Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa33
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-04 22:59
Proton_ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:28:
@Alfa33 Als je gas houdt voor warm douchewater is dat waarschijnlijk ook goedkoper om te gebruiken voor hulpverwarming. De MEH60 of 97 vind ik vrij prijzig voor wat ze doen, en als ze gebruikt worden is het nog relatief dure stroom ook op een moment dat het elektriciteitsnetwerk het al zwaar heeft.

De VWZ AI heeft voor bijverwarming een contact dat met een hulprelais zo'n beetje alles kan schakelen, zoals een gasketel, dompelelement in een buffervat, doorstroomverwarmer, driewegklep door een boilervatspiraal, of de MEH...
@Proton_
Bedankt. Ik zal deze optie hoogstwaarschijnlijk overwegen.
Als/wanneer de buitentemperatuur onder de -8C komt, wordt automatisch de gasboiler ingeschakeld.

Als de warmtepomp het huis niet verwarmt (onder -8C), maar nog steeds AAN is, zal de recirculatiepomp dan nog werken? zodat bevriezing wordt vermeden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Alfa33 De vorstbeveiliging is altijd actief als hij aan staat (1x per half uur een minuutje draaien of iets dergelijks). Misschien dat gas + warmtepomp tegelijk ook kan werken, dat weet ik niet. Met triVAI wel, maar dat is wellicht Vaillant specifiek.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:58
Voor de gene met de Vaillant app...

Ik heb nu inmiddels twee weken geleden een mail gekregen dat de nieuwe app voor mij beschikbaar komt en ik binnen enkele dagen een mail zal ontvangen om te updaten etc etc.

Maar ik heb niets meer ontvangen... en in plaats van enkele dagen is het nu twee weken. Herkenbaar voor mensen die de update ook hebben ontvangen of gaat er iets mis?

Dankjewel alvast

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-09 12:54
Kees_frl schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:04:
Voor de gene met de Vaillant app...

Ik heb nu inmiddels twee weken geleden een mail gekregen dat de nieuwe app voor mij beschikbaar komt en ik binnen enkele dagen een mail zal ontvangen om te updaten etc etc.

Maar ik heb niets meer ontvangen... en in plaats van enkele dagen is het nu twee weken. Herkenbaar voor mensen die de update ook hebben ontvangen of gaat er iets mis?

Dankjewel alvast
Herkenbaar, tussen die mail en de daadwerkelijke update zat bij ons zo'n 5 weken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:24
Ik heb gister de installateur over de vloer gehad met een buitendienstmeneer van Valiant zelf. Er zijn 2 opstellingen voorsteld door beide, een beneden in de voortuin waarbij het buffervat op zolder staat en vanuit het buffervat de verwarmingselementen en het tapwater worden aangevoerd. Het andere optie die hun voorkeur had is dat de buitenunit op de uitbouw van onze woning komt te staan, de uitbouw is van beton dus dat kan bouwtechnisch gezien.

Mijn vraag is, is de buitenunit, en dan vooral de compressor stil genoeg zodat we er geen last van hebben in de nacht, omdat de buitenunit op semi voor onze slaapkamer komt te staan. De woning is geissoleerd naar de maatstaven van bouwjaar 2014 en de we krijgen de 5 kw warmtepomp van Valiant.

Is het aanraadbaar om daar de unit te plaatsen voor de nachtrust of niet? De unit komt zelf op een betonplaat met rubbere voetjes te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
Buffervat? Of boilervat, wat bedoel je?

Hoe verder weg van je raam hoe stiller natuurlijk. Als je de keuze hebt, en het maakt voor de omgeving niet uit, zou ik ‘m in de tuin plaatsen. Leidingwerk e.d. daargelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Middenberm schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:38:
[...]

Herkenbaar, tussen die mail en de daadwerkelijke update zat bij ons zo'n 5 weken denk ik.
Alsof ze meelezen vandaag de update mail :)

Je kunt de temperatuur van SWW niet meer in de app instellen? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:50
spijkerhoofd schreef op woensdag 6 september 2023 @ 08:36:
[...]

Is het aanraadbaar om daar de unit te plaatsen voor de nachtrust of niet? De unit komt zelf op een betonplaat met rubbere voetjes te staan.
Zolang er geen resonantieproblemen zijn, en de WP in deellast loopt (goeie stooklijn en/of silent mode), is de warmtepomp behoorlijk stil. Dus onder die voorwaarden lijkt het mij geen probleem.

Als je hypergevoelig bent voor elk geluidje, kan je natuurlijk uit voorzorg de WP ergens verder weg zetten. In mijn geval: 5 jaar terug sliepen we met een CV-ketel en mechanische ventilatiebox uit de jaren 90, die véél meer geluid binnen maakten dan een WP ooit zal doen, en daar sliepen we ook doorheen :+

Op Tweakers zetten veel mensen een WP het liefst in de tuin, maar het is best een lomp apparaat (het neemt al gauw net zo veel grondoppervlak in als 2 kleine kliko's) en niet iedereen heeft een grote tuin. Ik ben dus zelf veel eerder geneigd om hem op/boven het dak te plaatsen, indien mogelijk. Maar goed, dit zijn dus hele persoonlijke afwegingen.

[ Voor 19% gewijzigd door marcop23 op 06-09-2023 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
marcop23 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:28:
[...]

Zolang er geen resonantieproblemen zijn, en de WP in deellast loopt (goeie stooklijn en/of silent mode), is de warmtepomp behoorlijk stil. Dus onder die voorwaarden lijkt het mij geen probleem.

Als je hypergevoelig bent voor elk geluidje, kan je natuurlijk uit voorzorg de WP ergens verder weg zetten. In mijn geval: 5 jaar terug sliepen we met een CV-ketel en mechanische ventilatiebox uit de jaren 90, die véél meer geluid binnen maakten dan een WP ooit zal doen, en daar sliepen we ook doorheen :+

Op Tweakers zetten veel mensen een WP het liefst in de tuin, maar het is best een lomp apparaat (het neemt al gauw net zo veel grondoppervlak in als 2 kleine kliko's) en niet iedereen heeft een grote tuin. Ik ben dus zelf veel eerder geneigd om hem op/boven het dak te plaatsen, indien mogelijk. Maar goed, dit zijn dus hele persoonlijke afwegingen.
Wij hebben geluk dat we een uitbouw hebben van 1 etage, waardoor we ongebruikte ruimte hebben waar we de buitenunit kunnen plaatsen en de buitenunit de koude lucht weg kan blazen zonder dat iemand er last van heeft. Het heeft 2 grote voordelen, en als het geluid van vooral de compressor enorm meevalt waardoor we in de nacht geen last van hebben zijn daar geen nadelen van. Echter zit er voor mij iets van angst, wat als we niet kunnen slapen als het vriest, want enkel dan kun je last hebben van de compressor. Met niet vries temperaturen draait de compressor op een lagere toerental omdat de woning weinig warmteverlies heeft. We kunnen trouwens de temperatuur een graad naar beneden doen binnen volgens de man van Valliant zodat we de eerste paar uur van de avond/nacht de warmtepomp minder hoeft te pompen.

De man Valliant heeft ons overigens de optie gegeven om het geluid aan te horen bij hun hoofdkantoor in Amsterdam, dus daar willen we wel gebruik van maken als de mensen met ervaring hebben hier aangeven of het geluid de moeite waard is. Vandaar mijn vraag. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de uitbouw als het geluid te verwaarlozen is, anders word het de voortuin wat een paar nadelen extra heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 14:48
spijkerhoofd schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:27:
[...]

De man Valliant heeft ons overigens de optie gegeven om het geluid aan te horen bij hun hoofdkantoor in Amsterdam, dus daar willen we wel gebruik van maken als de mensen met ervaring hebben hier aangeven of het geluid de moeite waard is. Vandaar mijn vraag. Mijn voorkeur gaat ook uit naar de uitbouw als het geluid te verwaarlozen is, anders word het de voortuin wat een paar nadelen extra heeft.
Het is zeker aan te raden om te gaan luisteren hoe hard de unit klinkt als je er naast staat. Dat heb ik ook gedaan bij een mede-tweaker en dat heeft mij (en de buren, die waren mee 8) ) erg geholpen. Echter, bij jou kan er ook sprake zijn van hinderlijk contactgeluid omdat de warmtepomp op je constructie staat. Dan is het denk ik raadzaam om heel goed te checken hoe de trillingsdemping van de voeten uitgevoerd gaat worden en ook de aansluiting op je leiding (tip: kies een flexibele aansluitset). Bij mij staat de unit, ontkoppeld in de tuin maar er zijn vast forumleden die nog goeie tips hebben.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:22
Ik zou ook gaan luisteren als dat kan maar dan moeten ze wel een defrost kunnen forceren anders heb je er niet zo veel aan. Tijdens normaal bedrijf moet ik aan de wind voelen of hij aan staat zo stil is hij dan. Maar kort na de defrost gaat hij even vol gas en dan hoor je hem echt wel als je in de tuin staat. Dat is maar een paar minuten. Wij hebben een 75/6 in de tuin achter de garage dus binnen niet te horen al zou je het willen. Wel zien we soms een stoomwolk ontsnappen achter de garage tijdens defrost en dat is best indrukwekkend als je dat voor het eerst ziet.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Zelfde ervaring als @snameroc hier. Hoewel die enorme stoomwolken mij nog wel zijn meegevallen, wat mij meer opviel was de grote sloot water die er tijdens een defrost onder uit klatert.

En een defrost kan best eens 1x per 45 minuten voorkomen, als de omstandigheden daarnaar zijn. Da's misschien best vaak als hij onder je raam staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Nou afgelopen winter heb ik toch niet vaker dan om de paar uur gehad.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
snameroc schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:59:
Nou afgelopen winter heb ik toch niet vaker dan om de paar uur gehad.
Ik zeg ook niet dat het altijd gebeurt, maar het kan wel. Ik heb het wel gehad, bij koud en mistig weer. Kan ook helemaal geen kwaad, en binnen hoor ik er niks van, maar bij plaatsing bij een slaapkamerraam misschien iets om rekening mee te houden. Hoewel, die 1 of 2 keer per seizoen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Kees_frl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:02:
[...]

Alsof ze meelezen vandaag de update mail :)

Je kunt de temperatuur van SWW niet meer in de app instellen? :)
Jawel

Tandwieltje links onderin en dan onder de optie "thermostaat".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Middenberm schreef op woensdag 6 september 2023 @ 19:40:
[...]

Jawel

Tandwieltje links onderin en dan onder de optie "thermostaat".
Dankjewel :)

Maar daar onder thermostaat heb ik alleen:

Weekplanner
Circulatie
Gebruiksmodus

Binnen die mogelijkheden zie ik geen optie tot temperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Middenberm
Kees_frl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:20:
[...]

Weekplanner
Circulatie
Gebruiksmodus

Het eerste waar ik dan aan zou denken is een niet aangesloten of defecte sensor oid. Maar ik ben een zich steeds beter inlezende amateur en absoluut geen expert helaas.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-WNBfB0UVG2SA4odjhxaDYfmog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bBYjJ2m6rKYguJqKQDkpbGj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:39
Kees_frl schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:20:
[...]

Weekplanner
Circulatie
Gebruiksmodus

Duik even in de instellingen van de app. Mogelijk staat warm water niet aangevinkt.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-09 21:35
Hallo,

sinds deze week ook een hybride installatie met volgende elementen:

- Thermostaat: VRC-720
- Gasboiler: VC126
- Warmtepomp: AroTHERM Plus VWL75

Deze is aangesloten volgens volgend schema:

Installateur heeft het om systeemschema 8 gezet... Moet dit geen 9 zijn? Parallelbuffer ???

Correctie, installateur heeft nog eens teruggekomen voor definitieve setup en nu inderdaad systeemschema 9 ingesteld, dus alles lijkt in orde...

Nu eens kijken hoe goed dit allemaal zal werken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiU24SBNMJAOIeAitIXSp7pzLVY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZeU7sqqooQ2mU0mrAnH6OS86.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Infernoken op 07-09-2023 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:48
vanochtend zowel de installateur als Vaillant op bezoek gehad. De kortsluiting werd veroorzaakt door vocht op de aansluit printplaat. daar was een zwarte plek zichtbaar.

De Vaillant monteur stelde vervolgens dat het vocht naar binnen is gekomen omdat een 'afdekplaatje' zou ontbreken. Daar is eerder niets over gezegd, ook niet door de Vaillant monteur bij de oplevering. vreemde is ook dat dit plaatje niet te zien is in de installatie handleiding.
De monteur zei dat dit plaatje ook niet los leverbaar is. Hij stemde voor om het af te kitten aan de bovenkant. Dat vind ik geen oplossing, bovendien ligt het risico dan bij mij als dit weer gebeurt (buiten de garantie).

Ik vind het een raar verhaal..Het lijkt mij een ontwerpfout dat vocht naar binnen kan komen langs het rubber van de afdekplaat. Dat afdekkapje wat er volgens de monteur overheen zou moeten zitten zie ik niet staan in de installatie handleiding.

ik wil dat dit degelijk opgelost wordt, niet dat ik over 2 jaar weer een doorgebrande print kan laten vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Chupachups schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:36:
[...]

vanochtend zowel de installateur als Vaillant op bezoek gehad. De kortsluiting werd veroorzaakt door vocht op de aansluit printplaat. daar was een zwarte plek zichtbaar.

De Vaillant monteur stelde vervolgens dat het vocht naar binnen is gekomen omdat een 'afdekplaatje' zou ontbreken. Daar is eerder niets over gezegd, ook niet door de Vaillant monteur bij de oplevering. vreemde is ook dat dit plaatje niet te zien is in de installatie handleiding.
De monteur zei dat dit plaatje ook niet los leverbaar is. Hij stemde voor om het af te kitten aan de bovenkant. Dat vind ik geen oplossing, bovendien ligt het risico dan bij mij als dit weer gebeurt (buiten de garantie).

Ik vind het een raar verhaal..Het lijkt mij een ontwerpfout dat vocht naar binnen kan komen langs het rubber van de afdekplaat. Dat afdekkapje wat er volgens de monteur overheen zou moeten zitten zie ik niet staan in de installatie handleiding.

ik wil dat dit degelijk opgelost wordt, niet dat ik over 2 jaar weer een doorgebrande print kan laten vervangen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7jd06za8o-UH5NobatB-MRnLig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLKyIglI5MX2lENxThVTsjoL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
[...]

Vervelend, waar zou dat kapje dan moeten zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Middenberm schreef op donderdag 7 september 2023 @ 06:35:
[...]

Het eerste waar ik dan aan zou denken is een niet aangesloten of defecte sensor oid. Maar ik ben een zich steeds beter inlezende amateur en absoluut geen expert helaas.
[Afbeelding]
busscherski schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:05:
[...]

Duik even in de instellingen van de app. Mogelijk staat warm water niet aangevinkt.
Opgelost, aantal keer aan en uitgezet (SWW) in de instellingen en toen kwam temperatuur erbij.

Bedankt voor jullie suggesties. :)

Foutmelding Anode

Heb nog wel steeds de melding dat mijn anode niet is aangesloten op het scherm van de MEH97/6 maar was dat nu een bug of niet? Hier eens reactie gekregen over oranje kastje en als daar lampje knippert zou het goed zijn maar die kon ik niet vinden binnen de MEH97/6.

Anderen met een elektrische Anode dezelfde melding of? het de MR versie van de Vaillant Boiler.

[ Voor 17% gewijzigd door Kees_frl op 08-09-2023 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Kees_frl schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:21:
[...]

[...]

Opgelost, aantal keer aan en uitgezet (SWW) in de instellingen en toen kwam temperatuur erbij.

Bedankt voor jullie suggesties. :)

Foutmelding Anode

Heb nog wel steeds de melding dat mijn anode niet is aangesloten op het scherm van de MEH97/6 maar was dat nu een bug of niet? Hier eens reactie gekregen over oranje kastje en als daar lampje knippert zou het goed zijn maar die kon ik niet vinden binnen de MEH97/6.

Anderen met een elektrische Anode dezelfde melding of? het de MR versie van de Vaillant Boiler.
Je hebt een stalen boiler met elektrische anode?

Het lampje zit binnen in het witte 'lasdoosje' van de anode.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
[...]

Heb je toevallig een foto van de zwakke plek? Dan kan ik er preventief iets overheen doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
busscherski schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:55:
[...]

Je hebt een stalen boiler met elektrische anode?

Het lampje zit binnen in het witte 'lasdoosje' van de anode.
Bedankt voor je hulp, ga weer opzoek :)

Heb de Boiler VIH RW 300/3 MR

Stomme vraag misschien, maar is dat doosje dan te vinden bovenop de boiler onder de isolatie of moet ik in de MEH97/6 kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Kees_frl schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:40:
[...]

Bedankt voor je hulp, ga weer opzoek :)

Heb de Boiler VIH RW 300/3 MR

Stomme vraag misschien, maar is dat doosje dan te vinden bovenop de boiler onder de isolatie of moet ik in de MEH97/6 kijken?
Ik heb de zelfde boiler en de zelfde melding, is het niet zo dat omdat de anode niet op de binnen unit aangesloten zit maar de boiler zelf een voeding heeft (en een ebus master) dat de binnen unit de melding geeft dat daar geen anode aangesloten is ?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Kees_frl
Ik weet niet waar ze hem precies geplaatst hebben. Maar heb je überhaupt een elektrische anode? Of gewoon een opofferings anode?

Als je een elektrische hebt dan kun je het draadje volgen. Niet te verwarren met de boiler voeler kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Proton_ schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:07:
[...]

Heb je toevallig een foto van de zwakke plek? Dan kan ik er preventief iets overheen doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuBm0fifV6lt5etjlbWDqWDmZ_w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeZ8KmU5BSVqN5GcYITAgH01.jpg?f=fotoalbum_large

dit is de zwakke plek. daar zou volgens de buitendienst van Vaillant dus een afscherm plaatje boven horen te zitten, om te voorkomen dat het water via de rubber afdichting naar beneden loopt op de printplaat. de Vaillant monteur raadde aan om de bovenkant van de rubber afdichting extra te kitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Chupachups dat zal dit afdekplaatje zijn, die heb ik wel en drukt het rubber een beetje in. Ik kan me voorstellen dat er zonder dat een kiertje kan ontstaan.
(schroef zit er intussen wel helemaal in...)
Even wat rvs buigen of petg printen lijkt me beter dan kitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yd47EUoTojiY3OkKPPsSNXxS1pM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PO7UP4Z5CF9UfQ2JUPuKXpRm.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 09-09-2023 17:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
Chupachups schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:59:
[...]

[Afbeelding]

dit is de zwakke plek. daar zou volgens de buitendienst van Vaillant dus een afscherm plaatje boven horen te zitten, om te voorkomen dat het water via de rubber afdichting naar beneden loopt op de printplaat. de Vaillant monteur raadde aan om de bovenkant van de rubber afdichting extra te kitten.
Die van mij is recent geïnstalleerd en ik heb dat plaatje ook niet.

Echter lijken ze het ontwerp ook wel wat aangepast te hebben? Bij mij ziet de achterkant er wat anders uit en ook geen plek voor zo'n plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgNFD6O-Pf0akV7LsehTkZHOZy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAAcD7UenkVVGbjzPUoId3la.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Kees_frl op 09-09-2023 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
busscherski schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:57:
@Kees_frl
Ik weet niet waar ze hem precies geplaatst hebben. Maar heb je überhaupt een elektrische anode? Of gewoon een opofferings anode?

Als je een elektrische hebt dan kun je het draadje volgen. Niet te verwarren met de boiler voeler kabel.
Top, ga ik doen. Ja heb elektrische anode. Installateur is ook al eens geweest om proberen te meten of er iets op de anode zat. Dacht dat ie weerstand zei.

Isolatie bovenkant heeft ie er toen afgehaald en met apparaatje dus iets gemeten.

Zal anders jouw informatie ook met hem delen maar wel leuk even zelf op onderzoek uit. Als ik iets tegenkom zal ik fotootje maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
PentaClover schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:27:
[...]

Ik heb de zelfde boiler en de zelfde melding, is het niet zo dat omdat de anode niet op de binnen unit aangesloten zit maar de boiler zelf een voeding heeft (en een ebus master) dat de binnen unit de melding geeft dat daar geen anode aangesloten is ?
Zou goed kunnen maar ben helaas niet technisch genoeg.

Er gaat wel een ebus naar het binnendeel, dat heb jij ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
Proton_ schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:14:
@Chupachups dat zal dit afdekplaatje zijn, die heb ik wel en drukt het rubber een beetje in. Ik kan me voorstellen dat er zonder dat een kiertje kan ontstaan.
(schroef zit er intussen wel helemaal in...)
Even wat rvs buigen of petg printen lijkt me beter dan kitten.
[Afbeelding]
bedankt! dit plaatje ontbreekt dus inderdaad. dat zal de installateur vergeten zijn en weggegooid hebben.
ik heb t nu alvast opgelost met een soortgelijk plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Kees_frl schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:19:
[...]

Echter lijken ze het ontwerp ook wel wat aangepast te hebben? Bij mij ziet de achterkant er wat anders uit en ook geen plek voor zo'n plaatje.

[Afbeelding]
Inderdaad, tegenwoordig zit de bovenkant van dat kapje met 2 schroeven vast. Bij alle /5 en /6 modellen tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18:24
De afdekplaat van mijn ca 1,5 jaar jonge 75/6 heeft hetzelfde design als die van @Kees_frl. Dus zit ook vast met 2 schroeven aan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Bij mijn nu bijna 1 jaar oude 75/6 zit hij boven ook met twee schroeven vast. Ik heb me er tijdens de installatie over verbaast dat daar pal achter een printplaat zit waar 230 volt op staat. Eigenlijk absoluut onvoldoende beschermd in mijn ogen voor buiten opstelling. Nu staat het apparaat bij mij onder een afdakje dus regent hij nooit echt nat.

snameroc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-09 19:55
Kees_frl schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:38:
[...]
Zou goed kunnen maar ben helaas niet technisch genoeg.

Er gaat wel een ebus naar het binnendeel, dat heb jij ook?
Ja, er gaat een ebus via het kroonsteentje naar de binnen unit, en een adapter via de andere stekker naar het stopcontact,

Toen de installateur hem aanzette had ik overigens een foutmelding op het schermpje van de boiler, de code betekende dat de anode niet aangesloten zat. Na onderzoek bleek dat de draden niet op de anode waren aangesloten en los tussen de boiler en de isolatie hingen.

Nadat die er tussenuit gevist en aangesloten waren, was er ook geen foutmelding meer op het schermpje te zien.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chupachups
snameroc schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:46:
Bij mijn nu bijna 1 jaar oude 75/6 zit hij boven ook met twee schroeven vast. Ik heb me er tijdens de installatie over verbaast dat daar pal achter een printplaat zit waar 230 volt op staat. Eigenlijk absoluut onvoldoende beschermd in mijn ogen voor buiten opstelling. Nu staat het apparaat bij mij onder een afdakje dus regent hij nooit echt nat.
daar verbaas ik mij ook over. Het heeft er bij dus ook voor gezorgd dat de printplaat compleet is doorgebrand ivm wat doorlekkend vocht. Gelukkig nu nog onder garantie vervangen. Hopelijk is het nu opgelost, ik heb een extra klemplaatje erop gezet die de bovenkant in het rubber drukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 07:14
Bij het vloer koelen bij huidig weer krijg ik ondertussen redelijk wat condensatie op de leidingen.

Bij de vorige keer koelen bij een hittegolf (eind Juli?), was de vochtigheid binnen een stuk lager, ik denk rond de 30%. Toen waren de aanvoerleidingen misschien wat klam, maar zonder zichtbare druppels. Nu is de luchtvochtigheid 65% zoals af te lezen op de thermostaat.

Ik zag jullie hier over praten @Wim Leers @Broodro0ster @Flail @Bram012 , hebben jullie hier deze periode ook meer last van?

Zie in de foto's hieronder de status, ondertussen het hout dat vochtig is geworden weggehaald. Ik denk dat het isoleren van de aanvoerleiding wel een stuk kan helpen. Het zijn voornamelijk deze waar grote druppels op komen.

De min. aanvoer temp is 16°C en dauwpunt bewaking staat aan.

Ik vraag me af of ik dit wel gezond is, we hebben boven bijvoorbeeld ook parket liggen op de slaapkamers die ik ook mee koel. De vloer zelf is wel droog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXcXNqTwaBFpYL_HRhbGhMDRp1U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToTvycN4DFigwYJeVHDS3H1c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LyWJn9ItEgE-Li39ZF1RnJE29A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tUeI8xsYqLqLI5v1LJbgYZZf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jQ5JMG4-PxdwTPUxi_85-SWxt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umiiBnAzjwRqJLzpoQfm6JJF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door SoulShot op 11-09-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joene69
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 11:03
@Proton_ zorgt dat kleine rvs klemmetje alleen voor meer druk op de rubber dichting zodat kans op lekkage verminderd wordt? Raar dat het later niet meer meegeleverd is, ik heb hem er namelijk óók niet opzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
SoulShot schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:28:
Bij het vloer koelen bij huidig weer krijg ik ondertussen redelijk wat condensatie op de leidingen.

Bij de vorige keer koelen bij een hittegolf (eind Juli?), was de vochtigheid binnen een stuk lager, ik denk rond de 30%. Toen waren de aanvoerleidingen misschien wat klam, maar zonder zichtbare druppels. Nu is de luchtvochtigheid 65% zoals af te lezen op de thermostaat.

Ik zag jullie hier over praten @Wim Leers @Broodro0ster @Flail @Bram012 , hebben jullie hier deze periode ook meer last van?

Zie in de foto's hieronder de status, ondertussen het hout dat vochtig is geworden weggehaald. Ik denk dat het isoleren van de aanvoerleiding wel een stuk kan helpen. Het zijn voornamelijk deze waar grote druppels op komen.

Ik vraag me af of ik dit wel gezond is, we hebben boven bijvoorbeeld ook parket liggen op de slaapkamers die ik ook mee koel. De vloer zelf is wel droog.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt me wel bijzonder wanneer dauwpunt bewaking aanstaat? :)

Of is het op de plek van de thermostaat droger dan waar de leidingen / verdelers zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
Joene69 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:33:
@Proton_ zorgt dat kleine rvs klemmetje alleen voor meer druk op de rubber dichting zodat kans op lekkage verminderd wordt? Raar dat het later niet meer meegeleverd is, ik heb hem er namelijk óók niet opzitten.
Maar is het bij jou nog nodig? Op de foto's te zien zijn de meer recentere zonder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:23
SoulShot schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:28:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo vochtig wordt het bij mij niet. Maar als ik boven enkel de ventilo's op koelen zet en de vloer beneden niet, dan pendelt de temperatuur erg waardoor ik soms 13-14°C aanvoer krijg en dan staan de druppels er ook op. Ook al in de gewenste aanvoer 16°. Als ik de vloerkoeling samen laat starten met de ventilo's boven (doe ik altijd nu), dan zie ik hem nooit onder de 16°C druiken. Afgelopen week zit ik helaas constant met maar 18-19°C te koelen wat niet zo effectief is.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
Kees_frl schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:56:
[...]

Lijkt me wel bijzonder wanneer dauwpunt bewaking aanstaat? :)

Of is het op de plek van de thermostaat droger dan waar de leidingen / verdelers zijn?
Denk dat het te maken heeft met het feit dat:
* De grote aanvoer leiding op foto zit in een kast (maar de kast is niet per se warmer).
* De grote aanvoer leiding zit tegen plafond van kamer, wat 1-2 meter hoger (dus warmer) is dan thermostaat
* verschil koud/warm is zeer hoog aan blote leiding = meer kans op condens. Ter hoogte van de vloer wordt de koude verdeeld, en de lucht nét boven de vloer is ook veel koeler dan de lucht thv de leidingen die je ziet, dus minder kans op condens thv van de vloer (zoals gezegd, voelen de vloeren zelf helemaal niet klam).

Dus ja, kort gezegd lijkt me de dauwpuntsbewaking op de thermostaat niet representatief voor wat erop de aanvoerleidingen aan het gebeuren is.

[ Voor 8% gewijzigd door SoulShot op 11-09-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Broodro0ster schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:01:
[...]

Afgelopen week zit ik helaas constant met maar 18-19°C te koelen wat niet zo effectief is.
Waarom zo hoog? Dauwpunt bewaking die aanslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
SoulShot schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:10:
[...]

Waarom zo hoog? Dauwpunt bewaking die aanslaat?
Ja, inderdaad door de dauwpunt bewaking. We zitten met een hoge luchtvochtigheid op dit moment. 62-68%...

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
ik dacht ik zet de koeling ook even aan via de app maar er gebeurt helemaal niets.... wel vreemd want met de oude app kreeg ik het wel gestart.

Voor de mensen met de nieuwe app, kunnen jullie wel via de app koelen activeren/uitzetten?

Vanavond maar weer eens de auto pakken en kijken. Nadeel met een nieuwe woning waar je nog niet in zit :)

[ Voor 29% gewijzigd door Kees_frl op 11-09-2023 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
Broodro0ster schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:26:
[...]

Ja, inderdaad door de dauwpunt bewaking. We zitten met een hoge luchtvochtigheid op dit moment. 62-68%...
Aha, "fout" gevonden: Mijn "compensatie" stond op "uit" gezien ik bij verwarmen altijd WAR stook. In dat geval is de optie dauwpunt bewaking niet zichtbaar, en ook niet actief. Bij activeren zie ik nu ook de aanvoer wens veranderen van 16°C naar 20°C, dat zal de condensatie dan wel voorkomen vermoed ik.

Zoals gezegd zie ik wel enkel condensatie op de leidingen, niet op de vloer. Vraag me af of de 16°C aanvoer waarop ik voorheen werkte effectief schadelijk is voor de vloer... Op 20°C aanvoer zal de koeling immers erg worden beperkt. Misschien is kan ik de offset nog aanpassen van 2K (standaard) naar 1K als middenweg tussen koelvermogen en kans op condensatie }:O

[ Voor 9% gewijzigd door SoulShot op 11-09-2023 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
SoulShot schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:50:
[...]

Aha, "fout" gevonden: Mijn "compensatie" stond op "uit" gezien ik bij verwarmen altijd WAR stook. In dat geval is de optie dauwpunt bewaking niet zichtbaar, en ook niet actief. Bij activeren zie ik nu ook de aanvoer wens veranderen van 16°C naar 20°C, dat zal de condensatie dan wel voorkomen vermoed ik.

Zoals gezegd zie ik wel enkel condensatie op de leidingen, niet op de vloer. Vraag me af of de 16°C aanvoer waarop ik voorheen werkte effectief schadelijk is voor de vloer... Op 20°C aanvoer zal de koeling immers erg worden beperkt. Misschien is kan ik de offset nog aanpassen van 2K (standaard) naar 1K als middenweg tussen koelvermogen en kans op condensatie }:O
Wij hebben een stenenvloer. Beneden staat het op 2K en boven zijn het venitloconvectoren. Daar staat het op 1K voor de dauwpuntbewaking. De thermostaat hangt daar in de badkamer, dus daar is sowieso al wat vochtiger.
Voor de vloer zet ik de temperatuur op 17°C en voor de venitlo's op 16°C. Boven heb ik zelfs al 0K offset geprobeerd, maar dan kreeg ik bij momenten druppels op de leiding aan de convector, maar geen druppels op de grond. Maar ik voel me er niet zo goed bij dat ik mogelijks ook condens kan krijgen in de muren en plafonds waar de leidingen doorlopen in een houtskeletwoning. Vandaar dat ik het toch wat safer heb gekozen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 08:00
Broodro0ster schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:26:
[...]

Hier ook geen koeling aan ~17°C maar eerder aan 19°C.

Op hoeveel heb je de dauwpunt offset staan? Standaard staat ie op 2°C. Toen ik dat verlaagde kreeg ik ook condens. Die offset is cruciaal om het verschil tussen de thermostaat-gedetecteerde luchtvochtigheid en die aan de effectieve leidingen op te vangen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Wim Leers schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:21:
[...]

Hier ook geen koeling aan ~17°C maar eerder aan 19°C.

Op hoeveel heb je de dauwpunt offset staan? Standaard staat ie op 2°C. Toen ik dat verlaagde kreeg ik ook condens. Die offset is cruciaal om het verschil tussen de thermostaat-gedetecteerde luchtvochtigheid en die aan de effectieve leidingen op te vangen!
Voor boven (ventilo convectoren) staat het op 16°C koelen en 1°C offset.
Beneden (keramisch parket) staat het op 17°C koelen en 2°C offset.

De ventilo's moeten iets aggressiever ingesteld staan omdat met 18°C water de ventilatoren niet opstarten. En dan heb je helemaal geen koeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joene69
Kees_frl schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:57:
[...]

Maar is het bij jou nog nodig? Op de foto's te zien zijn de meer recentere zonder. :)
Jup.. Die van mij is in januari geïnstalleerd en heeft nog het oude model afdekkap (65/6) zonder het klemmetje 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joene69
@Kees_frl net op het dak gekeken, blijk ik toch de nieuwe variant te hebben. Komt omdat de wp die in december geplaatst is defect bleek te zijn en in januari vervangen is voor een nieuwe. Blijkbaar meteen de update te pakken, want op foto's van de 1e is de oude kap nog te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Joene69 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:15:
@Kees_frl net op het dak gekeken, blijk ik toch de nieuwe variant te hebben. Komt omdat de wp die in december geplaatst is defect bleek te zijn en in januari vervangen is voor een nieuwe. Blijkbaar meteen de update te pakken, want op foto's van de 1e is de oude kap nog te zien.
Ja, nu weet je waarom die eerste defect was 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chupachups
Kees_frl schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:19:
[...]

[Afbeelding]
mijn 75/6 is geleverd in 2021. Vaillant zal waarschijnlijk na 2021 de zwakte in het ontwerp hebben ontdekt en de kap aangepast. Wel opletten dus voor de mensen die -zoals ik- de oude kap hebben. De print vervangen buiten de garantie is waarschijnlijk een dure grap, nog los van het feit dat de wp *en* de vwz ai niet meer functioneren (dus ook geen backup!).

• Middenberm
Binnenkort gaat Enexis hier in het dorp aan de leidingen klussen en gaat de stroom er een deel van de dag vanaf.

Moet ik hier nog rekening mee houden qua uitschakelen van de pomp en alle randapparatuur van het systeem?

Onze oude CV ketel sprong bij zulke akkefietjes namelijk altijd notoir in storing.

Springt bij het WP systeem gewoon de boel weer automatisch aan of moet ik eerst alles veiligheidshalve afschakelen en in een bepaalde volgorde weer inschakelen?

• Gramser
Zie het als een mooie test voor wanneer de stroom per ongeluk een keer uitvalt. Dan weet je hoe hij zich gedraagt en nu kun je maatregelen nemen als er iets verkeerd gaat bij de herstart.

Kortom: lekker laten gebeuren.

• Middenberm
Gramser schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:53:
Zie het als een mooie test voor wanneer de stroom per ongeluk een keer uitvalt. Dan weet je hoe hij zich gedraagt en nu kun je maatregelen nemen als er iets verkeerd gaat bij de herstart.

Kortom: lekker laten gebeuren.
Zolang er geen defecten uit voortkomen vind ik het prima.

• Gramser
Dat zou niet moeten als de boel gewoon correct is aangesloten. Ik snap je zorg maar dit moet natuurlijk gewoon kunnen. Ik heb ‘m hier in dezelfde situatie ook gewoon expres aan de stroom gelaten om te kijken of er zaken anders waren nadat Stedin de stroom er weer op zette. Enige verschil dat ik kon zien was dat de WP in rust minder leek te verbruiken, maar dat was voorbij nadat de WP weer uit de stand-by was gekomen.

• Middenberm
Gramser schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:07:
Dat zou niet moeten als de boel gewoon correct is aangesloten. Ik snap je zorg maar dit moet natuurlijk gewoon kunnen. Ik heb ‘m hier in dezelfde situatie ook gewoon expres aan de stroom gelaten om te kijken of er zaken anders waren nadat Stedin de stroom er weer op zette. Enige verschil dat ik kon zien was dat de WP in rust minder leek te verbruiken, maar dat was voorbij nadat de WP weer uit de stand-by was gekomen.
Dank voor de reacties.

Nu gaan ze dit in een periode doen waarin het nog niet vriest, maar stel dat het al wel vriest en de stroom is er een halve/hele dag af.

Hoe start je dat ding dan eigenlijk weer op als de ventilator mogelijk vastgevroren zit en mogelijk bevroren water in de leidingen :?

Dat geldt natuurlijk voor zowel geplande als ongeplande stroom onderbrekingen.

• Gramser
Daarom monteren sommigen vorstkleppen (ik heb ze niet). Maar ik hoop dan vooral dat er niks kapotvriest. Met opstarten wacht ik dan weer tot het weer warmer is en ondertussen gaat er een blok hout op de houtkachel terwijl de WPB het SWW verzorgt.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
Middenberm schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:00:
[...]

Zolang er geen defecten uit voortkomen vind ik het prima.
Enige dat ik heb gemerkt, is dat de AI de Stroombegr. compr. setting vergeet na een stroomonderbreking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joene69
Chupachups schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:14:
[...]

mijn 75/6 is geleverd in 2021. Vaillant zal waarschijnlijk na 2021 de zwakte in het ontwerp hebben ontdekt en de kap aangepast. Wel opletten dus voor de mensen die -zoals ik- de oude kap hebben. De print vervangen buiten de garantie is waarschijnlijk een dure grap, nog los van het feit dat de wp *en* de vwz ai niet meer functioneren (dus ook geen backup!).
Daarom heb ik ook het 10-jarig comfort garantieplan geactiveerd voor mijn wp. De diverse problemen die ik her en der lees, samen met mijn eigen technische ellende (resulterend in een nieuwe wp binnen 1 maand) hebben weinig vertrouwen gegeven voor de komende 10 jaar, dan maar 190 euro per jaar betalen (volledige garantie én onderhoud) zodat ik zeker weet dat ik de komende 10 jaar geen hoge kosten heb. Normaal tegen mijn principes, maar ik heb de onderdeel prijzen gezien en de uurlonen zijn ook niet mals... Dat bij elkaar was overtuigend genoeg _/-\o_

• Kees_frl
Joene69 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:27:
[...]

Daarom heb ik ook het 10-jarig comfort garantieplan geactiveerd voor mijn wp. De diverse problemen die ik her en der lees, samen met mijn eigen technische ellende (resulterend in een nieuwe wp binnen 1 maand) hebben weinig vertrouwen gegeven voor de komende 10 jaar, dan maar 190 euro per jaar betalen (volledige garantie én onderhoud) zodat ik zeker weet dat ik de komende 10 jaar geen hoge kosten heb. Normaal tegen mijn principes, maar ik heb de onderdeel prijzen gezien en de uurlonen zijn ook niet mals... Dat bij elkaar was overtuigend genoeg _/-\o_
dat moet via de installateur afgesloten worden toch? Die 190 per jaar betaal je dat aan de installateur of rechtstreeks Vaillant?

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Heeft er iemand hier een ebusd adapter tussen zitten ? Ik krijg regelmatig nu communicatiefout. Ik ben heel noob aan het prutsen met HA.

De installatie hier is : Unitower (190L) VWL SI 78/5 met 75/5 - 6,7 kW. + VRC700

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Joene69
Kees_frl schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:28:
[...]

dat moet via de installateur afgesloten worden toch? Die 190 per jaar betaal je dat aan de installateur of rechtstreeks Vaillant?
Jouw installateur sluit het contract af bij Vaillant en factureert jaarlijks aan jou. Vaillant komt (voor zover ik begrepen heb) langs voor onderhoud of reparaties (hopelijk is het laatste niet nodig).

• PeterJones
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-08 20:03
Zwartoog schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:59:
[...]

Enige dat ik heb gemerkt, is dat de AI de Stroombegr. compr. setting vergeet na een stroomonderbreking.
De VWL is net zo vergeetachtig...maar het register (van split HMU) is bekend, dus het is eventueel weer automatisch te herprogrammeren met een eBus adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Joene69 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:37:
[...]

Jouw installateur sluit het contract af bij Vaillant en factureert jaarlijks aan jou. Vaillant komt (voor zover ik begrepen heb) langs voor onderhoud of reparaties (hopelijk is het laatste niet nodig).
Ik de V5 adapter van ebusd.eu en die melding heb ik nog niet gehad.
Wel had ik het begin een andere storing omdat ik 2 draadjes in de klemmetjes had gedaan van de Unitower ebus aansluiting en daar slecht contact gehad. Dan maar opgelost met wago klemmetjes en sindsdien draait het al een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infernoken
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-09 21:35
Hello,

ik heb nu sinds een week mijn hybride installatie en was deze avond eens aan het 'proefdraaien'...

Mijn setup:
- Thermostaat VRC-720
- Gasketel Ecotec VCW Vaillant VC126
- Warmtepomp aroTHERM Plus VWL 75/6
- VR-70
- ...

Wat mij opviel is dat tijdens de run er om de ~5sec een 'klik' geluid te horen is vanuit de VR70?
Is dat normaal?

Warmtepomp leek goed te draaien met een modulatie van ~70% zonder onderbrekingen, dus enig idee vanwaar dat klik geluid dan komt ???

• busscherski
Joene69 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 07:37:
[...]

Je installateur mag zelf weten of hij zelf komt of Vaillant inschakelt.

• Joene69
busscherski schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:12:
[...]

Je installateur mag zelf weten of hij zelf komt of Vaillant inschakelt.
Da's nieuw voor mij, maar goed om te weten. Thxs.

• stefan14
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 15:37
Is het mogelijk om met de nieuwe myVaillant app AmbiSense VR50 thermostaatkranen toe te voegen? Ik heb die optie niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCOjwxeV-RevKI7qQoT95-ET1jU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dluIqgwRnRw7D7dlzppSCX6W.png?f=fotoalbum_large

Geotherm 3 wp
VR921
VR70
Multimatic 720
VWZ AI
4x VR50

Of gaat dit ook pas later toegevoegd worden?

• Kees_frl
Bij mij werkt de app alleen nog maar met doorgeven gegevens. Dus bijvoorbeeld temperatuur.

Ik kan echter niet meer verwarmen, koelen of warm water aan/uit zetten etc. Je klikt er op en een aantal seconden later is het alsof er niets is gebeurd.

Morgen naar de woning en zal ik dat kastje eens van de stroom halen, maar wel vreemd.

Edit: kastje van de stroom gehaald maar helaas geen effect. Dan zo maar eens de Wp en binnendeel van de stroom afhalen.

Instellingen vanaf de thermostaat komen wel in de app, echter andersom niet.

Edit 2: ook de warmtepomp zelf en binnendeel van de stroom afgehaald en ook geen effect - toch jammer want zie mezelf die app wel gebruiken in de praktijk. Naast dat ik er gewoon niet tegen kan dat het niet werkt zoals hoort :D

Nog uit te voeren/wachten acties:

* kan de app nog verwijderen en opnieuw installeren
* heb via de app support mailtje gestuurd naar Vaillant

[ Voor 49% gewijzigd door Kees_frl op 18-09-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 19:43
Tomsworld schreef op woensdag 13 september 2023 @ 23:01:
Heeft er iemand hier een ebusd adapter tussen zitten ? Ik krijg regelmatig nu communicatiefout. Ik ben heel noob aan het prutsen met HA.

De installatie hier is : Unitower (190L) VWL SI 78/5 met 75/5 - 6,7 kW. + VRC700
Bij mij was het een voedingsprobleem. Dus heb ik een aparte adapter aangesloten (meestal moet de adapter wel weten dat er externe voeding is middels een jumper of dipswitch). Welke adapter heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan14
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-09 15:37
stefan14 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 19:56:

Of gaat dit ook pas later toegevoegd worden?
Ik heb inmiddels reactie van Valliant. Dat wordt downgraden:

Helaas is de myVAILLANT app nog niet geschikt om met ambiSENSE knoppen samen te werken echter er is wel een oplossing zodat je wel gebruik kunt maken van de ambiSENSE knoppen. Wij moeten dan de upgrade van demultiMATIC app naar de myVAILLANT app terug laten draaien zodat je de ambiSENSE knoppen kunt installeren met de multiMATIC app. Op het moment dat de myVAILLANT app geschikt is om ook met de ambiSENSE knoppen te werken zal je alsnog de upgrade kunnen gaan uitvoeren.

Mocht je de upgrade teruggedraaid willen hebben dan zouden wij graag het serienummer van de VR921 gateway willen ontvangen van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

aj_vdw schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:12:
[...]

Bij mij was het een voedingsprobleem. Dus heb ik een aparte adapter aangesloten (meestal moet de adapter wel weten dat er externe voeding is middels een jumper of dipswitch). Welke adapter heb je?
Lectronze v6 - zou hetzelfde werken als de v5. Ik ga vandaag usb-c voeding halen en dan opnieuw testen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-09 19:43
Tomsworld schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:33:
[...]

Lectronze v6 - zou hetzelfde werken als de v5. Ik ga vandaag usb-c voeding halen en dan opnieuw testen.
Ik heb dezelfde. Let op de instelling van de jumper voor de 5v. Er staat in de instructie:
power from EBUS: jumper in position VCC-VBUS
power from 5V USB-C connector: jumper removed
power from any adapter 5-24V: remove jumper and connect adapter to VCC and GND pins

Dus de jumper moet verwijderd worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Even een kleine update, vandaag mogen we naar een Valliant testlokaal om te beluisteren hoeveel geluid de monoblock maakt. Ik ga er vanuit dat ze hem vol laten draaien(winterstand), dus ben erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
Kees_frl schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 21:29:
Bij mij werkt de app alleen nog maar met doorgeven gegevens. Dus bijvoorbeeld temperatuur.

Ik kan echter niet meer verwarmen, koelen of warm water aan/uit zetten etc. Je klikt er op en een aantal seconden later is het alsof er niets is gebeurd.

Morgen naar de woning en zal ik dat kastje eens van de stroom halen, maar wel vreemd.

Edit: kastje van de stroom gehaald maar helaas geen effect. Dan zo maar eens de Wp en binnendeel van de stroom afhalen.

Instellingen vanaf de thermostaat komen wel in de app, echter andersom niet.

Edit 2: ook de warmtepomp zelf en binnendeel van de stroom afgehaald en ook geen effect - toch jammer want zie mezelf die app wel gebruiken in de praktijk. Naast dat ik er gewoon niet tegen kan dat het niet werkt zoals hoort :D

Nog uit te voeren/wachten acties:

* kan de app nog verwijderen en opnieuw installeren
* heb via de app support mailtje gestuurd naar Vaillant
even een update van mijn kant mochten anderen recent ook wat problemen hebben ervaren met de app - moet zeggen dat Vaillant maandagochtend meteen via de mail contact heeft opgenomen en dat ze problemen hebben gehad aan hun kant en nu opgelost.

Alles werkt weer naar behoren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Net terug bij de Valliant kantoor, wat is die buitenunit stil! Echt verbazingwekkend. Hij kon hem tot 80% laten draaien en toen was hij fluisterstil! Anyway, wij gaan de buitenunit voor onze slaapkamerraam installeren want dat moet met gemak kunnen. In onze situatie komt de buitenunit nog een stuk verder van de muur af te staan en is er geen houten dakje boven zoals in de testomgeving van Valliant het geval was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
spijkerhoofd schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:04:
Net terug bij de Valliant kantoor, wat is die buitenunit stil! Echt verbazingwekkend. Hij kon hem tot 80% laten draaien en toen was hij fluisterstil! Anyway, wij gaan de buitenunit voor onze slaapkamerraam installeren want dat moet met gemak kunnen. In onze situatie komt de buitenunit nog een stuk verder van de muur af te staan en is er geen houten dakje boven zoals in de testomgeving van Valliant het geval was.
Hebben ze ook een defrost gedaan?

Wat was de aanvoertemperatuur waarop ze hem hadden draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Zwartoog schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:20:
[...]

Hebben ze ook een defrost gedaan?
Nee, dit was volgens hem het maximale.
Wat was de aanvoertemperatuur waarop ze hem hadden draaien?
Wat is de aanvoertemperatuur? De temperatuur van de buitenlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
spijkerhoofd schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:37:
[...]

Nee, dit was volgens hem het maximale.

[...]

Wat is de aanvoertemperatuur? De temperatuur van de buitenlucht?
Van het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
55 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door spijkerhoofd op 19-09-2023 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:52
spijkerhoofd schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:37:
Nee, dit was volgens hem het maximale
Bij de huidige buitentemperatuur zal dat best kloppen, maar bij zware vorst gaat de WP echt meer geluid maken, omdat dan hogere frequenties vrij worden gegeven.
Ook draait bij veel merken de ventilator dan sneller (maar ik weet niet of dat bij Vaillant zo is).
Kortom, een test bij 18 graden buiten zegt niet zoveel.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Dat is fors. Was dat met een omgevingstemperatuur van -10? Dan kom ik namelijk in een situatie waarbij ik mogelijk 55 graden nodig zou hebben. Maar dan is hij echt niet meer fluisterstil.

Mijn ervaring: met een Ta van zo'n 35 graden is hij stil tot zo'n 4 graden buitentemperatuur. Onder de 4 graden gaat de Ta omhoog, en gaat hij echt hoorbaar geluid maken, zeker na een defrost. Hoewel je op een paar meter niet zoveel meer hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Zwartoog schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:59:
[...]

Dat is fors. Was dat met een omgevingstemperatuur van -10? Dan kom ik namelijk in een situatie waarbij ik mogelijk 55 graden nodig zou hebben. Maar dan is hij echt niet meer fluisterstil.

Mijn ervaring: met een Ta van zo'n 35 graden is hij stil tot zo'n 4 graden buitentemperatuur. Onder de 4 graden gaat de Ta omhoog, en gaat hij echt hoorbaar geluid maken, zeker na een defrost. Hoewel je op een paar meter niet zoveel meer hoort.
De buitenunit stond buiten en het was iets van 17 graden buiten. En 55 graden deed hij door de anti salmonella stand aan te zwengelen, en zo doende kon hij tot 80% van het volle vermogen draaien. Ik vind de dan zeer stil, enkel de compressor hoorde ik vaag. De buitenunit stond op grote rubberen poten om de trillingen tegen te gaan, en bij ons gaan ze dat 2x doen met een beton tegel, rubber tegel, beton tegel en dan op rubberen poten.

Als je er pal naast stond hoorde je hem wel, ook omdat hij dicht tegen de muur stond en onder een afdakje. Bij ons staat hij 2 meter van de muur af vanaf de achterkant en voor heeft hij alle ruimte om te blazen. De fan is ook een stuk groter dan andere dus de lucht heeft meer ruimte om eruit te gaan. Warmtepompen hebben een Max decibel wat ze geluid mogen maken als er buren zitten binnen een bepaalde afstand. Als ze daar niet aan houden mogen ze officieel niet geïnstalleerd worden.

• spijkerhoofd
Andrehj schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:21:
[...]

Bij de huidige buitentemperatuur zal dat best kloppen, maar bij zware vorst gaat de WP echt meer geluid maken, omdat dan hogere frequenties vrij worden gegeven.
Ook draait bij veel merken de ventilator dan sneller (maar ik weet niet of dat bij Vaillant zo is).
Kortom, een test bij 18 graden buiten zegt niet zoveel.
Ook niet als hij 80% van zijn vermogen gebruikte?

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:52
spijkerhoofd schreef op woensdag 20 september 2023 @ 07:37:
Ook niet als hij 80% van zijn vermogen gebruikte?
Nee. De hoge frequenties worden echt pas bij lage temperaturen gebruikt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
spijkerhoofd schreef op woensdag 20 september 2023 @ 07:36:
[...]

De buitenunit stond buiten en het was iets van 17 graden buiten. En 55 graden deed hij door de anti salmonella stand aan te zwengelen, en zo doende kon hij tot 80% van het volle vermogen draaien. Ik vind de dan zeer stil, enkel de compressor hoorde ik vaag. De buitenunit stond op grote rubberen poten om de trillingen tegen te gaan, en bij ons gaan ze dat 2x doen met een beton tegel, rubber tegel, beton tegel en dan op rubberen poten.

Als je er pal naast stond hoorde je hem wel, ook omdat hij dicht tegen de muur stond en onder een afdakje. Bij ons staat hij 2 meter van de muur af vanaf de achterkant en voor heeft hij alle ruimte om te blazen. De fan is ook een stuk groter dan andere dus de lucht heeft meer ruimte om eruit te gaan. Warmtepompen hebben een Max decibel wat ze geluid mogen maken als er buren zitten binnen een bepaalde afstand. Als ze daar niet aan houden mogen ze officieel niet geïnstalleerd worden.
Anti-legionella :)

• Zwartoog
spijkerhoofd schreef op woensdag 20 september 2023 @ 07:36:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een slappe demonstratie van Vaillant. Met 17 graden buiten haalt zo'n WP met twee vingers in z'n neus een goede temperatuur. Ja, de AroTherm ook hoger dan 55, iets wat veel andere WP niet kunnen.

SWW is niet heel bepalend: dat draait 's zomers nog geen uur en is dan superstil, 's winters draait hij wel langer en meer geluid, maar kun je overdag doen. Het is vooral de CV die continu draait.

Andere vraag is ook welke aanvoertemperatuur jij nodig hebt om je huis warm te houden. Heb je goede vloerverwarming, dan is 30 graden echt het max wat je nodig hebt (als ik het hier zo lees). Voor radiatoren kun je best richting 40-50 graden gaan als het gaat vriezen, en dan hoor je hem echt wel. Dan is ook de vraag of je 's winters met de ramen dicht slaapt, en hoe goed die sluiten/isoleren.

Ik wil je niet bang maken, en ik vind de Arotherm sowieso behoorlijk stil voor het werk dat hij moet doen, maar die demo is wel heel rooskleurig. Als je nog een andere optie hebt dan bij het raam, dan zou ik zeker daarvoor gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Zwartoog schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:20:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje een slappe demonstratie van Vaillant. Met 17 graden buiten haalt zo'n WP met twee vingers in z'n neus een goede temperatuur. Ja, de AroTherm ook hoger dan 55, iets wat veel andere WP niet kunnen.
Wat verwacht je dan van ze? Dat ze even het weer op -10 graden zetten? Dat ze permanent een koelcel afhuren voor als er mensen willen komen luisteren?

Ik denk dat dit, gezien de huidige weersomstandigheden, ongeveer het beste is wat ze zouden kunnen doen. Verder kunnen ze natuurlijk filmpjes maken van koudere/extremere situaties, maar dat doen ze volgens mij ook al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Zwartoog schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:20:
[...]

SWW is niet heel bepalend: dat draait 's zomers nog geen uur en is dan superstil, 's winters draait hij wel langer en meer geluid, maar kun je overdag doen. Het is vooral de CV die continu draait.

Andere vraag is ook welke aanvoertemperatuur jij nodig hebt om je huis warm te houden. Heb je goede vloerverwarming, dan is 30 graden echt het max wat je nodig hebt (als ik het hier zo lees). Voor radiatoren kun je best richting 40-50 graden gaan als het gaat vriezen, en dan hoor je hem echt wel. Dan is ook de vraag of je 's winters met de ramen dicht slaapt, en hoe goed die sluiten/isoleren.

Ik wil je niet bang maken, en ik vind de Arotherm sowieso behoorlijk stil voor het werk dat hij moet doen, maar die demo is wel heel rooskleurig. Als je nog een andere optie hebt dan bij het raam, dan zou ik zeker daarvoor gaan.
Wij kunnen het prima doen met een lage temperatuur dankzij vloerverwarming, boven word er niet verwamd, en als er verwarmd word gaat dat via een infraroodpaneel omdat er op zolder in de werkkamer van mijn vriendin geen verwarmingselement is en zij het fijner vind met een paneel. Daarnaast wonen wij onder een aanvliegroute van Schiphol en daardoor hebben de vorige bewoners driedubbel glas aangeschaft waardoor wij geen last hebben van vliegtuiggeluid. Dat Valliant niet een goede demonstratie heeft gegeven, maar dat komt omdat ze dat niet konden, wat ze deden was echt de max wat ze konden.

Onze situatie is best lastig, want wij hebben een kleine voortuin waardoor het net wel en niet word vooral qua ijslucht uitstoten, we mogen de straat niet bevriezen volgens wetgeving, en in de achtertuin zijn ze bang voor teveel echo door de schuttingen, zij denken dat het op de uitbouw de beste oplossing, ook omdat de issolatie zeer goed is. Ik heb er onvoldoende verstand daarom wilde wel luisteren naar de warmtepomp, dat het niet ideaal was zeiden ze ook. De warmtepomp moet qua geluid aan de normen voldoen, en ze zitten zelf onder de normen. Ik durf het risico wel aan namelijk.

• Tomsworld
  • Niet online

Tomsworld

aj_vdw schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:06:
[...]

Ik heb dezelfde. Let op de instelling van de jumper voor de 5v. Er staat in de instructie:
power from EBUS: jumper in position VCC-VBUS
power from 5V USB-C connector: jumper removed
power from any adapter 5-24V: remove jumper and connect adapter to VCC and GND pins

Dus de jumper moet verwijderd worden.
Kleine update - draait nu 48 uur stabiel op externe voeding, kan eindelijk beginnen kijken wat mogelijk is. Anders liep hij echt na enkele uren vast. Toch bizar dat de bus voeding optie bestaat.

• Zwartoog
spijkerhoofd schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:36:
[...]

Wij kunnen het prima doen met een lage temperatuur dankzij vloerverwarming, boven word er niet verwamd, en als er verwarmd word gaat dat via een infraroodpaneel omdat er op zolder in de werkkamer van mijn vriendin geen verwarmingselement is en zij het fijner vind met een paneel. Daarnaast wonen wij onder een aanvliegroute van Schiphol en daardoor hebben de vorige bewoners driedubbel glas aangeschaft waardoor wij geen last hebben van vliegtuiggeluid. Dat Valliant niet een goede demonstratie heeft gegeven, maar dat komt omdat ze dat niet konden, wat ze deden was echt de max wat ze konden.

Onze situatie is best lastig, want wij hebben een kleine voortuin waardoor het net wel en niet word vooral qua ijslucht uitstoten, we mogen de straat niet bevriezen volgens wetgeving, en in de achtertuin zijn ze bang voor teveel echo door de schuttingen, zij denken dat het op de uitbouw de beste oplossing, ook omdat de issolatie zeer goed is. Ik heb er onvoldoende verstand daarom wilde wel luisteren naar de warmtepomp, dat het niet ideaal was zeiden ze ook. De warmtepomp moet qua geluid aan de normen voldoen, en ze zitten zelf onder de normen. Ik durf het risico wel aan namelijk.
Dan zijn de verdere omstandigheden (echt lage temperatuur, goed glas, sowieso overlast van vliegtuigen) inderdaad optimaal, en zou ik het inderdaad ook zo doen :)

Er spelen nog 2 dingen mee: hoeveel koelt je woning af 's nachts (bij weinig kun je de WP 's nachts zelfs uitzetten), en de fluistermodus 's nachts. In fluistermodus blijft hij vrij stil, alleen heb je het risico dat hij de woning niet op temperatuur kan houden.

Mijn situatie is niet optimaal: radiatoren, her en der enkel glas en glas-in-lood (met meestal voorzetramen), en "natuurlijke ventilatie". Verder wel goed geïsoleerd. Ook hiermee hielden we het warm afgelopen winter, maar door de hoge Ta bij vorst had de WP het best moeilijk. Jouw situatie is duidelijk gunstiger.

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:20
[...]

Die van mij hangt aan de muur boven de aanbouw. Ongeveer 4 a 5 meter van de slaapkamerraam. Door de wtw installatie blijft het raam dicht in de winter. Vorige winter (met cv ketel) had ik genoeg aan 35 graden aanvoer temperatuur. Ik kan je deze winter vertellen hoe veel lawaai hij maakt en of ik het 's nachts kan horen :+

Als ik nu een testrun draai hoor ik binnen niks maar dat is dus ook met de huidige temperatuur.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
[...]
Daarnaast wonen wij onder een aanvliegroute van Schiphol en daardoor hebben de vorige bewoners driedubbel glas aangeschaft waardoor wij geen last hebben van vliegtuiggeluid.
Ik denk dat het met een zo goed geluidsgeisoleerd huis wel goed komt met de warmtepomp. Tenzij je gewend bent om met het raam open te slapen, maar dan zullen de vliegtuigen vermoedelijk meer storen.

• spijkerhoofd
Zwartoog schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:08:
[...]

Dan zijn de verdere omstandigheden (echt lage temperatuur, goed glas, sowieso overlast van vliegtuigen) inderdaad optimaal, en zou ik het inderdaad ook zo doen :)

Er spelen nog 2 dingen mee: hoeveel koelt je woning af 's nachts (bij weinig kun je de WP 's nachts zelfs uitzetten), en de fluistermodus 's nachts. In fluistermodus blijft hij vrij stil, alleen heb je het risico dat hij de woning niet op temperatuur kan houden.

Mijn situatie is niet optimaal: radiatoren, her en der enkel glas en glas-in-lood (met meestal voorzetramen), en "natuurlijke ventilatie". Verder wel goed geïsoleerd. Ook hiermee hielden we het warm afgelopen winter, maar door de hoge Ta bij vorst had de WP het best moeilijk. Jouw situatie is duidelijk gunstiger.
Het warmteverlies is goed berekend door 2 partijen, de installateur die uit meerdere fabrikanten kan kiezen en door Valliant zelf, en daar is de 5kw uitgekomen(ben daar wel blij mee want de 7kw is een stuk groter).

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

Na een paar maanden inlezen en een avontuur met een LG warmtepompboiler vorig jaar besloten voor een Vaillant systeem te gaan. Half jaar gewacht op materiaal en vervolgens nog een half jaar voordat ik een gaatje had. Vorige week toch maar een week vrij genomen met mijn collega.
Best wel een leuk avontuur een eerste warmtepomp installeren.

We hebben beide een achtergrond uit de elektrotechniek maar zijn er denk ik goed door gekomen.
Na 4 dagen ploeteren op een te benauwde zolder was het eindelijk zover!
Vullen en controleren duurde een uurtje, vervolgens de unitower en VRC720 instellen denk 10 minuten.
We keken elkaar echt aan van ... dan zal het nu wel werken? En inderdaad 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZwV6SEGi2b_mGDaW1RXo-Tucj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFocNS9sQSnrwvBi8cV3wwdo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HauNbnN52kaHj-ybiShVFOOqUWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uHjC4VlqIaZtkhESUVL8nLS6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsUTSAUZYtte0PdQ1sfxzaVYiec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHgVnFUlYiBNCIdKVPGChnsD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EpX7aGm38P6_pdY_jrg8q1PGl2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UibSzuBGGzpIq6GnDaUmf6tS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aJR93bc_zRepH682GoQS5UFdak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BBi8dBHhhKsgaMRxem75C2cA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kj-UoTCMKLdtBLZ5uSzTcMVYvps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlnttelfDW0TX81JC5jG3rGM.jpg?f=fotoalbum_large
  • Vaillant aroTHERM plus VWL 55/6 A 230V
  • Vaillant uniTOWER plus VIH QW 190/6 E
  • Vaillant ontkoppelingsbuffer VP RW 45/2
  • Vaillant sensoCOMFORT VRC 720
  • Vaillant sensoNET VR921
  • Grundfos Alpha2 25-60
Todo:
Muren weer even verven, achter de unitower wel al gedaan.

Al met al nu al heel blij, 5x douchen achter elkaar binnen 90 minuten geen probleem.
Ook werd de vloerverwarming binnen een half uur warm toen ik de thermostaat manueel op 26 had gezet.
Zo stil dat ik er een ladder bij moet pakken om te kijken of de fan draait.
Ik kijk uit naar de winter :9

[ Voor 5% gewijzigd door l3p op 30-09-2023 10:38 ]

L3p - MK - PV - WP

Pagina: 1 ... 92 ... 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic