PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Maarja, zo op basis van foto is het lastig zeggen. Zolang je er zelf vertrouwen in hebt zal het goed zijn
[ Voor 28% gewijzigd door HaTe op 18-10-2022 16:46 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Wel lang wachten, maar het huisje ziet er leuk uit.Emacee schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:38:
De wachttijd voor mijn Panasonic Monoblock het afgelopen weekend maar even nuttig ingezet door alvast een 'huisje' te maken.
Doel is om het zicht op de warmtepomp te ontnemen door de nogal prominente plek naast de voordeur die hij gaat krijgen.
Er zit een open ruimte tussen het dakje en de gevel (zowel bovenin als onderin) zodat er voldoende lucht aangezogen kan worden. Aan de voorzijde staan de planken onder een hoek van 45 graden en is er een tussenafstand van circa 10cm tussen de planken. Hierdoor blijft er hopelijk voldoende flow mogelijk; dat gaan we zien zodra de warmtepomp er is.
Het eindresultaat;
[Afbeelding]
Voorpaneel is als raam gemaakt zodat het geheel uitneembaar is bij service aan de warmtepomp.
[Afbeelding]
Deze rhombus-profielen zijn gespijkerd, aan de andere zijkant is ook dit een raampje van rhombus zodat het serviceluikje van de warmtepomp zonder gereedschap te bereiken is.
[Afbeelding]
De werkschakelaar zit ook verstopt onder het afdak zodat er bij gesloten panelen geen techniek te zien is.
[Afbeelding]
Laat nu die warmtepomp maar geleverd worden, geduld wordt sinds afgelopen februari wel aardig op de proef gesteld
Nukezone FTW
Precies, zal het proefondervindelijk moeten ervaren. Het huisje is op te tillen dus kan altijd nog iets naar voren. We gaan het zien tegen die tijd :-)HaTe schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:44:
Ik ben ook bang dat het iets te krapjes bemeten is, vooral aan de achterkant. Misschien kan je het geheel nog zo'n 15cm naar voren zetten?
Maarja, zo op basis van foto is het lastig zeggen. Zolang je er zelf vertrouwen in hebt zal het goed zijn
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Ziet er super uit. Ik zit te denken om hetzelfde te bouwen voor mijn buitenunit welke op het dak staat. Enerzijds om het zicht voor de buren en mij wat schappelijke te maken en door de kant van de buren te laten uitsteken het geluid naar die kant te verminderen ook. Ik hou hem straks zelf wel meer open denk ik.Emacee schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 16:38:
De wachttijd voor mijn Panasonic Monoblock het afgelopen weekend maar even nuttig ingezet door alvast een 'huisje' te maken.
Doel is om het zicht op de warmtepomp te ontnemen door de nogal prominente plek naast de voordeur die hij gaat krijgen.
Er zit een open ruimte tussen het dakje en de gevel (zowel bovenin als onderin) zodat er voldoende lucht aangezogen kan worden. Aan de voorzijde staan de planken onder een hoek van 45 graden en is er een tussenafstand van circa 10cm tussen de planken. Hierdoor blijft er hopelijk voldoende flow mogelijk; dat gaan we zien zodra de warmtepomp er is.
Het eindresultaat;
[Afbeelding]
Voorpaneel is als raam gemaakt zodat het geheel uitneembaar is bij service aan de warmtepomp.
[Afbeelding]
Deze rhombus-profielen zijn gespijkerd, aan de andere zijkant is ook dit een raampje van rhombus zodat het serviceluikje van de warmtepomp zonder gereedschap te bereiken is.
[Afbeelding]
De werkschakelaar zit ook verstopt onder het afdak zodat er bij gesloten panelen geen techniek te zien is.
[Afbeelding]
Laat nu die warmtepomp maar geleverd worden, geduld wordt sinds afgelopen februari wel aardig op de proef gesteld
20k ex subsidie zou ik wel overwegen, maar mijn goedkoopste offerte is 23k dus dat verschil is te groot.Adriaan71 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 06:57:
[...]
Die € 1000,00 materiaal kosten ga je niet redden. Of je moet alles aansluiten met 15mm. En dan nog sommige mensen vreemd vinden dat installateur tussen de 16 en 20K vragen voor en installatie.
Januari komen er weer prijsverhogingen aan. Dus het gaat nog duurder worden.
Buffervat wil ik eruit hebben, vraag me af wat dat oplevert .
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
@Joris 407 Ik heb een parallelbuffer (anders gaat dat niet met een secundaire pomp) en zit met T-stukken in aanvoer en retour.Joris 407 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:11:
Zo wil ik het ook gaan doen. Draait bij jou de circulatiepomp van de warmtepomp dan wel altijd, zodat de warmtepomp een retourtemperatuur kan meten en op basis daarvan aan of uit gaat?
En hoe heb je de buffer geschakeld? Parallel aan het afgifte circuit? En aan- en afvoer dóór de buffer of er langs en middels T-stukken verbonden met de buffer?
Met voelers rondom die T-stukken houd ik in de gaten of mijn secundaire pomp te langzaam of te hard draait. Dat heb ik alleen in het begin gedaan bij het inregelen. Daarna niet meer nodig geweest. Meten met shelly en weergeven via Home Assistant.
En ja, mijn Nibe houdt zijn circulatiepomp actief om de temperatuur van de buffer in de gaten te houden. Maar dat doet die wel in zijn laagste stand, laagst haalbare toerental.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@Leatherneck1665 Je vv-verdelers moet je idd ombouwen naar pomploze versie. Heb ik hier ook moeten doen. Maar dat levert alleen maar rendementverbetering omdat 1) die vv-pomp niet meer nodig is (minder energie) en 2) je met lagere aanvoertemperatuur kan werken omdat er niet meer gemengd wordt.Leatherneck1665 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:36:
Ik zit ook aan een dergelijke opstelling te denken. Heb nu nog HR-ketel (Nefit Ecomline), beneden vloerverwarming en boven radiatoren, alles aangestuurd via Evohome. Ik verwacht dat ik de kamers boven met de (overbemeten) radiatoren op LT kan verwarmen, voor zover nodig (staan 90% van de tijd uit). Heb nu een mengverdeler (pomp). Neem aan dat ik die dan moet vervangen door een pomploze, open verdeler? Kan het buffervat in de onverwarmde (maar vorstvrije) garage, want vanwege de ruimte moet ik de SWW-boiler en het buffervat waarschijnlijk daar installeren? Moet de Evohome dan tussen de WP en het buffervat of daarna? Hoe groot of hoeveel liter is zo'n buffervat ongeveer?
Evohome stuurt het secundaire circuit aan, dus van buffervat het huis in. Kijk op warmtepomp-weetjes.nl voor de dimensionering van je vat.
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
Gewoon omdat de aannemer, adviesbureau en architect het zo bedacht hebben…flippy schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:24:
het is geen verplichting. de vraag is hoeveel van je systeem je aan het naregelen bent. de meeste mensen/installateurs gebruiken namelijk zone/naregeling om niet het systeem goed in te hoeven regelen.
De installateur sluit het alleen aan conform bestektekening.
Dat ze niks goed inregelen was voor zoneregeling ook al het geval.
[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 18-10-2022 21:23 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Situatie: Afgelopen week een huisje (76m^2, 2 vloers, 1954) gekocht. Alles is oud en we willen in principe alles aanpakken. Begin januari krijgen we de sleutel en kunnen we gaan klussen. Aannemer hebben we in principe al.
Op dit moment zit er een oude (2007?) CV ketel in en doet 1 radiator in de woonkamer het al niet. Verder is het slecht geisoleerd en is er bijvoorbeeld geen vloerverwarming.
Doel: Modern en duurzaam huisje maken.
Ramen, vloer en gevel gaan we sowieso isoleren.
Keuken nieuw, uiteraard inductie
Vraagtekens:
Moeten kunnen we direct van het gas af?
Ik heb geen referentie vwb gasverbruikt. Ook heeft de oude bewoner er maar deels gewoond dus lastig een indicatie te geven. Wat is nu slim?
Is een Quooker (hebben we tijdelijk gehad in onderhuur, ideaal) slim zodat we alleen boven warm water nodig hebben?
Plaatsing van de WP: Wat is wijsheid
- Op de uitbouw die we gaan doen (tbd): In principe naast onze slaapkamer, geluid?
- In de achtertuin (±40m2) direct na de uitbouw; Hoeveel herrie geeft dit zomers overdag tijdens een etentje?
- In de 'voortuin' - Is zeer beperkt en direct aan de straat. Wel rustige wijk maar is zo'n object (al) geliefd om 'even mee te nemen'?
Laten we op de 1e verdieping dan de radiatoren hangen? Of daar ook voerverwarming ($$)?
Douchen: Op dit moment willen we geen bad, mogelijk (bij uitbreiding fam.) willen we een 3e verdieping maken met een badkmer mét bad.
Vooral benieuwd naar wat denkrichtingen en wijsheden.
Ben je van plan om hem te gebruiken voor koeling? Even uitzetten kan als je buiten gaat zitten.jassie256 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:18:
• In de achtertuin (±40m2) direct na de uitbouw; Hoeveel herrie geeft dit zomers overdag tijdens een etentje?
Bij mij staat hij praktisch naast de tuintafel. In de zomer stond hij 30-40 min per dag te blazen voor het SWW (instelbaar wanneer).
Het koelen gebeurde op 30-50% vermogen. Daar hadden we echt geen last van.
wijheid is om bij ontvangst sleutel eerst de vleorverwarming erin te laten gooien. dan nieuwe vloerbedekking erop zodat je erin kan.jassie256 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:18:
Na het lezen van de FAQ over warmptepompen en het lezen van verschillende pagina's in dit topic ben ik er niet uit.
Situatie: Afgelopen week een huisje (76m^2, 2 vloers, 1954) gekocht. Alles is oud en we willen in principe alles aanpakken. Begin januari krijgen we de sleutel en kunnen we gaan klussen. Aannemer hebben we in principe al.
Op dit moment zit er een oude (2007?) CV ketel in en doet 1 radiator in de woonkamer het al niet. Verder is het slecht geisoleerd en is er bijvoorbeeld geen vloerverwarming.
Vraagtekens:
Ik heb geen referentie vwb gasverbruikt. Ook heeft de oude bewoner er maar deels gewoond dus lastig een indicatie te geven. Wat is nu slim?
Is een Quooker (hebben we tijdelijk gehad in onderhuur, ideaal) slim zodat we alleen boven warm water nodig hebben?
Plaatsing van de WP: Wat is wijsheidVloerverwarming lijkt ons een 'nobrainer' - maar maakt dit nog uit als we wel/geen WP nemen?
- Op de uitbouw die we gaan doen (tbd): In principe naast onze slaapkamer, geluid?
- In de achtertuin (±40m2) direct na de uitbouw; Hoeveel herrie geeft dit zomers overdag tijdens een etentje?
- In de 'voortuin' - Is zeer beperkt en direct aan de straat. Wel rustige wijk maar is zo'n object (al) geliefd om 'even mee te nemen'?
Laten we op de 1e verdieping dan de radiatoren hangen? Of daar ook voerverwarming ($$)?
Douchen: Op dit moment willen we geen bad, mogelijk (bij uitbreiding fam.) willen we een 3e verdieping maken met een badkmer mét bad.
boven heb je doorgaans alleen een radiatorupgrade nodig naar T33. dat kan dan meteen meegepakt worden. eventueel leidingen meepakken naar kunstof met grote diameters (32mm naar de vloerverdeler bijvoorbeeld) als je toch bezig bent om van die 40+ jaar oude roestige meuk af te komen.
dan kan je rustig wachten op je warmtepomp. dat zal namelijk even duren voor je wat zal hebben geleverd en dan kan je in de tussentijd al "genieten" van een efficent afgiftesysteem waar je niks aan hoeft te doen.
wel opletten dat je een gesloten verdeler krijgt en onder de 40 graden gaat stoken.
dan kan je daarna bezig gaan met de rest zoals gevels volspuiten en kozijnen aanpakken.
en een warmtepomp weegt 130kg. die pak je niet "ff" mee.
[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 18-10-2022 22:58 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Sommige zijn gewoon leverbaar hoor. Zoals LG die ik ook heb. Zelf neerzetten en iemand regelen die het subsidie bonnetje regelt lijkt me het beste. Iemand laten installeren is lang wachten en dan vooral ook nog heel veel betalen na het wachten.flippy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:56:
[...]
wijheid is om bij ontvangst sleutel eerst de vleorverwarming erin te laten gooien. dan nieuwe vloerbedekking erop zodat je erin kan.
boven heb je doorgaans alleen een radiatorupgrade nodig naar T33. dat kan dan meteen meegepakt worden. eventueel leidingen meepakken als je toch bezig bent om van die 40+ jaar oude roestige meuk af te komen.
dan kan je rustig wachten op je warmtepomp. dat zal namelijk even duren voor je wat zal hebben geleverd en dan kan je in de tussentijd al "genieten" van een efficent afgiftesysteem waar je niks aan hoeft te doen.
wel opletten dat je een gesloten verdeler krijgt en onder de 40 graden gaat stoken.
dan kan je daarna bezig gaan met de rest zoals gevels volspuiten en kozijnen aanpakken.
Nukezone FTW
Nog niet gezocht maar als de levertijd ±3 maanden is, kan ik toch mogelijk al wel alles bestellen en aanleggen? We gaan er sowieso vanuit dat we jan+feb nog niet overgaan dus ook nog geen verwarming nodig.flippy schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:56:
[...]
wijheid is om bij ontvangst sleutel eerst de vleorverwarming erin te laten gooien. dan nieuwe vloerbedekking erop zodat je erin kan.
boven heb je doorgaans alleen een radiatorupgrade nodig naar T33. dat kan dan meteen meegepakt worden. eventueel leidingen meepakken als je toch bezig bent om van die 40+ jaar oude roestige meuk af te komen.
Het isoleren van vloer, gevel en glas (zeker beneden) zal stap 1 zijn. Echter moeten er wel leidingen worden gelegd van WP (tuin?) naar binnen en deze leidingen binnen onder de vloer worden aangelegd.
Nog niet over nagedacht qua koelen, maar zou natuurlijk wel fijn kunnen zijn.Stevenlameris schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:50:
[...]
Ben je van plan om hem te gebruiken voor koeling? Even uitzetten kan als je buiten gaat zitten.
Bij mij staat hij praktisch naast de tuintafel. In de zomer stond hij 30-40 min per dag te blazen voor het SWW (instelbaar wanneer).
Het koelen gebeurde op 30-50% vermogen. Daar hadden we echt geen last van.
Die 30-40 min lijkt mij inderdaad geen probleem
"Iemand regelen voor het subsidiebonnetje". Dat zou ik graag doen voor de gevel en muur isolatie, maar hoe? Ben geen ondernemer. De WP is misschien wel wat lastiger/spannender, zeker qua afstellen lijkt mij (op dit moment)Powrskin schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:00:
[...]
Sommige zijn gewoon leverbaar hoor. Zoals LG die ik ook heb. Zelf neerzetten en iemand regelen die het subsidie bonnetje regelt lijkt me het beste. Iemand laten installeren is lang wachten en dan vooral ook nog heel veel betalen na het wachten.
[ Voor 13% gewijzigd door jassie256 op 18-10-2022 23:05 ]
hmm ja je wilt wel veel doen natuurlijk. vind maar eens een correcte aannemer die niet alle subsidie in zijn eigen zak gaat steken.jassie256 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 23:02:
[...]
Nog niet gezocht maar als de levertijd ±3 maanden is, kan ik toch mogelijk al wel alles bestellen en aanleggen? We gaan er sowieso vanuit dat we jan+feb nog niet overgaan dus ook nog geen verwarming nodig.
Het isoleren van vloer, gevel en glas (zeker beneden) zal stap 1 zijn. Echter moeten er wel leidingen worden gelegd van WP (tuin?) naar binnen en deze leidingen binnen onder de vloer worden aangelegd.
[...]
Nog niet over nagedacht qua koelen, maar zou natuurlijk wel fijn kunnen zijn.
Die 30-40 min lijkt mij inderdaad geen probleem
[...]
"Iemand regelen voor het subsidiebonnetje". Dat zou ik graag doen voor de gevel en muur isolatie, maar hoe? Ben geen ondernemer. De WP is misschien wel wat lastiger/spannender, zeker qua afstellen lijkt mij (op dit moment)
Nukezone FTW
Wat @flippy hierboven al zegt: first things first. Vloerverwarming erin is een no-brainer (met of zonder WP altijd goed).jassie256 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:18:
Na het lezen van de FAQ over warmptepompen en het lezen van verschillende pagina's in dit topic ben ik er niet uit.
Vraagtekens:
Plaatsing van de WP: Wat is wijsheidVloerverwarming lijkt ons een 'nobrainer' - maar maakt dit nog uit als we wel/geen WP nemen?
Radiatoren zou ik boven houden, ervan uitgaande dat je daar niet continue leeft/werkt (anders zou ik daar eerder een airco erin plaatsen zodat je ook je slaap/werk kamers kunt koelen in de zomer). Groter is beter, T22 minimaal maar als het kan T33 idd. Speedcomfort fans eronder scheelt ook al heel wat. Radiatoren waterzijdig inregelen is altijd goed.
Koelen met WP geloof ik niet zo in, doet hoogstens 1 a 2 graden en je moet oppassen voor condensatie.
Let ook op wetgeving qua geluid van WP op erfgrens. In kleine huisjes die dicht op elkaar staan is dat wel uitdagend met veel warmtepompen, en gemeentes handhaven wel degelijk nav klachten buren/buurt.
Tis nu voor jou heel lastig inschatten hoeveel kW warmtepomp je nodig hebt, en of je met een monobloc of split het beste kunt werken. Ik zou daarom zeggen: gooi die isolatie en vloerverwarming erin, upgrade je leidingen en waar nodig de radiatoren, en ga eens kijken hoe het allemaal draait in een winter. Pas dan heb je meer data over wat je nodig hebt. Ondertussen ken je ook je buren beter, en weet je waar die wel en niet gevoelig voor zijn, en ws heeft de markt van WP en installateurs ook niet stilgestaan en kun je daar hopelijk wat voordeel uit halen. Niet teveel paniekvoetbal nu. Succes!
Wij hebben meteen overal vloerverwarming laten leggen, kostte per verdieping (50m2) 5k extra ongeveer. Ziet er meteen ook veel strakker uit. (niet alles hoeft worden terug verdient).jassie256 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:18:
Vraagtekens:
Heb ook uitgerekend wat nieuwe radiatoren kosten en dan zit je ongeveer aan hetzelfde als je aannemer een weekje bezig is. Jaga's zijn nog veel duurder.
Als je een nieuwe vloer laat leggen zou ik het meteen meenemen mits het technisch goed mogelijk is (weet niet of het makkelijk op houten vloeren gaat).
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Of lewisplaten gebruiken met beton er op.ds23man schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 09:53:
Als je toch gaat opknappen die houten vloeren eruit en een laag schuimbeton erin waarop je een nieuwe vloer stort met VV.
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Je moet natuurlijk niet direct van het gas af. Als je geen referentie hebt kan je 2 dingen doen, nog een winter met de gasketel en dan kijken wat je nodig hebt dmb de koevlaas formule of nu een warmteverlies berekening (laten) maken en 'm daarop inschalen. Ik heb het tweede gedaan, maar toen was de levertijd nog "maar" 6 maanden en de prijzen de helft. Nu meer dan een jaar levertijd voor een A-merk en waarschijnlijk een recessie die eraankomt, ik zou denk ik nu kiezen om heel even te wachten. Zeker als je het niet grotendeels zelf kan.jassie256 schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 22:18:
Vraagtekens:
Quooker zou ik zeker doen. Hebben wij ook gedaan voor de keuken en bevalt heel goed. Geeft direct warm water en als je boilervat straks op een flinke afstand staat zoals hier verspil je niet continu de leidinginhoud aan warmwater. Het is ook letterlijk de laagste verbruiker in het huis die we meten. De led trapverlichting die alleen 's-nachts brand gebruikt bijv. al meer energie.
Wij hebben de buitenunit ook in de achtertuin, die hoor je 's-zomers inderdaad alleen even een half uur bij de SWW-run. Koelen is heel stil en je hebt ook nog een "silent" optie die je dan kan inzetten. Of je zet m even uit als je daar met vrienden zit, de massa van je vloer warmt echt niet meteen op.
Wij hebben boven alleen airco. We hebben vrijwel het hele jaar voldoende aan de warmte die naar boven trekt en zetten die alleen aan als verwarming in de koudste weken van het jaar. Bij een (zeer) goed geisoleerd huis heb je imho veel meer aan koeling voor de zomerperiode boven.
Beneden hebben we ook een kleine binnenunit, die zet ik dan 's-zomers op ontvochtigen icm de vloerkoeling. Dat kan de laatste namelijk niet en dat wordt al snel oncomfortabel.
Als je iets aan de badkamer gaat doen en/of voorbereiden voor boven, plaats dan als het ook maar even kan ook een douche-WTW.
All-electric.
Krijg nu een nieuwe offerte voor een Daikin 8kw met ingebouwde boiler 230L. Buffervat wilde hij per se erin houden. Heel verhaal over 2 circuits waarom het beter zou zijn en hij ziet veel problemen bij woningen zonder buffervat (die hij dan weer mag fixen zoals ie zelf aangeeft).
Zelf lijkt me 8kw voor onze woning wat krap bemeten voor een gasloze opstelling (ca 1800m3 gas, vrijstaande woning).
Verder was zijn verwachting dat het salderen wordt uitgesteld tot 2030, dus een warmtepomp zou geen energie kosten (we hebben genoeg panelen).
[ Voor 24% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2022 11:20 ]
Wat voor afgiftesysteem heb je? En hoeveel personen wonen er (e.g. heb je veel of weinig SWW-verbruik erbij)? Ga je verder nog iets bij-isoleren oid?Sport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:16:
Afgelopen week een adviseur voor de 2e keer geweest. Mijn kritiek op zijn offerte was dat het te duur was (23k) en nav berichten hier vond ik het buffervat niet nodig.
Krijg nu een nieuwe offerte voor een Daikin 8kw met ingebouwde boiler 230L. Buffervat wilde hij per se erin houden. Heel verhaal over 2 circuits waarom het beter zou zijn en hij ziet veel problemen bij woningen zonder buffervat (die hij dan weer mag fixen zoals ie zelf aangeeft).
Zelf lijkt me 8kw voor onze woning wat krap bemeten voor een gasloze opstelling (ca 1800m3 gas, vrijstaande woning).
Verder was zijn verwachting dat het salderen wordt uitgesteld tot 2030, dus een warmtepomp zou geen energie kosten (we hebben genoeg panelen).
De koevlaasformule komt op 8,73=9kW uit, en dan heb je afhankelijk van waar de unit komt (binnen of buiten de verwarmde schil) ook nog wat verlies van die (al dan niet nodige) buffertank. Dan is een 8kW unit wel redelijk op het randje idd.
Aan de andere kant kan je voor de meerprijs en het rendementsverlies van een 11kW t.o.v. 8 (de volgende stap) best wel wat koude dagen met de back-up verwarmer- of een andere warmtebron er bij draaien.
All-electric.
Idd Quooker is zeker goed om te doen. Ga dan wel voor de 7liter Combi+, daarmee kun je gewoon warm water uit de boiler pakken zonder sww aansluiting. Ik heb hier een 3L versie die dat niet kan, en direct al spijt van. Zeker in de "overgangsperiode" als je nog sww met de CV ketel doet, is die Combi+ handig om minder gas te gebruiken. En het is veel snellerRonJ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 10:58:
[...]
Je moet natuurlijk niet direct van het gas af. Als je geen referentie hebt kan je 2 dingen doen, nog een winter met de gasketel en dan kijken wat je nodig hebt dmb de koevlaas formule of nu een warmteverlies berekening (laten) maken en 'm daarop inschalen. Ik heb het tweede gedaan, maar toen was de levertijd nog "maar" 6 maanden en de prijzen de helft. Nu meer dan een jaar levertijd voor een A-merk en waarschijnlijk een recessie die eraankomt, ik zou denk ik nu kiezen om heel even te wachten. Zeker als je het niet grotendeels zelf kan.
Quooker zou ik zeker doen. Hebben wij ook gedaan voor de keuken en bevalt heel goed. Geeft direct warm water en als je boilervat straks op een flinke afstand staat zoals hier verspil je niet continu de leidinginhoud aan warmwater. Het is ook letterlijk de laagste verbruiker in het huis die we meten. De led trapverlichting die alleen 's-nachts brand gebruikt bijv. al meer energie.
Wij hebben de buitenunit ook in de achtertuin, die hoor je 's-zomers inderdaad alleen even een half uur bij de SWW-run. Koelen is heel stil en je hebt ook nog een "silent" optie die je dan kan inzetten. Of je zet m even uit als je daar met vrienden zit, de massa van je vloer warmt echt niet meteen op.
Wij hebben boven alleen airco. We hebben vrijwel het hele jaar voldoende aan de warmte die naar boven trekt en zetten die alleen aan als verwarming in de koudste weken van het jaar. Bij een (zeer) goed geisoleerd huis heb je imho veel meer aan koeling voor de zomerperiode boven.
Beneden hebben we ook een kleine binnenunit, die zet ik dan 's-zomers op ontvochtigen icm de vloerkoeling. Dat kan de laatste namelijk niet en dat wordt al snel oncomfortabel.
Als je iets aan de badkamer gaat doen en/of voorbereiden voor boven, plaats dan als het ook maar even kan ook een douche-WTW.
[ Voor 3% gewijzigd door olafmol op 19-10-2022 11:39 ]
We hebben overal vloerverwarming 10cm hoh, maar boven staat nooit aan.RonJ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:32:
[...]
Wat voor afgiftesysteem heb je? En hoeveel personen wonen er (e.g. heb je veel of weinig SWW-verbruik erbij)? Ga je verder nog iets bij-isoleren oid?
De koevlaasformule komt op 8,73=9kW uit, en dan heb je afhankelijk van waar de unit komt (binnen of buiten de verwarmde schil) ook nog wat verlies van die (al dan niet nodige) buffertank. Dan is een 8kW unit wel redelijk op het randje idd.
Aan de andere kant kan je voor de meerprijs en het rendementsverlies van een 11kW t.o.v. 8 (de volgende stap) best wel wat koude dagen met de back-up verwarmer- of een andere warmtebron er bij draaien.
Wel 2 badkamers die nog verbouwd worden waar ik WTW aan wil laten leggen.
Gezin met 3 (jonge) kinderen.
Vorige eigenaar zat op 2100m3, maar ik verwacht met na isolatie (dak 16cm ipv 8cm pir, veel ramen vervangen door HR++ ipv HR), inductie/quooker en LTV verwarming rond de 1800m3 uit te komen.
Volgende stap zou eventueel compleet nieuwe kozijnen beneden met HR+++ zijn (we hebben enorm veel raam oppervlak).
Mijn grootste bezwaar op het hele verhaal is die buffertank die volgens de FAQ niet nodig lijkt te zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2022 11:41 ]
Wil hij nou de prijs drukken door een model met minder capaciteit te verkopen ?Sport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:16:
Afgelopen week een adviseur voor de 2e keer geweest. Mijn kritiek op zijn offerte was dat het te duur was (23k) en nav berichten hier vond ik het buffervat niet nodig.
Qua buffervat: installateurs willen volgens mij vaak dat de warmtepomp hydraulisch gescheiden is. WP circuit is dan alleen maar met het buffervat. Een kort en simpel circuit. Echter het 2e circuit (met dus je echte verwarming) moet goed ingeregelt zijn om goed te laten werken.
Zover ik weet: als je geen zones hebt en voldoende vloerverwarming dan is een buffervat niet nodig.
(aan andere: correct me if I'm wrong)
Al zou je een heel weiland met zonnepanelen hebben, een warmtepomp blijft natuurlijk stroom verbruiken. Als je WP minder verbruikt kan je weer meer verkopen aan de energieleverancier.
Wij hebben 240M2 woonoppervlakte en zullen beneden dus 120M2 VV krijgen. Boven willen wij voor nu de radiatoren laten hangen, want op dit moment zijn onze kids nog niet constant boven en wij weten nog niet of wij met electro panelen de kamers willen verwarmen in de toekomst.
Gisteren is er een bedrijf geweest die een voorstel gaat maken. Pluspunt van dit bedrijf is dat zij eventueel begin volgend jaar konden installeren , nadeel is dat zij meteen kwamen met een 13KW model zonder ook maar te vragen naar actueel gas verbruik. Als ik op internet lees hoe je het kan berekenen dat zie je dat als je naar de totale oppervlakte kijkt je op een 13KW model uitkomt, maar als je naar ons huidige gas verbruik kijk, en daarbij de Koe methode gebruik , ik op een 11KW model kom. Wat natuurlijk een groot verschil is.
Vrijdag komt er een tweede bedrijf langs om een advies te geven. Ik ben benieuwd waar zij mee komen. Wat is nou de juiste methode om te bepalen welk model ik nodig heb... is dat oppervlakte of huidig gas verbruik?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ik ben ook nog steeds zoekende maar Daikin wil ik liever niet als ik het topic aldaar volg. Lees toch vaak problemen met de regeling. Verder is Daikin niet best met de aftersales/service hoor ik links en rechts. Ik heb L/L van Daikin maar L/W sla ik toch over. Misschien dat de mannen hier uit de installatie wereld er een mening over hebben.Sport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:16:
Koevlaas formule en/of https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Bij de laatste bereken je alleen niet je SWW.backupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:03:
Wij zijn ook aan het kijken naar het huis te verduurzamen. Begin volgend jaar gaat bij ons de vloer er helemaal uit en komt er een houten vloer voor terug. We gaan de VV vervangen voor een lage toevoer VV en dan meteen van het gas los.
Wij hebben 240M2 woonoppervlakte en zullen beneden dus 120M2 VV krijgen. Boven willen wij voor nu de radiatoren laten hangen, want op dit moment zijn onze kids nog niet constant boven en wij weten nog niet of wij met electro panelen de kamers willen verwarmen in de toekomst.
Gisteren is er een bedrijf geweest die een voorstel gaat maken. Pluspunt van dit bedrijf is dat zij eventueel begin volgend jaar konden installeren , nadeel is dat zij meteen kwamen met een 13KW model zonder ook maar te vragen naar actueel gas verbruik. Als ik op internet lees hoe je het kan berekenen dat zie je dat als je naar de totale oppervlakte kijkt je op een 13KW model uitkomt, maar als je naar ons huidige gas verbruik kijk, en daarbij de Koe methode gebruik , ik op een 11KW model kom. Wat natuurlijk een groot verschil is.
Vrijdag komt er een tweede bedrijf langs om een advies te geven. Ik ben benieuwd waar zij mee komen. Wat is nou de juiste methode om te bepalen welk model ik nodig heb... is dat oppervlakte of huidig gas verbruik?
Houten vloer over je vloerverwarming? Lijkt me niet echt best. Hout isoleert als een malle. Ik heb er 1 zonder vloerisolatie en is altijd warm (zonder vloerverwarming).
[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 19-10-2022 12:07 ]
Ja thx. Dan zit je al met een verkopende partij die gewoon niet kan adviseren... Ik laat hem maar wel een offerte maken om te zien hoe duur het allemaal wordt /MotorBeast schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:04:
[...]
Koevlaas formule en/of https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening Bij de laatste bereken je alleen niet je SWW.
Betreffende houten vloer over je VV. Heb ik nu ook voor een gedeelte en is gewoon te doen. Duurt iets langer met opwarmen maar houdt wel langer de warmte vast
[ Voor 16% gewijzigd door backupdevice op 19-10-2022 12:09 ]
Je neemt een houten vloer met vloerverwarming?backupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:03:
Wij zijn ook aan het kijken naar het huis te verduurzamen. Begin volgend jaar gaat bij ons de vloer er helemaal uit en komt er een houten vloer voor terug. We gaan de VV vervangen voor een lage toevoer VV en dan meteen van het gas los.
Dat zou ik never nooit doen nee. Top isolatie een houten vloer. Extreem slechte geleider.Sport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:08:
[...]
Je neemt een houten vloer met vloerverwarming?
Yep. Waarom niet?Sport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:08:
[...]
Je neemt een houten vloer met vloerverwarming?
Zie hierboven. Als je de warmte onder de vloer wil houden ben je dan goed bezig.
[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 19-10-2022 12:11 ]
Je hebt prima houten vloeren die werken op VV. Je moet alleen niet voor een massieve vloer kiezen.MotorBeast schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:10:
[...]
Zie hierboven. Als je de warmte onder de vloer wil houden ben je dan goed bezig.
Het kan wel, maar is niet ideaal.
Je zult dan meer kws moeten pompen wat zonde is.
Bij goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen niet echt een probleem , bij mindere isolatie zou ik pvc of tegels nemen.
Voordeel van hout/parket is dat het warmer aanvoelt als de vvw niet aan staat. Dat is dus de meeste tijd van het jaar het geval bij nieuwbouw woningen met wtw etc.
Andersom wil je bij iets mindere isolatie juist veel warmte afgifte , dan zijn tegels veel beter.
[ Voor 47% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2022 12:18 ]
Hout is altijd een slechte warmtegeleider. Ik heb boven een lamelparket en die voelt ook nooit koud aan. Neem een pvc vloer met hout look dan.backupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:12:
[...]
Je hebt prima houten vloeren die werken op VV. Je moet alleen niet voor een massieve vloer kiezen.
Wij hebben een A label huis, dus ik voorzie geen problemen. Idd duurt het langer voordat hout warm is , maar daar staat tegenover dat het langer de warmte vasthoud. Ik heb al vaker hout op VV gehad en zolang je de juiste houtsoort met RC waarde neemt is het geen probleem.Sport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:14:
[...]
Het kan wel, maar is niet ideaal.
Je zult dan meer kws moeten pompen wat zonde is.
Bij goed geïsoleerde nieuwbouwwoningen niet echt een probleem , bij mindere isolatie zou ik pvc of tegels nemen.
Voordeel van hout/parket is dat het warmer aanvoelt als de vvw niet aan staat. Dat is dus de meeste tijd van het jaar het geval bij nieuwbouw woningen met wtw etc.
Boven staat inderdaad nooit aan... Een waardeloze investering dus eigenlijk, al begrijp ik de keuze op zich wel.Sport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:38:
[...]
We hebben overal vloerverwarming 10cm hoh, maar boven staat nooit aan.
Het is dat je eigenlijk wel een vorm van verwarming in je kamers wilt moet hebben, anders had ik het hele CV-circuit beter weg gelaten.
In een woning met een goede geïsoleerde schil met voldoende afgifte op begane grond, is het eigenlijk onzin om nog zo'n trage warmtebron op de verdiepingen te hebben. Als je een keer verwarming nodig hebt, is het vaak snelle warmte en zijn IR-panelen of nog beter een L/L warmtepomp een betere optie. Bij de laatste heb je ook meteen koeling op de slaapkamers. Dat zou ik doen als ik in de toekomst nog een keer een huis mocht bouwen
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
WP vermogen bepalen op basis van oppervlakte is een bijzonder onnauwkeurige methode. Jaarlijks gasverbruik is al veel beter, maar je kunt ook het gasverbruik op erg koude dagen (schaatsweek in feb 2021) nemen en dat terugrekenen naar -10. Die methode is hier ook al vaak uitgelegd.backupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:03:
Dan over die 13 kW. Dat klinkt als Nefit. Dan is die 13 kW het nominale vermogen van die WP. Ik zou die installateur maar eens vragen hoeveel vermogen die WP nog levert bij -10. Best kans dat dat minder dan 11 kW is.
En dan je vloerverwarming. Dat hout isoleert inderdaad, waardoor je watertemperatuur omhoog moet voor dezelfde afgifte. Dat zorgt voor een slechter rendement van je WP, waardoor die vloer je dus elke seconde dat je WP draait extra geld kost.
Ik zou serieus gaan kijken naar keramisch parket. Dat hebben wij hier ook en bevalt goed. Het combineert de looks van hout met de warmtegeleiding van tegels.
En dat hout warmte langer vast houdt geldt hooguit voor de vloer, dus dat de warmte meer in de vloer wordt vastgehouden, door de isolerende werking van het hout. Helaas is dat dus precies het omgekeerde van wat je wilt...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat kun je niet zo zwart-wit stellen, in mijn optiek.MotorBeast schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:09:
[...]
Dat zou ik never nooit doen nee. Top isolatie een houten vloer. Extreem slechte geleider.
Het gaat om de warmteweerstand of RC-waarde uitgedrukt in m²K/W van de houtsoort en de dikte van het hout. Tapis maar ook parket met lage warmteweerstand is uitermate geschikt om op vloerverwarming te leggen.
Q2 parket bijvoorbeeld, parket speciaal ontwikkelt voor vloerverwarming. Erg tevreden over
:fill(white):strip_exif()/f/image/0F5gMutOh1cbYmptddB6UBSl.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door el polini op 19-10-2022 16:10 ]
Niet mee eens. Als je de vvw boven ook open zet, heb je meer afgifteoppervlak, hoeft de vvw beneden minder hard te werken, kan de watertemperatuur dus naar beneden en dalen je stookkosten.JanHenk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:22:
In een woning met een goede geïsoleerde schil met voldoende afgifte op begane grond, is het eigenlijk onzin om nog zo'n trage warmtebron op de verdiepingen te hebben.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Even een klein dingetje over hout...backupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:03:
Ik heb hier spijt van mijn houten parket vloer, en zou deze het liefste al weer vervangen hebben.
Hout werkt als isolatie, dus LTV en hout is niet altijd een fijne combi, bij mij zeker niet.
Precies dit. Hier ook goede ervaring met vloerverwarming in een jaren '30 huis.backupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:19:
[...]
Wij hebben een A label huis, dus ik voorzie geen problemen. Idd duurt het langer voordat hout warm is , maar daar staat tegenover dat het langer de warmte vasthoud. Ik heb al vaker hout op VV gehad en zolang je de juiste houtsoort met RC waarde neemt is het geen probleem.
Je kan hier een warmte afgifte berekening doen.
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
[ Voor 36% gewijzigd door el polini op 19-10-2022 16:23 ]
Toch maar eens kijken naar keramisch of misschien toch maar een gietvloer. Voorkeur gaat nog steeds naar echt hout , maar ik zal mij eens goed laten voorlichten
[ Voor 16% gewijzigd door backupdevice op 19-10-2022 12:33 ]
Nee geen Nefit . In dit geval zou het over een Hitachi gaan .Andrehj schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:27:
[...]
WP vermogen bepalen op basis van oppervlakte is een bijzonder onnauwkeurige methode. Gasverbruik is al veel beter, maar je kunt ook het gasverbruik op erg koude dagen (schaatsweek in feb 2021) nemen en dat terugrekenen naar -10. Die methode is hier ook al vaak uitgelegd.
Dan over die 13 kW. Dat klinkt als Nefit. Dan is die 13 kW het nominale vermogen van die WP. Ik zou die installateur maar eens vragen hoeveel vermogen die WP nog levert bij -10. Best kans dat dat minder dan 11 kW is.
En dan je vloerverwarming. Dat hout isoleert inderdaad, waardoor je watertemperatuur omhoog moet voor dezelfde afgifte. Dat zorgt voor een slechter rendement van je WP, waardoor die vloer je dus elke seconde dat je WP draait extra geld kost.
Ik zou serieus gaan kijken naar keramisch parket. Dat hebben wij hier ook en bevalt goed. Het combineert de looks van hout met de warmtegeleiding van tegels.
En dat hout warmte langer vast houdt geldt hooguit voor de vloer, dus dat de warmte meer in de vloer wordt vastgehouden, door de isolerende werking van het hout. Helaas is dat dus precies het omgekeerde van wat je wilt...
Dan bedoel je denk ik de Combi, de combi+ is de versie met SWW-toevoer (die wel weer is om te bouwen naar een installatie zonder). Ik zou ook vrijwel altijd de combi adviseren, 9/10x pak je namelijk minder water per keer dan de 3-7 liter in het vat, het enige dat je dan bereikt met de SWW-toevoer is dat je onnodig warm water uit je boiler/ketel de leiding intrekt die vervolgens weer afkoelt. Totale verspilling.olafmol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:38:
[...]
Idd Quooker is zeker goed om te doen. Ga dan wel voor de 7liter Combi+, daarmee kun je gewoon warm water uit de boiler pakken zonder sww aansluiting. Ik heb hier een 3L versie die dat niet kan, en direct al spijt van. Zeker in de "overgangsperiode" als je nog sww met de CV ketel doet, is die Combi+ handig om minder gas te gebruiken. En het is veel sneller
Als je dat allemaal nog wil gaan doen denk ik persoonlijk dat je nog wel wat lager uitkomt dan 1800. Dan is een 8kW zeker niet zo gek ingeschat. Er is hier juist altijd veel kritiek op installateurs die veel te groot gaan zittenSport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 11:38:
[...]
We hebben overal vloerverwarming 10cm hoh, maar boven staat nooit aan.
Wel 2 badkamers die nog verbouwd worden waar ik WTW aan wil laten leggen.
Gezin met 3 (jonge) kinderen.
Vorige eigenaar zat op 2100m3, maar ik verwacht met na isolatie (dak 16cm ipv 8cm pir, veel ramen vervangen door HR++ ipv HR), inductie/quooker en LTV verwarming rond de 1800m3 uit te komen.
Volgende stap zou eventueel compleet nieuwe kozijnen beneden met HR+++ zijn (we hebben enorm veel raam oppervlak).
Mijn grootste bezwaar op het hele verhaal is die buffertank die volgens de FAQ niet nodig lijkt te zijn.
Ik zou zeker overwegen de kozijnen ook te vervangen. Dat scheelt meer dan de HR++ naar HR+++ stap op zichzelf en dan krijg je er ook subsidie op (niet alles, maar wel een flink deel van de meerprijs). Als je dan gelijk naar een onderhoudsvrij kozijn gaat verdien je dat ook wel weer terug.
De consensus is hier dat een buffertank alleen nodig is als je alleen radiatoren en/of zoneregeling hebt. Bij een afdoende oppervlak en inhoud van je vloerverwarming heb je ruim voldoende aan de warmtebuffer in de vorm van je betonvloer. Ik heb hier ook geen buffervat en zou werkelijk niet weten wat dat toevoegt.
All-electric.
Voor het aantal KW maakt het niks uit, want dat wordt bepaald door je verliezen in de buitenschil.
Mogelijk dat de temperatuur van het water iets hoger moet omdat de warmteweerstand wat hoger is.
Wel een vloer uitkiezen welke geschikt is voor vloerverwarming ivm met werken van de vloer.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ja dat dacht ik ook. Maar dat is een andere discussie 😂Pietje555 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:45:
Hout gaat prima.
Voor het aantal KW maakt het niks uit, want dat wordt bepaald door je verliezen in de buitenschil.
Mogelijk dat de temperatuur van het water iets hoger moet omdat de warmteweerstand wat hoger is.
Wel een vloer uitkiezen welke geschikt is voor vloerverwarming ivm met werken van de vloer.
Niet mee eens. Je wilt juist voor het comfort een continue egale warmteafgifte.JanHenk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:22:
[...]
In een woning met een goede geïsoleerde schil met voldoende afgifte op begane grond, is het eigenlijk onzin om nog zo'n trage warmtebron op de verdiepingen te hebben.
Radiatoren gaan steeds aan-uit-aan-uit gedurende de dag, mits het systeem niet goed waterzijdig is ingeregeld (dat is bij de meeste huishoudens het geval).
Dat is ook het probleem in verreweg 98% van de huishoudens met een gas gestookte CV-ketel. Vaak is de CV-ketel zwaar overgedimensioneerd (20kW tot 25kW) en is het warmteaanbod niet afgestemd op de warmtebehoefte van het huis. Daardoor kan de CV ketel niet lang genoeg op laaglast draaien (bijv. op laag vermogen continu 40 tot 45C warm water maken en afgeven).
Voor een gemiddelde woning van 120m2 in NL volstaat 4-7kW (afhankelijke van isolatie) warmtebehoefte en bij gebruik van laag temperatuur verwarmingsbronnen (zoals vloerverwarming met verdeler op 25-35C).
[ Voor 3% gewijzigd door el polini op 19-10-2022 16:22 ]
Ik wilde per se de oude radiatoren weg hebben boven. Sommige mensen laten jaren 60 radiatoren hangen ivm de afgifte, maar wij hebben onze woning modern verbouwd en daar passen 25j oude radiatoren niet in. Dat is verder ook geen investering geweest in de zin dat we het terug willen verdienen. (wat met de warmtepomp wel zo is, het hele duurzame verhaal is voor mij bijzaak).JanHenk schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:22:
[...]
Boven staat inderdaad nooit aan... Een waardeloze investering dus eigenlijk, al begrijp ik de keuze op zich wel.
Het is dat je eigenlijk wel een vorm van verwarming in je kamers wilt moet hebben, anders had ik het hele CV-circuit beter weg gelaten.
In een woning met een goede geïsoleerde schil met voldoende afgifte op begane grond, is het eigenlijk onzin om nog zo'n trage warmtebron op de verdiepingen te hebben. Als je een keer verwarming nodig hebt, is het vaak snelle warmte en zijn IR-panelen of nog beter een L/L warmtepomp een betere optie. Bij de laatste heb je ook meteen koeling op de slaapkamers. Dat zou ik doen als ik in de toekomst nog een keer een huis mocht bouwen
En ik kan/wil zelf geen radiatoren vervangen, als onze aannemer de radiatoren had vervangen waren we ongeveer net zoveel kwijt geweest als nu met de vloerverwarming, zo'n grote ingreep is dat niet bij een betonnen vloer en een vloer die toch al vernieuwd wordt! De ingreep van gaskachel naar een CV circuit in de jaren 70 was veel groter met buizen in alle hoeken
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2022 12:56 ]
Een partij die zomaar 13kW WP adviseert, daar moet je hard van wegrennen. Die roepen maar wat.backupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:03:
Als je nog vvw gaat installeren, is het erg lastig om met de Koevlaas formule een inschatting te maken. Je hele situatie gaat nl veranderen, dus je huidige verbruik zegt niets meer.
Dan ontkom je niet aan een warmteverlies-berekening. OF eerst je vvw erin, en evt andere isolatie maatregelen, en dan eens kijken hoeveel je eigenlijk verbruikt. Tegen die tijd kun je ook je business case beter maken qua gasprijs vs wp investeringen en beschikbare arbeid&ervaring.
Qua isolatie is er nog maar 1 slag te maken, en dat is vloer isolatie te vervangen voor nieuwe standaarden. Huis komt uit 2000 en heeft goede isolate. Om je een beeld te geven, 1700M3 per jaar , Vrijstaand huis , 240M2 woonoppervlakte en altijd 2 mensen thuis.olafmol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:01:
[...]
Een partij die zomaar 13kW WP adviseert, daar moet je hard van wegrennen. Die roepen maar wat.
Als je nog vvw gaat installeren, is het erg lastig om met de Koevlaas formule een inschatting te maken. Je hele situatie gaat nl veranderen, dus je huidige verbruik zegt niets meer.
Dan ontkom je niet aan een warmteverlies-berekening. OF eerst je vvw erin, en evt andere isolatie maatregelen, en dan eens kijken hoeveel je eigenlijk verbruikt. Tegen die tijd kun je ook je business case beter maken qua gasprijs vs wp investeringen en beschikbare arbeid&ervaring.
Qua BC en gas. Ik wil gewoon van het gas af, de vloer gaat volgend jaar open dus we gaan meteen voor een LTVV . Dit afhankelijk van de levertijden van de WP.
Wat je zegt over die partij, mee eens. Gelukkig komen zij met 2 offertes, 1 x voor VV only en 1 x met WP only. Voor ons het de VV op dit moment het belangrijkste want als die snel geplaatst kan worden dan kunnen wij ook meteen aan de slag met de verbouwing .
Vrijdag komt er een ander bedrijf langs voor een advies gesprek. Ik heb daar meer vertrouwen in qua WP.
[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 19-10-2022 13:17 ]
De juiste partij gaat je vertellen dat je eerst moet kijken wat je gaat verbruiken met vloerverwarming, en dan pas kunt bepalen hoeveel kW warmtepomp je nodig hebt. OF ze gaan een nette warmteverliesberekening (laten) doen als basis. Al het andere is gewoon maar wat verzinnen.backupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:14:
[...]
Qua isolatie is er nog maar 1 slag te maken, en dat is vloer isolatie te vervangen voor nieuwe standaarden. Huis komt uit 2000 en heeft goede isolate. Om je een beeld te geven, 1700M3 per jaar , Vrijstaand huis , 240M2 woonoppervlakte en altijd 2 mensen thuis.
Qua BC en gas. Ik wil gewoon van het gas af, de vloer gaat volgend jaar open dus we gaan meteen voor een LTVV . Dit afhankelijk van de levertijden van de WP.
Wat je zegt over die partij, mee eens. Gelukkig komen zij met 2 offertes, 1 x voor VV only en 1 x met WP only. Voor ons het de VV op dit moment het belangrijkste want als die snel geplaatst kan worden dan kunnen wij ook meteen aan de slag met de verbouwing .
Vrijdag komt er een ander bedrijf langs voor een advies gesprek. Ik heb daar meer vertrouwen in qua WP.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 10:55
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)

13 kW en 11 kW is eigenlijk niet zo'n groot verschil, een hoop warmtepompen die als 13 kW verkocht worden halen de 11 kW bij -10 buiten maar net. En er zijn ook voorbeelden waarbij een 13 kW pomp net zover terugmoduleert als een 10 kW pomp, dus ook daar zijn wat nuances aan te brengen.backupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:03:
En de vuistregels qua oppervlakte komen niet uit de lucht vallen
Het narekenen, inregelen en dergelijke ga je waarschijnlijk toch zelf doen, dus een partij die alles gewoon netjes en vlot kan installeren zou ik niet op deze basis afschrijven.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ook maar meteen een offerte laten maken voor keramische tegels met visgraat.....
Ik heb nu al vloerverwarming als hoofdverwarming. Dus ik weet mijn verbruik. Of bedoel je eerst LTV installeren en dan kijken naar verbruik?olafmol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:20:
[...]
De juiste partij gaat je vertellen dat je eerst moet kijken wat je gaat verbruiken met vloerverwarming, en dan pas kunt bepalen hoeveel kW warmtepomp je nodig hebt. OF ze gaan een nette warmteverliesberekening (laten) doen als basis. Al het andere is gewoon maar wat verzinnen.
Ah excuses, ik dacht dat je nog vloerverwarming ging leggen...had ik ff gemist (denk door het hout verhaal?)backupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:26:
[...]
Ik heb nu al vloerverwarming als hoofdverwarming. Dus ik weet mijn verbruik. Of bedoel je eerst LTV installeren en dan kijken naar verbruik?
Ok. Wij zijn voornemens om hout te laten leggen. Hebben nu tegels maar willen graag visgraat laten leggen. Het liefst hout...olafmol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:27:
[...]
Ah excuses, ik dacht dat je nog vloerverwarming ging leggen...had ik ff gemist (denk door het hout verhaal?)
Dus ja , 240M2 en 1700M3 is een gegeven die ik nu heb. Vandaar dat ik keek naar 11 ipv 13...
1700 m3 met vloerverwarming? woeps.... meestal gebruiken mensen dan rond de 800m3. Enig idee waarom het nog zoveel is zelfs met vvw?backupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
Ok. Wij zijn voornemens om hout te laten leggen. Hebben nu tegels maar willen graag visgraat laten leggen. Het liefst hout...
Dus ja , 240M2 en 1700M3 is een gegeven die ik nu heb. Vandaar dat ik keek naar 11 ipv 13...
ja groot vrijstaand huis , 4 persoons gezin en altijd 2 mensen thuis. Dan vind ik 1700M3 erg netjes.olafmol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:30:
[...]
1700 m3 met vloerverwarming? woeps.... meestal gebruiken mensen dan rond de 800m3. Enig idee waarom het nog zoveel is zelfs met vvw?
[ Voor 7% gewijzigd door backupdevice op 19-10-2022 13:56 ]
Deze statements en tabelletjes zijn rechtstreeks afkomstig van de marketingafdelingen van houten-vloeren-verkopers, maar helaas voor hen hebben ze de natuurkunde tegen zich.el polini schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:27:
[...]
Dat is niet juist.
Het gaat om de warmteweerstand of RC-waarde uitgedrukt in m²K/W van de houtsoort en de dikte van het materiaal. Tapis maar ook parket met lage warmteweerstand is uitermate geschikt om op vloerverwarming te leggen.
Q2 parket is speciaal ontwikkelt voor vloerverwarming. Spreek uit ervaring
https://lieverdink.nl/merken/q2/
[Afbeelding]
Bij verwarmen op gas zal het allemaal nog wel aardig gaan (ondanks dat ook daar door de hogere watertemperatuur onnodig veel warmte naar beneden verdwijnt), maar als je met een WP verwarmt moet die watertemperatuur gewoon naar beneden om het elektriciteitsverbruik te beperken. En dat kan alleen met een thermisch veel beter geleidende vloer dan hout + ondervloer.
Trap niet in de marketingverhaaltjes!
Wij hebben visgraat keramisch parket (tegels) , prachtigbackupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:29:
[...]
Ok. Wij zijn voornemens om hout te laten leggen. Hebben nu tegels maar willen graag visgraat laten leggen. Het liefst hout...
Voorheen ook hout gehad (met vvw) had ook z'n voordelen. Onderaan de streep met vvw en warmtepomp vind ik tegels fijner.
[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 19-10-2022 13:48 ]
Je geeft precies het probleem aan: Je hebt maar liefst 35°C water nodig. Met tegels had die temperatuur een stuk lager gekund.el polini schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:31:
[...]
Precies dit. Hier ook goede ervaring met vloerverwarming in een jaren '30 huis.
Temperatuur 35'C op de vloerverwarming verdeler. Buisdikte is 16mm en zijn HoH op 10 tot 12.5 cm van elkaar gelegd. Afgifte vloerverwarming: tussen de 112 W/m² en 124 W/m².
Je kan hier een warmte afgifte berekening doen.
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening
En hoe je bij die ~120 W/m² komt is mij helemaal een raadsel, want de site die je nota bene zelf opgeeft geeft voor jouw situatie een (veel realistischer) vermogen van 53 W/m² aan.
Waar slaat dat nu op? Een hele grote slag in de ruimte dus.olafmol schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:30:
[...]
1700 m3 met vloerverwarming? woeps.... meestal gebruiken mensen dan rond de 800m3. Enig idee waarom het nog zoveel is zelfs met vvw?
Ik kwam van 2800 m³ mèt vloerverwarming over de begane grond.
Ligt gewoon aan je pand!
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Kan ik aanbevelen, wij hebben na lang twijfelen PVC gedaan en vrienden sinds kort keramisch parket (is wel fors duurder, vooral qua arbeid om het te leggen). Nu hebben we, ondanks dat het PVC ook heel goed bevalt, wel een beetje spijt van onze keuze nu we dat gezien hebben, dat oogt toch echt beter. Iedereen die daar binnenkomt begint ook gelijk over hoe gaaf de vloer is.backupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:25:
Dank je wel heren. Als ik meer informatie heb ontvangen dan meld ik mij weer.
Ook maar meteen een offerte laten maken voor keramische tegels met visgraat.....
Dezelfde discussie komt in het L/L topic ook steeds terug, en volgens mij is het iets genuanceerder dan onkunde. Verkoper en koper hebben hierin simpelweg tegenovergestelde belangen. Even versimpelt:backupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 12:08:
[...]
Ja thx. Dan zit je al met een verkopende partij die gewoon niet kan adviseren... Ik laat hem maar wel een offerte maken om te zien hoe duur het allemaal wordt
- De verkoper kiest liever een maatje te groot, het meerverbruik door een lager rendement is dan voor rekening van de koper, maar daar hoor je ze 9/10x niet meer over. De verkoper loopt dan geen risico op gezeik achteraf, tot aan het op eigen kosten vervangen van de unit door een zwaarder model aan toe, als de boel toch niet warm wordt in februari.
- De koper (het tweakers type koper dan, de meesten hebben geen flauw idee) wil het juist zo klein mogelijk ingeschaald hebben, een kleinere unit geeft over het algemeen een beter rendement en daarmee een gunstigere business case/terugverdientijd/etc. Is de boel dan toch te klein, wordt het probleem simpelweg bij de installateur neergelegd, maar hier een risicopremie voor betalen wil men ook niet, noch wil men vooraf 1-2K betalen voor een sluitende warmteverliesberekening.
Dus, als je qua sizing heel erg aan de kleine kant wil gaan zitten, zeker in de huidige markt waar kopers letterlijk in de rij staan bij de aanbieders, moet je ook bereid zijn zelf het afbreukrisico te dragen (vaak betekend dat zelf kopen en op uurbasis laten installeren) of vooraf fors te betalen voor een sluitende onderbouwing/berekening.
[ Voor 56% gewijzigd door RonJ op 19-10-2022 14:12 ]
All-electric.
We hadden al een offerte voor een Visgraat Eikenvloer dus toen was ik al van mijn stoel gevallen. Bedankt voor de tip.RonJ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:53:
[...]
Kan ik aanbevelen, wij hebben na lang twijfelen PVC gedaan en vrienden sinds kort keramisch parket (is wel fors duurder, vooral qua arbeid om het te leggen). Nu hebben we, ondanks dat het PVC ook heel goed bevalt, wel een beetje spijt van onze keuze nu we dat gezien hebben, dat oogt toch echt beter. Iedereen die daar binnenkomt begint ook gelijk over hoe gaaf de vloer is.
Anno 2022 parket leggen onder vloerverwarming is echt een totale no-go. Mooi verhaal die folders van die parketboeren, maar het is gewoon technisch een ruk oplossing. Je kan niet eens meer de vloer koelen, iets waar ik zeer blij mee was afgelopen zomer.
Ik snap perfect dat je het om estetische waarden parket wil hebben want een parketvloer is prachtig. Maar dan kan je beter een andere afgite systeem verzinnen (wandverwarming of fancoils of aircos). Mijn ouders hun parket vloer die begint nu overal krom te trekken, ik heb ze gewaarschuwd. Daar zal ook wel een bouwfout in zitten maar dan nog....

[ Voor 12% gewijzigd door Lollercopter op 19-10-2022 14:04 ]
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ja snel kijkende kost Keramisch hetzelfde als Eiken die ik nu al heb. Scheelt weer een keer vallenLollercopter schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:00:
Beneden tegels gelegd, boven PVC laten plakken. De tegelvloer voelt met dezelfde watertemperatuur echt beduidend warmer aan dan de PVC vloer. Met beide uitermate tevreden, een strak gelegde tegelvloer met een kleine voeg is ook duur maar het is onverwoestbaar en ziet er mits je de juiste voegkleur neemt echt fantastisch uit (= smaak).
Anno 2022 parket leggen onder vloerverwarming is echt een totale no-go. Mooi verhaal die folders van die parketboeren, maar het is gewoon technisch een ruk oplossing. Je kan niet eens meer de vloer koelen, iets waar ik zeer blij mee was afgelopen zomer.
Ik snap perfect dat je het om estetische waarden parket wil hebben want een parketvloer is prachtig. Maar dan kan je beter een andere afgite systeem verzinnen (wandverwarming of fancoils of aircos). Mijn ouders hun parket vloer die begint nu overal krom te trekken, ik heb ze gewaarschuwd. Daar zal ook wel een bouwfout in zitten maar dan nog....
Het klopt dat tegels, linoleum, pvc een betere warmteafgifte hebben dan een parket vloer, al zijn de verschillen niet zo groot als dat je schetst. Keuze voor het type parketvloer en de dikte van de planken is daarom erg belangrijk. Daarbij ben ik erg tevreden en te spreken over mijn vloerverwarming in combinatie met parket en loop het liefst de hele dag op sokken op mijn warme vloer.Andrehj schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 13:51:
[...]
Je geeft precies het probleem aan: Je hebt maar liefst 35°C water nodig. Met tegels had die temperatuur een stuk lager gekund.
En hoe je bij die ~120 W/m² komt is mij helemaal een raadsel, want de site die je nota bene zelf opgeeft geeft voor jouw situatie een (veel realistischer) vermogen van 53 W/m² aan.
Ik kom uit op 58 W/m² op een kamertemperatuur van 21°C. HoH 125mm en 16mm buisdikte, afwerk vloer is 13mm dikte
Ook bij tegels, plavuizen of gietvloer is volgens mij het advies een watertemperatuur in te stellen tussen de 30° en 40°C op de verdeler.
Vraag over het isoleren van leidingen (bij slechts verwarmen, voor koelen onder het dauwpunt wordt het toch te ingrijpend)
Ik heb hier onder de vloer (kruipruimte) een deel van de leiding niet zichtbaar (want TonZon vloer-isolatie is er onderlangs overheen geplaatst). Daarom kan ik de leidingen plaatselijk niet meer inpakken. Vraag is of dat erg is, want de warmte zal dan in de vloer naar boven stralen, en dan is er minder verlies denk ik?.
Verder zit op de bovenverdieping een deel van het leidingwerk in de vloer verwerkt zodat ik er uberhaupt niet bij kan.
Hoe significant is het effect van het deels niet kunnen isoleren van alle warmwaterleidingen?
Overwegende dat de flow in de leiding hoog is bij een WP en de aanvoer temperatuur laag lijkt mij dat warnteverlies in de leiding sowieso minder een rol speelt. Of beredeneer ik dat verkeerd?
Ben benieuwd of iemand mij in een antwoord kan voorzien.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Als ik de Koevlaas methode erbij neem , dan kom ik op 1700 x 8/1650 op 8.24. Afronden naar boven is dat 9. Waarom zo groot verschil met berekenen op totale inhoud? Totale woonoppervlakte is 240M2 .
[ Voor 6% gewijzigd door backupdevice op 19-10-2022 14:51 ]
Echter warmteverlies gaat per m2 buitenschil (en deels door ventilatie).
Als je die 1700m3 met een comfortabel binnenklimaat haalt moet het kunnen met 8-9 kW. Wel opletten of die 8-9kW ook bij -10 geleverd kan worden.
en als je dagdata hebt van de koude week in februari 2021 kan je daar nog mee cross checken.
Een grotere WP hoeft niet. Maar vanuit perspectief installateur is het makkelijk en vermindert het de echte risicos (het wordt niet warm).
Daarbij is het natuurlijk ook zo dat je bij -10 minder vermogen nodig hebt als je het huis op temperatuur houdt, als wanneer je bij -10 je huis wil kunnen opstoken van 16 graden naar 20 graden binnen een paar uur
(dit laatste moet je volgens mij niet willen met een WP).
[ Voor 21% gewijzigd door BarryH op 19-10-2022 14:59 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Thx BarryBarryH schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:58:
@backupdevice Dan is er vaak een richtgetal per m2 oppervlak.
Echter warmteverlies gaat per m2 buitenschil (en deels door ventilatie).
Als je die 1700m3 met een comfortabel binnenklimaat haalt moet het kunnen met 8-9 kW. Wel opletten of die 8-9kW ook bij -10 geleverd kan worden.
en als je dagdata hebt van de koude week in februari 2021 kan je daar nog mee cross checken.
Een grotere WP hoeft niet. Maar vanuit perspectief installateur is het makkelijk en vermindert het de echte risicos (het wordt niet warm).
Daarbij is het natuurlijk ook zo dat je bij -10 minder vermogen nodig hebt als je het huis op temperatuur houdt, als wanneer je bij -10 je huis wil kunnen opstoken van 16 graden naar 20 graden binnen een paar uur
(dit laatste moet je volgens mij niet willen met een WP).
Heb je ook geen kans op pendelen met een te groot bemeten WP?
Het kan dus zo maar zijn dat de 9 en 11 dezelfde ondergrens hebben.
Praktijk: wat is je warmteafgifte bij b.v. Ta=25 en Ta=30? Als dat meer is dan het minimale vermogen van de WP bij Tbuiten = 5 / 7/ 10/13 graden, dan zal het pendelen wel meevallen denk ik.
Dat is dan te regelen met de hysterese van de thermostaat (Als die dat toelaat)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Pendelen doet elke warmtepomp, voornamelijk in deze tijd van het jaar, je wil het alleen niet te vaak c.q. ook nog bij wat kouder weer hebben.backupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:01:
[...]
Thx Barry
Heb je ook geen kans op pendelen met een te groot bemeten WP?
Ik heb even de minimale capaciteit voor je opgezocht. Bij Daikin kan je dat altijd terugvinden door naar www.daikintechnicaldatahub.eu te gaan, je buiten- en binnenunit te selecteren en dan onder combination specific te kijken. Onder literature vind je dan ook alle documentatie, met name de Installer reference guide wil je vooraf hebben. Als je daar ergens op "Create Your Own Energy Label" klikt, kan je nog wat meer data genereren onder "technical fiche" of "product fiche". De minimale capaciteit (eigenlijk het databook) is echter nergens openbaar te vinden.
Spreekt voor zich denk ik (grafiek met enkele lijn is incl. de back-up heater):
:strip_exif()/f/image/e5VX801y08QXEoj74B9Zh3Oe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xP34FTbydR3IFWCahLLzFo9w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ms09UpCYtS53Kr0tQhDxBZZS.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk is een 8kW dus meer een 7kW en een 11kW meer een 9kW als je het backup element niet wil inzetten. Mijn 6kW is dan gek genoeg wel weer pre-cies een 6kW bij -10.

:strip_exif()/f/image/tVCbv6QJPvm0dMfIIGEb913D.jpg?f=fotoalbum_large)
In het geval van de Altherma (-3 R/F LT-split variant!) heb je de 4,6,8 serie en de 11,14,16 serie. Die zijn grotendeels gelijk, alleen een ander maatje expansieventiel icm andere software. Die zullen onderling redelijk gelijk zitten qua minimale afgifte, alleen ga je dus bij de stap 8>11 daar wel flink in achteruit vrees ik.format5 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:03:
Bij veel merken zitten er in de grotere modellen geen verschil behalve een software beperking voor de max.
Het kan dus zo maar zijn dat de 9 en 11 dezelfde ondergrens hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door RonJ op 19-10-2022 15:34 ]
All-electric.
el polini schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:38:
Ik kom uit op 121 W/m² op een kamertemperatuur van 21°C. HoH 125mm en 16mm buisdikte, afwerk vloer is 13mm dikte
:strip_exif()/f/image/4rW14oUU7jdkDna1rJlduvMk.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfs met de extreem dunne afwerkvloer van 13mm boven de buizen komt er echt niet meer dan 58 W/m² uit de berekening. Vraag me nog steeds af hoe jij op 121 W/m² komt.
Ehm, je zit hier in een warmtepomptopic. Hier hebben we gesloten verdelers en wordt de watertemperatuur ingesteld op de WP. Lager is beter, en als je woning een beetje redelijk geisoleerd is, blijkt dat in de praktijk vaak makkelijk met aanvoertemperaturen van <30°C gewerkt kan worden.Ook bij tegels, plavuizen of gietvloer is volgens mij het advies een watertemperatuur in te stellen tussen de 30° en 40°C op de verdeler.
Situatie:
- 2-onder-1-kap uit 1982. 170m2; 700m3. (Actief verwarmd: 60m2/170m3). Wij wonen hier sinds mei 2021.
- Gasverbruik mei 21-mei 22: ca 1100m3 waarvan 90 m3 SWW. Naisolatie is grotendeels uitgevoerd na feb 2022, maar de winter was zacht. SWW zal stijgen met ouder wordende kinderen. Mindergas voorspelt nu ca 1080 m3 voor dit jaar --> Gerekend met 1200 m3.
- Koevlaas rekenmethode levert: 1200/1650*8 = 5,8 kW.
- CV ketel: Intergas Xtreme 30, juli 2021 opgesteld in de bijkeuken (BG). De vorige ketel (Nefit Ecomline HR 30) hield er plots mee op en zonder kennis van de woning de stap destijds niet durven nemen. Opzich al een grote verbetering. In 2021-2022: Ketel 45°C, T,in vloer: max 40°C. Metingen bij de verdeler met een IR thermometer laten zien dat deze 40°C vaak niet gehaald wordt, omdat er teveel koud water wordt bijgemengd?
- Benedenverdieping: Vloerverwarming, 8 groepen. Verdeler kan worden omgebouwd naar pomploos. Wel is de aanvoer uitgevoerd in slechts 16mm flexibele leiding (afstand tot de ketel ca 2 meter)
- Bovenverdieping. Radiatoren: Type 22 radiatoren zijn naar boven verplaatst voor net wat meer vermogen. Niet/nauwelijks in gebruik. Als de kinderen groter zijn (over 5+ jaar) verwacht ik dit met een airco + trui op te lossen.
- Warm water: Enkel douche + kraan badkamer. Keuken SWW via Quooker 7L cold-fill. SWW verbruik zal vermoedelijk iets toenemen. Ivm de gevoeligheid van de huidjes hier hebben we een waterontharder.
Isolatie en ventilatie:
- Spouwmuur: 6 cm, volledig gevuld bij bouw; glaswol. Naisolatie niet mogelijk.
- Dak: Oorspronkelijk Rt 1,5. Aanvullend mrt 22: 17cm Knauf Naturrol 032, Rt: 6,0 (Ubakus berekening).
- Vloer: Oorspronkelijk: EPS, Aanvullend Feb 22 (nog niet klaar): 10cm PIR. Rt 6,1 (Ubakus berekening).
- Glas: Oorspronkelijk dubbelglas in oktober 2022 vervangen door HR++ beglazing U-waardes varierend van 0,8 (woonkamer noord), 1,0 bovenverdieping. tot 1,2-1,4 (woonkamer zuid).
- Ventilatie: Type C, IthoDaalderop, vochtgestuurd. Helaas geen WTW mogelijkheden.
- Zo blijven doorgaan en over 10 jaar eens naar vervanging van de ketel kijken. In feite wat onze 'huisinstallateur' aanraadde vorig jaar. Zij hebben geen vertrouwen in warmtepompen.
- (Aanvullend) verwarmen met een L/L warmtepomp. Relatief snelle fix voor 50% van het gasverbruik. Grootste nadelen zijn comfort verlies vloerverwarming (die hebben we niet voor niets) en een unit aan de muur (of vloer). Daarom weinig aandacht aan geschonken vooralsnog.
- L/W hybride. Aangeraden door installateur 1. Zijn argumenten: Zekerheid door CV backup en geen afschrijving op de CV ketel van 1 jaar oud. Op zich een logische, maar ook een tegenargument. Bij veranderende markt moet een hybride model versneld afgeschreven worden tov een All Electric model met bijhorende installatiekosten. De ketel raak ik nu nog wel kwijt, dat beperkt de afschrijving. Nog niks concreets besproken, ook geen offerte gehad (voor een Daikin Altherma 4kW monoblock). Ik schat een €4,5K aan materiaal + € 2K aan werkzaamheden. Netto: Ca €4,5K na aftrek ISDE.
- Full electric met een L/W pomp. Installateur 2 schat in hiermee voldoende vermogen te hebben (dat klopt wel redelijk met mijn eigen berekeningen. Een uitgebeide schouw zou plaats vinden na opdrachtbevestiging). Heb een indicatieve offerte van installateur 2 voor Daikin ERGA06EV + EHVH08S23E6V van €12,5K incl. BTW. Netto: €9,5K na aftrek ISDE + opbrengst CV ketel + wegvallen vastrecht gas.
:strip_exif()/f/image/bo9G5af9s4Zez1LRs02OYeGk.jpg?f=fotoalbum_large)
Qua merken denk ik aan de grotere namen: Mitsubishi, Panasonic, Daikin, LG (?). Ik zie bijvoorbeeld bij Aircoplaza een LG Therma V HM071MR.U44 voor €4700. Aangevuld met een 300L RVS boilervat uit de OP van €1300 en aanvullend materiaal á €1500 komt dit op ca €7500 bruto uit. Installatie komt hier nog bij, de subsidie gaat er nog weer af. Is een offerte van €12,5K dan niet erg veel?
Daarmee komt het gebrek aan een installateur ook wel weer kijken. Zijn er Tweakers die een installateur kunnen aanraden (of zelf zijn en tijd hebben in 2023) in regio Deventer? Hand- en spandiensten om veel tijd te besparen lukken zelf wel, evenals het graven en neerleggen van leidingen, bekabeling en het bijplaatsen van een automaat in de groepenkast. Het inregelen moet met behulp van manuals en GoT ook wel lukken. Het waterzijdig aansluiten vind ik echter te spannend en ik heb er ook het gereedschap niet voor.
10 dozen mag je bij mij alvast ophalen, scheelt weer ietsbackupdevice schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:22:
[...]
Ja snel kijkende kost Keramisch hetzelfde als Eiken die ik nu al heb. Scheelt weer een keer vallen
[gratis] Keramisch parket Atlas Concorde (15x90) 10 dozen
@Andrehj, heb je een linkje naar de tool in het plaatje, of is dit een stukje software wat niet vrij toegankelijk is?Andrehj schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:26:
[...]
[Afbeelding]
Zelfs met de extreem dunne afwerkvloer van 13mm boven de buizen komt er echt niet meer dan 58 W/m² uit de berekening. Vraag me nog steeds af hoe jij op 128 W/m² komt.
[...]
Ehm, je zit hier in een warmtepomptopic. Hier hebben we gesloten verdelers en wordt de watertemperatuur ingesteld op de WP. Lager is beter, en als je woning een beetje redelijk geisoleerd is, blijkt dat in de praktijk vaak makkelijk met aanvoertemperaturen van <30°C gewerkt kan worden.
Die stond in de post van @el polini waar ik op reageerde.RulazZ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:15:
@Andrehj, heb je een linkje naar de tool in het plaatje, of is dit een stukje software wat niet vrij toegankelijk is?
My bad, verkeerde parameters gebruikt. Het zal eerder rond de 58 W/m² zitten zoals je schetst. Ik heb het aangepast. Thnx!Andrehj schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:26:
[...]
[Afbeelding]
Zelfs met de extreem dunne afwerkvloer van 13mm boven de buizen komt er echt niet meer dan 58 W/m² uit de berekening. Vraag me nog steeds af hoe jij op 128 W/m² komt.
[...]
Ehm, je zit hier in een warmtepomptopic. Hier hebben we gesloten verdelers en wordt de watertemperatuur ingesteld op de WP. Lager is beter, en als je woning een beetje redelijk geisoleerd is, blijkt dat in de praktijk vaak makkelijk met aanvoertemperaturen van <30°C gewerkt kan worden.
Dat is ook meteen mijn vraag aan jou Mocht ik overstappen van een HR-ketel naar een warmtepomp. Lukt het de warmtepomp dan om continu 30°C te leveren aan de verdeler (met een afstand van 12 meter tussen warmtepomp en verdeler)?
Overigens had ik voorheen de aanvoertemperatuur op 30°C. Tegenwoordig heb ik de ingaande temperatuur op 35°C en zet ik de vloerverwarming 's nachts uit.
Nieuwe offerte ontvangen van dezelfde club, capaciteit vorige offerte was 10,6kW losse boiler 300L, nu verlaagd naar 7,5kW met ingebouwde 230L boiler.Sport_Life schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:11:
Weer een offerte ontvangen.
Wel iets hoger dan dat ze vooraf via de mail hadden ingeschat.
***members only***
Dat hangt uiteraard van het vermogen van de WP en de isolatie van je leidingen af.el polini schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:39:
Dat is ook meteen mijn vraag aan jou Mocht ik overstappen van een HR-ketel naar een warmtepomp. Lukt het de warmtepomp dan om continu 30°C te leveren aan de verdeler (met een afstand van 12 meter tussen warmtepomp en verdeler)?
dat het veel is qua offertes is de norm inmiddels. de installateurs nemen het ervan omdat ze het kunnen.jappas schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:01:
Qua merken denk ik aan de grotere namen: Mitsubishi, Panasonic, Daikin, LG (?). Ik zie bijvoorbeeld bij Aircoplaza een LG Therma V HM071MR.U44 voor €4700. Aangevuld met een 300L RVS boilervat uit de OP van €1300 en aanvullend materiaal á €1500 komt dit op ca €7500 bruto uit. Installatie komt hier nog bij, de subsidie gaat er nog weer af. Is een offerte van €12,5K dan niet erg veel?
Daarmee komt het gebrek aan een installateur ook wel weer kijken. Zijn er Tweakers die een installateur kunnen aanraden (of zelf zijn en tijd hebben in 2023) in regio Deventer? Hand- en spandiensten om veel tijd te besparen lukken zelf wel, evenals het graven en neerleggen van leidingen, bekabeling en het bijplaatsen van een automaat in de groepenkast. Het inregelen moet met behulp van manuals en GoT ook wel lukken. Het waterzijdig aansluiten vind ik echter te spannend en ik heb er ook het gereedschap niet voor.
als je zelf een gat kan graven en een draadje aan kan sluiten kan je zelf nog wel een monoblok aansluiten.
waterzijdig is totaal niet spannend en dat kan je ook zelf als je een perstang huurt voor een dag of met galvabuis aan de gang gaat en een grote baco. maar stalen buizen zijn zeker 2e keus ten opzichte van kunstof. met kunstof en een perstang heb je de garantie dat het nooit lekt of gaat lekken. idiot proof. eerst alles aanleggen en dan in 10 min met de perstang langs alle fittingen en je bent klaar.
dus gewoon monoblok nemen. (voor mijn part de LG als je die kan krijgen, 1 warmtepomp is beter dan geen warmtepomp)
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Ik vind het echt bijzonder duur. Ik heb een offerte hier van een Hitachi 8kW met 200l boiler en buffervat en ik zit op 16k incl.Sport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:26:
[...]
Nieuwe offerte ontvangen van dezelfde club, capaciteit vorige offerte was 10,6kW losse boiler 300L, nu verlaagd naar 7,5kW met ingebouwde 230L boiler.
***members only***
Dat vind ik toch redelijk vergelijkbaar qua prijs?AMARONE schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:17:
[...]
Ik vind het echt bijzonder duur. Ik heb een offerte hier van een Hitachi 8kW met 200l boiler en buffervat en ik zit op 16k incl.
Ik heb 2000 euro graag over voor wat anders.Sport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:41:
[...]
Dat vind ik toch redelijk vergelijkbaar qua prijs?
LG leveren heb ik wel een adresje...jappas schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:01:
Ik zie na veel lezen in dit topic en elders en rondvragen zo onderhand door de bomen het bos niet meer.. Het helpt ook zeker niet mee dat alles moeizaam gaat qua het vinden en reactie krijgen van (onafhankelijke) installateurs werkzaam in regio Deventer. Er is geen haast mee, maar het voelt nu alsof ik geen steek verder kom. Ik zoek naar een oplossing waarmee ik de komende 10-15 jaar qua installatie klaar ben.
Situatie:Verwarming en SWW:
- 2-onder-1-kap uit 1982. 170m2; 700m3. (Actief verwarmd: 60m2/170m3). Wij wonen hier sinds mei 2021.
- Gasverbruik mei 21-mei 22: ca 1100m3 waarvan 90 m3 SWW. Naisolatie is grotendeels uitgevoerd na feb 2022, maar de winter was zacht. SWW zal stijgen met ouder wordende kinderen. Mindergas voorspelt nu ca 1080 m3 voor dit jaar --> Gerekend met 1200 m3.
- Koevlaas rekenmethode levert: 1200/1650*8 = 5,8 kW.
Elektriciteit: 3x25A aansluiting. Verbruik 2021-2022: 3300 kWh met gedeelte verbouwing (luchtdrogers), thuiswerken (elektrische kachel voor lokaal wat warmte). Dit is nu weer wat minder. PV opwek: Gemiddeld 3700 kWh over afgelopen 7 jaren. Dak op Zuid/Zuid-oost ligt vol. Eventuele uitbreiding zou op Noord/Noord-west een optie.
- CV ketel: Intergas Xtreme 30, juli 2021 opgesteld in de bijkeuken (BG). De vorige ketel (Nefit Ecomline HR 30) hield er plots mee op en zonder kennis van de woning de stap destijds niet durven nemen. Opzich al een grote verbetering. In 2021-2022: Ketel 45°C, T,in vloer: max 40°C. Metingen bij de verdeler met een IR thermometer laten zien dat deze 40°C vaak niet gehaald wordt, omdat er teveel koud water wordt bijgemengd?
- Benedenverdieping: Vloerverwarming, 8 groepen. Verdeler kan worden omgebouwd naar pomploos. Wel is de aanvoer uitgevoerd in slechts 16mm flexibele leiding (afstand tot de ketel ca 2 meter)
- Bovenverdieping. Radiatoren: Type 22 radiatoren zijn naar boven verplaatst voor net wat meer vermogen. Niet/nauwelijks in gebruik. Als de kinderen groter zijn (over 5+ jaar) verwacht ik dit met een airco + trui op te lossen.
- Warm water: Enkel douche + kraan badkamer. Keuken SWW via Quooker 7L cold-fill. SWW verbruik zal vermoedelijk iets toenemen. Ivm de gevoeligheid van de huidjes hier hebben we een waterontharder.
Isolatie en ventilatie:Opties die ik heb overwogen of mij worden aangeraden:
- Spouwmuur: 6 cm, volledig gevuld bij bouw; glaswol. Naisolatie niet mogelijk.
- Dak: Oorspronkelijk Rt 1,5. Aanvullend mrt 22: 17cm Knauf Naturrol 032, Rt: 6,0 (Ubakus berekening).
- Vloer: Oorspronkelijk: EPS, Aanvullend Feb 22 (nog niet klaar): 10cm PIR. Rt 6,1 (Ubakus berekening).
- Glas: Oorspronkelijk dubbelglas in oktober 2022 vervangen door HR++ beglazing U-waardes varierend van 0,8 (woonkamer noord), 1,0 bovenverdieping. tot 1,2-1,4 (woonkamer zuid).
- Ventilatie: Type C, IthoDaalderop, vochtgestuurd. Helaas geen WTW mogelijkheden.
Volgens mijn wensen om in een keer klaar te zijn is FE de meest reële toch? Het KISS principe van een monoblock spreekt me echter wel aan ipv een split. De buitenruimte is er en ook de binnenruimte voor een 300L (RVS?) vat. Hieronder een schets met mogelijke opstellocaties. De voorkeur gaat uit naar plaatsing in een hoek van de tuin waar we weinig zijn. Dit is weliswaar in de buurt van de erfgrens, maar de buren hebben de tuin wel 0,5 meter hoger liggen.
- Zo blijven doorgaan en over 10 jaar eens naar vervanging van de ketel kijken. In feite wat onze 'huisinstallateur' aanraadde vorig jaar. Zij hebben geen vertrouwen in warmtepompen.
- (Aanvullend) verwarmen met een L/L warmtepomp. Relatief snelle fix voor 50% van het gasverbruik. Grootste nadelen zijn comfort verlies vloerverwarming (die hebben we niet voor niets) en een unit aan de muur (of vloer). Daarom weinig aandacht aan geschonken vooralsnog.
- L/W hybride. Aangeraden door installateur 1. Zijn argumenten: Zekerheid door CV backup en geen afschrijving op de CV ketel van 1 jaar oud. Op zich een logische, maar ook een tegenargument. Bij veranderende markt moet een hybride model versneld afgeschreven worden tov een All Electric model met bijhorende installatiekosten. De ketel raak ik nu nog wel kwijt, dat beperkt de afschrijving. Nog niks concreets besproken, ook geen offerte gehad (voor een Daikin Altherma 4kW monoblock). Ik schat een €4,5K aan materiaal + € 2K aan werkzaamheden. Netto: Ca €4,5K na aftrek ISDE.
- Full electric met een L/W pomp. Installateur 2 schat in hiermee voldoende vermogen te hebben (dat klopt wel redelijk met mijn eigen berekeningen. Een uitgebeide schouw zou plaats vinden na opdrachtbevestiging). Heb een indicatieve offerte van installateur 2 voor Daikin ERGA06EV + EHVH08S23E6V van €12,5K incl. BTW. Netto: €9,5K na aftrek ISDE + opbrengst CV ketel + wegvallen vastrecht gas.
[Afbeelding]
Ik zou mono nemen.
En dan een WPboiler voor je sww.
Als je vloerverwarming verdeler beetje gunstig is ZELF doen.
sleufje graven, 1 of 2 3x aderig aanvoer en retour uponor, draadje voor je binnenunit, aansluiten op je verdeler en spelen maar.
Je sww is dan ander systeem...
Koevlaas formule.
En dan KISS dus zonder vat oid direct op je vvw..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dat is bv mijn buffervat (die ik niet wil).AMARONE schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:53:
[...]
Ik heb 2000 euro graag over voor wat anders.
Na 3 uur is die weer op temperatuur dus de volgende dag geen probleem.
Ja, ik begin een beetje te twijfelen nu. Ondanks dat we het bad zelden zullen gebruiken.Cranberry schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:44:
@AMARONE 200l lijkt me in jouw situatie erg krap, zeker als er wellicht nog gezinsuitbreiding komt.
In geld is het wat, paar honderd euro duurder naar 300 liter?
Ik denk dat je met 200L prima uitkan. En mss met 150L zelfs wel, als deze snel genoeg de inhoud weer kan opwarmen. Als ik je goed lees is het bad incidenteel. Als je niet elke dag achter elkaar in bad gaat en lang wilt douchen moet je zelfs met 150L er wel komen schat ik in. Kleine kinderen tzt die gooi je ook niet in een groot ligbad, maar in een klein badje met weinig water, en urenlang douchen zullen ze ook (nog) niet doen schat ik in ;PAMARONE schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:00:
[...]
Ja, ik begin een beetje te twijfelen nu. Ondanks dat we het bad zelden zullen gebruiken.
In geld is het wat, paar honderd euro duurder naar 300 liter?
Wat je kunt doen: checken hoeveel liter per minuut je bad en je douche pakken, en hoeveel inhoud je bad heeft. Dan weet je ongeveer wat je nodig hebt aan volume. Dan kun je dat over de dag smeren qua gebruiksmomenten, en weet je ongeveer wat je wanneer nodig hebt aan warm water. Een kleine boiler is ook weer sneller opgewarmd dan een grote dus.
[ Voor 19% gewijzigd door olafmol op 19-10-2022 21:15 ]
Het valt allemaal hier wel mee. Heb dan laminaat, maar wel 1cm dik en dan wel de beste ondervloer die ik kon vinden om te compenseren.Lollercopter schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 14:00:
Beneden tegels gelegd, boven PVC laten plakken. De tegelvloer voelt met dezelfde watertemperatuur echt beduidend warmer aan dan de PVC vloer. Met beide uitermate tevreden, een strak gelegde tegelvloer met een kleine voeg is ook duur maar het is onverwoestbaar en ziet er mits je de juiste voegkleur neemt echt fantastisch uit (= smaak).
Vloerverwarming wil ook prima op 25/23 en vloerkoeling redelijk (Je wilt sowieso geen natte voeten).
Voordeel is wel geen koude voeten zoals bij tegels en ik vind het zelf veel mooier. Pvc was ook goed geweest, maar dan moest ik de gang laten egaliseren, nu kon boven dezelfde vloer en dit had ik al veel vaker gedaan.
Nukezone FTW
Als thermostaat gebruiken ze de Etwist.
Ik zit zojuist ff in hun app te snuffelen, en het valt me nu (pas) op dat ik bij "installateur>apparaathistorie" allerlei foutmeldingen zie met de tekst "Hydraulische bijverwarmingen blokkeren (getal tussen de 1 en 254)" HC.06.02 on EHC-07"
In totaal zo'n 16 vermeldingen, 1e op 16-09-2022, laatste vanavond 20.03, die daarvoor vanmiddag 14.24.

Weet iemand wat dit is
Volgens het boekje:
De back-upketel werkt niet naar behoren:
Corrigeer de fout in de ketel
Ik weet dat ze vanmiddag met de camper het huis hebben verlaten, en ze hebben de thermostaat op 15 graden gezet terwijl het in huis 22 graden is. De de WP staat gewoon helemaal niets te doen
Verder werkt ook alles wel, de WP loopt wanneer het nodig is, en de CV ketel komt niet bij (hoeft ook niet).
Iemand een idee wat dit kan zijn
Iemand die nog iets zinnigs hierover kan zeggen ?Sport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:26:
[...]
Nieuwe offerte ontvangen van dezelfde club, capaciteit vorige offerte was 10,6kW losse boiler 300L, nu verlaagd naar 7,5kW met ingebouwde 230L boiler.
***members only***
Dit topic is gesloten.