Gemeenten mogen niet afwijken van rijksregelgeving.
Als ik het invul voor mijn postcode en kies voor "veranderen van bestaand bouwwerk" kom ik op vergunningplichtig (oppervlak neemt niet toe, volume wel).
Dat is alleen als je de warmtepomp doormiddel van een beugel aan je huis vastzet etc.
In je achtertuin verander je niks aan de bestaande bouw, veel mensen vergissen zich hier dus in.
Je voortuin gelden dezelfde regels als bijvoorbeeld een hondenhok, in je achtertuin zijn de regels weer anders.
In mijn geval krijgt ik geen vraag over waar het bouwwerk wordt aangepast, of dat voortuin of achtertuin of iets anders is.
Vandaar mijn reactie op jouw stelling "in de achtertuin niet vergunningplichtig", in mijn geval maakt dat dus niet uit.
Het is best een gecompliceerde gebeuren, op internet wordt je ook niet echt wijzer door veel tegenstrijdige antwoorden helaas.
Ik heb in het verleden voor dakkapellen, dakramen en zonwering dergelijke vragen over plaatsing wel voorbij zien komen.
Dat traject heb ik nu eindelijk achter de rug, dus ben ook niet onbekend met dat gezeur en rare opmerkingen van de gemeente.
Ook gemeenten weten soms niet waar ze mee bezig zijn.
Hier zeggen ze het dus al:
Wil je een airco-installatie met buiten-unit op of aan je woning plaatsen?
Dus simpel gezegd; op je dak of aan je gevel, er staat niks in over in je tuin.
Dus geen vergunningsplichtig.
Dat er misschien een meldplicht is in verband met geluidsnormen etc kan ik mij wel inzien.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu