Vraag

• Martijn93
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-10 22:15
Ik heb deze week mijn eerste woning gekocht.
Het is een 2 onder 1 kap woning van 1963. Sleutel heb ik nog niet, maar ben wel al aan het bedenken hoe/wat ik allemaal wil gaan verbouwen. Dus is dit natuurlijk het juiste moment om me te oriënteren in de wereld van warmtepompen.

De woning heeft een woonoppervlakte van 122 m2 en een inhoud van 526 m3.
Bijna alle ramen zijn al voorzien van dubbel glas. De spouwmuur is geïsoleerd, ik weet alleen niet waarmee.

Ik wil beneden vloerverwarming gaan leggen. Eigenlijk geen radiatoren meer beneden dus.
Koken wil ik op inductie gaan doen, dus hiervoor ook geen gas meer nodig.

Momenteel op de eerste verdieping 4 slaapkamers van 16,11,11 en 5m2. De slaapkamer van 5m2 wil ik opofferen om hier badkamer van te maken aangezien deze nu beneden is.
De grootste slaapkamer wil ik voorzien van airco, of zo maken dat ik de optie heb om hier in de toekomst airco te voorzien.

Badkamer zal waarschijnlijk zonder bad worden. Op het moment ben ik nog maar alleen, maar ik wil wel graag dat met 2 personen kort na elkaar douchen ook mogelijk is met warm water.

Kortom, alles moet nog aangepast worden en eigenlijk is "alles" nog mogelijk zo lang de kosten dit toe laten.
Bedoeling is ook dat er uiteindelijk zonnepanelen komen en een vaste trap naar de zolder maar dit is allemaal voorlopig nog niet aan de orde.

Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
??
Afgiftesysteem
- De benedenverdieping zal vloerverwarming komen te liggen het zal hier dan gaan om +- 64 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, ? groepen, ? daarvan staan altijd open.
- 3 radiatoren voor de slaapkamers en 1 voor de badkamer?, totale afgifte bij 40 graden ? kW, waterinhoud in totaal ? liter
SWW:
- plek voor boiler
Ja, op zolder indien mogelijk.

- X liter nodig
Ik lees dat 300 genoeg is voor een gezin, zou het slim zijn om dit direct te voorzien of is dit overkill en zonde?

- DWTW aanwezig?
Nee, wel een optie uiteraard.
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, zuinig, verkrijgbaarheid, design, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk

Aangezien dit een aardige verbouwing zal gaan worden mag het best nog een aantal weken/maanden duren voordat de apparatuur geleverd kan worden.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed
Wil graag zo veel mogelijk zelf doen, zelf alles voorbereiden en misschien enkel (een gedeelte van) het aansluiten uitbesteden.

Apparatuur zou misschien op zolder kunnen afhankelijk van het gewicht hiervan. (Houten zolder dek)
Of in de berging, maar dan zit ik wel ver van de douche af en zal ik hiervoor waarschijnlijk iets anders moeten bedenken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3tLfc7W50VCbEXrKVIGtjhi4Jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWERsqITJvUFJZuI9FSZpVuY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MDa47Gg001Yz2mT7uCrG_d9-Q38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wsygPhz68R3THe6sFVJwQmwo.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:34
Ik denk dat een warmtepomp het laatste is waar je je, nu je voor een eerste grote verbouwing staat, druk om moet maken. In grote lijnen zijn primair van belang:
A. Zeer goede isolatie (dak, vloer, gevels en glas) Zie de gegevens van de huidige situatie boven water te krijgen.
B. Mogelijkheden voor een ventilatiesysteem met warmteterugwinning onderzoeken.
C. Warmteafgifte systeem/capaciteit bepalen op basis van de beschikbare informatie.
D. Elektrische installatie voorbereiden (3 fase)

Hier heb je al een hele klus aan maar is wèl van essentieel belang voor een optimale toepassing en werking van een warmtepomp.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Wat betreft gasverbruik: kijk op de meter naar de hoeveelheid gas en het jaartal. Deel dat op elkaar en je hebt een indicatie wat er door de vorige bewoners verstookt is per jaar.

• Martijn93
Jan Workum schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:54:
Ik denk dat een warmtepomp het laatste is waar je je, nu je voor een eerste grote verbouwing staat, druk om moet maken. In grote lijnen zijn primair van belang:
A. Zeer goede isolatie (dak, vloer, gevels en glas) Zie de gegevens van de huidige situatie boven water te krijgen.
C. Warmteafgifte systeem/capaciteit bepalen op basis van de beschikbare informatie.

Hier heb je al een hele klus aan maar is wèl van essentieel belang voor een optimale toepassing en werking van een warmtepomp.
Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest.
Er komt vloerverwarming, maar hiervoor gaat wel de gehele vloer op de benedenverdieping er uit en zal deze ook goed geïsoleerd worden. De spouwmuren zijn al geïsoleerd. Woning is voorzien van dubbel glas, op 2 kleine ramen na. 1 op het toilet en 1 bij de trap. Deze wil ik waarschijnlijk wel vervangen. Misschien wel nog een optie om bij de overige ramen uiteindelijk van dubbel glas naar HR++ te gaan als het budget dit toe laat (in ieder geval voor de ruimtes waar gestookt wordt).

Het dak is al geïsoleerd, al zal dit minimaal zijn en altijd beter kunnen. Aangezien er ook (nog) geen vaste trap naar zolder is, zou dit naar mijn idee ook minder warmteverlies naar zolder en dus via het dak betekenen.

Ook misschien handig om te vermelden dat ik denk dat de ketel die nu op zolder staat ongeveer net zo oud is als de woning en SWW van de geiser af komt.

Kortom, hier zal ik toch iets mee moeten doen. Nu nog een CV ketel hangen lijkt me niet meer helemaal van deze tijd? Vooral niet met de huidige gasprijzen. Maar misschien zit ik er hier langs en kun je mij overtuigen.

Elektrische installatie wil ik ook aan gaan passen (Ben zelf elektricien) en er zal dus ook een 3 fase aansluiting komen.
MarkS90 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 10:16:
Wat betreft gasverbruik: kijk op de meter naar de hoeveelheid gas en het jaartal. Deel dat op elkaar en je hebt een indicatie wat er door de vorige bewoners verstookt is per jaar.
Deze weet ik helaas nog niet. Ik krijg 1 oktober de sleutel pas maar ben me alvast aan het oriënteren. ;)

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Ik zou zo en zo zorgen dat je je hele woning voorziet van een afgifte systeem voor lage temperatuur.

Bg grond vloerverwarming hoh 100mmgroepen max 8m2 slangen per groep. slangen 16x2 of 20x2
Badkamer ook vloerverwarming neer leggen zelfde als hier boven.

Lekker alle groepen open laten staan en de installatie goed inregelen. Draaien op WAR met kamer bijschakeling op uitgebreid. Dan is je woonkamer je referentie ruimte wat de warmtepomp aanstuurt.

Restante kamers kan je voorzien van LTV verwarming of overmaatse normale radiatoren. Als je die berekend 80 Watt per m2 aanhoud zit je goed.

Dus een kamer van 4,7 x 3,5 = 16,45m2 x 80watt/m2 = 1316 Watt bij een Ta van 35/30. ( wel dure radiatoren LTV )

Zo kan je ook alle ander kamers berekenen .

Dan kan je alle kamers goed opwarmen als het wil .

Je kan ook overwegen een droog systeem vloerverwarming aan te leggen.. Dan heb je helemaal geen radiatoren meer nodig.

Voor een boiler zou ik inderdaad een 300ltr nemen. Ben je meteen voorbereid op de toekomst met gezins uitbreiding. Je hoeft de boiler ook niet elke dag op te warmen als je allen bent.

Of je gaat op hele lage boiler temperatuur werken wat de COP ook ten goede komt.

Met een 7KW bij -10 warmtepomp moet het wel goed komen met je woning . Maar zou nog wel even het gasverbruik uitzoeken per jaar om het te controleren.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Jan Workum schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 00:54:

weer trappen we in dezelfde valkuil. helemaal niks wat je benoemt heeft invloed op een warmtepomp. iolatie heeft niks te maken met je warmteproductie, alleen de hoeveelheid warmte die nodig is. wachten op afgifte is compleet niet relevant omdat de afgifte compleet op de schop gaat en kan aanpassen naar wat er nodig is. niet andersom.
3 fase heeft ook niks te maken met welk of geen warmtepomp, alleen of je de inductieplaat tegelijk aan kan zetten. WTW ventilatie is helemaal een dood paard in vergelijking met de enorme winsten die je met een warmtepomp maakt.

ontopic:

waar hangt de CV nu? je gaat de badkamer verplaatsen maar houd dat ook in dat je de warmwater "Voeding" gaat verplaatsen? kan je ventueel een boiler in de berging of zo kwijt? even wat meer richten naar de pracitsche zaken wat opties zijn qua plaatsing van materiaal.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 15-08-2022 23:52 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Jan Workum
flippy schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 23:24:
[...]

weer trappen we in dezelfde valkuil. helemaal niks wat je benoemt heeft invloed op een warmtepomp. iolatie heeft niks te maken met je warmteproductie, alleen de hoeveelheid warmte die nodig is. wachten op afgifte is compleet niet relevant omdat de afgifte compleet op de schop gaat en kan aanpassen naar wat er nodig is. niet andersom.
3 fase heeft ook niks te maken met welk of geen warmtepomp, alleen of je de inductieplaat tegelijk aan kan zetten. WTW ventilatie is helemaal een dood paard in vergelijking met de enorme winsten die je met een warmtepomp maakt.

ontopic:

waar hangt de CV nu? je gaat de badkamer verplaatsen maar houd dat ook in dat je de warmwater "Voeding" gaat verplaatsen? kan je ventueel een boiler in de berging of zo kwijt? even wat meer richten naar de pracitsche zaken wat opties zijn qua plaatsing van materiaal.
Als je een COP van 2 nastreeft is het inderdaad niet essentieel je huis goed te isoleren en het warmteafgiftesysteem op orde te hebben. 3 fase is ook niet nodig als je het zonder verwarmingselement wil doen of toch geen spijt krijgt van te weinig zonnepanelen of een 1 fase laadstation. Denk vooral niet verder dan je neus lang is en leg de adviezen gewoon terzijde.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:49
[...]

ontopic:

Toch wel, des te minder warmte je er in hoeft te stoppen des te lager de energierekening. Betere isolatie zal een lagere warmteproductie vereisen.

Daarom lijkt het mij verstandig om nu al na te gaan wat je wilt. Wil je vloerverwarming en later koelen via je vloer, of wil je voor fancoils gaan en condenserend gaan koelen? Ga je voor fancoils dan zal je toch al afvoeren aan moeten gaan leggen. Dat heeft impact op het werk wat nu uitgevoerd moet gaan worden.

Verder inderdaad verstandig om beneden in de bijkeuken een plek te gaan zoeken voor de hele warmtepomp installatie. In de berging is plek genoeg lijkt het. Blijft de indeling gelijk?

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan Workum schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 13:58:
[...]

Als je een COP van 2 nastreeft is het inderdaad niet essentieel je huis goed te isoleren en het warmteafgiftesysteem op orde te hebben. 3 fase is ook niet nodig als je het zonder verwarmingselement wil doen of toch geen spijt krijgt van te weinig zonnepanelen of een 1 fase laadstation. Denk vooral niet verder dan je neus lang is en leg de adviezen gewoon terzijde.
Insert12 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

Toch wel, des te minder warmte je er in hoeft te stoppen des te lager de energierekening. Betere isolatie zal een lagere warmteproductie vereisen.

Daarom lijkt het mij verstandig om nu al na te gaan wat je wilt. Wil je vloerverwarming en later koelen via je vloer, of wil je voor fancoils gaan en condenserend gaan koelen? Ga je voor fancoils dan zal je toch al afvoeren aan moeten gaan leggen. Dat heeft impact op het werk wat nu uitgevoerd moet gaan worden.

Verder inderdaad verstandig om beneden in de bijkeuken een plek te gaan zoeken voor de hele warmtepomp installatie. In de berging is plek genoeg lijkt het. Blijft de indeling gelijk?
toch niet.

zaken zoals COP zit hem tussen de warmtepomp en je afgiftesysteem, niet tussen je isolatie en je energiecontract. je kan rustig een huis uit 1900 hebben zonder isolatie maar toch een COP van 5+ halen.
ook heeft het niks te maken met de hoeveelheid zonnepanelen op je dak of het wel of niet hebben van een laadpaal. probeer even de hoeveelheid benodigde energie even los te laten van de manier waarop je die hoeveelheid energie je huis in krijgt en die energie afrekent.

het is een lastig concept om die zaken van elkaar los te laten maar vertrouw me, je afgiftsysteem kan het geen biet schelen of het water warm word gemaakt door een warmtepomp of een CV ketel. en zowel je afgiftesysteem als je warmteproductie kan het beide niks schelen hoeveel zonnepanelen op je dak liggen of hoeveel laadstations je op de oprit hebt of hoe je energiecontract in elkaar steekt. het gaat in de basis gewoon om het aantal benodigde kW's om de toko warm te krijgen, of je dat uit gas haalt of electricitieit doet daarin niet ter zake. en dus ook niet de hoeveelheid isolatie. dat geeft zoals eerder gezegt alleen aan hoeveel van die kW's je nodig hebt. immers gaat je de hoeveelheid benodigde kW's ook omlaag als je gaat isoleren en nog op gas door blijft stoken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Jan Workum
flippy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

[...]

toch niet.

zaken zoals COP zit hem tussen de warmtepomp en je afgiftesysteem, niet tussen je isolatie en je energiecontract. je kan rustig een huis uit 1900 hebben zonder isolatie maar toch een COP van 5+ halen.
ook heeft het niks te maken met de hoeveelheid zonnepanelen op je dak of het wel of niet hebben van een laadpaal. probeer even de hoeveelheid benodigde energie even los te laten van de manier waarop je die hoeveelheid energie je huis in krijgt.

het is een lastig concept om die zaken van elkaar los te laten maar vertrouw me, je afgiftsysteem kan het geen biet schelen of het water warm word gemaakt door een warmtepomp of een CV ketel. en zowel je afgiftesysteem als je warmteproductie kan het beide niks schelen hoeveel zonnepanelen op je dak liggen of hoeveel laadstations je op de oprit hebt of hoe je energiecontract in elkaar steekt. het gaat in de basis gewoon om het aantal benodigde kW's om de toko warm te krijgen, of je dat uit gas haalt of electricitieit doet daarin niet ter zake. en dus ook niet de hoeveelheid isolatie. dat geeft zoals eerder gezegt alleen aan hoeveel van die kW's je nodig hebt. immers gaat je de hoeveelheid benodigde kW's ook omlaag als je gaat isoleren en nog op gas door blijft stoken.
Fysisch klopt dat maar ik denk dat de meesten streven naar een zo laag mogelijke energierekening. TS, nog moet aanvangen met de klus, nu een goede basis leggen bespaart je later een hoop gedoe.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• flippy
  • Niet online

flippy

Jan Workum schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:34:
[...]

Fysisch klopt dat maar ik denk dat de meesten streven naar een zo laag mogelijke energierekening. TS, nog moet aanvangen met de klus, nu een goede basis leggen bespaart je later een hoop gedoe.
men moet even in deze gevallen de emoties van de energierekening even scheiden van het feitelijke. anders kom je namelijk in de CV boer lu;verhalen terecht waarbij men nieuwe kozijnen, gevels volspuiten en en voorzetwanden + een nieuw dak gaat aansmeren voorat men "mag" kijken naar een warmtepomp. en daar leun je gewoon teveel na met deze houding.

isoleren is leuk maar in geen enkele vorm noodzakelijk of relevant in wat men wilt bereiken. niet als je 2+ euro voor een kuub gas mag aftikken versus 2kWh aan stroom. dan liggen de prioriteiten als eerste bij het weghalen van het hele gasprobleem.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 16-08-2022 14:53 ]

• Jan Workum
flippy schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:49:
[...]

men moet even in deze gevallen de emoties van de energierekening even scheiden van het feitelijke. anders kom je namelijk in de CV boer lu;verhalen terecht waarbij men nieuwe kozijnen, gevels volspuiten en en voorzetwanden + een nieuw dak gaat aansmeren voorat men "mag" kijken naar een warmtepomp. en daar leun je gewoon teveel na met deze houding.

isoleren is leuk maar in geen enkele vorm noodzakelijk of relevant in wat men wilt bereiken. niet als je 2+ euro voor een kuub gas mag aftikken versus 2kWh aan stroom. dan liggen de prioriteiten als eerste bij het weghalen van het hele gasprobleem.
Nogmaals; voor de meeste mensen is van het gas af niet het doel, kostenbesparing is de grote motivator, vandaar de grote vraag op dit moment. In het algemeen, dus ook nu, geldt: eerst de energievraag minimaliseren.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Ik heb zelf een eindwoning van 1963 (officieel geen hoekwoning omdat er geen auto past naast de woning)
Qua oppervlaktes scheelt het niet veel. Ook oude spouwmuur isolatie aanwezig (steenwol vlokken)
Ik heb het volgende allemaal geisoleerd:
oude houten vloer vervangen voor geisoleerde vezelversterkte vloer met vloerverwarming 10cm hoh.
Alle beglazing vernieuwd naar kunststof kozijn met Triple beglazing. Door deze 2 isolatie maatregelen kan je ook ISDE subsidie kunnen aanvragen.
Vloerverwarming laten infrezen op 1e etage (ja daar was wel beton vloer en BG niet)
Deze vloerverwarming verdeler zit op zolder maar heb alle leidingen via de badkamer laten lopen om zo ook deze van een warm vloertje te voorzien. Maar let wel op dat wanneer je niet aan het stoken bent deze vloer ook niet warm wordt.
Zolder van binnenuit geïsoleerd met 13CM glaswol en daarna met dampdichte folie en gips afgewerkt.
Vanaf zolder isolatie moment 10-jan-2021 tm 10-jan-2022 met continu thuiswerken en continu 20,5C op de thermostaat 990M3 gas verstookt(op laagst mogelijke CV stand). En daar kan je dan voor 1 persoon douche nog vanaf halen. Maar heb wel een dwtw geplaatst. Kosten daarvan zal ik bijna zeker nooit er helemaal uit halen maar toen kon ik het wel missen.
Warmtepomp wordt donderdag in bedrijf gesteld. En na een fine-tune periode kan ik dan ook helemaal van het gas af.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Martijn93
Adriaan71 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:46:
Ik zou zo en zo zorgen dat je je hele woning voorziet van een afgifte systeem voor lage temperatuur.

Bg grond vloerverwarming hoh 100mmgroepen max 8m2 slangen per groep. slangen 16x2 of 20x2
Badkamer ook vloerverwarming neer leggen zelfde als hier boven.

Lekker alle groepen open laten staan en de installatie goed inregelen. Draaien op WAR met kamer bijschakeling op uitgebreid. Dan is je woonkamer je referentie ruimte wat de warmtepomp aanstuurt.

Restante kamers kan je voorzien van LTV verwarming of overmaatse normale radiatoren. Als je die berekend 80 Watt per m2 aanhoud zit je goed.

Dus een kamer van 4,7 x 3,5 = 16,45m2 x 80watt/m2 = 1316 Watt bij een Ta van 35/30. ( wel dure radiatoren LTV )

Zo kan je ook alle ander kamers berekenen .

Dan kan je alle kamers goed opwarmen als het wil .

Je kan ook overwegen een droog systeem vloerverwarming aan te leggen.. Dan heb je helemaal geen radiatoren meer nodig.

Voor een boiler zou ik inderdaad een 300ltr nemen. Ben je meteen voorbereid op de toekomst met gezins uitbreiding. Je hoeft de boiler ook niet elke dag op te warmen als je allen bent.

Of je gaat op hele lage boiler temperatuur werken wat de COP ook ten goede komt.

Met een 7KW bij -10 warmtepomp moet het wel goed komen met je woning . Maar zou nog wel even het gasverbruik uitzoeken per jaar om het te controleren.
De badkamer ook voorzien van vloerverwarming, of zou dit eventueel ook met een LTV designradiator kunnen?

Ik slaap normaal gesproken het hele jaar door met de raam open op de slaapkamer, en heb ook geen kantoor nodig om thuis te werken. Dus de gehele bovenverdieping voorzien van een droog systeem vloerverwarming zie ik nog niet zo zitten. Vooral niet als het verwarmen van de (slaap)kamers boven ook prima te doen is met een goede LTV radiator.

Wat betreft de boiler, deze draait 1x per week een legionella programma. Is het niet zonde van de energie als ik deze 300 liter voor mij alleen verwarm? of valt dit wel mee?

Hoe kan ik het gasverbruik per jaar uitzoeken? Is dit ergens terug te vinden, of is dit gewoon een kwestie van het totale gasverbruik op de meter delen door 59 jaar (2022 - 1963)
[...]

ontopic:

CV Staat nu op zolder. Ik ga inderdaad de badkamer verplaatsen. De warmwater "voeding" wordt dus ook verplaatst, maar deze komt niet van de ketel af. In de berging hangt een geiser waarmee gedoucht werd.
In de berging zou ik een boiler eventueel wel kwijt kunnen.
Die laatste zin in jou bericht, daar ging het mij voornamelijk om.
Insert12 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:06:
[...]

Zoals in de OP al aangegeven zal de badkamer naar boven verplaatst worden. Verder zal de indeling gelijk blijven. In principe is er ruimte genoeg in de berging voor de hele installatie denk ik. Aan wat voor afmetingen moet ik denken voor de gehele installatie?

Hoe zit het met douchen als ik de boiler in de berging plaats dan? Duurt het dan niet heel lang voordat ik warm water heb?

Ik zie dat ik nergens vermeld heb dat onder de hal en het toilet op de begane grond er nog een kelder aanwezig is. Misschien dat dit ook mogelijkheden bied ergens voor.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
[quote]Martijn93 schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 19:40:
[...]

De badkamer ook voorzien van vloerverwarming, of zou dit eventueel ook met een LTV designradiator kunnen?

Ik slaap normaal gesproken het hele jaar door met de raam open op de slaapkamer, en heb ook geen kantoor nodig om thuis te werken. Dus de gehele bovenverdieping voorzien van een droog systeem vloerverwarming zie ik nog niet zo zitten. Vooral niet als het verwarmen van de (slaap)kamers boven ook prima te doen is met een goede LTV radiator.

Wat betreft de boiler, deze draait 1x per week een legionella programma. Is het niet zonde van de energie als ik deze 300 liter voor mij alleen verwarm? of valt dit wel mee?

Hoe kan ik het gasverbruik per jaar uitzoeken? Is dit ergens terug te vinden, of is dit gewoon een kwestie van het totale gasverbruik op de meter delen door 59 jaar (2022 - 1963)

Ik persoonlijk vind het wel lekker als je in de winter je badkamer binnen loopt en je vloer voelt comfortabel aan. Een tegelvloer zonder vloerverwarming voelt bepaalde tijden in het jaar niet comfortabel aan.

LTV radiatoren werken ook goed, heb zelf de 1e en 2e etage hangen in mijn woning en bg vv.

Gewoon een boiler komen De Jong WPS 300 bv en goed aansluiten. Dan valt de verlies echt wel mee.

Als hij nog nooit vervangen niks is fat een mogelijkheid. Vorige bewoners vragen wat ze verstookt hebben.

Of een inschatting maken na isoleren wat je woning per m2 nodig heeft per m2 Watt/m2.

Dat zijn een beetje de mogelijkheden omg het uit te zoeken wat je nodig hebt kwa vermogen warmtepomp. En kijken of je je vermogen kwijt kan in je afgifte systeem, wat je gaat aanleggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Adriaan71 op 16-08-2022 23:38 ]

Pagina: 1