Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 18:48
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Dank voor je uitgebreide toelichting, ben denk ik al een aardig eind op weg met her vervangen van een aantal radiatoren T20 voor Jaga's met boosters. Achteraf spijt van de switch naar Heimeier Eclipse omdat ze de flow enigszins beperken, ga het waterzijdig inregelen opnieuw doen als de warmtepomp draait.Dylantje2 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:59:
[...]
Voor je boilervaten op te warmen:
https://zonneboilermagazijn.nl/product/warmtepomp-30kw/
Was voorheen gratis omdat er meer subsidie op zat dan koste nu weet ik niet
Stil is heeel veel aan te doen. Maar deze kan los op je vloer met dempers enz wat isolatie erom heen..
Voor AL je kranen ellende enz enz Sleutel het er meteen af. En zorg voor een goede flow.
Mss wel belangrijker dan afgifte, als de flow niet goed is is je afgifte ook ruk....
De reden voor 2 systemen.
We hebben in het pana monoblock foorum testen gedaan..
Pana is zeer zuinig als het om cv water gaat, maar voor sww doet hij stukken minder, omdat die temperaturen niet goed haalbaar, werkt pana het slordig af. dus onrendabel, maar het kan zoals het er vaak in staat.
Maar daarna kost het op om weer op cv temp nog meer geld om die cv weer op de goede temp te krijgen.
Als dan je boilers klein zijn, of gebruikt veel sww kom je in lastige cirkel terecht..
Veel sww onrendabel maken kost geld, en dan ook cv bijtanken kost ook extra geld.
En dan nog erger in DF mania range [ hoge rv en -1 -+5 graden ] heeft een wp het erg moeilijk, en dan zelfs kan hij soms zijn gewenst t niet halen.... Wat de WAF niet leuk vind en jij niet voor je portomenee.
Pana heeft nog een backheater die hij bij laat springen maar ik weet bij een LG heeft dat niet, dan kan het snel kouder worden in huis,
[Ik heb een pelletkachel als backup :-) ]
Doe je twee systemen, heb je dit niet en qua kosten zal het erg weinig uitmaken.
Maar eenmaal die driewegklep ertussen ga je niet snel meer om.
En stop vergelijk met een combiketel cv...
Vroeger waren er altijd 2 systemen......
En je afgifte kan bet meevallen als je systeem goed afstelten inregelt..
Hier ook met radiatoren...
Aansluiten van links rechts en goede flow, heel erg belangrijk
En waterzijdig inregelen of ga je Tretouren tweaken.
Iemand ervaring met hitachie warmtepompen? [ schijnen te koop te zijn ]
Onderdelen? dealer? werking? enz enz ?
In de zoektocht naar een stil alternatief van de Hewalex ben ik de Nibe F130 tegengekomen, jammer alleen dat er maar weinig subsidie op zit en ze zelf nogal aan de prijs zijn. Zal me maar eens in het warmtepompboiler-topic gaan melden
PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming
Tnkx.Proton_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:48:
@MotorBeast ik kan ook de snelgids aanraden:
https://www.vaillant.nl/p...m-plus-022022-2339141.pdf
Die geeft in een paar plaatjes een goed beeld van wat er bij installatie komt kijken, delen zijn universeel toepasbaar (plaatsing, geluidsverloop, defrost afvoer)
Heb nog een vraag. Origineel zit de aansluiting van de cv ketel op zolder waar hij netjes wordt verdeeld over de voor en achterkant van het huis naar beneden toe. Als ik een monobloc zou aansluiten komt hij beneden in de voortuin en zou dan volgens een installateur worden aangesloten in de hal van het huis. Kan ik er dan klakkeloos van uit gaan dat de flow net zo netjes wordt verdeeld (ken waterzijdig inregelen)? Ik kan me dat niet voorstellen namelijk. Water moet dan eerst naar boven (zolder) worden gestuwd om aan de achterzijde van de woning dan weer te zakken.
Ik kies alleen voor een monobloc vanwege a ruimtegebrek en b geen Stek ellende. Mitsu en Pana heb ik opgegeven want hoorde toevallig vanmiddag nog dat de levertijden van Mitsu bijna oplopen tot een jaar en Pana is ook een drama. Daikin heb ik L/L maar lees dan weer dat de regeling van L/W weer niet echt top is en je betaald wel de hoofdprijs (correct me if I am wrong). Ik richt me nu maar op wat minder populaire merken.pentaw1nz schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:41:
Ik heb hier al zoveel gelezen, maar vind het toch wel erg lastig om een goede keuze te maken als 't gaat om type warmtepomp.
Dan heb ik het eigenlijk niet over de capaciteit, of een monoblock of een split, maar vooral om welk merk.
Er zit soms een klein verschil in de cop, in het aantal db, in de prijs, ... maar tot nu toe eigenlijk nog niets dat voor mij de doorslag heeft gegeven. De merken zijn allemaal groot en m.i. betrouwbaar
De aparte topics van mitsubishi, Elga, panasonic, Daikin heb ik ook doorheen gescand.
Het panasonic thread is het grootst en daarmee het meest populair (of in ieder geval meest besproken). Daikin Altherma is nog een vrij bescheiden topic.
Is er iets zinnigs te zeggen over een "best buy" als het gaat om merk?
Ben ooit vrij ver gegaan in het uitzoeken van een panasonic systeem icm een atlantic v4. Uiteindelijk niet gedaan.
Heb 2 maal een Mitsubishi L/L hangen, dus mogelijk kies ik dan weer voor een Mitsubishi systeem, maar dit is dan een totaal ongefundeerd besluit wat betreft het merk.
@CurlyMo @DutchWing ik probeer het te begrijpen, zodat ik met goede argumenten kan komen. Ik snap dat een convector minder watervolume heeft, en sneller opwarmt/afkoelt.DutchWing schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:26:
[...]
Onzin!
Zat woningen tegengekomen aan de woonkamerzijde een radiator en bij de schuifpui achter een convectorput.
Hij moet alleen alles op juiste wijze inregelen.
Dan zou vloerverwarming met boven radiatoren ook niet werken.
Of vloerverwarming als bijverwarming + radiatoren in dezelfde ruimte.
Het enige wat je hebt is dat een convector pas lekker op 45-50 graden gaat werken zonder ventilatoren en een radiator een meer lineair afgifte patroon heeft.
Ik zie ook dat een convector als de Jaga Tempo Twin een stuk meer warmteafgifte heeft dan een verticale paneelradiator die ik eerst had hangen (2300 Watt vs 1500 Watt bij 75 regime).
Is het een kwestie van gewoon netjes waterzijdig inregelen, en zorgen dat de convector niet teveel in de buurt van de thermostaat hangt, zodat de "gewone" radiator wel genoeg tijd krijgt om op temperatuur te komen?
Of is het iets anders dat maakt dat de installateur er slechte ervaringen mee heeft?
Jaga met boosters is rukEmacee schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 22:04:
[...]
Dank voor je uitgebreide toelichting, ben denk ik al een aardig eind op weg met her vervangen van een aantal radiatoren T20 voor Jaga's met boosters. Achteraf spijt van de switch naar Heimeier Eclipse omdat ze de flow enigszins beperken, ga het waterzijdig inregelen opnieuw doen als de warmtepomp draait.
In de zoektocht naar een stil alternatief van de Hewalex ben ik de Nibe F130 tegengekomen, jammer alleen dat er maar weinig subsidie op zit en ze zelf nogal aan de prijs zijn. Zal me maar eens in het warmtepompboiler-topic gaan melden
Was beter geweest als 3 of 4 plaats radiator links rechts had gemonteerd
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Dat klopt.olafmol schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:51:
[...]
@CurlyMo @DutchWing ik probeer het te begrijpen, zodat ik met goede argumenten kan komen. Ik snap dat een convector minder watervolume heeft, en sneller opwarmt/afkoelt.
Convectoren zijn minder geschikt voor defrost ivm te weinig systeem inhoud, maar als je door de overige radiatoren voldoende systeem inhoud hebt is een buffervat niet per se nodig.
Anders kun je altijd nog een buffervat als schakelvat in de retour aansluiten, mits je hiervoor de ruimte hebt.
Je kijkt nog steeds naar een temperatuur regime van 75 graden, je moet eerder kijken naar: 35/0, 40/-5 en 45/-10 (aanvoertemp/buitentemp)Ik zie ook dat een convector als de Jaga Tempo Twin een stuk meer warmteafgifte heeft dan een verticale paneelradiator die ik eerst had hangen (2300 Watt vs 1500 Watt bij 75 regime).
In de specificaties staat dan bijvoorbeeld: 35/30/20 en 45/40/20 met de bijbehorende afgifte in Watt.
Onder de 45 graden temperatuur regime zijn ventilatoren wel een must voor de JAGA convectoren. Anders zakt het vermogen wel heel snel in.
Alleen deze maken wel geluid, hier had @LeonTebbens een andere oplossing voor.
Maar of deze ook geschikt zijn voor in de woonkamer durf ik persoonlijk niet te zeggen.
Ze hebben wel een stevig prijskaartje in ieder geval.
Bij goed waterzijdig inregelen zal de retour temperatuur nagenoeg gelijk zijn.Is het een kwestie van gewoon netjes waterzijdig inregelen, en zorgen dat de convector niet teveel in de buurt van de thermostaat hangt, zodat de "gewone" radiator wel genoeg tijd krijgt om op temperatuur te komen?
Het opwarmen gebeurd dan nagenoeg gelijkmatig.
Alleen het afgifte van de convector met ventilatoren zal wel wat sneller reageren.
Ook hiermee kun je rekening houden.
Convector een factor zoveel kleiner als de paneelradiator bijvoorbeeld.
Maar misschien is je bestaande afgifte wel voldoende…
De ruimtethermostaat moet je nooit naast je warmte afgifte plaatsen of op een plek welke door tocht of door zon invloeden nadelig beïnvloed wordt.
Geen idee wat zijn ervaring hiermee is…Of is het iets anders dat maakt dat de installateur er slechte ervaringen mee heeft?
Als je mag kiezen is natuurlijk:
1. Vloerverwarming.
2. Radiatoren.
3. convectoren.
Een combinatie systeem vergt gewoon wat meer finesse, maar onmogelijk is het zeker niet.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
- Proton_
Dan moet je opnieuw inregelen.MotorBeast schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:35:
[...]
Tnkx.
Heb nog een vraag. Origineel zit de aansluiting van de cv ketel op zolder waar hij netjes wordt verdeeld over de voor en achterkant van het huis naar beneden toe. Als ik een monobloc zou aansluiten komt hij beneden in de voortuin en zou dan volgens een installateur worden aangesloten in de hal van het huis. Kan ik er dan klakkeloos van uit gaan dat de flow net zo netjes wordt verdeeld (ken waterzijdig inregelen)? Ik kan me dat niet voorstellen namelijk. Water moet dan eerst naar boven (zolder) worden gestuwd om aan de achterzijde van de woning dan weer te zakken.
Omdat het debiet én leidinglengte verdubbelt zou je in de knoop kunnen komen met de hogere weerstand, welk vermogen denk je aan en welke leidingdiameter?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je moet je cv leidingen aan de voor en achterzijde van je woning doortrekken onder de vloer en aan elkaar koppelen. Als het kan doortrekken met precisie buis 22 mm en kan je onder de vloer eventueel uponor 35 nemen of zoiets degelijks.MotorBeast schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:35:
[...]
Tnkx.
En dan halve wegen onder de vloer je mono block aansluiten.
Dan heb je je installatie opgedraaid en voed van vanaf beneden 2 kanten omhoog
Boven waar de cv ketel heeft gezeten op de aanvoer en retour 2 ontluchters plaatsen.
[ Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 23-08-2022 07:40 ]
Voor twee jaar geleden was hun energierekening maandelijks 170 euro, afgelopen jaar 300 euro en nu gaat hun voorschat naar 710 euro!!!!. Dit is echt niet te doen voor mensen die net met pensioen zijn en geen recht hebben op energietoeslag. We/zij hebben gister dus besloten om direct flink aan de slag te gaan met verduurzamen. Ze hebben de hypotheekadviseur gesproken en er is meer dan voldoende ruimte om hiervoor een extra hypotheek op te nemen. Wat gaan ze doen:
- Er passen 10 zonnepanelen op het dak. Deze willen ze ook alle 10 laten leggen
- Spouwmuur van de "oude" woning laten isoleren
- Vloer van de "oude" woning laten isoleren
- Bestaande (matige) dakisolatie zelf verwijderen en zo dik mogelijke PIR platen aanbrengen
Echter nu is de grote vraag wat ze met de CV ketel gaan doen. Deze is 14 jaar oud en binnenkort toe aan een vervanging. Ik heb voor hun contact gezocht met een installateur. Echter die geeft aan dat een hybride systeem zonder vloerverwarming op de begane grond erg lastig wordt. Vloerverwarming aanbrengen op de begane grond is een optie maar wel echt direct een hele grote operatie. Dit doen ze liever niet. De installateur is een bekende van mij en ik ken hem als iemand die heel erg voor zekerheid kiest in de dingen die hij doet in zijn werk. Dat is natuurlijk goed echter vraag ik mij af of hij in deze casus niet voor teveel zekerheid kiest. Is het voor de werkzaamheid en de zuinigheid van zo'n hybride ketel echt nodig dat er vloerverwarming aanwezig is ?
Bij 35/30/20 doet een Jaga Tempo 659W (volgens Jaga zelf), een T33 radiator doet daarbij 726W (volgens EMI). Een T22 doet dan 475W. Een T33 is ook nog eens de helft goedkoper en heeft meer inhoud. Pas met ventilatoren loopt een convector verder uit t.o.v. een klassieke paneel radiator.olafmol schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:51:
[...]
@CurlyMo @DutchWing ik probeer het te begrijpen, zodat ik met goede argumenten kan komen. Ik snap dat een convector minder watervolume heeft, en sneller opwarmt/afkoelt.
Ik zie ook dat een convector als de Jaga Tempo Twin een stuk meer warmteafgifte heeft dan een verticale paneelradiator die ik eerst had hangen (2300 Watt vs 1500 Watt bij 75 regime).
Dat maakt bij een WP helemaal niet uit. Bij een klassieke CV opstelling met 75 graden aanvoer is het het doel om de woonkamer z.s.m. op temperatuur te brengen. Dan is een convector inderdaad sneller, maar warmt minder na. Bij een WP is het juist het doel om continue met een lage temperatuur de ruimte op temperatuur te houden. Bij een 24/7 stookregime maakt het helemaal niks uit dat de convector 5 minuten eerder op temperatuur is. De overige 23 uur en 55 minuten presteren ze hetzelfde. Nadeel van de convector is de lage inhoud.Is het een kwestie van gewoon netjes waterzijdig inregelen, en zorgen dat de convector niet teveel in de buurt van de thermostaat hangt, zodat de "gewone" radiator wel genoeg tijd krijgt om op temperatuur te komen?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb geen haast, dus prima om voor Mitsubishi of Panasonic te gaan en er even op te wachten.MotorBeast schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:40:
[...]
Ik kies alleen voor een monobloc vanwege a ruimtegebrek en b geen Stek ellende. Mitsu en Pana heb ik opgegeven want hoorde toevallig vanmiddag nog dat de levertijden van Mitsu bijna oplopen tot een jaar en Pana is ook een drama. Daikin heb ik L/L maar lees dan weer dat de regeling van L/W weer niet echt top is en je betaald wel de hoofdprijs (correct me if I am wrong). Ik richt me nu maar op wat minder populaire merken.
De afweging voor het "juiste" merk vind ik alleen erg moeilijk om te maken.
Daikin zou de L/W dus "minder " zijn? En waar zit dat 'm in? Want het is wel een gerenomeerd merk en erg populair in de L/L en ook in de hybride oplossingen.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Tja, die installateur moet je maar niet te veel naar luisteren.Sunri5e schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:42:
Mijn ouders wonen in een jaren 60 hoekwoning van zo'n 120m2 woonoppervlak. Een deel is in 2008 aangebouwd en voorzien van goede isolatiewaardes. Het oude deel is voorzien van matige dakisolatie, thermopane glas, geen spouwmuurisolatie en geen vloerisolatie.
Voor twee jaar geleden was hun energierekening maandelijks 170 euro, afgelopen jaar 300 euro en nu gaat hun voorschat naar 710 euro!!!!. Dit is echt niet te doen voor mensen die net met pensioen zijn en geen recht hebben op energietoeslag. We/zij hebben gister dus besloten om direct flink aan de slag te gaan met verduurzamen. Ze hebben de hypotheekadviseur gesproken en er is meer dan voldoende ruimte om hiervoor een extra hypotheek op te nemen. Wat gaan ze doen:
- Er passen 10 zonnepanelen op het dak. Deze willen ze ook alle 10 laten leggen
- Spouwmuur van de "oude" woning laten isoleren
- Vloer van de "oude" woning laten isoleren
- Bestaande (matige) dakisolatie zelf verwijderen en zo dik mogelijke PIR platen aanbrengen
Echter nu is de grote vraag wat ze met de CV ketel gaan doen. Deze is 14 jaar oud en binnenkort toe aan een vervanging. Ik heb voor hun contact gezocht met een installateur. Echter die geeft aan dat een hybride systeem zonder vloerverwarming op de begane grond erg lastig wordt. Vloerverwarming aanbrengen op de begane grond is een optie maar wel echt direct een hele grote operatie. Dit doen ze liever niet. De installateur is een bekende van mij en ik ken hem als iemand die heel erg voor zekerheid kiest in de dingen die hij doet in zijn werk. Dat is natuurlijk goed echter vraag ik mij af of hij in deze casus niet voor teveel zekerheid kiest. Is het voor de werkzaamheid en de zuinigheid van zo'n hybride ketel echt nodig dat er vloerverwarming aanwezig is ?
Een jaren 60 woning waar de radiatoren nog allemaal inzitten en die radiatoren lamellen hebben (dus T22/T33), heeft vaak aardig overcapaciteit.
Mijn midden jaren 70 woning (geschakelde hoek) wordt nu (na spouwmuurisolatie bij bouw, HR++ glas, vloer en dak isolatie (RC4+), MV met CO2 sturing) op 33/30/20 verwarmd (24x7 20 graden). Dit gaat tot het vriespunt goed. Daaronder naar 45/42/20.
Dit kan een warmtepomp prima.
je moet komende winter testen of het huis op temperatuur blijft bij max 50 graden aanvoer (bij -10) of 35 graden (Bij 0). Zo ja, dan volledige WP.
Eventueel volledig wp door een goed instelbare hybride te laten plaatsen en dan stiekum de gasketel uitzetten
zie voor meer info het FAQ topic...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Valt allemaal mee!pentaw1nz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:10:
[...]
Ik heb geen haast, dus prima om voor Mitsubishi of Panasonic te gaan en er even op te wachten.
Daikin zou de L/W dus "minder " zijn? En waar zit dat 'm in? Want het is wel een gerenomeerd merk en erg populair in de L/L en ook in de hybride oplossingen.
- Mitsubishi.
- Daikin.
- Panasonic.
Zijn allemaal bekende merken, echt elk merk heeft wel zo zijn gebreken…
Zelfs de CV ketel boeren met hun warmtepompen hebben een naam hoog te houden.
Alleen onbekende merken uit Italy zou ik vermijden.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
hoeveel inhoud wordt er typisch geadviseerd? Ik had begrepen dat met radiatoren een buffervat uberhaupt wel nodig was (in tegenstelling tot wat onze Daikin warmtepomp expert ons vertelde, maargoed, andere discussieDutchWing schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 01:03:
[...]
Dat klopt.
Convectoren zijn minder geschikt voor defrost ivm te weinig systeem inhoud, maar als je door de overige radiatoren voldoende systeem inhoud hebt is een buffervat niet per se nodig.
Anders kun je altijd nog een buffervat als schakelvat in de retour aansluiten, mits je hiervoor de ruimte hebt.
Daar ben ik me van bewust, ik zie echter weinig verschil in vermogens-terugval bij lagere aanvoer-temp tussen een convector en een klassieke radiator, ze vallen allemaal significant terug.[...]
Je kijkt nog steeds naar een temperatuur regime van 75 graden, je moet eerder kijken naar: 35/0, 40/-5 en 45/-10 (aanvoertemp/buitentemp)
In de specificaties staat dan bijvoorbeeld: 35/30/20 en 45/40/20 met de bijbehorende afgifte in Watt.
Onder de 45 graden temperatuur regime zijn ventilatoren wel een must voor de JAGA convectoren. Anders zakt het vermogen wel heel snel in.
Ik weet echter wat ik nu nodig heb aan verwarmingsvermogen bij onze mimimale aanvoertemp en vrieskou, dus daar reken ik naartoe.
Alleen lijkt een convector een stuk interessanter dan een gewone radiator, omdat deze met ongeveer dezelfde ruimte een heleboel meer vermogen kan afgeven, vandaar het idee om een verticale wandradiator met 1500 watt te vervangen door een vrijstaande Jaga tempo twin (oid) convector die meer dan 3000 watt doet volgens specs. Als ik dan de aanvoertemp terugschroef heb ik nog steeds bijna 2x zoveel vermogen over dan bij de wandradiator.
Boosters probeer ik te vermijden, ben nogal gevoelig voor geluid (tinitus). Ons huis is ook niet mega-groot, en ik vind met 40-45 graden aanvoer de boel warm houden in de winter ook nog wel acceptabel (met de huidige gasprijzen).Alleen deze maken wel geluid, hier had @LeonTebbens een andere oplossing voor.
Maar of deze ook geschikt zijn voor in de woonkamer durf ik persoonlijk niet te zeggen.
Ze hebben wel een stevig prijskaartje in ieder geval.
Ik wil juist omhoog qua vermogen, maakt me niet uit of dat met convector of radiator gaat, maar convector lijkt bijna 2x zoveel vermogen in dezelfde ruimte te kunnen opwekken, en is daarom aantrekkelijk omdat ik omhoog wil/moet qua afgiftevermogen.[...]
Bij goed waterzijdig inregelen zal de retour temperatuur nagenoeg gelijk zijn.
Het opwarmen gebeurd dan nagenoeg gelijkmatig.
Alleen het afgifte van de convector met ventilatoren zal wel wat sneller reageren.
Ook hiermee kun je rekening houden.
Convector een factor zoveel kleiner als de paneelradiator bijvoorbeeld.
Heb je nog andere tips waar ik met een convector icm paneel-radiatoren rekening mee moet houden? Ik heb bv een modulerende Nest thermostaat die met opentherm moduleert en dat gaat perfect met de huidige radiatoren, werkt dat uberhaupt met een convector samen?
De thermostaat (Nest) hangt ook niet naast de afgifte, maar gewoon "klassiek" aan de muur van de kamer. De dichtsbijizijnde radiator is een klassieke gietijzeren vrijstaande kolomradiator, en in de uitbouw (ca. 5 meter verderop) hangt dus nu de verticale wandradiator, die ik evt door een Jaga tempo twin convector wilde vervangen. Dat zou ik evt ook nog voor die kolomradiator kunnen doen, als het veel meer vermogen geeft. Maar dan zit ik dus met snellere opwarming in de kamer waar ook de thermostaat hangt, en een gewone wandradiator (T22) in de voorkamer, die meer tijd heeft om op temp te komen.Maar misschien is je bestaande afgifte wel voldoende…
De ruimtethermostaat moet je nooit naast je warmte afgifte plaatsen of op een plek welke door tocht of door zon invloeden nadelig beïnvloed wordt.
Tnx. Onze uitdaging is dat vvw een gigantische ingreep is in ons jaren 30 huis met houten vloer, originele deuren en en-suite schuifdeuren, kruipruimtes, tonzon isolatie investeringen, geen kruipruimte in de aanbouw etc.[...]
Geen idee wat zijn ervaring hiermee is…
Als je mag kiezen is natuurlijk:
1. Vloerverwarming.
2. Radiatoren.
3. convectoren.
Een combinatie systeem vergt gewoon wat meer finesse, maar onmogelijk is het zeker niet.
En alleen radiatoren, daarmee krijg ik met het huidige aantal en ruimte niet genoeg afgiftevermogen om lager te gaan aanvoeren. Daarom dat idee voor (deels) convectoren die ca. 2x zoveel vermogen (op elke aanvoertemp, en ook zonder boosters, als ik de technische specs vergelijk) lijken af te geven.
Dank voor het meedenken!
Ik heb er een paar jaar geleden naar gekeken, maar de convectoren met dezelfde maat als een T33 hadden een vergelijkbaar vermogen ALS je de ventilatoren niet aanzette...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
tnx. Ik heb alleen in ons huis (met uitzondering van de voorkamer) te maken met grote glaspartijen tot de grond. Daar kan ik geen T33 voor zetten (dat kan natuurlijk wel maar dan wordt ik een alleenstaande man in een flatje, probleem van de afgifte ook gelijk opgelost maargoed ;P ). Daarom hangt in de uitbouw nu een verticale wandradiator van 190cm hoog, die doet ca. 1400 watt. In de achterkamer staat een klassieke vrijstaande paneelradiator, zelfde verhaal, voor een raam tot aan de grond.CurlyMo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:04:
[...]
Bij 35/30/20 doet een Jaga Tempo 659W (volgens Jaga zelf), een T33 radiator doet daarbij 726W (volgens EMI). Een T22 doet dan 475W. Een T33 is ook nog eens de helft goedkoper en heeft meer inhoud. Pas met ventilatoren loopt een convector verder uit t.o.v. een klassieke paneel radiator.
Tnx. Heeft een opentherm modulerende thermostaat hier nog invloed op? Kan me voorstellen dat ie te vroeg terugmoduleert door de convectoren en daardoor de gewone radiatoren niet genoeg tijd krijgen?[...]
Dat maakt bij een WP helemaal niet uit. Bij een klassieke CV opstelling met 75 graden aanvoer is het het doel om de woonkamer z.s.m. op temperatuur te brengen. Dan is een convector inderdaad sneller, maar warmt minder na. Bij een WP is het juist het doel om continue met een lage temperatuur de ruimte op temperatuur te houden. Bij een 24/7 stookregime maakt het helemaal niks uit dat de convector 5 minuten eerder op temperatuur is. De overige 23 uur en 55 minuten presteren ze hetzelfde. Nadeel van de convector is de lage inhoud.
[ Voor 39% gewijzigd door olafmol op 23-08-2022 11:08 ]
Ja, dat je die OT thermostaat snel op marktplaats moet zetten en een domme aan/uit thermostaat moet kopen.olafmol schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:58:
[...]
Tnx. Heeft een opentherm modulerende thermostaat hier nog invloed op? Kan me voorstellen dat ie te vroeg terugmoduleert door de convectoren en daardoor de gewone radiatoren niet genoeg tijd krijgen?
Ik zie niet zo snel een rekentool voor verticale radiatoren, maar kan me niet voorstellen dat wanneer deze goed aangesloten zijn, ze heel anders presteren dan horizontale radiatoren.
tnx. Idd niet anders dan een gewone horizontale radiator, maar wij hebben in de uitbouw overal glas tot de vloer, dus het is OF een verticale radiator (met de ruimte die we daar hebben dus een 180x45 max, ca. 1400 Watt) OF een vrijstaande vloer/plint convector/radiator tegen het raam (ca. 130 cm breed de ruimte).CurlyMo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:12:
[...]
Ja, dat je die OT thermostaat snel op marktplaats moet zetten en een domme aan/uit thermostaat moet kopen.
Ik zie niet zo snel een rekentool voor verticale radiatoren, maar kan me niet voorstellen dat wanneer deze goed aangesloten zijn, ze heel anders presteren dan horizontale radiatoren.
Als ik daar naar kijk zie ik dat de convectors (zoals Jaga Tempo twin) veel meer afgifte vermogen hebben dan een "plint radiator" (bv de Radson Parada, doet 860 Watt bij regime 75, terwijl de Tempo Twin 2338 Watt doet zonder boosters bij regime 75).
Misschien weet jij/iemand nog een andere oplossing behalve of alles naar convectoren overzetten en de Nest eraf (lijkt me dat dan voor 1 gewone radiator het allemaal veel te complex wordt, kan die ook net zo goed een convector worden denk ik dan)... zijn er bv nog andere lage vrijstaande lage radiatoren die meer vermogen afgeven dan zo'n Radson plint?
Bij een Jaga komen we dus uit op een maat van 120 x 30 x 21,5 cm* Die doet bij 35/30/20 (het enige wat telt) nog maar 326W. Een T33 doet bij dezelfde maat en temperaturen 296W, die is dan 158mm dik. Scheelt dus bijna niks.olafmol schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:20:
[...]
Als ik daar naar kijk zie ik dat de convectors (zoals Jaga Tempo twin) veel meer afgifte vermogen hebben dan een "plint radiator" (bv de Radson Parada, doet 860 Watt bij regime 75, terwijl de Tempo Twin 2338 Watt doet zonder boosters bij regime 75).
* Het zou fijn zijn als degene die jou helpen dat niet zelf hoeven op te zoeken, maar je zelf wat meer specificaties geeft
Tnx. Ik probeer zoveel mogelijk info te geven, misschien mis ik soms wat. Alle beetjes helpen.CurlyMo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:28:
[...]
Bij een Jaga komen we dus uit op een maat van 120 x 30 x 21,5 cm* Die doet bij 35/30/20 (het enige wat telt) nog maar 326W. Een T33 doet bij dezelfde maat en temperaturen 296W, die is dan 158mm dik. Scheelt dus bijna niks.
* Het zou fijn zijn als degene die jou helpen dat niet zelf hoeven op te zoeken, maar je zelf wat meer specificaties geeft
Mijn uitdaging: hoe krijg ik die T33 vrijstaand tegen een raampartij tot de vloer?
Zo:olafmol schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:35:
[...]
Mijn uitdaging: hoe krijg ik die T33 vrijstaand tegen een raampartij tot de vloer?

Willekeurige webwinkel:
https://www.radiatorpakhu...an-het-type-22-en-type-33
Ik heb zelf met radiatoren en ondanks voldoende systeem inhoud toch een buffervat genomen, het was niet per se nodig.olafmol schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:18:
[...]
hoeveel inhoud wordt er typisch geadviseerd? Ik had begrepen dat met radiatoren een buffervat uberhaupt wel nodig was (in tegenstelling tot wat onze Daikin warmtepomp expert ons vertelde, maargoed, andere discussie)
In de specificaties staat de minimale systeem inhoud welke benodigd is.
Dat doe je dan goedIk weet echter wat ik nu nodig heb aan verwarmingsvermogen bij onze mimimale aanvoertemp en vrieskou, dus daar reken ik naartoe.
Dan komt het helemaal in orde!
Ik heb uiteindelijk zelf voor radiatoren genomen om het systeem inhoud zo groot mogelijk te houden.Alleen lijkt een convector een stuk interessanter dan een gewone radiator, omdat deze met ongeveer dezelfde ruimte een heleboel meer vermogen kan afgeven, vandaar het idee om een verticale wandradiator met 1500 watt te vervangen door een vrijstaande Jaga tempo twin (oid) convector die meer dan 3000 watt doet volgens specs. Als ik dan de aanvoertemp terugschroef heb ik nog steeds bijna 2x zoveel vermogen over dan bij de wandradiator.
Het is een beetje kiezen tussen 2 kwaden.
40-45 graden bij -10 graden is prima!Boosters probeer ik te vermijden, ben nogal gevoelig voor geluid (tinitus). Ons huis is ook niet mega-groot, en ik vind met 40-45 graden aanvoer de boel warm houden in de winter ook nog wel acceptabel (met de huidige gasprijzen).
Iedereen op max 30-35 graden aanvoertemperatuur krijgen is prijstechnisch ook helemaal niet duurzaam voor de portemonnee.
Je bestaande radiatoren vergroten helpt soms ook al een heleboel.Ik wil juist omhoog qua vermogen, maakt me niet uit of dat met convector of radiator gaat, maar convector lijkt bijna 2x zoveel vermogen in dezelfde ruimte te kunnen opwekken, en is daarom aantrekkelijk omdat ik omhoog wil/moet qua afgiftevermogen.
Je moet niet vergeten dat het opwarmen van je thermische schil ook extra vermogen kost.
Bij een warmtepomp verdwijnt dit aspect geheel of voor een grote deel.
Ik ben meer fan van eigen merk ketel thermostaat of warmtepomp thermostaat.Heb je nog andere tips waar ik met een convector icm paneel-radiatoren rekening mee moet houden? Ik heb bv een modulerende Nest thermostaat die met opentherm moduleert en dat gaat perfect met de huidige radiatoren, werkt dat uberhaupt met een convector samen?
En anders een aan/uit thermostaat als je niet merk gebonden wilt wezen.
Bij goed inregelen is het verschil verwaarloosbaar.
Ik weet er alles vanTnx. Onze uitdaging is dat vvw een gigantische ingreep is in ons jaren 30 huis met houten vloer, originele deuren en en-suite schuifdeuren, kruipruimtes, tonzon isolatie investeringen, geen kruipruimte in de aanbouw etc.
Ah tnx! Dat is interessant, daar had ik nog nooit van gehoord!CurlyMo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 11:36:
[...]
Zo:
[Afbeelding]
Willekeurige webwinkel:
https://www.radiatorpakhu...an-het-type-22-en-type-33
Droogbouw vloerverwarming zou interessant kunnen zijn.olafmol schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 10:18:
[...]
Tnx. Onze uitdaging is dat vvw een gigantische ingreep is in ons jaren 30 huis met houten vloer, originele deuren en en-suite schuifdeuren, kruipruimtes, tonzon isolatie investeringen, geen kruipruimte in de aanbouw etc.
Is 't realiseren dat je ipv een aparte zwembad warmtepomp, een (nieuwe) huis warmtepomp ook kunt inzetten om een klein zwembad te verwarmen naast je CV/warmwater? Of word dit een heel ingewikkelde constructie
Installateur heeft gelijk, dit zeg de overheid:Voltex schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:39:
2 maanden geleden is de warmtepomp in ons nieuwbouwhuis geplaatst. Daarbij heeft de installateur al wel aangegeven dat er geen BTW of subsidie kan worden aangevraagd, omdat het een nieuwbouwhuis betreft. Echter lees ik verschillende verhalen of dit nu wel of niet mogelijk is? Zijn er Tweakers die hier bekend mee zijn?
De warmtepomp is 1 van de apparaten die vallen onder de Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE). Op de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) staat welke apparaten hier nog meer onder vallen. Per 1 januari 2020 geldt deze subsidie niet meer voor apparaten in nieuwe gebouwen.
Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)
- Proton_
Helder, was ideetje om wellicht 2k te besparen, maar als 't qua prijs niet uitmaakt dan heeft dat ook geen zinProton_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:27:
@Wunk ja, maar vaak is een losse zwembadwarmtepomp ongeveer net zo duur als een geschikte titanium warmtewisselaar (chloor!) plus wat terreinleiding, driewegkleppen etc.
thx
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
/f/image/ZylaLxAunOJNDLEip55Cq7DS.png?f=fotoalbum_large)
Kraan heeft z'n werk gedaan, oude zonneboiler eraf, warmtepomp en boiler omhoog. En @koevlaas2 aan het knutselen
Ik zou even informeren of er veel klachten zijn over deze units en op basis van deze informatie (+ of je toch liever wilt wachten) een keuze maken.HarmoniousVibe schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:32:
Kreeg vandaag een telefoontje dat de Panasonics een onbekende levertijd hebben (besteld in april), maar dat ze wel een Fujitsu Alfea Extensa A.I. 5 hebben die ze over ongeveer een maand kunnen komen installeren. Het lijkt me dat ik er wat op achteruit ga, zowel qua specs als qua naam? Wat zouden jullie doen?
Als je persé op korte termijn een wp nodig hebt, dan zijn fujitsu’s goed genoeg volgens flippy.HarmoniousVibe schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:32:
Kreeg vandaag een telefoontje dat de Panasonics een onbekende levertijd hebben (besteld in april), maar dat ze wel een Fujitsu Alfea Extensa A.I. 5 hebben die ze over ongeveer een maand kunnen komen installeren. Het lijkt me dat ik er wat op achteruit ga, zowel qua specs als qua naam? Wat zouden jullie doen?
Verkeerde topic! Je moet in het Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen topic zijn.Apolopo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:06:
wij zijn aan het kijken naar een airco die ook kan verwarmen voor in de woonkamer. Op de ideale plek staat een grote kast met nog 45cm ruimte tot aan het plafond. Ik kon wel vinden dat een binnenunit minimaal 15cm van het plafond moet staan, maar geldt dat ook voor de onderkant? Met het model dat wij op het oog hebben zou er nog 3cm ruimte tussen de onderkant van de airco en de kast zitten. Zou plaatsing dan nog mogelijk zijn?
[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 23-08-2022 15:09 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Probleem......heb geen kruipruimte. Volgens mij als ik het goed wil doen moet de handel niet in de hal worden aangesloten maar ben ik genoodzaakt een leiding van 20 meter schat ik van de voortuin naar de zolder te maken en daar op de bestaande verdeling van de huidige ketel aan te sluiten. Of zijn er nog andere ideeën? De hal wordt hem echt niet toch?Adriaan71 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:37:
[...]
Je moet je cv leidingen aan de voor en achterzijde van je woning doortrekken onder de vloer en aan elkaar koppelen. Als het kan doortrekken met precisie buis 22 mm en kan je onder de vloer eventueel uponor 35 nemen of zoiets degelijks.
En dan halve wegen onder de vloer je mono block aansluiten.
Dan heb je je installatie opgedraaid en voed van vanaf beneden 2 kanten omhoog![]()
Boven waar de cv ketel heeft gezeten op de aanvoer en retour 2 ontluchters plaatsen.
Persoonlijk als ik de pomp plaats op de begaande grond en ik moet boven alles aansluiten had ik toch echt voor een split gegaan. Is allemaal veel makkelijker te realiseren met de dunnere leidingen.MotorBeast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:59:
[...]
Probleem......heb geen kruipruimte. Volgens mij als ik het goed wil doen moet de handel niet in de hal worden aangesloten maar ben ik genoodzaakt een leiding van 20 meter schat ik van de voortuin naar de zolder te maken en daar op de bestaande verdeling van de huidige ketel aan te sluiten. Of zijn er nog andere ideeën? De hal wordt hem echt niet toch?
Mono is leuk als alles op de begaande grond komt of als je nog moet verbouwen. Anders wordt het wel lastig.
Eens. Maar krijg hier doodleuk van een installateur dat advies. Monobloc en aansluiten in de hal. Ben ik toch weer blij met jullie.Adriaan71 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:11:
[...]
Persoonlijk als ik de pomp plaats op de begaande grond en ik moet boven alles aansluiten had ik toch echt voor een split gegaan. Is allemaal veel makkelijker te realiseren met de dunnere leidingen.
Mono is leuk als alles op de begaande grond komt of als je nog moet verbouwen. Anders wordt het wel lastig.
Is er geen plek waar je beneden die Monobloc aan het verwarmingssysteem kunt koppelen?MotorBeast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:23:
[...]
Eens. Maar krijg hier doodleuk van een installateur dat advies. Monobloc en aansluiten in de hal. Ben ik toch weer blij met jullie.Dan komt de unit in de voortuin, leidingen langs de gevel naar zolder, daar binnenunit op plek cv. Zal ik dan wel of niet een WP Boiler nemen of een boilervat? Wel 2 keer subsidie aftikken en SWW onafhankelijk van verwarming.
Wij nemen een Panasonic Monobloc voor de VV op begane grond en de badkamer op de 1ste.
SWW gaat met een WPB Atlantic Explorer V4 270L. Zijn bijna per direct leverbaar.
Verwarming op 1ste en zolder gaat met L/L (airco)
Warm water keuken met Quooker.
Voordeel: Nauwelijks leidingen door het huis. En als 1 apparaat kapot gaat, werkt de rest (hopelijk) nog.
JA eigen keuze. Maar bij Vaillant in de hydraulische binnenmodule zit alle aansluitingen.MotorBeast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:23:
[...]
Eens. Maar krijg hier doodleuk van een installateur dat advies. Monobloc en aansluiten in de hal. Ben ik toch weer blij met jullie.Dan komt de unit in de voortuin, leidingen langs de gevel naar zolder, daar binnenunit op plek cv. Zal ik dan wel of niet een WP Boiler nemen of een boilervat? Wel 2 keer subsidie aftikken en SWW onafhankelijk van verwarming.
2x f-gas
2 x cv aansluiting
2x aansluiting voor boiler voeding.
3 weg klep, overstort , naverwarmer
RVS boiler erop en draaien.
Complete combi.
Buffer kunnen we blijven discussen .
Ja daar zal het inderdaad op neerkomen denk ik. Er zijn iig geen negatieve verhalen te vinden rond het merk dus dat is al wat. Maar qua specs komt Pana toch wat beter uit de verf.Superbeagle schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:57:
[...]
Als je persé op korte termijn een wp nodig hebt, dan zijn fujitsu’s goed genoeg volgens flippy.
Moeilijk moeilijk.. ik zit niet omhoog want ik heb gewoon lucht/lucht, maar toch, vloerverwarming is wel een stuk fijner. Had gehoopt om daar deze winter zonder gas gebruik van te kunnen maken.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Meld jij het even in L/L?HarmoniousVibe schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:00:
[...]
Ja daar zal het inderdaad op neerkomen denk ik. Er zijn iig geen negatieve verhalen te vinden rond het merk dus dat is al wat. Maar qua specs komt Pana toch wat beter uit de verf.
Moeilijk moeilijk.. ik zit niet omhoog want ik heb gewoon lucht/lucht, maar toch, vloerverwarming is wel een stuk fijner. Had gehoopt om daar deze winter zonder gas gebruik van te kunnen maken.
Wil juist bij echte koude mijn radiatoren kunnen gebruiken. Verwarm al met L/L maar dat is het gewoon net niet @HarmoniousVibe Eens.Rzaan schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 16:28:
[...]
Is er geen plek waar je beneden die Monobloc aan het verwarmingssysteem kunt koppelen?
Wij nemen een Panasonic Monobloc voor de VV op begane grond en de badkamer op de 1ste.
SWW gaat met een WPB Atlantic Explorer V4 270L. Zijn bijna per direct leverbaar.
Verwarming op 1ste en zolder gaat met L/L (airco)
Warm water keuken met Quooker.
Voordeel: Nauwelijks leidingen door het huis. En als 1 apparaat kapot gaat, werkt de rest (hopelijk) nog.
Stel de Pana is op papier een tikkie zuiniger dan heb je dat verschil in één winter al ingehaald. Paar dino scheten minder verbrand.HarmoniousVibe schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:00:
[...]
Ja daar zal het inderdaad op neerkomen denk ik. Er zijn iig geen negatieve verhalen te vinden rond het merk dus dat is al wat. Maar qua specs komt Pana toch wat beter uit de verf.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
De SCOP is 5,07 vs 4,45 en de COP @ A7/W35 is 5,33 vs 4,74 (Pana vs Fujitsu) dus het verschil is best groot.LacsapOV schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 17:41:
[...]
Stel de Pana is op papier een tikkie zuiniger dan heb je dat verschil in één winter al ingehaald. Paar dino scheten minder verbrand.
Wat heb ik in 1 winter ingehaald? Het feit dat ik komende winter geen gas (en geen vastrecht) meer heb dus dat ik financieel toch beter voor de Fujitsu kan gaan?
Of bedoel je dat het verschil in efficiëntie dusdanig groot is dat ik die aankomende winter de winter erop weer terug heb verdiend?
Ik heb dezelfde situatie, maar kies ervoor om de 2 leidingen vanaf de wp naar zolder te leiden en daar op hetzelfde punt aan te sluiten als waar nu de CV zit. Bij mij wordt de diameter van de bestaande leidingen namelijk van boven naar beneden steeds kleiner, dus de oplossing van @Adriaan71 werkt niet optimaal (in mijn geval).MotorBeast schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 23:35:
[...]
Tnkx.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Dat zal de 1e zijn. Stel dat je nu 1000m3 gas verbruikt dan komt dit overeen met 1800kwh voor de Pana en 2000kwh voor de Fujitsu. Als je een jaar zou wachten zou dat vanaf dat jaar ongeveer 200x0.37 = 74 euro besparen tov de Fujitsu. De kosten van nog een winter stoken op gas ga je dan waarschijnlijk in de levensduur niet meer terugverdienen.HarmoniousVibe schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:02:
[...]
De SCOP is 5,07 vs 4,45 en de COP @ A7/W35 is 5,33 vs 4,74 (Pana vs Fujitsu) dus het verschil is best groot.
Wat heb ik in 1 winter ingehaald? Het feit dat ik komende winter geen gas (en geen vastrecht) meer heb dus dat ik financieel toch beter voor de Fujitsu kan gaan?
Of bedoel je dat het verschil in efficiëntie dusdanig groot is dat ik die aankomende winter de winter erop weer terug heb verdiend?
Met een kleine disclaimer dat jij natuurlijk nog wel de lucht/lucht hebt om mee te smokkelen.
Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD
Zoals ik aangaf kan je niet vanaf de 1e etage de leidingen doortrekken met 22 precisie buis en dan onder de vloer koppelen met 32mm kunststof en daar je monoblock op aansluiten. Dan kan je vanaf onder aan 2 kanten voeden naar boven toe.Joris 407 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:19:
[...]
Ik heb dezelfde situatie, maar kies ervoor om de 2 leidingen vanaf de wp naar zolder te leiden en daar op hetzelfde punt aan te sluiten als waar nu de CV zit. Bij mij wordt de diameter van de bestaande leidingen namelijk van boven naar beneden steeds kleiner, dus de oplossing van @Adriaan71 werkt niet optimaal (in mijn geval).
In de meeste huizen verkleinen de leidingen vanaf de 1e verdieping naar de begaande grond. Dan hoef je allen dat te veranderen.
Maar dat wordt dan ook geen monobloc meer.Joris 407 schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:19:
[...]
Ik heb dezelfde situatie, maar kies ervoor om de 2 leidingen vanaf de wp naar zolder te leiden en daar op hetzelfde punt aan te sluiten als waar nu de CV zit. Bij mij wordt de diameter van de bestaande leidingen namelijk van boven naar beneden steeds kleiner, dus de oplossing van @Adriaan71 werkt niet optimaal (in mijn geval).

Alleen mijn kantoorradiator maakt nu wel een heeele loop van de kruipruimte naar de zolder, andere kant van de zolder weer naar beneden door slaapkamer 1 naar het kantoor, ipv even vanaf de kruipruimte 3m omhoog en je bent er
Kan je niet de leidingen in de vloer vrezen @MotorBeast? Wel gevaarlijk met lekken wellicht? Of ging je de vloer niet aanpassen? Heb wel wat gelezen over je plannen maar niet onthouden
[ Voor 10% gewijzigd door Evanrvb op 23-08-2022 19:20 ]
Geen haast met gasprijzen die met de dag met procenten omhoog blijven gaan?pentaw1nz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:10:
[...]
Ik heb geen haast, dus prima om voor Mitsubishi of Panasonic te gaan en er even op te wachten.
Daikin heb ik ook L/L en is wat simpeler in te regelen dan L/W, lees bijna niet (kan alleen vermogen beperken van de compressor). Overigens is bij L/L nu MHI weer de bom blijkbaar. Hybride weet ik niet want dat heeft mijn interesse niet. Ik heb volgens mij gelezen dat de regeling van Daikin niet echt top is en aftersales ook niet altijd lekker loopt. Maar de kenners hier ga ik niet in de weg zitten. Ben ook wel benieuwd wat zij van Daikin vinden.
Heb massief houten vloer liggen. Beneden zitten ze hier op 22 of 25 mm volgens mij.Evanrvb schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:17:
Ik heb ook dezelfde situatie maar dan gelukkig wel een kruipruimte. Maak dus in de kruipruimte een nieuw circuit met een grote diameter waarbij dus de meeste afgifte beneden blijft.
Alleen mijn kantoorradiator maakt nu wel een heeele loop van de kruipruimte naar de zolder, andere kant van de zolder weer naar beneden door slaapkamer 1 naar het kantoor, ipv even vanaf de kruipruimte 3m omhoog en je bent erBen benieuwd hoe dat qua afgifte gaat werken, maar daar zit niet veel warmtevraag.
Kan je niet de leidingen in de vloer vrezen @MotorBeast? Wel gevaarlijk met lekken wellicht? Of ging je de vloer niet aanpassen? Heb wel wat gelezen over je plannen maar niet onthoudenWant je moet ook opletten met de diameter van je huidige leidingen die naar beneden lopen. Het kan dat die dikker moeten ivm je toegenomen flow.
Verlijmd? Als die los op de ondervloer ligt kan die er eventueel tijdelijk uit om te vrezen. Maar warme leidingen vlak onder je vloer is ook niet lekker.MotorBeast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:22:
[...]
Heb massief houten vloer liggen. Beneden zitten ze hier op 22 of 25 mm volgens mij.
Heb hier hetzelfde 'probleem' met de mooie vloer
Massief houten vloer die op houten matjes gelijmd op het beton en daarop gespijkerd ligt. Zalig warm altijd zonder vloerverwarming, maar minder dus voor L/W.Evanrvb schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:24:
[...]
Verlijmd? Als die los op de ondervloer ligt kan die er eventueel tijdelijk uit om te vrezen. Maar warme leidingen vlak onder je vloer is ook niet lekker.
Heb hier hetzelfde 'probleem' met de mooie vloerDus ook geen vvw optie.
Ik heb al 3 jaar een L/L van mhi hangen die zich al heeft terugverdiend. Daarom geen haast.MotorBeast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:21:
[...]
Geen haast met gasprijzen die met de dag met procenten omhoog blijven gaan?![]()
Daikin heb ik ook L/L en is wat simpeler in te regelen dan L/W, lees bijna niet (kan alleen vermogen beperken van de compressor). Overigens is bij L/L nu MHI weer de bom blijkbaar. Hybride weet ik niet want dat heeft mijn interesse niet. Ik heb volgens mij gelezen dat de regeling van Daikin niet echt top is en aftersales ook niet altijd lekker loopt. Maar de kenners hier ga ik niet in de weg zitten. Ben ook wel benieuwd wat zij van Daikin vinden.
Vvw heb ik sinds dit jaar, en ga ik pas gebruiken als ik een l/w WP heb.
Alleen het opstookprotocol heeft me al 100 euro gekost , lol.
Ik vind het lastig om een afweging te maken voor het merk. Voor mijn L/L had ik een adresje die dit naast zijn werk deed en hij had enkel mhi, dan is de knoop snel doorgehakt.
[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 23-08-2022 19:42 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik heb inderdaad bij een verbouwing eerder dit jaar een betonboorder laten komen die in alle vloeren een gat rond 130 heeft gemaakt. Alles met het oog op de warmtepomp, die ik wellicht ooit in de toekomst zou willen plaatsen. Dat ging wat sneller dan verwachtMotorBeast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 18:48:
[...]
Maar dat wordt dan ook geen monobloc meer.Ik wilde mono omdat ik dacht veel werk uit te sparen met geen leidingtrekken naar zolder, maar dat feest gaat dan niet door. Blij met alle input hier.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Tenzij je je titanium in DLD koopt.Proton_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 13:27:
@Wunk ja, maar vaak is een losse zwembadwarmtepomp ongeveer net zo duur als een geschikte titanium warmtewisselaar (chloor!) plus wat terreinleiding, driewegkleppen etc.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
In 3 jaar terugverdiend? Hoeveel verstook je dan wel niet? Dat gaat mij niet lukken met 500/600m3 voor verwarmen in het verleden en afgelopen winter 1325 kWh met de L/L op 140m2 woonoppervlakte.pentaw1nz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:41:
[...]
Ik heb al 3 jaar een L/L van mhi hangen die zich al heeft terugverdiend. Daarom geen haast.
Edit: plus 2m3 hout.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 23-08-2022 21:09 ]
Ik heb 600 tot 800m3 per jaar bespaard. Nog een beetje gas voor douchen en bij extreme kou de cv. Mijn verbruik was 1000m3 en is nu nog 200-300 m3.MotorBeast schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:08:
[...]
In 3 jaar terugverdiend? Hoeveel verstook je dan wel niet? Dat gaat mij niet lukken met 500/600m3 voor verwarmen in het verleden en afgelopen winter 1325 kWh met de L/L op 140m2 woonoppervlakte.
Edit: plus 2m3 hout.
Dat is 1800 - 2400 m3 bespaard en ik heb een contract met gas voor een euro. Voor de airco betaalde ik destijds 2900 voor 2 units
Reken je met de gasprijzen van nu, dan heeft die van beneden ook die van boven al terugverdiend, waarmee ik enkel koel
Stroomverbruik is toegenomen met ongeveer 1000 kwh. Die L/L unit.krijgt het dus met een stuk minder.moeite warm dan mijn cv ketel.
[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 23-08-2022 21:24 ]
Heb je nog goede tips van shops goedkoper dan https://www.pool-chlor-sh...a-kwt-titan-45-46-kw-5680 ?
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
:strip_exif()/f/image/vG9ZRHOmhnjeJ7AoE5y32T4h.jpg?f=fotoalbum_large)
Zijn deze radiatoren (enigszins) geschikt voor een L/W warmtepomp? Passen namelijk erg mooi bij het monument waarin ze geplaatst gaan worden. Mijn gevoel zegt: ja, maar mijn intuïtie zegt me niet op mijn gevoel te vertrouwen dit keer.
(Ik probeerde een thumbnail te plaatsen, maar ik snap de nieuwe invoegoptie niet helemaal)
[ Voor 7% gewijzigd door AquaPlanning op 23-08-2022 21:47 ]
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Eksit
Alle radiatoren zijn geschikt zolang je er maar genoeg van hebt of als ze maar groot genoeg zijn.AquaPlanning schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:46:
Zijn deze radiatoren (enigszins) geschikt voor een L/W warmtepomp? Passen namelijk erg mooi bij het monument waarin ze geplaatst gaan worden. Mijn gevoel zegt: ja, maar mijn intuïtie zegt me niet op mijn gevoel te vertrouwen dit keer.
Zou geen probleem moeten zijn, zo lang je maar voor een zo groot mogelijk afgiftevermogen zorgt. Ik heb zelf nog een paar ledenradiatoren hangen en die doen het beter dan het nieuwe spul.AquaPlanning schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:46:
(Ik probeerde een thumbnail te plaatsen, maar ik snap de nieuwe invoegoptie niet helemaal)
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Ik heb deze: https://www.lupi-waermetauscher.de/produkt/sp-320-ti/LinuZZ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:25:
[...]
Heb je nog goede tips van shops goedkoper dan https://www.pool-chlor-sh...a-kwt-titan-45-46-kw-5680 ?
Die van jou is wel wat iel qua oppervlakte: Austauschläche: 0,16 m²
[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 23-08-2022 22:26 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Probeer een calculator te vinden waar je kan modelleren wat de afgifte is bij lage temperatuur.
b.v. https://files.laurensint....ol-technische-details.pdf
Snel even gekeken naar iets wat op mijn ledenradiator lijkt: 35% meer opbrengst (bij 55/45/20) dan ik gedacht had obv een eerder som met een paneelradiatoren tool.
[ Voor 24% gewijzigd door BarryH op 23-08-2022 22:34 ]
- Proton_
Dat kan gewoon met de HyTools van IMI.BarryH schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:24:
@AquaPlanning hangt er helemaal vanaf hoeveel je er plaatst.
Probeer een calculator te vinden waar je kan modelleren wat de afgifte is bij lage temperatuur.
b.v. https://files.laurensint....ol-technische-details.pdf
Snel even gekeken naar iets wat op mijn ledenradiator lijkt: 35% meer opbrengst (bij 55/45/20) dan ik gedacht had obv een eerder som met een paneelradiatoren tool.
Ze doen niet onder voor een T33 van ongeveer gelijke afmetingen.
Kolom
:strip_exif()/f/image/wnguv5YcH6GJssKqVLiw0ogX.jpg?f=fotoalbum_large)
T33
:strip_exif()/f/image/SwOULz7JUbKnXbCEtHB4CKzL.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik installeer mijn Daikin airco's altijd met een waterpas tussen wandplaat en plafond, dan hangen ze op de perfecte hoogte.Apolopo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:06:
wij zijn aan het kijken naar een airco die ook kan verwarmen voor in de woonkamer. Op de ideale plek staat een grote kast met nog 45cm ruimte tot aan het plafond. Ik kon wel vinden dat een binnenunit minimaal 15cm van het plafond moet staan, maar geldt dat ook voor de onderkant? Met het model dat wij op het oog hebben zou er nog 3cm ruimte tussen de onderkant van de airco en de kast zitten. Zou plaatsing dan nog mogelijk zijn?
Ja hoor die doen het prima op een WP.AquaPlanning schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:46:
[Afbeelding]
De reden dat je dat denkt is omdat bij die hogere temperaturen je de warmteoverdracht dmv radiatie / straling kunt voelen. Vandaar ook de (ten onrechte) naam ‘radiator’.Eksit schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:52:
Deze zijn niet geschikt tenzij je sowieso een hoge temperatuur warmtepomp gaat gebruiken. Bij temperaturen van onder de 70 graden zou ik er niet te veel van verwachten.
Echter, bij zowel de kolom/ledenradiatoren als de panelenradiatoren is de primaire warmteoverdracht convectie. Dwz warmte wordt overgedragen aan lucht die in een ruimte circuleert.
Kolomradiatoren hebben door de ruimtes tussen de kolommen een groter specifieke oppervlakte waardoor er meer contact is met lucht en dus een efficiëntere convectie.
Zolang de aanvoertemperatuur van het water > ruimtetemperatuur treedt er convectie op. Omdat Q = m x c x ΔT heb je wel iets meer water nodig voor genoeg afgifte. Maar dat is bij een wp en voldoende leidingdiameter geen probleem.
I stand correctedSuperbeagle schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 23:13:
[...]
De reden dat je dat denkt is omdat bij die hogere temperaturen je de warmteoverdracht dmv radiatie / straling kunt voelen. Vandaar ook de (ten onrechte) naam ‘radiator’.
Echter, bij zowel de kolom/ledenradiatoren als de panelenradiatoren is de primaire warmteoverdracht convectie. Dwz warmte wordt overgedragen aan lucht die in een ruimte circuleert.
Kolomradiatoren hebben door de ruimtes tussen de kolommen een groter specifieke oppervlakte waardoor er meer contact is met lucht en dus een efficiëntere convectie.
Zolang de aanvoertemperatuur van het water > ruimtetemperatuur treedt er convectie op. Omdat Q = m x c x ΔT heb je wel iets meer water nodig voor genoeg afgifte. Maar dat is bij een wp en voldoende leidingdiameter geen probleem.

Eksit
Het voor de werkzaamheid en de zuinigheid van zo'n hybride opstelling nodig dat er voldoende afgifte is op lage water temperatuur. Vloerverwarming is een makkelijke manier om dat te bereiken.Sunri5e schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:42:
...
Bij een te hoge water temperatuur zal je met een domme hybride regeling die tot een bepaalde buiten temperatuur op de WP verwarmt en daaronder overstapt op gas een hogere energie rekening krijgen dan bij alleen met gas verwarmen.
Bij een slimmere hybride regeling zoals bijvoorbeeld Vaillant die kent, waar je de gas prijs en electra prijs invoert en de WP op basis van kosten overschakeld op gas zal je zien dat je met een te hoge temperatuur relatief weinig gas vervangt door stroom.
In rendement van de WP ten opzichte van de aanvoer temperatuur verschilt een hybride opstelling niet van een full electric opstelling.
Ik heb in het verleden wel eens een warmtepomp simulatie die ik gemaakt had voor mijn huis uitgebreid met een hybride regeling zoals die van Vaillant, en door gerekend met 40 jaar KNMI weer data wat een 7.5 kW hybride WP betekend (voor full electric heb ik een 12.5kW in bestelling staan). Deze Simulatie heb ik meerdere keren laten lopen met telkens de stooklijn die nodig is een halve graad hoger, de resultaten zie je in onderstaande plaatjes.
Eerste plaatje is van de stooklijn zoals die in feite is bij mijn huis met mijn huidige afgifte vermogen, de laatste is van een stooklijn die 15oC hoger ligt.
Gasprijs waar ik toen mee gerekend heb was €1.65 / m3 en de electra was €0.53 / kWh.
In het grafiekje rechts boven zie je het % van de totale warmte vraag die dan door de WP wordt afgedekt bij de verschillende stooklijnen, detail getallen van de stooklijn met het groene balkje zie je eronder. Zoals je ziet is er een redelijke spreiding over de jaren heen van warmte vraag en als de aanvoer temperatuur te hoog moet worden zal je alsnog een groot deel met Gas moeten verwarmen of als je dat niet doet, een hogere energie rekening krijgen.
/f/image/HFvfNNdobObAlM3YVoeyE3VX.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/Ni6yVa75R1se0oMd6UQe3y1E.png?f=fotoalbum_medium)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Als je 800m3 omzet naar 1000 kWh stroom heb je volgens mij wel een erg slecht ingeregelde CV. Dat is bijna 1 op 1 verbruik. Ik zou daar ook eens naar kijken als je over wil naar L/W.pentaw1nz schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 21:14:
[...]
Ik heb 600 tot 800m3 per jaar bespaard. Nog een beetje gas voor douchen en bij extreme kou de cv. Mijn verbruik was 1000m3 en is nu nog 200-300 m3.
Dat is 1800 - 2400 m3 bespaard en ik heb een contract met gas voor een euro. Voor de airco betaalde ik destijds 2900 voor 2 units
Reken je met de gasprijzen van nu, dan heeft die van beneden ook die van boven al terugverdiend, waarmee ik enkel koel
Stroomverbruik is toegenomen met ongeveer 1000 kwh. Die L/L unit.krijgt het dus met een stuk minder.moeite warm dan mijn cv ketel.
800m3 maal €1,-= 800. 1000kwH maal 0,3 (oud tarief) = 300. Verschil = 500 €2900 : 500 = 6 jaar breakeven.
Volgens mij heb je nog wel even nodig om terug te verdienen en reken je jezelf rijk.
Niet vergeten dat er nooit meer water door kan als de capaciteit van de pomp in je WP.Proton_ schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:37:
@AquaPlanning lijkt me prima, er gaat lekker veel water in en je kunt er een dikke pijp op zetten. Dat zijn twee eigenschappen waar een warmtepomp blij van wordt.
Kleine WP (als gevolg van lage transmissie) = kleiner debiet transport pomp.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
- Proton_
Qua pompvermogen is dat inderdaad iets om te controleren; het kan erg meevallen. Ik ken een voorbeeld waarbij de 3.5 kW circulatiepomp hetzelfde is als van 7.5 kW. Het verschil zit 'm dan alleen in iets meer weerstand door de warmtewisselaar.
:fill(white):strip_exif()/f/image/aTypkCzkVtFvOnOJeZ4Zvg83.png?f=user_large)
6 jaar voor 2900 idd, maar ik heb maar 1 unit a 1450 waarmee ik verwarm die ik nu terugverdiend heb. Ben nu dus de 2e aan het terugverdienen. Daarmee koel ik enkel.MotorBeast schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 10:13:
[...]
Als je 800m3 omzet naar 1000 kWh stroom heb je volgens mij wel een erg slecht ingeregelde CV. Dat is bijna 1 op 1 verbruik. Ik zou daar ook eens naar kijken als je over wil naar L/W.
800m3 maal €1,-= 800. 1000kwH maal 0,3 (oud tarief) = 300. Verschil = 500 €2900 : 500 = 6 jaar breakeven.
Volgens mij heb je nog wel even nodig om terug te verdienen en reken je jezelf rijk.
Slechte cv kan kloppen, sinds mei heb ik alles er uit gesloopt en volledig vloerverwarming geïnstalleerd.
Maar zolang ik geen L/W heb ga ik die denk ik nog niet gebruiken. Ik red het met de airco ook.
[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 24-08-2022 13:17 ]
Een hoofdvraag. Als er nu een projectmatig nieuwbouwhuis gebouwd wordt, welke onderdelen/producten zijn dan allemaal van toepassing om ze volledig gasloos op te leveren? Is dat altijd een L/W warmtepomp, WTW, vloerverwarming, triple glas en zonnepanelen (aangenomen dat het huis volgens meest revente technieken volledig geisoleerd is)?
Wij hebben nieuwbouw uit 2019. Grappig genoeg ten tijde van de bouw zo vaak voor dillema's gestaan om geheel af te wijken van wat de bouwer van plan was. Toen niet doorgezet nu spijt. Niet gasloos en inmiddels door eigen toedoen (variabel contract dat recent afliep) een akelig hoge gasrekening bij nauwelijks gasverbruik. All in the game, maar redenen genoeg om me er weer eens in te verdiepen. Allereerst is het huis zo goed geisoleerd dat radiatoren boven nog nooit aan zijn geweest. Op zolder hebben we dan ook na zolderindeling geen radiatoren geplaatst. Beneden zou het een probleem zijn als we alles open laten, dus geen muur/deur richting trapgat en hal....nou...in de praktijk merken we er totaal niks van.
Het huis is eigenlijk altijd te warm. Maar we douchen nog wel en hoe kort we ook douchen, jaarlijks zitten we toch nog rond 700/800m3 aan gas. De vloerwarming pakt ongeveer de helft, maar in de covid-jaren hadden we die toch ook wel vaak aan met deuren open om te luchten als we mensen over de vloer hadden. Dat zou nu een duur geintje zijn en doen we dus ook niet meer
Het liefst hebben we een oplossing die alle huis-issues direct oplost: Geen gas, geen overdreven hitte in de zomer, vloerverwarming die toch in de winter niet te ijskoud aanvoelt (we hebben woonbeton), het liefst alles via de zonnepanelen etcetc.....Ik ga lekker verder met inlezen.....best overweldigend allemaal
Verkeerde topic. Deze vraag moet je stellen in het Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3GustavSan schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:19:
Een hoofdvraag. Als er nu een projectmatig nieuwbouwhuis gebouwd wordt, welke onderdelen/producten zijn dan allemaal van toepassing om ze volledig gasloos op te leveren? Is dat altijd een L/W warmtepomp, WTW, vloerverwarming, triple glas en zonnepanelen (aangenomen dat het huis volgens meest revente technieken volledig geisoleerd is)?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
De waterzijdige installatie doe ik zelf, dus dat wordt een leuke klus. Elektra is al in orde gemaakt, inclusief kWh meters voor boiler, binnenunit en buitenunit. Ook de warmtemeter is al aangesloten en uitleesbaar, dus ik weet straks precies wat de COP gaat zijn.
Mooi op tijd voor het winterseizoen.
Dat is ook een beetje wat ik hier mis.
Er wordt vaak nogal stoer geroepen gooi dat er uit en kwak dat neer, maar iedere installatie is specifiek en met warmtepompen zijn de marges veel kleiner.
Er wordt volledig voorbij gegaan aan de hydraulische problemen die kunnen ontstaan. Zeker een leek heeft hier geen verstand van en kan er moeilijk aan rekenen, terwijl er een hele ISSO norm aan gewijd is (ISSO 46 (Hydraulische schakelingen woningen). Daarnaast is er de ISSO 72 voor (het ontwerpen van warmtepompsystemen woningen).
Als je die 2 normen leest zie je al gauw dat een groot deel van de uitspraken meningen zijn en niet op feiten of berekeningen gebaseerd zijn.
Zo zou ik nooit mijn open mengverdeler vervangen voor een gesloten verdeler. Een mengverdeler is gewoon superieur voor het inregelen omdat het debiet en de dT van de afnemer onafhankelijk is van de opwekker. De gesloten verdeler wordt alleen toegepast omdat het kan en omdat deze goedkoper is. Vervangen is gewoon een diepte investering.
Energie verbruik van de 2e pomp is te verwaarlozen omdat hij gekoeld wordt met het CV water (energie wordt dus gewoon aan de verwarming toegevoegd), en de leiding weerstand hoeft niet door de pomp van de WP geleverd te worden. Dit is dus een overdracht van energie van de ene naar de andere pomp.
Daarnaast is de maximale lengte van de vloerslangen alleen bepaald op de pomp karakteristiek van de mengpomp en de weerstand van de slang. Deze is leverancier specifiek. Een WP transport pomp kan een hele andere karakteristiek hebben waardoor hij veel minder water kan leveren dan de mengpomp, Je komt dan niet aan je vermogen of je moet een veel hogere aanvoertemperatuur gaan instellen wat je liever niet doet bij een WP.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Nu heb ik in onze huidige woning een ouderwetse CV en slimme thermostaat, die een tijdsprogramma draait. Kortom: na 21:30 uur gaat 'ie op 18 graden en in de ochtend + avond warmt ie pas weer op.
Zo als ik het nu kan zien is dat bij het nieuwe systeem niet mogelijk? Het is of áán, of uit en handmatig bedienen?
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
Déjà vu? Je hebt je ongenoegen hierover eind vorig jaar ook al geuit.Pietje555 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:07:
@Proton_ Als je de pomp op vast toeren inschakelt gaat het vaak wel goed, maar de pompcurve kan sterk vervormen als het een modulerende pomp is. Als deze niet juist is ingeregeld gaat het alsnog mis.
Er wordt vaak nogal stoer geroepen gooi dat er uit en kwak dat neer, maar iedere installatie is specifiek en met warmtepompen zijn de marges veel kleiner.
Er wordt volledig voorbij gegaan aan de hydraulische problemen die kunnen ontstaan. Zeker een leek heeft hier geen verstand van en kan er moeilijk aan rekenen, terwijl er een hele ISSO norm aan gewijd is (ISSO 46 (Hydraulische schakelingen woningen). Daarnaast is er de ISSO 72 voor (het ontwerpen van warmtepompsystemen woningen).
Als je die 2 normen leest zie je al gauw dat een groot deel van de uitspraken meningen zijn en niet op feiten of berekeningen gebaseerd zijn.
Zo zou ik nooit mijn open mengverdeler vervangen voor een gesloten verdeler. Een mengverdeler is gewoon superieur voor het inregelen omdat het debiet en de dT van de afnemer onafhankelijk is van de opwekker. De gesloten verdeler wordt alleen toegepast omdat het kan en omdat deze goedkoper is. Vervangen is gewoon een diepte investering.
Energie verbruik van de 2e pomp is te verwaarlozen omdat hij gekoeld wordt met het CV water (energie wordt dus gewoon aan de verwarming toegevoegd), en de leiding weerstand hoeft niet door de pomp van de WP geleverd te worden. Dit is dus een overdracht van energie van de ene naar de andere pomp.
Daarnaast is de maximale lengte van de vloerslangen alleen bepaald op de pomp karakteristiek van de mengpomp en de weerstand van de slang. Deze is leverancier specifiek. Een WP transport pomp kan een hele andere karakteristiek hebben waardoor hij veel minder water kan leveren dan de mengpomp, Je komt dan niet aan je vermogen of je moet een veel hogere aanvoertemperatuur gaan instellen wat je liever niet doet bij een WP.
De meeste willen bij een warmtepomp ook geen nachtverlaging (en indien wel een zeer minimale).koekjah schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 15:02:
Wij krijgen in onze nieuwe woning een VVM225 + RMU40 om te bedienen.
Nu heb ik in onze huidige woning een ouderwetse CV en slimme thermostaat, die een tijdsprogramma draait. Kortom: na 21:30 uur gaat 'ie op 18 graden en in de ochtend + avond warmt ie pas weer op.
Zo als ik het nu kan zien is dat bij het nieuwe systeem niet mogelijk? Het is of áán, of uit en handmatig bedienen?
Vergeet niet dat de warmtepomp over het algemeen een veel lager max vermogen heeft als een CV ketel, en daardoor niet geschikt is voor even snel een paar graden er bij stoken.
Verder kan je wel degelijk bij nibe schema's maken. Je kan instellen in welke tijdsvensters er eventueel + of - gedaan mag worden op de berekende aanvoer temperatuur.
Extra toevoeging... we hebben ook een heel mooi Nibe L/W topic
[ Voor 16% gewijzigd door format5 op 24-08-2022 15:40 ]
30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp
Mijn installatie is eerdaags ook gereed. Daikin buitenunit, binnenunit en boiler. Ik moet me nog gaan inlezen in de meters om alles te kunnen monitoren. Trapkoof ligt nog open. Benodigde kabels kan ik nog gemakkelijk trekken.Blihi schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:53:
De waterzijdige installatie doe ik zelf, dus dat wordt een leuke klus. Elektra is al in orde gemaakt, inclusief kWh meters voor boiler, binnenunit en buitenunit. Ook de warmtemeter is al aangesloten en uitleesbaar, dus ik weet straks precies wat de COP gaat zijn.
Kun je aangeven wat jij zoal gebruikt hebt en tips en trics voor het installeren van de spullen?
Veenendaal 9720 Wp OZO 45° met schaduw + 4860 Wp WNW 45°, Totaal 14.580 Wp, REC 405 Wp, Enphase IQ7+, Envoy-S Metered
Betreft een huis uit 1937, volledig gestript en opnieuw geïsoleerd (dak, muur, vloer), dubbel glas. Beneden vloerverwarming, badkamer boven ook en drie slaapkamers met enkele radiatoren. Woongedeelte is 96m2 en er zit nog een CV in.
Stel, ik schat mijn gasverbruik in op 1200m3 en reken met de koevlaas formule vervolgens naar 5,8 kW wat je nodig bent bij -10°C.
Nu is dat gasverbruik natuurlijk gedeeld met warmwater.
Als ik een lucht-waterpomp zou nemen, bijvoorbeeld een aroTHERM van Vaillant van 7.5kW. Deze heeft bij -7°C een verwarmingsvermogen van 6,68kW en dat zal naarmate het meer naar de min 10 kruipt meer richting de 6kW kruipen.
Als daarnaast een warmtepompboiler komt te staan welke het SWW gedeelte op zal vangen, dan zit dit toch aan de goeie kant van de grens? Niet al te krap berekend, maar zeker niet te ruim.
Nogmaals, dit is puur theoretisch. Als dit wordt afgeschoten hier, dan weet ik waar ik ben qua manier van beredeneren.
Codewoord: Afgiftesysteem. Die ~7 kW moet je wel kwijt kunnen in je afgiftesysteem.Fryslanboy schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 18:42:
Ik lees hier sinds een paar dagen over mee, na het (onverwachts snel) aankopen van een huis.
Betreft een huis uit 1937, volledig gestript en opnieuw geïsoleerd (dak, muur, vloer), dubbel glas. Beneden vloerverwarming, badkamer boven ook en drie slaapkamers met enkele radiatoren. Woongedeelte is 96m2 en er zit nog een CV in.
Stel, ik schat mijn gasverbruik in op 1200m3 en reken met de koevlaas formule vervolgens naar 5,8 kW wat je nodig bent bij -10°C.
Nu is dat gasverbruik natuurlijk gedeeld met warmwater.
Als ik een lucht-waterpomp zou nemen, bijvoorbeeld een aroTHERM van Vaillant van 7.5kW. Deze heeft bij -7°C een verwarmingsvermogen van 6,68kW en dat zal naarmate het meer naar de min 10 kruipt meer richting de 6kW kruipen.
Als daarnaast een warmtepompboiler komt te staan welke het SWW gedeelte op zal vangen, dan zit dit toch aan de goeie kant van de grens? Niet al te krap berekend, maar zeker niet te ruim.
Nogmaals, dit is puur theoretisch. Als dit wordt afgeschoten hier, dan weet ik waar ik ben qua manier van beredeneren.
Lees even de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en de TS van dit topic.
Verder is het zomaar gokken van het gasverbruik nou niet bepaald een betrouwbare methode. Heb je geen gasverbruik van de vorige bewoners?
Beste alternatief is waarschijnlijk om er eerst maar eens te gaan wonen en dan precies (via je slimme meter) per dag je gasverbruik te loggen en dat af te zetten tegen de gemiddelde etmaaltemperatuur (buiten). Na zo'n winter heb je goede gegevens op basis waarvan je een juiste WP kunt kopen.
Voor komende winter lukt het toch niet meer, want de levertijden zijn enorm.
Helemaal mee eens. De vraag richting de vorige bewoners staat uit, dus hoop daar één dezer dagen duidelijkheid in te krijgen.Andrehj schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:42:
[...]
Codewoord: Afgiftesysteem. Die ~7 kW moet je wel kwijt kunnen in je afgiftesysteem.
Verder is het zomaar gokken van het gasverbruik nou niet bepaald een betrouwbare methode. Heb je geen gasverbruik van de vorige bewoners?
Beste alternatief is waarschijnlijk om er eerst maar eens te gaan wonen en dan precies (via je slimme meter) per dag je gasverbruik te loggen en dat af te zetten tegen de gemiddelde etmaaltemperatuur (buiten). Na zo'n winter heb je goede gegevens op basis waarvan je een juiste WP kunt kopen.
Dat is inderdaad een goede tip, om alles even te loggen en te bekijken van wat nou goed is of wat niet. De levertijden zijn inderdaad echt gigantisch, daar schrok ik al van.
Vandaar dat het even puur theoretisch, hardop denken was. Ik zal me even verdiepen in je codewoord, bedankt voor de tip!
- Proton_
Met naregeling is dat onvermijdelijk, dus ontwerp dat eruit en oogst het vereenvoudigingsdividend.
Vorig jaar heb je inhoudelijke repliek gekregen ( Andrehj in "Lucht/Water ..." ) waar je niet op in bent gegaan. Misschien wil je dat alsnog doen?
De komende winter kan je echt nog wel halen, december is geen winter nog heAndrehj schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 19:42:
[...]
Codewoord: Afgiftesysteem. Die ~7 kW moet je wel kwijt kunnen in je afgiftesysteem.
December en januari zijn juist de maanden dat ik het meest verstook.AMARONE schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:14:
[...]
De komende winter kan je echt nog wel halen, december is geen winter nog heVooral belangrijk om je afgifte te bepalen
Tussen modulerende pomp en modulerende pomp zit ook nog een groot verschil!Pietje555 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 14:07:
@Proton_ Als je de pomp op vast toeren inschakelt gaat het vaak wel goed, maar de pompcurve kan sterk vervormen als het een modulerende pomp is. Als deze niet juist is ingeregeld gaat het alsnog mis.
Een modulerende pomp in een woonhuis warmtepomp kun je niet vergelijken bijvoorbeeld met een Magna 3 etc.
Als je weet welke fabrikant de pomp heeft gemaakt kun je vaak ook de OEM pomp karakteristiek opvragen.
OEM pompen wijken iets af van de standaard lijn.
Ligt eraan of je een hoogtemperatuur of laagtemperatuur mengverdeler hebt etc.Zo zou ik nooit mijn open mengverdeler vervangen voor een gesloten verdeler. Een mengverdeler is gewoon superieur voor het inregelen omdat het debiet en de dT van de afnemer onafhankelijk is van de opwekker. De gesloten verdeler wordt alleen toegepast omdat het kan en omdat deze goedkoper is. Vervangen is gewoon een diepte investering.
Maar zoals met alles, bel de fabrikant op voor uitsluitsel.
De pomp is voornamelijk water gelagerd.Energie verbruik van de 2e pomp is te verwaarlozen omdat hij gekoeld wordt met het CV water (energie wordt dus gewoon aan de verwarming toegevoegd), en de leiding weerstand hoeft niet door de pomp van de WP geleverd te worden. Dit is dus een overdracht van energie van de ene naar de andere pomp.
Ik zal wel eens met mijn warmtebeeldcamera een mooie vergelijking hiervan maken.
Dit kun je gewoon opvragen en samen met de vloerverwarming fabrikant een gebalanceerde installatie maken met of zonder mengverdeler.Daarnaast is de maximale lengte van de vloerslangen alleen bepaald op de pomp karakteristiek van de mengpomp en de weerstand van de slang. Deze is leverancier specifiek. Een WP transport pomp kan een hele andere karakteristiek hebben waardoor hij veel minder water kan leveren dan de mengpomp, Je komt dan niet aan je vermogen of je moet een veel hogere aanvoertemperatuur gaan instellen wat je liever niet doet bij een WP.
Zat projecten meegemaakt waar de vloerverwarming fabrikanten gewoon bij betrokken waren.
2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.
Dit topic is gesloten.