flippy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:54:
[...]
jaartal is ook natte vingerwerk. 10 jaar halen ze wel ongeacht het merk (mits het geen echte chinese rommel is). maar als je constant op 55 graden gaat stoken moet je niet raar staan te kijken dat je naar een paar jaar nare geluidjes gaat horen uit de compressor.
[...]
je hoeft niet zelf te bedenken wat ik denk, dat doe ik wel.
en ik werk met ALLE merken (ook merken waar men hier nog nooit van heeft gehoord) en merk kan mij onder de streep als monteur geen bal schelen. ik deel alleen mee wat ik zie. en ik zie gewoon nooit vaak oude LG's en fujitsus op een dak staan (die het nog doen). mitsubishi's, daikins en panasonics van 15~20 jaar oud op een dak? ja, stapels ervan. soms vele dozijnen ervan op 1 dak.
dat je het niet eens bent met wat gewoon de harde realiteit is kan ik niks aan doen, maar dat veranderd niks aan het feit dat sommige merken oud worden op daken en andere binnen 5~10 jaar er al weer af worden getakeld.
TL;DR: die sneren kan je even thuis laten.
Jij zal best wel verstand hebben als koel technicus monteur. Daar twijfel ik niet aan met je 250 split reparaties jaar.
Gelukkig staan er wat meer in Nederland die wel goed fuctioneren.
Alleen jammer dat je altijd zo en uitgesproken mening hebt . En dan kan ik mijn mond niet houden. Dat heb ik namelijk nog nooit in mijn leven gedaan.
Ik heb zelf ook een voorkeur voor Vaillant maar ik schijt nooit een ander merk onder. Dat is het verschil.
Maar nu zeg je weer dat Mitsubishi , Panasonic en Daikins 15 tot 20 jaar op het dak staat. Dat geloof ik ook wel.
Maar in een vorige post van je zeg je dit over Daikins .
Dat komt mij over als tegenstrijdig of zie ik dat verkeerd.
Printplaten, verdampers oxideren erg snel door lage kwaliteit materiaal en geen/weinig coating om maar wat te noemen. In elk geval als je het vergelijk met de conccurentie. Daikin is hierin ook al flink uit de boom gevallen en heeft elke tak meegenomen naar beneden....
Het zijn doorgaans geen dingen die problemen opleveren in de eerste 5 jaar of zo. Maar als je daarna wat hebt worden reparaties al erg snel richting total loss qua kosten. Veel verdampers/condensors in het buitendeel hebben na een jaartje of 10 op een dak al snel de consistentie van gatenkaas koelmiddeltechnisch gezien.
Maar ik zal het hierbij laten en je in je waarde laten.