Emacee schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:01:
[...]
Thermostaatkranen gaan er waarschijnlijk uit en zet ik in elk geval op stand-alone modus open; van de regeling van Tado ga ik dus geen gebruik maken. Het wordt experimenteren of ik voldoende afgifte goed gespreid door het huis kan krijgen, had lekker geweest als ik vloerverwarming had gehad.
Voor wat betreft je opmerking voor het SWW en CV met één apparaat maken ben ik benieuwd naar je redenering; een CV-ketel doet dat ook. In werkelijk elke handleiding die ik van monoblocks heb gezien zit er wel een schema waarin SWW en CV zijn opgenomen, wat maakt dat je daar niet van afhankelijk wil zijn?
Leidingwerk lag er al (voormalige standleiding) dus qua aansluiten valt dit mee, de 3 boilers bij elkaar hebben me nog geen €500 gekost. Qua redundantie kan ik je redenering volgen, ik houd me aanbevolen voor een compacte, efficiënte en stille losse warmtepompboiler zodat die ook op zolder past. Ben die nog niet tegengekomen.
Voor je boilervaten op te warmen:
https://zonneboilermagazijn.nl/product/warmtepomp-30kw/
Was voorheen gratis omdat er meer subsidie op zat dan koste nu weet ik niet
Stil is heeel veel aan te doen. Maar deze kan los op je vloer met dempers enz wat isolatie erom heen..
Voor AL je kranen ellende enz enz Sleutel het er meteen af. En zorg voor een goede flow.
Mss wel belangrijker dan afgifte, als de flow niet goed is is je afgifte ook ruk....
De reden voor 2 systemen.
We hebben in het pana monoblock foorum testen gedaan..
Pana is zeer zuinig als het om cv water gaat, maar voor sww doet hij stukken minder, omdat die temperaturen niet goed haalbaar, werkt pana het slordig af. dus onrendabel, maar het kan zoals het er vaak in staat.
Maar daarna kost het op om weer op cv temp nog meer geld om die cv weer op de goede temp te krijgen.
Als dan je boilers klein zijn, of gebruikt veel sww kom je in lastige cirkel terecht..
Veel sww onrendabel maken kost geld, en dan ook cv bijtanken kost ook extra geld.
En dan nog erger in DF mania range [ hoge rv en -1 -+5 graden ] heeft een wp het erg moeilijk, en dan zelfs kan hij soms zijn gewenst t niet halen.... Wat de WAF niet leuk vind en jij niet voor je portomenee.
Pana heeft nog een backheater die hij bij laat springen maar ik weet bij een LG heeft dat niet, dan kan het snel kouder worden in huis,
[Ik heb een pelletkachel als backup :-) ]
Doe je twee systemen, heb je dit niet en qua kosten zal het erg weinig uitmaken.
Maar eenmaal die driewegklep ertussen ga je niet snel meer om.
En stop vergelijk met een combiketel cv...
Vroeger waren er altijd 2 systemen......
En je afgifte kan bet meevallen als je systeem goed afstelten inregelt..
Hier ook met radiatoren...
Aansluiten van links rechts en goede flow, heel erg belangrijk
En waterzijdig inregelen of ga je Tretouren tweaken.
Iemand ervaring met hitachie warmtepompen? [ schijnen te koop te zijn ]
Onderdelen? dealer? werking? enz enz ?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520