Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 141 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.535.409 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 09:14
MarcoC schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:03:
[...]

Dat valt nog best mee (niet luchtdicht, geen WTW en ook geen HR+++). Maar alsnog koelt het 's nachts vrijwel niet af met warme dagen.
Dan pas je waarschijnlijk geen zomernachtventilatie toe? Hier huis 3°C afgekoeld door ramen te openen om warmte bovenin te verliezen en beneden koude lucht aan te zuigen.

Volgende zomer kan ik vergelijk maken met deze afkoeling versus (beperkte) koeling met vvw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 09:18:
SWW (300l vat) was ik hier afgelopen maand 59kWh elektrisch, 162kWh thermisch (48 graden water, 1x per week legionella)
Hier in juli 19.5 kWh elektrisch en 74.4 kWh thermisch (beiden exclusief de 6 kWh voor het dompelelement).
overigens zag ik dat ik 360kWh had verstookt voor het koelen :o (1649kWh gekoeld)
Bijna de hele maand juli koeling gedraaid overdag, ben nog aan het uitproberen of dit aangenaam genoeg is, anders toch iets van airco of screens.
Dan zou ik toch maar over zonwering na gaan denken, want dat is best een boel. Ik vond de 611 kWh (thermisch) die wij in juli gekoeld hadden al een heleboel.
In jouw geval is er voor zonwering ook een goed businesscase, want die 360 kWh had je ook voor 61 cent aan Eneco kunnen verkopen. Ik schat dat het koelen je dit seizoen daarmee zeker 700 euro kost, waardoor je die screens gewoon terugverdient.
Heb je trouwens nooit overwogen om 's nachts te gaan koelen? Ik koel sinds deze zomer 's nachts, en haalde daarmee (zonder standbyverbruik) een COP van 7.89 in juli. Met standbyverbruik was het 6.39.
Enig nadeel is dat je dan wel het hoge minimum vermogen (zo'n 6 kW bij buitentemperaturen rond de 15 graden) kwijt moet kunnen, maar als dat lukt, dan werkt het prima.
Elektrisch heeft het koelen mij in juli daardoor maar 77 kWh gekost. Ten opzichte van de 1867 kWh aan PV-opbrengst in diezelfde maand kan ik daar prima mee leven. :)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-04 14:36
LacsapOV schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 14:38:
[...]

Ik zit te kijken hoe dit met de Loria zou moeten werken. Nu hebben ze het over Atlantic Typass ATL. Daarop doorzoekende kom ik uit op Modbus X3D. In een tutorial van ene Fransman past hij dit toe op een Alfea Extensa maar dezelfde verbinding heb ik ook op de Loria. Zou het dan toch kunnen?!
Volgens mij zijn de Loria en Alfea Extensa qua hardware (bijna) gelijk. Dus ik verwacht van wel ja.

@flippy Wat zijn volgens jou dan wel de betere merken? Overigens heb ik hier de buitenunit in de tuin staan op een grindput.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
ronaldbommel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:09:
Korte vraag over lt warmtepomp offertes.
Ik heb van 2 aanbieders offertes ontvangen, beide zijn in mijn ogen goed.
Om de juiste te kiezen, heb ik dan nog meer te kijken naar de Cop en de de Decibels van de buitenmuur. 1 partij offreert wel 5kw en de ander 9kw, wel 200 liter vat water opslag.
Alvast bedankt voor hulp.
Zit gelukkig niet zoveel verschil in in de vermogens van de pompen.

Ergens gaat er iets fout bij de een of de ander. Of de waarheid ligt in het midden.

Maar met deze gegevens kunnen we niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:35
Casejunkie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Volgens mij zijn de Loria en Alfea Extensa qua hardware (bijna) gelijk. Dus ik verwacht van wel ja.

@flippy Wat zijn volgens jou dan wel de betere merken? Overigens heb ik hier de buitenunit in de tuin staan op een grindput.
De Loria heeft een Resideo (Honeywell) controller en de Alfa Extensa een Siemens. De Loria heeft een Modbus bus en de Alfa Extensa een BSB bus.
Hele internet afgestruind maar nergens kunnen vinden welke draden ik zou moeten verbinden. Sta op het punt een Delta Dore Typass ATL te bestellen. Het meegeleverde kabeltje correspondeert met de documentatie en aan de hand van de kleurcodes moet ik dan kunnen herleiden welke kabels het zijn.
Ik denk X11 (Geel en groen) en een nul ( Rood of zwart)

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 20:16
Ik ben me net als velen hier aan het verdiepen in een warmtepomp. Binnenkort heb ik hierover een afspraak met een installateur. Woning betreft een 'nieuwbouw' rijtjeshuis uit 2017 met stadstuin van zo'n 7 meter diep. Elke verdieping is voorzien van vloerverwarming. T.a.v. plaatsing buitenunit kan ik me eigenlijk maar 2 'logische' locaties voorstellen voor de unit:
  • Locatie 1 aan de voorzijde van de woning, rekening houdend met alle voorschriften m.b.t. afstand tot de erfgrens etc. Esthetisch niet de meest ideale locatie met zo'n unit onder het keukenraam. Aan de voorzijde staat ook de auto geparkeerd als we thuis zijn
  • Locatie 2 achterin de tuin, achter de berging van de buren. Dit is onze ingang voor de achtertuin met een steeg/achterpad aan de achterzijde. De achterburen hebben hier een berging/garage. De locatie zit vrij dicht tegen de erfgrenzen aan maar is feitelijk 'omringd' door bergingen/achterpad. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit de buren hinder zou veroorzaken.
Zien jullie nog alternatieve locaties die ik moet overwegen? Vanuit esthetiek heeft locatie 2 mijn voorkeur, hoe kijken jullie hier naar? Wellicht levert deze locatie issues met een (mogelijke) vergunning?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MIy2KcAxIMUob14y7ptJJgTMWIc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wL9Rmx8Liibq9f4ZU1J8whTA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBWbMx1spcizSj-VCthCtWpJK1k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/APcacbMUqQeQDzOyGjWRuFow.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
Bashy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:55:
Ik ben me net als velen hier aan het verdiepen in een warmtepomp. Binnenkort heb ik hierover een afspraak met een installateur. Woning betreft een 'nieuwbouw' rijtjeshuis uit 2017 met stadstuin van zo'n 7 meter diep. Elke verdieping is voorzien van vloerverwarming. T.a.v. plaatsing buitenunit kan ik me eigenlijk maar 2 'logische' locaties voorstellen voor de unit:
  • Locatie 1 aan de voorzijde van de woning, rekening houdend met alle voorschriften m.b.t. afstand tot de erfgrens etc. Esthetisch niet de meest ideale locatie met zo'n unit onder het keukenraam. Aan de voorzijde staat ook de auto geparkeerd als we thuis zijn
  • Locatie 2 achterin de tuin, achter de berging van de buren. Dit is onze ingang voor de achtertuin met een steeg/achterpad aan de achterzijde. De achterburen hebben hier een berging/garage. De locatie zit vrij dicht tegen de erfgrenzen aan maar is feitelijk 'omringd' door bergingen/achterpad. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit de buren hinder zou veroorzaken.
Zien jullie nog alternatieve locaties die ik moet overwegen? Vanuit esthetiek heeft locatie 2 mijn voorkeur, hoe kijken jullie hier naar? Wellicht levert deze locatie issues met een (mogelijke) vergunning?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Meest logische is locatie 2 inderdaad. Het enige waar je rekening mee moet houden zijn de regels omtrent het geluid op de erf grens. Deze zijn vorig jaar flink aangescherpt. het geluidsniveau mag niet meer dan 40dB zijn bij de buren. Aangezien je de buitenunit bijna op de erf grens gaat zetten moet je daar dus echt rekening mee houden. Een vergunning heb je overigens niet nodig voor een warmtepomp (tenzij je voor een water/water warmtepomp gaat met een verticale bron.

[ Voor 6% gewijzigd door Casejunkie op 10-08-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 13:04
Lijkt me irritant om iedere keer met je fiets langs die buitenunit te moeten lopen, je tuin in. Kun je hem niet beter voor je eigen berging zetten?

Of wellicht op het dak van de berging of op de dakkapel van het huis (als die niet van hout is).

Edit: is jouw nieuwbouwwoning in 2017 nog opgeleverd met gas? Of wil je van stadswarmte af?

[ Voor 15% gewijzigd door ApexAlpha op 10-08-2022 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:35

HaTe

haat niet

Ik heb zojuist een handleiding ontvangen van de SMaBiT AV2010/32 thermostaat. Deze is met zigbee te bedienen en heeft een simpele regeling, volgens mij perfect voor warmtepompen, zie hieronder. De hysterese is (als ik het goed begrijp) in te stellen tussen de 0 en 100 graden.
Qua instellingen ziet het er dus goed uit, misschien interessant om een keer te proberen :) Ik maak me een klein beetje zorgen over de leesresolutie van 0.1 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upD_pIoTzJtKF68-UAvsoQ2KnpI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EKbxMRaLiKgvCrab46GTyX8U.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ahGd2E-jFPXAzDa68g7_nJdch0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r9zSVl4pQJlH6BsGbfiNXCGg.png?f=user_large

Bron: https://drive.google.com/...Vqtqi77Q/view?usp=sharing

[ Voor 6% gewijzigd door HaTe op 10-08-2022 11:13 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het SWW vat op een monoblock of split, hoe zit dat juist?

Men ziet eerder gesimplificeerde tekeningen waarbij zowel de CV als SWW uit 1 vat komt, maar voor SVV moet dat vat veel warmer zijn van voor CV. Hoe werkt dit technisch en/of zijn er verschillende systemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
poing schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:11:
Het SVV vat op een monoblock of split, hoe zit dat juist?

Men ziet eerder gesimplificeerde tekeningen waarbij zowel de CV als SVV uit 1 vat komt, maar voor SVV moet dat vat veel warmer zijn van voor CV. Hoe werkt dit technisch en/of zijn er verschillende systemen?
Veel CV ketels hebben ook een klein vat voor SWW.

Bij mijn split unit zit er een 3 wegklep op de aanvoerleiding. Normaal staat deze open naar het verwarmingscircuit maar zodra het vat opgewarmd moet worden schakelt deze om richting het vat. De wamrtepomp gaat vervolgens de aanvoertemperatuur verhogen naar 55 graden. (Voor het verwarmingscircuit zit deze bij mij vaak ergens rond de 28 tot max 35 graden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Adriaan71 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 08:46:
[...]

Lijkt me zo en zo verstandig om bij alleen radiatoren een 45 liter buffertje te plaatsen in serie. Dat scheelt al wat warmte wat uit je radiatoren getrokken wordt.
Ik heb daarom een 50 Liter buffervat erbij genomen van RVS, mooi spul! Lekker compact!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Casejunkie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

ik zou het gewoon houden bij panasonic en/of mitsubishi.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
flippy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Ik ben benieuwd wat voor problemen ik ga tegen komen in de toekomst. Tot nu toe best tevreden. En met de huidige energietarieven heb ik hem toch binnen 3 jaar terug verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Andrehj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

Hier in juli 19.5 kWh elektrisch en 74.4 kWh thermisch (beiden exclusief de 6 kWh voor het dompelelement).

[...]

Dan zou ik toch maar over zonwering na gaan denken, want dat is best een boel. Ik vond de 611 kWh (thermisch) die wij in juli gekoeld hadden al een heleboel.
In jouw geval is er voor zonwering ook een goed businesscase, want die 360 kWh had je ook voor 61 cent aan Eneco kunnen verkopen. Ik schat dat het koelen je dit seizoen daarmee zeker 700 euro kost, waardoor je die screens gewoon terugverdient.
Heb je trouwens nooit overwogen om 's nachts te gaan koelen? Ik koel sinds deze zomer 's nachts, en haalde daarmee (zonder standbyverbruik) een COP van 7.89 in juli. Met standbyverbruik was het 6.39.
Enig nadeel is dat je dan wel het hoge minimum vermogen (zo'n 6 kW bij buitentemperaturen rond de 15 graden) kwijt moet kunnen, maar als dat lukt, dan werkt het prima.
Elektrisch heeft het koelen mij in juli daardoor maar 77 kWh gekost. Ten opzichte van de 1867 kWh aan PV-opbrengst in diezelfde maand kan ik daar prima mee leven. :)
Hier ook ruim overschot aan PV (1520 kWh in juli) dus dat is het probleem niet zo.
We waren een beetje naief bij de bouw van de woning. Dus geen loze leidingen etc naar de kozijnen (nu zag ik dat je wel screens heb die op zonne energie werken). Daarnaast zijn de kozijnen dun en van alu, dus wat beperktere keuze

Wat betreft 's nachts koelen: nog nooit geprobeerd eigenlijk. Maar dmw buiten temp en wtw koelt de woning al naar z'n 21.5-22 graden in de avond (juli). In de nacht zie ik zoms luchtvochtigheid van 60% - 65%, maar dan zou ik vanwege lagere temp ook lagere TA kunnen hanteren. Even in de ochtend denk ik opletten als de temp omhoog gaat en je misschien dauwtemp aantikt. Ik ga het eens uitproberen, qua afgifte hebben we genoeg m2's. In juli deden we Ta=18, deze week Ta=16.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-02 09:09
Bashy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik denk niet dat positie 2 gaat werken, Je blaast op korte afstand tegen een muur aan welke waarschijnlijk recirculatie zal veroorzaken. Daarnaast zal je geluidsreflecties hebben welke op onverwachte plekken overlast kunnen veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
DutchWing schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:19:
[...]

Ik heb daarom een 50 Liter buffervat erbij genomen van RVS, mooi spul! Lekker compact!
Welke zijn dat.. werk eigenlijk alleen met Vaillant

De 45, 100 of als in cascade 200 Liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

flippy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Vaillant ook niet goed? Die is hier ook aardig populair.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HaTe schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:33:
[...]

Vaillant ook niet goed? Die is hier ook aardig populair.
niet goed is een groot woord, ik ben er gewoon geen fan van met wat ik tot zover heb gezien qua problemen. er is gewoon beter te krijgen op de markt. maar zoals ik al eerder zei: 1 warmtepomp is beter dan geen warmtepomp. dus geeft die het op over 10 jaar (of eerder) dan zou ik wel gaan kijken naar iets deftigers.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
flippy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

niet goed is een groot woord, ik ben er gewoon geen fan van met wat ik tot zover heb gezien qua problemen. er is gewoon beter te krijgen op de markt. maar zoals ik al eerder zei: 1 warmtepomp is beter dan geen warmtepomp. dus geeft die het op over 10 jaar (of eerder) dan zou ik wel gaan kijken naar iets deftigers.
Ik was zo eens naar NIBE aan het kijken :o en vraag me af of je zo'n toestel inderdaad ooit terug kan verdienen t.o.v. een goedkoper toestel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Adriaan71
flippy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:35:
[...]

Volgens mij is Vaillant de enigste fabrikant waar je een onderhoudscontract kan afsluiten op 100% garantie op voorrijkosten, arbeidsloon en onderdelen op de warmtepomp tot 120000 stops draaiuren.

Wat uiteraard Vaillant zelf uitvoert

Ben nog geen andere fabrikant tegen gekomen die dat doet.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw bevindingen betreft Vaillant. Heb nogal nauwe contacten met de buiten dienst / service . Kijken of ze het inderdaad zo druk hebben met reparatie's
😂

Of bellen ze daar alleen Flippy voor.

[ Voor 13% gewijzigd door Adriaan71 op 10-08-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 22:04
rupie99 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Dan pas je waarschijnlijk geen zomernachtventilatie toe? Hier huis 3°C afgekoeld door ramen te openen om warmte bovenin te verliezen en beneden koude lucht aan te zuigen.

Volgende zomer kan ik vergelijk maken met deze afkoeling versus (beperkte) koeling met vvw!
Ik heb inderdaad ramen open zonder ventilatie aan te zetten, maar de geluidsoverlast van de ventilatie is ook weer zo wat. Dan houd ik de hele buurt wakker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Adriaan71 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:30:
[...]

Welke zijn dat.. werk eigenlijk alleen met Vaillant

De 45, 100 of als in cascade 200 Liter
HTWBUF-50LT (50 Liter)

Wij doen bijvoorbeeld helemaal niks met Vaillant, terwijl ik het opzicht mooie toestellen vind.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchWing op 10-08-2022 12:15 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
DutchWing schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

HTWBUF-50LT (50 Liter)

Wij doen bijvoorbeeld helemaal niks met Vaillant, terwijl ik het opzicht mooie toestellen vind.
Wat kosten die eigenlijk

Worden toch steeds meer projecten gedaan met Vaillant in Nederland.

Wil Zelf niks project matig doen. Heel vroeger nieuwbouw gedaan daar werd ik echt helemaal Gek daar. Laat staan utiliteitsbouw 🥴

[ Voor 27% gewijzigd door Adriaan71 op 10-08-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Adriaan71 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:42:
[...]

Volgens mij is Vaillant de enigste fabrikant waar je een onderhoudscontract kan afsluiten op 100% garantie op voorrijkosten, arbeidsloon en onderdelen op de warmtepomp tot 120000 stops draaiuren.

Wat uiteraard Vaillant zelf uitvoert

Ben nog geen andere fabrikant tegen gekomen die dat doet.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw bevindingen betreft Vaillant. Heb nogal nauwe contacten met de buiten dienst / service . Kijken of ze het inderdaad zo druk hebben met reparatie's
😂

Of bellen ze daar alleen Flippy voor.
Dat gezeur over merken hoor ik zo vaak van monteurs… Terwijl het echt wel meevalt…

Mijn ouders hebben 3 bouwmarkt airco’s en na 12+ jaar draaien ze nog steeds als een zonnetje, + ook met de A merken genoeg problemen geconstateerd van defecte sensoren of printplaatjes. (Veelal elektronica gericht)
Laatst ook van een koelmachine weer een regelaar van stuk, unit is nog geen 2 jaar oud…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
DutchWing schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:20:
[...]

Dat gezeur over merken hoor ik zo vaak van monteurs… Terwijl het echt wel meevalt…

Mijn ouders hebben 3 bouwmarkt airco’s en na 12+ jaar draaien ze nog steeds als een zonnetje, + ook met de A merken genoeg problemen geconstateerd van defecte sensoren of printplaatjes. (Veelal elektronica gericht)
Laatst ook van een koelmachine weer een regelaar van stuk, unit is nog geen 2 jaar oud…
Meestal onkunde.

Wat een boer niet kent vreet ie niet.

Daarom hoe ik het bij 1 merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 20:16
Casejunkie schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:59:
het geluidsniveau mag niet meer dan 40dB zijn bij de buren. Aangezien je de buitenunit bijna op de erf grens gaat zetten moet je daar dus echt rekening mee houden.
Thanks, meeste units zitten daar helaas boven als ik het zo bekijk. Ik verwacht dat de installateur hier ook tegen zal adviseren (of het risico bij mij laat).
[...]
Een vergunning heb je overigens niet nodig voor een warmtepomp (tenzij je voor een water/water warmtepomp gaat met een verticale bron.
Fijn, was ik me niet van bewust. Ik dacht dat het vergunningsplichtig was (Utrecht). Betreft inderdaad lucht/water.
ApexAlpha schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:03:
Lijkt me irritant om iedere keer met je fiets langs die buitenunit te moeten lopen, je tuin in. Kun je hem niet beter voor je eigen berging zetten? Of wellicht op het dak van de berging of op de dakkapel van het huis (als die niet van hout is). Edit: is jouw nieuwbouwwoning in 2017 nog opgeleverd met gas? Of wil je van stadswarmte af?
Er staan nu een groene en papier container dus er is voldoende ruimte om met fietsen langs te gaan. Die containers zouden dan naar de voorzijde verhuizen. Voor de eigen berging is geen optie, dan staat hij midden in onze stadstuintje. Dak van de berging zou kunnen maar dan staat hij wel vol in het zicht en de berging is van hout (net als de dakkapel overigens). De woning is volgens mij een van de laatste woningen die nog is gebouwd met gas (start bouw 2016). 17 PV panelen vanuit de bouw maar helaas nog wel gas.
WallyPower schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:28:
Ik denk niet dat positie 2 gaat werken, Je blaast op korte afstand tegen een muur aan welke waarschijnlijk recirculatie zal veroorzaken. Daarnaast zal je geluidsreflecties hebben welke op onverwachte plekken overlast kunnen veroorzaken
Dank, dit is inderdaad een terechte opmerking. Potentieel resoneren van geluid had ik voor mezelf ook al als nadeel aangemerkt. Ik ga er nog eens goed over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-06 20:46
Andrehj schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:36:
[...]

[...]

Jaloers hoor, hier 323KWh elektrisch voor koelen en SSW (wel in totaal 1294KWH gegenereerd).

Hier helaas ongeveer 44m2 dubbelglas wat de hele dag zon heeft, en dan heb ik nog niet eens de normale ramen meegenomen.
Boven heb ik sinds het voorjaar overal rolluiken, dat scheelt daar al aanzienlijk. Maar de serre met in totaal meer dan 50m2 glas is lastig, zeker omdat de schuifdeuren meerdere malen per dag gebruikt worden is een screen moeilijk (ik heb nog geen geschikte (en betaalbare) oplossing kunnen vinden.
Nu voorkom ik een groot deel van het opwarmen door vloerkoeling, daarmee warmt de vloer niet op door de inschijnende zon.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-06 19:57
Aannames zijn redelijk correct. Wel verbuiken we aan sww ong 20 kuub per maand:240 pj en koken we op gas: 40 kuub dus even snel gerekend zitten we ongeveer op 700 kuub aan verwarming p jaar.

We hebben ook een overschot van 800 kwh p jaar waar we bijna niks voor krijgen. Dus dit is in voordeel v de WP

Wellicht beginnen met een wp boiler?
Superbeagle schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:07:
[...]

Hybride? Eerst maar eens die Ta omlaag.

Uitgangspunten:
Prijs gas: €2/m³
Prijs elektra: €0,5/kWh
COP Ta 70°C: 2
1m³ gas = 8 kWh aan warmte

Aannames:
Je verbruikt 800 m³ aan warmte. Rest aan SWW

Sommetje:
800 m³ gas kost met de hedendaagse prijzen 800 x 2 = € 1.600

In die 800 m³ zit 800 x 8 = 6.400 kWh aan warmte.
Haal je dat volledig uit een wp bijeen Ta van 70°C dan kost dat 6.400 / 2(COP) = 3.200 kWh aan elektriciteit.

Die elektriciteit kost met de hedendaagse prijzen 3.200 x €0,5 = €1.600.

Heb die getallen expres zo gekozen maar ik zal er niet veel naast zitten. Zo zie je waarom je beter kunt investeren in maatregelen om de Ta zo laag mogelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 13:04
Bashy schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:29:
De woning is volgens mij een van de laatste woningen die nog is gebouwd met gas (start bouw 2016). 17 PV panelen vanuit de bouw maar helaas nog wel gas.
Ja dat is een beetje jammer. Maar met een nieuwbouw met PV, 2x vloerverwarming en waarschijnlijk gigantische isolatie mag je niet klagen. ;)

In een jaren 70 huis mag ik dat alles ook nog erbij doen.

Verder hoeft het geen probleem te zijn dat de buitenunit in je tuin staat. Er zijn tegenwoordig fraaie omkastingen die je kan gebruiken. Wellicht kun je hem nog boven de containers ophangen? Dan kan hij in ieder geval makkelijker lucht verversen denk ik. Maar dat ligt een beetje aan het contact met je buren aangezien het zo te zien hun schuur it.

[ Voor 14% gewijzigd door ApexAlpha op 10-08-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broerkonijn1
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-06 19:57
Correct! En nee geen kippengaas inderdaad. Voor Ta zou vloerverwarming in de rest vd woonkamer wel beter zijn.. maar dat is nogal een verbouwing
flippy schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 18:25:
[...]

is je CV daadwerkelijk 24/7 aan het stoken op die temperatuur om het warm te houden?

zo ja, dan zou ik eens erover denken om dat kippengaas te vervangen met zoiets als glas. zo niet: dan heb je dus ook niet zulke temperaturen nodig.

ik gok dat je niet zo'n hoge temperatuur nodig hebt.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Broerkonijn1 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:45:
Correct! En nee geen kippengaas inderdaad. Voor Ta zou vloerverwarming in de rest vd woonkamer wel beter zijn.. maar dat is nogal een verbouwing
[...]
niemand zegt dat je vloerverwarming moet nemen. Dat is een nice to have, niet een need to have.
ook is er niemand die zegt dat je op 70 graden moet stoken om het warm te houden met radiatoren...

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 10-08-2022 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-05 19:32

Superbeagle

Always smile

Broerkonijn1 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:43:
Aannames zijn redelijk correct. Wel verbuiken we aan sww ong 20 kuub per maand:240 pj en koken we op gas: 40 kuub dus even snel gerekend zitten we ongeveer op 700 kuub aan verwarming p jaar.

We hebben ook een overschot van 800 kwh p jaar waar we bijna niks voor krijgen. Dus dit is in voordeel v de WP

Wellicht beginnen met een wp boiler?

[...]
Laagsthangend fruit is dat overschot van 800 kWh voor ik dacht €0,61/kWh verkopen aan Eneco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Superbeagle @Andrehj beetje offtopic, maar is Eneco dus de leverancier waar je meeste terug krijgt voor je overschot? ik denk dat ik wel 1000-2000 kWh over ga houden dit jaar namelijk

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 06:45
xoror schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:22:
@Superbeagle @Andrehj beetje offtopic, maar is Eneco dus de leverancier waar je meeste terug krijgt voor je overschot? ik denk dat ik wel 1000-2000 kWh over ga houden dit jaar namelijk
hier is een apart topic voor: Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een vergunning heb je overigens niet nodig voor een warmtepomp (tenzij je voor een water/water warmtepomp gaat met een verticale bron.
Voor een l/w warmtepomp met buitenunit is dat te kort door de bocht, dit ligt aan je gemeente. @Bashy Check omgevingsloket en/of vergunningenloket van de gemeente.

In mijn gemeente is het plaatsen van een buitenunit voor een l/w warmtepomp altijd vergunningplichtig en moet ik aantonen middels geluidsberekening dat ik de 40dB op erfgrens niet ga overschrijden. Welstand wil er mogelijk ook nog wat van vinden. Maar ik lees ook dat in andere gemeentes het beleid anders is.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

offtopic:
[quote]xoror schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:22:
[/quote]

Ja, zie de link van Metaalhoofd. En iets wat velen niet weten is dat gas en elektra twee aparte contracten zijn die verschillende looptijden en leveranciers mogen hebben. Dus gascontract laten doorlopen als je nog gunstige tarieven hebt en elektra oversluiten naar Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

blackd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:39:
[...]

Voor een l/w warmtepomp met buitenunit is dat te kort door de bocht, dit ligt aan je gemeente. @Bashy Check omgevingsloket en/of vergunningenloket van de gemeente.

In mijn gemeente is het plaatsen van een buitenunit voor een l/w warmtepomp altijd vergunningplichtig en moet ik aantonen middels geluidsberekening dat ik de 40dB op erfgrens niet ga overschrijden. Welstand wil er mogelijk ook nog wat van vinden. Maar ik lees ook dat in andere gemeentes het beleid anders is.
Airco's en buitenunit zijn veranderingen van het volume van je bouwwerk en daarom zijn ze volgens mij vergunningsplichtig.
In de praktijk doet bijna geen enkele gemeente er echter iets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:37:
Ook dat verschilt per gemeente en mogelijk ook per buurman/vrouw.
Ik heb verhalen gelezen over mijn gemeente dat er wel degelijk handhavend opgetreden is door de gemeente na plaatsing en bij (bijv.) klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

blackd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:11:
[...]

Ik heb verhalen gelezen over mijn gemeente dat er wel degelijk handhavend opgetreden is door de gemeente na plaatsing en bij (bijv.) klachten.
Dat zeg ik: Dat bijna geen gemeente er iets mee doet, maar sommigen dus wel. Die van jou blijkbaar.
Vraag me wel af met welke argumenten ze een vergunning kunnen weigeren.
Voor zover je natuurlijk aan alle landelijk gestelde eisen voldoet, zoals monument, dorpsgezicht, geluid en dat soort zaken.

Geluidsnormen zijn ook landelijk geregeld.
Daar mag een gemeente niet van afwijken, bij mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:46
Hallo allemaal,

Wij zijn bezig ons droomhuis te bouwen via Selekthuis. Zij leveren standaard een lucht/water warmtepomp, model Nefit Bosch Compress 7400i AW. Ik hoor graag jullie opinie hierover. Hebben daarnaast besloten voor een 300 liter boiler te gaan aangezien een dubbele regendouche willen en een groot ligbad (hopen dat het genoeg is).

Warmtepomp buitenunit komt wel in de tuin en ben wel benieuwd of we 'overlast' hebben van het geluid wanneer wij lekker in de tuin zitten.

Zie foto hieronder van de tekening van de begane grond (notariswoning).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1InHuxkNQebXc4dK9fjH0TZWX4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LTCP3yEGsCjG63Vwl904dFaU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Rzaan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:17:
Dat zeg ik: Dat bijna geen gemeente er iets mee doet, maar sommigen dus wel. Die van jou blijkbaar.
Ok. Ik heb daar geen (totaal)beeld van welke gemeente wel en welke niet. En
menig installateur overigens ook niet (is mijn ervaring), terwijl ze er volgens mij wel op zouden moeten wijzen.

Maar ik adviseer iedereen om voor de noodzaak van een vergunning je eigen research te doen zodat je weet waar je aan toe bent in jouw situatie (die van @Bashy dus).
Vraag me wel af met welke argumenten ze een vergunning kunnen weigeren.
Voor zover je natuurlijk aan alle landelijk gestelde eisen voldoet, zoals monument, dorpsgezicht, geluid en dat soort zaken.

Geluidsnormen zijn ook landelijk geregeld.
Daar mag een gemeente niet van afwijken, bij mijn weten.
Inderdaad geluidseisen is landelijk geregeld, maar of dat voor de vergunning aanvraag verplicht is, dat verschilt voor zover ik weet ook weer per gemeente. Als je het bij de aanvraag niet hoeft aan te tonen betekent niet dan ze niet van toepassing zijn. Je zult wel gewoon aan de geluidseisen moeten voldoen, als daar een dispuut over is.

Daarnaast kan er in het bestemmingsplan van de gemeente iets zijn opgenomen over plaatsing van technische installaties. In mijn gemeente wordt dus ook tegen bestemmingsplan getoetst. Bij een afwijking komen er dan ook weer kosten bij. En zoals gezegd de welstand wil er mogelijk ook wat van vinden. Dat kunnen dan volgens mij redenen zijn om een vergunning te weigeren.

Sidenote: ik moet die van mij nog indienen, dus heb nog geen praktijkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

In zijn algemeenheid: Sommige gemeentes verbieden wel eens iets die landelijk geregeld en toegestaan zijn. Ook het omgekeerde komt voor, dat ze iets toestaan wat niet mag.

Ik denk met warmtepompen dat je eigenlijk altijd een vergunning moet aanvragen, maar dat sommige gemeenten er geen raad mee weten.
De plek van plaatsing is natuurlijk ook van belang bijvoorbeeld.
Je mag aan de achterzijde van je huis bijna altijd beperkt vergunningsvrij uitbouwen (met de landelijke mitsen en maren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 15:45
Ik heb 2 linker handen dus twijfel erg om zelf een water/lucht warmtepomp, warmwaterboiler en airco te installeren. Met wat kennissen en tijd zal het ongetwijfeld lukken maar gezien het ook een grote opdracht is en het budget gereserveerd is kan ik ook een installateur vragen.

Echter, elke werkt met zijn eigen bekende merken. Ik heb in dit en het vorige topic al gezocht, maar weining gevonden. Welke merken laten zich goed integreren met een home automatition platform als Homey. Dan liefst niet enkelk de waterpomp maar ook de airco en boiler, dus alles in een zeg maar. Dan kan ik namelijk gericht installateurs van die merken gaan aanschrijven.

@fmb , @G-addict wat zijn jullie ervaringen?

Uiteraard zal als de merken bekend zijn alsnog een berekening maken of zelf installeren niet een te groot voordeel oplevert dat ik zelfs die subsidie kan skippen....

[ Voor 3% gewijzigd door The Source op 10-08-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:17
[...]

Van stad Utrecht weet ik ook dat gehandhaafd wordt bij klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Laatst online: 08:35
LennartTW94 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:18:
Hallo allemaal,

Wij zijn bezig ons droomhuis te bouwen via Selekthuis. Zij leveren standaard een lucht/water warmtepomp, model Nefit Bosch Compress 7400i AW. Ik hoor graag jullie opinie hierover. Hebben daarnaast besloten voor een 300 liter boiler te gaan aangezien een dubbele regendouche willen en een groot ligbad (hopen dat het genoeg is).

Warmtepomp buitenunit komt wel in de tuin en ben wel benieuwd of we 'overlast' hebben van het geluid wanneer wij lekker in de tuin zitten.

[Afbeelding]
Ik kom elke dag langs twee huizen met zo'n unit op de garage. Ze zijn groot, echt groot. Beetje formaatje Rico Verhoeven die dan in je tuin staat.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Rzaan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:42:
In zijn algemeenheid: Sommige gemeentes verbieden wel eens iets die landelijk geregeld en toegestaan zijn. Ook het omgekeerde komt voor, dat ze iets toestaan wat niet mag.

Ik denk met warmtepompen dat je eigenlijk altijd een vergunning moet aanvragen, maar dat sommige gemeenten er geen raad mee weten.
De plek van plaatsing is natuurlijk ook van belang bijvoorbeeld.
Je mag aan de achterzijde van je huis bijna altijd beperkt vergunningsvrij uitbouwen (met de landelijke mitsen en maren)
In je achtertuin mag gewoon zonder vergunning, voortuin is een ander verhaal.
Plaats je hem op je huis dan is het weer een ander verhaal.

Je moet gewoon via omgevingsloket de check doen, dan zie je vanzelf.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 10-08-2022 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

[...]

Vind ik niet meer dan terecht!
Sommige denken echt; Ikke, Ikke, Ikke en de rest kan stikken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Rzaan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:37:
[...]

Airco's en buitenunit zijn veranderingen van het volume van je bouwwerk en daarom zijn ze volgens mij vergunningsplichtig.
Is alleen als je aan je huis bevestigd, zo krom is de regelgeving.
Als je hem vrijstaand plaats gelden normen zoals bijvoorbeeld een hondenhok in de voortuin etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
DutchWing schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:35:
In je achtertuin mag gewoon zonder vergunning, ..
Misschien dat dit mag in jouw gemeente, hier ben je altijd vergunningplichtig. Daarbij noemen ze toetsing geluidseisen als argument.

Misschien is dat strenger dan landelijke regels toestaan, zoals @Rzaan aangeeft, dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
Hallo allemaal,

[Afbeelding]
Als je lekker in de tuin zit dan draait de wp niet, normaal gesproken, en anders zet je hem toch even uit als hij warm water staat te maken, dat kan ook wel op een andere tijd (in de zomer). Verder lijkt het mij een hele logische plek!
En met 2 regendouches + bad denk ik dat je idd een 300 L nodig hebt, als dat tegenvalt kan je hem altijd een paar graden hoger zetten; normaal gesproken staat die tussen de 45 (bij mij) en de 50°C

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

blackd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:47:
[...]

Misschien dat dit mag in jouw gemeente, hier ben je altijd vergunningplichtig. Daarbij noemen ze toetsing geluidseisen als argument.

Misschien is dat strenger dan landelijke regels toestaan, zoals @Rzaan aangeeft, dan hoor ik het graag.
Gemeentes proberen wel vaker dingen die niet mogen. Zover ik weet als je aan landelijke eisen voldoet, dan voldoe je.
Of ze moeten hele rare bestemmingsplannen hebben etc.
Of je moet een unit hebben welke meer als 2m² oppervlakte heeft en hoger is als 1 meter.

Vaak heb je wel een meldplicht, niet verwarren met een vergunningplicht.

De omgevingsloket verteld precies van hoe en wat, zo moet je ook eventueel een vergunning aanvragen namelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door DutchWing op 10-08-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:33
In hilversum was in 2014 een airco unit vergunningsvrij 😃

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

blackd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:47:
[...]

Volgens mag geen enkel apparaat of persoon langdurig te veel herrie maken.
Maar dat is iets anders als dat het vergunningsplichtig is.
Als jij een schaafmachine in je garage plaatst, heb je daar ook geen vergunning voor nodig.
Maar als dat ding constant herrie staat te maken, kan er (gelukkig maar) gehandhaaft worden.
Lijkt me stug dat een gemeente met toetsing geluidseisen als argument een vergunning afgeeft dan wel weigert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
DutchWing schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 16:55:
De omgevingsloket verteld precies van hoe en wat, zo moet je ook eventueel een vergunning aanvragen namelijk.
Klopt, maar in hoeverre volgt die het beleid van de gemeente?

Als ik het invul voor mijn postcode en kies voor "veranderen van bestaand bouwwerk" kom ik op vergunningplichtig (oppervlak neemt niet toe, volume wel).

In mijn geval krijgt ik geen vraag over waar het bouwwerk wordt aangepast, of dat voortuin of achtertuin of iets anders is.

Vandaar mijn reactie op jouw stelling "in de achtertuin niet vergunningplichtig", in mijn geval maakt dat dus niet uit.

Ik heb in het verleden voor dakkapellen, dakramen en zonwering dergelijke vragen over plaatsing wel voorbij zien komen.

Dit is overigens wat mijn gemeente hierover schrijft:
https://www.amersfoort.nl...unning-voor-een-airco.htm
En volgens het vergunningloket geldt dit ook voor warmtepompen.
Rzaan schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:22:
Maar dat is iets anders als dat het vergunningsplichtig is.
...
Lijkt me stug dat een gemeente met toetsing geluidseisen als argument een vergunning afgeeft dan wel weigert.
..
Kijk maar op de link hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:56

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat is een beetje scheef vindt is dat men inderdaad wat strenger wordt in verband met geluid, zie de aangescherpte norm van 01-04-2021, maar dat er wel heel eenzijdig wordt gekeken.
Zo wonen wij in een rustige woonwijk in Amersfoort maar ik heb regelmatig last van de snelweg (afhankelijk van de wind) en de overvliegende vliegtuigen (afhankelijk van welke baan).
en waarom mag een warmtepomp in de voortuin heen geen 41 dB(A) maken maar de afzuigkap die erboven hangt (en mijn buurman heeft er zon klingelrooster voorgeschroefd) dat mag wel. Ook midden in de nacht.
Ik heb overlegd met mijn buren en er alles aan gedaan om hem zo rustig mogelijk te krijgen (geen SWW met de WP, overgedimensioneerd zodat hij op laag toeren kan draaien, kast eromheen) en je hoort hem bijna niet, maar volgens de rekenregels is het niet toegestaan omdat de unit die ik heb niet softwarematig begrenst kan worden.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Laatst online: 09:36
blackd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:25:
[...]

Als ik het invul voor mijn postcode en kies voor "veranderen van bestaand bouwwerk" kom ik op vergunningplichtig (oppervlak neemt niet toe, volume wel).

In mijn geval krijgt ik geen vraag over waar het bouwwerk wordt aangepast, of dat voortuin of achtertuin of iets anders is.

Vandaar mijn reactie op jouw stelling "in de achtertuin niet vergunningplichtig", in mijn geval maakt dat dus niet uit.

Ik heb in het verleden voor dakkapellen, dakramen en zonwering dergelijke vragen over plaatsing wel voorbij zien komen.

[...]
Als je hem los plaatst in je achtertuin moet je niet aangeven dat je een bestaand bouwwerk aanpast, dat doe je namelijk niet. In de regel kan hij in de achtertuin vergunningvrij, tenzij je bijvoorbeeld al over een maximaal percentage van de oppervlakte van de achtertuin gaat (vaak staat beschreven hoeveel je vergunning vrij mag bouwen).

Diezelfde regel zorgt ervoor dat in de voortuin vaak vergunning vrij is (meestal onder 1 meter hoog, het hondenhok / opbergkast principe). hoe lelijk of overlast gevend het ook kan zijn. Uiteraard doel ik dan niet op de zeer fraaie oplossingen die diverse Tweakers hebben gemaakt!

Het stomme is dat bij sommige (veel?) gemeenten, zoals Enschede, ook het ophangen aan een achtergevel vergunningvrij is (als hij minder dan 50.cm uitsteekt), maar op een plat dak wel vergunning plichtig (omdat hij dan ineens 80 cm 'uitsteekt', ze meten loodrecht op het oppervlak).

Daarnaast schijnen sommige gemeenten wel een maximum van 2 of 3 units aan een gevel vergunningvrij toe te staan.

Tot slot, ongeacht of je wel of geen vergunning hoeft aan te vragen moet je sowieso voldoen aan de nieuwe geluidsnorm van maximaal 40 dB op de erfgrens. Vergunningvrij betekent dus niet dat je zomaar de warmtepomp vlakbij de buren mag plaatsen.
martijn v o schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:29:

en waarom mag een warmtepomp in de voortuin heen geen 41 dB(A) maken maar de afzuigkap die erboven hangt (en mijn buurman heeft er zon klingelrooster voorgeschroefd) dat mag wel. Ook midden in de nacht.
Ik heb overlegd met mijn buren en er alles aan gedaan om hem zo rustig mogelijk te krijgen (geen SWW met de WP, overgedimensioneerd zodat hij op laag toeren kan draaien, kast eromheen) en je hoort hem bijna niet, maar volgens de rekenregels is het niet toegestaan omdat de unit die ik heb niet softwarematig begrenst kan worden.
Waarschijnlijk voldoe je prima aan de wet, die gaat namelijk niet over het berekende geluid, maar het daadwerkelijk geluid. De rekentoets is enkel een hulpmiddel om te bepalen of je waarschijnlijk gaat voldoen (en kan helpen bij buren overtuigen en/of vergunning aanvraag)

[ Voor 18% gewijzigd door jurjen_g op 10-08-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
jurjen_g schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:42:

Als je hem los plaatst in je achtertuin moet je niet aangeven dat je een bestaand bouwwerk aanpast, dat doe je namelijk niet.
En dat vind ik dus een interessante in de situatie in Amersfoort waarin ze stellig beweren dat (ongeacht de locatie) een warmtepomp plaatsen het "aanpassen van het volume
van een bestaand bouwwerk" is. Maar gezien jouw reactie zouden ze dat dus misschien moeten nuanceren. Ook in mail contact zijn ze vrij stellig dat het altijd vergunningplichtig is.
jurjen_g schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:42:

Waarschijnlijk voldoe je prima aan de wet, die gaat namelijk niet over het betekende geluid, maar het daadwerkelijk geluid. De rekentoets is enkel een hulpmiddel om te bepalen of je waarschijnlijk gaat voldoen (en kan helpen bij buren overtuigen en/of vergunning aanvraag)
Klopt helemaal. En daar heb ik met Alklima nog een leuk gesprek over gehad. Want de vervolg vraag is, met welke norm ga je die geluidsmetingen doen..

[ Voor 31% gewijzigd door blackd op 10-08-2022 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
blackd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:48:
[...]

En dat vind ik dus een interessante in de situatie in Amersfoort waarin ze stellig beweren dat (ongeacht de locatie) een warmtepomp plaatsen het "aanpassen van het volume
van een bestaand bouwwerk" is. Maar gezien jouw reactie zouden ze dat dus misschien moeten nuanceren. Ook in mail contact zijn ze vrij stellig dat het altijd vergunningplichtig is.
Ik heb ook al redelijk wat mail contact gehad met de gemeente, en ook via een buurvrouw met een andere gemeente, en daaruit blijkt dat ze ook niet allemaal zeker weten hoe er mee om te gaan, is het vergelijkbaar met een schoorsteen, of moet je het zien als volume uitbreiding aan de woning. Meeste gemeenten doen dat laatste. Maar jouw gemeente heeft het echt verkeerd hoor, je moet maar eens proberen een los schuurtje te checken in de achtertuin. Zolang je hem niet ophangt aan een bestaand bouwwerk, is het een nieuw bouwwerk en in het achterfgebied mag best veel vergunningvrij op dat gebied.

[ Voor 78% gewijzigd door jurjen_g op 10-08-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
Er ging iets mis met quoten

[ Voor 99% gewijzigd door jurjen_g op 10-08-2022 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

blackd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 17:25:
[...]

Gemeenten mogen niet afwijken van rijksregelgeving.
Dat is alleen als je de warmtepomp doormiddel van een beugel aan je huis vastzet etc.
In je achtertuin verander je niks aan de bestaande bouw, veel mensen vergissen zich hier dus in.
Je voortuin gelden dezelfde regels als bijvoorbeeld een hondenhok, in je achtertuin zijn de regels weer anders.

Het is best een gecompliceerde gebeuren, op internet wordt je ook niet echt wijzer door veel tegenstrijdige antwoorden helaas.
Dat traject heb ik nu eindelijk achter de rug, dus ben ook niet onbekend met dat gezeur en rare opmerkingen van de gemeente.
Ook gemeenten weten soms niet waar ze mee bezig zijn.
[...]
Hier zeggen ze het dus al:
Wil je een airco-installatie met buiten-unit op of aan je woning plaatsen?
Dus simpel gezegd; op je dak of aan je gevel, er staat niks in over in je tuin.
Dus geen vergunningsplichtig.
Dat er misschien een meldplicht is in verband met geluidsnormen etc kan ik mij wel inzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-06 17:04
The Source schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:58:
Ik heb 2 linker handen dus twijfel erg om zelf een water/lucht warmtepomp, warmwaterboiler en airco te installeren. Met wat kennissen en tijd zal het ongetwijfeld lukken maar gezien het ook een grote opdracht is en het budget gereserveerd is kan ik ook een installateur vragen.

Echter, elke werkt met zijn eigen bekende merken. Ik heb in dit en het vorige topic al gezocht, maar weining gevonden. Welke merken laten zich goed integreren met een home automatition platform als Homey. Dan liefst niet enkelk de waterpomp maar ook de airco en boiler, dus alles in een zeg maar. Dan kan ik namelijk gericht installateurs van die merken gaan aanschrijven.

@fmb , @G-addict wat zijn jullie ervaringen?

Uiteraard zal als de merken bekend zijn alsnog een berekening maken of zelf installeren niet een te groot voordeel oplevert dat ik zelfs die subsidie kan skippen....
Ik heb geen idee... Ik heb een mitsubishi hydrolution warmtepomp, deze is exact hetzelfde als de Nibe AMS. Deze warmtepomp zat bij oplevering in de woning en ik heb er wel plezier van. Maar ik doe niks aan huisautomatisering, op wat tuya tuinverlichting na.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
@DutchWing @Rzaan @jurjen_g (als ik nog iemand vergeet sorry) bedankt voor de inzichten, in mijn geval ga ik de buitenunit aan de gevel plaatsen maar ik denk dat het erg nuttige informatie is voor mensen die hem in de tuin willen plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Nooit bij stilgestaan dat een vergunning nodig zou zijn.. Heb de beslisboom van de gemeente gevolgd en aangezien mijn unit meer dan 1m vanaf de dakrand steekt (misschien 5cm te veel) had ik een vergunning moeten vragen. Volgens mij staat er een foutje in ook, want als hij minder dan 50cm van de gevel uit steekt moet je een vergunning hebben, bij meer niet persé🤔

Acties:
  • +13 Henk 'm!
Wat ik in de loop der jaren geleerd heb mbt gemeentes.

Niet te veel vragen en gewoon doen en je boeren verstand gebruiken.

Elke vraag die je stelt krijg je een antwoord op terug waar je niet op zit te wachten.

Zo lang er niemand klaagt heb je normaal geen last, dus vooral ervoor zorgen dat je niemand tot overlast bent.

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 10-08-2022 19:18 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:56

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat is inderdaad waar Grolsch, ik doe het nu ook zo, helaas door ervaring dat moeten leren.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

met gemeentes is het doorgaans beter om vergiffenis te vragen dan toestemming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Als gewoon iets tegen de regels in is en iemand klaagt bij de gemeente moeten ze gewoon handhavend

Kan je op je knieën zitten tot je blaren krijgt maar daar ga je het niet mee redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Adriaan71 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:50:
Als gewoon iets tegen de regels in is en iemand klaagt bij de gemeente moeten ze gewoon handhavend

Kan je op je knieën zitten tot je blaren krijgt maar daar ga je het niet mee redden.
Valt wel mee hoor.
Ligt er nog steeds aan hoeveel het tegen de regels is.
Maar je moet sowieso zorgen dat niemand gaat klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Adriaan71 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 19:50:

Zoals ik al aangaf, je moet zorgen dat je niemand tot overlast bent.

De gemiddelde ambtenaar is van nature nogal lui aangelegd. Dus zolang niemand klaagt gaat het bijna altijd wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12
En jij kan dat weten!
Toch?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
Grolsch schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

De gemiddelde ambtenaar is van nature nogal lui aangelegd. Dus zolang niemand klaagt gaat het bijna altijd wel goed.
Tja met ruimte om je heen is dat niet zo een probleem. Dat is in Utrecht of Amsterdam wel anders.

Tja en dan niet zeggen dat je moet verhuizen 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:45
Ik heb het uitgezocht voor mijn situatie: pana mono in de voortuin. Ik weet niet meer waar ik het gevonden heb, maar ik heb onthouden dat het <2m2 moest zijn en lager dan 1 meter. Ik weet nog dat ik toen dacht: dan vallen er al veel wp's af.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Als iets vergunningsplichtig is, wil dat nog niet zeggen dat je die vergunning niet gaat krijgen....
Het betekent alleen wel meer werk en extra kosten voor de vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 20:59:
[...]

Geeft nog steeds geen garantie als je zo’n paniekzaaier naast je hebt wonen…
Want ze hebben op internet/tv gezien dat zo’n warmtepompen enorm veel herrie maakt.

Had dat papiertje achteraf toch een hoop gezeur kunnen voorkomen :P

Ik tackle zulke dingen liever vooraf dan achteraf…

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 10-08-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
Joris 407 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:19:
Ik heb het uitgezocht voor mijn situatie: pana mono in de voortuin. Ik weet niet meer waar ik het gevonden heb, maar ik heb onthouden dat het <2m2 moest zijn en lager dan 1 meter. Ik weet nog dat ik toen dacht: dan vallen er al veel wp's af.
Gewoon een kwestie van de pomp iets ingraven op een verlaagd vloertje dat je onder 1 meter blijft en uiteraard dat de uitblaas boven de grond blijft 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:42
Heeft iemand hier nog een mening over? Klopt mijn inschatting dat we met een 5kW WP uit de voeten zouden moeten kunnen? En misschien zelfs met de huidige radiatoren? Zijn er ervaring met het plaatsen van een monobloc op het houten dak van een schuur?
marvel27 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 23:13:
Ik woon in een jaren 30 tussenwoning van 131m² en overweeg een warmtepomp te plaatsen. Ik heb een eigen topic gemaakt maar nog geen reacties. Een aantal dingen zijn me nog niet duidelijk:

Benodigd vermogen: we wonen er nog maar een paar maanden, dus nog geen zicht op het werkelijke gasverbruik. De vorige bewoner zei dat hij 1700m³ gas verbruikte, met ketel op 70°, inclusief koken op gas, SWW in badkamer, en op basis van 2 volwassenen en 2 pubers.

Wij zijn met 2, en 2 peuters, koken doen we op inductie, de vloer is nu geïsoleerd (RC5.5) en er wordt binnenkort overal HR++ glas geplaatst (nu thermopane en enkelglas glas in lood). Ik lees online dat HR++ glas 15% verbruik scheelt, en vloerisolatie nog eens 10%. Koken is blijkbaar zo'n 50m³ per jaar. (1700-50)*0.85*0.9=1262m³. Volgens de Koevlaas-formule zou ik dan 6kW aan vermogen nodig hebben. Dus een 7kW Pana monobloc zou moeten volstaan. KLopt mijn redenering?

Ik ben niet van plan om de WP ook SWW te laten maken: voorlopig nog door CV, en later misschien een warmtepomp boiler. Moet je het gasverbruik voor SWW dan in mindering brengen voor je de formule toepast? SWW kost ons zo'n 17m³ per maand, dus 205m³ per jaar. Gasverbruik voor verwarming is dan 1050, en Koevlaasgewijs is dat 5kW. Het lijkt mij gek dat ik mijn huis zonder dakisolatie warm zou krijgen met een WP van 5 kW.

Kun je dan niet best gewoon een maatje groter nemen, gezien de Pana Monobloc hetzelfde minimale vermogen hebben?

Afgifte

[Afbeelding]

Ik heb even zitten rekenen aan mijn radiatoren. Ik heb nog geen goede bron gevonden voor het effect van DBE's: met welk percentage verhogen ze de afgifte van je radiator?

Ik heb 50m² vloerverwarming (woonkamer en badkamer). Ik lees dat je met 76w per m² mag rekenen voor vvw, wat neerkomt op 3800w. 3800w+1594 (huidige capaciteit aan 35/30/20)=5394w.

Betekent dit dat ik, mits goede inregeling, de 5kW van de WP al kwijt zou kunnen met de huidige T20 radiatoren? Lijkt mij ook bizar :-)

Plaatsing: ik wil de monobloc op het dak van mijn schuur plaatsen. De leidingen moeten dan zo'n 10m buiten afleggen, en 5m binnen, tot ze kunnen inhaken op de bestaande cv-leidingen en vvw-verdeler. Dat lijkt lang, maar is dat een probleem? Zijn er bezwaren tegen het plaatsen van de WP op het (houten) dak van een schuur?

Deze plaatsing lijkt mij de minste kans op overlast te geven, voor ons en de buren. Uitblaas richting open ruimte, met een naaldboom die in de weg staat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

NRGkick mobiele lader te koop, 350€, zeer goede staat, Schuko en 32A CEE, 7.5m, met sim-kaart. Nieuwprijs 1400€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 20:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Bram-Bos schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:35:
[...]

Beetje nuance: mijn gevels zijn ruk geïsoleerd (Rc=0,5), maar dat is een bewuste keuze geweest in combinatie met wandtemperatie. De rest is best aardig geïsoleerd (dak Rc=3; HR++ glas etc) en best aardig kierdicht (maar niet overdreven). En open deuren doe ik ook niet per se aan.
Zie polderhuis.org .

Ik lach me overigens wel suf op dit moment met een maandbedrag van 0 euro terwijl ik niet eens zonnepanelen heb.
..

Mwha beetje reclame...
Ooit jou gezien met samson in een uitzendig.
Het was jouw koninklijke manier oid.. De bram-bos methode
En hij wist het zeker de markt zou het probleem wel oplossen.. x jaar geleden al. O-) O-)
Maar de markt is wispelturig..

Legend

En isolatie van 0.5 ..
Als je nu een pana 5-7 kw had gehad oid, had je zonder ook wel gered toch.. Elga is antiek

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@marvel27 Afgifte vloerverwarming bepaal je met de online WTH-tool.
Afgifte radiatoren, inclusief effect DBE’s, bepaal je met de online warmtepomp-panel tool.

Voor de verhouding Ta:Tr kun je de vuistregel Tr = 0,8 x Ta aanhouden.
Ta = 90 °C, Tr is dan 0,8 x 90 ≈ 70 °C
Ta = 35 °C, Tr is dan 0,8 x 35 ≈ 30 °C

[ Voor 22% gewijzigd door Superbeagle op 10-08-2022 21:53 . Reden: Verhouding Ta:Tr toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik snap nog niet helemaal waar je op doelt ?
Adriaan71 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:07:
[...]

Tja met ruimte om je heen is dat niet zo een probleem. Dat is in Utrecht of Amsterdam wel anders.

Tja en dan niet zeggen dat je moet verhuizen 😋
Klopt, daarom ben ik bij dat ik in het oosten woon waar noaberschap hoog in het vaandel staat, en waar we met elkaar praten en bier drinken als er een probleem dreigt te ontstaan :+
gns1l schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:22:
Als iets vergunningsplichtig is, wil dat nog niet zeggen dat je die vergunning niet gaat krijgen....
Het betekent alleen wel meer werk en extra kosten voor de vergunning.
En als iets vergunningplichtig is, en je vraagt het niet aan, en je doet het gewoon, wil dat nog niet zeggen dat er gehandhaafd wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:39:
En als iets vergunningplichtig is, en je vraagt het niet aan, en je doet het gewoon, wil dat nog niet zeggen dat er gehandhaafd wordt ;)
En als er gehandhaafd wordt, wil dat nog niet zeggen dat de warmtepomp gelijk verwijderd moet worden, toch :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
blackd schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:42:
[...]

En als er gehandhaafd wordt, wil dat nog niet zeggen dat de warmtepomp gelijk verwijderd moet worden, toch :+.
Wir haben es nicht gewußt zeggen we dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
In de vermogensklasse tot 8 kW zijn ze toch doorgaans minder dan een meter hoog?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-06 15:45
G-addict schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 18:26:
[...]

Ik heb geen idee... Ik heb een mitsubishi hydrolution warmtepomp, deze is exact hetzelfde als de Nibe AMS. Deze warmtepomp zat bij oplevering in de woning en ik heb er wel plezier van. Maar ik doe niks aan huisautomatisering, op wat tuya tuinverlichting na.
Dank je, had je getagged omdat je het over homey had in dit topic. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:36
The Source schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:31:
[...]

Dank je, had je getagged omdat je het over homey had in dit topic. Helaas.
Met een heishamon kun je het een en ander met een Panasonic warmtepomp en mqtt naar het schijnt (heishamon is hier al binnen, warmtepomp nog niet :D )

In mijn mitsubishi airco's heb ik zelf custom printjes geprikt met esphome en stuur ik veel aan via home assistent. Die printjes kunnen ook mqtt en dus in theorie ook in homey maar daar ben ik niet aan begonnen, dat is me in homey net teveel werk en in home assistent werkt het veel makkelijker
https://github.com/absalom-muc/MHI-AC-Ctrl
https://github.com/ginkage/MHI-AC-Ctrl-ESPHome

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-06 20:11

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Hallo allemaal,

[Afbeelding]
Mijn standpunt regendouches zouden verboden moeten worden.
En icm een WPBoiler een dooddoener...
Maar koop iig dan een grooot vat, als je hem toch wilt,

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• LennartTW94
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:46
Dylantje2 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 07:19:
[...]

Mijn standpunt regendouches zouden verboden moeten worden.
En icm een WPBoiler een dooddoener...
Maar koop iig dan een grooot vat, als je hem toch wilt,
Wat bedoel je precies? Waarom verboden moeten worden, en waarom icm een WPBoiler een dooddoener? 300 liter niet genoeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
LennartTW94 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:21:
[...]

Wat bedoel je precies? Waarom verboden moeten worden, en waarom icm een WPBoiler een dooddoener? 300 liter niet genoeg?
Je heb regen douches en regen douches .

Heb een dornbracht gehad die gooide bijna 30 liter water uit per minuut als ik alle vier de afsluiters open zette.
Dan is ie zo leeg. Ook 300 liter.

Nu 1 van grohe en die doet maar 9,6 ltr/min.

1 advies hang hem Niet te hoog op. De druppels koelen snel af als ze vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris 407
Adriaan71 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:25:
[...]

Gewoon een kwestie van de pomp iets ingraven op een verlaagd vloertje dat je onder 1 meter blijft en uiteraard dat de uitblaas boven de grond blijft 🤪
Je maakt een grapje natuurlijk, maar voor de beginnende wp-ers: liefst de wp iets op hoogte zetten vanwege mogelijke sneeuwval

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Joris 407
Proton_ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:49:
[...]

In de vermogensklasse tot 8 kW zijn ze toch doorgaans minder dan een meter hoog?
Tel er eens een Bigfoot hoogte bij op? En een eventuele ombouw? Dan zit je bij veel pompen snel boven die meter. Even opgezocht: de Vaillant VWL75/6 is bijvoorbeeld al 965mm

[ Voor 21% gewijzigd door Joris 407 op 11-08-2022 08:56 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 10:33 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:55
Bij mij in de woonwijk staat het vol met containers met ombouw in de voortuinen. Die zijn dus ook vergunningplichtig (weet toch wel zeker dat die ook niet aangevraagd worden).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Joris 407
assje schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:29:
[...]

Bij mij in de woonwijk staat het vol met containers met ombouw in de voortuinen. Die zijn dus ook vergunningplichtig (weet toch wel zeker dat die ook niet aangevraagd worden).
Ieder zijn beslissing natuurlijk, maar ik neem het risico niet. Zeker met een warmtepomp, daar heeft men bij voorbaat al een oogje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2024
Beste tweakers,

In de voorbereidingen van CV ketel naar een LG MonoBlok warmtepomp zal ik waarschijnlijk mijn vloerverwarming verdeler moeten vervangen. Denk ik, want ik lees veel over pomploze verdelers voor een betere flow?

Ik weet de lengtes van de 3 groepen helaas niet.

Kan iemand mij adviseren of het slim is deze preventief te vervangen of het bestaande eerst eens uit te proberen met warmtepomp? Of alleen de pomp er tussen uit halen, maar dat lijkt me lastig in dit geval?

De leidingen van zolder / WP zijn 22mm en daartussen zit ook nog een bypass ventiel.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHAwcjTyqp6WkPVIbxBhMJ4vy2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChZYJKFTFihPnW5ieYEnT50e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_p9c5zcJrKRGqQ0SwJc_oSOfSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydovLsjbG7QCz1oLGVeOhPNY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door superduke990 op 11-08-2022 10:50 ]

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

superduke990 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:32:
Beste tweakers,

In de voorbereidingen van CV ketel naar een LG MonoBlok warmtepomp zal ik waarschijnlijk mijn vloerverwarming verdeler moeten vervangen. Denk ik, want ik lees veel over pomploze verdelers voor een betere flow?

Kan iemand mij adviseren of het slim is deze preventief te vervangen of het bestaande eerst eens uit te proberen met warmtepomp? De leidingen van zolder / WP zijn 22mm en daartussen zit ook nog een bypass ventiel.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

[Afbeelding]
Je kan hem gewoon laten vervangen voor een pomploze verdeler.

Ook het thermische klepje en de bypass dienen te worden verwijderd.

Veelal laten ze de lengtes ongeveer gelijk als het dezelfde ruimte betreft.
Als je mazzel hebt, hebben de kranen nog een voorinstelling.
Anders eventueel met een warmtebeeld camera kijken en vloeroppervlakte per slang noteren, vervolgens kan je hiermee ook rekenen hoeveel lengte slang per groep en zodoende juist inregelen.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 11-08-2022 10:54 ]

• Adriaan71
Ronald.42 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

Ik heb de doorstroom begrenzing die in de ketel zat samen met de flow switch weer voor de wp boiler gezet.
Ik dacht dat die iets van 10 liter per minuut doorliet.
En dan maakt het niet uit wat voor kraan of douche kop je eraan hangt.
Je merkt alleen dat je bij de thermostaat kranen wat minder water hebt om dat het warme water wat minder warm is. 50 graden nu versus 65 met de ketel.

Maar ik heb nog geen klachten uit de WAF afdeling gehoord >:)
Je kan ook mengventiel plaatsen op je Arostore. Kan je gelijk je temperatuur instellen op je mengventiel. En heb je gelijk je benodigde temperatuur op je kranen

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-06 13:26

Consulectro

Lekker bezig...

superduke990 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:32:
Beste tweakers,

Kan iemand mij adviseren of het slim is deze preventief te vervangen of het bestaande eerst eens uit te proberen met warmtepomp? Of alleen de pomp er tussen uit halen, maar dat lijkt me lastig in dit geval?
Ik zou deze zeker vervangen aangezien je ook waarschijnlijk wilt gaan koelen. Dan roest deze verdeler zo weg. Overigens hoe oud zijn de vloerverwarmingsbuizen? Zijn dat oude tyleenbuizen waar zuurstofdiffusie optreed? Zie https://www.robobureau.nl...tof-veroorzaakt-corrosie/. Dan zou je ook nog een warmtewisselaar (met expansievat enz.) moeten opnemen tussen de WP en de verdeler om deze te isoleren.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 02-07-2024
Consulectro schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:13:
[...]

Ik zou deze zeker vervangen aangezien je ook waarschijnlijk wilt gaan koelen. Dan roest deze verdeler zo weg. Overigens hoe oud zijn de vloerverwarmingsbuizen? Zijn dat oude tyleenbuizen waar zuurstofdiffusie optreed? Zie https://www.robobureau.nl...tof-veroorzaakt-corrosie/. Dan zou je ook nog een warmtewisselaar (met expansievat enz.) moeten opnemen tussen de WP en de verdeler om deze te isoleren.
Bedankt voor je tip, mijn huis is van 2002, dus ik denk niet dat dit van toepassing is? Er wordt geschreven: Nagenoeg alle slangen die zijn toegepast na 1995 hebben deze zuurstof dichte laag...

• ds23man
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Tyleen is zwart.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

+ Dat heb je echt wel door, onverklaarbaar veel lekkages en roest.

Pagina: 1 ... 141 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.