Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 23:11
Vrijstaand huis gebouwd 2001-2002 en we willen van het gas af en over stappen op all electric warmtepomp.

Wie kan mij hierbij helpen?

Historisch gasverbruik: 1320 m³/jaar (winter '20/21?)
Afgiftesysteem
- 51 m² vloerverwarming huiskamer (houten vloer) Verdeler A
- 13 m² vloerverwarming keuken (tegels) Verdeler A
- 4,2 m² vloerverwarming badkamer boven (tegels) Verdeler B
- Slangen 15 cm HoH, verdeler A (5 groepen), verdeler B (1 groep).
staan ze altijd allemaal open.
- In woonkamer + keuken 6 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden 1,65 kW,
waterinhoud in totaal (weet ik niet) liter
SWW:
- Plaats van SWW zie foto’s
- 200 of 270 liter (We hebben een bad en douche)
- Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
Ik dacht zelf aan deze L/W warmtepomp: LG THERMA V HM091MR.U44 - 9.0kw
Wie gaat het installeren?
Wil het zelf doen met stukje een installateur
Koppeling warmtepomp
Afstand van warmtepomp tot waar nu de cv ketel hangt is 16 meter
Wat raden jullie aan om te gebruiken?
Zonnepanelen
Totaal 11000Wp liggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gl7d7dBn9fRVV8UTIN4zZ5m5ZAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6cRXuyb1eTpc58nlML3CLzDc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mQwViA5A9k3tBvAdK1Cg1LN7as=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFnigLZrbKXHpfdLuSr0gBAi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LowwvVXHPuJDU9X5MMscA3aa9SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/omRpas4n0MPwyUaYtt9yjlCg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eig5juxyiCLsJWfacH83qWAzW2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ls7sZ02ODLpIokKjEf1BfkYU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdcE0EwoTxu4LdHXfb4oJGwaHwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CtuXpARUgffWON11SyLomex7.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:54
Kan je niet via een kortere route (B.v. kruipruimte) bij verdeler A komen?
Dan monoblock buiten, korte route (met goed geisoleerde - tendris?(als ik dat goed schrijf) naar verdeler A)
en op plek CV ketel een WP boiler.
Dan is er geen STEK werk en kan je veel meer zelf.
Weet je de knip in SWW - gasverbruik vs verwarmingsgasverbruik?
en heb je ook gas data over 2020-2021. Met name winter 2021/2022 was HEEEEEL mild.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 11:17
@BarryH heeft gelijk, probeer met je aanvoer bij de verdeler onder de trap te komen en installeer een mono.
Om het vermogen te berekenen zoek je even op Koevlaasformule. Denk dat dit uitkomt op de 7 kW, als je een Panasonic neemt kan deze terug moduleren tot 2500 W afgegeven vermogen, opgenomen ongeveer 500 W.
Als je geen WPB wilt kun je ook de gasleiding naar boven gebruiken als toevoerleiding voor een boiler boven, de retour is dan dezelfde retour als de vloerverwarming.
Dit kun je voor een groot deel zelf doen, alleen is ivm subsidie een ingebruikstelling door een installateur nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

monoblok, geen split. 7kW is meer dan zat, immers ga je dat niet eens kwijtraken in je afgiftesysteem, laat staan nog meer. absoluut geen liggende boiler. handigste is zelfs gewoon een losse warmtepompboiler. ben je van al het gezeik af. en verdeler ombouwen naar gesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 27-09-2022 18:20 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

paQ

flippy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:20:
monoblok, geen split. 7kW is meer dan zat, immers ga je dat niet eens kwijtraken in je afgiftesysteem, laat staan nog meer. absoluut geen liggende boiler. handigste is zelfs gewoon een losse warmtepompboiler. ben je van al het gezeik af. en verdeler ombouwen naar gesloten.
Een staande WPB gaat daar niet passen.
Een 200l Atalantic is al 1.68

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

paQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:24:
[...]

Een staande WPB gaat daar niet passen.
Een 200l Atalantic is al 1.68
de 200L calypso split is 1.30. de 270L versie is 1.60. je kan dus zelfs de 270L kwijt in de hoek als men bereid is om 5cm looppad in de hoek in te leveren. de 270 is zeker aan te raden met een bad. en de calypso zit ook weer sneller vol.

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 27-09-2022 18:31 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

ah split versie. Ja dat gaat ook.
Maar waarom dan niet meteen op de wp monobloc, en een los vat?
Dat is ook soort van split

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

paQ schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:31:
ah split versie. Ja dat gaat ook.
Maar waarom dan niet meteen op de wp monobloc, en een los vat?
Dat is ook soort van split
je hangt de buitenunit gewoon onder de dakrand. je hoeft dus geen leiidngen van/naar de "grote" WP te trekken die flinke verliezen opleveren. ook maakt het de installatie een klap simpeler. en de WP kan gewoon rustig door blijven tokkelen ipv stoppen en een SWW run maken en weer terugschakelen om de verwarming weer in te halen. ook kan je die bestellen, leveren en installeren in enkele weken ipv de 6+ maanden die je moet wachten op een WP. alvast je warm water overzetten is al weer winst als die gasrommel 3 euro de kuub kost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:57
flippy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:30:
de 200L calypso split is 1.30. de 270L versie is 1.60. je kan dus zelfs de 270L kwijt in de hoek als men bereid is om 5cm looppad in de hoek in te leveren. de 270 is zeker aan te raden met een bad. en de calypso zit ook weer sneller vol.
Ik zou er normaliter altijd voor kiezen om SWW gewoon met de WP te maken (mits je dat met het leidingwerk voor elkaar kunt krijgen).
In dit geval lijkt het echter makkelijker om inderdaad het advies van @flippy te volgen en de monoblock in de tuin direct aan te sluiten op de verdelers onder de trap. Dan zou een WPB op zolder de logische keus zijn.
Wees je dan wel bewust van de voor- en nadelen van een monoblock: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[ Voor 39% gewijzigd door Andrehj op 27-09-2022 19:39 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:35:
[...]

Als je al een split WPB installeer kan je ook wel een split WP installeren. En zoals als vaak gezegd, de leidingverliezen in een split WP vallen erg mee. Hier met 16 meter haal ik in de binnenunit nog gewoon het nominale vermogen van de WP, en bovendien de hoogste COP van iedereen.
de datasheet en bijbels van de fabrikanten zeggen wat anders. ook de natuurkunde doet dat. dat je een hoge COP haalt is leuk natuurlijk maar weinig relevant. jouw situatie is niet vergelijkbaar met die van anderen of altijd blind het beste advies. split en mono hebben beide hun plaats, probeer dus neutraal te blijven in je advies. helemaal als je (nog steeds) niet de details omtrent leidingverliezen kent is het blind adviseren van een split gewoon niet handig.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 27-09-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
BarryH schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 17:29:
Kan je niet via een kortere route (B.v. kruipruimte) bij verdeler A komen?
Dan monoblock buiten, korte route (met goed geisoleerde - tendris?(als ik dat goed schrijf) naar verdeler A)
en op plek CV ketel een WP boiler.
Dan is er geen STEK werk en kan je veel meer zelf.
Weet je de knip in SWW - gasverbruik vs verwarmingsgasverbruik?
en heb je ook gas data over 2020-2021. Met name winter 2021/2022 was HEEEEEL mild.
- Ik heb geen kruipruimte helaas.
- Alternatieve route na verdeler A is meer dan 16 meter
- Verbruik per jaar SWW is +/- 295 m3
- Gemiddelde verbruik blijft 1300m3 ook in andere jaren.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
flippy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:43:
de datasheet en bijbels van de fabrikanten zeggen wat anders. ook de natuurkunde doet dat. dat je een hoge COP haalt is leuk natuurlijk maar weinig relevant. jouw situatie is niet vergelijkbaar met die van anderen of altijd blind het beste advies. split en mono hebben beide hun plaats, probeer dus neutraal te blijven in je advies. helemaal als je (nog steeds) niet de details omtrent leidingverliezen kent is het blind adviseren van een split gewoon niet handig.
Ben nog steeds voorstander van split en sta nog steeds achter de lage leidingverliezen, maar had inmiddels de situatie wat beter bekeken en voor dit geval mijn advies al aangepast.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Andrehj schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:47:
[...]

Ben nog steeds voorstander van split en sta nog steeds achter de lage leidingverliezen, maar had inmiddels de situatie wat beter bekeken en voor dit geval mijn advies al aangepast.
liever niet op deze manier een discussie afkappen

[ Voor 24% gewijzigd door teacher op 28-09-2022 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
flippy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 18:20:
Een 7KW is voldoende als in de koevlaas formule gebruik inderdaad.
Is dit ook voldoende als er SWW bijkomt?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gigabit schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:50:
[...]

Een 7KW is voldoende als in de koevlaas formule gebruik inderdaad.
Is dit ook voldoende als er SWW bijkomt?
gezien de efficentiewinst en ivm met vloerverwarming zie ik niet in hoe 7kw te weinig is. je hebt zat vermogen om een uurtje warm water te maken zonder dat je koude voeten krijgt.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 27-09-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
OK 7KW dus.

Blijft mijn probleem dat ik op 16 meter van enige aansluiting op bestaande cv zit.

Of ik moet de warmtepomp tegen de muur van het huis hangen of op de carport plaatsen!
Achter de dakpannen die je ziet zit nu de ketel namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-3U8g_n9a3F6zJOshrND1JfshU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUnP0WgdgU5DdwNipo0PMWEK.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

de afstand is voor een monoblok geen enkel probleem zolang je er geen warm water mee maakt. dan ben je elke keer onnodig 16 meter leiidng aan het opstoken tot 55 graden. dan is een losse WBP een stuk handiger en simpeler.

je kan hem wel op de carport zetten zolang die sterk genoeg is natuurlijk (ding weegt wel 130kg) en je goede anti trilling gebruikt zoals veren en bigfoots. dan kan je rustig ook SWW maken.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 27-09-2022 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 13:25
Tip die los staat van je vragen:

Vervang waar mogelijk alle knel kniekoppelingen door gebogen buis voor minder leidingweerstand. Je kunt ook leidingen vernieuwen en dan Viega profipress of prestabo gebruiken. Zo hoeft je circulatiepomp minder hard te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaDoos
flippy schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 20:02:
de afstand is voor een monoblok geen enkel probleem zolang je er geen warm water mee maakt. dan ben je elke keer onnodig 16 meter leiidng aan het opstoken tot 55 graden. dan is een losse WBP een stuk handiger en simpeler.

je kan hem wel op de carport zetten zolang die sterk genoeg is natuurlijk (ding weegt wel 130kg) en je goede anti trilling gebruikt zoals veren en bigfoots. dan kan je rustig ook SWW maken.
Wat ik begreep is, is de afstand naar de verdeler 18 m. Dat is geen probleem en op de zolder een aparte WPB, eventueel een split WPB en de buiten unit aan de muur boven de garage.
Dus twee buiten units, 1 in de tuin met 18 m leiding en 1 aan de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

KaDoos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:31:
[...]

Wat ik begreep is, is de afstand naar de verdeler 18 m. Dat is geen probleem en op de zolder een aparte WPB, eventueel een split WPB en de buiten unit aan de muur boven de garage.
Dus twee buiten units, 1 in de tuin met 18 m leiding en 1 aan de muur.
precies ja.

• gigabit
En wat zouden de redenen kunnen zijn om niet te kiezen voor een totaal Split oplossing die kan wel overweg met langere afstanden toch! Bij voorbeeld onderstaande of één met los SWW boiler vat. https://www.lgklimaat.nl/...tegrated-water-tank-200l/

[ Voor 3% gewijzigd door gigabit op 28-09-2022 19:46 ]

LG-HM071MR-U44

• KaDoos
gigabit schreef op woensdag 28 september 2022 @ 15:11:
En wat zouden de redenen kunnen zijn om niet te kiezen voor een totaal Split oplossing die kan wel overweg met langere afstanden toch! Bij voorbeeld onderstaande of één met los SWW boiler vat. https://www.lgklimaat.nl/...tegrated-water-tank-200l/
Het is jouw keuze, je schrijft nu alleen dat de Split beter overweg kan met langere afstanden, dat is absoluut niet zo. De mono kan prima overweg met grote afstanden, bij 30 m. kun je beter een mono hebben dan een split. De split heeft nl. Ook warmte verlies tussen binnen en buiten unit, maar dat kun je beter aan @flippy vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Vuistregel is dat je 5% verlies hebt per 10 meter koelleiding. Is in realiteit wat genuanceerder maar het is een goede houvast. Een 12kW warmtepomp is dus eigenlijk maar 9kW als je op het max van 30 meter zit. De unit moet dus wel die 12kW buiten produceren om 9kW over te houden als het hete gas bij de binnenunit aankomt en de warmte in je water kan stoppen.
Bij een zelfde opstelling heeft een monoblok met terrendisleiding ongeveer 10a 15W verlies per meter leiding. Dat is dus 500w versus 3kW, dat is nogal een fors verschil in het voordeel van de mono die ook nog eens goedkoper is in aanschaf. Nadeel is dat je dan beter een losse WBP kan pakken voor warm water ipv een 3wegklep gebruiken. Al is zon opstelling voor de meeste toch wel het meest practishe.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 29-09-2022 02:44 ]

• gigabit
Als ik het goed begrijp is bij afstand van 16 meter het verlies en wat ik over hou aan vermogen als volgt:

Split:
Verlies 8%
7KW-0,72=6,28KW over
9KW-0,72=8,28KW over

Mono
Verlies 15w per meter
Verlies 240W
7KW-240=6,76KW over
9KW-240=8,76KW over

Dan komen bij mij de volgende vragen in mij op:
Wat zijn de efecten als je toch de WBP met driewegklep hierop aansluit?
Wat zijn de kosten qua leidingwerk voor beide senario's?
Wat zijn extra kosten losse WPB?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

als je een losse tank gebruikt ben je alleen de leidinglengte aan het opwarmen met 55 graden water. dat is beetje verlies elke keer dat je SWW maakt en niet je huis aan het verwarmen bent erna om die warmte in je huis te drukken.
prijs tussen een losse tank en een WBP is hetzelfde ivm de subsidie. WBP is duurder maar de subsidie trekt dat vershil recht.
een split is in aankoop een stuk duurder en je moet een fgassen-man/vrouw/persoon erbij halen om het aan te sluiten. een monoblok kan je op een zaterdagje zelf aansluiten al zijn de mooie terrendisleiding wat duurder in aankoop dan aircoleiding+mantelbuis+fgassen man. dus onder de streep kom je doorgaans uit in het voordeel van de mono als het eenmaal draait. die efficientiewinst tikt wel door de aankomende 20 jaar....

grote voordeel met een WP en WBP combi is dat beide aparaten geen last van elkaar hebben en je de WP een stuk strakker kan inregelen qua watertemperaturen. dat levert je weer de nodige winst op ook al lever je wat in op de lagere efficientie van een WBP.

WP aansluiten op een WBP is gewoon zonde geld en berg hoofdpijn die je niet nodig hebt. KISS blijft van toepassing.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 29-09-2022 13:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
flippy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 00:51:
Vuistregel is dat je 5% verlies hebt per 10 meter koelleiding. Is in realiteit wat genuanceerder maar het is een goede houvast. Een 12kW warmtepomp is dus eigenlijk maar 9kW als je op het max van 30 meter zit. De unit moet dus wel die 12kW buiten produceren om 9kW over te houden als het hete gas bij de binnenunit aankomt en de warmte in je water kan stoppen.
Leuk verhaaltje voor bij de borrel. Heb je hier ook een bron bij? Want er klopt namelijk geen hout van.

In tegenstelling tot jou kan ik wél aantonen hoe het zit. Hieronder een grafiekje van het vermogensverlies vs de leidinglengte van mijn split warmtepomp. Zoals je ziet ben je (bij verwarmen) bij 17 meter pas 1% van het vermogen kwijt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vJtbuPCq7d5eQTilSnWv9MfEV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/raOnTfVs3mwr4dcdi4y2iVJb.jpg?f=fotoalbum_large
Dat is dus echt verwaarloosbaar.

Ik heb mijn koelleiding zelfs niet eens extra geisoleerd, gebruik gewoon de standaard witte geisoleerde leiding in een mantelbuis, en meet met een gecalibreerde meter een marginaal hoger vermogen (en hogere cop) dan gespecificeerd.
Over het vermogensverlies van een split hoef je je dus geen zorgen te maken.
Bij een zelfde opstelling heeft een monoblok met terrendisleiding ongeveer 10a 15W verlies per meter leiding. Dat is dus 500w versus 3kW, dat is nogal een fors verschil in het voordeel van de mono die ook nog eens goedkoper is in aanschaf.
Dat warmteverlies van de Terrendis leiding zal best kloppen, maar vertel je er ook even bij dat die leiding vele malen duurder is dan een gewone koelmiddelleiding?

Dan nog dat van die prijs: Een 7 kW (@ -10) split Mitsubishi (binnen- + buitenunit) kost hier 2159 + 2153 = € 4312. Ik nodig je uit om voor dat bedrag een A-merk monobock te vinden.

Nog meer argumenten vind je in deze post: Andrehj in "Warmtepomp in huis gebouwd in 2017"

• flippy
  • Niet online

flippy

pagina 83 van de panasonic bijbel. erg makkelijk te vinden als je de moeite zou nemen....
fun fact: daikin heeft eenzelfde verhaal net als mitsubishi in hun bijbels.

je moet eerst eens weten hoe de cijfers van de datasheets worden opgezet. dat weet je overduidelijk niet.

dat jij de processen niet goed begrijpt mag duidelijk zijn. de stelligheid die je hebt verworven door het lezen van een handleiding mag wel wat minder. je adviezen kosten gewoon mensen veel geld.

argumenten zijn geen feiten. en een koelsysteem werkt niet op arumenten. je metingen kloppen dus gewoon niet en je conclusie ook niet.

ik vraag me wel af waarom je zoveel moeite hebt met dit concept, het is al vaker uitgelegd. je hoeft niet je eigen aankoop te verdedigen.

[ Voor 80% gewijzigd door flippy op 29-09-2022 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
flippy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:02:
pagina 83 van de panasonic bijbel. erg makkelijk te vinden als je de moeite zou nemen....
Die heb ik niet. Ik heb al de moeite genomen om voor jou aan te tonen dat je fout zit. Waar is het plaatje?
fun fact: daikin heeft eenzelfde verhaal net als mitsubishi in hun bijbels.
Dus de grootste A-merken warmtepompen hebben er geen verstand van en Flippy wel? :?
dat jij de processen niet goed begrijpt mag duidelijk zijn. de stelligheid die je hebt verworven door het lezen van een handleiding mag wel wat minder. je adviezen kosten gewoon mensen veel geld.

argumenten zijn geen feiten. en een koelsysteem werkt niet op arumenten. je metingen kloppen dus gewoon niet en je conclusie ook niet.
Weer zo'n loze opmerking. Bel je ABB even op dat hun kWh-meters niet deugen, en Kamstrup dat hun energiemeters niet goed gecalibreerd zijn?
Of zou het toch misschien kunnen dat jij er hier naast zit?
ik vraag me wel af waarom je zoveel moeite hebt met dit concept, het is al vaker uitgelegd. je hoeft niet je eigen aankoop te verdedigen.
Ik heb geen enkel moeite met het concept monoblock, (heb zelf samen met @Proton_ de faq geschreven waarin de verschillen uitgebreid worden behandeld), maar vergelijk ze wel graag op basis van feiten, en niet op basis van jouw verzinsels.

• flippy
  • Niet online

flippy

veel plezier met je split :w

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@flippy welke Pana bijbel? Er zijn er nogal wat (en pagina 83 gaat bij mijn steekproef compleet ergens anders over).
Staat hij hier tussen?
https://www.dhps.nl/downloads/

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• flippy
  • Niet online

flippy

Proton_ schreef op donderdag 29 september 2022 @ 19:28:
@flippy welke Pana bijbel? Er zijn er nogal wat (en pagina 83 gaat bij mijn steekproef compleet ergens anders over).
Staat hij hier tussen?
https://www.dhps.nl/downloads/
nee, je moet aan de enigneer/pro zijde zijn, sneaky link:

https://www.panasonicproc...A2W_2018_DesignManual.pdf

als je die leest en volgt weet je al meer dan 99.9982358% van de warmtepompinstallateurs....

de bijbels van de andere A merken hebben vergelijkbare tabellen. die van daikin is wel expres onleesbaar gemaakt in de hoop dat het niet opvalt want het blijft gezien worden als een smerig geheimpje waar we niet over mogen praten.

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 29-09-2022 19:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@flippy ik vermoed dat je je vergist, want die tabel zegt ongeveer de helft van jouw vuistregel:
flippy schreef op donderdag 29 september 2022 @ 00:51:
Vuistregel is dat je 5% verlies hebt per 10 meter koelleiding.
Pagina 83 uit de gelinkte Pana bijbel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyZvOnJTxN4_OZaAZUmusY9wkng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zuauwFX5F21jBYF5X0zvm76g.png?f=fotoalbum_large

Het gaat hier over 7 kW of minder en 18 meter koudemiddel-leiding. Dat is dus volgens deze grove tabel hooguit 5% derating; 350 watt (waarschijnlijk minder, en vooral afhankelijk van drukverlies door het gasdebiet dus dit is minder in deellast).

16m*2 (het advies van twee enkelvoudige leidingen)*10W/m is 320 watt (afhankelijk van temperatuur dus grotendeels onafhankelijk van belasting).

Mijn conclusie @gigabit :
Lood om oud ijzer, neem gewoon wat je geleverd kan krijgen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

deze tabel gaat niet over leiding/compressieverlies. de tabellen gaan uit van de thermische verliezen in deellast (nominaal vermogen waar ze op berekenen in deze boeken is doorgaans 50% of lager). dan zijn de verliezen lager dan onder vollast net waar je bijna niet op draait. net als dat mitsubishi alleen de leidingverliezen telt (dus drukverlies) en niet thermisch verlies. daarom haalt op papier mitsu en lg (die doet dat ook en daikin praten we helemaal maar niet over) briljante cijfers voor de leek. die tabellen zijn voor correcties voor de bochten in de leidingset, niet thermische verliezen. meer bochten = minder maximale lengte. immers gaat er nog steeds 70+ graden heet gas door een koperen leiding met flinterdunne isolatie eromheen. als je de persleiding inpakt in 10cm armaflex zal je zeker wel beter uitkomen in de correctiefactor. zoizo krijg je de eerste 5~10 meter wel zonder verlies afhankelijk van hoe groot de machine is en hoe zwaar die eraan trekt. dat is ook zichtbaar in de tabel van pana, die loopt ook niet liniair tussen de kleine en grote modellen en bij de grote modellen hakt het er gewoon harder en sneller in. in het geval van VRF gaat het wel anders want die kunnen tot 100+ meter zonder problemen. die laten we even buiten beschouwing want die installaties worden echt ontworpen door enginerds.

voor de kleine aparaten die hier langs de revue komen is 5% in de praktijk rieel, helemaal als je leiding lang is met veel bochten en met de standaard budgetdampremmende "isolatie" erover. dat is gewoon stukje praktijk wat ik in de loop der jaren heb meegepakt. draai je constant op hele lage toerentallen en vooral hele lage gastemperaturen (onder de 50c) vallen de verliezen wel mee, maar op val gas (dus tijdens een SWW run) hakt die er gewoon hard in. dat is iets waar je niet omheen kan. dat is nu eenmaal hoe een koelsysteem werkt.

maar prioriteit stellen in wat je kan krijgen versus wat optimaalste is is wel aan te raden momenteel.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 30-09-2022 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Nieuwe locatie warmtepomp onderzocht aan de voorzijde van het huis misschien wel een goede optie! Dan is de leiding afstand nog +/- 9 meter.
Is met deze afstand een losse Warmtepomp boiler nog aan te bevelen/noodzakelijk of kan ik dan een SWW-vat op de warmtepomp aan sluiten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgBrk2ofI-HoCt1fahCpp7KZJrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSloxwmBnEt9dm3XaYI06tjw.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
gigabit schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 23:29:
Nieuwe locatie warmtepomp onderzocht aan de voorzijde van het huis misschien wel een goede optie! Dan is de leiding afstand nog +/- 9 meter.
Is met deze afstand een losse Warmtepomp boiler nog aan te bevelen/noodzakelijk of kan ik dan een SWW-vat op de warmtepomp aan sluiten?

[Afbeelding]
Over die lokatie: Mooie plek, maar check in de installatiehandleidingen even de benodigde vrije ruimte aan de linkerkant en de achterkant en of je daaraan voldoet. Misschien moet je hem iets naar voren zetten (warmtepomp zuigt van achter en van links aan).
Over het SWW-vat: Dat hangt van de plaats af. Als je die op zolder wil plaatsen en de WP op de BGG op de VVW aan wil sluiten is een WP boiler nog steeds een goede keus.
Maar als de leidinglengte beperkt is, kun je ook met de WP het SWW verwarmen.
Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar een split, maar dat vereist wel plek voor een binnenunit, een koelmiddelleidingtracé naar de binnenunit, dikke waterleidingen van de binnenunit naar je VVW-verdeler en liefst een SWW-vat zo dicht mogelijk bij je binnenunit.
Dit alles wil in bestaande woningen nog wel eens een dingetje zijn, waardoor monoblock + WP-boiler een goede keuze kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Vrij ruimte moet 30 cm zijn aan achter- en linkerzijde.
Hier uitgetekend hoe het eruit zou komen te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEb9CHM3Npo3i83UDryPqJ0jB1s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QE16QLP5Tb6GkBl6RNJsTFgb.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 13:25
Kan het zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien waarom het buitendeel niet op de carport zou kunnen staan? Aan de laatste foto te zien gaan de leidingen vanaf de "brievenbuslocatie" toch over de carport ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MarkS90 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:50:
Kan het zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien waarom het buitendeel niet op de carport zou kunnen staan? Aan de laatste foto te zien gaan de leidingen vanaf de "brievenbuslocatie" toch over de carport ...
resonantie en geluid draagt verder.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 01-10-2022 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Zit te kijken welke verdeler ik zal kopen. Iemand nog advies?
1. Distriheat kunstof verdeler (225,-)
2. Therminon 5 groeps composiet (277,-)
3. Robot LTC Regelunit (316,- via TU)
4. Komfort Regelunit vloerverwarming (391,-)

[ Voor 14% gewijzigd door gigabit op 13-10-2022 22:58 ]

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je hebt ook nog de caleffi 671: https://benem.nl/caleffi-...g-verdeler-kunststof.html

die heeft als voordeel dat er ontluchters opzitten die installatie/vullen/ontluchten een stuk makkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Hierzo https://www.amazon.de/-/n...=pd_bap_m_rp_aisle_yr_1_i
Kost de helft, flowmetertjes, thermometertjes en ontluchtingspotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

paQ schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:01:
Hierzo https://www.amazon.de/-/n...=pd_bap_m_rp_aisle_yr_1_i
Kost de helft, flowmetertjes, thermometertjes en ontluchtingspotjes.
*niet geschikt voor koelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

flippy schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:05:
[...]

*niet geschikt voor koelen. ;)
Ah
Daar had ik even geen rekening mee gehouden :)

Overigens prima verdelers verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gigabit
Op de "Distriheat kunstof verdeler" zit ook een automatische ontluchter overigens.
misschien is dat dan wel de beste keuze?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

gigabit schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:33:
Op de "Distriheat kunstof verdeler" zit ook een automatische ontluchter overigens.
misschien is dat dan wel de beste keuze?
Dat scheelt echt veel geklooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Bij deze verdeler staat:
"Aansluiting groepen vloerverwarmingsbuis 3/4 euroconus".
Welke koppelingen moet ik dan hebben en zijn die geschikt voor mijn slangen 16mm?
(Zie foto verdeler pagina 1)

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gigabit
Zo het begin is gemaakt de Distriheat kunstof verdeler is geplaatst :)
Binnenkort verder aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lT2v_9dR9QaKGssLlethPj77f2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zpD85A85QIbm35BKLrNPh1kQ.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjXFa_XRygPwQOp09h7SZpVlS80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUO45zwYXMPX1URYruOTbLeg.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

flippy schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:40:
[...]

resonantie en geluid draagt verder.
Die kans is natuurlijk wel aanwezig, maar ik heb de WP ook op de garage staan, en dat geluid valt echt 100% mee.
Zeker omdat je niet slaapt of verblijft onder dat dak denk ik niet dat het een probleem is.
De oude koelkast in de keuken maakt meer herrie.

Zorgen voor dempers/Bigfoot onder de buitenunit, dan massa (betonnen lateien bijvoorbeeld) en dan weer dempers/rubber. Zo kun je de trilling goed ontkoppelen, en heeft hij meteen het benodigde oppervlak om niet om te waaien.

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 22-10-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
1. In het blauw de leiding die naar beneden verdieping gaat waar verdeler verwarming en vloerverwarming hangt buiten diameter is 25.
2. Leiding in het rood buiten diameter 22.
3. Wat is de beste plek om de warmtepomp aan te koppelen?
4. Ik wil de ketel voorlopig behouden. Waar moeten dan een terugslagklep in gemaakt worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfAFIJ9SplReFTj8cv8DZuhirlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFI9jXfCgrO6AuH8uY4SQk0j.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gigabit schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:20:
1. In het blauw de leiding die naar beneden verdieping gaat waar verdeler verwarming en vloerverwarming hangt buiten diameter is 25.
2. Leiding in het rood buiten diameter 22.
3. Wat is de beste plek om de warmtepomp aan te koppelen?
4. Ik wil de ketel voorlopig behouden. Waar moeten dan een terugslagklep in gemaakt worden?
[Afbeelding]
waar wil je de ketel voor behouden? als het alleen voor warm water is (immers voor CV is het niet meer nodig dan) moet je even kijken in de handleiding van de ketel of die warm water kan geven zonder werkend cv circuit.

handigste kan je de WP inhaken waar nu de CV aangesloten is.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 23-10-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
In de handleiding van de Nefit Trendline HRC/25CW4 staat een optie om het CV-bedrijf Aan/Uit te zetten.
De optie warmwaterbedrijf Aan/Uit bestaat ook.
ik denk dat het zou moeten kunnen werken met alleen warm water.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:15
Als de drie weg klep in de ketel terug loopt naar cv bedrijf zul je echt wel een terugslagklep moeten plaatsen in de koude retour. Anders gaat de warmte pomp het cv water door de ketel pompen. Heb ik bij mijn vaillant ook gedaan net zo goed als bij de warmte pomp een klep. Ik kan kiezen welke ik gebruik wp of ketel.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Omdat ik de cv ook nog gebruik lijkt het mij slim om een thermostaat kraan met voeler op afstand te plaatsen voor de open verdeler zodat daar nooit te warm water door gaat stromen.
Is dit zo of wordt dan de flow te veel belemmerd?

Bijvoorbeeld onderstaande:
Heimeier Thermolux K thermostatisch regelelement, aansluiting op afsluiter M30x1.5, aansluitmaat insteekvoeler 1/2", medium vloeistof, regelelement vloeistofgevuld, reactietijd 1s, instelbereik 20 - 50°C, uitvoering temperatuurvoeler aanlegvoeler, voeler op afstand, geschikt voor verwarming,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ASYttLXGMKYl6E8IQi3ASt1hneU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XHhVyZoyaOjsuzLXfEHRNcL3.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

gigabit schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:47:
Omdat ik de cv ook nog gebruik lijkt het mij slim om een thermostaat kraan met voeler op afstand te plaatsen voor de open verdeler zodat daar nooit te warm water door gaat stromen.
Is dit zo of wordt dan de flow te veel belemmerd?

Bijvoorbeeld onderstaande:
Heimeier Thermolux K thermostatisch regelelement, aansluiting op afsluiter M30x1.5, aansluitmaat insteekvoeler 1/2", medium vloeistof, regelelement vloeistofgevuld, reactietijd 1s, instelbereik 20 - 50°C, uitvoering temperatuurvoeler aanlegvoeler, voeler op afstand, geschikt voor verwarming,
[Afbeelding]
Gewoon de maximale aanvoertemperatuur van de cv ketel terugschroeven tot 35 graden.
Als extra kun je een RTL ventiel plaatsen in de aanvoer welke je instelt op 40 graden en daarvoor een AVDO, indien de RTL ventiel dichtloopt zal de cv ketel via de AVDO circulatie houden over zijn eigen circuit.

En andere optie is een maximaalthermostaat welke je in serie aansluit met je voeding.
Indien de temperatuur boven de 40-45 graden komt onderbreekt hij de stroom van de cv ketel.
Een handmatigere reset op de Maximaalthermostaat is dan benodigd.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 24-10-2022 23:03 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
nvt

[ Voor 99% gewijzigd door Andrehj op 25-10-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Ik ben op zoek naar een T-stuk dat past in de onderstaande UNL 25-W 1.1/8x14 koppeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Oaa_ETEDnVd7nwDT-u9SgYReRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpJMW2AsymhRcZsZRsp26zOH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0r8EuZePAgkiN9_tz1Ksav5Y70=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6wfVZoqE65H8OnyfWXTntuZm.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
DutchWing schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:01:
[...]

Gewoon de maximale aanvoertemperatuur van de cv ketel terugschroeven tot 35 graden.
Als extra kun je een RTL ventiel plaatsen in de aanvoer welke je instelt op 40 graden en daarvoor een AVDO, indien de RTL ventiel dichtloopt zal de cv ketel via de AVDO circulatie houden over zijn eigen circuit.

En andere optie is een maximaalthermostaat welke je in serie aansluit met je voeding.
Indien de temperatuur boven de 40-45 graden komt onderbreekt hij de stroom van de cv ketel.
Een handmatigere reset op de Maximaalthermostaat is dan benodigd.
Ik zou het liefst een "RTL ventiel" plaatsen maar kan deze niet vinden in duimse uitvoering!
Deze komt tussen T-Stuk en de vloerverwarming verdeler.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32
Volgens mij kun je dan een 'gewoon' T stuk 22 pakken. De getoonde NL koppeling zet je immers op een normale knelkoppeling 22, waarbij je de originele wartel en snijring vervangt door het Uponor setje.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43

timovd

Voorsprong door techniek

gigabit schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 12:06:
Zo het begin is gemaakt de Distriheat kunstof verdeler is geplaatst :)
Binnenkort verder aansluiten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kun je de verdeler zowel links als rechts aansluiten? Meestal heb je de thermometer bovenop zitten, waardoor je m kunt omdraaien. Als je dat zou doen met deze verdeler komt de thermometer tegen de muur, of zie ik iets over het hoofd?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gigabit
timovd schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:39:
[...]

Kun je de verdeler zowel links als rechts aansluiten? Meestal heb je de thermometer bovenop zitten, waardoor je m kunt omdraaien. Als je dat zou doen met deze verdeler komt de thermometer tegen de muur, of zie ik iets over het hoofd?
De thermometer schroef je er zelf op. Dus ja kan hem op de voorzijde plaatsen na het omdraaien.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
hesselbeertje schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:18:
Volgens mij kun je dan een 'gewoon' T stuk 22 pakken. De getoonde NL koppeling zet je immers op een normale knelkoppeling 22, waarbij je de originele wartel en snijring vervangt door het Uponor setje.
Kan iemand dit bevestigen?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:32
gigabit schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:23:
[...]

Dat kan ik zelf want werk er bijna dagelijks mee ;-)

Anders even zoeken op 'Uponor NL koppeling' dan zie je t zelf ook.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:43

timovd

Voorsprong door techniek

gigabit schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:23:
[...]

https://www.toolstation.n...mping-coupler-2-pc/p33071
Zoiets?
De 22mm knelring en de moer van het T-stuk gebruik je dan niet. De 25mm Uponor sluit je hiermee aan.

[ Voor 18% gewijzigd door timovd op 25-10-2022 21:27 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Ok dank je beiden

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Even een tussenstand qua installatie.
Beneden verdeler aangesloten en boven 4 afsluiters geplaats en ketel aangesloten.

Ik had besloten om de warmtepomp op houten carpoort te plaatsen maar begin hierover toch te twijfelen!
Geluidsoverlast naar buren is mogelijk het probleem.
Afstand zijkant warmte pomp tot erf grens is 2,16m. Geluid LG 57dB-14= 43dB!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7W5n_UYofLXLnt3tXVXSDUDTw4U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MZUbSZh9RFA24ruKDRzZqFfC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U7ygbxiVfZXtbJ2Y0z_WrsY4bCk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJkSLS3mqq3EE8vevtUTUtso.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gigabit
Zo afgelopen zaterdag de warmtepomp in bedrijf gesteld met mede tweaker :)
Zeer tevreden over het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0ZMYg9tCWMfzcqJ12M5XqWAwnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGcG1TyKGFZt2ieVOtt5DeaH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWO4GWcOJYn6hSMhIb2jSUMGNDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhuqFBoJeU8Dxnv58urWSxDx.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44

Pagina: 1