Ik zit met een dilemma. In België krijg je voor een LW-WP 4800 euro subsidie, volgens de site van de overheid zou dit volgend jaar ook nog gelden, maar ergens vrees ik dat het bedrag in januari zal verlagen, het zou niet de eerste keer zijn dat een subsidieregeling plots wijzigt. Ik heb voor de zekerheid het kabinet van de bevoegde minister gemaild maar die antwoordt niet...
De basispremie voor een lucht-water warmtepomp bedraagt 4800 euro voor eindfacturen vanaf 1/1/2022 tot en met 31/12/2023, 3600 euro voor eindfacturen vanaf 2024
Voor een WP die ook kan koelen krijg je enkel een subsidie als je zonnepanelen hebt, maar die worden pas volgend jaar gelegd, waardoor ik voor de aanvraag tot dan zou moeten wachten.
Ok, koelen is niet écht nodig (goed geïsoleerd, 's nachts alles open en overdag alles dicht + eventueel ventilator), daarvoor zou ik achteraf in de slaapkamer nog een single split LL kunnen hangen.
Oorspronkelijk had ik een offerte voor een Samsung, die allemaal kunnen koelen. Omdat ik er amper ervaringen over vind heb ik maar een offerte voor een iets duurdere Mitsubishi gevraagd die enkel kan verwarmen, zodat ik de subsidie van 4800 euro zeker niet zou mislopen (aanvraag dit jaar). Maar het toeval wil nu dat de levertermijn van die Mitsubishi langer is waardoor hij misschien pas in januari geplaatst kan worden.
Voor de installateur is het geen probleem om de factuur in december al te geven, zodat ik meteen de aanvraag kan doen, maar ik herinner me van onze dakrenovatie dat je ook foto's moet uploaden (foto van een andere installatie nemen? de kans op controle is klein).
Als de subsidieregeling verandert verwacht ik niet dat het meteen naar 0 gaat, maar dat er in het slechtste geval bvb. 1500 euro zou afgaan, wat nu net het prijsverschil tussen de Samsung en de Mitsubishi is.
Bijkomend dilemma voor als ik zou willen koelen en dus wachten met de premie-aanvraag: De Samsung heeft een vaste thermostaat die in de woonruimte zou komen, maar als je een ventilo-convector in een slaapkamer plaatst kan de temperatuur daar niet geregeld worden, terwijl de Mitsubishi wel een
draadloze thermostaat heeft die je in de zomer op de slaapkamer zou kunnen leggen. Op de benedenverdieping heb ik geen koeling nodig.
Zoals ik al zei zou ik achteraf ook een LL in de slaapkamer kunnen hangen, maar dat is dan een extra buitenunit die in de zon zou hangen (minder efficiënt) en de buren sneller zou storen dan de buitenunit van de LW aan de voorgevel in de schaduw. Anderzijds kost een ventilo-convector 1000 euro en moet je de leidingen dampvrij isoleren, terwijl je voor pakweg 1500 euro een LL hebt zonder condensatieproblemen en zonder verlies langs die leidingen.
De reden waarom ik ondanks onze goede isolatie en zonnewering toch nog twijfel tussen wel of niet koelen is dat het toch wat extra comfort geeft en omdat je op zonnige zomerdagen toch een overschot aan zonne-energie hebt. Dan zou je bvb. tot zonsondergang kunnen koelen en 's nachts de vensters open zetten, of op echt hete dagen 's nachts ook nog wat koelen.
Wat vinden jullie? Overdrijf ik met mijn focus op een eventuele subsidieverlaging? Het gaat toch over een groot bedrag, al verwacht ik niet dat het helemaal afgeschaft zal worden. Door de corona- en energiecrisis zit onze overheid in diepe schulden, maar anderzijds zitten we ook in een energietransitie waarbij zo veel mogelijk mensen aan de zonnepanelen en WP moeten.