Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023
Elke keer komt dat fabeltje over een opstookprotocol weer voorbij en iedereen kwaakt elkaar na. Een opstookprotocol is er alleen maar voor bedoeld om een verse vloer droog te stoken voordat er de afwerking er over heen komt ( tegels, vinyl, noem het maar op). Kortom het vocht moet eruit, dat wil dus niet als de afwerking er al op ligt. In het geval van een bestaande vloer waar VV ingefreesd is zal het vochtpercentage laag zijn. Vloerenboeren dekken zich aan alle kanten in en ik moet het eerste wetenschappelijk onderzoek wat betreft dit onderwerp nog tegenkomen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57
Somethingsin schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:52:
De oude installatie was heteluchtverwarming. De vloerverwarming is nieuw (ingefreesd, tegels eroverheen)

(daarnaast, volgens het briefje dat ik erbij kreeg is het ook verstandig het nogmaals te doen als een installatie een tijd uit is geweest, is dat overdreven?)
Nouja bij ingefreesde vloeren is het niet echt nodig en je geeft aan dat je benieuwd bent hoe warm het binnen gaat zijn met aanvoer 40 graden..

Maar ga je die 40 graden in de toekomst nodig hebben dan? Zo nee dan lekker bij 30 graden stoppen want dat bespaart je een hoop energie en zweten.

Die vloer wordt immers toch nooit 40 graden dus waarom dan nu wel. (of je woning moet in de winter 40 graden nodig hebben)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-09 22:13

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Heb geen 100% vertrouwen in het tegelwerk (niet met een s1/s2 tegellijm gedaan 'nog nooit gedaan meneer, deze werkt altijd prima' ), dus om gedoe te voorkomen wil ik in elk geval kunnen zeggen dat ik het gedaan heb.

Woning is gedeeltelijk nageisoleerd jaren 80 houtskelet. 40 zou wel eens nodig kunnen zijn. De installateur had de stooklijn op de (standaard) 0.6 gezet, dan zou hij als het gied vriest zelfs de 45 kunnen aantikken, toch?

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-09 21:30
Somethingsin schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:32:
Heb geen 100% vertrouwen in het tegelwerk (niet met een s1/s2 tegellijm gedaan 'nog nooit gedaan meneer, deze werkt altijd prima' ), dus om gedoe te voorkomen wil ik in elk geval kunnen zeggen dat ik het gedaan heb.

Woning is gedeeltelijk nageisoleerd jaren 80 houtskelet. 40 zou wel eens nodig kunnen zijn. De installateur had de stooklijn op de (standaard) 0.6 gezet, dan zou hij als het gied vriest zelfs de 45 kunnen aantikken, toch?
Dat is ook afhankelijk van wat je als maximum aanvoertemp hebt ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Kiwi_Kevin schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:36:
[...]

Dat is ook afhankelijk van wat je als maximum aanvoertemp hebt ingesteld.
True, dat kunnen we afkappen.

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Van de week met de nog redelijk hoge buiten temperatuur de WP voor het eerst op verwarmen aangezet om de minimum Ta te bepalen waarbij ik het vermogen van de WP nog kwijt kan bij hoge buiten temperaturen.
Zoals verwacht lag dit bij de 30oC in de buurt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B08Q1dve_nq4se4ZET9LqO7-WrQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n8dnuyMtKaZ0A41yWw1oFXl9.png?f=user_large

Vandaag de WP aangezet om te kijken of het allemaal wil werken, werd na 3 uur draaien en de warmte van de zon te warm binnen, want ik had de thermostaat niet terug gezet naar uitgebreid dus hij sloeg niet af, nadat ik dat had aangepast ging hij direct uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4ChI4Kq_qTlVV1FY-2Kkzz4ij0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yoWxkHtr828WJd5O8VX3r7ig.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door PentaClover op 15-10-2023 22:24 . Reden: Update Plaatjes ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:53
Vandaag het eerste jaars onderhoud gedaan wat niet meer is dan wat poetsen en de automatische ontluchter dicht zetten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjouSVk78vTmGokrPbNf58BD2Uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9IaPF5O5Vekq1HwWKVhEimt.jpg?f=fotoalbum_large

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 12:50
Hoe zet je die ontluchter eigenlijk dicht? Is dat gewoon een schuifje op de ontluchter ofzo? En waarom moet dat eigenlijk?

Hij is hier overigens weer aangegaan, sinds een half uurtje. Ik verklaar het warmtepompseizoen voor geopend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:32
Deze zomer de woonkamer verbouwd, vloerverwarming in laten frezen en isolatie toegevoegd aan de muren. Afgelopen weken zelf bezig geweest met het plaatsen van een 55/6. Foto's zal ik binnen kort hier ook plaatsen. Vandaag alle instellingen ingevuld en de ontluchting programma gedraaid. Sinds vanmiddag verwarmd de WP de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTHkfdv8zoLVgv7BBviEIXwr-Rk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oysXflezdAAGtaV6hjoWGHVa.png?f=fotoalbum_large

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snameroc
Is een schroef dopje net als in een cvketel

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Grappig om te zien trouwens. De WPB sloeg net ook nog even aan (de mijne haalt z’n warmte uit de retour van de vvw) en direct gaat het vermogen van de WP ook omhoog. Dat werkt mooi samen zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:09
Gramser schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:39:
Hoe zet je die ontluchter eigenlijk dicht? Is dat gewoon een schuifje op de ontluchter ofzo? En waarom moet dat eigenlijk?
Ik denk vooral om te voorkomen dat hij gaat lekken op termijn of zo. Ik zou hier ook wel eens een onderbouwd antwoord op willen lezen :)

Hier het eerstejaarsonderhoud overgeslagen: afgelopen periode nog een hoop aangepast aan de CV-installatie (radiatoren bijgehangen, vervangen, recht/scheef gehangen), dus genoeg te ontluchten. Na het stookseizoen maar weer, kan ik de WP gelijk groen spuiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-08 13:27
Sensocomfort 720 draadloos

Ik heb de sensocomfort omgeruild naar de f versie
Maar wat blijkt de buitensensor is ook draadloos geworden. Dat had voor mij niet gehoeven.
Merk nu op dat in de vwx ai de buiten temp op -99 staat. En op de 720 natuurlijk wel goed ca 10 graden nu. Maakt dit voor de werking van het gehele systeem dit nog uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Zwartoog schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 11:03:
[...]

Ik denk vooral om te voorkomen dat hij gaat lekken op termijn of zo. Ik zou hier ook wel eens een onderbouwd antwoord op willen lezen :)

Hier het eerstejaarsonderhoud overgeslagen: afgelopen periode nog een hoop aangepast aan de CV-installatie (radiatoren bijgehangen, vervangen, recht/scheef gehangen), dus genoeg te ontluchten. Na het stookseizoen maar weer, kan ik de WP gelijk groen spuiten :)
"Mag" dat eigenlijk, gezien garantie? Groen spuiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Gramser schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:14:
[...]

Mja, zal sowieso een discussie worden :) Denk dat het hetzelfde wordt als met computers en laptops e.d., die "mocht" je ook niet open maken om onderdelen te vervangen. Als er niet hard gemaakt kan worden dat het garantieprobleem het gevolg is van verkeerd knutselen, dan zullen ze toch moeten leveren.

Enige dat ik kan bedenken is dat de condensor aangetast kan worden door de dampen van de verf. Dus met goed weer de panelen eraf halen, spuiten en een paar dagen laten uitdampen.

Ook niet verkeerd dat ik dit pas ga doen na de eerste 2 jaar: dan is garantie op kleine onderdelen sowieso een discussiepunt.

Ik neem @LeonTebbens's voorbeeld als uitgangspunt: de WP gaat zo veel meer op in de omgeving: https://danielleleon.tebb...warmtepomp-jaren-30-huis/

[ Voor 10% gewijzigd door Septillion op 26-05-2025 11:06 . Reden: Nieuwe link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De omkasting van mijn 75/6 was behoorlijk vuil na de winter,lastig schoon te maken.
Daarbij begrijp ik niet dat de bovenkant helemaal vlak is en niet aflopend oid.
Ik ga eens kijken of dat anders kan,met een soort kap oid.

;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Vanmorgen wou ik de WP voor het eerst aanzetten had ik F.820 storing ineens een reset verhielp het probleem voor nu.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Kees_frl schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:13:
[...]

Nouja bij ingefreesde vloeren is het niet echt nodig en je geeft aan dat je benieuwd bent hoe warm het binnen gaat zijn met aanvoer 40 graden..

Maar ga je die 40 graden in de toekomst nodig hebben dan? Zo nee dan lekker bij 30 graden stoppen want dat bespaart je een hoop energie en zweten.

Die vloer wordt immers toch nooit 40 graden dus waarom dan nu wel. (of je woning moet in de winter 40 graden nodig hebben)
Bij aanvoer 34 werd de vloer vanochtend al 31, (ruimtetempeeatuur ruim 25) terug afbouwen nu dus. Hoorde gisteravond wel sporadisch tikgeluiden uit vloer/wand. Word er een beetje paranoïde van...

-'sin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ds23man
Hemaworstje schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 20:03:
De omkasting van mijn 75/6 was behoorlijk vuil na de winter,lastig schoon te maken.
Daarbij begrijp ik niet dat de bovenkant helemaal vlak is en niet aflopend oid.
Ik ga eens kijken of dat anders kan,met een soort kap oid.

;) :)
Er zit een sterke poedercoating op. Nadeel van dat spul is dat de oppervlaktestructuur "grof" is waardoor vuil zich makkelijker hecht. Ik zou hem na het grondig reinigen lekker in de autowas zetten, vuil hecht zich dan niet zo makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
Gramser schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:14:
[...]

Ik zou niet aan spuiten beginnen, je weet niet wat voor soort poedercoating er is gebruikt. Gewoon lekker laten wrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschdave
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-09 15:05
Nu het kwik is gedaald, waarom geeft de thermostaat nog steeds gewenste temperatuur koelen aan? Ik kan niets in de parameters herleiden waardoor dit niet verwarmen moet zijn. Mijn gewenste temperatuur staat nu op 23 (om te testen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BaHYS3q0O4ZfdD-_k1ziIUQDhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r21Qltx6SmAWrvR6UmkNgzG1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 11:19
Dat is me in de MyValliant app ook wat onduidelijk. Ik heb koelen en verwarmen beide uit staan. De app toont soms koelen en soms verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Tranze schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 11:25:
Dat is me in de MyValliant app ook wat onduidelijk. Ik heb koelen en verwarmen beide uit staan. De app toont soms koelen en soms verwarmen.
haha ja hier ook. Ineens van verwarmen uitgeschakeld staat er nu ineens koelen uitgeschakeld :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 19:43
Is het nodig om Vorstbeveiligingskleppen te installeren (Caleffi) in een monoblock in NL? Deze legen het watercircuit indien de watertemperatuur onder de 3 graden zakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-09 08:48
Mijn buurman wel maar die van mij niet. Mijn monteur gaat binnenkort glycol vloeistof in de CV leidingen zetten.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
aj_vdw schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:23:
Is het nodig om Vorstbeveiligingskleppen te installeren (Caleffi) in een monoblock in NL? Deze legen het watercircuit indien de watertemperatuur onder de 3 graden zakt...
Ik heb ze niet - lees daar zo nu en dan ook wel eens wat issues mee en ik ben 43 jaar en kan me weinig langdurige stroomstoringen herinneren.

En ja, wat niet is kan nog komen maar hier dus niet gedaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Ik ben 44 en ik weet nog….

Oh nee. Nee, dus ook niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Kees_frl schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:21:
[...]

haha ja hier ook. Ineens van verwarmen uitgeschakeld staat er nu ineens koelen uitgeschakeld :)
Wel irritant dat koelen uitgeschakeld ook niet verdwijnt wanneer ik CV modus op ingeschakeld heb gezet zucht.... veel verbeteringen maar moet nog wel een paar updates overheen die app :)

gewoon traag, verspringt wel naar verwarmen wanneer actief verwarmen noodzakelijk is en springt daarna weer vrolijk naar koelen uit _O-

[ Voor 15% gewijzigd door Kees_frl op 16-10-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:26
Hoe zit dat precies met werkelijke COP waardes? Moet je naar verwarming kijken of verwarming en SWW samen?

Bij mij thuis:

Verwarming COP = 5.6
SWW COP = 2.2
COP bovengenoemde samen (aldus vaillant app) = 4.1

[ Voor 12% gewijzigd door jellybrah op 16-10-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaz Vaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 13:51
l3p schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:24:
[...]

1. Yes
2. Ik heb ook maar 1 zone en kan ook alleen maar aangeven 'zone'
3. Ja, de pomp staat hier dus constant nog uit hier omdat het:
- Buiten nog niet kouder is dan 22C (ingesteld)
- Omdat het binnen nog 23 graden is en mijn weekschema bijvoorbeeld op 21/22 staat
Wanneer ik BT even op 27 zet en de thermostaat op 26 zet gaat de pomp binnen 10 seconden draaien.

[Afbeelding]

Deze instelling is ook bevestigd door een monteur van Vaillant zelf die de installatie gecontroleerd heeft.
Betreft dit een unitower plus of split, of een hydraulisch station? Ik krijg voor geen mogelijkheid een spanning uit X13 als ik de MA2 op zone instel. Zone staat overigens als WAR met thermostaat (uitgebreid) ingesteld. Wat me wel lukt is spanning uit X11 krijgen als ik de MA2 als circulatiepomp instel. Maar dit is vervolgens natuurlijk niet warmtevraag gestuurd. Wellicht heeft @edsub ook nog een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

Ik heb een Unitower plus met de zone op thermostaatregeling

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22:43
OK, even een paar vragen waarmee ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.

Vandaag is onze nieuwe Arotherm 55/6 voor het eerst aangeweest voor CV. Na de hele dag een beetje gependeld te hebben zonder resultaat kwamen we erachter dat het installatiebedrijf vergeten was de verdeler van de vloerverwarming beneden (waar de thermostaat hangt) open te draaien, dus dat schoot niet zo op. Nadat we hem opengezet hadden begon de kamer langzaam op te warmen maar de retourleidingen voelen nog steeds koud aan en de flowmeters op de groepen geven niets aan. Is dat normaal bij deze Albrand pomploze verdeler?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akfmQG56y6Ce7AK7FeFwzquDy1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2XSso1pUy3kxsR9MM0pq3Vs.jpg?f=fotoalbum_large

Verder gedraagt de grafiek van de aanvoertemperatuur zich wat apart. Hij warmt telkens op naar de gewenste aanvoertemperatuur en pompt dan water rond tot het weer een paar graden afgekoeld is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bls_8UPhx1uUySHOnOdyANPHnm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcvAwmvODHR340yOr1YAHqyv.jpg?f=fotoalbum_large

Betekent dit dat de warmtepomp bij minimaal vermogen meer warmte produceert dan de woning op kan nemen? Er zit een VP RW 45/2 B buffer tussen, in mijn beleving zou die dit gedrag juist moeten proberen te voorkomen. Aan wat voor instelling moet ik denken om dit stabiel te krijgen (of is dat niet per se wat je wilt)?

Tenslotte nog een klein vraagje: van de vier radiatoren op de bovenverdieping wordt er één maar half warm en blijft voor de andere helft ijskoud. Bij een CV-ketel zou ik die radiator ontluchten maar ik dacht dat dit met de automatische ontluchter die nu vlakbij de warmtepomp zit niet meer nodig zou zijn. Kan / moet ik dit alsnog gewoon bij de radiator doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Het komt op mijn over dat er hier en daar nog lucht in je systeem zit. Wat geeft hij aan als gebouw flow?
En radiatoren moet je ontluchten e e a afhankelijk waar ze zich bevinden qua hoogte tov de wp.
Maar je kunt niet teveel ontluchten dus gewoon doen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
snameroc schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:43:
Het komt op mijn over dat er hier en daar nog lucht in je systeem zit. Wat geeft hij aan als gebouw flow?
En radiatoren moet je ontluchten e e a afhankelijk waar ze zich bevinden qua hoogte tov de wp.
Maar je kunt niet teveel ontluchten dus gewoon doen.
Thanks, ga het ontluchten even proberen.

Gebouwflow is 850 L/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Lijkt me een beetje weinig maar misschien kan een andere gebruiker daar iets van zeggen. Bij mij is het 1100 dacht ik. Wat is je leiding diameter tussen de wp en je vloerverwarming verdeler?

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Eriko schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:40:
Mijn buurman wel maar die van mij niet. Mijn monteur gaat binnenkort glycol vloeistof in de CV leidingen zetten.
Dat spul is funest voor je rendement!
Ook moet je installatie een keer in de zoveel tijd gespoeld worden en het glycol vernieuwd worden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Glycol slecht?...wat zijn dan alternatieven?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Water en durf… 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Hier is de pomp van de Wp ieder half uur even aangeslagen. Tegen bevriezen denk ik, zal handleiding eens opzoeken vanaf welke temperatuur, zo koud was het volgens de buitensensor ook weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Kees_frl schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:27:
Hier is de pomp van de Wp ieder half uur even aangeslagen. Tegen bevriezen denk ik, zal handleiding eens opzoeken vanaf welke temperatuur, zo koud was het volgens de buitensensor ook weer niet
Lijkt me vreemd…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
Eriko schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:22:
Glycol slecht?...wat zijn dan alternatieven?
water, zoals >90% van de monoblocks in NL denk ik. of woon je ergens anders?(kouder, meer stroomuitval etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hood
snameroc schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:50:
Lijkt me een beetje weinig maar misschien kan een andere gebruiker daar iets van zeggen. Bij mij is het 1100 dacht ik. Wat is je leiding diameter tussen de wp en je vloerverwarming verdeler?
Voor een 55/6 is een flow van 850 L/u normaal. Die van mij doet exact dat en dat is ook wat er in het datasheet staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Leek mij ook, app geeft qua buiten sensor 7,9 graden aan.

Zal lokaal weerstation raadplegen, weerbericht gaf voor afgelopen nacht wel 5 graden aan voor paar uurtjes en sensor hangt tegen muur. Misschien daar nog wat warmte van en heeft de Wp zelf wat anders gemeten.

Edit, was afgelopen nacht idd rond de vijf graden.

[ Voor 6% gewijzigd door Kees_frl op 17-10-2023 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Maar dan nog…? Was het alleen de waterpomp of ook de compressor die wat deed. De mijne laat -wanneer hij verder inactief is- de waterpomp eens per 24 uur even kort draaien om vastzitten te voorkomen. Inmiddels is bij mij het stookseizoen begonnen (met 5-6 graden ‘‘s nachts in een ouder huis moet ik al gaan verwarmen), dus ik kan het niet verder meer nagaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Gramser schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:48:
Maar dan nog…? Was het alleen de waterpomp of ook de compressor die wat deed. De mijne laat -wanneer hij verder inactief is- de waterpomp eens per 24 uur even kort draaien om vastzitten te voorkomen. Inmiddels is bij mij het stookseizoen begonnen (met 5-6 graden ‘‘s nachts in een ouder huis moet ik al gaan verwarmen), dus ik kan het niet verder meer nagaan.
Klopt, anders eens per 24 uur. Ik ben nog niet met stoken begonnen. Nieuwbouw, dus wordt eerste stookseizoen wanneer we er eindelijk eens in trekken maar dat is een ander verhaal haha... Zelf alles doen valt tegen qua tijd.

In de handleiding staat dat vanaf x buiten temperatuur de waterpomp iedere zoveel minuten aanslaat om te zorgen dat buitendeel WP warm genoeg blijft en niet bevriest.

Dus lijkt toch normaal gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ah! Ja dan kan ik me er iets bij voorstellen. Vraag me af hoe lang dat dan goed blijft gaan, als het binnen net zo koud wordt als buiten (want dat is uiteindelijk wel het geval denk ik, als je er nog niet woont). Heb je hem bewust nog niet aangesloten dan? Hij zal uiteindelijk ergens zijn warmte vandaan moeten halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Gramser schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:54:
Ah! Ja dan kan ik me er iets bij voorstellen. Vraag me af hoe lang dat dan goed blijft gaan, als het binnen net zo koud wordt als buiten (want dat is uiteindelijk wel het geval denk ik, als je er nog niet woont). Heb je hem bewust nog niet aangesloten dan? Hij zal uiteindelijk ergens zijn warmte vandaan moeten halen.
Woning is nog 21 graden dus dat zal ie uit de vloer halen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
Fr33z schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:05:
[...]

water, zoals >90% van de monoblocks in NL denk ik. of woon je ergens anders?(kouder, meer stroomuitval etc.)
Zojuist gesproken met een monteur:

MEG vloestof zijn geschikt voor meeste warmtepompen. Nooit schoonpoelen en alleen gewoon bijvullen. Als er geen water lek or druk verlies is, dan hoef je nooit bijvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Eriko schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

MEG vloestof zijn geschikt voor meeste warmtepompen. Nooit schoonpoelen en alleen gewoon bijvullen. Als er geen water lek or druk verlies is, dan hoef je nooit bijvullen.
Maar wat als je je vuilfilter / magneetfilter wil schoonmaken? Dan zul je mogelijk toch moeten bijvullen. Hoe krijg je dat spul dan in je leidingen? Of vul je dan alsnog bij met water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
aj_vdw schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:23:
Ik vond ze erg duur, werking niet gegarandeerd, en bij mij onhandig te installeren (ofwel, een bak extra metaal buiten dus warmteverlies). Bovendien staat de WP tegen de gevel, boven het boilervat, dus best wat stralingswarmte.

Daarnaast is er nagenoeg altijd iemand thuis, en gaan we nooit op wintersport. Dan is het een kwestie van een draaiboek neerleggen: áls de stroom meer dan 2 uur uitvalt, én het vriest, dán deze kleppen opendraaien om de WP leeg te laten lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:54
Kees_frl schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 08:51:
[...]

Klopt, anders eens per 24 uur. Ik ben nog niet met stoken begonnen. Nieuwbouw, dus wordt eerste stookseizoen wanneer we er eindelijk eens in trekken maar dat is een ander verhaal haha... Zelf alles doen valt tegen qua tijd.

In de handleiding staat dat vanaf x buiten temperatuur de waterpomp iedere zoveel minuten aanslaat om te zorgen dat buitendeel WP warm genoeg blijft en niet bevriest.

Dus lijkt toch normaal gedrag.
Dat is inderdaad normaal bij lagere buitentemperaturen en doet mijn unit (75/6) ook. Toevallig afgelopen nacht ook weer (elke 30 minuten). Het stroomverbruik is dan trouwens hoger dan in de zomer als hij elke 23 uur (niet 24 uur) de circulatiepomp even laat draaien. Dat is dan ca 12,6W, als het koud is ca 28,5W. Misschien dat de pomp dan wat harder draait?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fduHGFs8C_e-et7xEvgBNzZzppg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sDwy4DnnSL1S8g3Acl5orei.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Hier is de WP sinds afgelopen zaterdag ook weer aan gegaan. T.o.v. vorig jaar ca 4 weken later al was de WP toen van half september tot half oktober niet elke dag actief.
De “besparing” t.ov. 2022 is ongeveer 65kWh, maar dat zegt natuurlijk niks over het stroomverbruik van de aankomende winter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:07
Eriko schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:42:
[...]

OK, prima. Geen antwoord op mijn bijdrage maar gebruik gerust glycol. Ik zie de toegevoegde waarde niet voor het extra gedoe. Blijkbaar jij wel, en als het klopt wat die monteur zegt dan valt het qua gedoe ook wel mee. Als jij er zin in hebt gewoon glycol gebruiken, maar je bent de uitzondering.

Oh ja, mocht je een keer iets aan je installatie in huis willen doen zorg dan of voor afsluiters dicht bij de WP of hou er rekening mee dat je dan alles leeg laat lopen en dus weer water + glycol moet vullen. In mijn huis (dat nog wat verbouwing nodig heeft) is er misschien eens per jaar een radiator die ik wil vervangen ofzo en als je pecht hebt moet dan je halve of hele cv-systeem leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Niet online
Bij mijn WP was ook Glycol meegeleverd,want dat " moest ".
Bleek achteraf veel gedoe,dus niet gedaan.
Mocht je wat aan de installatie willen veranderen,dan moet die rommel er uit en weer her vuld worden.

Vorige week hebben we diverse stalen radiatoren afgekoppeld en vervangen door LTV modellen.
De vuilfilter is toen het systeem leeg was ook bekeken.
Hier zat wat zwarte troep in en naar het leek glinsterende metaaldeeltjes.
Bijgevolg is het systeem gespoeld en weer gevuld.

Glycol had veel extra werk geleverd.

We gaan het zien hoe het zich houdt in de vorst.

De WP 75/6 monoblok hangt op de 1e verdieping aan een uitbouw naast de badkamer,ca 1 meter van de ketel en buffer af.
In het stook seizoen check ik alles visueel als ik in de badkamer ben,tot nog toe alles prima,ook met de
vorst van de laatste winter.
Zo kwam ik er ook achter dat de ketel bijsprong met -6 vorst.
Op zich een veilig gevoel.
De ketel is nu ook vernieuwd naar een Vaillant ecoTEC exclusive VHR 25/36 1-7 HR Combi.
Verrassend genoeg schijnt dit beter samen te werken met VWZ omdat hij nieuwer is uiteraard,tevens
een stuk zuiniger als de oude Vaillant.

Ben voorlopig wel klaar met investeren hoop ik.
De LTV radiatoren schijnen goed te werken qua opwarming van de ruimte's.
Deze winter zal het zichzelf moeten bewijzen.

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eriko
Gramser schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:57:
[...]

Maar wat als je je vuilfilter / magneetfilter wil schoonmaken? Dan zul je mogelijk toch moeten bijvullen. Hoe krijg je dat spul dan in je leidingen? Of vul je dan alsnog bij met water?
Het schoonmaken doet een onderhoudsmonteur wel. Er zijn 2 kogelkranen gemonteerd buiten de magneetfilter. Dus deze afsluiten, schoonmaken en dan wat water bijvullen. Als je het vaker doet, zul je wel wat MEG toevoegen om een vriespunt van deze CV water op peil houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pw0JA1yUgWnwVcGldPa_eWfv57w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LDxl3aswj2DNz6C6v74NI4fL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adbeze
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-09 21:29
Sinds december 2022 draai ik met de volgende configuratie
  • 2x AroTHERM plus VWL 55/6 A 230V
  • UniSTOR Rboiler W 300/3 MR
  • 1x MEH 97/6 hydraulicc station
  • 1x VWZ AI plus besturingsmodule
  • E-bus koppelaar
  • Meng module VR70
  • Vaillant communicatie module VR 921
  • sensoCOMFORT VRC 720
  • Nibe Buffervat 200L (omdat de vailant niet leverbaar was)
Op zich draait alles prima alleen de eertse WP maakt veel meer uren dan de tweede.

Het was de bedoeling dat het een cascade opstelling zou worden. Navraag bij de installateur geeft aan dat het nu een Master/Slave configuratie is geworden? Heb hem de vraag gesteld war er moet geburen.
Advies van de installateur in samenspraak met Vaillant is nu om er bij de WP kranen tussen te zetten zodat ik elk jaar de WPS kan wisselen om de bedrijfsuren gelijk te houden. Ik vind dat geen fijne oplossing en zou graag naar een echte cascade willen.

Nu zijn er in het aanlegproces een aantal wijzigingen geweest wegens de verkrijgbaarheid van onderdelen. Oorspronkelijk zou er 2x een VWZ AI gebruikt worden en een Eloblock backup. Dat is door de MEH 97/6 vervangen. Toen kwam er ook deze configuratie met een dubbele doorvoer naar buiten. In de Sensocomfort staat schema 8 geconfigureerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NQh9KEpdKkj3BU9Ag1QY55DLkX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6iPxg8TgG1Ys7cOJa8irz81.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lees hier regelmatig over cascade opstellingen die werken en ik snap dus niet waarom het bij mij niet zou kunnen.
Mijn vragen zijn:
• Is Cascade wel mogelijk wanneer ik de WP zowel voor verwarming als warmwater wil gebruiken?
• Kan de MEH97 wel in cascade of moet ik terug naar 2x een VWZ AI?
• Wat moet er allemaal aan de configuratie worden veranderd om tot een cascade te komen. (in elk geval de leidingen lijkt mij, want de 2e WP komt nu in het buffervat uit ipv bij de MEH97)
• Is er iemand die een schema heeft van een cascade schakeling i.c.m. met de MEH97, een buffervat en een Unistor boiler?

Ik hoop op jullie reactie want de installateur kom er met Vaillant niet goed uit, naar zijn zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:50
Vorige week mijn verhaal gepost over een cascade opstelling, mogelijk dat je er wat aan hebt maar het antwoord is dus dat het zeker kan. Het is wel zonder sww overigens dat doe ik met een losse wpb.

KryTech in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

[ Voor 8% gewijzigd door KryTech op 17-10-2023 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Compuchip87 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:32:

Vandaag is onze nieuwe Arotherm 55/6 voor het eerst aangeweest voor CV.
Verder gedraagt de grafiek van de aanvoertemperatuur zich wat apart. Hij warmt telkens op naar de gewenste aanvoertemperatuur en pompt dan water rond tot het weer een paar graden afgekoeld is:

[Afbeelding]

Betekent dit dat de warmtepomp bij minimaal vermogen meer warmte produceert dan de woning op kan nemen? Er zit een VP RW 45/2 B buffer tussen, in mijn beleving zou die dit gedrag juist moeten proberen te voorkomen. Aan wat voor instelling moet ik denken om dit stabiel te krijgen (of is dat niet per se wat je wilt)?
Dank voor de reacties op bovenstaande. Fijn om te horen dat de flow in elk geval normaal lijkt te zijn. De hoofdvraag die ik nog wel heb: is dit gedrag met de aanvoertemperatuur normaal? Ik had iets rustigers verwacht.

Instellingen:
Min temp: 25
Max temp: 40
Stooklijn: 0,3
Binnentemp. Comp: zowel op uitgebreid als op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Compuchip87 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:07:
[...]

Dank voor de reacties op bovenstaande. Fijn om te horen dat de flow in elk geval normaal lijkt te zijn. De hoofdvraag die ik nog wel heb: is dit gedrag met de aanvoertemperatuur normaal? Ik had iets rustigers verwacht.

Instellingen:
Min temp: 25
Max temp: 40
Stooklijn: 0,3
Binnentemp. Comp: zowel op uitgebreid als op uit.
Heb je vloerverwarming of wat anders en is de gevraagde temperatuur al bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuchip87
Kees_frl schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:14:
[...]

Heb je vloerverwarming of wat anders en is de gevraagde temperatuur al bereikt?
Ja, beneden waar de thermostaat hangt is vvw; boven radiatoren. De gevraagde temperatuur was nog lang niet bereikt, we hadden hem om te testen op 22 graden gezet en na een paar van deze cycli bleef het op 21 steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Compuchip87 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:18:
[...]

Ja, beneden waar de thermostaat hangt is vvw; boven radiatoren. De gevraagde temperatuur was nog lang niet bereikt, we hadden hem om te testen op 22 graden gezet en na een paar van deze cycli bleef het op 21 steken.
Ik zou hem op een lagere stooklijn zetten en de maximum temperatuur verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr8chtig
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-12-2023
Heb al het nodige voorwerk gedaan, leidingen gelegd/getrokken, pomp op fundering geplaatst, enz. Nu zoek ik een (erkende) installateur die de laatste hand wil leggen aan de hybride installatie en de VWL125/6 in bedrijf kan nemen, iemand suggesties? Regio Den Bosch.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Is dit daar het topic voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr8chtig
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-12-2023
Leek me goed het hier te proberen, er zijn er best veel die grotendeels zelf geinstalleerd hebben? Maar als het hier niet de juiste plek is trek ik de vraag terug.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ja geen idee eigenlijk - was overigens niet bot bedoeld hoor. Maar leek me niet per definitie AroTherm gerelateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KryTech
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:50
Compuchip87 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:18:
[...]

Lijkt me een afgifte probleem, je ziet geen flow op de flowmeters van de vvw. Staan die wel open? Geen flow of minimale flow is geen of nauwelijks afgifte dus pendelen van de pomp en ook niet op temperatuur komen van de ruimte.

Dat moet dus opgelost worden. Daarnaast kan je min temp wat omhoog zetten, paar graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Niet online
Pr8chtig schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:41:
Heb al het nodige voorwerk gedaan, leidingen gelegd/getrokken, pomp op fundering geplaatst, enz. Nu zoek ik een (erkende) installateur die de laatste hand wil leggen aan de hybride installatie en de VWL125/6 in bedrijf kan nemen, iemand suggesties? Regio Den Bosch.
Je kunt navraag doen bij de groothandel waar je je materialen gekocht hebt.
Er van uit gaande dat dat bij je in de buurt is.
Mijn buurman is zo geholpen door de Warmteservice.

Succes.

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
adbeze schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:07:
Sinds december 2022 draai ik met de volgende configuratie
  • 2x AroTHERM plus VWL 55/6 A 230V
  • UniSTOR Rboiler W 300/3 MR
  • 1x MEH 97/6 hydraulicc station
  • 1x VWZ AI plus besturingsmodule
  • E-bus koppelaar
  • Meng module VR70
  • Vaillant communicatie module VR 921
  • sensoCOMFORT VRC 720
  • Nibe Buffervat 200L (omdat de vailant niet leverbaar was)
Op zich draait alles prima alleen de eertse WP maakt veel meer uren dan de tweede.

Het was de bedoeling dat het een cascade opstelling zou worden. Navraag bij de installateur geeft aan dat het nu een Master/Slave configuratie is geworden? Heb hem de vraag gesteld war er moet geburen.
Advies van de installateur in samenspraak met Vaillant is nu om er bij de WP kranen tussen te zetten zodat ik elk jaar de WPS kan wisselen om de bedrijfsuren gelijk te houden. Ik vind dat geen fijne oplossing en zou graag naar een echte cascade willen.

Nu zijn er in het aanlegproces een aantal wijzigingen geweest wegens de verkrijgbaarheid van onderdelen. Oorspronkelijk zou er 2x een VWZ AI gebruikt worden en een Eloblock backup. Dat is door de MEH 97/6 vervangen. Toen kwam er ook deze configuratie met een dubbele doorvoer naar buiten. In de Sensocomfort staat schema 8 geconfigureerd.
[Afbeelding]

Ik lees hier regelmatig over cascade opstellingen die werken en ik snap dus niet waarom het bij mij niet zou kunnen.
Mijn vragen zijn:
• Is Cascade wel mogelijk wanneer ik de WP zowel voor verwarming als warmwater wil gebruiken?
• Kan de MEH97 wel in cascade of moet ik terug naar 2x een VWZ AI?
• Wat moet er allemaal aan de configuratie worden veranderd om tot een cascade te komen. (in elk geval de leidingen lijkt mij, want de 2e WP komt nu in het buffervat uit ipv bij de MEH97)
• Is er iemand die een schema heeft van een cascade schakeling i.c.m. met de MEH97, een buffervat en een Unistor boiler?

Ik hoop op jullie reactie want de installateur kom er met Vaillant niet goed uit, naar zijn zeggen.
Beetje wonderlijke opstelling. En bedoeld om tegelijkertijd te verwarmen en SWW te maken. Als je er een echte cascade van wil maken moet elke WP een VWZ hebben en zal een hoop leidingwerk aangepast moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-09 21:35
Iemand een idee hoe ik een AroTHERM plus VWL 75/6 A 230V wat rustiger kan laten opstarten?

Nu gaat hij aan 2000/3000W direct proberen om zijn target temperatuur te halen, terwijl ik eigenlijk zou willen dat hij rustig naar die temperatuur gaat.

Ik heb geen vloerverwarming, maar Jaga convectoren met boosters, dus geringe systeeminhoud (systeem + 45l buffer)

Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Infernoken In mijn ervaring wordt de opstartpiek vooral beïnvloed door het verschil tussen de gewenste aanvoertemperatuur (Ta) en de temperatuur van het CV water ten tijde van de opstart en de buitentemperatuur.
Welke aanvoertemperatuur probeert de WP te maken?

Bij een lage Ta van bijvoorbeeld 25 graden en CV water van rond de 18 graden is de opstartpiek hier (met ook een 75/6) rond de 1200W (buitentemp ca 10 graden). Bij een iets hogere temperatuur van het CV water en zelfde Ta en buitentemp is dat rond de 950W-1000W.
De hoge pieken van rond de 2500W zie ik hier alleen bij echt koud weer i.c.m. wat hogere Ta's (28-30 graden) en ook na defrosts in een dergelijke situatie.

Er zijn bij mijn weten geen (andere) instelbare parameters die het opstartvermogen beperken behalve de fluistermodus.

Om een lagere opstartpiek te krijgen zou je een lagere Ta kunnen proberen, maar ik kan me voorstellen dat je zonder vvw en met alleen radiatoren gauw op 30 graden zult zitten.
Ook is er met het huidige weer misschien wat te optimaliseren met het tijdstip dat de WP gaat verwarmen? Er zit, althans hier, best een groot verschil tussen de minimale en maximale buitentemperatuur de laatste dagen (gisteren van 2,9 tot 12,5 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenP68
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-10-2024
Heeft iemand een idee hoe ik de circulatiepomp van een 75/6 onder de 1200 L/h kan krijgen? Ik heb namelijk behoorlijk veel last van menging in m'n buffervat en zou de pomp graag tussen de 900 en 1000 L/h krijgen. Aan de afgifte zijde is het namelijk qua geluid prettig als de pomp op max 1000 L/h staat...

Begrijp er helemaal niets van... Ik heb op de VWZ AI de menu optie: "Conf. Geb. pomp verw." op 50 % staan. Lager kan niet. De doorstroming is dan 1200 L/h. Als ik deze op 100% zet is de doorstroming 1800 L/h. Op Auto is de doorstroming 1200 L/h.

In de handleiding van de Arotherm staat bij de 75/6; Volumestroom verwarming: 540 L/h <>1205 L/h... Dat is heel wat anders dan de getallen die ik zie...

Iemand enig idee hoe ik het debiet van de WP nog wat verder omlaag krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
MaartenP68 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:55:
Heeft iemand een idee hoe ik de circulatiepomp van een 75/6 onder de 1200 L/h kan krijgen? Ik heb namelijk behoorlijk veel last van menging in m'n buffervat en zou de pomp graag tussen de 900 en 1000 L/h krijgen. Aan de afgifte zijde is het namelijk qua geluid prettig als de pomp op max 1000 L/h staat...

Begrijp er helemaal niets van... Ik heb op de VWZ AI de menu optie: "Conf. Geb. pomp verw." op 50 % staan. Lager kan niet. De doorstroming is dan 1200 L/h. Als ik deze op 100% zet is de doorstroming 1800 L/h. Op Auto is de doorstroming 1200 L/h.

In de handleiding van de Arotherm staat bij de 75/6; Volumestroom verwarming: 540 L/h <>1205 L/h... Dat is heel wat anders dan de getallen die ik zie...

Indien je vloerverwarming hebt daar wat 'knijpen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
Infernoken schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:00:
Iemand een idee hoe ik een AroTHERM plus VWL 75/6 A 230V wat rustiger kan laten opstarten?

Nu gaat hij aan 2000/3000W direct proberen om zijn target temperatuur te halen, terwijl ik eigenlijk zou willen dat hij rustig naar die temperatuur gaat.

Ik heb geen vloerverwarming, maar Jaga convectoren met boosters, dus geringe systeeminhoud (systeem + 45l buffer)

Iemand een idee?
Precies wat @Franciesco zegt, de opstartpiek wordt veroorzaakt door het verschil in Ta en temperatuur van je CV water. Dus wat je moet doen is je CV water temperatuur niet laten zakken en dan zou je kunnen doen door je leidingen zo goed mogelijk te isoleren. Ook op plekken waar het verlies van je warmte in ruimtes gaat zitten die je aan het verwarmen bent.

[ Voor 49% gewijzigd door hood op 18-10-2023 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenP68
Kees_frl schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 12:36:
[...]

Indien je vloerverwarming hebt daar wat 'knijpen'?
Knijpen van de vloerverwarming gaat niet, de wp zit rechtstreeks op een buffervat, vloerverwarming en radiatoren zitten na het buffervat. Knijpen in de afgifte, dus na het buffervat, betekent nog meer mengen...
IK zou de WP rechtstreeks kunnen knijpen, maar ik vind het sowieso niet de chique'ste oplossing..

Ik blijf het gek vinden dat er in de handleiding staat dat de volumestroom zich tussen de 540 en 1200 zou bevinden terwijl ik tussen de 1200 en 1800 l/h zit.
Iemand nog een idee qua instelling...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Ik heb deze nu geïnstalleerd, MyValliant integratie voor Home Assistant: https://github.com/signalkraft/mypyllant-component
Behoorlijk uitgebreid en dat zonder al teveel gedoe. Loopt wel via de MyValliant API, dus alles zit wel in de lucht.

[ Voor 9% gewijzigd door Tranze op 18-10-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Vraagje, bij mij staat de WP op plat dak. De installateur heeft die verwarmingskabel door het afvoergaatje naar buiten toe getrokken.

Hoort dat zo? Heb er verder geen afvoer aan vast zitten, maar nu hangt dat kabeltje er zo vreemd uit.

Zie in de handleiding wel dat dit gedaan wordt bij afvoer in een pijp bij grindbedopstelling, maar dat heb ik dus niet. Nu hangt het er wat uit en ligt gedeeltelijk op de vloer.

[ Voor 27% gewijzigd door Kees_frl op 18-10-2023 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Kees_frl het mooiste is als het verwarmingslint 1 á 2 slagen in het rond onderin de afvoer van de WP ligt en de rest er vervolgens uitsteekt.
Op deze wijze is naar mijn mening de kans dat de afvoer dichtvriest het kleinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Franciesco schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:29:
@Kees_frl het mooiste is als het verwarmingslint 1 á 2 slagen in het rond onderin de afvoer van de WP ligt en de rest er vervolgens uitsteekt.
Op deze wijze is naar mijn mening de kans dat de afvoer dichtvriest het kleinst.
Kan ik dat vanaf buiten nog zien hoeveel er uit is getrokken en dus nog binnen zit of moet ik dan in de weer met verwijderen van de kappen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
Ik vrees het laatste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Dankjewel, zal de handleiding er bijpakken en zien welke ik dan zou moeten verwijderen of het een eerste stookseizoen aankijken hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Als ik onder een bepaalde hoek door de fan kijk vanaf de voorkant kan ik het verwarmingslint zien liggen. Maar ik heb een AWB-kloon dus van buiten misschien net anders qua rooster…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anthon3
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-09 13:25
Compuchip87 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:32:

Vandaag is onze nieuwe Arotherm 55/6 voor het eerst aangeweest voor CV. Na de hele dag een beetje gependeld te hebben zonder resultaat kwamen we erachter dat het installatiebedrijf vergeten was de verdeler van de vloerverwarming beneden (waar de thermostaat hangt) open te draaien, dus dat schoot niet zo op. Nadat we hem opengezet hadden begon de kamer langzaam op te warmen maar de retourleidingen voelen nog steeds koud aan en de flowmeters op de groepen geven niets aan. Is dat normaal bij deze Albrand pomploze verdeler?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tenslotte nog een klein vraagje: van de vier radiatoren op de bovenverdieping wordt er één maar half warm en blijft voor de andere helft ijskoud. Bij een CV-ketel zou ik die radiator ontluchten maar ik dacht dat dit met de automatische ontluchter die nu vlakbij de warmtepomp zit niet meer nodig zou zijn. Kan / moet ik dit alsnog gewoon bij de radiator doen?
als de flow meters helemaal omhoog staan, dan hebben ze maximale flow. Je kunt het testen door ze dicht te draaien, dan zullen ze namelijk zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschdave
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-09 15:05
Is het met systeemschema 8 ook mogelijk om het CV-circuit door een externe circuitpomp aan te sturen? Ik ben erachter gekomen dat deze niet wordt aangestuurd wanneer de CV in bedrijf is. Of geeft een dergelijke pomp geen extra weerstand in de flow van het systeem?

De externe circuitpomp van Grundfos zit nu aangesloten op MA2.

Systeem:
  • AroTHERM VWL 85/3
  • Unitower VIH QW 190/1 E
  • VRC700/6
  • 45 L ontkoppelingsbuffer

[ Voor 15% gewijzigd door boschdave op 18-10-2023 18:36 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Hmm WP eventjes laten draaien want gewoon benieuwd haha. :X :P

Hoor toch een beetje brom / resonerend geluid. Als het goed is zou er nog eens een Vaillant monteur komen om te kijken naar de foutcode bij de elektrische anode in de boiler dus zal morgen eens de installateur vragen om te vragen bij Vaillant of ze hier ook naar kunnen kijken.

Zeker omdat het apparaat nu nog op sloffen loopt, als het straks echt winter wordt wel zo stil mogelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 18-10-2023 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26

thido

Tilburg

anthon3 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:08:
[...]

als de flow meters helemaal omhoog staan, dan hebben ze maximale flow. Je kunt het testen door ze dicht te draaien, dan zullen ze namelijk zakken.
Bij die op de foto is dat in ieder geval niet zo, als ze daar boven staan heb je geen flow (zie ook de cijfertjes op de kijkglaasjes).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adbeze
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 07-09 21:29
ds23man schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:47:
[...]

Beetje wonderlijke opstelling. En bedoeld om tegelijkertijd te verwarmen en SWW te maken. Als je er een echte cascade van wil maken moet elke WP een VWZ hebben en zal een hoop leidingwerk aangepast moeten worden.
Dank voor je reactie. De MEH 97/6 heeft toch ook een besturingsmodule als de VWZ AI in zich. Dus dan heeft elke WP nu al een eigen besturing. Is het dan alleen een kwestie van leiding werk aanpassen om een echte cascade te krijgen? Want ik heb de juiste componenten in huis.

Voor mij blijft dan wel de vraag hoe ik aan een schematekening kom van de eindsituatie, want de installateur zal niet buiten een Vailiant schema willen werken schat ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VZH14TVALpBjEyxsqJjnXwZViKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6XtUw6F7OzMNskdvp8Vhqhb.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de aanvoer temperatuur van mijn pompgroep voor boven wat alleen radiatoren zijn, lijkt me niet echt de bedoeling dat die zo pendeld. Ik heb voor die groep geen temperatuur sensor boven hangen zou het daar aan kunnen liggen ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
MaartenP68 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 11:55:

Max Delta P kun je lager zetten. Probeer eens 200 Pa en kijk dan hoeveel flow er overblijft. Vervolgens tunen.

Misschien is er ook nog wel een andere mogelijkheid.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenP68
busscherski schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 20:50:
[...]

Max Delta P kun je lager zetten. Probeer eens 200 Pa en kijk dan hoeveel flow er overblijft. Vervolgens tunen.

Misschien is er ook nog wel een andere mogelijkheid.
Mmm, die staat helaas ook al op 200 mbar. Was ik nog vergeten te zeggen. Hij blijft dus minimaal 1200 L/h pompen...

De instellingen die ik heb en waarvan ik denk dat ze relevant zijn:
Installateursniveau > Toestel configuratie > Conf.Geb.pomp.verw. > 50% (lager kan niet)
Installateursniveau > Toestel configuratie > CV max delta P > 200 mbar (lager kan niet)

In Installateurniveau > Testmenu > Sensor/werking test kan ik de pomp wel op 30% zetten, dan zakt de output naar 800 L/h! Beter dus...
Helaas is dit alleen maar een test menu, dus deze instelling vergeet 'ie weer zodra ik het menu verlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
MaartenP68 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:22:
[...]

Mmm, die staat helaas ook al op 200 mbar. Was ik nog vergeten te zeggen. Hij blijft dus minimaal 1200 L/h pompen...

De instellingen die ik heb en waarvan ik denk dat ze relevant zijn:
Installateursniveau > Toestel configuratie > Conf.Geb.pomp.verw. > 50% (lager kan niet)
Installateursniveau > Toestel configuratie > CV max delta P > 200 mbar (lager kan niet)

In Installateurniveau > Testmenu > Sensor/werking test kan ik de pomp wel op 30% zetten, dan zakt de output naar 800 L/h! Beter dus...
Helaas is dit alleen maar een test menu, dus deze instelling vergeet 'ie weer zodra ik het menu verlaat.
Misschien kan die pomp niet langzamer worden ingesteld. Een inregelventiel er tussen zetten is ook wel weer een beetje een paardemiddel.

https://cvdeals.eu/produc...1-bu-8-30-l-min-protherm/

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
ik heb het zelfde probleem krijg het ook niet lager dan 1200l/h uur
ben benieuwd naar een oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
--

[ Voor 100% gewijzigd door gns1l op 18-10-2023 23:14 . Reden: was al vermeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kan het zijn dat je leidingweerstand zo minimaal is dat hij bij een restopvoerhoogte van 200 mbar, er nog steeds 1200 l/h kan worden verpompt?

Normaal is een pompkarakteristiek als volgt:
Lage opvoerhoogte = hoge flow.
Hoge opvoerhoogte = lage flow.
Daarin heb je een heel werkgebied waarin de pomp kan functioneren.
De meeste fabrikanten belichten deze pompkarakteristiek matig in hun handleiding.

Een lage opvoerhoogte is niks anders dan weinig tegendruk dus maximale volumestroom.

Overigens worden inregelkranen in grote installaties (zelfs met modulerende pompen) gewoon zorgvuldig toegepast.

Wat veel mensen vergeten is dat een pomp soms ook gewoon tegendruk nodig heeft om hydraulisch goed in balans te komen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
In mijn geval zou dat kunnen kloppen. Er zit 2 meter buis 28 tussen de wp en de vloerverwarming Dus nul weerstand. Ik zou de aanvoer kraan een stukje dicht kunnen zetten.
Of is dat een slechte idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenP68
DutchWing schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 00:47:
Kan het zijn dat je leidingweerstand zo minimaal is dat hij bij een restopvoerhoogte van 200 mbar, er nog steeds 1200 l/h kan worden verpompt?
Blijkbaar lukt dat, want dat is het resultaat van de instellingen: 50% pompsnelheid en 200 mbar "max delta P".

Neemt niet weg dat de handleiding heel specifiek is over een volumestroom tussen de 540 en 1200 L/h voor een Arotherm Plus 75/6. Bij mij is dit dus tussen 1200 L/h en 1800 L/h afhankelijk van de instelling 50% tot 100%. Dan zou mijn pomp ca 50% sneller kunnen draaien dan de specificatie aangeeft.

Mijn leidinglengte is 9 m a 32 mm (enkele reis). Van wp naar buffer. En misschien is inderdaad de conclusie dat ik de pomp wat moet knijpen met een inregelventiel.

Trouwens, volgens mij heeft de instelling "CV max delta P" te maken met een automatische bypass in de WP. Zie ook het filmpje over het instellen van de VWZ AI: YouTube: HYBRIDE PARALLEL BUFFER Warmtepomp installatie in bedrijf | Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
adbeze schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 19:45:
[...]

Dank voor je reactie. De MEH 97/6 heeft toch ook een besturingsmodule als de VWZ AI in zich. Dus dan heeft elke WP nu al een eigen besturing. Is het dan alleen een kwestie van leiding werk aanpassen om een echte cascade te krijgen? Want ik heb de juiste componenten in huis.

Voor mij blijft dan wel de vraag hoe ik aan een schematekening kom van de eindsituatie, want de installateur zal niet buiten een Vailiant schema willen werken schat ik in.
Klopt, je hebt inderdaad 2 VWZen. Ben even in de installatiebundel gedoken, maar daar staat geen enkele WP cascade opstelling in, die van jouw ook niet. Jouw schema is door Vaillant apart gemaakt. Maar ik zou het lekker laten zitten zo, gezien de minimaal te halen draaiuren ben je al 20 jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
Ik heb via de MyValliant app de temperatuur al een tijd op 16 graden verwarmen staan. Maar zoals je kan zien begint het ondertussen een finse sauna te lijken. Welke instelling zal ik op de 720 moeten aanpassen om hem eerder af te laten slaan?

Wp is ondertussen vanzelfsprekend ook aan het pendelen geslagen, want zijn warmte kan hij niet kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0J-wfiKs2-VJfNxrr0-fHrIBuXs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mEZx0O8db4SN26wAk5haVnJ9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Tranze op 19-10-2023 14:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Tranze staat de kamerbijschakeling wel op Uitgebreid? Wat is de stooklijn?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Kees_frl het is normaal dat het lint iets van 30cm uitsteekt. Het helpt het condenswater weglopen, lekker laten zitten zo.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
@Proton_ die stond op actief ipv uitgebreid. Stooklijn was door de installateur op 0.8 gezet.
Pagina: 1 ... 95 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic