Sinds een week of vier heb ik een werkende cascade opstelling van 2x een Arotherm 55/6 en een losse Arostor 270L WPB. Hieronder mijn verhaal en hopelijk hebben andere hier ook wat aan. Ik had hiervoor nog nooit iets met CV gedaan (wel wat klus ervaring met knelkoppelingen en koper etc.) dus dit is hoe ik als een leek dit voor elkaar heb gekregen.
Lijst met de belangrijkste onderdelen:
aroSTORE VWL B 270/5
2x AroTHERM plus VWL 55/6 A 230V
2x VWZ AI plus besturingsmodule
E-bus koppelaar
Meng module VR70
Vaillant communicatie module VR 921
sensoCOMFORT VRC 720
Vorig jaar september 2022 akkoord gegeven aan een installateur, helaas door ziekte is de installatie nooit door hem aangelegd maar de warmtepompen waren wel geleverd en alle andere Vaillant onderdelen. Systeemschema (9) zat destijds bij de offerte dus zelf aan de slag gegaan. Ik ben redelijk handig en op GOT alle topics over warmtepompen flink doorgespit en gevolgd afgelopen maanden dus wat kon er mis gaan 😊
Warmtepomp boiler staat in de bijkeuken, met wat Uponor buis en RTM koppelingen in mei 2023 aan de slag gegaan en aangesloten op bestaande warm water circuit. Uiteraard met de benodigde terugslagklep en inlaatcombinatie (6 bar). Zal dit tzt nog even in het warmtepomp boiler topic posten want een leuk detail is dat ik hem in een ikea Pax kast heb verwerkt en je hem dus niet ziet maar het wel zo gemaakt heb dat je voor onderhoud er goed bij kan.
Terug naar de CV; Waarom 2x een 55/6 en niet één zwaardere pomp? Idee was met name dat tijdens herfst en lente een zwaardere pomp een te hoog minimaal vermogen zou hebben en dus zou gaan pendelen. Betreft een oude woonboerderij die ik aan het renoveren ben/was en waarbij de volledige beneden verdieping vloerverwarming heeft gekregen. HR++ glas in nieuwe kozijnen en voorzetwanden met dikke isolatie. Gasverbruik voor de verbouwing: +- 2300m3 per jaar.
Idee was destijds om de twee pompen aan de buitenmuur te hangen met muurbeugels, echter heb ik ruimte genoeg in de tuin en om eventuele trillingen / geluidsoverlast binnen te voorkomen deze pompen in de tuin neergezet. Ik heb dus nog 2x een muurbeugel over, dus als er interesse is voor een beugel hoor ik het graag.
Gebruikte grondleiding:Terrendis grondleiding heat uno 32 pe-xa 110 inclusief benodigde puntstukken etc. Gekozen voor 2 losse buizen voor aanvoer en retour en niet voor een duo. Een mede tweaker @flippy) heb ik dit diverse malen horen verkondingen op basis van minder verlies en tevens is het een stuk makkelijk te verwerken gezien het echt wel lomp dikke buizen zijn.
Loonbedrijf (buurman) gevraagd om gat te graven van cm of 60 diep en 1m bij 2.20m daarin wat dikke bandjes te plaatsen om zo de opstelplaats te maken voor twee pompen naast elkaar. Voor de rest volgens de handleiding pijp geplaatst etc. zoals Vaillant dit voorschrijft. Gaten in de bandjes geboord en gebruik gemaakt van betonankers met schroefdraad en rubberen stoeptegels op maat gezaagd (had ik liggen en koste me niks, anders zo weer €200,- armer) als trildempers, pompen erop bout vast en klaar. Terrendis grondleidingen neergelegd en nog twee 50mm buizen en ingegraven voor stroom en ebus bebabeling en wat er ooit nog meer doorheen zou moeten. Dit via de twee geboorde gaten in de fundering/muur daar de kelder in gegaan. Daarna de opstelplaats vol met grind gestort en de pompen stonden op hun plek.
Wilde alles bij voorkeur met 32mm meerlagenbuis doen, lekker makkelijk om wat te buigen etc. Ok dat viel dus niet mee, 32mm buis is echt heftig om te buigen. Met handen en voeten is het net te doen maar het is aanmodderen. Wel fijn om eenvoudig kleine correcties te maken. Echter als ik nu weet wat ik weet had ik een buigijzer mee besteld.
Over bestellen gesproken, alles bij Heima24 vandaan gehaald behalve de grondleidingen die bij Benem. Waarom Heima24; puur op prijs. Met name de 32mm meerlagenbuis van Heima en alle koppelingen etc zijn gewoon zo veel goedkoper dan ik in Nederland kon vinden. Heima thuismerk is PipeTec en ik heb verder geen ervaring met andere merken maar alle koppelingen die ik heb moeten persen waren en zijn gewoon goed en lekvrij. Alles geperst met de handtang die Heima24 verkoopt. Groot voordeel vind ik met name dat ik nu zelf alle tools heb om dit zelf te doen, als er ooit aanpassingen nodig is kan ik dat mooi zelf zonder dat ik een tang en bek moet gaan huren / lenen. Vergeet niet de kalibratie tool van pipetec als je ook zelf aan de slag wil, die is onmisbaar om mooie ronde aansluiting te krijgen die ook ontbraamd is. En zorg voor een goede snijtang, ook weer eventueel daar te koop.
Verdere onderdelen: Vuilfilter (caleffi 546406), expansievat, 2x terugslagklep, 2x vuilkraan, 2x overstort, drukmeter en diverse kogelkranen om delen van de installatie af te kunnen sluiten. Montage beugels met rubberen inleg en isolatie voor 32mm buis. Alle overgangen die er zijn gaan van 32mm meerlagenbuis naar 25DN / 1 inch.
Afgifte systeem: Twee pomploze verdelers voor beneden verdieping, 7 groeps VTE verdeler en een 13 groeps Robot verdeler.
Boven hangen nog radiatoren, ga die vervangen voor T33 maar dat komt volgend jaar wel. Wel 32mm meerlagenbuis naar boven getrokken en daar afgedopt voor nu.
Bedacht was destijds een aparte zone regelen voor de slaapkamer die ook op de beneden verdieping zit echter zou dat een extra pompgroep zijn via de VR90. Besloten om dit voor nu niet zo te doen in het kader van KISS. Mocht het te warm worden draaien we de vloerverwarmingsgroepen wel wat dicht. Vaillant pompgroep dus ook over, interesse, dan hoor ik het graag.
Buffervat van 200L is ook nog nieuw in de verpakking. Zie geen nut meer met 20 groepen vloerverwarming lijkt met dat meer dan genoeg inhoud en de vloer zal goed kunnen bufferen dus last van comfort verlies tijdens defrosts verwacht ik niet te hebben. VPS 200 dus ook overgehouden en bij interesse hoor ik het weer graag.
Goed lang verhaal kort:
2x 55/6 aangesloten met terugslag klep in de aanvoer via T stuk naar de Terrendis grondleiding.
Technische ruimte is de kelder geworden hier de Terrendis buis aangesloten op 32mm meerlagenbuis. Schematisch aanvoer: 2x WP -> terugslagklep overstort -> vulkraan -> kogelkraan -> afgifte systeem
Schematisch retour -> afgifte systeem -> kogelkraan -> vulkraan -> expansievat -> overstort -> vuilfilter -> WP
Door beide kogelkranen dicht te draaien kan ik de warmtepompen laten leeglopen via de vulkraan in geval van potentiële stroomuitval voor lange tijd wanneer het vriest zonder hele systeem leeg te moeten laten lopen. Tevens kogelkranen voor de leidingen die naar boven lopen en elke verdeler achter zijn eigen kogelkranen zodat er makkelijk valt te rommelen als er eens wat veranderd moet worden zonder dat alles leeg moet etc.
Systeem op druk gezet en daarna verder gegaan met de elektra en bekabeling.
Technische schema:
Elektra, beide pompen op een eigen groep met een werkschakelaar er tussen op +- 3 meter van de pompen. Niks meer niks minder dus dat is simpel. Wel gekozen om beide groepen te voorzien van een metertje zodat ik elektrische verbruik per warmtepomp kan zien en bijhouden.
Vanaf elke pomp een 2 draadsverbinding, waarbij de tweede pomp via een ebus koppelaar naar ebus adres 2 is gezet zodat beide pompen hun eigen “vlan” hebben, als ITer zie ik het maar als een vlan 😊. 2x VWZ AI, VR921 en VRC720 ook allemaal voorzien van 2 draadskabels. Alle draadjes aan elkaar gemaakt in een lasdoos met wago lasklemmen met van die hendels zodat die dunne draadjes ook goed klemmen.
Wandcontactdoos gemaakt met 4 aansluitingen en de 2x VWI AI en VR921 voorzien van een stekker. En de VR921 aangesloten op een cat5e kabel.
Buitenvoeler hangt op noord, deze met een driedraads verbinding aangesloten op de eerste VWZ AI, die dus op ebus adres 1 staat.
Moed verzameld en de werkschakelaars op spanning gezet en de pompen voorzien van stroom. Paar minuten later stekkers erin gestoken van de 2x VWZ AI en VR921. Alles kwam tot leven en de Sensocomfort kwam ook tot leven. Eerst de wizards op beide VWZ AI’s doorlopen en daarna op de Sensocomfort. Alles leek ok alleen kreeg ik de melding dat FM3 niet was aangesloten. Na wat verder lezen en in het boekje stond ook duidelijk dat systeemschema 9 niet zonder VR71 aangesloten kon worden. Ik had geen VR71 maar wel een VR70 dus dat moest het dan wel zijn. Ik was in de veronderstelling omdat ik geen extra pomp groep ging aansluiten dat ik het wel zonder de VR70 af zou kunnen.
VR70 aangesloten (stroom stekker en 2 draadsverbinding), alles van de stroom gehaald en weer erop gezet en toen was de melding weg en draaide alles zonder foutmeldingen.
Volgende zaken aangepast in de menu’s van de VWZ AI:
stooklijn 0.15
min temp 27
max temp 35
Begonnen met een ontluchtingsrun op pomp 1 en daarna zelfde gedaan met pomp 2. Toen pomp 1 een verwarmingstest laten doen en de boel werd warm. Pomp 2 zelfde verhaal en alles lijkt te werken. Temperatuur buiten was destijds ook lekker warm 30+ graden dus ook maar even een dagje koelen aangezet, ook dat werkte zonder problemen.
Wordt nu wat kouder dus af en toe draait de pomp nu 1x per dag een uurtje om de boel naar 21 te trekken. Tot op heden werkt alles goed dus ik heb vertrouwen in de winter. COP zit nu rond de 7 volgens de Valliant app.
Cascade verhaal behoeft verder amper instellingen, de Sensocomfort en de Valliant app zien gewoon twee warmtepompen. Standaard gaat ie dan om en om aan of waar nodig gelijktijdig bij grote vraag etc.
De VR921 aanmelden via de app ging ook soepel, ging meteen updaten etc. dit kon 15min duren stond er maar dat heeft wel een uur geduurd maar daarna werkte wel alles. Paar dagen later kreeg ik de update naar de nieuwe app en dat ook maar laten gebeuren. Vindt de app wel wat mager maar goed ik gebruik hem meer om naar verbruik te kijken etc en niet om aanpassingen te doen.
Klok schema ingesteld: 00:00 tot 10:00 20 graden, 10:00 tot 22:00 21 graden, 22:00 tot 00:00 20 graden en dat voor elke dag ingesteld. Thermostaat wel op uitgebreid gezet zodat die wel stuurt op de binnen temperatuur en niet volledig war.
Als laatste punt toen alles goed draaide en het nergens lekte de meerlagenbuis voorzien van isolatie binnen en buiten.
Wat zou ik anders doen nu ik weet wat ik weet:
Cascade aansluiting buiten heb ik de aanvoer en retour leidingen naar de warmtepomp te dicht naast elkaar zitten. Kon hierdoor heel slecht isolatie aanbrengen en niet normaal intapen. Uiteindelijk besloten om isolatie zo goed mogelijk aan te brengen om de individuele buizen en hierna gezamenlijk soort van in te tapen en heb daarna met rubber seal de tape ingesmeerd voor een goede waterdichte afwerking.
Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt deze winter. Wel een mega lang verhaal maar hopelijk stimuleert andere dit om ook lekker aan de slag te gaan gezien een goede installateur vinden die tijd heeft wel een uitdaging is.