3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Ik heb me ingeschreven voor de Quatt, ik werd er ook hopeloos van.MotorBeast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:14:
Ik meldde hier van de week een prijs van 26 mille. Heb de beste man nog een bericht gestuurd en toen werd het ijzig stil.
***members only***
Wie o wie levert er tegen normale prijzen L/W in Zuid West Nederland? Ik weet het echt niet meer.
Ik denk dat hier dan gebruik wordt gemaakt van 10mm slangen, en die worden meestal op een kunststof voorgevormde mat gelegd, wat op zich prima werkt; maar omdat de leidingen zo dun zijn, moeten ze wel dichter bij elkaar liggen om een soortgelijke afgifte te realiseren.kwetterpletter schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:38:..............
Heel andere vraag: ter voorbereiding van een Quatt volgend jaar wil ik vloerverwarming in laten frezen. Nu heb ik een offerte gekregen waar die vloerverwarming voor 500 euro extra voorbereid wordt op een warmtepomp door 10 groepen te maken i.p.v. 6. Na een belletje kwam ik er achter dat de leidingen dan niet 10 cm hart-op-hart gelegd worden maar 6 cm hart-op-hart. Ik had niet het gevoel dat diegene er echt veel van af wist.
Ik kan me voorstellen dat als je de leidingen dichter op elkaar legt er dus meer leiding gelegd wordt en je meer groepen wilt hebben zodat de leiding niet al te lang wordt. Is er nog een andere reden voor meer groepen bij vloerverwarming?
De gangbare maat slang voor vloerverwarming is 16 mm, en die krijg je onmogelijk in een 6 cm patroon ingefreesd. Andere gangbare maten zijn 14 18 en zelfs 20 mm
[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 13-10-2022 16:15 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ben al hybride met L/L. Ik wil en mijn radiatoren kunnen gebruiken en van mijn 400m3 gas af voor SWW.kwetterpletter schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:42:
[...]
Ik heb me ingeschreven voor de Quatt, ik werd er ook hopeloos van.
Ik hoef hem niet snel, sluit graag aan achter in de rij. Monobloc gaat hem hier niet worden met aansluiten in de hal en dan het water rond pompen via zolder om aan de achterkant woning te komen. Ben dus veroordeeld tot een split. En een beun vind ik ook niet. Heb nog tot 2026 want een hybride wil ik echt niet hebben.flippy schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:21:
[...]
niemand. tenzij je zelf besteld en tot de lente in de rij gaat staan en hem eventueel samen met een lokale beun installeert. dan kost het hele feestje ongeveer 4~5k als je de subidie terug hebt gehaald.
dan bestel je een split en zoek je rond die tijd een lokale airco zzp-er.MotorBeast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:22:
[...]
Ik hoef hem niet snel, sluit graag aan achter in de rij. Monobloc gaat hem hier niet worden met aansluiten in de hal en dan het water rond pompen via zolder om aan de achterkant woning te komen. Ben dus veroordeeld tot een split. En een beun vind ik ook niet. Heb nog tot 2026 want een hybride wil ik echt niet hebben.
als je zelf de leidingen netjes kan leggen zodat er alleen nog maar aansluitingen gemaakt hoeven te worden is het 2 uur werk voor die beste man/vrouw/persoon.
[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 13-10-2022 16:24 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Als je de cv ketel maximeert op 10 kW EN de aanvoertemperatuur op 35 graden EN je houdt je huis dan goed warm bij een buitentemperatuur van -7, dan kun je af met een warmtepomp die bij -7 nog 10 kW kan leveren._starbuck_ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:39:
[...]
Dankje![]()
Andere vraag:
is dit vermogen (enigzins) vergelijkbaar met het maximale vermogen dat je in kunt stellen in de CV-ketel:
Als ik de CV-ketel maximeer 10 op kW, en in krijg het huis goed warm, moet dat dan ook lukken met een warmtepomp van 10kW?
Maar, je hebt ook nog vermogen nodig voor warm water. Beter kun je dus naar je gasverbruik op jaarbasis kijken en de koevlaas formule toepassen, of in detail gaan meten.
En let op: dit alles hangt wel af van de aanvoertemperatuur, want je afgiftesysteem moet geschikt zijn voor lage temperatuur.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Je wil niet weten wat een ellende ik heb gehad met een L/L plaatsen. Uiteindelijk via topic bij Climasense uitgekomen ruim 100 km hier vandaan. Heb een opdracht al maanden uitstaan op Werkspot. Zero reactie.flippy schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:24:
[...]
dan bestel je een split en zoek je rond die tijd een lokale airco zzp-er.
als je zelf de leidingen netjes kan leggen is het 2 uur werk voor die beste man/vrouw/persoon.
Nee, je hebt gewoon erg weinig ventilatielucht voor het ontwerp van de lucht/water buitenunits.Waar je wellicht 100 m3/h ventileert wil de WP 500 - 2500 m3/h. De meeste energie moet alsnog uit de buitenlucht komen.kwetterpletter schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:38:
[...]
Aha, dus een groot deel van de warmte in die ventilatie lucht wordt niet opgepikt door de warmtepomp. Of zit er gewoon zo weinig warmte in?
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
Vreemd ik heb net mn aircos binnen uit Italië en had in no-time meerdere partijen (met veel goede reviews) die wel wilden installeren.MotorBeast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:26:
[...]
Je wil niet weten wat een ellende ik heb gehad met een L/L plaatsen. Uiteindelijk via topic bij Climasense uitgekomen ruim 100 km hier vandaan. Heb een opdracht al maanden uitstaan op Werkspot. Zero reactie.
Ik heb ondertussen echt het idee dat het aan de regio ligt. Heb er geen andere verklaring voor. Er zijn echt heel weinig aanbieders en/of concurrentie hier. Destijds was mijn L/L set hier in de regio 3 mille duurder dan wat ik heb betaald.Stoffa schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:54:
[...]
Vreemd ik heb net mn aircos binnen uit Italië en had in no-time meerdere partijen (met veel goede reviews) die wel wilden installeren.
Lijkt gewoon oplichting. Ze hebben zichzelf uitgeschreven en een mail rondgestuurd met een voorstel om 60% terug te storten. Lekker 40% in de tuk steken en niets leveren. De beste man heeft al eerder bij de rechtbank gezeten met andere schimmige praktijken.
[ Voor 42% gewijzigd door LacsapOV op 13-10-2022 22:30 ]
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Daarom vind ik het zelf enigzins irritant en iets te kort door de bocht dat iedereen hier maar roept van bestel het en zoek een lokale handyman. Zo makkelijk werkt dat in de praktijk niet altijd.MotorBeast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:17:
[...]
Ik heb ondertussen echt het idee dat het aan de regio ligt. Heb er geen andere verklaring voor. Er zijn echt heel weinig aanbieders en/of concurrentie hier. Destijds was mijn L/L set hier in de regio 3 mille duurder dan wat ik heb betaald.
Ik ga nu ook voor een installateur en ja het zal meer kosten maar het werkt straks wel helemaal naar behoren. (gebaseerd op het bedrijf en hoe ze het traject voor de warmtepomp nu invliegen zonder onzin).
Heb je er wel eens over nagedacht hoe lastig het zal zijn als er iets aan gehand is met je installatie om dan iemand te vinden.
Want dan is die handige Harry ook niet te bereiken . Laat staan zijn kennis toereikend is om het op te lossen.
(overigens was dat laatste altijd al zo, maar hadden we dat niet door)
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
In een huis uit 1885 komt een 8kW Hitachi, 200l boiler dus ik ben benieuwd hoe ik het ga ervaren qua comfort geluid en verbruik, het is hier een onbekend merk dus hopelijk komen er meer mensen met dit systeem.
De installateur kan de vloerverwarming dit jaar nog aanleggen en de warmtepomp het liefst tegelijkertijd maar daar was geen garantie voor nog. (2 a 3 maanden levertijd).
snameroc
Zelfs met 25% marge boven op het materiaal + zwaar overdreven gezegd 4 dagen werk 2 man moet je nog steeds onder de €16.000,- a €18.000,- uitkomen excl. subsidie.snameroc schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 23:02:
Ik ga morgen mijn Valiant in bedrijf nemen, althans ik hoop dat het allemaal lukt. De cv waterdruk staat er al op. Ik heb alles zelf gedaan van gat graven met drainagekoffer tot het leggen van het leiding werk en het bij maken van een elektra groep. Ik ben van beroep elektro monteur maar neem van mij aan dat het echt veel werk is en dat er vele uren in zitten. Dan heb ik wel een moeilijk cv trace maar nog geen warm water daar wil ik volgend jaar een wp boiler voor plaatsen als de wp het goed blijkt te doen op de plaats waar nu de cv ketel hangt. Ik begrijp die hoge prijzen wel van installatie.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
De meeste installateurs hebben ook onvoldoende kennis, of maken er een puinzooi van…Adriaan71 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:20:
Sommige roepen wel zelf kopen en de handige Harry alles laten aansluiten. Jullie weten al hoe lastig het is om een installateur te krijgen om een installatie te maken.
Heb je er wel eens over nagedacht hoe lastig het zal zijn als er iets aan gehand is met je installatie om dan iemand te vinden.
Want dan is die handige Harry ook niet te bereiken . Laat staan zijn kennis toereikend is om het op te lossen.
Je moet gewoon mazzel hebben, zowel als je het laat plaatsen als dat je het zelf doet.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik snap ook niet echt wat het probleem is. Als je de montage zelf doet dan bestel je bij een webshop en vrijwel iedere shop die ik zie heeft een optie voor inbedrijfstellen voor € 300-500,- in het bestel proces.AMARONE schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:10:
[...]
Daarom vind ik het zelf enigzins irritant en iets te kort door de bocht dat iedereen hier maar roept van bestel het en zoek een lokale handyman. Zo makkelijk werkt dat in de praktijk niet altijd.
Ik ga nu ook voor een installateur en ja het zal meer kosten maar het werkt straks wel helemaal naar behoren. (gebaseerd op het bedrijf en hoe ze het traject voor de warmtepomp nu invliegen zonder onzin).
Als je denkt een goedkoper iemand te vinden dan moet je dit natuurlijk vooral niet aanvinken, maar ik vind het wel heel handig dat zij het regelen voor dat geld.
Bij een webshop is natuurlijk wel het risico dat je vooruit moet betalen, maar als je eerst belt wat de levertijden zijn kun je dat ook wel ondervangen.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Het lastige is met name voor verzekeringen en subsidies e.d. dat je altijd een factuur als bewijs moet hebben.BarryH schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:23:
@Adriaan71 Tja, we moeten gewoon meer DHZ. Na zelfscannen in de supermarkt, thuisbeademing bij COVID nu ook zelf je huis onderhouden en je verwarmingsinstallatie beheren.
(overigens was dat laatste altijd al zo, maar hadden we dat niet door)
Ik isoleer mijn huis zelf, maar een aankoop factuur is niet genoeg. Ik moet een factuur van een aannemer hebben. Ik kan goedkoper zonder subsidie het zelf doen. Dat slaat de plank volledig mis omdat het dan niet om de energiebesparing gaat, maar om een bedrijfstak aan het werk te houden.
Idem met een monoblok. Een factuur van aankoop en een foto van plaatsing zou voldoende moeten zijn om het doel van de transitie te bevorderen. De beurs van een installateur is een verkeert doel.
Ze moeten de consument tegemoet komen en niet de bedrijfstak, want het is nu wel lekker makkelijk verdienen door de koppelverkoop.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Je frustratie om de hoge prijs snap ik. Maar verwacht je heus een serieuze onderbouwde reactie op het bericht zoals je die gepost hebt? Mijn inziens is je bericht aanvallend en verwijtend qua toon en daarom niet uitnodigend om op te reageren.MotorBeast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:14:
Ik meldde hier van de week een prijs van 26 mille. Heb de beste man nog een bericht gestuurd en toen werd het ijzig stil.
***members only***
Wie o wie levert er tegen normale prijzen L/W in Zuid West Nederland? Ik weet het echt niet meer.
€16k is ook de max wat ik van de betere installateurs tegenkom. De beunhazen komen inderdaad met bedragen van 18k - 22k zelfs voor hetzelfde.DutchWing schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 00:28:
[...]
Zelfs met 25% marge boven op het materiaal + zwaar overdreven gezegd 4 dagen werk 2 man moet je nog steeds onder de €16.000,- a €18.000,- uitkomen excl. subsidie.
Het is verder een afweging qua timing of je net in een verbouwing zit, en de toekomst weet niemand maar ik ga liever met 16k investeren nu volledig van het gas af,.
Hoe ben je aan die partijen gekomen? Werkspot? Google?Stoffa schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:54:
[...]
Vreemd ik heb net mn aircos binnen uit Italië en had in no-time meerdere partijen (met veel goede reviews) die wel wilden installeren.
Welke regio?
Werkspot. Door mn klus uit te zetten. Woon in Leiden. Opvallend veel airco installateurs lijken uit Rotterdam regio te komen.studiostevus schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:11:
[...]
Hoe ben je aan die partijen gekomen? Werkspot? Google?
Welke regio?
Ook via MP vond ik er trouwens een aantal.
[ Voor 6% gewijzigd door Stoffa op 14-10-2022 14:17 ]
Na een mail ervoor over hoe en wat. Ach ja, je kan tegenwoordig niets meer zeggen zonder dat iemand op zijn teentjes is getrapt. Dus ik moet vriendelijk blijven tegen installateurs die me een oor aan willen naaien? Not! En dat verwijt ik ze ook. Precies. Had al geen reactie verwacht want slimmeriken hebben ze meestal een hekel aan. Mijn mail was ook bedoeld alsFranciesco schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:37:
[...]
Je frustratie om de hoge prijs snap ik. Maar verwacht je heus een serieuze onderbouwde reactie op het bericht zoals je die gepost hebt? Mijn inziens is je bericht aanvallend en verwijtend qua toon en daarom niet uitnodigend om op te reageren.

Iedereen mag van mij winst maken, maar onwetende klanten een oor aan naaien die gek worden van de gasprijzen en ergens de klepel hebben horen luiden is ronduit laag bij de grond.
[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 14-10-2022 16:30 ]
Ja maar bij 26 mille moet ik gewoon aardig blijven hier van mede Tweakers. Mag je niets van zeggen.AMARONE schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:26:
[...]
€16k is ook de max wat ik van de betere installateurs tegenkom. De beunhazen komen inderdaad met bedragen van 18k - 22k zelfs voor hetzelfde.
Het is verder een afweging qua timing of je net in een verbouwing zit, en de toekomst weet niemand maar ik ga liever met 16k investeren nu volledig van het gas af,.
Ook al is de prijs van een offerte exorbitant hoog, dan nog zie ik geen reden om niet op een correcte toon te communiceren. En had je ook gewoon kunnen zeggen dat vanwege de erg hoge prijs je geen interesse hebt in hun aanbod.
Maar dat is wellicht een verschil van stijl, dus wat mij betreft kunnen we het hierbij laten.
Nogmaals. Ik vind het klanten naaien en dan ben ik niet vriendelijk meer. Mij naaien ze niet, onwetende klanten wel. En dat stoort mij enorm en daar zeg ik op mijn manier wat van ja.Franciesco schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:39:
@MotorBeast Je schreef zelf dat na het bericht het "ijzig stil werd". Dus dat klinkt alsof je toch een reactie had verwacht.
Ook al is de prijs van een offerte exorbitant hoog, dan nog zie ik geen reden om niet op een correcte toon te communiceren. En had je ook gewoon kunnen zeggen dat vanwege de erg hoge prijs je geen interesse hebt in hun aanbod.
Maar dat is wellicht een verschil van stijl, dus wat mij betreft kunnen we het hierbij laten.
Mijn vrouw heeft ook een zaak. Zo gaat zij in ieder geval niet met klanten om.
MIsschien een beetje offtopic maar ik snap je mocht je daar wat hulp aan hebben :-)
APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen
Maar wat is echt te hoog? 10 a 15k voelt voor mij bijvoorbeeld als oké. Alles erboven eens.Fantastic_fox schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:38:
@MotorBeast ik ben het wel met je eens eigenlijk, ik vind wat er nu een beetje gebeurd hetzelfde als al jaren in de keuken industrie gebeurd... als je je laat inpakken dan teken je een offerte die 20-30-40% te hoog is.
MIsschien een beetje offtopic maar ik snap je mocht je daar wat hulp aan hebben :-)
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:26 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
In maart dit jaar getekend voor een Daikin 11kw met een geïntegreerde boiler. Zou september geleverd worden, die werd oktober en het is nu maar afwachten wanneer die komt. Rensa geeft aan dat hij al lang geleverd moest worden en onze installateur (lokale kleine partij) kan hier verder niks mee. Het is compleet onduidelijk wanneer het ding nu komt.
Ik neem aan dat het in het buitenland net zo bar en boos is ? Ik zou zelfs als het 2 volle dagen rijden is het ding wel in het buitenland ophalen. Wij gaan over vier weken verhuizen maar waarschijnlijk dus in een huis met een provisorische boiler voor warm water en elektrische kleine kachels bij gebrek aan warmtepomp 🤨
Ik postte het zodat nieuwe onwetende in ieder geval weten dat ze op moeten letten. Ik vind de toon helemaal niet onprettig maar puur realistisch met zelfs een doorrekening. Dat veel dat niet kunnen handelen.....tja. En weer ontopic.Fantastic_fox schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 17:38:
@MotorBeast ik ben het wel met je eens eigenlijk, ik vind wat er nu een beetje gebeurd hetzelfde als al jaren in de keuken industrie gebeurd... als je je laat inpakken dan teken je een offerte die 20-30-40% te hoog is.
Mijn vrouw verhoogde vorige week haar tarief met €0,50 en kreeg me toch van een klant een grote bek. En dan is mijn mailtje niet vriendelijk? Het zal wel. Precies wat je zegt, iedereen moet geld verdienen maar 26 mille heb je gewoon geen enkele schaamte en fatsoen.Ronald.42 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:24:
[...]
Daar noem je zo wat, ooit jaren terug een offerte voor aanpassen van een keuken laten maken.
Gelukkig kreeg ik die incl. Type nummers van de apparatuur.
Na wat zelf shoppen was ik 5k goedkoper uit op een prijs van 11k.
Dat ging om een paar kastjes een fornuis een wasemkap en een composiet werkblad dat door een hoek moest.
En natuurlijk het verplaatsen en hergebruiken van de bestaande keuken.
In mijn eentje was dat 2 dagen werk.
En nu mag iemand van mij best wat verdienen maar het mag wel een beetje fatsoenlijk blijven.
Hetzelfde zie je nu ook wel wat in het wp gebeuren een vorm van misbruik van de situatie en dan de onwetenden of niet zelf kunnende mensen knippen en scheren.
En nu klaar met deze discussie.
NB: heb ondertussen een gesprek gehad met een andere installateur en die denkt rond de 16 uit te komen en wist eindelijk eens waar hij over sprak. We gaan het zien.
Ik snap het ook niet. De subsidie moet er zo snel mogelijk weer af. Goedkoop lenen werkt veel beter.Pietje555 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:22:
[...]
Het lastige is met name voor verzekeringen en subsidies e.d. dat je altijd een factuur als bewijs moet hebben.
Ik isoleer mijn huis zelf, maar een aankoop factuur is niet genoeg. Ik moet een factuur van een aannemer hebben. Ik kan goedkoper zonder subsidie het zelf doen. Dat slaat de plank volledig mis omdat het dan niet om de energiebesparing gaat, maar om een bedrijfstak aan het werk te houden.
Idem met een monoblok. Een factuur van aankoop en een foto van plaatsing zou voldoende moeten zijn om het doel van de transitie te bevorderen. De beurs van een installateur is een verkeert doel.
Ze moeten de consument tegemoet komen en niet de bedrijfstak, want het is nu wel lekker makkelijk verdienen door de koppelverkoop.
Het is letterlijk de aannemer en installateur aan het werk houden. ze kunnen al vragen wat ze willen en kunnen ook nog de subsidie in eigen zak steken.
Nukezone FTW
Ik had ook een hoge prijs en iets netter gevraagd waar die kosten dan precies inzitten. Kreeg n heel verhaal maar uiteindelijk komen ze binnenkort nog een keer langs om de situatie te bekijken en 'de prijs daarop aan te passen'. Er zat bv een buffervat in, die kan er m.i. uit. (Totaal 200m2 vloerverwarmingMotorBeast schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:21:
[...]
Na een mail ervoor over hoe en wat. Ach ja, je kan tegenwoordig niets meer zeggen zonder dat iemand op zijn teentjes is getrapt. Dus ik moet vriendelijk blijven tegen installateurs die me een oor aan willen naaien? Not! En dat verwijt ik ze ook. Precies. Had al geen reactie verwacht want slimmeriken hebben ze meestal een hekel aan. Mijn mail was ook bedoeld als
Iedereen mag van mij winst maken, maar onwetende klanten een oor aan naaien die gek worden van de gasprijzen en ergens de klepel hebben horen luiden is ronduit laag bij de grond.
Als er 2 alternatieven waren had ik er geen energie (
Trouwens ik wil zo'n 2000m3 gas vervangen door 4000kwh , dus dan ligt het omslagpunt iets hoger. Als het rond de 18k ex subsidie uitkomt vind ik het prima, dus er moet zo'n 5k van de offerte af
.
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 14-10-2022 23:45 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Bijen vang je met....Franciesco schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:37:
[...]
Je frustratie om de hoge prijs snap ik. Maar verwacht je heus een serieuze onderbouwde reactie op het bericht zoals je die gepost hebt? Mijn inziens is je bericht aanvallend en verwijtend qua toon en daarom niet uitnodigend om op te reageren.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Niet met honing hoor, dat maken ze zelf wel.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Vier reageerden helemaal niet, twee lieten weten geen tijd te hebben voor offertes, twee zijn langs gekomen. Ik heb met beiden een goed gesprek gehad en ze een documentje in handen gedrukt met precies wat ik wilde en waarom en met richtprijzen voor de componenten erbij (opgezocht bij diverse webshops).
Van eentje heb ik keurig een nette offerte gekregen voor drie mogelijke systemen (Mitsubishi EcoInverter, Mitsubishi PowerInverter en Toshiba Estia), evenals alle technische documentatie van Toshiba. Alle componenten waren keurig gespecificeerd, prijzen waren netjes en betaalcondities ook (30% bij opdracht/levering WP, 60% na installatie en 10% na ingebruikstelling). Daarnaast stond er ook precies in wat er van mij verwacht werd. Van de tweede heb ik nooit meer iets gehoord.
Uiteindelijk van de acht aangeschreven installateurs maar een reactie. Dat vond ik bijzonder teleurstellend, maar beter dat dan dat je vage offertes krijgt met prijzen die mijlenver van je eigen inschatting liggen.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Vanuit de installateur is het ook behoorlijk frustrerend dat consumenten 10 offerten aanvragen terwijl er nauwelijks gebruik van wordt gemaakt omdat ze alleen een gratis ontwerp willen hebben.
Doe je huiswerk en komt met een gespecificeerde aanvraag en de kans op een reactie is een stuk groter.
Omdat reageren wel zo netjes is al is het met de melding dat je geen tijd hebt.flippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:19:
dat ligt ook in de lijn van de verwachtingen. waarom zou je uberhaupt reageren als je voor de aankomende 6+ maanden nog werk hebt liggen wat je 5~10k netto winst oplevert per installatie....
Ik denk dat je de gemiddelde consument nu zwaar overschat. Hier zitten mensen die verstand van warmtepompen hebben en/of het interessant vinden. De gemiddelde consument wil gewoon een oplossing waarmee het huis verwarmd wordt en ze van het gas kunnen.Pietje555 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:54:
Ik denk dat een offerte vergoeding ook zou werken.
Vanuit de installateur is het ook behoorlijk frustrerend dat consumenten 10 offerten aanvragen terwijl er nauwelijks gebruik van wordt gemaakt omdat ze alleen een gratis ontwerp willen hebben.
Doe je huiswerk en komt met een gespecificeerde aanvraag en de kans op een reactie is een stuk groter.
De consument kijkt met warmtepompen alleen naar de prijs, want de verschillen in de installaties (en fabricaten) hebben ze toch geen verstand van.
Een Dacia brengt je ook van A naar B dus waarom zou je een Audi kopen? Als je zelf weet wat je wilt kun je de keus voor een Audi onderbouwen.
In essentie is dat inderdaad niet anders. Het verschil zit er vooral in dat je voor een warmtepomp de lokale situatie moet betrekken bij je advies in de vorm van een offerte. Dat consumenten alleen naar de prijs kijken ben ik niet met je eens. Voor een deel geldt dat zeker, maar ik zou bijvoorbeeld best bereid zijn wat meer te betalen al een installateur goed kan uitleggen wat mij dat op levert.Pietje555 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:22:
@Afas en verschilt dat dan van een auto kopen? Daar betaalt iedereen wat er gevraagd wordt (eventueel na een ingecalculeerde korting truuk) en vraagt niet bij 10 garages met verschillende merken een offerte.
De consument kijkt met warmtepompen alleen naar de prijs, want de verschillen in de installaties (en fabricaten) hebben ze toch geen verstand van.
Een Dacia brengt je ook van A naar B dus waarom zou je een Audi kopen? Als je zelf weet wat je wilt kun je de keus voor een Audi onderbouwen.
Nou nee hoor. Mijn aanvraag was echt heel specifiek, inclusief typenummers en precieze werkzaamheden.Pietje555 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 09:54:
Ik denk dat een offerte vergoeding ook zou werken.
Precies dat. "Geen tijd" is ook een prima antwoord, maar gewoon niet reageren is onbeschoft en reageren met een offerte die twee keer te hoog is, is op zijn minst onbeleefd.Grolsch schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:04:
[...]
Omdat reageren wel zo netjes is al is het met de melding dat je geen tijd hebt.
Pardon? Om een auto te kopen ga ik ook echt bij twee of drie garages proefrijden in hetzelfde type. Die laat ik een aanbod doen voor de inruil en dan maak je een beslissing op de combinatie van gevoel bij de garage, het bij te betalen bedrag en eventueel de verschillen in uitvoering van de auto's.Pietje555 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:22:
@Afas en verschilt dat dan van een auto kopen? Daar betaalt iedereen wat er gevraagd wordt (eventueel na een ingecalculeerde korting truuk) en vraagt niet bij 10 garages met verschillende merken een offerte.
Precies. Ik vind het gevoel juist belangrijk. Toen ik een keuken moest kopen voor mijn nieuwbouwhuis ben ik ook weggelopen bij zaken die mij het gevoel gaven mij niet serieus te nemen. Bij een WP (of auto) is het gevoel dat je de installateur kunt vertrouwen best belangrijk.Afas schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:25:
[...]
In essentie is dat inderdaad niet anders. Het verschil zit er vooral in dat je voor een warmtepomp de lokale situatie moet betrekken bij je advies in de vorm van een offerte. Dat consumenten alleen naar de prijs kijken ben ik niet met je eens. Voor een deel geldt dat zeker, maar ik zou bijvoorbeeld best bereid zijn wat meer te betalen al een installateur goed kan uitleggen wat mij dat op levert.
Kan dit ook door middel van een afsluitkraan? Daarmee is de ketel helemaal afsluitbaar van het verwarmingscircuit. Maar nu begin in te twijfelen... heeft de CV-ketel niet een stuk aangesloten CV-leiding nodig om überhaupt te kunnen werken voor opwarming SWW? In dat geval zit ik namelijk toch vast aan keerkleppen.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 23:48
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
waarom zou je de cv functionaliteit behouden? je cv heeft toch ook geen backup gehad al die jaren....ThunderStorm schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:05:
Ik ga een warmtepomp aansluiten, maar behoud de bestaande CV-ketel voor tapwater (en backup). Om te voorkomen dat de ketel gaat fungeren als kleine radiator als de warmtepomp in werking is wel/moet ik een keerklep plaatsen.
Kan dit ook door middel van een afsluitkraan? Daarmee is de ketel helemaal afsluitbaar van het verwarmingscircuit. Maar nu begin in te twijfelen... heeft de CV-ketel niet een stuk aangesloten CV-leiding nodig om überhaupt te kunnen werken voor opwarming SWW? In dat geval zit ik namelijk toch vast aan keerkleppen.
en of het wel/niet kan ligt aan de ketel/wisselaar. goed even de handleiding naspitten.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 15-10-2022 12:15 ]
Verwarming gaat waarschijnlijk wel goed komen, maar ik heb straks nog geen vervanging voor mijn SWWflippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:14:
[...]
waarom zou je de cv functionaliteit behouden? je cv heeft toch ook geen backup gehad al die jaren....
en of het wel/niet kan ligt aan de ketel. goed even de handleiding naspitten.
Ketel is dus backup voor het CV-deel, maar essentieel voor het tapwaterdeel.
Ik ga eens zoeken naar de handleiding. Betreft een Remeha Calenta 40c.
Bedankt!
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
?ds23man schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:41:
Heb hier twee afsluiters na de ketel en daarvoor een bypass met afsluiter zodat de ketel altijd over zijn eigen cv circuit kan stromen. Hou er wel rekening mee dat je dan wel twee expansievaten moet hebben.
Je kunt toch alleen een klep in de aanvoer zetten en de retour gewoon doorverbinden? Dan heb je aan 1 expansievat genoeg.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb een ander apparaat met leverproblemen (WTW) besteld bij de Filterfabriek.LacsapOV schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:06:
Warmte24 kwam hier laatst al een paar keer voorbij. Kunnen de afspraken niet meer nakomen. Vennootschap in ontbinding door de kvk. Schuldeisers hebben al beslag gelegd. 🤔
Lijkt gewoon oplichting. Ze hebben zichzelf uitgeschreven en een mail rondgestuurd met een voorstel om 60% terug te storten. Lekker 40% in de tuk steken en niets leveren. De beste man heeft al eerder bij de rechtbank gezeten met andere schimmige praktijken.
Ander apparaat, maar wel diezelfde angst van 'wat als ze failliet gaan?'.
Maar daarom heb ik hem betaald met mijn creditcard waarop ik een jaar aankoopgarantie heb.
Meeste creditcards geven 3 maanden, maar als je je kaart upgrade krijg je net wat meer benefits.
Op die manier hoop ik toch net wat veiliger te zitten,
Welke regio is dat?MotorBeast schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:17:
[...]
Ik heb ondertussen echt het idee dat het aan de regio ligt. Heb er geen andere verklaring voor. Er zijn echt heel weinig aanbieders en/of concurrentie hier. Destijds was mijn L/L set hier in de regio 3 mille duurder dan wat ik heb betaald.
Precies zo had ik dat ook. Al heeft een monoblock ook eigen expansievat. In elk geval LGAndrehj schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:46:
[...]
?
Je kunt toch alleen een klep in de aanvoer zetten en de retour gewoon doorverbinden? Dan heb je aan 1 expansievat genoeg.
Nukezone FTW
In deze deelinstallatie ( heb er 3) draait nu een cv ketel op VVW. Dit is een dierenverblijf met oa zwaar bedreigde krokodillen. We zitten in een Europees fokprogramma met:
https://dierenparkamersfoort.nl/dier/krokodil/
Een van onze mannetjes ( eerste foto in bovenstaande link) zit op ruilbasis in Amersfoort en een vrouwtje van hen bij ons andere mannetje.
In geval calamiteiten kan ik nu de installatie scheiden wat betreft warmtepomp of CV. Als er een storing is kan ik dat dan rustig oplossen ( wat nogal prettig is als het 10 graden vriest) In totaal kost me dat 5 afsluiters.
ligt aan waar ze voor bedoeld zijn. de modellen voor commericeel en industrieel gebruik (dus ook met externe pompen) hebben geen expansievat. de kleintjes (onder de 20kW) doorgaans wel. daarintegen hebben de grote met ingebouwde buffervaten weer wel expansievaten standaard alsmede een interne pomp.ds23man schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:29:
Veel monoblokken hebben geen ingebouwde expansievat.
let ligt er dus maar aan wat je koopt en wat voor installatie het bedoeld is.
zelf ben ik een voorstander om al die rommel in een technische ruimte te houden.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 15-10-2022 16:46 ]
dat is ook een gasketelbedrijf. die moeten nog bepaalde dingen leren.ds23man schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:52:
De Vaillants hebben er in ieder geval geen.
Waarom zou je extra betalen als in 75% van de gevallen iets niet nodig is?flippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:54:
[...]
dat is ook een gasketelbedrijf. die moeten nog bepaalde dingen leren.
wel een kleintje in het binnendeel - indien je die neemt.ds23man schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:52:
ah flippy, laat maar - o wacht een smiley erbijflippy schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:54:
[...]
dat is ook een gasketelbedrijf. die moeten nog bepaalde dingen leren.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Welk binnendeel met een monoblock?Kees_frl schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:03:
[...]
wel in het binnendeel - indien je die neemt.
[...]
ah flippy, laat maar - o wacht een smiley erbij
Maar een evat gaat ook wel eens lek, vervang toch liever een vaatje van 40 euro dan zo'n opgevouwen kussen in een warmtepomp die als ik het zo schat in de honderden euro's loopt. En een evat kan ik 7 dagen per week bij de Gamma halen...
Hydraulic Stationds23man schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:08:
[...]
Welk binnendeel met een monoblock?
Maar een evat gaat ook wel eens lek, vervang toch liever een vaatje van 40 euro dan zo'n opgevouwen kussen in een warmtepomp die als ik het zo schat in de honderden euro's loopt. En een evat kan ik 7 dagen per week bij de Gamma halen...
VWZ MEH 97/6
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Als je dat ding nodig hebt dan is er serieus iets fout met je ontwerp.
Dat is een andere discussie en vroeg je niet.ds23man schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:23:
[...]
Als je dat ding nodig hebt dan is er serieus iets fout met je ontwerp.
Wij krijgen het overigens wel en ontwerp is niet fout.
[ Voor 10% gewijzigd door Kees_frl op 15-10-2022 17:28 ]
Dan vervang je die niet door eenzelfde maar hang je de nieuwe binnen. Lijkt mij zelf beter als er gewoon wel standaard 1 in zit. Ff een expansievat erbij laten ophangen en je bent 200€ verder.ds23man schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:08:
[...]
Vooral met een monoblock zoveel mogelijk alles in 1. Neerzetten en klaar
[ Voor 6% gewijzigd door Powrskin op 15-10-2022 19:09 ]
Nukezone FTW
Die zit in de MEH 97/6 om de hydraulische module van de split.ds23man schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:52:
Expansievat gaat niet lek. Mijn vat heeft inmiddels de leeftijd van 25 jaar bereikt.ds23man schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:08:
[...]
Check elk jaar voor het stookseizoen de 0,5 bar voordruk. Zo nodig het ventiel vervangen. Simpel en goedkoop.
[ Voor 10% gewijzigd door arnnold op 15-10-2022 23:45 ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
had er vorige week nog eentje die gewoon van de buffertank afviel zo rot dat die was. ding werd alleen nog op de plek gehouden door prille hoop, zwaartekracht en een berg armaflex.
[ Voor 84% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 00:25 ]
En daarvoor niet lekken omdat hij helemaal doorgerot was? Maar in een keer eraf viel.flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 00:24:
expansievaten gaan zeker wel stuk.
had er vorige week nog eentje die gewoon van de buffertank afviel zo rot dat die was. ding werd alleen nog op de plek gehouden door prille hoop, zwaartekracht en een berg armaflex.

Vat was hoogste punt en het staal was door condens volledig verroest. Buffertank was ook half leeg inmiddels. Installatie word in december vervangen door warmtepomp.Adriaan71 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:12:
[...]
En daarvoor niet lekken omdat hij helemaal doorgerot was? Maar in een keer eraf viel.Zeker metaal moeheid
UK.....Waypoint schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:28:
Tja het blijft een hele lastige markt.
In maart dit jaar getekend voor een Daikin 11kw met een geïntegreerde boiler. Zou september geleverd worden, die werd oktober en het is nu maar afwachten wanneer die komt. Rensa geeft aan dat hij al lang geleverd moest worden en onze installateur (lokale kleine partij) kan hier verder niks mee. Het is compleet onduidelijk wanneer het ding nu komt.
Ik neem aan dat het in het buitenland net zo bar en boos is ? Ik zou zelfs als het 2 volle dagen rijden is het ding wel in het buitenland ophalen. Wij gaan over vier weken verhuizen maar waarschijnlijk dus in een huis met een provisorische boiler voor warm water en elektrische kleine kachels bij gebrek aan warmtepomp 🤨
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik heb een Nefit Enviline en Bosch 7400i 7 T besteld (vanwege de lage geluidsdruk en goede COP). Deze komt op een plat dak te staan. Huis met beneden vloerverwarming (met eigen moderne pomp) en boven radiatoren (die bijna nooit aanstaan). Alles via Evohome zonesysteem geregeld.
- Kan het condenswater gewoon uit de warmtepomp op het dak, of moet er een vorstbeveiligingskabel bij? Mijn gevoel zegt dat dat niet hoeft.
- Wat zijn de beste voorgeisoleerde leidingen? Ik zat naar deze te kijken.
- Ik zou mijn Evohome graag houden. Helaas kan de evohome alle groepen dichtsturen, dus een buffervat is dan nodig. Ik heb Honeywell al gevraagd of ze een functie willen inbouwen om bij geen warmtevraag bepaalde groep(en) open te zetten, maar dat zal niet gebeuren waarschijnlijk.. Dit regelen via Home Assistant of een electrische schakeling zou kunnen, maar weer gedoe... Dus dan maar een vat.
De installateur stelt het Nefit 50l buffervat voor met Buderus pompgroep. De pomp klinkt als overkill, waarom is de interne pomp van de enviline niet genoeg?
- Ik lees veel verhalen over Nefit en (onnodige) buffervaten. Zijn er betere buffervaten of andere manieren? Hier vond ik goede info: warmtepomp weetjes. Of moet ik maar een paar vloerverwarmingsgroepen open zetten en geen buffervat/pompgroep nemen?
[ Voor 5% gewijzigd door JvdBosch op 16-10-2022 12:26 ]
e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur
Waarom überhaupt knijpen op de toevoer? Dat is hetzelfde als gasgeven en remmen tegelijk.. 🤔
Een buffervat is bij vloerverwarming overbodig. Bij VV heeft je systeem voldoende inhoud om als buffer op te treden.
Dit is allemaal wel een beetje de basis bij het gebruik van een WP. Lees je goed in en begrijp de beste opzet voor een WP. Dan is het ook na installatie gemakkelijk bijstellen/optimaliseren. Ik bedoel dit niet negatief. Maar als je meld je goed ingelezen te hebben in dit topic en andere topics, mis je de essentie. En dat is niet prettig als je er eenmaal eentje in gebruik hebt.
[ Voor 16% gewijzigd door Noord27 op 16-10-2022 13:08 ]
Dat zou het beste zijn, echter werk ik in een andere kamer en verwarm de woonkamer (80m2) dan niet. Altijd alles open conflicteert met de zoneregeling. Als ik die niet had was het inderdaad eenvoudig. Maar zoneregeling met warmtepompen is wat zeldzamer zie ik.Noord27 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:00:
@JvdBosch Flow is het toverwoord bij een WP en vloerverwarming. Met een zo laag mogelijke temperatuur verwarmen gaat hand in hand met een goede doorstroom. Dus alle groepen open zetten inderdaad op je vloerverwarming.
Ik probeer zo efficiënt mogelijk te regelen en dus te voorkomen dat ruimtes verwarmd worden als er niemand is. Ik zat zelfs ook te denken om de temperatuur van de warmtepomp hoger te zetten wanneer de radiatoren warmtevraag hebben, via home assistant.
dat is juist minder efficient. het idee dat radiatoren dichtdraaien energie besparen is iets van gasketels, niet warmtepompen. (en zelfs voor gasketels is het maar beperkt van toepassing) je moet alle ruimtes verwarmen zodat je watertemperatuur zo laag mogelijk kan zijn. dat is je meest efficeinte situatie. dus geen zoneregeling. waar je dan de moeite in kan steken is zorgen dat de balans tussen de kamers goed is.JvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:09:
[...]
Ik probeer zo efficiënt mogelijk te regelen en dus te voorkomen dat ruimtes verwarmd worden als er niemand is. Ik zat zelfs ook te denken om de temperatuur van de warmtepomp hoger te zetten wanneer de radiatoren warmtevraag hebben, via home assistant.
focus op de watertemperatuur omlaag krijgen, dus alle radiatoren/vloerverwamring openzetten en zorgen dat de WP rustig draait zonder het te warm te maken. dan zal je waarschijnlijk flink lager uitkomen in je watertemperatuur.
[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 13:21 ]
Inderdaad. Daar wil ik aan toevoegen dat bij goed geïsoleerde huizen sowieso alle ruimtes in huis ongeveer dezelfde temperatuur aannemen. Dus zoneregeling gebruik je met name voor comfort (bijv. de werkkamer net even wat warmer dan de slaapkamer), niet om energie te besparen.flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:11:
[...]
dat is juist minder efficient. het idee dat radiatoren dichtdraaien energie besparen is iets van gasketels, niet warmtepompen. je moet alle ruimtes verwarmen zodat je watertemperatuur zo laag mogelijk kan zijn. dat is je meest efficeinte situatie. dus geen zoneregeling.
Ik snap dat concept. Maar ik vind het onzin om alle kamers te verwarmen (ook slaapkamers waar ramen open staan) als ik ergens anders ben. Ik snap het bij moderne huizen, maar ons huis is dat niet. Vandaar de zones. Deste minder deltaT, deste minder energieverlies.MarcoC schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:14:
[...]
Inderdaad. Daar wil ik aan toevoegen dat bij goed geïsoleerde huizen sowieso alle ruimtes in huis ongeveer dezelfde temperatuur aannemen. Dus zoneregeling gebruik je met name voor comfort (bijv. de werkkamer net even wat warmer dan de slaapkamer), niet om energie te besparen.
Ik kwam recent iets interessants tegen, dat ik nog niet kende.
Even vooraf: ik heb geen enkele connectie met het betreffende bedrijf, het is dus geen "verkooppraatje" van mijn kant.
Het gaat om een monoblock WP, echter voor plaatsing binnen.
Uiteraard zijn er redelijk grote luchtdoorvoeringen nodig door een (plat of schuin) dak of muur, maar er staan natuurlijk een aantal grote voordelen tegen over.
Geen ruimte buiten nodig, geen gecertificeerde F-gassen monteur/bedrijf nodig, geen geluidsproblemen met evt. buren.
Geen risico op bevriezing zoals je dat bij een monobloc buitenunit wel hebt (bij wat langere stroomuitval).
Plug and play systeem, dat eenvoudig is in te passen in een bestaand LT-verwarmingssysteem
Evt. via driewegklep te koppelen aan een DHW-boilervat.
Mogelijk nadeel: geluid binnen.
Prijs heb ik momenteel geen idee van.
Het merk is Sloveens: Kronotherm en het type is Versi I
Dit is de leverancier: https://www.zorgeloosgasloos.nl/
En hier kun je een vrij uitgebreid databoek vinden (waarin overigens ook een paar andere types staan): https://www.zorgeloosgasl...-Datasheet-versi-i_NL.pdf
Vraag aan jullie: Heeft er al iemand ervaring met deze machine en zo ja, wat is die dan?
Zwerius Kriegsman
Dt 5 of 15 graden maakt weinig uit. Als je aanvoertemperatuur 30 graden of 40 graden kan zijn maakt wel een groot verschil. Bij een WP moet je toch denken aan eerder 30 als 40 graden.
Het is een merk wat in heel europa geleverd kan worden, dus wellicht in Duitsland meer info?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je kan het onzin vinden maar je bent gasketel-zaken aan het projecteren op warmtepompen. Deltat-efficientie is iets van gasketels. Voor een warmtepomp wil ie die zo laag mogelijk hebben. En dat doe je door de watertempertuur te verlagen. Dat is gewoon DE maatstaaf voor efficientie. Dus dat betekent zoveel mogelijk afgifte hebben zodat je watertemperatuur omlaag kan. En dat heeft niks te maken met de leeftijd van het pand.JvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:28:
[...]
Ik snap dat concept. Maar ik vind het onzin om alle kamers te verwarmen (ook slaapkamers waar ramen open staan) als ik ergens anders ben. Ik snap het bij moderne huizen, maar ons huis is dat niet. Vandaar de zones. Deste minder deltaT, deste minder energieverlies.
Natuurlijk kan je de raditor dichtdraaien als het raam openstaat maar het is ook weer niet handig om het raam de hele dag open te hebben staan.
[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 13:41 ]
Let op: De Vincent is (ondanks de mooie marketing priet-praat) alleen maar een veredelde ventilatie-WP.BarryH schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:38:
@Zwerius Had ze begin dit jaar ook gevonden. Ben ook heel benieuwd. Volgens mij is de verhouding oppervlak kanalen vs. vermogen een stuk beter dan bij de vincent.
Het is een merk wat in heel europa geleverd kan worden, dus wellicht in Duitsland meer info?
Uit ventilatielucht kun je niet voldoende warmte halen om ook de volledige transmissieverliezen van je woning te dekken. Als je dat moet aanvullen met COP-1 verwarmingselementen wordt het ding wel erg duur in gebruik.
Wat betreft de grootte van de kanalen:
Het is natuurlijk handig dat die niet te groot zijn, maar als je daar een flink luchtvolume doorheen wilt hebben (zodat je de lucht niet te veel afkoelt en daardoor een lagere COP krijgt), betekent het wel hoge luchtsnelheden met als gevolg grotere weerstand en groter verbruik van de fan en mogelijk toch geluidsissues (binnen via de kanalen of buiten uit de aanzuig/uitblaasroosters).
Zwerius Kriegsman
Sorry, ik was niet duidelijk. Ik bedoelde het temperatuurverschil tussen kamertemperatuur en buitentemperatuur. Ik snap dat de temperatuur van de warmtepomp zo laag mogelijk moet staan.flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:40:
[...]
Je kan het onzin vinden maar je bent gasketel-zaken aan het projecteren op warmtepompen. Deltat-efficientie is iets van gasketels. Voor een warmtepomp wil ie die zo laag mogelijk hebben. En dat doe je door de watertempertuur te verlagen. Dat is gewoon DE maatstaaf voor efficientie.
Gevoelsmatig voelt dit raar. Het uiteindelijke energieverlies van je woning wordt bepaald door de temperatuur van je buitenschil, oppervlakte en buitentemperatuur. Door minder kamers te verwarmen zijn delen van die schil lager in temperatuur en hebben dus minder verlies. Ja, temperatuur van het cv water heeft ook invloed op de efficiëntie, maar dat staat toch los van bovenstaand? Of mis ik iets?flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:11:
[...]
focus op de watertemperatuur omlaag krijgen, dus alle radiatoren/vloerverwamring openzetten en zorgen dat de WP rustig draait zonder het te warm te maken. dan zal je waarschijnlijk flink lager uitkomen in je watertemperatuur.
Dan moet je eerst ervoor zorgen dat je isolatie en ventilatie op orde is voordat je aan een warmtepomp gaat denken.JvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:28:
[...]
Ik snap dat concept. Maar ik vind het onzin om alle kamers te verwarmen (ook slaapkamers waar ramen open staan) als ik ergens anders ben. Ik snap het bij moderne huizen, maar ons huis is dat niet. Vandaar de zones. Deste minder deltaT, deste minder energieverlies.
Hier een jaren 70 woning met vvw beneden en radiatoren boven en al het nodige geïsoleerd. Wij gaan pas over op een wp nadat het dak is geïsoleerd.
In de tussentijd ben ik de wp topics aan het volgen en heb de gasketel op 35 graden draaien met een HT mengverdeler met pomp. En inderdaad de radiatoren boven ook open ook al slapen wij met de ramen open. Het scheelt enorm als je de stookregime aanpast door ‘s-ochtends als het koud is rustig te stoken en in de middag en ‘s-avonds als de buitentemperatuur meehelpt, wat meer.
Zo elimineer je het energieverbruik van de opwarmtoeslag. Tot nu toe stookt de ketel voornamelijk op low-load.
Heel kort door de bocht:JvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:23:
[...]
Gevoelsmatig voelt dit raar. Het uiteindelijke energieverlies van je woning wordt bepaald door de temperatuur van je buitenschil, oppervlakte en buitentemperatuur. Door minder kamers te verwarmen zijn delen van die schil lager in temperatuur en hebben dus minder verlies. Ja, temperatuur van het cv water heeft ook invloed op de efficiëntie, maar dat staat toch los van bovenstaand? Of mis ik iets?
Als je 1 kamer verwarmd en de rest niet, zou je om die kamer te verwarmen een hogere water temperatuur nodig hebben. Als je de omringende kamers ook verwarmd, kunnen ze allemaal met een lagere watertemperatuur verwarmd worden.
Het verschilt per geval wat voordeliger is. Dit ligt vooral aan het warmteverlies van alle kamers en het afgifte systeem.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Toen ik 10 jaar geleden mijn zolder dak isoleerde @SuperbeagleJvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:23:
[...]
Gevoelsmatig voelt dit raar. Het uiteindelijke energieverlies van je woning wordt bepaald door de temperatuur van je buitenschil, oppervlakte en buitentemperatuur. Door minder kamers te verwarmen zijn delen van die schil lager in temperatuur en hebben dus minder verlies. Ja, temperatuur van het cv water heeft ook invloed op de efficiëntie, maar dat staat toch los van bovenstaand? Of mis ik iets?
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 12:29 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
ja, het gevoel is ook het probleem. we zijn opgegroeid met vaders met de stok die de thermostaat bewaakt en een radiator mog alleen open als je er was. echter is dat niet meer van toepassing maar ons bovenkamertje zegt van wel. en dat is lastig.JvdBosch schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:23:
[...]
nee, de temperatuur van de schil veranderd bijna niet. het verschil is stukken kleiner dan de winst die je maakt door op een lagere watertemperatuur te stoken. dat je een kamer niet verwarmd wilt niet zeggen dat het daar even warm/koud is als buiten. maar de andere kamers moeten dat verschil wel goedmaken. meer kamers op lagere tempertuur warmhouden kost minder energie dan 1 kamer gloeiend heet moeten stoken.
ook weer een foute gedachte. het moet herhaald blijven worden:Superbeagle schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:26:
[...]
Dan moet je eerst ervoor zorgen dat je isolatie en ventilatie op orde is voordat je aan een warmtepomp gaat denken.
Hier een jaren 70 woning met vvw beneden en radiatoren boven en al het nodige geïsoleerd. Wij gaan pas over op een wp nadat het dak is geïsoleerd.
de leeftijd van het pand en/of de isolatie zegt alleen iets over hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je die warmte opwekt. je radiator of vloer kan het geen bal schelen of de warmte uit een warmtepomp, gasketel of waterkoker komt.
je hebt 3 zaken:
warmtevraag
afgiftesysteem
warmteproductie.
zet de gedachte van je af dat een manier van warmteproductie invloed heeft op je warmtevraag, net als dat de manier van warmteafgifte geen invloed heeft op hoeveel warmte je nodig hebt. de hoeveelheiden zijn de enigste factor die de 3 zaken met elkaar verbind en die moet in balans zijn.
er is dus geen reden om je manier van warmteproductie niet te veranderen omdat je warmtevraag hoog is. dan zou juist een goedkopere manier van productie erg op de voorgrond staan op de lijst van prioriteiten. nog hoger dan het veranderen van je warmtevraag omdat die aanpassen doorgaans zeer ingrijpend en duur is.
[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 16-10-2022 15:40 ]
het is een compleet onzinverhaal.Zwerius schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:33:
VRAAG:
Ik kwam recent iets interessants tegen, dat ik nog niet kende.
Even vooraf: ik heb geen enkele connectie met het betreffende bedrijf, het is dus geen "verkooppraatje" van mijn kant.
Het gaat om een monoblock WP, echter voor plaatsing binnen.
Uiteraard zijn er redelijk grote luchtdoorvoeringen nodig door een (plat of schuin) dak of muur, maar er staan natuurlijk een aantal grote voordelen tegen over.
Geen ruimte buiten nodig, geen gecertificeerde F-gassen monteur/bedrijf nodig, geen geluidsproblemen met evt. buren.
Geen risico op bevriezing zoals je dat bij een monobloc buitenunit wel hebt (bij wat langere stroomuitval).
Plug and play systeem, dat eenvoudig is in te passen in een bestaand LT-verwarmingssysteem
Evt. via driewegklep te koppelen aan een DHW-boilervat.
Mogelijk nadeel: geluid binnen.
Prijs heb ik momenteel geen idee van.
Het merk is Sloveens: Kronotherm en het type is Versi I
Dit is de leverancier: https://www.zorgeloosgasloos.nl/
En hier kun je een vrij uitgebreid databoek vinden (waarin overigens ook een paar andere types staan): https://www.zorgeloosgasl...-Datasheet-versi-i_NL.pdf
Vraag aan jullie: Heeft er al iemand ervaring met deze machine en zo ja, wat is die dan?
Ik meldde toch dat ik boven al zelden stookte.Ronald.42 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:14:
[...]
En hoe had dat er uit gezien als je zonder dakisolatie ook boven 19 graden zou stoken?
Het werd daar vanzelf warm. Omdat het weglekken van warmte beneden voldoende was om de boel daar op temperatuur te houden (buiten echte koude periodes). Als ik de tussendeur open hield en je stond boven voelde je gewoon de warmte naar boven komen. Toen moest ik met mijn ketel hoger stoken beneden oftewel minder condensatie/meer verbruik. Ik kan nu makkelijk toekomen met 20/30/max 40 graden aanvoer terwijl de afgifte niet is veranderd.
Rustig, ik ben het met je eens dat bouwjaar, isolatie of zonnepanelen geen invloed hebben op de manier van warmteproductie. Ik roep dat ook altijd.flippy schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:37:
[...]
ook weer een foute gedachte. het moet herhaald blijven worden:
de leeftijd van het pand en/of de isolatie zegt alleen iets over hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je die warmte opwekt. je radiator of vloer kan het geen bal schelen of de warmte uit een warmtepomp, gasketel of waterkoker komt.
je hebt 3 zaken:
warmtevraag
afgiftesysteem
warmteproductie.
zet de gedachte van je af dat een manier van warmteproductie invloed heeft op je warmtevraag, net als dat de manier van warmteafgifte geen invloed heeft op hoeveel warmte je nodig hebt. de hoeveelheiden zijn de enigste factor die de 3 zaken met elkaar verbind en die moet in balans zijn.
er is dus geen reden om je manier van warmteproductie niet te veranderen omdat je warmtevraag hoog is. dan zou juist een goedkopere manier van productie erg op de voorgrond staan op de lijst van prioriteiten. nog hoger dan het veranderen van je warmtevraag omdat die aanpassen doorgaans zeer ingrijpend en duur is.
Ik heb juist laten zien dat met een jaren 70 huis met suboptimale afgifte en isolatie je ook op 35 graden kunt stoken.
Alleen, is de reden dat hij maar blijft vasthouden aan zijn zonesysteem, de hoeveelheid energie die het verwarmen kost. En dan is het weldegelijk verstandig om eerst de isolatie aan te pakken. Anders stook je nog steeds voor de mussen.
Eventueel kan ik een staand boilervat neerzetten in het opberghok (BV 2). Wat ik daar lastig van vind is dat het een flinke puzzel gaat worden om alle leidingen daar te krijgen.
Ik neig er nu naar om een liggend boilervat te plaatsen in het knieschot (PAWT-300H-XL-LE1 van Nexus). In het schema zie je de leidingen (even geen onderscheid voor aanvoer/retour). Volgens mij heeft dat de volgende voordelen:
- Weinig (scherpe) bochten voor aanvoer naar vloerverwarming
- Vuilfilter (gele cirkel) op retour. Wel op plek waar het maar 70 cm hoog is.
- Geen afvoer in de buurt van boilervat. Zou een overdrukventiel voor het warm water ook ~3 meter verder mogen/kunnen waar nu de ketel zit?
- Boilervat is moeilijk bereikbaar
- Staand boilervat is efficienter, maar misschien ben ik gewoon de beste doelgroep voor een liggend model
:strip_exif()/f/image/Bz3E1C62dUdyKvkl2htoyHZy.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierbij een indruk van de huidige opstelling. WTW hangt er tijdelijk, en is te klein om later het hele huis te voorzien.
![]() |
Hebben jullie nog suggesties? Heeft iemand thuis een vergelijkbare opstelling staan? Foto's zijn welkom (voor mij een fijne bron van informatie).
Ik weet inmiddels dat je soms nogal kernachtig bent in je uitspraken.
Overigens niet altijd terecht naar mijn mening, maar wat vind je nu een compleet onzin verhaal?
Dat wat ik er over schreef, of dat wat in het databoek staat?
En waarom dan?
Als je vind dat we waarde moeten hechten aan je meldingen, dan zou je toch minimaal een toelichting moeten geven.
Zwerius Kriegsman
Waar gaat je monoblock komen?
en hoeveel liter boiler wil je?
Dit topic is gesloten.