Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 169 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.496 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
@Grolsch @mkleinman Martin heeft wellicht een idee?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:25:
Mijn ouders hebben nu bijna een jaar een Elga Ace naar volle tevredenheid.

Als thermostaat gebruiken ze de Etwist.

Ik zit zojuist ff in hun app te snuffelen, en het valt me nu (pas) op dat ik bij "installateur>apparaathistorie" allerlei foutmeldingen zie met de tekst "Hydraulische bijverwarmingen blokkeren (getal tussen de 1 en 254)" HC.06.02 on EHC-07"

In totaal zo'n 16 vermeldingen, 1e op 16-09-2022, laatste vanavond 20.03, die daarvoor vanmiddag 14.24.

[Afbeelding]

Weet iemand wat dit is :?

Volgens het boekje:

De back-upketel werkt niet naar behoren:
Corrigeer de fout in de ketel

Ik weet dat ze vanmiddag met de camper het huis hebben verlaten, en ze hebben de thermostaat op 15 graden gezet terwijl het in huis 22 graden is. De de WP staat gewoon helemaal niets te doen :?

Verder werkt ook alles wel, de WP loopt wanneer het nodig is, en de CV ketel komt niet bij (hoeft ook niet).

Iemand een idee wat dit kan zijn :?
Ik zou dit even aan Remeha vragen (maar dat had je vast zelf ook al bedacht).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:08:
[...]

Ik zou dit even aan Remeha vragen (maar dat had je vast zelf ook al bedacht).
Als we alle vragen bij de leverancier moesten stellen kunnen we GoT wel sluiten ;)

Ik hoop dat en andere elga gebruiker dit herkent en mij kan helpen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ik zit zojuist ff in hun app te snuffelen, en het valt me nu (pas) op dat ik bij "installateur>apparaathistorie" allerlei foutmeldingen zie met de tekst "Hydraulische bijverwarmingen blokkeren (getal tussen de 1 en 254)" HC.06.02 on EHC-07"

In totaal zo'n 16 vermeldingen, 1e op 16-09-2022, laatste vanavond 20.03, die daarvoor vanmiddag 14.24.

[Afbeelding]

Volgens het boekje:

Ik weet dat ze vanmiddag met de camper het huis hebben verlaten, en ze hebben de thermostaat op 15 graden gezet terwijl het in huis 22 graden is. De de WP staat gewoon helemaal niets te doen :?

Verder werkt ook alles wel, de WP loopt wanneer het nodig is, en de CV ketel komt niet bij (hoeft ook niet).

Kennis heeft ook een Elga [ eerste type ] geen app.
Maar is wel een hard to get systeem..

Manual geeft aan een printplaat gebied..
Die iets met de warmtepomp regelt.
https://tools.remeha.nl//...ga-Ace-NOT-7745647-05.pdf

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AMARONE schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:07:
Even een gewetensvraag, een huishouden van 2 met regendouche en een bad. Nog geen kinderen, in de offerte heb ik nu een vat van 200liter.is dat voldoende voor ene keer badderen en een douche erna?

Na 3 uur is die weer op temperatuur dus de volgende dag geen probleem.
PLeur die regendouche eruit.....

Daarna 200 liter voldoende. Die dingen zouden gewoon verboden moeten worden, zoiets al terrasverwarming..[ wat eindelijk verboden schijnt te gaan worden ]

Maar een losse WPboiler? 270 liter..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[Afbeelding]

Volgens het boekje:

Waarschijnlijk stuurt de cv ketel een storing of blokkering richting de Elga ACE, of misschien slechte communicatie onderling?

Als ik zo even het elektrisch schema erbij pak van de Elga ACE zou ik zeggen:
1. CV Ketel.
2. Kabel.
3. Connector misschien los? (Ketel, CB-12, ECH-07)
4. CB-12 print of print in ketel welke raar doet en storing H06.02 triggered.

Maar ik zou voor zulke storingen gewoon echt Remeha bellen.

[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 19-10-2022 22:43 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Sport_Life schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:36:
[...]

Iemand die nog iets zinnigs hierover kan zeggen ?
voor 6k een LG monoblok ophalen en een losse tank en dan met de buurman 1 of 2 weekeindjes hobbien om de boel aan te sluiten. scheelt je 10k+.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:09
Dylantje2 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:32:
[...]

PLeur die regendouche eruit.....

Daarna 200 liter voldoende. Die dingen zouden gewoon verboden moeten worden, zoiets al terrasverwarming..[ wat eindelijk verboden schijnt te gaan worden ]

Maar een losse WPboiler? 270 liter..
Ik woon er nog niet maar ik ga er wel een andere kop opzetten denk ik ja om te besparen op water(zit tegen het plafond). Het is een los boilervat aan de warmtepomp van Hitachi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Iemand ervaring met dit merk/types?

http://www.amitime.com/product_show.aspx?id=499

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Ik denk dat dit in verhouding nog de meest realistische offerte is op dit moment.
~ €9000,- netto inkoop.
~ 30% marge erbovenop.
~ €1920,- 2 man, 2 dagen werk.
~ €3100,- btw.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AMARONE schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:51:
[...]

Ik woon er nog niet maar ik ga er wel een andere kop opzetten denk ik ja om te besparen op water(zit tegen het plafond). Het is een los boilervat aan de warmtepomp van Hitachi.
Of een doorstroom begrenzer ertussen plaatsen voor €3,- per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

die COP is.....niet geweldig..... :X

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

flippy schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 23:23:
[...]

die COP is.....niet geweldig..... :X
Nou zegt me dat niet altijd alles, maar het klopt..
Is ook geen aaa, maar wel een pana compressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

flippy schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:36:
[...]

voor 6k een LG monoblok ophalen en een losse tank en dan met de buurman 1 of 2 weekeindjes hobbien om de boel aan te sluiten. scheelt je 10k+.
Of voor 5 k 1 subsidie eraf.. de helft
En dan een WPboiler.
Faalkosten eraf, win je nog heel veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Idee van wat :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Ik lees het topic niet meer dagelijks maar dat de notificatie dat iemand mijn naam riep :) . Misschien dat ik je kan helpen / adviseren alleen mis ik context. Heb je hele korte samenvatting misschien?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

Wat voor merk/type ketel en hoe stuurt de ELGA de ketel aan? Via AAN/UIT, Opentherm of R-BUS? Misschien draad rot tussen de ELGA en de ACE of dat per ongeluk een draaduiteinde niet ver genoeg gestript is en er nu geen 100% contact is doordat er plastic deels tussen de schroefaansluiting zit?

Ik heb geen CV aangesloten en de CV gaat pas meedoen bij -15 ( afslagtemperatuur ELGA ACE ). Dus ik heb deze foutmeldingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

mkleinman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

Ik lees het topic niet meer dagelijks maar dat de notificatie dat iemand mijn naam riep :) . Misschien dat ik je kan helpen / adviseren alleen mis ik context. Heb je hele korte samenvatting misschien?
Als je kan helpen graag :).

Woning is reeds geschikt gemaakt voor full electric WP:
Vrijstaand bj 2000
200m2 + kelder
Douche WTW (2 badkamers + bad)
Naisolatie dak 16cm PIR, HR/HR++ glas, LTV vloerverwarming
26 PV panelen a 380WP
Aan/afvoer vloerverwarming verdeler 32mm Uponor
Verbruik vorige bewoner (dus voor de verbouwing) ca 2000-2100m3 per jaar gas

Nu 3 offertes ontvangen:
Offerte 1:
Daikin Altherma III hybride type 8 warmtepomp
• Binnenunit: EHBH-08E6V (alleen verwarmen)
• Buitenunit: ERGA-08EV
EUR 9.807,00 (ex subsidie)
Geoffreerd als hybride opstelling, dus er moet iemand nog een boiler bijplaatsen tzt.

Offerte 2:
Binnendeel Daikin binnen – EBBX11D9W
Buitenunit met corrosie bestendige gemoffelde omkasting – ERLA11DW1
Buffervat
Boiler 300L EKHWS-300 B3V3
Prijs inclusief bijbehorende 3-wegklep en temperatuurvoeler.
EUR 23.389,50 (ex subsidie)

Offerte 3:
Binnendeel – Wandmodel - warmtewisselaar type DAIKIN EHVX08S23E6V – 230V (met ingebouwde 230L boiler)
buitenunit met corrosie bestendige gemoffelde omkasting – ERGA-08EV
Buffervat
EUR 18.000,- (ex subsidie)

Offertes 2 en 3 zijn van dezelfde leverancier, die per se een buffervat wil plaatsen.
Offerte 3 heeft 7,5KW, dat lijkt mij aan de kleine kant voor full electric. Volgens Koevlaas kom ik op 9,93 obv vorige verbruik.
Volgens verkoper zou het moeten werken, maar een berekening/onderbouwing had ie niet. Wel heel verhaal over buffervat ed. Ik wil eigenlijk offerte 2 voor de prijs van offerte 3. Dat was ook mijn verzoek, en toen kwam de verkoper met een kleinere WP als uitkomst.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 20-10-2022 10:20 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@Sport_Life Ga op zoek naar de uitgebreidde specs van deze WPn. Kijk naar het vermogen bij -10 buiten /35 graden water.
Dan weet je welke WP geschikt is.
en dan laten plaatsen voor ongeveer de prijs van offerte 1, met nog 3k erbij voor of een boiler of een aparte WP boiler..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
Sport_Life schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Vrijstaand bj 2000
200m2 + kelder
26 PV panelen a 380WP

Nu 3 offertes ontvangen:
Offerte 1:
Daikin Altherma III hybride type 8 warmtepomp
• Binnenunit: EHBH-08E6V (alleen verwarmen)
• Buitenunit: ERGA-08EV
EUR 9.807,00 (ex subsidie)
Geoffreerd als hybride opstelling, dus er moet iemand nog een boiler bijplaatsen tzt.

Offerte 2:
Binnendeel Daikin binnen – EBBX11D9W
Buitenunit met corrosie bestendige gemoffelde omkasting – ERLA11DW1
Buffervat
Boiler 300L EKHWS-300 B3V3
Prijs inclusief bijbehorende 3-wegklep en temperatuurvoeler.
EUR 23.389,50 (ex subsidie)

Offerte 3:
Binnendeel – Wandmodel - warmtewisselaar type DAIKIN EHVX08S23E6V – 230V (met ingebouwde 230L boiler)
buitenunit met corrosie bestendige gemoffelde omkasting – ERGA-08EV
Buffervat
EUR 18.000,- (ex subsidie)

Offertes 2 en 3 zijn van dezelfde leverancier, die per se een buffervat wil plaatsen.
Offerte 3 heeft 7,5KW, dat lijkt mij aan de kleine kant voor full electric. Volgens Koevlaas kom ik op 9,93 obv vorige verbruik.
Volgens verkoper zou het moeten werken, maar een berekening/onderbouwing had ie niet. Wel heel verhaal over buffervat ed. Ik wil eigenlijk offerte 2 voor de prijs van offerte 3. Dat was ook mijn verzoek, en toen kwam de verkoper met een kleinere WP als uitkomst.
Je vloerverwarming IS je buffer. Dus dat buffervat is idd onnodig lijkt me. Denk dat je met een 7 of 8kW wp prima kunt uitkomen omdat je nadien nog isolatie maatregelen hebt doorgevoerd.

Volgens mij is het meer een gevoel bij de aannemende partij. Als het niet lekker voelt, niet doen. Je krijgt dan vroeg of laat toch gezeik als er iets moet worden gefixed of aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Sport_Life schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 10:13:
[...]

Vrijstaand bj 2000
200m2 + kelder
26 PV panelen a 380WP
Eerlijke vraag; Is met 2000-2100m3 gasverbruik op dit moment je woning al warmtepompproof? Je woning iets qua oppervlak iets groter dan mijn woning. Ik heb 130m2 woonoppervlak en ik zat voor de warmtepomp op 1100m3. Omgerekend kom je dan op 1650m3 gas uit. Er is denk ik nog genoeg te winnen.

Bij mij wordt half november een blowerdoortest uitgevoerd, mogelijk kan een blowerdoortest jou ook inzichten in je huis geven waar je nog een hoop kan winnen.

Mogelijk dat je een aantal grote zaken vind, je een forse hoeveelheid gas kunt besparen maar dus ook toe kan met een veel kleinere warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mkleinman schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 14:11:
[...]

Eerlijke vraag; Is met 2000-2100m3 gasverbruik op dit moment je woning al warmtepompproof? Je woning iets qua oppervlak iets groter dan mijn woning. Ik heb 130m2 woonoppervlak en ik zat voor de warmtepomp op 1100m3. Omgerekend kom je dan op 1650m3 gas uit. Er is denk ik nog genoeg te winnen.

Bij mij wordt half november een blowerdoortest uitgevoerd, mogelijk kan een blowerdoortest jou ook inzichten in je huis geven waar je nog een hoop kan winnen.

Mogelijk dat je een aantal grote zaken vind, je een forse hoeveelheid gas kunt besparen maar dus ook toe kan met een veel kleinere warmtepomp.
Blowertest voor ouder huis?
Wat hoop je te winnen?

Wees blij als je hier en daar lekt...
Kost da?

Ik zou eerder een warmtefilm maken als het goed koud is. [ of je wp weken draait ]

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 20-10-2022 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AMARONE
De warmtepomp is besteld door de installateur (Hitachi) en ze verwachten in december al geleverd te worden waardoor ik een paar dagen na de sleuteloverdracht al een warmtepomp krijg.

De vloerverwarming komt dan ook, ik moet alleen nog achterhalen of er een zandcement dekvloer in zit. (hopelijk) en dan de parketvloer er zsm en heel uithalen voor ze komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
AMARONE schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:51:
De warmtepomp is besteld door de installateur (Hitachi) en ze verwachten in december al geleverd te worden waardoor ik een paar dagen na de sleuteloverdracht al een warmtepomp krijg.

De vloerverwarming komt dan ook, ik moet alleen nog achterhalen of er een zandcement dekvloer in zit. (hopelijk) en dan de parketvloer er zsm en heel uithalen voor ze komen.
Welke regio werkt hij? Misschien iets voor mij. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

AMARONE schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:51:

Die van 16k? Dacht dat je die te duur vond?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Sport_Life schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:22:
[...]

Die van 16k? Dacht dat je die te duur vond?
Ik vond jouw 18k te duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
MotorBeast schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 18:15:
[...]

Welke regio werkt hij? Misschien iets voor mij. 8)
Regio Den Haag/Westland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@flippy je bent wel lekker bezig met reageren hierop: :P
review: De warmtepomp van de toekomst - Akoestisch drukvat verwarmt met gelui...

Valt mij wel op dat heel veel hier +1 of +2 krijgen voor halve waarheden…
Er is overduidelijk een zaadje gepland in de gedachte van veel consumenten en installateurs met het feit dat bestaande woningen niet van het gas af kunnen zonder te isoleren… Of dat je een gigantische warmtepomp nodig hebt…
Of dat een dag/nacht verlaging altijd beter is…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
DutchWing schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 19:57:
Er is overduidelijk een zaadje gepland in de gedachte van veel consumenten en installateurs met het feit dat bestaande woningen niet van het gas af kunnen zonder te isoleren… Of dat je een gigantische warmtepomp nodig hebt…
eigenlijk ook niet eens zo slecht. isoleren is vaak veel goedkoper, voor het milieu en comfort ook het beste.
Dag/nacht verlaging vind ik zelf wel prettig. zelfs met -iets heb ik liever in de ochtend de warmtepomp aan zodat ik lekker warme voetjes heb. qua COP is nachtverlaging denk ik ook wel nuttig als je in defrosstormen kan komen of je het huis met een 1 run van een aantal uur sowieso wel opgewarmd kan hebben.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22

Dat laatste komt omdat men met gas niet anders gewend is en dan is overstappen lastig. Het heeft mij ook best moeite gekost om mijn ouders (in de 70) ervan te overtuigen om bij het testen hoe laag ze qua cv temperatuur konden gaan geen nachtverlaging te gebruiken. Men weet niet beter dan dat dat zuiniger is.

Dat andere blijf ik ook raar vinden, maar ik vermoed dat dat komt doordat men bepaalde vermogens en temperaturen gewend is en er steeds is verkondigd dat je alleen omlaag kunt als er goed geïsoleerd is en vvw aanwezig is. Toen wij in 2015 een nieuwe ketel kregen moest dat ook persé een 40kw worden (want bad) en het was onbegrijpelijk dat we het daarvoor met een 20kw keteltje (en datzelfde bad) hadden gered. En de Elga was volgens de duurzame installateur zinloos, want geen vvw....

Nu ben ik er zelf wel voor om, als het geld er is, ook te isoleren omdat je daarmee toch het tegen gaat en dus minder energie toe hoeft te voegen. Maar dat een wp overal kan (mits voldoende afgifte) staat voor mij als een paal boven water.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

@flippy je bent wel lekker bezig met reageren hierop: :P
review: De warmtepomp van de toekomst - Akoestisch drukvat verwarmt met gelui...

het is echt hillarish om te zien hoe standvastig mensen zijn in arugmenten die ze niet eens begrijpen maar volledig van overtuigd zijn. en boos worden als je ze vertelt dat ze al die jaren in onzin geloven.

dat het aparaat in het artikel onzin is buiten een laboratorium net zoals die magische accutechnieken die elke week wel gepresenteerd worden als de 3e komst van jesus komen ze niet eens aan toe. :+

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 20-10-2022 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 08:50

Superbeagle

Always smile

offtopic:
@flippy Een tip voor de volgende keer. Gebruik de FrontPage niet als discussieplatform, maar verwijs ze naar het Forum.
Je hebt nu onnodig heel veel minnetjes bij elkaar gespaard, hoewel je het goed bedoelt. Puur omdat men het niet altijd met je eens was. Gezien jouw aantal reacties zal het niet veel invloed hebben op jouw reactiescore. Maar toch.
Beter was het geweest om een reactie te schrijven (wel een keer nalezen voor je op ‘verstuur’ klikt ;)) met onderbouwing waarom je vindt dat het apparaat onzin is, en het isolatieonderwerp achterwege had gelaten. En nee, dat je er dagelijks mee werkt is geen onderbouwing.
Had graag gezien dat je een +3 had gescoord. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
flippy schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 22:57:
[...]
dat het aparaat in het artikel onzin is buiten een laboratorium net zoals die magische accutechnieken die elke week wel gepresenteerd worden als de 3e komst van jesus komen ze niet eens aan toe. :+
Je kan hier wel op de inhoud gaan.
Tenslotte is een stirlingcyclus efficiënter te maken dan de cyclus van de huidige warmtepompen, dus het is sowieso de moeite waard het te onderzoeken en te kijken wat er buiten het lab mee gebeurt.
Kan je uiteenzetten wat je er onzin aan vindt?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Superbeagle schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 05:25:
offtopic:
@flippy Een tip voor de volgende keer. Gebruik de FrontPage niet als discussieplatform, maar verwijs ze naar het Forum.
Je hebt nu onnodig heel veel minnetjes bij elkaar gespaard, hoewel je het goed bedoelt. Puur omdat men het niet altijd met je eens was. Gezien jouw aantal reacties zal het niet veel invloed hebben op jouw reactiescore. Maar toch.
Beter was het geweest om een reactie te schrijven (wel een keer nalezen voor je op ‘verstuur’ klikt ;)) met onderbouwing waarom je vindt dat het apparaat onzin is, en het isolatieonderwerp achterwege had gelaten. En nee, dat je er dagelijks mee werkt is geen onderbouwing.
Had graag gezien dat je een +3 had gescoord. :)
Zeker, je hebt gelijk. Maar als je mensen hebt die stellig geloven dat je bijvoorbeeld eerst zonnepanelen moet plaatsen voor een warmtrpomp en pissig worden als je zeer specifief vraagt om dat standpunt te verdedigen moet je niet gaan denken dat dingen uitleggen zin heeft. Die mensen veranderen toch niet.
Proton_ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:02:
[...]

Je kan hier wel op de inhoud gaan.
Tenslotte is een stirlingcyclus efficiënter te maken dan de cyclus van de huidige warmtepompen, dus het is sowieso de moeite waard het te onderzoeken en te kijken wat er buiten het lab mee gebeurt.
Kan je uiteenzetten wat je er onzin aan vindt?
Het probleem is dat het effect wat ze gebruiken minder effcient is in de praktijk versus op papier en veel meer dure materialen en tere onderdelen gebruiken. Het zal dus ten opzichte van een reguliere compressor nooit een concurrent zijn. Niemand gaat dit commericeel in een fabriek bouwen want het is gewoon veel te duur om te maken en al helemaal om het betrouwbaar te maken. Het is exact hetzelfde probleem als met die geweldige accutechnieken. Er is een enorm verschil tussen 1 prototype gemaakt over maanden door experts in een lab versus massaproductie door kinderen in china.

Het is een mooi stukje techniek maar je zal het echt niet gaan zien in een mitsubishi of daikin brochure. Dit zijn meer dingen die je in de ruimte ziet gaan waar geen financiele beperkingen zijn.

Niet vergeten dat deze techniek niet goed schaalt naar groter. En de grote industriele en commerciele markt is gewoon net als datacenters en formule 1 de leidende factor. Kan het daar niet werken op een betere en goedkopere manier dan wat we nu hebben zal het simpelweg niet geadopeert worden door de massa. Niet leuk maar dat is nu eenmaal hoe het werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 21-10-2022 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 10:07
[...]

Ik heb geen buffervat in mijn pakket, maar wel de geluidsdempende behuizing genomen.

Zonder behuizing zit ik op 12,8k en inc behuizing op 14,5 ofzo.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 10-09 14:21
@flippy Wij passen in overleg met de klant best regelmatig innovatieve technieken en installaties toe.
Veelal omdat de huidige techniek soms niet bij de situatie past, maar ook omdat sommige innovaties potentie hebben en als ze niet in de praktijk toegepast worden nooit van de grond komen. De praktijk resultaten zijn nodig om het product te kunnen verbeteren.
Ik heb nu een appartementen complex met PVT panelen en een ijskelder, en de resultaten zijn boven ieders verwachting, terwijl hier geroepen wordt dat PVT bagger is en nooit kan werken.
En tuurlijk valt het soms tegen, maar dan moet je een klant hebben die open staat voor plan B en een periode van aanpassen en testen.
Ik denk dat bij de WP in de huidige vorm blijven en steeds maar hetzelfde riedeltje opnoemen stilstand is en we over 15 jaar alle installaties weer vervangen voor iets nieuws omdat in de praktijk gebleken is dat op een 30 jaar oude techniek blijven hangen (zo lang bestaat de WP al) dom was.
Op deze wijze begint het aardig op het favoriete verketteren van de "CV boer" te lijken. In de toekomst zullen we het zo over de "WP boer" hebben die er niets van snapt.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Pietje555 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 08:44:
@flippy Wij passen in overleg met de klant best regelmatig innovatieve technieken en installaties toe.
Veelal omdat de huidige techniek soms niet bij de situatie past, maar ook omdat sommige innovaties potentie hebben en als ze niet in de praktijk toegepast worden nooit van de grond komen. De praktijk resultaten zijn nodig om het product te kunnen verbeteren.
Ik heb nu een appartementen complex met PVT panelen en een ijskelder, en de resultaten zijn boven ieders verwachting, terwijl hier geroepen wordt dat PVT bagger is en nooit kan werken.
En tuurlijk valt het soms tegen, maar dan moet je een klant hebben die open staat voor plan B en een periode van aanpassen en testen.
Ik denk dat bij de WP in de huidige vorm blijven en steeds maar hetzelfde riedeltje opnoemen stilstand is en we over 15 jaar alle installaties weer vervangen voor iets nieuws omdat in de praktijk gebleken is dat op een 30 jaar oude techniek blijven hangen (zo lang bestaat de WP al) dom was.
Op deze wijze begint het aardig op het favoriete verketteren van de "CV boer" te lijken. In de toekomst zullen we het zo over de "WP boer" hebben die er niets van snapt.
Tuurlijk moet je experimenteren. Maar men moet wel rieel blijven. Net als pvt panelen hebben zulke dingen een plaats. En pvt heeft bijvoorbeels niks te zoeken op een rijtjeshuis. Op een fabrieksdak of complex kan het wel mogelijk uitkomen of nuttig zijn als de eigenaar bereid is om de portemonee open te trekken en een risico te nemen en natuurlijk een passende usecase te hebben. Wij hebben ook enkele klanten met pvt en tienduizenden liters in de technische ruimte. Dat het systeem niet werkt ligt in dit geval ook aan de installteur. Dus ja, er zijn genoeg wp boeren die er ook geen bal van snappen en maar wat aanklooien over de rug van welwillende klanten. Maar ook hier weer is de cv prutser gewoon nog in de overgrote meerderheid als het gaat om proefballonnetjes in de soep laten lopen. Er zijn gewoon niet genoeg daadwerkelijke capabele mensen aan de wp zijde, laat staan aan de cv zijde.
Ik vind het wel mooi als ik in een ruimte kom en ze hebben wat anders gedaan, ik zie dat graag. Maar wat ik nog liever zie is dat het experimentje daadwerkelijk werkt en economisch verantwoord is. Alleen dan zal het geadopteerd worden door de markt. Warmtepomp voor verwarming word nu ook pas de norm omdat het economisch verantwoord is voor de consument. Dat het al 15+ jaar de norm is voor bedrijven en industrie geeft hopelijk een beetje aan dat het nog minstens een decennia gaat duren voor je zulke technieken bij de consument ziet verachijnen. Eerst moet de commerciele zijde het oppakken en bewijsbaar economisher zijn dan wat ze nu gebruiken.

niet populair om te zeggen maar dat is nu eenmaal hoe het werkt op zulke schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefstaal
  • Laatst online: 14-09 11:57
Iemand tips om een SWW boiler van 400 L leeg te laten lopen?
Er lijkt een kleine lekkage te zitten aan m'n sww expansievat die voor de boiler zit. Die wil ik er dus af halen en eventueel vervangen, er zitten alleen geen afsluiters tussen alleen aan de koud water kant zit de hoofdafsluiter.
De boiler en expansievat staat op de begane grond.
Ik heb hier eerder verhalen gehoord over het imploderen van de boiler, dus wil dit niet zomaar even gaan doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jefstaal schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:10:
Iemand tips om een SWW boiler van 400 L leeg te laten lopen?
Er lijkt een kleine lekkage te zitten aan m'n sww expansievat die voor de boiler zit. Die wil ik er dus af halen en eventueel vervangen, er zitten alleen geen afsluiters tussen alleen aan de koud water kant zit de hoofdafsluiter.
De boiler en expansievat staat op de begane grond.
Ik heb hier eerder verhalen gehoord over het imploderen van de boiler, dus wil dit niet zomaar even gaan doen.
Hoofdkraan dicht.
Boiler uit
Warm water ergens opendraaien en open laten.
Dan fitting ergens op laagste punt bij de tank opendraaien en water in bak opvangen. Als bak vol zit weer dicht en herhalen tot tank leeg is.
Dan extra kogelkranen en een echte wateraflaat monteren zodat je dat nooit meer hoeft te doen en gewoon een slang kan pakken de volgende keer.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 21-10-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@Jefstaal Als je de ruimte op het leidingwerk hebt en de temperatuur laag is:
bij mij heeft een cv installateur een keer een radiator vervangen en die had een "vriesapparaat". 2 klemmen (1 op de aanvoerleiding en 1 op de afvoerleiding, iets van 10-20 cm van het radiator aansluitpunt), 15 minuten wachten en de leidingen waren licht bevroren.
Kon hij de radiator wisselen en de vriezer weer uit.

Maar denk dat de oplossing hierboven beter is, je wil immers aan je leidingwerk kunnen sleutelen. En dat werkt natuurlijk niet als dat aangevroren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BarryH schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:36:
@Jefstaal Als je de ruimte op het leidingwerk hebt en de temperatuur laag is:
bij mij heeft een cv installateur een keer een radiator vervangen en die had een "vriesapparaat". 2 klemmen (1 op de aanvoerleiding en 1 op de afvoerleiding, iets van 10-20 cm van het radiator aansluitpunt), 15 minuten wachten en de leidingen waren licht bevroren.
Kon hij de radiator wisselen en de vriezer weer uit.

Maar denk dat de oplossing hierboven beter is, je wil immers aan je leidingwerk kunnen sleutelen. En dat werkt natuurlijk niet als dat aangevroren is.
https://www.boels.com/nl-nl/huren/bevriezingsset/p/11532

persoonlijk geen fan van als je het niet vaak doet. kans dat je leiding sloopt of niet goed bevriest is aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
De waterleiding maatschappij deed het bij mij ook om de water meter te verplaatsen (op mijn verzoek)
Maar dat waren wel tyleen leidingen en zij gebruikten daarvoor gewoon een CO2 flesje.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Dat is niet om de hoek. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Kijk, wat onderzoek om te onderstrepen wat hier vaak langskomt: bij veel woningen kan de aanvoertemperatuur al naar 55 graden bij -10, dus WP ready:
https://www.warmingup.inf...xisting-buildings_def.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
BarryH schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:12:
Kijk, wat onderzoek om te onderstrepen wat hier vaak langskomt: bij veel woningen kan de aanvoertemperatuur al naar 55 graden bij -10, dus WP ready:
Interessant! Wel gemiste kans qua wind “ The wind speed, as measured by the weather station, has not been used for the model calibration. It would be possible and possibly more accurate to compensate the “raw” outside temperature with the wind chill.”

In ons huis heeft windsnelheid en richting de grootste impact op afkoeling. Niet zozeer buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jefstaal
  • Laatst online: 14-09 11:57
flippy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:25:
[...]

Hoofdkraan dicht.
Boiler uit
Warm water ergens opendraaien en open laten.
Dan fitting ergens op laagste punt bij de tank opendraaien en water in bak opvangen. Als bak vol zit weer dicht en herhalen tot tank leeg is.
Dan extra kogelkranen en een echte wateraflaat monteren zodat je dat nooit meer hoeft te doen en gewoon een slang kan pakken de volgende keer.
Ik ga het eens proberen, zal er ieder geval een kogelkraan tussen zetten, mocht het expansievat toch vervangen moeten worden kan dat makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Jefstaal schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Ik ga het eens proberen, zal er ieder geval een kogelkraan tussen zetten, mocht het expansievat toch vervangen moeten worden kan dat makkelijk.
Zet expansievat direct op de kraan. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
flippy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:04:
[...]

Tuurlijk moet je experimenteren. Maar men moet wel rieel blijven. Net als pvt panelen hebben zulke dingen een plaats. En pvt heeft bijvoorbeels niks te zoeken op een rijtjeshuis.
Zoals bekend gaan innovaties exponentieel. Zie de elektrische auto, uitgevonden in 1900, maar in de huidige tijd is j nieuwe auto al binnen een jaar achterhaald door een opvolger.
Met mobiele telefoons is dat ook heel duidelijk.

Maar om op mijn appartementen terug te komen; dat is al op consumenten niveau. Het zijn sociale huur woningen met ieder een eigen w-w warmtepomp en boilervat.
Alleen de bron (ijskelder, PVT (elektrisch wel per appartement) en koel/afblaas unit op dak is gezamenlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hatOiUqQCM7gaK1B2pcxNNiE_J4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qfeL3UtZExKe1GaV56UWRCR7.jpg?f=fotoalbum_large
Is trouwens een Vliesman WP (ex gas boer)

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:05

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Jefstaal schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:41:
[...]

Dan wel even opletten dat je geen afsluiter mag hebben tussen overdrukventiel en de boiler. Als er een overdrukventiel op de boiler zelf zit kan het weer wel.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
olafmol schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Interessant! Wel gemiste kans qua wind “ The wind speed, as measured by the weather station, has not been used for the model calibration. It would be possible and possibly more accurate to compensate the “raw” outside temperature with the wind chill.”

In ons huis heeft windsnelheid en richting de grootste impact op afkoeling. Niet zozeer buitentemperatuur.
Ja, dat zou mooi zijn geweest. Maar belangrijkers is dat dit onderzoek excl. huizen met vloerverwarming en zo te lezen ook excl. ZLTV radiatoren.
dus de conclusie is dat "60% van de huizen met radiatoren kan aan de volwaardige WP".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

BarryH schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:08:
[...]

Ja, dat zou mooi zijn geweest. Maar belangrijkers is dat dit onderzoek excl. huizen met vloerverwarming en zo te lezen ook excl. ZLTV radiatoren.
dus de conclusie is dat "60% van de huizen met radiatoren kan aan de volwaardige WP".
Denk dat het cijfer nog wel behoorlijk conservatief is. Ga vanavond wel eens goed lezen,, zien wat de criteria is om afgestreept te worden. Immers is het vervangen van een woonkamerradiator of zo niet echt spectaculair te noemen als je daarmee de andere 30% kan pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

BarryH schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:12:
Alleen is bij stoken met 55 graden je cop dramatisch en dus veel te duur. Economisch dus niet wp-ready.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Nou deze week 2 adviseurs over de vloer gehad. De eerste kwam binnen en was na 45 minuten weer weg. Meeste tijd met het bekijken van de technische ruimte en dak, en toen was hij eigenlijk weer weg.

Diegene van vanmorgen was er een kleine 2 uur en heeft ons zeer goed van informatie voorzien, maar bood wel iets anders als verwacht aan. Hij kon dit goed onderbouwen trouwens en nam daar ook te tijd voor.

Situatie
  • Huis Bouwjaar 2000
  • Energie Label A
  • 240M2 woonoppervlakte
  • Gas verbruik afgelopen jaren gemiddeld 1800M3. 4 personen waarvan altijd 2 thuis.
  • Electro verbruik 330kWh
  • Vloerverwarming beneden ( oud ) met kleine radiatoren voor onder het raam...
  • Radiatoren boven
Wat willen wij
  • Nieuwe vloer -> Keramisch
  • Nieuwe VV
  • WP
  • Radiatoren boven behouden - Eventueel Infarood
  • Zonnepanelen
Aanbieder 1

Hitachi Yutaki 1 14 KW Spit
200Ltr boiler
Radiatoren boven laten zitten en eventueel vervangen voor Infarood / electric

Aanbieder 2

Alpha Innotec LWDV 91-1/3 + 185 L. Monoblock
Radiatoren kunnen dan blijven zitten , want optie tot hogere toevoer.

Die Alpha kan dus indien nodig hogere toevoer richting de radiatoren boven sturen

Eigenlijk wil je dit niet hebben omdat dan je COP omlaag gaat, maar als ik electrisch ga verwarmen dan stook je ook 1 op 1. Deze adviseur gaf aan dat het monoblock moduleert , en aangezien wij nu ook al op 55 graden toevoer zitten naar de radiatoren boven het wel meevalt. Zowiezo goedkoper als infarood of electrisch

Dit is wat de Inotec aan specificaties heeft

Max. verwarmingsvermogen
A-7/W35) [kW] 8.11
Max. verwarmingsvermogen
A2/W35)
[kW]

8.20

bij A2/W35
deellast 4.61
bij A10/W35
deellast 6.03
buitenunit op 1m
maximaal/nachtmodus [dB(A)] 50/44

Zij gebruikte deze oplossingen vooral in bestaande bouw .

Ik was een beetje op het verkeerde been gezet omdat deze door hen als HT WP wordt neergezet, en toch als LT WP wordt gebruikt door hen.

Deze wordt aangeboden voor 21K inclusief BTW en Installatie. Daar gaat de subsidie nog vanaf. Dus netto inclusief install komt die op een kleine 18K .

Stroomverbruik ziet er goed uit, een kleine 4000kWh gemiddeld. .

[ Voor 5% gewijzigd door backupdevice op 21-10-2022 14:27 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@flippy Dat ben ik met je eens. Ze gaan zelfs al zover om in het onderzoek te laten zien dan je van T22 naar T33 +50% afgifte hebt.... :)

Maar laten we vooral de zegeningen van deze conclusie even vieren.

@digifun
55 graden is alleen bij -10 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Ga je bv naar een temperatuur van 0 graden toe met 45 graden dan blijft je cop dramatisch. Dat zijn wel dagen die in nederland vaak voorkomen.

L/w is in feite alleen maar economisch rendabel als je op of onder de 35 graden blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Zo erg is het nou ook weer niet hoor.
Zeker niet met de huidige energieprijzen.
En eventueel zonnestroom.

[ Voor 48% gewijzigd door snameroc op 21-10-2022 14:53 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13
RonJ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:25:
[...]
Ik heb even de minimale capaciteit voor je opgezocht. Bij Daikin kan je dat altijd terugvinden door naar www.daikintechnicaldatahub.eu te gaan, je buiten- en binnenunit te selecteren en dan onder combination specific te kijken.
[...]
Ik zal wel overheen kijken, maar ik zie alleen maar maximale capaciteiten staan. Net zoals in de grafieken die jij hebt gepost. Daaronder staat "Note: Integrated maximum capacity". In het Technical Fiche staat alleen "Declared capacity". Ik heb gekozen voor ERLA11DV3 in combinatie met EBBH11D6V. Wat is daarvan de minimale capaciteit?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
digifun schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:16:
[...]

Ga je bv naar een temperatuur van 0 graden toe met 45 graden dan blijft je cop dramatisch. Dat zijn wel dagen die in nederland vaak voorkomen.
In mijn huis is het 33 graden tot het vriespunt en 45-50 graden bij -10.
Dus ik ben wel benieuwd hoe je van 55 graden bij -10 naar 45 graden bij 0 komt.
En hoevaak nul graden gemiddeld voorkomt...(spoiler: niet vaak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Keuzestres!

Ik wil een Monoblock gaan plaatsen om te verwarmen én te koelen. Dit i.v.m. het gemak dat ik dan door de fundering door naar binnen een dikke 28+mm leiding aan kan leggen en aftakkingen kan maken naar de radiatoren/vloerverwarming beneden. Het leidingwerk ga ik dan isoleren om te kunnen koelen. Dit koelen zal dan onder het dauwpunt uitsluitend op de benedenverdieping gebeuren.
Vervolgens verder met de bestaande 22mm omhoog naar de radiatoren boven. De leidingen naar boven kan ik zonder rigoureus te breken toch niet isoleren, dus dat neem ik voor lief. De benedenverdieping is verreweg het belangrijkste.

Idee is om de WP een jaartje parallel aan de CV te draaien. Lukt het om zonder CV stoken, dan deze eruit, en een boiler erin voor SWW.

Mijn warmteverlies van de volledige woning (volgens https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening) is:

- bij -10°C buitentemp / 20°C verwarmen (60% van het huis) -> 10.21kWu
- bij -10°C buitentemp / 20°C verwarmen (80% van het huis) -> 11.70kWu (toekomst als kinderen groter worden en er boven ook gestookt moet worden)

Als ik een WTW-unit zou plaatsen (ik ventileer nu via de ventilatieroosters) dan ziet het gunstiger uit:

- bij -10°C buitentemp / 20°C verwarmen (60% van het huis) -> 8.49 kWu
- bij -10°C buitentemp / 20°C verwarmen (80% van het huis) -> 9.76 kWu (toekomst als kinderen groter worden en er boven ook gestookt moet worden)

Op termijn is die WTW wel de bedoeling.

Mijn oog is gevallen op een Ferroli M3.2. Ik vermoed dat een model 10 of 12 wel in mijn plaatje past.
Model 10 heeft de volgende relevante specs (bij Ta = 35°C):
Max. vermogen bij -10°C buiten --> 9.2 kWu
Min. vermogen bij +12°C buiten --> 1.65 kWu

Model 12 heeft de volgende relevante specs (bij Ta = 35°C):
Max. vermogen bij -10°C buiten --> 12.0 kWu
Min. vermogen bij +12°C buiten --> 3.74 kWu

Het grote verschil in minimaal vermogen komt door een grotere compressor vanaf model 12.
Model 12 heeft wel en ietsje lagere COP.

Ik denk dat ik er goed aan doe om voor model 12 te gaan (ik wil het zeker niet koud hebben in de winter en we willen misschien wel aan nachtverlaging doen). Nadeel is dat als ik dan op mijn werkkamer 1 radiator wil openzetten dat het pendelen geblazen is met een minimum vermogen van 3.74kWu. Dit zal best wel voorkomen in het tussenseizoen als mijn werkkamer al te koud is om kantoorwerk te doen (ik werk thuis) maar de benedenverdieping nog prima op temperatuur.
Dat doet me dan weer neigen naar model 10 (al dan niet met een 3kw backup heater).

Twee vragen:
1. Is de opzet met het Monoblock zoals voorgesteld een goed idee, of mis ik nog cruciale zaken?
2. Hoe druk moet ik me maken om dit pendelen (overwegende dat het maar een periode van het jaar is)?

Mocht je nog niet moe zijn na het lezen van deze lange post, hier nog wat extra info over het huis
De benedenverdieping is 90m2 oppervlakte waarvan ik er 70 wil stoken.
1/3e van de te stoken oppervlakte beneden is vloerverwarming, de resterende ruimte heeft te krap bemeten radiatoren (welke gaan vervangen worden door ltv convectoren/fan coils)
De bovenverdieping heeft alleen maar radiatoren. Deel van de leidingen daar zit weggewerkt in vloeren en kunnen dus niet geïsoleerd worden.
Bouwjaar van het huis is 1973 waarvan 1/3e een tweelaagse aanbouw is uit 1996.
Isolatie is redelijk in het 1996 gedeelte (alles zo'n 2.5rc)
Isolatie is matig in het 1973 gedeelte (spouw is nageisoleerd (6cm) vloer is goed geisoleerd (tonzon) dak is matig geisoleerd (8cm eps))
Overal dubbelglas in kunststof kozijnen uit 1996 (13mm spouw en vermoedelijk zonder edelgas)

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
flippy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:46:
[...]

Lol, maar dan zeker geen wasmachinekraan met keerklep/beluchter oid gebruiken, anders heb je nog weinig aan je expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zwartoog schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:43:
[...]

Lol, maar dan zeker geen wasmachinekraan met keerklep/beluchter oid gebruiken, anders heb je nog weinig aan je expansievat.
Daarom noemde ik ook specifiek kogelkranen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dylantje2 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 17:46:
[...]

Blowertest voor ouder huis?
Wat hoop je te winnen?

Wees blij als je hier en daar lekt...
Kost da?

Ik zou eerder een warmtefilm maken als het goed koud is. [ of je wp weken draait ]
Ja waarom niet? Geeft altijd meer inzicht waar je mogelijk nog, vrij eenvoudig, tocht kan voorkomen. Enerzijds hoop ik zaken tegen te komen die ik makkelijk kan oplossen, anderzijds punten waar ik structureel rekening mee moet houden bij bijvoorbeeld de volgende verbouwing.

En waarom zou ik blij moeten zijn dat het her en der luchtlek is? Ik wil geen tocht in huis, ik wil bewust ventileren, en dat doen we hier in huis al op basis van CO2 gehalte. :-)

En ik heb al honderden warmtebeeldfoto's van mijn woning. Ik heb zelf een Testo 875-i1 camera waar ik nog steeds blij mee ben. Die camera gaat ook straks mee met de thermograaf die hier de blowerdoortest gaat uitvoeren, naast de camera die de thermograaf zelf mee heeft.

Ik betaal 700,-. En ja dat is prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
flippy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

Daarom noemde ik ook specifiek kogelkranen.
Ah, dus leiding -> kogelkraan -> vat. Dan snap ik hem. Dacht, meld het ff voordat @Jefstaal of iemand anders met een wasmachiekraan aan de slag gaat in de meest onlogische gedachtekronkel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59
RichieB schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Ik zal wel overheen kijken, maar ik zie alleen maar maximale capaciteiten staan. Net zoals in de grafieken die jij hebt gepost. Daaronder staat "Note: Integrated maximum capacity". In het Technical Fiche staat alleen "Declared capacity". Ik heb gekozen voor ERLA11DV3 in combinatie met EBBH11D6V. Wat is daarvan de minimale capaciteit?
Excuus, dat heb ik niet duidelijk verwoord. Het gaat idd om de maximale capaciteit bij een bepaalde buitentemperatuur (icm een bepaalde aanvoertemp). De minimale capaciteit, dus hoever ie terug kan regelen, is helaas (openbaar iig) nergens te vinden zoals ik daaronder ook al schreef.

Ik kan het voor mn eigen unit (6kw) wel terugzien in de metingen van de Kamstrup, dan is het laagste ongeveer 1500watt warmteproductie bij een stroomverbruik van ongeveer 250watt. Dat is alleen niet persé relevant voor andere woningen.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

BarryH schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

In mijn huis is het 33 graden tot het vriespunt en 45-50 graden bij -10.
Dus ik ben wel benieuwd hoe je van 55 graden bij -10 naar 45 graden bij 0 komt.
En hoevaak nul graden gemiddeld voorkomt...(spoiler: niet vaak)
Is jouw huis representatief ? Lijkt me van niet.

In de winter is het natuurlijk vaak genoeg koud en wordt ook een groot deel van de jaarlijke energie verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@digifun
maandgemiddelde temperaturen volgens het knmi in De Bilt:
https://cdn.knmi.nl/knmi/...egevens/mndgeg_260_tg.txt

Het is meestal een stuk warmer dan 0 graden in het stookseizoen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WL4ASZaN2EHd2MeFTe32vUbDFgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JZpxT5PUzzMlxu8lxRD21Mcp.png?f=fotoalbum_large

En vaak kan je nog slim het warme gedeelte van de dag gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 00:25
verkeerslicht schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:41:
Keuzestres!

Ik wil een Monoblock gaan plaatsen om te verwarmen én te koelen. Dit i.v.m. het gemak dat ik dan door de fundering door naar binnen een dikke 28+mm leiding aan kan leggen en aftakkingen kan maken naar de radiatoren/vloerverwarming beneden. Het leidingwerk ga ik dan isoleren om te kunnen koelen. Dit koelen zal dan onder het dauwpunt uitsluitend op de benedenverdieping gebeuren.
Vervolgens verder met de bestaande 22mm omhoog naar de radiatoren boven. De leidingen naar boven kan ik zonder rigoureus te breken toch niet isoleren, dus dat neem ik voor lief. De benedenverdieping is verreweg het belangrijkste.

Idee is om de WP een jaartje parallel aan de CV te draaien. Lukt het om zonder CV stoken, dan deze eruit, en een boiler erin voor SWW.

Mijn warmteverlies van de volledige woning (volgens https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening) is:

- bij -10°C buitentemp / 20°C verwarmen (60% van het huis) -> 10.21kWu
- bij -10°C buitentemp / 20°C verwarmen (80% van het huis) -> 11.70kWu (toekomst als kinderen groter worden en er boven ook gestookt moet worden)

Als ik een WTW-unit zou plaatsen (ik ventileer nu via de ventilatieroosters) dan ziet het gunstiger uit:

- bij -10°C buitentemp / 20°C verwarmen (60% van het huis) -> 8.49 kWu
- bij -10°C buitentemp / 20°C verwarmen (80% van het huis) -> 9.76 kWu (toekomst als kinderen groter worden en er boven ook gestookt moet worden)

Op termijn is die WTW wel de bedoeling.
Let op, deze site lijkt niet correct te berekenen wat het effect is van gedeeltelijk verwarmen van het huis. Ik zou gewoon uitgaan van het hele huis verwarmen (100%].

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@JBtL thanks voor de tip. Dus berekenen met 100% en dan zelf een factor er overheen als je niet overal wilt stoken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
backupdevice schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 14:03:
Nou deze week 2 adviseurs over de vloer gehad. De eerste kwam binnen en was na 45 minuten weer weg. Meeste tijd met het bekijken van de technische ruimte en dak, en toen was hij eigenlijk weer weg.

Diegene van vanmorgen was er een kleine 2 uur en heeft ons zeer goed van informatie voorzien, maar bood wel iets anders als verwacht aan. Hij kon dit goed onderbouwen trouwens en nam daar ook te tijd voor.

Situatie
  • Huis Bouwjaar 2000
  • Energie Label A
  • 240M2 woonoppervlakte
  • Gas verbruik afgelopen jaren gemiddeld 1800M3. 4 personen waarvan altijd 2 thuis.
  • Electro verbruik 330kWh
  • Vloerverwarming beneden ( oud ) met kleine radiatoren voor onder het raam...
  • Radiatoren boven
Wat willen wij
  • Nieuwe vloer -> Keramisch
  • Nieuwe VV
  • WP
  • Radiatoren boven behouden - Eventueel Infarood
  • Zonnepanelen
Aanbieder 1

Hitachi Yutaki 1 14 KW Spit
200Ltr boiler
Radiatoren boven laten zitten en eventueel vervangen voor Infarood / electric

Aanbieder 2

Alpha Innotec LWDV 91-1/3 + 185 L. Monoblock
Radiatoren kunnen dan blijven zitten , want optie tot hogere toevoer.

Die Alpha kan dus indien nodig hogere toevoer richting de radiatoren boven sturen

Eigenlijk wil je dit niet hebben omdat dan je COP omlaag gaat, maar als ik electrisch ga verwarmen dan stook je ook 1 op 1. Deze adviseur gaf aan dat het monoblock moduleert , en aangezien wij nu ook al op 55 graden toevoer zitten naar de radiatoren boven het wel meevalt. Zowiezo goedkoper als infarood of electrisch

Dit is wat de Inotec aan specificaties heeft

Max. verwarmingsvermogen
A-7/W35) [kW] 8.11
Max. verwarmingsvermogen
A2/W35)
[kW]

8.20

bij A2/W35
deellast 4.61
bij A10/W35
deellast 6.03
buitenunit op 1m
maximaal/nachtmodus [dB(A)] 50/44

Zij gebruikte deze oplossingen vooral in bestaande bouw .

Ik was een beetje op het verkeerde been gezet omdat deze door hen als HT WP wordt neergezet, en toch als LT WP wordt gebruikt door hen.

Deze wordt aangeboden voor 21K inclusief BTW en Installatie. Daar gaat de subsidie nog vanaf. Dus netto inclusief install komt die op een kleine 18K .

Stroomverbruik ziet er goed uit, een kleine 4000kWh gemiddeld. .
1800 m³ gas zou wijzen op 8.7 kW WP-vermogen. Die Hitachi is dus veel te zwaar.
De andere is dan weer vrij krap, zeker als je een deel van je afgifte op hogere temperatuur wilt draaien. Dat betekent dat de WP in zijn geheel op die hoge temperatuur en dus lage COP gaat draaien!
Ik zou een 9 kW WP zoeken, inderdaad die vloer vervangen en je huis in zijn geheel met de VVW proberen te verwarmen. In de winter kun je dan de radiatoren op de verdiepingen gewoon op dezelfde temperatuur mee laten draaien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@backupdevice bereid je voor op een hoge offerte, de AIT stond ook op mijn shortlist maar was twee jaar terug al drie keer zo duur als wat ik nu heb.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
verkeerslicht schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:23:
@JBtL thanks voor de tip. Dus berekenen met 100% en dan zelf een factor er overheen als je niet overal wilt stoken?
Nee, het werkt niet zo dat je bij 60% gebruik ook maar 60% warmteverlies hebt. In werkelijkheid is dat eerder 90%. Ik zou de warmtepomp eerder dimensioneren op 100% verwarming obv (een betere) warmteverlies berekening. Maar met name het bestaande gasverbruik is relevant, omdat hierin automatisch het daadwerkelijke stookgedrag is meegenomen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:04
flippy schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 11:46:
[...]

Ik had begrepen dat het om een SWW expansievat ging. Dan moet je volgens mij zorgen voor voldoende doorstroming i.v.m. legionella. Hoe doe je dat door het expansievat op de kogelkraan te zetten?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Andrehj schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:35:
[...]

1800 m³ gas zou wijzen op 8.7 kW WP-vermogen. Die Hitachi is dus veel te zwaar.
De andere is dan weer vrij krap, zeker als je een deel van je afgifte op hogere temperatuur wilt draaien. Dat betekent dat de WP in zijn geheel op die hoge temperatuur en dus lage COP gaat draaien!
Ik zou een 9 kW WP zoeken, inderdaad die vloer vervangen en je huis in zijn geheel met de VVW proberen te verwarmen. In de winter kun je dan de radiatoren op de verdiepingen gewoon op dezelfde temperatuur mee laten draaien.
Bedankt voor je feedback .

Boven ga ik geen VV krijgen .

Van wat ik begrepen heb doet die Innotec moduleren nav vraag . Dus hij KAN naar 70 Max indien nodig. Dat inhouden dat ik alles boven kan laten zoals het is en sporadisch een hoge vermogen nodig heb/krijg in mijn ogen .

Het is niet dat ik op hoger wil draaien , maar kan indien nodig . Om je een idee te geven, de radiatoren beneden gaan weg, we houden dan alleen boven 4 radiatoren die sporadisch aangaan.

Afgelopen 12 maanden is het huis verwarmd , inclusief water etc, met 1700m3. Dat zou precies uitkomen toch

Of mis ik iets ? Het is best moeilijk
Proton_ schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:47:
@backupdevice bereid je voor op een hoge offerte, de AIT stond ook op mijn shortlist maar was twee jaar terug al drie keer zo duur als wat ik nu heb.
Ik heb al een offerte van 18k na subsidie incl installeren

[ Voor 23% gewijzigd door backupdevice op 21-10-2022 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
backupdevice schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 18:26:
Afgelopen 12 maanden is het huis verwarmd , inclusief water etc, met 1700m3. Dat zou precies uitkomen toch
Of mis ik iets ? Het is best moeilijk
Ja. In de afgelopen 12 maanden zat geen winter. Alleen maar een extra lange (6 maanden) herfst, een voorjaar en een zomer. In een jaar mét een winter zul je zeker meer verbruiken.
Ik heb al een offerte van 18k na subsidie incl installeren
Dat is dus ca 21k zonder subsidie... ;w
Een paar jaar geleden kon het nog voor de helft. En als je zelf wat meer doet kan dat nog steeds.
Alpha Innotec is zo'n beetje de duurste op de markt. Dit kan echt wel goedkoper.
Met dit soort prijzen wordt terugverdienen ook een lastig verhaal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
JBtL schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:53:
[...]

Nee, het werkt niet zo dat je bij 60% gebruik ook maar 60% warmteverlies hebt. In werkelijkheid is dat eerder 90%. Ik zou de warmtepomp eerder dimensioneren op 100% verwarming obv (een betere) warmteverlies berekening. Maar met name het bestaande gasverbruik is relevant, omdat hierin automatisch het daadwerkelijke stookgedrag is meegenomen.
90%, dat valt wel tegen... Maar eigenlijk betekent dat het "maar" 10% extra kost om de hele bovenverdieping, en de hal mee te stoken (bij -10°C). Dat vind ik toch moeilijk te begrijpen.

Helaas hebben we geen historisch verbruik nog. We wonen er pas anderhalf jaar en hebben eerst adhoc gestookt op gas omdat de vloer (met vloerverwarming) deels niet geïsoleerd was, en de spouwmuur ook niet. De radiatoren waren niet toereikend, dus we hadden het ook best koud in huis:p

Ik weet wel met welk vermogen we de benedenverdieping nauwelijk warm kregen afgelopen winter. Dat was 7 kw.. maar wèl ad hoc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Andrehj schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:00:
[...]

Ja. In de afgelopen 12 maanden zat geen winter. Alleen maar een extra lange (6 maanden) herfst, een voorjaar en een zomer. In een jaar mét een winter zul je zeker meer verbruiken.

[...]

Dat is dus ca 21k zonder subsidie... ;w
Een paar jaar geleden kon het nog voor de helft. En als je zelf wat meer doet kan dat nog steeds.
Alpha Innotec is zo'n beetje de duurste op de markt. Dit kan echt wel goedkoper.
Met dit soort prijzen wordt terugverdienen ook een lastig verhaal denk ik.
Ok duidelijk , dus 9kW zou meer marge geven. Moet ik alleen de radiatoren boven vervangen dus ?

En qua prijs , ja… weet je … dat klopt en wij lopen er tegen aan dat alles zo duur is nu … maar de vloer gaat er dit jaar uit , en dan komt er nieuwe VV in. Ik heb nu geld om meteen een WP te nemen. Ik kan daar natuurlijk wel mee wachten en nog rustig doorzoeken .

Acties:
  • +1 Henk 'm!
backupdevice schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:10:
Ok duidelijk , dus 9kW zou meer marge geven. Moet ik alleen de radiatoren boven vervangen dus ?
Zou ik niet doen. Ik zou gewoon je plannen met de vvw beneden uitvoeren en daarbij een passende WP kopen. Mocht je bij zware vorst ooit eens te koud worden boven, dan kun je altijd nog iets aan de radiatoren daar gaan doen.
9 kW is trouwens nog steeds niet veel marge, want net aan groot genoeg.
En qua prijs , ja… weet je … dat klopt en wij lopen er tegen aan dat alles zo duur is nu … maar de vloer gaat er dit jaar uit , en dan komt er nieuwe VV in. Ik heb nu geld om meteen een WP te nemen. Ik kan daar natuurlijk wel mee wachten en nog rustig doorzoeken .
Uiteindelijk moet je het natuurlijk zelf weten, maar je kunt ook het extra geld in isolatie stoppen. Dat is sowieso altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
verkeerslicht schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:04:
[...]

90%, dat valt wel tegen... Maar eigenlijk betekent dat het "maar" 10% extra kost om de hele bovenverdieping, en de hal mee te stoken (bij -10°C). Dat vind ik toch moeilijk te begrijpen.

Helaas hebben we geen historisch verbruik nog. We wonen er pas anderhalf jaar en hebben eerst adhoc gestookt op gas omdat de vloer (met vloerverwarming) deels niet geïsoleerd was, en de spouwmuur ook niet. De radiatoren waren niet toereikend, dus we hadden het ook best koud in huis:p

Ik weet wel met welk vermogen we de benedenverdieping nauwelijk warm kregen afgelopen winter. Dat was 7 kw.. maar wèl ad hoc.
Je bent niet de enige. Bekijk het maar zo, die hal en bovenverdieping zijn echt geen -10 als het buiten zo koud is. Je gebruikt dus eigenlijk de woonkamer als vloerverwarming voor boven, en als wandverwarming voor de hal. In de woonkamer ga je hierdoor meer warmte vragen dan dat je zou doen als je de andere ruimtes ook zou verwarmen.

Zelfde misverstand is mensen die zeggen dat ze de zolder niet hoeven te isoleren, omdat ze daar toch nooit zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 21-10-2022 19:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
backupdevice schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:10:
[...]

Welke regio woon je? Ik heb vorige week een offerte gehad van een installateur in de regio Den Haag voor een Hitachi van 8kW. Een slagje groter zou nogsteeds goedkoper zijn dan die offertes..

Ik vind alles boven de 15k überhaupt duur maar ondanks dat kies ik er toch voor. Er is ook meer dan alleen terugverdientijd en niemand heeft een glazen bol voor de toekomst qua gasprijzen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Andrehj schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:20:
[...]

Zou ik niet doen. Ik zou gewoon je plannen met de vvw beneden uitvoeren en daarbij een passende WP kopen. Mocht je bij zware vorst ooit eens te koud worden boven, dan kun je altijd nog iets aan de radiatoren daar gaan doen.
9 kW is trouwens nog steeds niet veel marge, want net aan groot genoeg.

[...]

Uiteindelijk moet je het natuurlijk zelf weten, maar je kunt ook het extra geld in isolatie stoppen. Dat is sowieso altijd goed.
Dus gewoon eerst kijken of die radiatoren het boven warm krijgen en dan eventueel veranderen.

Qua WP , wordt het dan 11 kW ?
AMARONE schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:26:
[...]

Welke regio woon je? Ik heb vorige week een offerte gehad van een installateur in de regio Den Haag voor een Hitachi van 8kW. Een slagje groter zou nogsteeds goedkoper zijn dan die offertes..

Ik vind alles boven de 15k überhaupt duur maar ondanks dat kies ik er toch voor. Er is ook meer dan alleen terugverdientijd en niemand heeft een glazen bol voor de toekomst qua gasprijzen etc.
Regio Helmond. Heb wel een aanbieder gevonden die eventueel snel zou kunnen leveren maar meteen een 14kW model aangeboden heeft . Heb hem maar ff gevraagd om een 11 kW aan te bieden

[ Voor 33% gewijzigd door backupdevice op 21-10-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
JBtL schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:20:
[...]

Je bent niet de enige. Bekijk het maar zo, die hal en bovenverdieping zijn echt geen -10 als het buiten zo koud is. Je gebruikt dus eigenlijk de woonkamer als vloerverwarming voor boven, en als wandverwarming voor de hal. In de woonkamer ga je hierdoor meer warmte vragen dan dat je zou doen als je de andere ruimtes ook zou verwarmen.

Zelfde misverstand is mensen die zeggen dat ze de zolder niet hoeven te isoleren, omdat ze daar toch nooit zijn.
Makes sense (y)

Dat met het isoleren van de zolder is ook waar. Die ga ik ook extra aanpakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

verkeerslicht schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:37:
[...]

Makes sense (y)

Dat met het isoleren van de zolder is ook waar. Die ga ik ook extra aanpakken
Dat is bij ons al gedaan. Nu nog de zolder afsluiten van de bovenste verdieping .

En op zoek naar een warmte pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vooral eentje die de benodigde 9 kW ook bij -10 kan leveren.
Als je het echt zeker wilt weten moet je eerst een winter monitoren. En dan je gasverbruik per dag (via slimme meter) bijhouden. En dan het verbruik van erg koude, bewolkte dagen terugrekenen naar -10. Dan weet je de warmtebehoefte. Dat delen door het beschikbare aantal uren per dag (stelregel is 22 uur excl SWW, of 21 uur per dag incl SWW) en je weet je WP-vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Andrehj schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 19:54:
[...]

Vooral eentje die de benodigde 9 kW ook bij -10 kan leveren.
Als je het echt zeker wilt weten moet je eerst een winter monitoren. En dan je gasverbruik per dag (via slimme meter) bijhouden. En dan het verbruik van erg koude, bewolkte dagen terugrekenen naar -10. Dan weet je de warmtebehoefte. Dat delen door het beschikbare aantal uren per dag (stelregel is 22 uur excl SWW, of 21 uur per dag incl SWW) en je weet je WP-vermogen.
Thx man! Ga ik mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Ik ga beneden ook met vvw doen straks en de overige 2 verdiepingen hebben radiatoren. Zouden jullie die dan gewoon open laten zodat overal het warme water doorheen gaat of zoveel mogelijk sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

Ben benieuwd naar het antwoord . Want wij laten altijd de ramen open overdag op de slaapkamers maar als je dan die radiatoren open laat heeft dat natuurlijk een negatief effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
AMARONE schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:48:
Ik ga beneden ook met vvw doen straks en de overige 2 verdiepingen hebben radiatoren. Zouden jullie die dan gewoon open laten zodat overal het warme water doorheen gaat of zoveel mogelijk sluiten?
Interessante vraag. Ik zou zeggen sluiten, zeker als je niet in de ruimtes hoeft te zijn. Ze verwarmen toch licht mee door de verwarming van de benedenverdieping heb ik me even terug laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Stel je hebt beneden deels vloerverwarming, en deels fancoils waarmee je onder het dauwpunt kan koelen.
Kun je dan tegelijkertijd de vloerverwarming tot 17 graden laten koelen en de fancoils lager dan het dauwpunt?

[ Voor 3% gewijzigd door verkeerslicht op 21-10-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

@verkeerslicht hoe wil je de verschillende temperaturen dan regelen? Ik zou dan de vloerverwarmingkoeling dichtzetten als je onder het douwpunt gaat.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
@timovd Geen idee ;) maar ik dacht misschien zijn daar geniale oplossingen voor. Dichtzetten zou idd dan de remedie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
Monoblok of split?
Mijn huis (vrijstaand jaren 70, 2 verdiepingen+vliering en redelijk geïsoleerd 160m2) heeft op de vliering nu CV met 22mm pijp naar beneden richting vloerverwarming/radiatoren. bestaande leidingwerk kan ik maar deels isoleren. Wat is dan de meest logische keuze:

1. Split WP, binnendeel op de vliering en dan overal de bestaande 22mm leiding gebruiken met 15mm aftakkingen naar de radiatoren, en 22mm aftakking naar de vloerverwarming?
Ik kan niet overal bij de leidingen, dus super goed isoleren hiervan gaat 't niet worden.

2. Monoblok, nieuwe 28mm pijp door de fundering de kruipruimte in en deze aansluiten op de bestaande 22mm pijp naar boven toe. Nieuwe 22mm aftakkingen naar nieuwe (lvt)radiatoren/fancoils/vloerverwarming. Al deze leidingen kan ik dan goed isoleren (behalve naar boven toe).
Daarnaast kan ik dan ook met de fancoils koelen.

n.b. radiatoren zullen zowel in situatie 1 als 2 vervangen worden omdat de bestaande radiatoren te weinig capaciteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
AMARONE schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 20:48:
Probleem is dat je WP pomp waarschijnlijk niet voldoende debiet heeft om overal een fatsoenlijke hoeveelheid water doorheen te pompen. Grote kans dat je vvw niet warm wordt omdat deze de hoogste weerstand heeft.
Dat is ook het hier vergruisde voordeel van een zoneregeling. Je kunt hydraulisch met gelijktijdigheden gaan rekenen waardoor je een kleinere WP kunt selecteren.
De kans dat alle ruimten gelijktijdig het maximale debiet nodig hebben is namelijk erg klein.
Dit is precies het idee achter een WTW ventilatie met CO2 regeling. Lucht brengen naar plaatsen waar het nodig is zodat je een kleinere ventilator kan gebruiken.
Water is nog steeds niet slim en daar heb je een regeling voor nodig om het naar de juiste plaats te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
JBtL schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Let op, deze site lijkt niet correct te berekenen wat het effect is van gedeeltelijk verwarmen van het huis. Ik zou gewoon uitgaan van het hele huis verwarmen (100%].
In het geval van 100% komt er een warmtevraag van 13.18kW uit. Best heftig. Dan zou 12kW zelfs te weinig zijn. Met WTW kom ik dan weer op 11kW uit. Dat maakt echt veel uit.

[ Voor 7% gewijzigd door verkeerslicht op 21-10-2022 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

@verkeerslicht vanuit je monoblok een veel dikkere pijp (32mm?) En dan aftakken naar 2x 22mm een optie? Je hebt veel meer flow nodig.
Wat ik destijds heb gedaan is de oude starre buis vervangen voor flex (geïsoleerd) door de twee aan elkaar te verbinden en zelfs een starre buis is prima te buigen, in mijn geval hoefde die niet met hergebruikt te worden.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
verkeerslicht schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:07:
[...]

Interessante vraag. Ik zou zeggen sluiten, zeker als je niet in de ruimtes hoeft te zijn. Ze verwarmen toch licht mee door de verwarming van de benedenverdieping heb ik me even terug laten vertellen.
Dat klopt, maar met een warmtepomp (en in mindere mate bij een condenserende (HR] ketel gaat het verminderde warmteverlies bij het dichtdraaien van radiatoren ook ten koste van de efficientie (bij radiatoren uit moet de vvw op hogere temperatuur warmte afgeven], waardoor je vaak net zo goed de radiatoren open kan draaien. Hangt wel af van de algemene isolatiegraad, en de eventuele aanwezigheid van isolatie tussen de verdiepingen (bijvoorbeeld in houtskeletbouw.

Hier eerder uitgelegd

JBtL in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

JBtL schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:11:
[...]

Dat klopt, maar met een warmtepomp (en in mindere mate bij een condenserende (HR] ketel gaat het verminderde warmteverlies bij het dichtdraaien van radiatoren ook ten koste van de efficientie (bij radiatoren uit moet de vvw op hogere temperatuur warmte afgeven], waardoor je vaak net zo goed de radiatoren open kan draaien. Hangt wel af van de algemene isolatiegraad, en de eventuele aanwezigheid van isolatie tussen de verdiepingen (bijvoorbeeld in houtskeletbouw.

Hier eerder uitgelegd

Wij hebben in onze badkamer Idd een radiator helemaal open op advies van de monteur omdat alle andere radiatoren dicht staan ( boven ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
timovd schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:47:
@verkeerslicht vanuit je monoblok een veel dikkere pijp (32mm?) En dan aftakken naar 2x 22mm een optie? Je hebt veel meer flow nodig.
Wat ik destijds heb gedaan is de oude starre buis vervangen voor flex (geïsoleerd) door de twee aan elkaar te verbinden en zelfs een starre buis is prima te buigen, in mijn geval hoefde die niet met hergebruikt te worden.
Thanks voor dit antwoord. Nog dikker is dus nog beter. Is hier nog een optimum aan?

Idee is om per radiator dan een 22mm aftakking te doen. Of is 16 per radiator ook prima? Wat voor buis is te prefereren hier, koper, uponor?

Als ik jou goed begrijp dan is dus eigenlijk optie 1 (split met binnendeel op de vliering aangesloten op 22) per definitie kansloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Niet online
JBtL schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:11:
[...]

Hier eerder uitgelegd

Mooi betoog in de gelinkte post. Ik leer veel bij ;). De laatste alinea over wtw begrijp ik alleen niet. Bedoel je dat een wtw weinig nut heeft t.o.v. normaal ventileren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBtL
verkeerslicht schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:51:
[...]

Mooi betoog in de gelinkte post. Ik leer veel bij ;). De laatste alinea over wtw begrijp ik alleen niet. Bedoel je dat een wtw weinig nut heeft t.o.v. normaal ventileren?
Nee, WTW beperkt het warmteverlies voor ventileren juist erg goed.

Maar het type ventilatiesysteem maakt niet uit bij het effect opendraaien van radiatoren op de verdiepingsvloer op het daadwerkelijke elektrische verbruik van de warmtepomp. Dat komt doordat de lucht juist wordt afgezogen in verwarmde ruimtes (badkamer,(woon]keuken etc.

Als je een kamer niet goed warm krijgt kan het ook zin hebben om als dat mogelijk is in de kamers ernaast de verwarming aan te zetten. Zeker bij recente woningen is het afgiftesysteem afgestemd op het berekende warmteverlies per kamer. Maar als vervolgens mensen radiatoren dicht gaan draaien omdat ze denken dat dit veel zuiniger is (bij een CV helpt het overigens wel een beetje, maar veel minder dan mensen denken] kloppen deze berekeningen niet meer wat tot comfortverlies kan leiden.

[ Voor 35% gewijzigd door JBtL op 22-10-2022 08:17 ]

Pagina: 1 ... 169 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.