WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
1. We vonden het beide een leuke uitdaging zo voor een eerste keer, net je eerste technic lego doos toen je 8 was
2. Ik heb mijn vv verdeler moeten vervangen en heb er nu 1 zonder pomp. Boven verdieping staan alle radiatoren dicht op die van de badkamer na. Dus heb boven een pomp moeten plaatsen die wordt aangestuurd door de unitower.
3. Tja leek ons stabieler door gewoon bigfoots van een meter te nemen. Veel duurder waren ze niet.
Wel lijkt het raam binnen het beschermingsbereik van 1 meter rondom de WP te vallen. Of is dat vertekening?
Alvast dank.
Reden:
Die VR70 deed maar twee dingen (ik heb een heel simpele all electric setup met 1 afgiftecircuit en warmtapwater):
1. Buffervat temperatuur meter. Dat kan de Unitower ook.
2. Afgiftecircuit circulatiepomp schakelen. Probleem hiermee is dat de VR70 zodra het systeem overschakelt naar warmtapwater verwarmen direct de circulatiepomp. Terwijl ik dan nog een buffer van 150L warm water heb. In de winter bleek dit een merkbaar effect te hebben. Om die reden had ik de circulatiepomp zelf al van de VR70 gehaald en er een simpele pompschakelaar met tempvoeler bijgezet.
De VR920 had voor mij als doel de installatie op afstand bestuurbaar maken. Dat blijkt een utopie. Niet alleen door het hoge "Dokter Bibber" gehalte van de App (SensoApp, sinds kort myVaillant), maar meer nog door het (in mijn setup met een vaste waarde circuit) vrijwel NIKS kunnen instellen (nou voorruit: warmwater boost en afwezigheid).
Ik had al snel besloten zelf een ebus uitlezing/besturing te realiseren, inmiddels werkt dat.
Waarom deze lange inleiding: Mijn circulatiepomp van het afgifte circuit wordt nu dus old school aangestuurd door een pompschakelaar. Dat werkt, maar is niet te monitoren.
I heb al gelezen dat er mensen zijn die de pomp aansturen mbv een Shelly of Sonoff (vaak met Tasmota) met temp-sensor. Dat is iig te monitoren en ook nog eens te sturen.
Nu vroeg ik me af of die circulatiepomp niet zowiezo gewoon op de VWZIO aangesloten kan worden. Ik zie in mijn VR720 nl nog steeds een "pompstatus". Op de ebus zie ik dat ook:
1
2
3
4
5
6
7
8
| "Hc1PumpStatus": { "name": "Hc1PumpStatus", "passive": false, "write": false, "lastup": 1695477758, "zz": 21, "fields": { "onoff": {"value": "on"} |
En in de installatiehandleiding van de uniTower vind ik op pag 33:
:fill(white):strip_exif()/f/image/FfzCBoE2ag2WM1PejmCsbq02.png?f=user_large)
Allereerst begrijp ik niet dat mijn installateur me dit niet noemde toen hij mijn pompschakelaar oplossing zag.
En ik begrijp die beschrijving niet helemaal.
De pomp (220v snoer dus) aansluiten op X11 , da's helder.
Maar dan in het grijze kader wordt er gesproken ver een 'externe toets'. Is dat dan een schakelaar waarmee ik de pomp handmatig kan uitzetten? Indien ja, dan is ook dat helder (je kunt nl niet meer zomaar de stekker er even uithalen ;-) )
En dan sluiten ze af dat de circulatiepomp in de systeemthermstaat moet worden ingesteld. Is dat dan de VR720 (kamerthermostaat)? Of de VWZIO (in de unitower)?
Iets lager op die pagina staat:
:fill(white):strip_exif()/f/image/5sThnKz7YrZLm4MCentX6Vob.png?f=user_large)
Hier wordt gesproken over een systeemregelaar, maar zonder te vermelden wat dat dan is. De systeemthermostaat? En welke is dat dan?
Is er hier iemand die ervaring heeft met het aansluiten van de (enige) circulatiepomp op bovenstaande manier (ipv met een externe oplossing of een VR70)?
Is dit een goed idee?
En waarom ?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Zou kunnen, staat er ook niet bij . . . .Proton_ schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:25:
@edsub is dat geen SWW circulatiepomp voor een ringleiding?
T is dat in mijn VR720 (ctlv2 op ebus) nog een circulatiepomp op verwarmingscircuit 1 (hc1) vermeld wordt (status 'on'). . . . Vraag me af waar dat signaal vandaan komt en vond toen dit.
Ik lees in Adriaan71 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
dat de hc circulatiepomp op de binnenunit op X13 aangesloten kan worden . . .
Wat werkt er wel: De VWZ AI, en indien aangesloten, de VRC 720, starten op. Met het ontluchtingsprogramma of met de 'sensor/actuator-test' kan ik de pomp van de warmtepomp laten lopen. Bij 100% gaat er 1600 L/h stromen. Tot zover het goede nieuws.
Wat werkt er niet: ik krijg de verwarmingsfunctie niet aan. Als ik bij testprogramma's "heating mode" aanzet, gaat alleen de pomp zachtjes draaien. Het stroomverbruik van het geheel is ca. 15 W.
Met de thermostaat aangesloten gebeurde het volgende als ik een wenstemperatuur van 25 graden instelde met 'Binnentemp. comp.' op UItgebreid:
- De pomp ging draaien op 800 L/h.
- De gevraagde aanvoertemperatuur ging naar 30 graden (correct). De werkelijke aanvoertemperatuur was ca. 20 graden.
- Maar verwarmen, ho maar.
De statuscode tijdens dit alles was S100 - ready. Ik kreeg geen foutmeldingen. De EVU-input is 'Open'. Wat zou het opstarten van de compressor kunnen verhinderen?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Stookgrens is standaard 21 graden blijkbaar, de buitentemperatuursensor meette ca. 15.Proton_ schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:48:
@marcop23 Is de stookgrens wel boven de buitentemperatuur? Maximaalthermostaatingang geeft verwarmen vrij?
Maximaalthermostaat: Het S20-contact zit kortgesloten met het draadbruggetje dat er af-fabriek al zat. En als het lock-out contact de boel tegen zou houden, zou dat toch op z'n minst een S.276 status moeten geven?
Edit: ik krijg nu de volgende melding: "S.102 Heating: The compressor is blocked for heating mode because the heat pump is outside of its operating limits.". Op zich geeft het wel meer informatie. Maar welke operating limit zou het zijn? Ik krijg nog steeds geen foutcodes
Edit 2: Ik denk dat ik het al weet... Ik heb de verkeerde besturingsmodule. Ik heb de VWZ AI, terwijl ik de Arotherm+ VWZ AI nodig lijk te hebben. @djongm en @Jorikbvdh zijn mij voorgegaan met dezelfde fout.
@Proton_: Zou je dit misschien expliciet in de startpost kunnen maken? Je schrijft nu "Dit kan je nabouwen met een aroTHERM + VWZ AI (plus)." Daardoor lijkt het alsof de plus optioneel is, dat de niet-plus ook werkt. Maar heel erg bedankt voor dit topic en de hulp aan iedereen verder hoor, ik heb er superveel aan gehad. Dus geen kritiek, alleen feedback.
[ Voor 45% gewijzigd door marcop23 op 24-09-2023 13:10 ]
Ik vrees dat heel veel mensen deze fout nog gaan maken. Allereerst is het gek dat ze de besturingsmodules geen andere naam geven bij Vaillantzodat er een veel duidelijker onderscheid is. Zou handig als Vaillant of de groothandels een configurator hadden. Bij bijv Warmteservice maken ze ook totaal niet duidelijk of je een plus of niet-plus besteld. Je moet echt het artikelnummer checken om goed te bestellen. Zelfde probleem ervoer ik overigens ook bij het bestellen van aansluitsets. Ook best wel lastig om de juiste te vinden.marcop23 schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:25:
[...]
Edit 2: Ik denk dat ik het al weet... Ik heb de verkeerde besturingsmodule. Ik heb de VWZ AI, terwijl ik de Arotherm+ VWZ AI nodig lijk te hebben. @djongm en @Jorikbvdh zijn mij voorgegaan met dezelfde fout.
@Proton_: Zou je dit misschien expliciet in de startpost kunnen maken? Je schrijft nu "Dit kan je nabouwen met een aroTHERM + VWZ AI (plus)." Daardoor lijkt het alsof de plus optioneel is, dat de niet-plus ook werkt. Maar heel erg bedankt voor dit topic en de hulp aan iedereen verder hoor, ik heb er superveel aan gehad. Dus geen kritiek, alleen feedback.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Om eerlijk te zijn maakt het uitroepteken het nog niet heel duidelijk.Proton_ schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:53:
@marcop23 ik heb er nu een uitroepteken bij gezet
Zou je de tekst misschien kunnen vervangen door: Arotherm Plus + een VWZ AI die geschikt is voor de Plus lijn (artikelnummer 0010031645)?
Dat zou het voor de zelfbouwers wel makkelijker maken.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Ik had de eigen CV pomp ook verkeerd aan gesloten, volgens het boekje op X11 maar kreeg geen spanning wanneer ik CV warmte vroeg.edsub schreef op zondag 24 september 2023 @ 01:15:
X11 zou dus best de (optionele hwc circulatiepomp kunnen zijn.
Ik lees in Adriaan71 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
dat de hc circulatiepomp op de binnenunit op X13 aangesloten kan worden . . .
Dus had hem op X13 gezet welke wel spanning gaf. Die is echter voor een tapwater circulatiepomp zoals @Proton_ al zei.
Bleek dat ik in de VRC720 de toewijzing van Multif.uitg. op 'Circulatiepomp' had staan ipv 'Zone'
Nu schakelt de pomp netjes aan en uit op warmtevraag.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VhfTd0TlyaXqQNqe7kDR1g9D.jpg?f=user_large)
Eens, sowieso verschillen ze hoogswaarschijnlijk alleen in software dus anno 2023 verwacht je dat dezelfde unit hetzij beide ondersteunt hetzij te flashen is naar de andere versiebensss schreef op zondag 24 september 2023 @ 15:45:
[...]
Ik vrees dat heel veel mensen deze fout nog gaan maken. Allereerst is het gek dat ze de besturingsmodules geen andere naam geven bij Vaillantzodat er een veel duidelijker onderscheid is. Zou handig als Vaillant of de groothandels een configurator hadden. Bij bijv Warmteservice maken ze ook totaal niet duidelijk of je een plus of niet-plus besteld. Je moet echt het artikelnummer checken om goed te bestellen. Zelfde probleem ervoer ik overigens ook bij het bestellen van aansluitsets. Ook best wel lastig om de juiste te vinden.
Dat maakt het voorraadbeheer van iedereen ook makkelijker.
Vandaag het jaarlijkse onderhoud gedaan: cv-waterdruk gecheckt, blaadjes en spinnenwebben bij de verdamper verwijderd en een testrun gedaan.
[ Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 24-09-2023 19:34 ]
Nog een bijzondere manier hoe je een testrun doet of gewoon aan en hoppaaProton_ schreef op zondag 24 september 2023 @ 19:33:
[...]
Eens, sowieso verschillen ze hoogswaarschijnlijk alleen in software dus anno 2023 verwacht je dat dezelfde unit hetzij beide ondersteunt hetzij te flashen is naar de andere versie
Dat maakt het voorraadbeheer van iedereen ook makkelijker.
Vandaag het jaarlijkse onderhoud gedaan: cv-waterdruk gecheckt, blaadjes en spinnenwebben bij de verdamper verwijderd en een testrun gedaan.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
En dan buiten horen of de fan niet aanloopt, het koudemiddel vrolijk borrelt en achteraf in de grafiekjes kijken of er geen gekke dingen gebeurden
Deze zomer nauwelijks gekoeld, dus hij heeft wel een paar maanden stil gestaan.
Nieuwe installlatiebundel, bladzijde 60 heeft nu een standaardopstelling zonder buffervat.
https://www.vaillant.nl/i...del-sept-2023-2715771.pdf
Wel met de mededeling
waarna een 18 liter serievaatje wordt voorgesteld voor €441,57.Advies
Vaillant adviseert om een buffervat toe te passen voor een rustigere regeling, vergroting waterinhoud afgiftesysteem en als energie-inhoud voor de ontdooicyclus.
Wat 18 liter gaat doen dat 100 m² vloerverwarming niet beter doet begrijp ik nog niet helemaal, toch is het vooruitgang
Ik heb de oude en nieuwe installatiebundel hardcopy thuisgestuurd gekregen (en bewaard zodat ik altijd de juiste AI bestel)
Het verschil tov 01/01/2022 dat ik gevonden heb is dat eerst de 35/6 en 55/6 een 18 liter seriebuffer mochten, en nu ook 65/6 en 75/6.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Ik had al snel besloten zelf een ebus uitlezing/besturing te realiseren, inmiddels werkt dat.
Stuur je de Arotherm+ ook hiermee aan of lees je alleen de data ?
Indien je kunt aansturen, welke parameters zijn aanpasbaar ?
Het klik geluid komt uit de VR70. Daar zitten relais in (aansturing) en sensors (uitlezen temperatuur).Infernoken schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:58:
Hello,
ik heb nu sinds een week mijn hybride installatie en was deze avond eens aan het 'proefdraaien'...
Mijn setup:
- Thermostaat VRC-720
- Gasketel Ecotec VCW Vaillant VC126
- Warmtepomp aroTHERM Plus VWL 75/6
- VR-70
- ...
Wat mij opviel is dat tijdens de run er om de ~5sec een 'klik' geluid te horen is vanuit de VR70?
Is dat normaal?
Warmtepomp leek goed te draaien met een modulatie van ~70% zonder onderbrekingen, dus enig idee vanwaar dat klik geluid dan komt ???
Dank @l3pl3p schreef op zondag 24 september 2023 @ 17:16:
[...]
Ik had de eigen CV pomp ook verkeerd aan gesloten, volgens het boekje op X11 maar kreeg geen spanning wanneer ik CV warmte vroeg.
Dus had hem op X13 gezet welke wel spanning gaf. Die is echter voor een tapwater circulatiepomp zoals @Proton_ al zei.
Bleek dat ik in de VRC720 de toewijzing van Multif.uitg. op 'Circulatiepomp' had staan ipv 'Zone'
Nu schakelt de pomp netjes aan en uit op warmtevraag.
[Afbeelding]
Nog even samenvattend:
- Je hebt de verwarmingsafgifte circulatiepomp op X13 aangesloten en in de VRC720 ingesteld dat de MF uitgang2 (=X13) op 'Zone' staat?
- Met 'Zone' verwijs je neem ik aan naar de zone waar de pomp daadwerkelijk in hangt (ik heb maar 1 zone, maar volgens mij kun je de naam wijzigen)?
- Wordt jouw pomp nu ook correct aangestuurd ('uit' als er geen warmtevraag is cq. de afgiftecircuit temperatuur onder een bepaalde waarde komt)?
[ Voor 8% gewijzigd door edsub op 25-09-2023 10:49 ]
Mijn setup:
- Warmtepomp aroTHERM Plus VWL 55/6
- Besturingsmodule VWZ AI
- Thermostaat VRC-720
- CV-ketel Intergas HRE kompact CW5
- Buffervat 45 liter

[ Voor 27% gewijzigd door Ikkeja33 op 25-09-2023 11:27 ]
1. Yesedsub schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:47:
[...]
Dank @l3p
Nog even samenvattend:
- Je hebt de verwarmingsafgifte circulatiepomp op X13 aangesloten en in de VRC720 ingesteld dat de MF uitgang2 (=X13) op 'Zone' staat?
- Met 'Zone' verwijs je neem ik aan naar de zone waar de pomp daadwerkelijk in hangt (ik heb maar 1 zone, maar volgens mij kun je de naam wijzigen)?
- Wordt jouw pomp nu ook correct aangestuurd ('uit' als er geen warmtevraag is cq. de afgiftecircuit temperatuur onder een bepaalde waarde komt)?
2. Ik heb ook maar 1 zone en kan ook alleen maar aangeven 'zone'
3. Ja, de pomp staat hier dus constant nog uit hier omdat het:
- Buiten nog niet kouder is dan 22C (ingesteld)
- Omdat het binnen nog 23 graden is en mijn weekschema bijvoorbeeld op 21/22 staat
Wanneer ik BT even op 27 zet en de thermostaat op 26 zet gaat de pomp binnen 10 seconden draaien.
:strip_exif()/f/image/okXI7bp5nwyfedev10fmXDTV.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze instelling is ook bevestigd door een monteur van Vaillant zelf die de installatie gecontroleerd heeft.
[ Voor 19% gewijzigd door l3p op 25-09-2023 11:27 ]
Ik heb 2 dikke strips ijzer gebruikt met 2 dikke bouten en die aan de bigfoots+buitenunit vast gezet, door de dikke bouten in te draaien kwam de buitenunit gecontroleerd een paar mm omhoog en kon ik de EPDM er onder schuiven en staat de buitenunit vertikaal weer waterpas:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XpWfdcyrkoUuaDOdwsH5TfE3.jpg?f=user_large)
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
netjes.PentaClover schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:09:
Mijn Buitenunit was nu hij er even staat toch een klein beetje achterover gaan hangen (zand onder de tegels was blijkbaar niet goed genoeg aangestampt), dit wilde ik corrigeren door een paar stripjes EPD onder de big voets te schuiven, maar hoe til je 200 kg buitenunit een paar mm op ?
Ik heb 2 dikke strips ijzer gebruikt met 2 dikke bouten en die aan de bigfoots+buitenunit vast gezet, door de dikke bouten in te draaien kwam de buitenunit gecontroleerd een paar mm omhoog en kon ik de EPDM er onder schuiven en staat de buitenunit vertikaal weer waterpas:
[Afbeelding]
Die van mij staan op plat dak maar ook niet 100% waterpas.
Zowel de installateur als de persoon van Vaillant gaven aan dat dit prima kon maar was van plan nog wel iets van een wig te slaan onder de voeten.
Hij staat iets naar rechts (zware kant natuurlijk) en iets voorover.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik pakte meestal de krik uit de auto voor zware dingen, en dan een hefboom.PentaClover schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:09:
Mijn Buitenunit was nu hij er even staat toch een klein beetje achterover gaan hangen (zand onder de tegels was blijkbaar niet goed genoeg aangestampt), dit wilde ik corrigeren door een paar stripjes EPD onder de big voets te schuiven, maar hoe til je 200 kg buitenunit een paar mm op ?
[Afbeelding]

Het omgekeerde van monteren:Kees_frl schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:52:
Stomme vraag misschien, maar hoe krijg ik de thermostaat van Vaillant van de muur? Moet de muur even een kleurtje geven maar krijg hem er niet af![]()
![]()
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EauQFsFH9onNopAhj9R7Z7SO.jpg?f=user_large)
Van onderen naar voren kantelen, en dan optillen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Dankjewel, die had ik ook gevonden maar lukt me echt niet.PentaClover schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:07:
[...]
Het omgekeerde van monteren:
[Afbeelding]
Van onderen naar voren kantelen, en dan optillen.
Is er nog iets wat je moet indrukken / klikken ofzo? Voelt ook knap stom, maar na een klein half uur toch maar eens vragen

Edit, nu ik het plaatje nog eens beter bekijk misschien juist niet indrukken maar die klepjes daaronder naar beneden trekken...
[ Voor 9% gewijzigd door Kees_frl op 26-09-2023 18:15 ]
Edit: zoals je aangeeft in je edit dus 😄
[ Voor 12% gewijzigd door Gramser op 26-09-2023 18:21 ]

:strip_exif()/f/image/yZ2sUxKbKHI3jUqfbhY3AcP1.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien goed te vermelden dat ik vanmiddag de koelfunctie heb uitgezet en hem op verwarmen heb gezet. Tevens de tapwater instelling van 51 naar 55 gezet omdat het soms wat snel koud werd onder onze regendouche.
Morgen maar even bellen met de installateur 🤨
[ Voor 17% gewijzigd door ervh op 26-09-2023 20:22 ]
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
snameroc
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Mooi. Heb ik nog twee laatste (?) vragen voor je:l3p schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:24:
[...]
1. Yes
2. Ik heb ook maar 1 zone en kan ook alleen maar aangeven 'zone'
3. Ja, de pomp staat hier dus constant nog uit hier omdat het:
- Buiten nog niet kouder is dan 22C (ingesteld)
- Omdat het binnen nog 23 graden is en mijn weekschema bijvoorbeeld op 21/22 staat
Wanneer ik BT even op 27 zet en de thermostaat op 26 zet gaat de pomp binnen 10 seconden draaien.
[Afbeelding]
Deze instelling is ook bevestigd door een monteur van Vaillant zelf die de installatie gecontroleerd heeft.
1. Weet je ook hoe de afgifte circulatiepomp wordt geschakeld als er warm tapwater vraag is?
Reden van de vraag: Bij mijn vorige setup (warmte afgifte circulatiepomp aangestuurd via een VR70, die dus helemaal niet nodig blijkt en er nu dus tussenuit is) werd in dat geval nl direct de warmte afgifte circulatiepomp UIT geschakeld.
2. Als de afgifte circulatiepomp langere tijd uit is (in de zomer bijv), wordt hij dan nog wel af en toe kort ingeschakeld?
Ik kan zo;n beetje alles wat erin zit nu uitvragen.MartinSE schreef op maandag 25 september 2023 @ 00:07:
[quote]edsub schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:39:
Stuur je de Arotherm+ ook hiermee aan of lees je alleen de data ?
Indien je kunt aansturen, welke parameters zijn aanpasbaar ?
Welke settings ik ook kan wijzigen ben ik nog aan het uitzoeken.
In iedergeval horen de tapwater setpoint (HwcTempDesired) en de afgiftecircuit setpoint (Hc1DesiredTemp, ik draai op een vast waarde temperatuur gemeten op het buffervat) daarbij.
Ik zoek eigenlijk nog naar een manier om de verwarmingsspiraal van het warmtapwatervat direct (liefst in stappen) aan te sturen. Mijn doel is nl de energieopname van de installatie (mede) aan te sturen obv overschot PV gemeten op de slimme meter.
Ik verwacht dat dat laatste niet (helemaal) gaat lukken men de huidige setup, omdat
a. de warmtepomp zijn eigen loop behoorlijk autonoom regelt en
b. de ingebouwde verwarmingspiraal alleen "aan of "uit" kan (volgens mij 8.6kW vol erin of eruit)
Ik zit daarom te denken aan evt een extra verwarmingsspiraal die in stapjes aangezet kan worden, maar nog geen idee of dat wel kan.....
Hou me aanbevolen voor tips/suggesties. Voor ebus uitlezen is er overigens een apart onderwerp hier:
Verwarming uitlezen met ebusd
En bedoel je met overstort de ontluchter ervh
snameroc
Wij hebben een Unistor 200L SWW boiler en de instelling is dat hij deze tussen 12:00 en 14:00 op temperatuur brengt, omdat het dan het warmste moment van de dag is en we dan het vaakst overschot van de zonnepanelen hebben.
Er wordt hier voornamelijk smorgens gedoucht, maar na sport ook savonds.
De pomp draait echter in die middag periode behoorlijk hevig.
Is het zuiniger (beter) om hem op de basis instelling te zetten 06:00-22-00? Zodat hij minder fel hoeft te draaien, maar wel vaker? Ookal zitten in dat stuk de minder warme dagdelen.
Ik heb alleen de app om het energieverbruik te monitoren maar heb geen idee of die een beetje accuraat is (in mijn beleving volgens mij niet)
Lekker bezig geweest!l3p schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:53:
Na een paar maanden inlezen en een avontuur met een LG warmtepompboiler vorig jaar besloten voor een Vaillant systeem te gaan. Half jaar gewacht op materiaal en vervolgens nog een half jaar voordat ik een gaatje had. Vorige week toch maar een week vrij genomen met mijn collega.
Best wel een leuk avontuur een eerste warmtepomp installeren.
We hebben beide een achtergrond uit de elektrotechniek maar zijn er denk ik goed door gekomen.
Na 4 dagen ploeteren op een te benauwde zolder was het eindelijk zover!
Vullen en controleren duurde een uurtje, vervolgens de unitower en VRC720 instellen denk 10 minuten.
We keken elkaar echt aan van ... dan zal het nu wel werken? En inderdaad![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]Todo:
- Vaillant aroTHERM plus VWL 55/6 A 230V
- Vaillant uniTOWER plus VIH QW 190/6 E
- Vaillant ontkoppelingsbuffer VP RW 45/2
- Vaillant sensoCOMFORT VRC 720
- Vaillant sensoNET VR921
Muren weer even verven, achter de unitower wel al gedaan.
Al met al nu al heel blij, 5x douchen achter elkaar binnen 90 minuten geen probleem.
Ook werd de vloerverwarming binnen een half uur warm toen ik de thermostaat manueel op 26 had gezet.
Zo stil dat ik er een ladder bij moet pakken om te kijken of de fan draait.
Ik kijk uit naar de winter
Het was al gevraagd/opgemerkt zag ik, maar toch zou je zonder extra pomp kunnen draaien lijkt mij. Dat je een combinatie hebt van vv en radiatoren hoeft niet meteen te betekenen dat je een pomp nodig hebt, al moet het waterzijdig natuurlijk wel allemaal goed ingeregeld worden.
(Ik had initieel ook een buffer en pomp voor de radiatoren en een pomp voor de vvw. Toen omgebouwd naar pomploze verdeler en dus konden beide pompen weg. Al wil ik de buffer eigenlijk nog eens in serie gaan plaatsen, want hij staat er toch... maar de schuur staat nogal vol, dus kan niet goed bij de leidingen
Je hebt gelijk, het is een monoblock. het is een aroTHERM plus monobloc VWL 85/3.Proton_ schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:14:
@Kees_frl tijdens SWW staat de pomp wellicht harder, met meting in de zuigzijde?
@boschdave dit is geen VWL58/5 want dat is een split. Je foto lijkt me van een monoblock?
Qua water-spullen kan je de zwart geïsoleerde flexbuis waarschijnlijk wel hergebruiken, zodat je binnen 'gewoon' cv-spul kunt gebruiken.
Aan de buitenunit zit G 1 1/4" (=5/4") draad waar je aan kunt koppelen.
Als je vooral makkelijk wil, dan kun je een flexbuis met de juiste koppelingen op maat bestellen, bijvoorbeeld bij https://www.sani-flex.de/...m-alle-laengen/a-621/70cm . De zwarte isolatie hergebruiken voor buiten, binnen kan je bouwmarktspul gebruiken.
Overigens: heel goed idee om de buitenunit daadwerkelijk buiten te zetten. Dat gaat je veel stookkosten schelen, probeer te vergelijken met je buren/vorig jaar en deel dat in de buurtapp, want een buitenunit die niet vrij aan kan zuigen en uitblazen is een koud en kort leven beschoren. Die roosters hadden veel groter moeten zijn.
Dank voor je advies, een andere vraag wat in me op komt, kan ik zonder problemen de leidingen leeg laten lopen? Van Unitower tot buitenunit gaat het om een afstand van bijna 15m. Behoorlijk wat water dus
[ Voor 84% gewijzigd door boschdave op 30-09-2023 16:38 ]
Ik begrijp niet helemaal waarom de waterdruk daalt tijdens het maken van SWW (verwarming nog niet getest), mijn simpele gedachte zegt warmte dus zet uit dus zou hogere druk betekenen.
Na maken van SWW geeft de WP weer een hogere waterdruk aan.
Iemand die mij kan uitleggen hoe dit werkt
Tweede vraagje:
Maken van SWW gaat wel richting de 2000watt, ik heb het zo ingesteld dat verschil temperatuur maximaal 7 graden offset mag zijn dus wat rustiger verwarmen maar gaat nog steeds flink. Maakt geen gebruik van element.
Nog tips om wat rustiger te laten verwarmen? Heb via de zoekfunctie wat gevonden, maar dat is primair lagere SWW temperatuur en offset bij maken SWW lager, staat zoals gezegd op 7 graden.
[ Voor 39% gewijzigd door Kees_frl op 30-09-2023 12:11 ]
De warmtepomp slaat sowieso maar aan als de hysterese bereikt is en hij draait altijd even hard. Namelijk de wenstemperatuur voor de boiler + offset.Middenberm schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:15:
Kan iemand mij vertellen wat de meest zuinige, instelling is voor het warm houden van de SWW boiler? Of de beste qua levensduur van alle betrokkenen onderdelen?
Wij hebben een Unistor 200L SWW boiler en de instelling is dat hij deze tussen 12:00 en 14:00 op temperatuur brengt, omdat het dan het warmste moment van de dag is en we dan het vaakst overschot van de zonnepanelen hebben.
Er wordt hier voornamelijk smorgens gedoucht, maar na sport ook savonds.
De pomp draait echter in die middag periode behoorlijk hevig.
Is het zuiniger (beter) om hem op de basis instelling te zetten 06:00-22-00? Zodat hij minder fel hoeft te draaien, maar wel vaker? Ookal zitten in dat stuk de minder warme dagdelen.
Ik heb alleen de app om het energieverbruik te monitoren maar heb geen idee of die een beetje accuraat is (in mijn beleving volgens mij niet)
Ik heb een offset van 5C gekozen en de SSW modus op eco gezet. Nu trekt hij maar 2000W ipv 3000W zoals voordien. Wenstemperatuur voor de boiler is 50C. Heb voor september een COP van 3.8 voor SSW.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
@boschdave dit is geen VWL58/5 want dat is een split. Je foto lijkt me van een monoblock?
Qua water-spullen kan je de zwart geïsoleerde flexbuis waarschijnlijk wel hergebruiken, zodat je binnen 'gewoon' cv-spul kunt gebruiken.
Aan de buitenunit zit G 1 1/4" (=5/4") draad waar je aan kunt koppelen.
Als je vooral makkelijk wil, dan kun je een flexbuis met de juiste koppelingen op maat bestellen, bijvoorbeeld bij https://www.sani-flex.de/...m-alle-laengen/a-621/70cm . De zwarte isolatie hergebruiken voor buiten, binnen kan je bouwmarktspul gebruiken.
Overigens: heel goed idee om de buitenunit daadwerkelijk buiten te zetten. Dat gaat je veel stookkosten schelen, probeer te vergelijken met je buren/vorig jaar en deel dat in de buurtapp, want een buitenunit die niet vrij aan kan zuigen en uitblazen is een koud en kort leven beschoren. Die roosters hadden veel groter moeten zijn.
Dank voor je antwoord.Broodro0ster schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:09:
[...]
De warmtepomp slaat sowieso maar aan als de hysterese bereikt is en hij draait altijd even hard. Namelijk de wenstemperatuur voor de boiler + offset.
Ik heb een offset van 5C gekozen en de SSW modus op eco gezet. Nu trekt hij maar 2000W ipv 3000W zoals voordien. Wenstemperatuur voor de boiler is 50C. Heb voor september een COP van 3.8 voor SSW.
Waar zit die SWW Eco functie precies? Ben hem nog niet tegengekomen in het menu van de VRC720. Of moet ik die op de binnenunit zoeken?
Die functie zit op de binnenunit. Volgens mij zelfs onder het installateurs menu. Beetje onlogische UI vind ik, maar goed… Had gerust onder de gebruikersinstellingen op de thermostaat gemogenMiddenberm schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 12:19:
[...]
Dank voor je antwoord.
Waar zit die SWW Eco functie precies? Ben hem nog niet tegengekomen in het menu van de VRC720. Of moet ik die op de binnenunit zoeken?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Is dat kleine roostertje achter die plantenpot de enige toevoer voor lucht in je berging?
Enig idee van je sCOP van afgelopen stookseizoen? Ben wel benieuwd.
Het zou zomaar kunnen dat het stroomverbruik van je WP als die eenmaal naar buiten is verhuisd een factor 1.5 tot 2 lager is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dat is ook een reden om hem te verplaatsen, de enige af- en toevoer van lucht zijn inderdaad de ventilatieroosters, binnen in de berging is het volledig afgesloten. Maar er is wel rekening gehouden met de zogenoemde luchtkortsluiting, ze zijn wel afgedicht t.o.v. elkaar.Andrehj schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 14:14:
[...]
Is dat kleine roostertje achter die plantenpot de enige toevoer voor lucht in je berging?Die is qua doorlaat zeker een factor 10 (en waarschijnlijk eerder een factor 20) te klein. Hetzelfde geldt voor de uitlaat. Is er wel een afdichting aangebracht tussen de voorzijde van de WP en wand zodat luchtkortsluiting wordt voorkomen?
Enig idee van je sCOP van afgelopen stookseizoen? Ben wel benieuwd.
Het zou zomaar kunnen dat het stroomverbruik van je WP als die eenmaal naar buiten is verhuisd een factor 1.5 tot 2 lager is.
Van afgelopen stookseizoen heb ik geen data helaas..
Je kunt hem zonder problemen leeg laten lopen, mits hij uit staat en niet in vorstbeveiliging schiet (dus de werkschakelaar of zekeringsautomaat is de beste optie
Na vullen goed ontluchten (check of de ontluchter in de buitenunit open staat) en via het ontluchtingsprogramma in het installateursmenu op de tower.
Dank!_ferry_ schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 10:24:
[...]
Lekker bezig geweest!
Het was al gevraagd/opgemerkt zag ik, maar toch zou je zonder extra pomp kunnen draaien lijkt mij. Dat je een combinatie hebt van vv en radiatoren hoeft niet meteen te betekenen dat je een pomp nodig hebt, al moet het waterzijdig natuurlijk wel allemaal goed ingeregeld worden.
(Ik had initieel ook een buffer en pomp voor de radiatoren en een pomp voor de vvw. Toen omgebouwd naar pomploze verdeler en dus konden beide pompen weg. Al wil ik de buffer eigenlijk nog eens in serie gaan plaatsen, want hij staat er toch... maar de schuur staat nogal vol, dus kan niet goed bij de leidingen).
Bedoel je dan met of zonder het ontkoppelingsbuffervat? Mij werd geadviseerd toch een pompje met buffer te nemen omdat dan de buitenunit het op zijn sloffen af kan. En je hebt iets meer buffer qua warmte met 45L wanneer hij in hartje winter overgaat op tapwater of bij het ontdooien. De pomp zelf wanneer er warmtevraag is gebruikt hij 4-5W.
Wat mij nu opvalt is dat het standby verbruik van de WP, voor een periode van 3 uur na het opwarmen van de boiler hoger is dan de rest van de tijd, zie bovenste grafiekje tussen 13:45-16:45
Dit verbruik komt van de buiten unit, en als ik dan tijdens de periode van dit hogere verbruik naar de fase hoek kijk (in het onderste grafiekje), dan is die voor alle 3 de fasen vrij ver van de 0o vandaan nadat het opwarmen van de boiler klaar is:
:fill(white):strip_exif()/f/image/CjWtniLO8DguH3pA02JqoVfN.png?f=user_large)
Heeft iemand dit al eens opgemerkt bij hun WP?
Buffer zou dan in serie kunnen, dan is het niet ontkoppeld, maar heb je wel voldoende waterinhoud om warmte te kunnen leveren tijdens een defrost en de boel wat te stabiliseren.l3p schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 20:16:
[...]
Dank!
Bedoel je dan met of zonder het ontkoppelingsbuffervat? Mij werd geadviseerd toch een pompje met buffer te nemen omdat dan de buitenunit het op zijn sloffen af kan. En je hebt iets meer buffer qua warmte met 45L wanneer hij in hartje winter overgaat op tapwater of bij het ontdooien. De pomp zelf wanneer er warmtevraag is gebruikt hij 4-5W.
De ontkoppeling/scheiding gaat altijd wel ten koste van efficiëntie (menging van verschillende temperaturen).
De 45L aan water van pakweg 35 graden is amper een buffer te noemen voor wat betreft het kunnen leveren van warmte. Het is in dit topic of het algemene warmtepomp topic een paar keer rondgerekend, een vloer die op temperatuur is bevat vele malen meer energie, en vangt die defrost of SSW runs veel beter op door zijn enorme massa.
We zijn op zoek naar een WP. Ik ben vertrouwd met de specs/werking van Panasonic monoblocks dankzij Tweakers, maar niet met vaillant, die door veel installateurs hier gebruikt wordt en de voorkeur geniet.
Ik zie hun spec sheet voor de monoblock dit:
Dit is een (grote) warmtepomp die >8kW kan leveren aan warmte bij A7/W35.Vermogens verwarming VWL 105/6 A S2
vermogen (A2/W35) 4,6 kW
Bij de panasonic monobloc (WH-MDC07J3E5), zie ik dat soort verlies in vermogen niet. Daar kan een 7kW Warmtepomp volgens de specsheets zowel bij A7/W35 als A2/W35 7kW leveren (zij het tegen een minder gunstig COP uiteraard).
Klopt dat? Verliest de Vaillant gewoon veel meer vermogen naarmate de buitentemperatuur zakt? Of ben ik appelen en peren aan het vergelijken?
Welk effect heeft dat op de koevlaas formule? Daarmee schat ik na de verbouwingen op ongeveer 7kW uit te komen. Maar als die Vaillant nauwelijks de 4,6kW van zijn 8kW kan leveren bij A2/W35...
Alvast dank!
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Die spec sheet is een beetje gek, A2/W35 is niet bij volledig vermogen. (A2/W35 max vermogen haalt de 105/6 nog 12.8 kW)
Vergelijk beter bij -7 graden of -10 graden.
Zie voor de vermogen grafiekjes
https://www.vaillant.nl/p...m-plus-022022-2339141.pdf
De WH-MDC07J3E5 komt qua vermogen bij erg koud weer in de buurt van het 55/6 model.
[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 30-09-2023 22:27 ]
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Dat is verhelderend! Dankjewel!busscherski schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 22:24:
@betaplayer
Die spec sheet is een beetje gek, A2/W35 is niet bij volledig vermogen. (A2/W35 max vermogen haalt de 105/6 nog 12.8 kW)
Vergelijk beter bij -7 graden of -10 graden.
Zie voor de vermogen grafiekjes
https://www.vaillant.nl/p...m-plus-022022-2339141.pdf
De WH-MDC07J3E5 komt qua vermogen bij erg koud weer in de buurt van het 55/6 model.
https://www.instagram.com/anafollotofbricks/
Sinds een paar weken is de draadloze buitenvoeler defect. Niet meer tot leven te wekken. Gaf permanent 21ºC aan, waardoor zelfs ná de hittegolf van 2 weken geleden hij overdag steeds automatisch ging koelen, zelfs wanneer het binnen al ónder de gewenste doeltemperatuur voor koelen was!
Vreemd genoeg gaf de VRC720f wel een signaalsterkte van 0 aan (zit tussen 0 en 9, en moet >=4 zijn), maar staat er níets in de fouthistorie. Ook niet op de VWZ in de Unitower.
Installateur gebeld. Die gaf aan dat dit door Vaillant opgelost zou worden. Komende woensdag komen die langs.
Maar helaas is de situatie geëscaleerd sinds gisteren. De "air inlet temperature" van de buitenunit geeft nu -40ºC aan. Gevolg: ipv overbodig koelen gaat ie nu overbodig verwarmen! Voortdurend cyclen.Terwijl het binnen al 22,7ºC is, gaat ie alsnog verwarmen — logisch, want hij denkt dat het buiten extreem koud is!
Zo ook daarnet bij het SWW aanmaken: ipv enkel de compressor ging ie nu ook de weerstand gebruiken. Gevolg: 4,8 kW verbruik ipv 2 kW: 2,8 kW voor de weerstand.
:strip_exif()/f/image/Jfdqe2g37SCdZ0wmWzUQhRIi.jpg?f=fotoalbum_large)
leidt tot:
:strip_exif()/f/image/ZlWCO70eXNvVv0ocekvgaUlY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TWavPbobQgzMXD3Gc4HV9pof.jpg?f=fotoalbum_large)
resulteert in dit zeer hoge verbruik voor m'n hele huis, gelukkig net gecompenseerd door krachtige zonneschijn, anders was dit voor het Vlaamse capaciteitstarief een zeer dure grap:
/f/image/yDuVDqsQCewKXsS1CCvGw3Kt.png?f=fotoalbum_large)
Nog mensen met ervaringen met:
- Kapotte buitenvoeler?
- -40ºC air inlet?
[ Voor 4% gewijzigd door Wim Leers op 01-10-2023 15:12 . Reden: image fix ]
Kapotte buitensensor kun je tijdelijk omzeilen met vaste Ta, air inlet sensor is meer tricky.
Met wat mazzel is het een defecte connector, met de bovenste kap eraf kun je erbij.
Daar kwam ik tegen
/f/image/Ljhx3Pdgt0xyAbsSOkyTFhS1.png?f=fotoalbum_large)
Deze staat op 7K - bedoelen ze daar de deltaT mee? Ik dacht dat het beter was dat die richting de 5 zou gaan.
Jullie daar nog aanpassingen in gemaakt?
Alvast bedankt
@Kevaani achter de warmwateruitloop zit waarschijnlijk een kort pijpje naar bovenin.
@Proton_ Dank voor de snelle reactie.Proton_ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:48:
@Kees_frl geen idee wat dat doet, ik heb hem ooit lager gezet maar zag geen verandering. Pendelen etc wordt gestuurd door een graadminutenregeling, niet door een hysterese.
@Kevaani achter de warmwateruitloop zit waarschijnlijk een kort pijpje naar bovenin.
Het gaat om de 300/3 mr van vaillant,
Je bedoelt in het vat, denk ik? Aan de binnenkant van de uitloop.
Idd, zo ook bij de 300MR als je goed kijkt (lastig te zien)maakt de pijp een bochtje naar bovenProton_ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:31:
@Kevaani random plaatje van een random boiler van het internet, let op het pijpje rechtsboven:
[Afbeelding]
/f/image/PzP5vHIBW67xap9jN3iYxJO9.png?f=fotoalbum_large)
Dankjewel, zal tijdens stookseizoen maar eens kijkenProton_ schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:48:
@Kees_frl geen idee wat dat doet, ik heb hem ooit lager gezet maar zag geen verandering. Pendelen etc wordt gestuurd door een graadminutenregeling, niet door een hysterese.
Mocht iemand het hier nog weten hoor ik het graag.
Meestal wordt DN32 pantserslang aanbevolen om min mogelijk weerstand te veroorzaken. Dat was ook de slang die ik aanvankelijk gekocht had.
De VWL 55/6 staat op Vaillant wandbeugels aan de gevel. Ik had twee rechte slangen van 1.5m gekocht met het idee de slang met een zo flauw mogelijke bocht vanaf de WP langs de muur te laten lopen. Helaas bleek de slang erg stug en moeilijk te buigen.
Ik was niet tevreden met deze oplossing en heb daarom later DN25 RVS ribbelslangen van 1.5m gekocht. Deze zijn veel makkelijke hanteerbaar en buigbaar.
Voordat ik de pantserslang verwijderde heb ik een meting van de flow tegen het pompvermogen gedaan. Dezelfde meting heb ik herhaald met de ribbelslang. Hierbij moet opgemerkt worden dat ik deze slang met kortere en ook meer bochten gemonteerd heb.
Bij beide metingen waren de slangen via puntstukken, 28mm pijp, kogelkranen, filters, keerklep en 22-28-22 T-stukken op de bestaande CV installatie aangesloten.
Onderstaand het verschil tussen de beide soorten slangen:
:fill(white):strip_exif()/f/image/oQkUzv4qnpAaPHytT5uaQtYw.png?f=user_large)
Interessante test. Met mijn VWL55/6 moet het pompvermogen flink hoger om dezelfde flow te bereiken:gns1l schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 12:17:
Onderstaand het verschil tussen de beide soorten slangen:
[Afbeelding]
50% = 647l/u
56% = 739l/u
60% = 790l/u
70% = 916l/u
80% = 1015l/u
De nominale flow van 860 l/u vraagt bij mij zo’n 65% pompvermogen.
Sowieso dus weinig weerstand in jou systeem (of veel in mijn systeem).
[ Voor 17% gewijzigd door Speedfight op 03-10-2023 12:33 ]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Ik verwacht dat er niks meer werkt op het moment dat je de monoblokboschdave schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 13:52:
Kan de Unitower ook stand-alone werken voor warm tapwater? Vanwege het verplaatsen van de monoblock buitenunit heb ik tijdelijk het circuit tussen de Unitower en buitenunit buiten werking. Ik verwacht uiteraard storingen, maar kan dit ook omzeilt worden?
loskoppelt.
Als eea op dezelfde regelunit zit dan zal hij in storing vallen.
Ik heb mijn monoblok losgekoppelt vorige maand,denkende dat de cv-ketel dan blijft werken.
Helaas,was niet het geval.
De monoblok ,75/6, verzorgt ook de spanning op de Ebus blijkbaar en dat kun je niet missen.
Ik ken je installatie verder niet,mogelijk heb je geluk.
Succes met proberen anyway.
Hoeveel strafpunten zijn dat op je epeil? Wij hebben gekozen voor een VWL 77/5 en 75/5 AS S2 als buitenunit. We krijgen dezelfde opmerking als we actieve koeling als extra module willen nemen. Nu vraag ik mij af of we dit nadien niet zelf kunnen installeren… Creatieve manier om geen strafpunten te krijgen maar wel te kunnen koelen.Broodro0ster schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:50:
[...]
Voor de Belgische markt zijn er S2 modellen waarop koelen standaard niet werkt omdat koelen een afstraffing geeft op Epeil punten in België.
Maar ik vind dat redelijke onzin als je ook zonnepanelen hebt, want wij koelen vaak en hebben in totaal zo'n 2kWh van het afgenomen daarvoor. De rest komt allemaal rechtstreeks van de PV
Vraag is wel. Gaat dit? Want als meerprijs hiervan vragen ze €293. Voor internetmodule vragen ze trouwens €493 en die zou ik gewoon later zelf installeren. Vooral die internetmodule lijkt mij wel heel eenvoudig.
Ik dacht bij ons 4 punten, maar de EPB-man kan u dat wel met zekerheid zeggen.Sphinkx schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 19:52:
[...]
Hoeveel strafpunten zijn dat op je epeil? Wij hebben gekozen voor een VWL 77/5 en 75/5 AS S2 als buitenunit. We krijgen dezelfde opmerking als we actieve koeling als extra module willen nemen. Nu vraag ik mij af of we dit nadien niet zelf kunnen installeren… Creatieve manier om geen strafpunten te krijgen maar wel te kunnen koelen.
Vraag is wel. Gaat dit? Want als meerprijs hiervan vragen ze €293. Voor internetmodule vragen ze trouwens €493 en die zou ik gewoon later zelf installeren. Vooral die internetmodule lijkt mij wel heel eenvoudig.
De koelmodule is wel makkelijk achteraf te plaatsen. Het is een weerstand die ze op de printplaat prikken en klaar.
Internet module is heb ik niet en ze is beperkt heb ik gehoord. Met vloerverwarming wil je toch een constante temperatuur dus veel zal je daar niet aanzitten.
Wil je geavanceerde mogelijkheden, dan heb je een ebus module nodig. Dan zijn de mogelijkheden oneindig, maar je moet er wat verstand van hebben. Ik vond het niet zo simpel om er mee aan de slag te gaan.
Ik heb een andere tijdelijke oplossing gevonden:Proton_ schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 20:49:
@Wim Leers
Kapotte buitensensor kun je tijdelijk omzeilen met vaste Ta, air inlet sensor is meer tricky.
Met wat mazzel is het een defecte connector, met de bovenste kap eraf kun je erbij.
- Installatie → Temperatuur noodbedrijf: 20ºC (standaard was het 25ºC)
- Circuit 1: inactief
Flowtemp blijft voorlopig >20ºC, dus ie doet verder niets. Voortdurend 21W verbruik is nog acceptabel. Later vandaag komt een Vaillant technieker. 🤞
Lijst met de belangrijkste onderdelen:
aroSTORE VWL B 270/5
2x AroTHERM plus VWL 55/6 A 230V
2x VWZ AI plus besturingsmodule
E-bus koppelaar
Meng module VR70
Vaillant communicatie module VR 921
sensoCOMFORT VRC 720
Vorig jaar september 2022 akkoord gegeven aan een installateur, helaas door ziekte is de installatie nooit door hem aangelegd maar de warmtepompen waren wel geleverd en alle andere Vaillant onderdelen. Systeemschema (9) zat destijds bij de offerte dus zelf aan de slag gegaan. Ik ben redelijk handig en op GOT alle topics over warmtepompen flink doorgespit en gevolgd afgelopen maanden dus wat kon er mis gaan 😊
Warmtepomp boiler staat in de bijkeuken, met wat Uponor buis en RTM koppelingen in mei 2023 aan de slag gegaan en aangesloten op bestaande warm water circuit. Uiteraard met de benodigde terugslagklep en inlaatcombinatie (6 bar). Zal dit tzt nog even in het warmtepomp boiler topic posten want een leuk detail is dat ik hem in een ikea Pax kast heb verwerkt en je hem dus niet ziet maar het wel zo gemaakt heb dat je voor onderhoud er goed bij kan.
Terug naar de CV; Waarom 2x een 55/6 en niet één zwaardere pomp? Idee was met name dat tijdens herfst en lente een zwaardere pomp een te hoog minimaal vermogen zou hebben en dus zou gaan pendelen. Betreft een oude woonboerderij die ik aan het renoveren ben/was en waarbij de volledige beneden verdieping vloerverwarming heeft gekregen. HR++ glas in nieuwe kozijnen en voorzetwanden met dikke isolatie. Gasverbruik voor de verbouwing: +- 2300m3 per jaar.
Idee was destijds om de twee pompen aan de buitenmuur te hangen met muurbeugels, echter heb ik ruimte genoeg in de tuin en om eventuele trillingen / geluidsoverlast binnen te voorkomen deze pompen in de tuin neergezet. Ik heb dus nog 2x een muurbeugel over, dus als er interesse is voor een beugel hoor ik het graag.
Gebruikte grondleiding:Terrendis grondleiding heat uno 32 pe-xa 110 inclusief benodigde puntstukken etc. Gekozen voor 2 losse buizen voor aanvoer en retour en niet voor een duo. Een mede tweaker @flippy) heb ik dit diverse malen horen verkondingen op basis van minder verlies en tevens is het een stuk makkelijk te verwerken gezien het echt wel lomp dikke buizen zijn.
Loonbedrijf (buurman) gevraagd om gat te graven van cm of 60 diep en 1m bij 2.20m daarin wat dikke bandjes te plaatsen om zo de opstelplaats te maken voor twee pompen naast elkaar. Voor de rest volgens de handleiding pijp geplaatst etc. zoals Vaillant dit voorschrijft. Gaten in de bandjes geboord en gebruik gemaakt van betonankers met schroefdraad en rubberen stoeptegels op maat gezaagd (had ik liggen en koste me niks, anders zo weer €200,- armer) als trildempers, pompen erop bout vast en klaar. Terrendis grondleidingen neergelegd en nog twee 50mm buizen en ingegraven voor stroom en ebus bebabeling en wat er ooit nog meer doorheen zou moeten. Dit via de twee geboorde gaten in de fundering/muur daar de kelder in gegaan. Daarna de opstelplaats vol met grind gestort en de pompen stonden op hun plek.
Wilde alles bij voorkeur met 32mm meerlagenbuis doen, lekker makkelijk om wat te buigen etc. Ok dat viel dus niet mee, 32mm buis is echt heftig om te buigen. Met handen en voeten is het net te doen maar het is aanmodderen. Wel fijn om eenvoudig kleine correcties te maken. Echter als ik nu weet wat ik weet had ik een buigijzer mee besteld.
Over bestellen gesproken, alles bij Heima24 vandaan gehaald behalve de grondleidingen die bij Benem. Waarom Heima24; puur op prijs. Met name de 32mm meerlagenbuis van Heima en alle koppelingen etc zijn gewoon zo veel goedkoper dan ik in Nederland kon vinden. Heima thuismerk is PipeTec en ik heb verder geen ervaring met andere merken maar alle koppelingen die ik heb moeten persen waren en zijn gewoon goed en lekvrij. Alles geperst met de handtang die Heima24 verkoopt. Groot voordeel vind ik met name dat ik nu zelf alle tools heb om dit zelf te doen, als er ooit aanpassingen nodig is kan ik dat mooi zelf zonder dat ik een tang en bek moet gaan huren / lenen. Vergeet niet de kalibratie tool van pipetec als je ook zelf aan de slag wil, die is onmisbaar om mooie ronde aansluiting te krijgen die ook ontbraamd is. En zorg voor een goede snijtang, ook weer eventueel daar te koop.
Verdere onderdelen: Vuilfilter (caleffi 546406), expansievat, 2x terugslagklep, 2x vuilkraan, 2x overstort, drukmeter en diverse kogelkranen om delen van de installatie af te kunnen sluiten. Montage beugels met rubberen inleg en isolatie voor 32mm buis. Alle overgangen die er zijn gaan van 32mm meerlagenbuis naar 25DN / 1 inch.
Afgifte systeem: Twee pomploze verdelers voor beneden verdieping, 7 groeps VTE verdeler en een 13 groeps Robot verdeler.
Boven hangen nog radiatoren, ga die vervangen voor T33 maar dat komt volgend jaar wel. Wel 32mm meerlagenbuis naar boven getrokken en daar afgedopt voor nu.
Bedacht was destijds een aparte zone regelen voor de slaapkamer die ook op de beneden verdieping zit echter zou dat een extra pompgroep zijn via de VR90. Besloten om dit voor nu niet zo te doen in het kader van KISS. Mocht het te warm worden draaien we de vloerverwarmingsgroepen wel wat dicht. Vaillant pompgroep dus ook over, interesse, dan hoor ik het graag.
Buffervat van 200L is ook nog nieuw in de verpakking. Zie geen nut meer met 20 groepen vloerverwarming lijkt met dat meer dan genoeg inhoud en de vloer zal goed kunnen bufferen dus last van comfort verlies tijdens defrosts verwacht ik niet te hebben. VPS 200 dus ook overgehouden en bij interesse hoor ik het weer graag.
Goed lang verhaal kort:
2x 55/6 aangesloten met terugslag klep in de aanvoer via T stuk naar de Terrendis grondleiding.
Technische ruimte is de kelder geworden hier de Terrendis buis aangesloten op 32mm meerlagenbuis. Schematisch aanvoer: 2x WP -> terugslagklep overstort -> vulkraan -> kogelkraan -> afgifte systeem
Schematisch retour -> afgifte systeem -> kogelkraan -> vulkraan -> expansievat -> overstort -> vuilfilter -> WP
Door beide kogelkranen dicht te draaien kan ik de warmtepompen laten leeglopen via de vulkraan in geval van potentiële stroomuitval voor lange tijd wanneer het vriest zonder hele systeem leeg te moeten laten lopen. Tevens kogelkranen voor de leidingen die naar boven lopen en elke verdeler achter zijn eigen kogelkranen zodat er makkelijk valt te rommelen als er eens wat veranderd moet worden zonder dat alles leeg moet etc.
Systeem op druk gezet en daarna verder gegaan met de elektra en bekabeling.
Technische schema:
Elektra, beide pompen op een eigen groep met een werkschakelaar er tussen op +- 3 meter van de pompen. Niks meer niks minder dus dat is simpel. Wel gekozen om beide groepen te voorzien van een metertje zodat ik elektrische verbruik per warmtepomp kan zien en bijhouden.
Vanaf elke pomp een 2 draadsverbinding, waarbij de tweede pomp via een ebus koppelaar naar ebus adres 2 is gezet zodat beide pompen hun eigen “vlan” hebben, als ITer zie ik het maar als een vlan 😊. 2x VWZ AI, VR921 en VRC720 ook allemaal voorzien van 2 draadskabels. Alle draadjes aan elkaar gemaakt in een lasdoos met wago lasklemmen met van die hendels zodat die dunne draadjes ook goed klemmen.
Wandcontactdoos gemaakt met 4 aansluitingen en de 2x VWI AI en VR921 voorzien van een stekker. En de VR921 aangesloten op een cat5e kabel.
Buitenvoeler hangt op noord, deze met een driedraads verbinding aangesloten op de eerste VWZ AI, die dus op ebus adres 1 staat.
Moed verzameld en de werkschakelaars op spanning gezet en de pompen voorzien van stroom. Paar minuten later stekkers erin gestoken van de 2x VWZ AI en VR921. Alles kwam tot leven en de Sensocomfort kwam ook tot leven. Eerst de wizards op beide VWZ AI’s doorlopen en daarna op de Sensocomfort. Alles leek ok alleen kreeg ik de melding dat FM3 niet was aangesloten. Na wat verder lezen en in het boekje stond ook duidelijk dat systeemschema 9 niet zonder VR71 aangesloten kon worden. Ik had geen VR71 maar wel een VR70 dus dat moest het dan wel zijn. Ik was in de veronderstelling omdat ik geen extra pomp groep ging aansluiten dat ik het wel zonder de VR70 af zou kunnen.
VR70 aangesloten (stroom stekker en 2 draadsverbinding), alles van de stroom gehaald en weer erop gezet en toen was de melding weg en draaide alles zonder foutmeldingen.
Volgende zaken aangepast in de menu’s van de VWZ AI:
stooklijn 0.15
min temp 27
max temp 35
Begonnen met een ontluchtingsrun op pomp 1 en daarna zelfde gedaan met pomp 2. Toen pomp 1 een verwarmingstest laten doen en de boel werd warm. Pomp 2 zelfde verhaal en alles lijkt te werken. Temperatuur buiten was destijds ook lekker warm 30+ graden dus ook maar even een dagje koelen aangezet, ook dat werkte zonder problemen.
Wordt nu wat kouder dus af en toe draait de pomp nu 1x per dag een uurtje om de boel naar 21 te trekken. Tot op heden werkt alles goed dus ik heb vertrouwen in de winter. COP zit nu rond de 7 volgens de Valliant app.
Cascade verhaal behoeft verder amper instellingen, de Sensocomfort en de Valliant app zien gewoon twee warmtepompen. Standaard gaat ie dan om en om aan of waar nodig gelijktijdig bij grote vraag etc.
De VR921 aanmelden via de app ging ook soepel, ging meteen updaten etc. dit kon 15min duren stond er maar dat heeft wel een uur geduurd maar daarna werkte wel alles. Paar dagen later kreeg ik de update naar de nieuwe app en dat ook maar laten gebeuren. Vindt de app wel wat mager maar goed ik gebruik hem meer om naar verbruik te kijken etc en niet om aanpassingen te doen.
Klok schema ingesteld: 00:00 tot 10:00 20 graden, 10:00 tot 22:00 21 graden, 22:00 tot 00:00 20 graden en dat voor elke dag ingesteld. Thermostaat wel op uitgebreid gezet zodat die wel stuurt op de binnen temperatuur en niet volledig war.
Als laatste punt toen alles goed draaide en het nergens lekte de meerlagenbuis voorzien van isolatie binnen en buiten.
Wat zou ik anders doen nu ik weet wat ik weet:
Cascade aansluiting buiten heb ik de aanvoer en retour leidingen naar de warmtepomp te dicht naast elkaar zitten. Kon hierdoor heel slecht isolatie aanbrengen en niet normaal intapen. Uiteindelijk besloten om isolatie zo goed mogelijk aan te brengen om de individuele buizen en hierna gezamenlijk soort van in te tapen en heb daarna met rubber seal de tape ingesmeerd voor een goede waterdichte afwerking.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt deze winter. Wel een mega lang verhaal maar hopelijk stimuleert andere dit om ook lekker aan de slag te gaan gezien een goede installateur vinden die tijd heeft wel een uitdaging is.
:strip_exif()/f/image/X2AOv9T6JLbYIjOU3YZARj0h.jpg?f=fotoalbum_large)
Erg netjes gedaan!
Heb je toevallig het schema (9?) Zoals je dat van je installateur/Vaillant hebt gekregen?
Overigens spreek je over 2 open (vloerverwarmings) verdelers.
Open verdelers zijn MET ingebouwde pomp, bedoel je dat ook?
Edit; de secundaire pomp en het vat zou ik pas na de winter verkopen.. indien er niet voldoende warmte-energie (en dan vooral flow) kan worden getrokken Tbv de defrosts zou er in (het slechtste geval) een ijslolly kunnen staan na een paar dagen vorst.
Installateurs en fabrikanten gebruiken ze meestal/veelal als een stukje verzekering, niet dringend noodzakelijk naar het maakt het veelal wel iets robuuster en minder afhankelijk van eventuele na-regeling van de bewoner (en kost een enkel procentje efficiëntie...)
[ Voor 50% gewijzigd door BjornHero op 05-10-2023 08:55 ]
2050vandaag, waarom wachten?
Schema 9 wil ik uiteraard op verzoek prima delen, zie PM.BjornHero schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:36:
@KryTech
Erg netjes gedaan!
Heb je toevallig het schema (9?) Zoals je dat van je installateur/Vaillant hebt gekregen?
Overigens spreek je over 2 open (vloerverwarmings) verdelers.
Open verdelers zijn MET ingebouwde pomp, bedoel je dat ook?
Edit; de secundaire pomp en het vat zou ik pas na de winter verkopen.. indien er niet voldoende warmte-energie (en dan vooral flow) kan worden getrokken Tbv de defrosts zou er in (het slechtste geval) een ijslolly kunnen staan na een paar dagen vorst.
Installateurs en fabrikanten gebruiken ze meestal/veelal als een stukje verzekering, niet dringend noodzakelijk naar het maakt het veelal wel iets robuuster en minder afhankelijk van eventuele na-regeling van de bewoner (en kost een enkel procentje efficiëntie...)
Tekst aangepast naar pomploze verdelers, ze zijn dus pomploos
Tja met name in het l/w warmtepomp topic zijn ze niet zo fan van buffervaten etc. Om nu 200L warm te houden leek mij ook niet zo zinnig. Maar inderdaad misschien maar even een winter afwachten hoe het gaat, dus bedankt voor de tip.
Warmtepomp €4086
Flexibele aansluitset €114
Besturing €250
Thermostaat €160
Grondleiding €960
Waterzijdig aansluitmateriaal €270
Vuilfilter €150
Luchtfilter €155
Internetmodule €124
Drainage en wachtbuis €58
Trillingsdempende voeten €50
Uponor puntstukken €34
Kogelafsluiters €94
Elektra en kabels €113
DIN elektra meter €64
Betonvoeten €60
Kabelgoot €13
Aquaswell kit €36
Ebus module €26
Kleinmateriaal €100
Inbedrijfstelling €360
Subtotaal €7169
Cashback -€300
Subsidie -€2550
Totaal €4419
Op basis van huidige elektra en gasprijs zou ik met de vuistregel 1m3 = 2kWh zo’n €500 per jaar gaan besparen. Dit is vrij behoudend, dus binnen 9 jaar terugverdienen moet lukken! (En dan reken ik niet mee dat ik m’n stroom zelf opwek en saldeer)
Volgende stap is installatie van een WP boiler zodat ik echt van het gas af kan. Dat moet ik nog doorrekenen.
[ Voor 10% gewijzigd door Speedfight op 06-10-2023 10:09 ]
Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD
Als je naar Ambisense oplossingen wilt heb je de VR921 wel nodig dacht ik, want die regelt alle draadloze oplossingen binnen het Valliant ecosysteem. Ik heb overal vloerverwarming én Ambisense omdat sommige ruimtes op de verdiepingen nauwelijks verwarmd hoeven te worden. Dan is het zonde dat er meters en meters aan vloer verwarmd worden terwijl daar geen vraag naar is (slaapkamers bijvoorbeeld). Die zijn dan per ruimte afgeregeld met een Ambisense koppenregelaar en een bijbehorende ruimtethermostaat.Broodro0ster schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:20:
[...]
Ik dacht bij ons 4 punten, maar de EPB-man kan u dat wel met zekerheid zeggen.
De koelmodule is wel makkelijk achteraf te plaatsen. Het is een weerstand die ze op de printplaat prikken en klaar.
Internet module is heb ik niet en ze is beperkt heb ik gehoord. Met vloerverwarming wil je toch een constante temperatuur dus veel zal je daar niet aanzitten.
Wil je geavanceerde mogelijkheden, dan heb je een ebus module nodig. Dan zijn de mogelijkheden oneindig, maar je moet er wat verstand van hebben. Ik vond het niet zo simpel om er mee aan de slag te gaan.
Heb je de aansluitset met de flexibele leidingen wel meegenomen?Speedfight schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:23:
Ik heb de kosten voor het plaatsen van de VWL 55/6 eens op een rijtje gezet:
Warmtepomp €4200
Besturing €250
Thermostaat €160
Grondleiding €960
Inbedrijfstelling €360
Waterzijdig aansluitmateriaal €270
Vuilfilter €150
Luchtfilter €155
Internetmodule €124
Drainage en wachtbuis €58
Trillingsdempende voeten €50
Uponor puntstukken €34
Kogelafsluiters €94
Elektra en kabels €113
DIN elektra meter €64
Betonvoeten €60
Kabelgoot €13
Aquaswell kit €36
Ebus module €26
Subtotaal €7169
Kleinmateriaal €100
Cashback -€300
Subsidie -€2550
Totaal €4419
Op basis van huidige elektra en gasprijs zou ik met de vuistregel 1m3 = 2kWh zo’n €500 per jaar gaan besparen. Dit is vrij behoudend, dus binnen 9 jaar terugverdienen moet lukken! (En dan reken ik niet mee dat ik m’n stroom zelf opwek en saldeer)
Volgende stap is installatie van een WP boiler zodat ik echt van het gas af kan. Dat moet ik nog doorrekenen.
17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6
Scherp! Hij ontbrak in de beschrijving, net even gekeken en hij stond bij op de factuur van de warmtepomp. Heb de post aangepast.ds23man schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:23:
[...]
Heb je de aansluitset met de flexibele leidingen wel meegenomen?
Bij defrosts boven nul (dat zijn de meeste) kan het interessant zijn om te wisselen, dan ontdooit de ander (deels) gratis aan de buitenlucht.
Omdat ze elkaar kunnen helpen is er nog minder nood aan een buffervat, mits ze elkaar inderdaad helpen.
Het om en om aangaan gaat nu in ieder geval goed, als van eergisteren nacht pomp1 een run gehad en gisteren nacht heeff pomp2 een run gedaan. Afgelopen nacht geen run / was nog warm genoeg.
Alleen nog geen idee of één pomp genoeg vermogen gaat leveren rond 0 graden om het huis warm te houden. Tijd gaat het vermoedelijk leren en deel mijn bevindingen.
Afgelopen jaar (sep tot sep) 890m3 totaal waarvan ~150m3 voor SWW.ds23man schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:16:
Hoeveel gas verbruik je normaliter? Je schrikt toch wel als je alles bij elkaar optelt, zeker als je een grondleiding nodig hebt. En dan zit hier nog niet eens arbeidskosten in.
Zeker de grondleiding was een aanslag op de kosten. Ik heb de 32mm variant met enkele leidingen en tot ver in kruipruimte. Had daar achteraf wel wat op kunnen besparen (dunner, want maar 5kW en korter, evt de duo variant).
Ook wat dingen die leuk zijn maar niet nodig zoals ebus adapter, DIN elektra meter en internetmodule.
Ook de microbelontluchter is door de lage temperatuur van stoken wellicht overbodig.
Ik ziet het ook als hobby, dus het mag ook wat kosten. Maar kan niet ontkennen dat ik het vooraf lager had ingeschat.
[ Voor 3% gewijzigd door Speedfight op 06-10-2023 10:08 ]
Eigenlijk verwacht ik niet dat de andere WP opstart bij een defrost. Heeft energetisch geen zin door de opstartpiek:KryTech schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:52:
@Proton_ ik zal mijn bevindingen gaan delen, het idee is wel dat de pompen om en om aangaan tenzij de vraag groter is dan één pomp aankan. Je zou verwachten dat tijdens de defrost van pomp1, pomp2 aangaat en pomp1 pas weer aangaat als pomp2 in defrost gaat etc.
Het om en om aangaan gaat nu in ieder geval goed, als van eergisteren nacht pomp1 een run gehad en gisteren nacht heeff pomp2 een run gedaan. Afgelopen nacht geen run / was nog warm genoeg.
Alleen nog geen idee of één pomp genoeg vermogen gaat leveren rond 0 graden om het huis warm te houden. Tijd gaat het vermoedelijk leren en deel mijn bevindingen.
/f/image/YcwHO2NdgCaIvrdCFtKxRBka.png?f=fotoalbum_large)
Tegen de tijd dat de defrost voorbij is draait de ander WP nog in die stroomslurpende fase. Ook zou dit een hoop extra start/stops veroorzaken met bijbehorende slijtage.
Maar het is niet raar als die optimalisaties (nog) niet gedaan zijn. Ik denk wel dat het een kwestie van tijd is voordat het gebeurt, het is immers alleen software en het is duidelijk dat fabrikanten daar op inzetten (en nog een heleboel te leren hebben, zeg ik vanachter mijn bureau).
Dat plaatje is van vannacht, pendelgedrag. Heb tot nu toe nog nooit een opstart gezien zonder die piek. Deze warmtepompen starten altijd op met een hogere modulatie om daarna terug te moduleren.
Er is wel een minimale modulatie na opstarten, bij mijn logging is dat 4 minuten op 40 Hz (30 is minimum, 80? max).
Het piekje dat dat geeft is veel lager dan bij jou: hooguit 714W (65/6, zelfde compressor als de 75/6).
Ik mag hopen dat bij een 10 kW cascade in defrostweer je in normaal bedrijf meer vermogen dan dat nodig hebt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic
De beproefde aanpak is: narekenen hoeveel systeeminhoud je vloerverwarming heeft, concluderen dat het voldoende is voor de 75/6, pomploze verdeler erop, buffervat op Marktplaats, stooklijn op 0.2 en thermostaat 24/7 op 20 met hooguit een middagverhoging van 13:00 tot 22:00 naar 21.
Of dit plan ook bij jou past hangt af van je precieze bouw van je huis: vloerverwarming, isolatie, ventilatie etc spelen allemaal mee.
Mijn 55/6 heeft een nette waarde van 5,7 sinds die in februari in bedrijf is gekomen. Maar de 75/6 blijft steken op 4 sinds november vorig jaar.
Weet het bij jou niet 100 procent meer maar verblijven van dieren verwarm je toch?ds23man schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:07:
Maar eens de Scop van mijn warmtepompen bekeken, al tijden niet gedaan omdat het dan een obsessie wordt.
Mijn 55/6 heeft een nette waarde van 5,7 sinds die in februari in bedrijf is gekomen. Maar de 75/6 blijft steken op 4 sinds november vorig jaar.
Beide zelfde inzet of één ook meer een water maken ofzo of hogere aanvoer temperatuur?
En je mist bij de 75/6 een volledige winter.
Mooi dat je kunt vergelijken
[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 07-10-2023 09:15 ]
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic