Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 160 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.546.391 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:38:
[...]

Als je een huis hebt met veel thermische massa (veel beton dus) en goede isolatie is dat thermisch enorm traag. Door die vlakke stooklijn voorkom je dat de WP snel reageert op bijvoorbeeld koude nachten, maar ook van een koude dag (vaak is dat toch maar incidenteel) heb je dan geen last. Het wordt dan binnen maar een paar tiende graad kouder, en gemiddeld draait de WP dan bij een hogere buitentemperatuur. Dus hogere COP. Kijk maar naar mijn resultaten in de metingen van @Tomexergie van afgelopen winter wat dat oplevert.

[...]

Geen idee wat je precies bedoelt, maar wat ik doe is de aanvoertemperatuur vast op Ta 25 zetten en de WP aan of uit laten schakelen door een thermostaat met kleine (0.2K) hysterese. Die hangt op de overloop om te voorkomen dat de WP bij het eerste straaltje zon in de woonkamer (die warmt snel op) uitschakelt.
Maar je zet hem wel op WAR + kamerthermostaat.

Dus niet zoals met een cv ketel maximale aanvoertemperatuur water begrenzen tot 25 graden bijvoorbeeld. En regelen via de kamerthermostaat tot gewenste setpoint is bereikt?

Ik dacht misschien zit hier nog een verschil in hoe de warmtepomp erop reageert etc.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:03
DutchWing schreef op maandag 26 september 2022 @ 18:54:
Wat is het voordeel van een vlakke stooklijn dan?
Hoger rendement, en rustiger gedrag.

Want:
-een "normale" stooklijn vraagt 's nachts een hogere AWT watertemperatuur dan overdag, maar.. een
-hogere aanvoertemperatuur geeft lager rendement (COP),
-stoken bij lagere buitentemperatuur ('s nachts) geeft een lager rendement dan overdag,
-juist 's nachts draait systeem op een hogere deellast dan overdag, terwijl een lagere deellast ook een iets hogere COP geeft, en
-in het voor/na seizoen gaat het systeem overdag snel pendelen, en pendelen betekent onrust, temp-variatie, slijtage, en ook dat het systeem als het wel aan is meer verbruikt. Dan kun je beter overdag wel, 's nachts niet verwarmen,

Een vlakke stooklijn betekent wel dat het 's avonds iets warmer is in huis dan ' s ochtends, e.e.a. afh van hoe traag je huis is. Als je ochtendtemperatuur bepalend wordt voor je instelling, kan dat leiden tot een wat warmer huis 's avonds dan nodig. Dat is weer wat verlies aan energie maar ik vermoed (en wil dit seizoen bewijzen) dat dat effect veel kleiner is dan het voordeel van een vlakke stooklijn.

Ik zie dat @Andrehj al langer vlak stookt, maar wel in een erg goed geisoleerd huis met vermoedelijk vvw. Wij hebben in de winter bij vorst met radiatoren ca 50C water nodig; vanaf ongeveer 40C is de gasketel dan ook nodig. Een vlakke stooklijn betekent wel dat je dan op basis van buitentemperatuur de gewenste watertemperatuur moet bijstellen.

Is er eigenlijk iemand die ervaring heeft met de "24/48/72 uurs temperatuur middeling" (menu A.6.4 [1-0A]) van de Daikin hybrid? Die zou de buitentemperatuur moeten middelen ("berekening weersafhankelijk instelpunt gebeurt op basis van gemiddelde buitentemp") en zou dus ook een bijna vlakke stooklijn moeten leveren, maar dat werkt hier helemaal niet zo.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:44:
Maar je zet hem wel op WAR + kamerthermostaat.
Nee. Op vaste aanvoertemperatuur. Dat is geen WAR. Maar ik kan hem ook op WAR zetten en dan met gewoon een horizontale stooklijn op 25°C. Dat doet precies hetzelfde.
Dus niet zoals met een cv ketel maximale aanvoertemperatuur water begrenzen tot 25 graden bijvoorbeeld. En regelen via de kamerthermostaat tot gewenste setpoint is bereikt?
Dat is precies hetzelfde.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnoldniessen schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:45:
-in het voor/na seizoen gaat het systeem overdag snel pendelen, en pendelen betekent onrust, temp-variatie, slijtage, en ook dat het systeem als het wel aan is meer verbruikt. Dan kun je beter overdag wel, 's nachts niet verwarmen,
Van pendelen heb je met (voldoende) vloerverwarming in betonnen vloeren sowieso geen last. Ik heb (ook met slechts 0.2K hysterese) nog nooit meer dan 2 starts per dag gehad. Bijna altijd maar eentje. Dat zou ook zonder de nachtverlaging prima werken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnoldniessen schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:45:
Ik zie dat @Andrehj al langer vlak stookt, maar wel in een erg goed geisoleerd huis met vermoedelijk vvw. Wij hebben in de winter bij vorst met radiatoren ca 50C water nodig; vanaf ongeveer 40C is de gasketel dan ook nodig. Een vlakke stooklijn betekent wel dat je dan op basis van buitentemperatuur de gewenste watertemperatuur moet bijstellen.
In jouw geval kan dat dus ook niet. Voor zo'n vlakke stooklijn is goede isolatie en vloerverwarming zeker een vereiste.
Is er eigenlijk iemand die ervaring heeft met de "24/48/72 uurs temperatuur middeling" (menu A.6.4 [1-0A]) van de Daikin hybrid? Die zou de buitentemperatuur moeten middelen
Zo'n systeem mis ik bij Mitsubishi. Nibe schijnt dat ook te hebben (geen idee of dat op alle modellen zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Andrehj schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:01:
[...]
In jouw geval kan dat dus ook niet. Voor zo'n vlakke stooklijn is goede isolatie en vloerverwarming zeker een vereiste.
Waarom zou het niet kunnen? Ook zonder vvw is een huis met veel beton en redelijk nageisoleerd toch al redelijk traag? Ik zal alleen ABS-AWT moeten aanpassen aan het weer.

Overigens, zag net het volgende gedrag, merkwaardig soort micropendelen tussen 2 standen terwijl AWT al iets boven target zit? Jammer dat ik E-verbruik niet nauwkeurig meet nog. De compressor lijkt wel aan te blijven staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfTM0WcP8ShpyyYq3zTe4xlWRUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uzaI6bi2dwiLzpFrMQq7tNAs.png?f=fotoalbum_large

Toevoeging: de slimme meter laat zien dat er inderdaad tussen 2 verbruiksstanden (ca 600 Watt en ca 800 Watt gependeld wordt).

[ Voor 6% gewijzigd door arnoldniessen op 26-09-2022 22:46 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arnoldniessen schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:29:
Waarom zou het niet kunnen? Ook zonder vvw is een huis met veel beton en redelijk nageisoleerd toch al redelijk traag? Ik zal alleen ABS-AWT moeten aanpassen aan het weer.
Ik heb zonder vaste Ta bij -10 hooguit 28 graden water nodig. Jouw spread is veel groter, waardoor je vaste stooklijn veel te hoog moet staan, met rendementsverlies als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Andrehj schreef op maandag 26 september 2022 @ 20:32:
Ik heb zonder vaste Ta bij -10 hooguit 28 graden water nodig. Jouw spread is veel groter, waardoor je vaste stooklijn veel te hoog moet staan, met rendementsverlies als gevolg.
Ik wil ook geen vaste stooklijn in de conventionele zin. Ik wil de stooklijn horizontaal (of zelfs positief ipv negatief) en dan in hoogte meeschuiven met het (voorspelde) weer. Vandaag 29C vlak, en als het vriest 50C (en stooklijn liefst positief, of beperkt negatief als de dagschommeling binnen te groot wordt).

[ Voor 8% gewijzigd door arnoldniessen op 26-09-2022 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:53
Niemand bekend met Hitachi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Ja schroefmachine's Maar die vond ik niks. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19-08 17:49
Mijn ex-vriendin was helemaal dol op de Hitachi.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:29
Oud-collega van me heeft er een draaien en die bevalt uitstekend. Stond bij mijn ouders ook op de shortlist, maar de installateur was niet wat.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:42
DutchWing schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:37:
[...]

Dat bedoelde ik ook niet ;)

Een vlakke stooklijn is bij -10/25 en bij 20/25 graden aanvoertemperatuur.

Terwijl je met een kamerthermostaat en doeltemperatuur (aanvoertemperatuur) 25 graden hetzelfde effect krijgt of gewoon een kamerthermostaat en maximale aanvoertemperatuur begrenzen tot 25.

Vandaar mijn vraag, reageert de WP dan toch anders op een vlakke stooklijn.
Oh zo. Dat zou denk ik niet uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
ds23man schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:19:
Ik ben bezig om mijn verdelers om te bouwen, stalen uitvoeringen van Thempro. De aansluitflensen van de pomp zijn gelast. Ik moet dan ook verloopring gebruiken die afdicht op de pomppakking. Nou heb ik laten komen maar daar zit een verjonging in waardoor het afdichtingsvlak wel heel erg klein wordt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De gok wagen of weet iemand een uitvoering die dat niet heeft?
Pakking ertussen en het word waterdicht.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Impstoker schreef op maandag 26 september 2022 @ 08:55:
[...]

Niemand? ;w
Ondertussen heb ik echt al 25 installateurs gemaild uit de 3 noordelijke provincies.
Hoe moeten we in Groningen in hemelsnaam onze huizen versterken/verbouwen als aannemers en installateurs geen tijd hebben? :X
Heb eigenlijk ook geen tijd maar stuur mij svp een pm dan zal ik kijken wat ik voor je kan doen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
Aziraphale schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:15:
[...]

Oud-collega van me heeft er een draaien en die bevalt uitstekend. Stond bij mijn ouders ook op de shortlist, maar de installateur was niet wat.
Na 2 lollige reacties iets waar ik wat aan heb. Dank je, het is wel fijn om te weten of systemen en merken een aanrader zijn om te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

AMARONE schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:22:
[...]

Na 2 lollige reacties iets waar ik wat aan heb. Dank je, het is wel fijn om te weten of systemen en merken een aanrader zijn om te nemen.
wel opletten, de rommel komt uit india en het goeie spul uit japan.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
AMARONE schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:22:
[...]

Vroeger deed ik nog weleens een Hitachi Yutaki, maar toen kwam ik erachter dat deze standby 75watt deden en toen ben ik ermee gestopt.
Qua werking verder wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwetterpletter
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-09 18:02
Andrehj schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:40:
[...]

Als die boiler vier aansluitingen (en geen spiraal) heeft, dan kan dat.
(Maar de meesten voldoen daar niet aan en heten daarom ook boiler of SWW-vat). Overigens kun je die boiler beter verkopen en een buffer terugkopen. Die zijn namelijk veel goedkoper, omdat het gewoon een dom vat is, zonder dure spiraal en met veel minder eisen over de antiroestbehandelingen.
Zeker weten trouwens dat je een buffer nodig hebt? Zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Geen idee eerlijk gezegd, ik zit nog in de uitzoekfase.

Ik had een mei een offerte voor een redelijke prijs maar de aanbetaling moest naar een andere, twee weken oude BV. Die heb ik dus maar laten schieten :-) Daarna alleen nog belachelijk hoge offertes gekregen.

Sindsdien heb ik me ingeschreven voor Quatt en zit ik mee te lezen in de fora om eventueel zelf iets te installeren voor het geval dat niets wordt.

Qua afgiftesysteem zit ik aan vloerverwarming te denken. Ik wilde eerst alle radiatoren door LTV vervangen maar eigenlijk zijn radiatoren gewoon lelijk. Met zo'n vloerverwarming heb ik helemaal geen buffer nodig VZIW

Het gaat toch even duren voor de warmtepomp er is dus ik kan er beter goed over nadenken hoe die moet worden ipv snel er een injassen. Wellicht komen de prijzen van installateurs ook weer op een normaal niveau met die prijsplafonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

koevlaas2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:07:
[...]

Pakking ertussen en het word waterdicht.
Natuurlijk een pakking ertussen, maar vindt het contactvlak nogal marginaal.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
ds23man schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:19:
De gok wagen of weet iemand een uitvoering die dat niet heeft?
Misschien zou zoiets passen? (Je gebruikt dan alleen het deel van 1 1/4" binnen en 1 1/2" buiten draads). Daarnaast moet je dan nog een verloop van 1 1/4" buiten naar 1" binnen toepassen. Waarschijnlijk een dure oplossing voor een klein beetje meer zekerheid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvLWbIAPnelwVXOLwTDth7AdnKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qFrByrBFXHntOUjaJsAohjcm.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
koevlaas2 schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:53:
[...]

Vroeger deed ik nog weleens een Hitachi Yutaki, maar toen kwam ik erachter dat deze standby 75watt deden en toen ben ik ermee gestopt.
Qua werking verder wel ok.
Hebben ze nog steeds zo'n hoog verbruik in standby?

Ik kan die installateur ook vragen wat er anders qua merk opties zijn nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 10-09 14:21
ds23man schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:07:
[...]

Natuurlijk een pakking ertussen, maar vindt het contactvlak nogal marginaal.
Ik gebruik hiervoor Loctite 577. Nooit lekkage mee gehad.
Kun je bij de Praxis kopen (scheelt verzendkosten)

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 13:36
We hebben een Hitachi Yutaki warmtepomp. We hebben een circuit voor de verwarming; vloerverwarming en radiatoren en een voor DHW, het water uit de kraan..

Zijn dat nu onafhankelijke circuits? ik krijg het idee dat de radiatoren niet warm worden omdat de temperatuur van het kraanwater te laag is. We hebben de temperatuur van het kraanwater al verhoogd naar 55 graden. hierdoor worden de radiatoren wel wat warmer

Ik zou eigenlijk alleen de temperatuur van het water in de radiatoren willen verhogen. kan dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:50
Bartjoo71 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 12:57:
We hebben een Hitachi Yutaki warmtepomp. We hebben een circuit voor de verwarming; vloerverwarming en radiatoren en een voor DHW, het water uit de kraan..

Zijn dat nu onafhankelijke circuits? ik krijg het idee dat de radiatoren niet warm worden omdat de temperatuur van het kraanwater te laag is. We hebben de temperatuur van het kraanwater al verhoogd naar 55 graden. hierdoor worden de radiatoren wel wat warmer

Ik zou eigenlijk alleen de temperatuur van het water in de radiatoren willen verhogen. kan dat?
Dat lijkt mij niet de bedoeling. De warmtepomp heeft vrijwel altijd 2 regelingen 1 voor verwarmen/koelen (CV) en 1 voor kraanwater (DHW). Het verhogen van DWH temperatuur moet geen invloed hebben op je CV temperatuur. Of er is iets creatiefs door de installateur in elkaar gezet.

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Kun je wat data delen?
Standby verbruik?
Minimaal verbuik?
Settings?
COP O-)
Stooklijn
WAR?
enz enz

Of weet je een topic waar te vinden?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
edkok schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:50:

Daarvoor wil ik dus CP070 en CP210 en CP220 gebruiken. CP210 op 35, CP220 op 30 (en een helling van 0,1 of 0,2) en CP070 wordt dan bijvoorbeeld 19. Door de KT in het klokprogramma 's nachts lager te zetten (met wat ruimte invloed) zakt de temp dan onder de 19 graden en moet dan in de nachtmodus komen.

Maar de nachtmodus werkt dus niet (CP070 naar 19 en een kamer temperatuur van 19 of lager verlaagt niet het voetpunt en dus ook niet de T aanvoer WP.)

Heeft iemand CP220 en CP070 op de Elga Ace wel werkend gekregen?
Het is me zojuist gelukt om dit werkend te krijgen (icm aan/uit thermostaat (Tado)), nadat ik in de krochten van het internet volgende handleiding van de Mercuria/Eria Tower vond, wel suf dat ze dit niet ook gewoon in de Elga Ace handleiding erbij zetten. De crux is om het actieve klokprogramma op de Elga Ace zo in stellen dat de gewenste kamertemperatuur (ook al heeft de Elga Ace in dit geval geen enkele weet van de kamertemperatuur zelf) tijdens een tijdblok lager is dan CP070. Tijdens dat tijdblok zal de Elga Ace dan CP220 als voetpunt van de stooklijn aanhouden. Als het setpoint in het klokprogramma hoger is dan CP070 zal CP210 aangehouden worden als voetpunt van de stooklijn.

Met het werkend krijgen van koelen afgelopen zomer liep ik ook al ertegenaan dat de setpoint van de kamertemperatuur in het koelklokprogramma lager dan CP650 moest staan. Het is allemaal een beetje onnodig ingewikkeld.

Is er trouwens al iets van een dedicated Elga Ace topic zoals die er al is voor bijvoorbeeld de Mitsu's en Pana's? Daarvoor is een post als deze waarschijnlijk geschikter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16

Vroeger, in de CV ketel tijd, was dit een duidelijk symptoom van een lekke interne driewegklep.

Die klep sloot dan niet meer helemaal, waardoor de ketel bij verwarmen een directe verbinding tussen aanvoer en retour had en dus niet meer genoeg warm water produceerde.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 13:36
ArjoK schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:13:
[...]

Dat lijkt mij niet de bedoeling. De warmtepomp heeft vrijwel altijd 2 regelingen 1 voor verwarmen/koelen (CV) en 1 voor kraanwater (DHW). Het verhogen van DWH temperatuur moet geen invloed hebben op je CV temperatuur. Of er is iets creatiefs door de installateur in elkaar gezet.
De warmtepomp heeft het de afgelopen 3 jaar gewoon gedaan, zonder verstoringen. De afgelopen weken is de badkamer verbouwd en de aannemer heeft toen de warmtepomp uitgezet en weer aan. Wat leidde tot diverse storingsmeldingen, foutcodes.
paar keer gebeld met de installateur, uiteindelijk het advies gekregen de stroom van de buitenunit af te halen. Daarna waren de foutcodes weg. Nu wordt het buiten kouder en blijkt dat de vloerverwarming en radiatoren niet warm worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 19-08 17:49
Bartjoo71 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:26:
[...]

De warmtepomp heeft het de afgelopen 3 jaar gewoon gedaan, zonder verstoringen. De afgelopen weken is de badkamer verbouwd en de aannemer heeft toen de warmtepomp uitgezet en weer aan. Wat leidde tot diverse storingsmeldingen, foutcodes.
paar keer gebeld met de installateur, uiteindelijk het advies gekregen de stroom van de buitenunit af te halen. Daarna waren de foutcodes weg. Nu wordt het buiten kouder en blijkt dat de vloerverwarming en radiatoren niet warm worden...
Ik zou het vuil filter eens controleren/schoonmaken. Toevallig ook met de verwarming bezig geweest bij de badkamer verbouwing? Dan kan er allerlei vuil in het cv circuit zijn gekomen.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 23:11
Wie kan mij helpen bij het maken van de vele keuzes "Van gas naar All electric warmtepomp"
Van gas naar All electric warmtepomp

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:01
Naalroc schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:44:
Als je alleen maar de 'mogelijkheid' wilt hebben om de vloerverwarming uit te zetten, dan is die er al , als het goed is, want normaliter zitten er 2 kogelkleppen op de balken van de vloer verwarming; die kan je dan gebruiken.

Als je dat elektrisch regelbaar wilt hebben, dan kan je daarvoor, of in plaats van, 1 van die afsluiters een elektrische kogelklep monteren; zo'n Chineesje voldoet hier prima.
Maar ik kan mijn kamer lussen ook uitzetten met een Honeywell, dat is dan wel eentje met 28mm aansluitingen voor een verdeler met 9 lussen. Werkt ook.

Voor je badkamer zou ik gewoon die RTL laten vervallen, of open draaien, want met de wp wil je toch alle temperatuur regelingen uitvoeren dmv de Ta uit de wp naar de vloer- en radiatoren? Voor een enkele lus heb je niet veel flow nodig, normaal gesproken zo rond de 2 L/min.
De commentaren die je hier leest over de kleine doorlaat van de gebruikelijke kleppen op een open vloer verwarmingsverdeler, zijn gebaseerd op de totale stroom door de verdeler, dus een aantal lussen; als ik het goed heb, dan is er in jouw badkamer maar 1 lus, dan is die RTL, of een gewone radiatorkraan geen probleem hoor.
Bedankt voor het meedenken.
Eigenlijk een beetje mijn gedachte: als het makkelijk/goedkoop kan een zoneklep toevoegen, en desnoods 'altijd open' laten staan. Als het duur wordt lekker laten en alleen iets toevoegen als er sterke behoefte blijkt te zijn aan het 'dichtzetten' van de vloer. Kan eventueel ook nog zo'n Honeywell achtige regelaar met M30x1.5 motortjes op de verdeler zetten...

Of: vloer altijd open laten en de 50L buffer (...) uit het verhaal laten halen.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 19:01
Ik had vandaag een installateur aan de lijn en hij gaf mij aan dat wanneer hij een warmtepomp wil plaatsen, er altijd 32mm waterleidingen moeten gaan lopen van de binnenunit naar de verdeler van de vloerverwarming. Is dit altijd een vereiste?

Daarnaast begon hij over isoleren en dat alleen een erg goed geïsoleerde woning voor een WP in aanmerking komt. Dit neem ik met een korrel zout na hier veel gelezen te hebben. Maar ik heb wel een vraag m.b.t. de afgifte. Hoe zet ik dit af tegen het vermogen van de WP om te zien of mijn afgifte genoeg is? Is het zo simpel als, de WP heeft een vermogen van 7 kW en mijn vloerverwarming + radiatoren boven hebben een totale warmteafgifte van 6.5 kW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Nee, het is niet zo simpel.

Hoeveel gas verbruik je op jaarbasis? En hoeveel op de koudste dagen van het jaar.

Kun je je huis warm houden met een aanvoertemperatuur van 35 graden of minder?

Een diameter van 32 is echt niet noodzakelijk, de weerstand is veel belangrijker. Een WP heeft een veel hogere flow. Bij dunnere leidingen wordt de snelheid van het water hoog en dat kan wat ruis geven. Heb je heel veel bochten, dan wordt de weerstand snel hoger.

[ Voor 9% gewijzigd door Blihi op 27-09-2022 21:16 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeboarder
Over de laatste 12 maanden 1000 m3. Daarvoor 1200 m3, maar dit was met radiatoren beneden. Daarna is er een verbouwing geweest waarbij vloerverwarming is geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88Mni-_PHU_cGyq72LE0TmS6xxM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/19y4gNrJD0QEjJWtW0sw6S6y.png?f=user_large

Ik heb de aanvoer temperatuur nu naar 45 graden gezet, want mijn 19 jaar oude Nefit Ecomline gaat niet lager zover ik weet. Of dit gaat werken zal ik de aankomende maanden gaan merken.

Dat klinkt logisch inderdaad. Het bochtenwerk valt naar mijn mening mee, maar dit zal ik dan vragen. Mocht het zo zijn dat die 32mm nodig is, moet dit dan ook overal naar de radiatoren? Gezien ik dan een uitdaging heb omdat de leidingen zijn weggewerkt in de muren. Al worden de radiatoren boven weinig gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door Romeboarder op 27-09-2022 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Hier loopt 25mm Rehau naar de verdeler beneden. Dat is 18.5mm inwendig en die leidingen zijn in beton gestort, dus niet te vervangen.

Vanaf de WP gebruik ik 28mm. Dat splitst in 2x22mm naar de verdelers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 09-09 14:33
@Romeboarder 7 kWh moet genoeg zijn voor jouw toepassing; en die 32 , dat is dan op basis van buitenmaat kunstof leiding, die ook nog eens een lage weerstand heeft, en 26 inwendig is. En die is alleen nodig naar de verdeler, en/of het aanpik punt waar nu je ketel staat; hoe dik zijn de buizen vanaf de ketel naar de verdeler nu? en van wat voor materiaal.
Het is zondermeer onzin om 32 mm buizen naar je radiatoren te leggen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeboarder
Bedankt voor de goede reacties. De leidingen van de ketel naar de verdeler zijn nu 22mm (buitenmaat). Ik zal morgen even in de kruipruimte moeten kijken voor het materiaal. Ik dacht koper gezien te hebben, maar dit zal ik controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
22 mm is dus koper of staal dunwandig met 20 mm doorlaat; dan kan je met dunnere plastic buizen dan 32 naar de cv/ verdeler aansluiting, tenzij die afstand erg groot is , zeg > 10 meter

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romeboarder
De afstand van de zolder naar de kruipruimte en terug naar begane grond zal ongeveer 8 à 9 meter zijn met in totaal 7 bochten (terugkomende op @Blihi zijn punt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Als de bochten flauw genoeg zijn dan kan je kunststof buis daar (dat betekent : door de beschikbare ruimte waar nu de leidingen lopen!)mogelijk wel doorheen trekken; als er knieën/bochten in moeten dan wordt het lastiger. Is die 8 meter de enkelvoudige lengte, dan mogelijk dikkere buis gebruiken, zoals je installateur zegt; maar niet naar de radiatoren, het cv systeem blijft gewoon helemaal in takt.

[ Voor 9% gewijzigd door Naalroc op 28-09-2022 10:49 ]

• Blihi
Ik denk dat @Romeboarder bedoelt dat er een stuk of 7 knie-verbindingen in de leiding zitten.

Als dat knel-knietjes zijn, kun je die beter vervangen door mooie bochten (eventueel met rechte knelkoppelingen, of geperst).

En verder: Als je echt geen leidingtraject hebt om dikkere leidingen te leggen naar de verdeler, dan niet. Dan moet de pomp wat harder werken. Niets aan te doen.

Ik heb zelf een enkel-voudige trajectlengte van WP binnenunit naar de verdeler beneden van een meter of 15. Dat traject is uitgevoerd, deels in 22mm staal, deels in 25mm Rehau in beton, dus niet te vervangen. Toch lukt het de CV ketel (en die pomp is zwakker dan die in de WP) om daar voldoende water doorheen te sturen.

Er zitten echter geen radiatoren aan, maar een LTV mengverdeler met eigen pomp die hetzelfde debiet heeft (en zich dus gedraagt als een radiatornetwerk met weerstand 0)

• Romeboarder
@Blihi Ik zal vanmiddag even een foto (of een paar foto's) hier posten over wat ik zie als bochten. En ik zie op de rechte stukken een koppeling zitten.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 21:33
@Romeboarder en anderen: wat ik niet begrijp is dat de installateur 32 mm wenst, en vervolgens wil je een dunnere leiding door een bestaande 22 mm CV-buis trekken?

Waarom niet gewoon aansluiten op die CV-buis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Zwartoog schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:00:
@Romeboarder en anderen: wat ik niet begrijp is dat de installateur 32 mm wenst, en vervolgens wil je een dunnere leiding door een bestaande 22 mm CV-buis trekken?

Waarom niet gewoon aansluiten op die CV-buis?
Dat wil hij niet, dat suggereerde Naalroc, maar die suggestie snap ik ook niet. Gewoon de bestaande leidingen gebruiken natuurlijk.

Verwijderd

Ik zit met een dilemma. In België krijg je voor een LW-WP 4800 euro subsidie, volgens de site van de overheid zou dit volgend jaar ook nog gelden, maar ergens vrees ik dat het bedrag in januari zal verlagen, het zou niet de eerste keer zijn dat een subsidieregeling plots wijzigt. Ik heb voor de zekerheid het kabinet van de bevoegde minister gemaild maar die antwoordt niet...
De basispremie voor een lucht-water warmtepomp bedraagt 4800 euro voor eindfacturen vanaf 1/1/2022 tot en met 31/12/2023, 3600 euro voor eindfacturen vanaf 2024
Voor een WP die ook kan koelen krijg je enkel een subsidie als je zonnepanelen hebt, maar die worden pas volgend jaar gelegd, waardoor ik voor de aanvraag tot dan zou moeten wachten.

Ok, koelen is niet écht nodig (goed geïsoleerd, 's nachts alles open en overdag alles dicht + eventueel ventilator), daarvoor zou ik achteraf in de slaapkamer nog een single split LL kunnen hangen.

Oorspronkelijk had ik een offerte voor een Samsung, die allemaal kunnen koelen. Omdat ik er amper ervaringen over vind heb ik maar een offerte voor een iets duurdere Mitsubishi gevraagd die enkel kan verwarmen, zodat ik de subsidie van 4800 euro zeker niet zou mislopen (aanvraag dit jaar). Maar het toeval wil nu dat de levertermijn van die Mitsubishi langer is waardoor hij misschien pas in januari geplaatst kan worden.

Voor de installateur is het geen probleem om de factuur in december al te geven, zodat ik meteen de aanvraag kan doen, maar ik herinner me van onze dakrenovatie dat je ook foto's moet uploaden (foto van een andere installatie nemen? de kans op controle is klein).

Als de subsidieregeling verandert verwacht ik niet dat het meteen naar 0 gaat, maar dat er in het slechtste geval bvb. 1500 euro zou afgaan, wat nu net het prijsverschil tussen de Samsung en de Mitsubishi is.

Bijkomend dilemma voor als ik zou willen koelen en dus wachten met de premie-aanvraag: De Samsung heeft een vaste thermostaat die in de woonruimte zou komen, maar als je een ventilo-convector in een slaapkamer plaatst kan de temperatuur daar niet geregeld worden, terwijl de Mitsubishi wel een draadloze thermostaat heeft die je in de zomer op de slaapkamer zou kunnen leggen. Op de benedenverdieping heb ik geen koeling nodig.

Zoals ik al zei zou ik achteraf ook een LL in de slaapkamer kunnen hangen, maar dat is dan een extra buitenunit die in de zon zou hangen (minder efficiënt) en de buren sneller zou storen dan de buitenunit van de LW aan de voorgevel in de schaduw. Anderzijds kost een ventilo-convector 1000 euro en moet je de leidingen dampvrij isoleren, terwijl je voor pakweg 1500 euro een LL hebt zonder condensatieproblemen en zonder verlies langs die leidingen.

De reden waarom ik ondanks onze goede isolatie en zonnewering toch nog twijfel tussen wel of niet koelen is dat het toch wat extra comfort geeft en omdat je op zonnige zomerdagen toch een overschot aan zonne-energie hebt. Dan zou je bvb. tot zonsondergang kunnen koelen en 's nachts de vensters open zetten, of op echt hete dagen 's nachts ook nog wat koelen.

Wat vinden jullie? Overdrijf ik met mijn focus op een eventuele subsidieverlaging? Het gaat toch over een groot bedrag, al verwacht ik niet dat het helemaal afgeschaft zal worden. Door de corona- en energiecrisis zit onze overheid in diepe schulden, maar anderzijds zitten we ook in een energietransitie waarbij zo veel mogelijk mensen aan de zonnepanelen en WP moeten.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:22
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:28:
Ik zit met een dilemma. In België krijg je voor een LW-WP 4800 euro subsidie, volgens de site van de overheid zou dit volgend jaar ook nog gelden, maar ergens vrees ik dat het bedrag in januari zal verlagen, het zou niet de eerste keer zijn dat een subsidieregeling plots wijzigt. Ik heb voor de zekerheid het kabinet van de bevoegde minister gemaild maar die antwoordt niet...

[...]

Voor een WP die ook kan koelen krijg je enkel een subsidie als je zonnepanelen hebt, maar die worden pas volgend jaar gelegd, waardoor ik voor de aanvraag tot dan zou moeten wachten.

Ok, koelen is niet écht nodig (goed geïsoleerd, 's nachts alles open en overdag alles dicht + eventueel ventilator), daarvoor zou ik achteraf in de slaapkamer nog een single split LL kunnen hangen.

Oorspronkelijk had ik een offerte voor een Samsung, die allemaal kunnen koelen. Omdat ik er amper ervaringen over vind heb ik maar een offerte voor een iets duurdere Mitsubishi gevraagd die enkel kan verwarmen, zodat ik de subsidie van 4800 euro zeker niet zou mislopen (aanvraag dit jaar). Maar het toeval wil nu dat de levertermijn van die Mitsubishi langer is waardoor hij misschien pas in januari geplaatst kan worden.

Voor de installateur is het geen probleem om de factuur in december al te geven, zodat ik meteen de aanvraag kan doen, maar ik herinner me van onze dakrenovatie dat je ook foto's moet uploaden (foto van een andere installatie nemen? de kans op controle is klein).

Als de subsidieregeling verandert verwacht ik niet dat het meteen naar 0 gaat, maar dat er in het slechtste geval bvb. 1500 euro zou afgaan, wat nu net het prijsverschil tussen de Samsung en de Mitsubishi is.

Bijkomend dilemma voor als ik zou willen koelen en dus wachten met de premie-aanvraag: De Samsung heeft een vaste thermostaat die in de woonruimte zou komen, maar als je een ventilo-convector in een slaapkamer plaatst kan de temperatuur daar niet geregeld worden, terwijl de Mitsubishi wel een draadloze thermostaat heeft die je in de zomer op de slaapkamer zou kunnen leggen. Op de benedenverdieping heb ik geen koeling nodig.

Zoals ik al zei zou ik achteraf ook een LL in de slaapkamer kunnen hangen, maar dat is dan een extra buitenunit die in de zon zou hangen (minder efficiënt) en de buren sneller zou storen dan de buitenunit van de LW aan de voorgevel in de schaduw. Anderzijds kost een ventilo-convector 1000 euro en moet je de leidingen dampvrij isoleren, terwijl je voor pakweg 1500 euro een LL hebt zonder condensatieproblemen en zonder verlies langs die leidingen.

De reden waarom ik ondanks onze goede isolatie en zonnewering toch nog twijfel tussen wel of niet koelen is dat het toch wat extra comfort geeft en omdat je op zonnige zomerdagen toch een overschot aan zonne-energie hebt. Dan zou je bvb. tot zonsondergang kunnen koelen en 's nachts de vensters open zetten, of op echt hete dagen 's nachts ook nog wat koelen.

Wat vinden jullie? Overdrijf ik met mijn focus op een eventuele subsidieverlaging? Het gaat toch over een groot bedrag, al verwacht ik niet dat het helemaal afgeschaft zal worden. Door de corona- en energiecrisis zit onze overheid in diepe schulden, maar anderzijds zitten we ook in een energietransitie waarbij zo veel mogelijk mensen aan de zonnepanelen en WP moeten.
Mijn persoonlijke mening: subsidies zijn net als heroine, we zijn met z'n allen verslaafd gemaakt aan de subsidie-drugs van onze overheid, en afkicken doet pijn. Maar als je gezond wilt worden en blijven is het beter om zo min mogelijk afhankelijk te zijn. NB er schijnen wel mensen te zijn die EN verslaafd zijn EN normaal kunnen functioneren, misschien ben jij ook zo iemand ;P

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 21:57
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:28:

[...]

het bedrag van €4800 is enkel voor de laagste inkomenscategorie. Let op dat je inkomen niet hoger wordt tegen dat je de aanvraag doet, want anders is het maar €3000.

https://www.vlaanderen.be...ouwpremie-voor-warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• olafmol
SchumiFAST schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:52:
[...]

het bedrag van €4800 is enkel voor de laagste inkomenscategorie. Let op dat je inkomen niet hoger wordt tegen dat je de aanvraag doet, want anders is het maar €3000.

Ja dus die loonsverhoging nog maar even afslaan zodat je optimaal subsidie kunt trekken ;)

Verwijderd

olafmol schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:42:
[...]

Mijn persoonlijke mening: subsidies zijn net als heroine, we zijn met z'n allen verslaafd gemaakt aan de subsidie-drugs van onze overheid, en afkicken doet pijn. Maar als je gezond wilt worden en blijven is het beter om zo min mogelijk afhankelijk te zijn. NB er schijnen wel mensen te zijn die EN verslaafd zijn EN normaal kunnen functioneren, misschien ben jij ook zo iemand ;P
Ik betaal veel belastingen, dus ik vind het niet erg om er eens een stukje van terug te krijgen ;) Anderen krijgen voor hun Tesla duizenden euro's subsidies terwijl wij voor onze veel duurzamere fiets niets krijgen. Is gewoon een vorm van rechtvaardigheid :)

Onze gasketel is nu 10 jaar oud, als hij over 5 jaar de geest geeft is er waarschijnlijk weinig/geen subsidie meer, terwijl de prijzen van warmtepompen niet met 4800 euro zal dalen. Over 5 jaar zou je (met een goed geïsoleerd huis) bijna gek moeten zijn om nog voor gas te gaan. Vandaar dus de keuze om het nu te doen. Je kan ze ook sneller terugverdienen terwijl de gasprijs hoog is.
SchumiFAST schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:52:
[...]

Ik weet het, ons gezamenlijk belastbaar inkomen zou met 10000 euro moeten stijgen om in de hogere schijf te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Blihi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:06:

Dat wil hij niet, dat suggereerde Naalroc, maar die suggestie snap ik ook niet. Gewoon de bestaande leidingen gebruiken natuurlijk.
En @Zwartoog

Suggestie: niet dus.
Een lesje begrijpend lezen: ik heb mijn berichtje aangepast en daar bij gezet:
daar (dat betekent : door de beschikbare ruimte waar nu de leidingen lopen!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Verwijderd Er zijn ook warmtepompen (zoals die van Vaillant) waar je naderhand de koelmodule aan kan toevoegen. Of dat ook voor Samsung en Mitsubishi modellen geldt weet ik niet, maar dat is misschien het onderzoeken waard omdat dit één van je "problemen" op zou lossen.

• Pietje555
Verwijderd schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:05:
[...]
Ik betaal veel belastingen, dus ik vind het niet erg om er eens een stukje van terug te krijgen ;) Anderen krijgen voor hun Tesla duizenden euro's subsidies terwijl wij voor onze veel duurzamere fiets niets krijgen. Is gewoon een vorm van rechtvaardigheid :)

Onze gasketel is nu 10 jaar oud, als hij over 5 jaar de geest geeft is er waarschijnlijk weinig/geen subsidie meer, terwijl de prijzen van warmtepompen niet met 4800 euro zal dalen. Over 5 jaar zou je (met een goed geïsoleerd huis) bijna gek moeten zijn om nog voor gas te gaan. Vandaar dus de keuze om het nu te doen. Je kan ze ook sneller terugverdienen terwijl de gasprijs hoog is.

[...]

Ik weet het, ons gezamenlijk belastbaar inkomen zou met 10000 euro moeten stijgen om in de hogere schijf te vallen.
Met een goed geisoleerd huis ben je ook gek als je voor een WP installatie gaat met de huidige tarieven en aankoop/montage prijzen. Voor die investering kan je veel gas inkopen of op een andere wijze (bv infra rood) verwarmen. Zonder PV panelen is het niet echt zinvol.
Ik denk dat de kale kWu prijs wel weer lager zal worden, maar de vastrecht en leveringskosten sterk zullen stijgen. De netbeheerders moeten grote investeringen doen om het net op te waarderen voor alle E gebruikers en zullen dit zeker door gaan rekenen. Je gemiddelde kWh prijs bestaat uit 4 delen, Producent, , inkoopbedrijf, netbeheerderen overheid. Met name de laatste 2 hebben geen concurrentie en wisselen de kosten uit over de rug van de consument, maar hebben wel de grootste invloed op de prijs.

Bij gas is de prijs veel meer afhankelijk van de inkoop. Is er veel gas beschikbaar dan daalt de prijs. Net beheerder hoeft weinig te investeren en overheid kan de belasting niet te hoog maken omdat dan vooral de sociale minima geraakt worden die veelal afhankelijk zijn van gas.

Je ziet dit nu ook terug komen in het prijsplafond. De max gasprijs wordt veel meer beperkt dan de elektriciteit prijs.
Elektriciteit is ook iets raars om te gebruiken, want het is geen natuurlijke energiebron. Je moet het altijd opwekken met omzet verliezen. Met gasturbine/zon/wind maak je elektriciteit wat je weer omzet in warmte.
Kolen is warmte-elektriciteit-warmte. Je kunt ze beter direct in je allesbrander gooien.

Maar laat de prijzen voor energie maar erg hoog. Mensen zijn alleen gevoelig voor hun beurs.
We moeten vol inzetten op energie bezuinigen en eigen opwekking. Zelfs zonder subsidie gaan mensen hier weer naar kijken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
@Pietje555 In een post zowel zeggen dat we vol moeten inzetten op energie bezuiniging en dat je beter kunt kiezen voor COP1 infraroodpanelen dan voor een warmtepomp...

Helemaal als de energieprijzen gaan stijgen wint de WP het heel snel van infrarood.

Dat het op dit moment financieel voordeliger is om een dieselaggregaat op je oprit te zetten en 24/7 te laten draaien, dan om je eigen opgewekte zonnestroom te verbruiken is bizar.

[ Voor 44% gewijzigd door Blihi op 28-09-2022 11:37 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mattijssch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-09 21:45

mattijssch

Model 3 LR

Pietje555 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:29:Met een goed geisoleerd huis ben je ook gek als je voor een WP installatie gaat met de huidige tarieven en aankoop/montage prijzen. Voor die investering kan je veel gas inkopen of op een andere wijze (bv infra rood) verwarmen. Zonder PV panelen is het niet echt zinvol.
Dit is wel erg korte-termijn denken. Ja, op basis van de huidige tarieven / voorgestelde tariefplafonds klinkt een warmtepomp even niet interessant. Maar als je door je oogwimpers naar de toekomst kijkt dan kan je toch bijna op je vingers natellen dat schaarste aan gas zal blijven. Rusland heeft zijn rol als grote energieleverancier wel voor de lange termijn verziekt, Nederland heeft steeds minder winbaar aardgas en dus moet alles komen uit Noorwegen, Afrika, het Midden-Oosten en de VS. Stroomopwekkingscapaciteit daarentegen groeit tegen de klippen. In 2025 wordt al verwacht dat we in Nederland regelmatig volledig op groene stroom zullen draaien (waar dat nu nog heel sporadisch gedurende korte momenten het geval is). Bovendien komt die elektriciteit dan van lokale opwekking, zonder dikke geldstromen naar het buitenland en al helemaal niet naar onbetrouwbare buitenlanden.

Dus als je van dat gegeven uit gaat. Dan zou het raar zijn als op de lange termijn gas goedkoper blijft (al dan niet met hulp van marktingrepen door de overheid) dan elektriciteit.

En aangezien je een warmtepomp niet voor de actuele situatie aanschaft, maar als langetermijnoplossing, is mijn persoonlijke opinie dat dit nog steeds een verantwoorde investering is waarbij je even over de actualiteit heen moet kijken. Regeren is tenslotte vooruitzien, nietwaar? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Plus dat het huidige plan voor het prijsplafond niet definitief is, dus op basis daarvan nu al conclusies trekken lijkt me wat prematuur.

Verwijderd

Pietje555 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 11:29:
[...]

Met een goed geisoleerd huis ben je ook gek als je voor een WP installatie gaat met de huidige tarieven en aankoop/montage prijzen.
Dan is iedereen in dit topic gek? :P Vooral degene die voor de energiecrisis al een WP hadden. Met een premie van 4800 euro krijg je een WP aan halve prijs. Ik ga die kans niet laten liggen. Over 5 of 10 jaar moet de gasbrander toch vervangen worden en dan zal er weinig/geen subsidie meer zijn en een WP zelf zal eerder duurder dan goedkoper geworden zijn.
Voor die investering kan je veel gas inkopen of op een andere wijze (bv infra rood) verwarmen. Zonder PV panelen is het niet echt zinvol.
In de lente komen er PV panelen, al blijft het wel een probleem dat een WP vooral gebruikt wordt als er weinig zonne-energie is, maar met een WP die kan koelen heb je in de zomer wel meer comfort. Infrarood is goedkoop in aanschaf, maar verbruikt 3-4x meer energie dan een WP en zorgt niet voor warm water.
Ik denk dat de kale kWu prijs wel weer lager zal worden, maar de vastrecht en leveringskosten sterk zullen stijgen. De netbeheerders moeten grote investeringen doen om het net op te waarderen voor alle E gebruikers en zullen dit zeker door gaan rekenen. Je gemiddelde kWh prijs bestaat uit 4 delen, Producent, , inkoopbedrijf, netbeheerderen overheid. Met name de laatste 2 hebben geen concurrentie en wisselen de kosten uit over de rug van de consument, maar hebben wel de grootste invloed op de prijs.

Bij gas is de prijs veel meer afhankelijk van de inkoop. Is er veel gas beschikbaar dan daalt de prijs. Net beheerder hoeft weinig te investeren en overheid kan de belasting niet te hoog maken omdat dan vooral de sociale minima geraakt worden die veelal afhankelijk zijn van gas.

Je ziet dit nu ook terug komen in het prijsplafond. De max gasprijs wordt veel meer beperkt dan de elektriciteit prijs.
Elektriciteit is ook iets raars om te gebruiken, want het is geen natuurlijke energiebron. Je moet het altijd opwekken met omzet verliezen. Met gasturbine/zon/wind maak je elektriciteit wat je weer omzet in warmte.
Kolen is warmte-elektriciteit-warmte. Je kunt ze beter direct in je allesbrander gooien.

Maar laat de prijzen voor energie maar erg hoog. Mensen zijn alleen gevoelig voor hun beurs.
We moeten vol inzetten op energie bezuinigen en eigen opwekking. Zelfs zonder subsidie gaan mensen hier weer naar kijken.
In België wil men nu veel extra kosten uit de elektriciteitsfactuur halen, want nu zit daar bvb. ook de kosten voor straatverlichting in. De gascrisis zal wel nog enkele jaren blijven duren en daarna nooit meer zo goedkoop worden door duurdere uitstootrechten ed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik lees al een tijdje mee en heb besloten nu mijn eigen advies topic aan te maken, mochten er mensen zijn die me willen helpen dan graag!

Advies gevraagd - Nieuwe L/W Installatie

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 23:11
Iemand nog suggesties!

LG-HM071MR-U44

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:55
Hier hem vandaag ook weer aangeslingerd. Van de zomer heb ik nieuwe Jaga's boven opgehangen om die oude T10 bakbeesten te vervangen die amper warmte af gaven. Zometeen als het echt koud wordt wil ik ze eens gaan inregelen, en dan kan ik weer eens de settings van de WP gaan finetunen op deze situatie.

Wat ik mij daarbij afvroeg: is er een standaard delta temp die je idealiter wenst te bereiken op de Jaga's? Ik was nu van plan een deltaT van +/- 2 graden op de aanvoer en retour aan te houden. Is er nog een 'standaard' voor?

• FerryHidden
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12-09 20:16
Wij hebben een woning uit 2008 met energielabel A, 15 zonnepanelen en vloerverwarming op de de begane grond.

We zouden prima voor een full-electric warmtepomp kunnen gaan, maar ik vind het prijsverschil (investering) met een hybride oplossing echt te groot.

Hoe realistisch is het dat er in de toekomst helemaal geen gas meer uit de leiding komt?
Kan je een hybride installatie ombouwen naar all-Electric?
of moet er dan een nieuwe buitenunit worden geplaatst?

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:21

Rzaan

Altijd zoekende

FerryHidden schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:58:
Wij hebben een woning uit 2008 met energielabel A, 15 zonnepanelen en vloerverwarming op de de begane grond.

We zouden prima voor een full-electric warmtepomp kunnen gaan, maar ik vind het prijsverschil (investering) met een hybride oplossing echt te groot.

Hoe realistisch is het dat er in de toekomst helemaal geen gas meer uit de leiding komt?
Ik heb de kosten niet paraat.
Maar hybride is sowieso een tussenoplossing.
Want gasloos is de toekomst.
Dus waarom 2 x kosten maken, zou mijn insteek zijn.

Een hybride oplossing heb je toch ook niet voor onder de € 1.000?

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Rzaan schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:02:
[...]

Ik heb de kosten niet paraat.
Maar hybride is sowieso een tussenoplossing.
Want gasloos is de toekomst.
Dus waarom 2 x kosten maken, zou mijn insteek zijn.

Een hybride oplossing heb je toch ook niet voor onder de € 1.000?
Bij mij kost all electric 8k meer dan hybride. Dit om 250m3 sww te vervangen met dus een lage cop. Dit kan dus nooit uit helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Te gek voor woorden, die 8k.

• Naalroc
En idd, dat gas moet je gewoon zo laten met zo weinig verbruik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:53
@FerryHidden
Je hebt last van een overspannen markt en installateurs die te weinig weten.

- SWW kan ook met een losse warmtepomp boiler (kosten 1-3 k volgens mij)
- als je de hybride zo sterk neemt dat die ook stand alone kan (en geschikt is voor vorst etc), dan vraag je de installateur een hybride neer te zetten en zet je vervolgens de gasketel uit.

nb. geen gas is zo eur 300,- minder vastrecht. En dat vastrecht zal wel gaan stijgen de komende jaren.

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 28-09-2022 21:12 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
FerryHidden schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:58:

Een hybride warmtepomp is een normale warmtepomp die de CV-ketel inschakelt als backup en voor sanitair warm water. Als je over wilt naar all electric zal je ten eerste moeten zorgen dat je hybride warmtepomp voldoende vermogen heeft, en een alternatief moeten zoeken voor sanitair warm water. Dat kan met een boilervat die je aansluit op de warmtepomp, of een warmtepompboiler. Daarnaast moet je zorgen dat je twee extra groepen hebt: eentje voor de backup heater van de warmtepomp en eentje voor de backup heater van het boilervat of de warmtepompboiler. Als je een beetje handig bent kan je zelf alvast die groepen aanleggen en dan als je er zin hebt de CV-ketel een keer verwijderen en een oplossing zoeken voor het sanitair warm water :) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Nu online
BarryH schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:12:
@FerryHidden
Je hebt last van een overspannen markt en installateurs die te weinig weten.

- SWW kan ook met een losse warmtepomp boiler (kosten 1-3 k volgens mij)
- als je de hybride zo sterk neemt dat die ook stand alone kan (en geschikt is voor vorst etc), dan vraag je de installateur een hybride neer te zetten en zet je vervolgens de gasketel uit.

nb. geen gas is zo eur 300,- minder vastrecht. En dat vastrecht zal wel gaan stijgen de komende jaren.
Ik neig naar “all electric ready” wp neer te zetten in hybride oplossing. Kan ik altijd eventueel nog overstappen.

En vastrecht scheelt maar 150 euro momenteel.

• mathijshooi
  • Nu online
Jep, maar wat doe je er aan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
mathijshooi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:15:
[...]

En vastrecht scheelt maar 150 euro momenteel.
incl. vaste kosten leverancier?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Nu online
BarryH schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:17:
[...]

incl. vaste kosten leverancier?
130 euro maar zelfs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMHHhmRZOvxlzCnbvPrVrZsYgvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gFP6FDLhZNm3keIJoyYAzNgo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@mathijshooi
- naast het netwerk tarief is er nog een vaste maandfee van de energie leveranciers, deze is vaak eur 5 per energiesoort. Dus +eur 60,-, daarmee minimaal eur 190 en normaliter ca. eur 240 [ mn eur 300 is dus inderdaad fout]
- overigens is de prognose van de netbeheerders dat het tarief flink gaat stijgen (b.v. door afnemend aantal aansluitingen)
- de meeste hybride gebruikers komen niet onder de 500m3 (want het ding staat niet ingesteld)

Ik heb nog 40-140m3 gas per jaar nodig met mijn hybride uit 2014 en ZB. Maar dat is echt een uitzondering.

Met de kennis van nu had er gewoon een WP ingekund.
Als mn hybride morgen stukgaat (een 4kW ELGA), dan neem ik of een monoblock met een losse WPB of een mercuria ace 8kW (die je met een geintje ook een boiler kan laten opwarmen).
in eerste instantie als hybride laten installeren (Want dan zijn er voldoende installateurs te vinden)

[ Voor 22% gewijzigd door BarryH op 28-09-2022 21:29 ]

• mathijshooi
  • Nu online
BarryH schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:24:
@mathijshooi
- naast het netwerk tarief is er nog een vaste maandfee van de energie leveranciers, deze is vaak eur 5 per energiesoort. Dus +eur 60,-
- de meeste hybride gebruikers komen niet onder de 500m3 (want het ding staat niet ingesteld)

Ik heb nog 40-140m3 gas per jaar nodig met mijn hybride uit 2014 en ZB. Maar dat is echt een uitzondering.

Met de kennis van nu had er gewoon een WP ingekunt.
Als mn hybride morgen stukgaat (een 4kW ELGA), dan neem ik of een monoblock met een losse WPB of een elga ace 6kW (die je met een geintje ook een boiler kan laten opwarmen)
Ah thanks.

Ik zit momenteel op 1100-1200m3. Dus onder de 500 moet lukken.

Weet jij of de mercuria ace e als hybride en eventueel later all electric te bedrijven is? Zoals ik het nu zie zou het moeten kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@mathijshooi
hybride All Electric inzetten vereist:
1/ werkt ook bij -10
2/ heeft dan ook voldoende vermogen

de (juiste?) mercuria heeft ook een SWW verwarm optie. Maar een WPB is natuurlijk ook prima.

• olafmol
ID-College schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:38:
Hier hem vandaag ook weer aangeslingerd. Van de zomer heb ik nieuwe Jaga's boven opgehangen om die oude T10 bakbeesten te vervangen die amper warmte af gaven. Zometeen als het echt koud wordt wil ik ze eens gaan inregelen, en dan kan ik weer eens de settings van de WP gaan finetunen op deze situatie.

Wat ik mij daarbij afvroeg: is er een standaard delta temp die je idealiter wenst te bereiken op de Jaga's? Ik was nu van plan een deltaT van +/- 2 graden op de aanvoer en retour aan te houden. Is er nog een 'standaard' voor?
Jaga zelf rekent voor z'n Strada Hybrids bv een regime van 35/30/20, dus een delta van 5 op de laagste Ta van 35 die ze in hun tabellen hebben (https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mathijshooi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:05:
[...]

Bij mij kost all electric 8k meer dan hybride. Dit om 250m3 sww te vervangen met dus een lage cop. Dit kan dus nooit uit helaas.
Hybride is ruk
Je zet een Ferrari naast een opeltje

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• DeltaT
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 11:13
???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
Dylantje2 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:28:
[...]

Hybride is ruk
Je zet een Ferrari naast een opeltje
Is ook 8 x zo duur. En heb je een Ferrari nodig? :N

• ID-College
olafmol schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:02:
[...]

Jaga zelf rekent voor z'n Strada Hybrids bv een regime van 35/30/20, dus een delta van 5 op de laagste Ta van 35 die ze in hun tabellen hebben (https://www.jaga.nl/producten/strada-hybrid/)
Check, dat is de hybrid! Dat is best een verschil. Heb hier ook fans liggen om ze te boosten, zal weleens meten wat nu de delta is. Mijn aanvoer ligt iets lager, maar 2 zou dus aan de magere kant zijn. Thanks!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Ik ben aan het nadenken hoe ik straks mijn CV installatie het best aansluit op de (lang bestelde maar ooit te arriveren) L/W warmtepomp (full electric). Ik heb boven (2 woonlagen) een vijftal LTV convector radiatoren (Jaga Tempo), die staan maximaal enkele dagen per jaar aan (met nu gas cv op circa 42 graden). Beneden (2 woonlagen) circa 95 m2 vloerverwarming die iets lager gestookt wordt (aanvoertemperatuur is volgens mij modulerend door thermostaat geregeld, met max 30 graden). Beide circuits hebben een eigen thermostaat. Momenteel zijn de circuits parallel, met een klep op het vloerverwarmingsdeel dat afslaat indien geen tempvraag beneden is, of als de CV temp te hoog is (als er boven ook warmtevraag is). De radiatoren hebben simpele kranen, indien dicht stroomt het niet door.

Ik bedacht me (in mijn onwetendheid) dat het misschien zinvol is om de LTV radiatoren in serie te zetten voor de vloerverwarming, met een driewegklep om het hele LTV radiator circuit af te schakelen als er boven geen warmtevraag is. Dan zou ik namelijk (in mijn beredenatie) bij die dagen dat er daadwerkelijk warmtevraag boven is, een hogere stooklijn kunnen instellen op de WP (bijv 40 ipv 35), en dan is na de radiatoren dit ongeveer afgekoeld tot de voor de VV prima 35 graden. Uiteraard moet ik dan wel iets anders regelen dan radiatorkranen, home automated dat ze wel open gaan bij warmtevraag. Het voordeel is dat de convector radiatoren beter warmte afgeven bij 40 vergelelen met 35.

Is dit iets wat wel eens toegepast wordt? Of is het gewoon een dom idee en laat ik de circuits het beste parallel staan (evt nog met de klep op de VV zodat op dezelfde wijze blijft werken als nu).

[ Voor 3% gewijzigd door jurjen_g op 29-09-2022 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Wat ik bedoel.Je hebt een cv ketel die gebouwd is voor 70-90 graden water
Met een Flow X
En je hebt een wp met 20-40 graden water met Flow Y
Daarnaast schakelt een hybrid uit as het leuk begint te worden voor een WP.

Dus waarom hybrid?
Zijn systemen genoeg die gewoon je CV kunnen vervangen.
En als je aan het gas blijft zit je ook met vastrecht.

Koop eerst een WPboiler.
Daarna een wp op zien te snorren. [ als ze iets betaalbaarder worden ]

Maar in de UK zijn nog te koop voor redelijk bedragen, alleen ff ophalen en helaas geen subsidie..
Maar dan heb je wat

Al vaker gezegd.. deze winter uitzitten en rustig voor bereiden.
Als er wat te leveren is.. je slag slaan.
En tsja kosten..
Als je ziet wat er nu gebeurt... ACM handhaaft niet eens.
Dus over geleverd aan de goden.

1000 per maad, aan kosten. zou je zeggen in een paar maanden terug verdient, als je zo rekent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Nu online
Dylantje2 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:12:
[...]

Wat ik bedoel.Je hebt een cv ketel die gebouwd is voor 70-90 graden water
Met een Flow X
En je hebt een wp met 20-40 graden water met Flow Y
Daarnaast schakelt een hybrid uit as het leuk begint te worden voor een WP.

Dus waarom hybrid?
Zijn systemen genoeg die gewoon je CV kunnen vervangen.
En als je aan het gas blijft zit je ook met vastrecht.

Koop eerst een WPboiler.
Daarna een wp op zien te snorren. [ als ze iets betaalbaarder worden ]

Maar in de UK zijn nog te koop voor redelijk bedragen, alleen ff ophalen en helaas geen subsidie..
Maar dan heb je wat

Al vaker gezegd.. deze winter uitzitten en rustig voor bereiden.
Als er wat te leveren is.. je slag slaan.
En tsja kosten..
Als je ziet wat er nu gebeurt... ACM handhaaft niet eens.
Dus over geleverd aan de goden.

1000 per maad, aan kosten. zou je zeggen in een paar maanden terug verdient, als je zo rekent.
Waarom zou je eerst een WP boiler kopen? Deze heeft de laagste COP. OK, de CAPEX is lager maar of je dat via de opex terug verdient..

• Gummbahla
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 09:31
We hebben vorig jaar een huis (met véél ramen) gebouwd dat verwarmd wordt door een 7kW EnviLine. Het hele huis heeft vloerverwarming, er hangt een buitenvoeler (noordzijde) en een centrale thermostaat in de woonkamer (19 graden, met naregeling per slaapkamer).

Nu merk ik dat het in de ochtend vaak te koud is, omdat de pomp pas gaat draaien als de binnentemperatuur onder de ingestelde waarde is gezakt (zie grafiekje). Vervolgens heeft het systeem veel moeite om zich weer 'omhoog' te werken, omdat het 3-4 uur duurt voordat de vloer voldoende is opgewarmd.

Twee vraagjes:
1. Wat zou ik kunnen doen om te zorgen dat de pomp al iets eerder aanspringt?
2. Is het normaal dat m'n compressor bij temperaturen rond de 5 graden al vol gas moet geven om het huis warm te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nWs7flrH3ddyR7FFJHJU5dyNsY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OjLRkb5RrBcjMf2TAnazw44E.png?f=fotoalbum_large

• MarcoC
Gummbahla schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:04:
We hebben vorig jaar een huis (met véél ramen) gebouwd dat verwarmd wordt door een 7kW EnviLine. Het hele huis heeft vloerverwarming, er hangt een buitenvoeler (noordzijde) en een centrale thermostaat in de woonkamer (19 graden, met naregeling per slaapkamer).

Nu merk ik dat het in de ochtend vaak te koud is, omdat de pomp pas gaat draaien als de binnentemperatuur onder de ingestelde waarde is gezakt (zie grafiekje). Vervolgens heeft het systeem veel moeite om zich weer 'omhoog' te werken, omdat het 3-4 uur duurt voordat de vloer voldoende is opgewarmd.

Twee vraagjes:
1. Wat zou ik kunnen doen om te zorgen dat de pomp al iets eerder aanspringt?
2. Is het normaal dat m'n compressor bij temperaturen rond de 5 graden al vol gas moet geven om het huis warm te krijgen?

[Afbeelding]
Vloerverwarming is traag dus opwarmen duurt nou eenmaal lang. Ook is het normaal dat de pomp pas gaat draaien als de temperatuur onder een bepaalde grens is gezakt. Vaak is dit afhankelijk van de hysterese van de thermostaat. Mijn thermostaat geeft bijv. pas warmtevraag door als de temperatuur 0,2 graden onder setpoint is en stopt als deze 0,3 graden boven setpoint is. Bij jou lijkt deze hysterese een stuk ruimer te zijn. Maar daar zou je dan even in moeten duiken of dat echt zo is.

• Anomi
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-09 23:00
mathijshooi schreef op donderdag 29 september 2022 @ 09:57:
[...]

Waarom zou je eerst een WP boiler kopen? Deze heeft de laagste COP. OK, de CAPEX is lager maar of je dat via de opex terug verdient..
Valt volgens mij wel mee als je het accuraat vergelijkt, namelijk niet met de WP-overall-COP (met verwarming erbij), maar met de COP puur voor SWW. Die is bij warmtepompen ook niet zo denderend. En dat is logisch, want het water moet veel warmer worden.

Voorbeeldje: Vaillant geeft de COP van de VWL 75/6 (WP) bij A7/W55 als 2,9. De opgegeven COP van de VWL B 200/5 (WP-boiler) is bij A7/W55 3,18.

• AartvZ
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:28
Vraagje. Sinds gisteren staat de verwarming bij ons aan. Sindsdien maakt de binnenunit aardig wat geluid. Tevens fluctueert de temperatuur van het buffervat/warm tapwater hevig en idem van de (vloer)verwarming.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Is dit normaal gedrag van een warmtepomp wat er bij hoort om de vloerverwarming op temperatuur te krijgen? Het betreft een lucht-warmtepomp.

Onderstaand info uit de warmtepomp via HomeAssistant. Vannacht tussen 23:00 en 06:00 uur is er geen data gelogd. Vandaar de 'aparte' kromming in de grafieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hLI9zirnu6-_rGsjApgrPx3ffI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vx7c1zyUhUhnxwvx63wXxCV7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neiA2Pi1vtPPCOVq9hkXGtl-Uy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2FXLU9awqSodOapWpHM9JCR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door AartvZ op 29-09-2022 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
@Gummbahla Je past nachtverlaging toe.
Het vermogen van een WP zit meestal geen opwarmtoeslag in, maar is bedoelt om 24u per dag constant te draaien.
Je kunt proberen de nachtverlaging op 1 graad minder te zetten, dan begint hij ook eerder, of je tijd van de nachtverlaging 3 uur eerder af te sluiten. Maar hij blijft proberen het verschil volle kracht te compenseren.
Bij een CV ketel was dat geen groot probleem want die kan rustig 12 of meer kW leveren.
Zoals je de installatie nu gebruikt ga je ook veel last krijgen van invriezen omdat et 's morgens erg vochtig en koud is.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:04
@AartvZ Als ik je grafiek zo zie, lijkt het erop alsof de WP teveel vermogen levert, waardoor de WP gaat pendelen.
Hoe ziet je vv-verdeler eruit? Zit er een pomp op je verdeler? Kun je nog meer vertellen over je installatie (welke WP, instellingen, naast VVW ook nog radiatoren)?
Waar komen deze grafieken vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

AartvZ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:30:
Vraagje. Sinds gisteren staat de verwarming bij ons aan. Sindsdien maakt de binnenunit aardig wat geluid. Tevens fluctueert de temperatuur van het buffervat/warm tapwater hevig en idem van de (vloer)verwarming.

Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Is dit normaal gedrag van een warmtepomp wat er bij hoort om de vloerverwarming op temperatuur te krijgen? Het betreft een lucht-warmtepomp.

Onderstaand info uit de warmtepomp via HomeAssistant. Vannacht tussen 23:00 en 06:00 uur is er geen data gelogd. Vandaar de 'aparte' kromming in de grafieken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
waarom staat je vloerverwarming op 40+ graden?

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• MrScratch
  • Laatst online: 12-09 17:43

MrScratch

I am rubber, you are glue

ID-College schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:38:

Wat bedoel je precies met inregelen? Ik heb zelf ook op mijn slaapkamers Jaga Tempo met DBH. Maar ik weet niet goed wat je hier precies aan kunt inregelen? Ik heb gezorgd dat ik overal een zo groot mogelijke T21 variant heb opgehangen om maximale capaciteit te hebben en ik heb thermostatische kranen met automatische debietregeling gedaan, maar verder valt er weinig in te stellen?

Look behind you! A three headed monkey!

• AartvZ
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:28
Zodra ik vanavond thuis ben zal ik de nachtverlaging uitzetten. Kijken wat er dan gebeurt.

Het betreft een Alpha Innotect lucht-warmtepomp (LD9V). De grafieken heb ik zelf gemaakt met behulp van Home Assistant. Deze leest de warmtepomp uit.

Onderstaande wat screenshots van de webpagina van de wp zelf.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9h-WmZKp8Irzr3QcsShZCqi7Nxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/naQEYMVcAHkrYQVFx1TjG82j.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQxzzQShsziHnVJjW-DSyHW7wLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3XAluYAYCH8dIZrnVTyw4GNC.png?f=fotoalbum_large

Tevens een foto van de opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-GoCwVecEa6_b695YYWoH9P6kM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfsDMeYRtiOBcv1evvRYuvsr.jpg?f=fotoalbum_large

• ID-College
MrScratch schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:16:
[...]

Wat bedoel je precies met inregelen? Ik heb zelf ook op mijn slaapkamers Jaga Tempo met DBH. Maar ik weet niet goed wat je hier precies aan kunt inregelen? Ik heb gezorgd dat ik overal een zo groot mogelijke T21 variant heb opgehangen om maximale capaciteit te hebben en ik heb thermostatische kranen met automatische debietregeling gedaan, maar verder valt er weinig in te stellen?
Bij het Jaga pro ventiel (als je die hebt) zit aan de zijkant een dopje wat je eraf kan draaien. Daar zit een ventieltje en daarmee kan je het debiet regelen (oftewel: je water "knijpen" zodat het langer in je Jaga blijft zitten en dus kouder terug komt).

Als je hem helemaal open zet stroomt het water er net zo snel uit als dat het erin komt, en dan geeft ie weinig warmte af omdat het nog in het water zit..

• MrScratch

MrScratch

ID-College schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:33:
[...]

Bij het Jaga pro ventiel (als je die hebt) zit aan de zijkant een dopje wat je eraf kan draaien. Daar zit een ventieltje en daarmee kan je het debiet regelen (oftewel: je water "knijpen" zodat het langer in je Jaga blijft zitten en dus kouder terug komt).

Als je hem helemaal open zet stroomt het water er net zo snel uit als dat het erin komt, en dan geeft ie weinig warmte af omdat het nog in het water zit..
Aha, oke. Ja dat is debiet knijpen door voetventiel afstelling. Ik heb daarvoor Heimeier Eclipse thermostaatkranen. Daarmee kun je het debiet dynamisch afstellen en zal deze altijd dezelfde doorstroomsnelheid hebben ongeacht het drukniveau van het totale systeem (andere radiatoren open of dicht geeft drukveranderingen).

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AartvZ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vindt de piek rond 20:00 uur raar, net alsof je driewegklep niet helemaal lekker omschakelt…

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• ID-College
MrScratch schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:43:
[...]

Aha, oke. Ja dat is debiet knijpen door voetventiel afstelling. Ik heb daarvoor Heimeier Eclipse thermostaatkranen. Daarmee kun je het debiet dynamisch afstellen en zal deze altijd dezelfde doorstroomsnelheid hebben ongeacht het drukniveau van het totale systeem (andere radiatoren open of dicht geeft drukveranderingen).
Check, ik zou wel even kijken hoe ze nu staan dan. Mijn idee is de thermostaatkranen verder niet te gebruiken maar het eenmalig in te regelen.

• MrScratch

MrScratch

ID-College schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:53:
[...]

Check, ik zou wel even kijken hoe ze nu staan dan. Mijn idee is de thermostaatkranen verder niet te gebruiken maar het eenmalig in te regelen.
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar na eenmalig instellen, hoef je nooit meer te wijzigen. Dat is het mooie van de automatische debietregelaars.

Naast het instellen van deze debietregeling, kun je onafhankelijk natuurlijk de thermostaat kraan gewoon nog open of dicht zetten, dat is daarvan onafhankelijk natuurlijk.

• Adriaan71
MrScratch schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:43:
[...]

Bij Jaga kan je achter de thermostaat knoop de debiet regelen, dus niet op de voetventiel.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

There I fixed it part 1337 :7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BuYkky6RJ-UHvmj394UuYL-wKOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmDSE49Yseu26bUyEdLb0N5J.jpg?f=fotoalbum_large

De vloerverwarming parallel aan het circuit voor de radiatoren ging totaal niet werken. Als je die verdeler open maakt snap je ook meteen waarom. Aan- en afvoer komen gewoon in dezelfde kamer uit. Oftewel, er moet druk vanaf de aanvoer kant komen wil het werken. En dat heb je met een open buffer niet. Sterker nog, het water ging de andere kant op stromen doordat de pomp van de radiatoren er aan zoog.

Deze winter maar op deze manier stoken. Als ik dan echte lage temperaturen kan aanhouden die geschikt zijn voor vloerverwarming, dan sluit ik de vloerverwarming aan achter de andere pomp. Als de temperaturen te hoog zijn moet ik investeren in verdere isolatie van de woning of in een verdeler met mengklep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
@MrScratch snap wat je bedoelt. Jij hebt dan ook geen Jaga pro ventiel denk ik? Dan heb je idd geen ventieltje om aan te draaien.

Ik doelde overigens op mijn situatie: ik was niet van plan om de knoppen te gaan gebruiken. Reden hiervoor is dat dat weer de warmteafgifte verandert. Als dan je WP lekker draait is er kans dat de wamte niet goed genoeg weg kan, omdat je dan ineens minder afgifte hebt.. vandaar mijn opmerking :)

Kans is klein, maar wilde boel eigenlijk eenmalig een beetje goed instellen en t dan zo laten!

• Adriaan71
_ferry_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 14:17:
There I fixed it part 1337 :7
[Afbeelding]

De vloerverwarming parallel aan het circuit voor de radiatoren ging totaal niet werken. Als je die verdeler open maakt snap je ook meteen waarom. Aan- en afvoer komen gewoon in dezelfde kamer uit. Oftewel, er moet druk vanaf de aanvoer kant komen wil het werken. En dat heb je met een open buffer niet. Sterker nog, het water ging de andere kant op stromen doordat de pomp van de radiatoren er aan zoog.

Deze winter maar op deze manier stoken. Als ik dan echte lage temperaturen kan aanhouden die geschikt zijn voor vloerverwarming, dan sluit ik de vloerverwarming aan achter de andere pomp. Als de temperaturen te hoog zijn moet ik investeren in verdere isolatie van de woning of in een verdeler met mengklep.
Verdeler met mengklep werkt alleen met een constante temperatuur zoals bij cv ketel. Omdat je de mengventiel eenmalig instelt op de juiste mengverhouding.

Warmtepomp werkt met WAR en dus verschillenden aanvoer temperaturen. Dat gaat niet goed werken met een meng verdeler.

Heb hier laatst een gesprek over gehad met Robot. Ze zijn wel bezig met een verdeler die zich aanpast aan verschillende aanvoer temperaturen. . Dat zou wel werken maar die is er nog niet.
Pagina: 1 ... 160 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.