Ik heb deze week mijn eerste woning gekocht.
Het is een 2 onder 1 kap woning van 1963. Sleutel heb ik nog niet, maar ben wel al aan het bedenken hoe/wat ik allemaal wil gaan verbouwen. Dus is dit natuurlijk het juiste moment om me te oriënteren in de wereld van warmtepompen.
De woning heeft een woonoppervlakte van 122 m2 en een inhoud van 526 m3.
Bijna alle ramen zijn al voorzien van dubbel glas. De spouwmuur is geïsoleerd, ik weet alleen niet waarmee.
Ik wil beneden vloerverwarming gaan leggen. Eigenlijk geen radiatoren meer beneden dus.
Koken wil ik op inductie gaan doen, dus hiervoor ook geen gas meer nodig.
Momenteel op de eerste verdieping 4 slaapkamers van 16,11,11 en 5m2. De slaapkamer van 5m2 wil ik opofferen om hier badkamer van te maken aangezien deze nu beneden is.
De grootste slaapkamer wil ik voorzien van airco, of zo maken dat ik de optie heb om hier in de toekomst airco te voorzien.
Badkamer zal waarschijnlijk zonder bad worden. Op het moment ben ik nog maar alleen, maar ik wil wel graag dat met 2 personen kort na elkaar douchen ook mogelijk is met warm water.
Kortom, alles moet nog aangepast worden en eigenlijk is "alles" nog mogelijk zo lang de kosten dit toe laten.
Bedoeling is ook dat er uiteindelijk zonnepanelen komen en een vaste trap naar de zolder maar dit is allemaal voorlopig nog niet aan de orde.
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
??
- 3 radiatoren voor de slaapkamers en 1 voor de badkamer?, totale afgifte bij 40 graden ? kW, waterinhoud in totaal ? liter
Ja, op zolder indien mogelijk.
- X liter nodig
Ik lees dat 300 genoeg is voor een gezin, zou het slim zijn om dit direct te voorzien of is dit overkill en zonde?
- DWTW aanwezig?
Nee, wel een optie uiteraard.
Aangezien dit een aardige verbouwing zal gaan worden mag het best nog een aantal weken/maanden duren voordat de apparatuur geleverd kan worden.
Wil graag zo veel mogelijk zelf doen, zelf alles voorbereiden en misschien enkel (een gedeelte van) het aansluiten uitbesteden.
Apparatuur zou misschien op zolder kunnen afhankelijk van het gewicht hiervan. (Houten zolder dek)
Of in de berging, maar dan zit ik wel ver van de douche af en zal ik hiervoor waarschijnlijk iets anders moeten bedenken?
:strip_exif()/f/image/wWERsqITJvUFJZuI9FSZpVuY.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een 2 onder 1 kap woning van 1963. Sleutel heb ik nog niet, maar ben wel al aan het bedenken hoe/wat ik allemaal wil gaan verbouwen. Dus is dit natuurlijk het juiste moment om me te oriënteren in de wereld van warmtepompen.
De woning heeft een woonoppervlakte van 122 m2 en een inhoud van 526 m3.
Bijna alle ramen zijn al voorzien van dubbel glas. De spouwmuur is geïsoleerd, ik weet alleen niet waarmee.
Ik wil beneden vloerverwarming gaan leggen. Eigenlijk geen radiatoren meer beneden dus.
Koken wil ik op inductie gaan doen, dus hiervoor ook geen gas meer nodig.
Momenteel op de eerste verdieping 4 slaapkamers van 16,11,11 en 5m2. De slaapkamer van 5m2 wil ik opofferen om hier badkamer van te maken aangezien deze nu beneden is.
De grootste slaapkamer wil ik voorzien van airco, of zo maken dat ik de optie heb om hier in de toekomst airco te voorzien.
Badkamer zal waarschijnlijk zonder bad worden. Op het moment ben ik nog maar alleen, maar ik wil wel graag dat met 2 personen kort na elkaar douchen ook mogelijk is met warm water.
Kortom, alles moet nog aangepast worden en eigenlijk is "alles" nog mogelijk zo lang de kosten dit toe laten.
Bedoeling is ook dat er uiteindelijk zonnepanelen komen en een vaste trap naar de zolder maar dit is allemaal voorlopig nog niet aan de orde.
Historisch gasverbruik: X m³/jaar (winter '20/21?)
??
Afgiftesysteem
- De benedenverdieping zal vloerverwarming komen te liggen het zal hier dan gaan om +- 64 m² vloerverwarming, slangen 10 cm HoH, ? groepen, ? daarvan staan altijd open.- 3 radiatoren voor de slaapkamers en 1 voor de badkamer?, totale afgifte bij 40 graden ? kW, waterinhoud in totaal ? liter
SWW:
- plek voor boilerJa, op zolder indien mogelijk.
- X liter nodig
Ik lees dat 300 genoeg is voor een gezin, zou het slim zijn om dit direct te voorzien of is dit overkill en zonde?
- DWTW aanwezig?
Nee, wel een optie uiteraard.
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, zuinig, verkrijgbaarheid, design, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijkAangezien dit een aardige verbouwing zal gaan worden mag het best nog een aantal weken/maanden duren voordat de apparatuur geleverd kan worden.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteedWil graag zo veel mogelijk zelf doen, zelf alles voorbereiden en misschien enkel (een gedeelte van) het aansluiten uitbesteden.
Apparatuur zou misschien op zolder kunnen afhankelijk van het gewicht hiervan. (Houten zolder dek)
Of in de berging, maar dan zit ik wel ver van de douche af en zal ik hiervoor waarschijnlijk iets anders moeten bedenken?
:strip_exif()/f/image/wWERsqITJvUFJZuI9FSZpVuY.jpg?f=fotoalbum_large)