Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Tranze schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:07:
@Proton_ die stond op actief ipv uitgebreid. Stooklijn was door de installateur op 0.8 gezet.
8)7 8)7 8)7 |:( |:( |:( |:(

Wat een }:O }:O }:O

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Tranze Je afgifte is
Onze vloerverwarming is hoh 15cm en alleen in de woonkamer, daarnaast alleen maar Jaga Tempo met ventilatoren (module van Bas)
dus stooklijn kan naar 0.4, misschien nog lager of ietsje hoger, proefondervindelijk uitzoeken :)
Maar 0.8 is sowieso teveel en zonder Uitgebreid blijft de warmtepomp stoken. Met Actief gaat alleen de gevraagde Ta omlaag, maar met een te hoge stooklijn doet dat niet veel.
Sterker nog, door de thermostaat in je mengverdeler doet de veranderende Ta sowieso niet veel, totdat je te laag komt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:13
@Tranze Het is duidelijk dat de installateur niet jouw stroomrekening hoeft te betalen ;)
De kans dat 0.8 nodig is lijkt me klein, verlagen naar 0.4-0.5 kan hoogstwaarschijnlijk prima.

Wat voor afgiftesysteem heb je? Met voornamelijk vloerverwarming en redelijk of goede isolatie is 0.4 en lager vaak mogelijk.
Ik draai b.v. met 0.25 in een gerenoveerde woonboerderij uit 1938 met vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ah, @Proton_ gaf al het antwoord op mijn vraag over het afgiftesysteem. 0.4 lijkt me dan inderdaad een goede start en verder verlagen indien mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man als ik de geschiedenis opzoek is het grotendeels een DHZ project geweest, ik verwacht dan nog minder van installateurs die alleen de inbedrijfstelling doen. Ze kennen het systeem immers nauwelijks.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:20
@Franciesco haha duidelijk 😆.
Ik heb een huis uit 69, maar alles geïsoleerd, triple glas etc. Beneden 45 m2 vloerverwarming. In de rest van het huis nog 7 Jaga tempo's voorzien van Heatboosters.
We gebruikten hiervoor 950 m3 gas voor het verwarmen van 191 m2 naar 21 graden.

@ds23man beetje lief voor mijn (dhz) installateur. Hij was er vooral voor het leveren, en ingebruik stellen van de WP (ivm subsidie). Thermostaat settings heeft hij even snel wat dingen aangepast en laten zien, maar ik heb hem niet betaald om alles helemaal te fine-tunen 😉.

Ik zal de stooklijn eens op 0.4 zetten en hem wat verhogen als er medebewoners gaan klagen! Of verlagen als alles goed gaat.

[ Voor 42% gewijzigd door Tranze op 19-10-2023 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:15
Tranze schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:07:
@Proton_ die stond op actief ipv uitgebreid. Stooklijn was door de installateur op 0.8 gezet.
Hadden wij dezelfde installateur? We hadden hem op 0.3 staan, vanmorgen kwam de monteur binnen "oh dat is véél te laag" - hoppa naar 0.6. "Heb je ook nog radiatoren boven?" Hoppa, 0.85 dan maar. Lijkt me ook vrij heftig, maar we zitten nu natuurlijk nog tegen het minimum qua Ta dus maakt nu nog niet zoveel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Compuchip87 tsja... ik denk dat er in dit topic geen Tweaker te vinden is die 0.85 nodig heeft. Zelfs 0.6 komt weinig voor volgens mij.
Het kan eerder lager dan hoger dan vooraf vaak gedacht wordt. Zeker als de WP continu mag blijven draaien (kamerbijschakeling op uit of actief).

Ik zou zeggen: doe inspiratie op in dit topic over de stooklijn en probeer zelf uit bij welke stooklijn je de woning nog op een voor jullie comfortabele temperatuur kan houden.
Uiteraard is dit ook mede afhankelijk van hoe je verwarmd, d.w.z.: continu op een zelfde kamertemperatuur met hooguit een minimale nachtverlaging (=<1 graden) of met meer wisselende temperaturen. Dit laatste is i.c.m. een WP meestal niet het meest efficient.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Compuchip87 zeker met het grootste deel van je afgifte achter een mengverdeler kost het verhogen van de stooklijn alleen geld zonder dat je er iets voor terugkrijgt. Maar in alle boekjes staat wel dat radiatoren een hoge temperatuur nodig hebben en de Tweakers adviezen om scherper aan de wind te zeilen zijn staan op gespannen voet met de oude verwachtingen waarbij je een kamer in een half uurtje op kunt stoken, ik begrijp de installateurs dus wel maar hoop dat ze het genuanceerde verhaal van de afweging tussen opstookvermogen en stookkosten ooit gaan begrijpen.

En dus voordat ze aan een aangepaste stooklijn gaan zitten even doorvragen: waarom staat hij zo, wat is je stookpatroon, houd je het hier inderdaad mee warm?
Vervolgens kan jij hopelijk laten zien dat je het wel degelijk warm hebt gehad en daarbij een hoge COP en lage stookkosten.
De installateur wordt immers vaker gebeld voor ellende dan voor succesverhalen, dus zonder feedback leeren ze het nooit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:25
Wij wonen in een nieuwbouw houtskelet woning en dit is ons eerste stookseizoen.
Beneden vloerverwarming en boven Jaga's met DBH.

Beneden zit ik op stooklijn 0.2 en dat gaat meer dan prima. Ook 's morgens vroeg als de warmtepomp voor zonsopgang opstart. Ik denk dat ik maar eens 0.15 ga proberen. min staat op 24°C en max 32°C.

Om de ventilators wat goed te laten werken op Jaga's, merk ik dat 29-30°C aanvoer wel nodig. Standaard stond de stooklijn op 0.5 door de installateur, maar dan trek de warmtepomp een piek van 3kW omdat hij direct naar 40-45°C wil en krijg je opeens veel warmte op korte tijd, maar daarna koelt het snel af. Ik heb het nu verlaagd naar 0.35. De warmtepomp draait rustiger en het is aangenamer omdat de warmte niet met zo'n grote pieken en dalen komt. Nu vroeg ik me als het geen idee zou zijn om een vaste aanvoer te kiezen van 29-30°C voor de ventilo convectoren. Lager lukt helaas niet. Dan starten of stoppen de ventilatoren niet goed omdat het temperatuursverschil niet nauwkeurig genoeg gemeten wordt heb ik de indruk.
Of beter gewoon de stookcurve blijven verlagen en als minimum 29-30°C aanhouden?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

MaartenP68 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 07:22:
[...]

Blijkbaar lukt dat, want dat is het resultaat van de instellingen: 50% pompsnelheid en 200 mbar "max delta P".

Neemt niet weg dat de handleiding heel specifiek is over een volumestroom tussen de 540 en 1200 L/h voor een Arotherm Plus 75/6. Bij mij is dit dus tussen 1200 L/h en 1800 L/h afhankelijk van de instelling 50% tot 100%. Dan zou mijn pomp ca 50% sneller kunnen draaien dan de specificatie aangeeft.
Ik lees in handleiding toch echt:
80kPa = 0 l/h
20kPa = 1800 l/h

Zie Par. 8.5.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:11
Broodro0ster schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:18:
Wij wonen in een nieuwbouw houtskelet woning en dit is ons eerste stookseizoen.
Beneden vloerverwarming en boven Jaga's met DBH.

Beneden zit ik op stooklijn 0.2 en dat gaat meer dan prima. Ook 's morgens vroeg als de warmtepomp voor zonsopgang opstart. Ik denk dat ik maar eens 0.15 ga proberen. min staat op 24°C en max 32°C.

Om de ventilators wat goed te laten werken op Jaga's, merk ik dat 29-30°C aanvoer wel nodig. Standaard stond de stooklijn op 0.5 door de installateur, maar dan trek de warmtepomp een piek van 3kW omdat hij direct naar 40-45°C wil en krijg je opeens veel warmte op korte tijd, maar daarna koelt het snel af. Ik heb het nu verlaagd naar 0.35. De warmtepomp draait rustiger en het is aangenamer omdat de warmte niet met zo'n grote pieken en dalen komt. Nu vroeg ik me als het geen idee zou zijn om een vaste aanvoer te kiezen van 29-30°C voor de ventilo convectoren. Lager lukt helaas niet. Dan starten of stoppen de ventilatoren niet goed omdat het temperatuursverschil niet nauwkeurig genoeg gemeten wordt heb ik de indruk.
Of beter gewoon de stookcurve blijven verlagen en als minimum 29-30°C aanhouden?
Vind het een lastige want ook eerste stookseizoen - maar ik merk dat ik met mijn stookcurve met aangepaste minimum en maximum temperatuur al bijna op een vaste aanvoer zit.

Daar zou je nog mee kunnen spelen een stookcurve en zelf min/max aanpassen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Volgens mij adviseert Vaillant een stooklijn tussen de 0,4 en 0,6 met radiatoren. Met 0,85 kan je een kip garen op je radiator.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Broodro0ster bij een stooklijn van 0.35 en een gewenste ruimtetemperatuur van 20 zit je bij 5 graden al op iets van 32 graden Ta. Lijkt me best veel voor een nieuwbouwwoning met Jaga's en ventilatoren. Een iets lagere stooklijn kan vast ook wel. Bij 0.3 gaat de Ta pas vanaf 0 graden en kouder verder omhoog dan 30 graden.

Als test lijkt het me helemaal niet verkeerd om eens met een vaste Ta van 30 graden te werken en te kijken hoe ver je komt. Als de ruimtetemp gedurende bepaalde koude nachten iets terugloopt is dat misschien ook helemaal niet erg omdat je toch slaapt? Als het overdag dan weer wat minder koud is kan de temp weer bijtrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Broodro0ster je kunt eens buurten bij LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen :)
Ik heb wel eens met de gedachte gespeeld in plaats van met een thermometer met een microfoon te schakelen (stromingsgeluid is eenvoudig op te pikken) maar heb er zelf geen usecase voor. Dan werkt het trouwens ook meteen voor koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:25
Franciesco schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:42:
@Broodro0ster bij een stooklijn van 0.35 en een gewenste ruimtetemperatuur van 20 zit je bij 5 graden al op iets van 32 graden Ta. Lijkt me best veel voor een nieuwbouwwoning met Jaga's en ventilatoren. Een iets lagere stooklijn kan vast ook wel. Bij 0.3 gaat de Ta pas vanaf 0 graden en kouder verder omhoog dan 30 graden.

Als test lijkt het me helemaal niet verkeerd om eens met een vaste Ta van 30 graden te werken en te kijken hoe ver je komt. Als de ruimtetemp gedurende bepaalde koude nachten iets terugloopt is dat misschien ook helemaal niet erg omdat je toch slaapt? Als het overdag dan weer wat minder koud is kan de temp weer bijtrekken.
Ja, dat het 's nachts terug loopt is niet zo erg. Het is enkel de badkamer en bureau die verwarmd moet worden. De slaapkamers staan de kranen wel open, maar de ventilators uit. Dit om iets meer inhoud te hebben want er is geen buffer. Zolang vloerverwarmingscircuit draait, geen probleem want dan wordt er gemend. Maar wanneer de verwarmingsvraag beneden weg valt, zijn het korte runs voor de ventilo convector en helemaal als er maar 2 open staan.
Proton_ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:48:
@Broodro0ster je kunt eens buurten bij LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen :)
Ik heb wel eens met de gedachte gespeeld in plaats van met een thermometer met een microfoon te schakelen (stromingsgeluid is eenvoudig op te pikken) maar heb er zelf geen usecase voor. Dan werkt het trouwens ook meteen voor koelen.
Ja, dat is wel een goed idee want die temperatuur sensors zijn niet zo nauwkeurig. Ik moest deze zomer in elke kamer de Jaga individueel gaan afstellen. Je zou verwachten dat je overal dezelfde instelling kan toepassing gezien het dezelfde toestellen zijn.
Die Jaga bordjes kunnen ook een 0-10V signaal ontvangen volgens de handleiding om de fanspeed te sturen. Dat zou eens moeten bekijken hoe ik dat kan gaan sturen van uit Home Assistant. Via EBUS kan ik uitlezen wanneer de pomp draait, al is dat ook altijd met wat delay maar het polling interval kan misschien wel opgehoogd worden voor die parameter. Alleen wordt je dan weer afhankelijk van enkele systemen wat dan weer een nadeel is.

Edit: kom net de badkamer in de ventilatoren staan te draaien terwijl de laatste run al een paar uur geleden is. Bij 22C kamertemp slaan ze af. Bij 23C niet…

[ Voor 3% gewijzigd door Broodro0ster op 19-10-2023 17:53 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23:15
Proton_ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:38:

Vervolgens kan jij hopelijk laten zien dat je het wel degelijk warm hebt gehad en daarbij een hoge COP en lage stookkosten.
De installateur wordt immers vaker gebeld voor ellende dan voor succesverhalen, dus zonder feedback leeren ze het nooit...
Ik kan nog niets laten zien want het ding is pas twee dagen in bedrijf. De installateur kwam terug om het prutswerk van zijn collega's op te lossen (wat ie overigens top gedaan heeft en nog grat8s een berg mondelinge tips & tricks erbij gegeven ook).

Maar de stooklijn gaat vanavond wel weer fors omlaag en dan wachten we lekker af tot het eindelijk wat kouder wordt (nog nooit zo uitgekeken naar kou als nu o<:) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:44
Franciesco schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 15:34:
@Compuchip87 tsja... ik denk dat er in dit topic geen Tweaker te vinden is die 0.85 nodig heeft. Zelfs 0.6 komt weinig voor volgens mij.
Het kan eerder lager dan hoger dan vooraf vaak gedacht wordt. Zeker als de WP continu mag blijven draaien (kamerbijschakeling op uit of actief).

Ik zou zeggen: doe inspiratie op in dit topic over de stooklijn en probeer zelf uit bij welke stooklijn je de woning nog op een voor jullie comfortabele temperatuur kan houden.
Uiteraard is dit ook mede afhankelijk van hoe je verwarmd, d.w.z.: continu op een zelfde kamertemperatuur met hooguit een minimale nachtverlaging (=<1 graden) of met meer wisselende temperaturen. Dit laatste is i.c.m. een WP meestal niet het meest efficient.
Onze stooklijn staat met alleen radiatoren in een vrijstaand huis uit 96 op 0,6. Wel staat de thermostaat op uitgebreid ivm met ramen op het zuiden. Als ik hem lager zet wordt het bij -10 graden net geen 20 graden op een dag zonder zon. Wij hebben geen hulpverwarming en verstoken per jaar 2480 kwh terwijl het anders 1200m2 gas was met 24/7 20 graden. Dus ik denk dat het advies van Vaillant precies goed is en ga niet mee met het moet perse lager zijn. Ook in je achterhoofd houden dat wij het begrijpen als tweakers en bij kunnen stellen wat lang niet iedereen kan of wil. En ook daar geld dat goed werken belangrijker is dan die laatste 100 kwh

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@snameroc het hoeft van mij niet perse lager. Mijn punt was vooral dat de stooklijn vaak lager kan dan men vooraf denkt. En dat uitproberen zinvol is voor degen die daar interesse in hebben.
Als jij proefondervindelijk hebt vast gesteld dat 0.6 precies goed is, dan geloof ik dat direct. En voor een woning met alleen radiatoren is dat ook niet verkeerd. Isolatie zegt dan niet alles, de hoeveelheid radiatoren/de capaciteit van die radiatoren is natuurlijk ook belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
De radiatoren zijn gewoon zoals bij nieuwbouw opgeleverd. Behalve een disign radiator in de badkamer. En een extra radiator in de garage

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adbeze
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10-02 14:39
ds23man schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:55:
[...]

Klopt, je hebt inderdaad 2 VWZen. Ben even in de installatiebundel gedoken, maar daar staat geen enkele WP cascade opstelling in, die van jouw ook niet. Jouw schema is door Vaillant apart gemaakt. Maar ik zou het lekker laten zitten zo, gezien de minimaal te halen draaiuren ben je al 20 jaar verder.
@ds23man.
Hoe bedoel je dat? Wat zijn de minimaal te halen draaiuren?
De warmtepompen draaien sinds december.
De eerste heeft nu 2727 draaiuren (CV 2466 en WW 261), de andere heeft er 941. Dus de eerste heeft er wel 3x zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
adbeze schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:18:
[...]

@ds23man.
Hoe bedoel je dat? Wat zijn de minimaal te halen draaiuren?
De warmtepompen draaien sinds december.
De eerste heeft nu 2727 draaiuren (CV 2466 en WW 261), de andere heeft er 941. Dus de eerste heeft er wel 3x zoveel.
Vaillant houdt 120.000 uur bovengrens aan om nog een service contract af te kunnen sluiten. Met 200 stookdagen per jaar over 20 jaar heb je het over 30 uur per dag inclusief start/stops. Een start/stop staat gelijk aan 1 draaiuur. Dus loopt allemaal wel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-07 13:56
Iemand ervaring met een goede installateur in de regio Bollenstreek/Haarlem/Haarlemmermeer? Die naast warmtepomp ook verstand heeft van WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13-07 12:32
ds23man schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:24:
[...]

Vaillant houdt 120.000 uur bovengrens aan om nog een service contract af te kunnen sluiten. Met 200 stookdagen per jaar over 20 jaar heb je het over 30 uur per dag inclusief start/stops. Een start/stop staat gelijk aan 1 draaiuur. Dus loopt allemaal wel los.
Volgens mij past dit dan perfect binnen een plaatje van één draaiuur per start/stop. Nagenoeg op de minuut precies ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2N4IL8ADDbTiHUscr5NyBmQ_gwA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYdRkso0rFVOqWDnQgg0fDJj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:24
Proton_ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:48:
(@Broodro0ster) Dan is dit topic in 1 adem er bij te halen

Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Die gebruikt 3 temperatuur sensoren... Regelt daarmee ook koelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransvanbeek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-07 16:29
Ik heb sinds kort ook één Arotherm plus 105/6. Ik heb lang getwijfeld tussen een 75 en een 105, maar afgaande op de warmteverliesberekening, toch voor de 105 gekozen. Ik merk nu dat deze in oktober bij 10 graden buitentemperatuur te veel vermogen heeft. Ik las “Nadeel van de 105 tov de 75 is dat het minimale vermogen hoger ligt, maar hier kun je mee omgaan in de regeling.” Bedoel je daar mee dat je een tijdschema gaat maken waarbinnen de 105 mag verwarmen, zodat hij niet te veel gaat pendelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Fransvanbeek Een tijdschema kan, de minimale aanvoertemperatuur omhoog is een andere voor de hand liggende maatregel, maar afhankelijk van hoe je het teveel aan vermogen merkt is het waarschijnlijk dat je ruimtecompensatie niet op Uitgebreid staat.
Zijn minimaal vermogen is immers nog steeds minder dan dat van de meeste gasketels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-07 08:39
@Fransvanbeek
Ik heb een split 125/5 met ook een hoger minumum vermogen dat dat ik nodig heb met hogere buiten temperaturen en gebruik de ruimtecompensatie op uitgebreid om te zorgen dat het niet te warm wordt, de WP slaat af als de thermostaat doel temperatuur +0.2oC is bereikt.

Het andere is om de Ta hoog genoeg te kiezen zodat je afgifte systeem het minimale vermogen dat de WP produceerd enigzins kwijt kan.

Ik heb een dikke betonnen vloer waar veel energie in gebufferd kan worden, dus ik heb hem iets lager staan, maar hoger dan wat ik nodig zou hebben om het warmte verlies te compenseren. Dit is een kwestie van proberen wat goed bij je huis past.

Mijn Ta staat nu op 30oC en dat zorgt ervoor dat er een run van een paar uur plaats vind. De WP start op met meer vermogen dan nodig (en ik wenselijk vind) om zo snel mogelijk de Ta te bereiken. Daarna moduleerd hij terug en zie je langzaam de Tr oplopen omdat niet alle energie afgeven wordt in huis en de betonvloer begint op te warmen.
Als het kouder in huis is als de WP aangaat (door bijvoorbeeld met tijdsblokken te werken) dan zal de run veel langer duren en zal de Tr verder oplopen, ik heb gezien dat bij een DeltaT van ongeveer 3oC de WP dan even uit gaat, dus dat wil ik als het even kan voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVxM5rOjVW8iQh31oR0ggKMbj10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2I6CCnf59Zc87TWwUflMjgre.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@PentaClover pendelen wordt gestuurd door een graadminuten-integraal, uit te lezen met Verwarming uitlezen met ebusd . Het is even worstelen met de software maar dan kan je wel veel monitoren, volgens mij wel wat voor jou. Of komen die grafiekjes daar al uit :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AXPB7n0A0TDGuWf9iqwTO6wsWE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2DgBf0v3nKsMUni1tKMBY8qr.png?f=fotoalbum_large

De opstartpiek heb ik getemd door de minimale Ta erg laag te zetten en die op te hogen tot max 30 graden als die graadminutenteller te dicht bij 0 komt.

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 20-10-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-07 20:15
PentaClover schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:30:
@Fransvanbeek
Ik heb een split 125/5 met ook een hoger minumum vermogen dat dat ik nodig heb met hogere buiten temperaturen en gebruik de ruimtecompensatie op uitgebreid om te zorgen dat het niet te warm wordt, de WP slaat af als de thermostaat doel temperatuur +0.2oC is bereikt.

Het andere is om de Ta hoog genoeg te kiezen zodat je afgifte systeem het minimale vermogen dat de WP produceerd enigzins kwijt kan.

Ik heb een dikke betonnen vloer waar veel energie in gebufferd kan worden, dus ik heb hem iets lager staan, maar hoger dan wat ik nodig zou hebben om het warmte verlies te compenseren. Dit is een kwestie van proberen wat goed bij je huis past.

Mijn Ta staat nu op 30oC en dat zorgt ervoor dat er een run van een paar uur plaats vind. De WP start op met meer vermogen dan nodig (en ik wenselijk vind) om zo snel mogelijk de Ta te bereiken. Daarna moduleerd hij terug en zie je langzaam de Tr oplopen omdat niet alle energie afgeven wordt in huis en de betonvloer begint op te warmen.
Als het kouder in huis is als de WP aangaat (door bijvoorbeeld met tijdsblokken te werken) dan zal de run veel langer duren en zal de Tr verder oplopen, ik heb gezien dat bij een DeltaT van ongeveer 3oC de WP dan even uit gaat, dus dat wil ik als het even kan voorkomen.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Met Ta bedoel je denk ik de aanvoer temperatuur of niet ? en wat heb je als minimum staan ?

Volgens mij heb ik nog hoop te tunen gezien de sCOP deze eerste week op 3.7 zit.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G K
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-12-2023

G K

Ik weet niet of ik met mijn vraag goed zit in deze topic. Sinds februari dit jaar hebben wij een Arotherm 65 (hybride). Ik heb gedurende 2 maanden en ook nu weer het energieverbruik bijgehouden (natuurlijk ook af te lezen). Volgens de warmtepomp heb ik de laatste maand 164 kWh opgewekt en 49 kWh elektra verbruikt. Het verbuik heb ik in het voorjaar gecontroleerd en klopt goed.
Op basis van deze cijfers kom ik op een COP van 3 (we hebben een 35°C systeem en de buitentemperatuur was de laatste tijd >8°C), Vaillant geeft een COP van >5 en telt het energieverbruik bij de opwekking op (komt dus op COP 4). in de normale berekeningen is de COP gewoon de opgewekte energie / elektra verbruik.
Rekent Vailliant zich hier rijk? Als ik de besparing van het gasverbruik vergelijk met de extra elekra verbruik kom ik ook op een COP van 3. Te laag om een besparing te geven.
Wat zijn jullie ervaringen en reken ik hier verkeerd?

[ Voor 3% gewijzigd door G K op 20-10-2023 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11-07 09:21
@Proton_

De opstartpiek heb ik getemd door de minimale Ta erg laag te zetten en die op te hogen tot max 30 graden als die graadminutenteller te dicht bij 0 komt.

Kan je dit uitleggen hoe je dit doet ? of gaat dat alleen via de Ebus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@G K Vaillant laat geen opwek zien maar onttrokken omgevingsenergie. COP4 klopt dus en zal met 49 kWh nog gedomineerd worden door het 9W standbyverbruik; kan zomaar beter worden dus als er meer draaiuren gemaakt worden :)

@frans3 Ja, dat gaat inderdaad via ebusd op de huis-raspberrypi via wat hobbyscripts. Mocht die pi uitvallen draait alles dus gewoon door maar piekt en pendelt het wat meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frans3
Wil ook heel graag aan de slag met de Ebus, maar levertijd van de adapter is een probleem behalve de wat duurdere units. Op zich geen probleem, maar ben eigenlijk een beetje bang dat het net te hoog gegrepen is 😒

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-07 11:41
Proton_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:00:
@PentaClover pendelen wordt gestuurd door een graadminuten-integraal, uit te lezen met Verwarming uitlezen met ebusd . Het is even worstelen met de software maar dan kan je wel veel monitoren, volgens mij wel wat voor jou. Of komen die grafiekjes daar al uit :)
[Afbeelding]

Je zou ook nog de EnergieIntegraal waarbij de warmtepomp start met verwarmen kunnen verlagen. Standaard staat deze op -60 graad-minuten. Tijdens verwarmen loopt deze op en bij 0 graad-minuten gaat de warmtepomp weer uit (totdat de energie integraal weer -60 is).

Ik merk zelf dat het ook belangrijk is dat je de kamer en buiten temperatuur goed ijkt. Als de gemeten Ta en de gewenste Ta ver uiteen liggen, dan gaat je systeem sneller pendelen. De stooklijn heeft daar ook natuurlijk invloed op (ik heb alleen nog geen winter gedraaid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-07 08:39
Proton_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:00:
[Afbeelding]

Ja, mijn plan was ook om de minimum Ta via ebus vanaf een raspberry pi aan te passen om een softstart te maken, ik heb daar nog niet de tijd voor gehad.
De condensor temperaturen komen inderdaad vanaf de ebus, de rest uit Modbus kWh meters en de mbus Kamstrup. De graad minuten zitten voor de split unit nog niet in de beschikbare csv files helaas maar dat kan eventueel ook op basis van een deltaT i.c.m. het afgenomen elektrisch vermogen gemaakt worden.
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:36:
[...]
Met Ta bedoel je denk ik de aanvoer temperatuur of niet ? en wat heb je als minimum staan ?
Inderdaad en het minimum heb ik op 31oC staan, er komt dan water van 30oC uit dus de interne temperatuur sensor wijkt bij mij ongeveer een graad af. Dit is ongeveer de temperatuur die ik bij een buiten temperatuur van 2oC nodig heb om mijn huis op temperatuur te houden.
PeterJones schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:56:
[...]

Je zou ook nog de EnergieIntegraal waarbij de warmtepomp start met verwarmen kunnen verlagen. Standaard staat deze op -60 graad-minuten. Tijdens verwarmen loopt deze op en bij 0 graad-minuten gaat de warmtepomp weer uit (totdat de energie integraal weer -60 is).
Die ben ik niet tegengekomen op de thermostaat, ik zal eens in het menu van de hydrobox kijken.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@PeterJones zie Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen", het effect van die setting heb ik niet gezien. Mogelijk een bug en is dat in een latere firmware gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
PentaClover schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:02:
[...]

Ja, mijn plan was ook om de minimum Ta via ebus vanaf een raspberry pi aan te passen om een softstart te maken, ik heb daar nog niet de tijd voor gehad.
De condensor temperaturen komen inderdaad vanaf de ebus, de rest uit Modbus kWh meters en de mbus Kamstrup. De graad minuten zitten voor de split unit nog niet in de beschikbare csv files helaas maar dat kan eventueel ook op basis van een deltaT i.c.m. het afgenomen elektrisch vermogen gemaakt worden.
Welke split heb je? Ik had meer resultaat met deze tip van @PeterJones : https://gathering.tweaker...message/76535864#76535864

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3rg_v-9GbunlUEDAev0OubBgrWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FR1K2XwCKfEMRx22TK3qAhjg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Van de zomer nieuwe vloerverwarming gelegd, h.o.h. 10 ipv 20cm. 20m2 In de hal en keuken.
Woonkamer heeft nog jaga's met fans.
1e etage stoken we lichtjes, en heeft jagas zonder fans.

Ik zie nu al dat de vloer meer buffert qua warmte, en de warmtepomp op een wat hoger vermogen kan draaien.
Springt vooralsnog ook minder vaak aan. 1x per 2 uur op plaats van 1x per 1 a 1,5 uur. Goed om te zien dat al die moeite niet voor niets is geweest :P

Ta staat op 28 graden, meet dan overigens zelf 27 zowel met de IR meter als met 2 DS18b20 sensoren op de buis.
Vandaar dat ik ook zo'n goeie COP haak waarschijnlijk, door de temperatuurafwijking.
Snelheid van de fans al wat terug gezet, zodat de woonkamer iets minder snel opwarmt. Zodoende krijgt de vloer ook de kans om warmte op te nemen, de keuken staat in vrijwel open verbinding met de woonkamer, dus die warmte verspreid zich wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-OVvYgqbdPPfvvgEeFFVmaB0TE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xv7wYH27zi5MWAhnDmYG5fSq.png?f=fotoalbum_large
(Buffer staat in serie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:19
Proton_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:57:
@G K Vaillant laat geen opwek zien maar onttrokken omgevingsenergie. COP4 klopt dus en zal met 49 kWh nog gedomineerd worden door het 9W standbyverbruik; kan zomaar beter worden dus als er meer draaiuren gemaakt worden :)
Ben het er mee eens, maar ik meet op mijn 75/6 "slechts" 6W sluipverbruik met een losse kWh meter. Daarop zit zowel de buitenunit als VWZ AI, en dus ook de thermostaat. Dus misschien dat ze dit in een latere versie ook iets verbeterd hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Bij mij geeft de 75/6 zonder de vwz 9 watt op mijn dinrail meter. Ik noteer 1 keer in de de meterstanden afgerond op hele kwh en heb afgelopen zomer de ene week 1 de andere 2 kwh voor de arotherm. Hij doet geen sww.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Kan iemand mij helpen de ideale flow/liter per uur te berekenen voor onze vloerverwarming? Ik kom er niet uit.

Circa 70m2 verdeeld over 5 groepen met buisdiameter 18mm maar onbekende hoh afstand (lag hier namelijk al) diep in beton.

75/6 pomp met 200l buffer

Ta min 26
Ta max 30
Stooklijn 0,3
Bijschakeling "uitgebreid"
Opvoerhoogte van verdeler naar pomp ca 5 meter
Buisdiameter tot verdeler 28mm
Pomploze ongemengde verdeler.
Delta T uit de vloer circa 3 graden

Nu staat alles vol open, vloer wordt goed en behaaglijk warm, maar naar mij idee buldert er veel te veel water doorheen (dat hoor je ook in de leidingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Dat kan je wel willen berekenen maar daar heb je niet zoveel aan. Circulatiepomp terugregelen zodat je geen herrie meer hebt is effectiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:25
Infernoken schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:58:
Wat mij opviel is dat tijdens de run er om de ~5sec een 'klik' geluid te horen is vanuit de VR70?
Is dat normaal?
Dat is waarschijnlijk het relais dat je zone kleppen aanstuurt. Hoeveel zones heb je?

Zou je kunnen controleren door r3/4 en r5/6 door te meten tussen N en 1 of 2. 1 is open en 2 dicht. Hier staat dan 230v op. Bij FM3 systeemschema 5 (en ik dacht ook 3).

Ik heb zelf 2 zones / 2 kleppen die alleen open of dicht kunnen. 1x vv en 1x radiatoren. Als er in beide zones vraag is, zie ik dat het systeem probeert de zone 1 klep bijv. maar 20% open te sturen, waarschijnlijk vanwege de veel lagere aanvoertemperatuur. Ga ik nog aanpassen bij het aansturen van het vrijgave signaal, zodat er maar 1 zone tegelijk actief kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
ds23man schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:38:
Dat kan je wel willen berekenen maar daar heb je niet zoveel aan. Circulatiepomp terugregelen zodat je geen herrie meer hebt is effectiever.
Dank

Het gaat me niet alleen om de herrie, maar meer dat ik me afvraag of e.e.a. niet nog veel efficiënter kan. Zitten tot op heden (vanaf 01-01-2023) op een (S)COP van 3,9 wat m.i. beter zou moeten kunnen gezien ons huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Middenberm schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:19:
[...]

Dank

Het gaat me niet alleen om de herrie, maar meer dat ik me afvraag of e.e.a. niet nog veel efficiënter kan. Zitten tot op heden (vanaf 01-01-2023) op een (S)COP van 3,9 wat m.i. beter zou moeten kunnen gezien ons huis.
Dan zal je toch wat meer informatie moeten geven:

Waar lees je die (S)Cop uit en dat buffervat, is dat een parallel buffer met eigen pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Middenberm het lastige is dat de 'ideale flow' (=meest efficiente?) niet eenvoudig te berekenen is, het fijne dat het niet heel nauw luistert.
Met minder flow kost het minder pompvermogen maar moet voor dezelfde afgifte Ta omhoog en dat kost weer compressorvermogen. Dat verband is niet lineair, maar we hebben het over een pomp van pakweg 30 watt op een geheel van minimaal 470 watt.

Veel belangrijker met je (parallel?)buffervat is dat het warmtepompdebiet en afgiftedebiet nominaal dicht bij elkaar liggen of anders de warmtepomp ietsje meer dan afgifte. Tenminste, ik neem aan dat je zoneregeling hebt, anders kun je mijn mening over het buffervat al invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
ds23man schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Dan zal je toch wat meer informatie moeten geven:

Waar lees je die (S)Cop uit en dat buffervat, is dat een parallel buffer met eigen pomp?
Een parallel buffer zonder eigen pomp (of loopt via de vaillant pompgroep?)

De gegevens komen uit de app.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4ip-L9VT-03aNzOc2tDtzhGzlg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lt3LdM2welQ76WZOnPWd86SO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor de vvw kun je per groep 2-4l per minuut aanhouden, maar zoals hierboven al aangegeven, het gaat er vooral.om dat flow door je cv en het primaire circuit zo dicht mogelijk bij elkaar liggen zodat de buffer niet teveel hoeft op te vangen, want daar verlies je COP. Het primaire circuit zal bij de 75/6 op zo'n 1200l/uur zitten. Maar secundair weet je waarschijnlijk niet, want de popgroep van Vaillant heeft afaik geen flowmeter zoals de Danfoss pompjes hebben.

De uitlezing van die COP is ook niet heel nauwkeurig overigens. Daar kijkt hij o.a. naar de temperatuur sensoren, maar die wijken nog wel eens wat af. Ik zou op een COP van tegen de 5 zitten, jaarrond, dat lijkt mij ook wel weer wat overdreven.

[ Voor 21% gewijzigd door _ferry_ op 21-10-2023 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 24-07 11:41
Proton_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:06:
@PeterJones zie Proton_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen", het effect van die setting heb ik niet gezien. Mogelijk een bug en is dat in een latere firmware gefixt.
@Proton_ Vandaag geprobeerd, bij mijn firmware versies (Warmtepomp (split) 09.01; WP-regelmodule 05.22) werkt het wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H34UbnG6crbQAAVn6PEigjr05xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s8jqeHRTUXshR2I5HJ6rPOEl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
_ferry_ schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:03:
Voor de vvw kun je per groep 2-4l per minuut aanhouden, maar zoals hierboven al aangegeven, het gaat er vooral.om dat flow door je cv en het primaire circuit zo dicht mogelijk bij elkaar liggen zodat de buffer niet teveel hoeft op te vangen, want daar verlies je COP. Het primaire circuit zal bij de 75/6 op zo'n 1200l/uur zitten. Maar secundair weet je waarschijnlijk niet, want de popgroep van Vaillant heeft afaik geen flowmeter zoals de Danfoss pompjes hebben.

De uitlezing van die COP is ook niet heel nauwkeurig overigens. Daar kijkt hij o.a. naar de temperatuur sensoren, maar die wijken nog wel eens wat af. Ik zou op een COP van tegen de 5 zitten, jaarrond, dat lijkt mij ook wel weer wat overdreven.
Die flow per groep is ook eentje die afhangt van aantal groepen en oppervlakte. Mijn 75/6 doet op auto ook 1200 l/h maar zag lage flow.

Maar toen dacht ik weer gaf opdracht korte groepen en heb beneden al 12 groepen, dus dan wordt het weer anders rekenen.

In totaal trouwens zon 220m2 vloeroppervlakte met in totaal 29 groepen. Bij alles open doet de WP op auto nog steeds die 1200l/h ik kijk het het eerste stookseizoen nog even aan een anders de pomp handmatig op ander percentage zetten voor hogere flow

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:25
Zijn er hier mensen die een eBUS versterker gebruiken (VR 38)?

Sinds ik een VR 92 heb toegevoegd aan mn systeem, geeft de eBUS problemen. Spanning dropt soms naar de 16vdc.

Setup:

Warmtepomp
VWZ AI
VR92
VRC720
VR70
VR921
Esera eBUS coupler

Ik heb de eBUS specificatie er bij gezocht en dit toegepast.

Ik heb alle bus-bekabeling vervangen door 2x 0.75mm2 H05VV kabel. Polariteit zit goed.

"Het door bussen in een eBUS netwerkopbouw gaat als volgt: zorg dat de plus op de plus en
de min op de min zit. Verbind de eBUS niet van toestel naar toestel, maar van eBUS naar
eBUS."

Document geeft aan om een sterverbinding te maken en niet serieel aan te sluiten. Rare is dat serieel beter werkt dan ster bij mij. In ster kan ik alleen de WP, VWZ AI en de VRC720 werkend krijgen. In serieel kan de VR70 en VR92 er ook nog bij. Bij alles wat ik meer aansluit geeft de VWZ AI een melding van communicatieproblemen.

"Het geen display hebben op de regelingen in een nieuw systeem komt vaak door de eBUS
kabels. Dit gebeurd met name door foutieve aansluitingen of boven genoemde factoren. Recent
bij de sensoCOMFORT VRC720 geeft dit problemen met de VWZAI module, VR70 of de
VRC720 regeling zelf."

Precies mijn situatie.

"De VR38 toepassen indien nodig. De VR38 adapter wordt gebruikt wanneer er meerdere
verwarmingselementen worden aangesloten die geen eBUS signaal geven, waardoor het eBUS
signaal wordt verzwakt. Denk aan cascade installaties met de VR70 ,meerdere thermostaten
of de communicatiemodule VR 990/921."

Er is echter heel weinig te vinden over de VR38 (0020139836), vaillant.nl kent hem zelfs niet. Als ik bovenstaande lees zou je toch verwachten dat meer mensen hier problemen mee zouden hebben?

Heb met moeite een webwinkel in Duitsland gevonden die hem op voorraad zou hebben. Nu wachten op de verzendbevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Nu online
En die ebus adapter heeft een eigen voeding en up to date firmware? Misschien iets voor het ebusd topic.

Ik heb ook ruzie gehad met ebus maar dat bleek in de firmware van de adapter te zitten. Daarbij ging de thermostaat op zwart en de binnenunit op “communicatiefout”.

Edit: een goede test is ook om de adapter even uit het circuit te halen en te kijken of het systeem dan wel draait (dus met die vr92)

[ Voor 19% gewijzigd door Kiwi_Kevin op 21-10-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWS-Megane
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-07 10:57
Ik heb de volgende configuratie:
wp lucht/water r290 arotherm plus vwl 105/6 availlant
vaillant hydraulische module vwz meh 97/6 mb3
vaillant sensocomfort vrc720 systeem regelaar met buitenvo.
mengmodule vr70 icm multimatic 700/1
vaillant boilervoeler unistor vih r 120/150/200
warmwaterboiler unistor vih rw 200l vaillant
vaillant cv-pompgroep 1" vmd10 met he-pomp
vaillant vps r 200/1b 202ltr. buffervat

Via een ebusd module heb ik dit gekoppeld aan home assistent.
Ook heb ik een dynamisch energie contract, ik laat nu de boiler verwarmen bij de laatste dagprijs.
Nu zou ikdit laatste ook willen doen voor het buffervat, bij de laagste tarieven alvast opwarmen.
Kan dit?Zo ja,welke parameters moet ik manipuleren om dit te doen ?

Verder viel mij op dat parallel loading default uit staat (verwarmen boiler en cv tegelijk). Is daar een reden voor? Of heeft dat geen waarde in mijn configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:35
Ik las een paar berichten over het overstort ventiel in de buitenunit. Ook bij mij liep de druk snel weg en liep het water aan de zijkant van de buitenunit weg, niet waar het zou horen.

Mijn installateur heeft Vaillant zelf langs gestuurd en de monteur van Vaillant heeft het overstortventiel van de buitenunit vervangen, probleem opgelost.

Volgens de beste man al de zoveelste, schijnbaar zit er een ventiel in wat te gevoelig is voor ook maar het kleinste beetje vuil. Vooral systemen die aangesloten worden op een reeds bestaande vloerverwarming schijnen er last van te hebben, althans was zijn bevinding. Misschien goed om te weten als je last hebt van drukverlies (bij mij een halve bar per dag) 😅

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Vraag me af waarom die eigenlijk in de buitenunit zit, normaal gebruik is dat je een overstort in je leidingnetwerk plaatst op een plek waar bij een eventuele opening geen of nauwelijks waterschade veroorzaakt.

Vuil kan het niet zijn trouwens, als de klep nog nooit open is geweest. Mijn ervaring met die krengen is dat ze gaan lekken na het testen. Blijft over een slechte kwaliteit klep.

[ Voor 30% gewijzigd door ds23man op 22-10-2023 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Heb je een foto van de overstort? Ik kan hem in de tekening niet vinden zo snel.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:14:
Heb je een foto van de overstort? Ik kan hem in de tekening niet vinden zo snel.
Staat inderdaad niet in de tekening. Je zou haast gaan denken dat het om de ontluchter gaat....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
PWS-Megane schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:21:

Ook heb ik een dynamisch energie contract, ik laat nu de boiler verwarmen bij de laatste dagprijs.
Nu zou ikdit laatste ook willen doen voor het buffervat, bij de laagste tarieven alvast opwarmen.
Dat is een complex sommetje om te maken: de kost van een kWh warmte hangt net zo sterk af van de buitentemperatuur, modulatie en aanvoertemperatuur als van de stroomprijs, zie de COP grafieken uit de gepinde post.
Als je het buffervat opwarmt tot de daadwerkelijk benodigde temperatuur (beste COP, meeste warmte per kWh) win je ongeveer 6 minuten warmte: de 105/6 wil ca 2000 liter per uur en je buffert 200.
Warm je hem verder op om meer warmte te bufferen dan levert dat per kWh steeds minder warmte op.

Als het goedkoopste moment ook 10 graden kouder is, dan moet de stroom al ca 20% goedkoper zijn om quitte te spelen.
Ik denk dat het meer zin heeft het duurste uur te skippen dan het goedkoopste uur te benutten.
Dat kun je simpel en veilig doen door het ruimtesetpoint tijdelijk een paar graden te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:14:
Net even mijn 125 open geschroefd, die overstort zit er wel degelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

ds23man schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:52:
Vraag me af waarom die eigenlijk in de buitenunit zit, normaal gebruik is dat je een overstort in je leidingnetwerk plaatst op een plek waar bij een eventuele opening geen of nauwelijks waterschade veroorzaakt.

Vuil kan het niet zijn trouwens, als de klep nog nooit open is geweest. Mijn ervaring met die krengen is dat ze gaan lekken na het testen. Blijft over een slechte kwaliteit klep.
Een overstort (veiligheidsventiel) hoort normaal gesproken in de aanvoerleiding zo dicht mogelijk bij het toestel.

1. Hij moet de capaciteit van het apparaat ten alle tijden kunnen afblazen. (1/2” = 125kW)

2. Hij moet het systeem beschermen tegen een te hoge druk. Tot 75/6 - 3 bar. De nieuwe 105/6 en 125/6 - 2,5 bar.

Enige wat Vaillant had kunnen doen was deze aansluiten op een opening aan de onderzijde zodat deze veilig kan afblazen zonder eventuele waterschade.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

stefan14 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:30:
Zijn er hier mensen die een eBUS versterker gebruiken (VR 38)?

Sinds ik een VR 92 heb toegevoegd aan mn systeem, geeft de eBUS problemen. Spanning dropt soms naar de 16vdc.

Setup:

Warmtepomp
VWZ AI
VR92
VRC720
VR70
VR921
Esera eBUS coupler

Ik heb de eBUS specificatie er bij gezocht en dit toegepast.

Ik heb alle bus-bekabeling vervangen door 2x 0.75mm2 H05VV kabel. Polariteit zit goed.

"Het door bussen in een eBUS netwerkopbouw gaat als volgt: zorg dat de plus op de plus en
de min op de min zit. Verbind de eBUS niet van toestel naar toestel, maar van eBUS naar
eBUS."

Document geeft aan om een sterverbinding te maken en niet serieel aan te sluiten. Rare is dat serieel beter werkt dan ster bij mij. In ster kan ik alleen de WP, VWZ AI en de VRC720 werkend krijgen. In serieel kan de VR70 en VR92 er ook nog bij. Bij alles wat ik meer aansluit geeft de VWZ AI een melding van communicatieproblemen.

"Het geen display hebben op de regelingen in een nieuw systeem komt vaak door de eBUS
kabels. Dit gebeurd met name door foutieve aansluitingen of boven genoemde factoren. Recent
bij de sensoCOMFORT VRC720 geeft dit problemen met de VWZAI module, VR70 of de
VRC720 regeling zelf."

Precies mijn situatie.

"De VR38 toepassen indien nodig. De VR38 adapter wordt gebruikt wanneer er meerdere
verwarmingselementen worden aangesloten die geen eBUS signaal geven, waardoor het eBUS
signaal wordt verzwakt. Denk aan cascade installaties met de VR70 ,meerdere thermostaten
of de communicatiemodule VR 990/921."

Er is echter heel weinig te vinden over de VR38 (0020139836), vaillant.nl kent hem zelfs niet. Als ik bovenstaande lees zou je toch verwachten dat meer mensen hier problemen mee zouden hebben?

Heb met moeite een webwinkel in Duitsland gevonden die hem op voorraad zou hebben. Nu wachten op de verzendbevestiging.
toon volledige bericht
De groothandel kent de VR38 gewoon onder dat nummer.

Je mag maar 1x een voedende eBUS hebben!

Stel je hebt een hybride systeem met een Vaillant ketel, dan moet je een eBUS ontkoppelaar gebruiken omdat zowel de warmtepomp als ketel spanning op de eBUS zetten. Hoe dat met de VR38 zit durf ik niet te zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 22-10-2023 13:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ds23man
DutchWing schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 12:59:
[...]

Een overstort (veiligheidsventiel) hoort normaal gesproken in de aanvoerleiding zo dicht mogelijk bij het toestel.

1. Hij moet de capaciteit van het apparaat ten alle tijden kunnen afblazen. (1/2” = 125kW)

2. Hij moet het systeem beschermen tegen een te hoge druk. Tot 75/6 - 3 bar. De nieuwe 105/6 en 125/6 - 2,5 bar.

Enige wat Vaillant had kunnen doen was deze aansluiten op een opening aan de onderzijde zodat deze veilig kan afblazen zonder eventuele waterschade.
Foto's:

Klep:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wEpmArfAak8nRwqLjfhuDkb8pqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUj7Elx5e2OaxCABK4JCWFpC.jpg?f=fotoalbum_large

Zit een nette slang op naar de bodem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FMFvJJAcGp-9Uj5NwPy6cbrZd70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJQS0QltffGU5dWHSa4lz0eU.jpg?f=fotoalbum_large

Maar.....

De klep zit met een soort snelsluiting gemonteerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2w5je_0xq8LjPwB_15DbGgDQHQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jEXMHpOY7rQtvsqpIRr3bnWC.jpg?f=fotoalbum_large

Leuk, maar niet als er hopeloos veel speling op zit. Je kan de klep gewoon een de bovenkant een centimeter heen en weer bewegen. De klep is niet het probleem maar de aansluiting. :( :(

In eerdere berichten werd er al gesproken over een slappe veer, dat zou die van de snelsluiting kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYrbVLPNYSTP3xDMp6U44Fh7Zys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VjDn59fWPiOir3fpR46wt9Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZ1fFwaZScEyJUg5sWV11kcLC3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdB2fNEvRtqUy61aw36DpeH5.jpg?f=fotoalbum_large

Ga toch denken dat er geen inzit. Dit zijn fotos van vorigjaar van mijn 75/6

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Overigens zie je op de foto al dat de overstortklep scheef in zijn socket staat.

Wat een cluster fuck....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Net even in mijn 75 gekeken, geen overstort. Blijkbaar zitten ze alleen in de 105/125.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
ds23man schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:39:
Net even in mijn 75 gekeken, geen overstort. Blijkbaar zitten ze alleen in de 105/125.
Kan hij ook niet gaan lekken. Misschien is de hierboven genoemde 3 bar voor de 75 het verschil.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
snameroc schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:43:
[...]

Kan hij ook niet gaan lekken. Misschien is de hierboven genoemde 3 bar voor de 75 het verschil.
Zou kunnen. Maar er is gewoon geen ruimte in de 75 ( en daarmee de kleinere varianten) om een overstortklep te plaatsen. Heb nu 2 handleidingen 35/tm75 en 105 t/m 125. De laatste ben ik even kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
In de 105/125 handleiding staat ie wel degelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY9AJF2XktHjpnybUGjKuIBv3Tg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MdYCXd7NEgaM7B27eKAZnXwY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G K
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-12-2023

G K

Proton_ schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:57:
Hoi Proton
dank voor de reactie. Hoe bepaalt de unit dit dan? Dan zul je toch het temperatuursverschil van de lucht moeten meten en de hoeveelheid lucht? Zelf ging ik ervan uit dat het temperatuursverschil van het water werd gemeten, omdat de waterstroom toch al bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Geen idee, maar het is wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
Als ik de (min. Gew. Aanvoertemp) op 22 graden zet wordt daar blijkbaar niet op gereageerd door de WP. Ta. zakt door de 19 graden. ?? .

Zowel niet in de WAR mode. Als ik de uitgebreide modus dus thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syq86
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20-10-2024
Goedenavond,

Sinds afgelopen week is bij ons de Vaillant Arotherm 85/3 geïnstalleerd icm met de unitower QW 190/1 E en een buffervat VPS R 100/1 M.

Alles (lijkt) goed geïnstalleerd volgens tekeningen, echter blijft er steeds dezelfde foutcode terugkomen, F.532. Alles is ontlucht, alle test programma’s meerdere keren gedraaid. Ik kom er nu even niet uit, volgens de installateur moet het opgelost zijn, die was gistermiddag nog bezig geweest.

Heeft iemand hier toevallig ook last mee gehad in het begin? Misschien dat ik iets over het hoofd zie ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-07 14:53
ds23man schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 13:55:
In de 105/125 handleiding staat ie wel degelijk:

[Afbeelding]
De single-fan units (35-55-65-75) hebben een dubbelwandige plaatwarmtewisselaar.
Mocht er een defect ontstaan ontsnapt het propaan door gaatje in de wisselaar.

De double-fan units (105-125) hebben een enkelwandige wisselaar met een overdrukventiel.
Mocht er een defect in de wisselaar ontstaan ontsnapt het propaan door het overdrukventiel.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Syq86 volgens de handleiding kun je iets afleiden uit de gerapporteerde doorstroming, pagina 34.

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 22-10-2023 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
BjornHero schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 21:37:
[...]

De single-fan units (35-55-65-75) hebben een dubbelwandige plaatwarmtewisselaar.
Mocht er een defect ontstaan ontsnapt het propaan door gaatje in de wisselaar.

De double-fan units (105-125) hebben een enkelwandige wisselaar met een overdrukventiel.
Mocht er een defect in de wisselaar ontstaan ontsnapt het propaan door het overdrukventiel.
Dat verklaart veel. Ben alleen niet zo blij met die grote speling op de snel aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 24-07 14:17
PWS-Megane schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 09:21:
wp lucht/water r290 arotherm plus vwl 105/6 availlant
vaillant hydraulische module vwz meh 97/6 mb3
vaillant sensocomfort vrc720 systeem regelaar met buitenvo.
mengmodule vr70 icm multimatic 700/1
vaillant boilervoeler unistor vih r 120/150/200
warmwaterboiler unistor vih rw 200l vaillant
vaillant cv-pompgroep 1" vmd10 met he-pomp

Dat vroeg ik mezelf ook af. Kunnen we via ebus / HA de thermostaat VRC720 manipuleren?

Verder viel mij op dat parallel loading default uit staat (verwarmen boiler en cv tegelijk). Is daar een reden voor? Of heeft dat geen waarde in mijn configuratie?
toon volledige bericht

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Hier staat het uitgelegd:

https://www.vaillant.nl/p...ngle-wall-hex-2369633.pdf

Niet te hoge cv druk aanhouden en de ontluchter mag niet dicht gedraaid worden!

[ Voor 11% gewijzigd door ds23man op 23-10-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Eriko schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:10:
Dat vroeg ik mezelf ook af. Kunnen we via ebus / HA de thermostaat VRC720 manipuleren?
Ja, dat kan je verder uitdiepen in Verwarming uitlezen met ebusd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Nu online
Nu het warmtepompseizoen geopend is gaat het finetunen ook weer vrolijk verder. Ik probeer het gedrag van de WP net zoals velen hier beter te begrijpen en heb als doel ook met dit zachte weer zo lang mogelijke runs te maken.

Het valt me op dat de warmtepomp ondanks dat de doeltemperatuur niet behaald wordt, kort afslaat en vrolijk 10 minuten later een nieuwe run start. Ik experimenteer met een aantal settings zoals minimum TA verhogen, stooklijn aanpassing en richt me nu op "Compressor start op". Die staat nu op 100 graadminuten in plaats van 60.

Ik denk namelijk dat daar de truc zit, ik zie via de ebusd statistieken dat "energyintegral" tijdens verwarmen terugkruipt richting 0 en zodra deze onder de -20 komt dan slaat de warmtepomp af. Hebben andere tweakers de graadminuten setting "Compressor start op" ook aangepast anders dan de standaard 60 om dit te bereiken?

Ik weet van de run verleng truc van @Proton_ , maar die is me nog even te ver gegrepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Kiwi_Kevin schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:37:
Nu het warmtepompseizoen geopend is gaat het finetunen ook weer vrolijk verder. Ik probeer het gedrag van de WP net zoals velen hier beter te begrijpen en heb als doel ook met dit zachte weer zo lang mogelijke runs te maken.

Het valt me op dat de warmtepomp ondanks dat de doeltemperatuur niet behaald wordt, kort afslaat en vrolijk 10 minuten later een nieuwe run start. Ik experimenteer met een aantal settings zoals minimum TA verhogen, stooklijn aanpassing en richt me nu op "Compressor start op". Die staat nu op 100 graadminuten in plaats van 60.

Ik denk namelijk dat daar de truc zit, ik zie via de ebusd statistieken dat "energyintegral" tijdens verwarmen terugkruipt richting 0 en zodra deze onder de -20 komt dan slaat de warmtepomp af. Hebben andere tweakers de graadminuten setting "Compressor start op" ook aangepast anders dan de standaard 60 om dit te bereiken?

Ik weet van de run verleng truc van @Proton_ , maar die is me nog even te ver gegrepen :)
Plaatjes zeggen vaak meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Nu online
ds23man schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:53:
[...]

Plaatjes zeggen vaak meer.
Work in progress, net grafana dashboard een flinke update gegeven want inderdaad meten is weten!

Nu dus even wachten op meer data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Ik heb toen ook al ingedoken in deze topic. Ik zie alleen maar readouts, maar geen een actie wat een thermostaat of wat dan ook moet doen als wij een commando geven zoals stooklijn, aan/uit/gewenste aanvoertemperatuur van een warmtepomp.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:38
Kiwi_Kevin schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 09:37:

Wat voor stooklijnaanpassing heb je gedaan? Met dit weer haal ik op standje "uitgebreid" en stooklijn op 0,35 urenlange runs. Lager werkt bij mij niet lekker. Wenstemperatuur is 19, haalt-ie net net, en daarom gaat-ie door pruttelen op zo'n beetje minimum vermogen (375-400W). Dan komt om 0900 de warmtepompboiler, die bij mij op retourwarmte van de vvw werkt er nog bij, en dan gaat-ie iets harder draaien. Ik heb overigens een 55/6.

Oh en als het kouder wordt ga ik weer naar "inactief". Dan draait hij de hele dag door, met af en toe een defrost. Daar is het nog niet koud genoeg voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Gramser op 23-10-2023 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-07 21:20
Kan bovenstaande bevestigen.
Hier is de WP ook weer aangegaan en heb al een paar mooie lange runs voorbij zien komen.
Op 18 okt een run van 6,5 uur onafgebroken, op het laagste vermogen.
Ik denk dat het even zoeken is naar de sweetspot combinatie van stooklijn, min aanvoertemp, stand thermostaat (uitgebreid) en je afgiftesysteem natuurlijk.
Hier geen buffers en direct aangesloten op de VVW beneden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3n8CijyZFCCzHQh3Mf5jg8eyygU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/kmuXFE5wThqoyZGeEyn8RQET.png?f=fotoalbum_tile

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ik zit nog wel met het idee te spelen om de WP zo in te stellen dat hij alleen overdag verwarmt. Tegelijkertijd weet ik niet wat dat doet met het warmteverlies van de woning en of ik dan een comfortabel huis hou... nu maakt het kostentechnische niet veel uit omdat salderen nog steeds bestaat, maar dat houdt een keer op. Misschien maar eens gaan testen. En dan bij voorkeur op "inactief" zodat zoninstraling geen effect heeft en de warmte de vloer in blijft komen.

Ideeën daarbij?

@Bart_Denon kon een kopie zijn van mijn setup en draaibeeld :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gramser op 23-10-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Ik zou ook eens kijken naar je delta T, hoe kleiner hoe vaker de pomp afschakelt. Met 5 graden verschil draai je sneller constante runs dan bij 3 graden. Dat zou kunnen ontstaan als je flow veel te hoog is, het water krijgt dan geen kans om de warmte af te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Laatst online: 08-05 11:54
Eriko schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:00:
[...]

Ik heb toen ook al ingedoken in deze topic. Ik zie alleen maar readouts, maar geen een actie wat een thermostaat of wat dan ook moet doen als wij een commando geven zoals stooklijn, aan/uit/gewenste aanvoertemperatuur van een warmtepomp.
Is een betere vraag voor andere topic.. maar via ebusd software + ebus adapter kun je data lezen/loggen maar ook terugschrijven naar de bus. Aanpassingen zoals je aangeeft zijn daarmee ook door te voeren.

Ik heb bv legionellarun op deze manier geregeld, de standaard legionellarun draait wekelijks en gebruikt elektrisch element, gaat door tot boven de 70 graden met mijn 75/6. Ik laat Home Assistant tweewekelijks de wenstemperatuur voor boiler op 60 graden zetten, en zodra deze behaald wordt terugzetten naar de standaardwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
ds23man schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:40:
Ik zou ook eens kijken naar je delta T, hoe kleiner hoe vaker de pomp afschakelt. Met 5 graden verschil draai je sneller constante runs dan bij 3 graden. Dat zou kunnen ontstaan als je flow veel te hoog is, het water krijgt dan geen kans om de warmte af te geven.
wanneer de pomp op auto staat regelt de wp daar zelf op toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Kees_frl schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

wanneer de pomp op auto staat regelt de wp daar zelf op toch? :)
Dat zou je wel zeggen, maar niemand weet wat die stand nou precies doet. Wederom zo'n leuk gebrek in de documentatie. Als je hem van auto afhaalt vanwege herrie in de leidingen doet ie dat in ieder geval niet. Daarom is eigenlijk de delta T het eerste controlepunt. Rond de 5 graden is mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ds23man wat is je hypothese hoe de dT het pendelen beïnvloedt?
Wat ik in de logging zie, is dat pendelen alleen door de graadminuten integraal en dus door Ta overschrijding bepaald wordt.
Een lager debiet, hogere dT levert zo bezien bij dezelfde stooklijn juist meer gependel op.

Mijn vermoeden is dat stand Auto regelt naar het nominale debiet met een minimum van 50%.

@Kiwi_Kevin je zoekt dus een setting die nu op -20 staat.
De ervaring is wisselend; via aanpassen op de VWZ AI had ik geen succes maar de split van PeterJones in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" liet wel ander gedrag zien na aanpassing.
Ik wil nog (ooit) onderzoeken of aanpassen via ebusd wel iets doet (en zo ja, welke parameter dan).

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 23-10-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
@Proton_

De dT heeft een sweetspot. Te laag is niet goed en te hoog ook niet. Bij een te lage dT zal de pomp veel eerder afschakelen omdat heel snel de Ta bereikt wordt. Bij een dT van 3 graden wordt je regelruimte heel krap omdat je ook nog eens met de schakel hysterius te maken hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Er wordt niets geregeld op dT, laat staan dat er een hysterese op zit.
Bij mij komt de dT uit op 2,2 graden, prima stabiel.
Omdat er alleen op Ta geregeld wordt zijn oorzaak en gevolg van debiet, dT en pendelen dus precies andersom dan je beschrijft.

Er is zover ik weet ook geen sweetspot voor dT, want R290 heeft geen glide. Hooguit lager = beter totdat pompvermogen meer kost dan dat COP-winst oplevert, maar dat is in de praktijk geen punt: stromingsgeluid en fysieke grenzen zijn eerder beperkend.

Omgekeerd, waarom denk jij dat een dT van 5 beter is dan 4 of 6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
Proton_ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:55:
Er wordt niets geregeld op dT, laat staan dat er een hysterese op zit.
Bij mij komt de dT uit op 2,2 graden, prima stabiel.
Omdat er alleen op Ta geregeld wordt zijn oorzaak en gevolg van debiet, dT en pendelen dus precies andersom dan je beschrijft.

Er is zover ik weet ook geen sweetspot voor dT, want R290 heeft geen glide. Hooguit lager = beter totdat pompvermogen meer kost dan dat COP-winst oplevert, maar dat is in de praktijk geen punt: stromingsgeluid en fysieke grenzen zijn eerder beperkend.

Omgekeerd, waarom denk jij dat een dT van 5 beter is dan 4 of 6?
Er wordt inderdaad niet geregeld op dT maar op Ta, maar met een kleinere dT zal je eerder over de Ta heen gaan en daar zit wel degelijk een hysterese op anders gaat je pomp klapperen. Die zal waarschijnlijk minimaal een halve graad zijn. Met een dT van 3 graden heb je dan nog maar 2,5 graad regelruimte. Als je tegen de onderste modulatiegrens zit ga je toch echt voortijdig afschakelen. Ik ga van een dT uit van 5 graden omdat LTV daarop ontworpen wordt en de WP fabrikanten daar hun regelingen op af stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Kriss0r schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:42:
[...]

Is een betere vraag voor andere topic.. maar via ebusd software + ebus adapter kun je data lezen/loggen maar ook terugschrijven naar de bus. Aanpassingen zoals je aangeeft zijn daarmee ook door te voeren.

Ik heb bv legionellarun op deze manier geregeld, de standaard legionellarun draait wekelijks en gebruikt elektrisch element, gaat door tot boven de 70 graden met mijn 75/6. Ik laat Home Assistant tweewekelijks de wenstemperatuur voor boiler op 60 graden zetten, en zodra deze behaald wordt terugzetten naar de standaardwaarde.
Ja ik mis een voorbeeld in home assistant hoe je deze moet besturen. Ik werk met de MQTT devices zoals 'ebusd...' voor readouts. Is er een juiste HA integration die alles bestuurt? Geef mij dan maar een link naar een topic of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss0r
  • Laatst online: 08-05 11:54
Eriko schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:16:
[...]

Ja ik mis een voorbeeld in home assistant hoe je deze moet besturen. Ik werk met de MQTT devices zoals 'ebusd...' voor readouts. Is er een juiste HA integration die alles bestuurt? Geef mij dan maar een link naar een topic of zo.
Ah, zover ben je al :)

Als je wil testen: MQTT Explorer. Hiermee kun je de verschillende topics zien updaten, bijvoorbeeld het topic van minimale CV-temperatuur /ebusd/<thermostaat>/Hc1MinFlowTempDesired. Aan de rechterkant kun je via Publish dan een bericht sturen naar /ebusd/<thermostaat>/Hc1MinFlowTempDesired/set om hier via platte tekst (raw) "24" (of wat je ook wil) naartoe te schrijven.

Voor het maken van scripts/automations even verder vragen in Verwarming uitlezen met ebusd of HA-topics :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Nu online
Gramser schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Wat voor stooklijnaanpassing heb je gedaan? Met dit weer haal ik op standje "uitgebreid" en stooklijn op 0,35 urenlange runs. Lager werkt bij mij niet lekker. Wenstemperatuur is 19, haalt-ie net net, en daarom gaat-ie door pruttelen op zo'n beetje minimum vermogen (375-400W). Dan komt om 0900 de warmtepompboiler, die bij mij op retourwarmte van de vvw werkt er nog bij, en dan gaat-ie iets harder draaien. Ik heb overigens een 55/6.

Oh en als het kouder wordt ga ik weer naar "inactief". Dan draait hij de hele dag door, met af en toe een defrost. Daar is het nog niet koud genoeg voor.
Ik had de stooklijn van 0.3 naar 0.25 gezet in de gedachte dat het pendelen misschien kon komen door een te hoge TA, maar ik snap jouw redenatie dat je hem mogelijk juist hoger wilt zetten in combinatie met de ingestelde minimumtemperatuur. Ik heb hier vvw beneden en jaga strada+radiatoren op de verdiepingen.

Je hebt dus geen aanpassing gedaan aan de graadminuten voor de compressor start?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Nu online
Proton_ schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:14:
.

@Kiwi_Kevin je zoekt dus een setting die nu op -20 staat.
De ervaring is wisselend; via aanpassen op de VWZ AI had ik geen succes maar de split van PeterJones in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" liet wel ander gedrag zien na aanpassing.
Ik wil nog (ooit) onderzoeken of aanpassen via ebusd wel iets doet (en zo ja, welke parameter dan).
Ik bekijk nu de waarde "energyintegral" en mijn theorie was dat als je de graadminuten aanpast van -60 naar bijvoorbeeld -100 dat er gewoon een grotere "achterstand" in graadminuten opgebouwd wordt wat het pendelen zou kunnen verhelpen.

Ik test nog wat meer en dan deel ik mijn resultaten. Ook jij had geen aanpassing in graadminuten voor compressor start op ingesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Kiwi_Kevin schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:32:
[...]

Ik had de stooklijn van 0.3 naar 0.25 gezet in de gedachte dat het pendelen misschien kon komen door een te hoge TA, maar ik snap jouw redenatie dat je hem mogelijk juist hoger wilt zetten in combinatie met de ingestelde minimumtemperatuur. Ik heb hier vvw beneden en jaga strada+radiatoren op de verdiepingen.

Je hebt dus geen aanpassing gedaan aan de graadminuten voor de compressor start?
Ik heb geen supergeïsoleerd huis, dus mijn stooklijn is wel wat hoger dan wat ik hier vaak zie langskomen. Maar die 0,35 was eerst 0,4, dus bij mij zet ik 'm juist lager om een langere run te forceren. En nee, heb geen aanpassing aan de graadminuten gedaan. Wel eens wat mee gespeeld maar nooit een effect kunnen ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoiWTz20FPz6D3-OK4by7VR5N2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kZ1lnqLrxsc1R6rYUx1DJxsO.png?f=user_large

Dit is pendelen, een fenomeen wat na het opstarten niet leidt tot een stabiel vermogen voor een bepaalde tijd..

Dit is geen pendelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNWmNHLYgs7-w_zJ4vVc7e9--1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/83YPNILwvA9bGeWbsO5vbMR7.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 96 ... 173 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic