WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Ik begrijp het niet, zou je beetje willen uitleggen? SorryBroodro0ster schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:00:
De stooklijn verschuift wel in de meeste gevallen als je meer dan 20C RT vraagt. Denk dat de aanvoer makkelijk 10-15C stijgt op 23C.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
@ds23man heb je al een warmtemeter of heb je besloten de interne meting te vertrouwen?
Hoe matcht het elektriciteitsverbruik met het historisch gasverbruik?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Aangenomen dat jouw 75/6 niet anders is dan de mijne ligt het minimum elektrisch vermogen toch wel wat lager: ca 475Watt gemeten met een MID gekeurde kWh meter. Dat is inclusief besturingsmodule en thermostaat.ds23man schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:44:
De 75 draait op een 5 graden hogere TA. En de sensoren zijn ook niet super nauwkeurig. Dus daar kan ook weer een afwijking door ontstaan. Ik zie qua stroomverbruik op de laagste modulatie dat de 75 700 Watt verbruikt en en de 55 500 Watt.
:strip_exif()/f/image/d4XYttAhL8DmuZXKDtwJWa7L.jpg?f=fotoalbum_large)
(Screenshot van afgelopen april omdat de WP sinds mei nog niet aan geweest is)
Ik had van de week een minimum gevraagd vermogen van rond de 400W met de 55/6…. Bijzonder. Gemeten met kWh-meter.ds23man schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:57:
Dat is raar omdat Vaillant zelf opgeeft dat de 55 op minimum vermogen 510 Watt trekt en de 65/75 760 Watt. Dat komt overheen met wat ik hier zie. Kan geen plaatje laten zien want het was te warm vannacht.
Heel goed mogelijk inderdaad.Proton_ schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:04:
Ik denk dat de specs gegeven zijn bij Ta 35, en dat is nu nog niet nodig.
Het screenshot die ik geplaatst had was hoogstwaarschijnlijk met een Ta van 25 graden. Het was die dag (5 april) namelijk 11 graden rond die tijd in de middag en dus zal hij op de minimaal ingestelde Ta gedraaid hebben.
Bij mij idem. Het is hier nog een kleine 20 graden binnen en dat vind ik warm genoeg (thermostaat staat in de winter meestal op 19 graden). Erg koud lijkt het vannacht niet te worden: 13 graden zegt men.Gramser schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:10:
Het zou mij verbazen als m’n warmtepomp aanslaat vannacht.
Gebaseerd op de weersverwachting zou het me niet verbazen als rond het volgende weekend de WP aan gaat. Tegen die tijd voor de leuk eens kijken wat het “bespaarde” stroomverbruik is t.o.v. vorig jaar
De 55 afgelopen nacht:
/f/image/Xhwl71xwJKbTvBDbufMB8YnP.png?f=fotoalbum_large)
Even voor 22.00 zie je het basis verbruik op deze fase voordat de pomp aan de slag gaat: 35 Watt. Na het opstarten stabiliseert het verbruik rond de 400 Watt. Dus 365 Watt verbruik waarvan een 30 Watt de circulatiepomp is.
Ik zou graag willen weten waar op de MEH ik de boilervoeler moet aansluiten?
Ik denk dat het op het schema DHW is. Ik heb een verlengkabel en ik zie het in het schema staan, maar kan geen stekker of aansluitpunt vinden.
Alvast bedankt
[ Voor 41% gewijzigd door Kevaani op 08-10-2023 13:37 ]
Nu zie ik echter dat de Wp om de 30 a 40 minuten stroom verbruikt bovenop standby. Lijkt er op dat de Wp mogelijk even de pomp laat lopen.
Iemand idee of dit het is of iets anders en waarom?
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Zou kunnen zijn dat de WP in een vorm van noodloop gaat omdat er geen informatie van de VRC komt wat betreft de buitentemperatuur. Better safe than sorry.Kees_frl schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:02:
Vraagje, het is me gelukt de thermostaat te verwijderen
Nu zie ik echter dat de Wp om de 30 a 40 minuten stroom verbruikt bovenop standby. Lijkt er op dat de Wp mogelijk even de pomp laat lopen.
Iemand idee of dit het is of iets anders en waarom?
Ik kijk in de installatiehandleiding en systeemassistent van de VWZ MEH 97/6
Ik heb systeemschema 8 met:
75/6
300 mr
Meh 97/6
720f sensocomfort
921 sensonet
Edit: opgelost. Stekker was al buiten de printplaat in de kast gewerkt😫🙈.
[ Voor 39% gewijzigd door Kevaani op 08-10-2023 15:18 ]
Dat zou kunnen, maar binnendeel Wp kriigt van buitendeel ook nog temperatuur gok ik.ds23man schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:16:
[...]
Zou kunnen zijn dat de WP in een vorm van noodloop gaat omdat er geen informatie van de VRC komt wat betreft de buitentemperatuur. Better safe than sorry.
Op zich nog wel tot volgend weekend nodig die thermostaat er nog even af blijft. Hopelijk kan dat zonder issues.
App is niet echt geweldig.Tranze schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:07:
De SensoApp blijft bij mij hangen op Gateway update. Heb hem gisteren aangesloten, maar dit scherm ziet er nu dus al meer dan 24 uur zo uit. Kan ik hem gewoon resetten? Of is er dan kans dat ik de boel brick? 😅
[Afbeelding]
App afsluiten en opnieuw opstarten werkt bij mij goed.
Komt helaas al te vaak voor naar mijn idee.

De gateway van de stroom afhalen helpt hier ook soms.Tranze schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:27:
Zal support even mailen. App afsluiten en killen maakt geen verschil helaas.
5 minuten later weer stroom er op uiteraard
Succes.
[ Voor 8% gewijzigd door Hemaworstje op 08-10-2023 20:54 ]
Dit probleem hadden wij ook bij de initiële installatie, paar keer de stroom eraf en na een paar dagen ging het zaakje lopen. Inmiddels en nieuwe VR921 aangezien we de update hadden gedraaid en vervolgens Ambisense niet meer werkte, daar is nog geen support voor in de nieuwe myValliant app. De nieuwe VR921 was wel binnen een uur online.Tranze schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 16:07:
De SensoApp blijft bij mij hangen op Gateway update. Heb hem gisteren aangesloten, maar dit scherm ziet er nu dus al meer dan 24 uur zo uit. Kan ik hem gewoon resetten? Of is er dan kans dat ik de boel brick? 😅
[Afbeelding]
Geen idee waar het precies aan ligt, maar het probleem ligt volgens onze installateur aan de zijde van Valliant en niet aan de gebruikerskant.
Over dit onderwerp: Kwam deze video tegen van een installateur die van mening is dat de oude bevestiging beter was:busscherski schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 21:00:
[...]
Inderdaad, tegenwoordig zit de bovenkant van dat kapje met 2 schroeven vast. Bij alle /5 en /6 modellen tenminste.
YouTube: Do We Need Buffers On Heat Pumps? (@2:48)
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Die gast is echt heel goed, zijn kanaal is een mooie visuele aanvulling op dit forum. Super goeie uitleg over de (on)zin van buffers overigens.Speedfight schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 15:46:
[...]
Over dit onderwerp: Kwam deze video tegen van een installateur die van mening is dat de oude bevestiging beter was:![]()
YouTube: Do We Need Buffers On Heat Pumps? (@2:48)
Check ook eens het filmpje waar hij uitlegt hoe je een flexibele koppeling kan inkorten op de juiste lengte. Die had ik helaas te laat bekeken waardoor ik 2x 75cm over heb.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Reactie van Vaillant:Hemaworstje schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 20:53:
[...]
De gateway van de stroom afhalen helpt hier ook soms.
5 minuten later weer stroom er op uiteraard
Succes.
Uiteindelijk bleef de status onveranderd.... totdat ik de app uitlogte en opnieuw inlogde!Vervelend dat de sensoAPP niet direct doet wat u verwacht had. In de sensoAPP staat aangegeven dat het ophalen van de gegevens ongeveer een half uur zou mogen duren. Onze ervaring is echter dat dit veel langer kan duren. Mochten de gegevens nu nog niet zijn geladen dan adviseren wij u de VR921 te resetten door de stekker 10 seconden uit het stopcontact te halen. Na deze 10 seconden doet u de stekker weer in het stopcontact. Hierna sluit u de sensoAPP af en start u uw telefoon of tablet opnieuw op. Als uw telefoon of tablet opnieuw is opgestart opent u de sensoAPP weer en zouden de gegevens sneller geladen moeten worden.
Kreeg vlak daarna een mailtje over update naar de nieuwe Myvaillant app.
Ik ben nieuw hier en loop tegen iets aan waar ik nog niets over kan vinden, vandaar dus mijn eerste bericht.
Ik heb mijn warmtepomp nu een week draaiende. Het betreft een arotherm plus 75/6 i.c.m. hydraulische unit meh 97/6, sensocomfort en de unistor 300l. Gisteren kwam ik terug van werk en heb toen wat instellingen vergeleken op de sensocomfort t.o.v. die bij mijn ouders. Zij hadden de instelling bijverwarming op verw + ww staan. Ik heb toen vervolgens deze thuis ook maar weer zo gezet. Het bivalentiepunt staat beide bij mij op -10. Nu kreeg ik even later een foutmelding op de sensocomfort en stond de storing f.1100 in beeld op de hydraulische unit. Dit betreft de temperatuurbeveiliging van de bijverwarming.
Heeft iemand enig idee hoe dit heeft kunnen ontstaan? De bijverwarming zou nog niet bij mogen springen, ondanks de wijziging in de instelling, naar mijn weten. Ik krijg de storing nu ook niet meer weg helaas.
Gewoon cv bedrijf werkt wel nog d.m.v. de compressor.
Alle hulp is welkom
Alvast bedankt.
Groeten,
Nick Heller
Waarom zie ik de lage waarden op de grafieken voor CurrentConsumedPower en CurrentYieldPower? Moet ik dan vermenigvuldigen met 3 ivm krachtstroom? De duur van deze puls klopt er geen bal van. want het is 45 minuten terwijl ik 1.5 uur zoul verwachten.
:strip_exif()/f/image/D8tUEUzM7M5gQxPiEp4os96H.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M7eDWf69aMVtOAYv0ORfcg4l.jpg?f=user_large)
[ Voor 38% gewijzigd door Eriko op 10-10-2023 10:32 ]
4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008
De voor de hand liggende reden: Na drie kwartier is er overgeschakeld op het elektrisch hulpelement.Eriko schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:28:
Warmtepomp VWL125/6 was actief om legionella bacterien te bestrijden. Het heeft 1.5 uur geduurd voordat de temperatuur op 75 graden is bereikt in de 300 liter boiler. De aanvang temperatuur was 50 graden. De verbruik is 8 kWh na uitlezing van de Shelly energie meter omdat de verbruik variables van de WVL niet betrouwbaar zijn. Zie de linkerkant in de grafieken. Is dat normaal dat de stroomverbruik zo hoog is?
Waarom zie ik de lage waarden op de grafieken voor CurrentConsumedPower en CurrentYieldPower? Moet ik dan vermenigvuldigen met 3 ivm krachtstroom? De duur van deze puls klopt er geen bal van. want het is 45 minuten terwijl ik 1.5 uur zoul verwachten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder heb ik van SWW met geen verstand, dus of dat beter te krijgen is weet ik niet.
:strip_exif()/f/image/P6TEF3g07ysryDam8Rrl62rZ.jpg?f=fotoalbum_large)
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Dat zou niet de eerste keer zijn, heb Nefit CV ketels gezien die vol met water stonden.Gramser schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:13:
Ik denk niet dat @ds23man dat bedoelt. Is de ontluchter niet stuk waardoor er daar water wordt geloosd?
Kon je die niet afsluiten?ds23man schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:43:
Zit een automatische ontluchter in, denk dat daar je probleem zit.
Meen dat ik dat hier ergens heb gelezen.
Is afhankelijk van de grootte van de lekkage.Cyrus The Virus schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 19:42:
hmm maar als die stuk zou zijn zou de druk dan niet volledig wegvallen ?
Maar er staat nergens bij wat de plus en min is van de sensocomfort
Hoe moet je hem aansluiten op de bus ?
+ en - maakt niet uit! Dus lekker makkelijk.frans3 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:54:
Ik ga morgen de sensocomfort aansluiten.
Maar er staat nergens bij wat de plus en min is van de sensocomfort
Hoe moet je hem aansluiten op de bus ?
Op de wp en de vwz ai is dat wel van belang.
Nu was ik met de gateway bezig en met die “20 minuten” wachttijd.
Zat ik naar mn boiler te kijken en zag dat de temperatuur toch wel snel terug liep. Op een gegeven moment stond er zelfs 19graden oo t display.
Dit klopt echter niet, want ik heb nog heerlijk heet kunnen douchen net🧐.
Waar kan ik kijken wat er niet goed zit? Na de lading geeft hij wel keurig 55/56 graden aan.
Alvast bedankt
Edit: het lijkt alsof de boiler de buitentemperatuur weergeeft: 17 graden
[ Voor 7% gewijzigd door Kevaani op 10-10-2023 22:52 ]
Heb hetzelde probleem gehad bij mijn nieuwe 125/6. Het overdrukventiel ging vanwege overdruk in het systeem open en sloot vervolgens niet meer goed. En bleef water lekken. De installateur heeft er een nieuw overdrukventiel ingezet dat pas bij een wat hogere druk open gaat. Probleem opgelost.Cyrus The Virus schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 18:37:
Ik heb al aantal keer gehad dat de druk te laag was en dat ik storing kreeg nu heb ik alles gechecked en 2 kleine lekkages gevonden bij koppelingen deze dus aangedraaid en is het weg. Maar zag dat de druk nog steeds langzaam afneemt. Nu had ik er net 2 bar op gezet maar die zakte heel snel in maar kon binnen niks zien. Dus ik buiten kijken zag ik dat uit condensafvoer veel water kwam. Kan het zijn dat er een overdruk ventiel in de arotherm plus zit ? Kon zo in handleiding niks vinden.
[Afbeelding]
Bij hoeveel druk gaat zoiets open?Arkor schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:32:
[...]
Heb hetzelde probleem gehad bij mijn nieuwe 125/6. Het overdrukventiel ging vanwege overdruk in het systeem open en sloot vervolgens niet meer goed. En bleef water lekken. De installateur heeft er een nieuw overdrukventiel ingezet dat pas bij een wat hogere druk open gaat. Probleem opgelost.
De installateur gaf aan dat het bij 2.5 bar open gaat. Nu zit er een overdrukventiel in dat bij 3bar opengaat
Waar zie je dat minimum gerapporteerd door Vaillant? Benieuwd naar wat ze zeggen over de 75/5.ds23man schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 13:57:
Dat is raar omdat Vaillant zelf opgeeft dat de 55 op minimum vermogen 510 Watt trekt en de 65/75 760 Watt. Dat komt overheen met wat ik hier zie. Kan geen plaatje laten zien want het was te warm vannacht.
Heeft iemand daar ervaring mee. Werkt dit goed ?
Hoor graag wat gebruikers ervaringen 😀
[ Voor 11% gewijzigd door frans3 op 12-10-2023 12:43 ]
Eenvoudig aan te sluiten en te bedienen.
Hij geeft batterijniveau aan en op de buitensensor zit een zonnecel. Alleen extra ontvanger zit bij mij bij de MEH 97/6, gewoon via ebus aangesloten.
Ontvangst is prima, ontvanger op de 2de verdieping, buitesensor op de eerste en sensocomfort op begane grond.
Allebei de verdiepingen betonnen kanaalplaten en ontvangt is prima.
Waar een wil is, is een weg.frans3 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:42:
Ben het met je eens …. Maar Kan niet heel eenvoudig een draad trekken naar die ruimte. Vandaar
Hoor graag wat gebruikers ervaringen 😀
Hier ook de draadloze variant. Bewust voor gekozen omdat de vorige thermostaat aan een muur hing waar de laagstaande zon de boel ontregelde. Met de draadloze kun je een beetje spelen met de beste plek in de woonkamer. Werkt naar behoren. Nu een jaar in gebruik en nog geen problemen mee gehad.frans3 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:56:
Hallo. Ik gisteren mijn wp geïnstalleerd en overweeg de sensocomfort om te ruilen voor de draadloze f versie
Ook is het wel handig om gewoon relaxt op de bank te kunnen zitten als je een instelling wilt veranderen
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Menu → Instellingen→ Installateurniveau → Installatieconfiguratie → Circuit 1 → Soort circuit → Vaste waarde
In "Circuit 1" zitten ook de menuopties om de daadwerkelijke Ta in te stellen. Als het goed is zijn dat "Aanvoertemp. wens" en "Gew.aanvoertemp.nacht".
ik zit met zelfde dilemma voor de VR92 boven geen mogelijk voor draad te trekken dus wou zelf wat maken met bestaande sensoren voor die aan HA zijn gekoppeld en dan is het aan/uit regeling voor boven.frans3 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:56:
Hallo. Ik gisteren mijn wp geïnstalleerd en overweeg de sensocomfort om te ruilen voor de draadloze f versie
Top, dat ga ik proberen. Neem aan dat de pomp dan ingestelde aanvoertemp blijft leveren zo lang er vraag is vanuit de thermostaat?Franciesco schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:21:
@Tweeke Aangenomen dat je een VRC720 oid hebt, ga naar:
Menu → Instellingen→ Installateurniveau → Installatieconfiguratie → Circuit 1 → Soort circuit → Vaste waarde
In "Circuit 1" zitten ook de menuopties om de daadwerkelijke Ta in te stellen. Als het goed is zijn dat "Aanvoertemp. wens" en "Gew.aanvoertemp.nacht".
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Da’s allemaal niet van belang als je ruimtecompensatie op inactief (=WAR) hebt staan. Op “uitgebreid” heb je een punt.Middenberm schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:08:
[...]
Hier ook de draadloze variant. Bewust voor gekozen omdat de vorige thermostaat aan een muur hing waar de laagstaande zon de boel ontregelde. Met de draadloze kun je een beetje spelen met de beste plek in de woonkamer. Werkt naar behoren. Nu een jaar in gebruik en nog geen problemen mee gehad.
Ook is het wel handig om gewoon relaxt op de bank te kunnen zitten als je een instelling wilt veranderen
Hoi,Speedfight schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:38:
[...]
Even een update: Zodra ik de warmtepomp een keer handmatig op koelen heb gezet, kan ik ook het koelen bedienen met de app. Het uitlezen van de statistieken (energieverbruik en opbrengst) lijkt minder accuraat dan via ebusd. Er lijkt soms een meting te missen of niet volledig te zijn waardoor ook de COP berekening de mist in gaat.
Dan nog een leuke... volgens de Belgische site zijn warmtepompen supported met Vaillant Connect en volgens de Nederlandse expliciet niet.
https://www.vaillant.nl/c...llant-connect-106304.html
https://www.vaillant.be/c...ingen/slimme-thermostaat/
Binnenkort zal ook mijn woning met een Vaillant Arotherm VWL 55/6 warmtepomp worden verwarmd en gekoeld. Aangezien ik de installatie graag (beperkt) via de myvaillant app zou willen opvolgen, kwam ik via google in dit topic uit.
Ik was er reeds achter gekomen dat ik hiervoor een internetmodule type 'myvallaint connect 940f' dien te installeren (de sensoNET VR 921 lijkt me verouderd?). Wat zijn jouw ervaringen hiermee, los van de foutjes die je hierboven aanhaalt? Ik zie nl. in de app store dat de reviews over de volledige lijn erg matig zijn..
Verder vind ik ook geen duidelijk info naar hoe de gateway dient te worden geïnstalleerd. Moet de gateway via een stopcontact worden gevoed en alsnog aangesloten op de binnenunit van de warmtepomp met een buskabel (handleiding zaait hier toch wat verwarring m.i.

Bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door LOCONUTS op 12-10-2023 21:01 ]
Je kan de app in demo modus gebruiken dan krijg je een idee van wat het kan.LOCONUTS schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:32:toon volledige bericht
[...]
Hoi,
Binnenkort zal ook mijn woning met een Vaillant Arotherm VWL 55/6 warmtepomp worden verwarmd en gekoeld. Aangezien ik de installatie graag (beperkt) via de myvaillant app zou willen opvolgen, kwam ik via google in dit topic uit.
Ik was er reeds achter gekomen dat ik hiervoor een internetmodule type 'myvallaint connect 940f' dien te installeren (de sensoNET VR 921 lijkt me verouderd?). Wat zijn jouw ervaringen hiermee, los van de foutjes die je hierboven aanhaalt? Ik zie nl. in de app store dat de reviews over de volledige lijn erg matig zijn..
Verder vind ik ook geen duidelijk info naar hoe de gateway dient te worden geïnstalleerd. Moet de gateway via een stopcontact worden gevoed en alsnog aangesloten op de binnenunit van de warmtepomp met een buskabel (handleiding zaait hier toch wat verwarring m.i.)?
Bedankt!
Aansluiten is inderdaad kwestie van op de bus kabel aansluiten, adapter in het stopcontact voor stroom en via de app de stappen volgen om met wifi te verbinden.
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
We draaien inderdaad op "uitgebreid" dus vandaar.Gramser schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:20:
[...]
Da’s allemaal niet van belang als je ruimtecompensatie op inactief (=WAR) hebt staan. Op “uitgebreid” heb je een punt.
Hebben hier de VR921 hangen. Wist niet dat er een nieuwe uitgekomen is. Kan de verschillen niet direct ontdekken.LOCONUTS schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:32:toon volledige bericht
[...]
Hoi,
Verder vind ik ook geen duidelijk info naar hoe de gateway dient te worden geïnstalleerd. Moet de gateway via een stopcontact worden gevoed en alsnog aangesloten op de binnenunit van de warmtepomp met een buskabel (handleiding zaait hier toch wat verwarring m.i.)?
Bedankt!
Qua app lijkt Vaillant de afgelopen maanden enkele updates uitgebracht te hebben die e.e.a. veel werkbaarder maken. Met de oude app "sensoAPP" viel niet te werken. De eerste versies van de "myVAILLANT" waren ook dramatisch, maar nu werkt hij hier prima naar behoren.
Of hij volledig betrouwbaar is qua weergave energieverbruik/opbrengst weet ik niet maar geeft wel een heel goede indruk.
Met éénn run kun je niet opmaken of er sprake is van pendelen. Dan moet je meerdere runs achter elkaar kunnen vergelijken.
Dit lijkt er overigens niet op, met een run van een uur.
[ Voor 35% gewijzigd door Gramser op 13-10-2023 07:30 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/kZ1lnqLrxsc1R6rYUx1DJxsO.png?f=user_large)
Dit is mijn 55/6 afhelopen nacht, kan zijn warmte niet kwijt omdat ik 30m2 VV heb uitgezet.
Waarom staat de WP dan eigenlijk aan?ds23man schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 08:04:
Dit is serieus pendelen:
[Afbeelding]
Dit is mijn 55/6 afhelopen nacht, kan zijn warmte niet kwijt omdat ik 30m2 VV heb uitgezet.
Op pagina 126 van de handleiding zie ik een tabel gelabeld "Technische gegevens — vermogen, CV-bedrijf". Ik heb het nu al 2 keer doorgenomen, maar ik zie daar nergens een minimum vermogen. Het laagste getal dat ik zie is "Opgenomen vermogen, effectief, A7/W35: 1,26 kW" (voor de 75/5 dus). De tabel op de volgende pagina voor "koelbedrijf" (i.p.v. CV-bedrijf) geeft als minimum 1,76 kW aan bij A35/W18. Maar uit ervaring weet ik dat het in de praktijk eerder zo'n ~500 W is bij koeling (eerder A30/W16 dan).
I guess dat ze geen absolute minima rapporteren, enkel de ijkpunten van een of andere certificatieprocedure?
Dit!ds23man schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:07:
Ik heb gewoon bedraad. Ben ernstig allergisch voor draadloos bij toepassingen die essentieel voor je huishouden zijn.
Zie hier mijn ervaring met een plots overleden buitenvoeler: Wim Leers in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Is ondertussen vervangen onder garantie (WP staat er nog geen halfjaar!). Maar geeft wel niet al te veel vertrouwen 😬
Overigens, de draadloze buitenvoeler kunnen ze nog niet apart als onderdeel bestellen (althans niet in België). De technieker heeft me dan maar zijn test unit gegeven.
Hier was een draad geen optie, helaas: de enige noord-gevel is onbereikbaar (appartement in een stad). Hij hangt nu in een olijfboom
Welk niveau ontvangst heb je? Het zou >=4 moeten zijn. Hier is dat soms minder.Kevaani schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:47:
Heb om diezelfde reden een F besteld.
[…]
Ontvangst is prima, ontvanger op de 2de verdieping, buitesensor op de eerste en sensocomfort op begane grond.
Allebei de verdiepingen betonnen kanaalplaten en ontvangt is prima.
Bij mij hangt de ontvanger ín de Unitower. De Vaillant-technieker zei dat dit prima was, maar dat dit natuurlijk niet bevorderlijk is voor ontvangst. Het zou mogelijk beter zijn om dit in de toekomst er uit te halen en tegen de muur te monteren.
Jij hebt het over de thermostaat, eerder ging het over de buitenvoeler dacht ik?Middenberm schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:08:
[...]
Hier ook de draadloze variant. Bewust voor gekozen omdat de vorige thermostaat aan een muur hing waar de laagstaande zon de boel ontregelde. Met de draadloze kun je een beetje spelen met de beste plek in de woonkamer. Werkt naar behoren. Nu een jaar in gebruik en nog geen problemen mee gehad.
Maar … dat is ook een goede reden inderdaad! Hier precies hetzelfde probleem: het appartement dat ik gekocht heb had de thermostaat pal in de zon hangen. In de winter wil je natuurlijk alle solar gain (en hier veel dakramen, dus dat scheelt veel). Het gevolg liet zich raden: de thermostaat dacht dat het lekker warm was… maar dat was enkel dáár het geval 🙈
(Sommige installateurs zijn echt amateurs 😞)
FYI: de oudere VR921 kan méér dan de nieuwere 940. EEBus-ondersteuning. Dat is wel enkel relevant als je zonnepanelen of elektrische laadpaal hebt die dit ook ondersteunen. Hier zorgt dat ervoor dat wanneer er een overschot aan zonne energie is, dat automatisch het warmwatervat (gratis!) extra opgewarmd wordt.LOCONUTS schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 20:32:
[...]
Ik was er reeds achter gekomen dat ik hiervoor een internetmodule type 'myvallaint connect 940f' dien te installeren (de sensoNET VR 921 lijkt me verouderd?).
Wat is er veranderd/verbeterd?Middenberm schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 05:28:
De eerste versies van de "myVAILLANT" waren ook dramatisch, maar nu werkt hij hier prima naar behoren.
(Hier nog de oude Senso app, maar ik ben wel benieuwd waar ik me aan mag verwachten.)
Maar waarom dan wel die vvw uit? Of is dat slechts een deel en wordt het anders te warm?ds23man schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:09:
Omdat het anders toch afkoelt.
Dat is een deel. Vannacht was met 45m2 terwijl ik daarvoor op 75m2 draaide. Net even 15m2 extra open gezet. En de wens een half graadje hoger gezet, 19,5 graad werd wat fris.Gramser schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:43:
[...]
Maar waarom dan wel die vvw uit? Of is dat slechts een deel en wordt het anders te warm?
[ Voor 9% gewijzigd door ds23man op 13-10-2023 09:48 ]
Nee er heeft geen defrost plaats gevonden (nog veel te warm weer voor). Die tweede beginnende piek is waarschijnlijk starten van SWW verwarming denk ik.Gramser schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:26:
Vindt er na die run een defrost plaats? Of houdt hij er gewoon mee op omdat de ruimte temperatuur bereikt is? Zo nee, na hoeveel tijd gaat de warmtepomp weer aan de bak?
Met éénn run kun je niet opmaken of er sprake is van pendelen. Dan moet je meerdere runs achter elkaar kunnen vergelijken.
Dit lijkt er overigens niet op, met een run van een uur.
Ik heb nog geen duidelijke andere runs in beeld. De temperaturen zijn nog zo zacht dat er hooguit één run in een nacht zit.
De sensoAPP werkte bijzonder traag en gaf zeer vaak geen verbinding (bij ons tenminste). De eerste builds van de Myvaillant app het zelfde probleem, maar met de recentere builds veel stabieler en werkt prettig. Al zou zo'n app nog zoveel meer potentie kunnen hebben.Wim Leers schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:26:
[...]
Wat is er veranderd/verbeterd?
(Hier nog de oude Senso app, maar ik ben wel benieuwd waar ik me aan mag verwachten.)
Baggerzooi.
Is een (S)COP van 3.0 trouwens goed voor SSW of niet?
Hier zit ik ook ongeveer op met de 55/6 en unitower, ingesteld op 48 graden.
Zelfinstallatie vwl 55/6 | unitower 190/6 | 12x 395wp iq7+ | e308 SW
Nu lekker opstookprotocol voor de vloerverwarming.gaat hier beneden goed warm worden komende week gok ik.
Alleen: hij lijkt om de een of andere reden steeds de electrische bijverwarming te pakken, terwijl de wp uit zn neus vreet. Iemand enig idee waarom dat zou kunnen?
-'sin
Dat is hoe Vaillant het opstookprotocol heeft geprogrammeerd. Even zoeken in topic, ik heb eerder contact met ze gehad en volgens Vaillant doen ze dat om zo nauwkeurig mogelijk de temperatuur te regelen.Somethingsin schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:39:
Zo, onze 75/6 is ook binnen. Precies op tijd, aan de weersverwachting te zien. Oude verwarmingsinstallatie was al een tijdje buiten gebruik.
Nu lekker opstookprotocol voor de vloerverwarming.gaat hier beneden goed warm worden komende week gok ik.
Alleen: hij lijkt om de een of andere reden steeds de electrische bijverwarming te pakken, terwijl de wp uit zn neus vreet. Iemand enig idee waarom dat zou kunnen?
Het is hier nu met aanvoer 27 al goed warm. Ben benieuwd hoe dat gaat richting de 40...
-'sin
Waarom een opstookprotocol bij een bestaande installatie?Somethingsin schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 11:39:
Zo, onze 75/6 is ook binnen. Precies op tijd, aan de weersverwachting te zien. Oude verwarmingsinstallatie was al een tijdje buiten gebruik.
(daarnaast, volgens het briefje dat ik erbij kreeg is het ook verstandig het nogmaals te doen als een installatie een tijd uit is geweest, is dat overdreven?)
[ Voor 43% gewijzigd door Somethingsin op 14-10-2023 11:53 ]
-'sin
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic