Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 142 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.552.831 views

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Dit is geen tyleen. Wel de verdeler vervangen door eentje zonder pomp en dan RVS, messing of kunststof ivm koelmogelijkheid. Een extra pomp is gewoon zonde; kan kapot, kost energie en maakt geluid. En het bijmengen van water betekent hogere aanvoertemperatuur = lager rendement.

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
superduke990 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:32:
Beste tweakers,

In de voorbereidingen van CV ketel naar een LG MonoBlok warmtepomp zal ik waarschijnlijk mijn vloerverwarming verdeler moeten vervangen. Denk ik, want ik lees veel over pomploze verdelers voor een betere flow?

Ik weet de lengtes van de 3 groepen helaas niet.

Kan iemand mij adviseren of het slim is deze preventief te vervangen of het bestaande eerst eens uit te proberen met warmtepomp? Of alleen de pomp er tussen uit halen, maar dat lijkt me lastig in dit geval?

De leidingen van zolder / WP zijn 22mm en daartussen zit ook nog een bypass ventiel.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier een "ongeveer" voorbeeld hoe je de verdeler kunt (laten) aanpassen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwnv_zXfVg_ZLkw9e2h3RjtZ0F8=/f/image/DunMaUZdbIhudTaOQVEFWHqk.jpg

- Thermostaatkraan eraf en afdichten
- Pomp eruit en bovenflens afdichten.
- onderflens koppelen aan WP toevoer of onderflens afdichten en ontluchting schroefdraad gebruiken
- Bij huidige retour, voetventiel verwijderen en koppelen aan WP retour

Zie ook dit topic
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
https://gathering.tweaker...message/61987664#61987664

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-11 22:46
Een bron aan informatie, dit topic. Al voel ik me niet onderlegd genoeg om te weten waar en hoe ik start. Misschien goed om weten dat binnen mijn kennissenkring (of toch die van mijn vrouw) een installateur van koeltechnieken/wp zit.

Zonder het allemaal heel technisch te maken, hoop ik dat er me iemand kan adviseren waar en hoe ik het beste start om informatie in te winnen. Ons huis is half 2016 opgeleverd inclusief vloerverwarming op het gelijkvloers en radiatoren op de verdieping. Ik heb destijds enkele foto's gemaakt van de beginsituatie: https://imgur.com/a/QReCqVx. Ons jaarlijks gasverbruik is gemiddeld 700m3. Wat zou een goed vertrekpunt zijn? Moet er aan de opstelling van de vloerverwarming iets wijzigen? De bedoeling is om uiteraard SWW te hebben ook, dus ergens moet een boiler komen. Er ligt al aan een vermogen van 3,6kW aan zonnepanelen op het dak (W-ZW) met mogelijkheid tot uitbreiden (O-NO).

Is L/W hier interessant of kijk ik beter uit naar W/W?

Disclaimer: ik heb geen enkele kennis van verwarming of wp.
Flying schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:12:
Een bron aan informatie, dit topic. Al voel ik me niet onderlegd genoeg om te weten waar en hoe ik start. Misschien goed om weten dat binnen mijn kennissenkring (of toch die van mijn vrouw) een installateur van koeltechnieken/wp zit.

Zonder het allemaal heel technisch te maken, hoop ik dat er me iemand kan adviseren waar en hoe ik het beste start om informatie in te winnen. Ons huis is half 2016 opgeleverd inclusief vloerverwarming op het gelijkvloers en radiatoren op de verdieping. Ik heb destijds enkele foto's gemaakt van de beginsituatie: https://imgur.com/a/QReCqVx. Ons jaarlijks gasverbruik is gemiddeld 700m3. Wat zou een goed vertrekpunt zijn? Moet er aan de opstelling van de vloerverwarming iets wijzigen? De bedoeling is om uiteraard SWW te hebben ook, dus ergens moet een boiler komen. Er ligt al aan een vermogen van 3,6kW aan zonnepanelen op het dak (W-ZW) met mogelijkheid tot uitbreiden (O-NO).

Is L/W hier interessant of kijk ik beter uit naar W/W?

Disclaimer: ik heb geen enkele kennis van verwarming of wp.
LW, +- 5KW, WW is vreselijk duur.

Hoeveel m2 vv heb je?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zo’n 250-300 euro Incl. btw. (Groothandel prijs)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Flying
Grolsch schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 17:48:
[...]

LW, +- 5KW, WW is vreselijk duur.

Hoeveel m2 vv heb je?
Woonoppervlakte is 200m2.
Dat was de vraag niet ;) hoeveel m2 VloerVerwarming heb je?

• Flying
Grolsch schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 18:37:
[...]

Dat was de vraag niet ;) hoeveel m2 VloerVerwarming heb je?
Ongeveer 70m2.

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10 10:12

Superbeagle

Always smile

@Flying Beste manier om te starten is met: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Daarnaast is het hier wel Tweakers en dus wordt het snel technisch. >:)

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Zonnepanelen is leuk, maar verder totaal niet relevant voor warmtepompen.
Een 5KW die ver terug kan moduleren lijkt mij ideaal voor jou

• Flying
Grolsch schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:07:
[...]

Een 5KW die ver terug kan moduleren lijkt mij ideaal voor jou
Over welke kostprijs spreken we dan? Ik had al gelezen dat je van sommige merken best ver weg blijft. Ik ken ook werkelijk niemand met een wp.
Flying schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:17:
[...]

Over welke kostprijs spreken we dan? Ik had al gelezen dat je van sommige merken best ver weg blijft. Ik ken ook werkelijk niemand met een wp.
Wil je alles laten doen of ben je zelf handig.

Ligt ook aan je SWW wensen

Zonder sww kun je <5K klaar zijn als je internationaal wilt shoppen en installatie zelf doet.

Alles laten doen +-15K verwacht ik op dit moment.

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 11-08-2022 19:55 ]

• Flying
Grolsch schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 19:50:
[...]

Wil je alles laten doen of ben je zelf handig.

Ligt ook aan je SWW wensen

Zonder sww kun je <5K klaar zijn als je internationaal wilt shoppen en installatie zelf doet.

Alles laten doen +-15K verwacht ik op dit moment.
Dan houdt het snel op, handig ben ik niet. Zou eens bij mijn schoonvader moeten polsen of die zin heeft in zo'n avontuur met mij :+
Flying schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:30:
[...]

Dan houdt het snel op, handig ben ik niet. Zou eens bij mijn schoonvader moeten polsen of die zin heeft in zo'n avontuur met mij :+
Een monoblock stelt weinig voor, als je een handige schoonvader hebt? Alleen ff een bedrijf zoeken die je een rekening wil sturen voor installatie, anders loop je de subsidie mis.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:44

dof

Beste mensen, dank voor al jullie kennis. 'k Heb me al een weekje door deze (en andere fora) gelezen en het is werkelijk allemaal zeer nuttige info.

Onze situatie is dat we gaan verhuizen (okt '22) van 4 laags tussenwoning (1997) naar mooi vrijstaand huis (1987) met 2 lagen met genoeg ruimte er omheen. Grootte van dat huis is iets boven de 200m2 en woonkamer en serre hebben VVW.

Rest van huis heeft diverse kleine radiatoren (type 11 en 21) maar gemakkelijk te vervangen naar type 22 of 33. Leidingen groter maken is ook niet zo'n probleem.

(Verder zijn er 14 PV panelen en wel uit te breiden, maar er moet wel e.e.a. aan isolatie gedaan worden. Maar dat zijn andere discussies :) )

Dus ik wil zo snel mogelijk naar volledig gasloos. Dus WP met SWW middels 200 ltr boilervat.

Nu zie ik het zelf doen wel zitten, met alles wat ik hier aan adviezen heb gelezen. 'k Heb redelijk wat (DHZ) loodgieter & elektra, badkamer, keuken en verwarming klussen gedaan, en ben nog van het type die het liefst (water-) leidingen soldeert :)

Mijn keuze zou gaan naar WP Panasonic Mono en dan 7 of 9 kW enkel fase. Qua capaciteit voor het huis zou ik inschatten dat ik aan 7 of 9 kW genoeg heb, maar ik twijfel toch wat, want...

Ik vroeg de huidige bewoners wat ze op jaarbasis aan gas verstookten en ik schrok me wild van de 3650 m3 die ze me doorgaven. Nee was geen foutje en ze hadden het werkelijk verstookt.

Nu heb ik wel bouwkundig onderzoek vooraf laten doen en ik heb ook een energielabel rapportage van febr. dit jaar en die gaven beide geen alarmering (label C), maar vnl isolatie adviezen.

Toch lijkt het me dat er in hun verwarmings-systeem iets goed fout zit want 3650 m3 voor 200m2 8)7 ?
(in ons huidige huis van ongeveer zelfde grootte, zonder VVW, verstoken we ~1000m3)
Zijn er ervaringen met zulke hoge waarden?

Nu wil ik de Pana WP eigenlijk wel z.s.m. bestellen want dat is inmiddels een half jaar of langer wachten.
Maar wat zouden jullie doen? Eerst wachten en zelf ervaren en onderzoeken (ik moet wachten tot okt) of toch spullen bestellen met evt een mismatch als er toch iets vreemds uit komt?

Overigens ga ik flink met (dak- en vloer-) isolatie aan de gang maar zoals al vaker genoemd heeft dat geen relatie met die WP :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:46

Rzaan

Altijd zoekende

dof schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:24:
Overigens ga ik flink met (dak- en vloer-) isolatie aan de gang maar zoals al vaker genoemd heeft dat geen relatie met die WP :)
Waarom niet?
Dat draagt toch bij aan de verbeterin van de isolatie, dus kan er minder kou naar binnen en warmte naar buiten.
Dus hoeft je VV minder hard te werken, dus kun je met een kleinere WP wellicht uit.
Of begrijp ik niet goed wat je bedoelt?

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:34 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• dof

dof

Rzaan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:41:
[...]

Waarom niet?
Dat draagt toch bij aan de verbeterin van de isolatie, dus kan er minder kou naar binnen en warmte naar buiten.
Dus hoeft je VV minder hard te werken, dus kun je met een kleinere WP wellicht uit.
't Is meer dat ik begrijp dat het off-topic is :) . Maar ja isolatie moet de "lekken" wel dempen.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:45
Beste mensen, dank voor al jullie kennis. 'k Heb me al een weekje door deze (en andere fora) gelezen en het is werkelijk allemaal zeer nuttige info.

Onze situatie is dat we gaan verhuizen (okt '22) van 4 laags tussenwoning (1997) naar mooi vrijstaand huis (1987) met 2 lagen met genoeg ruimte er omheen. Grootte van dat huis is iets boven de 200m2 en woonkamer en serre hebben VVW.

Rest van huis heeft diverse kleine radiatoren (type 11 en 21) maar gemakkelijk te vervangen naar type 22 of 33. Leidingen groter maken is ook niet zo'n probleem.

(Verder zijn er 14 PV panelen en wel uit te breiden, maar er moet wel e.e.a. aan isolatie gedaan worden. Maar dat zijn andere discussies :) )

Dus ik wil zo snel mogelijk naar volledig gasloos. Dus WP met SWW middels 200 ltr boilervat.

Nu zie ik het zelf doen wel zitten, met alles wat ik hier aan adviezen heb gelezen. 'k Heb redelijk wat (DHZ) loodgieter & elektra, badkamer, keuken en verwarming klussen gedaan, en ben nog van het type die het liefst (water-) leidingen soldeert :)

Mijn keuze zou gaan naar WP Panasonic Mono en dan 7 of 9 kW enkel fase. Qua capaciteit voor het huis zou ik inschatten dat ik aan 7 of 9 kW genoeg heb, maar ik twijfel toch wat, want...

Ik vroeg de huidige bewoners wat ze op jaarbasis aan gas verstookten en ik schrok me wild van de 3650 m3 die ze me doorgaven. Nee was geen foutje en ze hadden het werkelijk verstookt.

Nu heb ik wel bouwkundig onderzoek vooraf laten doen en ik heb ook een energielabel rapportage van febr. dit jaar en die gaven beide geen alarmering (label C), maar vnl isolatie adviezen.

Toch lijkt het me dat er in hun verwarmings-systeem iets goed fout zit want 3650 m3 voor 200m2 8)7 ?
(in ons huidige huis van ongeveer zelfde grootte, zonder VVW, verstoken we ~1000m3)

Nu wil ik de Pana WP eigenlijk wel z.s.m. bestellen want dat is inmiddels een half jaar of langer wachten.
Maar wat zouden jullie doen? Eerst wachten en zelf ervaren en onderzoeken (ik moet wachten tot okt) of toch spullen bestellen met evt een mismatch als er toch iets vreemds uit komt?

Kan wel kloppen, dat bouwjaar is bouwbesluit van ca 1975. Dus op ramen ook nog winst te halen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

BarryH schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:01:
[...]

Kan wel kloppen, dat bouwjaar is bouwbesluit van ca 1975. Dus op ramen ook nog winst te halen
Ons huis is uit 1980, ng wat groter, iets van 240 m², maar de bewoners kwamen niet aan zulke getallen.
Dacht 2200 of 2400 m³ of zoiets.
Wij gaan ook zolder en vloer aanpakken en ramen en kozijnen.
WP alleen voor VV en we hebben voor een Panasonic 9 kW gekozen.
SWW gaat via WPB.

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

LennartTW94 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:21:
[...]

Wat bedoel je precies? Waarom verboden moeten worden, en waarom icm een WPBoiler een dooddoener? 300 liter niet genoeg?
Gewoon douche is voldoende.
Zon stortdouche is weer zon mode gril.. Erg zonde van het water.
En ik denk dat je een groo vat met hebben icm een WPBoiler om aan de vraag te voldoen.

Wpboiler is energiebesparend, terwijl een stortdouche juist een grooot verbruiker is.
Ik denk dat de combi niet klopt, daarbij zeg ik niet dat het niet kan

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

superduke990 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:32:
Beste tweakers,

In de voorbereidingen van CV ketel naar een LG MonoBlok warmtepomp zal ik waarschijnlijk mijn vloerverwarming verdeler moeten vervangen. Denk ik, want ik lees veel over pomploze verdelers voor een betere flow?

Ik weet de lengtes van de 3 groepen helaas niet.

Kan iemand mij adviseren of het slim is deze preventief te vervangen of het bestaande eerst eens uit te proberen met warmtepomp? Of alleen de pomp er tussen uit halen, maar dat lijkt me lastig in dit geval?

De leidingen van zolder / WP zijn 22mm en daartussen zit ook nog een bypass ventiel.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie stofzuiger uit Doornenburg :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:30

Mss dat ze de hele winter de thermostaat op 25 graden hebben staan? Misschien douchen ze extreem veel en heet? Mega slecht afgestelde
Cv ketel? Kan allemaal, maar ik zou idd wat meer op energie label ed afgaan.

• .Jeroen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-11 07:47

Als dat rapport vergelijkbaar is met het rapport dat wij bij ons huis kregen staan daar redelijk duidelijk alle gevels, daken en vloeren in met isolatiewaarden. Daarmee is volgens mij een energie-verliesberekening goed (zelf) te maken. In combinatie met isolatie maatregelen die je nog wilt nemen kun je dan ook zien wat de impact is op benodigd vermogen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Misschien kun je eens kijken wat het bouwjaar van je gasmeter is. Is vast wel ergens te vinden.
Dan neem je het totaal aantal m³ gas en die deel je door het aantal jaren.
Wellicht komt daar een heel ander getal uit per jaar.

• dof

dof

olafmol schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:18:
[...]
Mss dat ze de hele winter de thermostaat op 25 graden hebben staan? Misschien douchen ze extreem veel en heet? Mega slecht afgestelde
Cv ketel? Kan allemaal, maar ik zou idd wat meer op energie label ed afgaan.
Het bad gebruikten ze niet veel, maar slecht afgestelde CV met hoge warmtewens kan wel spelen.
.Jeroen schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 23:45:
[...]
Als dat rapport vergelijkbaar is met het rapport dat wij bij ons huis kregen staan daar redelijk duidelijk alle gevels, daken en vloeren in met isolatiewaarden. Daarmee is volgens mij een energie-verliesberekening goed (zelf) te maken. In combinatie met isolatie maatregelen die je nog wilt nemen kun je dan ook zien wat de impact is op benodigd vermogen.
Ja die (= energielabel) was vrij gedetailleerd in allerlei verliezen. Ik ga kijken of ik daar wat mee kan berekenen. 't Was nu nog wat wild guessing wat ik deed...
Rzaan schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:08:
[...]
Misschien kun je eens kijken wat het bouwjaar van je gasmeter is. Is vast wel ergens te vinden.
Dan neem je het totaal aantal m³ gas en die deel je door het aantal jaren.
Wellicht komt daar een heel ander getal uit per jaar.
Goede tip, maar kan ik op dit moment niet uitzoeken. Ga ik doen als ik de sleutel heb.

Bedankt voor alle reacties. Dat geeft me vertrouwen om me meer laten sturen door de harde huis gegevens die ik heb (b.v. nieuwe energielabel) dan wat de huidige bewoners verstoken. Daar zitten ook weer veel (prive) variabelen in naast mogelijke fouten in de CV installatie. Maar ik denk dat het wel op een 7kw of 9kw model zal uitkomen. Die modellen verschillen ook niet veel vlgs mij.

En via betere isolatie (HR++, vloer, dak) en grotere radiatoren zijn er veel 'knoppen' te draaien om een beter comfort te creëren.

Nu nog uitzoeken of ik de Pana WP wat eerder kan verkrijgen (maar lijkt lastig).

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

Rzaan schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:41:
[...]

Waarom niet?
Ik gok dat hij bedoelt dat isolatie an sich niet bepaalt of je wel of geen wp kunt toepassen. Dat hangt geheel af van de afgifte.
Isolatie bepaalt enkel de grootte zoals jij terecht opmerkte.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-11 09:17
Hoe sturen tweakers hier, of installateurs, meestal een cv pomp aan op basis van ruimte thermostaat? Dus stel je hebt een buffervat en wil vandaaruit verwarmen met een losse cv pomp.

Er zijn mee 2 manieren bekend.
Je kunt een draadloze thermostaat nemen met plug, waar de stekker van de cv pomp in gaat.
Of de thermostaat vervangen door een 230v thermostaat. Maar dan moet je denk ik veelal de bedrading vervangen, en hopen dat je dat lukt door de bestaande leiding van zolder naar woonkamer.

Zijn er geen retrofit kastjes die in ieder geval als aan/uit 24v contact kunnen fungeren (opentherm heeft minder nut)
Zodat je normale thermostaten kunt blijven gebruiken?

Volgens mij is het redelijk makkelijk te bouwen. Echter vroeg ik me af of er niet pompgroepen/kastjes al zijn, die je zo kunt kopen en op thermostaat kan aansluiten.

Edit: graag niet discussie over wel of niet buffervat, dat was al aardig duidelijk (meestal geen buffervat)
Gaat me echt om aansturing van losse cv pomp, simpeler maken met liefst off the shelf producten.

[ Voor 11% gewijzigd door !null op 12-08-2022 08:59 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-11 21:47
!null schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:57:
Volgens mij is het redelijk makkelijk te bouwen. Echter vroeg ik me af of er niet pompgroepen/kastjes al zijn, die je zo kunt kopen en op thermostaat kan aansluiten.

Edit: graag niet discussie over wel of niet buffervat, dat was al aardig duidelijk (meestal geen buffervat)
Gaat me echt om aansturing van losse cv pomp, simpeler maken met liefst off the shelf producten.
Ze zullen er vast wel standaard zijn, ze vinden valt inderdaad niet echt mee.

Misschien een honeywell setje? Draadloos 230v schakelen (BDR91) vanaf de thermostaat?

PS. Ik schakel de 2e pomp via de WP, en zou deze eventueel ook via de zone regeling kunnen schakelen.

[ Voor 7% gewijzigd door format5 op 12-08-2022 09:07 ]

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

!null schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 08:57:
Hoe sturen tweakers hier, of installateurs, meestal een cv pomp aan op basis van ruimte thermostaat? Dus stel je hebt een buffervat en wil vandaaruit verwarmen met een losse cv pomp.

Er zijn mee 2 manieren bekend.
Je kunt een draadloze thermostaat nemen met plug, waar de stekker van de cv pomp in gaat.
Of de thermostaat vervangen door een 230v thermostaat. Maar dan moet je denk ik veelal de bedrading vervangen, en hopen dat je dat lukt door de bestaande leiding van zolder naar woonkamer.

Zijn er geen retrofit kastjes die in ieder geval als aan/uit 24v contact kunnen fungeren (opentherm heeft minder nut)
Zodat je normale thermostaten kunt blijven gebruiken?

Mijn cv pomp na buffervat wordt gestuurd door WP. Een vat <1000 liter kan geen serieuze hoeveelheden warmte bufferen op WP vriendelijke temperaturen. Dus als je geen andere bronnen hebt als een WP heeft het los laten lopen van je CV pomp geen nut.

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 23:25
Is er iemand met ervaring met de Olimpia Splendid Sherpa Monoblock warmtepomp?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

likewise schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:25:
ik hoop het niet.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Ronald.42
  • Niet online
.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ronald.42
  • Niet online
.

• !null
@format5 @Grolsch schakelen vanaf WP is logischer in de meeste gevallen inderdaad.

Echter gaat dit om een soort uit de kluiten gewassen warmtepompboiler, die dus vat op temperatuur houdt en vandaar uit, op basis van ruimte thermostaat, verwarmen.

• !null
Ik zie liever ook iets van een beter merk, maar ben toch ook wel weer benieuwd.

Ik denk dat het een prima ding zal zijn, alleen zal het niet zo stil zijn in de praktijk als andere. Is een aanname.
Edit: niet helemaal aanname, specs lijken ook wel wat hoogs aan te geven.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 12-08-2022 10:14 ]

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:35 ]

Ronald.42 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Hier staat een gratis Sprsun wp, en dat ding is stil en geen trillingen.
Maar goed het is nog geen winter.
Afgelopen maandag de 1000 liter buffer naar 55 graden gestookt het laatste stukje moet hij dan wel echt zijn best even doen maar dan zit de temperatuur uit van de wp ook op 58 graden dus dat is wel de max.

Maar trillingen beslist niet en de fan is ook stiller dan ik verwacht had eigenlijk.

Maar hij moet zich komende winter nog bewijzen en de jaren daarna..
Maar voorlopig geen klachten.
Zomers is volgens mij elke warmtepomp stil, als hij nu al lawaai zou maken was het helemaal niet goed >:)

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:35 ]

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald.42 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 10:45:
[...]

_O-

Ja met een beetje geluk staan ze uit ;)
Of vol gas te koelen.... O-)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:51
Ze zijn anders toch marktleider, lees ik ergens... :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-11 16:28
likewise schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 09:25:
Het lijkt verdacht veel op een Gree warmtepomp (Chinees)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

• flippy
  • Niet online

flippy

Skipper-93 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:04:
[...]

Dat is het ook. Word ook in engeland onder een dozijn of 2 verschillende stickermerken verkocht.

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 22:06
flippy schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:06:
[...]

Dat is het ook. Word ook in engeland onder een dozijn of 2 verschillende stickermerken verkocht.
Nou, dan heb je in iedergeval geen tekort aan onderdelen. Er is altijd wel een voordeel te vinden, als je maar heel positief in het leven staat. :+

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09-10 09:54
Domosapiens schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:35:
[...]

Hier een "ongeveer" voorbeeld hoe je de verdeler kunt (laten) aanpassen

[Afbeelding]

- Thermostaatkraan eraf en afdichten
- Pomp eruit en bovenflens afdichten.
- onderflens koppelen aan WP toevoer of onderflens afdichten en ontluchting schroefdraad gebruiken
- Bij huidige retour, voetventiel verwijderen en koppelen aan WP retour

Zie ook dit topic
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
https://gathering.tweaker...message/61987664#61987664
@Domosapiens Super bedankt voor de info! Dus de by-pass mag er iedergeval ook af in geval van plaatsing warmtepomp?

• likewise
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-09 23:25
Skipper-93 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 11:04:
[...]
Kijk, daar hebben we wat aan. De specs zijn vrij goed (COP tot 5.07, 45 dB op 1m) maar of die betrouwbaar zijn?

Maar goed, mocht iemand zo'n ding hebben staan, hoor ik de ervaring alsnog graag.

• format5
likewise schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 12:55:
[...]

Kijk, daar hebben we wat aan. De specs zijn vrij goed (COP tot 5.07, 45 dB op 1m) maar of die betrouwbaar zijn?

Maar goed, mocht iemand zo'n ding hebben staan, hoor ik de ervaring alsnog graag.
En de vraag is hoe betrouwbaar die specs dan zijn.

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:28
Wat zijn hier de ervaringen met Klimate Nijmegen, de website laat niets zijn over lever en montage problemen. Ik ben benieuwd of ik daar een offerte kan lospeuteren om eind dit jaar nog te monteren in de regio Den Haag.

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
AMARONE schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 14:28:
Wat zijn hier de ervaringen met Klimate Nijmegen, de website laat niets zijn over lever en montage problemen. Ik ben benieuwd of ik daar een offerte kan lospeuteren om eind dit jaar nog te monteren in de regio Den Haag.
Leverings problemen heeft iedereen waarom hun niet.

Groothandels werken geeneens hun webshop bij. Staat zoveel in backorders.

• format5
@AMARONE Dat ze hun site niet up to date hebben is eerder een teken om niet voor ze te gaan zou ik denken.
Maar neem gerust contact met ze op, misschien hebben ze nog een geheime voorraad en zijn er veel tweakers blij mee als ze niet tot volgend jaar hoeven te wachten

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Alleen met connecties of heel veel geluk kun je nog een warmtepomp krijgen met voorrang.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 12-08-2022 16:05 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:43
Ik ben een beetje in de war wat de relatie tussen vermogen, afgifte en het warmteverlies van mijn huis betreft. (jaren 30 tussenwoning, RC5 vloer, HR++ glas, verder niets)

Ik heb wat zitten rekenen:
Ik kom via zowel Koevlaas-formule als deze manier van Warmtepomp-weetjes (m³ gas naar kWh, gedeeld door aantal vollast-uren horende bij een bepaald warmteverlies) op een benodigd vermogen tussen 6.2 en 4.6, afhankelijk van hoe ik mijn gasverbruik precies bereken (nog niet zeker, gezien ik nog niet lang in het huis woon). Laten we zeggen dat ik een vermogen nodig heb van 6.2.

Mijn radiatoren (allemaal t20 en 1 T22)+vloerverwarming hebben op dit moment bij 35/30/20 een totaal afgiftevermogen van 5.5kW. Met DBE's zou dat, uitgaande van 30%+ erbij, 7.15kW zijn.

Maar als ik op Bouwinfo.Be het warmteverlies bereken, dan kom ik veel hogere getallen uit vanaf het vriespunt.
20° binnen, en 0° buiten: transmissieverlies 5.9, netto energiebehoefte 8.64
20° binnen, -5° buiten: tv 7,39, netto behoefte: 10.58
20° binnen, -10 buiten: tv 8.87, netto behoefte: 12.53

Dat is veel hogere van het vermogen dat ik boven heb berekend, en ook veel hoger dan de afgifte in mijn huis.

Hoe interageren het nodige vermogen, de afgiftecapaciteit en het warmteverlies met elkaar? Kan ik mijn situatie uit met een WP van 7 of 9 kW?

[ Voor 6% gewijzigd door marvel27 op 12-08-2022 16:21 ]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-11 12:26
Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. :-)

Je huidige afgifte onderschat je denk ik, doordat je radiatoren niet op 35/30 draaien, maar eerder op 55/45 ofzo.

Het berekende transmisssieverlies is ca 9kW bij -10
Dat zal ietwat aan de ‘veilige kant’ berekend zijn.
Laat het daadwerkelijk 7.5-8 kW zijn, dan kom je al in de buurt van de Koevlaas-schatting.
Het mooiste is om je gasverbruik over een paar koude dagen te achterhalen. Dan kun je de warmtevraag nog beter inschatten.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@marvel27 Let erop dat als je straks met een wp gaat verwarmen je als het goed is geen nachtverlaging gaat toepassen. Dus heb je geen opwarmtoeslag of ‘opwarmen thermische massa’ zoals ze dat op bouw-energie noemen.
Hoeveel kW is die opwarmtoeslag in jouw geval?

• Dylantje2

Dylantje2

DutchWing schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:04:
Alleen met connecties of heel veel geluk kun je nog een warmtepomp krijgen met voorrang.
Ik weet wss een adresje. _/-\o_
Wel wat voorwaarden, maar dan heb je wss ook een echte Pana:-)

pm maar als je interesse hebt

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 12-08-2022 17:10 ]

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:43
NovapaX schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:28:
Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. :-)

Je huidige afgifte onderschat je denk ik, doordat je radiatoren niet op 35/30 draaien, maar eerder op 55/45 ofzo.

Het berekende transmisssieverlies is ca 9kW bij -10
Dat zal ietwat aan de ‘veilige kant’ berekend zijn.
Laat het daadwerkelijk 7.5-8 kW zijn, dan kom je al in de buurt van de Koevlaas-schatting.
Het mooiste is om je gasverbruik over een paar koude dagen te achterhalen. Dan kun je de warmtevraag nog beter inschatten.
Het plan is wel degelijk om het hele cv-systeem op 35/30 te draaien, dan zou het vermogen wel accuraat moeten zijn neem ik aan?

OK, dus misschien zit er nog een veiligheidsmarge in hun berekening.
Superbeagle schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:43:
@marvel27 Let erop dat als je straks met een wp gaat verwarmen je als het goed is geen nachtverlaging gaat toepassen. Dus heb je geen opwarmtoeslag of ‘opwarmen thermische massa’ zoals ze dat op bouw-energie noemen.
Hoeveel kW is die opwarmtoeslag in jouw geval?
Dit is het overzicht bij 0, -5 en -10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrfaL1bYPiJ_m7Hyt40hmw908rg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WDDO8sDXEdV6zKKMuasQESXa.png?f=fotoalbum_large

dat is dus 0,86kW.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dylantje2 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:08:
[...]

Ik weet wss een adresje. _/-\o_
Wel wat voorwaarden, maar dan heb je wss ook een echte Pana:-)

pm maar als je interesse hebt
Ik heb al een warmtepomp :)

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

marvel27 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:12:
[...]

Het plan is wel degelijk om het hele cv-systeem op 35/30 te draaien, dan zou het vermogen wel accuraat moeten zijn neem ik aan?

[...]

Dit is het overzicht bij 0, -5 en -10.

[Afbeelding]

dat is dus 0,86kW.
Weet je toevallig op welke temperatuur de vorige bewoners stookte?
Dan kun je aan de hand van die gegevens het vermogen van de radiatoren uitrekenen.
En zodoende een inschatting maken of de berekening klopt.

Hoe groot is de woning etc?

Je hebt dus geen dakisolatie als ik dat goed had gelezen?

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1OiusPh8wdjLZlD8i3zM8wK_98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEqhmWE8tEF37PNbAsZwInbV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door DutchWing op 12-08-2022 17:30 ]

• NovapaX
marvel27 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 17:12:
[...]

Ik snap dat dat het plan is.

Maar je bent nu aan het bepalen wat het benodigd verwarmingsvermogen is (van de warmtepomp), dat doe je onder andere aan de hand van het bestaande gasverbruik (koevlaas) en het transmissieverlies. Beide correct.
Dat je hier het bestaande afgiftevermogen naast legt is ook slim, maar dat moet je wel met de bestaande parameters doen. Ik geloof niet dat die radiatoren in de bestaande situatie op 35/30 draaien.

Je moet je natuurlijk niet laten leiden door het afgiftevermogen van de bestaande installatie op de nieuwe watertemperaturen.
De conclusie in dit geval is juist dat, als je inderdaad die 8kW nodig hebt, je iets aan de afgifte moet gaan verbeteren om dat vermogen te halen. Of je moet de watertemperatuur verhogen.

Of als het makkelijker/goedkoper is om bijvoorbeeld dakisolatie aan te brengen kun je dat beter doen natuurlijk.
Dan heb je minder transmissieverlies, en kun je dus toe met minder afgiftevermogen. En mogelijk ook met een lichtere warmtepomp.

Sparql TV wiki

• flippy
  • Niet online

flippy

ik betwijfel of die 8kW echt nodig is, dat zou betekenen dat je op een beetje frisse dag er al 25 kuub op een dag doorjast.

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@marvel27
De opwarmtoeslag valt erg mee en is bijna te verwaarlozen.
Je zou ook de graaddagen methode kunnen gebruiken om het eea te verifiëren.
Graaddagen-methode wordt uitgelegd in het Panasonic topic.

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-11 11:59

KrL

Foto foto..

Wellicht al eens eerder besproken maar ik kon het niet vinden en maak wellicht een denkfout: idealiter gebruik je de warmte die vrijkomt bij het koelen van de woning met een L/W waterpomp voor het opwarmen van je tapwater en andersom de koude die vrijkomt bij het verwarmen van je tapwater voor verkoeling van je woning. Dit kan met een ventilatielucht warmtepomp (L/W) of een systeem als de Edel Eau (W/W) maar hierbij heb je altijd nog een verwarmer nodig om de woning in de winter te verwarmen, zijn er systemen die dit geïntegreerd hebben en de restwarmte/koude optimaal benutten?

• flippy
  • Niet online

flippy

KrL schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:14:
Wellicht al eens eerder besproken maar ik kon het niet vinden en maak wellicht een denkfout: idealiter gebruik je de warmte die vrijkomt bij het koelen van de woning met een L/W waterpomp voor het opwarmen van je tapwater en andersom de koude die vrijkomt bij het verwarmen van je tapwater voor verkoeling van je woning. Dit kan met een ventilatielucht warmtepomp (L/W) of een systeem als de Edel Eau (W/W) maar hierbij heb je altijd nog een verwarmer nodig om de woning in de winter te verwarmen, zijn er systemen die dit geïntegreerd hebben en de restwarmte/koude optimaal benutten?
zulke systemen zijn totaal niet practisch en de daadwerkelijke efficientiewinst is ver te zoeken ten opzichte van gescheiden systemen. je blijft het kip-ei verhaal houden met productietijd. je kan een joekel van een zonnelcollector op je dak hebben staan om warm water te maken maar dat ding doet geen bal in de winter, precies als je warm water nodig hebt. ventilatielucht gebruiken uit je huis is een leuk en nobel idee maar die warmte moet nog steeds weer aangevuld worden. en je hebt verliezen op elke stap, immers haalt die boiler niet alle warmte uit de lucht die hij uit je huis trekt en naar buiten jaagt en je hebt weer verliezen als je die warmte weer aanvult met je L/W warmtepomp...

[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 12-08-2022 20:21 ]

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:17
KrL schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 20:14:
Wellicht vloeken in deze kerk. Maar dat noem je een W/W warmtepomp met bodembron.

*/loopt weer achterwaarts de deur uit. ;)

• flippy
  • Niet online

flippy

B-lex schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:23:
[...]

Wellicht vloeken in deze kerk. Maar dat noem je een W/W warmtepomp met bodembron.

dat ding haalt warmte uit je CV leidingen, niet de grond. ;)

al maakt het dat ding totaal niet efficeinter erop als je naar het totaalplaatje kijkt, immers moet de warmte uit die cv leiding ook ergens vandaan komen...

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 12-08-2022 21:33 ]

• NovapaX
B-lex schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:23:
[...]

Prachtige systemen, en in mijn ogen in veel opzichten (concept-technisch) superieur...
maar die bron hè... is best een dingetje :+

Sparql TV wiki

• flippy
  • Niet online

flippy

NovapaX schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:32:
[...]

Prachtige systemen, en in mijn ogen in veel opzichten (concept-technisch) superieur...
maar die bron hè... is best een dingetje :+
100 punten voor het idee, -150 voor de uitvoering...

• NovapaX
flippy schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:32:
[...]

dat ding haalt warmte uit je CV leidingen, niet de grond. ;)

al maakt het dat ding totaal niet efficeinter erop als je naar het totaalplaatje kijkt, immers moet de warmte uit die cv leiding ook ergens vandaan komen...
klopt inderdaad. En het vermogen wat je kunt koelen is veelal beperkt.
laten we het voor het gemak houden op 3kW... en dan alleen op erg warme dagen in de zomer.

Dan heb je dus alleen hoogzomer vrij traag een beetje warmwater uit de koeling.

Als je de warmte uit de ventilatielucht anders weggooit (geen wtw), dus ook in de winter, dan valt er nog wel wat te zeggen voor een warmtepompboiler als afzuigunit.

Sparql TV wiki

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:22
Ik brn de vloerverwarming aan het uitbreiden en moet deze winter nog met de ketel verwarmen. Als de ketel dan op Ta 35 staat, zou ik verwachten dat ik meteen de verdeler kan vervangen voor een gesloten verdeler zonder pomp zodat deze klaar is om op de warmtepomp aangesloten te worden zodra die binnen is. Ketel zal alleen verwarming doen, voor sww is een wpb onderweg.

Wat is jullie ervaring of gedachten hierover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dToZO7OvwcHxleDP_QEdg56cYHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3KdQd8qlPbgsATfn1f8lhADA.jpg?f=fotoalbum_large

Alternatief zou kunnen zijn om een 3 groeps gesloten verdeler te kooen van het zelfde merk en de groepen bij de bestaande te schroeven, en tijdelijk de pomp er nog tussen houden, en deze ye verwijderen als de WP er is.

Wat is wijs🤔

• flippy
  • Niet online

flippy

als je 2 blindplaten haalt kan je bij dat model gewoon de pomp ertussenuit slopen. wel ff de rest van de rommel aan die kant eraf slopen zodat je gewoon vrije doorstroming hebt.

• Adriaan71
flippy schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:39:
als je 2 blindplaten haalt kan je bij dat model gewoon de pomp ertussenuit slopen. wel ff de rest van de rommel aan die kant eraf slopen zodat je gewoon vrije doorstroming hebt.
Blindplaat gebruik je voor Electra . Dat gaat lekken 😉 die plaats je als je je elektra inbouw doos niet meer gebruik bv.

Je kan beter messing of stalen plug 5/4 of 6/4 nemen met een fibber ring er tussen. Sluit Beter af. Het liefst nog een plug met vlakke verbinding draai je de ring ook niet kapot

• Maurice1066
Tnx. Maar zou het kunnen om zonder pomp alvast met cv op Ta35 te gaan draaien deze winter? Meteen mooie testcase qua Ta

• Adriaan71
Maurice1066 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:12:
Tnx. Maar zou het kunnen om zonder pomp alvast met cv op Ta35 te gaan draaien deze winter? Meteen mooie testcase qua Ta
Dat kan ja. Maar je moet ook je cv vermogen / cv deellast naar benden zetten in je installatie menu.
Weet niet welke ketel je hebt hangen.

Als het kan moet je hem op 10kw zetten. Dan gaat je ketel ook veel rustiger naar de 35 graden toe.

En maximaal 1 graad nachtverlaging toe gaan passen.

Je warm water via je ketel blijft gewoon zelfde vermogen dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Adriaan71 op 12-08-2022 22:23 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Maurice1066 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:12:
Zat installaties zo tegengekomen, niet mijn voorkeur door het hoge minimaal last van de ketel, maar het werkt verder prima.

• Maurice1066
Tnx, zit wat in ja. Heb een remeha tzerra, kun je alleen met externe sw instellen. Toch maar eens een kabeltje maken of regelen. Dacht dat de sw wel te krijgen was bij remeha

Zou alleen voor verwarming zijn , geen sww. En tijdelijk voor 1 winter... Als de wp een keer binnenkomt

[ Voor 22% gewijzigd door Maurice1066 op 12-08-2022 22:30 ]

• Adriaan71
Kan je aanpassen in parameter p17 je maximale vermogen van je cv ketel

En op p23 kan je maximale cv temperatuur instellen. Ben je gelijk helemaal klaar

Ff in gebruiksaanwijzing kijken.

[ Voor 28% gewijzigd door Adriaan71 op 12-08-2022 22:40 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Maurice1066 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:28:
Tnx, zit wat in ja. Heb een remeha tzerra, kun je alleen met externe sw instellen. Toch maar eens een kabeltje maken of regelen. Dacht dat de sw wel te krijgen was bij remeha

Zou alleen voor verwarming zijn , geen sww. En tijdelijk voor 1 winter... Als de wp een keer binnenkomt
Als je een qsense of iSense thermostaat hebt kun je parameter vanaf daar instellen.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:47
haakjesluiten schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:42:
Ik heb geen haast, als ik nu een afspraak kan maken voor september vind ik het prima
Heb jij intussen al iemand gevonden? Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje. Geen haast maar wel wel eens een offerte.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Maurice1066 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 21:38:
Ik brn de vloerverwarming aan het uitbreiden en moet deze winter nog met de ketel verwarmen. Als de ketel dan op Ta 35 staat, zou ik verwachten dat ik meteen de verdeler kan vervangen voor een gesloten verdeler zonder pomp zodat deze klaar is om op de warmtepomp aangesloten te worden zodra die binnen is. Ketel zal alleen verwarming doen, voor sww is een wpb onderweg.

Wat is jullie ervaring of gedachten hierover?
Dat kan prima. Bij mijn ouders draait de CV-ketel op die manier al jaren op een gesloten verdeler. Enig nadeel is de beveiliging: Wat nou als de CV-ketel om wat voor reden dan ook ineens besluit om vol gas en op hogere temperatuur water te gaan maken op een moment dat je zelf niet thuis bent om in te grijpen? Dan gaat door het hoge vermogen van je ketel waarschijnlijk je vloer stuk.

Dit risico moet je zelf afschatten tegen de kans dat zowel de ruimtethermostaat als de watertemperatuurregeling van je CV-ketel tegelijk stuk gaan als er niemand thuis is.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 12-08-2022 23:19 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• flippy
  • Niet online

flippy

wel of niet thuis zijn zal niet veel doen, voor je doorhebt dat er 80 graden water door je vloer gaat vliegt het tegelwerk je toch al om de oren.

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Andrehj schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:19:
[...]

Dat kan prima. Bij mijn ouders draait de CV-ketel op die manier al jaren op een gesloten verdeler. Enig nadeel is de beveiliging: Wat nou als de CV-ketel om wat voor reden dan ook ineens besluit om vol gas en op hogere temperatuur water te gaan maken op een moment dat je zelf niet thuis bent om in te grijpen? Dan gaat door het hoge vermogen van je ketel waarschijnlijk je vloer stuk.

Dit risico moet je zelf afschatten tegen de kans dat zowel de ruimtethermostaat als de watertemperatuurregeling van je CV-ketel tegelijk stuk gaan als er niemand thuis is.
In geval van SWW kan de drieweg klep blijven hangen,
daarom op de CV aanvoer een maximaal thermostaat, (aka aanlegthermostaat)
die het toestel of pomp uitschakelt
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/94688266-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/2f6ed0be7f34b09349af02068296ad4b7bf5ac75.jpg?20220810122603

b.v.
https://www.stoveparts.nl...gthermostaat/#description
Ook verkrijgbaar met inwendige instelling, zonder draaiwiel.

• Maurice1066
Bedankt voor de info _/-\o_
Adriaan71 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:38:
Kan je aanpassen in parameter p17 je maximale vermogen van je cv ketel

En op p23 kan je maximale cv temperatuur instellen. Ben je gelijk helemaal klaar

Ff in gebruiksaanwijzing kijken.
Tnx, heb max nu via draaiwieltje op de ketel alvast omlaag gezet.
DutchWing schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 22:55:
[...]

Als je een qsense of iSense thermostaat hebt kun je parameter vanaf daar instellen.
Hangt nu een evohome aan. Zat idd al even te kijken voor een gebruikte isense. Zit daar nog veel verschil tussen? Zag een paar varianten en versies van op MP. Misschien heeft mn schoonvader er nog 1, die heeft vorige week de ketel eruit gegooid :)
Andrehj schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 23:19:
[...]

Goed om te horen, dan kan ik in één keer de verdeler uitbreiden/vervangen en meteen proefdraaien op lage temperatuur.
Domosapiens schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 01:02:
[...]

In geval van SWW kan de drieweg klep blijven hangen,
daarom op de CV aanvoer een maximaal thermostaat, (aka aanlegthermostaat)
die het toestel of pomp uitschakelt
[Afbeelding]

b.v.
https://www.stoveparts.nl...gthermostaat/#description
Ook verkrijgbaar met inwendige instelling, zonder draaiwiel.
Voor dat geld wel handig denk. Beetje lomp om de ketel zo uit te zetten, maar beter dan een vloer stuk. Ligt overigens PVC op, kan denk iets meer hebben dan een tegel?

Als ik sww uitschakel op de ketel, blijft de 3weg klep dan op verwarming staan? Zo ja dan is dat weer iets minder risico.

• Adriaan71
Maurice1066 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 07:57:
Bedankt voor de info _/-\o_

[...]

Tnx, heb max nu via draaiwieltje op de ketel alvast omlaag gezet.

[...]

Hangt nu een evohome aan. Zat idd al even te kijken voor een gebruikte isense. Zit daar nog veel verschil tussen? Zag een paar varianten en versies van op MP. Misschien heeft mn schoonvader er nog 1, die heeft vorige week de ketel eruit gegooid :)

[...]

Goed om te horen, dan kan ik in één keer de verdeler uitbreiden/vervangen en meteen proefdraaien op lage temperatuur.

[...]

Voor dat geld wel handig denk. Beetje lomp om de ketel zo uit te zetten, maar beter dan een vloer stuk. Ligt overigens PVC op, kan denk iets meer hebben dan een tegel?

Als ik sww uitschakel op de ketel, blijft de 3weg klep dan op verwarming staan? Zo ja dan is dat weer iets minder risico.
Parameter 1 moet je op 2 zetten dat is cv aan en SWW uit. Zo kan er niks gebeuren met hoge temperaturen.

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-11 16:24
Wil mn meerlagenbuis zelf aanleggen van buiten door kruipruimte en in garage door vloer naar binnen. Tevens moet ik wat 20x2 leidingen bij verdelers verlengen omdat ik de verdelers ook ga vervangen met kunststofverdelers. Ik heb ook een handpers aangeschaft om zelf perskoppelingen te kunnen gebruiken.

Nou kan ik perskoppelingen aanschaffen in kunststof of messing. Er komt een knie-stuk buiten/in de grond en onder de kruipruimte. De rest is allemaal binnen. Wat is eigenlijk de reden om nog voor messing te gaan?

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Maurice1066 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 07:57:
Als je SWW uitzet is je risico zo goed als weg.
Dit heeft te maken met de opbouw van de branderautomaten ivm veiligheden en de gebruikte sensoren tegenwoordig NTC sensoren zijn.
+ de sensoren controleren zichzelf op kortsluiting en onderbreking via de branderautomaat.

Als je helemaal safe wilt spelen plaats je een aanlegthermostaat.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@padoempats messing heeft een iets grotere doorlaat. Op het grote geheel maakt het weinig uit en zijn ze vooral duurder.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• padoempats
Proton_ schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:23:
@padoempats messing heeft een iets grotere doorlaat. Op het grote geheel maakt het weinig uit en zijn ze vooral duurder.
Ok, ja ik ga al voor 32mm vanaf wp die zich afsplitst naar 2x 20x2 buis naar de verdelers beneden/boven dus 32mm is al ruim gekozen. Is ook meer om wat meer flow/vermogen naar boiler te kunnen sturen. Klinkt alsof kunststof (PPSU) de betere keuze is.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

padoempats schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:19:
Wat is eigenlijk de reden om nog voor messing te gaan?
Bij laagtemperatuur maakt het weinig uit.
Bij hoogtemperatuur geen fan van die composiet perskoppelingen.

• padoempats
DutchWing schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:27:
[...]

Bij laagtemperatuur maakt het weinig uit.
Bij hoogtemperatuur geen fan van die composiet perskoppelingen.
Wat is hoog? Voor boiler dus wel hoog. Ik heb de keuze, graag kies ik de meest geschikte. Messing heeft geen last van roest? Omdat ik er ook mee wil koelen en tevens sommige koppelingen buiten in de grond en in kruipruimte zullen zijn.

Voor vloerverwarming kan ik dus sowieso kunststof nemen, dat zal niet warmer worden dan 35 graden.

• padoempats
Oh en kan een 20mm -> 1" buitendraad nog wel aangedraaid worden na persen of eerst aandraaien, dan persen en nooit meer aankomen? Sorry voor de lekenvraag, maar kom er graag achter voordat ik een bulk bestel en er nog koppelingen tussen moet zetten.

Deze bijv

• Adriaan71
padoempats schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:39:
Oh en kan een 20mm -> 1" buitendraad nog wel aangedraaid worden na persen of eerst aandraaien, dan persen en nooit meer aankomen? Sorry voor de lekenvraag, maar kom er graag achter voordat ik een bulk bestel en er nog koppelingen tussen moet zetten.

Deze bijv
Zal zo en zo spullen aansluiten dat je altijd kan losdraaien als je iets moet vervangen. Anders moet je het doorknippen of doorsnijden.

Puntstuk 1" x 22 knel en dan 22 x 20 pers.

[ Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 13-08-2022 09:49 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

padoempats schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:34:
[...]

Wat is hoog? Voor boiler dus wel hoog. Ik heb de keuze, graag kies ik de meest geschikte. Messing heeft geen last van roest? Omdat ik er ook mee wil koelen en tevens sommige koppelingen buiten in de grond en in kruipruimte zullen zijn.

Voor vloerverwarming kan ik dus sowieso kunststof nemen, dat zal niet warmer worden dan 35 graden.
Ik heb het voornamelijk over de composiet koppelingen zelf, vindt ze “persoonlijk” in het algemeen zwak ogen.
De meerlagenbuis en pex buizen kunnen wel tegen 75 of 90 graden vol continue. (Dus geschikt voor CV en SWW)

Waarom niet gewoon buiten een grondleiding leggen, ook gelijk goed tegen warmteverliezen?

Condensatie is vooral een probleem als je onder het dauwpunt gaat koelen, of als de kruipruimte slecht ventileert, dus heel vochtig is.
Koppelingen weggewerkt zal ik altijd even intape, dit is om invloeden van buitenaf te voorkomen.

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 18:27

fmb

The Source schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:58:
Ik heb 2 linker handen dus twijfel erg om zelf een water/lucht warmtepomp, warmwaterboiler en airco te installeren. Met wat kennissen en tijd zal het ongetwijfeld lukken maar gezien het ook een grote opdracht is en het budget gereserveerd is kan ik ook een installateur vragen.

Echter, elke werkt met zijn eigen bekende merken. Ik heb in dit en het vorige topic al gezocht, maar weining gevonden. Welke merken laten zich goed integreren met een home automatition platform als Homey. Dan liefst niet enkelk de waterpomp maar ook de airco en boiler, dus alles in een zeg maar. Dan kan ik namelijk gericht installateurs van die merken gaan aanschrijven.

@fmb , @G-addict wat zijn jullie ervaringen?

Uiteraard zal als de merken bekend zijn alsnog een berekening maken of zelf installeren niet een te groot voordeel oplevert dat ik zelfs die subsidie kan skippen....
Het hangt er een beetje vanaf welke functies je wilt integreren met Homey.

Zelf heb ik een warmtepomp voor verwarmen/koelen, Evohome en Homey. Ik heb (nog) geen SWW via een warmtepompboiler.

Evohome heeft wel ondersteuning voor aansturen SWW, maar daar heb ik dus totaal geen ervaring mee.

Homey heeft verder een app voor integratie, waarmee je de temperaturen per thermostaat kan zien en de ingestelde temperatuur per thermostaat kan wijzigen. Ik gebruik Homey niet om de temperaturen aan te passen, maar ik ga ervanuit dat dat wel goed werkt. Wel gebruik ik Homey om de thermostaattemperaturen uit te lezen en bijvoorbeeld voor een dashboard te gebruiken. Dat werkt allemaal vlekkeloos.

Tot slot zit ik helemaal niet aan de verwarmingslogica die Evohome heeft, Evohome besluit wanneer welke ruimte verwarmd (of gekoeld) moet worden en of de warmtepomp aan/uit moet. Verder heeft de warmtepomp zelf zijn eigen stooklijn. Al dit soort logica is lastig of niet vanuit Homey aan te sturen.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

• padoempats
DutchWing schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:53:
[...]

Ik heb het voornamelijk over de composiet koppelingen zelf, vindt ze “persoonlijk” in het algemeen zwak ogen.
De meerlagenbuis en pex buizen kunnen wel tegen 75 of 90 graden vol continue. (Dus geschikt voor CV en SWW)

Waarom niet gewoon buiten een grondleiding leggen, ook gelijk goed tegen warmteverliezen?

Condensatie is vooral een probleem als je onder het dauwpunt gaat koelen, of als de kruipruimte slecht ventileert, dus heel vochtig is.
Koppelingen weggewerkt zal ik altijd even intape, dit is om invloeden van buitenaf te voorkomen.
Ik moet een gat maken in de fundering en dan direct omhoog (knie). Daarop dan rvs flex door pvc buis. WP tegen de muur. Ze liggen dus niet echt door de grond. Een grondleiding lijkt mij dan niet nodig. Ze liggen wel 5m door de kruipruimte. De CV-ketel staat op dit moment in de garage aan andere kant van de garage, vandaar dat ik een stuk door de kruipruimte moet overbruggen om buiten te komen.

Hoe zou je van kruipruimte een WP aansluiten die direct tegen de muur staat? Mijn idee was gat boren van 125mm, daar PVC buis in schuiven, daar 2x 32mm meerlagenbuis + 15mm isolatie doorheen. Kniestuk 32mm -> 1" en daar RVS flex op om aan te sluiten op WP. Dit door PVC buis met allemaal 45 graden stukken om uiteindelijk inregenen te voorkomen.

[ Voor 13% gewijzigd door padoempats op 13-08-2022 10:15 ]

• padoempats
Adriaan71 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 09:47:
[...]

Zal zo en zo spullen aansluiten dat je altijd kan losdraaien als je iets moet vervangen. Anders moet je het doorknippen of doorsnijden.

Puntstuk 1" x 22 knel en dan 22 x 20 pers.
En paar cm van 22mm koper er tussen? Moet toch makkelijker kunnen om van 20x2 -> 1" inwendig te gaan maar misschien denk ik te makkelijk. Ik moet ook van 32x3 -> 2x 20x2, wat zouden hier de fijnste koppelingen voor zijn?

Maar valt dus na persen niet meer te draaien begrijp ik?

[ Voor 3% gewijzigd door padoempats op 13-08-2022 10:17 ]

• Adriaan71
padoempats schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:12:
[...]

En paar cm van 22mm koper er tussen? Moet toch makkelijker kunnen om van 20x2 -> 1" inwendig te gaan maar misschien denk ik te makkelijk. Ik moet ook van 32x3 -> 2x 20x2, wat zouden hier de fijnste koppelingen voor zijn?

Maar valt dus na persen niet meer te draaien begrijp ik?
Je heb ook overgangs koppelingen met 20 pers en een stukje buis 22 eraan vast . En dan in boiler 1" puntstuk x 22 knel

• padoempats
Adriaan71 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:20:
[...]

Je heb ook overgangs koppelingen met 20 pers en een stukje buis 22 eraan vast . En dan in boiler 1" puntstuk x 22 knel
Dit lijk mij ook een optie, met 1" buiten/buiten koppeling ertussen ?

• Adriaan71
Deze

https://www.heima24.de/ro...elt.html?cache=1660379819

En deze

https://www.heima24.de/ro...ser.html?cache=1660379910

Puntstuk is conische draad voor in boiler. En dan gewoon knellen 22 en dan persen 20

[ Voor 12% gewijzigd door Adriaan71 op 13-08-2022 10:41 ]

• padoempats
Is deze kogelkraan na persen nog wel los te halen? Maw, kunnen deze persfittingen nog draaien? Dat is mij nog niet duidelijk. Lijkt me toch lastig als je deze ooit wil loshalen dan je hele leiding meedraait
Pagina: 1 ... 142 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.