Wij hebben geen thermostaat; ons systeem meet de temperatuur in de afgevoerde lucht. Dat werkt vooralsnog goed genoeg. Dat wil zeggen; het is bij ons rond de 20gr.
Het is wel mogelijk een externe thermostaat op het systeem aan te sluiten, maar de regeling van de kamertemperatuur (al dan niet via externe thermostaat) werkt niet op de VV maar op de L/L-wp die in de WTW zit.
Die probeer ik zo weinig mogelijk te gebruiken omdat onze slaapkamer dan opwarmt via de ventilatie, wat ik niet wil.
De VV werkt of op een vaste temperatuursetting, of op een weersafhankelijke grafiek die vermoedelijk reageert op de buitentemperatuursensor in de buitenunit. Overigens, de computer meet ook de buitentemperatuur in het inlaatkanaal.
Maar: P1 (de pomp die in het bu-circuit zit) schakelt dus wel direct in wanneer ik de temperatuursetting van de vv verander (en ook weer uit als ik de temp lager zet). Die wordt dus gestuurd vanuit de computer. Die pomp krijgt zijn power van hetzelfde controlepaneel als P2 (waar dus op staat: circulatiepomp vv, AUTO/MANUAL/OFF).
Aangezien ik P2 los heb moeten aanschaffen heb ik het vermoeden dat P2 op dezelfde aansluiting aangesloten had kunnen zijn, zodat ie samen met P1 inschakelt op het moment dat de computer de BU instructie geeft om te gaan draaien.
Of dat de bedoeling van het systeem is weet ik niet, maar ik kan me zo voorstellen dat de monteur dit verkeerd gedaan heeft (omdat AUTO niks doet: p2 draait altijd)
Ik ga dit eerst eens navragen bij de leverancier en bij een gebruiker die ik ken die zijn P2 wel op vraag stuurt (ik meen dat hij toen zijn er zo'n pompschakelaar tussen gezet te hebben,met een tempsensor tegen de buis gelijmd..)
edit: Ik heb die capaciteitscap er af gehaald. Stomme vraag; als de WP op 40% (als ik hem maximaliseer) ook continue 25gr water levert dan kost dat toch minder stroom dan wanneer ik hem niet maximaliseer en hij op 60% water levert? Dat is dan toch zuiniger?
Ik moet er bij zeggen dat ik van dat hele COP verhaal nog niet zoveel begrijp (behalve dan dat COP staat voor hoeveel kW warmte je krijgt voor 1kW stroom, en ik weet niet eens zeker of dat wel klopt

)
[
Voor 17% gewijzigd door
Stefke op 11-11-2022 08:12
]