-20% rendement (die de perfectionistische tweaker natuurlijk ook wil halen) is veel lastiger en kost gewoon héél veel tijd om te bereiken, omdat het optimum voor iedere combinatie van huis/installatie/leefpatroon weer net even anders is. Hiervoor moet je simpelweg eerst langdurig gaan meten met een warmtemeter en kwh-meter bij verschillende weersomstandigheden.
Als je er niets voor betaald krijg je niets, Wie het niet zelf kan meldt zich wel in de huidige installateursmarkt.RonJ schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:07:
[...]
Ook de HR ketel vreet energie met de watertemp op >60*koevlaas2 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:10:
[...]
En het is redelijk simpel als je het maar door hebt, belangrijk is dat je denkt in rendement.
Dus hoe lager je watertemperatuur hoe hoger je rendement word en ook het vermogen, je afgiftesysteem moet dit natuurlijk wel trekken dus vandaar dat ik overal zoveel mogelijk belemmeringen wegsloop.
Een warmtepomp is geen cv ketel, bij een cv ketel temperatuur omhoog dan krijg je meer vermogen, een warmtepomp werkt dus andersom.
Thats it.
Aan afstellen verdient de installateur niet het meest. Verdienen gaat gepaard met spullen verkopen plus installeren. Dus, hoe eerder klaar hoe beter.Leon- schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:38:
[...]
Bedankt voor je reactie! Ik snap dat finetuning op mezelf aankomt maar de algemene zaken zouden toch netjes moeten worden afgesteld door een installateur. Ik had het daar afgelopen week ook met vrienden over die ook overwegen een warmtepomp te nemen. Via een andere installateur maar met naar ons idee hetzelfde kennisniveau. Een goede installateur zou toch ook iemand in dienst moeten nemen die deze kennis heeft? Ik snap dat niet iedere installateur deze kennis heeft maar je moet wel ondersteuning kunnen bieden voor het afstellen en niet alleen de installatiewizard volgen.
Er staan er nog 20 te wachten.
Het laatste lukt m.i. makkelijker en sneller bij een cv ketelArjoK schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:05:
[...]
Dat blijkt idd keer op keer het geval
- Proton_
@Aurum als de vloer 30 graden nodig heeft, maar het debiet over de afgifte is 1.7x zoveel als wat de warmtepomp geeft, dan moet de warmtepomp dus bij een retour van 23 graden een aanvoer van 35 hebben. Die vijf graden meer kosten je ca 10% extra stookkosten.
Dit nog los van de onvermijdelijke menging in de buffer.
Dit nog los van de onvermijdelijke menging in de buffer.
[ Voor 10% gewijzigd door Proton_ op 22-11-2022 19:41 ]
Ik heb even een vraagje met betrekking tot radiatoren vroeg mij af het uitmaakt qua efficiënt of een gewone radiator bij plaats of nog een Jaga Strada. De radiator zal een afmeting van 160/90 zijn en als je dan een t33 pakt praat je al gauw over een inhoud van rond de 23 liter vs Jaga die maar 4,2 liter bevat. Heeft dat nog invloed op de hoe efficiënt de warmtepomp draait?
Momenteel heb ik al 5 jaga radiatoren.
Momenteel heb ik al 5 jaga radiatoren.
[ Voor 5% gewijzigd door aegis op 22-11-2022 19:17 ]
Dit topic is gesloten.