Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 179 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.597 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:38
Het wordt me steeds duidelijker dat het wegwerken van de graadminuten helemaal niet de prio van de regeling is.
De regeling wil juist ongeveer op de berekende waarde uitkomen en de bedoeling is duidelijk om gewoon lange runs te maken, op de meest efficiente wijze.
Uiteraard is de gekozen stooklijn zeer belangrijk.

Die graadminuten methode is echt doordacht. Komt er een onderbreking vanwege een SWW run, dan maakt dat niet zoveel uit, dan wordt dat even later wel gecompenseerd door een aanpassing van de berekende waarde (die ook weer beïnvloed wordt door BT1, de buitensensor)

Pas wanneer het wat kritischer gaat worden dat de berekende waarde niet gehaald dreigt te worden gaat de regeling ingrijpen en wordt het setpoint van de compressor verhoogt. Alles om te voorkomen dat bij ongeveer -400 GM de bij-verwarming geactiveerd moet worden. Dat ingrijpen doet hij een paar keer had ik hier ergens gelezen.
Mooi bedacht!

De regeling houdt mogelijk rekening met diverse factoren zoals SWW status en programma, de invloed van de ruimtethermostaat, de weersverwachting (in de Smart serie) en de buitentemperatuur.

De regeling speelt met de compressor - en pompsnelheid om eea te sturen.

Wanneer externe sensoren op de leidingen zijn aangebracht is het zaak dat deze niet beïnvloed worden door omgevingsfactoren! Monteer bijvoorbeeld de BT25 niet op de leiding daar waar deze eventueel door een verhoogde temperatuur van een SWW run wordt beïnvloed.
Bevindt de verdeler zich achter het vat, dan wordt het daar mogelijk warm tijdens een SWW run en pikt BT25 deze verhoogde temperatuur op en gaat de berekening van de graadminuten de verkeerde kant op!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Powrskin schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:56:
[...]

1graad opwarmen duurt hier in de winter de hele dag.
dat is goed. dat wil je juist.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18-06-2024
Ik heb sinds een aantal maanden een Techneco Elga met Thosiba buitenunit. Sinds het wat kouder buiten is begint de warmtepomp te draaien. Wat me opvalt is dat de warmtepomp optoert naar 100% en daar heel de tijd blijft tot de gewenste temp in huis is gehaald en dan weer uit gaat. Ik was in de veronderstelling dat de warmtepomp continue zou draaien en zou af toeren ipv uit te gaan. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:12
Makkievld 2.0 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:54:
Ik heb sinds een aantal maanden een Techneco Elga met Thosiba buitenunit. Sinds het wat kouder buiten is begint de warmtepomp te draaien. Wat me opvalt is dat de warmtepomp optoert naar 100% en daar heel de tijd blijft tot de gewenste temp in huis is gehaald en dan weer uit gaat. Ik was in de veronderstelling dat de warmtepomp continue zou draaien en zou af toeren ipv uit te gaan. Klopt dit?
Stook je continu met een vaste temperatuur of wissel je adhv klokprogramma’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
Ik wissel adhv klokprogramma. 7.30 naar 20,5 om 15.00 naar 21 en om 21 naar 19,5. De Elga staat op WAR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Makkievld 2.0 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:10:
Ik wissel adhv klokprogramma. 7.30 naar 20,5 om 15.00 naar 21 en om 21 naar 19,5. De Elga staat op WAR.
Oké en wat voor woning gaat het? Goed geisoleerd?

En wat voor verwarming heb je? Radiatoren, vloerverwarming of convectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
Huis is van 2000 en goed geïsoleerd. Heeft energie label A. 150m2 woonoppervlakte met beneden vloerverwarming in de woonkamer/keuken ongeveer 60m2. Tweede verdieping 2 slaapkamers met radiotoren maar die staan nooit open. Badkamer radiator die staat altijd open. Zolder een kamer met radiator die af en toe open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Makkievld 2.0 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:18:
Huis is van 2000 en goed geïsoleerd. Heeft energie label A. 150m2 woonoppervlakte met beneden vloerverwarming in de woonkamer/keuken ongeveer 60m2. Tweede verdieping 2 slaapkamers met radiotoren maar die staan nooit open. Badkamer radiator die staat altijd open. Zolder een kamer met radiator die af en toe open staat.
Wat ik denk dat er gebeurt is dat je schakeltijden te grote verschillen heeft in temperatuur. Thermische massa is afgekoeld en dan wordt de delta tussen aanvoer en retour groot en gaat de warmtepomp hard aan het werk. Daarnaast om de die temperatuurverschillen op te vangen heb je een te hoge stooklijn.

Ik denk dat als je minder grote verschillen neemt in temperatuur tussen de schakeltijden. Zeg Max een halve graad en je verlaagd de stooklijn dat je mooiere langere runs krijgt op een laag Pitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
Dit is mijn stooklijn en dipswitches. Hoe kan ik de stooklijn het beste zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bs82JmJu6X-_gpCP4wbROT2UKY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/O874qpcBy44bA4BiGxa2umi3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0s6L9mEzgfz93Hu0gColSSOIbCY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eiBVnCcumWy3CSGClgBL0Kq5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Makkievld 2.0 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:28:
Dit is mijn stooklijn en dipswitches. Hoe kan ik de stooklijn het beste zetten?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goede vraag, ik weet niet hoe dat Elga moet. Ter vergelijking stook je op 35 graden nu. Ik woon in een na geïsoleerde woning uit 78 en stook nu op 30 graden. Resulterend in minder aan uit gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
Hij haalt de 35 graden aanvoertemp nooit. Hoogste wat ik ooit heb gezien na 8 uur draaien is 30 graden aanvoertemp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
Makkievld 2.0 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:37:
Hij haalt de 35 graden aanvoertemp nooit. Hoogste wat ik ooit heb gezien na 8 uur draaien is 30 graden aanvoertemp
Mmmh dat is vreemd dat je stooklijn aangeeft dat het nu 35 is.

Momenteel zit ik op een min26 en max35 graden stooklijn. Lijkt nu goed te gaan, als het kouder wordt en hij trekt het niet dan plus ik hem bij. Ik ben begonnen met hem hele laag te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:36
@Makkievld 2.0
Ik herken dit gedrag wel. Ik heb een ELGA met carrier buitenunit.
Bij mij helpt de instelling van de thermostaat ( de P en de I). De kunst (bij mij) is om zo snel mogelijk een warmtevraagsignaal te krijgen, terwijl het verschil tussen Tgewenst en Truimte nog klein is.
Verder moet je alert zijn met diverse ELGA instellingen: gaan ze over de aansturing van de ELGA zelf of gaan ze over de aansturing door de ELGA van de aangesloten gasketel.

Bij mij luistert de ELGA alleen naar Tgewenst, Truimte en verwarmingssignaal aan/uit (of koelsignaal aan/uit) van de thermostaat. En daarmee start het stoken. Mijn huis is iets groter en ouder, en bij mij is de ELGA niet heel goed in verwarmen onder de 6 graden. Dan kan hij nog wel de kamer op temperatuur houden, maar niet meer warmer maken.

Verder is wellicht bij de ingestelde FLOW (stand waterpomp) het vermogen van de ELGA onvoldoende om tot 35 graden te komen. Een hoge flow EN daardoor lage Ta is wel goed voor je COP.
nb. ik vervang ca. 1300-1400 m3 gas door 2700-3500 kWh stroom de afgelopen jaren.

[ Voor 14% gewijzigd door BarryH op 16-11-2022 08:48 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
Dashlane schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:44:
[...]

Mmmh dat is vreemd dat je stooklijn aangeeft dat het nu 35 is.

Momenteel zit ik op een min26 en max35 graden stooklijn. Lijkt nu goed te gaan, als het kouder wordt en hij trekt het niet dan plus ik hem bij. Ik ben begonnen met hem hele laag te zetten.
De zwarte stooklijn die je ziet is het min keteltemp. Die kan ik zelf instellen. Misschien is dat wel verkeerd ingesteld 🤔

Ik zal eens met stooklijn instellingen gaan spelen kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkievld 2.0
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENSrPWmLsWFvJU9z9L0jlWmfTxM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pyjg7pv9JHh0H7ZG8uqzeU0J.png?f=fotoalbum_large

Heb het nu zo ingesteld. Zie dat de Elga nu lager toert. Zal het even een paar dagen aankijken. 🤞🏼🤞🏼

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dashlane
Makkievld 2.0 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:57:
[Afbeelding]

Heb het nu zo ingesteld. Zie dat de Elga nu naar lager toert. Zal het even een paar dagen aankijken. 🤞🏼🤞🏼
Succes, en ik zou veel contanter stoken omdat die het warm kan houden maar niet warm kan maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Makkievld 2.0 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:10:
daar moet je mee stoppen. de truc is dat je het warm houd, niet warm maakt.

niet meer dan 1 graad lager savonds.

edit, wat dashlane ook al zegt...

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-11-2022 09:50 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:28

dragonhaertt

@_'.'

Ik ben op zoek naar een koophuis, en zou graag een warmtepomp gaan installeren om daarna van het gas af te kunnen. Nu ben ik druk aan het inlezen, maar heb nog maar weinig kaas gegeten van wat er allemaal bij kijken komt.

Ik vroeg me af of iemand snel iets verstandigs kan zeggen over de volgende situatie:

In het huis wat ik op het oog heb ligt zo'n 20m^2 vloerverwarming als bijverwarming. Ook zijn er op de begane grond twee radiatoren, totaal zo'n 5 strekkende meter.

Van vloerverwarming heb ik weinig kennis, dus ik heb een foto gemaakt van de aansluiting in de hoop dat iemand iets nuttigs kan zeggen over de mogelijkheid om een warmtepomp te gebruiken in dit huis.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Op de eerste verdieping zijn zo'n 5 strekkende meter radiator aanwezig, ook in de schuur wil ik graag isoleren en verwarmen.
Het plan is om in het hele huis tripel glas toe te passen en het dak wordt na geïsoleerd.

Is het überhaupt verstandig om over te gaan op een warmtepomp als de vloerverwarming alleen als bijverwarming gebruikt kan worden? De huidige CV is erg oud en moet dus sowieso op korte termijn vervangen, ik zou het zonde vinden om een nieuwe CV te kopen en op korte termijn alsnog over op warmtepomp.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
dragonhaertt schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:49:
Ik ben op zoek naar een koophuis, en zou graag een warmtepomp gaan installeren om daarna van het gas af te kunnen. Nu ben ik druk aan het inlezen, maar heb nog maar weinig kaas gegeten van wat er allemaal bij kijken komt.

Ik vroeg me af of iemand snel iets verstandigs kan zeggen over de volgende situatie:

In het huis wat ik op het oog heb ligt zo'n 20m^2 vloerverwarming als bijverwarming. Ook zijn er op de begane grond twee radiatoren, totaal zo'n 5 strekkende meter.

Van vloerverwarming heb ik weinig kennis, dus ik heb een foto gemaakt van de aansluiting in de hoop dat iemand iets nuttigs kan zeggen over de mogelijkheid om een warmtepomp te gebruiken in dit huis.

***members only***

Op de eerste verdieping zijn zo'n 5 strekkende meter radiator aanwezig, ook in de schuur wil ik graag isoleren en verwarmen.
Het plan is om in het hele huis tripel glas toe te passen en het dak wordt na geïsoleerd.

Is het überhaupt verstandig om over te gaan op een warmtepomp als de vloerverwarming alleen als bijverwarming gebruikt kan worden? De huidige CV is erg oud en moet dus sowieso op korte termijn vervangen, ik zou het zonde vinden om een nieuwe CV te kopen en op korte termijn alsnog over op warmtepomp.
Grote kans dat het als bijverwarming is geïnstalleerd en is de kans groot dat het niet 10cm hart op hart in de vloer ligt. Alles wat je dan gaat doen is om het probleem werken.
Als je toch zo rigoureus gaat verbouwen zou ik nieuwe vloerverwarming inlaten frezen in slakkenvorm, dikkere leidingen ernaar toe en dat op beide etages zodat je direct op lage tempratuur kan stoken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

dragonhaertt schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:49:

***members only***

Met een boog omheen lopen tenzij je de vloerverwarming wil vervangen. Er is Tyleenbuis gebruikt wat niet zuurstof dicht is, als noodmaatregel is er een scheiding gemaakt met een warmtewisselaar.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

ds23man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:59:
[...]

Met een boog omheen lopen tenzij je de vloerverwarming wil vervangen. Er is Tyleenbuis gebruikt wat niet zuurstof dicht is, als noodmaatregel is er een scheiding gemaakt met een warmtewisselaar.
Kijk, dit is nuttige info! Dankjewel.
Dashlane schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:58:
[...]

Grote kans dat het als bijverwarming is geïnstalleerd en is de kans groot dat het niet 10cm hart op hart in de vloer ligt. Alles wat je dan gaat doen is om het probleem werken.
Als je toch zo rigoureus gaat verbouwen zou ik nieuwe vloerverwarming inlaten frezen in slakkenvorm, dikkere leidingen ernaar toe en dat op beide etages zodat je direct op lage tempratuur kan stoken.
Dat zou wel betekenen dat ook de dekvloer er uit moet (betegeld). Dat is dus een heel groot klusje...
Dan koop ik liever een huis waar nog geen vloerverwarming in zit, dat kan het meteen in één keer goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58
ds23man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:59:
Helemaal mee eens!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En bepaalde gevallen kan zelfs de garantie op je ketel/wp vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
dragonhaertt schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:28:
Kijk, dit is nuttige info! Dankjewel.
Eens met @ds23man, maar kun je niet de hele vloer op de bgg (en liefst ook de verdieping(en)) vervangen en daar alsnog vloerverwarming in maken? Juist als je een andere woning betrekt (en deze ook nog uitgebreid gaat isoleren) is het daarvoor het ideale moment.
Dan kun je ook direct een WP installeren (of desnoods eerst nog een tijdje de oude CV-ketel aan die VVW knopen, zolang je wacht op de levering van je WP).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Andrehj schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:18:
[...]

Eens met @ds23man, maar kun je niet de hele vloer op de bgg (en liefst ook de verdieping(en)) vervangen en daar alsnog vloerverwarming in maken? Juist als je een andere woning betrekt (en deze ook nog uitgebreid gaat isoleren) is het daarvoor het ideale moment.
Dan kun je ook direct een WP installeren (of desnoods eerst nog een tijdje de oude CV-ketel aan die VVW knopen, zolang je wacht op de levering van je WP).
Dit is zeker een optie, maar ons budget (en tijd) laat het momenteel niet toe om én te isoleren én ramen te vervangen én vloeren vervangen én vloerverwarming te installeren. Dan zou het huis toch echt een stukje goedkoper moeten zijn. O-)

In ieder geval ben ik hier goed geholpen met de snelle feedback over de vloerverwarming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:38
dragonhaertt schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:38:
[...]

Dit is zeker een optie, maar ons budget (en tijd) laat het momenteel niet toe om én te isoleren én ramen te vervangen én vloeren vervangen én vloerverwarming te installeren. Dan zou het huis toch echt een stukje goedkoper moeten zijn. O-)

In ieder geval ben ik hier goed geholpen met de snelle feedback over de vloerverwarming.
Inprijzen in je bod. Het is een kopersmarkt momenteel >:)

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

RonJ schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:40:
[...]

Inprijzen in je bod. Het is een kopersmarkt momenteel >:)
Daar denken we nog over na, maar dan komen we best ver onder de vraagprijs :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
dragonhaertt schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:43:
[...]

Daar denken we nog over na, maar dan komen we best ver onder de vraagprijs :9
Proberen kan altijd toch, afhankelijk van het segment/locatie staan de kopers niet bepaald in de rij momenteel, zeker niet bij de opknappertjes.

En als de vloerisolatie verder oke is hoeft de vloer er niet persé helemaal uit, je kan de huidige deklaag er ook uit laten frezen, nieuwe deklaag eroverheen laten storten en nieuwe vvw erin laten frezen of meestorten. Kost je denk ik 4-5K. Niet persé iets om een huis op te laten lopen.

Edit: Ik zou ook overwegen een paar jaar te wachten met je kozijenen en glas vervangen, de glas- en kozijnprijzen gaan helemaal door het dak momenteel en dat doet het minste qua isolatiewinst als er al dubbel glas in zit. Dat kan ook prima achteraf nog een keer gedaan worden in 1-2 dagen zonder al teveel overlast.

[ Voor 19% gewijzigd door RonJ op 16-11-2022 14:00 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

dragonhaertt schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:38:
[...]

Als ik dit soort geknutsel zie, dan vraag ik me af hoe de rest van de installatie is.En dan niet alleen de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
ds23man schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:06:
[...]

Als ik dit soort geknutsel zie, dan vraag ik me af hoe de rest van de installatie is.En dan niet alleen de verwarming.
Bedoel je die warmtewisselaar? Mwah, die keuze begrijp ik opzich wel, dat was hier bij aankoop ook gedaan. Die problemen met zuurstofdoorlatende tyleenslangen kwamen pas jaren later aan het licht. Dan snap ik wel dat je geen zin hebt om na 5-10 jaar je hele woonkamer leeg te trekken, de redelijk nieuwe vloer eruit te halen om puur en alleen die slangen te vervangen. Dat doe je natuurlijk wel altijd goed als je een huis net koopt en flink gaat verbouwen, maar dat is een andere situatie.

Met een warmtewisselaar en een ochtend werk ben je dan voor 6-700 euro weer voor jaren klaar (en maak je er andermans langetermijn probleem van bij verkoop), ipv minimaal een 0 extra aan kosten, 2-3 weken overlast om uiteindelijk niks wijzer te worden, behalve een paar % beter CV rendement.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Heren,

Ff een vraag en ik ben echt een nOOb hierzo. Wij zijn van plan om een WP aan te schaffen en daarnaast een Houtkachel

Ik neem aan dat er meer mensen zijn met die combinatie & ik was nieuwsgierig hoe zij dit ervaren . En hoe zij dit doen als de haard aanstaat en de WP dus niks doet.

Ik lees de regel mensen met zones gaan werken, maar is dat perse nodig ? Wij hebben op zich een grote beneden verdieping , woonkamer alleen is al 60m2 . Ik zou de thermostaat bijv in de keuken kunnen hangen waardoor de hitte van de haard niet meteen invloed heeft .

Misschien zit ik er wel helemaal naast vandaar de vraag

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee, heel begrijpelijk zelfs; maar met zones werken is echt niet zo moeilijk als het misschien lijkt; heb hier thermostaten in de woonkamer (72m²), slaapkamer en badkamer, omdat de badkamer op een koud punt ligt, en meer/vaker warmte vraagt dan de woonkamer. En die badkamer neemt dan ook een stukje hal en bijkeuken mee, om wat extra afgifte te creëren.
Ik heb ook een houtkachel, en dat gaat prima, we stoken dan vaak alleen 's avonds, en dan is een paar graden warmer in de kamer best lekker, de rest van het huis koelt in die paar uren echt niet zoveel af, en bovendien is dat dan in de avond of nacht, heeft de wp de tijd om bij te stoken als dat nodig zou zijn.
Ik draai nu de 5e winter op deze manier, en dat bevalt me best.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Naalroc schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:41:
Nee, heel begrijpelijk zelfs; maar met zones werken is echt niet zo moeilijk als het misschien lijkt; heb hier thermostaten in de woonkamer (72m²), slaapkamer en badkamer, omdat de badkamer op een koud punt ligt, en meer/vaker warmte vraagt dan de woonkamer. En die badkamer neemt dan ook een stukje hal en bijkeuken mee, om wat extra afgifte te creëren.
Ik heb ook een houtkachel, en dat gaat prima, we stoken dan vaak alleen 's avonds, en dan is een paar graden warmer in de kamer best lekker, de rest van het huis koelt in die paar uren echt niet zoveel af, en bovendien is dat dan in de avond of nacht, heeft de wp de tijd om bij te stoken als dat nodig zou zijn.
Ik draai nu de 5e winter op deze manier, en dat bevalt me best.
Bedankt voor het antwoorden .

Begrijp dat het boven koud wordt als er beneden met hout verwarmt wordt .

Qua thermostaten en zones , waar moet ik bij de aanschaf van de WP op letten ? Heb ik dan ook iets extra’s nodig op de VV ?

En heb ik perse zones nodig ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb geen 'boven', althans niet in gebruik, dus dat stoort niet.
Maar als je hier even mee leest, dan zie je dat de meeste mensen niet stoken op de slaapkamers, omdat het hele huis verwarmd wordt door de warmtepomp. Maar als die een poosje uit gaat, dan komt er een andere energiebron (Houtkachel) voor in de plaats, dus dat maakt niet zo veel uit.
Een standaard vloerverwarmingsverdeler heeft bijna altijd per slang een afsluiter, en die kan worden voorzien van stelmotortjes. Ik denk dat dit eigenlijk standaard is op de levering van een verdeler.
Dan blijft het enige punt het aansturen van die groepen/motortjes. In mijn geval met (Danfoss) draadloze thermostaten en een centrale controle unit. Maar er zijn verschillende merken die dit doen. De kosten ? denk aan €500 of zo voor een bescheiden systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:56

hnq

backupdevice schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:33:
Heren,

Ff een vraag en ik ben echt een nOOb hierzo. Wij zijn van plan om een WP aan te schaffen en daarnaast een Houtkachel

Ik neem aan dat er meer mensen zijn met die combinatie & ik was nieuwsgierig hoe zij dit ervaren . En hoe zij dit doen als de haard aanstaat en de WP dus niks doet.
Hier ook een houtkachel. Deze gebruikten wij regelmatig icm airco verwarming. Nu we sinds de zomer vloerverwarming en een warmtepomp hebben moet ik zeggen dat we helemaal geen behoefte meer hebben aan stoken met hout. Nu is het natuurlijk nog niet echt winter geweest, dus dat is nog afwachten. Tot nu toe is de ervaring met de wp/vloerverwarming zeer positief. Huis blijft idd op temperatuur. Boven stookten wij al nooit, behalve met ir in de badkamer, en de gelijkmatige temperatuur van het hele huis ervaren wij dus als zeer prettig.
En eerlijk gezegd vind het ook wel fijn dat we de buren niet meer/minder lastig vallen met de uitstoot van de houtkachel ;)

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Ach, ik heb die houtkachel helemaal niet nodig, en had hem al samen met de gas CV, sinds een jaar of 15. Maar ik denk dat de meeste mensen geen houtkachel nodig hebben, maar gewoon voor de gezelligheid en stralende warmte.
Tenslotte, ik woon in het buitengebied, dus buren lastig vallen is niet van toepassing; bovendien hebben die bijna allemaal wel een houtkachel, om dezelfde reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:13
In hoeverre verlagen jullie je kamer temperatuur tijdens bijvoorbeeld een weekje vakantie. In de CV tijd liet ik het rustig afkoelen naar 14-15 graden, maar heb met mijn WP waarschijnlijk een week nodig om de temperatuur weer op te krikken. Daarnaast gaat bij mijn Pana het backup element aan als de retour niet binnen 20min de 20 graden haalt en is efficiëntie ver te zoeken. Aan de andere kant wil je een lagere delta t met buiten om minder warmte verlies te hebben. Dus iets van Max 2 graden?

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 5.2 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:01:
Ach, ik heb die houtkachel helemaal niet nodig, en had hem al samen met de gas CV, sinds een jaar of 15. Maar ik denk dat de meeste mensen geen houtkachel nodig hebben, maar gewoon voor de gezelligheid en stralende warmte.
Tenslotte, ik woon in het buitengebied, dus buren lastig vallen is niet van toepassing; bovendien hebben die bijna allemaal wel een houtkachel, om dezelfde reden.
Hier hetzelfde, nodig nee, maar o zo heerlijk die houtkachel.

Daar kan geen vloerverwarming, radiator of IR paneel tegen op _/-\o_ _/-\o_

De WP doet hier meestal z'n werk tot begin van de middag, en 's avonds lekker het kacheltje aan.

Qua prijs hoef je het trouwens ook niet te doen, de investering is hoger dan een WP, en hout is ook schreeuwend duur, ik heb gelukkig nog een voorraad liggen voor 2 stookseizoenen :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sailor_dg schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:26:
In hoeverre verlagen jullie je kamer temperatuur tijdens bijvoorbeeld een weekje vakantie. In de CV tijd liet ik het rustig afkoelen naar 14-15 graden, maar heb met mijn WP waarschijnlijk een week nodig om de temperatuur weer op te krikken. Daarnaast gaat bij mijn Pana het backup element aan als de retour niet binnen 20min de 20 graden haalt en is efficiëntie ver te zoeken. Aan de andere kant wil je een lagere delta t met buiten om minder warmte verlies te hebben. Dus iets van Max 2 graden?
In mijn woning zou ik hem niet verder dan 2 graden laten zakken, ben ongeveer 1 dag per graad bezig om de temperatuur weer omhoog te krijgen :P (Of de houtkachel aansteken :) )

Ik ben in de winter wel eens een week weggeweest, en zet de WP dan "uit".

Ik hou dan met de app wel ff de temperatuur van de woonkamer in de gaten, als die te ver zakt zet hem ik snel weer aan :P

[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 16-11-2022 18:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik hoop dat je geen buren hebt... :|

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Heren,

Vooral doen hoor, geeft geweldige warmte en comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Andrehj schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:15:
[...]

Ik hoop dat je geen buren hebt... :|
Ok Ik hap. Waarom hoop jij dat ik geen buren heb .
Naalroc schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:24:
[...]

Vooral doen hoor, geeft geweldige warmte en comfort.
Absoluut 👍 bedankt voor de info

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 20:07
backupdevice schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:08:
[...]

Ok Ik hap. Waarom hoop jij dat ik geen buren heb .
Omdat ik buren heb die eerder dezelfde plannen hebben gerealiseerd buiten de WP om dan. De stank en daarmee overlast is echt niet te zuinig.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Modbreak:Ik weet niet wat de beste plek is om het over de wenselijkheid van houtstook te hebben, maar het is in ieder geval niet hier.

Deze discussie stopt dus.
.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

CurlyMo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:26:
[...]

Omdat ik buren heb die eerder dezelfde plannen hebben gerealiseerd buiten de WP om dan. De stank en daarmee overlast is echt niet te zuinig.
Nvm

[ Voor 14% gewijzigd door backupdevice op 16-11-2022 20:40 ]

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Nu online

ErikVers

e-Duurzaam

Iemand hier nog beter inkoop adres voor de heatfan? Zie alleen de officiële online shop. De groothandels bieden het niet aan.

Mooie verbetering tov speedcomfort door de instelbare (optionele) bediening en het aan kunnen slaan op 25 graden 👍

Maar als bedrijf ga ik natuurlijk liever niet als particulier bestellen..

Nb als niemand het weet zal ik ze benaderen of ze dealers zoeken

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Heren,

Ik lees de regel mensen met zones gaan werken, maar is dat perse nodig ? Wij hebben op zich een grote beneden verdieping , woonkamer alleen is al 60m2 . Ik zou de thermostaat bijv in de keuken kunnen hangen waardoor de hitte van de haard niet meteen invloed heeft .

Misschien zit ik er wel helemaal naast vandaar de vraag
de combi is niet handig..
De wp zou voldoende moeten zijn. en is duurzaam
De houtkachel is extra en kost een vermogen aan hout [tegenwoordig], en is fossiel

Dus ik zou alleen een wp kopen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Naalroc

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 08:54:
[...]

de combi is niet handig..
De wp zou voldoende moeten zijn. en is duurzaam
De houtkachel is extra en kost een vermogen aan hout [tegenwoordig], en is fossiel

Dus ik zou alleen een wp kopen
Dat is ook mijn mening. Koop er nog een paar zonnepanelen van of isoleer nog iets. Tenzij je een prepper bent of het huis is slecht geïsoleerd is een houtkachel geen vooruitgang meer. Even snel opwarmen is er niet bij als je hem zelf aan moet steken.

Nukezone FTW

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Powrskin schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:42:
[...]

Dat is ook mijn mening. Koop er nog een paar zonnepanelen van of isoleer nog iets. Tenzij je een prepper bent of het huis is slecht geïsoleerd is een houtkachel geen vooruitgang meer. Even snel opwarmen is er niet bij als je hem zelf aan moet steken.
Die wind vandaag heeft er wel voor gezorgd dat de warmtepomp eerder aan is gegaan vanochtend. Wil eigenlijk voor de vorst van het weekend even het dak schoonmaken, maar nog niet zoveel zin in zo.

Nukezone FTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geenszins de bedoeling om opstandig te zijn hier, maar op zich is er niks offtopic aan als men de combi overweegt met een houtkachel, net zo min als men een warmtepomp hybride wil laten draaien met elke andere warmtebron zoals gas.

Ik ben het wel eens dat de discussie van de co2 emissie van een andere orde is, en hier niet thuishoort.

@Proton_ Daarom mijn verzoek om hierin gericht te modereren.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Doezel

Ond

Dit is ook leuk om te zien; het opgenomen vermogen van de WP vermenigvuldigen met de COP om het opgewekte vermogen te zien.

Hiermee zou ik dus de kosten kunnen berekenen als ik op gas gestookt zou hebben, en dan als HA de kosten per device zou tonen kan ik de dagelijkse besparing (of niet) tonen :-)

Heeft iemand zoiets al eens gedaan?

Als ik het nu grof omreken kom ik op het volgende uit:
dynamische actuele import stroomprijs is 29ct/kWh. dus met een actueel verbruik van 582W kost me dat 17ct/uur (er vanuit gaande dat ik GEEN zonnepanelen heb)
dynamische actuele prijs gas is €1.16 per m3, dat is 11,86ct/kWh. (/10.23) Met een cop van 6.5 kost me dat 44ct/uur. (er vanuit gaande dat een gasketel 100% rendement heeft, EN dat de kosten van een gasketel alleen gas betreft en niet ook nog een flinke cv-pomp heeft)

Klopt dat ongeveer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hHoIx6O4RpB4FXXm4hVBQZpDeY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/20HpPRZnfQVgO2gSR5JQb05P.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het even in een grafiek gezet. Bespaar ik nu 34ct/uur zonder de zonnepanelen? :-D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h_exUrJ8PaVkuOxXR72KVjI_2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WVLlvVhxod60CdlTARCobisR.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Doezel op 17-11-2022 11:38 ]

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
verkeerslicht schreef op donderdag 17 november 2022 @ 09:46:
Geenszins de bedoeling om opstandig te zijn hier, maar op zich is er niks offtopic aan als men de combi overweegt met een houtkachel, net zo min als men een warmtepomp hybride wil laten draaien met elke andere warmtebron zoals gas.

Ik ben het wel eens dat de discussie van de co2 emissie van een andere orde is, en hier niet thuishoort.

Dat was dus precies wat ik hier eerder deed, reageren op een vraag, maar dan komen de klimaatdrammers weer gelijk aan het woord om de zaak over te nemen!

[ Voor 63% gewijzigd door Naalroc op 17-11-2022 10:22 . Reden: quote bijgeplaatst ]

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

[...]

Ik snap de hele discussies rond CO2 emissie en de overlast die er door veroorzaakt wordt.

Het is duidelijk welke keuzes er te maken zijn. Thx heren.

[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 17-11-2022 10:37 ]

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Uhm sorrie.
Die discussie wil ik ook helemaal niet aangaan. sorrie

Alleen de combi is ook niet echt wenselijk
Als je de wp goed wilt laten lopen kun je er eigenlijk geen andere kachel naast laten lopen.

al eerder gezegd

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 17-11-2022 11:10 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Dylantje2 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:08:
[...]

Uhm sorrie.
Die discussie wil ik ook helemaal niet aangaan. sorrie

Alleen de combi is ook niet echt wenselijk
Als je de wp goed wilt laten lopen kun je er eigenlijk geen andere kachel naast laten lopen.

al eerder gezegd
Snap ik. Zal even verduidelijking geven.

Voorkant van het huis staat op het zuiden en dat zorgt ervoor dat met de zon er in deze tijd de kachel weinig aanstaat en daardoor maar even brand. Dit zorgt ervoor dat de VV niet echt warm wordt. Met een WP zal dit niet anders zijn en wij willen dus in het begin van de herfst een beetje bijstoken met Hout.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
[...]

Uiteraard. Zolang het over de installatietechnische zaken gaat is het -wat mij betreft- prima. Het is alleen de discussie over de wenselijkheid van houtkachels die hier niet thuishoort, dus over CO2, fijnstof, COPD, filters etc kan je beter een topic in Wonen of AWM starten.
Ik heb die posts laten staan zodat duidelijk is dat er controverse is, maar we gaan er niet op door :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@backupdevice als de vloerverwarming erg traag is (diep ligt), wordt het goed regelen van de temperatuur onmogelijk. Wanneer de zone uit gaat zal de vloer alsnog veel warmte afgeven en dus merk je overshoot.
En omgekeerd, als de zone weer aan gaat omdat het onder setpoint afkoelt zal de warmte te laat in het huis komen om te voorkomen dat het te koud wordt.

Zaak is dus om 1. de kachel zoveel mogelijk vermogen in het verwarmingswater te dumpen en dus niet in de kamer en 2. je afgifte lokaal snel te laten reageren (droogbouw vvw, fancoils etc).
Beide is een slechte match met een warmtepomp, je ontkomt voor een goede oplossing niet aan een buffervat van 200+ liter.
Een voordeel is dan wel dat je vrij makkelijk kan regelen dat je ook op "de andere warmtebron" kan douchen, wat je legionellapreventie goedkoper en sneller kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Proton_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:49:
@backupdevice als de vloerverwarming erg traag is (diep ligt), wordt het goed regelen van de temperatuur onmogelijk. Wanneer de zone uit gaat zal de vloer alsnog veel warmte afgeven en dus merk je overshoot.
En omgekeerd, als de zone weer aan gaat omdat het onder setpoint afkoelt zal de warmte te laat in het huis komen om te voorkomen dat het te koud wordt.

Zaak is dus om 1. de kachel zoveel mogelijk vermogen in het verwarmingswater te dumpen en dus niet in de kamer en 2. je afgifte lokaal snel te laten reageren (droogbouw vvw, fancoils etc).
Beide is een slechte match met een warmtepomp, je ontkomt voor een goede oplossing niet aan een buffervat van 200+ liter.
Een voordeel is dan wel dat je vrij makkelijk kan regelen dat je ook op "de andere warmtebron" kan douchen, wat je legionellapreventie goedkoper en sneller kan maken.
er komt een 200L boiler vat te staan maar dat is vast niet wat je bedoelt?

Ah de aanbieding bevat een 80L buffervat

Maar de vv is niet traag of verkeerd gelegd. Het " probleem " vroeg in het stookseizoen is dat als er zon schijnt, de woonkamer warm is doordat de zon schijnt, maar als dan deze zon weg is het best wel fris is omdat het huis = massa wel afkoelt

Vandaag is schijnt de zon niet en kwam om 07:00 de CV uit nachtstand en was het redelijk snel warm omdat de kachel goed moduleert.

Ik neem aan dat de WP dezelfde uitdaging heeft vroeg in het seizoen. En daarom willen wij een Houtkachel erbij nemen.

Dit is trouwens de aanbieding voor de WP die wij gekregen hebben voor reference

RAS4WHNPE Hitachi Yutaki 11Kw 400V R410A
RWM4N1E Solo binnendeel incl. NL bediening Full Color
DHWT-300S-3.0H2E 300L Tapwatertank + E-heater
80L buffervat geïsoleerd
Spirocombi universele lucht & vuilafscheider
Rodigas wandbeugel
Grundfos Alpha
Phonex wandplug geluid + tril
Armacell Duosplit geïsoleerde koelleidingset 3/8”x5/8”
Danfoss koppelingen
Waterzijdig leidingen + koppelingen
Montage

[ Voor 34% gewijzigd door backupdevice op 17-11-2022 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Proton_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:49:

Hoe kom je hierbij?

Mijn systeem is heel traag, en de vloerverwarming ligt heel diep, en ik gebruik zoneregeling. (9 zones)

De temperatuur wordt akelig nauwkeurig geregeld door de zoneregeling, denk aan +- 0,1 graad.
Dus Setpoint = 21, minimaal 20,9 maximaal 21,1 volgens mijn thermostaat.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Grolsch waar blijft bij jou dan de 4 kW+ van een extra kachel in de woonkamer? Bij mij is een pizza afbakken al meetbaar :)

Ik bedoel niet dat een thermostaat niet werkt met een traag systeem (heb het zelf ook zo, werkt prima) maar dat het niet goed kan regelen als er opeens veel (extern) vermogen bij komt of af gaat.

• Peanutsonic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-12-2022
Doezel schreef op donderdag 17 november 2022 @ 10:20:
Dit is ook leuk om te zien; het opgenomen vermogen van de WP vermenigvuldigen met de COP om het opgewekte vermogen te zien.

Hiermee zou ik dus de kosten kunnen berekenen als ik op gas gestookt zou hebben, en dan als HA de kosten per device zou tonen kan ik de dagelijkse besparing (of niet) tonen :-)

Heeft iemand zoiets al eens gedaan?

Als ik het nu grof omreken kom ik op het volgende uit:
dynamische actuele import stroomprijs is 29ct/kWh. dus met een actueel verbruik van 582W kost me dat 17ct/uur (er vanuit gaande dat ik GEEN zonnepanelen heb)
dynamische actuele prijs gas is €1.16 per m3, dat is 11,86ct/kWh. (/10.23) Met een cop van 6.5 kost me dat 44ct/uur. (er vanuit gaande dat een gasketel 100% rendement heeft, EN dat de kosten van een gasketel alleen gas betreft en niet ook nog een flinke cv-pomp heeft)

Klopt dat ongeveer?

[Afbeelding]

Ik heb het even in een grafiek gezet. Bespaar ik nu 34ct/uur zonder de zonnepanelen? :-D

[Afbeelding]
Eenvoudig in je beurs kijken geeft misschien een exactere uitkomst

• Peanutsonic
backupdevice schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:14:
[...]

Snap ik. Zal even verduidelijking geven.

Voorkant van het huis staat op het zuiden en dat zorgt ervoor dat met de zon er in deze tijd de kachel weinig aanstaat en daardoor maar even brand. Dit zorgt ervoor dat de VV niet echt warm wordt. Met een WP zal dit niet anders zijn en wij willen dus in het begin van de herfst een beetje bijstoken met Hout.
Kennelijk is dan de zon inval voldoende. Vreemd excuus ?

• Peanutsonic
backupdevice schreef op donderdag 17 november 2022 @ 11:51:
[...]

er komt een 200L boiler vat te staan maar dat is vast niet wat je bedoelt?

Ah de aanbieding bevat een 80L buffervat

Maar de vv is niet traag of verkeerd gelegd. Het " probleem " vroeg in het stookseizoen is dat als er zon schijnt, de woonkamer warm is doordat de zon schijnt, maar als dan deze zon weg is het best wel fris is omdat het huis = massa wel afkoelt

Vandaag is schijnt de zon niet en kwam om 07:00 de CV uit nachtstand en was het redelijk snel warm omdat de kachel goed moduleert.

Ik neem aan dat de WP dezelfde uitdaging heeft vroeg in het seizoen. En daarom willen wij een Houtkachel erbij nemen.

Dit is trouwens de aanbieding voor de WP die wij gekregen hebben voor reference

RAS4WHNPE Hitachi Yutaki 11Kw 400V R410A
RWM4N1E Solo binnendeel incl. NL bediening Full Color
DHWT-300S-3.0H2E 300L Tapwatertank + E-heater
80L buffervat geïsoleerd
Spirocombi universele lucht & vuilafscheider
Rodigas wandbeugel
Grundfos Alpha
Phonex wandplug geluid + tril
Armacell Duosplit geïsoleerde koelleidingset 3/8”x5/8”
Danfoss koppelingen
Waterzijdig leidingen + koppelingen
Montage
Je zou verwachten, dat met alle beschikbare technische snufjes het regelen van de temperatuur onder alle omstandigheden zou zijn te realiseren.
Met een ( extra ) thermostaat die werkt binnen een bepaald venster moet toch iets extra's te regelen zijn.

• NovaDesu
  • Laatst online: 31-07 19:03
Hey,

hopelijk stel ik deze vraag op de juiste plek. We zijn bezig ons huis aan het verduurzamen, en we zijn nu op het punt dat we een warmtepomp kunnen laten installeren.

Nu hebben we bij https://energiebespaarders.nl/ een offerte gekregen voor het installeren van een warmtepomp (en nog wat extra dingen, maar die zijn niet relevant).

Wat we krijgen:
- Vaillant 5kW aroTHERM plus VWL 55/6 A Warmtepomp (staat voor 10.5k op de offerte)
- Inventum maxtank boiler 200liter D.W (2.2k in offerte)
- Circulatiepomp Yonos Pico 2.0 25/1-6 130mm 230v Wilo (700 euro in offerte)

Daarnaast zijn er nog wat overige kostenposten voor wat extra leidingwerk etc.

Totaal komt de offerte uit rond de 19.000 euro (zonder de ISDE-korting) voor alleen de warmtepomp. Voor ons gevoel ligt deze offerte wat aan de hoge kant. Wat vinden jullie?

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Peanutsonic schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:08:
[...]

Kennelijk is dan de zon inval voldoende. Vreemd excuus ?
Alsof ik een excuus moet verzinnen….

De zon inval is voldoende om de lucht temperatuur hoog te houden, maar als de zon wegvalt is de vloer zodanig afgekoeld dat het lang duurt voordat hij weer genoeg warmte geeft. Dit is alleen in het najaar . Want als de zon in de winter de woonkamer binnenkomt , staat hij veel korter erin waardoor de vloer langer warm blijft .

Afgelopen dagen werd het soms 22 graden binnen waardoor de VV de hele dag niet aanstond. Als dan de zon weg is , is het best wel ff koud. En VV zorgt niet binnen 10 minuten voor een warm huis hè . Zelfs net met een gas cv zoals ik nu heb.

Ben vast niet de enige met die uitdaging .
Peanutsonic schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:18:
[...]

Je zou verwachten, dat met alle beschikbare technische snufjes het regelen van de temperatuur onder alle omstandigheden zou zijn te realiseren.
Met een ( extra ) thermostaat die werkt binnen een bepaald venster moet toch iets extra's te regelen zijn.
Wat je bedoelt is of de thermostaat achter in het huis hangen, want dat is op het noorden , of een extra thermostaat hangen ?

[ Voor 38% gewijzigd door backupdevice op 17-11-2022 13:44 ]

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

NovaDesu schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:36:
Hey,

hopelijk stel ik deze vraag op de juiste plek. We zijn bezig ons huis aan het verduurzamen, en we zijn nu op het punt dat we een warmtepomp kunnen laten installeren.

Nu hebben we bij https://energiebespaarders.nl/ een offerte gekregen voor het installeren van een warmtepomp (en nog wat extra dingen, maar die zijn niet relevant).

Wat we krijgen:
- Vaillant 5kW aroTHERM plus VWL 55/6 A Warmtepomp (staat voor 10.5k op de offerte)

Totaal komt de offerte uit rond de 19.000 euro (zonder de ISDE-korting) voor alleen de warmtepomp. Voor ons gevoel ligt deze offerte wat aan de hoge kant. Wat vinden jullie?
Mijn offerte voor een 11kW model inclusief montage is 15K. Daar gaat de subsidie nog vanaf

• Naalroc
...........

Aan de hoge kant?
Zou voor de helft moeten kunnen lijkt mij; ik ken die wp niet en weet daarvan geen prijs, maar de boiler is zeker 50% overprijsd en de waterpomp is 2 x de huidige prijs in de handel; trouwens waarvoor is deze nodig?; even googelen, dan weet je dat in een halve minuut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@NovaDesu die warmtepomp kaal op een pallet in je tuin kost ca €4500 (minder bij webshops, dat had je vast ook al gevonden).
Maar er moet ook nog een stuk opstelplaats bij (condensafvoer, betonbielzen, trillingsdempers), dat is nog wel wat arbeid.
Ik mis een VWZ AI en thermostaat, maar die zit misschien bij klein spul, en de warmtepomp heeft al een circulatiepomp dus de (dure) losse pomp doet vermoeden dat je er ook een klein buffervat bij krijgt.
Als je een uitgebreide second opinion wil, kan je alle info in een eigen topic bundelen. Dat is ook handig voor als de boel straks staat en je gaat inregelen.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:01
Hey,

Wat we krijgen:

Dat vind ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 12:50
backupdevice schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:36:
[...]

[...]

Wat je bedoelt is of de thermostaat achter in het huis hangen, want dat is op het noorden , of een extra thermostaat hangen ?
Heb hier zelfde probleem gehad woonkamer op het zuiden en weinig temperatuur zo'n 20 jaar geleden toen ik dit huis kocht. Na het verhangen van de thermostaat naar de koudere noordkant en ouderwetse thermostaat kranen en voetventielen op de radiatoren was het probleem opgelost . Je kunt de noordkant dan wat bevoordelen .

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Doezel

Ond

Peanutsonic schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:04:
[...]

Eenvoudig in je beurs kijken geeft misschien een exactere uitkomst
Nope, want hebben nog geen winter gedraaid met een gasgestookte cv ketel. We zijn direct de verbouwing ingegaan met dit huis.

Verder vertelt de beurs niet wat de stroomprijs is.

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:01
Van dat regenachtige grijze weer gaat de sfeer niet bepaald omhoog ;)

• NovaDesu
Proton_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:55:
@NovaDesu die warmtepomp kaal op een pallet in je tuin kost ca €4500 (minder bij webshops, dat had je vast ook al gevonden).
Maar er moet ook nog een stuk opstelplaats bij (condensafvoer, betonbielzen, trillingsdempers), dat is nog wel wat arbeid.
Ik mis een VWZ AI en thermostaat, maar die zit misschien bij klein spul, en de warmtepomp heeft al een circulatiepomp dus de (dure) losse pomp doet vermoeden dat je er ook een klein buffervat bij krijgt.
Als je een uitgebreide second opinion wil, kan je alle info in een eigen topic bundelen. Dat is ook handig voor als de boel straks staat en je gaat inregelen.
Dit is de volledige lijst van de offerte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJpZ21rkAYDV-JDZZsX2gOOP_aA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h8ICHpqoWY36mdu91rqyYVY3.png?f=fotoalbum_large

We hebben niets gehoord over een buffervat, een besturingsmodule en/of een thermostaat... Qua circulatiepomp: onze vloerverwarming heeft zelf geen circulatiepomp bij de verdeler, dus die pomp was nodig aldus de adviseur.

edit: we hebben een thermostaat voor de huidige CV. Is een nieuwe thermostaat nodig?

[ Voor 3% gewijzigd door NovaDesu op 17-11-2022 14:11 ]

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

fohn5 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:58:
[...]

Heb hier zelfde probleem gehad woonkamer op het zuiden en weinig temperatuur zo'n 20 jaar geleden toen ik dit huis kocht. Na het verhangen van de thermostaat naar de koudere noordkant en ouderwetse thermostaat kranen en voetventielen op de radiatoren was het probleem opgelost . Je kunt de noordkant dan wat bevoordelen .
Thx daar kan ik wat mee :)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@NovaDesu Aha. De MEH97/6 heeft ook een besturing, dus VWZ AI is inderdaad niet nodig, maar een Vaillant thermostaat wil je wel hebben.
De pomp blijft een raar verhaal, de ingebouwde pomp van mijn 65/6 doet 1090 l/h door mijn pomploze vloerverwarmingverdelers. Als je leidingen te dun zijn moet je dat verbeteren vind ik, geen €800 voor een pomp erbij doen, die blijft stroom kosten.

• Naalroc
NovaDesu schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:02:
........... Qua circulatiepomp: onze vloerverwarming heeft zelf geen circulatiepomp bij de verdeler, dus die pomp was nodig aldus de adviseur.
Nogmaals, ik ken deze wp niet, maar bij de bij mij bekende merken zit de circulatiepomp ingebouwd in de wp, dus een extra pomp is dan niet nodig; alleen als er een buffervat parallel wordt opgesteld is die extra pomp nodig; en google dat nummer eens, dan zie je de huidige markprijzen voor dat ding! Zegt iets over de rest van de prijzen.

• Patrick.W
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 22:48
Tweakers,

Afgelopen week onze warmtepomp ontvangen.
Mag ik de binnenunit (vaillant unistor rw300) horizontaal vervoeren voor een klein stukje. Dit zodat ik hem naar de ruimte krijg verplaatst waar hij zal blijven staan. Ik zie namelijk geen andere mogelijkheid om deze op de plek te krijgen. Het zal een 5tal minuten zijn.
Na plaatsing zal het nog een paar maanden duren voor hij in werking wordt gezet.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Patrick.W dat is toch gewoon een dom boilervat zonder koudemiddel?
Geen probleem, alleen niet laten vallen. mogelijk wel een ding

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 17-11-2022 16:18 ]

• Naalroc
Patrick.W schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:13:
Tweakers,

Mag ik de binnenunit (vaillant unistor rw300) horizontaal vervoeren voor een klein stukje. Dit zodat ik hem naar de ruimte krijg verplaatst waar hij zal blijven staan. Ik zie namelijk geen andere mogelijkheid om deze op de plek te krijgen. Het zal een 5tal minuten zijn.
Na plaatsing zal het nog een paar maanden duren voor hij in werking wordt gezet.
Als dat een split unit is, dan zal er geen probleem zijn, sterker nog: de Mitsubishi binnenunits (zonder integraal boilervat)liggen op hun rug in de verpakking en worden zo opgeslagen en getransporteerd. In die losse binnenunit zit geen vloeistof.

• NovaDesu
Naalroc schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:12:
[...]

Nogmaals, ik ken deze wp niet, maar bij de bij mij bekende merken zit de circulatiepomp ingebouwd in de wp, dus een extra pomp is dan niet nodig; alleen als er een buffervat parallel wordt opgesteld is die extra pomp nodig; en google dat nummer eens, dan zie je de huidige markprijzen voor dat ding! Zegt iets over de rest van de prijzen.
de prijzen zijn inclusief arbeid, maar voor alle prijzen is het 50% kosten onderdeel 50% arbeid 😅 De adviseur had het volgens mij over iets van moduleren?

• Peanutsonic
backupdevice schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:36:
[...]

Alsof ik een excuus moet verzinnen….

De zon inval is voldoende om de lucht temperatuur hoog te houden, maar als de zon wegvalt is de vloer zodanig afgekoeld dat het lang duurt voordat hij weer genoeg warmte geeft. Dit is alleen in het najaar . Want als de zon in de winter de woonkamer binnenkomt , staat hij veel korter erin waardoor de vloer langer warm blijft .

Afgelopen dagen werd het soms 22 graden binnen waardoor de VV de hele dag niet aanstond. Als dan de zon weg is , is het best wel ff koud. En VV zorgt niet binnen 10 minuten voor een warm huis hè . Zelfs net met een gas cv zoals ik nu heb.

[...]

Het lijkt toch zo te zijn dat er een gap is in de beheersing ?
Dan zou er "iets" moeten zijn dat in die tijdelijke leemte voorziet ?
Een extra aansturing puur voor die leemte ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peanutsonic
olafmol schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:59:
Van dat regenachtige grijze weer gaat de sfeer niet bepaald omhoog ;)
de sfeer niet, maar de meter wel 8)7 . hier nu 41W voor 16 stuks

• ET_Enschede
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-01 11:41
is het een gek idee?? om twee warmtepompen van iedere half de benodigde capaciteit te nemen?

mijn geval wordt ipv 11KW monobloc; twee 5kw monoblocks. SSW wordt separaat opgelost met een WPboiler.

1e WP met thermostaat voor de (twee) slaap verdiepingen (160m2)
2e WP met thermostaat op de leefverdieping (begane grond) (80m2)

Natuurlijk investering/installatie kosten zijn iets hoger. Maar op Tuclima lijkt het aankoop verschil minder dan 800euro te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Proton_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:16:
@Patrick.W dat is toch gewoon een dom boilervat zonder koudemiddel? Geen probleem, alleen niet laten vallen.
Een boiler met een spiraal inwendig mag je nooit horizontaal vervoeren. Ook al is meteen dom ding.

• Adriaan71
Patrick.W schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:13:
Tweakers,

Nee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
ET_Enschede schreef op donderdag 17 november 2022 @ 16:11:
is het een gek idee?? om twee warmtepompen van iedere half de benodigde capaciteit te nemen?

mijn geval wordt ipv 11KW monobloc; twee 5kw monoblocks. SSW wordt separaat opgelost met een WPboiler.

1e WP met thermostaat voor de (twee) slaap verdiepingen (160m2)
2e WP met thermostaat op de leefverdieping (begane grond) (80m2)

Natuurlijk investering/installatie kosten zijn iets hoger. Maar op Tuclima lijkt het aankoop verschil minder dan 800euro te zijn.
Nee, geen gek idee. Ik zou alleen niet twee onafhankelijke installaties doen, maar een cascade opstelling. Je creëert daarmee feitelijk een breder modulerend vermogen (lager minimum dan een enkele warmtepomp van 11kw) waardoor pendelen kan tegengegaan worden, maar wel hetzelfde maximumvermogen.
De tweede wp kan namelijk afgeschakeld worden als de eerste het redt.

Boven op een lagere temperatuur stoken kun je doen door de verwarming boven iets te knijpen of iets te doen met een zoneregeling.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

• Patrick.W
Weet je wat de rede hier achter is? Dit staat namelijk niet in de beschrijving. Maar zal zoeken naar een alternatief om hem op de plek te krijgen. Wil het toestel namelijk niet beschadigen.

• ds23man

ds23man

Eenum

Patrick.W schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:10:
[...]

Weet je wat de rede hier achter is? Dit staat namelijk niet in de beschrijving. Maar zal zoeken naar een alternatief om hem op de plek te krijgen. Wil het toestel namelijk niet beschadigen.
Omdat de bevestigingspunten in de boiler van de spiraal afbreken als je hem plat legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
ds23man schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:13:
Omdat de bevestigingspunten in de boiler van de spiraal afbreken als je hem plat legt.
Ik kan me voorstellen dat dit het geval kan zijn als je dat ding transporteert in een vrachtwagen over een lange afstand, en hem laat stuiteren op een vorkheftruck.
Maar als die ophanging van de spiraal zo zwak is dat de boiler niet met mankracht door een deur of een luik geschoven kan worden, dan denk ik niet dat ik een dergelijk product zou willen hebben. :X

• ds23man

ds23man

Eenum

Naalroc schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:14:
[...]

Ik kan me voorstellen dat dit het geval kan zijn als je dat ding transporteert in een vrachtwagen over een lange afstand, en hem laat stuiteren op een vorkheftruck.
Maar als die ophanging van de spiraal zo zwak is dat de boiler niet met mankracht door een deur of een luik geschoven kan worden, dan denk ik niet dat ik een dergelijk product zou willen hebben. :X
Probleem is meer dat je na het plaatsen niet in je boiler kan kijken.....

• Adriaan71
Patrick.W schreef op donderdag 17 november 2022 @ 17:10:
[...]

Ja spiraal hangt aan de zijwand en kans op beschadiging lekkage. Zowel met RVS boiler sla stal geëmailleerde.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Patrick.W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCtLU5UaMKtRFB1KoePYcPzY2BU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/om5RANfS05jK4NirFnjhVSTn.png?f=fotoalbum_large
@ds23man hij heeft een inspectieluik :)
Ik heb wel eens een oeg boiler gezien met een heel raamwerk erin, volgens mij voor mechanische versterking.
Maar de handleiding is duidelijk.

• Patrick.W
Proton_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:32:
@Patrick.W
[Afbeelding]
Ik heb wel eens een oeg boiler gezien met een heel raamwerk erin, volgens mij voor mechanische versterking.
Dit is een foto van het 200 model. In mijn handleiding vind ik hier niks van terug. Maar bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
NovaDesu schreef op donderdag 17 november 2022 @ 14:02:
Qua circulatiepomp: onze vloerverwarming heeft zelf geen circulatiepomp bij de verdeler, dus die pomp was nodig aldus de adviseur.
Adviseur snapt het niet. De pomp in de WP is prima in staat om het water (ook) door de vloer te pompen.

Proton_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:44:
@Grolsch waar blijft bij jou dan de 4 kW+ van een extra kachel in de woonkamer? Bij mij is een pizza afbakken al meetbaar :)

Ik bedoel niet dat een thermostaat niet werkt met een traag systeem (heb het zelf ook zo, werkt prima) maar dat het niet goed kan regelen als er opeens veel (extern) vermogen bij komt of af gaat.
Onze kachel is een relatief kleintje (Contura i50) en staat in de woonkamer (80m2) vlak naast de schuifdeuren richting de woonkeuken (80m2).

Setpoint keuken / woonkamer op de thermostaat is 20,5, na een avondje kachelen meet ik in de woonkamer vaak 22 á 22,5 graden.

Als we naar bed gaan laat ik de deuren richting de gang open, en 's ochtends is het dan vaak weer 21 graden op dit moment.

De houtkachel verwarmd de massa niet, maar verwarmd lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Proton_ schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:32:
@Patrick.W
[Afbeelding]
Die is meestal zo groot dat je er een hoofd van een peuter in moet douwen om wat te zien.... :+

• NovaDesu
Andrehj schreef op donderdag 17 november 2022 @ 19:31:
[...]

Adviseur snapt het niet. De pomp in de WP is prima in staat om het water (ook) door de vloer te pompen.
Jammerlijk dat we dan dit advies krijgen, geeft geen vertrouwen in de rest van de offerte...

• Pingu007
  • Laatst online: 03-09 10:07
Is het normaal dat we onze Nibe F2040 buitenunit helemaal binnen horen zoemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pingu007 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:15:
Is het normaal dat we onze Nibe F2040 buitenunit helemaal binnen horen zoemen?
Zonder meer info over de locatie van je WP, de montagemethode of de geluidsisolatie van je woning is hier natuurlijk niks zinnigs over te zeggen.
En wat staat er qua geluidsproductie in de specs van je WP?

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 17-11-2022 20:41 ]

Pagina: 1 ... 179 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.