Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 144 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.543.679 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:59
Met "beneden 22.5 graden, 1e verdieping 24 graden en 2e verdieping 26 graden" zal @Andrehj de ruimtetemperatuur bedoelen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 12:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

Broodro0ster schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:26:
Zijn hier mensen die de afgelopen dagen hun lucht-water warmte pomp gebruikt hebben om te koelen met vloer verwarming of ventiloconvectoren? Hebben jullie het hiermee voldoende afgekoeld gekregen?

Ik vraag het omdat in onze nieuwbouw woning vloerverwarming op het gelijkvloers komt en boven ventiloconvectoren. In de zomer hopen we daarmee voldoende te kunnen koelen, maar we weten niet goed als dit realistisch is.
Ik heb zelf vvw op begane grond en in de kamers Jaga-Tempo met DBH. Koelen daarmee gaat best redelijk. Ik heb de WP op 15 graden staan en daarmee wordt het buffervat in de aanvoerkant 18 graden en een beetje, dus ik jaag 18 graden door mijn systeem. Zeker de vvw kan het perfect verwerken, zodanig dat ik op een gegeven moment moet stoppen anders wordt het te koud in de woonkamer. Op de verdiepingen gaat het redelijk goed. Ik moet alleen aan de voorkant nog screens installeren, want dat is de zonkant en daar warmt het wel heel erg op door die zon die er de hele dag opstaat.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:08
Sorry voor wat wellicht een noob-vraag is, maar ik lees regelmatig de tip: als je WP en afgiftecapaciteit het niet trekken bij -10, dan verhoog je simpelweg tijdelijk je Ta naar 40 of 45. Lagere COP, maar wel warm huis, en is maar een paar dagen per jaar.

Maar is dit een optie bij bv. pvc vloerbedekking, waar je vloer vaak niet warmer dan ongeveer 28° mag worden?

Zoniet, dan valt de optie van het verhogen van de Ta af, of valt hier toch een mouw aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@marvel27 Als je afwerking een maximale vloertemperatuur heeft, is dat natuurlijk leidend.
Bij Ta 40, Tr 35 geeft wth een oppervlaktetemperatuur van 28.5°C aan met linoleum, dus je kunt het best bont maken. Mijn voeten vinden dat al een onprettige temperatuur.
Je hebt dan 91 W/m², als dat onvoldoende is kan je toch nog eens kritisch naar de kierdichting kijken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RulazZ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:43:
[...]

Ta 22 en dan 22,5 C beneden? Dan moet je wel bizar veel afgifte hebben?
Ik had het over de vloertemperatuur, niet over de Ta.
De Ta (setpoint) is 18 en daalt momenteel gedurende de nachtelijke run tot ca 17.5 graden.
De vloer blijft echter een stuk warmer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:12
Broodro0ster schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:26:
Zijn hier mensen die de afgelopen dagen hun lucht-water warmte pomp gebruikt hebben om te koelen met vloer verwarming of ventiloconvectoren? Hebben jullie het hiermee voldoende afgekoeld gekregen?

Ik vraag het omdat in onze nieuwbouw woning vloerverwarming op het gelijkvloers komt en boven ventiloconvectoren. In de zomer hopen we daarmee voldoende te kunnen koelen, maar we weten niet goed als dit realistisch is.
Ik heb hier regelmatig de condenserende fancoils aan om de bovenverdieping te koelen. Dat werkt net zo goed als een L/L WP (airco), als je de Ta maar laag genoeg zet. Er kan hier tot 8kW gekoeld worden met vier Innova fancoils. De vloerkoeling beneden heb ik niet nodig. Als het benauwd wordt zet ik de haldeur open en je voelt al vrij snel de koele droge lucht de woonkamer in trekken.
Het is wel noodzakelijk dat de fancoils een condensopvang hebben en het leidingwerk dampdicht wordt geïsoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:43

K van k

18x 400 wp oost-west

De all electric werkt echt perfect, nog steeds geen koud water gehad met 5 personen.
220 liter vat viessmann, naja hele systeem ervan.
Vorige week subsidie aangevraagd, en kon wel 8 weken duren. Stond er vanmorgen al op,uhhh wat is dit dan.
Had wat ingevuld, en foto van het systeem erbij gedaan. Is wel erg snel. Wel lekker zo in vakantie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-08 11:38
marvel27 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:17:
Sorry voor wat wellicht een noob-vraag is, maar ik lees regelmatig de tip: als je WP en afgiftecapaciteit het niet trekken bij -10, dan verhoog je simpelweg tijdelijk je Ta naar 40 of 45. Lagere COP, maar wel warm huis, en is maar een paar dagen per jaar.

Maar is dit een optie bij bv. pvc vloerbedekking, waar je vloer vaak niet warmer dan ongeveer 28° mag worden?

Zoniet, dan valt de optie van het verhogen van de Ta af, of valt hier toch een mouw aan te passen?
Hoe deed je dat dan in die goeie ouwe tijd, met een gasketel? Toen mocht de vloer toch ook niet warmer worden dan die 28° voor je PVC? Dus als het toen warm genoeg werd met whatever de Ta (na menging), dan nu ook (zonder menging), bij dezelfde vloer temperaturen.
Lijkt me.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MotorBeast schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 17:39:
[...]

Naam graag. Ik woon in de buurt van Breda. Mogen ze zelf spullen leveren.
Hij doet eventueel alleen leidingwerk aansluiten.
Hij plaatst zelf (nog) geen warmtepompen, hij wilde dat wel doen…
Maar ik zal hem van de week eens vragen of hij nog extra werk zoekt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:08
Er was geen vroeger voor mij: zowel de vvw als ikzelf wonen pas 5 maanden in het huis 😉 maar de temperatuur van de vloerbedekking is dus leidend inderdaad. Als het zover is even uitvogelen welke Ta ik maximaal de vloer in kan jagen zonder dat boven de 28 graden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:21
martijn v o schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:10:
[...]

Het jammere is dat je twee sytemen hebt die voor een juiste werking verschillende temperaturen nodig hebben zowel in de zomer als de winter. Dan kun je niets anders als mengen, en dat is zonde voor de effeciency.
Ook in een goed geisoleerde en luchtdichte woning?
De ventiloconvectoren (Jaga Strada Hybrid) zouden werken vanaf 28°C aanvoer temperatuur.
Als ik even kijk naar de spec sheet voor 35/30/20 (aanvoer/retour/kamertemp) op stand 2 leveren ze 364W. Dat is ongeveer genoeg om een kamer van 13.5m te verwarmen bij -10°C (28W/m^2 verlies).
Specificaties voor lagere aanvoertemperaturen zijn er niet opgegeven, maar ik hoop wel dat ze genoeg warmte afgeven als de aanvoer lager staat en het buiten niet vriest.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Broodro0ster schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:13:
[...]

Ook in een goed geisoleerde en luchtdichte woning?
De ventiloconvectoren (Jaga Strada Hybrid) zouden werken vanaf 28°C aanvoer temperatuur.
Als ik even kijk naar de spec sheet voor 35/30/20 (aanvoer/retour/kamertemp) op stand 2 leveren ze 364W. Dat is ongeveer genoeg om een kamer van 13.5m te verwarmen bij -10°C (28W/m^2 verlies).
Specificaties voor lagere aanvoertemperaturen zijn er niet opgegeven, maar ik hoop wel dat ze genoeg warmte afgeven als de aanvoer lager staat en het buiten niet vriest.
Je kan de Ta aanpassen van de Jaga's hybride in de parameters. Staat in dekgebruiksaanwijzing hoe dat gaat. Ook kan je fan snelheid aanpassen per stand. `en uiteraard ook het koelen vanaf welk temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:48
Op tweakers is eigenlijk niets te vinden over Itho full electric warmtepompen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben een rondje aan het doen voor installateurs en eind volgende maand kan er een installateur een bezichtiging doen welke waarschijnlijk voornamelijk met Itho werkt. Geen idee of die pompen goed zijn en kwalitatief in orde...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AMARONE schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:34:
Op tweakers is eigenlijk niets te vinden over Itho full electric warmtepompen?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben een rondje aan het doen voor installateurs en eind volgende maand kan er een installateur een bezichtiging doen welke waarschijnlijk voornamelijk met Itho werkt. Geen idee of die pompen goed zijn en kwalitatief in orde...?
Itho is een bagger merk geworden!
Alleen de boilers (eventueel ventilatie) van Itho zijn van goede kwaliteit. (Boiler = Daalderop technologie)
De rest op eigen risico!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
DutchWing schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:55:
[...]

Hij doet eventueel alleen leidingwerk aansluiten.
Hij plaatst zelf (nog) geen warmtepompen, hij wilde dat wel doen…
Maar ik zal hem van de week eens vragen of hij nog extra werk zoekt.
Ik wil toch een monobloc en wp boiler. Geen Stek verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchWing schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:53:
[...]

Alleen de boilers (eventueel ventilatie) van Itho zijn van goede kwaliteit. (Boiler = Daalderop technologie)
De rest op eigen risico!
Dan zal Ferroli ook wel bagger zijn. Ik kan er werkelijk niets over vinden. Ja een site van de importeur en webwinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
K van k schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 16:11:
De all electric werkt echt perfect, nog steeds geen koud water gehad met 5 personen.
220 liter vat viessmann, naja hele systeem ervan.
Vorige week subsidie aangevraagd, en kon wel 8 weken duren. Stond er vanmorgen al op,uhhh wat is dit dan.
Had wat ingevuld, en foto van het systeem erbij gedaan. Is wel erg snel. Wel lekker zo in vakantie
Whaaaaat? Ik wacht al bijna 4 maanden op centen voor kozijnen, glas en isolatie. Morgen achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:43

K van k

18x 400 wp oost-west

Zou het wel doen, in juli was nog nooit zoveel subsidie aangevraagd.
Geloof dat ze voor dit jaar in dit tempo al tekort kwamen,las ik maandag. Maar er zit nog in hoor.
Had ook gerekend eind september ofzo met teruggave. Sta er van te kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:15
MotorBeast schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:26:
[...]

Whaaaaat? Ik wacht al bijna 4 maanden op centen voor kozijnen, glas en isolatie. Morgen achteraan.
Hier ook zoiets... al 2x beslistermijn verlengd. De aanvragen voor "the full monty" kosten waarschijnlijk veel meer tijd om te verwerken? :|

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
DutchWing schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:53:
[...]

De rest op eigen risico!
Dus hier niet aan beginnen? Ik bel ze morgen toch voor een afspraak dus zal eens vragen welke merken ze hebben.

Een andere partij gaf aan LG met 4 maanden levertijd maar ik vraag me af of zo'n kleine partij het wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

RonJ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:01:
[...]

Hier ook zoiets... al 2x beslistermijn verlengd. De aanvragen voor "the full monty" kosten waarschijnlijk veel meer tijd om te verwerken? :|
Bizar, ik heb twee weken geleden subsidie aangevraagd voor een warmtepomp en vrijdag de brief met (positief) besluit al in de bus. Zou binnen een week overgemaakt worden

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Devil schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:24:
[...]

Bizar, ik heb twee weken geleden subsidie aangevraagd voor een warmtepomp en vrijdag de brief met (positief) besluit al in de bus. Zou binnen een week overgemaakt worden
Bij mij ging het om vloer-, dak- en spouwisolatie, triple glas+kozijnen en een L/W warmtepomp. Dit ook weer bij meerdere partijen. De rijksoverheid een beetje kennende zijn dat allemaal weer aparte teams/loketjes waar het langs moet en die gaan dan nu ook nog één voor één op vakantie, dus ik snap het ergens wel.

Neemt niet weg dat ik natuulijk wel z.s.m. m'n centen wil voordat die pot leeg is, het is nogal een bedrag om mis te lopen. Sowieso is dat echt een bizar systeem, je moet eerst de dui-zen-den euro's investeren en -alle - klussen volledig afgerond hebben en dan moet je maar afwachten of er nog wat in de pot zit. 8)7

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

AMARONE schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:08:
[...]

Dus hier niet aan beginnen? Ik bel ze morgen toch voor een afspraak dus zal eens vragen welke merken ze hebben.

Een andere partij gaf aan LG met 4 maanden levertijd maar ik vraag me af of zo'n kleine partij het wel kan.
Nee ik zou Itho even als Ferroli wat iemand aanhaalde links laten liggen. Er is niet voor niks een reden waarom deze merken wel zo snel leverbaar zijn.

Maar zoals met alles je hebt of geluk of domme pech! Mijn vader heeft 3 bouwmarkt airco’s met rare snelsluitkoppelingen en dat werkt al 12+ jaar naar behoren, dus tja!

Te grote partijen verslonzen meer dan kleine partijen is mijn ervaring.
Ik vind belangrijker of ze verstand hebben, of dat ze dezelfde marketing crap herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MotorBeast schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 18:25:
[...]

Dan zal Ferroli ook wel bagger zijn. Ik kan er werkelijk niets over vinden. Ja een site van de importeur en webwinkel.
Ferroli = Italy = rommel.

Ik ben normaal niet zo van merken afkraken, maar als je als merk geen goede bovenplaatpakking (cv ketel) kan verzinnen en dit ga oplossen met kit… Dan spoor je gewoon niet!
Dat geeft mij geen vertrouwen in hun warmtepompen.

Maar andere merken met warmtepompen/koelmachine uit Italy (grote installaties) hebben ook allemaal problemen.
Wij hebben diverse installaties <2 jaar.
Defecten als printplaten, inwendige lekkages in toestel op verbindingen vanuit de fabriek etc.

Zelfs 1 pand met 5x hetzelfde defect uit een serie… (warmtepomp uit Italy)
Is nu garantie werk…

[ Voor 26% gewijzigd door DutchWing op 16-08-2022 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

K van k schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:56:
Zou het wel doen, in juli was nog nooit zoveel subsidie aangevraagd.
Geloof dat ze voor dit jaar in dit tempo al tekort kwamen,las ik maandag. Maar er zit nog in hoor.
Had ook gerekend eind september ofzo met teruggave. Sta er van te kijken
Hoeveel zit er nog in?
Moet ik even snel mijn warmtepomp subsidie aanmelden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchWing schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:53:
[...]

Ferroli = Italy = rommel.

Ik ben normaal niet zo van merken afkraken, maar als je als merk geen goede bovenplaatpakking (cv ketel) kan verzinnen en dit ga oplossen met kit… Dan spoor je gewoon niet!
Dat geeft mij geen vertrouwen in hun warmtepompen.

Maar andere merken met warmtepompen/koelmachine uit Italy (grote installaties) hebben ook allemaal problemen.
Wij hebben diverse installaties <2 jaar.
Defecten als printplaten, inwendige lekkages in toestel op verbindingen vanuit de fabriek etc.

Zelfs 1 pand met 5x hetzelfde defect uit een serie… (warmtepomp uit Italy)
Is nu garantie werk…
Dat vermoedde ik al. Wel jammer. Was de eerste installateur die wel verstand van zaken had die ik binnen kreeg. Ben ook geen fan van auto's uit dat land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MotorBeast schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:02:
[...]

Dat vermoedde ik al. Wel jammer. Was de eerste installateur die wel verstand van zaken had die ik binnen kreeg. Ben ook geen fan van auto's uit dat land.
Kunnen ze geen andere merken plaatsen?

Als hij zoveel verstand heeft… dan weet hij toch zelf ook wel dat die weg moet blijven bij het merk Ferroli of ben ik weer te optimistisch?

Zou eens vragen waarom hij voor Ferroli kiest terwijl heel installatie NL dat merk praktisch uitkotst???

Kan trouwens prima dat hun warmtepompen op orde zijn, maar ik zou persoonlijk geen risico nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchWing op 16-08-2022 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
DutchWing schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:08:
[...]

Kunnen ze geen andere merken plaatsen?

Als hij zoveel verstand heeft… dan weet hij toch zelf ook wel dat die weg moet blijven bij het merk Ferroli of ben ik weer te optimistisch?

Zou eens vragen waarom hij voor Ferroli kiest terwijl heel installatie NL dat merk praktisch uitkotst???

Kan trouwens prima dat hun warmtepompen op orde zijn, maar ik zou persoonlijk geen risico nemen.
Vreemd genoeg heeft hij in het verleden ook veel HR Ketels hiervan geplaatst en is het niet eens met de slechte naam. Ik wees hem hier ook op tijdens gesprek. Hij verzuipt in het werk en kwam bij mij echt betrouwbaar over. Ik kan het ook niet plaatsen.

Maken al die kleine merken buiten de Jappen echt zelf hun materiaal dan? Ik kan me niet voorstellen dat dit gebeurd. Kopen die niet gewoon in bij de grote jongens en andere omkasting/label erop en gaan?

Zoek ook wel kwaliteit maar ........kan die niet vinden. Hangt hier ook Daikin L/L.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 16-08-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MotorBeast schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:13:
[...]

Vreemd genoeg heeft hij in het verleden ook veel HR Ketels hiervan geplaatst en is het niet eens met de slechte naam. Ik wees hem hier ook op tijdens gesprek. Hij verzuipt in het werk en kwam bij mij echt betrouwbaar over. Ik kan het ook niet plaatsen.
Bijzonder!
Alleen maar ellende meegemaakt toen ik af en toe kleine ketels moest doen omdat nood aan de man was.
Maken al die kleine merken buiten de Jappen echt zelf hun materiaal dan? Ik kan me niet voorstellen dat dit gebeurd. Kopen die niet gewoon in bij de grote jongens en andere omkasting/label erop en gaan?
Italy is ook een grote producent van koelmachine zover ik weet.
Geen een fabrikant maakt alles zelf, ook Mitsubishi en Daikin maken niet alles zelf.
Zoek ook wel kwaliteit maar ........kan die niet vinden. Hangt hier ook Daikin L/L.
Dat is helaas de markt momenteel…
Ik ben zelf niet van consessies maken, maar als de prijs zo goedkoop is… Dan kun je misschien wel de gok wagen, al gaat die 7-10 jaar max mee bijvoorbeeld…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:24

Superbeagle

Always smile

RonJ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

Neemt niet weg dat ik natuulijk wel z.s.m. m'n centen wil voordat die pot leeg is, het is nogal een bedrag om mis te lopen. Sowieso is dat echt een bizar systeem, je moet eerst de dui-zen-den euro's investeren en -alle - klussen volledig afgerond hebben en dan moet je maar afwachten of er nog wat in de pot zit. 8)7
Wees maar niet bang. Die pot is voorlopig nog (heel) lang niet leeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-08 15:33
Superbeagle schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:40:
[...]

Wees maar niet bang. Die pot is voorlopig nog (heel) lang niet leeg.
https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/isde/budget

Ik heb het de afgelopen maanden bijgehouden en dit is wat er geclaimd was in miljoenen:

T/m April 73,7
T/m mei 95,4
T/m juni 117,6
T/m juli 142,5

25 miljoen in juli geclaimd dus. Met nog 85miljoen te gaan nog 3,5 maand aan subsidie

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:11

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik heb wel goede ervaringen met ferroli. Zowel ketels als ook ventilatiewarmtepompen.
Duidelijke documentatie, goed verpakt, ik zie geen slechte rommel of inferieure kwaliteit. De vr ketels van meer dan 20 jaar kom ik wel eens tegen. Ze lopen niet voorop in de ontwikkelcyclus maar msken best redelijke spullen. Prijs/kwaliteitsverhouding is naar mijn mening prima.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

En als het ‘opraakt’ na 3,5 maand, dan vraag je het gewoon aan in 2023. Tot 2030 is er miljarden beschikbaar voor allerlei duurzaamheidhobby’s.

Link naar kamerbrief nationaal isolatieprogramma van 4 miljard.

[ Voor 33% gewijzigd door Superbeagle op 16-08-2022 22:25 . Reden: Oude link naar nationaal isolatieprogramma geeft 404 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ronaldvdijk schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:03:
Sinds een week draait nu de warmtepomp, voornamelijk om sww te verwarmen en af en toe een testje om te verwarmen en koelen.

Ik heb sww op 48 graden ingesteld met een delta van 10 graden voordat hij opnieuw begint. Ik merk echter dat ik in 24 uur ongeveer 5 graden stilstandsverlies heb. Ik las op het forum dat sommigen de boiler extra isoleren. Ik heb een binnenunit met geïntegreerde boiler van 300 liter.

Zijn er mensen die hun boiler extra hebben geïsoleerd? En kunnen jullie iets vertellen over de resultaten? Ik vraag mij namelijk af of meer isoleren zin heeft.
Check even de tips in deze post:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Met name die onder punt 3.

Verder kun je voor meer reacties deze vraag beter in het algemene L/W WP topic plaatsen, omdat het niets specifiek voor Mitsubishi betreft.
(Zie ook de regels in de TS over waar het Mitsubishi-topic niet voor is.)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
Andrehj schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:41:
[...]

Check even de tips in deze post:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Met name die onder punt 3.

Verder kun je voor meer reacties deze vraag beter in het algemene L/W WP topic plaatsen, omdat het niets specifiek voor Mitsubishi betreft.
(Zie ook de regels in de TS over waar het Mitsubishi-topic niet voor is.)
Klopt, die had ik inderdaad al gelezen. Maar was eigenlijk op zoek naar specifieke ervaring met het isoleren van het type binnenunit van mitsubishi.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12-08 22:38
Ronaldvdijk schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:44:
[...]

Klopt, die had ik inderdaad al gelezen. Maar was eigenlijk op zoek naar specifieke ervaring met het isoleren van het type binnenunit van mitsubishi.
Die zijn vierkant toch? Lopen er leidingen achterlangs?
Bij vierkant is PIR wel lekker makkelijk, doosje maken.

Ik heb een rond gevaarte met leidingen erachter. Ik maak een doos die ik vul met EPS parels. Voorkant moet open kunnen dus daar komt PIR voor.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het afkoelen van een boiler (wel merk en isolatie graad dan ook) gaat ook het hardst bij een warme boiler.

Tboiler zo laag mogelijk zetten, en de boiler in een warme ruimte zetten voorkomt veel nutteloos verlies.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
LacsapOV schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:52:
[...]

Die zijn vierkant toch? Lopen er leidingen achterlangs?
Bij vierkant is PIR wel lekker makkelijk, doosje maken.

Ik heb een rond gevaarte met leidingen erachter. Ik maak een doos die ik vul met EPS parels. Voorkant moet open kunnen dus daar komt PIR voor.
Dit is inderdaad een vierkante binnenunit met geïntegreerde boiler. De ruimte heeft een temperatuur van 30 graden. De boiler zelf staat ingesteld op sww 48 graden. Met een warmtebeeld camera meet ik 33 graden op de boiler isolatie. Er zijn echter ook ongeisoleerde plekken zoals rondom de pomp. En de uitsparing voor de interne verwarming.

Ik dacht zelf aan een laagje steenwol rondom de boiler.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:10
RonJ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:01:
[...]

Klopt, ze werken met een drempelbedrag heb ik mij laten vertellen. Eind 2020 heb ik 2 aanvragen op dezelfde dag gedaan, 1 grote van meer dan 5k en een wat kleinere van de buren (geholpen met aanvraag).
Toekenning/uitbetaling zat bijna 3 maand verschil tussen beide aanvragen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Ronaldvdijk schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 01:11:
[...]

Dit is inderdaad een vierkante binnenunit met geïntegreerde boiler. De ruimte heeft een temperatuur van 30 graden. De boiler zelf staat ingesteld op sww 48 graden. Met een warmtebeeld camera meet ik 33 graden op de boiler isolatie. Er zijn echter ook ongeisoleerde plekken zoals rondom de pomp. En de uitsparing voor de interne verwarming.

Ik dacht zelf aan een laagje steenwol rondom de boiler.
Jij wil dus in de vierkante behuizing isolatie aanbrengen om het interne boilervat?
Ik zat ook al te denken, als je de behuizing zelf isoleert dan stijgt in de behuizing de warmte naar boven. (Rond in vierkant = lose ruimte)

Goed idee denk ik. Kost niet de wereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-08 12:19
martijn v o schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 22:17:
Ik heb wel goede ervaringen met ferroli. Zowel ketels als ook ventilatiewarmtepompen.
Duidelijke documentatie, goed verpakt, ik zie geen slechte rommel of inferieure kwaliteit. De vr ketels van meer dan 20 jaar kom ik wel eens tegen. Ze lopen niet voorop in de ontwikkelcyclus maar msken best redelijke spullen. Prijs/kwaliteitsverhouding is naar mijn mening prima.
Dan heb je de shitstorm van een paar jaar geleden blijkbaar gemist...
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/grote-onzekerheid-door-brandgevaarlijke-cv-ketel-van-ferroli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 13:55
RonJ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:29:
[...]

Bij mij ging het om vloer-, dak- en spouwisolatie, triple glas+kozijnen en een L/W warmtepomp. Dit ook weer bij meerdere partijen. De rijksoverheid een beetje kennende zijn dat allemaal weer aparte teams/loketjes waar het langs moet en die gaan dan nu ook nog één voor één op vakantie, dus ik snap het ergens wel.

De werkzaamheden hoeven niet afgerond te zijn, je moet gewoon kunnen aantonen dat je de opdracht hebt gegeven en dat er iig aan begonnen is.

Bij ons zijn alle kozijnen met HR++ glas vervangen vanaf November vorig jaar, maar door leveringsproblemen kwamen een aantal kozijnen twee maanden later pas. Ik kon de subsidie wel gewoon al aanvragen in November en heb die ook netjes uitgekeerd gekregen nog voordat alles er was.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

De werkzaamheden hoeven niet afgerond te zijn, je moet gewoon kunnen aantonen dat je de opdracht hebt gegeven en dat er iig aan begonnen is.

Bij ons zijn alle kozijnen met HR++ glas vervangen vanaf November vorig jaar, maar door leveringsproblemen kwamen een aantal kozijnen twee maanden later pas. Ik kon de subsidie wel gewoon al aanvragen in November en heb die ook netjes uitgekeerd gekregen nog voordat alles er was.
Dat is niet de normale gang van zaken. Je moet namelijk eerst foto's etc uploaden alvorens de aanvraag überhaupt in behandeling wordt genomen.
https://www.rvo.nl/subsid...appenplan-woningeigenaren

Had je toevallig al foto's ingezonden van het reeds geïnstalleerde glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Dutchess_Nicole schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Dat is misschien wel de praktijk en natuurlijk kom je er wel mee weg als er een paar kozijnen later gedaan worden. Je hoeft immers geen foto te sturen van ieder individueel kozijn. Maar dat is niet helemaal volgens de voorwaarden.

Dit betekend bovendien dat je dan alles vooruit moet betalen (de eindfactuur moet er immers bij), bij een betrouwbare partij misschien geen probleem, maar dan heb je daarna ook 0,0 drukmiddelen meer om ze iets te laten herstellen bijv. als er iets niet goed gaat. Ik betaal liever pas de laatste termijn als alles ook echt goed uitgevoerd is, zeker als ik niet vaker met de betreffende partij heb gewerkt.

Als je meerdere maatregelen combineert is het in de huidige tijd ook totaal niet te doen om alles op hetzelfde moment te plannen, dus dan kan je dit hooguit voor het laatste stapje doen.

Er zijn natuurlijk zat warmtepomp leveranciers die je wel 100% vooruit willen factureren, maar wat ga je dan doen als de boel niet goed werkt of half afgemaakt achtergelaten wordt? In de huidige tijd moeten de meesten het maar doen met de leverancier die je uberhaupt kan vinden, dan is het wel zo prettig als je nog wat in je zak hebt gehouden om een snelle oplossing af te dwingen.

Van de RVO site:
U moet de maatregelen eerst uitvoeren, voordat u de subsidie kunt aanvragen. Laat het apparaat of de isolatiematerialen door een bouw(installatie)bedrijf installeren. Dit mag alleen in een woning in Nederland. Vraag de installateur een bewijs van de installatie, bijvoorbeeld een (installatie) factuur of inbedrijfsstellingsformulier.

[ Voor 16% gewijzigd door RonJ op 17-08-2022 11:38 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 22:59
Iemand hier ervaringen met de RVS tapwater boilers van Inventum? de MAXTANK HPB 500

Ik keek eerst naar de 500 liter RVS boilers van de Jong (DJG WPS 500)
Maar die kosten gewoon 3k...
Die boiler van Inventum scheelt me ruim 30%

Ook al gekeken over de grens (in polen), maar daar is het niet veel goedkoper.

Ik wil graag RVS vanwege het gewicht.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheli
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:45
_ferry_ schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:52:
[...]

Niet om 't een of ander. Maar als ik een installateur was, dan had ik ook 10x liever een complete installatie geoffreerd dan alleen even ergens de stekker er in mogen stoppen, even oneerbiedig gezegd. Je loopt inderdaad marge mis, wellicht hardware die je niet standaard in je assortiment hebt, en als er iets niet goed is dan ben jij die Pipo die het allemaal in orde.zou maken, en weer een discussie hebt en maar moet bewijzen dat het niet aan jouw installatiewerk ligt maar aan het deel waarin jij als koper van de warmtepomp zou voorzien.

Ze hebben werk genoeg, dus waarom zouden ze de pap eten als ze de krenten er uit kunnen vissen.
Zo las ik ook hier van installateurs die liever nieuwbouw doen (1* alles goed doorrekenen, daarna xx keer hetzelfde bestellen) dan warmtepomp plaatsen in bestaande bouw, waarvan je nog geen theoretische info hebt over energiebehoefte en dergelijke.
Ik ben oktober '21 begonnen met zoeken, meer dan 20 installateurs gebeld, meerdere bezoeken gehad en van de helft nooit een offerte. Ik had absoluut liever gehad dat ik me er niet mee hoefde te bemoeien. Echter moest het boiletvat door het dak getakeld worden omdat onze trapopgang te smal is, daarom uiteindelijk besloten om zelf te bestellen zodat onze aannemer voor het dak dit direct kon doen.
In de crisis van rond 2010 zijn wij altijd een trouwe klant geweest, echter lijkt het eenzijdig te zijn als de vraag naar werk toeneemt. Volgens mij kan je er met goede afspraken prima uitkomen qua garantie en welk type materialen.
Nu lijk ik gelukkig bij de 6e wel een match te hebben gevonden, dus ik heb goede hoop dat het allemaal gaat lukken.

ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NovapaX schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:49:
Iemand hier ervaringen met de RVS tapwater boilers van Inventum? de MAXTANK HPB 500

Ik keek eerst naar de 500 liter RVS boilers van de Jong (DJG WPS 500)
Maar die kosten gewoon 3k...
Die boiler van Inventum scheelt me ruim 30%

Ook al gekeken over de grens (in polen), maar daar is het niet veel goedkoper.

Ik wil graag RVS vanwege het gewicht.
Wat is het spiraaloppervlak van dat vat? Dat zie ik zo snel niet in de specs staan, en is vooral bij gebruik met een WP nogal belangrijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 22:59
Andrehj schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Wat is het spiraaloppervlak van dat vat? Dat zie ik zo snel niet in de specs staan, en is vooral bij gebruik met een WP nogal belangrijk...
De wisselaar is 4 m²
Die HPB modellen zijn ook specifiek voor toepassing met warmtepomp.
Zie de tabel hier: https://www.inventum.com/producten/maxtank-boiler/

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
Andrehj schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:42:
[...]

Ik heb laatst al een beetje lopen zoeken maar kon de benodigde informatie niet vinden. Mijn collega heeft een hygiëne boiler (600 liter) van 123-kaminofen. Die heeft een wisselaar van 7.5m2. Deze boiler verwarmt nu het warme water voor voordat het door de CV naar de douche gaat. De CV gaat er tussenuit waarmee de boiler dus als doorstromer wordt gebruikt.

Nu zag ik dat je voor douchen a 7 liter per minuut ongeveer een vermogen van 14kw nodig hebt. Hoe grote spiraal heb je daarvoor nodig? Ik kon het niet vinden.
Ik vraag me dus af of dit a wel eens mogelijk is. En b of je dan niet het vat veel te hoog moet opstoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 13:55
LacsapOV schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:25:
[...]

Dat is niet de normale gang van zaken. Je moet namelijk eerst foto's etc uploaden alvorens de aanvraag überhaupt in behandeling wordt genomen.
https://www.rvo.nl/subsid...appenplan-woningeigenaren

Had je toevallig al foto's ingezonden van het reeds geïnstalleerde glas?
Dat klopt, en omdat ik al een paar deuren had staan heb ik daar netjes een foto van gemaakt en opgestuurd. Dat is gewoon geaccepteerd.
RonJ schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Dat is misschien wel de praktijk en natuurlijk kom je er wel mee weg als er een paar kozijnen later gedaan worden. Je hoeft immers geen foto te sturen van ieder individueel kozijn. Maar dat is niet helemaal volgens de voorwaarden.

Dit betekend bovendien dat je dan alles vooruit moet betalen (de eindfactuur moet er immers bij), bij een betrouwbare partij misschien geen probleem, maar dan heb je daarna ook 0,0 drukmiddelen meer om ze iets te laten herstellen bijv. als er iets niet goed gaat. Ik betaal liever pas de laatste termijn als alles ook echt goed uitgevoerd is, zeker als ik niet vaker met de betreffende partij heb gewerkt.
Ik heb ook op dat moment nog niet alles betaald. Er stond nog een deel open voor de laatste werkzaamheden inderdaad. De offerte met alle uitgespecificeerde werkzaamheden icm bewijs dat de werkzaamheden waren begonnen was voldoende.

Let wel het duurde wel even voordat ze alles verwerkt hadden, We hebben een uitstelbrief gekregen omdat ze wat langer wouden doen over onze aanvraag. Daardoor was die pas in dit jaar goedgekeurd.
Als je meerdere maatregelen combineert is het in de huidige tijd ook totaal niet te doen om alles op hetzelfde moment te plannen, dus dan kan je dit hooguit voor het laatste stapje doen.
Daar liepen we dus hard tegenaan. Naast een ongelofelijk gezeik met de leverancier van onze zonnepanelen hebben we inderdaad over bijna 4 maanden alle werkzaamheden moeten uitsmeren. Met de laatste kozijnen erbij was het zelfs meer dan 6 maanden.

Maargoed, dat is verder niet relevant voor hier.

Ik zit in de markt voor een monoblock ergens vanaf volgend jaar, maar ik moet eerst afwachten wat onze isolatiemaatregelen gaan doen voor ons verbruik voor ik een zinnige warmteverliesberekening kan maken.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03 13:14
Hoe kunnen jullie in vredesnaam Ferroli warmtepompen afkraken als je er geen enkele ervaring mee hebt?
Omdat er heel vroeger cv keteltjes waren van Ferroli met problemen is het tegenwoordig allemaal maar shit?

Ik heb een Monoblock warmtepomp van Artel van 7Kw. Dit is exact dezelfde als Ferroli.
Ding werkt als een tierelier en is zeer goed afgewerkt. Printplaten zijn van hoge kwaliteit.
Van binnen goed geisoleerd en afgewerkt.
Zeer uitgebreide documentatie bijgeleverd. Tevens ook erg stil. Pas als je op een paar meter afstand staat hoor je dat ie aanstaat.

Er zijn genoeg buitenlandse merken waar je niet eerder van hebt gehoord. Betekent niet dat de kwaliteit slecht is.

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NovapaX schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

De wisselaar is 4 m²
Die HPB modellen zijn ook specifiek voor toepassing met warmtepomp.
Zie de tabel hier: https://www.inventum.com/producten/maxtank-boiler/
Ik zie nog wel een andere probleem met deze vaten: Het dompelelement zit veel te hoog, waardoor je dat niet kunt gebruiken voor de legionellacyclus (tenzij je zelf een constructie met een circulatiepomp gaat knutselen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Waar zouden jullie die printplaten mee insprayen? Maak hem binnenkort toch nog weer een keer open. Heb net een fancoil erbij gezet en voordat alles lekvrij was (gelukkig lekte de aansluiting op de warmtepomp zelf) heb ik wel een paar keer wat water bijgevuld.

Opzich goed dat er nog een t-stuk tussen is gekomen. Door de muur 2 krappe bochten hadden de aanvoer en retour buisjes een beetje geplet. Benieuwd of dat nog wat voor de flow heeft gedaan.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Turbodesk617 schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 15:01:
Hoe kunnen jullie in vredesnaam Ferroli warmtepompen afkraken als je er geen enkele ervaring mee hebt?
Omdat er heel vroeger cv keteltjes waren van Ferroli met problemen is het tegenwoordig allemaal maar shit?

Ik heb een Monoblock warmtepomp van Artel van 7Kw. Dit is exact dezelfde als Ferroli.
Ding werkt als een tierelier en is zeer goed afgewerkt. Printplaten zijn van hoge kwaliteit.
Zeer uitgebreide documentatie bijgeleverd. Tevens ook erg stil. Pas als je op een paar meter afstand staat hoor je dat ie aanstaat.

Er zijn genoeg buitenlandse merken waar je niet eerder van hebt gehoord. Betekent niet dat de kwaliteit slecht is.
Er is hier ten minste één (@flippy) waarbij de kans heel groot is dat hij ooit eraan heeft gesleuteld.
Ben benieuwd hoe hij over de kwaliteit van de Ferroli’s denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast

Ik kan er 1 laten plaatsen voor zo'n €5000,- na aftrek subsidie. Wel,niet,wel,niet? :? Is dat duur of goedkoop? Is het zijn geld waard? Zit ik niet na 5 jaar met een doorgerotte/verroeste buitenunit? Als ik storing krijg hoe zit het met onderdelen? Aaaaaaargh. :X Ik weet het niet hoor. Keuze Pana of iets dergelijks is makkelijk met alle info hier. Deze? Ik weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik heb:
* 3 kamers met elk 1200-1400W aan afgifte @35/30/20 via Jaga Tempo en (nog zelf te bouwen) DBE
1 kamer op het noorden
2 op het zuiden

* Badkamer met afgifte nihil (Handoekradiator 170x60)

Alles voorzien van Heimeier e-clipse ventielen

* Woonkamer is 45m² 10cm HOH in 4 groepen - Helaas slechts 16mm slang maar voldoende afgifte via open verdeler met CV@35.

Verdeler is net vervangen voor een Heimeier Dynacon e-clipse gesloten verdeler.

Alles is dus prima in te regelen wat betreft afgifte potentieel met de e-clipse ventielen.
Alles is ook nageregeld, en dat ga ik gewoon niet opgeven. De kamer op het noorden zit in de lente zonder verwarming vrolijk op 16 graden terwijl de bovenste kamer op het zuiden richting 27 piekt en er dus echt geen afgifte bij hoeft.

Op het slechtste moment in het jaar is er dus goede kans dat er onvoldoende afgifte open zou staan voor het minimum vermogen van min of meer elke WP van voldoende vermogen (6 á 7kW)

Vraag:Kan dit wel of niet zonder buffer?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:53
Hoeveel liter systeem inhoud heb je (incl. Leiding) als alleen je kleinste kring open staat?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Je hebt vloerverwarming, en als die altijd open staat heb je geen buffer meer nodig.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ronald schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:35:
Ik heb:
* 3 kamers met elk 1200-1400W aan afgifte @35/30/20 via Jaga Tempo en (nog zelf te bouwen) DBE
1 kamer op het noorden
2 op het zuiden

* Badkamer met afgifte nihil (Handoekradiator 170x60)

Alles voorzien van Heimeier e-clipse ventielen

* Woonkamer is 45m² 10cm HOH in 4 groepen - Helaas slechts 16mm slang maar voldoende afgifte via open verdeler met CV@35.

Verdeler is net vervangen voor een Heimeier Dynacon e-clipse gesloten verdeler.

Alles is dus prima in te regelen wat betreft afgifte potentieel met de e-clipse ventielen.
Alles is ook nageregeld, en dat ga ik gewoon niet opgeven. De kamer op het noorden zit in de lente zonder verwarming vrolijk op 16 graden terwijl de bovenste kamer op het zuiden richting 27 piekt en er dus echt geen afgifte bij hoeft.

Op het slechtste moment in het jaar is er dus goede kans dat er onvoldoende afgifte open zou staan voor het minimum vermogen van min of meer elke WP van voldoende vermogen (6 á 7kW)

Vraag:Kan dit wel of niet zonder buffer?
Ook met buffer moet je om pendelen te voorkomen en je WP een beetje efficiënt te laten werken in je afgiftesysteem gewoon het minimale vermogen van je WP kwijt kunnen. Tenzij je in die buffer serieus warmte kunt bufferen, maar dan heb je wel een vat van (veel) groter dan 1000 liter nodig. Zo'n klein vaatje van 50 of 100 liter is geen buffer, maar enkel een hydraulische ontkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-08 17:14
MotorBeast schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:10:
[...]

Ik kan er 1 laten plaatsen voor zo'n €5000,- na aftrek subsidie. Wel,niet,wel,niet? :? Is dat duur of goedkoop? Is het zijn geld waard? Zit ik niet na 5 jaar met een doorgerotte/verroeste buitenunit? Als ik storing krijg hoe zit het met onderdelen? Aaaaaaargh. :X Ik weet het niet hoor. Keuze Pana of iets dergelijks is makkelijk met alle info hier. Deze? Ik weet het niet.
Lijkt me nogal afhankelijk van de levertijd van de Panasonic. Iets met vogels in handen enzo ;)

Met de gasprijzen van vandaag de dag lijkt me de 5k wel terug te verdienen, ook al gaat die Italiaan na 5 jaar kaput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
BarryH schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:43:
Hoeveel liter systeem inhoud heb je (incl. Leiding) als alleen je kleinste kring open staat?
Ik kom op iets van 60 liter met alles open. Alleen de kamer noord is nog geen 10m 15mm staal + 360cm jaga, weinig dus.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Naalroc schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:46:
Je hebt vloerverwarming, en als die altijd open staat heb je geen buffer meer nodig.
Yep, als dat kon garanderen had ik de vraag niet gesteld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Ronald schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:24:
[...]

Ik kom op iets van 60 liter met alles open. Alleen de kamer noord is nog geen 10m 15mm staal + 360cm jaga, weinig dus.
Die inhoud dan versus de eisen uit de installatie handleiding

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:48:
[...]

Ook met buffer moet je om pendelen te voorkomen en je WP een beetje efficiënt te laten werken in je afgiftesysteem gewoon het minimale vermogen van je WP kwijt kunnen. Tenzij je in die buffer serieus warmte kunt bufferen, maar dan heb je wel een vat van (veel) groter dan 1000 liter nodig. Zo'n klein vaatje van 50 of 100 liter is geen buffer, maar enkel een hydraulische ontkoppeling.
1000l gaat zeker niet lukken, maar jij denkt duidelijk dat richting 200 het ook niet gaat doen.

Dan zou het toch terugvallen worden op een airco voor de noord kamer als de vloer geen vraag meer heeft. (Airco is er nog niet, staat wel in overweging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
BarryH schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 22:27:
[...]

Die inhoud dan versus de eisen uit de installatie handleiding
Waarschijnlijk een ecodan suz*, #vriendjesmetstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Vroeger… Deze toestellen hangen nog steeds!
En het is niet 1 type maar de gehele productielijn wat meer problemen heeft als andere merken.
Wat mij vooral stoort is dat hun nooit het probleem serieus genomen hebben, terwijl andere merken wel hun verantwoordelijkheid nemen. Daarom zou ik nooit Ferroli adviseren.
Laat ze maar eerst bewijzen!

Trouwens hun nieuwste toestel hadden vrij snel ook buitengewoon vaak problemen met de printplaten en regeltechniek.
Toch iets met QA…

+ mijn ervaring met koelmachine of warmtepompen uit Italy is gewoon slecht…
We weten allemaal nog wel de Fyra.

Alle koelmachines/warmtepompen uit Italy hadden al problemen binnen 3 jaar.
En als zelfs fabrikanten zeggen:
Tja mag het eigenlijk niet zeggen; maar Italy…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

qua warmtepompen/chillers heb ik nog niks fatsonelijks uit italie zien komen. ook niet het industriele spul.
ik vind het niet erg als ze stuk gaan, voor mij houd het de verwarming wel aan. :')

dat gezegt: 1 warmtepomp is beter dan geen warmtepomp....

[ Voor 44% gewijzigd door flippy op 17-08-2022 23:43 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

flippy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:41:
Als ze dezelfde prijs rekenen en hij gaat de helft korter mee… Dan heb je uiteindelijk na 1 jaar wachten meer bespaard/minder ellende dan snel handelen is mijn mening.

Maar iedereen moet lekker doen wat ze zelf willen :)

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 17-08-2022 23:48 ]

• BarryH
flippy schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:46:
[...]

in warmtebedrijf is dat niet van toepassing grof gezegt. dit soort systeempjes zijn zo klein dat het geen noemswaardige factor is de ~2m die je doorgaans hebt in zulke situaties is meer dan zat. zoizo moet je de gasleiding (de hete leiding) extra isoleren. dus armaflex gebruiken ipv die standaard witte anticondensfolie die er normaal opzit. deze systemen draaien andersom dan normale aircos, dus de hoeveelheid gas die je nodig hebt is ook anders. doorgaans heb je meer gas nodig in warmtebedrijf dan in koelen.

[...]

als die fysiek gewoon op hetzelfde sircuit zitten als de vloer beneden kan je dat gewoon erbij doen. in ergste geval moet je links en/of rechts een radiatortje vervangen of een leidinkje omleggen maar daar zal het bij blijven.
De armaflex voor extra isolatie, hoeft die alleen om de hete leiding of ook om de iets koudere retourleiding?

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Voor 5000 euro zou je de gok nog kunnen wagen… Dan zelf een warmtepompboiler plaatsen en je bent nog geen 7000 a 8000 euro kwijt. Met offertes momenteel van 15.000-20.000 euro kun wel 2x een complete installatie plaatsen.

Dus normaal zou ik zeggen: NEE
Nu zou ik zeggen: TWIJFEL

Ferroli heeft onderdelen gewoon lang op voorraad! Dus daar heb ik niks op aan te merken.

• AMARONE
flippy schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:41:
qua warmtepompen/chillers heb ik nog niks fatsonelijks uit italie zien komen. ook niet het industriele spul.
ik vind het niet erg als ze stuk gaan, voor mij houd het de verwarming wel aan. :')

Hoe kijk jij tegen Itho Daalderop warmtepompen aan?

Ik lees hier veel over de superieure Japanse kwaliteit maar een Nefit is gewoon Bosch wat prima lijkt.. Itho zei iemand van dat het verschrikkelijk is.. Jij als ervaren persoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turbodesk617
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-03 13:14
[...]

Om wat voor unit gaat het? Ik heb een half jaar geleden 3300 euro betaald voor een 7Kw Artel monoblock. Daar kreeg ik 2850 euro subsidie op terug. Dus bijna voor niks een warmtepomp. Aansluiten heb ik zelf gedaan. Is niet moeilijk. Ik lach iedereen uit met die dure installaties.
Ik maak er nog een afdakje boven zodat de unit droog staat. En waarom zou de kast doorroesten?

Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken.

• AMARONE
Zojuist de installateur gesproken, eind september heb ik toestemming van de huidige verkopers om langs te gaan voor een schouw. Dan samen met de installateur de mogelijkheden bepalen, ze weten dat het een oud huis is zonder vloerverwarming dus hopelijk staan ze er blanco in dat het ook zonder alles perfect goed haalbaar moet zijn.

Qua merken gaan ze gewoon de markt af welke leverbaar zijn (soomige dit jaar nog). Ik was even bang ivm de afbeeldingen dat het Itho was alleen maar het gaat van Daikin, Mitsubishi, Nefit Bosch, etc... dus dat is prima.

Zelf installeren is geen optie aangezien ik door de gevel moet, onderdaks etc. dus ik wil dat gewoon goed laten doen.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:31

Rzaan

Altijd zoekende

Naalroc schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:46:
Dan moet volgens mij je vloer ook wel van voldoende volume zijn.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:41 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:42 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Naalroc
Rzaan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 09:51:
[...]

Dan moet volgens mij je vloer ook wel van voldoende volume zijn.
Dat had de vraagsteller er dus al netjes bij vermeld:
45m² 10cm HOH in 4 groepen
Lijkt me zat....

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Naalroc schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:15:
[...]

Dat had de vraagsteller er dus al netjes bij vermeld:

[...]

Lijkt me zat....
Ik ben geen expert, dus het was een oprechte vraag.
Want ik heb eigenlijk geen idee of een betonvloer altijd over voldoende dikte beschikt om dat volume te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Rzaan schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:30:
[...]

Ik ben geen expert, dus het was een oprechte vraag.
Want ik heb eigenlijk geen idee of een betonvloer altijd over voldoende dikte beschikt om dat volume te bereiken.
De vloer zelf geeft geen circulerend volume. Maar met 14mm extern, dus 10mm intern is het volume in de vloer ook al niet extreem hoog.

Zo uit het hoofd heb ik totaal 60l in het systeem, waarvan iets van 40 in de vloer.

Volgens de tabellen op warmtepomp weetjes zit ik zo’n beetje overal in de richting van maximum aangeraden debiet voor de leidingen bij dT 5 35/30, dus stroomsnelheden zullen pittig zijn. So be it ;)

Geen idee wat voor debiet de CV pomp van een 2016 atag 28(iets) doet, maar dat is niet hoorbaar.

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:21
Adriaan71 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 17:29:
[...]

Je kan de Ta aanpassen van de Jaga's hybride in de parameters. Staat in dekgebruiksaanwijzing hoe dat gaat. Ook kan je fan snelheid aanpassen per stand. `en uiteraard ook het koelen vanaf welk temperatuur.
Ik zag het in de handleiding van de radiatoren. Ik zat ook te denken om ze in te stellen op 26°C als blijkt dat 26 of 27°C aanvoer temperatuur ook lukt.

Heb jij goeie ervaringen met de Jaga Strada Hybrides?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ronald schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

De vloer zelf geeft geen circulerend volume. Maar met 14mm extern, dus 10mm intern is het volume in de vloer ook al niet extreem hoog.

Zo uit het hoofd heb ik totaal 60l in het systeem, waarvan iets van 40 in de vloer.

Volgens de tabellen op warmtepomp weetjes zit ik zo’n beetje overal in de richting van maximum aangeraden debiet voor de leidingen bij dT 5 35/30, dus stroomsnelheden zullen pittig zijn. So be it ;)

Geen idee wat voor debiet de CV pomp van een 2016 atag 28(iets) doet, maar dat is niet hoorbaar.
@flippy of @Andrehj zullen hier wel het antwoord op weten.

• Naalroc
[...]

.................
Je buizen zijn snel gekrompen, want eerder schreef je:
Helaas slechts 16mm slang maar voldoende afgifte via open verdeler met CV@35.
Die buis heeft 44% grotere inhoud, zo even snel

• Ronald
  • Nu online
Naalroc schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

Je buizen zijn snel gekrompen, want eerder schreef je:

[...]
Die buis heeft 44% grotere inhoud, zo even snel
Die 16 was fout, de inhoud berekening heb ik op basis van 14 gedaan ;)

• MotorBeast
DutchWing schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:12:
[...]

Voor 5000 euro zou je de gok nog kunnen wagen… Dan zelf een warmtepompboiler plaatsen en je bent nog geen 7000 a 8000 euro kwijt. Met offertes momenteel van 15.000-20.000 euro kun wel 2x een complete installatie plaatsen.

Dus normaal zou ik zeggen: NEE
Nu zou ik zeggen: TWIJFEL

Ferroli heeft onderdelen gewoon lang op voorraad! Dus daar heb ik niks op aan te merken.
Ik zoek wel iets om jaren vooruit te gaan. Ik ben meer van als je iets doet, dan goed. Ik denk dat ik maar weer verder zoek. Ik kan verwarmen met L/L maar vind het bij echte koude buiten niet comfortabel genoeg en alleen een WP boiler en dan ketel eruit zie ik niet zitten bij vorst zoals 2 jaar geleden. Zelf plaatsen kan ik niet want ik heb andere kwaliteiten en ga daar mijn vingers niet aan branden.

Alle bedankt voor de reacties. Ik ga toch maar voor een wat meer gerenommeerd merk.

• Adriaan71
Broodro0ster schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 11:20:
[...]

Ik zag het in de handleiding van de radiatoren. Ik zat ook te denken om ze in te stellen op 26°C als blijkt dat 26 of 27°C aanvoer temperatuur ook lukt.

Heb jij goeie ervaringen met de Jaga Strada Hybrides?
Zeker. Ik heb ze op de 1e en 2e etagè hangen van mijn woning. Op de slaapkamers when ik ze aan gesloten opeen tijd klok dat ze uitgaan als we gaan slapen.

Wel goeie vermogen nemen betreft de ruimte. Dat gaat het perfect . Daar altijd op standje 1. Als ik heb op 2 zet voel je de warmte eraf komen met laag temperatuur. Standje 3 nog nooit gebruikt.

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-07 12:05
[...]

Zat jou Atag ketel direct op de vloerverdeler? Meestal heb je een menverdeler met CV en is het debiet door je vloer alleen afhankelijk van je verdeler pomp, en niet van je ketelpomp.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Pietje555 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

Zat jou Atag ketel direct op de vloerverdeler? Meestal heb je een menverdeler met CV en is het debiet door je vloer alleen afhankelijk van je verdeler pomp, en niet van je ketelpomp.
Sinds deze week gesloten verdeler als voorbereiding op. CV staat al tijden op 35 graden een WP te ‘emuleren’

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Wat moet je allemaal meesturen voor subsidie aanvraag warmtepomp?
Wil dat vanavond even regelen namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
DutchWing schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 17:47:
Jeemig................Wat denk je van de topic start > subsidieregeling?
Een special voor @Andrehj >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Euhm, datgene wat de RvO vraagt? Staat allemaal op hun website.

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:42 ]

• Adriaan71
- Foto's installatie
- Offerte
- Factuur betalingen
- Eventueel afschrijving bedrag
- Eventueel in bedrijfsstelling
- KA nummer subsidie

Als je inlogt kan je zo alles uploaden

Als je dat allemaal hebt loopt het er zo doorheen.

[ Voor 6% gewijzigd door Adriaan71 op 18-08-2022 18:27 ]

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Sorry ik was even gemakkelijk/lui :+
Maar bedankt iedereen :)

@Naalroc Haha touché!

[ Voor 18% gewijzigd door DutchWing op 18-08-2022 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Ronald.42 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 18:32:
[...]

Die foto's heb ik niet hoeven doen, is dat sinds kort of was dat in het verleden?

Morgen weer met een vaillant stoeien hoor ik net. ;)
Verplicht weet ik niet. Heb het 2 jaar gelden gedaan en toen vroegen ze er wel om volgens mij. Hoe completer hoe beter.

Ja de AroSTORE wordt morgen geleverd. Je weet nu hoe het moet hahah
8)

• .Jeroen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-08 17:20
Foto’s vroegen ze specifiek wel voor isolatie en glas maar niet voor de warmtepomp (gisteravond zelf ook aangevraagd)

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:43 ]

• Adriaan71
Ronald.42 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:25:
[...]

Ik heb mijn eigen pas gister op tijd/ datum gezet.
En de legionella run ingesteld.
De 150 liter voldoet hier prima zelfs met 4 achter elkaar douchen gaat prima mits je rekening met elkaar houdt..
Ik vul momenteel wel met 25 graden+ water dat helpt ook een beetje voor de beschikbare douche tijd natuurlijk.

Maar prima apparaatje d:)b
Gewoon even een beetje uitvogelen met wel temperatuur je genoeg hebt met boiler temperatuur en met laden.
JA kan alles aanpassen.

Wat vind je van het geluid. Daar ben ik wel altijd nieuwsgierig naar :) Iedereen ervaart het anders namelijk.

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Ronald.42 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

Het uitblaas geluid was wel aanwezig, maar ik heb de dakdoorvoer nu met armaflex geïsoleerd.
Nu is het enige wat je hoort een koelkast geluidje en met de deur dicht hoor je helemaal niks, dan moet je echt met je oor tegen de deur.

Dus geen geluid klachten hier.

De cv ketel maakte beslist niet minder geluid maar die was 17 jaar oud met 1 keer onderhoud 9 jaar terug :+
De normalen aansluiten voor lucht inlaat en uitlaat zijn inderdaad allemaal geïsoleerd. Je hebt nu het zelfde gecreëerd met een stuk minder kosten. Top.
Pagina: 1 ... 144 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.