Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 145 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.552.800 views

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Ik heb een afspraak staan voor september. Twijfel nog om een eigen topic te openen maar ik heb alleen de aantallen radiatoren maar geen idee wat de afgifte is dus weet niet of dit dan nut heeft.

Als de installateur op bezoek komt en begint te zeuren over vloerverwarming of de buitenunit op de uitbouw(met houten dak). Waarmee kan ik dan het beste hem overtuigen dat het easy is om alsnog over te gaan op een warmtepomp?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:44 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AMARONE schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 21:57:
Ik heb een afspraak staan voor september. Twijfel nog om een eigen topic te openen maar ik heb alleen de aantallen radiatoren maar geen idee wat de afgifte is dus weet niet of dit dan nut heeft.
Ik gebruik voor het uitrekenen van de afgifte de IMI HyTools app:

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wILrc4kApREQ496oINkljeorNN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AsiPCeS4ByFNiRTPeMkNZTAL.jpg?f=fotoalbum_large

Link AppStore

Link Playstore

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 18-08-2022 22:12 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:50

Als de installateur op bezoek komt en begint te zeuren over vloerverwarming of de buitenunit op de uitbouw(met houten dak). Waarmee kan ik dan het beste hem overtuigen dat het easy is om alsnog over te gaan op een warmtepomp?
Dat je hem betaalt. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Bij elke installatie waar resonantie optreedt moet rekening gehouden worden met voldoende massa van de muur of ondergrond.
Een houten vloer is hier (vaak) niet voor geschikt zonder constructieve aanpassingen.

Om een radiator geschikt te maken moet deze minimaal 4-5x een grotere afgifte oppervlakte hebben, vandaar dat vloerverwarming geadviseerd wordt. Echter er is een tijd geweest dat woning met veel te grote radiatoren werden uitgerust, hierdoor is het niet nodig op de oppervlakte te vergroten en volstaat de huidige radiator.
Maar dit kun je uitrekenen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:44 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10 10:12

Superbeagle

Always smile

DutchWing schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 22:08:
[...]

Ik gebruik voor het uitrekenen van de afgifte de IMI HyTools app:

Voorbeeld:
[Afbeelding]

Link AppStore

Link Playstore
Je kunt aanvullend ook hier bepalen of je door de (toekomstige) radiatoren te boosten aan de afgifte komt.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16:33
Ronald.42 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

Het uitblaas geluid was wel aanwezig, maar ik heb de dakdoorvoer nu met armaflex geïsoleerd.
Nu is het enige wat je hoort een koelkast geluidje en met de deur dicht hoor je helemaal niks, dan moet je echt met je oor tegen de deur.

Dus geen geluid klachten hier.

De cv ketel maakte beslist niet minder geluid maar die was 17 jaar oud met 1 keer onderhoud 9 jaar terug :+
Dat strookt ook aardig met mijn ervaringen (ook de Vaillant aroSTOR 150): met een dakdoorvoer hoor je inderdaad alleen een soort koelkastgeluid als hij aan het werk is. Al is dat wel harder dan mijn koelkast. Doe ik de deur dicht van de bijkeuken waar die boiler staat, dan hoor ik hem in de keuken nog maar een klein beetje als een soort achtergrondruis en is het zeker niet storend. Ook niet in mijn werkkamer die via een stenen muur aan de bijkeuken grenst.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:08
Adriaan71 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 14:04:
[...]

Zeker. Ik heb ze op de 1e en 2e etagè hangen van mijn woning. Op de slaapkamers when ik ze aan gesloten opeen tijd klok dat ze uitgaan als we gaan slapen.

Wel goeie vermogen nemen betreft de ruimte. Dat gaat het perfect . Daar altijd op standje 1. Als ik heb op 2 zet voel je de warmte eraf komen met laag temperatuur. Standje 3 nog nooit gebruikt.
Dankjewel voor de uitleg. Blij om te horen dat je er tevreden over bent.
Gebruik je dan gewoon zo'n blokje dat je tussen het stopcontact steekt? Tijdens de nacht stroom er dan wel warm water door, maar zonder ventilators?

Het zijn 65x90x21 toestellen die besteld zijn voor ruimtes van 9,5-13,5m² (28W/m² warmteverlies). Dat zou genoeg vermogen moeten zijn volgens de adviseur.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Broodro0ster schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

Dankjewel voor de uitleg. Blij om te horen dat je er tevreden over bent.
Gebruik je dan gewoon zo'n blokje dat je tussen het stopcontact steekt? Tijdens de nacht stroom er dan wel warm water door, maar zonder ventilators?

Het zijn 65x90x21 toestellen die besteld zijn voor ruimtes van 9,5-13,5m² (28W/m² warmteverlies). Dat zou genoeg vermogen moeten zijn volgens de adviseur.
Ja kloppt, Hij blijft altijd doorstromen. inderdaad . Ik heb nu van die blokjes en had geen stopcontact achter de Jaga omdat die er al hingen met cv. Later met warmtepomp upgrade met DHB.

Als ik het nu opnieuw zou doen zal ik stopcontact plaatsen achter Jaga en dan een smart tijdschakelaar. Kan je heb met je app instellen hahahaha :)

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:07
Broodro0ster schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:26:
Zijn hier mensen die de afgelopen dagen hun lucht-water warmte pomp gebruikt hebben om te koelen met vloer verwarming of ventiloconvectoren? Hebben jullie het hiermee voldoende afgekoeld gekregen?

Ik vraag het omdat in onze nieuwbouw woning vloerverwarming op het gelijkvloers komt en boven ventiloconvectoren. In de zomer hopen we daarmee voldoende te kunnen koelen, maar we weten niet goed als dit realistisch is.
Hier voor 60kW gekoelt met vloerkoeling en de l/l airco, huis op 23 graden gehouden, heerlijk..

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
Zijn hier mensen die de afgelopen dagen hun lucht-water warmte pomp gebruikt hebben om te koelen met vloer verwarming of ventiloconvectoren? Hebben jullie het hiermee voldoende afgekoeld gekregen?

Ik vraag het omdat in onze nieuwbouw woning vloerverwarming op het gelijkvloers komt en boven ventiloconvectoren. In de zomer hopen we daarmee voldoende te kunnen koelen, maar we weten niet goed als dit realistisch is.
Ik heb het geprobeerd maar in mijn geval kon ik het minimum vermogen niet kwijt. Met maar 42m2 vloerverwarming begin je niet zoveel. Met een beetje spelen kon ik ongeveer 2 uur koelen waarna het pendelen begon. Nog lager ging niet ivm condenseren.

Met een ventilator op de vloer was het redelijk aangenaam. Zonder ventilator had ik alleen maar koude voeten. :*) Ik ben nog steeds in dubio. :*)

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:20

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee hoor niet gemist, maar dat had Nefit ook met vervormende branders, en Atag warmtewisselaars en pompen, en de printplaten van de Remeha's dus overal is er wel wat.
Wel de manier waarop, als men erachter komt dat er iets niet goed is aan de ketel wordt er eert ontkend of krijgt iemand anders de schuld zoals bij Nefit zeiden ze eerst dat de monteur de klemmetjes niet goed had vastgezet.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 18:27

fmb

corsat schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 12:34:
[...]
Hier voor 60kW gekoelt met vloerkoeling en de l/l airco, huis op 23 graden gehouden, heerlijk..
Daar heb je een flinke aansluiting voor nodig, maar ik neem aan dat je 60kWh bedoelt ;-)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 18:27

fmb

Ja, ik, met de wp die in mijn signature staat.

Heb op alle verdiepingen vloerverwarming, warmtepomp kan lange runs maken zonder pendelen.
Zo zie ik een periode van 10 uur waar de warmtepomp continu tussen de 1kW en 800W aan elektrisch vermogen afneemt en zonder pendelen 17 graden water de vloerverwarming instuurt en rond de 20 graden water retour krijgt.

Ik denk dat hij bij ons vooral eerder afslaat omdat we een ruimtetemperatuur van 23 graden instellen bij koelen. Anders werd het te koud in huis :)

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• Evanrvb
  • Laatst online: 14:14
Hi Tweakers,

Ik heb een poosje terug een topic geopend voor de WP situatie bij mij thuis. Ik ben na jullie advies er bijna uit maar blijf toch dubben over de 4 of 6KW versie. Mocht iemand nog wat advies willen geven. Ik heb een update in mijn topic geplaatst: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2137744

Dank _/-\o_

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:17
Waarschuwing vooraf, het zal wel een domme vraag zijn. Al veel gelezen in deze en aansluitende draadjes, maar kom niet tot de info die ik nodig heb en het begint me eerlijk gezegd te duizelen.

Ik wil een 8 a 9kw monobloc aansluiten op een hygie boiler van 500 liter. De cv (55gr)wil ik nog niet kwijt en sluit ook aan op de boiler. Het verwarmingscircuit, bestaande uit vloerverwarming beneden en radiatoren boven, wordt ook op de boiler aangesloten. Bovenste spiraal sww met naverbranding op de cv. Onderste spiraal vacuumpijp zonnecollectoren.

Aangezien de zonnecollectoren in staat zullen zijn het vat naar bv 90 graden te liften, ontslaat er wellicht een probleem omdat de ingangstemperatuur van het water op de WP niet te hoog mag zijn. Klopt het dat de pomp zo nu en dan aan gaat als vastloop beveiliging en daarmee deze oplossing zo ie zo de prullenbak in kan ?.Wat als er warmtevraag is maar het vat te warm is. Kan de WP uit blijven maar wel via contact een installatiepomp aan sturen ? Zal in de zomer bij langdurig warm vat (nu bv) langzaam het stilstaande water in de aansluiting van de WP ook opwarmen tot boven schadegrens van het block ? Wellicht moet ik via drieweg de WP of op boiler of op cv schakelen, dan mis je alleen op specifieke momenten (wamtevraag cv en boiler te warm) de mogelijkheid om boilerwarmte in je cv te pompen.

Ik heb overigens nu nog geen Wp, geen boiler en geen collector… KISS oplossing is WP kopen en volgens bivalent aan te sluiten en de rest te vergeten.

Gedachtes ?

(* situatie: 64m2 vloerverwarming beneden 10cm hoh, cv op 55, 6 radiator verdiepingen waarvan 2 met fans voor meer afgifte, verbruik 1500 m3, via 3 methodes berekend benodigd vermogen 7,2 kw => keuze 8 a 9kw. Bloc komt op betonnen platte dak 1e verdieping mits ik op de 2e verdieping in gevel een toegang kan zagen, anders in de tuin. *)

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-11 12:26
Waarom een hybride systeem als je de warmtepomp toch al dimensioneert op volledige warmtevraag van de woning?

Ik zou de zonnecollectoren achterwege laten. Dat voegt imo niet veel toe. (Ja, wel in de zomer, maar dan heb je de warmte toch niet echt nodig). Tenzij je er een specifieke reden voor hebt.
Daarvoor in de plaats gewoon zonnepanelen leggen is veel makkelijker.

Bedoel je met een hygiëneboiler een tapwater boiler, of een boiler met een grote tapwater spiraal (doorstroom)?

Staat je vloerverwarming ook op 55 graden (ik neem aan van niet)?
En heb je die 55 graden echt nodig boven?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

ercolano schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 12:19:
Waarschuwing vooraf, het zal wel een domme vraag zijn. Al veel gelezen in deze en aansluitende draadjes, maar kom niet tot de info die ik nodig heb en het begint me eerlijk gezegd te duizelen.

Ik wil een 8 a 9kw monobloc aansluiten op een hygie boiler van 500 liter. De cv (55gr)wil ik nog niet kwijt en sluit ook aan op de boiler. Het verwarmingscircuit, bestaande uit vloerverwarming beneden en radiatoren boven, wordt ook op de boiler aangesloten. Bovenste spiraal sww met naverbranding op de cv. Onderste spiraal vacuumpijp zonnecollectoren.

Aangezien de zonnecollectoren in staat zullen zijn het vat naar bv 90 graden te liften, ontslaat er wellicht een probleem omdat de ingangstemperatuur van het water op de WP niet te hoog mag zijn. Klopt het dat de pomp zo nu en dan aan gaat als vastloop beveiliging en daarmee deze oplossing zo ie zo de prullenbak in kan ?.Wat als er warmtevraag is maar het vat te warm is. Kan de WP uit blijven maar wel via contact een installatiepomp aan sturen ? Zal in de zomer bij langdurig warm vat (nu bv) langzaam het stilstaande water in de aansluiting van de WP ook opwarmen tot boven schadegrens van het block ? Wellicht moet ik via drieweg de WP of op boiler of op cv schakelen, dan mis je alleen op specifieke momenten (wamtevraag cv en boiler te warm) de mogelijkheid om boilerwarmte in je cv te pompen.

Ik heb overigens nu nog geen Wp, geen boiler en geen collector… KISS oplossing is WP kopen en volgens bivalent aan te sluiten en de rest te vergeten.

Gedachtes ?
Ja, wat is de gedachte om je vloerverwarming op je hygieneboiler aan te sluiten? Want die moet je naar een hoge temperatuur brengen voor voldoende douchecomfort, maar dat zorgt ervoor dat je COP voor verwarmen compleet instort.
Je constructie klinkt kortom veel te moeilijk.
Ik zou gewoon voor een standaard oplossing gaan en dat is je WP voor het verwarmen gebruiken, en daar ook in de winter (als je zonneboiler onvoldoende werkt) je hygieneboiler (als je die per sé wilt) mee verwarmen.
En waarom die CV-ketel? Die WP kan het toch prima alleen aan?

Ook die zonneboiler zou ik gewoon weglaten. PV op dezelfde plek is veel rendabeler, en simpeler.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ercolano
@NovapaX Het idee was gratis (alleen pomp) warmte van de zon zeg 6 maanden per jaar en naverbranden door de HR die er toch al hangt als de temperatuur van het vat te laag is. Via spiraal dus.

2e verdieping met kantoor kan koud worden, ik zet er zelfs wel eens apart de cv voor aan. Wellicht dat met een continue 35 graden stroom het ook warm genoeg blijft. Dat zal de tijd moeten leren.

@Andrehj de boiler hoeft dus vanwege naverbranding niet warm gestookt te worden, doet gewoon mee in het cv kringetje.

Maar jullie bevestigen de kriebels die ik had. Te complex,

Stappenplan wordt nu (zonder er goed over nagedacht te hebben):
-bestellen WP (levering 2q23 ?)
- van de winter stoken op 35 en kijken of de 2e verdieping warm te krijgen is
- WP installatie met klein buffervat op cv. HR ketel behouden voor SWW tot ie kapot gaat en dan zien wat handigst is, in geval de 2e verdieping niet genoeg warm wordt de HR ook deze laten stoken (simpel als los systeem te implementeren).
nog niet helemaal van gas af, maar sww is zo´n 15% van totaal verbruik dus te overzien.

bedankt voor het schieten, aanvullingen blijven welkom.

ercolano schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:51:
@NovapaX Het idee was gratis (alleen pomp) warmte van de zon zeg 6 maanden per jaar en naverbranden door de HR die er toch al hangt als de temperatuur van het vat te laag is. Via spiraal dus.
Waarom zou je dat met gas doen als je ook een WP hebt die dat veel goedkoper kan?
2e verdieping met kantoor kan koud worden, ik zet er zelfs wel eens apart de cv voor aan. Wellicht dat met een continue 35 graden stroom het ook warm genoeg blijft. Dat zal de tijd moeten leren.

@Andrehj de boiler hoeft dus vanwege naverbranding niet warm gestookt te worden, doet gewoon mee in het cv kringetje.
Geen idee wat je hier bedoelt.
Maar jullie bevestigen de kriebels die ik had. Te complex,

Stappenplan wordt nu (zonder er goed over nagedacht te hebben):
-bestellen WP (levering 2q23 ?)
- van de winter stoken op 35 en kijken of de 2e verdieping warm te krijgen is
- WP installatie met klein buffervat op cv. HR ketel behouden voor SWW tot ie kapot gaat en dan zien wat handigst is, in geval de 2e verdieping niet genoeg warm wordt de HR ook deze laten stoken (simpel als los systeem te implementeren).
nog niet helemaal van gas af, maar sww is zo´n 15% van totaal verbruik dus te overzien.
bedankt voor het schieten, aanvullingen blijven welkom.
Als je toch die WP installeert, en je heb ook vvw, dan kun je beter ipv dat buffervat een gewoon SWW-vat kopen en de CV-ketel op marktplaats zetten. Ben je gelijk klaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-11 21:36

Timple

In de loze aansluitingen van mijn boilervat heb ik PVC blindstoppen gedraaid. Ik dacht: dat isoleert alvast iets beter dan messing of rvs blindstoppen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1rUVlqOo7mXI6v5cn9iFbyqV4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLPyWrqYGojHYZFBsw7nurDO.jpg?f=fotoalbum_large

Maar helaas gaan deze elke week loszitten en dus lekken. Dus misschien was dit toch niet zo'n goed idee.

Hoe isoleren jullie dit soort blindstoppen?

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Timple schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 19:14:
In de loze aansluitingen van mijn boilervat heb ik PVC blindstoppen gedraaid. Ik dacht: dat isoleert alvast iets beter dan messing of rvs blindstoppen:
[Afbeelding]

Maar helaas gaan deze elke week loszitten en dus lekken. Dus misschien was dit toch niet zo'n goed idee.

Hoe isoleren jullie dit soort blindstoppen?
Normaal PVC is hiervoor niet geschikt!
Vaak ook de hogere temperaturen + uitzetten en krimpen, je hebt nog mazzel dat hij er niet uitgeklapt is!

Messing plug 1” bijvoorbeeld.
+
Loctite 55 bijvoorbeeld.

Welke maat is het 1”, 5/4” of 1 1/2” ?

[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 20-08-2022 20:52 ]

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:45 ]

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Ronald.42 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:00:
[...]

Daar heb je mazzel mee!!
Hoe heet stook je dat ding 60 graden voor legionella?
En dan een bar of 6...

_/-\o_ respect voor die stopjes

Gewoon metalen stoppen gebruiken, als je wil isoleren plak je er maar een lapje armaflex oid overheen d:)b
Metalen 8)7 8)7
Messing lijkt mij beter in drinkwater

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:45 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Ronald.42 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 21:16:
[...]

Messing is ook metaal...

Ferro metaal en non-ferro metaal...

:F
pffff

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:45 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Als je metalen zegt denken veel mensen aan ijzer (wat dus niet mag), maar je hebt verder helemaal gelijk :)

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 20-08-2022 21:29 ]

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:46 ]

• Timple

Timple

Nou nou, heel veel geluk. Druk PVC is gewoon 10 bar bestendig. Alleen die legionella run is buiten spec (>55C).

Maar ik had al in de gaten dus dat ik beter metalen ;) kon nemen. Maar mijn vraag: hoe isoleren jullie die?

Want het gaat om 6 aansluitingen van 5/4". Best een oppervlak.

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 105% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:46 ]

• ercolano
Andrehj schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 18:03:

Als je toch die WP installeert, en je heb ook vvw, dan kun je beter ipv dat buffervat een gewoon SWW-vat kopen en de CV-ketel op marktplaats zetten. Ben je gelijk klaar.
Buffervat bedoelde ik als hydraulische ontkoppeling. Is dat idd nodig als ik de mengverdeler op de vvw vervang door een open verdeler (lijkt me zo ie zo te moeten). Kan de WP zn 26 liter flow kwijt in 6 buisjes van 15mm ?

Eerst de wp maar eens bestellen en dan volgend jaar op zoek naar een kundig installateur, want zoals je merkt ik heb er weinig kaas van gegeten.
Nogmaals bedankt voor de reacties !

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ercolano schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 22:11:
[...]

Buffervat bedoelde ik als hydraulische ontkoppeling. Is dat idd nodig als ik de mengverdeler op de vvw vervang door een open verdeler (lijkt me zo ie zo te moeten). Kan de WP zn 26 liter flow kwijt in 6 buisjes van 15mm ?
Zal 16mm met een wanddikte van 2mm zijn.

Formule:
¼π x Diameter² = oppervlakte.

Je verdeler heeft een doorlaat van:
16 mm - (2 * 2 mm) = 12 mm diameter.
¼π * 12² = 113 mm² * 6 = 678 mm² (totaal doorlaat)

Als we 678 mm² terugrekenen komen we uit op: 29 mm als inwendige diameter, wat in de buurt ligt van een 1” aansluiting qua doorlaat.

Edit:
Dan kun je nog het drukverlies etc berekenen om de uiteindelijke (echte) hoeveelheid doorlaat te bepalen. (Hierin was ik even niet duidelijk) Maar dan moet je het merk, type van de gebruikte leidingen weten om de meest nauwkeurige berekening te maken, even als het pomp karakteristiek.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchWing op 21-08-2022 11:56 ]

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

[...]

Eerst de wp maar eens bestellen en dan volgend jaar op zoek naar een kundig installateur, want zoals je merkt ik heb er weinig kaas van gegeten.
Nogmaals bedankt voor de reacties !
je bedoelt gesloten verdeler denk ik

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

26 lpm is vrij hoog voor een 8 kW WP. 20 a 23 zou ook moeten gaan.
Over die flow: Even de leidingweerstand uitrekenen en die naast de pompkarakteristiek houden en je hebt je antwoord.

DutchWing schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 00:15:
[...]

Zal 16mm met een wanddikte van 2mm zijn.

Formule:
¼π x Diameter² = oppervlakte.

Je verdeler heeft een doorlaat van:
16 mm - (2 * 2 mm) = 12 mm diameter.
¼π * 12² = 113 mm² * 6 = 678 mm² (totaal doorlaat)

Als we 678 mm² terugrekenen komen we uit op: 29 mm als inwendige diameter, wat in de buurt ligt van een 1” aansluiting qua doorlaat.
Maar zo mag je leidingweerstand natuurlijk niet vergelijken. De vloeistof ondervindt alleen langs de wanden weerstand (mits er sprake is van laminaire stroming), en het wandoppervlak van die 6 vvw-slangen is natuurlijk veel hoger dan die van die ene 29mm leiding. De stromingsweerstand zal dus in die VVW-slangen ook hoger zijn.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 09:18:
[...]

Maar zo mag je leidingweerstand natuurlijk niet vergelijken. De vloeistof ondervindt alleen langs de wanden weerstand (mits er sprake is van laminaire stroming), en het wandoppervlak van die 6 vvw-slangen is natuurlijk veel hoger dan die van die ene 29mm leiding. De stromingsweerstand zal dus in die VVW-slangen ook hoger zijn.
Dat snap ik zelf ook wel, dat was ook niet mijn punt. ;)
Er zijn zoveel aspecten welke meetellen hierbij.
Ik wilde alleen laten zien dat er wel wat doorlaat is. Maar zowel theoretisch als in de praktijk ligt dit ingewikkelder wat de daadwerkelijke doorlaat uiteindelijk is.

[ Voor 38% gewijzigd door DutchWing op 21-08-2022 11:56 ]

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-10 20:54
Andrehj schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:16:
[...]

Welk merk en type was dat? Bij mijn Mitsubishi is het gemiddeld ook bijna 30W, wat over een heel jaar neerkomt op 193 kWh. Ongeveer evenveel als wat de WP aan koelen besteedt.... Best jammer, maar helaas nu niks aan te doen.
Mijn warmtepomp heeft ook een hoog sluipverbruik. Ook in de maanden zonder verwarming, verbruikt hij zo'n 40kWh per maand voor verwarmen (dus zonder sww). Dat is een sluipverbruik van 55W
Hieronder de data uit de app over een recente zomermaand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_6ZeYeUXJqMf0-bhyhC2nUTCew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPySvB8lB1BxCWHI6qG2Yg4I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQ7D3FqhUqno3HBNxyUUSy-W3sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWSwMvDJar1eVNsVjVkNhhiG.jpg?f=fotoalbum_large
Wij hebben hier hangen:
binnenunit: Mitsubishi Ecodan ERST20D-VM2CR2 (cilinderunit met 200L tapwater)
buitenunit: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA (5,5 kW)

Iemand een idee hoe we dit verbruik naar beneden kunnen krijgen? Het is hoger dan ik bij anderen zie in dit topic.

• LacsapOV
Moons schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:27:
[...]

Mijn warmtepomp heeft ook een hoog sluipverbruik. Ook in de maanden zonder verwarming, verbruikt hij zo'n 40kWh per maand voor verwarmen (dus zonder sww). Dat is een sluipverbruik van 55W
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben hier hangen:

Iemand een idee hoe we dit verbruik naar beneden kunnen krijgen? Het is hoger dan ik bij anderen zie in dit topic.
Rapport komt uit de warmtepomp of aparte kwh meter?
Toch moeilijk voor te stellen zo'n hoog verbruik, je zou haast zeggen dat de circulatiepomp nog draait/soms draait.

Hier hebben ze het er ook al over met grote verschillen al dan niet correct gemeten. Volgens het TUV rapport 9w in standby en 38w met carterverwarming.
https://forum.buildhub.or...power-consumption/page/7/

[ Voor 8% gewijzigd door LacsapOV op 21-08-2022 16:16 ]

Moons schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:27:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben hier hangen:

Check even het Ecodan topic. Je cijfers kloppen niet.

• Emacee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-11 09:48
Dit weekend besteed aan het ophangen van 2 van de 3 indirect gestookte boilers die ik voor project warmtepomp (Panasonic monobloc in bestelling) ga gebruiken.
Heb 2 boilers van 80L en 1 van 120L op de kop getikt van Nefit (pdf met specs), passen precies door het luik naar zolder (1cm speling) en komen qua hoogte ook precies mooi uit. Als bonus is zowel het vat als de warmtewisselaar van koper dus je hebt er ook nagenoeg geen onderhoud aan. Oppervlakte van de wisselaar is per boiler circa 0,65m2, met 3 op een rij zou dat dus genoeg moeten zijn.

Nu de hamvraag (plaats het in dit topic want net zo relevant voor andere merken monoblocs); Wat is het efficiëntst, om de warmtewisselaars van de boiler in serie of parallel aan te sluiten? Mijn idee is om de grootste boiler als eerste in de serie te nemen (krijgt dus altijd het warmste water) en daar ook het SWW uit te tappen. Deze grote boiler wordt dan gevuld met het warmte water uit de twee kleinere boilers (ook in serie). Slaat deze theorie ergens op? Of is het beter de warmtewisselaars parallel aan te sluiten? Ik wil sowieso dat de boilers elkaar vullen want anders krijg ik nooit de leiding-diameters gelijk en gaat er bruikbare capaciteit van de boilers verloren.

Zie hieronder schematisch wat het idee is van de gehele installatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkGbBNTvYrjw1AJ8vtAc-OnmoLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GdarD0o0zx7KN4cUYUMjeBG2.png?f=fotoalbum_large

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-10 20:54
LacsapOV schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 14:40:
[...]

Rapport komt uit de warmtepomp of aparte kwh meter?
Toch moeilijk voor te stellen zo'n hoog verbruik, je zou haast zeggen dat de circulatiepomp nog draait/soms draait.

Hier hebben ze het er ook al over met grote verschillen al dan niet correct gemeten. Volgens het TUV rapport 9w in standby en 38w met carterverwarming.
https://forum.buildhub.or...power-consumption/page/7/
Ja, komt uit de WP. Het blijkt een erg onnauwkeurige meting te zijn, zie ik in het Ecodan-topic (dank voor de tip @Andrehj.
Ik had daar gezocht op sluipverbruik, maar ik moest zoeken op standbyverbruik.

[ Voor 5% gewijzigd door Moons op 21-08-2022 17:01 ]

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:46 ]

• Emacee
Ik wil in alle 3 de boilers meten met een simpele DS18B20 sensor, in de 120L boiler (de warmste) wil ik de sensor stoppen waarop de warmtepomp regelt. Zal even experimenteren worden op welke hoogte de sensor in het vat moet. In de Nefit boilers zit een buisje waar je met een soort veer de sensor in kunt klemmen, de hoogte is dus gemakkelijk te variëren.
Legionella-run wil ik gaan doen met de interne heater van de warmtepomp en dan gewoon alle 3 de boilers meenemen, misschien minder efficient dan met een eigen verwarmingselement maar gezien de bovengenoemde beperkingen ben ik al lang blij dat ik deze boilers heb gevonden.
Waar ik aan heb zitten denken is een klein elektrisch boilertje (30 of 50 liter) op 80ºC waar je als eerste uit tapt waarmee je een doorlopende legionella-run doet als het ware, vraag is of dat heet genoeg is om legionella gelijk te doden. Wordt dus waarschijnlijk gewoon een wekelijkse run tot 60ºC+, de leidingen naar zolder t.b.v. de warmtewisselaars ga ik heel dik isoleren.

PV: 3080Wp 35° Z + 5600Wp 5° Z + 3210Wp 20° OW SWW: Hewalex 3kW - Nefit indirecte boilers 3x 80L - CV: Panasonic Aquarea J 9kW Monoblock op radiatoren en convectoren, geen buffervat of vloerverwarming

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 110% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:47 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Emacee schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 17:15:
Ik wil in alle 3 de boilers meten met een simpele DS18B20 sensor, in de 120L boiler (de warmste) wil ik de sensor stoppen waarop de warmtepomp regelt. Zal even experimenteren worden op welke hoogte de sensor in het vat moet. In de Nefit boilers zit een buisje waar je met een soort veer de sensor in kunt klemmen, de hoogte is dus gemakkelijk te variëren.
Legionella-run wil ik gaan doen met de interne heater van de warmtepomp en dan gewoon alle 3 de boilers meenemen, misschien minder efficient dan met een eigen verwarmingselement maar gezien de bovengenoemde beperkingen ben ik al lang blij dat ik deze boilers heb gevonden.
Waar ik aan heb zitten denken is een klein elektrisch boilertje (30 of 50 liter) op 80ºC waar je als eerste uit tapt waarmee je een doorlopende legionella-run doet als het ware, vraag is of dat heet genoeg is om legionella gelijk te doden. Wordt dus waarschijnlijk gewoon een wekelijkse run tot 60ºC+, de leidingen naar zolder t.b.v. de warmtewisselaars ga ik heel dik isoleren.
Beetje een rare manier van legionella run, klinkt misschien leuk op papier… Maar in de praktijk wordt dit never op zo’n manier uitgevoerd.
Dit zou ook betekenen dat je altijd je gehele boiler installatie moet leegtrekken wilt de laatste in serie hier profijt van hebben, even los van de effectiviteit.

Over hoeveel meter praten we?
Over welke diameter + wanddikte?

Als we even cv buis 28mm / wanddikte: 1,2mm pakken, dan praten wij bij 6 meter leiding al over +/- 30 liter waterinhoud.
Toch aanzienlijke stilstandverliezen.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 21-08-2022 23:17 ]

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:59

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@DutchWing Volgens mij zou @Emacee het meer als naverwarmer gebruiken. Net als dat er van uit wordt gegaan dat als je CV het water uit een ZB naverwarmd het ook allemaal prima is >60/65C. Wat je daarmee wel in acht moet nemen is het vermogen: Als je kleine boiler niet genoeg vermogen heeft om het water warm genoeg te maken om de bacterie tijdens de reis naar de douchekop te doden krijg je uiteindelijk alsnog lauw water. Dit is zeker het geval als de voorgaande boilers te koud zijn. Een kleine elektrische boiler van 2kW kan het water met 5L/min slechts ongeveer 5C verhogen als deze "leeg" is.

@Emacee let er wel even op dat een CV expansievat niet zomaar gebruikt kan worden voor SWW. Daar hebben ze witte varianten voor waarbij er gezorgd wordt dat het water netjes gespoeld wordt.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Rimco schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:29:
@DutchWing Volgens mij zou @Emacee het meer als naverwarmer gebruiken. Net als dat er van uit wordt gegaan dat als je CV het water uit een ZB naverwarmd het ook allemaal prima is >60/65C. Wat je daarmee wel in acht moet nemen is het vermogen: Als je kleine boiler niet genoeg vermogen heeft om het water warm genoeg te maken om de bacterie tijdens de reis naar de douchekop te doden krijg je uiteindelijk alsnog lauw water. Dit is zeker het geval als de voorgaande boilers te koud zijn. Een kleine elektrische boiler van 2kW kan het water met 5L/min slechts ongeveer 5C verhogen als deze "leeg" is.
Dan kan hij beter een elektrische doorstroom boiler/geiser nemen welke aan zijn specificaties voldoet op de manier zoals jij hierboven omschrijft.

Moet hij hem wel op 70 graden zetten want anders moet je ook nog ingewikkeld doen met taphoeveelheid etc. (Zie tabel @Ronald.42 )

Beetje onnodig complex na mijn mening.
En zeker niet efficiënt.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 22-08-2022 00:04 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Emacee schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 16:44:
Dit weekend besteed aan het ophangen van 2 van de 3 indirect gestookte boilers die ik voor project warmtepomp (Panasonic monobloc in bestelling) ga gebruiken.
Heb 2 boilers van 80L en 1 van 120L op de kop getikt van Nefit (pdf met specs), passen precies door het luik naar zolder (1cm speling) en komen qua hoogte ook precies mooi uit. Als bonus is zowel het vat als de warmtewisselaar van koper dus je hebt er ook nagenoeg geen onderhoud aan. Oppervlakte van de wisselaar is per boiler circa 0,65m2, met 3 op een rij zou dat dus genoeg moeten zijn.

Nu de hamvraag (plaats het in dit topic want net zo relevant voor andere merken monoblocs); Wat is het efficiëntst, om de warmtewisselaars van de boiler in serie of parallel aan te sluiten? Mijn idee is om de grootste boiler als eerste in de serie te nemen (krijgt dus altijd het warmste water) en daar ook het SWW uit te tappen. Deze grote boiler wordt dan gevuld met het warmte water uit de twee kleinere boilers (ook in serie). Slaat deze theorie ergens op? Of is het beter de warmtewisselaars parallel aan te sluiten? Ik wil sowieso dat de boilers elkaar vullen want anders krijg ik nooit de leiding-diameters gelijk en gaat er bruikbare capaciteit van de boilers verloren.

Zie hieronder schematisch wat het idee is van de gehele installatie.

[Afbeelding]
Ik zou nooit sww en cv water met 1 systeem maken
2 verschillende manieren van opwekken, die als je he snapt niet samen kunnen werken.
Iig niet met een pana.
Kost je meer aansluit geld.
En daarnaast nog meer, verbruiksgeld.

Daarnaast een thermostaatkraan in een wp systeem, gaat niet echt werken, dus nog meer ellende

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-11 20:08
*knip* verkeerde topic

[ Voor 99% gewijzigd door daan! op 22-08-2022 11:39 ]

• Timple

Timple

Ronald.42 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:46:
[...]

Nee klopt, maar als dat verdwijnt door de overstort omdat de druk terstond oploopt zonder expansievat en niemand heeft dat in de gaten omdat ze zoeken naar een lek....
Maar er lekt niks...
Dit is precies de situatie waarin ik me nu bevind :).

Ik vul bij tot 3 bar (maximum). Maar uiteindelijk is de systeemdruk altijd 2 bar enkele dagen later. Wel stabiel daar.

Dus ik denk dat het interne expansievat aan de kleine kant is voor vloerverwarming. Aan de andere kant: 2 bar is nog meer dan genoeg, dus misschien niet druk over maken zolang deze niet onder de 1 bar komt?

• LacsapOV
daan! schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:31:
Heb het topic al een tijdje in de gaten gehouden, maar er komt zoveel informatie langs dat ik toch maar mijn eigen vraag stel. Excuus als het al beantwoord is of hier niet thuishoort.

Gezien de gasprijzen willen wij graag een warmtepomp, primair om te verwarmen, maar fijn als af en toe tijdens de heetste dagen ook gekoeld kan worden.
Geen vloerverwarming en dat zal dat binnenkort ook niet komen ivm een mooie houten vloer die we er nog niet uit willen halen en vooral ook op korte termijn (voor de koude dagen) gereed willen zijn.
Een hybride systeem is op zich mogelijk, maar met de radiatoren op 50 graden wordt het op de echt koude dagen niet altijd even goed warm, 60 graden wel. (huis uit 1989, wel dubbel glas maar 'oud' glas, nageisoleerd, radiatoren waterzijdig ingeregeld)

Dus een 'grote' L/L warmtepomp beneden en een kleine boven op de werkkamer zodat het daar ook uit te houden is zonder het hele huis te moeten stoken..
Voorkeur voor 2x split en geen multi split omdat de systemen waarschijnlijk niet tegelijk aan zullen staan.

Prijs is niet het allerbelangrijkste, maar we blijven toch Nederlanders. Goedkoper mag altijd, al heeft een degelijk merk enige voorkeur. Maar als het meer kost en ik er daarmee ook iets koop waar ik echt meer aan heb is het op zich prima. Dus 'goedkoop' in de zin dat het een goede koop moet zijn. Installatie wil ik niet zelf doen maar laten doen.

Een aantal offertes gekregen, ook iemand langsgeweest.
Eigenlijk allemaal 5kW voor beneden en 2.0/2,5 voor boven. Iedere aircoboer biedt een ander typenummer aan, zo lijkt het.
De meeste bieden een systeem van Mitsubishi aan, maar dat zal ook wel een beetje afhangen van wat de installateur op voorraad heeft of welke systemen hij/zij kent.
Offertes met Daikin lijken duurder, maar ik heb niet kunnen vinden waarom ze beter zouden zijn.
Gree is soms iets goedkoper, maar voor mij een onbekend merk.

We willen overigens wel minimaal een 5kW model in de woonkamer (100m2 met veel muur en raam) dus een advies om minder te nemen is niet nodig. Het mag, maar zal mogelijk niet worden meegenomen.

Ons oog is gevallen op deze offerte, mede omdat ze binnen 6 weken kunnen installeren en veel goede reviews hebben:
Mitsubishi SRK-ZSW: 1x split 5.0kW wandmodel SRK-50-ZS-W incl wifi adapter. incl installatie 2599 Dit is een A++/A+ (koel/warm) 7.00/4.60 (SEER/SCOP)
Mitsubishi SRK-ZSW: 1x split 2.0kW wandmodel SRK-20-ZS-W incl wifi adapter. incl installatie 1749 A++/A++ (koel/warm) 8.50/4.60 (SEER/SCOP)

Wifi module en besturing en instellen schema op afstand via internet is een absolute must, maar ik kom er totaal niet uit hoe ik de verschillende systemen zou kunnen vergelijken, dat is eigenlijk mijn hoofdvraag.
Zijn er systemen met Wifi module die zeer onpraktisch zijn, zijn er superieure systemen, of is alles eigenlijk wel prima?
Waar moet je op letten bij de Wifi module? Is er iets dat je mist bij je huidige systeem? Iets dat jij wel hebt en fijn is maar niet standaard is?

Verder zijn adviezen of tips natuurlijk welkom!
Is dit duur? Goedkoop? Gemiddeld?
Systeem ok? slechte/goede ervaringen mee? Zou je voor deze prijs absoluut een andere keuze maken?
Of is het meeste eigenlijk wel prima en maakt het niet zoveel uit?
Bij voorbaat dank!
Toch niet goed genoeg gekeken, dit topic is alleen voor lucht/water. 😉

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-11 20:08
LacsapOV schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

Toch niet goed genoeg gekeken, dit topic is alleen voor lucht/water. 😉
Oeps, het is maandagochtend!

• Emacee
Rimco schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 23:29:

@Emacee let er wel even op dat een CV expansievat niet zomaar gebruikt kan worden voor SWW. Daar hebben ze witte varianten voor waarbij er gezorgd wordt dat het water netjes gespoeld wordt.
Dank voor de tip, zal de veiligeheidsvoorzieningen gebruiken die nu op de CV zijn aangesloten; er is een overstortventiel met keerklep geïnstalleerd in de drinkwaterleiding, die blijft gehandhaafd. Als blijkt dat ik heel vaak en veel van de overstort gebruik moet maken komt er een drinkwaterbestendig expansievat (staat niet helemaal zuiver in het schema).
Dylantje2 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 07:27:
[...]

Ik zou nooit sww en cv water met 1 systeem maken
2 verschillende manieren van opwekken, die als je he snapt niet samen kunnen werken.
Iig niet met een pana.
Kost je meer aansluit geld.
En daarnaast nog meer, verbruiksgeld.

Daarnaast een thermostaatkraan in een wp systeem, gaat niet echt werken, dus nog meer ellende
Thermostaatkranen gaan er waarschijnlijk uit en zet ik in elk geval op stand-alone modus open; van de regeling van Tado ga ik dus geen gebruik maken. Het wordt experimenteren of ik voldoende afgifte goed gespreid door het huis kan krijgen, had lekker geweest als ik vloerverwarming had gehad.

Voor wat betreft je opmerking voor het SWW en CV met één apparaat maken ben ik benieuwd naar je redenering; een CV-ketel doet dat ook. In werkelijk elke handleiding die ik van monoblocks heb gezien zit er wel een schema waarin SWW en CV zijn opgenomen, wat maakt dat je daar niet van afhankelijk wil zijn?

Leidingwerk lag er al (voormalige standleiding) dus qua aansluiten valt dit mee, de 3 boilers bij elkaar hebben me nog geen €500 gekost. Qua redundantie kan ik je redenering volgen, ik houd me aanbevolen voor een compacte, efficiënte en stille losse warmtepompboiler zodat die ook op zolder past. Ben die nog niet tegengekomen.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Timple schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:34:
[...]

Dit is precies de situatie waarin ik me nu bevind :).

Ik vul bij tot 3 bar (maximum). Maar uiteindelijk is de systeemdruk altijd 2 bar enkele dagen later. Wel stabiel daar.

Dus ik denk dat het interne expansievat aan de kleine kant is voor vloerverwarming. Aan de andere kant: 2 bar is nog meer dan genoeg, dus misschien niet druk over maken zolang deze niet onder de 1 bar komt?
Een standaard veiligheidsventiel is afgesteld op 3 bar, en dan ga jij bijvullen tot 3 bar… ??

Je moet ongeveer 0,5-1,0 bar onder je veiligheidsventiel druk blijven, ligt aan de opvoerhoogte van de circulatiepomp.
Je expansievat moet een voordruk hebben van 0,5 bar onder de installatiedruk.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:18
Een vraagje over de (on)mogelijkheden van een combinatie van convector-radiatoren en klassieke radiatoren, in de langlopende "quest naar warmtepomp zonder vloerverwarming".

Ik had bedacht om ons afgifte-vermogen omhoog te schroeven door in de uitbouw een verticale wandradiator (type 21 met ca. 1500 Watt bij 75C regime) te vervangen door een vrijstaande Jaga Tempo Twin convector-radiator voor het achterraam, die doet ca. 2338 Watt bij 75C regime.

Ook een klassieke vrijstaande paneel-radiator wilde ik vervangen door zo'n Jaga Tempo Twin.

Een normale T22 wilde ik door een T33 laten vervangen.

De installateur die langskwam begon echter met z'n hoofd te schudden. Hij gaf aan dat een combinatie van convectoren en radiatoren niet echt goed ging werken, vanwege het verschil in watervolumes, en omdat de convectoren direct weer afkoelen als de CV ketel stopt met werken. Kortom, hij gaf aan dat het niet echt een goed idee was.

Zijn advies: ofwel alles vervangen door convectoren, maar dan straks bij (hopelijk) een warmtepomp weer een uitdaging met water-volume krijgen. Of gewoon simpel proberen door een extra gewone radiator erbij te plaatsen, en/of de T22 door een T33 te vervangen (al dacht hij dat de T22 in de voorkamer al wel voldoende was).

Het klonk (helaas) wel logisch, wilde toch even hier checken hoe jullie hier tegenaan kijken? (NB en ondertussen schroeven we de isolatie natuurlijk wel op)

• Timple

Timple

DutchWing schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:06:
[...]

Een standaard veiligheidsventiel is afgesteld op 3 bar, en dan ga jij bijvullen tot 3 bar… ??

Je moet ongeveer 0,5-1,0 bar onder je veiligheidsventiel druk blijven, ligt aan de opvoerhoogte van de circulatiepomp.
Je expansievat moet een voordruk hebben van 0,5 bar onder de installatiedruk.
Geen idee waar een standaard veiligheidsventiel op ingesteld staat, ik doe dit ook niet dagelijks ;)
Maar specsheet vd Wp zegt max 4bar. Specsheet van de rest allemaal 8 of 10bar.
Dus dan leek 3bar me niet zo vreemd wel?

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Timple schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:16:
[...]

Geen idee waar een standaard veiligheidsventiel op ingesteld staat, ik doe dit ook niet dagelijks ;)
Maar specsheet vd Wp zegt max 4bar. Specsheet van de rest allemaal 8 of 10bar.
Dus dan leek 3bar me niet zo vreemd wel?
Dan kan je hem inderdaad op 3 bar zetten als je veiligheidsventiel vanuit de fabriek een 4 bar model is :)

Edit:
Mits je expansievat de juiste voordruk heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 22-08-2022 15:29 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
olafmol schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:15:
De installateur die langskwam begon echter met z'n hoofd te schudden. Hij gaf aan dat een combinatie van convectoren en radiatoren niet echt goed ging werken, vanwege het verschil in watervolumes, en omdat de convectoren direct weer afkoelen als de CV ketel stopt met werken. Kortom, hij gaf aan dat het niet echt een goed idee was.
En ze warmen ook weer lekker snel op als de WP weer gaat draaien, dus ik zie het probleem niet echt.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

olafmol schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:15:
Onzin!

Zat woningen tegengekomen aan de woonkamerzijde een radiator en bij de schuifpui achter een convectorput.

Hij moet alleen alles op juiste wijze inregelen.
Dan zou vloerverwarming met boven radiatoren ook niet werken.
Of vloerverwarming als bijverwarming + radiatoren in dezelfde ruimte.

Het enige wat je hebt is dat een convector pas lekker op 45-50 graden gaat werken zonder ventilatoren en een radiator een meer lineair afgifte patroon heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door DutchWing op 22-08-2022 13:30 ]

DutchWing schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

Dan kan je hem inderdaad op 3 bar zetten als je veiligheidsventiel vanuit de fabriek een 4 bar model is :)
Ik snap die hoge drukken niet. Waarom zou je je CV-circuit op zo'n hoge druk willen zetten? Hier staat het op 1 bar (gemeten op de eerste verdieping). Op de bgg dus 1.3 bar.
Dat is hoog zat en werkt prima.

• Timple

Timple

Ook geen idee. 1bar levert wel meer marge in het expansievat op :).

Beetje flauw misschien: maar waarom dan geen 0,5 bar?

Of is de 1bar gewoon heel pragmatisch: het systeem is gesloten, enkele meters hoogteverschil kunnen overwonnen worden.

[ Voor 34% gewijzigd door Timple op 22-08-2022 13:45 ]

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:36
Heb bij climamarket.eu de volgende units besteld. Plan is om helemaal van het gas af te gaan.
  • Mitsubishi Electric Ecodan Hydrobox ERSD-VM2D
  • Mitsubishi Electric Ecodan Eco Inverter SUZ-SWM80VA
Iemand ervaring met een geschikte thermostaat? Hij moet wel draadloos zijn. Huidige thermostaat vanaf de CV ketel is ook draadloos. Ik heb al gezocht in het topic maar nog geen definitief antwoord gevonden.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - Tibber uitnodiging x34450jb

• Evanrvb
  • Laatst online: 14:14
Hi Tweakers, ff een korte vraag.

In de winter van 20/21 heb ik geen dagverbruik van mijn gas maar wel mijn maandverbruik. Is het zo simpel om het maandverbruik (164m3 in jan 2021 (*8=1312kw)) te delen door het aantal dagen?
Dit komt dan uit op 42kw per dag wat ruwweg neerkomt op een benodigde opwarmcapaciteit van 1.9kw (42kw/22uur)

Het gaat mij er niet om dat het precies klopt maar om een schatting. Ik heb wel mijn dagverbruik van de winter 21/22 maar omdat die zacht was probeer ik een beetje inzicht te krijgen in de winter van 20/21.

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:52
@radeoxx de Panasonic paw-a2w is een goede thermostaat, die in zowel een bedrade als draadloze variant te verkrijgen is.

Zelf heb ik een Netatmo Slimme thermostaat (aan/uit variant) op de kop getikt. Hiermee kun je echter niet automatisch koelen. Mijn WP komt als het goed is begin oktober.
Alternatief is een bijv. een Computherm Q7RF (die volgens mij ook niet geschikt i.c.m. koelen). Voor zover ik weet zijn er nog niet veel ervaringen hiermee.
Voordeel van de Netatmo en Computherm is dat ze (flink) goedkoper zijn dan de genoemde Panasonic thermostaat.

Als ik m'n setup werkend heb, zal ik m'n ervaringen hier delen, zodat het in de TS kan worden opgenomen

[ Voor 8% gewijzigd door Cranberry op 22-08-2022 14:08 ]

• Adriaan71
Timple schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:43:

Of is de 1bar gewoon heel pragmatisch: het systeem is gesloten, enkele meters hoogteverschil kunnen overwonnen worden.
0,5 bar krijg je een storingsmelding ;)

• olafmol
DutchWing schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Onzin!

Zat woningen tegengekomen aan de woonkamerzijde een radiator en bij de schuifpui achter een convectorput.

Hij moet alleen alles op juiste wijze inregelen.
Dan zou vloerverwarming met boven radiatoren ook niet werken.
Of vloerverwarming als bijverwarming + radiatoren in dezelfde ruimte.

Het enige wat je hebt is dat een convector pas lekker op 45-50 graden gaat werken zonder ventilatoren en een radiator een meer lineair afgifte patroon heeft.
Het frustrerende is dat ik afhankelijk ben van de mensen die de installatie kunnen/willen doen, als die er niet achter staan doen ze het gewoon niet. En Tweakers kennen ze niet ;P

• DeBers
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-10 16:28
Wat een mooi topic! Ik ben mij door de huidige gasprijzen maar eens aan het verdiepen in de hybride warmtepomp. De eerste post geeft mij super veel informatie over hoe je de opbrengsten kan doorrekenen. Ik zit alleen nog met een extitentiele vraag. OF eigenlijk twee.

Ik heb woon in een huis uit 2004. Goed tot super goed geïsoleerd in het midden van het land, zonder vloerverwarming.
Mijn cv ketel is nu 14 jaar oud. Doet het nog prima, maar zodra er een storing is dan zijn we het haasje en moeten we hem vervangen.

Is het dan nog rendabel om een hybride warmtepomp te kopen? Of is het niet beter direct van het gas af te gaan en direct alles aan te pakken?

Ik zit ook te kijken naar aircos. Voor verwaming en koeling.
Wat ik nergens kan vinden. Is de combinatie airco en hybride warmtepomp aan te raden?

• CurlyMo
  • Nu online
DeBers schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:22:
Is het dan nog rendabel om een hybride warmtepomp te kopen? Of is het niet beter direct van het gas af te gaan en direct alles aan te pakken?
De algemene mening over hybride opstellingen is in dit topic vrij duidelijk, dat kan je dus ook vrij makkelijk terugvinden.
Wat ik nergens kan vinden. Is de combinatie airco en hybride warmtepomp aan te raden?
Met een 'normale' L/W kan je ook (condenserend) koelen, met een L/L kan je geen radiatoren aansturen.

Ik zou zeggen, begin eens een eigen topic met alle mogelijke info die uit de FAQ gevraagd wordt en plaats dan de link naar dat topic hier.

radeoxx schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:50:
Heb bij climamarket.eu de volgende units besteld. Plan is om helemaal van het gas af te gaan.
  • Mitsubishi Electric Ecodan Hydrobox ERSD-VM2D
  • Mitsubishi Electric Ecodan Eco Inverter SUZ-SWM80VA
Iemand ervaring met een geschikte thermostaat? Hij moet wel draadloos zijn. Huidige thermostaat vanaf de CV ketel is ook draadloos. Ik heb al gezocht in het topic maar nog geen definitief antwoord gevonden.
Voor meer info specifiek over Mitsubishi warmtepompen is er een speciaal topic: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Heb je de installatiehandleidingen, databooks etc van Mitsubishi al doorgelezen? Daar staat al erg veel in. Mitsubishi maakt zelf ook van alles (ook draadloze bedieningsunit met ingebouwde thermostaatfunctionaliteit), maar je kunt ook de genoemde van Panasonic gebruiken. Even terugzoeken in de topics, want dit onderwerp is al vaak besproken.

DeBers schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:22:
Wat een mooi topic! Ik ben mij door de huidige gasprijzen maar eens aan het verdiepen in de hybride warmtepomp. De eerste post geeft mij super veel informatie over hoe je de opbrengsten kan doorrekenen. Ik zit alleen nog met een extitentiele vraag. OF eigenlijk twee.

Ik heb woon in een huis uit 2004. Goed tot super goed geïsoleerd in het midden van het land, zonder vloerverwarming.
Mijn cv ketel is nu 14 jaar oud. Doet het nog prima, maar zodra er een storing is dan zijn we het haasje en moeten we hem vervangen.

Drie tips:
  1. Lees dit topic en vooral ook het FAQ topic door.
  2. Concentreer je op je afgiftesysteem, want gezien het bouwjaar en de isolatiegraad van de woning zit daar het probleem.
  3. Maak een eigen topic en post de link hier (zoals @CurlyMo ook al had voorgesteld.)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:41:
[...]

Ik snap die hoge drukken niet. Waarom zou je je CV-circuit op zo'n hoge druk willen zetten? Hier staat het op 1 bar (gemeten op de eerste verdieping). Op de bgg dus 1.3 bar.
Dat is hoog zat en werkt prima.
Een iets hogere druk zou beter werken voor de pomp en minder cavitatie tot gevolg hebben is mij ooit verteld.
Maar dan praat je over 2,0 bar ter plaatsen van de circulatiepomp.

Hij is gewend om de installatiedruk op 2,0-3,0 bar af te vullen, ik zie geen noemenswaardig probleem zolang je componenten en veiligheidsventiel hier tegen kunnen.

Maar zo is iedereen anders :)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Timple schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:43:

Je installatie druk moet minimaal 0,5 tot 1 bar boven de voordruk van het expansievat liggen.
Dit heeft te maken met het goed functioneren van het expansievat, hoger kan wel… Maar dan lever je wat meer expansieruimte in, dit kun je zelf het beste ondervinden.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 22-08-2022 15:31 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:40
Normaal isoleer je eerst je huis voordat je naar een warmte pomp overgaat.

Wat als ik nu een all electric warmte pomp pak op mijn verbruik 1700m3 p/j met 3 personen dus ongeveer 8kwh+ en in de toekomst nog extra isoleer (bv schuin dak of spouwmuren, dit omdat er veel meer werkzaamheden moeten gebeuren voordat het isoleren kan beginnen).

Wat als ik een warmte pomp heb met overcapaciteit na het isoleren? heeft dit nadelige gevolgen?

• Adriaan71
olafmol schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:18:
[...]

Het frustrerende is dat ik afhankelijk ben van de mensen die de installatie kunnen/willen doen, als die er niet achter staan doen ze het gewoon niet. En Tweakers kennen ze niet ;P
Je kan het ook op een ander manier bekijken.

Ze zoeken een installeur omdat ze het zelf geen installatie kunnen maken . Maar ze willen jouw wel zeggen hoe het gedaan moet worden. :)

Daar zou ik ook voor passen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@The_Source het enige waar je dan tegenaan loopt is het minimumvermogen dat soms hoger is bij een grotere warmtepomp.
Hierdoor zal een 'te grote' warmtepomp op een (iets) hogere temperatuur lopen dan een kleinere, om pendelen te voorkomen.

Met vloerverwarming maakt het in de praktijk geen klap uit (je praat dan over het verschil tussen 24 of 25 graden in het tussenseizoen), met radiatoren/weinig buffercapaciteit merk je het meer: grotere temperatuurschommelingen en hoger verbruik dan nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 22-08-2022 17:31 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-10 18:03
Proton_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:40:
@The_Source het enige waar je dan tegenaan loopt is het minimumvermogen dat soms hoger is bij een grotere warmtepomp.
Hierdoor zal een 'te grote' warmtepomp op een (iets) hogere temperatuur lopen dan een kleinere, om pendelen te voorkomen.

Met vloerverwarming maakt het in de praktijk geen klap uit (je praat dan over het verschil tussen 24 of 25 graden in het tussenseizoen), met radiatoren/weinig buffercapaciteit merk je het meer.
Bij Panasonic is het minimumvermogen van de 5, 7 en 9kW van de J serie gelijk.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• olafmol
Adriaan71 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:25:
[...]

Ze zoeken een installeur omdat ze het zelf geen installatie kunnen maken . Maar ze willen jouw wel zeggen hoe het gedaan moet worden. :)

Daarom ga ik ook de dialoog aan, en duw niet mijn eigen ideeen perse door. En krijg dus allemaal verschillende meningen en kom geen stap verder.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Adriaan71 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:25:
[...]

Ik zeg dan altijd meneer/mevrouw, hier is mijn gereedschapskoffer, veel plezier! :P

Als u vragen hebt dan hoor ik het wel!

The Source schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:17:
Normaal isoleer je eerst je huis voordat je naar een warmte pomp overgaat.

Wat als ik nu een all electric warmte pomp pak op mijn verbruik 1700m3 p/j met 3 personen dus ongeveer 8kwh+ en in de toekomst nog extra isoleer (bv schuin dak of spouwmuren, dit omdat er veel meer werkzaamheden moeten gebeuren voordat het isoleren kan beginnen).

Wat als ik een warmte pomp heb met overcapaciteit na het isoleren? heeft dit nadelige gevolgen?
Twee voorwaarden:
  1. Je moet nu een afgiftesysteem hebben waarin je die 8 kW (niet kWh!) bij warmtepompvriendelijke temperaturen kwijt kan en
  2. Een te grote WP later gaat goed mits je vloerverwarming (= grote thermische buffer) hebt.

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Even algemeen vraagje: ik sta op het punt om 2x 6 meter Terrendis 32x110 te bestellen. De puntstukken die ze daarbij verkopen (https://benem.nl/terrendis-puntstuk-32-x-1-messing.html) zijn 1) idioot duur (160 euro voor vier stuks :X ), en 2) 1 inch doorsnee, terwijl de rest van de leidingen allemaal 1 1/4 inch zijn. Ga ik dan niet de flow knijpen? Zijn er eventuele alternatieven hiervoor?

Nomen nescio

• Adriaan71
Bra-Jo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:27:
Even algemeen vraagje: ik sta op het punt om 2x 6 meter Terrendis 32x110 te bestellen. De puntstukken die ze daarbij verkopen (https://benem.nl/terrendis-puntstuk-32-x-1-messing.html) zijn 1) idioot duur (160 euro voor vier stuks :X ), en 2) 1 inch doorsnee, terwijl de rest van de leidingen allemaal 1 1/4 inch zijn. Ga ik dan niet de flow knijpen? Zijn er eventuele alternatieven hiervoor?
Als je 5/4 wil hebben moet je naar 40mm gaan terreinleiding..

• Timple

Timple

Bra-Jo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:27:
Ik heb alles 32mm en 1" koppelingen. Ik had niet het idee dat die veel knepen.

• olafmol
DutchWing schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:12:
[...]

Ik zeg dan altijd meneer/mevrouw, hier is mijn gereedschapskoffer, veel plezier! :P

Als u vragen hebt dan hoor ik het wel!
Jongens/meisjes, ik vraag dus netjes naar hun mening over mijn ideeen. Als ze iets anders in gedachten hebben, prima, ik sta voor alle ideeen open. Maar vraag @flippy maar ff over z'n mening wat betreft de gemiddelde installatie-monteur ;) Feit is dat als ik aankom met convector-radiatoren, of "warmtepomp zonder vloerverwarming", het argument "maar op Tweakers zeggen ze dat het wel gewoon kan" niet echt lekker resoneert ;P

[ Voor 15% gewijzigd door olafmol op 22-08-2022 18:59 ]

• Dylantje2

Dylantje2

Emacee schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

Thermostaatkranen gaan er waarschijnlijk uit en zet ik in elk geval op stand-alone modus open; van de regeling van Tado ga ik dus geen gebruik maken. Het wordt experimenteren of ik voldoende afgifte goed gespreid door het huis kan krijgen, had lekker geweest als ik vloerverwarming had gehad.

Voor wat betreft je opmerking voor het SWW en CV met één apparaat maken ben ik benieuwd naar je redenering; een CV-ketel doet dat ook. In werkelijk elke handleiding die ik van monoblocks heb gezien zit er wel een schema waarin SWW en CV zijn opgenomen, wat maakt dat je daar niet van afhankelijk wil zijn?

Leidingwerk lag er al (voormalige standleiding) dus qua aansluiten valt dit mee, de 3 boilers bij elkaar hebben me nog geen €500 gekost. Qua redundantie kan ik je redenering volgen, ik houd me aanbevolen voor een compacte, efficiënte en stille losse warmtepompboiler zodat die ook op zolder past. Ben die nog niet tegengekomen.
Voor je boilervaten op te warmen:
https://zonneboilermagazijn.nl/product/warmtepomp-30kw/
Was voorheen gratis omdat er meer subsidie op zat dan koste nu weet ik niet
Stil is heeel veel aan te doen. Maar deze kan los op je vloer met dempers enz wat isolatie erom heen..

Voor AL je kranen ellende enz enz Sleutel het er meteen af. En zorg voor een goede flow.
Mss wel belangrijker dan afgifte, als de flow niet goed is is je afgifte ook ruk....

De reden voor 2 systemen.
We hebben in het pana monoblock foorum testen gedaan..
Pana is zeer zuinig als het om cv water gaat, maar voor sww doet hij stukken minder, omdat die temperaturen niet goed haalbaar, werkt pana het slordig af. dus onrendabel, maar het kan zoals het er vaak in staat.
Maar daarna kost het op om weer op cv temp nog meer geld om die cv weer op de goede temp te krijgen.
Als dan je boilers klein zijn, of gebruikt veel sww kom je in lastige cirkel terecht..
Veel sww onrendabel maken kost geld, en dan ook cv bijtanken kost ook extra geld.
En dan nog erger in DF mania range [ hoge rv en -1 -+5 graden ] heeft een wp het erg moeilijk, en dan zelfs kan hij soms zijn gewenst t niet halen.... Wat de WAF niet leuk vind en jij niet voor je portomenee.
Pana heeft nog een backheater die hij bij laat springen maar ik weet bij een LG heeft dat niet, dan kan het snel kouder worden in huis,
[Ik heb een pelletkachel als backup :-) ]

Doe je twee systemen, heb je dit niet en qua kosten zal het erg weinig uitmaken.
Maar eenmaal die driewegklep ertussen ga je niet snel meer om.

En stop vergelijk met een combiketel cv...
Vroeger waren er altijd 2 systemen......

En je afgifte kan bet meevallen als je systeem goed afstelten inregelt..
Hier ook met radiatoren...
Aansluiten van links rechts en goede flow, heel erg belangrijk
En waterzijdig inregelen of ga je Tretouren tweaken.

Iemand ervaring met hitachie warmtepompen? [ schijnen te koop te zijn ]
Onderdelen? dealer? werking? enz enz ?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik begrijp dat buffervat niet nodig is indien je voldoende watervolume in je systeem hebt. Maar hoeveel is voldoende? Ik kijk nu bijvoorbeeld naar een Vaillant Monobloc. https://www.vaillant.nl/c...-21057.html#complementary Hoe en waar kan ik nu zien hoeveel volume er nodig is om zonder buffervat toe te kunnen? Die data moet ik dan toch kunnen vinden in de specs?

Ik stook met 4 radiatoren in de woonkamer (60m2), hal,wc en badkamer permanent. Ik snap dat ik moet uitrekenen hoeveel water erin mijn systeem stroomt, maar hoe bepaal ik wel/niet buffervat?

• Adriaan71
MotorBeast schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:09:
Ik begrijp dat buffervat niet nodig is indien je voldoende watervolume in je systeem hebt. Maar hoeveel is voldoende? Ik kijk nu bijvoorbeeld naar een Vaillant Monobloc. https://www.vaillant.nl/c...-21057.html#complementary Hoe en waar kan ik nu zien hoeveel volume er nodig is om zonder buffervat toe te kunnen? Die data moet ik dan toch kunnen vinden in de specs?

Ik stook met 4 radiatoren in de woonkamer (60m2), hal,wc en badkamer permanent. Ik snap dat ik moet uitrekenen hoeveel water erin mijn systeem stroomt, maar hoe bepaal ik wel/niet buffervat?
U vraag wij draaien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50w3PjgS8FYFWA83MJoCMI8z3yg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xs0Lm5xUpk1kbfKvuaU76dfD.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
Waar heb je dat dan vandaan? Ik surf me rot op die site 8)7

• Adriaan71
MotorBeast schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:24:
[...]

Iets duidelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0evD4a5oA9_9dH54nJQcK74y4hA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZEde24kSIck1o3QWc7k4ul7B.png?f=fotoalbum_large

• Adriaan71
[...]

Uit data bestand Vailliant :)

• CurlyMo
  • Nu online
[...]

In het warmtepompboiler topic zat het je ook al niet mee ;)

• MotorBeast
Data bestand? Maar staat die op site of alleen voor installateurs? Wil graag zelf ook zaken vinden ipv hier topic te vervuilen met wellicht vragen die voor de hand liggen.

• MotorBeast
CurlyMo schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:26:
[...]

In het warmtepompboiler topic zat het je ook al niet mee ;)
_/-\o_ Klopt. Zie mijn antwoord hierboven. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 22-08-2022 19:28 ]

MotorBeast schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:09:
Ik begrijp dat buffervat niet nodig is indien je voldoende watervolume in je systeem hebt. Maar hoeveel is voldoende?
Die warmtepomp zal toch wel een installatiehandleiding hebben? Daar staat zoiets normaliter in.
En als je van plan ben om je WP (deels) zelf te installeren is het van te voren downloaden van die handleiding (en het daarna uiterst goed bestuderen ervan) over het algemeen wel handig. Kan veel dure fouten voorkomen.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:32
olafmol schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:58:
[...]

Jongens/meisjes, ik vraag dus netjes naar hun mening over mijn ideeen. Als ze iets anders in gedachten hebben, prima, ik sta voor alle ideeen open. Maar vraag @flippy maar ff over z'n mening wat betreft de gemiddelde installatie-monteur ;) Feit is dat als ik aankom met convector-radiatoren, of "warmtepomp zonder vloerverwarming", het argument "maar op Tweakers zeggen ze dat het wel gewoon kan" niet echt lekker resoneert ;P
Voor goede argumenten moet je met feiten aankomen en geen meningen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

olafmol schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:58:
[...]

Ik zat maar beetje te grappen op @Adriaan71 zijn antwoord ;)

Alleen maar goed dat klanten tenminste mee willen denken :)

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 22-08-2022 20:41 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MotorBeast schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 19:27:
[...]

Data bestand? Maar staat die op site of alleen voor installateurs? Wil graag zelf ook zaken vinden ipv hier topic te vervuilen met wellicht vragen die voor de hand liggen.
https://www.vaillant.nl/p...cumentatie/handleidingen/

https://www.vaillant.nl/i...i-2022-online-2426009.pdf

https://www.vaillant.nl/p...ochures/productbrochures/

TIP:
Altijd bij professionals/installateurs zoeken, vind je altijd meer informatie :)

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 22-08-2022 20:45 ]

• MotorBeast
I know, maar kon het echt niet vinden. Ik word zelf ook regelmatig bij L/L bestookt over Daikin info. Lijkt wel of die info steeds moeilijker te vinden is omdat installateurs ons niet leuk vinden. 8) Dat laatste loop ik echt tegen aan. Heb nu al 5 keer meegemaakt dat ik na kritische vragen niet eens meer een offerte kreeg. Ben nu serieus bijna 1 jaar onderweg voor een L/W en boiler. Ga nu maar eens de weg proberen een loodgieter (geen Stek ellende) te vinden, maar ook dat valt niet mee.

Nb: moet altijd wel glimlachen hoe "streng" jullie hier zijn. Goed bezig. _/-\o_ Kunnen ze bij L/L nog wat van leren.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 22-08-2022 21:04 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:21
Ik heb hier al zoveel gelezen, maar vind het toch wel erg lastig om een goede keuze te maken als 't gaat om type warmtepomp.
Dan heb ik het eigenlijk niet over de capaciteit, of een monoblock of een split, maar vooral om welk merk.
Er zit soms een klein verschil in de cop, in het aantal db, in de prijs, ... maar tot nu toe eigenlijk nog niets dat voor mij de doorslag heeft gegeven. De merken zijn allemaal groot en m.i. betrouwbaar
De aparte topics van mitsubishi, Elga, panasonic, Daikin heb ik ook doorheen gescand.

Het panasonic thread is het grootst en daarmee het meest populair (of in ieder geval meest besproken). Daikin Altherma is nog een vrij bescheiden topic.

Is er iets zinnigs te zeggen over een "best buy" als het gaat om merk?

Ben ooit vrij ver gegaan in het uitzoeken van een panasonic systeem icm een atlantic v4. Uiteindelijk niet gedaan.
Heb 2 maal een Mitsubishi L/L hangen, dus mogelijk kies ik dan weer voor een Mitsubishi systeem, maar dit is dan een totaal ongefundeerd besluit wat betreft het merk.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1 ... 145 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.