WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ik doe een aanname dat de metingen in de binnenunit worden verricht en niet aan de buizen verder in het systeem. (Ik zie geen kabels)
Mogelijk dat hij deze temperatuur met de huidige omgevingstemperatuur (25 graden) lang vast kan houden.
Best kans dat ze overtijd gelijk zullen worden. Maar daar krijgt het de kans niet toe omdat er dagelijks een sww run naar behoefte is
[ Voor 8% gewijzigd door TF op 13-08-2022 13:58 ]
Wel je pvc bocht lijmen hè. 🤪DutchWing schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:47:
[...]
Ik heb het zelf zo gedaan met pvc buis.
Maar dit is een split warmtepomp.
Uiteinde met pur afgedicht + iets op tegenschot.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Andere discussie maar een spie mof zou ik iig niet altijd lijmen.
@Adriaan71
ziet er netjes uit hoor
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ieder zijn eigen gedachte.😉Dylantje2 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:51:
[...]
Andere discussie maar een spie mof zou ik iig niet altijd lijmen.
@Adriaan71
ziet er netjes uit hoor
Denk je dat het probleem volgend jaar allemaal opgelost is. Dan kom je dan achter op de wachtlijst.AMARONE schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:28:
Ik heb het idee losgelaten dat ik eind dit jaar richting een warmtepomp kan gaan. Na de sleuteloverdracht leg ik meteen pv panelen neer en kan ik rustig naar de warmteafgifte kijken icm de huidige installatie en bepalen waar en hoe en welke warmtepomp er kan komen. Dan volgend jaar overstappen.
Hoe eerder hoe beter je op de lijst staat hoe eerder je hem hebt.
Ik sta bij een lokale partij op de wachtlijst voor de wachtlijst.Adriaan71 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:36:
[...]
Denk je dat het probleem volgend jaar allemaal opgelost is. Dan kom je dan achter op de wachtlijst.
Hoe eerder hoe beter je op de lijst staat hoe eerder je hem hebt.
2 andere partijen wilden 500-900 euro voor een offerte. 1 andere partij wilde 50 euro voor een telefonisch advies gesprek.
Dat is momenteel de situatie.
Bij de pv panelen is het beter geregeld, daar krijgen we 300e per maand vanwege te late levering
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 13-08-2022 15:45 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
ga nu eerst maar die WP bestellen en zorgen dat je vooraan de rij komt de staan ergens begin volgend jaar. ja je volgend jaar pas bestellen kan je alsnog een jaar wachten als je dan pas een nummertje trekt. die zonnepanelen doen niks voor je gasrekening dus daar heb je ook niks aan in de tussentijd.AMARONE schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:28:
Ik heb het idee losgelaten dat ik eind dit jaar richting een warmtepomp kan gaan. Na de sleuteloverdracht leg ik meteen pv panelen neer en kan ik rustig naar de warmteafgifte kijken icm de huidige installatie en bepalen waar en hoe en welke warmtepomp er kan komen. Dan volgend jaar overstappen.
[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 13-08-2022 17:18 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Wel als je ondertussen op inductie gaat kokenflippy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:17:
[...]
ga nu eerst maar die WP bestellen en zorgen dat je vooraan de rij komt de staan ergens begin volgend jaar. ja je volgend jaar pas bestellen kan je alsnog een jaar wachten als je dan pas een nummertje trekt. die zonnepanelen doen niks voor je gasrekening dus daar heb je ook niks aan in de tussentijd.
Bij de meeste mensen valt het kookverbruik wel redelijk in het niet bij het gas wat voor de cv gebruikt wordt denk ikRzaan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 18:25:
[...]
Wel als je ondertussen op inductie gaat koken
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:36 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dan moet ik wel weten wat ik ga bestellen en wie ik het dan kan laten installeren....flippy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:17:
[...]
ga nu eerst maar die WP bestellen en zorgen dat je vooraan de rij komt de staan ergens begin volgend jaar. ja je volgend jaar pas bestellen kan je alsnog een jaar wachten als je dan pas een nummertje trekt. die zonnepanelen doen niks voor je gasrekening dus daar heb je ook niks aan in de tussentijd.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
dan kan je daar even je eigen topic voor starten, dan kan je de hulp krijgen die je nodig hebt om asap te bestellen. dan heb je daarnaa 6+ maanden de tijd om een lokaal mannetje te vinden die de boel aan elkaar knoopt voor je of zelf gaat doen.Snowhite0901 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:20:
[...]
Dan moet ik wel weten wat ik ga bestellen en wie ik het dan kan laten installeren....
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Dit ga ik zsm even opzetten. Maar om een eigen topic te starten en jullie vragen te beantwoorden moet ik eerst zelf even weten wat er in de woning qua radiatoren etc. Zit.flippy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:29:
[...]
dan kan je daar even je eigen topic voor starten, dan kan je de hulp krijgen die je nodig hebt om asap te bestellen. dan heb je daarnaa 6+ maanden de tijd om een lokaal mannetje te vinden die de boel aan elkaar knoopt voor je of zelf gaat doen.
Hoewel ik het zelf installeren gewoon echt niet zie zitten.
[ Voor 5% gewijzigd door AMARONE op 14-08-2022 01:45 ]
wees niet te precies, het type radiatoren (T11,22 of 33) is belangrijker dan de maat even overversimpeld gezegd.AMARONE schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 01:40:
[...]
Dit ga ik zsm even opzetten. Maar om een eigen topic te starten en jullie vragen te beantwoorden moet ik eerst zelf even weten wat er in de woning qua radiatoren etc. Zit.
Hoewel ik het zelf installeren gewoon echt niet zie zitten.
Ja eens. Maar het voorstel om masr een warmtepomp te bestellen vind ik wel spannend want stel er is niemand te vinden die het gaat installeren. En waar bestel je het überhaupt icm montage....flippy schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 01:48:
[...]
wees niet te precies, het type radiatoren (T11,22 of 33) is belangrijker dan de maat even overversimpeld gezegd.
5 installateurs over de vloer gehad, maandag de 6e (en voorlopig laatste). De één wil per se zijn eigen merken installeren, de andere zegt marge mis te lopen op de inkoop en dat te moeten compenseren in het uurloon, de volgende vond het allemaal maar ingewikkeld etc etc.
Ik denk dat het misschien ook nog wel regionaal verschilt maar 'even een lokale loodgieter' het aan elkaar laten knopen is er bij mij in ieder geval niet bij. Sad but true
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
En na afschaffen saldering de beweging terug naar hout?Ronald.42 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 19:19:
[...]
Warm water was hier ca 25 m3 per maand.
Koken is nu nog iets van 3 m3 per maand.
Het huis warm stoken geen idee, dat doe ik al 12 jaar zoveel mogelijk met hout, komende stookseizoen zoveel mogelijk warmtepomp.
Gisteren de WP binnen- en buitenunit van de stroom gehaald. Blijkt dat deze een sluipverbruik hebben van 30-40W.
[ Voor 12% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2022 08:56 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:37 ]
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 19:56
De marge op warmtepompen is oa zo hoog omdat installateurs nog wel eens terug moeten om in te regelen, maak duidelijk dat je dat niet verwacht en dat het echt gewoon een simpel klusje is, easy money
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hier geen saldering meer en een terugleververgoeding van 6 c€/kWh en een houtkachel die gemiddeld 4-7 W verbruikt gedurende 10 uur per 36 uur om SWW aan te maken.
Bij stevig vriesweer is dat via de WP wel een 20 kWh/24 uur (CV + SWW).
Dan is de rekening vlug gemaakt. (afname all in aan 28 c€/kWh).
In de tussenseizoenen (wanneer er nog voldoende PV productie is) dan is de WP uiteraard weer beter.
[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2022 09:14 ]
Ik zou er eerlijk gezegd ook geen zin in hebben, dalijk werkt het niet en jij krijgt de schuld zoals gewoonlijk…wheli schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 07:59:
Ik weet vergeleken met de rest hier weinig van de techniek. Inmiddels staat er een DJG boiletvat op zolder en een pana 7kw in bestelling (maart 22 besteld) die waarschijnlijk binnenkort geleverd wordt.
5 installateurs over de vloer gehad, maandag de 6e (en voorlopig laatste). De één wil per se zijn eigen merken installeren, de andere zegt marge mis te lopen op de inkoop en dat te moeten compenseren in het uurloon, de volgende vond het allemaal maar ingewikkeld etc etc.
Ik denk dat het misschien ook nog wel regionaal verschilt maar 'even een lokale loodgieter' het aan elkaar laten knopen is er bij mij in ieder geval niet bij. Sad but true
Dat is ook de reden dat ik verzoeken van buren en familie afwijs.
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 14-08-2022 12:43 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ja ben ik op zich ook duidelijk in geweest, bij één installateur ook besproken dat ik 1x installeren en later 1x inregelen qua tijd zou willen afnemen. Alles daarna uurtje factuurtje. Maar er is een flinke weerstandProton_ schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 09:12:
@wheli ik zou verwachten dat je het als loodgieterswerk kan uitbesteden. Dus duidelijk maken dat je ze niet zal bellen als het niet warm wordt, alleen als het lekt.
De marge op warmtepompen is oa zo hoog omdat installateurs nog wel eens terug moeten om in te regelen, maak duidelijk dat je dat niet verwacht en dat het echt gewoon een simpel klusje is, easy money
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
loodgieter geef je de opdracht om de pijpjes aan elkaar te knopen zoals gesteld door de gebruiker of handleiding, niet de garantie en/of verantwoordelijheid over te nemen van correcte werking.DutchWing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:40:
[...]
Ik zou er eerlijk gezegd ook geen zin in hebben, dalijk werkt het niet en jij krijgt de schuld zoals gewoonlijk…
Dat is ook de reden dat ik verzoeken van buren en familie afwijs.
mijn verantwoordelijkheden voor het repareren/installeren van een chiller/warmtepomp houd op bij de fitting die de machine uitgaat. alles wat daarachter zit is probleem van het installatiebedrijf wat de leidingen heeft gedaan. iedereen draagt zijn eigen verantwoordelheid en in dit geval draagt die loodgieter alleen het deel over wat hij erin heeft gezet en dat het niet lekt. niks meer of minder.
Komt omdat een hele hoop mensen A zeggen maar B roepen.wheli schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:00:
[...]
Ja ben ik op zich ook duidelijk in geweest, bij één installateur ook besproken dat ik 1x installeren en later 1x inregelen qua tijd zou willen afnemen. Alles daarna uurtje factuurtje. Maar er is een flinke weerstand
Dan zou je het contractueel in je offerte vast kunnen leggen, maar toch is men voorzichtig hierin.
Ik heb gewoon zelf geen zin in gezeur met buren of familie.flippy schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:03:
[...]
loodgieter geef je de opdracht om de pijpjes aan elkaar te knopen zoals gesteld door de gebruiker of handleiding, niet de garantie en/of verantwoordelijheid over te nemen van correcte werking.
mijn verantwoordelijkheden voor het repareren/installeren van een chiller/warmtepomp houd op bij de fitting die de machine uitgaat. alles wat daarachter zit is probleem van het installatiebedrijf wat de leidingen heeft gedaan. iedereen draagt zijn eigen verantwoordelheid en in dit geval draagt die loodgieter alleen het deel over wat hij erin heeft gezet en dat het niet lekt. niks meer of minder.
Om een of andere reden denken ze toch wel dat je het oplost, dan kun je van alles contractueel vast hebben gelegd. Een hele hoop mensen roepen gewoon A maar zeggen B.
Dan kunnen we er lang of kort over doen, maar dit is mijn ervaring. Als jij een andere ervaring hebt prima… Maar mij niet gezien.
[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 14-08-2022 13:09 ]
Dan kun je als garagehouder in een klein dorp je sleutels in de dichtsbijzijnde wilg ophangen....DutchWing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:08:
[...]
Ik heb gewoon zelf geen zin in gezeur met buren of familie.
Om een of andere reden denken ze toch wel dat je het oplost, dan kun je van alles contractueel vast hebben gelegd. Een hele hoop mensen roepen gewoon A maar zeggen B.
Dan kunnen we er lang of kort over doen, maar dit is mijn ervaring. Als jij een andere ervaring hebt prima… Maar mij niet gezien.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
als ik als bedrijf/persoon het hele verhaal aan heb gesloten en geinstalleerd van voor tot achter is het een ander verhaal. maar als een chiller niet werkt omdat de installatie erachter niet tof is of verkeerd ingeprogrammeerd houd het voor mij gewoon op.
Daarom werk ik ook niet voor mijzelfds23man schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:11:
[...]
Dan kun je als garagehouder in een klein dorp je sleutels in de dichtsbijzijnde wilg ophangen....
Ik snap dat heel goed, maar hoe moet een gewone man dit dan oplossen? Gewoon maar afwachten en achter aan op de wachtlijst komen? Ook niet wetende wat de prijzen zullen gaan doen over een half jaar of langer.DutchWing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:40:
Ik zou er eerlijk gezegd ook geen zin in hebben, dalijk werkt het niet en jij krijgt de schuld zoals gewoonlijk…
We zitten met z'n allen in een heel vervelende situatie. Er is te weinig aanbod van warmtepompen (en dit blijft nog wel een tijdje zo) en te weinig installateurs (en dat zal nog langer zo zijn).
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik ben dat ook helemaal met je eens!flippy schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:13:
dan word het een gevalletje "je kan het denken maar ik ga niet loodgieter zitten spelen omdat u niet begrijpt waar de verantwoordelijkheden vallen" naar de klant. ik kom niet verder dan een systeem waterzijdig bijvullen, iets wat de gebruiker van het pand ook kan/mag/moet.
als ik als bedrijf/persoon het hele verhaal aan heb gesloten en geinstalleerd van voor tot achter is het een ander verhaal. maar als een chiller niet werkt omdat de installatie erachter niet tof is of verkeerd ingeprogrammeerd houd het voor mij gewoon op.
Ik snap dat, jij snap dat, maar klanten proberen het vaak toch elke keer weer…
Als ik soms die discussies ziet bij mijn werkgever over de meest nutteloze dingen…
In mijn Remeha Calenta 40c zit reeds een terugslagklep. Klopt het dat deze voldoet?
het is een kunst om soms op een klantvriendelijke manier te zeggen dat de klant de boom in kan.DutchWing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:19:
[...]
Ik ben dat ook helemaal met je eens!
Als ik soms die discussies ziet bij mijn werkgever over de meest nutteloze dingen…
das deze op het CV deel zit en niet alleen het warmwaterdeel is dat goed.likewise schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:24:
Bij het parallel zetten van de WP aan de HR ketel moet er een terugslagklep worden geplaatst om hydraulische kortsluiting via de HR gasketel te voorkomen.
In mijn Remeha Calenta 40c zit reeds een terugslagklep. Klopt het dat deze voldoet?
[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 14-08-2022 13:26 ]
Hier in het topic vind ik er eigenlijk niets over. Iemand uit de branche of gebruiker die er ervaring mee heeft en me kan vertellen of mijn onderbuikgevoel terecht of onterecht is.
Ik had persoonlijk eerst iemand geregeld voor ik de spullen zou kopen, dat met levertijden dit ook een dilemma is snap ik volkomen.Jojan265 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:17:
[...]
Ik snap dat heel goed, maar hoe moet een gewone man dit dan oplossen? Gewoon maar afwachten en achter aan op de wachtlijst komen? Ook niet wetende wat de prijzen zullen gaan doen over een half jaar of langer.
We zitten met z'n allen in een heel vervelende situatie. Er is te weinig aanbod van warmtepompen (en dit blijft nog wel een tijdje zo) en te weinig installateurs (en dat zal nog langer zo zijn).
Er zullen echt wel installateurs zijn die het willen doen, via een bedrijf of privé bijklussen.
Misschien wel op werkspot etc?
Ik ken er namelijk zelf ook een paar die dat in hun privé tijd doen.
Ik heb al maanden een aanvraag op werkspot staan. Reactie...................geen!DutchWing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:31:
[...]
Ik had persoonlijk eerst iemand geregeld voor ik de spullen zou kopen, dat met levertijden dit ook een dilemma is snap ik volkomen.
Er zullen echt wel installateurs zijn die het willen doen, via een bedrijf of privé bijklussen.
Ik ben blij dat ik in ieder geval al 3 jaar verwarm met L/L. Wellicht dat een optie voor je? Begrijp dat het daar een stuk makkelijker is te regelen, zowel qua units als monteurs. L/W is een ramp ja.Jojan265 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:17:
[...]
Ik snap dat heel goed, maar hoe moet een gewone man dit dan oplossen? Gewoon maar afwachten en achter aan op de wachtlijst komen? Ook niet wetende wat de prijzen zullen gaan doen over een half jaar of langer.
Wat is je regio?wheli schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 07:59:
Ik ben ook alvast spullen gaan bestellen en heb ook nog geen mensen ervoor.DutchWing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:31:
[...]
Ik had persoonlijk eerst iemand geregeld voor ik de spullen zou kopen, dat met levertijden dit ook een dilemma is snap ik volkomen.
Maar ik denk dat je gewoon beiden in gang moet zetten.
Ken je overigens ook mensen in Z-O-Brabant, zeg maar de Kempen, die zoiets doen?
Je moet je eens afvragen wanneer alles compleet is als de opdrachtgever alles levert.DutchWing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:19:
[...]
Ik ben dat ook helemaal met je eens!
Nooit dus. En als je moet rijden om spullen erbij te halen mag het geen geld kosten of het is te duur. Omdat het op internet goedkoper is.
Heel makkelijk. Zelf de spullen leveren of verder zoeken.
Is er ook maar een verantwoordelijk. Dat ben je zelf.
En geen eindeloze discussie's
En niet omdat het nu druk is.
Nee.
Zo heb ik al altijd gewerkt vanaf 2007.
Ik krijg ook vaak de vraag als ik zelf de spullen regel wil jij het dan aansluiten?
Mensen weten het verschil niet tussen troep en kwaliteitsmateriaal, maar willen wel dat je troep aansluit en voor kwaliteitsspul garantie geeft. Er mist de helft en dat mag je dan zelf aanvullen maar wel voor de prijs van troep, de bent langer aan het puzzelen maar ja je uurloon is best fors.
Ik doe het niet meer, ik neem zelf de materialen mee en die betrek ik bij leveranciers die achter de schermen ook hulp aan bieden als ik dat nodig heb, eens een keer kostenloos meedenken in het voortraject als dat nodig is, spullen op voorraad houden, en cursussen geven om up to date te blijven.
Gereedschap wat is afgestemd op die materialen en dus ook de garantie.
En ja dat kost geld, wil men dat niet betalen en voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dan mag dat van mij, maar niet mij bellen met problemen als ik in het weekend een keertje in de Efteling loop omdat ik ook getrouwd ben en niet alleen op zondag het vlees wil snijden zeg maar.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Helaas is ons huis daar minder/niet geschikt voor. Ik had als tussenoplossing een Ventilatiewarmtepomp bedacht en ook al akkoord gegeven op een offerte (via Eneco). Helaas toen puntje bij paaltje kwam haakte de installateur af.MotorBeast schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:36:
Ik ben blij dat ik in ieder geval al 3 jaar verwarm met L/L. Wellicht dat een optie voor je? Begrijp dat het daar een stuk makkelijker is te regelen, zowel qua units als monteurs. L/W is een ramp ja.
Ik ben er ook helemaal klaar mee. Alle installateurs welke ik gevraagd heb, willen me niet eens meer op de wachtlijst zetten, bellen niet terug, reageren niet op mail, willen überhaupt niets met warmtepompen te maken hebben en ga zo maar door. Ik begrijp dat ik niet de enige ben en ze waarschijnlijk horendol worden.
Dus toch zelf maar een LG 7kW L/W monoblock gekocht en al geleverd (19 juli besteld, 21 juli geleverd). Nu rustig bezig om alles zelf maar te installeren. Is ook leuk werk en ben nu dus niet meer afhankelijk van anderen. Ik gebruik trouwens wel kwaliteitsmateriaal. Het is wel even schrikken wat dat tegenwoordig kost. Gelukkig kun je bij onze oosterburen nog wel kwaliteit kopen tegen iets gunstiger prijzen.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Of ik laat een installateur komen die de rest levert (of op zijn advies bestel ik de rest) en maak daar vooraf goede afspraken over.
Voor nu lag de prioriteit even bij ‘nummertje trekken en in de rij gaan staan’ voor een WP.
Edit: het lijkt erop dat LG beter kan leveren dan anderen, toch maar eens onderzoeken of ik daar een geschikte monoblock zie. (Zal alleen geen R290 worden dan)
[ Voor 16% gewijzigd door NovapaX op 14-08-2022 15:06 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Misschien maar vast een topic maken “wandverwarming aanbrengen en zelf stucen voor je warmtepomp”olafmol schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:06:
Ff wachten tot de eerste Oostblok klussers zich specialiseren in monobloc WP installaties. Met zo’n grote vraag onvermijdelijk. Gaat dan wel ten koste van het stucwerk
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Helaas niet, hun regio is toch meer van Breda t/m Amsterdam en alles wat daartussen valt.Rzaan schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 13:51:
[...]
Ik ben ook alvast spullen gaan bestellen en heb ook nog geen mensen ervoor.
Maar ik denk dat je gewoon beiden in gang moet zetten.
Ken je overigens ook mensen in Z-O-Brabant, zeg maar de Kempen, die zoiets doen?
Wat ik vooral mis in het OP van diverse warmtepomp topics is een uitgebreide toelichting over de verschillende materialen, bekende merken, verbindingen etc.NovapaX schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 14:48:
Ik heb op dit moment alleen de warmtepomp besteld (en de boiler ga ik ook vast bestellen). als ik de installatie helemaal zelf doe bestel ik rest van de spullen zelf.
Of ik laat een installateur komen die de rest levert (of op zijn advies bestel ik de rest) en maak daar vooraf goede afspraken over.
Voor nu lag de prioriteit even bij ‘nummertje trekken en in de rij gaan staan’ voor een WP.
Edit: het lijkt erop dat LG beter kan leveren dan anderen, toch maar eens onderzoeken of ik daar een geschikte monoblock zie. (Zal alleen geen R290 worden dan)
Ook het aansluiten van een warmtepomp is helemaal niet zo moeilijk.
YouTube heeft genoeg video’s van hoe radiatoren vervangen, leiding buigen, knellen, persen, solderen etc, dan is een monoblock niet ineens ingewikkeld
Beetje elektra kennis is alleen vereiste…
Niet denken maar doen
[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 14-08-2022 16:32 ]
Niet om 't een of ander. Maar als ik een installateur was, dan had ik ook 10x liever een complete installatie geoffreerd dan alleen even ergens de stekker er in mogen stoppen, even oneerbiedig gezegd. Je loopt inderdaad marge mis, wellicht hardware die je niet standaard in je assortiment hebt, en als er iets niet goed is dan ben jij die Pipo die het allemaal in orde.zou maken, en weer een discussie hebt en maar moet bewijzen dat het niet aan jouw installatiewerk ligt maar aan het deel waarin jij als koper van de warmtepomp zou voorzien.wheli schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 07:59:
Ik weet vergeleken met de rest hier weinig van de techniek. Inmiddels staat er een DJG boiletvat op zolder en een pana 7kw in bestelling (maart 22 besteld) die waarschijnlijk binnenkort geleverd wordt.
Ze hebben werk genoeg, dus waarom zouden ze de pap eten als ze de krenten er uit kunnen vissen.
Zo las ik ook hier van installateurs die liever nieuwbouw doen (1* alles goed doorrekenen, daarna xx keer hetzelfde bestellen) dan warmtepomp plaatsen in bestaande bouw, waarvan je nog geen theoretische info hebt over energiebehoefte en dergelijke.
[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 14-08-2022 17:24 ]
Daarnaast heb je geen last van een bewoner die op je vingers staat te kijken en door zijn geklets je van je werk af houdt of telkens afleidt. Stof vinden ze altijd heel vervelend en een waterkoelde boor schrikken ze al helemaal van._ferry_ schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:52:
[...]
Zo las ik ook hier van installateurs die liever nieuwbouw doen (1* alles goed doorrekenen, daarna xx keer hetzelfde bestellen) dan warmtepomp plaatsen in bestaande bouw, waarvan je nog geen theoretische info hebt over energiebehoefte en dergelijke.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Naam graag. Ik woon in de buurt van Breda. Mogen ze zelf spullen leveren.DutchWing schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 16:16:
[...]
Helaas niet, hun regio is toch meer van Breda t/m Amsterdam en alles wat daartussen valt.
[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 14-08-2022 17:40 ]
Welk merk en type was dat? Bij mijn Mitsubishi is het gemiddeld ook bijna 30W, wat over een heel jaar neerkomt op 193 kWh. Ongeveer evenveel als wat de WP aan koelen besteedt.... Best jammer, maar helaas nu niks aan te doen.IvoB2 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 08:55:
[...]
En na afschaffen saldering de beweging terug naar hout?
Gisteren de WP binnen- en buitenunit van de stroom gehaald. Blijkt dat deze een sluipverbruik hebben van 30-40W.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Tig keer meer dan er op jaarbasis aan koelen besteed wordt. (Tot op heden nl. 0 kWh voor deze unit).
En ik hoop echt dat het dit jaar niet warmer meer gaat worden (vooral 's nachts) dan tot nu toe.
[ Voor 22% gewijzigd door IvoB2 op 14-08-2022 18:33 ]
Raar en onwenselijk, heb alleen ervaring met de Airco's van Mitsubishi, ik heb met 3 binnen units op 1 buitenunit van Mitsubishi Heavy Industries 9watt sluipverbruik. Ik heb ook een enkele binnen\buiten unit, die heeft een sluipverbruik van 3watt. Ik heb het vermoeden dat dit voornamelijk aan de wifi modules van de binnenunits ligt.Andrehj schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:16:
[...]
Welk merk en type was dat? Bij mijn Mitsubishi is het gemiddeld ook bijna 30W, wat over een heel jaar neerkomt op 193 kWh. Ongeveer evenveel als wat de WP aan koelen besteedt.... Best jammer, maar helaas nu niks aan te doen.
Ik heb er overigens een 3600 watt zwave schakelaar tussen zitten dus de stroom gaat eraf als ze een tijdje niet meer in gebruik zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Pixal op 15-08-2022 22:59 ]
Ik krijg de mogelijkheid om over 4 maanden een LG warmtepomp geïnstalleerd te krijgen waarbij Daikin 6-9 maanden gaat duren.Remco45 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 17:41:
[...]
Eens met @KaDoos : als je voldoende groepen open laat (doen wij ook) is er niets aan de hand.
Wel een opmerking: met een eHsc (H = Heat) kan je niet koelen. Daarvoor is een eRsc (R=Reversible) of gelijksoortig nodig.
@gabn88 Overigens hoort LG niet in het rijtje thuis van merken als Mitsubishi Electric en Panasonic, zie ook deze post van onze "huistechneut" @Oxellaar :
https://gathering.tweaker...message/62981932#62981932
Dat verklaart wellicht de lagere prijs.
Hoe erg speelt de mindere kwaliteit van LG nog dat iemand weet of valt het hedendaags wel mee?
gewoon neerzetten en als over 5 jaar alsnog de brui eraan geeft op een total loss manier kan je alsnog verder kijken.AMARONE schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:11:
[...]
Ik krijg de mogelijkheid om over 4 maanden een LG warmtepomp geïnstalleerd te krijgen waarbij Daikin 6-9 maanden gaat duren.
Hoe erg speelt de mindere kwaliteit van LG nog dat iemand weet of valt het hedendaags wel mee?
5 jaar is toch wat snel. wat is in jouw optiek de levensduur van een Pana monobloc. Verwacht toch wel dat deze bij normal gebruik rond de 10 jaar + meegaat.flippy schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:30:
[...]
gewoon neerzetten en als over 5 jaar alsnog de brui eraan geeft op een total loss manier kan je alsnog verder kijken.
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Dat was mijn gedachte ook, maar even dubbelchecken voor dat ik de leidingen in de muur verwerkt heb..RulazZ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:31:
Is Armaflex niet ook al dampdicht?
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Geloof je nou echt dat een mono block van LG naar 5 jaar kapot is. Zo'n groot bedrijf die zijn naam verkloot met zo'n slecht product op de markt te zetten . Echt niet hoor.sailor_dg schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:38:
[...]
5 jaar is toch wat snel. wat is in jouw optiek de levensduur van een Pana monobloc. Verwacht toch wel dat deze bij normal gebruik rond de 10 jaar + meegaat.
Bij Flipy is allen pana en mitsu goed. Ik begin haast te geloven dat hij er aandelen in heeft.
Voor de rest is het allemaal vuilnis als we hem mogen geloven.
Doe gewoon je eigen onderzoek. Als het echt zo slecht is is er zat over te vinden op het internet.
En elk merk zal wel eens maandag ochtend product hebben.
Druk bezig met fancoils installeren, dus onder het dauwpunt koelen is wel de wens. Mogelijk koel ik met de andere radiatoren wel boven het dauwpunt maar dat is iets voor later.sailor_dg schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:43:
Mijn leidingen zijn niet dampdicht geisoleerd, maar ik koel wel op dit soort extreme dagen. Ik blijf middels HomeAssistant met koelen ruim boven het dauwpunt en terwijl het waarschijnlijk geen schoonheidsprijs verdiend werkt het prima.
jaartal is ook natte vingerwerk. 10 jaar halen ze wel ongeacht het merk (mits het geen echte chinese rommel is). maar als je constant op 55 graden gaat stoken moet je niet raar staan te kijken dat je naar een paar jaar nare geluidjes gaat horen uit de compressor.sailor_dg schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:38:
[...]
5 jaar is toch wat snel. wat is in jouw optiek de levensduur van een Pana monobloc. Verwacht toch wel dat deze bij normal gebruik rond de 10 jaar + meegaat.
je hoeft niet zelf te bedenken wat ik denk, dat doe ik wel.Adriaan71 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:43:
[...]
Geloof je nou echt dat een mono block van LG naar 5 jaar kapot is. Zo'n groot bedrijf die zijn naam verkloot met zo'n slecht product op de markt te zetten . Echt niet hoor.
Bij Flipy is allen pana en mitsu goed. Ik begin haast te geloven dat hij er aandelen in heeft.
Voor de rest is het allemaal vuilnis als we hem mogen geloven.
Doe gewoon je eigen onderzoek. Als het echt zo slecht is is er zat over te vinden op het internet.
En elk merk zal wel eens maandag ochtend product hebben.
en ik werk met ALLE merken (ook merken waar men hier nog nooit van heeft gehoord) en merk kan mij onder de streep als monteur geen bal schelen. ik deel alleen mee wat ik zie. en ik zie gewoon nooit vaak oude LG's en fujitsus op een dak staan (die het nog doen). mitsubishi's, daikins en panasonics van 15~20 jaar oud op een dak? ja, stapels ervan. soms vele dozijnen ervan op 1 dak.
dat je het niet eens bent met wat gewoon de harde realiteit is kan ik niks aan doen, maar dat veranderd niks aan het feit dat sommige merken oud worden op daken en andere binnen 5~10 jaar er al weer af worden getakeld.
TL;DR: die sneren kan je even thuis laten.
Jij zal best wel verstand hebben als koel technicus monteur. Daar twijfel ik niet aan met je 250 split reparaties jaar.flippy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:54:
[...]
jaartal is ook natte vingerwerk. 10 jaar halen ze wel ongeacht het merk (mits het geen echte chinese rommel is). maar als je constant op 55 graden gaat stoken moet je niet raar staan te kijken dat je naar een paar jaar nare geluidjes gaat horen uit de compressor.
[...]
je hoeft niet zelf te bedenken wat ik denk, dat doe ik wel.
en ik werk met ALLE merken (ook merken waar men hier nog nooit van heeft gehoord) en merk kan mij onder de streep als monteur geen bal schelen. ik deel alleen mee wat ik zie. en ik zie gewoon nooit vaak oude LG's en fujitsus op een dak staan (die het nog doen). mitsubishi's, daikins en panasonics van 15~20 jaar oud op een dak? ja, stapels ervan. soms vele dozijnen ervan op 1 dak.
dat je het niet eens bent met wat gewoon de harde realiteit is kan ik niks aan doen, maar dat veranderd niks aan het feit dat sommige merken oud worden op daken en andere binnen 5~10 jaar er al weer af worden getakeld.
TL;DR: die sneren kan je even thuis laten.
Gelukkig staan er wat meer in Nederland die wel goed fuctioneren.
Alleen jammer dat je altijd zo en uitgesproken mening hebt . En dan kan ik mijn mond niet houden. Dat heb ik namelijk nog nooit in mijn leven gedaan.
Ik heb zelf ook een voorkeur voor Vaillant maar ik schijt nooit een ander merk onder. Dat is het verschil.
Maar nu zeg je weer dat Mitsubishi , Panasonic en Daikins 15 tot 20 jaar op het dak staat. Dat geloof ik ook wel.
Maar in een vorige post van je zeg je dit over Daikins .
Dat komt mij over als tegenstrijdig of zie ik dat verkeerd.
Printplaten, verdampers oxideren erg snel door lage kwaliteit materiaal en geen/weinig coating om maar wat te noemen. In elk geval als je het vergelijk met de conccurentie. Daikin is hierin ook al flink uit de boom gevallen en heeft elke tak meegenomen naar beneden....
Het zijn doorgaans geen dingen die problemen opleveren in de eerste 5 jaar of zo. Maar als je daarna wat hebt worden reparaties al erg snel richting total loss qua kosten. Veel verdampers/condensors in het buitendeel hebben na een jaartje of 10 op een dak al snel de consistentie van gatenkaas koelmiddeltechnisch gezien.
Maar ik zal het hierbij laten en je in je waarde laten.
dat zie je inderdaad verkeerd.Adriaan71 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:12:
[...]
Dat komt mij over als tegenstrijdig of zie ik dat verkeerd.
wil je echt de ins en outs weten stuur maar een DM. dan houden we het topic beetje netjes.
[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 16-08-2022 10:18 ]
Ik vraag het omdat in onze nieuwbouw woning vloerverwarming op het gelijkvloers komt en boven ventiloconvectoren. In de zomer hopen we daarmee voldoende te kunnen koelen, maar we weten niet goed als dit realistisch is.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ik heb sinds kort zowel L/L als L/W beneden en heb de L/W dit jaar alleen een dag of 2 op koelen gehad om het te testen. Koelen met alleen de vloer heeft 2 grote nadelen, je koelt eigenlijk de verkeerde kant van de ruimte (de warmte zit bovenin) en je verlaagt de luchtvochtigheid niet, wat misschien nog wel belangrijker is dan de temperatuur verlagen. Ik moet de verdeler nog wat beter isoleren met armaflex, dan zou ik de temperatuur iets onder het douwpunt kunnen gooien en dan zou het wat beter moeten gaan c.q. meer vermogen kwijt moeten kunnen.Broodro0ster schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:26:
Zijn hier mensen die de afgelopen dagen hun lucht-water warmte pomp gebruikt hebben om te koelen met vloer verwarming of ventiloconvectoren? Hebben jullie het hiermee voldoende afgekoeld gekregen?
Ik vraag het omdat in onze nieuwbouw woning vloerverwarming op het gelijkvloers komt en boven ventiloconvectoren. In de zomer hopen we daarmee voldoende te kunnen koelen, maar we weten niet goed als dit realistisch is.
Het doet ook echt wel wát hoor, maar veel meer dan 2-3 graden verlagen gaat bij mij eigenlijk niet. Maargoed, dat kan in een super goed geisoleerde nieuwbouwwoning al genoeg zijn natuurlijk en het hangt ook af van je wensen c.q. verwachtingen. E.g. wil je net even wat omlaag in temperatuur beneden dan kan het voldoende zijn. De L/L koelt iig vele malen beter en trekt het ook makkelijk zonder de L/W erbij, dus dat is nu mijn modus.
Als je echt laag in de temperatuur wilt, vooral ook de luchtvochtigheid omlaag wil brengen en nu de mogelijkheid hebt zou ik zeker overwegen om beneden ook een fancoil of ventiloconvector te plaatsen voor het koelen. Je hebt dan wel een afvoer nodig voor het condenswater als je onder het douwpunt gaat.
All-electric.
Nou ik denk voor de meelezers best wel interessant waarom Daikin eerst het Flippy-kenmerk "slecht" heeft gekregen en nu wel goed wordt bevonden? Ik was nl ook wel benieuwd toen ik het las.flippy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:14:
[...]
dat zie je inderdaad verkeerd.
wil je echt de ins en outs weten stuur maar een DM. dan houden we het topic beetje netjes.
Het gaat niet zozeer om temperatuur verlagen, maar meer om de temperatuur laag houden met L/W heb ik het idee. Bij ons is de kamertemperatuur in de woonkamer niet boven de 23 C uitgekomen de afgelopen week. De luchtvochtigheid begon inderdaad wel langzaam op te lopen, dus dat is inderdaad het grote nadeel tov L/L.RonJ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
Het doet ook echt wel wát hoor, maar veel meer dan 2-3 graden verlagen gaat bij mij eigenlijk niet. Maargoed, dat kan in een super goed geisoleerde nieuwbouwwoning al genoeg zijn natuurlijk en het hangt ook af van je wensen c.q. verwachtingen. E.g. wil je net even wat omlaag in temperatuur beneden dan kan het voldoende zijn.
Sidenote: Vrouwlief besloot wel gisteravond om de vloer te dweilen terwijl ik van huis was, en toen constateerden we wel dat het heel lang duurde voor de vloer weer droog was (dauwpunt was ook 17 graden buiten toen inmiddels).
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:38 ]
Hoe zit het eigenlijk met de zelfklevende Armaflex?Ronald.42 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:59:
[...]
Armaflex is mits het goed dicht verlijmd geplaatst wordt dampdicht.
Ik gebruik deze lijm, maar mischien zijn er ook andere soorten die voldoen dat weet ik niet.
[Afbeelding]
Jammer dat je op de bovenverdieping geen vloerverwarming hebt genomen. Was qua kosten niet duurder geweest en je had veel beter /harder kunnen koelen!Broodro0ster schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:26:
Zijn hier mensen die de afgelopen dagen hun lucht-water warmte pomp gebruikt hebben om te koelen met vloer verwarming of ventiloconvectoren? Hebben jullie het hiermee voldoende afgekoeld gekregen?
Maar het doet altijd wat !
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:38 ]
Heb nu ook de leiding door een houten balk ongeisoleerd zitten (hout isoleert immers ook) maar zo te lezen is dat dan toch niet zo'n slim plan. Kan het nog aanpassen gelukkig.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:39 ]
[ Voor 115% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:39 ]
simpel kom het hier op neer: als ik naar een daikin word gestuurd die niet meer werkt is het 95% van de tijd een daikin uit 2017 of later en is het te weinig gas door lekkage (niet de schuld van daikin) en de rest van de tijd (dus de 95% dat het wel de schuld van daikin is) is het gewoon altijd een kapotte printplaat.olafmol schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:53:
[...]
Nou ik denk voor de meelezers best wel interessant waarom Daikin eerst het Flippy-kenmerk "slecht" heeft gekregen en nu wel goed wordt bevonden? Ik was nl ook wel benieuwd toen ik het las.
hoe moet ik dan nog met een strak gezicht zeggen dat daikin een goede koop is in 2022? ik heb nog 0 aanwijzingen dat daikin die problemen op heeft gelost.
voor elke 10 printplaten die ik vervang in splitsystemen zijn er 9 van daikin.
en dat daikin splitje wat er sinds 2005 naast staat te pruttelen heeft nergens last van....
voor het gehele marktplaatje is daikin nog steeds niet verkeerd om te kopen, de rest van hun spul zit gewoon tof in elkaar. je moet alleen niet gaan denken dat elk merk perfect is. bij daikin moet je gewoon erop rekenen dat je na 5 jaar een nieuwe printplaat erin moet drukken en bij panasonic gaan ze stuk als je hem neerzet of in de eerste week dat die draait. maakt ze dat slecht? ja en nee, men moet alleen niet denken dat als men iets slechts zegt over een merk (ongeacht wat het is) dat dat het laatste woord is. ondanks dat gezeik is daikin nog steeds een stuk betere koop dan een chinees ding met een nederlandse sticker erop.
[ Voor 35% gewijzigd door flippy op 16-08-2022 11:32 ]
Hmm, dat geeft me wel een dilemma dan, heb net 3 nieuwe buitenunits van ze opgehangen dit voorjaar. Ik heb nog wat spuitbussen met 2-componenten conformal coating liggen (gebruikt om een TV tuin-proof te maken), daar zou ik de printplaten zelf wel fatsoenlijk mee kunnen coaten tegen corrosie, maar dan void ik natuurlijk mn garantie de eerste 5 jaar. Maar het pas ná de garantie doen werkt eerder averechts.flippy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:25:
[...]
simpel kom het hier op neer: als ik naar een daikin word gestuurd die niet meer werkt is het 95% van de tijd een daikin uit 2017 of later en is het te weinig gas door lekkage (niet de schuld van daikin) en de rest van de tijd (dus de 95% dat het wel de schuld van daikin is) is het gewoon altijd een kapotte printplaat.
hoe moet ik dan nog met een strak gezicht zeggen dat daikin een goede koop is in 2022? ik heb nog 0 aanwijzingen dat daikin die problemen op heeft gelost.
voor elke 10 printplaten die ik vervang in splitsystemen zijn er 9 van daikin.
en dat daikin splitje wat er sinds 2005 naast staat te pruttelen heeft nergens last van....
voor het gehele marktplaatje is daikin nog steeds niet verkeerd om te kopen, de rest van hun spul zit gewoon tof in elkaar. je moet alleen niet gaan denken dat elk merk perfect is. bij daikin moet je gewoon erop rekenen dat je na 5 jaar een nieuwe printplaat erin moet drukken en bij panasonic gaan ze stuk als je hem neerzet of in de eerste week dat die draait. maakt ze dat slecht? ja en nee, men moet alleen niet denken dat als men iets slechts zegt over een merk (ongeacht wat het is) dat dat het laatste woord is. ondanks dat gezeik is daikin nog steeds een stuk betere koop dan een chinees ding met een nederlandse sticker erop.
All-electric.
[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:39 ]
Volgens mij zegt Flippy dat 95% van de Daikin storingen komt door lekkage, en dat dat niet aan Daikin zelf ligt?RonJ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:43:
[...]
Hmm, dat geeft me wel een dilemma dan, heb net 3 nieuwe buitenunits van ze opgehangen dit voorjaar. Ik heb nog wat spuitbussen met 2-componenten conformal coating liggen (gebruikt om een TV tuin-proof te maken), daar zou ik de printplaten zelf wel fatsoenlijk mee kunnen coaten tegen corrosie, maar dan void ik natuurlijk mn garantie de eerste 5 jaar. Maar het pas ná de garantie doen werkt eerder averechts.
nee, 95% van de storingen die NIET aan lekkages liggen zijn defecte printplaten (en aanverwante zaken).olafmol schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:44:
[...]
Volgens mij zegt Flippy dat 95% van de Daikin storingen komt door lekkage, en dat dat niet aan Daikin zelf ligt?
iets is momenteel beter dan niets.Ronald.42 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:44:
Daarom heb ik ook een Chinees ding met een chinese sticker gekocht, veule beter.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
![]()
kijk even op de britse forums, die dingen zijn erg populair daar, al zitten ze daar in rvs behuizingen.
[ Voor 60% gewijzigd door flippy op 16-08-2022 11:47 ]
Hij had het over 2x 95% van de tijd, dat was me ook niet helemaal duidelijkolafmol schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:44:
[...]
Volgens mij zegt Flippy dat 95% van de Daikin storingen komt door lekkage, en dat dat niet aan Daikin zelf ligt?
De kans zou hoe dan ook wel vrij klein zijn, maar als ik het zelf makkelijk kan voorkomen (kan heel makkelijk bij de units en heb ze vaker uit elkaar gehaald) dan scheelt dat wel een behoorlijk dure print later, want die gaat natuurlijk precies stuk als ze uit de 5 jaar garantie lopen
All-electric.
Eh, je zegt hierboven dit:flippy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:46:
[...]
nee, 95% van de storingen die NIET aan lekkages liggen zijn defecte printplaten (en aanverwante zaken).
Ik probeer je te snappen: als ik je nu goed begrijp zeg je dus dat het 95% van de tijd aan kapotte printplaat is? En de overige 5% van de defecten komt door lekkage?"als ik naar een daikin word gestuurd die niet meer werkt is het 95% van de tijd een daikin uit 2017 of later en is het te weinig gas door lekkage (niet de schuld van daikin) en de rest van de tijd (dus de 95% dat het wel de schuld van daikin is) is het gewoon altijd een kapotte printplaat."
[ Voor 12% gewijzigd door olafmol op 16-08-2022 11:50 ]
dat is beetje het probleem. ik zou wel die print goed in de coating soppen maar dat doe ik met alles zon beetje, ook de panasonic print. garantie hebben en garantie krijgen zijn 2 verschillende zaken....RonJ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:47:
[...]
Hij had het over 2x 95% van de tijd, dat was me ook niet helemaal duidelijk![]()
De kans zou hoe dan ook wel vrij klein zijn, maar als ik het zelf makkelijk kan voorkomen (kan heel makkelijk bij de units en heb ze vaker uit elkaar gehaald) dan scheelt dat wel een behoorlijk dure print later, want die gaat natuurlijk precies stuk als ze uit de 5 jaar garantie lopen
Bel er eens een paar op, zou ik zeggen.
Panasonic wordt sowieso begin 2023
Mijn aircosysteem is van Mitsubishi Electric, en die doet het qua standby-verbruik juist weer erg goed. 1 buitenunit met twee binnenunits hebben samen een verbruik van minder dan 3 Watt. Daarom snap ik ook niet waarom mijn L/W WP van hetzelfde merk een factor 10 (!) meer moet verbruiken in standby.Pixal schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 22:57:
Raar en onwenselijk, heb alleen ervaring met de Airco's van Mitsubishi, ik heb met 3 binnen units op 1 buitenunit van Mitsubishi Heavy Industries 9watt sluipverbruik. Ik heb ook een enkele binnen\buiten unit, die heeft een sluipverbruik van 3watt. Ik heb het vermoeden dat dit voornamelijk aan de wifi modules van de binnenunits ligt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Het jammere is dat je twee sytemen hebt die voor een juiste werking verschillende temperaturen nodig hebben zowel in de zomer als de winter. Dan kun je niets anders als mengen, en dat is zonde voor de effeciency.Broodro0ster schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:26:
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Bij een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning kun je veel verder koelen met vloerkoeling. Bij mij is beneden nu 22.5 graden. 1e verdieping 24 graden en 2e verdieping 26 graden. En dat bij een buitentemperatuur van ca 30 graden.RonJ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:45:
Het doet ook echt wel wát hoor, maar veel meer dan 2-3 graden verlagen gaat bij mij eigenlijk niet. Maargoed, dat kan in een super goed geisoleerde nieuwbouwwoning al genoeg zijn natuurlijk en het hangt ook af van je wensen c.q. verwachtingen.
En ik kan nog veel lager (vloer is met 22 graden nog ver boven dauwpunt).
Ik ga binnenkort met mijn eigen WP aan de slag, maar ben toch een beetje bang dat het niet gaat werken (weinig afgifte, alleen radiatoren, hogere temp nodig...). Ga natuurlijk gewoon een beetje sleutelen en instellen maar mocht het toch niet lukken dan weet ik of het een optie is om hem weer te koop te zetten.
Direct een WP krijgen is natuurlijk een dikke plus in de huidige situatie, maar je kan geen subsidie aanvragen als die niet nieuws is voor zover ik weet. Het wordt ook een Midea en dat merk krijg hier nog niet zo veel lof
Bezint eer ge begint uiteraard, dus zoek zoveel mogelijk uit en theoretisch moet het gaan, maar goed de praktijk kan weerbarstiger zijn
Bedankt om jouw bevindingen te delen. Ik ben mij er van bewust dat lucht/lucht de beste keus is om te koelen in de zomer. Maar als we met lucht/water het op de heetste dagen wat aangenamer kunnen krijgen hoeven we misschien geen extra investeringen te doen.RonJ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 10:45:
[...]
Ik heb sinds kort zowel L/L als L/W beneden en heb de L/W dit jaar alleen een dag of 2 op koelen gehad om het te testen. Koelen met alleen de vloer heeft 2 grote nadelen, je koelt eigenlijk de verkeerde kant van de ruimte (de warmte zit bovenin) en je verlaagt de luchtvochtigheid niet, wat misschien nog wel belangrijker is dan de temperatuur verlagen. Ik moet de verdeler nog wat beter isoleren met armaflex, dan zou ik de temperatuur iets onder het douwpunt kunnen gooien en dan zou het wat beter moeten gaan c.q. meer vermogen kwijt moeten kunnen.
Het doet ook echt wel wát hoor, maar veel meer dan 2-3 graden verlagen gaat bij mij eigenlijk niet. Maargoed, dat kan in een super goed geisoleerde nieuwbouwwoning al genoeg zijn natuurlijk en het hangt ook af van je wensen c.q. verwachtingen. E.g. wil je net even wat omlaag in temperatuur beneden dan kan het voldoende zijn. De L/L koelt iig vele malen beter en trekt het ook makkelijk zonder de L/W erbij, dus dat is nu mijn modus.
Als je echt laag in de temperatuur wilt, vooral ook de luchtvochtigheid omlaag wil brengen en nu de mogelijkheid hebt zou ik zeker overwegen om beneden ook een fancoil of ventiloconvector te plaatsen voor het koelen. Je hebt dan wel een afvoer nodig voor het condenswater als je onder het douwpunt gaat.
Ons project was al gestart toen we beslist hebben om over te stappen naar een warmtepomp. In België was gas lange tijd de beste keuze, maar afgelopen zomer zagen we de bui hangen en wouden we toch over naar een warmtepomp.Grolsch schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:01:
[...]
Jammer dat je op de bovenverdieping geen vloerverwarming hebt genomen. Was qua kosten niet duurder geweest en je had veel beter /harder kunnen koelen!
Maar het doet altijd wat !
Helaas was onze vergunning enzo al aangevraagd en om goed te zijn moest ons huis 10-15cm hoger worden om een dikkere vloeropbouw te kunnen doen voor vloerverwarming op het eerste verdiep. Dat was helaas niet meer mogelijk. Dus ofwel lage plafonds ofwel ventiloconvectoren.
Gezien ventiloconvectoren een "snel" systeem zijn, zie ik hier ook wel voordelen voor de kinderkamers en bureau. Ik lees in ieder geval positieve ervaringen in de DBE thread als het over verwarmen gaat, dus ik hoop dat we de juiste keuze gemaakt hebben.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ta 22 en dan 22,5 C beneden? Dan moet je wel bizar veel afgifte hebben?Andrehj schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:20:
[...]
Bij een goed geïsoleerde nieuwbouwwoning kun je veel verder koelen met vloerkoeling. Bij mij is beneden nu 22.5 graden. 1e verdieping 24 graden en 2e verdieping 26 graden. En dat bij een buitentemperatuur van ca 30 graden.
En ik kan nog veel lager (vloer is met 22 graden nog ver boven dauwpunt).
Normaal doe ik alleen de buitenkant met een sopje (autoshampoo met wax) maar deze keer ook de fans en roosters maar eens gereinigd.
Wat me opviel is dat er op de bodemplaat (drain pan) en in de hoeken best al veel roest zit.
Heb het eerst goed schoongespoeld, schoon geblazen met een compressor en toen ingespoten met Fertan roestomzetter. Vandaag de behandeling herhaald (dus weer schoonspoelen en Fertan er op spuiten).
Iemand nog tips hoe ik die laag vervolgens afwerk voor extra bescherming? Je kan er niet bepaald goed bij op de meeste plekken... Of gewoon volgend jaar weer met Fertan aan de slag (het beschermt sowieso 6 maanden)?
[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-08-2022 13:55 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Zijn Ta ligt (veel) lager, maar de vloer temperatuur is 22 graden.RulazZ schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:43:
[...]
Ta 22 en dan 22,5 C beneden? Dan moet je wel bizar veel afgifte hebben?
Ik schat Ta 18 ofzo
Dit topic is gesloten.
![]()
:strip_exif()/f/image/2FGALIF2RfoWP1TPcZ76tDFt.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Sq3hjFPSymlKxWx6R24zibyX.jpg?f=fotoalbum_tile)