• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Graag zou ik gebruik maken van jullie expertise. In lees al een tijdje mee omdat ik me aan het oriënteren ben op een full-electric warmtepomp oplossing. De offerte die ik tot nu toe heb ontvangen ziet er goed uit maar lijkt te weinig vermogen te (gaan) leveren. Daarom zou ik graag jullie input willen vragen.
Basis gegevens:
  • Type Woning: Twee onder een kap woning, geleverd in 2018.
  • Historisch gasverbruik: 1300 m³/jaar (gemiddelde over 2018 - 2022)
  • Situatie: 2 Volwassenen, 3 (kleine) kids.
Afgiftesysteem:
BG:
  • 60 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, 5 groepen, 5 daarvan staan altijd open, slang lengtes tussen de 84,5 en 90,9 meter. (foto 1)
1ste Verdieping
  • 3 radiatoren, totale afgifte bij 40 graden Y kW, waterinhoud in totaal Z liter (test met 45 graden loopt nog)
  • Kamer 1; 27,1 m3, (+/- 1500 watt nodig) – huidige radiator: L=1100, H=600, T=11
  • Kamer 2: 20,1 m3, (+/- 1100 watt nodig) – huidige radiator: L=800, H=600, T=11
  • Kamer 3: 38,8 m3, (+/- 2100 watt nodig) – huidige radiator: L=1600, H=600, T=11
  • Aanvoer is 20mm
2de Verdieping
  • Geen, mogelijk later nog.
SWW:
  • De boiler kan op de zolder komen te staan (foto 2)
  • 300 liter(?); 3/4x per week bad (kids), 6/8x per week douche ((3/4x) per volwassene)
  • Geen DWTW aanwezig
Warmtepompvoorkeur:
L/W; stil, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, verkrijgbaarheid, zuinig, goedkoop, design.

Ik heb een offerte liggen voor een Vaillant (aroTHERM split 35/5 AS), maar zit niet vast aan een merk. Ik wil graag full-electric
Wie gaat het installeren?
Goede vraag, ik zou graag zelf (een deel van) de installatie plaatsen. Ik wil het graag voor eind Sept 2023 geregeld / geïnstalleerd hebben.
Aanvullingen
Zonnepaneel installatie aanwezig en kan / zal worden uitgebreid om extra vermogen van de WP op te vangen. Als het technisch kan zou ik ook graag koelen in de zomer. (geen harde eis)
Foto’s
Foto 1: De verdeler van de vloerverwarming op de BG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gx2ALDqcr7BQMtVmNCqOla5TBg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvRTMwAuFYK3WOqFb3hMOtN5.jpg?f=fotoalbum_large
Foto 2: Locatie van de (potentiële) binnen installatie / boiler (Hoogte 100 cm uit de wand = 170 cm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCNnqH9fpQio-QJmCey7x1yxRww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jx3StULTvldo5zhCBo7k7Kmt.jpg?f=fotoalbum_large
Foto 3: Locatie van de (potentiële) binnen installatie / boiler (Hoogte 100 cm uit de wand = 170 cm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Tq_1FAgiiGuH8T7QW0jCccPseA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9CUdejg4p4ShbioKaJNPHsY.jpg?f=fotoalbum_large
Foto 4: Foto zijgevel waar de installatie zou kunnen komen te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8_IZN-6oFeTmuZMBANj9Z5eaE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ge2Ewom6I95MuKzZd858tQWz.jpg?f=fotoalbum_large
Foto 5: Dak van de bijkeuken waarop de installatie zou kunnen komen te staan. (Vloer is beton) Dit is het dak wat je op foto 4 ziet onder de slaapkamerraam links en badkamerraam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1V5esZzAI3PKLoF_B4GEuRUbYz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZ0wFxoAZYyoNpT6lifRhMcO.jpg?f=fotoalbum_large

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12-09 15:16
Welke regio van NL?

Je huis is vrij nieuw. Dat betekent dat vermogen bij lage buitentemperatuur net zo belangrijk is als minimale vermogen bij hogere buitentemperaturen.

Kijk daarom eens naar de Mitsubishi series en/of Toshiba Estia. Beide kunnen behoorlijk ver terug moduleren.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De 35/5 lijkt me wat te licht om 1200 m³ te vervangen, al zal een groot deel van het SWW komen met 4x/week een bad. Ik zou de 55/5 (of /6) overwegen.

Je hebt al een pomploze verdeler, dus ik ben benieuwd of je radiatoren nu ook vast 30°C krijgen of dat er ergens nog een trucje wordt uitgehaald met een menggroep.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Maarten
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:50:
De 35/5 lijkt me wat te licht om 1200 m³ te vervangen, al zal een groot deel van het SWW komen met 4x/week een bad. Ik zou de 55/5 (of /6) overwegen.

Je hebt al een pomploze verdeler, dus ik ben benieuwd of je radiatoren nu ook vast 30°C krijgen of dat er ergens nog een trucje wordt uitgehaald met een menggroep.
De ketel die ik nu heb is een Intergas HR Eco, als ik de documentatie van het huis en de ketel lees, zie ik dat er twee groepen lijken te zijn, ik heb twee thermostaten, 1 voor beneden en 1 (draadloze) voor boven. Ik lees in de brief dat we een laag en hoog temperatuur traject hebben. Helpt dit?

• Maarten
  • Niet online
Blihi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:36:
Welke regio van NL?

Je huis is vrij nieuw. Dat betekent dat vermogen bij lage buitentemperatuur net zo belangrijk is als minimale vermogen bij hogere buitentemperaturen.

Kijk daarom eens naar de Mitsubishi series en/of Toshiba Estia. Beide kunnen behoorlijk ver terug moduleren.
Het huis staat in Leerdam (Gemeente Vijfheerenlanden)

Ik zal beide tips eens nalopen, dank!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik denk dat een foto van het leidingwerk onder de ketel gaat helpen, bij voorkeur op de plek waar het splitst tussen radiatoren en vloerverwarming :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Maarten
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:15:
Ik denk dat een foto van het leidingwerk onder de ketel gaat helpen, bij voorkeur op de plek waar het splitst tussen radiatoren en vloerverwarming :)
Hierbij de foto, er gaan dus 2x een aanvoer leiding naar beneden, en er komen 2x retour terug. Op 2 van de twee aanvoer leidingen (de achterste) zit een kastje, pomp? en een sensor (retour temp?) er is mij niet duidelijk welke aanvoer / retour bij welk systeem hoort, moet ik even uitzoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ia-YGf2fMgou8lRLv7lQUzQmJpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QC6HNfd39OI52TiJvCRARfN7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:50:

Vind ik nogal krap hoor. De 55/5 heeft een vermogen van 4.9 kW bij A2/W35.

Genoemde tapwatergebruik kom ik op krap 250 m3/jaar uit. Blijft er 1050 m3/jaar voor ruimteverwarming.
Koevlaasformule (die ik zelf al wat krap bemeten vindt) komt dan uit op 5 kW, maar vereist nog afronding naar boven. Zou je uitkomen op 6 kW. Zou mijn inziens net voldoende zijn, mits dit ook bij A-7/W35 geleverd kan worden. Je lange tapwaterruns (ivm bad) gaan je anders nekken.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je hebt gelijk, de 55/5 is te klein, de 55/6 kan wel (6.2 kW A-7W35, zie snelgids).

De 35/5 gaat 'm in ieder geval sowieso niet worden :)

@Maarten als ik moet gokken, dan gaat de vloerverwarming dicht als er hogere temperatuur geleverd moet worden voor de radiatoren.
Als je dit gedrag wilt houden zul je aan een buffervat moeten.
Overweeg in plaats daarvan grotere radiatoren die altijd meelopen met beneden of IR panelen waar nodig.

• Maarten
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:50:
Je hebt gelijk, de 55/5 is te klein, de 55/6 kan wel (6.2 kW A-7W35, zie snelgids).

@Maarten als ik moet gokken, dan gaat de vloerverwarming dicht als er hogere temperatuur geleverd moet worden voor de radiatoren.
Overweeg in plaats daarvan grotere radiatoren die altijd meelopen met beneden of IR panelen waar nodig.
Ik zal ook eens kijken naar de 55/6, met het oog op mijn ambitie deze zelf te plaatsen, is dat te doen voor iemand die redelijk handig is? (En de tijd heeft)

Boven stook ik eigenlijk nooit, de radiatoren staan eigenlijk altijd op anti-vries stand, zou je dan voor het buffervat gaan of toch vervangen?

Dank voor jullie tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je boven 'nooit stookt' zou ik de klep ertussenuit halen en de bestaande radiatoren open zetten. Meer afgifte is beter en dan houd je het simpel.

Mijn 65/6 heb ik ook zelf geplaatst, was goed te doen, al had ik al een andere SWW oplossing.

[ Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 28-09-2022 14:42 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Voor een nieuwe woning vind ik het gasverbruik aardig hoog. Ik denk dat SWW de grootste trigger is en zou misschien een groter vat overwegen? Zeker met zoveel gebadder.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:50:
Voor een nieuwe woning vind ik het gasverbruik aardig hoog.
Relatief grote hoekwoning met uitbouw en geen balansventilatie. 1.000 m3 per jaar voor ruimteverwarming is dan vrij normaal. Ik kom dit soort woningen geregeld tegen.

• Maarten
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 28 september 2022 @ 14:50:
Voor een nieuwe woning vind ik het gasverbruik aardig hoog. Ik denk dat SWW de grootste trigger is en zou misschien een groter vat overwegen? Zeker met zoveel gebadder.
Ja dat zou kunnen, als ik dan kijk naar de link die @Proton_ eerder deelde zie ik dat ik dan in de knoei kom met het vermogen van de warmte pomp, lees er moet een grotere op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlraF0AcUsDTnBBjvzSiWPftC6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8s190JOdOZmI9cIVQn1r3BPd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:56
Proton_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 13:50:

@Maarten ik doe mee met deze gok van Proton, wij hebben eenzelfde soort installatie met onze HReco, een klep en sensor op de leiding naar de vloerverwarming die dichtklapt als ofwel aanvoer temp te hoog (door de 2e.thermostaat) ofwel geen warmtevraag beneden maar wel boven. Wij gaan de radiatoren straks gewoon mee laten doen met dezelfde temp als de vloerverwarming na overstap op de warmtepomp. Indien nodig kan ik de jaga's later opvoeren met ventilatoren, of uiteindelijk vervangen door echte fancoils. Maar op voorhand denk ik dat we het wel redden op lage temperatuur boven, tot nu toe heb ik alleen in februari 2021 een keer de radiatoren aan gehad...

• Maarten
  • Niet online
Heb gisteravond nog even wat tijd besteed om jullie tips na te pluizen en te kijken wat nu het verschil is tussen de /5 en /6 series. Als ik het goed heb gezien / gelezen kan ik de /6 (aroTHERM Plus) zelf installeren omdat daar geen koudemiddel tussen de buitenunit en de hydraulische module zit. Bij de /5 (aroTHERM split) is dat wel het geval.

Die hydraulische unit heb ik nodig omdat ik een grotere capaciteit warm water nodig heb (uniSTOR).

Kan iemand mij helpen met het identificeren van dit component?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIb42HhUstxxtejl5NmVZhCgHNk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pJjDBsl3TdMkFDKcNUWxHQVn.png?f=fotoalbum_large

(bron: https://www.vaillant.nl/p...032022-online-2344064.pdf) (pagina 22)

Dit weekend maar eens een tekening maken hoe het eruit zou kunnen zien / hoe bij ons specifiek de installatie uit eruit zou moeten zien.
Pagina: 1