Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 254 Laatste
Acties:
  • 1.549.612 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mathijshooi schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:52:
Vraagje, zou je de quooker ook op de warmtepomp kunnen aansluiten zodat de wp kan assisteren wanneer nodig (Niet voor kokend water natuurlijk). De quooker heeft namelijk een cop van 1 en kost me momenteel 25 euro aan energie per maand.
Hoe duur is jouw stroom dan wel niet? Of haal je grote hoeveelheden warm (niet kokend) water uit je Quooker? Bij mij heeft de Quooker een eigen groep, met verbruiksmeter, en het verbruik is vrij constant rond de 20 kWh per maand. Dan heb je wel een erg hoge stroomprijs als dat 25 euro kost... Weet je zeker dat je niet ergens een reken- of meetfout hebt gemaakt?

Wij gebruiken de Quooker voor de thee, en om tijd te besparen voor het kokend water wat je voor het koken van groenten, aardappels, pasta e.d. nodig hebt. Voor warm water alleen voor wat schoonmaken in de keuken.

Overigens zijn er Quookers (volgens mij de Combi+) die hun warm water ook uit je warmwaterleiding kunnen halen. Hij mengt dan eerst het koude water uit de leiding met kokend water uit zijn vat, en zodra er warm water uit je warmwatervoorziening aanwezig is wordt dat gebruikt.
Het kokend water komt altijd uit de Quooker zelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 24-04-2022 12:54 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:06
Denk mede bepalend voor Quooker is ook afstand tot de boiler. In onze toekomstige woning is dat vrij ver. We laten wel een, niet aangesloten, warm water leiding plaatsen maar je hebt ook verlies van warm water wat in de leiding blijft na gebruik.

Ik kan en ga niet berekenen wat voordeliger is maar het werd bij ons wel meegenomen de BENG berekening.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:34
Ethirty schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:42:
[...]
Kan je een Quooker niet slimmer aansturen? 24/7 kokend water op stand-by lijkt me niet heel efficiënt voor een paar kopjes thee.
Ik heb er zelf ook naar zitten kijken en Quooker zelf komt met de berekening dat het pas uit komt na 3 dagen van inactiviteit. Dus ben je van plan op vakantie te gaan langer dan 3 dagen zou het logisch zijn om hem uit te schakelen.
Wat misschien wel slim is om te doen wanneer soldering vervalt is de quooker in de nacht uitschakelen en overdag weer activeren. Het totale stroomverbruik zal iets toenemen maar je verbruikt wel meer eigen opgewerkte stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14-10 21:45
Andrehj schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:52:
[...]

Hoe duur is jouw stroom dan wel niet? Of haal je grote hoeveelheden warm (niet kokend) water uit je Quooker? Bij mij heeft de Quooker een eigen groep, met verbruiksmeter, en het verbruik is vrij constant rond de 20 kWh per maand. Dan heb je wel een erg hoge stroomprijs als dat 25 euro kost... Weet je zeker dat je niet ergens een reken- of meetfout hebt gemaakt?

Wij gebruiken de Quooker voor de thee, en om tijd te besparen voor het kokend water wat je voor het koken van groenten, aardappels, pasta e.d. nodig hebt. Voor warm water alleen voor wat schoonmaken in de keuken.

Overigens zijn er Quookers (volgens mij de Combi+) die hun warm water ook uit je warmwaterleiding kunnen halen. Hij mengt dan eerst het koude water uit de leiding met kokend water uit zijn vat, en zodra er warm water uit je warmwatervoorziening aanwezig is wordt dat gebruikt.
Het kokend water komt altijd uit de Quooker zelf.
Mijn verbruik is circa 50 kWh per maand. Een baby zuipt veel flesjes. En met een teruglevergoeding kost me dit dus 25 euro + per maand.

Ik ben aan het oriënteren op de aanschaf van een warmtepomp. De buiten unit komt eigenlijk precies aan de andere kant van de muur te staan waar de quooker staat. Bij een split unit zal het water dan zeker alsnog via de binnen unit moeten komen die wel op zolder staat? Dus dan heb je alsnog het verlies in de leidingen.

Is dat bij een monoblock ook het geval dat het via het boilervat moet lopen of zou er dan direct van de unit warm water kunnen komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLAuvNzRZa78cOonL0CEOb65_BI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pmUlZI0RiEmY0cruh3PizZNB.jpg?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LacsapOV
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:47
mathijshooi schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:13:
[...]

Mijn verbruik is circa 50 kWh per maand. Een baby zuipt veel flesjes. En met een teruglevergoeding kost me dit dus 25 euro + per maand.

Ik ben aan het oriënteren op de aanschaf van een warmtepomp. De buiten unit komt eigenlijk precies aan de andere kant van de muur te staan waar de quooker staat. Bij een split unit zal het water dan zeker alsnog via de binnen unit moeten komen die wel op zolder staat? Dus dan heb je alsnog het verlies in de leidingen.

Is dat bij een monoblock ook het geval dat het via het boilervat moet lopen of zou er dan direct van de unit warm water kunnen komen.

[Afbeelding]
Nee, dan drink je water uit je cv circuit. Als je echt echt zou willen dan kun je wel wat verzinnen maar het zal de moeite niet waard zijn.

Loria Duo 6008, 3300wp oost, 4290wp west, Tesla Model Y LR RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
.

[ Voor 101% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 07:19 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
LacsapOV schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:31:
[...]

Nee, dan drink je water uit je cv circuit. Als je echt echt zou willen dan kun je wel wat verzinnen maar het zal de moeite niet waard zijn.
Anja. Tuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald.42 schreef op zondag 24 april 2022 @ 16:50:
[...]

Dan zou je al een grote warmtewisselaar op moeten nemen in de toevoer van de quooker en aan de andere zijde de warme kant van de monoblock.
En dan moet de wp ook nog draaien als je de quooker gebruikt. En dan zal het water richting buffervat ook nog aanzienlijk kouder worden....
Dikke investering en potentieel veel risico op problemen.
Dat word hem niet....

Wij hadden ten tijde van de flesjes de combiketel op 90 graden tapwater staan.
Kost ook geld maar goed het is een fase.. en de gasprijs was toen wat lager.

Tegenwoordig heb ik in de toevoer van tapwater van de combi ketel een warmte wisselaar waar aan de andere kant het warme water van de hout cv door gaat.
De ketel doet dan nog het stukje van 40 a 50 graden naar 65.
Scheeld al aardig als de jeugd in bad zit.

Op dit moment dan weer niet want de kachel is al een poosje uit met die zonnige dagen.

Als de wp hier draait wil ik die wisselaar aansluiten op het buffervat zodat bij tapwatervraag het warme buffervat het tapwater voor verwarmt net zoals de hout cv dat tijdens het stookseizoen deed.

Project voor komende tijd, ergens rond september oktober moet het in de lucht zijn.
En wat als je tapwater vanuit het boilervat laat aanvullen door de wp na gebruik. Met een cop van circa 1 vs 3 van de wp moet daar wel wat te halen vallen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:36
mathijshooi schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:33:
[...]
En wat als je tapwater vanuit het boilervat laat aanvullen door de wp na gebruik.
Lees dat nog eens.....
Je tapwater gaan aanvullen door de wp na gebruik??
Dat lijkt me rioolwater dan.

[ Voor 60% gewijzigd door Naalroc op 24-04-2022 17:42 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 07:19 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Naalroc schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:41:
[...]
Lees dat nog eens.....
Je tapwater gaan aanvullen door de wp na gebruik??
Dat lijkt me rioolwater dan.
Vanuit het boilervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald.42 schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:57:
[...]

Gesteld dat je een buffervat hebt met een tapwaterspiraal dat dan ook nog binnen redelijke afstand staat.
Zou het wat op kunnen leveren...
Als het telkens kleine flutjes zijn die je gebruikt en de afstand tussen boilervat en quooker is ook nog eens vrij groot..
Dan moet eerst al die afstand leiding warm worden voor het bij je quooker is.
En daarna koelt het weer af...

Ik denk dat het de moeite niet waard is.
Als je alle kosten en baten tegen over elkaar zet dus extra kosten qua installatie en wat het oplevert.

Bij mij gaat die wisselaar gebruikt worden voor douche en badderen dat zijn redelijke lange perioden van warmtevraag.
Voor die flutjes uit de keukenkraan schiet het niet op.
En dan kost het extra leidingwerk plus de wisselaar mij ook nog eens niks.
Bijgevoegd een grafiek van de energiebehoefte van vandaag. Dit is wel een weekend dag dus meer verbruik.

Klopt mijn idee dat een boilervat bij de wp constant op een graad of 45-50 gehouden wordt? Dan zou je wanneer je voor een langere periode je quooker wilt vullen nadat je het gebruikt hebt kunnen assisteren met water uit de wp. Zoveel water gaat er ook weer niet in dat quooker vat.

Ik snap het het waarschijnlijk niet opweegt tegen al het meerwerk qua leidingen maar het was meer een hersenspinsel toen ik het verbruik van 50 kWh per maand zag.

Mocht er eventueel al wel een warm waterleiding lopen dan zou het eventueel wel technisch gezien kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNs4t8mP_gVxzHYkVOXbzoGCeYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QWw1RYodSgvHDbbtiTS55rr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door mathijshooi op 24-04-2022 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-05 21:02
Ik ga mijn jaren 60 rijtjes woning verbouwen en wil graag gasloos.
We hebben nu in iedere ruimte een LGS09 of 12 airco hangen en verwarmen
daar al gasloos mee. nu willen we voor de beneden vloerverwarming maken
om het comfortabel warm te maken, een airco verwarmt super goed alleen de luchtstroom
en het geluid is een na-deel. het warmwater wil ik met een (aparte) WP gaan doen.

Zouden jullie een aparte WP boiler aanraden of een enkele WP die een tapwater buffervat verwarmt?
of m'n ketel erbij houden voor het warmwater

ik heb nu mijn oog
5KW LG/Pana Mono WP voor 45m2 vloervw. (bijverwarmen met airco indien nodig)
270L LG/Atlantic WP boiler (bang voor het geluid, hangt naast slaapkamer maar kan overdag draaien als we niet slapen)

of toch gaan voor een grotere WP (7-9KW) i.c.m. een SWW buffervat van 300-400 L

qua kosten maakt het niet zo veel uit omdat er ook subsidie op de WP boiler zit en wat eenvoudiger
te installeren is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
schrobbelbob schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:38:
Ik ga mijn jaren 60 rijtjes woning verbouwen en wil graag gasloos.
We hebben nu in iedere ruimte een LGS09 of 12 airco hangen en verwarmen
daar al gasloos mee. nu willen we voor de beneden vloerverwarming maken
om het comfortabel warm te maken, een airco verwarmt super goed alleen de luchtstroom
en het geluid is een na-deel. het warmwater wil ik met een (aparte) WP gaan doen.

Zouden jullie een aparte WP boiler aanraden of een enkele WP die een tapwater buffervat verwarmt?
of m'n ketel erbij houden voor het warmwater

ik heb nu mijn oog
5KW LG/Pana Mono WP voor 45m2 vloervw. (bijverwarmen met airco indien nodig)
270L LG/Atlantic WP boiler (bang voor het geluid, hangt naast slaapkamer maar kan overdag draaien als we niet slapen)

of toch gaan voor een grotere WP (7-9KW) i.c.m. een SWW buffervat van 300-400 L

qua kosten maakt het niet zo veel uit omdat er ook subsidie op de WP boiler zit en wat eenvoudiger
te installeren is
Ik zou die 5kw mono doen er een vat op aansluiten. Die 5kw in je vloer stoppen is al moeilijk genoeg. Laat staan dat je nog meer vermogen hebt.

Vloerverwarming maken betekend dat het er nog in moet? Dan kan je mooi korte groepen maken en de 16mm buis op hoh 10cm leggen.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 102% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 07:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:52
Hier hebben we een Quooker in de keuken (7liter) voor warmwater en kokend water. Dit werkt erg fijn en door de erg goede isolatie van een Quooker (thermosfles) is er erg weinig stilstandverlies. Slechts iets van 10 Watt.
Zo'n Quooker gebruikt je typisch in de keuken en daar worden normaal kleine hoeveelheden warm water getapt met iedere keer tussenposen. Wanneer je die gaat vullen met warm water zijn de leidingverliezen hoogstwaarschijnlijk veel groter dan het verschil in rendement tussen warmtepomp en de Quooker.
Ik denk dat je door de Quooker te vullen met water uit de boiler van de warmtepomp het paard achter de wagen spant en uiteindelijk meer stroom nodig hebt voor je warm Quooker water in plaats van minder.

Zelf heb ik voordat ik een Quooker en een warmtepomp had de normale kleine (5 liter) keuken boiler als "Hot refill" aangesloten op het warmwater van de CV ketel op zolder. Achteraf gezien was dit niet slim omdat er alleen wanneer je veel water achter elkaar gebruikt iets van warm water in de boiler kwam. Normaal ging er warmwater uit de ketel op zolder en kwam er koud water in de boiler beneden in de keuken. Het slechtste van beide werelden dus eigenlijk.

Dus volgens mij kan je de Quooker het best gewoon vullen met koud water en het warme water van de warmtepomp gebruiken voor de badkamer.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ronald.42 op 27-02-2023 07:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:53
@Henielma 2,5Watt? Zeker weten? mijn quooker combi+ heeft 12watt standbyverlies.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-10 12:47
mathijshooi schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:52:
Vraagje, zou je de quooker ook op de warmtepomp kunnen aansluiten zodat de wp kan assisteren wanneer nodig (Niet voor kokend water natuurlijk). De quooker heeft namelijk een cop van 1 en kost me momenteel 25 euro aan energie per maand.
Op de boiler van de wp als Hot fill zou het kunnen.
Maar iedere keer slechts een kopje thee vullen dan komt er weinig warmte bij de quooker aan.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:52
BarryH schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:09:
@Henielma 2,5Watt? Zeker weten? mijn quooker combi+ heeft 12watt standbyverlies.
Je hebt gelijk, ik heb het nog even opgezocht bij het type Combi+ zoals ik die heb is het stilstandverlies 10W, maar dit is net zo goed erg weinig. Ik zal mijn vorige post op dit punt aanpassen.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5, Marstek Venus E V2, Domoticz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Waarom niet gewoon aansluiten op de volgende manier? Kokend water via quooker en warmwater via boiler(warmtepomp) De andere optie is met mengventiel, maar deze manier is meer voor als je quooker helemaal leeg getrokken is. Veelal nutteloos voor een keuken.

Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TUQ8faeq_1H4rUDJ-rkuar7d1g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qY6oGQ69pbYhw1xnrUuUk6tf.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 24-04-2022 22:27 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:40
DutchWing schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:24:
Waarom niet gewoon aansluiten op de volgende manier? Kokend water via quooker en warmwater via boiler(warmtepomp) De andere optie is met mengventiel, maar deze manier is meer voor als je quooker helemaal leeg getrokken is. Veelal nutteloos voor een keuken.

Zie foto:
[Afbeelding]
Dan haal je 't hele idee achter de combi onderuit. Als je veel & lang achter elkaar warm water tapt dan heeft 't zin. Maar als je dat niet hebt - m.i. dus bij normaal gemiddeld gebruik - heeft dit 't nadeel dat je elke keer weer lang moet wachten op warm water en je veel water- & warmteverlies hebt.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

blb4 schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:07:
[...]

Dan haal je 't hele idee achter de combi onderuit. Als je veel & lang achter elkaar warm water tapt dan heeft 't zin. Maar als je dat niet hebt - m.i. dus bij normaal gemiddeld gebruik - heeft dit 't nadeel dat je elke keer weer lang moet wachten op warm water en je veel water- & warmteverlies hebt.
Dat ligt dus helemaal aan de afstand, staat ook nadrukkelijk vermeld bij Quooker.
Warmteverlies moet je wel afstrepen tegen het COP verschil, dus misschien iets meer warmte /waterverlies maar op de eindstreep misschien nog steeds gunstiger voor de portemonnee. Het is niet zoals bij een CV toestel dat de ketel eerst nog aan moet gaan. (Wat nog meer waterverlies tot gevolg heeft.)

Maar quooker heeft mooie situaties etc, waarin staat welke optie de beste keuze is per situatie.
Hun weten het immens het beste, hebben hoogstwaarschijnlijk verschillende situaties uitvoerig getest.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 25-04-2022 00:22 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-10 19:57
Als je effect wil hebben met een hotfill van een cooker of keuken boiler bij de keuken moet de grote boiler naast de keukenkastje staan. Als de boiler verder staat dan zijn de cooker of keukenboiler al vol met koud water voor er warm water instroomt.

Zo verwarm je alleen maar je leidingwerk en stroomt er nog koud water je cooker og keukenboiler in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
Powrskin schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:47:
[...]

Ik zou die 5kw mono doen er een vat op aansluiten. Die 5kw in je vloer stoppen is al moeilijk genoeg. Laat staan dat je nog meer vermogen hebt.

Vloerverwarming maken betekend dat het er nog in moet? Dan kan je mooi korte groepen maken en de 16mm buis op hoh 10cm leggen.
Goeie tip voor de vvw! ik zou de overige warmte kwijt kunnen in de bestaande CV. (6x oude radiator) zou een 7kw dan niet een betere optie zijn? of geven de oude radiatoren niet genoeg warmte af op op lage temp? ze hoeven maar nauwelijks te verwarmen overigens omdat we met airco kunnen bijverwarmen.

En dan de hamvraag LG of panasonic? ik heb alle airco's van LG die werken perfect en stil. Ik lees dat de Therma V soms wat vaag regelgedrag kan hebben. prijs is voor beide merken gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-10 10:47
DutchWing schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 23:47:
[...]
Gebruik goed gereedschap, indien nodig een momentsleutel of zoek het juiste aanhaal moment op als je geen moment sleutel hebt.
Hoe wil je het moment gaan bepalen na opzoeken zonder goede moment sleutel?
Op gevoel?
Een momentsleutel is toch juist een verklikker om bij het ingestelde (en opgezochte) aanhaalmoment een indicatie te geven om niet verder door te draaien.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-10 18:18
[...]

Ik verwarm het water voor de fles gewoon in de magnetron... Even een worst case sommetje:

- 8 flesjes per dag
- 1 minuut op 900 watt (0.015 kWh)

8 flessen x 31 dagen x 0.015 kWh

3.72 kWh....

en dan is 8 flessen wel echt iets dat alleen aan de orde is bij een pasgeboren baby.
Daarnaast is 1 minuut op 900 W veels te heet, de praktijk is 50 seconden op 600 W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
schrobbelbob schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:17:
[...]

Goeie tip voor de vvw! ik zou de overige warmte kwijt kunnen in de bestaande CV. (6x oude radiator) zou een 7kw dan niet een betere optie zijn? of geven de oude radiatoren niet genoeg warmte af op op lage temp? ze hoeven maar nauwelijks te verwarmen overigens omdat we met airco kunnen bijverwarmen.

En dan de hamvraag LG of panasonic? ik heb alle airco's van LG die werken perfect en stil. Ik lees dat de Therma V soms wat vaag regelgedrag kan hebben. prijs is voor beide merken gelijk.
Die radiators doen echt niet veel meer hoor. Of ze moeten enorm zijn. Het is vast veel mooier om ze te verwijderen.
Onder 35c voel je eigenlijk ook niet dat ze aan staan. Leg nog iets meer buis in de vloer of ergens nog in de muur .

Ik heb een lg warmtepomp, werkt opzich prima.
Die 5kw is zat, die 7 zou alleen het water wat sneller opwarmen in het vat. Met 5kw heb je minder snel teveel vermogen. Ik heb 7kw en 100m2 vloerverwarming en nog 2 radiatoren en daarmee loop ik ook al heel vaak op het minimum van de warmtepomp (460w ongeveer).

Binnenkort ook nog 2 fancoils en een sww vat
Als ik weer eens wat tijd heb

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
Powrskin schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:01:
[...]

Die radiators doen echt niet veel meer hoor. Of ze moeten enorm zijn. Het is vast veel mooier om ze te verwijderen.
Onder 35c voel je eigenlijk ook niet dat ze aan staan. Leg nog iets meer buis in de vloer of ergens nog in de muur .

Ik heb een lg warmtepomp, werkt opzich prima.
Die 5kw is zat, die 7 zou alleen het water wat sneller opwarmen in het vat. Met 5kw heb je minder snel teveel vermogen. Ik heb 7kw en 100m2 vloerverwarming en nog 2 radiatoren en daarmee loop ik ook al heel vaak op het minimum van de warmtepomp (460w ongeveer).

Binnenkort ook nog 2 fancoils en een sww vat
Als ik weer eens wat tijd heb
Duidelijk! Hier wordt het dan 50m2 vvw, 6x oude (grote radiatoren). ik neig naar een panasonic monoblok.
balkon eerste verdieping (beton) en dan een 300L boiler op zolder (naast slaapkamer) dan heb ik ook nagenoeg
geen geluid binnen, dat geeft wel de doorslag om geen aparte WP boiler te nemen.

maar wat is nu een goede boiler voor de panasonic 5kw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:40
schrobbelbob schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:11:
[...]

Wat denk je van de Panasonic PAW-TD30C1E5?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Selecteren SWW-vat.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
[...]

Duidelijk! Hier wordt het dan 50m2 vvw, 6x oude (grote radiatoren). ik neig naar een panasonic monoblok.
balkon eerste verdieping (beton) en dan een 300L boiler op zolder (naast slaapkamer) dan heb ik ook nagenoeg
geen geluid binnen, dat geeft wel de doorslag om geen aparte WP boiler te nemen.

Stevige zolder zeg maar? Zelf met RVS vat zit je toch op 350+ kg op een klein oppervlak .

Ik heb zelf een stalen vat, want die was 800€ Inc verzenden

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

format5 schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:45:
[...]

Hoe wil je het moment gaan bepalen na opzoeken zonder goede moment sleutel?
Op gevoel?
Een momentsleutel is toch juist een verklikker om bij het ingestelde (en opgezochte) aanhaalmoment een indicatie te geven om niet verder door te draaien.
Klopt helemaal!
Alleen sommige fabrikanten hanteren ook: handvast en dan met sleutels nog zoveel graden aandraaien. Flexflair bijvoorbeeld 120 graden strak zetten. Ook bij knelkoppelingen (cv) zijn er standaarden: zoals handvast + 1,5x rond 15mm en handvast + 3/4x rond 22mm/28mm (als ik mij even niet vergist, alles is op te zoeken namelijk.)

Ook een momentsleutel kan een onjuist moment geven, vooral als je extra vet of olie (geschrikt voor koeling) op het schroefdraad smeert ipv op het afdichtingsvlak.

+ Ik vraag mij af hoeveel monteurs hun momentsleutel of persgereedschap om te zoveel tijd opsturen ter controle voor kalibratie/eiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
Powrskin schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:27:
[...]

Stevige zolder zeg maar? Zelf met RVS vat zit je toch op 350+ kg op een klein oppervlak .

Ik heb zelf een stalen vat, want die was 800€ Inc verzenden
De zolder gaan we verbouwen dus zal er een extra paar balken onder leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
DutchWing schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:09:
[...]

Klopt helemaal!
Alleen sommige fabrikanten hanteren ook: handvast en dan met sleutels nog zoveel graden aandraaien. Flexflair bijvoorbeeld 120 graden strak zetten. Ook bij knelkoppelingen (cv) zijn er standaarden: zoals handvast + 1,5x rond 15mm en handvast + 3/4x rond 22mm/28mm (als ik mij even niet vergist, alles is op te zoeken namelijk.)

Ook een momentsleutel kan een onjuist moment geven, vooral als je extra vet of olie (geschrikt voor koeling) op het schroefdraad smeert ipv op het afdichtingsvlak.

+ Ik vraag mij af hoeveel monteurs hun momentsleutel of persgereedschap om te zoveel tijd opsturen ter controle voor kalibratie/eiken.
Ah op die manier.

Dat zoveel draaien na handvast ben ik zelf echt geen fan van.
Als een vriend van mij iets handvast draait, heb ik een sleutel nodig om het los te kunnen krijgen bijv.
Maar alsnog is dit wel beter dan maar op gevoel aansjorren.

Een momentsleutel (of het materiaal) verkeerd gebruiken kan ook weer de nodige problemen opleveren ja.

Ik ben bang dat veel monteurs er niks mee doen, kopen, instellen, en zoals deze is gebruiken (als ze al een momentsleutel hebben). Bij mij op het werk gaat al het gereedschap wat met waarden werkt (multimeters, scopes, perstangen, etc) 1 of 2 keer per jaar weg voor controle/kalibratie. En indien iets 2x achter elkaar een noemenswaardige afwijking heeft wordt het vervangen.
En prive controleer ik soms (ik denk iets van 2 keer per jaar) wel eens mijn momentsleutels, als ze alle 4 nog bij (ongeveer) hetzelfde moment klikken zullen ze nog wel goed zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Xqlusive schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:11:
[...]

Ik verwarm het water voor de fles gewoon in de magnetron... Even een worst case sommetje:

- 8 flesjes per dag
- 1 minuut op 900 watt (0.015 kWh)

8 flessen x 31 dagen x 0.015 kWh

3.72 kWh....

en dan is 8 flessen wel echt iets dat alleen aan de orde is bij een pasgeboren baby.
Daarnaast is 1 minuut op 900 W veels te heet, de praktijk is 50 seconden op 600 W.
En zijn natuurlijk niet alleen de flesjes maar ook gewoon wat er allemaal meer bij komt kijken (en hebben geen magnetron). Maar als andere Quooker gebruikers zeggen dat 50kWh per maand verbruik hoog is dan zou ik dat graag willen horen natuurlijk! Op de website zelf staat ook een geschat verbruik van een dikke 500kWh per jaar dus erg hoog zit ik denk ik niet.

Punt is echter dat tegenwoordig de elektriciteit veel waard is dus de kosten van een Quooker zijn x3 gegaan.

[ Voor 14% gewijzigd door mathijshooi op 25-04-2022 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
blb4 schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:07:
[...]

Dit klopt idd, als je 200cl warm water in het Quooker vat wil bijvullen vanuit het boilervat op zolder dan is het vat al lang weer vol voordat het warme water gearriveerd is.

Wat wel mooi zou zijn is dat je het wel zou kunnen regelen. Dus wanneer de Quooker weet dat er op een bepaald moment meerdere liters moeten worden bijgevuld dat hij dan wel water uit het WP boilervat trekt.

Of dat hij bijvoorbeeld wel water gaat vragen vanuit het boilervat van de WP maar dan via een temperatuursensor het water pas in zijn eigen opslag vat gaat toevoegen wanneer het warme water van 30graden+ gearriveerd is bij de Quooker. Ok, dit is wel een beetje waterverspilling maar bespaart energie.

Maar goed, ik zal er nu verder over ophouden. Ik was gewoon even getriggerd omdat dus mijn maandelijkse verbruik 50 kWh/25 euro was en ik in het traject van de aanschaf van een WP zit en toen gewoon benieuwd was naar de WP-Quooker combinatie oplossingen.

Misschien iets voor de toekomst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
@mathijshooi Hier ook een quooker, zo'n combi geval, warm water van het boiler vat gaat in de quooker, welke er warmer of kookend water van maakt.

De beredenering was hier, kort aan, dan is er een klein beetje verlies in de leiding, maar in het boiler vat merk je het nagenoeg niet. Langer aan wordt de quooker gevuld met warm(er) water en heeft dan minder energie nodig om bij te verwarmen.

Hier wordt ook best wel wat kokend water gebruikt, flesjes, thee, koken, etc, maar gebruik hier mee maar ongeveer 20kWh per maand voor de quooker.
Toen deze nog alleen maar gevuld werd vanuit de koudwaterleiding was het gebruik ongeveer een 2 tot 3 kWh per maand meer, achteraf niet de moeite van de aanpassing waard geweest, en dat kleine verschil kan ook nog wel eens door gebruik komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
format5 schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:08:
@mathijshooi Hier ook een quooker, zo'n combi geval, warm water van het boiler vat gaat in de quooker, welke er warmer of kookend water van maakt.

De beredenering was hier, kort aan, dan is er een klein beetje verlies in de leiding, maar in het boiler vat merk je het nagenoeg niet. Langer aan wordt de quooker gevuld met warm(er) water en heeft dan minder energie nodig om bij te verwarmen.

Hier wordt ook best wel wat kokend water gebruikt, flesjes, thee, koken, etc, maar gebruik hier mee maar ongeveer 20kWh per maand voor de quooker.
Toen deze nog alleen maar gevuld werd vanuit de koudwaterleiding was het gebruik ongeveer een 2 tot 3 kWh per maand meer, achteraf niet de moeite van de aanpassing waard geweest, en dat kleine verschil kan ook nog wel eens door gebruik komen.
Bedankt, dit is interessante info.

Komt je warme water van de CV of van een WP. Bij een warmtepomp zou het verschil in kWh natuurlijk groter kunnen worden.

Stel ik verbruik 2,5 keer zoveel dus de besparing zou ook 2,5 keer zo hoog kunnen worden => 6kWh per maand. En dan bij een COP van 3 is dat dan een besparing van 18 kWh per maand. Dan nog wat warmteverlies van leidingen dus laten we zeggen 12 kWh per maand = 144 kWh per jaar = 70 euro per jaar :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

[Afbeelding]
Alle rekeningen tbv het kind op een satépikker en word hij/zij 18 dan stuur je hem/haar een factuur :+

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
koevlaas2 schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:28:
[...]

Alle rekeningen tbv het kind op een satépikker en word hij/zij 18 dan stuur je hem/haar een factuur :+
Hah, de kinderbijslag wordt ieder kwartaal belegd in de hoop dat het kind over 18 jaar hiermee haar schuld kan afbetalen.... O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
mathijshooi schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:30:
[...]

Hah, de kinderbijslag wordt ieder kwartaal belegd in de hoop dat het kind over 18 jaar hiermee haar schuld kan afbetalen.... O-)
Shiba inu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
In wat voor richting qua prijs en materiaal moet ik denken bij het vervangen van gas (met Stork wtw) bij ombouwen naar lucht/water warmtepomp? De wtw wordt vervangen door een moderne uitvoering, dat is al wel helder.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kan een buitenunit aan de andere kant van het huis worden geplaatst?

[ Voor 9% gewijzigd door mrmrmr op 25-04-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-10 15:38
mrmrmr schreef op maandag 25 april 2022 @ 17:32:
In wat voor richting qua prijs en materiaal moet ik denken bij het vervangen van gas (met Stork wtw) bij ombouwen naar lucht/lucht warmtepomp?
Het Luch/Lucht topic staat hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik bedoelde lucht/water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkdeman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
In wat voor richting qua prijs en materiaal moet ik denken bij het vervangen van gas (met Stork wtw) bij ombouwen naar lucht/water warmtepomp? De wtw wordt vervangen door een moderne uitvoering, dat is al wel helder.

***members only***

Waar je ongeveer aan moet denken qua kosten is lastig te zeggen, en afhankelijk van een aantal factoren:
  • Grootte warmtepomp (volgens de Koevlaas-formule kom je op zo’n 13kW uit, kan er wellicht nog wat bespaard worden qua verbruik? Dat is best een dikke unit, en hij moet z’n vermogen ook wel kwijt kunnen
  • merk/type warmtepomp
  • wel/geen SWW-voorziening
  • lengte/complexiteit leidingwerk
  • en de belangrijkste: uitbesteden of zelf doen?
Doe je alles zelf en valt het qua complexiteit mee dan ben je (héél erg ballpark) rond de €5000,- €7500,- klaar (na subsidie). Wordt het allemaal complex en laat je dit jaar nog een dikke Nibe installeren dan kan je waarschijnlijk wel een 2-tje voor het bedrag zetten.

Een buitenunit kan je best wat verder weg neerzetten. Zolang je leidingen goed geïsoleerd zijn en de afstand geen tientallen meters is gaat dat best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Laatst online: 21:00

Timple

Heeft er iemand hier ervaring met warmte24.nl?

Ik wilde er zojuist een warmtepomp bestellen. Maar mijn bank noemde de organisatie "Stocklots Daily B.V.". Beetje vreemd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:36
Dat staat toch gewoon op hun website? onder :

Contact Details
Post adres
Stocklots Daily B.V.
Slachthuiskade 6
7602CV Almelo
Nederland.

Telefoonnummer
Telefoon: 085 - 06 00 453
WhatsApp: 085 - 06 00 453

E-mailadres:
info@warmte24.nl
helpdesk@warmte24.nl

en ervaringen zul je hier weinig of niet vinden, want naar eigen zeggen bestaan ze sinds 2021!

[ Voor 16% gewijzigd door Naalroc op 25-04-2022 19:18 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De bovengenoemde 5000 euro red je ook met erg veel zelf doen lang niet meer. Zeker niet met zo'n grote WP. Gaat eerder richting de 10k.
Reken in de huidige markt maar op 20k als je alles laat doen.

Voor de rest: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:14:
Dat staat toch gewoon op hu website? onder :

Contact Details
Post adres
Stocklots Daily B.V.
Slachthuiskade 6
7602CV Almelo
Nederland.

Telefoonnummer
Telefoon: 085 - 06 00 453
WhatsApp: 085 - 06 00 453

E-mailadres:
info@warmte24.nl
helpdesk@warmte24.nl

en ervaringen zul je hier weinig of niet vinden, want naar eigen zeggen bestaan ze sinds 2021!
@Timple
Op die b.v. krijg ik geen krediet te zien, dus niet aanbetalen. Boter bij de vis.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:09

HaTe

haat niet

Andrehj schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:17:
[...]

De bovengenoemde 5000 euro red je ook met erg veel zelf doen lang niet meer. Zeker niet met zo'n grote WP. Gaat eerder richting de 10k.
Reken in de huidige markt maar op 20k als je alles laat doen.

Voor de rest: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
Ik ben straks voor zo'n 5600 euro klaar, maar idd niet met zo'n dikke unit, maar met een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA met ERST30D-VM2ED.

Als het goed is zal hij vrijdag draaien :)

Mitsubishi is gewoon best duur, al helemaal als je hem in Nederland wilt kopen. Wil je graag Nederlandse garantie dan kan je voor het zelfde geld of minder gaan voor Nibe, Vaillant of Panasonic. Ik stond vooral te kijken van Nibe split units, die bij de groothandel erg goedkoop zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door HaTe op 26-04-2022 00:36 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
mathijshooi schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:25:
[...]

Bedankt, dit is interessante info.

Komt je warme water van de CV of van een WP. Bij een warmtepomp zou het verschil in kWh natuurlijk groter kunnen worden.

Stel ik verbruik 2,5 keer zoveel dus de besparing zou ook 2,5 keer zo hoog kunnen worden => 6kWh per maand. En dan bij een COP van 3 is dat dan een besparing van 18 kWh per maand. Dan nog wat warmteverlies van leidingen dus laten we zeggen 12 kWh per maand = 144 kWh per jaar = 70 euro per jaar :9~
Warm water komt hier uit een boilervat.
Dit boilervat wordt verwarmd door de WP en heeft een temp tussen 38 en 46 graden. (behalve bij legionella preventie run).
De leiding van boilervat naar kraan is ongeveer 7meter, dit is een koper in een mantelbuis.
Maar ik zelf heb erg het idee dat de besparing hier best mee valt. Wegens het dagelijks wisselend gebruik is dit erg moeilijk te bepalen.

Verder maak je denk ik een foutje in je sommetje.
Stel je quooker zou idd 6kWh per maand minder verbruiken dan hoeft je WP er geen 18 in te stoppen.
Die 6kWh die je bespaart op je quooker wordt door je WP gemaakt, stel hier cop van 3 zoals in je voorbeeld, dan zou die 6kWh je 2kWh kosten (uitgaande van geen verliezen etc), dus je bespaard er maar 4kWh mee per maand. 4x12=48kWh per jaar, en bij ongeveer 0,50 euro per kWh (uit jou voorbeeld) zou dat 24 euro besparen.

Zoals gezegd, achteraf zou ik er de moeite niet meer voor willen doen. Misschien met hogere kWh prijzen wel, maar niet met de 0,22 euro welke ik momenteel betaal.
Zorgen dat iedereen alle niet gebruikte laders etc uit de WCD haalt levert denk ik meer op per jaar als voorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
HaTe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 00:30:
[...]

Ik ben straks voor zo'n 5600 euro klaar, maar idd niet met zo'n dikke unit, maar met een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA met ERST30D-VM2ED.

Mitsubishi is gewoon best duur, al helemaal als je hem in Nederland wilt kopen. Wil je graag Nederlandse garantie dan kan je voor het zelfde geld of minder gaan voor Nibe, Vaillant of Panasonic. Ik stond vooral te kijken van Nibe split units, die bij de groothandel erg goedkoop zijn.
Ik dacht dat Nibe juist een van de duurdere merken was. Tenminste dat wordt juist erg vaak geroepen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@dirkdeman @Andre1973

Bedankt voor de reacties. Als die formule toepas kom ik op 13,1 kW (hersteld). Ik kies meestal voor goede kwaliteit en real world efficiëntie. De handjes zal een installateur zijn, maar ik wil wel weten wat en hoe. SWW vervangen (en luchtdoorvoer in kamers) zou ik eventueel zelf kunnen doen, ik weet wat er nodig is op dat gebied.

Leidingen/pijpen liggen er al (neem ik aan), van de bestaande gasinstallatie en bestaande wtw. Ik vraag me wel af of dat 1 op 1 bruikbaar is.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 26-04-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:51

Rzaan

Altijd zoekende

[...]
Mitsubishi is gewoon best duur, al helemaal als je hem in Nederland wilt kopen.
Zijn ze in Duitsland of België aanmerkelijk goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
format5 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:17:
[...]

Warm water komt hier uit een boilervat.
Dit boilervat wordt verwarmd door de WP en heeft een temp tussen 38 en 46 graden. (behalve bij legionella preventie run).
De leiding van boilervat naar kraan is ongeveer 7meter, dit is een koper in een mantelbuis.
Maar ik zelf heb erg het idee dat de besparing hier best mee valt. Wegens het dagelijks wisselend gebruik is dit erg moeilijk te bepalen.

Verder maak je denk ik een foutje in je sommetje.
Stel je quooker zou idd 6kWh per maand minder verbruiken dan hoeft je WP er geen 18 in te stoppen.
Die 6kWh die je bespaart op je quooker wordt door je WP gemaakt, stel hier cop van 3 zoals in je voorbeeld, dan zou die 6kWh je 2kWh kosten (uitgaande van geen verliezen etc), dus je bespaard er maar 4kWh mee per maand. 4x12=48kWh per jaar, en bij ongeveer 0,50 euro per kWh (uit jou voorbeeld) zou dat 24 euro besparen.

Zoals gezegd, achteraf zou ik er de moeite niet meer voor willen doen. Misschien met hogere kWh prijzen wel, maar niet met de 0,22 euro welke ik momenteel betaal.
Zorgen dat iedereen alle niet gebruikte laders etc uit de WCD haalt levert denk ik meer op per jaar als voorbeeld ;)
Correctj, bedankt voor de check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:46
format5 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:18:
[...]

Ik dacht dat Nibe juist een van de duurdere merken was. Tenminste dat wordt juist erg vaak geroepen 8)7
Dat dacht ik ook altijd, maar de laagste totaalprijs die mijn ouders kregen was toch echt voor een Nibe.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:08
Ik heb een twijfelgeval over zoneregeling.
Huidige situatie:
- VV begane grond + badkamer = 45m2 (3 groepen) + 5m2 (1 groep)
- VV kelder = 49 m2 (3 groepen)
- 18x2 mm buis, 15cm hoh

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYZGq6Ldx6-nIo1KUCosKSACj64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wjbbVf4B49xgMDOSwBw0VKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Thermostaat voor BG + badkamer zorgt uiteindelijk voor schakeling van thermische motor bovenste rode cirkel.
En voor de kelder de onderste rode cirkel.
In de blauwe cirkel komen alle draden samen (230 naar 24V blokje, 2 motors en 2 thermostaten). Vanuit daar gaat gaat uiteindelijk een aan/uit signaal naar de ketel.
Op dit moment functioneert dit goed.

Nieuwe situatie:
Het idee van de installateur is om die van BG + badkamer weg te halen. Waarom: in de winter heeft de BG meer warmte nodig, de kelder verliest minder (dat is in de praktijk ook zo). Daarom die van BG altijd open.
Die van de kelder nog wel laten zitten, zodat die dichtgezet kan worden als de thermostaat het aan geeft.
(buizen + VV verdelers worden sowieso vervangen, servomoter zelf kan hergebruikt worden volgens instalalteur)

Installateur gaf aan dat dit prima kan qua flow/vermogen. En dat het eigenlijk jammer is om het volledig weg te halen.
WP op het oog is de SUZ-SWM60.

Waarom ik twijfel
Ik heb er nog eens over nagedacht en ook hier het eea. gelezen (ja, ook de FAQ).

1. Kan de WP inderdaad prima zijn vermogen/flow kwijt als de kelder VV niet meeloopt ?

2. Het komt in de praktijk voor dat ik in de kelder wel verwarming nodig heb en op de BG niet. Met name in voorjaar/najaar en bij een natte zomer is het ook handig als de kelder niet té koud wordt (luchtvochtigheid). Bij de bedachte nieuwe sitautie zou in dat geval de BG altijd mee lopen. Maakt dit wat uit voor het verbruik van de WP ? Of kan die dat prima hebben ?

3. Het idee is dat de thermostaat op BG wordt vervangen door de draadloze ME thermostaat.
De thermostaat in de kelder is nu een honeywell, maar die zou ik zelf kunnen vervangen. Ik las hier dat die niet lekker werkt met een WP (te vaak aan/uit).
Wordt het dan complex om dit aan te sluiten ? Het lijkt mij dat de draadloze ME direct op de binnenunit aangesloten wordt, aangezien die meer doet dan alleen verwarming. Kan er dan een extra aan/uit signaal (vanuit blauwe cirkel) naar de binnenunit ?

Stel de zoneregeling gaat volledig weg
Als die volledig weg is, en de kelder wordt te koud, dan kan ik toch gewoon de draadloze thermostaat even in de kelder neerzetten zodat er warmte vraag komt ?
In de winter zal dan waarschijnlijk de kelder warmer worden dan nodig, maar dat is niet erg. Zou dit veel uitmaken voor het verbruik van de WP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Aziraphale schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:13:
[...]

Dat dacht ik ook altijd, maar de laagste totaalprijs die mijn ouders kregen was toch echt voor een Nibe.
Of dat was de enigste leverancier die nog niet mee gegaan is in de belachelijk hoge extra kosten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Plenkske schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:18:

- VV kelder = 49 m2 (3 groepen)
Is dit een tikfout of heb je werkelijk een kelder van 7 x 7 (of zoiets)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Rzaan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:29:
[...]

Is dit een tikfout of heb je werkelijk een kelder van 7 x 7 (of zoiets)?
Geen tikfout. De kelder is een volwaardige verdieping. Binnenmaat ongeveer 10 x 5,5 meter en 2,5 meter hoog. Maar ik heb alleen geteld waar vloerverwarming ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Aziraphale schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:13:
[...]

&@format5 Nibe AMS 10-12 kost bij Wasco €2.674,44. Binnenunit was iets van 500 euro dacht ik Beide ex BTW. Dit is wel afhankelijk van hoeveel korting je krijgt

[ Voor 8% gewijzigd door HaTe op 26-04-2022 13:40 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Rzaan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:52:
[...]

Zijn ze in Duitsland of België aanmerkelijk goedkoper?
Spanje vooral, scheelde mij 3000 euro via climamarket.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
format5 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:18:
[...]

Of dat was de enigste leverancier die nog niet mee gegaan is in de belachelijk hoge extra kosten 8)7
Zou best kunnen. Hij vraagt net geen 20000 incl btw voor de plaatsing van een 3 x4 400 S2125-8 met VVM S320, UKV-100 buffervat, nieuwe verdeler, RMU S40 en verder alles wat er aan aftappers, vullers, expansievaten etc. etc. nodig is. Vond ik geen heel gek bedrag en sluit ook goed aan bij de prijslijsten van Nibe.

En @HaTe Combinatie van wat ik van Nibe ga krijgen (buitenunit, binnenunit, thermostaat en buffervat) kost bij Wasco 14867 ex. en dat is meer dan wat mijn installateur voor al het materiaal samen vraagt. Nu zal hij korting krijgen, maar dan nog vind ik dat hij me het vel niet over de oren trekt.

[ Voor 23% gewijzigd door Aziraphale op 26-04-2022 13:57 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:40
Ik las in vorige delen van dit topic dat er nog wel eens in gesproken over de zin en onzin van waterontharders in WP installaties. De laatste paar delen alleen niet meer. Bijv. @Oxellaar heeft er in vorige topics wel wat interessante dingen over geschreven.

Nu heb ik thuis een Panasonic J serie WP + radiatoren en een Atlantic Explorer V4. In het WPB topic hebben we het er al eens over gehad, maar echt een sluitend antwoord hebben we niet gevonden. @flippy gaf in het andere topic aan dat onthard water alleen maar beter is voor een boiler. @Possible heeft een Atlantic en een waterontharder die onthard naar 0.5dH maar nog geen jarenlange ervaring in die setup.

Dit is wat de handleiding van Atlantic erover zegt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RAMW1P884Ce19wp84_TqdUZKaFw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gjmuv1qaGtrI45ZgO6dI7t7j.png?f=user_large

Maar ook
De ontharder is geen afwijking van onze garantie, op voorwaarde dat deze is gecertificeerd en wordt ingesteld volgens de regels van de kunst, en regelmatig wordt gecontroleerd en onderhouden.
In het Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic heb ik ook aangegeven dat waterhardheid een punt van overweging is bij boilers, maar ik kan niet onderbouwen waarom. Ook wil ik graag begrijpen waarom Atlantic zo voorzichtig is. Is daar een wetenschappelijke onderbouwing voor of alleen maar het indekken met ruim bemeten eisen? Dat antwoord is ook zinvol om mensen vanuit de FAQ goed voor te lichten.

Is dit nu weer zo'n thema waar ik oeverloos over twijfel (vandaag zowaar de waterluxe niet laten installeren om die reden) of is het iets om oprecht voorzichtig mee te zijn.

We zijn nu een paar jaar verder en er zouden dus ook genoeg tweakers ervaringen moeten hebben opgebouwd met een ontharder en een boiler. Ik ben benieuwd naar hun ervaringen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Plenkske schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:18:
Installateur gaf aan dat dit prima kan qua flow/vermogen. En dat het eigenlijk jammer is om het volledig weg te halen.
WP op het oog is de SUZ-SWM60.

Waarom ik twijfel
Ik heb er nog eens over nagedacht en ook hier het eea. gelezen (ja, ook de FAQ).

1. Kan de WP inderdaad prima zijn vermogen/flow kwijt als de kelder VV niet meeloopt ?

2. Het komt in de praktijk voor dat ik in de kelder wel verwarming nodig heb en op de BG niet. Met name in voorjaar/najaar en bij een natte zomer is het ook handig als de kelder niet té koud wordt (luchtvochtigheid). Bij de bedachte nieuwe sitautie zou in dat geval de BG altijd mee lopen. Maakt dit wat uit voor het verbruik van de WP ? Of kan die dat prima hebben ?

3. Het idee is dat de thermostaat op BG wordt vervangen door de draadloze ME thermostaat.
De thermostaat in de kelder is nu een honeywell, maar die zou ik zelf kunnen vervangen. Ik las hier dat die niet lekker werkt met een WP (te vaak aan/uit).
Wordt het dan complex om dit aan te sluiten ? Het lijkt mij dat de draadloze ME direct op de binnenunit aangesloten wordt, aangezien die meer doet dan alleen verwarming. Kan er dan een extra aan/uit signaal (vanuit blauwe cirkel) naar de binnenunit ?

Stel de zoneregeling gaat volledig weg
Als die volledig weg is, en de kelder wordt te koud, dan kan ik toch gewoon de draadloze thermostaat even in de kelder neerzetten zodat er warmte vraag komt ?
In de winter zal dan waarschijnlijk de kelder warmer worden dan nodig, maar dat is niet erg. Zou dit veel uitmaken voor het verbruik van de WP ?
Inmiddels wat extra onderzoek gedaan om te proberen mijn eigen vragen te beantwoorden.
1. Qua systeeminhoud kan de WP het hebben, alleen qua flow weet ik niet. Is dat uit te rekenen ? Flow van WP is: 7.2 tot 17.2 L/min. Met maar 4 groepen open wordt dat misschien lastig ?
2. Dat maakt denk ik niet veel uit, de BG loopt gewoon mee en WP stopt als de kelder op gewenste temperatuur is.
3. Nog geen idee.

Zonder zone: lijkt me nog steeds makkelijker en voor het verbruik maakt het niet veel uit denk ik.

Ik hoop dat iemand anders er nog wat nuttigs over kan zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

HaTe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:35:
[...]

Wow, dat is nogal een prijsverschil!

Je hebt in principe ook garantie als je iets in Spanje koopt.
Maar gelijk hebben en gelijk krijgen, zijn 2 verschillende zaken.
En je koopt het niet van Mitsubishi, maar van een (online-) winkel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10 10:43
Ik heb een middenwoning gekocht, 140m2, 1970. Ben deze volledig aan het verbouwen/renoveren. Nu heb ik een adviseur op bezoek gehad en die adviseert mij de Mitsubishi Electric SCR-M60V-300D – Lucht-water warmtepomp – 6,0 kW voor mijn woning. De enige webshop die ik heb kunnen vinden is 123Klimaatshop. Zij krijgen de binnen-unit half augustus en de buiten-unit half mei. Wat wel vaag is, is dat er in de specs staat bij -10 6.7kW nodig te hebben. Maar als dit unit max 6kW is, betekent het dat die -10 niet kan verwarmen of extra veel moeite heeft?

Nu is mijn vraag of er andere webshops/winkels waar ik een kijkje kan nemen? Zodat het sneller geleverd kan worden. Ik weet dat het momenteel overal een ramp is ivm chip te kort. Niet geschoten is altijd mis.

Het is over het algemeen zo lastig een te kiezen. De ene hanteert 4 personen 200 liter, de ander zegt 5 personen. Is er geen calculator oid?
HaTe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:35:
[...]

Zit hier net ook te kijken, wat een verschil!
Kun je gebruik maken van de subsidie, ook als het via buitenland besteld is?

[ Voor 14% gewijzigd door Xmoo op 26-04-2022 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xmoo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:11:
Ik heb een middenwoning gekocht, 140m2, 1970. Ben deze volledig aan het verbouwen/renoveren. Nu heb ik een adviseur op bezoek gehad en die adviseert mij de Mitsubishi Electric SCR-M60V-300D – Lucht-water warmtepomp – 6,0 kW voor mijn woning. De enige webshop die ik heb kunnen vinden is 123Klimaatshop. Zij krijgen de binnen-unit half augustus en de buiten-unit half mei. Wat wel vaag is, is dat er in de specs staat bij -10 6.7kW nodig te hebben. Maar als dit unit max 6kW is, betekent het dat die -10 niet kan verwarmen of extra veel moeite heeft?
Zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Nu is mijn vraag of er andere webshops/winkels waar ik een kijkje kan nemen? Zodat het sneller geleverd kan worden. Ik weet dat het momenteel overal een ramp is ivm chip te kort. Niet geschoten is altijd mis.
Links staan in de TS van dit topic.
Het is over het algemeen zo lastig een te kiezen. De ene hanteert 4 personen 200 liter, de ander zegt 5 personen.
Zie Andrehj in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Kun je gebruik maken van de subsidie, ook als het via buitenland besteld is?
Ja, zolang je die maar door een echte installateur laat installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 26-04-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Die subsidie-aanvraag valt te omzeilen.
Elke ZZP'er die je helpt kan zich tevens als installatiebedrijf laten inschrijven.
Niks onwettelijks aan.
Je kunt ook je partner of je oom zich in laten schrijven als installatiebedrijf en hem dan een rekening laten sturen.
Als ik het goed begrijp gaat de subsidie niet alleen over de arbeidskosten.
Dus als je de apparaten koopt, alles zelf installeert en een ZZP'er helpt met de laatste schroeven vastzetten en hij stuurt dan een factuur, dan kun je subsidie aanvragen, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Ik stond vooral te kijken van Nibe split units, die bij de groothandel erg goedkoop zijn.
Vindt je het gek, je krijgt de binnenunit in een soort transportverpakking en wat er dan nog allemaal bij moet, pomp, sensoren, SMO40 enz...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PZ4qC3ui0kMvZexvw6i6yVSLTo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7mDkpx6QHOz7WvzVs3JZaVA0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Waarschijnlijk kom je dan uiteindelijk uit op een prijs die vergelijkbaar is met de prijzen van een Nibe monoblock met VVM unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sorry, is gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-10 12:42

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

[...]

Plaats maar even wat foto's. Is altijd wel leuk om te zien hoe het erbij staat ;)

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
koevlaas2 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:39:
[...]

Vindt je het gek, je krijgt de binnenunit in een soort transportverpakking en wat er dan nog allemaal bij moet, pomp, sensoren, SMO40 enz...

[Afbeelding]
Licht er helemaal aan wat voor systeem je wil bouwen. Hier staan er een aantal voor een mono.

https://www.nibe.eu/downl...hema-lw-monoblock-SMO.pdf

Voor ieder wat wils en prijs :)

Maar kan ook vrij simpel met monoblock, besturing en thermostaat.

En de split net zo.

https://www.nibe.eu/downl...t-water_schemas_feb22.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Adriaan71 op 26-04-2022 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schrobbelbob
Even een klein advies gevraagd.

Ik twijfel tussen de LG of Panasonic 5kw mono

De LG lijkt lager (1700w) minimum vermogen
Tov de Panasonic (2500) te hebben.
Ga ik dit merken in evt pendel gedrag/overshoots?

Ik heb geen ruimte voor een buffer vat. Ga wel m’n oude jaren 70 radiatoren daar voor gebruiken. Icm 50m2 vvw.

Ik kom uit op 5kw met m’n gasverbuik voor cv en warmwater. Moet ik nog meer kw nemen voor 300l sww? Ik zag dat de Panasonics allemaal het zelfde minimale vermogen hebben alleen bij een opstart cyclus zou je kunnen krijgen dat je even het volle vermogen kwijt moet in je systeem. Gaat dit bij mij nog uitmaken ?

Welk merk geniet jullie voorkeur ? Ik heb nu al 4 LG airco’s geïnstalleerd en die zijn echt fantastisch stil, de lg app is ronduit slecht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Aziraphale schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:40:
En @HaTe Combinatie van wat ik van Nibe ga krijgen (buitenunit, binnenunit, thermostaat en buffervat) kost bij Wasco 14867 ex. en dat is meer dan wat mijn installateur voor al het materiaal samen vraagt. Nu zal hij korting krijgen, maar dan nog vind ik dat hij me het vel niet over de oren trekt.
Wasco geeft op de website brutoprijzen. Ik weet niet precies hoe het in deze branche zit, maar zit misschien wel voor tientallen procenten verschil in (ergens tussen 10 en 60%). Kan iemand daar meer inzicht in geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
mrmrmr schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:26:
[...]

Wasco geeft op de website brutoprijzen. Ik weet niet precies hoe het in deze branche zit, maar zit misschien wel voor tientallen procenten verschil in (ergens tussen 10 en 60%). Kan iemand daar meer inzicht in geven?
Tussen de 18 en 40% ligt aan het merk. Korting zegt niks.

Je moet kijken wat het eindbedrag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 12-10 23:32

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

schrobbelbob schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 21:24:
Even een klein advies gevraagd.

Ik twijfel tussen de LG of Panasonic 5kw mono

De LG lijkt lager (1700w) minimum vermogen
Tov de Panasonic (2500) te hebben.
Ga ik dit merken in evt pendel gedrag/overshoots?

Ik heb geen ruimte voor een buffer vat. Ga wel m’n oude jaren 70 radiatoren daar voor gebruiken. Icm 50m2 vvw.

Ik kom uit op 5kw met m’n gasverbuik voor cv en warmwater. Moet ik nog meer kw nemen voor 300l sww? Ik zag dat de Panasonics allemaal het zelfde minimale vermogen hebben alleen bij een opstart cyclus zou je kunnen krijgen dat je even het volle vermogen kwijt moet in je systeem. Gaat dit bij mij nog uitmaken ?

Welk merk geniet jullie voorkeur ? Ik heb nu al 4 LG airco’s geïnstalleerd en die zijn echt fantastisch stil, de lg app is ronduit slecht…
Pana rules
Betere kwaliteit.
En een backupheater voor het geval dat.

Alleen leveren is een groot probleem

ooit zei samson die groene politicus..
Als het ooit zover komt dat de markt gaat lopen dan zullen de fabrikanten er brood in zien.
Maar een fabrikant maakt meer airco's dan wp..
Airco gas is een dingetje.
En dan maar te zwijgen over onderdelen.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Dylantje2 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:51:
[...]

En een backupheater voor het geval dat.
Als niet alle warmtepompen dat hebben, hoe doen die dan de legionella run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Timple bijvoorbeeld met een heater in het vat zelf, dat is iets efficiënter en de backup is dan ook onafhankelijk van de circulatiepomp.

En in mijn geval: de WP doet alleen vloerverwarming.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dylantje2 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:51:

ooit zei samsom die groene politicus..
Als het ooit zover komt dat de markt gaat lopen dan zullen de fabrikanten er brood in zien.
Maar een fabrikant maakt meer airco's dan wp..
Airco gas is een dingetje.
En dan maar te zwijgen over onderdelen.
Maar Diederik Samson (PvdA) heeft toch wel een beetje gelijk?
Er zijn inmiddels toch vele merken die zich op die markt gestort hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

@Proton_ ah, maar die sturen ze dus wel aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Timple ja, wanneer de WP verantwoordelijk is voor SWW wel.
Bij mij regelt de losse warmtepompboiler dat dus allemaal zelf (en die kan ook de antilegionella op de compressor).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Timple schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:20:
[...]

Als niet alle warmtepompen dat hebben, hoe doen die dan de legionella run?
Een wp hoeft geen run te doen op een heater.
En als hij op zijn wp doet, gaat hij heel veel stroom kosten.

Een WPboiler zou in mijn ogen betere oplossing zijn dan een COP killer op een WP als sww aparaat.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ach ja spelling .... :z :z
Maar zijn zin...
Probeer er nu ondanks de uitbereiding maar eens aan te komen.
Er zijn er zoveel die willen. En niet alleen in NL
Dus een druppel...

Een visie loos land zijn we al jaren.
Met visie was het gros al aan een alternatief voor gas geweest.
Hoera roepen bij de algemene beschouwingen... :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Andrehj schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 17:52:

[...]

Ja, zolang je die maar door een echte installateur laat installeren.
Echte installateur binnen Nederland? Kijken ze naar je aankoop bon of naar je installatie bon?

Ik zie dat meerdere bij https://www.climamarket.eu/nl/ besteld hebben en als positief hebben ervaren. Ze krijgen de Mitsubishi's in Juni weer binnen. Ga dit weekend mijn bestelling plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xmoo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:52:
Echte installateur binnen Nederland? Kijken ze naar je aankoop bon of naar je installatie bon?
Je moet beide hebben. Je moet kunnen aantonen dat ie netjes gekocht is (waar maakt niet uit) en dat ie door een installateur die een bepaald registratienummer heeft geïnstalleerd is. Dat zal dus een NL installateur moeten zijn, want een buitenlandse zal dat nummer niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
Andrehj schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:07:
[...]

Je moet beide hebben. Je moet kunnen aantonen dat ie netjes gekocht is (waar maakt niet uit) en dat ie door een installateur die een bepaald registratienummer heeft geïnstalleerd is. Dat zal dus een NL installateur moeten zijn, want een buitenlandse zal dat nummer niet hebben.
Check. Dank je wel! Dit weekend maar eens bestellen. Gezien het in Juni binnen moet komen, geeft mij tijd om ondertussen een installateur te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rzaan schreef op woensdag 27 april 2022 @ 11:40:
Maar Diederik Samson (PvdA) heeft toch wel een beetje gelijk?
Linkse politici (Klaver en Samson voorop) zeiden dat de warmtepompen goedkoper zouden worden als de vraag toenam. Dat was toen al wensdenken (of bewijs van gebrek aan intelligentie) en in tegenspraak met elk economisch model en het bewijs daarvoor zien we nu: Ze worden alleen maar duurder.
Er zijn inmiddels toch vele merken die zich op die markt gestort hebben?
Noem eens een nieuw merk dan? Voor zover ik weet maakten alle fabrikanten die nu warmtepompen maken die 10 jaar geleden ook al.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 28-04-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple

Timple

Heeft iemand nog goede tips voor meerlagenbuis?

Ik heb zo'n 10 meter te overbruggen. 32mm met 9mm isolatie vind ik alleen per 50m rol, dat is wat duur...

Per meter kan ik de 32mm ook bestellen. Maar alle losse isolatie die ik vind is 28mm of 35mm. Iemand ervaring met het achteraf isoleren van deze buizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe

HaTe

haat niet

Timple schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:55:

Ik heb zo'n 10 meter te overbruggen. 32mm met 9mm isolatie vind ik alleen per 50m rol, dat is wat duur...

Per meter kan ik de 32mm ook bestellen. Maar alle losse isolatie die ik vind is 28mm of 35mm. Iemand ervaring met het achteraf isoleren van deze buizen?
Pipetec bij bijvoorbeeld Heima24.de
Kost iets van 85 euro voor 25m 32mm buis. Voor isolatie gebruik ik 35mm spul van de bouwmarkt

[ Voor 5% gewijzigd door HaTe op 29-04-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Timple schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:55:

MP in de gaten houden
Als je in Duitsland, vaak goedkoper
Isolatie moet weer bestendig zijn.
TS: staan leuke boodschappenlijstjes : https://gathering.tweaker...Bfilter_topicstarter%5D=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Xmoo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:51:
[...]

Check. Dank je wel! Dit weekend maar eens bestellen. Gezien het in Juni binnen moet komen, geeft mij tijd om ondertussen een installateur te vinden.
Als je pm stuurt heb ik wel iemand voor je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johntyrrell
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-10 15:53
Hoi,

Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een warmtepomp installatie.
We hebben:
- een vrijstaand huis uit 1971 gekocht in 2018
- Vloer geïsoleerd en vloerverwarming aangebracht (2018)
- tussenvloeren geïsoleerd (2018)
- dak geïsoleerd (2018)
- spouwmuren geïsoleerd (2019)
- triple glas wordt binnenkort overal geïnstalleerd
- zonnepanelen zijn besteld

Beneden hebben we 55m2 vloerverwarming, dat is onze gehele beneden verdieping.
Boven en op zolder hebben we ouderwetse radiatoren. Op dit moment staan ze weinig aan, maar als de kinderen ouder worden zal dat wel veranderen.

De badkamer willen we electrisch gaan verwarmen.

Op dit moment is onze gasverbruik ongeveer 1100m3 per jaar (op 19 graden thermometer ingesteld en vvw op 40 graden) en we verbruiken zo'n 4000kwh (incl verwarmen van studeerkamer met electrische verwarming voor thuiswerken)

We hebben nu 2 offertes gekregen, met 2 verschillende installaties.
- Mitsubishi PUHZ-SHW80YA/EHSC-VM2D (17,5k)
- Alpha Innotec 91-1/3 + 185 L (20k+)

Mijn verwachting was dat ons huis van het gas af halen minder prijzig zou zijn.

Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Niet verrassend. De markt is compleet aan het stuiteren. Als je enigzins het zelfvertrouwen hebt is het verschil met zelf doen ongeveer 4x de subsidie... Mits je de hand op de spullen weet te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:45
assje schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:00:
[...]

Vorige week voerde ik vrij willekeurig eens "Henco" in op marktplaats. Heel toevallig iemand die een restant van 33 meter 32mm aanbood op 10min van mijn werk vandaan.

Overgenomen voor €150, scheelt toch behoorlijk met de €338 voor 50m :)
De ruimte en flexibiliteit van de 32mm buis viel me toch tegen, ontkwam er niet aan om koppelingen te moeten maken. Dat ging een beetje tegen het idee om het simpel te houden in dus toch maar gewoon stalen 28mm leiding gebogen.

Mocht er iemand interesse hebben in bovenstaande buis, ik heb hem over.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johntyrrell
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-10 15:53
Proton_ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 22:57:
[...]

Niet verrassend. De markt is compleet aan het stuiteren. Als je enigzins het zelfvertrouwen hebt is het verschil met zelf doen ongeveer 4x de subsidie... Mits je de hand op de spullen weet te leggen.
Maar zulke zware installaties heb ik wel nodig?
Pagina: 1 ... 105 ... 254 Laatste

Dit topic is gesloten.