Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 167 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.427 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Zwerius schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 16:37:
[...]

Ik weet inmiddels dat je soms nogal kernachtig bent in je uitspraken.
Overigens niet altijd terecht naar mijn mening, maar wat vind je nu een compleet onzin verhaal?
Dat wat ik er over schreef, of dat wat in het databoek staat?
En waarom dan?
Als je vind dat we waarde moeten hechten aan je meldingen, dan zou je toch minimaal een toelichting moeten geven.
op zich vrij logisch als je de marketing gewoon even negeert en kijkt naar de claims in de datasheet.

lees de specs maar eens goed. door een gat van 250mm moet je 6kW aan warmte zien te persen. leuk idee maar gaat niet gebeuren. niet op een manier dat iemand in die ruimte/huis er blij van word of in de buurt van die openingen staat. of je levert weer COP in. 250mm is net genoeg voor een warmtepompboiler van 3kW.

datasheet is zoals gewoonlijk compleet nutteloos voor dit soort verkopers. het is geen datasheet maar een marketingfolder met cijfertjes. de echte data die laat zien hoe dit ding echt draait staat er niet in. dat alleen al zou een enorme rode vlag moeten zijn voor iedereen die een beetje wat er vanaf weet zoals de mensen hier.
ze gebruiken een standaard regelunit die ook word gebruikt in commericele units. die zijn echter zo basaal dat je daar absoluut niet toffe waardes uit gaat halen. laat staan een net defrostgedrag.

de buitenunits die ze hebben zijn volgens mij aangepaste units van gree.

de marketingclaims vind ik niet eens de moeite waard om op te antwoorden, dat is gewoon een standaard geval van proberen een krom verhaal recht lullen. net als dat R290 word aangeprezen als de 2e komst van jesus volgens de marketing van de warmtepompboeren maar dat het 150 euro scheelt in goedkoper gas per installatie hebben we het maar even niet over....

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 17:13 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

JvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Gevoelsmatig voelt dit raar. Het uiteindelijke energieverlies van je woning wordt bepaald door de temperatuur van je buitenschil, oppervlakte en buitentemperatuur. Door minder kamers te verwarmen zijn delen van die schil lager in temperatuur en hebben dus minder verlies. Ja, temperatuur van het cv water heeft ook invloed op de efficiëntie, maar dat staat toch los van bovenstaand? Of mis ik iets?
Heel afhankelijk van de situatie etc.

Ik heb bijvoorbeeld isolatie in mijn verdiepingsvloeren, als ik boven geen verwarming gebruik wordt het hoogstens 15 graden met koude dagen.

Maar als het beneden bijvoorbeeld 21 graden is en er lekt heel veel warmte door de verdiepingsvloeren na boven heeft het wel degelijk nut om boven ook de verwarming aan te zetten.
+ hoe meer flow hoe makkelijker je warmtepomp zijn vermogen kwijt kan, wat resulteert in een lagere aanvoertemperatuur.

Het is altijd een discussie, iedereen moet lekker zelf bepalen hoe en wat…
Dat sommige hier hun mening doordrukken omdat het efficiënter is, maar sommige hebben meer de nadruk op comfort boven efficiëntie.
+ veel mensen willen het in de slaapkamer liever 18 graden, een iets koudere slaapkamer is eerlijk gezegd ook gezonder.

Rondje Google:

https://www.matras.info/s...mertemperatuur-om-slapen/

https://loof.nl/blogs/loo...pen-op-zijn-scandinavisch

https://www.essent.nl/ken...peratuur-in-de-slaapkamer

Enzovoorts….

Het is gewoon de afweging welke jezelf maakt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 07:20
flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:06:
[...]

op zich vrij logisch als je de marketing gewoon even negeert en kijkt naar de claims in de datasheet.

lees de specs maar eens goed. door een gat van 250mm moet je 6kW aan warmte zien te persen. leuk idee maar gaat niet gebeuren. niet op een manier dat iemand in die ruimte/huis er blij van word of in de buurt van die openingen staat. of je levert weer COP in. 250mm is net genoeg voor een warmtepompboiler van 3kW.

datasheet is zoals gewoonlijk compleet nutteloos voor dit soort verkopers. de echte data die laat zien hoe dit ding echt draait staat er niet in. dat alleen al zou een enorme rode vlag moeten zijn voor iedereen die een beetje wat er vanaf weet zoals de mensen hier.
ze gebruiken een standaard regelunit die ook word gebruikt in commericele units. die zijn echter zo basaal dat je daar absoluut niet toffe waardes uit gaat halen. laat staan een net defrostgedrag.
Als je de datasheet echt goed bekijkt, zie je dat de aansluitingen van de luchtkanalen niet rond 250 mm zijn, maar elk 250 x 500 mm zijn.

Nog steeds niet erg groot, maar wel 2,5 x zo groot als door jou verondersteld.

Dus jouw getallen van de warmtepompboiler volgend (250 mm is net genoeg voor een WP boiler van 3 kW), zou ik dan dus op 2,5 x zoveel ofwel 2,5 x 3 = 7,5 kW uitkomen.

Klopt dus aardig....

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Zwerius schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:18:
[...]

Als je de datasheet echt goed bekijkt, zie je dat de aansluitingen van de luchtkanalen niet rond 250 mm zijn, maar elk 250 x 500 mm zijn.

Nog steeds niet erg groot, maar wel 2,5 x zo groot als door jou verondersteld.

Dus jouw getallen van de warmtepompboiler volgend (250 mm is net genoeg voor een WP boiler van 3 kW), zou ik dan dus op 2,5 x zoveel ofwel 2,5 x 3 = 7,5 kW uitkomen.

Klopt dus aardig....
ok, dan gaan we daarin mee.

dus dan moet je 2 rechthoekige gaten van 30x60 cm in je muren laten zagen met een redelijke afstand van elkaar en dat ook nog netjes in je huis zien rond te breien. klinkt als een sucsesformule. en dan hebben we het nog niet over de herrie in huis. die compressor zal je echt wel gaan horen snachts. die fan moet immers ook meer werk verzetten in vergelijking met een buitenunit (hij is ook kleiner). en ook al heb je de kanalen wat geisoleerd is dat nog steeds een beste oppervlakte aan kanalen die de kou naar binnen trekt.

en ik mis nog steeds de echte data. vooral als het koud is.

ik hou mijn advies wel bij een monoblok achterin de tuin knikkeren. een geultje graven voor een leiding is een stuk minder gedoe en goedkoper dan een expert erbij halen om te zien of dat uberhaupt kan op de plek waar het moet komen en die enorme gaten laten maken op zon manier dat je gevel niet instort. de WAF om 2 joekels van inlaten aan de muur te hebben zal ook nog een leuke discussie opleveren denk ik....

installaties zoals dit zijn bedoeld voor kleine kantoren en zo of in elk geval panden met een echte technische ruimte. niet de doorsnee neerlansche woning.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 17:45 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 07:20
flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:27:
[...]

ok, dan gaan we daarin mee.

dus dan moet je 2 rechthoekige gaten van 30x60 cm in je muren laten zagen met een redelijke afstand van elkaar en dat ook nog netjes in je huis zien rond te breien. klinkt als een sucsesformule. en dan hebben we het nog niet over de herrie in huis. die compressors zal je echt wel gaan horen snachts. die fan moet immers ook meer werk verzetten in vergelijking met een buitenunit. en ook al heb je de kanalen wat geisoleerd is dat nog steeds een beste oppervlakte aan kanalen die de kou naar binnen trekt.

en ik mis nog steeds de echte data. vooral als het koud is.

ik hou mijn advies wel bij een monoblok achterin de tuin knikkeren. een geultje graven voor een leiding is een stuk minder gedoe en goedkoper dan een expert erbij halen om te zien of dat uberhaupt kan op de plek waar het moet komen en die enorme gaten laten maken op zon manier dat je gevel niet instort. de WAF om 2 joekels van inlaten aan de muur te hebben zal ook nog een leuke discussie opleveren denk ik....
Ik ben met je eens dat je best behoorlijke kanaaloppervlakken hebt waar koude lucht langs stroomt. Maar ik ga er van uit dat je die goed kunt isoleren, zodat het weglekken van warmte uit de woning naar de kanalen wel beperkt kan worden. Bovendien betreft het natuurlijk niet zoveel m2's. Ik denk dat je met een 3 a 4 m2 al een heel eind komt.
Terwijl ter vergelijking je spouwmuur naar buiten (afhankelijk van de grootte van de woning) natuurlijk al gauw richting 60-100m2 gaat.

In de datasheet zie je thermische, elektrische vermogens en COP bij Tb=-10°C en Ta= 35 en 55°C (op blz 33 van 38)

Het werkbereik (voor verwarming) gaat tot Tb=-22°C, hoewel dan wel het verwarmingsvermogen wat reduceert natuurlijk. Zie grafische weergave op blz. 30 van 38.

Wat wil je dan nog meer weten?

Wat het instorten van gevels betreft, maak je het denk ik wel meteen weer erg dramatisch.
Inderdaad als je door een gevel gaat, moet je er even goed naar (laten) kijken. In de meeste gevallen denk ik dat je praat over de WP op zolder (daar waar eerst de CV-ketel zat) met doorvoeren door het dak.
En ook dan moet je natuurlijk niet dwars door gordingen of spanten zagen, maar het lijkt me "normal practice" dat je naar dat soort dingen altijd even goed kijkt.

Geluid lijkt me in die zin wel een puntje, dat ik hem niet zo maar op een houten zoldervloer zou zetten. Waarmee ik niet wil zeggen dat het helemaal niet kan.
Maar op een betonnen zoldervloer, met de WP op veren en evt. een (zelfbouw) geluidskast er om heen, lijkt me een heel eind te komen.

Verder kan ik natuurlijk niet garanderen dat de cijfers in de datasheet allemaal kloppen, maar daar gaan we bij andere leveranciers ook van uit, dus laten we dat hier ook even aannemen.

Maar goed. Je bent er duidelijk niet van gecharmeerd. Dat mag.
Mijn vraag was of er iemand ervaring mee had. Jij hebt dat kennelijk niet. Prima.

Misschien zijn er nog anderen die wel werkelijke ervaring met dit product hebben?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je bent wel erg makkelijk over de zaken die het gewoon veel duurder maken. of je nu door de muur moet of een dak zit gewoon een enorme kostenpost. en dan hebben we het niet over de lagere efficientie wat je gewoon de aankomende tig jaar meer geld kost.

of het een ding is wat je in een huis wilt hebben moet je vragen aan de mensen die zo'n dakraam-bak hebben waar een warmtepomp in zit. dat is grofdweg hetzelfde aparaat. en hoeveel mensen inmiddels dat hele feest eruit hebben laten slopen omdat ze gek worden van het geluid en resonaties. daar zijn er ook genoeg van.

en nee, die grafieken missen flink wat gegevens wat juist de cijfers zijn die het verschil maken. het ziet er compleet uit maar dat is het niet. vergelijk het maar eens met de datasheets van mitsubishi bijvoorbeeld. en een bedrijf die die info niet geeft (of heeft) moet je gewoon ERG argwanend mee zijn om mee in zee te gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-09 19:07
flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:37:
[...]
nee, de temperatuur van de schil veranderd bijna niet. het verschil is stukken kleiner dan de winst die je maakt door op een lagere watertemperatuur te stoken. dat je een kamer niet verwarmd wilt niet zeggen dat het daar even warm/koud is als buiten. maar de andere kamers moeten dat verschil wel goedmaken. meer kamers op lagere tempertuur warmhouden kost minder energie dan 1 kamer gloeiend heet moeten stoken.
Dus wat jullie zeggen is eigenlijk het volgende: verlaging van de temperatuur van een kamer/huis door een zonesysteem (of door nachtverlaging) heeft bij een conventionele cv zin, omdat dat het verschil in efficiëntie in warmteproductie als hij op een hogere temperatuur moet stoken kleiner is dan bij een warmtepomp. Dus als een warmtepomp pieken moet opwekken, gaat de efficiëntie dusdanig achteruit dat dat meer kost dan het licht verhoogde verlies door de hogere kamertemperatuur. Is hier onderzoek of documentatie van? (niet dat ik jullie niet geloof, maar het is lastig om op bierviltje te berekenen).

Ook hoor ik dat een zone systeem als comfort systeem kan worden gebruikt. Dus ik zou de evohome kunnen handhaven, de 80m2 woonkamer altijd open zetten en bijvoorbeeld doordeweeks het kantoor laten meedraaien op setpoint 20 en weekend op 18. En zones zoals de hal op een lagere setpoint (17) laten meedraaien. Zo stook ik gevoelsmatig niet onzinnige dingen warm, maar is er wel de redelijk constante warmtevraag die de warmtepomp wil.

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:09:
[...]
Is hier onderzoek of documentatie van? (niet dat ik jullie niet geloof, maar het is lastig om op bierviltje te berekenen).
nee, daar is niet een universeel document voor omdat het relatief simpele rekensommen zijn die doorgaans worden gedaan door ontwerpers.

in de basis veranderd je warmtevraag niet, dat is een vast gegeven. en een warmtepomp haalt grofweg ergens tussen de 1,5 en 2% efficentie op elke graad die je lager kan stoken. (vuistregel cijfers)
als je dus 20% efficeintie moet inleveren omdat je 10 graden heter moet stoken omdat de helft van de afgifte open staat kan je hopelijk wel voorstellen dat die manier van stoken gewoon niet werkt zoals je verwacht.

dus ja, je kan rustig wel 1 of 2 kamers afregelen op een lagere temperatuur (dat is iets anders dan helemaal niet stoken daar, er is een middenweg) maar het is wel belangrijk dat in normaal bedrijf alles gewoon openstaat. dat is ook iets waar je warmtepomp ook tegenkan zolang je afgifte maar hoger is dan wat je warmtepomp kan produceren.

als het in het huis zit is het niet onzinnig om warm te stoken. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 18:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:30 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdBosch
flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:19:
[...]
als je dus 20% efficeintie moet inleveren omdat je 10 graden heter moet stoken omdat de helft van de afgifte open staat kan je hopelijk wel voorstellen dat die manier van stoken gewoon niet werkt zoals je verwacht.
Ik ben van origine bouwkundig ingenieur, heb zelfs R-waardes proefondervindelijk moeten vaststellen, maar deze inefficiëntie van de warmtepomp bij hogere temperaturen verandert de zaak wel ja. En voor mijn begrip, die hogere temperaturen komen dus doordat de evohome niet-modulerend met de warmtepomp kan communiceren en plots een grote warmtevraag neerlegt? En de ‘eigen’ thermostaat van de warmtepomp regelt op een constante temperatuur, eventueel weersafhankelijk?

Dan zet ik de thermostaat van de warmtepomp wel naast de evohome, en dan stuurt de evohome alleen de kleppen van de overige kamers, zonder de waterpomp aan te kunnen sturen. Dan kan het buffervat en de extra pompgroep ook weg neem ik aan? Scheelt weer 1000 euro!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Ik ben van origine bouwkundig ingenieur, heb zelfs R-waardes proefondervindelijk moeten vaststellen, maar deze inefficiëntie van de warmtepomp bij hogere temperaturen verandert de zaak wel ja. En voor mijn begrip, die hogere temperaturen komen dus doordat de evohome niet-modulerend met de warmtepomp kan communiceren en plots een grote warmtevraag neerlegt? En de ‘eigen’ thermostaat van de warmtepomp regelt op een constante temperatuur, eventueel weersafhankelijk?

Dan zet ik de thermostaat van de warmtepomp wel naast de evohome, en dan stuurt de evohome alleen de kleppen van de overige kamers, zonder de waterpomp aan te kunnen sturen. Dan kan het buffervat en de extra pompgroep ook weg neem ik aan? Scheelt weer 1000 euro!
nee, die hogere temperaturen komen omdat je stooklijn te hoog staat. en als je dus met buffervaten en aanverante zaken aan het rommelen bent moet je die ook (onnodig) hoger hebben staan om de inefficientie die je zelf in het systeem brengt (door je afgifte te knijpen) op te vangen.

probeer te denken op een andere manier. de thermostaat vraagt niet om warmte maar moet ingrijpen waneer het te warm word. dat is wat je met een goede stooklijn doet. dus al die buffervat en pompgroepen gewoon weg en de warmtepomp direct in het systeem laten pompen. en dan zorgen dat de warmtepomp zo lang mogelijk runs maakt door de temperatuur van het water (dus je stooklijn) dusdanig in te stellen dat je zo lang mogleijk aan het draaien bent (dus enkele uren). de langer het duurt voor je "doorschiet" en de thermostaat ingrijpt de efficeinter de boel draait. welke thermostaat je daarvoor gebruikt staat redelijk vrij natuurlijk.
al moet je natuurlijk wel een balans vinden om het comfort ook op peil te houden maar als het het eenmaal goed ingesteld is zal je zien dat het een stuk zuiniger draait en op veel stabielere temperaturen. immers gebruik je maar 1 a 2 graden nachtverlaging en niet 5+ zoals je waarschijnlijk nu doet.
dat je met een evhome of tado nog wat naregeling hebt op bepaalde kamers maakt relatief weinig uit zolang je de verschillen maar niet onnodig groot maakt en het grootste deel van je huis nog steeds altijd aan staat.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ronald.42 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 18:29:
[...]

Ja dat stond niet in je vorige post, daar zei je dat je boven niet stookte. Niet hoe warm het daar was
Vervolgens zei je dat je het nu op 19 graden stookt..
:S
Ik stook het ook naar 19 graden bij koude periodes zoals ik reeds schreef. Lezen, ;) Maar wat wil je nu bereiken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:30 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:27:
[...]
al moet je natuurlijk wel een balans vinden om het comfort ook op peil te houden maar als het het eenmaal goed ingesteld is zal je zien dat het een stuk zuiniger draait en op veel stabielere temperaturen. immers gebruik je maar 1 a 2 graden nachtverlaging en niet 5+ zoals je waarschijnlijk nu doet.
Aha, dus de stooklijn bepaalt. Helder. De bijbehorende thermostaat is dus meer een rem dan aanjager. Interessant!

Ons huis is jaren 70, maar flink gerenoveerd (nieuw dak van Rc 6, vloer van Rc 3.5, spouw geïsoleerd en HR++ rondom). Temperatuur zakt dus niet heel veel in de nacht.

Maar ik ga jouw advies opvolgen, klinkt goed. Geen buffervat, gewoon rechtstreeks op het huis. Dan zie ik later wel of de badkamer warm genoeg wordt met de grote radiator, anders een ventilatortje erbij of LTV radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ronald.42 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:37:
[...]

Ik helemaal niks.

Je zei dat je boven geïsoleerd had en daardoor 30% bespaarde terwijl je daar niet stookte.
En dat je daar nu wel stookt naar 19 graden.

Ik vroeg me af wat je gebruik geweest zou zijn als je daar zonder isolatie ook naar 19 graden had gestookt.

Want in dat voorgaande verhaal gaf je niet aan wat de temperatuur op die Ongeisoleerde boven verdieping was.
Ik schreef helemaal geen niet stookte. Ik schreef in mijn eerste melding: Toen ik 10 jaar geleden mijn zolder dak isoleerde @Superbeagle ;) ging het verbruik met 25/30 procent naar beneden terwijl ik boven altijd nauwelijks stook(te).

En : Ik houd het boven op 19 graden daarom.

Dit alles in mijn eerste post. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Aha, dus de stooklijn bepaalt. Helder. De bijbehorende thermostaat is dus meer een rem dan aanjager. Interessant!

Ons huis is jaren 70, maar flink gerenoveerd (nieuw dak van Rc 6, vloer van Rc 3.5, spouw geïsoleerd en HR++ rondom). Temperatuur zakt dus niet heel veel in de nacht.

Maar ik ga jouw advies opvolgen, klinkt goed. Geen buffervat, gewoon rechtstreeks op het huis. Dan zie ik later wel of de badkamer warm genoeg wordt met de grote radiator, anders een ventilatortje erbij of LTV radiator.
afhankelijk van wat je koopt is de afstandsbedieding exact dat: de afstandbediening. vooral die van de panasonic is nouwelijks een thermostaat te noemen. het is vrijwel altijd beter om je eigen thermostaat te gebruiken dan de afstandsbediening die erbij zit. die kan je rustig ergens anders ophangen waar de zon niet schijnt (zoals de meterkast.... O-) )

fun fact: een goedkope T33 heeft grofweg evenveel afgifte als een vergelijkbare LTV zoals een jaga.... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:42:
[...]
afhankelijk van wat je koopt is de afstandsbedieding exact dat: de afstandbediening. vooral die van de panasonic is nouwelijks een thermostaat te noemen. het is vrijwel altijd beter om je eigen thermostaat te gebruiken dan de afstandsbediening die erbij zit. die kan je rustig ergens anders ophangen waar de zon niet schijnt
Er komt een Nefit Enviline. Daarbij zit een simpele thermostaat Moduline 1010H. Maar hoe zou de bestaande thermostaat (in mijn geval evohome) dan moeten regelen? Hij heeft een standje voor warmtepomp, zoals maar 1x per uur schakelen en minimaal 30m of langer aan. Maar dan ben je weer aan het sturen, ipv afremmen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:16:
[...]

Er komt een Nefit Enviline. Daarbij zit een simpele thermostaat Moduline 1010H. Maar hoe zou de bestaande thermostaat (in mijn geval evohome) dan moeten regelen? Hij heeft een standje voor warmtepomp, zoals maar 1x per uur schakelen en minimaal 30m of langer aan. Maar dan ben je weer aan het sturen, ipv afremmen, toch?
evhome moet je alleen bezig laten houden met je kantoor of slaapkamer naregeling. niet van het aansturen van de warmtepomp zelf. voor de regeling pak je gewoon een normale thermostaat in de hoofdruimte. daar kan je de bijgeleverde thermostaat voor gebruiken. die is an zich niet verkeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
JvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:23:
[...]

Gevoelsmatig voelt dit raar. Het uiteindelijke energieverlies van je woning wordt bepaald door de temperatuur van je buitenschil, oppervlakte en buitentemperatuur. Door minder kamers te verwarmen zijn delen van die schil lager in temperatuur en hebben dus minder verlies. Ja, temperatuur van het cv water heeft ook invloed op de efficiëntie, maar dat staat toch los van bovenstaand? Of mis ik iets?
Ja, je hebt minder warmte nodig, maar (zo gast dit verhaal), je hebt minder elektriciteit nodig om diezelfde hoeveelheid warmte op te wekken (hogere COP).

Je bent dus "zuiniger" in elektriciteitsverbruik, maar wel meer warmte aan het opwekken.

Overigens houdt de theorie hierachter helemaal geen rekening met ventilatieverliezen. Het verhaal gaat op voor goed geïsoleerde huizen met wtw balansventilatie, maar met type-C ventilatie (natuurlijke aanvoer) al niet snel meer... Is een paar pagina's terug ook al bediscussieerd.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
@JvdBosch Evohome kun je instellen met een Honeywell Vision of Chronotherm modulation. Daarmee kun je de periodetijd op 4 uur zetten (parameter 2). Standaard is dat 12 minuten, dat is te kort voor een WP. Was even in de war met de HCE20 / HCE80

De WP stuur je met het aan/uit signaal aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Blihi op 16-10-2022 20:38 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:19:
[...]

evhome moet je alleen bezig laten houden met je kantoor of slaapkamer naregeling. niet van het aansturen van de warmtepomp zelf. voor de regeling pak je gewoon een normale thermostaat in de hoofdruimte. daar kan je de bijgeleverde thermostaat voor gebruiken. die is an zich niet verkeerd.
Dat kan, maar dan heb je master/slave regeling en ook in dat geval moet je die evohome herprogrammeren naar veel grotere periodetijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Blihi schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:34:
[...]

Dat kan, maar dan heb je master/slave regeling en ook in dat geval moet je die evohome herprogrammeren naar veel grotere periodetijden.
nee, want je sluit de evhome niet aan op de warmtpeomp maar alleen op de naregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:37:
[...]

nee, want je sluit de evhome niet aan op de warmtpeomp maar alleen op de naregeling.
En dan heb je dus master/slave regeling op 12 minuten intervallen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Maar goed. In dit topic wordt zoneregeling als de duivel beschouwd, terwijl het wel degelijk goed in te regelen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Blihi schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:38:
[...]

En dan heb je dus master/slave regeling op 12 minuten intervallen....
nee, want de evhome weet niet of de warmtepomp aanstaat en regelt alleen de klep van de betreffende ruimte. dus die kan rustig wel vragen (de klep openzetten) maar als de hoofdruimte al op temperatuur is zal er geen warmte opgewekt worden totdat de hoofdruimte ver genoeg is afgekoeld.

zoneregeling is niks duivels maar in normale woningen is het pand gewoon te klein om er profijt van te hebben of er effectief gebruik van te kunnen maken.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

nee, want de evhome weet niet of de warmtepomp aanstaat en regelt alleen de klep van de betreffende ruimte. dus die kan rustig wel vragen (de klep openzetten) maar als de hoofdruimte al op temperatuur is zal er geen warmte opgewekt worden totdat de hoofdruimte ver genoeg is afgekoeld.
Dat is dus de definitie van master/slave regeling.
zoneregeling is niks duivels maar in normale woningen is het pand gewoon te klein om er profijt van te hebben of er effectief gebruik van te kunnen maken.
Dat is geen algemene waarheid, maar voor jou wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Blihi schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:44:
[...]
Dat is dus de definitie van master/slave regeling.
net als een radiatorkraan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Blihi schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:44:

[...]

Dat is geen algemene waarheid, maar voor jou wel.
MWha

Toon het eens aan dan?
Afhankelijk van je systeem?
Je flow
Je tweaks
Enz enz

Kan me niet voorstellen dat je tegen een KISS systeem opkunt met allerlei ellende erom heen.
En daar de kosten van telt
Dat het echt in een huis werkt.

De vraag is waarom?

Mss beter om een paar deurdrangers te monteren, zodat je ruimtes..

Erg benieuwd

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Blihi schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:31:
@JvdBosch Evohome kun je instellen met een Honeywell Vision of Chronotherm modulation. Daarmee kun je de periodetijd op 4 uur zetten (parameter 2). Standaard is dat 12 minuten, dat is te kort voor een WP.
Maar dan zit ik nog wel met de mogelijkheid dat alle groepen dicht zitten, en is een buffervat weer nodig? Of is daar nog wat slims in te regelen (of is dat met die periodetijd gefixt?

Ik kan beide dingen proberen:
- evohome als kleppensturing op non-huiskamer groepen (naast moduline), en
- evohome als WP aansturing met 4u periodetijd.
Ik ga de WP sowieso helemaal uitlezen, dus dan zie ik vanzelf wat werkt. Maar dan laat ik het buffervat dus graag weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

JvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:59:
[...]

Maar dan zit ik nog wel met de mogelijkheid dat alle groepen dicht zitten, en is een buffervat weer nodig? Of is daar nog wat slims in te regelen (of is dat met die periodetijd gefixt?

Ik ga de WP sowieso helemaal uitlezen, dus dan zie ik vanzelf wat werkt. Maar dan laat ik het buffervat dus graag weg.
je gebruikt de evhome uitsluitend op de ruimtes die je nageregeld wilt hebben zoals een slaapkamer. alle andere ruimtes hebben dus geen regeling en lopen gewoon mee op de WP en de woonkamerthermostaat. als die kamers te warm worden ten opzichte van de referentieruimte (de woonkamer doorgaans) moet je die dus afknijpen zodat er minder warmte inkomt (dus debiet naar die kamer verlagen) en dus niet een motor op zetten en de hele boel afsluiten. dat is juist wat je niet moet doen. de balans moet voor alle ruimtes gelijk zijn als alles openstaat voor "normaal" bedrijf. je evhome kan dan eventueel ingrijpen in een slaapkamer of zo als je het graag daar iets koeler wilt. in de basis moet het hele huis gewoon egaal opwarmen zodat je wp zo efficent mogelijk kan lopen. dus niet het halve huis gaan naregelen. eerst zorgen dat de balans in je huis goed is zodat je niet hoeft na te regelen.

de evhome sluit je dus NIET aan op de WP.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
Zwerius schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:49:
[...]

Ik ben met je eens dat je best behoorlijke kanaaloppervlakken hebt waar koude lucht langs stroomt. Maar ik ga er van uit dat je die goed kunt isoleren, zodat het weglekken van warmte uit de woning naar de kanalen wel beperkt kan worden. Bovendien betreft het natuurlijk niet zoveel m2's. Ik denk dat je met een 3 a 4 m2 al een heel eind komt.
Terwijl ter vergelijking je spouwmuur naar buiten (afhankelijk van de grootte van de woning) natuurlijk al gauw richting 60-100m2 gaat.

In de datasheet zie je thermische, elektrische vermogens en COP bij Tb=-10°C en Ta= 35 en 55°C (op blz 33 van 38)

Het werkbereik (voor verwarming) gaat tot Tb=-22°C, hoewel dan wel het verwarmingsvermogen wat reduceert natuurlijk. Zie grafische weergave op blz. 30 van 38.

Wat het instorten van gevels betreft, maak je het denk ik wel meteen weer erg dramatisch.
Inderdaad als je door een gevel gaat, moet je er even goed naar (laten) kijken. In de meeste gevallen denk ik dat je praat over de WP op zolder (daar waar eerst de CV-ketel zat) met doorvoeren door het dak.
En ook dan moet je natuurlijk niet dwars door gordingen of spanten zagen, maar het lijkt me "normal practice" dat je naar dat soort dingen altijd even goed kijkt.

Geluid lijkt me in die zin wel een puntje, dat ik hem niet zo maar op een houten zoldervloer zou zetten. Waarmee ik niet wil zeggen dat het helemaal niet kan.
Maar op een betonnen zoldervloer, met de WP op veren en evt. een (zelfbouw) geluidskast er om heen, lijkt me een heel eind te komen.

Verder kan ik natuurlijk niet garanderen dat de cijfers in de datasheet allemaal kloppen, maar daar gaan we bij andere leveranciers ook van uit, dus laten we dat hier ook even aannemen.

Mijn vraag was of er iemand ervaring mee had. Jij hebt dat kennelijk niet. Prima.

Misschien zijn er nog anderen die wel werkelijke ervaring met dit product hebben?
Compliment voor Flippy dat hij op een schitterende manier verwoordt dat deze pomp een gigantische prul is.
Ben het roerend met hem eens. Zonde van je geld. Gaat niet werken.

De opstelling van Zwerius is mij niet geheel duidelijk. Enerzijds staat hij volledig achter de door verkoper aangevoerde specs, maar anderzijds toch erg benieuwd naar eventuele ervaringen in de praktijk.
Zwerius, laat je niet kennen en schaf de WP aan en deel je ervaringen hier. ;) ;)
Kunnen we smullen _/-\o_ _/-\o_

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
JvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 19:38:
[...]

Wij hebben ook een huis uit de jaren 70. Pana 5 kW staat op de dakkapel. En parallel aangesloten op CV systeem. CV alleen voor sanitair. Elec boiler is besteld. Vloerverwarming ligt op 10 cm. Geen zoneregeling.
De vloerverwarming is mijn buffervat. Op de zolder ( hobbyruimte)staan 2 T33 radiatoren geheel open. 20 graden met gemak.
Draaien al jaren op stooklijn. September gaat de WP aan en Maart/april gaat hij uit. Kamer temperatuur constant 20/21 graden. Met de shift kunnen we nog 5 graden hogere of 5 graden lagere teperatuur tijdelijk instellen. Huis niet overdreven geïsoleerd.
Niet teveel prutsen aan een WP. Wil je instellingen wijzigen, doe dit met kleine stapjes en geef de WP de tijd om zich aan te passen. Totaal niet te vergelijken met het stookgedrag van een CV. installatie

[ Voor 4% gewijzigd door arnnold op 16-10-2022 22:42 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
arnnold schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 22:12:
[...]

Compliment voor Flippy dat hij op een schitterende manier verwoordt dat deze pomp een gigantische prul is.
Ben het roerend met hem eens. Zonde van je geld. Gaat niet werken.

De opstelling van Zwerius is mij niet geheel duidelijk. Enerzijds staat hij volledig achter de door verkoper aangevoerde specs, maar anderzijds toch erg benieuwd naar eventuele ervaringen in de praktijk.
Zwerius, laat je niet kennen en schaf de WP aan en deel je ervaringen hier. ;) ;)
Kunnen we smullen _/-\o_ _/-\o_
Heb je al gecheckt of je subsidie op de aanschaf van dit apparaat kunt krijgen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

niet helemaal afkraken. zulke machines hebben een plaats. goed voorbeeld is op een dak/technische ruimte van een kantoor of hotel of vergelijkbaar waar er beperkingen zijn in wat er buiten mag staan. veel steden hebben beperkingen op daken in de binnenstad om maar wat te noemen. voor zoiets is een aparaat als dit best een optie. al zijn er natuurlijk voor zulke gevallen mooier spul te krijgen van degelijke merken.

dit soort aparaten hebben gewoon niks te zoeken in normale nederlandse woningen net als een heleboel andere machines die warm water maken van lucht. er zijn zoveel geuren en kleuren te krijgen op de markt dat er voor elk bakje wel een deksel is te vinden. maar deze deksel past gewoon niet op een nederlands huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Zwerius Dat is gewoon een ventilatie warmtepomp.
Inventum heeft er al jaren een in de vorm van een spaarpomp en de ecolution pompen.
Qua geluid vallen ze wel mee, mijn ouders hebben vanaf dat de spaarpomp uitkwam er 1, nu is deze weer eruit ivm full electric.

Ik heb een paar woningen meegemaakt in NL met zo’n ecolution icm een elektrische doorstroom toestel.
Wel moet de woning hier geschikt voor zijn.
Deze woningen waren ook best wel aangepast zodat de ventilatie warmtepomp goed tot zijn recht komt.
Dus een plug and play oplossing is dit zeker niet!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 01:46
Zwerius schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 17:49:
[...]

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar praktijk ervaring met deze binnen opstelling al is het alleen maar om te vergelijken met die van mij (Hotjet NAV5i zie Enzavu Warmtepomp zonder buitenunit ervaringen) die is een stukje kleiner en heeft 250 mm aanvoer en uitblaas.
@flippy is wat kort door de bocht maar raakt wel de zorgpunten. Hoewel die versi-i in- en uitvoergaten heeft van 250x500 wodt daar wel een verloopstuk op gemonteerd naar 250 rond. Mijn ervaring is dat tot 700 m3/h nagenoeg geruisloos door 250mm rond gaat, daarboven is het hoorbaar zowel binnen bij de luchtkanalen als buiten. Mijn woning heeft ventilatie type C en dat maakt ook hoorbaar geluid, zelfs meer als deze op standje 2 of 3 staat. Geluid buiten komt dan overeen met uitblaas van een afzuigkap tijdens koken. Dus op zolder naast een open trapgat is niet ideaal, hoewel ik in de slaapkamers alleen bij vol vermogen nog iets van het geluid waarneem. Maar kan je de binnenopstelling in een afgesloten ruimte plaatsen dan zal geluid binnen geen issue moeten zijn. (btw ook de HR ketel die ik had was hoorbaar)

Prijs zal wel een dingetje zijn, zelf schrijven ze
Montagetijd van het totale systeem neemt af van 24 uur, met tevens gebruik makend van minder gecertificeerd personeel. Dit levert een besparing op per installatie van € 1.200: traditioneel € 1.800 naar € 600 excl BTW. De warmtepomp is op dit moment nog duurder dan vergelijkbare modellen met buitendeel.
600 excl BTW voor installatie wie ga je daarvoor vinden???

Dan heb je nog wat extra kosten voor de luchtkanalen naar buiten Naast kosten voor de gaten in muur of dak (waarvoor de installateur waarschijnlijk een derde gaat inhuren) komt daar nog materiaal bij ca. € 450 voor 2x geïsoleerde geveldoorvoer of ca. € 900 voor 2x geïsoleerde dakdoorvoer inclusief loodslab.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03:03
Blihi schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:29:
[...]

Ja, je hebt minder warmte nodig, maar (zo gast dit verhaal), je hebt minder elektriciteit nodig om diezelfde hoeveelheid warmte op te wekken (hogere COP).

Je bent dus "zuiniger" in elektriciteitsverbruik, maar wel meer warmte aan het opwekken.

Overigens houdt de theorie hierachter helemaal geen rekening met ventilatieverliezen. Het verhaal gaat op voor goed geïsoleerde huizen met wtw balansventilatie, maar met type-C ventilatie (natuurlijke aanvoer) al niet snel meer... Is een paar pagina's terug ook al bediscussieerd.
En toen ook al aangegeven dat het ventilatiesysteem niet uitmaakt aangezien de ventilatielucht in de verwarmde ruimtes (badkamer, wc beneden & keuken] wordt afgezogen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 23:06:
niet helemaal afkraken. zulke machines hebben een plaats. goed voorbeeld is op een dak/technische ruimte van een kantoor of hotel of vergelijkbaar waar er beperkingen zijn in wat er buiten mag staan. veel steden hebben beperkingen op daken in de binnenstad om maar wat te noemen. voor zoiets is een aparaat als dit best een optie. al zijn er natuurlijk voor zulke gevallen mooier spul te krijgen van degelijke merken.

dit soort aparaten hebben gewoon niks te zoeken in normale nederlandse woningen net als een heleboel andere machines die warm water maken van lucht. er zijn zoveel geuren en kleuren te krijgen op de markt dat er voor elk bakje wel een deksel is te vinden. maar deze deksel past gewoon niet op een nederlands huis.
Heerlijk deze mening maar het ene nederlandse huis is de ander niet, en lijken de woningen gelijk dan zijn er weer grote verschillen in buitenruimte. Ik snap jouw ideaal plaatje van monoblok achterin je tuin, maar genoeg die daar niet de ruimte voor hebben zonder dat het ‘ding’ in de weg staat. Sommige vinden het mooi zo'n stuk techniek in het zicht, anderen walchen ervan en vinden het hun woongenot aantasten. Ik zie het als een mogelijke oplossing, specs zijn in mijn ogen prima. Misschien moet er binnen nog een wandje geplaatst worden als je geluid in je huis verder wil elimineren.

Voordelen van binnen opstellingen zijn wel dat onderhoud en reparatie altijd droog kan ongeacht de weersomstandigheden. Aangezien het geheel binnen staat heeft het niet te lijden onder regen, sneeuw, afvallend blad, spelende kinderen en vandalisme.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JBtL schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 00:18:
[...]

En toen ook al aangegeven dat het ventilatiesysteem niet uitmaakt aangezien de ventilatielucht in de verwarmde ruimtes (badkamer, wc beneden & keuken] wordt afgezogen.
Maar de ventilatielucht wordt bij een type C systeem van buiten aangezogen. Het warmteverlies door standaardventilatie is dus aanzienlijk, want je zuigt actief koude lucht naar binnen, warmt die op in de verwarmde ruimtes en blaast die weer naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-09 19:16
flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

je gebruikt de evhome uitsluitend op de ruimtes die je nageregeld wilt hebben zoals een slaapkamer. alle andere ruimtes hebben dus geen regeling en lopen gewoon mee op de WP en de woonkamerthermostaat. als die kamers te warm worden ten opzichte van de referentieruimte (de woonkamer doorgaans) moet je die dus afknijpen zodat er minder warmte inkomt (dus debiet naar die kamer verlagen) en dus niet een motor op zetten en de hele boel afsluiten. dat is juist wat je niet moet doen. de balans moet voor alle ruimtes gelijk zijn als alles openstaat voor "normaal" bedrijf. je evhome kan dan eventueel ingrijpen in een slaapkamer of zo als je het graag daar iets koeler wilt. in de basis moet het hele huis gewoon egaal opwarmen zodat je wp zo efficent mogelijk kan lopen. dus niet het halve huis gaan naregelen. eerst zorgen dat de balans in je huis goed is zodat je niet hoeft na te regelen.

de evhome sluit je dus NIET aan op de WP.
Zo doe ik het hier met evohome, maar dan wel het hele huis.
Tot op heden bevalt het mij nog steeds erg goed met evohome en een WP!

Nogmaals;
Opstelling:
WP op 100% WAR
Evohome op alle groepen, systeem zo ingeregeld dat op een donkere winterse dag het overal op temperatuur is ZONDER evohome.
Vervolgens evohome toegevoegd als naregeling om onnodig opwarmen te voorkomen.
Tevens werkt dit (bij mij) erg fijn met een grote haard in de woonkamer.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:59:
[...]

Er zijn, zoals Flippy ook al zegt, twee mogelijkheden. Mogelijkheid 1 is dat je de referentieruimte (woonkamer, master) regelt met de thermostaat van de WP en de Evohome helemaal niet aansluit op de WP (de aangesloten ruimtes zijn dus slave).

Voordeel hiervan is dat je geen buffer nodig hebt, want je vloer is je buffer. Nadeel hiervan is dat je geen warmte krijgt in ruimtes als de referentieruimte op temperatuur is. Vergelijk het met de oude situatie dat je thermostaatknoppen op radiatoren had. Een ander nadeel is dat de weerstand van het CV circuit continu verandert, waardoor er meer schommelingen in debiet over de vloer optreden. Dit is met lage temperatuur en vloerverwarming overigens zelden echt een probleem.

Mogelijkheid 2 is om de Evohome inzetten als Master regeling. Deze kun je dan aan/uit aansluiten aan de WP, maar inderdaad, je moet dan wel garanderen dat er voldoende systeeminhoud is als alle kleppen dicht staan.

Als ik er even vanuit ga dat je gesloten verdelers hebt (dus zonder pomp), dan moet je een parallelbuffer maken met eigen circulatiepomp en wordt het al snel complex. Voordeel is dat het debiet gelijk blijft, ongeacht welke groepen open of dicht gaan. Daardoor is het gemakkelijker inregelen bij een combinatie radiatoren/CV met hogere temperaturen water.

Mocht je (semi-)open LTV mengverdelers hebben kun je ook zonder circulatiepomp, maar niet zonder buffer. Je laat het primaire circuit dan vanuit de WP naar de verdelers lopen en vanuit de verdelers terug naar een seriebuffer. Effectief is dat hetzelfde als een parallelbuffer, maar dan met een circulatiepomp per verdeler. Zorg er wel voor dat er een bypass in het systeem zit voor het geval de WP water van 60 graden gaat maken en de 3-wegklep naar de boiler niet werkt waardoor de thermostatische beveiligingen van de verdelers dicht lopen.

Wil je dus echt zonder buffer, dan zul je voor optie 1 moeten gaan. Master/Slave regeling met EvoHome niet verbonden aan de WP.
Dylantje2 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 20:57:
[...]

MWha

Toon het eens aan dan?
Afhankelijk van je systeem?
Je flow
Je tweaks
Enz enz
Ik heb het hier al vaak genoemd: Badkamer op het noorden die continu warmtevraag heeft. Woonkamer (referentieruimte bij Master/Slave) op het zuiden met enorm glas, dus nauwelijks warmtevraag zodra de zon schijnt en slaapkamers die precies op verschillende momenten van de dag zoninstraling hebben.

Je kunt dan de badkamer de referentieruimte maken en de rest naregelen, maar de systeeminhoud van alleen die groep is niet voldoende, dus is een buffer alsnog noodzakelijk.

Een oplossing waar elke ruimte zijn eigen warmtevraag regelt kan dan een prima systeem zijn.
Kan me niet voorstellen dat je tegen een KISS systeem opkunt met allerlei ellende erom heen.
En daar de kosten van telt
Dat het echt in een huis werkt.
Zeker, uitgaande van een blanco situatie, waar je alle leidingen helemaal opnieuw mag ontwerpen en vloerverwarming mag infrezen heeft het KIS principe een duidelijke voorkeur. Maar uitgaande van een bestaande situatie kan het soms heel handig zijn om gebruik te maken van zonering of van LTV mengverdelers.
De vraag is waarom?
In dit geval en in veel gevallen: Omdat het systeem er al zit en het een beetje zonde is om zo'n peperduur zone-systeem weg te knikkeren omdat iemand op Tweakers zegt dat het toch niet gaat werken.
Mss beter om een paar deurdrangers te monteren, zodat je ruimtes..

Erg benieuwd
Geen idee wat deurdrangers hier mee te maken hebben. Deuren zijn hier gewoon altijd dicht, daar heb je geen drangers voor nodig hoor. Warmteverliezen door ventilatie horen er gewoon bij. Zeker bij een klassiek type-C systeem moet je die verliezen niet onderschatten.

Ik wil niet zeggen dat het slecht advies is om Master/Slave te werken, maar leg dan wel eerlijk uit waarom en wat het alternatief is. Nu wordt heel stellig gezegd dat Master/Master niet gaat werken, terwijl dat prima kan werken. Het vereist een andere systeemlayout, met buffer inderdaad, maar het is geen onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
format5 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:13:
[...]

Zo doe ik het hier met evohome, maar dan wel het hele huis.
Tot op heden bevalt het mij nog steeds erg goed met evohome en een WP!

Nogmaals;
Opstelling:
WP op 100% WAR
Evohome op alle groepen, systeem zo ingeregeld dat op een donkere winterse dag het overal op temperatuur is ZONDER evohome.
Vervolgens evohome toegevoegd als naregeling om onnodig opwarmen te voorkomen.
Tevens werkt dit (bij mij) erg fijn met een grote haard in de woonkamer.
Maar ook dan moet je wel een buffervat hebben, toch? De vraag was juist of het zonder buffer kan.

Waarom overigens 100% WAR en niet WAR met regeling door de EvoHome? Nu produceer je ook warmte als er geen warmtevraag is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• format5
Blihi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:15:
[...]

Maar ook dan moet je wel een buffervat hebben, toch? De vraag was juist of het zonder buffer kan.

Waarom overigens 100% WAR en niet WAR met regeling door de EvoHome? Nu produceer je ook warmte als er geen warmtevraag is.
Ik heb met deze opstelling inderdaad een buffervat nodig, dit omdat met regelmaat er teveel (en soms alle) groepen dicht zijn. De voorgaande vragen had ik niet gelezen (weekje tweakers gemist en meteen naar het eind gegaan, 8)7 ), wou even snel een antwoord sturen.

De reden van deze keuze is simpel.
Als de zon niet schijnt en de houtkachel (al even) uit is is evohome totaal niet nodig.
De WP houd dan alle ruimtes perfect op temperatuur zoals ik hier zou willen.

Echter, niet heel het huis krijgt altijd zon, en er is wel veel glas, gevolg is dat de zijde waar de zon dan op schijnt vaak te warm wordt. Doordat deze te warm wordt is er in de betreffende ruimte veel minder warmte afdracht. Het gevolg daarbij is dat de retour te hoog wordt en de WP te snel afschakelt, alsook dat er onnidige warmte in de betreffende ruimte wordt gestoken. The dark side heeft immers wel nog steeds de warmte nodig.

Nu schakelt evohome bij mij de te warme ruimtes dicht, alle warmte kan dus gaan naar de "koude" kant, met als gevolg dat het overal op temperatuur is.

Verder, 1 centrale thermostaat is een erg lastige, waar zou ik die moeten plaatsen? Ik kan er geen oplossing voor vinden.
Woonkamer? Nee, daar staat een grote houtkachel, waarmee soms de hele dag de temp op 24 wordt gehouden, boven is het dan al snel te koud
Hal, schiet ook niet echt op met een ongeveer 6 meter hoge hal, boven is het al snel te warm en onder te koud, verder weer erg veel zon instraling.
Een slaapkamer? Ook niet echt een goede oplossing vind ik.
En al zou ik deze wel ergens kunnen plaatsen, op 1 plek gemeten heb je toch "nooit" voor alle ruimtes bepaald dat deze op temperatuur zijn?

En over warmte produceren als er geen vraag is.
Ja, die situatie zal zich voordoen, is dat nou zo veel dat het de moeite waard is?
De WP regelt op Ta icm de buiten temp, binnen op temp is geen warmte nodig, dus ruimte (zone) dicht. gevolg is buffervat komt op temp en de WP stopt.
Een ruimte koelt af, de eerste warmte komt uit het buffervat, waarbij de WP vanzelf weer aan gaat om het buffervat op temp te houden.

Misschien een andere beschrijving van hoe het hier werkt.
De WP houdt bij mij alleen maar het buffervat op de gewenste temperatuur, afhankelijk van de buiten temp.
Evohome stuurt de warmte uit het buffervat naar ruimtes waar een warmte vraag (tekort) is.
En ditzelfde gebeurd ook in de zomer maar dan met koelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
Helemaal eens met je uitleg @format5. Ook in jouw geval is er dus een prima reden waarom zoneregeling wel goed kan werken en verstandig kan zijn.

Dat je de WP helemaal WAR stuurt zorgt er inderdaad voor dat de buffer op temperatuur blijft. Het enige "verlies" is dus het standverlies van de buffer en dan is dat nog alleen verlies als deze zich op een plek bevindt die je anders niet zou verwarmen.

Fijn te horen dat ik niet de enige ben die denkt dat zoneregeling gewoon een heel praktische toepassing kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
@Blihi in mijn beleving is zone regeling niks anders dan bij een WP installatie.

Alle onderdelen, functies, etc moeten kloppen bij de wensen/eisen/situatie etc.
Ergens een verkeerde keuze en het totaalplaatje is mogelijk nooit zoals de gebruiker zou verwachten.

Het "verlies" zit in de verwarmde schil (bijkeuken), dat is dus inderdaad geen probleem.
Verder is het verlies ook maar minimaal. Het vat komt eigenlijk nooit boven de 40 graden en is normaal tussen de 20 en 30 graden, met de warmtebeeld camera zie ik dat de leidingen meer warmte uitstralen dan het vat, en alle leidingen zijn toch dubbel geisoleerd (2x standaard isolatie worsten van (ik dacht, maar kan er een mm tje naast zitten) 13mm van de hornbach per leiding)

Er wordt hier vaak geroepen dat evohome niet kan werken icm een WP, toch werkt het hier goed.
Veel installateurs riepen dat een WP in mijn huis niet zou kunnen, het werkt hier toch goed.
Er wordt vaak geroepen dat een WTW niet kan icm een ouderwetse afzuigkap welke de lucht naar buiten blaast, het werkt hier zoals ik zou willen. hetzelfde gaat op voor een houtkachel icm wtw.

Echter, net zo belangrijk, wat bij mij goed werkt, kan elders totaal verkeerd uitpakken en andersom, iedere woning en iedere gebruiker is immers uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 20:35
format5 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:30:
[...]

Ik heb met deze opstelling inderdaad een buffervat nodig, dit omdat met regelmaat er teveel (en soms alle) groepen dicht zijn. De voorgaande vragen had ik niet gelezen (weekje tweakers gemist en meteen naar het eind gegaan, 8)7 ), wou even snel een antwoord sturen.

De reden van deze keuze is simpel.
Als de zon niet schijnt en de houtkachel (al even) uit is is evohome totaal niet nodig.
De WP houd dan alle ruimtes perfect op temperatuur zoals ik hier zou willen.

Echter, niet heel het huis krijgt altijd zon, en er is wel veel glas, gevolg is dat de zijde waar de zon dan op schijnt vaak te warm wordt. Doordat deze te warm wordt is er in de betreffende ruimte veel minder warmte afdracht. Het gevolg daarbij is dat de retour te hoog wordt en de WP te snel afschakelt, alsook dat er onnidige warmte in de betreffende ruimte wordt gestoken. The dark side heeft immers wel nog steeds de warmte nodig.

Nu schakelt evohome bij mij de te warme ruimtes dicht, alle warmte kan dus gaan naar de "koude" kant, met als gevolg dat het overal op temperatuur is.

Verder, 1 centrale thermostaat is een erg lastige, waar zou ik die moeten plaatsen? Ik kan er geen oplossing voor vinden.
Woonkamer? Nee, daar staat een grote houtkachel, waarmee soms de hele dag de temp op 24 wordt gehouden, boven is het dan al snel te koud
Hal, schiet ook niet echt op met een ongeveer 6 meter hoge hal, boven is het al snel te warm en onder te koud, verder weer erg veel zon instraling.
Een slaapkamer? Ook niet echt een goede oplossing vind ik.
En al zou ik deze wel ergens kunnen plaatsen, op 1 plek gemeten heb je toch "nooit" voor alle ruimtes bepaald dat deze op temperatuur zijn?

En over warmte produceren als er geen vraag is.
Ja, die situatie zal zich voordoen, is dat nou zo veel dat het de moeite waard is?
De WP regelt op Ta icm de buiten temp, binnen op temp is geen warmte nodig, dus ruimte (zone) dicht. gevolg is buffervat komt op temp en de WP stopt.
Een ruimte koelt af, de eerste warmte komt uit het buffervat, waarbij de WP vanzelf weer aan gaat om het buffervat op temp te houden.

Misschien een andere beschrijving van hoe het hier werkt.
De WP houdt bij mij alleen maar het buffervat op de gewenste temperatuur, afhankelijk van de buiten temp.
Evohome stuurt de warmte uit het buffervat naar ruimtes waar een warmte vraag (tekort) is.
En ditzelfde gebeurd ook in de zomer maar dan met koelen.
Maar heb je dan je Evohome rechtstreeks aangesloten op je WP? Of stuurt deze (alleen) de secundaire pomp aan?

Want je kunt je WP natuurlijk op WAR zetten, zodat deze zorgt dat er genoeg warmte in je buffervat zit en dat je evohome naar wens de secundaire pomp inschakelt om de warmte dan uit het vat te halen.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
Evohome zegt zelf ook dat het kan: Aansluitschema's

En ik denk dat dat ook prima kan. Echter, wat is het slimst/efficientst, dat probeerde ik uit te vinden... Hier hebben we ook veel glas namelijk.
En ik kan best wat spelen, uitproberen en meten. Maar als ik geen buffervat nodig heb scheelt dat 1000 euro... Het mooiste zou zijn als de software in de evohome nog beter met WP om kon gaan, zoals zorgen dat er een minimale run wordt gehaald en dat die ergens heen kan door groepen open te zetten (ook al is daar op dat moment nog geen warmtevraag). Maar dat zal nog wel even duren...

@format5 Wat bedoel je met: Vervolgens evohome toegevoegd als naregeling om onnodig opwarmen te voorkomen.. Heb je dan een andere dan de standaard regeling gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:03
In software land zeggen we “dont over-optimize prematurely”. Ik zou de boel eerst in een basis opstelling stabiel proberen te krijgen, idd zo simpel mogelijk met zo min mogelijk moving parts die elkaar beïnvloeden. Daarna kun je meten, leren en evt optimaliseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
Motorfret schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Maar heb je dan je Evohome rechtstreeks aangesloten op je WP? Of stuurt deze (alleen) de secundaire pomp aan?

Want je kunt je WP natuurlijk op WAR zetten, zodat deze zorgt dat er genoeg warmte in je buffervat zit en dat je evohome naar wens de secundaire pomp inschakelt om de warmte dan uit het vat te halen.
Evohome zit bij mij niet gekoppeld aan de WP.

Evohome zou wel gekoppeld kunnen worden aan de secundaire pomp, echter heb ik er voor gekozen dit niet te doen, de secundaire pomp wordt bij mij gestuurd vanuit de WP.

Zoals reeds genoemd, evohome schakeld bij mij echt alleen de zone kleppen, niks meer, niks minder.

@olafmol dat was bij mij ook de basis.
Eerst zorgen dat de WP zelfstandig goed kan werken, en vervolgens met hulp van evohome het systeem optimaliseren (als in geen onnodige warmte naar ruimtes waar deze warmte niet nodig is).

@JvdBosch zoals ik zeg.
De wp geplaatst en ingeregeld zodat deze op donkere koude dagen alles goed op de juiste temperatuur heeft.
Vervolgens evohome geplaatst zodat de ruimtes welke te warm worden door zon/mensen/kachel/etc afgesloten worden. van evohome is dus alleen geplaatst de controller natuurlijk, ruimte thermostaten, HCE80 en de zone kleppen. verder geen ketel sturing of iets dergelijks, en dus geen verbinding met de WP.

De schema's enzo van evohome zelf vind ik zelf trouwens onnodig complex, maar dat kan ook aan mijn gedachtengang liggen, en omdat ik het al naar tevredenheid werkend had, nog voordat evohome het officieel ondersteunde.

PS, ik heb een paar keer heel hard gezegd geen communicatie tussen de Wp en evohome te hebben, ik bedenk met net dat dat een leugen is :X
Ik heb de koelindicatie uitgang van de WP op de ingang van de HCE80 aangesloten zitten, zodat evohome automatisch "weet" dat de WP in koelbedrijf staat, op die manier hoef ik zelf niks te doen.

[ Voor 46% gewijzigd door format5 op 17-10-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
format5 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Evohome zou wel gekoppeld kunnen worden aan de secundaire pomp, echter heb ik er voor gekozen dit niet te doen, de secundaire pomp wordt bij mij gestuurd vanuit de WP.

Zoals reeds genoemd, evohome schakeld bij mij echt alleen de zone kleppen, niks meer, niks minder.

@olafmol dat was bij mij ook de basis.
Eerst zorgen dat de WP zelfstandig goed kan werken, en vervolgens met hulp van evohome het systeem optimaliseren (als in geen onnodige warmte naar ruimtes waar deze warmte niet nodig is).

@JvdBosch zoals ik zeg.
De wp geplaatst en ingeregeld zodat deze op donkere koude dagen alles goed op de juiste temperatuur heeft.
Vervolgens evohome geplaatst zodat de ruimtes welke te warm worden door zon/mensen/kachel/etc afgesloten worden. van evohome is dus alleen geplaatst de controller natuurlijk, ruimte thermostaten, HCE80 en de zone kleppen. verder geen ketel sturing of iets dergelijks, en dus geen verbinding met de WP.
Is de situatie nu niet zo dat je WP op dagen zonder warmtevraag toch elke 5-8 uur even aan gaat om je buffer op temperatuur te brengen? In dat geval kan je toch beter het aan/uit signaal naar je WP brengen zodat deze alleen je buffer gaat verwarmen als er ook daadwerkelijk warmtevraag is uit de woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• format5
ArjoK schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:23:
[...]

Is de situatie nu niet zo dat je WP op dagen zonder warmtevraag toch elke 5-8 uur even aan gaat om je buffer op temperatuur te brengen? In dat geval kan je toch beter het aan/uit signaal naar je WP brengen zodat deze alleen je buffer gaat verwarmen als er ook daadwerkelijk warmtevraag is uit de woning.
Als het buffer te koud is gaat de Wp inderdaad even aan, klopt, het is daarmee nog geen verlies natuurlijk.
Toch laat ik liever de WP zelf bepalen of deze moet verwarmen ja/nee dan evohome.

Evohome heeft zelf allerlij modulatie regeltjes welke het aansturen niet veel duidelijker maken.
Zo is er bijv de kans dat de Wp 15 min en 15min uit gestuurd wordt, terwijl dit ook de hele tijd aan of uit had kunnen zijn.
2 "complexe" regelingen moet je wat mij betreft nooit zo samen brengen.
Dus of de Wp moet dom worden of evohome.
Ik heb gekozen om evohome dom te laten zijn aangezien ik meer vertrouwen heb in de regeling van de WP aangezien die regeling meer zal kloppen bij de wp, dan een generieke regeling in evohome.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdBosch
Ik heb net even de online training (je moet je eerst even registreren) bekeken van de mogelijkheden van een warmtepomp met evohome. Wel interessant. Alle mogelijkheden die we besproken hebben worden er ook in aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Laatst online: 03:03
Blihi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 07:34:
[...]

Maar de ventilatielucht wordt bij een type C systeem van buiten aangezogen. Het warmteverlies door standaardventilatie is dus aanzienlijk, want je zuigt actief koude lucht naar binnen, warmt die op in de verwarmde ruimtes en blaast die weer naar buiten.

[/URL]
Eerder heb ik het verschil tussen onder + boven verwarmen berekend voor type C. Het enige verschil bij type D (WTW] is dat het ventilatieverlies een stuk (90% lager] is. Het totale warmteverlies is daardoor ook lager, maar het effect van 1 of 2 verdiepingen verwarmen op warmteverlies vs. afgiftemperatuur blijft (vrijwel] identiek.

Let wel, dit geldt dus voor standaard woningen met betonnen of houten vloeren. Bij houtskeletbouw of een andere bouwvorm met isolatie tussen de verdiepingen, of een aparte vorm (bijv. een kop hals rompboerderij oid] dan kan je beter zoneren. Maar dat is eerder de uitzondering dan de regel.

Vandaag weer een nieuwe video over dit onderwerp ;)

YouTube: Stop Turning Off Unused Radiators!
JBtL schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:03:
[...]

Dank voor de info, het model van die site is inderdaad een beetje een black box, maar de gegevens helpen wel om een rekenvoorbeeld te geven. Ik ben er even vanuit gegaan dat de twee verdiepingen rechthoekig zijn (8x15m.] gelijke oppervlakte hebben, en volgens bouwbesluit 2012 gebouwd zijn. De ramen heb ik gelijk verdeeld over de 2 verdiepingen, evenals de ventilatie. Verdiepingen zijn 3m hoog, en om het simpel te houden zit er geen trapgat tussen.

Als je het hele huis verwarmt krijg je dan dit plaatje bij -10 (bodem op 5 graden].

[Afbeelding]

Het warmteverlies door transmissie = oppervlakte * deltaT / Rc of oppervlakte * deltaT * U

begane grondverdieping
Door de vloer0.49 kW
Door de gevel0.74 kW0.74 kW
Door de ramen1.06 kW1.06 kW
Door de tussenvloer 0 kW 0 kW
Door het dak 0.57 kW
Ventilatie1.2 kW 1.2 kW
Totaal3.49kW 3.57 kW

In totaal dus 7.06 kW

Zet je nu de verwarming op de verdieping uit, dan gaat zich een nieuw evenwicht instellen, met de begane grond nog steeds op 20 graden, daar staat immers de thermostaat. De nieuwe temperatuur op de verdieping wordt in dit voorbeeld dan ca. 15 graden bij min 10 (en bij 10 graden buiten is dat 18.5 graden.enz.].

Het nieuwe warmteverlies wordt dan

begane grondverdieping
Door de vloer0.49 kW
Door de gevel0.74 kW0.62 kW
Door de ramen1.06 kW0.89 kW
Door de tussenvloer 3.18 kW -3.18 kW
Door het dak 0.48 kW
Ventilatie1.2 kW 1.2 kW
Totaal6.67 kW 0.kW

In totaal is dat dus 6% minder warmteverlies. Maar de verwarming in de woonkamer moet nu 6.67 kW ipv 3.49 kW afgeven. Bijna 2x zoveel dus, en dat gaat alleen als de aanvoertemperatuur omhoog gaat (of hij langer aanstaat, maar dat komt qua efficientie van een warmtepomp op hetzelfde neer].

Je ziet dus dat het warmteverlies vanuit de begane grond door de verdiepingsvloer als je de verwarming boven uitzet, bijna even groot is als door de ramen, vloer en gevel bij elkaar. Dit is iets wat veel mensen onderschatten. Het temperatuurverschil is immers niet heel groot. Maar doordat de warmteweerstand van een verdiepingsvloer, zeker als je het trapgat ook nog meeneemt, zo klein is speelt dit toch een belangrijke rol. Zelfde geldt trouwens voor een tussenmuur.

Je gaf aan dat een ruimte in je huis alleen met een hogere aanvoertemperatuur warm te krijgen is. Misschien helpt dit verhaal om dat te verhelpen, bijvoorbeeld als je een aangrenzende ruimte niet aan het verwarmen bent waardoor het warmteverlies veel groter is dan waar in het oorspronkelijke ontwerp rekening mee is gehouden. Ik zou namelijk hopen dat het systeemontwerp bij een woning uit 2020 redelijk in balans is.

Het maakt trouwens niet of nauwelijks uit of je de ventilatie meerekent. Deze wordt namelijk afgevoerd vanaf verwarmde ruimtes (badkamer, keuken...], en daar raak je de warmte kwijt, niet waar de lucht het huis binnenkomt. Bij minder ventilatie of tocht, en zeker bij een WTW, wordt wel de evenwichtstemperatuur hoger (16.5 graden in dit geval] Hoogstens heb je een beetje warmteterugwinning door de afvoerleidingen, maar dat lijkt me marginaal.

[ Voor 3% gewijzigd door JBtL op 17-10-2022 11:39 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjoK
format5 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:49:
[...]

Als het buffer te koud is gaat de Wp inderdaad even aan, klopt, het is daarmee nog geen verlies natuurlijk.
Toch laat ik liever de WP zelf bepalen of deze moet verwarmen ja/nee dan evohome.

Evohome heeft zelf allerlij modulatie regeltjes welke het aansturen niet veel duidelijker maken.
Zo is er bijv de kans dat de Wp 15 min en 15min uit gestuurd wordt, terwijl dit ook de hele tijd aan of uit had kunnen zijn.
2 "complexe" regelingen moet je wat mij betreft nooit zo samen brengen.
Dus of de Wp moet dom worden of evohome.
Ik heb gekozen om evohome dom te laten zijn aangezien ik meer vertrouwen heb in de regeling van de WP aangezien die regeling meer zal kloppen bij de wp, dan een generieke regeling in evohome.
Ik ken de Evohome regeling niet maar zoals jij het aangeeft begrijp ik je keuze. Wat betreft geen warmteverlies omdat het binnen de schil is, dat gaat alleen op die warmte ook nodig is in de woning. Verder zijn het onnodige start en stops van je compressor en voor een beetje warmte verbruikt een start/stop meer energie. Maar goed dat is de concessie die je doet, het zal overall in jouw situatie wel het gewenste confort geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Ronald.42 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:05:
[...]

Ik doe hier soort van hetzelfde.
De wp kijkt enkel en alleen naar de 1000 liter buffer.
Bij geen warmte vraag gaat de wp 1 keer per etmaal aan om het verlies bij te stoken dat gaat dan van 27,5 naar 30 graden.
Dat verlies is allemaal in de schuur/ hobby ruimte dus ik reken het niet echt als verlies het is prettig dat het daar droog en vorstvrij blijft.
Indien nodig kan ik de 3 radiatoren in die ruimte ook uit de buffer laten verwarmen, maar daar is nu nog geen noodzaak voor.

Bij warmtevraag uit de woning gaat er een pomp draaien die de warmte uit de buffer richting woning verplaatst.
En daar zijn op de bovenverdieping radiatoren met een thermostaat knop.
Beneden woonkamer met vloerverwarming welke op een ruimte thermostaat schakeld. (Deze vraagt ook de pomp bij de buffer aan)
Keuken hangt een joekel van een vlakke plaat radiator met thermostaat knop
Badkamer vloerverwarming met een rtl ventiel vanaf een design radiator.
Wc een klein plaatje met vloerverwarming op de retour rtl en een thermostaat knop anders zweet je peentjes als je op de pot zit.
Hal ook een klein plaatje met thermostaat knop

Dan staat er nog een houtcv in de woonkamer.
Als die aan is dan heb ik overal 60 graden water, de vloerverwarming gaat dan vaak al vlot uit op de kamerthermostaat (pomp van de buffer naar huis is dan ook uit en wordt door de pomp houtcv overgenomen)en als de overige ruimtes op temperatuur zijn verdwijnt de warmte weer richting het buffervat waar hij dan bewaard wordt voor het volgende moment van warmtevraag.

Daarnaast haal ik nog warmte uit de buffer welke naar een warmtewisselaar gaat die voor de wpb geplaatst is.
Zo wordt de wpb gevuld met 25 a 30 graden water als de wp draait en met water van tegen de 60 als de houtcv brand.
Die wpb is 150 liter en eigenlijk aan de kleine kant voor ons maar door het vullen met warmer water kunnen we ons daar prima mee redden.

En qua comfort draait het nu allemaal prima.
Enig puntje is dat als de vloer in de woonkamer lekker warm is (2500kilo anhydriet)
Dat de rest van het huis wat sneller afkoeld dus de vloer in de woonkamer moet wat lager in temperatuur of ik moet nog een warmtevraag ergens anders weg voorzien zodat de pomp van buffer naar huis gaat draaien als er ergens anders dan van de woonkamer thermostaat warmtevraag is.

Ik had al zitten kijken naar die slimme radiator knoppen welke zelf ook warmte aanvraag doen.
Maar dat is wel een hele investering voor een niet zo'n groot probleem. Tenminste als ik kijk wat ik aan bijv tado knoppen kwijt zou zijn.....
Even een hersenspinseltje.
Je kan het misschien ook iets anders doen, meer zoals ik heb.

De pomp gewoon laten draaien, de ruimtes met vraag kunnen dan altijd krijgen indien nodig.
En je kamerthermostaat alleen je vloerverwarming laten schakelen met bijv 1 zone klep.
Is je woonkamer warm, kan de rest als nog warmte krijgen.
Ja je pomp zal onnodig vaak lopen, maar de vraag daarbij is hoe deze kosten opwegen tegenover het comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
ArjoK schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:39:
[...]

Ik ken de Evohome regeling niet maar zoals jij het aangeeft begrijp ik je keuze. Wat betreft geen warmteverlies omdat het binnen de schil is, dat gaat alleen op die warmte ook nodig is in de woning. Verder zijn het onnodige start en stops van je compressor en voor een beetje warmte verbruikt een start/stop meer energie. Maar goed dat is de concessie die je doet, het zal overall in jouw situatie wel het gewenste confort geven.
Ja het buffer heeft wat verlies (volgens label 60W, waarbij geen temeraturen zijn genoemd), maar zoals genoemd is de temp in het buffer vaak tussen de 20 en 30 graden, de ruimte waar het buffer hangt is 20 tot 24 graden.
Het buffer is ook nog eens geisoleerd (beter dan de leidingen).
Het beetje verlies dat er dan van komt is (denk ik) niet noemenswaardig, zeker omdat het nog steeds binnenshuis blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:50
format5 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:04:
[...]

Hoe weet de wp dan wanneer de secundaire pomp draaien?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Joris 407 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:52:
[...]

Hoe weet de wp dan wanneer de secundaire pomp draaien?
De Wp schakeld de secundaire pomp bij mij in adhv de buiten temperatuur.
Bij gemiddeld 20 graden buiten gaat deze uit (en vervolgens bij 25+ graden gemiddeld buiten weer aan maar dan voor koelbedrijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
format5 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:21:
[...]

De Wp schakeld de secundaire pomp bij mij in adhv de buiten temperatuur.
Bij gemiddeld 20 graden buiten gaat deze uit (en vervolgens bij 25+ graden gemiddeld buiten weer aan maar dan voor koelbedrijf)
Loopt die dan gelijk met de warmtepomp? Dus wp aan = secundaire pomp ook aan? Op basis van WAR?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Joris 407 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Loopt die dan gelijk met de warmtepomp? Dus wp aan = secundaire pomp ook aan? Op basis van WAR?
Ja en nee.WP schakeld de pomp inderdaad, maar dit is niet afhankelijk van of er op dit moment warmte wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
format5 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:33:
[...]

Ja en nee.WP schakeld de pomp inderdaad, maar dit is niet afhankelijk van of er op dit moment warmte wordt geproduceerd.
Zit daar functionaliteit voor in de warmtepomp dan? Op basis van Tbuiten een secundaire pomp schakelen? O, jij hebt Nibe geloof ik. Ik zit in mn hoofd met Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
JBtL schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Eerder heb ik het verschil tussen onder + boven verwarmen berekend voor type C. Het enige verschil bij type D (WTW] is dat het ventilatieverlies een stuk (90% lager] is. Het totale warmteverlies is daardoor ook lager, maar het effect van 1 of 2 verdiepingen verwarmen op warmteverlies vs. afgiftemperatuur blijft (vrijwel] identiek.

Let wel, dit geldt dus voor standaard woningen met betonnen of houten vloeren. Bij houtskeletbouw of een andere bouwvorm met isolatie tussen de verdiepingen, of een aparte vorm (bijv. een kop hals rompboerderij oid] dan kan je beter zoneren. Maar dat is eerder de uitzondering dan de regel.

Vandaag weer een nieuwe video over dit onderwerp ;)

YouTube: Stop Turning Off Unused Radiators!

[...]
Deze lijn volgend zou het elektrisch efficienter zijn als je hele wijken onder een goed geisoleerde glazen bol zou zetten en dan de hele bol op temperatuur zou houden (een bol heeft het kleinste oppervlak gegeven de inhoud, dus minste warmteverlies).

Ik hoop dat je met me eens bent dat dat niet waar kan zijn.

In zijn video's legt hij dat ook uit: Je hebt weliswaar minder warmte nodig bij zonering, maar het kan zijn dat je meer elektrische energie (of gas) nodig hebt om die warmte op te wekken.

In beide gevallen gaat de video voorbij aan het feit dat de meeste woningen, in Nederland althans, een zwaar overgedimensioneerd afgiftesysteem hebben. De radiatoren of vloerverwarming kunnen dus met dezelfde delta-T (of dezelfde retourtemperatuur bij gas) de ruimte gewoon warm houden. De stooksessies worden daar langer van, maar de vloer wordt tijdens het stoken niet warmer.

De gemiddelde temperatuur van het afgiftesysteem wordt wel hoger, omdat de stooksessies langer worden, maar de COP (of bij gas de branderefficientie) verandert helemaal niet.

Dus, in een deel van de ruimtes heb je langere sessies met dezelfde COP, in een ander deel van de ruimtes heb je geen sessies meer. Netto wek je minder warmte op en dat doe je met dezelfde COP, dus het is elektrisch efficienter.

De berekeningen in de video's gaan uit van een systeem dat continue warmtevraag heeft, ofwel, waar de afgiftecapaciteit precies afgestemd is op het warmteverlies. En dat is zelden het geval. Het kan wel, maar dan moet je een kwadratische stooklijn hebben op basis van buitentemperatuur, geen enkele invloed van buitenaf (zon/wind, etc.) en geen vertraging in warmteafgifte of veranderingen in binnencondities (ventilatie, personen aanwezig). Alleen in dat theoretische geval is je afgiftecapaciteit steeds exact gelijk aan je warmteverlies (kwadratische stooklijn omdat je afgiftecapaciteit kwadratisch daalt met de Ta, terwijl je warmteverlies linear daalt met de buitentemperatuur. Je stooklijn moet dus precies zo zijn dat bij iedere buitentemperatuur de capaciteit van het afgiftesysteem exact gelijk is aan je warmteverlies).

In theory, there is no difference between theory and practice. In practice, there is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
format5 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:25:
[...]

Ja het buffer heeft wat verlies (volgens label 60W, waarbij geen temeraturen zijn genoemd), maar zoals genoemd is de temp in het buffer vaak tussen de 20 en 30 graden, de ruimte waar het buffer hangt is 20 tot 24 graden.
Het buffer is ook nog eens geisoleerd (beter dan de leidingen).
Het beetje verlies dat er dan van komt is (denk ik) niet noemenswaardig, zeker omdat het nog steeds binnenshuis blijft.
Verlies van buffers wordt volgens mij bij 65 graden gegeven. Althans, daar is het energielabel op gebaseerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 11:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

JvdBosch schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:22:
Ik heb net even de online training (je moet je eerst even registreren) bekeken van de mogelijkheden van een warmtepomp met evohome. Wel interessant. Alle mogelijkheden die we besproken hebben worden er ook in aangegeven.
Dan zal ik hier ook nog even een duit in het zakje doen. ;)

Ik draai al ruim 6 jaar op evohome in mijn nieuwbouwhuis. De eerste 5 jaar met een klein gasketeltje en nu een jaar met WP. Ik heb daarbij een buffer tussen de WP en het huis. De WP draait in WAR, zodat de watertemperatuur in de buffer zo laag mogelijk is.
Evohome stuurt de kleppen van de zones die warmte nodig hebben open. En die stuurt met een BDR91 de secundaire pomp aan; die tussen buffervat en huis dus.

Het voordeel is dat de WP zelf bepaalt hoe vaak en hoe lang die aan gaat. Ik ga er daarbij van uit dat de fabrikant zijn software daar het beste op ingesteld heeft en dat dus zo efficient mogelijk doet en niet te lang of te kort draait. En in huis wordt de warmte uitsluitend daarheen gestuurd waar het nodig is. De secundaire pomp draait zo ook alleen als er vraag is.
Door de vraag koelt de buffer af en de WP ziet dat en gaat dan doen wat die denkt dat nodig is. Geheel zelfstandig.

Dit draait als een zonnetje en ik ben er erg tevreden over. Het rendement is daarmee in mijn ogen ook maximaal omdat de temperatuur in de buffer (en dus het CV-water) zo laag mogelijk blijft en de secundaire pomp zo weinig mogelijk draait.

Er is ook een mogelijkheid om de buffer weg te laten en je woonkamer altijd open te zetten. Dan werkt die als buffer. Het nadeel is dan dat die woonkamer altijd verwarmd wordt. Als die al op temperatuur is maar een kamer op het noorden vraagt, dan krijgt de woonkamer óók warmte. Dat wilde ik niet, dus koos ik voor een buffervat.
Volgens mij hebben @format5 en @Blihi hetzelfde, of in elk geval dezelfde redenering.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Joris 407 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:37:
[...]

Zit daar functionaliteit voor in de warmtepomp dan? Op basis van Tbuiten een secundaire pomp schakelen? O, jij hebt Nibe geloof ik. Ik zit in mn hoofd met Panasonic.
Nibe kan de pomp schakelen adhv bedrijfsstand ja, andere merken weet ik niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
Hippe Lip schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 15:16:
[...]

Ik draai al ruim 6 jaar op evohome in mijn nieuwbouwhuis. De eerste 5 jaar met een klein gasketeltje en nu een jaar met WP. Ik heb daarbij een buffer tussen de WP en het huis. De WP draait in WAR, zodat de watertemperatuur in de buffer zo laag mogelijk is.
Evohome stuurt de kleppen van de zones die warmte nodig hebben open. En die stuurt met een BDR91 de secundaire pomp aan; die tussen buffervat en huis dus.

Het voordeel is dat de WP zelf bepaalt hoe vaak en hoe lang die aan gaat. Ik ga er daarbij van uit dat de fabrikant zijn software daar het beste op ingesteld heeft en dat dus zo efficient mogelijk doet en niet te lang of te kort draait. En in huis wordt de warmte uitsluitend daarheen gestuurd waar het nodig is. De secundaire pomp draait zo ook alleen als er vraag is.
Door de vraag koelt de buffer af en de WP ziet dat en gaat dan doen wat die denkt dat nodig is. Geheel zelfstandig.

Dit draait als een zonnetje en ik ben er erg tevreden over. Het rendement is daarmee in mijn ogen ook maximaal omdat de temperatuur in de buffer (en dus het CV-water) zo laag mogelijk blijft en de secundaire pomp zo weinig mogelijk draait.

Er is ook een mogelijkheid om de buffer weg te laten en je woonkamer altijd open te zetten. Dan werkt die als buffer. Het nadeel is dan dat die woonkamer altijd verwarmd wordt. Als die al op temperatuur is maar een kamer op het noorden vraagt, dan krijgt de woonkamer óók warmte. Dat wilde ik niet, dus koos ik voor een buffervat.
Volgens mij hebben @format5 en @Blihi hetzelfde, of in elk geval dezelfde redenering.
Het gebruiken van een buffer en van een zonesysteem is m.i. vooral afhankelijk van hoe je de verwarming wil gebruiken. Jou voorbeeld is een duidelijke.
Nadeel blijft natuurlijk dat die secundaire pomp extra stroom kost. Gaat de WP niet ook het buffervat warm houden, ook al is er helemaal geen warmtevraag ? Ik bedoel, zo'n vat koelt op een gegeven moment ook af.

Hier hadden we met de ketel 2 zones: kelder vloerverwarming en de begane grond/badkamer vloerverwarming. Te bedienen met een eigen thermostaat. Werkte opzich prima.
Toch heb ik besloten om deze zones met de WP niet meer te gebruiken. Als er vanuit de begane grond warmtevraag is dan wordt gewoon alles verwarmd. De kelder koelt nu mogelijk wel iets meer af voordat er weer verwarmd gaat worden, maar tot nu toe valt dit heel erg mee. Ons huis heeft ook WTW dus zo veel verschil tussen de verdiepingen is er nou ook weer niet.
Mocht ik het echt koud krijgen in de kelder dan kan ik altijd zorgen dat er wel warmtevraag is ;)
En als het echt vervelend gaat worden evt een draadloze thermostaat aansluiten die dan normaal gesproken vanuit begane grond zijn ding doet, en als nodig vanuit de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-09 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Plenkske E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de capaciteit van je Warmtepomp. Zonder buffer stel je jezelf wel bloot aan de grillen van de regellogica van EvoHome. En das niet om over naar huis te schrijven zeg maar.

Ik heb geen buffer, en heb daar ook echt geen ruimte voor. En dan wordt het eigenlijk een bende.

Dit is namelijk hoe Evohome probeert te stoken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jyaLBaOklNVsrM1bmt9gew3YZU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e7g45yzPMxDCPqWyQQGpiBRV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 17-10-2022 16:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 14:21
Extra pomp kost nauwelijks extra stroom. Pomp WP hoeft veel minder te doen omdat het primaire circuit erg weinig weerstand heeft. Het is meer een verschuiving van pompenergie.
Daarnaast draait hij alleen tijdens vraag, terwijl een WP pomp veelal op volle kracht staat rond te pompen door alle weerstanden (vloerverwarmingslangen)

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
(jarig!)
Het ene huis is het andere niet. Warmte verdeelt zich anders tussen verdiepingen en zones gedragen zich dan dus anders dan tussen oost en west.

Het is natuurlijk wel van belang dat zonekleppen niet als vervanger gezien worden van fatsoenlijk inregelen (dus bij vorst moeten idealiter alle zones meer dan 70 á 80% van de tijd open staan, zo niet: dan staat je stooklijn te hoog) en de minimale modulatie is belangrijker tijdens het tussenseizoen.

Voor het incidenteel verwarmen van ruimtes is een warmtepomp nauwelijks geschikt, ook met een zoneregeling niet: dan is een losse l/l unit een doelmatiger en eenvoudiger oplossing.

En een zoneregeling die PWM doet in een kwartier is inderdaad geen goede match met welke warmtepomp dan ook :)

Overigens heeft een lage Ta ook een flink zelfregelend effect. Er zit bij Ta 24 bij vloer/wandverwarming al een flink verschil in afgifte tussen ruimtetemperatuur 20 graden en 21 graden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
MikeyMan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:28:
@Plenkske E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de capaciteit van je Warmtepomp. Zonder buffer stel je jezelf wel bloot aan de grillen van de regellogica van EvoHome. En das niet om over naar huis te schrijven zeg maar.

Ik heb geen buffer, en heb daar ook echt geen ruimte voor. En dan wordt het eigenlijk een bende.

[Afbeelding]
Dit laat een periodetijd van een uur zien. Op sommige componenten is dat instelbaar. De HCE20 bijvoorbeeld staat standaard op 12 minuten, maar kan tot 255 minuten ingesteld worden. Ik heb ze op 240 minuten (4 uur) staan, wat zorgt voor lange stooksessies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blihi schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:52:
[...]

Dit laat een periodetijd van een uur zien. Op sommige componenten is dat instelbaar. De HCE20 bijvoorbeeld staat standaard op 12 minuten, maar kan tot 255 minuten ingesteld worden. Ik heb ze op 240 minuten (4 uur) staan, wat zorgt voor lange stooksessies
Dit is puur de instelling vanuit Evohome richting de BRD91T. Inderdaad zie ik een periodetijd van een uur, wat m.i. ook gelijk het grootste probleem is.

Kan dat vziw echter niet instellen. Anders dan aantal keren schakelen per uur, en minimale aan en uit tijd. Het blijft maar 'per uur' lopen. Wat m.i. enorm gepruts is voor iets wat nota bene speciaal voor warmtepompen is.

Eigenlijk hebben ze het te ingewikkeld proberen te maken, had m.i. beter gewoon 'kamer te koud = ketel aan, kamer te warm = ketel uit' kunnen zijn.

Zeker omdat de zoneregling volgens eenzelfde idioterie verloopt. En dan ook nog eens out of sync kan zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 17-10-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
MikeyMan schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:28:

[Afbeelding]
Daarom schreef ik ook buffer en zonesysteem. Als ik het goed begrijp heb je een buffer nodig bij een zonesysteem. Een buffer heb je bijna nooit nodig zonder zonesysteem.

Kan je niet beter je evohome weghalen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Plenkske schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:16:
[...]

Daarom schreef ik ook buffer en zonesysteem. Als ik het goed begrijp heb je een buffer nodig bij een zonesysteem. Een buffer heb je bijna nooit nodig zonder zonesysteem.

het is geen verplichting. de vraag is hoeveel van je systeem je aan het naregelen bent. de meeste mensen/installateurs gebruiken namelijk zone/naregeling om niet het systeem goed in te hoeven regelen.
gaat het alleen om een slaapkamer of kantoortje doet dat weinig natuurlijk (mits de basis goed is) maar als je ineens het halve huis gaat naregelen word het wel een issue omdat je dan ook op veel hogere temperaturen moet gaan werken om met de zones die het nog wel doen alsnog voldoende warmte naar binnen moet zien te krijgen. men is dan nieuwe problemen aan het maken om maar niet een goede inbedrijfstelling te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 17-10-2022 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 17:16:
[...]

Ja daar zit ik inmiddels wel over na te denken.

Uitdaging die ik heb is dat ik zowel Noord als Zuid volledig glas heb. De temperatuurverschillen tussen de slaapkamers op het zuiden en op het noorden zijn gigantisch.

Zit er inmiddels aan te denken om dat met node red en een paar shellies op te lossen. Maar had het liever standalone gezien.

Mn J-series T-cap vindt het nu al helemaal niet leuk zo, dus meer dan die twee slaapkamers beperken zal geen succes worden.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 17-10-2022 17:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 19-08 17:49
Het is al rond, 62 miljoen erbij.
https://www.nu.nl/economi...tepompen-en-isolatie.html

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:16
Waar kun je tegenwoordig nog voor een leuke prijs een buffervat kopen? Ik heb een jaar of 5 geleden een 100 of 200 liter vat bij kotly gekocht voor 150 euro maar daar kosten ze nu ook al 500 euro

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Doe je één ding om je huis te verduurzamen (bijvoorbeeld een warmtepomp installeren), dan krijg je tot ongeveer 15 procent van de kosten daarvan terug. Neem je twee of meer maatregelen, dan krijg je tot ongeveer 30 procent van de kosten terug.
WP subsidie is toch altijd hetzelfde? Alleen isolatie was toch afhankelijk van het aantal maatregelen?

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Rimco schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:07:
[...]

[...]

WP subsidie is toch altijd hetzelfde? Alleen isolatie was toch afhankelijk van het aantal maatregelen?
Nee, dit jaar moet je twee maatregelen nemen waarvan een de warmtepomp kan zijn.
Volgend jaar één maatregel voor 15÷ en twee of meer voor 30%. Zit geen verschil tussen de maatregelen.

Ik maak voor 2023 gebruik van één maatregel (vloerisolatie) de spouwmuur kon niet uit en dak kan ik zelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:05
Rimco schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:07:
[...]

[...]

klopt, nouja afhankelijk van type

https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp

[ Voor 17% gewijzigd door Kees_frl op 17-10-2022 20:15 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:01

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Kees_frl Ja, uiteraard.

@LacsapOV Ik liep wat op de zaken vooruit. Ook als je het dit jaar doet kan je het volgend jaar onder de 15% regeling aanvragen. Maar de warmtepomp blijft hetzelfde als voorheen, daar lijkt niks te veranderen.

[ Voor 68% gewijzigd door Rimco op 17-10-2022 20:31 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexasDriver
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19-02-2023
Deze week komen er bij Aircoplaza Zwolle een hele lading LG warmtepompen binnen. Hebben er ook de nodige op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb nu bij 123klimaatshop wat bij elkaar geklikt, totaalprijs EUR 12.748,-, komt dan nog minimaal 4.000,- installatiekosten bij, laat dat 1.000,- extra zijn dan is de prijs totaal 17.748,- excl subsidie.

Iemand hier ervaring mee? De capaciteit en exacte benodigdheden kan ik adhv dit topic wel berekenen.

Installatiedatum mei 2023 is wat mij betreft OK.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-09 11:26

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Plenkske schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:19:
Het gebruiken van een buffer en van een zonesysteem is m.i. vooral afhankelijk van hoe je de verwarming wil gebruiken. Jou voorbeeld is een duidelijke.
Nadeel blijft natuurlijk dat die secundaire pomp extra stroom kost.
@Plenkske
Die secundaire pomp gebruikt niet zoveel. Hier staat-ie op 10W ingesteld en doet zo z’n ding. Zoals gezegd draait die alleen bij vraag.
Gaat de WP niet ook het buffervat warm houden, ook al is er helemaal geen warmtevraag ? Ik bedoel, zo'n vat koelt op een gegeven moment ook af.
@Plenkske
Niet ook het buffervat warm houden? Nee, JUIST het buffervat warm houden. Ook als er geen vraag is ja. Maar vergeet niet dat de WP in WAR draait, dus in voor- en najaar is dat vrijwel nix. In wintertijd is dat wat meer, maar dan draait je WP als het goed is min of meer continu (teruggemoduleerd), want op een zo laag mogelijke CV-watertemperatuur. Ook dan zijn die verliezen zo laag mogelijk.

En dan kun je je nog afvragen of je van verliezen moet spreken, want het ding staat binnen de schil (bij mij tenminste). Dus die doet mee aan het verwarmen van het huis.

Maar naar mijn mening gaat het in beide gevallen (pomp en bufferverliezen) om marginale waardes ten opzichte van het verbruik van je WP. En als je dan bedenkt dat je met zo’n systeem het hoogste rendement (COP) uit je WP kunt halen, dan levert die rendementsverbetering wellicht meer op dan dat die kleine verliezen van pomp + buffervat kosten?

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09
Grolsch schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:13:
Wie weet hier hoe het exact zit m.b.t. de regeltjes van het RVO en de subsidiepot?

Mijn zusje heeft bij een installateur een WP besteld, en deze wordt eind november geïnstalleerd en dus ook gefactureerd.

Nu had mijn zusje het erover dat de subsidiepot bijna leeg is :?

Stel je voor dat de pot leeg is begin december, heeft ze dan gewoon pech, of hoe werkt dat ?
De pot is bijgevuld tot 290 miljoen waardoor er weer wat ruimte is :)

https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/isde/budget

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Sport_Life schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:24:
Ik heb nu bij 123klimaatshop wat bij elkaar geklikt, totaalprijs EUR 12.748,-, komt dan nog minimaal 4.000,- installatiekosten bij, laat dat 1.000,- extra zijn dan is de prijs totaal 17.748,- excl subsidie.

Iemand hier ervaring mee? De capaciteit en exacte benodigdheden kan ik adhv dit topic wel berekenen.

Installatiedatum mei 2023 is wat mij betreft OK.

***members only***
Die € 1000,00 materiaal kosten ga je niet redden. Of je moet alles aansluiten met 15mm. En dan nog sommige mensen vreemd vinden dat installateur tussen de 16 en 20K vragen voor en installatie.

Januari komen er weer prijsverhogingen aan. Dus het gaat nog duurder worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
LacsapOV schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 20:11:
[...]

Nee, dit jaar moet je twee maatregelen nemen waarvan een de warmtepomp kan zijn.
Volgend jaar één maatregel voor 15÷ en twee of meer voor 30%. Zit geen verschil tussen de maatregelen.

Ik maak voor 2023 gebruik van één maatregel (vloerisolatie) de spouwmuur kon niet uit en dak kan ik zelf wel.
Nee, voor een L/W WP krijg je gewoon subsidie als het je enige maatregel is. Dit jaar ook al. En het is een vast bedrag afhankelijk van je type WP (capaciteit kijken ze naar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Hippe Lip schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 23:30:
[...]

@Plenkske
Die secundaire pomp gebruikt niet zoveel. Hier staat-ie op 10W ingesteld en doet zo z’n ding. Zoals gezegd draait die alleen bij vraag.

[...]

@Plenkske
Niet ook het buffervat warm houden? Nee, JUIST het buffervat warm houden. Ook als er geen vraag is ja. Maar vergeet niet dat de WP in WAR draait, dus in voor- en najaar is dat vrijwel nix. In wintertijd is dat wat meer, maar dan draait je WP als het goed is min of meer continu (teruggemoduleerd), want op een zo laag mogelijke CV-watertemperatuur. Ook dan zijn die verliezen zo laag mogelijk.

En dan kun je je nog afvragen of je van verliezen moet spreken, want het ding staat binnen de schil (bij mij tenminste). Dus die doet mee aan het verwarmen van het huis.

Maar naar mijn mening gaat het in beide gevallen (pomp en bufferverliezen) om marginale waardes ten opzichte van het verbruik van je WP. En als je dan bedenkt dat je met zo’n systeem het hoogste rendement (COP) uit je WP kunt halen, dan levert die rendementsverbetering wellicht meer op dan dat die kleine verliezen van pomp + buffervat kosten?
Juist het buffervat warm houden begreep ik ja. Die zin was wellicht niet goed geformuleerd. Ik bedoelde het vooral "ook al is er geen vraag".

Uiteraard zullen het marginale waardes zijn.
Het is m.i. wel zo: ga je de zones niet écht gebruiken dan laat ze lekker weg en ook het buffervat hoeft dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Plenkske schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 07:18:
[...]

Nee, voor een L/W WP krijg je gewoon subsidie als het je enige maatregel is. Dit jaar ook al. En het is een vast bedrag afhankelijk van je type WP (capaciteit kijken ze naar).
Ben het hier niet mee eens. Maar we gaan het vanaf 2 Januari zien want dan zetten ze de nieuwe regels online. Nu is het een verzameling van regels uit 2021, 2022 en al een voorproefje voor 2023. 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

LacsapOV schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 08:52:
[...]

Ben het hier niet mee eens. Maar we gaan het vanaf 2 Januari zien want dan zetten ze de nieuwe regels online. Nu is het een verzameling van regels uit 2021, 2022 en al een voorproefje voor 2023. 🙈
Ik las ook iets over dat je twee dingen moet doen om meer subsidie te krijgen?
Ik weet 1 ding zeker, niets is zo onbetrouwbaar als de [ huidige] overheid, zie energie ellende.
Mijn tijd scheelde met het meer dan 500, 31 dec, of 1 januari.

Dus wat zij nu de opties?

Zal nu ook niet alleen beter worden, als de pompen allemaal duurder worden...
Gaat er weer heel verdampen zoals ze dat mooi zeggen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Waar ben je het niet mee eens ? Het is wat het is op dit moment... Wat het gaat worden is inderdaad afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb nog niet helemaal een beeld van wat het gebruik gaat worden, maar zat me af te vragen wat nou handiger is; enkel of dubbel tarief.

Ik denk dubbel, aangezien er snachts best gestookt zal gaan worden ivm kou.

Heb tevens mn dagverbruik (enigszins) gecompenseerd door 6000wp aan panelen. Any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13-09 19:10
[...]

De 'minimaal' twee maatregelen geldt voor subsidie isolatie maatregelen. Dus subsidie kan je aanvragen bij 2 isolatiemaatregelen of 1 isolatiemaatregel plus WP. Voor alleen een WP kan je altijd een subsidie aanvragen. (2 maanden geleden nog aan mij bevestigd door RVO)

Wat de spelregels voor volgend jaar zijn is uiteraard de vraag, echter gezien huidige drukte op de verduurzamingsmarkts met problemen in leverigen/laten installeren, lijken mij grote wijzigingen hierin mij niet realistisch maar ging track-record van huidige overheid helaas niet ondenkbaar

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
[...]

Zo wil ik het ook gaan doen. Draait bij jou de circulatiepomp van de warmtepomp dan wel altijd, zodat de warmtepomp een retourtemperatuur kan meten en op basis daarvan aan of uit gaat?

En hoe heb je de buffer geschakeld? Parallel aan het afgifte circuit? En aan- en afvoer dóór de buffer of er langs en middels T-stukken verbonden met de buffer?

[ Voor 4% gewijzigd door Joris 407 op 18-10-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leatherneck1665
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10-09 13:09
Ik zit ook aan een dergelijke opstelling te denken. Heb nu nog HR-ketel (Nefit Ecomline), beneden vloerverwarming en boven radiatoren, alles aangestuurd via Evohome. Ik verwacht dat ik de kamers boven met de (overbemeten) radiatoren op LT kan verwarmen, voor zover nodig (staan 90% van de tijd uit). Heb nu een mengverdeler (pomp). Neem aan dat ik die dan moet vervangen door een pomploze, open verdeler? Kan het buffervat in de onverwarmde (maar vorstvrije) garage, want vanwege de ruimte moet ik de SWW-boiler en het buffervat waarschijnlijk daar installeren? Moet de Evohome dan tussen de WP en het buffervat of daarna? Hoe groot of hoeveel liter is zo'n buffervat ongeveer?
[...]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 12:15
De wachttijd voor mijn Panasonic Monoblock het afgelopen weekend maar even nuttig ingezet door alvast een 'huisje' te maken.
Doel is om het zicht op de warmtepomp te ontnemen door de nogal prominente plek naast de voordeur die hij gaat krijgen.
Er zit een open ruimte tussen het dakje en de gevel (zowel bovenin als onderin) zodat er voldoende lucht aangezogen kan worden. Aan de voorzijde staan de planken onder een hoek van 45 graden en is er een tussenafstand van circa 10cm tussen de planken. Hierdoor blijft er hopelijk voldoende flow mogelijk; dat gaan we zien zodra de warmtepomp er is.

Het eindresultaat;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjbaobsN0cch3qUJxXruRJ5DxME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWyeq81tjTDZcUeCv3Cb6CKY.jpg?f=fotoalbum_large

Voorpaneel is als raam gemaakt zodat het geheel uitneembaar is bij service aan de warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymu0R2N6Evyat1iaOQtgQM_C_jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKFFsbrCpiLG2YZgtkDSqTex.jpg?f=fotoalbum_large

Deze rhombus-profielen zijn gespijkerd, aan de andere zijkant is ook dit een raampje van rhombus zodat het serviceluikje van de warmtepomp zonder gereedschap te bereiken is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uC_5tik-61v6TsTllaM_DM3oC2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWfg11EWB3xh718obVWEM8fF.jpg?f=fotoalbum_large

De werkschakelaar zit ook verstopt onder het afdak zodat er bij gesloten panelen geen techniek te zien is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NtebPJMZvP5Jh7vz1JNdEI8myo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5wmHf9M1NwKnERqtVao54qM8.jpg?f=fotoalbum_large

Laat nu die warmtepomp maar geleverd worden, geduld wordt sinds afgelopen februari wel aardig op de proef gesteld :9

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En waar ga je aanzuiglucht vandaan halen?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Pagina: 1 ... 167 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.